• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
Bananenplant schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:25:
[...]

Stel nu dat je in een rijtjeshuis woont met achterburen, daarmee met 5 aangrenzende tuinen. Als al die buren stellen zijn en net zo redeneren als jij, dan zit je 10×/jaar tot in de kleine uurtjes in de herrie van de buren. Als je daar oud & nieuw bij optelt en voetbaltoernooi, dan kom je op meer dan eens per maand gemiddeld uit.

Gelukkig woon ik niet in een volkse buurt en gebeurt dit hier eigenlijk nooit :) .
Geven en nemen. Het hoort erbij. Als ik volledige rust wil ga ik wil op het platteland wonen, maar ik woon niet voor niks midden in de stad.

Zucht...

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:07
evilution schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:52:
Als je om 0.00 uur per se iets milieuonvriendelijks wil doen met de buren kun je met de buurt allemaal wensballonen oplaten. Stuk goedkoper ook dan vuurpijlen en ze geven veel langer licht.
Lijkt me top om een brandende olielamp ongecontroleerd de lucht in te laten. Iedereen met een rieten kap is je dankbaar als je dat niet doet.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Tillumen schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:41:
[...]

Lijkt me top om een brandende olielamp ongecontroleerd de lucht in te laten. Iedereen met een rieten kap is je dankbaar als je dat niet doet.
Die zijn of waren? Volgens mij ook al in diverse gemeenten verboden in het apv.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ronald.42 schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:26:
[...]

Dat is nu ook al, tenminste je moet hier een aanvraag indienen.
Er zijn verschillende groepen of keten in de buurt die dat doen.
Oudjaarsdag staat er dan een partytent en wat vreeterij en drinken met een kampvuurtje erbij.
Meestal doe ik in de middag wel even een rondje, even her en der een biertje en wat slap ouwehoeren en weer door.

2 jaar terug hier ook al eens een miniatuur versie met tennisbal gemaakt.
Hebben ze de hele middag lol en gevaar is nagenoeg nul.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
hier ook, maar dat de eisen duidelijk strenger gaan worden bedoelde ik eigenlijk meer...
dat ze praktisch onmogelijke eisen gaan stellen voor een vergunning

404 Signature not found

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
SMSfreakie schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:53:
[...]

hier ook, maar dat de eisen duidelijk strenger gaan worden bedoelde ik eigenlijk meer...
Dat zal de tijd leren.
Hier gebeurd het nu met gezellige groepen voornamelijk overdag.
Einde middag begint avond keert het spul huiswaarts hangt ook een beetje van het weer af natuurlijk.

Als straks overal en nergens de melkbusdeksels door de ramen vliegen omdat men geen maat kan houden of enige vorm van hersencellen ontbreekt zal er vast een verbod komen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

SMSfreakie schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:53:
[...]

Ik kan me voorstellen dat er eisen zouden zijn als, niet in een woonwijk, de afgevuurde projectielen moeten geen schade kunnen veroorzaken, natuur niet verstoren, etc. Blijft er misschien weinig over maar het is misschien best een goed idee om het ontsteken van explosieven een beetje te reguleren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Nox
  • Laatst online: 16:51

Nox

Noxiuz

President schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:48:
[...]

Hoeveel mensen moeten er dan wel niet geschoold worden? Los dat er dan denk ik ook een verzekeringsbedrijf hier bepaalde verzekeringen voor moet gaan aanbieden?
Hoe is dat anders dan nu? Een online cursus zou kunnen volstaan. Het is niet dat de problemen nu vooral te maken hebben met legaal siervuurwerk, vooral het illegale knalvuurwerk. Als men gewezen wordt op de risico's en de toeschouwers voldoende afstand nemen is het behoorlijk veilig. De hele samenleving in verzekeringen en aansprakelijkheden gieten is niet iets wat je wilt denk ik.

De huidige situatie nu is een hoop schade door illegaal knalvuurwerk, overlast en letsel idem. Als we alle vormen van letsel willen voorkomen moet iedereen vooral op bed blijven liggen... Als we 80 procent kunnen voorkomen is dat een verdomd goed begin. We hebben hier een parkje in het dorp zodat iedereen op ~30-40m afstand kan blijven. Goede kwaliteit vuurwerk, een brilletje voor toeschouwers en mensen die met succes een (online) cursus hebben gevolgd en ik zie het probleem niet. Geen shells maar gewoon de bekende potten van het grotere formaat die niet omvallen. Krijg je verdomd mooie shows van, alleen zonder de dronken pauper die het afsteekt.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Nox
  • Laatst online: 16:51

Nox

Noxiuz

stylezzz schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:57:
[...]

Ah het bekende 'jamaar das toch allemaal illegaal spul' waar natuurlijk een kern van waarheid in zit. De waarheid is echter dat in nederland gewoon legaal dikke compounds te koop zijn met op een paar gram na 4 KILO kruit.

https://www.vuurwerkbeste...vuurwerk/exceptional.html

Het spul uit belgie is grosso modo niet zwaarder, maar wel goedkoper (minder veiligheidseisen) en langer verkriigbaar.
Ik heb niks tegen mensen die om 12 uur wat sierpotjes gaan afsteken, maar we hebben de afgelopen jaren collectief laten zien niet meer met die vrijheid om te kunnen gaan.
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen de dronken pauper die zo'n staaf dynamiet in een prullenbak flikkert en degenen die wat siervuurwerk afsteken op een normale manier zonder het publiek om zeep te helpen. Die laatsten hebben toch wel laten zien wél met die vrijheid om te kunnen gaan, laten we dan als alternatief zorgen dat die mensen nog wel, met extra controle, wat kunnen ondernemen op oudjaarsavond.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:50
SgtElPotato schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:37:
[...]

Geven en nemen. Het hoort erbij. Als ik volledige rust wil ga ik wil op het platteland wonen, maar ik woon niet voor niks midden in de stad.
En jij denkt dat het rustig is op het platteland met oud en nieuw haha

Je woont inderdaad niet voor niks midden in de stad :+

• Tillumen
bie100 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 07:57:
[...]

Ja, er wonen immers veel minder mensen. Als iedereen pp dezelfde hoeveelheid vuurwerk afsteekt dan is het dus veel rustiger.

• Tillumen
Ronald.42 schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:45:
[...]

Die zijn of waren? Volgens mij ook al in diverse gemeenten verboden in het apv.
Ja goede aanvullling en volledig terecht.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
bie100 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 07:57:
[...]

M'n grootouders komen uit Friesland, midden op het platteland. Daar is het veel rustiger :)

Zucht...

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
SgtElPotato schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:37:
[...]

Waar heb ik het over volledige rust? "Geven en nemen" is ook nogal makkelijk gezegd vanuit het perspectief van de nemer.

Wat ik al eerder zei: volgens mij is een alternatief zoeken voor vuurwerk een goede gelegenheid om het idee te kantelen dat het erbij hoort om je buren tot ver in de nacht uit hun slaap te houden. Misschien hebben zij wel andere nieuwjaarsplannen dan uitbrakken van de nacht ervoor.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-12-2025

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Vriendelijke heads-up: hou de mijmeringen over vuurwerk en de discussie omtrent het verbod aub uit het topic: het onderwerp is alternatieven voor een jaarwisseling zonder vuurwerk

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01:34
Bananenplant schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:30:
[...]

Waar heb ik het over volledige rust? "Geven en nemen" is ook nogal makkelijk gezegd vanuit het perspectief van de nemer.

Wat ik al eerder zei: volgens mij is een alternatief zoeken voor vuurwerk een goede gelegenheid om het idee te kantelen dat het erbij hoort om je buren tot ver in de nacht uit hun slaap te houden. Misschien hebben zij wel andere nieuwjaarsplannen dan uitbrakken van de nacht ervoor.
Jij wil toch ook gewoon iets af "nemen" ;) in dit geval het hele feest en viering van de jaarwisseling

[ Voor 4% gewijzigd door Palindrome op 30-12-2025 09:33 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:54
Palindrome schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:32:
[...]
Jij wil toch ook gewoon iets af "nemen" ;) in dit geval het hele feest en viering van de jaarwisseling
Zoals al eerder aangegeven: het feest gaat veranderen. Het moet gaan veranderen. Zo simpel is het, het heeft geen nut om daar verder over te discussiëren. En de fase van transitie is altijd een lastige fase, maar in het verleden zijn er al zoveel zaken aangepast waarvan we achteraf vooral verbaasd zijn dat het vroeger normaal was. Het eerste dat dan in mijn hoofd komt is dat men ooit de slavernij heeft afgepakt, dat men drugs heeft afgepakt, dat men trouwens met een minderjarige heeft afgepakt, dat men.... Er zal zoveel meer zijn. Dat is totaal allemaal niet relevant en vergelijkbaar qua inhoud, maar feit is dat het jaren duurt voordat iedereen tot acceptatie is gekomen (op zotten na, zelfs nog na honderden jaren).

Dus; laten we vooral bedenken hoe we deze traditie gaan veranderen. Hoe we nieuwjaar kunnen gaan vieren met iets anders, net zoals kinderen van de roetveegpieten genieten zoals wij vroeger van de zwarte pieten.

Dus: hoe nu? Het hoeft niet met milieuvervuiling, geluid of licht om 00:00u.

Stel nu dat elke buurtvereniging een ontbijt of iets dergelijks regelt waar de hele buurt naartoe komt? Of dat elke straat zelf zoets regelen? Dat heel Nederland om 10.00u buiten staat op nieuwjaarsdag om wat te eten, drinken en elkaar een gelukkig nieuwjaar te wensen?

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
President schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:42:
[...]

Stel nu dat elke buurtvereniging een ontbijt of iets dergelijks regelt waar de hele buurt naartoe komt? Of dat elke straat zelf zoets regelen? Dat heel Nederland om 10.00u buiten staat op nieuwjaarsdag om wat te eten, drinken en elkaar een gelukkig nieuwjaar te wensen?
fles bubbels en glaasje in de hand, de straat op en met de buren even klinken. Leer je ook meteen wat nieuwe inwoners van de wijk kennen :D

Maar zoeen 'simpele' dingen zoals jij ook voorstelt lijken me best aardig, zou ook wat helpen tegen de individualisering in onze samenleving

• Bananenplant
  • Nu online
Palindrome schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:32:
[...]

Sja, als jij "het hele feest" conditioneel maakt op het veroorzaken van aanzienlijke hinder voor je buren komt dat toch echt voor je eigen rekening. Wat @President ook zegt: een alternatief dat de belangen en wensen van iedereen wat beter balanceert is zeer welkom.

Hoe dan ook verwacht ik dat het voor huisdieren een vooruitgang zal zijn, dat is een plus :) .

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
polthemol schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:53:
[...]

fles bubbels en glaasje in de hand, de straat op en met de buren even klinken. Leer je ook meteen wat nieuwe inwoners van de wijk kennen :D

Maar zoeen 'simpele' dingen zoals jij ook voorstelt lijken me best aardig, zou ook wat helpen tegen de individualisering in onze samenleving
Ik wilde bijna voorstellen om als alternatief de hele viering af te schaffen. (een rondje om de zon, is dat echt een feest waard?) Toch vind ik de voorgestelde opties wel aardig, hoewel dat ook op een andere dag zou mogen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
DaWizza schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:01:
[...]

Ik wilde bijna voorstellen om als alternatief de hele viering af te schaffen. (een rondje om de zon, is dat echt een feest waard?) Toch vind ik de voorgestelde opties wel aardig, hoewel dat ook op een andere dag zou mogen.
die andere momenten hoef je ook niet uit te sluiten, kun je hetzelfde ding gewoon opnieuw doen. Ik denk wel dat dit soort 'events' voor verbinding kunnen zorgen en dat dat toe te juichen is.

• Bananenplant
  • Nu online
[...]

Na de buurtbootcamp waarmee je met je goede voornemens begonnen bent ;) :Y ?

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:30

Fanta

FordPerformance™️

[...]

Zoals al eerder aangegeven: het feest gaat veranderen. Het moet gaan veranderen. Zo simpel is het, het heeft geen nut om daar verder over te discussiëren. En de fase van transitie is altijd een lastige fase, maar in het verleden zijn er al zoveel zaken aangepast waarvan we achteraf vooral verbaasd zijn dat het vroeger normaal was. Het eerste dat dan in mijn hoofd komt is dat men ooit de slavernij heeft afgepakt, dat men drugs heeft afgepakt, dat men trouwens met een minderjarige heeft afgepakt, dat men.... Er zal zoveel meer zijn. Dat is totaal allemaal niet relevant en vergelijkbaar qua inhoud, maar feit is dat het jaren duurt voordat iedereen tot acceptatie is gekomen (op zotten na, zelfs nog na honderden jaren).

Dus; laten we vooral bedenken hoe we deze traditie gaan veranderen. Hoe we nieuwjaar kunnen gaan vieren met iets anders, net zoals kinderen van de roetveegpieten genieten zoals wij vroeger van de zwarte pieten.

Het feest gaat veranderen omdat je geen vuurwerk meer mag afsteken, maar ik mis eigenlijk een beetje de noodzaak om ook het hele feest eromheen te veranderen? Waarom zou dat moeten? Ik ben juist een groot voorstander om als alternatief voor het vuurwerk lekker met vrienden, buren en familie een feestje te bouwen, buiten of binnen. Terrashaardje aan, muziekje aan, koud bier, en om 0:00 de champagnekurken laten knallen. Ook zonder vuurwerk kan dat gewoon een gezellig feest worden.

Ik vind het onzin om het feest nog meer in te perken, omdat een kleine groep deze kans wil aangrijpen om direct alles wat geluid maakt te verbieden.

Wat je wel zou kunnen doen als alternatief voor 'het vuurwerkmoment' is een pot met geluksmomentjes open trekken en delen met elkaar. Koop een stapeltje post-its o.i.d. en schrijf het hele jaar elk kleine of grote geluksmomentje op, vouw het papiertje op en stop het in een grote pot. Tijdens de jaarwisseling is een mooi moment om deze pot open te trekken en zo nog eens terug te blikken op alles waar je het afgelopen jaar blij van werd.

Andersom (maar iets minder gezellig) zou je ook de tegenslagen van het jaar achter je kunnen laten door ze op te schrijven en in de haard te gooien.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• President
Fanta schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:15:
[...]

Het feest gaat veranderen omdat je geen vuurwerk meer mag afsteken, maar ik mis eigenlijk een beetje de noodzaak om ook het hele feest eromheen te veranderen? Waarom zou dat moeten? Ik ben juist een groot voorstander om als alternatief voor het vuurwerk lekker met vrienden, buren en familie een feestje te bouwen, buiten of binnen. Terrashaardje aan, muziekje aan, koud bier, en om 0:00 de champagnekurken laten knallen. Ook zonder vuurwerk kan dat gewoon een gezellig feest worden.

Ik vind het onzin om het feest nog meer in te perken, omdat een kleine groep deze kans wil aangrijpen om direct alles wat geluid maakt te verbieden.

Wat je wel zou kunnen doen als alternatief voor 'het vuurwerkmoment' is een pot met geluksmomentjes open trekken en delen met elkaar. Koop een stapeltje post-its o.i.d. en schrijf het hele jaar elk kleine of grote geluksmomentje op, vouw het papiertje op en stop het in een grote pot. Tijdens de jaarwisseling is een mooi moment om deze pot open te trekken en zo nog eens terug te blikken op alles waar je het afgelopen jaar blij van werd.

Andersom (maar iets minder gezellig) zou je ook de tegenslagen van het jaar achter je kunnen laten door ze op te schrijven en in de haard te gooien.
Kijk en dat is inderdaad een goede discussie. Als mensen het in de nacht willen vieren: helemaal prima. Maar wat staat er in de apv over geluid in de nacht? Want volgens mij moet het van 22u tot 7u stil zijn en is daar op een of andere manier een uitzondering voor vanwege vuurwerk.... Dus dat feestje buiten vieren: geen idee of dat zo iets is wat men oke vindt? Laat de buurt of gemeente daar vooral over stemmen.

Maar goed, we hebben natuurlijk al wat alternatieve activiteiten:
- de nieuwjaarsduik
- de vreugde vuren in Scheveningen/den haag

Dus wie weet straks een vuur in elke straat? En dan je briefjes erin? Misschien dat de gemeente kan kijken of ze dan op geschikte locatie een grote betonnen plaat op een handige plaats neerleggen om schade te voorkomen?

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:08
[...]
Ho ho pas op he, dan krijg je de anti-stokers achter je aan en dan hebben we weer een ander probleem :+

Maar eens met je verhaal hoor. Er spelen al genoeg problemen; woningmarkt, radicalisering, stikstof, (geopolitieke) spanningen, etc. Laten we dit soort feestjes (zonder individueel vuurwerk) niet volledig kapot maken maar intact houden om nog enige verbinding met elkaar te houden. En om de balans niet nog meer naar het negatieve door te laten slaan.

Join het GoT Pulse-Team!

• Bananenplant
  • Nu online
President schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:31:
[...]
Laat de buurt of gemeente daar vooral over stemmen.
Een referendum? Als je de PVV'ers in de raad een moment of fame wilt geven en verdeeldheid in de buurt wilt veroorzaken moet je dat gaan doen.

Volgens mij is gekozen volksvertegenwoordiging er precies om op enige afstand objectief dit soort belangenafwegingen te maken.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het alternatief voor zelf vuurwerk afsteken is in de eerste jaren centrale vuurwerkshows en na een aantal jaren zal dat steeds verder uitgehold worden, want te duur.

De komende jaren is het alternatief nog illegaal vuurwerk in het buitenland kopen en toch afsteken, zolang er niet de mankracht is om daar wat aan te doen. Sterker nog, het kat-en muisspel met illegale afstekers en de politie wordt het nieuwe tijdverdrijf voor die groep.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Roenie schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:52:
Het alternatief voor zelf vuurwerk afsteken is in de eerste jaren centrale vuurwerkshows en na een aantal jaren zal dat steeds verder uitgehold worden, want te duur.
Dat is wel een negatieve insteek, dat het een risico is daar kan ik wel in meegaan maar er zijn meer dan genoeg manieren om dit soort centrale evenementen te kunnen faciliteren en financieren. En als dat niet te financieren is vanuit private middelen is wellicht de vraag er voor ook te beperkt.
De komende jaren is het alternatief nog illegaal vuurwerk in het buitenland kopen en toch afsteken, zolang er niet de mankracht is om daar wat aan te doen. Sterker nog, het kat-en muisspel met illegale afstekers en de politie wordt het nieuwe tijdverdrijf voor die groep.
Is een illegaal alternatief daadwerkelijk een alternatief?

• Roenie
  • Niet online
Napo schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:55:
[...]

Dat is wel een negatieve insteek, dat het een risico is daar kan ik wel in meegaan maar er zijn meer dan genoeg manieren om dit soort centrale evenementen te kunnen faciliteren en financieren. En als dat niet te financieren is vanuit private middelen is wellicht de vraag er voor ook te beperkt.

[...]

Is een illegaal alternatief daadwerkelijk een alternatief?
Voor mensen die per se vuurwerk willen afsteken is dat wel een alternatief lijkt mij. En dat gebeurt al meer en meer sinds knalvuurwerk verboden is.

Je noemt het negatief, ik noem het realistisch. Zeker in wijken met een bepaalde signatuur.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:20
In principe zijn dit natuurlijk zaken waarvoor je kunt kiezen als organisatie om financiering te zoeken. Maar daar stokt het momenteel natuurlijk al snel. Waarbij de verwachting is dat het uit publieke middelen dient te gebeuren. En ja, indien je dan beperkte budgetten hebt om mee te dealen als gemeente, dan is het verbranden van deze middelen nu niet bepaald het best te verantwoorden.

Waar je uiteindelijk naar toe moet gaan hierin is professionalisering. Organiseer het in de vorm van een club of vereniging. Lidmaatschapsgelden, fundraising, sponsors, verkoop van een hapje en drankje met sufficiënte marge. Diverse geldstromen aan te spreken om één en ander mogelijk te maken. En indien het echt niet lukt, dan moet je natuurlijk ook gewoon erkennen dat de wil er, als organisatie of gemeenschap, lokaal gewoon niet voldoende toe bestaat.

Bij ons thuis verandert er verder overigens bijzonder weinig. Heb al in geen ruim 20 jaar vuurwerk afgestoken. En gelet op de ervaring uit eerste hand m.b.t. de lichamelijke schade welk vuurwerk kan veroorzaken, ook eigenlijk geen enkele persoonlijke ambitie om dit te doen veranderen.

Sinds de kinderen er zijn, een hapje, drankje, film in de avond, oudejaarsconference, proosten op het nieuwe jaar. Vind het allemaal wel prima :9.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
@psychodude waar je uiteindelijk naar toe moet is een normverschuiving. Dit jaar is het nog bon ton om vuurwerk af te steken. Volgend jaar zal dat toch al licht anders zijn. De meeste mensen zullen het zich aantrekken dat het niet meer mag, en zich toeleggen op oliebollen, champagnekurken en, wie weet, een centrale vuurwerkshow of iets van dien aard.

Zoals @Roenie al aangeeft zal die normverschuiving niet beginnen in de wijken die hechten aan hun Nieuwjaarstradities - zie Floradorp. Zo goed als dat Yerseke moeite heeft afstand te nemen van háár decembertradities, zo zal dat ook gelden voor zulke wijken en andere, landelijke gebieden. Dat zal, naar mijn inschatting, evenwel langzaamaan opdrogen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Bananenplant
  • Nu online
Denman schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:42:
[...]

Ho ho pas op he, dan krijg je de anti-stokers achter je aan en dan hebben we weer een ander probleem :+
Dat kun je nu wel ridiculiseren, maar inzetten op grote vuren terwijl de omstandigheden dusdanig kunnen zijn dat het RIVM een stookalert afgeeft is gewoon niet handig. Ofwel heb je alsnog een alternatief nodig, ofwel verpest je voor je feestje de luchtkwaliteit in de buurt, ook voor degenen die er niet om gevraagd hebben. Bedenk ook dat zo'n 1 op de 16 personen longpatiënt is.

Van de zomer stak hier de buurman een keer bij code rood de barbecue aan, dat was echt niet grappig :X .

• Bananenplant
  • Nu online
psychodude schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:11:
[...]

In principe zijn dit natuurlijk zaken waarvoor je kunt kiezen als organisatie om financiering te zoeken. Maar daar stokt het momenteel natuurlijk al snel. Waarbij de verwachting is dat het uit publieke middelen dient te gebeuren. En ja, indien je dan beperkte budgetten hebt om mee te dealen als gemeente, dan is het verbranden van deze middelen nu niet bepaald het best te verantwoorden.
Als je bedenkt dat liefhebbers zo een paar ruggen in de fik steken is het inderdaad wel raar dat een alternatief uit publieke middelen gefinancierd zou moeten worden.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:45
President schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:31:
Maar wat staat er in de apv over geluid in de nacht? Want volgens mij moet het van 22u tot 7u stil zijn en is daar op een of andere manier een uitzondering voor vanwege vuurwerk.... Dus dat feestje buiten vieren: geen idee of dat zo iets is wat men oke vindt? Laat de buurt of gemeente daar vooral over stemmen.
Dit dus, gewoon die tijden handhaven en de verplichte vrije feestdag een keuze maken. Doe mij die uren maar op een mooie lente- of zomerdag.
Welk kat en muis spel? Er wordt nu al nauwelijks gehandhaafd en dat gaat niet veranderen. Politie draait met minimale bezetting die nodig is voor de jaarwisseling en de focus ligt op het centrum en de probleemwijken. Ze gaan echt niet rijden op elke knal (of sierpot).

• Bananenplant
  • Nu online
Er zijn zo'n 140 pyrotechnici in Nederland en die willen ook niet allemaal op oudejaarsavond werken. Zie ook het artikel dat ik eerder linkte.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:30
Het zal dan een publiek-private samenwerking worden. In heel veel steden heb je in deze tijd ijsbanen. In het verleden (bij ons in ieder geval) werd dat financieel gefaciliteerd door de gemeente, maar om het mogelijk te houden is er nu samenwerking met lokale bedrijven. Ja, er staan rondom de ijsbaan reclameborden, er zijn bepaalde tijden dat de sponsoren iets met hun relaties kunnen doen, maar er staat wel ieder kaar een ijsbaan waar je relatief goedkoop kunt gaan schaatsen in de kerstvakantie. Dat kan voor vuurwerk net zo goed natuurlijk. Mogelijk kan je dat dan ook laten groeien naar een oud&nieuw evenement met muziek e.d.

• H-W
  • Registratie: Maart 2016

H-W

Bananenplant schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:36:
[...]
Er zijn zo'n 140 pyrotechnici in Nederland en die willen ook niet allemaal op oudejaarsavond werken. Zie ook het artikel dat ik eerder linkte.
Misschien wel weer een kans voor anderen om zich op te laten leiden tot pyrotechnicus? Kan je alsnog legaal vuurwerk afsteken. Alleen wie gaat het dan betalen, al dat professionele vuurwerk?
Het zal even moeten slijten, zo'n vuurwerkverbod, maar uiteindelijk is het was het is en zijn er vast mensen die wat anders gaan organiseren. Oudejaarsstraatfeest? Hapjes, vuurkorf, wat bubbels om 00.00 uur, het zal wel een beetje aan de straat/wijk liggen of en hoe dat gaat, maar hopelijk werkt de sociale controle ook beter dan.

• Bananenplant
  • Nu online
H-W schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:17:
[...]

Misschien wel weer een kans voor anderen om zich op te laten leiden tot pyrotechnicus? Kan je alsnog legaal vuurwerk afsteken. Alleen wie gaat het dan betalen, al dat professionele vuurwerk?
Pyrotechnici moeten minimaal 2 evenementen per jaar doen. Dus tenzij het aantal evenementen met vuurwerk in de rest van het jaar drastisch toeneemt zal er geen markt zijn waarin er meer bevoegde pyrotechnici gaan komen. Zeker niet als je bedenkt dat dat soort evenementen ook vergunningsplichtig zullen zijn.

• Palindrome
polthemol schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:53:
[...]

Alcohol mag je vaak niet op straat nuttigen, glas lijkt mij ook gevaarlijk in het donker.

• Palindrome
[...]

Ik krijg hier echt orweliaanse gedachten politie vibes veranderen. laat mensen lekker hun eigen jaarwisseling en tradities bepalen.

En drugs afgepakt? 8)7 we zien hoe succesvol zoiets iets.

Ik vermoed dat het vuurwerk verbod net zo'n papieren tijger is als het drugsverbod. Ze zullen de grens hermetisch moeten gaan sluiten. Voor velen zal het alternatief voor legaal siervuurwerk gewoon illegaal vuurwerk gekocht via lokale dealers of over de grens. Dat zal zich dan op den duur normaliseren zoals in Hawai of in het geval met alcohol zoals het tijdens de drooglegging ging, zelfmaak etc

[ Voor 12% gewijzigd door Palindrome op 30-12-2025 15:53 ]

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Palindrome schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:45:
[...]

Ik krijg hier echt orweliaanse gedachten politie vibes veranderen. laat mensen lekker hun eigen jaarwisseling en tradities bepalen.

Ik vermoed dat het vuurwerk verbod net zo'n papieren tijger is als het drugsverbod. Ze zullen de grens hermetisch moeten gaan sluiten. Voor velen zal het alternatief voor legaal siervuurwerk gewoon illegaal vuurwerk gekocht via lokale dealers of over de grens. Dat zal zich dan op den duur normaliseren zoals in Hawai of in het geval met alcohol zoals het tijdens de drooglegging ging, zelfmaak etc
Niemand gaat zeggen dat het 100% gaat lukken, of dat het het idee is.
Het gaat er om dat je een net iets hardere stok hebt om mee te slaan, en dat het net wat rustiger gaat worden met vuurwerk.
Dat is met alle regels zo. Snelheidsregels worden ook te pas en onpas overtreden. Genoeg mensen rijden te hard, de pakkans is klein. Maar als we ze niet hadden was het een stuk erger.
Regels omtrent je riem om, licht op de fiets, geen overlast na 22.00, geen alcohol in het openbaar, geen drugs gebruiken.

Er zijn altijd mensen die de regels breken. Het gaat om de mensen die de regels niet gaan breken. Die wel doen wat er van ze gevraagd wordt omdat zij inzien waarom deze regels er zijn.
Dus dan maar wetteloos leven omdat er mensen zijn die zich niet aan de wethouden is dikke onzin.

• R_Zwart
Schway schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:59:
[...]

Niemand gaat zeggen dat het 100% gaat lukken, of dat het het idee is.
Het gaat er om dat je een net iets hardere stok hebt om mee te slaan, en dat het net wat rustiger gaat worden met vuurwerk.
Dat is met alle regels zo. Snelheidsregels worden ook te pas en onpas overtreden. Genoeg mensen rijden te hard, de pakkans is klein. Maar als we ze niet hadden was het een stuk erger.
Regels omtrent je riem om, licht op de fiets, geen overlast na 22.00, geen alcohol in het openbaar, geen drugs gebruiken.

Er zijn altijd mensen die de regels breken. Het gaat om de mensen die de regels niet gaan breken. Die wel doen wat er van ze gevraagd wordt omdat zij inzien waarom deze regels er zijn.
Dus dan maar wetteloos leven omdat er mensen zijn die zich niet aan de wethouden is dikke onzin.
Er zullen inderdaad altijd mensen zijn die de regels negeren. En dan is het mooi dat er wetten zijn zodat je dat kan aanpakken. Als moorden niet verboden zou zijn zullen er niet heel veel meer moorden zijn denk ik, maar je kunt er dan ook niets tegen doen als het wel gebeurd.

• Bananenplant
  • Nu online
[...]

Je spreekt jezelf wel een beetje tegen: je vraagt je af waarom het hele feest eromheen zou moeten veranderen om vervolgens zelf een flinke verandering voor te stellen. Vervolgens heb je het over "nog meer inperken". Kanttekeningen zetten bij een suggestie tot uitbreiding van mogelijk hinderlijke activiteiten is niet hetzelfde als "nog meer inperken". Ook heeft niemand het over "alles wat geluid maakt verbieden".

Je ziet in dit topic al verschillende mensen die zonder vuurwerk geen reden meer zien om tot laat op te blijven en sommigen zouden het zelfs geen probleem vinden om op 1 januari gewoon te gaan werken. Als je er zowel qua geluidsniveau als qua eindtijd een beetje rekening mee houdt dat er ook mensen zijn die gewoon willen pitten (en misschien graag een beetje fris op nieuwjaarsdag iets leuks willen gaan doen) heb ik niks tegen een buurtfeestje, zeker niet als het een beetje in goed overleg gaat.

Het 's nachts herrie maken met de jaarwisseling als een soort verworven recht beschouwen, daar heb ik echter moeite mee. En ik vind het een zeer goede zaak om dat bij het verkennen van alternatieven eens tegen het licht te houden.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:30

Fanta

FordPerformance™️

Bananenplant schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:17:
[...]

Je spreekt jezelf wel een beetje tegen: je vraagt je af waarom het hele feest eromheen zou moeten veranderen om vervolgens zelf een flinke verandering voor te stellen. Vervolgens heb je het over "nog meer inperken". Kanttekeningen zetten bij een suggestie tot uitbreiding van mogelijk hinderlijke activiteiten is niet hetzelfde als "nog meer inperken". Ook heeft niemand het over "alles wat geluid maakt verbieden".

Je ziet in dit topic al verschillende mensen die zonder vuurwerk geen reden meer zien om tot laat op te blijven en sommigen zouden het zelfs geen probleem vinden om op 1 januari gewoon te gaan werken. Als je er zowel qua geluidsniveau als qua eindtijd een beetje rekening mee houdt dat er ook mensen zijn die gewoon willen pitten (en misschien graag een beetje fris op nieuwjaarsdag iets leuks willen gaan doen) heb ik niks tegen een buurtfeestje, zeker niet als het een beetje in goed overleg gaat.

Het 's nachts herrie maken met de jaarwisseling als een soort verworven recht beschouwen, daar heb ik echter moeite mee. En ik vind het een zeer goede zaak om dat bij het verkennen van alternatieven eens tegen het licht te houden.
Ho even, ik stel nergens een grote verandering voor. Ik opper alleen een alternatief voor het traditionele vuurwerkmoment. De rest van de avond hoeft van mij absoluut niet te veranderen! :)

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Palindrome
Bananenplant schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:17:
[...]

Alles in het leven willen gaan bepalen via rechten en wetten heb ik meer moeite mee. Zwart wit denken |:(

• President
Palindrome schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:45:
[...]

Nouja, iemand die straks vuurwerk afsteekt waardoor iemand gewond raakt zal sowieso strafrechtelijk vervolgd gaan worden met een vuurwerk verbod....

Maar goed: er is een verbod. Wat stel je als alternatieve viering voor?

[ Voor 4% gewijzigd door President op 30-12-2025 16:39 ]

• Palindrome
President schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:38:
[...]

Nouja, iemand die straks vuurwerk afsteekt waardoor iemand gewond raakt zal sowieso strafrechtelijk vervolgd gaan worden met een vuurwerk verbod....

Maar goed: er is een verbod. Wat stel je als alternatieve viering voor?
Verbod is er juridisch nog niet.

Als alternatief? laagdrempelig vereniging regels, zodat elke straat zijn eigen vuurwerkshow mag geven. Dan vuurwerkverkoop zoals het nu ook is geregeld, laatste 3 dagen van het jaar en alleen mensen met een vereniging pas en verificatie mogen dan vuurwerk afhalen.

Kunnen de winkels en importeurs ook weer door en zaken doen. Politie/overheid kan lokale buurt/straat vereniging makkelijk aanspreken en sturen.

[ Voor 34% gewijzigd door Palindrome op 30-12-2025 16:46 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:51

ericplan

5180 Wp PV

Ook in Duitsland gaan stemmen op voor een vuurwerkverbod https://www.focus.de/fina...e0-98f7-169fe1bfe2b5.html
Als dat doorzet is onze handhaving ook weer eenvoudiger.

A'dam PVOutput

• Bananenplant
  • Nu online
Palindrome schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:30:
[...]

Alles in het leven willen gaan bepalen via rechten en wetten heb ik meer moeite mee. Zwart wit denken |:(
Dat zeg ik toch nergens?

• Palindrome
je gaat simpelweg wel gewoon snachts een feestje geven tijdens oud en nieuw tegen het licht houden van wat er in het wetboek staat.

• Bananenplant
  • Nu online
Palindrome schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:48:
[...]

je gaat simpelweg wel gewoon snachts een feestje geven tijdens oud en nieuw tegen het licht houden van wat er in het wetboek staat.
Nee, ik geef aan dat ik er moeite mee heb als mensen herrie maken rond de jaarwisseling als een soort verworven recht beschouwen en daarmee een uitruil van de ene soort herrie tegen de andere willen doen. Alsof het een soort natuurwet is waar je je maar bij neer moet leggen.

Vuurwerkherrie is hier nu tot pakweg 2 uur onontkoombaar, daar hoef ik niet tot 2 uur luide muziek (en mensen die boven die luide muziek proberen uit te praten) voor terug. Je kunt ook een buurtfeestje houden zonder dat het zo luid moet.

• President
Palindrome schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:41:
[...]

Verbod is er juridisch nog niet.

Als alternatief? laagdrempelig vereniging regels, zodat elke straat zijn eigen vuurwerkshow mag geven. Dan vuurwerkverkoop zoals het nu ook is geregeld, laatste 3 dagen van het jaar en alleen mensen met een vereniging pas en verificatie mogen dan vuurwerk afhalen.

Kunnen de winkels en importeurs ook weer door en zaken doen. Politie/overheid kan lokale buurt/straat vereniging makkelijk aanspreken en sturen.
Goed en dan nu een leuk alternatief zonder vuurwerk?

• Palindrome
President schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:05:
[...]

die gaat er niet zijn, daar ben ik te realistisch voor.

[ Voor 7% gewijzigd door Palindrome op 30-12-2025 17:24 ]

• President
Palindrome schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:18:
[...]

die gaat er niet zijn, daar ben ik te realistisch voor.
Met alle respect, maar als je er zo in staat dan wil ik je verzoeken om dit topic te verlaten en ergens anders de 'anti' te gaan uithangen. Dan heb je namelijk 0,0% bijdrage aan het doel en bestaansrecht van dit topic :-)

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

President schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:05:
[...]

Als we de vraag iets breder maken; wat is een leuke manier om het jaar af te sluiten en het nieuwe jaar te beginnen? (Zonder vuurwerk natuurlijk)

Paar ideeën die me zo te binnen schieten: (vast al genoemd)
- pubquiz
- soort van kerst/eindejaarsmarkt met glühwein etc (duitse kerstmarkt maar dan doortrekken tot 1-1)
- middernacht-loop (meteen je goede voornemens om meer te gaan sporten waarmaken)
- muziekfeest op een (of meerdere) plein(en),
- Laser- of droneshow
- top2000 luisteren in lokaal centrum (cafe of iets dergelijks)

Ding is wel dat je voor alles mensen nodig hebt die dat willen trekken, of dat nu in je buurt is, of voor het hele dorp/stad.
En het kost natuurlijk geld; daar transparant over zijn is wel belangrijk.
Wat mij betreft zouden de kosten vanwege schade oud & nieuw ook veel breder/beter gecommuniceerd mogen worden. (Incl. kosten voor beadweer, ambulances etc)

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

• President
Rhapsody schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:42:
[...]

Als we de vraag iets breder maken; wat is een leuke manier om het jaar af te sluiten en het nieuwe jaar te beginnen? (Zonder vuurwerk natuurlijk)

Paar ideeën die me zo te binnen schieten: (vast al genoemd)
- pubquiz
- soort van kerst/eindejaarsmarkt met glühwein etc (duitse kerstmarkt maar dan doortrekken tot 1-1)
- middernacht-loop (meteen je goede voornemens om meer te gaan sporten waarmaken)
- muziekfeest op een (of meerdere) plein(en),
- Laser- of droneshow
- top2000 luisteren in lokaal centrum (cafe of iets dergelijks)

Ding is wel dat je voor alles mensen nodig hebt die dat willen trekken, of dat nu in je buurt is, of voor het hele dorp/stad.
En het kost natuurlijk geld; daar transparant over zijn is wel belangrijk.
Wat mij betreft zouden de kosten vanwege schade oud & nieuw ook veel breder/beter gecommuniceerd mogen worden. (Incl. kosten voor beadweer, ambulances etc)
Klopt en dat laatste stukje vind ik een lastige. Consumenten schieten nu ook bij elkaar voor zeker 180 miljoen de lucht in. Vinden we dat gemeentes alles moeten betalen voor een nieuwe jaarwisseling viering? Of vinden we dat de inwoners het zelf moeten bekostigen?

Muziekfeest of vuurwerk op 1 plein vind ik persoonlijk niks... Dan moeten alle inwoners van amsterdam op 1 plek samen komen, dat gaat natuurlijk niks worden... Per wijk? Is denk ik ook teveel mensen voor 1 locatie?

Daarom denk ik toch meer aan iets met de buurt of straat/straten te doen. Dan heb je wel heeel veel viering locaties. Wil je dat het georganiseerd wordt dan zal de buurtvereniging of de bewoners dit moeten doen, want daar kan je niet allerlei externen voor inhuren en betalen... Of toch wel? Als iedereen een tientje neerlegt is er genoeg budget.

• Bananenplant
  • Nu online
Rhapsody schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:42:
[...]

Die vind ik wel leuk :) . Een activiteit met wat contrast met de vadsige decembermaand spreekt me wel aan in elk geval. Ik ben alleen wel bang dat te actief het voor veel mensen onaantrekkelijk/onbereikbaar maakt.

Of je moet er een soort toeschouwersport van maken. Misschien een soort Hyrox, en dan een climactisch moment rond 0:00 timen :o .

[ Voor 8% gewijzigd door Bananenplant op 30-12-2025 18:07 ]

• President
Bananenplant schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:04:
[...]

Die vind ik wel leuk :) . Een activiteit met wat contrast met de vadsige decembermaand spreekt me wel aan in elk geval. Ik ben alleen wel bang dat te actief het voor veel mensen onaantrekkelijk/onbereikbaar maakt.

Of je moet er een soort toeschouwersport van maken. Misschien een soort Hyrox, en dan een climactisch moment rond 0:00 timen :o .
Zekers, al zou ik dingen zoals hardlopen liever met licht doen.

Laat de wetgeving dit soort dingen eigenlijk wel toe? Want moeten er bij X aantal deelnemers geen vergunningaanvraag komen met veiligheidsplan, EHBO, wegafzetting, etc? Bij de buurt bbq op Burendag wordt alles centraal geregeld qua vergunning en hoeft er geen plan, ehbo, etc te zijn

[ Voor 7% gewijzigd door President op 30-12-2025 18:17 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:51

ericplan

5180 Wp PV

In de huidige samenleving een feestje organiseren is niet eenvoudig. Een hoop regels om je aan te houden, want we zijn, terecht of niet, bang voor de risico’s.
Als je iets wil, dan moet het kleinschalig zijn. En liefst eenmalig. Je ziet hoe Koningsdag verworden is van gezellig feest tot een retedruk, commercieel evenement.

A'dam PVOutput

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:08
Om een beetje een inzicht te hebben in de opleiding pyrotechniek. Die heb ik zelf ook gehad gedurende 5 jaar.

Om überhaupt examen te kunnen doen moet je minimaal 10 shows hebben meegelopen. Nu lijkt dat heel weinig maar probeer ze maar eens te krijgen. Er zijn namelijk maar weinig bedrijven die je die kans bieden. Pyrotechnieker is niet voor niks een kleine wereld ;).

Wil je daarnaast nog PSE (theater vuurwerk) dan moet je nogmaals 10 shows met pse hebben meegelopen.

Als je jouw shows hebt meegelopen mag je deelnemen aan de opleiding. Dit is een theoretische cursus van een x dagen met een theorie en praktijk examen. De kosten hiervan liggen in de 3K range voor groot vuurwerk, PSE kost je extra tijd en geld dacht iets van 1250 euro (tien jaar terug). In Nederland is maar 1 opleider dus ze kunnen vragen wat ze willen. Of als je het goedkoper wilt doen kun je in duitsland je papieren halen, is echter volledig in duits die cursus dus je moet wel goed duits kunnen ;). Is wel een veel leukere cursus wat ik begreep. Deze kan je bij Kiwa gewoon om laten zetten voor nl certificaat.

Als je jouw papieren hebt gehaald krijg je een Kiwa certificaat welke je elk jaar mag aftikken (100+ euro) (pse en gv 200+) en na 5 jaar moet je herexamen van ca 2K doen.

Wil je zelf onder eigen naam en bedrijf shows schieten ? Dan heb je GV en PSE nodig. Dien je een verzekering van €10.000.000 per gebeurtenis te hebben welke je nagenoeg niet in Nederland kan krijgen waardoor je naar Duitsland moet hiervoor. Dan nog inventaris en alle rompslomp er omheen zoals opslag (wil je prof/1.3 moet dat in duitsland).

Of wat je kan doen (en ik deed) ik werkte voor een bedrijf. Schoot 95% van mijn shows bij hun, als ik dan zelf een show regelde kon ik dat op hun naam aanvragen en betaalde dan een xxx bedrag aan dit bedrijf voor gebruik vergunning en verzekering. Maar dan ben je al een groot gedeelte van je marge kwijt ;). Voordeel je had geen PSE certificaat nodig zolang je dat niet schoot iig.

Verder hele leuke tijd gehad, in binnen en buitenland geschoten van chinees meuk tot Italiaanse meesterwerken tot 16 inch :) maar ben er mee gestopt omdat het altijd weekend na weekend, feestdag na feestdag was. Toen geen issue want had geen kids. Toen ik wel kids kreeg ben ik mee gestopt want het vreet echt je tijd op, is relatief zwaar en lang werk, en voor de verdienste hoefde je het niet te doen. Kan ook gewoon als 'hulpje' af en toe mee met een gecertificeerde pyrotechnieker.

Wat betreft in elk dorp een show ? Onmogelijk ;) naast de logistieke issues die je gaat krijgen. Zijn er maar 140/150 pyrotechniekers in Nederland, waarvan zeker 50% bij voorbaat al nee zal zeggen. Heb jaren terug al oud collegas nee horen zeggen voor een grote show 31 dec waar ze 2K op zouden verdienen in 2 dagen.

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

President schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:03:
[...]

Klopt en dat laatste stukje vind ik een lastige. Consumenten schieten nu ook bij elkaar voor zeker 180 miljoen de lucht in. Vinden we dat gemeentes alles moeten betalen voor een nieuwe jaarwisseling viering? Of vinden we dat de inwoners het zelf moeten bekostigen?

Muziekfeest of vuurwerk op 1 plein vind ik persoonlijk niks... Dan moeten alle inwoners van amsterdam op 1 plek samen komen, dat gaat natuurlijk niks worden... Per wijk? Is denk ik ook teveel mensen voor 1 locatie?

Daarom denk ik toch meer aan iets met de buurt of straat/straten te doen. Dan heb je wel heeel veel viering locaties. Wil je dat het georganiseerd wordt dan zal de buurtvereniging of de bewoners dit moeten doen, want daar kan je niet allerlei externen voor inhuren en betalen... Of toch wel? Als iedereen een tientje neerlegt is er genoeg budget.
Een muziekfeest is ook niet perse iets voor mij, maar er is denk ik wel voldoende animo voor.

Net als op Koningsdag kan het in grotere steden en/of in verschillende wijken.

Budget is altijd lastig, niet iedereen kan het betalen, daar zouden gemeenten dan wat kunnen bijspringen idd.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Bananenplant schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:35:
[...]

Pyrotechnici moeten minimaal 2 evenementen per jaar doen. Dus tenzij het aantal evenementen met vuurwerk in de rest van het jaar drastisch toeneemt zal er geen markt zijn waarin er meer bevoegde pyrotechnici gaan komen. Zeker niet als je bedenkt dat dat soort evenementen ook vergunningsplichtig zullen zijn.
Je bent in je posts gemiddeld wel erg van de regels zijn de regels. En ik wil dat mensen om 22.00u stil zijn want ook de regels..

Maar de overheid die nu een vuurwerkverbod aan het forceren is, wat ik toejuich, laat precies zien dat je als overheid regels kunt maken en veranderen.

Dus redenen als: een pyrotechnicus moet X of de minimale opleiding is Y zijn de huidge regels, maar het gesprek moet gaat over wat we met zijn allen willen en de regels volgen dan vanzelf.

Als we in willen zetten op grote vuurwerkshows, dan zijn die regels met uitzonderingen prima aan te passen om dat werkbaar te maken.

Daarnaast is de jaarwisseling nu eenmaal om 0.00u, dus ik vind het nogal vreemd om een alternatief voor te stellen op een ander tijdstip omdat jij nu eenmaal wilt slapen. Dit is 1x per jaar en ook “geven en nemen” is langsgekomen, maar als we nu ook al stilte moeten gaan forceren om 22.00u dan wordt er toch vooral genomen door mensen die het niet willen vieren. Kom op, het is 1 nachtje. En dat komt van iemand die nu al meerdere jaarwisselingen door omstandigheden gewoon om 23.00u in bed lad :)

Ik geef niets om vuurwerk en de jaarwisseling, maar genoeg mensen wel. Dus die ruimte geef ik graag, alleen dan liever zonder het oorlogsgeweld bij ons in de buurt.
Dus centrale vuurwerkshows
Droneshows
Georganiseerde vreugdevuren
Muziek- en lasershow

Prima manieren.
Proost alvast :)

• Bananenplant
  • Nu online
President schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:15:
[...]

Zekers, al zou ik dingen zoals hardlopen liever met licht doen.

Laat de wetgeving dit soort dingen eigenlijk wel toe? Want moeten er bij X aantal deelnemers geen vergunningaanvraag komen met veiligheidsplan, EHBO, wegafzetting, etc? Bij de buurt bbq op Burendag wordt alles centraal geregeld qua vergunning en hoeft er geen plan, ehbo, etc te zijn
Misschien kan het op de velden van de lokale voetbalclub. De lokale sportschoolondernemer kan het wellicht ook gebruiken voor publiciteit.

• Bananenplant
  • Nu online
Hann1BaL schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:54:
[...]

Maar de overheid die nu een vuurwerkverbod aan het forceren is, wat ik toejuich, laat precies zien dat je als overheid regels kunt maken en veranderen.

Dus redenen als: een pyrotechnicus moet X of de minimale opleiding is Y zijn de huidge regels, maar het gesprek moet gaat over wat we met zijn allen willen en de regels volgen dan vanzelf.

Als we in willen zetten op grote vuurwerkshows, dan zijn die regels met uitzonderingen prima aan te passen om dat werkbaar te maken.
Wat maakt jou gekwalificeerd om zo'n bewering te kunnen doen? Die regels omtrent professioneel vuurwerk zijn er niet voor niets. Of moeten er eerst ongelukken gebeuren?
Daarnaast is de jaarwisseling nu eenmaal om 0.00u, dus ik vind het nogal vreemd om een alternatief voor te stellen op een ander tijdstip omdat jij nu eenmaal wilt slapen. Dit is 1x per jaar en ook “geven en nemen” is langsgekomen, maar als we nu ook al stilte moeten gaan forceren om 22.00u dan wordt er toch vooral genomen door mensen die het niet willen vieren. Kom op, het is 1 nachtje. En dat komt van iemand die nu al meerdere jaarwisselingen door omstandigheden gewoon om 23.00u in bed lad :)
Waar heb ik het over 22:00? Waar het allemaal mee begon was iemand die voorstelde om tot 3 uur 's nachts een feest met luide muziek te gaan houden in een woonwijk. Met een beetje dimmen met die muziek en om 1:00 klaar had je me er niet over gehoord.

• Bananenplant
  • Nu online
Ik bedenk me dat als je het lokale verenigingsleven erbij betrekt er veel mogelijkheden bij komen. Bijvoorbeeld de lokale muziek- of toneelvereniging en een soort dorpsbraderie, waar je verschillende podia met lokale cultuur hebt. Als je een beetje een sfeervol dorpscentrum met regiofunctie hebt kun je wellicht ook een pasar malam regelen.

Zo maak je er wat meer een uitje van. Zonder vuurwerkvandalen kan het OV ook gewoon blijven rijden :) .

• Hann1BaL

Hann1BaL

Bananenplant schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:54:
[...]

Wat maakt jou gekwalificeerd om zo'n bewering te kunnen doen? Die regels omtrent professioneel vuurwerk zijn er niet voor niets. Of moeten er eerst ongelukken gebeuren?

[...]

Waar heb ik het over 22:00? Waar het allemaal mee begon was iemand die voorstelde om tot 3 uur 's nachts een feest met luide muziek te gaan houden in een woonwijk. Met een beetje dimmen met die muziek en om 1:00 klaar had je me er niet over gehoord.
Je snapt het voor mijn gevoel dus duidelijk niet zo goed. Het gaat er om dat je schermt met regels maar die kunnen gewijzigd worden. Ik stel nergens dat je alles maar moet toestaan.

Je lijkt te denken in het huidige hokje en niet in mogelijkheden.
Shows voorbereiden door specialisten en aansteken door getrainden.
Vuurwerk aanpassen.
Verschillende niveaus van kwalificaties invoeren.

Eerst beginnen met wat we zouden wensen.

[ Voor 18% gewijzigd door Hann1BaL op 30-12-2025 20:50 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005

Onbekend

...

Waarom vieren we eigenlijk "nieuwjaar"? Alleen omdat er een cijfertje in de jaartelling verandert?
In principe is het gewoon een extra feestje met oliebollen i.p.v. gebak, en de meeste mensen zijn die dag daarna vrij. :)

Het extraatje is dat nu iets mag doen wat anders het hele jaar niet is toegestaan: vuurwerk afsteken.
Ik zie zelf geen goed alternatief hiervoor. Het inhuren van professionele bedrijven om in 2500 woonplaatsen tegelijkertijd vuurwerk af te steken lijkt mij een onmogelijke taak. En daarnaast wil je het dronken volk niet allemaal bij elkaar hebben om het vuurwerk te bekijken.

Ook eventuele andere shows met drones of festivals kan je niet op zoveel locaties tegelijkertijd uitvoeren. Het vuurwerk zal gewoon langzamerhand verdwijnen en uiteindelijk zal een nieuwjaarsviering een beetje afglijden naar wat vergelijkbaar is met kerstavond en eerste kerstdag.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hann1BaL schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:29:
[...]

Je snapt het voor mijn gevoel dus duidelijk niet zo goed. Het gaat er om dat je schermt met regels maar die kunnen gewijzigd worden. Ik stel nergens dat je alles maar moet toestaan.

Je lijkt te denken in het huidige hokje en niet in mogelijkheden.
Shows voorbereiden door specialisten en aansteken door getrainden.
Vuurwerk aanpassen.
Verschillende niveaus van kwalificaties invoeren.

Eerst beginnen met wat we zouden wensen.
Ik heb ergens gelezen dat gedacht wordt om lokale initiatieven mogelijk te maken die dan niet "professioneel" zijn maar wel aan een beperkt aantal eisen moet voldoen (zoals dat diegene die het vuurwerk aansteekt niet dronken mag zijn), en dan alsnog alleen consumentenvuurwerk.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Hann1BaL

Hann1BaL

evilution schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:02:
[...]

Ik heb ergens gelezen dat gedacht wordt om lokale initiatieven mogelijk te maken die dan niet "professioneel" zijn maar wel aan een beperkt aantal eisen moet voldoen (zoals dat diegene die het vuurwerk aansteekt niet dronken mag zijn), en dan alsnog alleen consumentenvuurwerk.
wist ik niet maar sluit dus heel mooi aan bij mijn punten. Dank je 👍🏻

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik vind dat het vuurwerkmoment sowieso wel erg overschat wordt. Meestal duurt het hooguit 10 minuten tot een kwartiertje en daarna gaat iedereen weer naar binnen om naar het concert van Queen of U2, een of ander circus of een goochelshow te kijken.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000

Crazy D

I think we should take a look.

evilution schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:14:
Ik vind dat het vuurwerkmoment sowieso wel erg overschat wordt. Meestal duurt het hooguit 10 minuten tot een kwartiertje en daarna gaat iedereen weer naar binnen om naar het concert van Queen of U2, een of ander circus of een goochelshow te kijken.
Dat ligt er dus maar net aan waar je woont.. In Zoetermeer toen ik daar woonde was het idd na een kwartiertje dat 'het normale volk' weer naar binnen ging. Maar vervolgens werden er nog 2+ uur lang knal-dingen afgestoken, helemaal leuk in een poortje onder een appartementencomplex, echo't zo lekker. Of sowieso tussen appartementengebouwen in :X Continue wel een knal. Uitermate kut als je wilt slapen :P

Exact expert nodig?

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Crazy D schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:38:
[...]

Dat ligt er dus maar net aan waar je woont.. In Zoetermeer toen ik daar woonde was het idd na een kwartiertje dat 'het normale volk' weer naar binnen ging. Maar vervolgens werden er nog 2+ uur lang knal-dingen afgestoken, helemaal leuk in een poortje onder een appartementencomplex, echo't zo lekker. Of sowieso tussen appartementengebouwen in :X Continue wel een knal. Uitermate kut als je wilt slapen :P
Ja, ik dacht dat het hier vooral moest gaan over alternatieven voor het "normale volk". Voor het niet "normale volk" lijken handhavers met wapenstok me een prima alternatief :P

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Als we nou gewoon 1 januari een werkdag maken. Zoals het voor velen al is.. dan gaat de rest van het volk ook gewoon braaf om 22:00 naar bedje toe. Maakt 10 schrijffouten bij het noteren van de datum. En we gaan door het met leven.

Pakken we 1 mei wel vrij ofzo. Iets meer kans op een voorjaarszonnetje ook om op een festival te staan.

Nu overal festivals organiseren met muziek en shows.. Jippie, dan veranderingen alle meldingen van vuurwerk schade naar dronken tiener ligt onderkoeld in een niet opgeblazen bushokje.
Of dronken tiener ligt onderkoeld in een door dronken tieners in elkaar getrapt bushokje omdat ze dat wel een leuk idee vond..

Na 4 jaar oud en nieuw nachtdienst op de gemeenschappelijke meldkamer heb ik denk ik een aardig beeld van hoe het binnen de ambulancezorg aan toegaat rondom oud en nieuw. En ook vanuit politie en brandweer.
Vuurwerkoverlast? Zeker. Elk jaar wel enkele die een hand of vingers of oog kwijt is. Meestal een jaar of 14 en IQ gelijk aan leeftijd.
Tegelijkertijd stikt opa in de oliebol en wordt reanimatie behoeftig.. altijd opas, elk jaar minimaal 2... Vandaag de eerste. Gehad. Die maakt 2026 niet meer mee
En dan heb je ergens een aardige vuurwerkbom. Met veel (8 waaronder 3 kleine kinderen) slachtoffers, en ruiten etc kapot.
11 ambulances en 3 trauma helikopters bij gehad en een peleton politie.

Maar daarna.. percentages zijn geschat , vergeten de data eruit te trekken. 70-75% belt omdat iemand dronken is.. 10% belt omdat ze gevallen zijn en zichzelf zielig vinden.
5% belt met een oppervlakkige brandwond van het vuurwerk van tante Truus.. dan heb je nog een paar basis meldingen van pijn op de borst en CVA en dat soort problemen.
Qua kosten in herstel is het vuurwerk letsel. Omdat je zoveel operaties nodig hebt. En je vaak een ledemaat. Niet tot bijna niet meer kan gebruiken.
Die dronken onderkoelde is na een nachtje SEH wel opgewarmd en gaat op huis aan.

Bij de nieuwe alternatieven moet goed op -18 nix beleid moet echt gevolgd worden. Anders houdt de ambu het net zo druk. Maar vallen de echte traumas weg.
Ik meld mij er dan niet meer voor aan

Waarom moet elk klein dorp met 1000 inwoners een alternatief hebben?
Ga naar een iets groter dorp . En kijk daar een droneshow. Of kijk het via livestream of op TV.

Zo min mogelijk reisbewegingen van dronken jongerenz ze vergeten per definitie waar ze wonen. Dus je hebt al politie en ambu nodig.
Waarin wij beiden niks nuttigs kunnen doen.

Langzaam afsterven net als rookbeleid destijds lijkt mij het slimste.

En als je al iets wil. Zet dan in op Gezonde levensstijl. De 2026 walk. Waarin je alleen gezonde snacks krijgt om de wandeling vol te houden. Wandelen kan iedereen . meedoen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Bananenplant schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:38:
[...]

Misschien kan het op de velden van de lokale voetbalclub. De lokale sportschoolondernemer kan het wellicht ook gebruiken voor publiciteit.
Ook de voetbal club moet voldoen aan de regels. En er is geen enkele adviseur GHOR evenementen die tegen jou zegt.. jullie gaan bier drinken en hopen dat daarna de afsteken nuchter is.
Prima plan. Maar dat moet medisch afgetimmerd zijn. En ook qua veiligheid.

Zeker de eerste jaren wordt er teveel gevraagd en aan de hand van incidentie zakken de wensen wel ook. Maar initieel Zou ik hem hoog risico adviseren.

• Bananenplant
  • Nu online
Dennis1812 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:33:
[...]

Ook de voetbal club moet voldoen aan de regels. En er is geen enkele adviseur GHOR evenementen die tegen jou zegt.. jullie gaan bier drinken en hopen dat daarna de afsteken nuchter is.
Prima plan. Maar dat moet medisch afgetimmerd zijn. En ook qua veiligheid.
Ik had het niet over vuurwerk afsteken, ik had het over het gebruik van de voetbalvelden voor een middennachtelijke Hyrox ;) .

• Bananenplant
  • Nu online
Als straks de herrie tot/na 2:00 wegvalt en jonge kinderen ook niet meer hoeven opblijven voor het vuurwerk zie ik wel potentie in 1 januari als een dag voor gezinsuitjes, zoals een dagje dierentuin. Wat je ook gaat doen op zo'n dag zal een stuk gezelliger zijn als je kinderen niet humeurig zijn door slaapgebrek.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Palindrome schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:30:
[...]

Het is - helaas - het gevolg van hoe de samenleving in elkaar steekt. Een deel van de Wet- en regelgeving komt nadat er een te grote groep* een te grote vrijheid heeft genomen om iets te doen wat niet geapprecieerd wordt door de rest van de samenleving. Daar zie je juist de lastigheid in de ontwikkeling van een maatschappij en de veranderingen die daar bij om de hoek komen kijken.

Het is niet alsof er op een zomerse namiddag een volksvertegenwoordiger dan wel minister/beleidsmedewerker bedenkt dat nieuwe wetgeving nodig is om bepaald gedrag te voorkomen/bij te sturen maar vooral dat er iets leeft vanuit de samenleving waar men te weinig grip op heeft.

Het is het spanningsveld waar de vrijheden van de één de vrijheden / levenssfeer van een ander elkaar raken en hoe daar een goede balans in gevonden kan worden. De vraag is of dat ook zo is met het gebruik van vuurwerk.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Napo schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:20:
[...]

Het is - helaas - het gevolg van hoe de samenleving in elkaar steekt. Een deel van de Wet- en regelgeving komt nadat er een te grote groep* een te grote vrijheid heeft genomen om iets te doen wat niet geapprecieerd wordt door de rest van de samenleving. Daar zie je juist de lastigheid in de ontwikkeling van een maatschappij en de veranderingen die daar bij om de hoek komen kijken.

Het is niet alsof er op een zomerse namiddag een volksvertegenwoordiger dan wel minister/beleidsmedewerker bedenkt dat nieuwe wetgeving nodig is om bepaald gedrag te voorkomen/bij te sturen maar vooral dat er iets leeft vanuit de samenleving waar men te weinig grip op heeft.

Het is het spanningsveld waar de vrijheden van de één de vrijheden / levenssfeer van een ander elkaar raken en hoe daar een goede balans in gevonden kan worden. De vraag is of dat ook zo is met het gebruik van vuurwerk.
De vraag is niet of het zo is, de vraag is welke alternatieven we kunnen bedenken omdat het nu zo is.

• Roenie
  • Niet online
Vuurwerkshows zullen voor een groep niet volledig het zelf afsteken van vuurwerk vervangen, omdat die groep dit als onderdeel van de lol ziet. En dat is niet echt op te vangen met een alternatief.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
Een alternatief, als je graag vuurwerk afsteekt, kan zijn emigreren naar het buitenland. Naar een land waar het (nog) wel mag.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Helixes
Roenie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:38:
Vuurwerkshows zullen voor een groep niet volledig het zelf afsteken van vuurwerk vervangen, omdat die groep dit als onderdeel van de lol ziet. En dat is niet echt op te vangen met een alternatief.
Er is altijd een groep mensen die weigert zich aan te passen aan een nieuwe realiteit. Er is altijd een groep mensen die het lastig vinden om hun patronen te doorbreken. Er is altijd een groep mensen die liever geen afstand doen van hun verworvenheden.

Ik denk niet dat we onze maatschappij moeten laten gijzelen door die mensen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Roenie
  • Niet online
Helixes schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:10:
[...]

Er is altijd een groep mensen die weigert zich aan te passen aan een nieuwe realiteit. Er is altijd een groep mensen die het lastig vinden om hun patronen te doorbreken. Er is altijd een groep mensen die liever geen afstand doen van hun verworvenheden.

Ik beweer dan ook niet dat dit moet 😉

Alleen is de realiteit weerbarstiger dan de papieren wens 😊 Dat kun je wellicht niet leuk vinden en zelfs verafschuwen, maar die groepen hebben geen boodschap aan de grote woorden en de creatief bedoelde drieslag van Helixes😉

De alternatieven die in deze draad langs komen gaan in op alternatieven om oud en nieuw in het algemeen te vieren. Niet de alternatieven voor de lol/spanning van zelf iets afsteken. Dus de komende jaren gaat dit nog wel wat shit opleveren.

Alternatief is misschien om mensen hun zelf betaalde vuurwerk ergens in een grote gesloten loods af te steken. Daar zit misschien nog wel een format voor op televisie in.

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
Vuurwerkshows per dorp wordt lastig denk ik met alle regels wat betreft veiligheid en milieu.. Maar mogelijk kan je het met shows met drones in de toekomst wel oplossen..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• R_Zwart
Roenie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:38:
Het zal niet van het ene op het andere jaar gaan, maar er komt op een gegeven moment een nieuwe generatie die niet is opgegroeid met vuurwerk afsteken. Zelfs als met Sint&Piet. Alle kinderen die nu nog geloven in Sinterklaas hebben nooit een volledig zwart geschminkte Piet meegemaakt.

En een andere vergelijking: tegenwoordig is het maatschappelijk niet meer geaccepteerd om binnen te roken of met (teveel) alcohol op achter het stuur te kruipen. Tot in de jaren 80/90 was dat veel minder een probleem. ik denk dat het met vuurwerk ook die kant op kan gaan. Dan ben je niet stoer meer als je een paar dozen vuurwerk op zolder hebt staan.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Roenie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:26:
[...]

Alleen is de realiteit weerbarstiger dan de papieren wens 😊 Dat kun je wellicht niet leuk vinden en zelfs verafschuwen, maar die groepen hebben geen boodschap aan de grote woorden en de creatief bedoelde drieslag van Helixes😉

De alternatieven die in deze draad langs komen gaan in op alternatieven om oud en nieuw in het algemeen te vieren. Niet de alternatieven voor de lol/spanning van zelf iets afsteken. Dus de komende jaren gaat dit nog wel wat shit opleveren.

Alternatief is misschien om mensen hun zelf betaalde vuurwerk ergens in een grote gesloten loods af te steken. Daar zit misschien nog wel een format voor op televisie in.
Die groep sterft vanzelf uit. Geef het een jaar of 10.
Ga nu in een cafe roken en iedereen kijkt je raar aan. Precies wat er met vuurwerk gaat gebeuren.

• Helixes
Roenie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:26:

Tenzij er iets grondig verandert ben ik dat inderdaad met je eens. Het zal wel een tijdje onrustig zijn.

.... maar dan geloof ik ook dat we het er over eens zijn dat het vuurwerkverbod netto een goede zaak is, en dat we onze maatschappij niet moeten laten gijzelen door die mensen die daar zo het hunne van denken. En, bovendien, dat die groep mensen géén goede reden is af te zien van het vuurwerkverbod.

:Y)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Helixes schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:10:
[...]

Zie het als een transitieperiode. Uiteindelijk sterft die groep een keer uit. Belangrijker is dat nieuwe generatie kinderen niet meer zullen opgroeien in een cultuur die vuurwerk omarmt. De restanten doven dan vanzelf verder uit in de achtergrond.

March of the Eagles

• Bananenplant
  • Nu online
Nog een idee: een nieuwjaarsschaatstoernooi. Dat zal alleen wel beperkt zijn tot overdekte ijshallen, maar bij gunstige omstandigheden kan de lokale ijsvereniging natuurlijk ook iets organiseren.

Ik heb ook nog even gekeken naar mogelijke meteorenzwermen, maar dat lijkt een lastig verhaal te worden.

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:32
Helixes schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:06:
[...]

Tenzij er iets grondig verandert ben ik dat inderdaad met je eens. Het zal wel een tijdje onrustig zijn.

.... maar dan geloof ik ook dat we het er over eens zijn dat het vuurwerkverbod netto een goede zaak is, en dat we onze maatschappij niet moeten laten gijzelen door die mensen die daar zo het hunne van denken. En, bovendien, dat die groep mensen géén goede reden is af te zien van het vuurwerkverbod.

:Y)
Hier in openluchtgesticht 033 hebben we ook een "vUuRwErKVeRBod" met overal de gemeentelijke propaganda "Wij steken in 033 geen vuurwerk af".

Sinds die maatregel klapt het elke keer harder er meer. Soms lijkt het hier in de "keurige vinex wijk" wel een oorlogsgebied. Ik verwacht weinig verandering.

Gecensureerd.

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:16:
[...]

Zie het als een transitieperiode. Uiteindelijk sterft die groep een keer uit. Belangrijker is dat nieuwe generatie kinderen niet meer zullen opgroeien in een cultuur die vuurwerk omarmt. De restanten doven dan vanzelf verder uit in de achtergrond.
Nou nou, je laat het hier voorkomen alsof vuurwerk weet-ik-veel wat is. Als we onze kinderen tegen iets zouden moeten willen beschermen, dan zou mijn keuze eerder op alcohol vallen dan vuurwerk.

Het probleem zit 'm er gewoon in dat een kleine groep het verpest voor de hele goegemeente. Ook na het verbod zal deze kleine groep zich echt niet eraan houden, de knallers mogen nu ook al niet en je ziet het zelf 5 jaar na dato: die zijn er nog steeds. Het zijn wederom de mensen die zich waarschijnlijk keurig aan de regels houden en de rotzooi opruimen die hier het onderspit delven.

Edit: zelf geef ik overigens geen cent uit aan vuurwerk - het is dus niet dat ik mijn eigen hobby weggenomen zie worden. Maar het is wel een traditie die hier helaas ten ziele gaat en ik gun mijn kinderen graag hetzelfde plezier als dat ik had als kind.

[ Voor 11% gewijzigd door Martinez- op 31-12-2025 15:43 ]

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Een kleine groep verpest niks. Vuurwerk verpest oud & nieuw. Wanneer mensen moeten ‘vluchten’ met hun huisdier omdat deze doodsangsten uitstaan, wanneer hulpverleners hun werk niet kunnen doen omdat ze hun leven niet zeker zijn, wanneer het zo ontzettend vervuilend is, dan verpest vuurwerk zelf het.

Het heeft wel lang genoeg geduurd. Nu nog hopen dat men volgend jaar overtreders hard gaat aanpakken.

Ik ben in elk geval blij dat we met oud en nieuw geen equivalent van een oorlogsgebied meer zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door dawg op 31-12-2025 15:49 ]

It’s the economy, stupid!

• Helixes
Martinez- schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:38:
Nou nou, je laat het hier voorkomen alsof vuurwerk weet-ik-veel wat is. Als we onze kinderen tegen iets zouden moeten willen beschermen, dan zou mijn keuze eerder op alcohol vallen dan vuurwerk.

Het probleem zit 'm er gewoon in dat een kleine groep het verpest voor de hele goegemeente. Ook na het verbod zal deze kleine groep zich echt niet eraan houden, de knallers mogen nu ook al niet en je ziet het zelf 5 jaar na dato: die zijn er nog steeds. Het zijn wederom de mensen die zich waarschijnlijk keurig aan de regels houden en de rotzooi opruimen die hier het onderspit delven.
De redenen om het niet meer te doen zijn velerlei. Even los van of dat dit nu de beste besteding van onze laatste overgebleven resources, denk ik dat luchtkwaliteit wel een behoorlijke rol heeft gespeeld. Dieren - zowel wild als gedomesticeerd - zijn bepaald geen fan. Ik begrijp dat men in de ziekenhuizen het fenomeen inmiddels ook wel zat is.

Maar een manier om er naar te kijken is dat vrijheid iets te mogen doen de collectieve zelfbeheersing vraagt dat niet uit de hand te laten lopen - en dat we daar dus samen niet in zijn geslaagd. Da's zeker waar. Een belangrijke factor in het overhalen van politici is geweest die men het bestoken van hulpverleners zo wel een beetje zat zijn.

• Martinez-
  • Niet online
Helixes schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:49:
[...]

De redenen om het niet meer te doen zijn velerlei. Even los van of dat dit nu de beste besteding van onze laatste overgebleven resources, denk ik dat luchtkwaliteit wel een behoorlijke rol heeft gespeeld. Dieren - zowel wild als gedomesticeerd - zijn bepaald geen fan. Ik begrijp dat men in de ziekenhuizen het fenomeen inmiddels ook wel zat is.

Maar een manier om er naar te kijken is dat vrijheid iets te mogen doen de collectieve zelfbeheersing vraagt dat niet uit de hand te laten lopen - en dat we daar dus samen niet in zijn geslaagd. Da's zeker waar. Een belangrijke factor in het overhalen van politici is geweest die men het bestoken van hulpverleners zo wel een beetje zat zijn.
Gedeeltelijk mee eens (hulpverleners 100%):
- Met het schrappen van vuurwerk gaan we echt de luchtkwaliteit niet redden voor de rest van het jaar. Natuurlijk zijn de korte termijn effecten wel daar en kunnen mensen er ongemak van hebben, dat ontken ik niet.
- wilde dieren: helemaal mee eens. Huisdieren heb ik wat minder 'moeite' mee, daar kan je maatregelen voor nemen als je het zo belangrijk vindt. We beginnen in Nederland namelijk een handje te krijgen aan het inrichten van diverse zaken op basis van de minderheid, niet de meerderheid.
- als je ziet wat in mijn regio afgelopen jaar binnen is gekomen bij het ziekenhuis, dan komt het grotendeels toch echt van mensen die te diep in het glaasje gekeken hebben en daaruitvolgende schade (glas in je hand etc.).

Ik denk dat droneshows gewoon het beste alternatief gaat zijn - minder geluidshinder en spectaculair. Al het andere is niet zo zeer een alternatief, maar een voortzetting van datgene wat al gebeurde: feestje en champagne.

• Martinez-
  • Niet online
dawg schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:48:
Een kleine groep verpest niks. Vuurwerk verpest oud & nieuw. Wanneer mensen moeten ‘vluchten’ met hun huisdier omdat deze doodsangsten uitstaan, wanneer hulpverleners hun werk niet kunnen doen omdat ze hun leven niet zeker zijn, wanneer het zo ontzettend vervuilend is, dan verpest vuurwerk zelf het.

Het heeft wel lang genoeg geduurd. Nu nog hopen dat men volgend jaar overtreders hard gaat aanpakken.

Ik ben in elk geval blij dat we met oud en nieuw geen equivalent van een oorlogsgebied meer zijn.
Ja, want het vuurwerk vindt inderdaad zelf zijn weg naar de hulpverlener. Ik zag laatst iemand een vuurpijl opsteken en die vloog regelrecht naar de dichtstbijzijnde politieauto/ambulance.

/s

Het gaat om gedrag, niets meer, niets minder! Of zijn alle alcoholdrinkers ook per definitie lastpakken?

Vwb huisdieren: daar kies je zelf voor en je kan maatregelen nemen. Waarom moeten anderen weer iets laten door de keuze die je zelf hebt gemaakt voor het huisdier?

[ Voor 5% gewijzigd door Martinez- op 31-12-2025 16:04 ]

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Euh.. je kan ook je vuurwerk gewoon niet naar huisdieren gooien.

Al is dat erg lastig voor sommige tokkies. Dat weet ik.

En de meerderheid is voor een vuurwerkverbod. Anders kan het er helemaal niet komen.
De tweede Kamer is een vertegenwoordiging van het land. We hebben er zelf op gestemd.

Dus we richten het niet in voor de minderheid. Maar wel voor de meerderheid..

• Martinez-
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:05:
Euh.. je kan ook je vuurwerk gewoon niet naar huisdieren gooien.

Al is dat erg lastig voor sommige tokkies. Dat weet ik.

En de meerderheid is voor een vuurwerkverbod. Anders kan het er helemaal niet komen.
De tweede Kamer is een vertegenwoordiging van het land. We hebben er zelf op gestemd.

Dus we richten het niet in voor de minderheid. Maar wel voor de meerderheid..
Het ging specifiek over de huisdierenkwestie. Hulpverleners ben ik het volledig mee eens! Mijn collega's hoeven die overlast niet te ervaren omdat ze hun werk doen.

En nu reageer ik niet meer over dit gedeelte want dit gaat teveel offtopic en niet over alternatieven.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Martinez- schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:03:
[...]

Ja, want het vuurwerk vindt inderdaad zelf zijn weg naar de hulpverlener. Ik zag laatst iemand een vuurpijl opsteken en die vloog regelrecht naar de dichtstbijzijnde politieauto/ambulance.

/s

Het gaat om gedrag, niets meer, niets minder! Of zijn alle alcoholdrinkers ook per definitie lastpakken?

Vwb huisdieren: daar kies je zelf voor en je kan maatregelen nemen. Waarom moeten anderen weer iets laten door de keuze die je zelf hebt gemaakt voor het huisdier?
Er vallen ook heel veel vuurwerkslachtoffers terwijl ze slechts omstander zijn, heeft dus niet noodzakelijk altijd met gedrag te maken.

En het is mensen hun goed recht een huisdier te houden natuurlijk. Mensen die vuurwerk afsteken hebben een grotere verantwoordelijkheid dan mensen met huisdieren, zij gaan immers in de weer met gevaarlijke brandbare spullen die veel herrie en overlast veroorzaken. Het is dus primair aan deze mensen om overlast zoveel mogelijk te beperken, en dat doen de meesten klaarblijkelijk niet.

Mij lijkt het het beste wanneer er centraal georganiseerde vuurwerkshows krijgen ter overbrugging naar shows met drones e.d. als mensen zonodig een show willen, that is. :)

[ Voor 7% gewijzigd door dawg op 31-12-2025 16:19 ]

It’s the economy, stupid!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Martinez- schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:07:
[...]

Het ging specifiek over de huisdierenkwestie. Hulpverleners ben ik het volledig mee eens! Mijn collega's hoeven die overlast niet te ervaren omdat ze hun werk doen.

En nu reageer ik niet meer over dit gedeelte want dit gaat teveel offtopic en niet over alternatieven.
Ik heb het toch ook over huisdieren?

Als je naar mijn collegas gaat gooien mag je op kosten van de staat komen overnachten. Helaas gaat gooien naar huisdieren meestal ongestraft door.

• Martinez-
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:16:
[...]

Ik heb het toch ook over huisdieren?

Als je naar mijn collegas gaat gooien mag je op kosten van de staat komen overnachten. Helaas gaat gooien naar huisdieren meestal ongestraft door.
Op een of andere manier had ik hulpverleners gelezen. Excusez moi!

• Bananenplant
  • Nu online
Hierbij zet ik aftellen in een kattencafé op de lijst ;) .

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Puppy cafe en ik doe mee!

Of een nationale competitie gourmetten.

Al hebben we dan nogsteeds lucht kwaliteit problemen..

Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over alternatieven voor vuurwerk om de jaarwisseling te vieren. We gaan hier niet de pro/antivuurwerk discussie nog eens voeren.