LORA Mesh Radio - Meshtastic Meshcore | COM zonder Internet

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 14:03

marapuru

db.

franssie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Het komt vaker voorbij en het staat ook wel wat (te) verstopt in de TS realiseer ik me nu. Die is redelijk compleet maar daardoor ben ik wellicht vergeten dit soort essentiële informatie een prominentere plaats te geven.
Dat is het nadeel als je alles eerst zelf uitzoekt, dan vergeet je wel eens wat je ook alweer ontdekt hebt.

Ik ga er naar kijken.
@franssie mijn installatiehandleiding voor de Heltec V4 (wellicht voor de TS iets?):

Installatie
- Haal de onderdelen uit de verpakking, je hebt enkel de Antenne en de Heltec V4 zelf nodig.
- Sluit de antenne aan op het goudkleurige ronde aansluitpunt rechts naast het schermpje (even goed aanduwen)
- Sluit de Heltec met een USB-C kabel aan op een computer of laptop
- Open een Chrome browser en navigeer naar https://flasher.meshcore.dev
- Kies daar: Heltec V4 en daarna Companion Bluetooth (tenzij je op een andere manier wilt verbinden)
- Zet het vinkje bij Erase Device aan en click op Flash, selecteer daarna het apparaat dat je wilt flashen
- Wacht tot ie klaar is (er verschijnt please wait...), daarna reboot ie automatisch
- Wacht tot ie is gereboot.

Verbinden met telefoon / computer via Bluetooth
- Start de Heltec V4 op door 'm aan een powered USB-C te hangen
- Wacht tot het 'startscherm' verschijnt
- Druk op het knopje linksboven om door de menupagina's te 'cyclen' tot je bij bluetooth komt
- Long-press om bluetooth uit te zetten en weer aan te zetten
- Download de Meshcore app uit een appstore
- Open de app en zoek naar je apparaat

Configuratie voor Nederland
- Open de app op je telefoon
- Navigeer naar Settings (radartje) > Radio Settings > Choose Preset > EU/UK (Narrow)
- Klik op het vinkje om op te slaan

• marapuru

marapuru

db.

Overigens, delen jullie je locatie vanuit de app? Opzich kan dat natuurlijk wel, maar het voelt ook een beetje gek ofzo, om je exacte locatie zomaar vrij te geven. Aangezien het ook allemaal op internet terecht komt...

Ik zag dat je een lat/lon in kan vullen in de app. Maar is dat dan degene die wordt meeverzonden?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:07

franssie

Save the albatross

Topicstarter
marapuru schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:55:
Overigens, delen jullie je locatie vanuit de app? Opzich kan dat natuurlijk wel, maar het voelt ook een beetje gek ofzo, om je exacte locatie zomaar vrij te geven. Aangezien het ook allemaal op internet terecht komt...

Ik zag dat je een lat/lon in kan vullen in de app. Maar is dat dan degene die wordt meeverzonden?
Nee, wel ergens in een waterlpas of brug, nooit mijn lokatie, ook niet bij repeaters.
Zou ik op wandeling gaan met vrienden, zou ik meshtastic gebruiken en wel gos gebruiken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• derubenstavast
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-02 21:47
Vandaag eindelijk m’n setup op het dak gezet.. semi definitief. Als het allemaal een beetje werkt gaat deze Heltec v4 vervangen worden door een Rak bordje met een solarpanel en accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXrzxS5Qvaz1XYB2z9hWyjhwT8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrSfOQWifiIo44X80qQKvfwd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gzr-sYKSCBGi9KdjILcvrf65YIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrZjDe5l4b2UNhujzV69BTrY.jpg?f=fotoalbum_large

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 16:18
Jaloers op een platdak, fantastisch die parasol-houder! Wat is je plan met accu en zonnenpaneel?

• derubenstavast
  • Laatst online: 13-02 21:47
Dala schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:25:
Jaloers op een platdak, fantastisch die parasol-houder! Wat is je plan met accu en zonnenpaneel?
M’n vrouw was er een stuk minder blij mee, maar die krijgt in de zomer wel een nieuwe.
Mn plan was om het onderstaande te gaan gebruiken, maar sta zeker open voor opbouwende kritiek B) en als accu wilde ik gewoon 18650 cellen pakken en die parallel solderen tot een accu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxQ2opBbnd8WXk0MDn482al_Ugk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YyOMf2gDQAPBswacFQUvZhMm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door derubenstavast op 22-01-2026 20:46 ]

• marapuru

marapuru

db.

Zojuist een vriend van me ook even enthousiast gemaakt en een Heltec gegeven. Ben benieuwd of we elkaar een beetje kunnen bereiken. Zit hemelsbreed ca. 2 a 3km tussen denk ik. Maar wel vol met bebouwing.

Overigens begrijp ik de app nog niet echt. Contacts zijn nodes die je hebt ontdekt ofzo? Maar sommige mensen van wie ik een chat in het public kanaal zag kan ik dan weer niet in mijn contactlijst terugzien.

Komt dat omdat een kanaal weer los ergens wordt 'gehost' en dat ik die personen dus niet persé 'tegen' hoef te zijn gekomen?

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:24
derubenstavast schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:44:
[...]
en als accu wilde ik gewoon 18650 cellen pakken en die parallel solderen tot een accu.
Dat kan alleen veilig als de cellen exact dezelfde spanning hebben op het moment van parallel zetten.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Bas... schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:46:
[...]
Dat kan alleen veilig als de cellen exact dezelfde spanning hebben op het moment van parallel zetten.
Dat zal toch wel los lopen? Ze zullen zich balanceren (dezelfde spanning aannemen) indien parallel maar dat zijn geen grote stromen (in A) .

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Bas...
De stroom die er gaat lopen wordt alleen begrensd door de inwendige weerstand van de cellen. Dat kan makkelijk in de tientallen A zijn met bijbehorende warmte ontwikkeling indien de cellen in verschillende ladingstoestand verkeren.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Bas... schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:46:
De stroom die er gaat lopen wordt alleen begrensd door de inwendige weerstand van de cellen. Dat kan makkelijk in de tientallen A zijn met bijbehorende warmte ontwikkeling indien de cellen in verschillende ladingstoestand verkeren.
ja - als je compleet lege en volle zellen mixed - dat is niet wat je bedoelde met "exact" of niet?

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54
franssie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:50:
[...]

ja - als je compleet lege en volle zellen mixed - dat is niet wat je bedoelde met "exact" of niet?
50 VS 70 procent zou al naar uit kunnen pakken, om maar een voorbeeld te geven. Doe het niet zomaar zonder meten.

Liege, liege, liegebeest!

• Bas...
Als de cellen dezelfde spanning hebben loopt er geen stroom als je ze parallel zet, zo simpel is het toch?

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Bas... schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:38:
Als de cellen dezelfde spanning hebben loopt er geen stroom als je ze parallel zet, zo simpel is het toch?
ja dus wat probeer je nu te vertellen met "exact"

• Bas...
Ik zou mikken op minder dan 10 mV verschil. Met 2x Ri van 10mOhm loopt er dan minder dan 500 mA. (En bij 1V verschil 50A, vuurwerk verzekerd)

[ Voor 53% gewijzigd door Bas... op 22-01-2026 23:59 ]

• Liegebeest
Wat opmerkelijk joh...

De ene 24u heb ik m'n TDeck horizontaal aan de ene kant van het huis liggen. De antenne zendt en ontvangt dus eigenlijk verticaal en dus eigenlijk niet optimaal, want ik mis een heel groot stuk van de richting om me heen. Maar ik hoor redelijk wat om me heen.

Zet ik 'm aan de andere kant maar verticaal, dan ontvang ik letterlijk niets. Het is volledig stil geweest sinds 00:00, totdat ik'm oppakte, terwijl ik weet dat er een repeater aan die kant van het huis zit. #Weird

[ Voor 7% gewijzigd door Liegebeest op 23-01-2026 09:25 ]

• Wan
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 23-01 10:16

Wan

Lithiumcellen hebben een vrijwel constante spanning tussen ~80% en ~20% lading, met een verschil in het mV-bereik.

Dit is een zeer nuttige eigenschap omdat de spanning constant blijft, maar het is ook onhandig omdat je aan de hand van de spanning niet kunt zien hoe vol een batterij is.

En tenzij ze helemaal leeg of vol zijn is het zonder veel moeite mogelijk om batterijen parallel aan te sluiten, omdat de stromen niet extreem zullen zijn.
Het duurt echter lang voordat de laadstatus gelijk is. De enige manier om het pakket te balanceren, is door het gedurende lange tijd op de maximale laadspanning te houden.

Om met een gezond pakket te beginnen, raad ik daarom aan om de cellen één voor één volledig op te laden en ze vervolgens parallel aan te sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Wan op 23-01-2026 09:59 ]

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:31
wolly_a schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:47:
[...]

Zoals jij het omschrijft heb ik het ook gedaan. Dan komt jouw repeater op de map van meshcore.co.uk. Daarnaast vond ik nog een map op de website Meshcore Analyzer. Zoals ik het begreep zou je daar automatisch op moeten verschijnen als jouw repeater informatie een beetje rond komt op het mesh netwerk. Mijn repeater is daar nog niet verschenen en ook komen mijn berichten daar niet voorbij in de channels, terwijl ik daar wel berichten lees in channels die ik thuis op mijn Meshcore client wel kan zien (via mijn eigen repeater). Corrigeer me als ik fout zit, maar dit is wat ik er van heb begrepen.
Ik heb nu een repeater, home server en ble companion thuis staan. Maar zie niks in de buurt, ook niet de repeater op de Huet. Ziet jij ondertussen al wat verschijnen?

• ramonfincken
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:34
marapuru schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:33:
Ik heb een Heltec v4 bordje binnengekregen. Heb 'm geflashed naar Meshcore en probeer nu te connecten via bluetooth. Maar zowel laptop als telefoon wil geen apparaat detecteren dat lijkt op het heltec boardje. Weet iemand hoe je dat kunt oplossen? Mis ik een setting ergens?
mijn tips voor het starten -> https://www.ramonfincken....ux/flashing-for-meshcore/ (via ubuntu)

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Rgerr schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:09:
[...]

Ik heb nu een repeater, home server en ble companion thuis staan. Maar zie niks in de buurt, ook niet de repeater op de Huet. Ziet jij ondertussen al wat verschijnen?
Ja, ik zie alleen berichten en meldingen als ik mijn repeater uit het raam hang. Dat is geen blijvende oplossingen in verband met vocht, maar ik zit nog te wachten op een buitenantenne.

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-02 13:58
Ook hier 2x Heltec V3's besteld als companions voor mijn vriendin en ik. of 1 om mee te experimenteren mocht het niet aanslaan. Ik zie dat er in mijn omgeving al een paar repeaters bij zijn gekomen sinds het begin van dit topic. Hopelijk is het bereik een beetje leuk en ik ben benieuwd of ik hier ook wat van duitsland of belgie mee ga krijgen.

Ik zie ook dat de topic start flink uitgebreid is dus die ga ik ook nog maar eens na lezen. Als het een beetje bevalt ga ik ook nog uitzoeken hoe ik een eigen repeater en/of room server op kan zetten en kan plaatsen op het dak van de schuur of vanuit de zolder (het dak daarop gaan gaat niet gebeuren :+ )

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-02 16:01
Ik heb hier een heltec v4 als companion op de dakkapel neergelegd, maar hier is de dekking nog niet perfect. Om nu weer 100 euro neer te leggen voor een repeater set-up is voor mij nog wel een hobbel. 's Avonds komen er enkele berichten binnen in #test en public, maar het zijn er enkele... En echt reageren werkt niet.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• drummendejef
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02 14:32
MrBreaker schreef op donderdag 18 december 2025 @ 01:07:
Mesh on a budget =>

Dit is het originele doosje waarin de "LilyG0 TTGO T3 LoRa32 868MHz VI .6.1 ESP32" geleverd wordt:
[Afbeelding]

De Li-Po accu past er perfect in, dus het bijgeleverde foam over de Li-Po en gaan:
[Afbeelding]

Hierna heb je een companion of repeater in een gratis kastje:
[Afbeelding]

BOM:
Hoe laad je die batterij op? Via de USB poort van het bordje zelf?

• marapuru

marapuru

db.

Het is me later al gelukt (paar berichten later gepost). Maar dank voor de link.

Overigens zie ik regelmatig dat als ik een bericht verstuur en de hops bekijk dat deze allemaal als <unknown repeater> staan. Iemand een idee hoe dat kan?

Edit: als een repeater niet in contacts staat dan maakt ie er blijkbaar dat van in de meshcore app.

[ Voor 9% gewijzigd door marapuru op 23-01-2026 20:09 ]

• marapuru

marapuru

db.

Ik merk nu dat namen van repeaters niet altijd doorkomen. Dan maakt ie er een naam van als: Repeater 123b, waarbij die tekens aan het eind de eerste vier karakters van de public key zijn.

Uiteindelijk via de internet map in de app de bewuste repeater gevonden en dan toegevoegd aan contacts.

Wel vaag. Of doet zo’n repeater eens per x tijd een broadcast ofzo?

• Mot_je
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-02 19:31
Heb een Heltec V4 en een WisMesh tag. Advert zero hop lukt alleen naar de tag en niet andersom. Beiden zien wel elkaars berichten in het #test kanaal. Ook met QR code scannen en key importeren krijg ik de (rode) fout code: failed to add contact. Rebooten, Firmware opnieuw geflashen, mobiel opnieuw opstarten, niks helpt.
In de debug logs zie ik zo snel niets vreemds. Wie heeft nog een tip?

• Liegebeest
marapuru schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:14:
Wel vaag. Of doet zo’n repeater eens per x tijd een broadcast ofzo?
Dat is correct en juist.

• Mot_je
Mot_je schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:20:
Heb een Heltec V4 en een WisMesh tag. Advert zero hop lukt alleen naar de tag en niet andersom. Beiden zien wel elkaars berichten in het #test kanaal. Ook met QR code scannen en key importeren krijg ik de (rode) fout code: failed to add contact. Rebooten, Firmware opnieuw geflashen, mobiel opnieuw opstarten, niks helpt.
In de debug logs zie ik zo snel niets vreemds. Wie heeft nog een tip?
Ervaar dat het aantal contacten gelimiteerd is op 350. Na verwijderen van een paar contacten kon ik wel toevoegen.
Nu lukt het (nog) niet direkt berichten uit te wisselen, zonder #-kanaal.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Mot_je schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:05:
[...]

Ervaar dat het aantal contacten gelimiteerd is op 350. Na verwijderen van een paar contacten kon ik wel toevoegen.
Nu lukt het (nog) niet direkt berichten uit te wisselen, zonder #-kanaal.
Je hebt op beide apparaten de andere als contact? Dan zou het moeten werken

• Liegebeest
Mot_je schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:05:
[...]
Dit is exact de reden waarom veel tutorials zeggen dat je "Auto-add contacts" uit moet zetten.

En dat is logisch want je wilt helemaal niet elk device dat je ooit via-via hebt gezien in je contacten lijst hebben staan, toch? Nee, alleen je kennissen, vrienden en de mensen met wie je vaak communiceert. Alle anderen zie ik wel terug in de Discovery-lijst.

[ Voor 4% gewijzigd door Liegebeest op 24-01-2026 12:21 ]

• FerronN
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-01 21:52
Heeft iemand al een publieke roomserver?

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-02 15:22

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Was deze Heltec v4 ontwikkeling al langs gekomen in dit topic? Het is een open pull-request met een kleine aanpassing op de Heltec v4 firmware. Blijkbaar met potentieel grote effecten voor het ontvangen van berichten (error rate -22% in tests). Volgens mij heb ik hier namelijk al mensen over gehoord, dat verzonden berichten wel overkwamen, maar er slecht werd ontvangen. Hier had ik zelf in ieder geval wel last van. Ben benieuwd :)

• Liegebeest
FerronN schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:30:
Heeft iemand al een publieke roomserver?
Er zijn er best wat. Zelf ken ik de AngryNerdsPodcast room server in Nieuwegein en Almere-Huiskamer in, je raadt het al. ;)

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:56
-Tim- schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:38:
Was deze Heltec v4 ontwikkeling al langs gekomen in dit topic? Het is een open pull-request met een kleine aanpassing op de Heltec v4 firmware. Blijkbaar met potentieel grote effecten voor het ontvangen van berichten (error rate -22% in tests). Volgens mij heb ik hier namelijk al mensen over gehoord, dat verzonden berichten wel overkwamen, maar er slecht werd ontvangen. Hier had ik zelf in ieder geval wel last van. Ben benieuwd :)
Zal mooi zijn, maar verwacht er niet te veel van. Het gewoon setting in SX1262. Voor BW_L = 125 kHz, SF = 12 gaat Sensitivity van -137 dBm naar -133 dBm (Rx Power Saving). Met minimaal SNR van -10 dB ben je dan een noise floor lager dan -127 dBm / 123 dBm nodig om het verschil te zien. Dit zijn niet de EU settings, dan kom je op een Sensitivity van ongeveer -129 dBm (geen power save) / ~ -125 dBm. Zo noise floor van -119 dBm / -115 dBm.
Als het al helpt zal het waarschijnlijk gewoon helpen om out of band noise weg te werken. In dat geval kan je beter een band filter gebruiken.
Dat zie je ook in het ticket terug, geen duidelijke voordeel.

Datasheet XS1262 https://www.mouser.com/da...lb2t87P7no1Zl-S8XlLWQyblz

• Bas...
Volgens mij gaat dat niet over de sx1262 maar over de GC1109. Een RF PA en LNA IC die op de v4 zit, dus in het RF pad tussen sx1262 en antenneconnector. En de juiste aansturing van dat IC vanuit de MCU.Dat boosted gain gedoe is sx1262 inderdaad.

[ Voor 11% gewijzigd door Bas... op 24-01-2026 23:09 ]

• MrBreaker
  • Laatst online: 14-02 11:05
drummendejef schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:40:
[...]

Hoe laad je die batterij op? Via de USB poort van het bordje zelf?
Ja klopt idd via de usb poort.

You may enlighten me!

• marc1990
Bas... schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:50:
Volgens mij gaat dat niet over de sx1262 maar over de GC1109. Een RF PA en LNA IC die op de v4 zit, dus in het RF pad tussen sx1262 en antenneconnector. En de juiste aansturing van dat IC vanuit de MCU.Dat boosted gain gedoe is sx1262 inderdaad.
GC1109 kan zeker wel van invloed zijn. Deze heeft geen band filter en gain van 17 dB. Dus deze versterkt ook buiten de band rotzooi. Wat samen met de sx1262 rx gain tot problemen kan leiden.

Heb dan ook filter besteld. Eens kijken of dat helpt.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-02 07:08
Heb zelf 2 repeaters vlak bij elkaar gemaakt. Klinkt natuurlijk niet heel slim maar... Ik had de spullen al vanuit Helium miner en met Helium mining merkte ik door mijn Appartement komt zo goed als geen straling. Dus ik heb aan de ene kant op het balkon een antenne met een Seed P1 pro. en aan de andere kant van de woning heb ik een Heltec V3. Beide staan in repeater modus. Nu wil ik natuurlijk ook meedoen met berichtjes. Ik heb ook nog een Lilygo T Deck. Ik vind dat eigenlijk niet zo heel fijn apparaat (vooral bediening).
Wat ik fijn vond aan Meshtastic was dat ik via een webinterface mee kon doen. Is zoiets beschikbaar?
(Ja je kunt met de telefoonapp en bluetooth conecten met de Lilygo T deck maar dit vind ik maar een mwa oplossing). Ik kan evt iets doen met een Raspberry Pi 2W ofzo. Iemand suggesties?

• Liegebeest
Cave_Boy schreef op zondag 25 januari 2026 @ 07:39:

(Ja je kunt met de telefoonapp en bluetooth conecten met de Lilygo T deck maar dit vind ik maar een mwa oplossing).
Kan dat? Mijn TDeck met Ripple UI biedt geen mogelijkheid tot Bluetooth en verschijnt ook niet in de iOS app.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-02 07:08
Liegebeest schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:03:
[...]

Kan dat? Mijn TDeck met Ripple UI biedt geen mogelijkheid tot Bluetooth en verschijnt ook niet in de iOS app.
Je kan bij de setup van de software aangeven wat voor firmware je erop wilt. Hierbij kan ook met bluetooth.
Je kan ook een vaste pincode etc instellen. Nadeel is dat de afstand wel erg beperkt is (zeker als je dikke muren hebt. Dus ik wil eigenlijk een apparaat/ setup die dus zelf het ontvangen en zenden doet en ik zelf via wifi ofzo erop inlog.

• Thomas H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:33
Cave_Boy schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:13:
[...]
Je kan bij de setup van de software aangeven wat voor firmware je erop wilt. Hierbij kan ook met bluetooth.
Je kan ook een vaste pincode etc instellen. Nadeel is dat de afstand wel erg beperkt is (zeker als je dikke muren hebt. Dus ik wil eigenlijk een apparaat/ setup die dus zelf het ontvangen en zenden doet en ik zelf via wifi ofzo erop inlog.
Hallo allemaal, ik ben bijna door de berichten heen :) Ik ben ook aan het experimenteren met een Lilygo T-deck i.c.m. Meshcore. Na 24 uur stilte met Meshtastic heb ik ook maar even Launcher + Meshcore geïnstalleerd en meteen zag ik berichten binnenkomen. Top.

Wat verder experimenteren en ik ben er dus achter gekomen dat ik twee serieuze opties heb:
  1. de Ripple UI versie 8.2 van Meshcore.co.uk, met een mooie UI die goed stand-alone te gebruiken is, maar met mijn T-deck geen mogelijkheden heeft met mijn PC of telefoon te communiceren, of
  2. de community versie, die uitstekende communicatiemogelijkheden heeft, maar waarvan de UI.... niet optimaal is voor de T-deck.
Korte vraag, lastig antwoord misschien, maar zie ik het goed? Zijn dat de opties? Ik zou zo graag the best of both worlds hebben :-) Ofwel de full-blown Ripple UI met de BLE of USB of zelfs WiFi opties van de community versie... Heeft iemand dat toevallig wel werkend gekregen?

• ramonfincken
Heltec V4 aangesloten, standaard airtime = 1 , klopt dat ?
Nog steeds ellende om de buitenwereld te bereiken. Toch kijken of ik een veilige buitenlocatie kan vinden ipv zolder.

• Rgerr
wolly_a schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:51:
[...]

Ja, ik zie alleen berichten en meldingen als ik mijn repeater uit het raam hang. Dat is geen blijvende oplossingen in verband met vocht, maar ik zit nog te wachten op een buitenantenne.
Ik ga er ook een buitenantenne aan hangen, die komt als het goed is morgen binnen. Dan eens zien of ik jou kan bereiken vanaf hier.

• marapuru

marapuru

db.

ramonfincken schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:02:
Heltec V4 aangesloten, standaard airtime = 1 , klopt dat ?
Nog steeds ellende om de buitenwereld te bereiken. Toch kijken of ik een veilige buitenlocatie kan vinden ipv zolder.
Welke regio woon je?

• ramonfincken
Almere literatuurwijk dicht bij de gamma
Almere is min 2 NAP, plus ik zit binnen op zolder te zenden en niet ver hiervandaan is een ringwal voor de Hogering ( soort N weg ). Ik heb een richtantenne richting almere centrum gemikt.

De almere centrum (33) repeater ontvang ik meestal, maar niet altijd. Er heen zenden is meestal niet te doen.

• marapuru

marapuru

db.

Zou je niet meer richting Hilversum / zuidoost moeten gaan dan? Ik kan me voorstellen dat je daar wellicht meer tegenkomt.

Dat Almere Centrum een beetje een dode hoek is.

ik ben nieuw in dit radio / zend wereldje, dus kan het ook fout hebben

[ Voor 20% gewijzigd door marapuru op 25-01-2026 13:20 ]

• Liegebeest
Cave_Boy schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:13:
[...]
Je kan ook een vaste pincode etc instellen.
We hebben't wel ff over de Liligo TDeck, heh? Daar kan je in de Flasher voor drie dingen kiezen: Ripple, Ripple met SD store en de community firmware. Geen van beide Ripple opties bieden Bluetooth.

EDIT: Als ik @Thomas H volg, denk jij waarschijnlijk aan de Community firmware... die heb ik nog niet geprobeerd nee, maar de Ripple UI vind ik op zich best prettig. Dan maar geen BT met dit ding, er is nog genoeg andere hardware onderweg.

EDIT 2: Ik had ook gewoon de tekst op de Flasher-pagina kunnen lezen.
Please note the only Firmware that supports Bluetooth (for use with the smartphone apps) are the Companion Radio Firmwares, the default pairing pin is either shown on the screen or 123456
En daar hoort inderdaad de TDeck niet bij.

[ Voor 38% gewijzigd door Liegebeest op 25-01-2026 22:12 ]

• ramonfincken
Nou die repeater is heel goed met bereik naar meerdere repeaters buiten de polder.
Hij staat namelijk heel hoog ( flat/toren )

Maar... Je idee om een andere kan te mikken ga ik zeker proberen!

[ Voor 12% gewijzigd door ramonfincken op 25-01-2026 15:08 ]

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-02 07:45
Thomas H schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:37:
[...]

Korte vraag, lastig antwoord misschien, maar zie ik het goed? Zijn dat de opties? Ik zou zo graag the best of both worlds hebben :-) Ofwel de full-blown Ripple UI met de BLE of USB of zelfs WiFi opties van de community versie... Heeft iemand dat toevallig wel werkend gekregen?
Ik had nog wat "tokens" over en ging eens kijken wat er mogelijk was. Inmiddels heb een soort alles in firmware gemaakt. Repeater+Room-server+companion radio+WIFI (TCP)+Webinterface (Settings/senden berichten/ontvangen berichten etc) en ik kan hem succesvol koppelen aan Home Assistant (Via Wifi/TCP). Wifi debug kan aan en uit gezet worden net zoals de auto-discovery van de eventuele sensors (Ik heb ze niet dus het opstarten duurde een minuut of langer. Of het ook werkt weet ik niet want dan moet ik eerst iets ontvangen. Ik heb de standaard antenne nog maar er is een repeater een kilometer ofzo verder dus het zou kunnen. Ik moet nog wat tweaken merk ik want Companion radio (De app) connect niet meer maar technisch is het in ieder geval prima mogelijk om het op 1 ESP32 te draaien. (Lillygo T-Beam)

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Rgerr schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:09:
[...]

Ik ga er ook een buitenantenne aan hangen, die komt als het goed is morgen binnen. Dan eens zien of ik jou kan bereiken vanaf hier.
Heb je een link van de antenne die je hebt gekozen? Ik heb er eentje bij Ali besteld, maar die lijkt maar niet te willen komen.

• Rgerr
wolly_a schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:37:
[...]

Heb je een link van de antenne die je hebt gekozen? Ik heb er eentje bij Ali besteld, maar die lijkt maar niet te willen komen.
Deze, ook van Ali: https://a.aliexpress.com/_EQZEPfW

En deze ook besteld, maar weet nog niet waar ik die ga neerzetten. Waarschijnlijk met een repeater elders in de omgeving. https://a.aliexpress.com/_EzuI0BS

• Mot_je
franssie schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:00:
[...]

Je hebt op beide apparaten de andere als contact? Dan zou het moeten werken
Werkt nu inderdaad. Beginnersprobleempjes.
Seeed SenseCAP Solar Node P1 Pro laat nog even op zich wachten. Vertraging in levering.

• Rgerr
Externe antenne zit aan mijn repeater vast, krijg diverse meldingen van meshcore app dat er nieuwe contacten/repeaters zijn gevonden. Ook in public kanaal ontvang ik regelmatig berichten, maar het lijkt alsof niemand mijn berichten ontvangt. Kan dat kloppen?

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:57
Rgerr schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:25:
Externe antenne zit aan mijn repeater vast, krijg diverse meldingen van meshcore app dat er nieuwe contacten/repeaters zijn gevonden. Ook in public kanaal ontvang ik regelmatig berichten, maar het lijkt alsof niemand mijn berichten ontvangt. Kan dat kloppen?
Ik heb het zelfde. Er is een heltec v4 onderweg, zo heb ik net wat meer power. Mijn router adverts komen vaak wel door.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• Rgerr
sailor_dg schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:31:
[...]

Ik heb het zelfde. Er is een heltec v4 onderweg, zo heb ik net wat meer power. Mijn router adverts komen vaak wel door.
Ik heb 3x v4: repeater met externe antenne buitenshuis op 3 meter hoogte, room server en ble companion. Maar het lijkt alsof mijn berichten niet doorkomen in onder andere public en #test. Als ik een bericht in een kanaal verzend zie ik alleen dat die door mijn eigen repeater is opgepakt. Enig idee hoe dit op te lossen?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kijk eens of je repeater neighbours heeft, en hoe goed die verbinding is. Daarna kun je evt ook een ping doen via de map, vanaf je companion over je router naar de verschillende hops in de buurt.

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:35
Rgerr schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:01:
[...]

Ik heb 3x v4: repeater met externe antenne buitenshuis op 3 meter hoogte, room server en ble companion. Maar het lijkt alsof mijn berichten niet doorkomen in onder andere public en #test. Als ik een bericht in een kanaal verzend zie ik alleen dat die door mijn eigen repeater is opgepakt. Enig idee hoe dit op te lossen?
Test het bereik tussen je companion en repeater eens buiten. Bij mij was de antenneaansluiting op het printplaatje losgeschoten waardoor de RAK4631 dagenlang zonder antenne heeft gedraaid. Hierdoor had ik al vanaf 300 meter geen bereik meer met mijn repeater en kreeg ik amper berichten binnen. Zonder antenne draaien maakt de LoRa-radio "doof" trouwens, enige optie dan nog is de module vervangen...

We zullen eens kijken of we wat troubleshooting tips kunnen toevoegen in de TS*

[ Voor 5% gewijzigd door dylan111111 op 26-01-2026 17:28 ]

• marc1990
Rgerr schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:01:
[...]

Met de heltec v4 kan je makkelijk te hard staan. Alleen de repeater hoeft op max vermogen. room server en ble companion gewoon op laag vermogen zetten. Je repeater stuur het wel door. Zal de room server en companion gewoon binnen huis houden. Anders heb je kans dat de repeater te sterk is.

#test wordt lang niet altijd beantwoord. Kijk even hier of het bericht binnen komt : https://analyzer.letsmesh.net/channels

• Rgerr
dylan111111 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:25:
[...]

Test het bereik tussen je companion en repeater eens buiten. Bij mij was de antenneaansluiting op het printplaatje losgeschoten waardoor de RAK4631 dagenlang zonder antenne heeft gedraaid. Hierdoor had ik al vanaf 300 meter geen bereik meer met mijn repeater en kreeg ik amper berichten binnen. Zonder antenne draaien maakt de LoRa-radio "doof" trouwens, enige optie dan nog is de module vervangen...

We zullen eens kijken of we wat troubleshooting tips kunnen toevoegen in de TS*
Repeater staat momenteel buiten met externe antenne. Room server en ble companion staan beide binnen, room server op zolder, met antenne. Volgens mij zijn die gewoon netjes bevestigd.

• Rgerr
marc1990 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:24:
[...]

Met de heltec v4 kan je makkelijk te hard staan. Alleen de repeater hoeft op max vermogen. room server en ble companion gewoon op laag vermogen zetten. Je repeater stuur het wel door. Zal de room server en companion gewoon binnen huis houden. Anders heb je kans dat de repeater te sterk is.

#test wordt lang niet altijd beantwoord. Kijk even hier of het bericht binnen komt : https://analyzer.letsmesh.net/channels
Repeater staat volgens mij nu op 28. Room en companion zijn beide binnen inderdaad.

Net een paar keer geprobeerd op test kanaal, op de analyser komen echt totaal andere berichten binnen dan op meshcore app in kanaal #test. Is dat normaal? Net als mijn berichten door alleen mijn eigen repeater wordt opgepakt? Kan niet zien of die vanaf daar verder gaat?

• marc1990
Rgerr schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:59:
[...]

Repeater staat volgens mij nu op 28. Room en companion zijn beide binnen inderdaad.

Net een paar keer geprobeerd op test kanaal, op de analyser komen echt totaal andere berichten binnen dan op meshcore app in kanaal #test. Is dat normaal? Net als mijn berichten door alleen mijn eigen repeater wordt opgepakt? Kan niet zien of die vanaf daar verder gaat?
#test is wat observer waarnemen. Veel bericht komen maar een klein stukje. Kijk even op de kaart waar mqqt connected observer zijn. Als die ver weg zijn kan het zijn dat gewoon verloren gaat. Je kan ook proberen trace te doen naar een repeater in de buurt. (companion app onder tools: jouw repeater -> ander repeater -> jouw repeater)

Probeer ook gewoon even met ander power instellingen. (naar wijzigen moet je reboot doen. daarna kijk je met get tx checken welke instelling is in gesteld)

• Rgerr
marc1990 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:27:
[...]

#test is wat observer waarnemen. Veel bericht komen maar een klein stukje. Kijk even op de kaart waar mqqt connected observer zijn. Als die ver weg zijn kan het zijn dat gewoon verloren gaat. Je kan ook proberen trace te doen naar een repeater in de buurt. (companion app onder tools: jouw repeater -> ander repeater -> jouw repeater)

Probeer ook gewoon even met ander power instellingen. (naar wijzigen moet je reboot doen. daarna kijk je met get tx checken welke instelling is in gesteld)
Dank je, ik zat al naar de kaart te kijken. Wat is te ver weg? Hemelsbreed is de dichtstbijzijnde zo’n 8-9 km.

Edit: probeerde wat repeaters ‘in de buurt’ te pingen, maar resulteert al vrij gauw in een time-out. Eigen devices pingen lukt uiteraard wel goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Rgerr op 26-01-2026 20:07 ]

• RikvE
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-02 15:15
Weet iemand hier toevallig van wie NL-LID PDM R2 is?
Deze repeater doet zo'n 8 adverts per minuut, met een totaal van 12k over de laatste 24 uur.
#shame

• Liegebeest
RikvE schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:56:
Deze repeater doet zo'n 8 adverts per minuut, met een totaal van 12k over de laatste 24 uur.
#shame
In Public hadden ze het eerder over een vergelijkbaar sujet; blijkbaar zijn mensen om'm heen hun repeaters al aan het aanpassen, zodat ze diens verkeer niet meer doorsturen. EDIT: Ik zie net dat ze mogelijk de eigenaar hebben gevonden. :)

Ook leuk, ala #SweetSummerChild: gisteren vroeg er iemand in Public wie er eigenlijk "de baas is over MeshCore". O+

Tja... Er is er maar eentje de chef over de Github repo voor RippleUI en MeshOS... En volgens mij zwaait er ook maar eentje de scepter over de firmware voor repeaters enzo. En daarnaast vindt onze overheid natuurlijk wat van het gebruik van de frequenties.

Maar verder is het't wilde westen. Niemand die je kan blokkeren uit Public, en het is sociale controle die mensen kalm probeert te houden. Maar ik zag al wat (maar gelukkig zeldzame!) vrouwonvriendelijke of harder-rechtse dingetjes voorbij zeilen. Wil je dat niet zien, dan zal je een eigen kanaal moeten maken, of een room, die besloten is... en dan maar geen Public. :|

[ Voor 48% gewijzigd door Liegebeest op 26-01-2026 20:33 ]

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:57
Rgerr schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:49:
[...]

Dank je, ik zat al naar de kaart te kijken. Wat is te ver weg? Hemelsbreed is de dichtstbijzijnde zo’n 8-9 km.

Edit: probeerde wat repeaters ‘in de buurt’ te pingen, maar resulteert al vrij gauw in een time-out. Eigen devices pingen lukt uiteraard wel goed.
Antenne op een andere plaats en vooral hoger

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:59
RikvE schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:56:
#shame
Vaak een powerissue, door een defect of een powerbank die niet goed kan bepalen of er wel/niet stroom wordt afgenomen. Bij boot stuurt hij een advert.

• Rgerr
sailor_dg schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:09:
[...]

Antenne op een andere plaats en vooral hoger
Ga ik eens proberen, dank voor je hulp!

• SacredRose
Heltecjes zijn binnen en in elkaar gezet. Het lijkt erop dat ik qua gebied wat pech heb. ik zie mijn test bericht nergens binnenkomen. Ik heb de companions onderling wel kunnen testen, deze kunnen elkaar na een klein beetje moeite vinden met een advert en berichten uitwisselen.

Setting staat op EU/UK narrow voor beide maar zowel binnen als buiten zie ik niks binnen komen en test berichten worden niet zichtbaar in #test op analyzer.letsmesh.net. maar via de kaart zie ik daar 2 repeaters 1 op 2,6 km afstand en de ander op 3 km afstand, zou dit dan toch net te ver zijn of heeft het wat meer tijd nodig?

• stormfly
SacredRose schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:38:
Heltecjes zijn binnen en in elkaar gezet. Het lijkt erop dat ik qua gebied wat pech heb. ik zie mijn test bericht nergens binnenkomen. Ik heb de companions onderling wel kunnen testen, deze kunnen elkaar na een klein beetje moeite vinden met een advert en berichten uitwisselen.

Setting staat op EU/UK narrow voor beide maar zowel binnen als buiten zie ik niks binnen komen en test berichten worden niet zichtbaar in #test op analyzer.letsmesh.net. maar via de kaart zie ik daar 2 repeaters 1 op 2,6 km afstand en de ander op 3 km afstand, zou dit dan toch net te ver zijn of heeft het wat meer tijd nodig?
Antenne op een andere plaats en vooral hoger :P

• SacredRose
stormfly schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:34:
[...]

Ja daar was ik al bang voor. denk dat ik daarvoor dan toch maar een eigen repeater moet gaan bouwen. het heeft natuurlijk weinig nut om de companion ergens hoog op het dak te plaatsen. vooral omdat die mobiel moet zijn.

• Liegebeest
stormfly schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:34:
[...]
Serieus, er is geen pijl op te trekken bij mij... Het lijkt haast millimeter werk over hoe ik de TDeck vast moet houden, of ze wel of niet wordt gehoord door één of twee repeaters...

Nog hoger zou betekenen dat ik het dak op moet en dat durf ik oprecht niet. :D

• Rgerr
Liegebeest schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:19:
[...]

Serieus, er is geen pijl op te trekken bij mij... Het lijkt haast millimeter werk over hoe ik de TDeck vast moet houden, of ze wel of niet wordt gehoord door één of twee repeaters...

Ach, liegebeest! :+

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:38
[...]

Ik heb een nu een Tdeck op maximaal vermogen en een Helltech v4 op de helft. Tdeck staat net iets hoger en heeft een betere antenne (als het goed is), maar alleen de Helltech komt ook aan bij repeaters op 900m afstand. Noise Floor op de Helltech is ook nog eens slechter en hoort repeats van verder weg. Denk dat er toch iets met de antenne en/of zendvermogen is op de Tdeck. Of de externe antenne is helemaal niet aangesloten.
Misschien heb jij wel hetzelfde.

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 11:49
celshof schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:19:
[...]
Ik heb een nu een Tdeck op maximaal vermogen en een Helltech v4 op de helft. Tdeck staat net iets hoger en heeft een betere antenne (als het goed is), maar alleen de Helltech komt ook aan bij repeaters op 900m afstand. Noise Floor op de Helltech is ook nog eens slechter en hoort repeats van verder weg. Denk dat er toch iets met de antenne en/of zendvermogen is op de Tdeck. Of de externe antenne is helemaal niet aangesloten.
Dit is ook wel beetje mijn ervaring met tdeckplus, heb er een betere antenne op gezet, maar bereik is niet best. Voor nu gebruik ik die ook alleen binnenshuis icm repeaters op zolder.

• Liegebeest
Eens kijken of ik'm kan openmaken en de boel kan checken. Dacht dat de meegeleverde antenne wel redelijk was, maar ... geen idee hoe dat te checken. Daar moest ik eens werk van maken.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:52
[...]Nog hoger zou betekenen dat ik het dak op moet en dat durf ik oprecht niet. :D
Soms buj te bang..... >:)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Iets grappigs. Het netwerk gebruikt de eerste twee Hex getallen als ID voor de repeaters. Het zijn er inmiddels al zoveel dat ik steeds meer overlappingen krijg. Zo vroeg ik mij al waarom mijn eigen repeater some met 13+ db binnen kwam, en soms met -12 db. Blijkt hier verderop een repeater te zitten met dezelfde prefix. 1 op 256 kans.
Dat is ook een nadeel als je per ongeluk auto-add hebt aanstaan, dan raakt ie helemaal het overzicht krijt welke naam bij welke prefix hoort.
Wat ik nu doe is op de analyzer kaart heard reply's in de app te matchen met repeaters die ik op die kaart kan vinden, die op te zoeken in de [discover contacts lijst] en toe te voegen als contact (en fav).
werkt redelijk, op die ene dubbele prefix na dan.

• Liegebeest
celshof schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:19:
[...]
Denk dat er toch iets met de antenne en/of zendvermogen is op de Tdeck. Of de externe antenne is helemaal niet aangesloten.
Wat een crime is het om dat ding weer dicht te krijgen: die kleine rotknopjes aan de zijkant, plus de GPS antenna die steeds in het verkeerde hokje plakt. :o Maar hij zit.

En ja, de antenne zit gewoon goed vast. En het is ook niet zo'n rare korte antenne maar eentje van zeker 10-12cm. Vermogen staat op 100% vooralsnog... Eens zien of er nog manieren zijn om diag uit te voeren op ontvangen en verzonden signaal.

• marapuru

marapuru

db.

Liegebeest schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:28:
[...]

In Public hadden ze het eerder over een vergelijkbaar sujet; blijkbaar zijn mensen om'm heen hun repeaters al aan het aanpassen, zodat ze diens verkeer niet meer doorsturen. EDIT: Ik zie net dat ze mogelijk de eigenaar hebben gevonden. :)

Ook leuk, ala #SweetSummerChild: gisteren vroeg er iemand in Public wie er eigenlijk "de baas is over MeshCore". O+

Tja... Er is er maar eentje de chef over de Github repo voor RippleUI en MeshOS... En volgens mij zwaait er ook maar eentje de scepter over de firmware voor repeaters enzo. En daarnaast vindt onze overheid natuurlijk wat van het gebruik van de frequenties.

Maar verder is het't wilde westen. Niemand die je kan blokkeren uit Public, en het is sociale controle die mensen kalm probeert te houden. Maar ik zag al wat (maar gelukkig zeldzame!) vrouwonvriendelijke of harder-rechtse dingetjes voorbij zeilen. Wil je dat niet zien, dan zal je een eigen kanaal moeten maken, of een room, die besloten is... en dan maar geen Public. :|
Dit merk ik ook wel ja. Er komt een hoop rotzooi langs.

Ik beschouw het maar als groeipijntjes. En in ieder geval een hoop mensen die niet op de hoogte zijn van het idee van zo'n frequentie. Zenden bij nood of hoognodige situaties.

Dat je af en toe wilt testen is tot daar aan toe natuurlijk. Zeker nu het netwerk een beetje groeiende is.

• Liegebeest
marapuru schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:40:
[...]
Ik beschouw het maar als groeipijntjes. En in ieder geval een hoop mensen die niet op de hoogte zijn van het idee van zo'n frequentie. Zenden bij nood of hoognodige situaties.
Mwah, MeshCore en LoRa zijn volgens mij helemaal niet persé voor nood. Dat localmesh.nl het daar nu voor promoot is hun keuze, maar in principe is het gewoon een vrije frequentie voor van alles en nog wat. Voor apparatuur, voor Meshtastic/Core, voor van alles en nog wat.

Zit je op MeshCore dan zijn er geen afspraken over ether discipline en die ga je ook niet af kunnen dwingen. Wil je dat wel, dan moet je je eigen variant bouwen, met een eigen protocol en met een besloten entree... met het risico dat je er toch niet doorheen komt omdat de frequentie-band vol zit met mesh zooi.

Nood of hoognodig? Daarvoor heb je op Meshcore #Burgernet.

• Yaksa
Liegebeest schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:32:
[...]En ja, de antenne zit gewoon goed vast. En het is ook niet zo'n rare korte antenne maar eentje van zeker 10-12cm. Vermogen staat op 100% vooralsnog... Eens zien of er nog manieren zijn om diag uit te voeren op ontvangen en verzonden signaal.
Stukje over hoe LoRa (en andere) antennes werken: linkje, @franssie misschien ook iets voor de topic-start?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Liegebeest
Helaas zegt het niets over hoe je vaststelt wat voor antenne je in handen hebt (die van mij was meegeleverd zonder details over de antenne), of hoe je vaststelt hoe het met ontvangst gaat.

Ik denk dat ik daarvoor naar Analyzer moet gaan kijken, of moet uitdokteren hoe de firmware werkt qua commando’s en diag

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Yaksa interessant stuk. Punt. of eigenlijk probleem is,dat je pas weet wat een antenne doet als je die na plaatsing aan een antenne analyzer hangt om de SWR te meten.

edit: het stuk van de dbi stralingshoek is ook al vaker benoemd maar ik zal even kijken of dat ook in de TS staat, dacht het wel.
LORA Mesh Radio - Meshtastic Meshcore | COM zonder Internet
wel met (andere) links en niet met plaatjes - en de TS is al enorm lang geworden.

[ Voor 51% gewijzigd door franssie op 28-01-2026 21:20 ]

• Yaksa
Liegebeest schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:08:
Helaas zegt het niets over hoe je vaststelt wat voor antenne je in handen hebt (die van mij was meegeleverd zonder details over de antenne), of hoe je vaststelt hoe het met ontvangst gaat.
Ik denk dat ik daarvoor naar Analyzer moet gaan kijken, of moet uitdokteren hoe de firmware werkt qua commando’s en diag
Ik heb wel ooit, lang geleden, opgevangen tijdens natuurkunde lessen dat de lengte van een antenne afgestemd moet zijn op de frequentie die je wilt ontvangen. Wanneer je dus op een hele smalle range van ontvangst zit dan kan die lengte dus wel uitmaken. Of ik moet het helemaal verkeerd begrepen hebben, kan ook.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Yaksa schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:23:
[...]

Ik heb wel ooit, lang geleden, opgevangen tijdens natuurkunde lessen dat de lengte van een antenne afgestemd moet zijn op de frequentie die je wilt ontvangen. Wanneer je dus op een hele smalle range van ontvangst zit dan kan die lengte dus wel uitmaken. Of ik moet het helemaal verkeerd begrepen hebben, kan ook.
Goed onthouden, een antenne moet resonant zijn, zoals een gitaarsnaar heeft een antenne ook een eigen frquentie. Je kan er ook boventonen op spelen/uitzenden . Bij ontvangst komt het allemaal minder nauwkeurig, dantrilt alles wel wat mee.

• Liegebeest
Yaksa schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:23:
[...]

De antenne was expliciet gelabeld voor 868/869 dus dat zit snor, tenzij ie puur nep is.

EDIT: typefout verbeterd.

• Yaksa
Liegebeest schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:38:[...]De antenne was expliciet gelabeld voor 869/869 dus dat zit snor, tenzij ie puur nep is.
Moet dat niet 868 zijn?

• Liegebeest
Op het label stond 868, ja. Maar waar zitten wij met z’n allen op? ;)

Voor de antenne afmeting maakt die ~1MHz in verschil niet heel erg uit. Sterker nog, deze calculator komt voor beiden uit op 16cm.

https://ccalculator.lt/antenna-length-calculator/

Dat gaat natuurlijk uit van één golflengte uit één geheel. Als het een dipool antenne, of een halve golflengte antenne is, is t weer anders.

[ Voor 22% gewijzigd door Liegebeest op 28-01-2026 22:58 ]

• pOZOR jED
  • Laatst online: 29-01 15:21
Op meshtastic had ik zelden iemand in de buurt, behalve tijdens WHY2025, toen ontplofte het even. Omdat Meshcore momenteel harder lijkt te groeien daar op overgestapt, dus de why badge geflasht naar meshcore, mijn RAK4631 als repeater, dat communiceert met elkaar, maar verder: niemand.

Zijn er manieren de dekking te vergroten? ik zie op de kaart een paar repeaters tussen de 3 en 10 kilometer, dat moet toch bereikbaar zijn dan? Heb de band op EU-Narrow staan.

• stormfly
pOZOR jED schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:05:
Op meshtastic had ik zelden iemand in de buurt, behalve tijdens WHY2025, toen ontplofte het even. Omdat Meshcore momenteel harder lijkt te groeien daar op overgestapt, dus de why badge geflasht naar meshcore, mijn RAK4631 als repeater, dat communiceert met elkaar, maar verder: niemand.

Zijn er manieren de dekking te vergroten? ik zie op de kaart een paar repeaters tussen de 3 en 10 kilometer, dat moet toch bereikbaar zijn dan? Heb de band op EU-Narrow staan.
De hoogte in en een echte buiten antenne van 3-6dBi

• SacredRose
stormfly schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:06:
[...]

De hoogte in en een echte buiten antenne van 3-6dBi
Toevallig moest ik vandaag op het dak zijn bij het werk (lang leve een plat dak met toegang vanuit binnen) en het is me hier gelukt om een bericht naar buiten te krijgen. Jammer genoeg niet heel veer. het lijkt erop dat Maastricht niet echt aangesloten is op de rest.

zonder de hoogte in te gaan heb ik ook al een paar contacts erbij gekregen en heb zelfs even een repeater vanuit belgië gezien. Hopelijk groeit het snel in deze omgeving.

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:05
Ik heb me ook gemeld in omgeving Alkmaar, maar repeaters kreeg ik toch niet goed in beeld.

Dus nog maar een heltec v4 besteld en wat extra antennes zodat ik repeater op kan zetten en hopelijk wat beter de berichten binnen krijg.

https://f1nerd.nl

• pOZOR jED
ymoona schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:05:
Ik heb me ook gemeld in omgeving Alkmaar, maar repeaters kreeg ik toch niet goed in beeld.

Dus nog maar een heltec v4 besteld en wat extra antennes zodat ik repeater op kan zetten en hopelijk wat beter de berichten binnen krijg.
buiten antenne komt vanavond aan, ik heb de repeater nu op een RAK4631 draaien, vanavond komt er ook nog een heltec v3 aan. Maar alkmaar, dan moeten we heel NH doorkruisen, dat zal zonder hop lastig worden ;)

EDIT: Beetje spelen met de positie van je repeater kan zelfs indoor al een HEEL verschil maken, meter hoger, op de plank in plaats van op een bureau en opeens heb ik overal repeaters op de kaart!

[ Voor 15% gewijzigd door pOZOR jED op 29-01-2026 13:16 ]

• stormfly
SacredRose schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:59:
[...]

Toevallig moest ik vandaag op het dak zijn bij het werk (lang leve een plat dak met toegang vanuit binnen) en het is me hier gelukt om een bericht naar buiten te krijgen. Jammer genoeg niet heel veer. het lijkt erop dat Maastricht niet echt aangesloten is op de rest.

zonder de hoogte in te gaan heb ik ook al een paar contacts erbij gekregen en heb zelfs even een repeater vanuit belgië gezien. Hopelijk groeit het snel in deze omgeving.
Het is ook helemaal hot om rogue repeaters te plaatsen op zonne-energie, gewoon ergens op de top van een heuvel in jullie heuvelachtige gebied. Als ze hem meenemen dan tja, nemen ze hem niet mee dan zal je er veel plezier van hebben.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Bij het plaatsen van repeaters buiten eigen erf is het verstandig toestemming te vragen van de betreffende eigenaar (gemeente, natuurbeheer, etc) zoals dat bij bijvoorbeeld Geocaching ook gebruikelijk is.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
pOZOR jED schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:48:
[...]

EDIT: Beetje spelen met de positie van je repeater kan zelfs indoor al een HEEL verschil maken, meter hoger, op de plank in plaats van op een bureau en opeens heb ik overal repeaters op de kaart!
Klopt, in open veld komt het niet zo nauw, maar bij bebouwing kan je de gekste reflecties krijgen. Vast wel eens meegemaakt dat je in de auto voor een stoplicht je radiozender kwijt raakte, en als je 5 cm opschoof je weer signaal had?

• SacredRose
franssie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:03:
Bij het plaatsen van repeaters buiten eigen erf is het verstandig toestemming te vragen van de betreffende eigenaar (gemeente, natuurbeheer, etc) zoals dat bij bijvoorbeeld Geocaching ook gebruikelijk is.
Dat is natuurlijk altijd het beste en misschien kunnen hun je ook nog toegang geven tot een iets betere plaatsing dan dat je gewoon zou hebben.

Jammer genoeg is het budget technisch even niet mogelijk een boel hardware aan te schaffen anders had ik er op zijn minst een thuis en op het werk bij geplaatst om het bereik hier wat te verbeteren. Maar dat moet maar even wachten tot in de komende maanden.

• Fusionheroes1
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-02 15:47
Ik ben nu ook aan het kijken om een Meshcore aan te gaan maken om te kijken of het wat is. alleen zie ik niet zo veel informatie over een setup met een rpi pico 2 met een SX1262 Module. ik had wel gezien dat via Meshtastic daar was wel firmware voor de pico 1 en 2. Of is er een beter oplossing wet een Heltec v3/4.

alvast bedankt.

• pOZOR jED
Fusionheroes1 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:58:
Ik ben nu ook aan het kijken om een Meshcore aan te gaan maken om te kijken of het wat is. alleen zie ik niet zo veel informatie over een setup met een rpi pico 2 met een SX1262 Module. ik had wel gezien dat via Meshtastic daar was wel firmware voor de pico 1 en 2. Of is er een beter oplossing wet een Heltec v3/4.

alvast bedankt.
Als je de pico al hebt....
Op https://flasher.meshcore.co.uk/ tik ik pico en zie ik hem meteen staan. dus flashen en gaan 8)

Heltec 3/4 kan natuurlijk ook

[ Voor 2% gewijzigd door pOZOR jED op 29-01-2026 14:04 . Reden: heltec ]

• Mot_je
Waar in de settings van V1.12.0 vind ik: "new prefs: buzzer quiet, gps enabled, gps interval"?
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste