LORA Mesh Radio - Meshtastic Meshcore | COM zonder Internet

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-02 14:29
MeshCore

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ik denk dat meer de vraag was .. "waarom gebruik je AMF en niet AME zoals de officiële LOC CODE van Amersfoort is zoals je kan zien in deze lijst: https://service.unece.org/trade/locode/nl.htm "
>:)

Ik denk dat je waarschijnlijk vanuit een andere radio hobby gewend AMF te gebruiken ..

[ Voor 11% gewijzigd door duvekot op 22-02-2026 15:13 ]

• ramonfincken
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:38
tja ik heb die al eens eerder voorbij zien komen, almere = AER dat weet echt geen hond, dus NL-036-1321-RP01 en NL-036-1321-RP02 gedaan.

• (KBX) Harkanoid
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:09
Klopt! Ik maak ook gebruik van amateur repeater pi3amf op 145.625 , maar ik heb het aangepast nu , kijken of iemand het opvalt

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18:21
ramonfincken schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:30:
tja ik heb die al eens eerder voorbij zien komen, almere = AER dat weet echt geen hond, dus NL-036-1321-RP01 en NL-036-1321-RP02 gedaan.
Ik zou de repeater gewoon Almere noemen :)

• ramonfincken
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:38
Almere centrum is er al en die is heel erg sterk

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14:24
ik zie op de meshcore kaart in mijn buurt twee gebruikte frequenties. 869,525 en 869,618.
De meerderheid zit op 869,618. maakt het iets uit en wat is jullie advies?

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14:24
ik heb nog een vraag. de antennes die ik vandaag heb ontvangen hebben een N-type female aansluiting, en die wil ik koppelen aan een Heltec V3 (en later een Heltec V4). die hebben een U-FL / IPEX aansluiting. weet iemand waar ik een verloopkabeltje zou kunnen vinden? Ondanks mijn passie voor snoeren en kabels heb ik nog geen kant en klare optie gevonden voor een acceptabele prijs (meer dan 30 euro voor een kabeltje vind ik overdreven op een antenne van 22 euro en een heltec van 20 euro).

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18:21
Beer070 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:24:
ik zie op de meshcore kaart in mijn buurt twee gebruikte frequenties. 869,525 en 869,618.
De meerderheid zit op 869,618. maakt het iets uit en wat is jullie advies?
Je gebruikt of de een of de ander. 869,618 met narrow setting is dé standaard in NL geworden. MeshCore is in korte tijd zo populair geworden dat de mesh vol liep, er kwam niets meer doorheen. Op narrow zijn de transmits een stuk sneller/korter en was er meer ruimte.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:54
Ik heb net mijn Haltec V4 binnengekregen, maar ik brak volgens mij de antennecoonector af, kan ik deze nog gebruiken of?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGKCCJpdav0fXaUVd3dl0ARGftA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7AaVJ5xZhLopJVJNAjXNrTbz.jpg?f=fotoalbum_large

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:52
Danielson schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:10:
Ik heb net mijn Haltec V4 binnengekregen, maar ik brak volgens mij de antennecoonector af, kan ik deze nog gebruiken of?

[Afbeelding]
Vastsolderen een optie? Anders coaxje eraan solderen. Maar in beide gevallen een soldeerbout vereist ...

• Danielson
Houtenklaas schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:55:
[...]

Vastsolderen een optie? Anders coaxje eraan solderen. Maar in beide gevallen een soldeerbout vereist ...
Dat is geen probleem! Maar moet ik moet de ader zelf en de mantel solderen? Antenne en GND?

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:52
Danielson schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:02:
[...]

Dat is geen probleem! Maar moet ik moet de ader zelf en de mantel solderen? Antenne en GND?
Binnenader coax op de puntje op de print, buitenmantel op die twee soldeerpunten daaromheen. Maar waarom niet het afgebroken ding op de foto daarop terugzetten als je kunt solderen? Dan is het weer origineel ...

• Danielson
Houtenklaas schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:04:
[...]

Binnenader coax op de puntje op de print, buitenmantel op die twee soldeerpunten daaromheen. Maar waarom niet het afgebroken ding op de foto daarop terugzetten als je kunt solderen? Dan is het weer origineel ...
Thx! Ik heb hem gesoldeerd, maar de vraag is hij nog werkt, ik zag het net ook al geen nodes thuis, zo maar eens een rondje rijden, zou ik het nog op een andere manier kunnen testen?

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:45
In de MeshCore app is een Rx Log op te vragen, dan weet je of er helemaal geen verkeer gezien wordt.

Pas op met het versturen/advertisen zonder antenne, dat kan de hardware beschadigen.

• Danielson
hberntsen schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:54:
In de MeshCore app is een Rx Log op te vragen, dan weet je of er helemaal geen verkeer gezien wordt.

Pas op met het versturen/advertisen zonder antenne, dat kan de hardware beschadigen.
Het lijkt er gelukkig op dat ik hem niet helemaal gesloopt heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROVhZFuRtYxgbQwI7VBlv5qy5Uk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DPVxSZpJg8OdLPKqcCAHVWf3.png?f=fotoalbum_large

• Danielson
Nog even een paar noob vragen;

1. Ik heb een 5.5DBi antenne, volgens ChatGPT moet ik hem instellen op 14dBm i.p.v. de standaard 27dBm, klopt dat?

2. Ik draai hem nu gewoon als client, maar hij komt vast op zolder te hangen, moet ik hem dan als client of router instellen? Ik krijg nog een tweede Haltec V4 binnen, deze wil ik gebruiken als mijn mobiele client?

3. De naamgeving is me nog niet helemaal duidelijk, wat zou ik kunnen gebruiken als clientnaam?

[ Voor 10% gewijzigd door Danielson op 24-02-2026 17:44 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Danielson schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:40:
Nog even een paar noob vragen;

1. Ik heb een 5.5DBi antenne, volgens ChatGPT moet ik hem instellen op 14dBm i.p.v. de standaard 27dBm, klopt dat?

2. Ik draai hem nu gewoon als client, maar hij komt vast op zolder te hangen, moet ik hem dan als client of router instellen? Ik krijg nog een tweede Haltec V4 binnen, deze wil ik gebruiken als mijn mobiele client?

3. De naamgeving is me nog niet helemaal duidelijk, wat zou ik kunnen gebruiken als clientnaam?
1 geen idee waarom die domme bot dat adviseert. Gewoon je huidige gebruiken of iets terug naar 22.
2 bij meshtastic werkt een cliënt ook als relais, stap je over op meshcore, dan wel instellen als relais/repeater.
3 voor een cliënt/node maakt de naam niet veel uit. Voor een relais is nl-woonplaats-use Unicode redelijk gangbaar.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste