LORA Mesh Radio - Meshtastic Meshcore | COM zonder Internet

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:02

marapuru

db.

franssie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Het komt vaker voorbij en het staat ook wel wat (te) verstopt in de TS realiseer ik me nu. Die is redelijk compleet maar daardoor ben ik wellicht vergeten dit soort essentiële informatie een prominentere plaats te geven.
Dat is het nadeel als je alles eerst zelf uitzoekt, dan vergeet je wel eens wat je ook alweer ontdekt hebt.

Ik ga er naar kijken.
@franssie mijn installatiehandleiding voor de Heltec V4 (wellicht voor de TS iets?):

Installatie
- Haal de onderdelen uit de verpakking, je hebt enkel de Antenne en de Heltec V4 zelf nodig.
- Sluit de antenne aan op het goudkleurige ronde aansluitpunt rechts naast het schermpje (even goed aanduwen)
- Sluit de Heltec met een USB-C kabel aan op een computer of laptop
- Open een Chrome browser en navigeer naar https://flasher.meshcore.dev
- Kies daar: Heltec V4 en daarna Companion Bluetooth (tenzij je op een andere manier wilt verbinden)
- Zet het vinkje bij Erase Device aan en click op Flash, selecteer daarna het apparaat dat je wilt flashen
- Wacht tot ie klaar is (er verschijnt please wait...), daarna reboot ie automatisch
- Wacht tot ie is gereboot.

Verbinden met telefoon / computer via Bluetooth
- Start de Heltec V4 op door 'm aan een powered USB-C te hangen
- Wacht tot het 'startscherm' verschijnt
- Druk op het knopje linksboven om door de menupagina's te 'cyclen' tot je bij bluetooth komt
- Long-press om bluetooth uit te zetten en weer aan te zetten
- Download de Meshcore app uit een appstore
- Open de app en zoek naar je apparaat

Configuratie voor Nederland
- Open de app op je telefoon
- Navigeer naar Settings (radartje) > Radio Settings > Choose Preset > EU/UK (Narrow)
- Klik op het vinkje om op te slaan

• marapuru

marapuru

db.

Overigens, delen jullie je locatie vanuit de app? Opzich kan dat natuurlijk wel, maar het voelt ook een beetje gek ofzo, om je exacte locatie zomaar vrij te geven. Aangezien het ook allemaal op internet terecht komt...

Ik zag dat je een lat/lon in kan vullen in de app. Maar is dat dan degene die wordt meeverzonden?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:41

franssie

Save the albatross

Topicstarter
marapuru schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:55:
Overigens, delen jullie je locatie vanuit de app? Opzich kan dat natuurlijk wel, maar het voelt ook een beetje gek ofzo, om je exacte locatie zomaar vrij te geven. Aangezien het ook allemaal op internet terecht komt...

Ik zag dat je een lat/lon in kan vullen in de app. Maar is dat dan degene die wordt meeverzonden?
Nee, wel ergens in een waterlpas of brug, nooit mijn lokatie, ook niet bij repeaters.
Zou ik op wandeling gaan met vrienden, zou ik meshtastic gebruiken en wel gos gebruiken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• derubenstavast
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:04
Vandaag eindelijk m’n setup op het dak gezet.. semi definitief. Als het allemaal een beetje werkt gaat deze Heltec v4 vervangen worden door een Rak bordje met een solarpanel en accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXrzxS5Qvaz1XYB2z9hWyjhwT8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrSfOQWifiIo44X80qQKvfwd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gzr-sYKSCBGi9KdjILcvrf65YIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrZjDe5l4b2UNhujzV69BTrY.jpg?f=fotoalbum_large

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 21:08
Jaloers op een platdak, fantastisch die parasol-houder! Wat is je plan met accu en zonnenpaneel?

• derubenstavast
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:04
Dala schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:25:
Jaloers op een platdak, fantastisch die parasol-houder! Wat is je plan met accu en zonnenpaneel?
M’n vrouw was er een stuk minder blij mee, maar die krijgt in de zomer wel een nieuwe.
Mn plan was om het onderstaande te gaan gebruiken, maar sta zeker open voor opbouwende kritiek B) en als accu wilde ik gewoon 18650 cellen pakken en die parallel solderen tot een accu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxQ2opBbnd8WXk0MDn482al_Ugk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YyOMf2gDQAPBswacFQUvZhMm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door derubenstavast op 22-01-2026 20:46 ]

• marapuru

marapuru

db.

Zojuist een vriend van me ook even enthousiast gemaakt en een Heltec gegeven. Ben benieuwd of we elkaar een beetje kunnen bereiken. Zit hemelsbreed ca. 2 a 3km tussen denk ik. Maar wel vol met bebouwing.

Overigens begrijp ik de app nog niet echt. Contacts zijn nodes die je hebt ontdekt ofzo? Maar sommige mensen van wie ik een chat in het public kanaal zag kan ik dan weer niet in mijn contactlijst terugzien.

Komt dat omdat een kanaal weer los ergens wordt 'gehost' en dat ik die personen dus niet persé 'tegen' hoef te zijn gekomen?

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:31
derubenstavast schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:44:
[...]
en als accu wilde ik gewoon 18650 cellen pakken en die parallel solderen tot een accu.
Dat kan alleen veilig als de cellen exact dezelfde spanning hebben op het moment van parallel zetten.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Bas... schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:46:
[...]
Dat kan alleen veilig als de cellen exact dezelfde spanning hebben op het moment van parallel zetten.
Dat zal toch wel los lopen? Ze zullen zich balanceren (dezelfde spanning aannemen) indien parallel maar dat zijn geen grote stromen (in A) .

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Bas...
De stroom die er gaat lopen wordt alleen begrensd door de inwendige weerstand van de cellen. Dat kan makkelijk in de tientallen A zijn met bijbehorende warmte ontwikkeling indien de cellen in verschillende ladingstoestand verkeren.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Bas... schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:46:
De stroom die er gaat lopen wordt alleen begrensd door de inwendige weerstand van de cellen. Dat kan makkelijk in de tientallen A zijn met bijbehorende warmte ontwikkeling indien de cellen in verschillende ladingstoestand verkeren.
ja - als je compleet lege en volle zellen mixed - dat is niet wat je bedoelde met "exact" of niet?

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:57
franssie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:50:
[...]

ja - als je compleet lege en volle zellen mixed - dat is niet wat je bedoelde met "exact" of niet?
50 VS 70 procent zou al naar uit kunnen pakken, om maar een voorbeeld te geven. Doe het niet zomaar zonder meten.

Liege, liege, liegebeest!

• Bas...
Als de cellen dezelfde spanning hebben loopt er geen stroom als je ze parallel zet, zo simpel is het toch?

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Bas... schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:38:
Als de cellen dezelfde spanning hebben loopt er geen stroom als je ze parallel zet, zo simpel is het toch?
ja dus wat probeer je nu te vertellen met "exact"

• Bas...
Ik zou mikken op minder dan 10 mV verschil. Met 2x Ri van 10mOhm loopt er dan minder dan 500 mA. (En bij 1V verschil 50A, vuurwerk verzekerd)

[ Voor 53% gewijzigd door Bas... op 22-01-2026 23:59 ]

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:57
Wat opmerkelijk joh...

De ene 24u heb ik m'n TDeck horizontaal aan de ene kant van het huis liggen. De antenne zendt en ontvangt dus eigenlijk verticaal en dus eigenlijk niet optimaal, want ik mis een heel groot stuk van de richting om me heen. Maar ik hoor redelijk wat om me heen.

Zet ik 'm aan de andere kant maar verticaal, dan ontvang ik letterlijk niets. Het is volledig stil geweest sinds 00:00, totdat ik'm oppakte, terwijl ik weet dat er een repeater aan die kant van het huis zit. #Weird

[ Voor 7% gewijzigd door Liegebeest op 23-01-2026 09:25 ]

Liege, liege, liegebeest!

• Wan
  • Registratie: Juni 2025
  • Nu online

Wan

Lithiumcellen hebben een vrijwel constante spanning tussen ~80% en ~20% lading, met een verschil in het mV-bereik.

Dit is een zeer nuttige eigenschap omdat de spanning constant blijft, maar het is ook onhandig omdat je aan de hand van de spanning niet kunt zien hoe vol een batterij is.

En tenzij ze helemaal leeg of vol zijn is het zonder veel moeite mogelijk om batterijen parallel aan te sluiten, omdat de stromen niet extreem zullen zijn.
Het duurt echter lang voordat de laadstatus gelijk is. De enige manier om het pakket te balanceren, is door het gedurende lange tijd op de maximale laadspanning te houden.

Om met een gezond pakket te beginnen, raad ik daarom aan om de cellen één voor één volledig op te laden en ze vervolgens parallel aan te sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Wan op 23-01-2026 09:59 ]

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste