MoiZie schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:14:
Voor onze lokale huisartsen-groep willen we op zoek naar een manier om met elkaar te communiceren als de stroom uitvalt / bom valt / ... en we toch willen coordineren onderling 'wie heeft er nog morfine, hechtpleisters,...'. Het mooiste zou zijn als er een oplossing is met voice. Nu brengt mijn zoektocht me (oa) hier, maar als ik het goed begrijp is Meshtastic/core alleen voor text-based berichten en zijn er wat individueen die experimenteren met voice, maar dat is nog zeker geen deel van de officiele code.
2 vragen;
- is het een betrouwbaar netwerk; kortom, als iedereen het tegelijkertijd gaat gebruiken in onze stad, kunnen wij elkaar nog wel onderling benaderen?
- zit er een vorm van encryptie op; dat alleen het huisartsenverkeer door gewenste clients ontsleuteld kan worden? We kunnen dan vooraf de sleutels delen bijv.
Buiten de verscheidene antwoorden die de risico analyse onder ‘normale omstandigheden’ behandelen en de betrouwbaarheid van de gangbare MeshCore frequentie bespreken lijkt het me toch leuk om een theoretische overweging van een ontwerp in te gaan:
De genoemde doelstelling: (corrigeer waar incorrect)
- in een situatie waar het gehele land plat ligt toch nog over enige afstand kunnen communiceren.
- liefst enigsinds betrouwbaar maar toch best effort
- liefst niet te duur (glasvezel laten leggen is veel betrouwbaarder maar kost meer)
- ook werkbaar in geval van stroomonderbreking?
Vragen die bij mij opkomen:
+ Hoe groot is een geringe afstand? (<5km, 5-10km, >20km)
+ Om hoeveel locaties gaat het?
+ heb je zelf een beheer en test organisatie die het systeem kan testen op werking, en bijvoorbeeld onderhoud van accu’s en batterijen?
+ kan je een communicatie protocol opzetten en onderhouden?
Ik ben voor een vriendenkring en gezinnen een vergelijkbaar netwerk aan het opzetten, om in geval van rampspoed toch elkaar te kunnen vinden.
@
Liegebeest bij een ramp en levensbedreigende situaties gaan privacy overwegingen vrijwel altijd als eerste het raam uit en zijn we als samenleving vooral gericht op het redden van mensen. Vanuit een risico perspectief zou ik het gegeven negatieve advies hier niet verwachten.
De hulpvraag: “heeft er iemand nog medicijnen om levens te redden?” zal in mijn ogen vanwege ‘risico’ nooit geblokkeerd worden op basis van gebrek aan encryptie of mogelijk zwakke IOS/Android software.