LORA Mesh Radio - Meshtastic Meshcore | COM zonder Internet

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-02 13:10
ymoona schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:05:
Ik heb me ook gemeld in omgeving Alkmaar, maar repeaters kreeg ik toch niet goed in beeld.

Dus nog maar een heltec v4 besteld en wat extra antennes zodat ik repeater op kan zetten en hopelijk wat beter de berichten binnen krijg.
Hardware is binnen, en vanmiddag geprobeerd een repeater op te zetten. Nog niet helemaal gelukt vrees ik. Eerst geflashed via https://flasher.meshcore.co.uk/ en daarna via de console wat config geset. Via https://config.meshcore.dev/ EU/UK narrow geset en een reboot gedaan.

Als ik nu op mijn client een advert doe, brand er op de client heltec even een lampje, en daarna op de repeater ook. Ik denk dat ze dus elkaar wel zien.

Maar wat niet klopt, is de tijd op de repeater:
code:
1
2
clock
  -> 15:00 - 8/6/2026 UTC
Maar als ik clock probeer setten via de console, krijg ik: "(ERR: clock cannot go backward)" want de repeater staat op de toekomst.

Hoe kan ik nu toch de tijd gelijk zetten? Ik probeer het ook via de app (android) maar ik zie de repeater niet als contact voor bij komen, hoe zou dat moeten werken?

https://f1nerd.nl

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:21
ymoona schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:52:
[...]

Hardware is binnen, en vanmiddag geprobeerd een repeater op te zetten. Nog niet helemaal gelukt vrees ik. Eerst geflashed via https://flasher.meshcore.co.uk/ en daarna via de console wat config geset. Via https://config.meshcore.dev/ EU/UK narrow geset en een reboot gedaan.

Als ik nu op mijn client een advert doe, brand er op de client heltec even een lampje, en daarna op de repeater ook. Ik denk dat ze dus elkaar wel zien.

Maar wat niet klopt, is de tijd op de repeater:
code:
1
2
clock
  -> 15:00 - 8/6/2026 UTC
Maar als ik clock probeer setten via de console, krijg ik: "(ERR: clock cannot go backward)" want de repeater staat op de toekomst.

Hoe kan ik nu toch de tijd gelijk zetten? Ik probeer het ook via de app (android) maar ik zie de repeater niet als contact voor bij komen, hoe zou dat moeten werken?
Je kan in de MC app een timesync doen onder repeater settings, als je repeater in je adresboek staat.

Je kunt het beste je repeater key even opslaan vanuit de config mode bij de webflasher. Die key kan je in je contacts opslaan en dan kan je de repeater daarna aanroepen. Of even 12uur wachten tot de repeater een advert stuurt, of de advert ook even via de webflasher versturen, knopje rondom het gebied waar je ook de naam invult.

• ymoona
Ik was ongeduldig, heb ik vaker. Repeater is verschenen in mijn contacten lijst, kon daarna inloggen en een time sync doen. Vanavond de repeater een redelijke plaats geven en kijken wat de resultaten dan worden.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
ymoona schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:23:
Ik was ongeduldig, heb ik vaker. Repeater is verschenen in mijn contacten lijst, kon daarna inloggen en een time sync doen. Vanavond de repeater een redelijke plaats geven en kijken wat de resultaten dan worden.
Klopt, en als je auto contacts uit hebt staan moet ie in je discover lijst staan en kan je 'm daarvandaan toevoegen.
Advert doet ie als ie aangaat, je kan een auto advert op 24 uur zetten of een zero hop advert op 180 minuten bijvoorbeeld.
Gek genoeg onthoud de repeater niet de tijd, maar wel de locatie en netwerk instellingen (uk narrow) na een power cycle.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ymoona
@franssie betekent dat dan ook dat ik na iedere powercycle met de hand de clock moet syncen?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
ymoona schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:05:
@franssie betekent dat dan ook dat ik na iedere powercycle met de hand de clock moet syncen?
Bij mijn repeater doe ik dat wel, al is het redelijk makkelijk te doen via remote management, even tien seconden wachten en gaan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ymoona
Er komen redelijk wat berichten binnen, zowel op public als test. De berichten die ik stuur worden in iedergeval 1 keer gerepeat. Moet wel nog een betere locatie voor de repeater zoeken, maar een betere antenne lijkt al wel verschil te maken

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:15
ymoona schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:05:
Die repeaters hebben geen GPS? M’n companion krijgt de klok via GPS.

Liege, liege, liegebeest!

• ymoona
@Liegebeest Nee, het is een heltec v4

• Dutchone
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-02 09:16
Goedemiddag,

Ik zag dat in de meshcore 1.12 update een buzzer quiet option zit, Maar op mijn wio L1 pro kan ik met geen mogelijkheid de prefs vinden.

Iemand een idee?

• ymoona
net weer even zitten spelen met https://analyzer.letsmesh.net/channels

Hier kan je dus zien als je een bericht op #test zet, hoe dat dat verspreid.

Super leuk om te zien hoe ver je bericht gaat.

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:21
Mijn Sensecap Solar ligt nu nog binnen; en voordat ik hem boven op het dak wil plaatsen dacht ik: ook maar eens kijken hoe dat updaten van een firmware OTA gaat. Eigenlijk bedacht ik me dat nadat ik had geupgrade via USB... Maar een dag later dacht ik: ik kan natuurlijk eerst via USB weer downgraden en dan een OTA update doen. Nou, de downgrade is gelukt.

Maar de OTA? Blijkbaar moet je op je mobiele telefoon nRF Connect downloaden en daarmee connectie maken. Dat lukt, maar als ik een firmware probeer te uploaden stopt hij na 1.5%, disconnect hij en is het apparaat dood (totdat ik via USB een nieuwe firmware flash).

Iemand gelukt een OTA update te doen? Want Mescore is nu nog zo in ontwikkeling dat het de komende tijd wel een kwestie wordt van regelmatig firmware updates te doen, maar elke keer het dak op klimmen gaat hem niet worden....

• stormfly
CubicQ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:02:
Mijn Sensecap Solar ligt nu nog binnen; en voordat ik hem boven op het dak wil plaatsen dacht ik: ook maar eens kijken hoe dat updaten van een firmware OTA gaat. Eigenlijk bedacht ik me dat nadat ik had geupgrade via USB... Maar een dag later dacht ik: ik kan natuurlijk eerst via USB weer downgraden en dan een OTA update doen. Nou, de downgrade is gelukt.

Maar de OTA? Blijkbaar moet je op je mobiele telefoon nRF Connect downloaden en daarmee connectie maken. Dat lukt, maar als ik een firmware probeer te uploaden stopt hij na 1.5%, disconnect hij en is het apparaat dood (totdat ik via USB een nieuwe firmware flash).

Iemand gelukt een OTA update te doen? Want Mescore is nu nog zo in ontwikkeling dat het de komende tijd wel een kwestie wordt van regelmatig firmware updates te doen, maar elke keer het dak op klimmen gaat hem niet worden....
Je moet de packetsize op 8 zetten, dan stopt het niet maar blijft het wel tergend traag.

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:17

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

CubicQ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:02:
Ja! Door de hints in deze video is het me gelukt middels de oude nRF Connect app v4.24.3 op Android met de genoemde settings (number of packets naar 5 ipv de default 10). Hij spreekt in de video over Meshtastic, maar de flashprocedure middels de app is hetzelfde voor MeshCore. Zonet m’n repeater van v1.11.0 naar v1.12.0 geflashed na een “start ota” via je MeshCore app, takketraag over Bluetooth (0,9KB/sec). Geen USB nodig gehad :)

... en oranje! :P

• Liegebeest
Heel vreemd. Ik heb twee RAK4631/19003 Wishmesh boxjes ontvangen vandaag.

De ene doet't uitstekend als repeater, de ander is een vreemd verhaal.

Flash ik'm als repeater, met 1.12 of 1.11, dan komt ie gewoon echt niet in de lucht. Flash ik'm als Companion, dan werkt ie als een trein.

Kijk ik via de console met stats-packets, dan komt er gewoon echt niets binnen op de rx... alsof ie niets snapt van receiven wanneer ie repeater is, maar wel als companion. Zo vreemd!

Ook haar adverts worden niet gezien door m'n companions. Dat is vreemd. ... of eerder: geen enkele advert, behalve de allereerste wanneer ze aan gaat. Ik snap d'r geen biet van... Als companion doet ie't en de ander doet't top als repeater.

EDIT:
En als room server doet ie het ook goed! Schiet mij maar lek! 8)7

Dus alleen als repeat doet ie niets.

[ Voor 27% gewijzigd door Liegebeest op 05-02-2026 20:47 ]

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:05
Liegebeest schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:13:
Heel vreemd. Ik heb twee RAK4631/19003 Wishmesh boxjes ontvangen vandaag.

De ene doet't uitstekend als repeater, de ander is een vreemd verhaal.

Flash ik'm als repeater, met 1.12 of 1.11, dan komt ie gewoon echt niet in de lucht. Flash ik'm als Companion, dan werkt ie als een trein.

Kijk ik via de console met stats-packets, dan komt er gewoon echt niets binnen op de rx... alsof ie niets snapt van receiven wanneer ie repeater is, maar wel als companion. Zo vreemd!

Ook haar adverts worden niet gezien door m'n companions. Dat is vreemd. ... of eerder: geen enkele advert, behalve de allereerste wanneer ze aan gaat. Ik snap d'r geen biet van... Als companion doet ie't en de ander doet't top als repeater.
Heb je geprobeerd om alles te reset (dan work ook de keys gewist)? misschien dat er ergens nog een repeat setting aan staat dit je tegen werkt.

• Liegebeest
marc1990 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:45:
[...]

Heb je geprobeerd om alles te reset (dan work ook de keys gewist)? misschien dat er ergens nog een repeat setting aan staat dit je tegen werkt.
Meerdere keren volledig gewist. Keihard. Volledig.

Als companion werkt ze goed. Als room server werkt ze goed. Als repeater ligt ze dood in het water. }:O

• Liegebeest
Schiet mij maar lek.

Nog een keer volledig gewist. Nog een keer geflasht. Via de configurator garbage instellingen gedaan.

Nu wordt ze gezien.

Via de companion app de goede settings gedaan? Ze blijft werken.

Het lijkt er op dat de web configurator "iets" met dat ding deed waardoor ze gewoon niet goed ging werken.

• Liegebeest
Uit de categorie: "waarom documenteert niemand dit?"

Ik moest net uit een comment op een Github issue halen dat drie keer klikken op de Wishmesh Tag de "mute" is voor de buzzer. :|

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Liegebeest welke had je waar besteld? Wil zelf ook nog een tweede repeater bouwen maar de meeste RAK4631/19003 lijken duurder dan een Heltec V3.
Ik ga denk ik naast een MC repeater ook een MT node hoog plaatsen omdat ik toch voordelen regionaal in dat ecosysteem zie.

• Liegebeest
franssie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:41:
@Liegebeest welke had je waar besteld? Wil zelf ook nog een tweede repeater bouwen maar de meeste RAK4631/19003 lijken duurder dan een Heltec V3.
Ik ga denk ik naast een MC repeater ook een MT node hoog plaatsen omdat ik toch voordelen regionaal in dat ecosysteem zie.
Hij was ook niet goedkoop, het was een readymade solar repeater voor buiten. Komt bj Hexaspot vandaan.

• derubenstavast
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-02 21:44
Misschien een vraag in de categorie open deur. Kan ik ergens zien hoeveel berichten m’n repeater verwerkt?

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:42
derubenstavast schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:08:
Misschien een vraag in de categorie open deur. Kan ik ergens zien hoeveel berichten m’n repeater verwerkt?
Voor MC:

Je kunt in de repeater inloggen via je Companion en dan via request status zien hoeveel pakketjes er zijn ontvangen / verstuurd.
Ik ga er gemakshalve vanuit dat een pakketje een bericht is, al zou een pakketje ook een verzoek tot telemetrie o.i.d. kunnen zijn dus het hoeft niet persee een bericht te zijn.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:21
stormfly schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:08:
[...]

Je moet de packetsize op 8 zetten, dan stopt het niet maar blijft het wel tergend traag.
iNSaNe-oNe schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:02:
[...]

Ja! Door de hints in deze video is het me gelukt middels de oude nRF Connect app v4.24.3 op Android met de genoemde settings (number of packets naar 5 ipv de default 10). Hij spreekt in de video over Meshtastic, maar de flashprocedure middels de app is hetzelfde voor MeshCore. Zonet m’n repeater van v1.11.0 naar v1.12.0 geflashed na een “start ota” via je MeshCore app, takketraag over Bluetooth (0,9KB/sec). Geen USB nodig gehad :)
Dank jullie.

Ik heb vandaag een nieuwe poging ondernomen, en met de huiidge nRF Connect App uit de Google App Store (4.29.1) met de 'number of packets' naar 5, de firmware kunnen flashen. Ik haalde een whopping 2.9 KB/s.

Eerste keer weer mislukt, toen heb ik om het bereik een beetje te testen, door de kamer gelopen met m'n telefoon, en uiteindelijk 'om het hoekje bij de voordeur'. Flashen was gelukt, maar hij was weer zo dood als een pier... Tweede keer, telefoon op 10 centimeter afstand neergelegd, en toen ging het wel goed.

Ik heb er nog niet zo heel erg veel vertrouwen in, maar ja... Het was goed weer, dus ik heb hem op het dak gezet. Ben benieuwd wat het bereik is in de buurt.... Binnekort maar weer eens een rondje wandelen met mapme.sh aan.

• marc1990
Heeft iemand een Nederlands winkel adres voor een bandpass filter? Ik had een NMFR fbp-868s via amazon gekocht uit China, maar bij na meten was het bandpass filter voor 2350 MHz band :-(

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 22:23

gerhald

:P

ik heb er meerere van deze site uit Duitsland zeer netjes geleverd en op de analyzer ziet hij er ook goed uit

https://shop.sysmocom.de/...igFox-Helium/cf866.5-kt30

• stormfly
gerhald schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:05:
ik heb er meerere van deze site uit Duitsland zeer netjes geleverd en op de analyzer ziet hij er ook goed uit

Jeps die gebruik ik ook, echt dikke prima en fijn compact.

• marc1990
gerhald schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:05:

stormfly schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:38:
[...]

Jeps die gebruik ik ook, echt dikke prima en fijn compact.
Bedankt ik heb er een besteld.

• Liegebeest
Heh bah, nu laadt m'n Wishmesh Tag niet op... Rode lampje gaat niet aan, ook niet bij een beetje schuiven van de connector. Die pogo pins zijn toch niet ideaal misschien. Eerder dit weekend ook al gedoe, dat de Flasher d'r niet kon zien. Of de kabel is niet goed, of de tag zelf. :(

EDIT:
Het ligt aan de kabel: ik heb de kabel doorgemeten terwijl die aan een powerbank hangt. Ik heb de pinout nog niet gevonden, maar als ik ze van 1 t/m 4 nummer, waarbij 4 het uiteinde is en 1 het dichtste bij de USB, dan zit tussen 1-2 2.55V en 1-3 1.8V. Maar 1-4 was 0V.

Toen ik de kabel nog eens volledig recht legde, veranderden de voltages plots. Nu geeft 1-4 5V, zoals het hoort.

[ Voor 41% gewijzigd door Liegebeest op 09-02-2026 07:41 ]

• stormfly
Liegebeest schreef op maandag 9 februari 2026 @ 07:28:
Heh bah, nu laadt m'n Wishmesh Tag niet op... Rode lampje gaat niet aan, ook niet bij een beetje schuiven van de connector. Die pogo pins zijn toch niet ideaal misschien. Eerder dit weekend ook al gedoe, dat de Flasher d'r niet kon zien. Of de kabel is niet goed, of de tag zelf. :(

EDIT:
Het ligt aan de kabel: ik heb de kabel doorgemeten terwijl die aan een powerbank hangt. Ik heb de pinout nog niet gevonden, maar als ik ze van 1 t/m 4 nummer, waarbij 4 het uiteinde is en 1 het dichtste bij de USB, dan zit tussen 1-2 2.55V en 1-3 1.8V. Maar 1-4 was 0V.

Toen ik de kabel nog eens volledig recht legde, veranderden de voltages plots. Nu geeft 1-4 5V, zoals het hoort.
Ik heb dat snoertje ook, en ook bekeken en toen dacht ik: dit is het meest kwetsbare element.

Laat even weten hoe de garantie etc verloopt.

• Liegebeest
stormfly schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:04:
[...]
Heb ze via email gesproken: ze hebben geen reserve kabels, dus om de mijne te vervangen moeten ze een doos van zo'n tag open maken en'm daar uit halen. En die zijn *alweer* dik op back order. Populair product. :)

Ze geven ook aan bij de volgende order te vragen om een bergje extra kabels... voor het geval dat.

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:36

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

stormfly schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:04:
[...]

Ik heb dat snoertje ook, en ook bekeken en toen dacht ik: dit is het meest kwetsbare element.

Misschien dat zoiets nog helpt met het huidige kabeltje?

• Liegebeest
Niet echt... als het kabeltje brak is, gaat zo'n cradle niets veranderen... geen idee waar het zwakke punt in mijn kabel zit.

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-02 21:57
Hi,
Helemaal nieuw hier en geprobeerd een aantal pagina's van dit topic door te spitten maar er komen zoveel mogelijkheden langs dat ik nog steeds niet helder heb wat ik nu het best kan doen.

Ik wil graag een repeater plaatsen voor Meshcore om in mijn regio ook wat boost te geven. Op de foto zie je mijn woning, rechterhelft van 2-onder-1 kap. Ik ga niet op punt dak komen, dat durf ik gewoon niet :-) Ik denk hoogstens dat ik vanuit velux raam iets aan de buitenkant van het raam kan plaatsen. Maar dan blijf ik dus wel onder de nok van het dak qua hoogte. Is dat goed genoeg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6q_MOvDN61Zk3P5xXHmxJ2ctYc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CjJx9ISgabkQK9OTUoemvoaq.png?f=user_large

Tweede vraag: Ik wil dan graag iets plaatsen dat geen continue voeding nodig heeft, dus iets met een zonnepaneel. Nadeel is dat die kant van het dak niet zo gunstig is voor zonnepalen, dus er zal een accu tussen moeten om met de ochtendzon op te laden? Of ga ik t dan niet redden? Ik was dus aan het kijken naar de Heltec v4 maar lees ook ergens dat de esp32 bordjes niet zo energie zuinig zijn.

Derde vraag: Om mee te doen aan meshcore wil ik niet via usb of bluetooth aan mijn telefoon gebonden zijn, dus ik wil of die repeater koppelen aan mijn interne netwerk via wifi of binnen nog een device plaatsen dat met die repeater verbonden is, maar dat dat device dan de koppeling met het interne netwerk maakt. Wat heb ik daarvoor nodig? En wat voor software draai ik intern dan? Bijv een docker container met soort van bridge of zoiets?

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-02 09:11
Liegebeest schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:46:
Niet echt... als het kabeltje brak is, gaat zo'n cradle niets veranderen... geen idee waar het zwakke punt in mijn kabel zit.
Je zou een universeel USB-C naar 4 pin verloopje kunnen proberen (https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1) bij mijn T1000-e werkt dat perfect voor opladen maar ook flashen.

• Liegebeest
roelwillems schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:11:
[...]

Je zou een universeel USB-C naar 4 pin verloopje kunnen proberen (https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1) bij mijn T1000-e werkt dat perfect voor opladen maar ook flashen.
Dat lijkt inderdaad exact te zijn wat nodig is voor dit ding. Bedankt...

Voelt naar om een dropship Chinese vlugge-rommel te kopen, maar hier helpt't wel... en eerlijk gezegd zijn veel van onze meshcore apparaten hetzelfde: dropship uit CN. Dus, bedankt. :)

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-02 00:06
dylan111111 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:48:
[...]

Het was nog een hele zoektocht om een waterdicht kastje mét breadboard te vinden dat niet €50+ kostte. :X
Die Keeppower batterijen kan ik zeker aanbevelen. Kijk wel even goed of je ze in de batterijhouder passen, ze zijn een paar mm langer dan unprotected batterijen.

Action buitenlampje:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
https://www.action.com/nl-nl/p/3007114/solar-wandlamp/

Dit is de lamp neem ik aan? Stel ik ga een T114 hier in plaatsen. Kan deze dan met een beetje solderen op de printplaat in deze lamp aansluiten voor zonnestroom? Of moet ik dan nog veel aanpassen?

Dit wordt mijn aller eerste hobby projectje. Vandaar mijn basale vragen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-02 09:04

JT

VETAK y0

Ik heb een Heltec v4 met een 8dbi LoRa TX 900 BLG 55 antenne, deze hangt met tape aan een raam op de eerste verdieping. Verder nog een Heltec met een losse antenne die denk ik goed is voor 3dbi ofzo. Nieuwbouwwijk, alles laagbouw. Ik kom nog geen 300-400 meter ver met LongFast. Dat valt mij aardig tegen. Is dat normaal?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja, een soort van wel, want nieuwbouw is met hr++ glas, en daar zit een metalen coating op het glas. Als je dan de antenne er tegenaan houdt geeft dat min of meer kortsluiting qua signaal. Dus toch kijken of je hem naar buiten kunt brengen of desnoods een eindje weg van het raam. Vermogen van de heltec ook ingesteld/aangepast?

• MuadDib007
JT schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:04:
Ik heb een Heltec v4 met een 8dbi LoRa TX 900 BLG 55 antenne, deze hangt met tape aan een raam op de eerste verdieping. Verder nog een Heltec met een losse antenne die denk ik goed is voor 3dbi ofzo. Nieuwbouwwijk, alles laagbouw. Ik kom nog geen 300-400 meter ver met LongFast. Dat valt mij aardig tegen. Is dat normaal?
Dan neem ik aan Meshtastic en niet Meshcore?
Aangezien voor die laatste het advies is om de Narrow preset te gebruiken.
Voor Meshtastic weet ik zo even niet wat het advies is in NL.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• JT

JT

VETAK y0

_ferry_ schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:26:
Ja, een soort van wel, want nieuwbouw is met hr++ glas, en daar zit een metalen coating op het glas. Als je dan de antenne er tegenaan houdt geeft dat min of meer kortsluiting qua signaal. Dus toch kijken of je hem naar buiten kunt brengen of desnoods een eindje weg van het raam. Vermogen van de heltec ook ingesteld/aangepast?
Ah kijk...buiten ben ik een beetje bang voor bliksem enerzijds, anderzijds gaat die niet boven de nok van mijn woning uit komen. Dan zou het aan/op de schuur zijn en dat die dan een meter boven de schuur uit steekt. Ik ga het geheel eens verplaatsen naar de zolder waar ik alleen een miniraampje heb en verder niet. En misschien ook gewoon eens van het raam halen en dan op de eerste verdieping ja.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

MuadDib007 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:28:
[...]

Dan neem ik aan Meshtastic en niet Meshcore?
Aangezien voor die laatste het advies is om de Narrow preset te gebruiken.
Voor Meshtastic weet ik zo even niet wat het advies is in NL.
Messhtastic ja. Meshcore ga ik ook nog proberen maar ik wil eerst bereik in orde hebben. Voor Meshtastic is LongFast een iets meer op de afstand gerichte setting waarbij je ook niet mega inlevert op snelheid.

Ecodan warmtepomp

• Timbob
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-02 13:40
Hallo! Blijkbaar werkt mijn stokoude tweakers account nog :D

Omdat ik nog niet genoeg onafgemaakte projecten in huis heb liggen, ben ik ook maar aan de meshcore begonnen. Heltec V4 net binnen, maar nog niet veel succes met iets connecten.
(Zijn er mensen in Utrecht hier aanwezig die kunnen tippen waar ik wel verbinding zou moeten vinden?)

Toen kwam ik nog wat Seeed Xiao C3 modules tegen in de kast en zag dat die ook te gebruiken zijn eventueel. Begrijp ik goed dat je daar eerst deze breakout op moet prikken?
https://www.kiwi-electron...io-sx1262-voor-xiao-20459
Want dan bestel ik die er maar bij om wat repeaters op het balkon te plaatsen :D

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:29
Timbob schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 23:14:
Omdat ik nog niet genoeg onafgemaakte projecten in huis heb liggen,
De echte Tweakers herken je hier aan ;)
maar nog niet veel succes met iets connecten.
Heb je Selected preset (onder settings in de app) op EU/UK (Narrow) staan? Dat is het protocol wat we hier gebruiken.
(Zijn er mensen in Utrecht hier aanwezig die kunnen tippen waar ik wel verbinding zou moeten vinden?)
Misschien helpt deze kaart je iets? https://mapme.sh/
-edit- Oh ik zie nu dat er in Utrecht nog niet veel in kaart is gebracht. Kun je ook aan meehelpen! Ik ben al best een eind met mijn woonplaats Hilversum, maar het moet wel even een suk warmer worden voordat ik daarmee grote voortgang kan (wil!) boeken :P
Want dan bestel ik die er maar bij om wat repeaters op het balkon te plaatsen :D
Repeater enkelvoud lijkt me voldoende. Meerdere repeaters heel dicht bij elkaar kunnen elkaar in de weg zitten als je de settings (txdelay) niet een beetje aanpast.

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 15-02-2026 09:14 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
MadDonkey schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:17:
[...]

https://www.action.com/nl-nl/p/3007114/solar-wandlamp/

Dit is de lamp neem ik aan? Stel ik ga een T114 hier in plaatsen. Kan deze dan met een beetje solderen op de printplaat in deze lamp aansluiten voor zonnestroom? Of moet ik dan nog veel aanpassen?

Dit wordt mijn aller eerste hobby projectje. Vandaar mijn basale vragen.
Ik heb geen antwoord op je vraag. Maar het idee spreekt mij zeer aan. Ik ga eens zo'n lamp kopen en een beetje meten en solderen.

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:42

elsinga

=8-)

JT schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:04:
Ik zou ook even goed kijken naar de Noise Floor. De antenne is vrij breedbandig en daardoor komen 2-5G signalen hard binnen en verstoren de ontvangst op 869MHz. Ik heb om die reden een McGill 9dBi antenne gekocht, die heeft een bandbreedte van maar 5MHz en onderdrukt daarmee hopelijk (ik ga 'm vanmiddag aansluiten) de GSM signalen van 500m en 40MHz verderop.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Timbob
JeroenH schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:11:

Heb je Selected preset (onder settings in de app) op EU/UK (Narrow) staan? Dat is het protocol wat we hier gebruiken.
Ja, al zet hij er in de app wel steeds Switzerland achter. (wel 869.618)
Misschien helpt deze kaart je iets? https://mapme.sh/
-edit- Oh ik zie nu dat er in Utrecht nog niet veel in kaart is gebracht. Kun je ook aan meehelpen! Ik ben al best een eind met mijn woonplaats Hilversum, maar het moet wel even een suk warmer worden voordat ik daarmee grote voortgang kan (wil!) boeken :P
Ik woon volgens die map in ieder geval in een behoorlijk dooie hoek :P
Hoe werkt die map? hoe voeg ik daar iets aan toe?
Repeater enkelvoud lijkt me voldoende. Meerdere repeaters heel dicht bij elkaar kunnen elkaar in de weg zitten als je de settings (txdelay) niet een beetje aanpast.
Ik heb aan twee kanten van het gebouw een balkon, dacht wellicht helpt het om aan beide kanten een repeater neer te zetten. Maar misschien een beetje overkill :D

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-02 14:20
@Timbob Op https://mapme.sh/ staat onderaan in beeld een info knopje met informatie over hoe je bij kan dragen

• JeroenH
Timbob schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:37:
Ja, al zet hij er in de app wel steeds Switzerland achter. (wel 869.618)
Klopt, bij mij ook. Was verwarrend dat ik dat niet even noemde, sorry.
Ik woon volgens die map in ieder geval in een behoorlijk dooie hoek :P
Dan is een goede repeater extra waardevol voor het netwerk.
Hoe werkt die map? hoe voeg ik daar iets aan toe?
  • Disconnect de Meshcore app van de companion
  • Ga op je telefoon in Chrome naar https://mapme.sh/connect.html
  • (Brave werkt niet, andere browsers geen idee)
  • Klik rechtsonder op het stekkertje, connect met je companion.
  • Wacht even tot meldingen als Connected en Ready to map in beeld verschenen zijn.
  • Met het tandwieltje kun je e.e.a. instellen, ook voor hoe je zichtbaar bent op de kaart.
  • Ga naar buiten zodat de GPS van je telefoon weet waar je bent, neem je companion mee.
  • Druk rechtsonder op het "play" symbool.
  • Loop rond, het liefst in gebieden waar nog niemand geweest is.
  • Op https://mapme.sh/u/[jouw public key][/li] kun je achievements verdienen met het in kaart brengen van het netwerk. Afhankelijk van hoe je hersenen daar op "aan" gaan vind je dat leuk of niet. Dit werkt toch anders dan ik dacht.
Ik heb aan twee kanten van het gebouw een balkon, dacht wellicht helpt het om aan beide kanten een repeater neer te zetten. Maar misschien een beetje overkill :D
Het kan prima, vooral als ze beiden een ander "uitzicht" hebben, maar lees je even in hoe je voorkomt dat ze elkaar in de weg zitten doordat ze messages tegelijk versturen waardoor niemand ze hoort. Ik heb met mijn overbuurman, die ook een repeater heeft, de txdelay verschillend ingesteld zodat we elkaar niet in de weg zitten.

Maar misschien is starten met één repeater een goed idee :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• JT

JT

VETAK y0

Zeau, een profi testopstelling op zolder nadat ik hem van het raam af heb gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crCiSDAMKpLL28iuG3ttDWS6BZU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NZfoFnhEam0It7s853FssYA0.jpg?f=user_large

(8>
Timbob schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 23:14:
Hallo! Blijkbaar werkt mijn stokoude tweakers account nog :D

Omdat ik nog niet genoeg onafgemaakte projecten in huis heb liggen, ben ik ook maar aan de meshcore begonnen. Heltec V4 net binnen, maar nog niet veel succes met iets connecten.

Toen kwam ik nog wat Seeed Xiao C3 modules tegen in de kast en zag dat die ook te gebruiken zijn eventueel. Begrijp ik goed dat je daar eerst deze breakout op moet prikken?
https://www.kiwi-electron...io-sx1262-voor-xiao-20459
Als ik door Utrecht rij met m'n Heltec V4 en 3dbi antenne dan ziet Meshtastic altijd wel wat nodes. Dat er helemaal niks zou zijn vind ik moeilijk te geloven.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 15-02-2026 19:53 ]

Ecodan warmtepomp

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@JT Bijna iedereen en zijn moeder is van MT overgestapt op MC.
MT werkt verder prima met wat vrienden rondom je huis, maar grote sprongen ga je niet meer maken omdat de repeaters nu vrijwel allemaal MC draaien.

• JT

JT

VETAK y0

franssie schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:55:
@JT Bijna iedereen en zijn moeder is van MT overgestapt op MC.
MT werkt verder prima met wat vrienden rondom je huis, maar grote sprongen ga je niet meer maken omdat de repeaters nu vrijwel allemaal MC draaien.
Dus als ik dan met Meshtastic en een mobiel apparaatje nodes vind dan moet dat met MC zeker lukken in Utrecht ;)

MC ga ik ook nog uitproberen maar ik wil eerst bereik testen en ook eens pielen met Meshtastic; die doe ik niet voor niets als eerste want ik verwacht te eindigen en blijven bij MC ;) Meshtastic heeft voor een bereiktest wel ingebouwde functionaliteit dus dat komt goed uit.

Ecodan warmtepomp

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@JT MT geeft inderdaad beter inzicht in de ontvangst en ruis dan MC. Ik zit er zelf ook over na te denken een MT setje apart op te zetten omdat het systeem voor mij ook wel voordelen heeft.

• Timbob
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKr6uvgvr7Rmto5wCWLn2q-3rnc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mNHPZhWjrzVFrfQQPlxUH3On.png?f=fotoalbum_large

Hoera! Bij het rondlopen door utrecht kreeg ik ineens een connectie!

Alleen... hoezo geeft hij aan dat ik verbinding heb met een repeater uit den haag terwijl ik in utrecht sta. En hoezo is deze maar 27m verder weg van mij...

Ik begrijp (correct me if wrong) dat als ik een advert doe, ik alleen maar zeg dat ik er ben, en je niet automatisch te zien krijgt wat er in de buurt is, tenzij die ook een advert doen, toch?

Maar hoe kan je dan zien of je verbinding hebt met andere repeaters of companions?

Ik zit momenteel in de dunning-kruger curve weer helemaal onderaan nadat ik in het begin dacht te snappen hoe het allemaal werkt :')

• Liegebeest
@Timbob
27m is minuten, niet meter: hoe lang geleden heb jij de laatste advert geziens

En qua identificatie is MC heel dom: het pakt de eerste twee hexadecimale chars van de pubkey. Mijn repeater is “29”; daar zijn er in NL vast een dozijn van.
Maar hoe kan je dan zien of je verbinding hebt met andere repeaters of companions?
Je hebt geen verbinding met repeaters of iets anders. Helemaal nooit. De manier waarop Meehcore werkt is “in het rond schreeuwen”; dat is het enige dat iedereen doet. Het is connectionless. Zelfs de OTA config die je met je eigen device doet; daarom werkt dat doorgaans alleen als je er werkelijk bij zit.

Ter verdere illustratie: het wil voor komen dat ik in de zelfde kamer als m’n repeater zit te typen en het ene bericht wordt wel repeated, maar de ander niet. Dan is ie kwijt, tenzij de rptr m wel heeft gehoord maar het bericht alleen vastzit in de queue.

[ Voor 60% gewijzigd door Liegebeest op 16-02-2026 05:29 ]

• Danielson
  • Nu online
Het lijkt me ook leuk om eens te spelen met Lora/Meshtastic! :) Het doel is als volgt; een vriend van me woont 10/15KM verderop, we willen via Lora berichten uit kunnen wisselen, ik heb het volgende besteld:
  • Heltec V4
  • 5.5dBi 40 cm
  • Verloop van UFL naar N
Zo ben ik op de goede weg toch? :)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Danielson ik hoor een repeater op ca 15 km afstand redelijk goed, wel voornamelijk weiland. En dat is met Meshcore, maar dat zou met Meshtastic niet veel minder moeten zijn.
Hangt er dus vanaf hoe hoog de antenne's komen te hangen en wat er tussen zit vwb bebouwing.
Werkt Meshtastic niet, dan kan je naar Meshcore kijken, wellicht zit er een repeater tussen jullie in als direct werken niet lukt.
Maar sowieso leuk experiment in de magie van radio.

• Liegebeest
Ik ben echt niet zo happy met die Wishmesh RAK4631 mini rpt. Elke paar dagen loopt ie qua RX/TX keihard vast. De software doet't, maar ze zend en ontvangt helemaal niets meer.

Ik vermoed niet dat't hardware probleem is, beide m'n RAKjes doen het.

• stormfly
Liegebeest schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:15:
Ik ben echt niet zo happy met die Wishmesh RAK4631 mini rpt. Elke paar dagen loopt ie qua RX/TX keihard vast. De software doet't, maar ze zend en ontvangt helemaal niets meer.

Liggen ze niet te dicht naast elkaar dat ze door elkaars TX signaal crashen?

• Liegebeest
Neen. Het apparaat is 100% onresponsief via de ether, al zet je'm in een lege kamer. Ook de RX/TX stats tonen dat er niets wordt ontvangen, niet één packet.

Het enige dat helpt is een flash erase en re-flash met de firmware. Heb die dingen nu drie weken in huis en heb al drie keer de repeater volledig moeten herbouwen. Je moest er niet aan denken dat ie op het dak stond!

• marc1990
Ik had ook crashes voor heltec V4, dit kwam door de powersaving. (powersaving off werkt wel) Geen idee of RAK4631 ook problemen daar mee heeft.

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Liegebeest schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:15:

Hé, dat probleem herken ik ook. Heb zelf een rak 4631 starter kit met PoE en op Meshtastic. Houd met meshmonitor de grafiekjes in de gaten en als ik 0 tx/rx zie dan geef ik hem handmatig een reboot. Maar wat het probleem precies kan zijn heb ik nog niet onderzocht

• Liegebeest
JoramQ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:40:
[...]

Hé, dat probleem herken ik ook. Heb zelf een rak 4631 starter kit met PoE en op Meshtastic. Houd met meshmonitor de grafiekjes in de gaten en als ik 0 tx/rx zie dan geef ik hem handmatig een reboot. Maar wat het probleem precies kan zijn heb ik nog niet onderzocht
Mooi dat bij jou de reboot nog werkt. Bij mij helpt ook dat niet.

• Liegebeest
marc1990 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:27:
Ik had ook crashes voor heltec V4, dit kwam door de powersaving. (powersaving off werkt wel) Geen idee of RAK4631 ook problemen daar mee heeft.
Fijn dat je die aandraagt. Helaas staat power saving hier al uit.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 15:02
Weet er iemand of er een MeshCore firmware is voor dit board:
https://www.tinytronics.n...z?sort=p.price&order=DESC

Lijkt me leuk als repeater met ethernet POE voeding.
En heltec v4 is nog een paar weken niet beschikbaar

• marc1990
Verwacht van niet. staat hier niet op de lijst: https://analyzer.letsmesh...e=repeater&version=1.13.0 en ook niet hier https://github.com/meshcore-dev/MeshCore/tree/main/variants

Is denk ik meer een linux bord. Dat wordt denk ik niet gebruikt bij MeshCore. Misschien kan je eigen variant toe voegen.

• Beer070
marc1990 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:50:
Verwacht van niet. staat hier niet op de lijst: https://analyzer.letsmesh...e=repeater&version=1.13.0 en ook niet hier https://github.com/meshcore-dev/MeshCore/tree/main/variants

Is denk ik een meer een linux bord. Dat wordt denk ik niet gebruikt bij MeshCore. Misschien kan je eigen variant toe voegen.
een goeie stevige en stabiele repeater Setup zou wel mooi zijn om lange afstanden te halen. ik heb net een paar van die aliexpress directionele antennes besteld, eens kijken of ik vrienden een paar km verderop kan bereiken met 7db.

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Recent overgestapt van MT naar MC. Werkt prima; haal 10km en morgen komt er nog een amplifier en filter.
Echter had ik met MT een koppeling met home-assistant via TCP naar mn helltec v3. Dat ding hangt nu als repeater op het dak, maar heeft met MC dus geen Wifi meer, dus geen TCP connectie.
Hoe krijg ik een MC device op het (internet)netwerk? Kan dat met meshOS, of moet ik dan toch echt naar Raspberry PI?

Btw: ik heb helltec-v3 (nu repeater), 2x een T-Deck en een M5-C6L (companion).

[ Voor 9% gewijzigd door g1n0 op 17-02-2026 23:37 ]

• marc1990
g1n0 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:29:
Hoe krijg ik een MC device op het (internet)netwerk? Kan dat met meshOS, of moet ik dan toch echt naar Raspberry PI?
Er is een versie met mqtt over wifi: https://analyzer.letsmesh...bserver-uplink-native-dev
Je kan je eigen mqtt server instellen en/of die van letsmesh.net gebruiken.

• Timbob
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VN1qu15WRocRnMHvTY9yStHpzHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGwWsBXBaMtoFWZQpT4fnV90.jpg?f=fotoalbum_large

Hoera! Repeater Bruegel is online! (Repeater van den Narrowband was een te lange naam (en te ver gezocht misschien 😅), dan maar klassiek)
En nu beginnen de berichten en andere repeaters binnen te stromen. Ik ontvang van alles.

Het lijkt er alleen wel op dat mijn berichten nog niet echt naar buiten komen, hopelijk dat dit beter gaat als de repeater eenmaal in een hoesje zit en op het balkon hangt.

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:55

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik ben onlangs ook een beetje aan de slag gegaan met Meshcore, aangezien ik nog een aantal ongebruikte LORA bordjes had liggen. Inmiddels heb ik een oude Wireless Stick V2.1 kunnen flashen met de heltec v2 firmware (alleen het 0.96 inch schermpje doet het niet goed, de text valt grotendeels buiten beeld). Maar ik heb ook nog een paar TTGO LoRa32 V1.3 bordjes en een T-beam v0.7 liggen. Daar heb ik nog geen werkende firmware voor gevonden. Weet iemand of dit een kansloze missie is, of is er een gemakkelijke manier om die ook als Meshcore node of repeater te flashen? Ik heb al geprobeerd om de source code in vscode met platform IO zelf de tweaken en te compilen, maar ik mis een beetje een duidelijke beschrijving van het proces eigenlijk. Ik heb wel wat ervaring met de materie, maar mijn eigen Arduino/ESP projectjes zijn niet zo uitgebreid als dit.

[ Voor 21% gewijzigd door Yukkie op 19-02-2026 18:15 ]

We've got that ring of confidence

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@Yukkie ik had volgens mij een t-beam 1.0, in ieder geval ook een oudere revisie. En van de 2(???) firmware versies voor de t-beam werkte de 2e direct bij mij. De kans dat er met flashen wat stuk gaat is nihil, dus je kunt het gewoon proberen met de webflasher.

• Beer070
Ik heb wat ellende met het flashen via de webflasher op mijn MacBook. Heeft er iemand ervaring hoe ik dat eenvoudig werkend krijg? Ik gebruik een Thunderbolt/usbc4 kabel, heb een MacBook Pro m3 max, en hij krijgt de bootloader niet enabled. Tussen reset indrukken en opstarten ben ik niet snel genoeg met flash starten. (Dat werkt op andere esp bordjes wel). Enig idee wat er wel werkt?

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:36

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Beer070 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:24:
Ik heb wat ellende met het flashen via de webflasher op mijn MacBook. Heeft er iemand ervaring hoe ik dat eenvoudig werkend krijg? Ik gebruik een Thunderbolt/usbc4 kabel, heb een MacBook Pro m3 max, en hij krijgt de bootloader niet enabled. Tussen reset indrukken en opstarten ben ik niet snel genoeg met flash starten. (Dat werkt op andere esp bordjes wel). Enig idee wat er wel werkt?
Geen idee welk bordje gebruikt, maar het is meestal een kwestie van een BOOT knopje ingedrukt houden terwijl je hem reset/inplugt.

• Beer070
-Tim- schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:45:
[...]

Geen idee welk bordje gebruikt, maar het is meestal een kwestie van een BOOT knopje ingedrukt houden terwijl je hem reset/inplugt.
Ik gebruik een lilygo t deck plus. Ga twee heltec v4 bordjes bestellen als repeaters, op het dak hier en bij vrienden

[ Voor 12% gewijzigd door Beer070 op 19-02-2026 21:48 ]

• MuadDib007
Beer070 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:47:
[...]

Ik gebruik een lilygo t deck plus. Ga twee heltec v4 bordjes bestellen als repeaters, op het dak hier en bij vrienden
Mijn ervaring met die Heltec V4 is dat het batterij vreters zijn.
Als je ze permanent van stroom voorziet zal het goed gaan maar ik zou ze niet met solar en batterij voeden. Just so you know.
De powersave feature lijkt nog niet geweldig te werken.

Zelf ga ik met een RAK aan de gang en een T114.

• Beer070
MuadDib007 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:27:
[...]

Als je ze permanent van stroom voorziet zal het goed gaan maar ik zou ze niet met solar en batterij voeden. Just so you know.
De powersave feature lijkt nog niet geweldig te werken.

Zelf ga ik met een RAK aan de gang en een T114.
Ik heb POE -> usb-C adapters gekocht. Kan ik ze zo van stroom voorzien.
Beter dat dan 240v het dak op leggen.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Net even een MT - Meshtastic node aangezet, lijk toch wel wat ontvangst te hebben ook op dat netwerk, ga er morgen eens een node (die immer ook repeater is) ergens ophangen, heb nog wel een antenne over en wat kabel. Leuk om de twee netwerken te kunnen vergelijken.

• JeroenH
MuadDib007 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:27:
Ik gebruik een V4 als companion (plaatje) en in dat kastje zit ook een 3000 mAh lipo accu. Daarop doet hij het een uur of 14, heb ik bij één test geconstateerd. Gemiddeld loopt er dus zo'n 200 mA, en dan is hij 100% van de tijd "aan" (niet op sleep gezet oid). Is dat veel of weinig? Geen idee, maar dan heb je een datapunt.

• MuadDib007
JeroenH schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:23:
[...]

Ik gebruik een V4 als companion (plaatje) en in dat kastje zit ook een 3000 mAh lipo accu. Daarop doet hij het een uur of 14, heb ik bij één test geconstateerd. Gemiddeld loopt er dus zo'n 200 mA, en dan is hij 100% van de tijd "aan" (niet op sleep gezet oid). Is dat veel of weinig? Geen idee, maar dan heb je een datapunt.
Mijn companion met de V4 houdt het met firmware 1.13 ongeveer 36 uur vol.
Mijn repeater met 10000 mAh aan batterijen en een zonnepaneeltje is binnen een paar dagen steeds leeg, zeg in het beste geval dat hij een dag of 7 functioneert.
En dan zit er ook een goede zonnige dag tussen.
Dat is niet handig als ik hem op het dak wil mikken 😅.
Vandaag ga ik de boel overzetten naar een RAK om te zien hoe lang die runtime gaat zijn als repeater.

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:59
Het grote verschil zit hem in de ruststroom, hoeveel gebruikt een bordje als die aan staat en verder nog niets doet. En dat wordt bepaald door de processor.

Bordjes zoals RAK4631 of een Heltec T114 hebben een nRF52840 processor. Ontworpen met het idee low power, die zijn by far je beste keus als je met accu of solar aan de gang wilt.

Bordjes zoals een Heltec V3 of V4 gebruiken een ESP32 processor die veel meer stroom verbruikt. De V4 heeft ook nog eens een eindtrap erbij voor meer output power, dan gaat tijdens zenden het stroomverbruik nog een factor hoger.

En zo zie je dat solar repeaters vaak met een nRF52840 bordje worden gemaakt. Klein, goedkoop en onopvallend te plaatsen en weinig risico dat bij een periode met weinig zon de boel uitvalt.

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:55

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

_ferry_ schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 18:45:
@Yukkie ik had volgens mij een t-beam 1.0, in ieder geval ook een oudere revisie. En van de 2(???) firmware versies voor de t-beam werkte de 2e direct bij mij. De kans dat er met flashen wat stuk gaat is nihil, dus je kunt het gewoon proberen met de webflasher.
De t-beam v1.0 en later hebben een i2c power management chip aan boord, de v0.7 heeft dat zeker weten niet. Daarom heb ik die firmware nog niet geprobeerd (maar het is een poging waard). De V1.0 die ik heb, gebruik ik als tracker node via The Things Network als ik op vakantie ben. Mocht dat (ooit?) mogelijk zijn om via MeshCore (Of Meshtastic) te doen, dan reflash ik hem wel. Maar voor nu wil ik die nog niet opgeven.

We've got that ring of confidence

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:54

Demo

Probleemschietende Tovenaar

g1n0 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:29:
Recent overgestapt van MT naar MC. Werkt prima; haal 10km en morgen komt er nog een amplifier en filter.
Echter had ik met MT een koppeling met home-assistant via TCP naar mn helltec v3. Dat ding hangt nu als repeater op het dak, maar heeft met MC dus geen Wifi meer, dus geen TCP connectie.

Btw: ik heb helltec-v3 (nu repeater), 2x een T-Deck en een M5-C6L (companion).
Er is een wifi-firmware voor de V3, maar die moet je zelf compilen met de SSID en PSK in de code. Die kan je integreren in HA.
Beer070 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:24:
Bij mij wilde USB-C niet (Debian op laptop) maar met een USB-A naar C-kabel ging het direct goed.

[ Voor 29% gewijzigd door Demo op 20-02-2026 13:34 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Beer070
Demo schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:33:
[...]
Er is een wifi-firmware voor de V3, maar die moet je zelf compilen met de SSID en PSK in de code. Die kan je integreren in HA.

[...]

Bij mij wilde USB-C niet (Debian op laptop) maar met een USB-A naar C-kabel ging het direct goed.
op de eerste Lilygo is het nu gelukt. trackbal ingedrukt houden, en dan opstarten, eventueel resetten met de trackbal ingedrukt. dat een keer of 30 proberen en dan eerste met fzee flasher proberen of je verbinding krijgt met de console, en dan pas met de webflasher van meshcore de firmware erop zetten.
Het was een behoorlijke oefening.
nu de relays maar eerst af maken, want ik zie nog niet niemand
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste