Om een beetje een inzicht te hebben in de opleiding pyrotechniek. Die heb ik zelf ook gehad gedurende 5 jaar.
Om überhaupt examen te kunnen doen moet je minimaal 10 shows hebben meegelopen. Nu lijkt dat heel weinig maar probeer ze maar eens te krijgen. Er zijn namelijk maar weinig bedrijven die je die kans bieden. Pyrotechnieker is niet voor niks een kleine wereld

.
Wil je daarnaast nog PSE (theater vuurwerk) dan moet je nogmaals 10 shows met pse hebben meegelopen.
Als je jouw shows hebt meegelopen mag je deelnemen aan de opleiding. Dit is een theoretische cursus van een x dagen met een theorie en praktijk examen. De kosten hiervan liggen in de 3K range voor groot vuurwerk, PSE kost je extra tijd en geld dacht iets van 1250 euro (tien jaar terug). In Nederland is maar 1 opleider dus ze kunnen vragen wat ze willen. Of als je het goedkoper wilt doen kun je in duitsland je papieren halen, is echter volledig in duits die cursus dus je moet wel goed duits kunnen

. Is wel een veel leukere cursus wat ik begreep. Deze kan je bij Kiwa gewoon om laten zetten voor nl certificaat.
Als je jouw papieren hebt gehaald krijg je een Kiwa certificaat welke je elk jaar mag aftikken (100+ euro) (pse en gv 200+) en na 5 jaar moet je herexamen van ca 2K doen.
Wil je zelf onder eigen naam en bedrijf shows schieten ? Dan heb je GV en PSE nodig. Dien je een verzekering van €10.000.000 per gebeurtenis te hebben welke je nagenoeg niet in Nederland kan krijgen waardoor je naar Duitsland moet hiervoor. Dan nog inventaris en alle rompslomp er omheen zoals opslag (wil je prof/1.3 moet dat in duitsland).
Of wat je kan doen (en ik deed) ik werkte voor een bedrijf. Schoot 95% van mijn shows bij hun, als ik dan zelf een show regelde kon ik dat op hun naam aanvragen en betaalde dan een xxx bedrag aan dit bedrijf voor gebruik vergunning en verzekering. Maar dan ben je al een groot gedeelte van je marge kwijt

. Voordeel je had geen PSE certificaat nodig zolang je dat niet schoot iig.
Verder hele leuke tijd gehad, in binnen en buitenland geschoten van chinees meuk tot Italiaanse meesterwerken tot 16 inch

maar ben er mee gestopt omdat het altijd weekend na weekend, feestdag na feestdag was. Toen geen issue want had geen kids. Toen ik wel kids kreeg ben ik mee gestopt want het vreet echt je tijd op, is relatief zwaar en lang werk, en voor de verdienste hoefde je het niet te doen. Kan ook gewoon als 'hulpje' af en toe mee met een gecertificeerde pyrotechnieker.
Wat betreft in elk dorp een show ? Onmogelijk

naast de logistieke issues die je gaat krijgen. Zijn er maar 140/150 pyrotechniekers in Nederland, waarvan zeker 50% bij voorbaat al nee zal zeggen. Heb jaren terug al oud collegas nee horen zeggen voor een grote show 31 dec waar ze 2K op zouden verdienen in 2 dagen.