• AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 02:12
MarcelN schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:19:
[...]

Ja, dat klopt inderdaad. Maar toch sta ik in de reservation queue voor het laagste model. Ik vermoed dat er ook rekening wordt gehouden met beschikbaarheid o.i.d.. Had me trouwens ook ingeschreven voor de 512GB variant met controller, en die krijg ik dus ook sowieso niet.

Had eerder al een reservering voor de Steam Controller, met estimated order availability september 2026. Ze hebben waarschijnlijk liever dat ik full price betaal voor de controller ipv. een bundle met de Steam Machine. 😆
Zou kunnen dat ze controller prio geven aan mensen die niet zo'n vroege levertijd ( September ) hebben of al een controller hebben.

Mijn controller reserveringen zijn allemaal in 2027 en al mijn Steam Machine reserveringen zijn vooral 512 + Controller geworden.

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-07 16:38
MatthiasL schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:00:
[...]

[...]

Er staat toch: Je bent buiten de productie run gevallen in eerste regel??
Waar dan?

You're officially in the reservation queue for Steam Machine 512GB with Controller

When your Steam Machine 512GB with Controller becomes available, we will send you a separate email with the option to purchase. You'll then have 3 days to complete the purchase before we cancel your reservation and move on to the next person in the queue.

This is the only email you will receive about the results of the randomization. If you ended up with a reservation queue spot for more than one model, you were allocated a reservation for the highest end model, and were removed from all the others.

• MarcelN
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:48
AMDLegion schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:27:
[...]

Zou kunnen dat ze controller prio geven aan mensen die niet zo'n vroege levertijd ( September ) hebben of al een controller hebben.

Mijn controller reserveringen zijn allemaal in 2027 en al mijn Steam Machine reserveringen zijn vooral 512 + Controller geworden.
Makes sense.

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:52

Case_C

[Team Carrack]

Nou zeer benieuwd naar die eerste batch, vraag me ook af of het nog uitmaakt of je met/zonder controller hebt. Ergens zou het logisch zijn dat die helaas pas later verstuurd gaan worden gezien die nog op die productie moeten wachten. Of ze hebben onverhoopt voor alle SteamMachines de controllers al apart gelegd. :P

Hier ook de 512gb met controller. De gedachte was daar een 2tb m.2 in te stoppen, qua ram kan mijn oude pc nog wel 32gb doneren.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Leuk, ik sta in de reservation que, nu wachten op de volgende mail :)

• MatthiasL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:26
CousinBoneless schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:28:
[...]

Waar dan?

You're officially in the reservation queue for Steam Machine 512GB with Controller

When your Steam Machine 512GB with Controller becomes available, we will send you a separate email with the option to purchase. You'll then have 3 days to complete the purchase before we cancel your reservation and move on to the next person in the queue.

This is the only email you will receive about the results of the randomization. If you ended up with a reservation queue spot for more than one model, you were allocated a reservation for the highest end model, and were removed from all the others.
In dat plaatje van reddit.

Jouw mail is gewoon, hoi je zit erbij en je mag als eerste kopen mits je binnen 3 dagen betaald.

/Edit

https://steamcommunity.com/groups/steam_hardware/announcements/detail/685257114654870246#

[ Voor 11% gewijzigd door MatthiasL op 29-06-2026 18:06 ]

• eilavid
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-07 12:27
Iemand al een mail ontvangen? Als ik reddit zie dan zijn de eerste mails binnen maar het zijn alleen Amerikanen. Er is waarschijnlijk nog geen voorraad in Europa?

• AMDLegion
eilavid schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:18:
Iemand al een mail ontvangen? Als ik reddit zie dan zijn de eerste mails binnen maar het zijn vrijwel alleen Amerikanen. Er is waarschijnlijk nog geen voorraad in Europa?
Nog niks ontvangen hier. Ik zal het direct hier posten als een van mn reserveringen er doorheen gekomen is

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:57

jacobras

Developer

eilavid schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:18:
Iemand al een mail ontvangen? Als ik reddit zie dan zijn de eerste mails binnen maar het zijn alleen Amerikanen. Er is waarschijnlijk nog geen voorraad in Europa?
Deze gaat zegt iig een 512-model te hebben besteld vanuit Duitsland: https://www.reddit.com/r/.../1uiy72y/comment/oujcckn/. Zag ook berichten over UK.

Hier ook nog niets ontvangen (512 met controller).

[ Voor 21% gewijzigd door jacobras op 29-06-2026 20:02 ]

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

• AMDLegion
Als ik Reddit moet geloven waren alle emails net voor 7 uur onze tijd verstuurd, dus vandaag komt er niks meer. Ik denk donderdag weer ( verlopen reserveringen die opnieuw verzonden zullen worden naar andere wachtende )

De voorraad moet wel echt heel laag zijn als geen enkele van mijn reserveringen er doorheen gekomen is

[ Voor 19% gewijzigd door AMDLegion op 29-06-2026 20:25 ]

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-07 22:26
Hier ook wel een reservering maar geen mail om te kunnen bestellen.

Ik heb geen NL-bestellingen voorbij zien komen. Wel UK idd maar verder weinig EU-landen nog.

• AMDLegion
boefje79 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:32:
Hier ook wel een reservering maar geen mail om te kunnen bestellen.

Ik heb geen NL-bestellingen voorbij zien komen. Wel UK idd maar verder weinig EU-landen nog.
Ik heb finland, frankrijk, belgie en duitsland gezien

• fheerens
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:33

fheerens

ir.

6:58 mijn email ontvangen voor een 512G met controller en zojuist besteld.
Levertijd stond op 3-5 dagen. Ben benieuwd :)

In AvE we trust

• AMDLegion
fheerens schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:36:
Wat goed! Foto's wanneer die arriveert graag <3

• boefje79
Nice! Enjoy!

• Kroep
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-07 05:32
Veel plezier ermee fheerens!

Als dit het tempo is en ze doen dit één keer week dan snap ik wel dat ze zeggen dat het afwerken van de reserveringslijst het hele jaar nog kan duren. :X

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:04
Nice! Worden ze vanuit Nederland verzonden?

• eilavid
Gefeliciteerd!! Misschien zelfs de enige in Nederland met een steam machine. Exclusief item ;-)

• AMDLegion
Zou kunnen dat er een tweede batch aan mails is uit gegaan zonet:

https://www.reddit.com/r/steammachine/comments/1uj30xe/second_batch_of_emails/

Voor alsnog, geen een van mijn reserveringen :( Misschien heeft Valve mij door en hebben ze mij generft.

[ Voor 18% gewijzigd door AMDLegion op 29-06-2026 22:05 ]

• eilavid
Dat is wel positief! Ik kan me herinneren bij de Steam Deck dat ze alleen elke maandag om 19:00 uur mails uitstuurden. Dus dan wist je om 19:01 uur dat je weer een week kon wachten…

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-07 15:46

ap3nr0ts

hoi

Zodra ze van de band rollen krijg je een mail. 1 per keer. :p

• fheerens

fheerens

ir.

DLSS schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:47:
[...]

Nice! Worden ze vanuit Nederland verzonden?
Ben ik ook wel benieuwd naar. Hoewel ik met 3-5 dagen eerder Duitsland als hub gok. Status staat vooralsnog op Betaling verwerkt.

Er staat er overigens al 1 op Marktplaats afhalen in Amsterdam, mocht iemand nóg eerder willen. :9

In AvE we trust

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Am Yisrael Chai

Hier ook besteld en betaald, 2TB met controller. 3-5 dagen levertijd. Ben benieuwd :)

Import the third world, become the third world

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:52

Case_C

[Team Carrack]

Goed te horen dat controllers er gelijk bij komen, en niet pas achteraan in de wachtrij.
Zou leuk zijn 'm voor de bouwvak binnen te hebben, maar we wachten geduldig af.

• MrGizMo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-07 00:21
Tof! Heb hem hier om 6.38 gehad, nu eens nadenken _O-

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

MrGizMo schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 07:15:
[...]

Tof! Heb hem hier om 6.38 gehad, nu eens nadenken _O-
Ik neem hem wel joh. ;)

• AMDLegion
Vooralsnog lijkt het erop dat mijn egoïsme niet beloond wordt door Valve.

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 21:34
AMDLegion schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:46:
Vooralsnog lijkt het erop dat mijn egoïsme niet beloond wordt door Valve.
Ik snap even niet waarom je steeds duidt dat je meerdere inschrijvingen (24 toch?) op je naam hebt staan. Terwijl er zoveel mensen zijn (zoals ik) die hierdoor achter het net vist. Bedoel niet vervelend, maar door jouw gedrag kan ik (en vele andere Tweakers) geen Steam Machine verkrijgen. Ik vind dit best wel kwalijk... :-(

• AMDLegion
hotymoty schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:26:
[...]

Ik snap even niet waarom je steeds duidt dat je meerdere inschrijvingen (24 toch?) op je naam hebt staan. Terwijl er zoveel mensen zijn (zoals ik) die hierdoor achter het net vist. Bedoel niet vervelend, maar door jouw gedrag kan ik (en vele andere Tweakers) geen Steam Machine verkrijgen. Ik vind dit best wel kwalijk... :-(
Ik heb een verrotte persoonlijkheid :( ik priotiseer het bemachtigen van een Steam Machine voor mezelf meer dan voor een ander, en het zijn er iets meer dan 25 trouwens.

Meeste staan op de wachtlijst, zo rond de 10 staan echt op de reserveringswachtrij

Enige lichtpuntje is dan wel dat ik niet van plan ben om ze te scalpen, ik zal de overige reserveringen annuleren zodra de eerste binnen is of iemand anders aanbieden hem te kopen en direct naar zijn of haar adres te sturen zonder dat ik er iets mee te maken hoef te hebben.

En daar hoef ik geen enkele euro voor uiteraard. Heb wel mensen gehad in m'n DM die hem willen kopen maar dan willen ze dat ik het even voorschiet, als ik ze zelf moet gaan betalen wil ik er wel wat voor terug ja haha. Maar als men ze direct zelf betaald bij Steam en naar eigen adres laat sturen mag het voor mij gratis en voor niets.

[ Voor 14% gewijzigd door AMDLegion op 30-06-2026 13:56 ]

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:27

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
Hey Gamers,

Er gaan hier wat discussies en opmerking heen en weer, met daarin dingen over scalpen, hoe oneerlijk de reserveringen lopen en waarom iemand meer recht heeft dan de ander. Dit zijn discussies die geen bijdrage leveren aan dit topic. Daarom ook het verzoek om hiermee te staken, en het gewoon netjes te houden. Er zijn tevens wat spelregels als waarschuwing aan het topic toegevoegd.

Bedankt alvast en Game On!

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

• AMDLegion
Er waren mensen hier dacht ik die zich afvroegen hoe plausibel het zou zijn om third party houten faceplates verkocht te zien worden.

Net op Reddit deze site gevonden:

https://www.faceplateforge.com/products

dus ja ze worden gemaakt :) zitten een paar hele mooie tussen

Canarywood heeft mijn voorkeur ( zie foto )

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0727/2572/5366/files/pic5_19d8f595-5a88-4fa6-9dc8-19b068777fe6.webp?v=1778549937

[ Voor 21% gewijzigd door AMDLegion op 30-06-2026 18:45 ]

• boefje79
Ik heb een kingston renegade 4tb nvme in een heatsink-enclosure.

is deze compatible met de SM? Ik vermoed dat de heatsink fysiek niet past qua dikte. Verwijderen van de heatsink lijkt met schroefjes te kunnen maar er zit een “warranty void” sticker over heen en wil hem niet slopen…

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 09:12
Ik ook om 12:08 mail ontvangen dat ik een 512 gb exemplaar incl controller mochten bestellen..zelfde verhaal binnen 3 tm 5 dagen dus gedaan. Hij is wle.lekker klein en stil ideaal voor naast de tv in woonkamer. Handig met vriendin.

Ik twijfelde wel even omdat ik woensdag naar spanje vlieg en de dag ervoor al in belgie moet zijn. Gisteren zag ik een doos van de post voor de deur van de buurvrouw staan want ze was niet thuis. Dus met pech staat die steammachine voor mijn deur als ik vlieg en is die weg bij terugkomst. Toch maar de gok genomen want de kans op een 2e kans is niet groot vrees ik.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• AMDLegion
ErikRo schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:49:
Ik ook om 12:08 mail ontvangen dat ik een 512 gb exemplaar incl controller mochten bestellen..zelfde verhaal binnen 3 tm 5 dagen dus gedaan. Hij is wle.lekker klein en stil ideaal voor naast de tv in woonkamer. Handig met vriendin.

Ik twijfelde wel even omdat ik woensdag naar spanje vlieg en de dag ervoor al in belgie moet zijn. Gisteren zag ik een doos van de post voor de deur van de buurvrouw staan want ze was niet thuis. Dus met pech staat die steammachine voor mijn deur als ik vlieg en is die weg bij terugkomst. Toch maar de gok genomen want de kans op een 2e kans is niet groot vrees ik.
Zolang je met credit card hebt betaald zit je goed. Je moet gewoon tekenen voor een pakket, als je dat niet doet is het het risico van het postorder bedrijf als ze het op je stoep willen achterlaten, vooral dus zelf ook nooit toestemming geven daarvoor.

• eilavid
Veel plezier ermee!! Ik wacht nog braaf op de betalingsmail voor ook de 512 met controller reservatie, maar fijn dat ze in ieder geval in Europa er zijn. Het leek even dat alleen 2 TB modellen op voorraad waren.

• M3llow
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:44

Dan vraag je de buurvrouw toch om het pakje van de stoep te halen! ;)

• ErikRo
Ik ben wel al 21 jaar lid. Misschien dat dat een beetje meehielp bij de selectie. Ze bestaan pas 22 jaar. Dus lid vanaf begin.

[ Voor 17% gewijzigd door ErikRo op 30-06-2026 20:52 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Beun de Haas BV
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:22
Ben overigens benieuwd naar de last minute twijfelaars waarom ze toch wel/niet voor een Steam Machine gaan. Ik sta namelijk ook in de reservation queue, maar ben er ook nog niet 100% over uit.

• Geraedus
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05:28
Beun de Haas BV schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:51:
Ben overigens benieuwd naar de last minute twijfelaars waarom ze toch wel/niet voor een Steam Machine gaan. Ik sta namelijk ook in de reservation queue, maar ben er ook nog niet 100% over uit.
Niet, maar ik ga mijn mening voor me houden aangezien het waarschijnlijk een onnodige discussie kan veroorzaken.

PSN : Geraedus

• ErikRo
Ik heb altijd al een computer bij mn tv gewild voor spellen bv type racespellen die ik nooit kon spelen op mn xbox of in veel slechtere kwaliteit. Liefst iets simpels en klein, stil, mooi voor in huiskamer. 1080P is goed genoeg voor mij. En als het niks is raak ik hem vast zo weer kwijt en de xbox s kan ik wel verkopen daarna, is meteen goedkoper

Ik heb een grote library dus...

En mogelijk is het makkelijk en diverse emulators erop te gooien kan ik hopelijk nog wat old school games erop spelen. Op xbox s moet dat ook kunnen maar te ingewikkeld gedoe. Ik hou van simpel en intuïtief

• jacobras

jacobras

Developer

ErikRo schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:50:
Ik ben wel al 21 jaar lid. Misschien dat dat een beetje meehielp bij de selectie. Ze bestaan pas 22 jaar. Dus lid vanaf begin.
Denk het niet, ook hier 21 jaar :P Had geen idee dat ze overigens "maar" een jaar langer bestaan. Kan me het moment van aanmelden niet eens herinneren, maar het zal waarschijnlijk met CS te maken gehad hebben ;)

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:48

Gundogan

Rip and tear, until it is done

jacobras schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:13:
[...]

Denk het niet, ook hier 21 jaar :P Had geen idee dat ze overigens "maar" een jaar langer bestaan. Kan me het moment van aanmelden niet eens herinneren, maar het zal waarschijnlijk met CS te maken gehad hebben ;)
September 2003 was de maand van dat Steam beschikbaar werd voor het grote publiek. :)

Je kon nog een tijdje je HL1 games/mods zoals CS buiten Steam blijven spelen totdat ze WON eruit gooiden.

Maar ook met een oktober 2003 (6 digit ID) account heb ik geen voorrang bij in ieder geval de controller. :X

[ Voor 9% gewijzigd door Gundogan op 30-06-2026 21:23 ]

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

• fheerens

fheerens

ir.

Woohoo! :9~ Verzendstatus bijgewerkt naar: Bestelling is ingepakt.

Ik weet niet of het met account leeftijd e.d. te maken heeft of dat het écht random is gedaan, ik heb 19 jaar, level 51, 350+ games en een SteamDeck. Mijn reservering voor een SteamController was echter pas levering in 2027.

Tip voor de Steam fanaten, verkoop ook even je Summer Sale kaarten. Ik kreeg er 126 met mijn SteamMachine aankoop. Doen gemiddeld 10 cent per kaart, is toch weer een tientje voor games.

[ Voor 24% gewijzigd door fheerens op 01-07-2026 01:27 ]

In AvE we trust

• Qapla1
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:56
fheerens schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:58:

>knip<
Lucky you. Weet je al uit welk land ze verstuurd worden? Hier nog steeds in afwachting van de mail dat we mogen betalen…. ;(

Kerst komt langzaam dichterbij…. :+

• AMDLegion

Ik weet niet of het met account leeftijd e.d. te maken heeft of dat het écht random is gedaan, ik heb 19 jaar, level 51, 350+ games en een SteamDeck. Mijn reservering voor een SteamController was echter pas levering in 2027.

Tip voor de Steam fanaten, verkoop ook even je Summer Sale kaarten. Ik kreeg er 126 met mijn SteamMachine aankoop. Doen gemiddeld 10 cent per kaart, is toch weer een tientje voor games.
Steam fanaten verkopen juist niet de kaarten :P Badges maken ermee!!!

• ErikRo
AMDLegion schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:35:
[...]

Steam fanaten verkopen juist niet de kaarten :P Badges maken ermee!!!
Oh bij aankoop stond dat elke kaart 8,26 euro waard was of zo ik dacht al voor 1100 aan games kopen leuk.

Ik snap alleen geen hol van die dingen nog nooit wat meegedaan ook. Vor 1100 wilde ik wle even zoeken en nu is het dus een dubbeltje en geen 8 euro gek

• jacobras

jacobras

Developer

Deze redditter heeft HL: Alyx geprobeerd op zijn Machine, icm. een Quest 3:
Just tried Half Life Alyx (for clarity Steam Machine to Quest 3, wireless streaming through Steam Link). Good news, it works! It works well! I'm very hopeful for the Frame, because it SHOULD be an even better experience. Alyx was running in "High Fidelity" in the in game settings, and all other SteamVR settings were default. The experience in game was perfectly fine, no stutters, nothing to generate motion sickness. Looked perfectly fine to my eyes as well (I'm not a pixel peeper nor a frame counter). The main issue that I ran into, was in the first 2 minutes of launching SteamVR and Alyx, the compression artifacts were extremely noticeable, definitely not pretty. It cleared up once I loaded into the level though, and in the 5 minutes I mucked about, it didn't come back.
Maar helaas ook:
No Half Life 3 pre loaded (that I've managed to find, so there's still hope)
:+

• AMDLegion
ErikRo schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:43:
[...]

Oh bij aankoop stond dat elke kaart 8,26 euro waard was of zo ik dacht al voor 1100 aan games kopen leuk.

Ik snap alleen geen hol van die dingen nog nooit wat meegedaan ook. Vor 1100 wilde ik wle even zoeken en nu is het dus een dubbeltje en geen 8 euro gek
Ik gok dat je verward bent geraakt met dat je elke 10USD een summer sale kaart krijgt, en 10USD is 8,77EUR

• DLSS
jacobras schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:20:
Deze redditter heeft HL: Alyx geprobeerd op zijn Machine, icm. een Quest 3
Nice dat het werkt. Half-Life Alyx is een van de gaafste games die ik ooit gespeeld heb. Het voelde als volwassene een beetje vergelijkbaar als toen ik als kind voor het eerst Ocarina of Time speelde in 3D 😅. Het is zó immersive

Helaas is er verder niets in VR dat me weet te bekoren. Het verschil met Alyx is gigantisch.

Voor mensen die m nog nooit gespeeld hebben, als je een keer de kans krijgt, grijp die. Er is niets dat in de buurt komt.

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:55
DLSS schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:22:
[...]

Nice dat het werkt. Half-Life Alyx is een van de gaafste games die ik ooit gespeeld heb. Het voelde als volwassene een beetje vergelijkbaar als toen ik als kind voor het eerst Ocarina of Time speelde in 3D 😅. Het is zó immersive

Helaas is er verder niets in VR dat me weet te bekoren. Het verschil met Alyx is gigantisch.

Voor mensen die m nog nooit gespeeld hebben, als je een keer de kans krijgt, grijp die. Er is niets dat in de buurt komt.
Ik heb hem al heel lang in de bibliotheek staan, nog nooit geïnstalleerd. Mss toch maar eens doen

• MetroidPrime
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-07 15:50

MetroidPrime

Turn it up loud, captain!

Ik denk dat het echt volledig random is geweest, mijn Steam account is in November 2003 aangemaakt toen ik de Half-Life 2 code die bij mijn videokaart zat verzilverde(ATI Radeon 9600XP), heb de originele Steam Controller en Steam Link gekocht toen die uitkwamen (en krijg daardoor automatisch alle Valve games die ooit zullen uitkomen gratis), heb de Steam Deck en de nieuwe Steam Controller gekocht en heb een vrij groot aantal games, maar ik sta op de wachtlijst.

Ik baal er wel van, het risico is groot dat tegen de tijd dat ik aan de beurt ben de prijs nog veel hoger is komen te liggen. Begin te overwegen maar zelf iets te bouwen en dan meteen maar voor een systeem te configureren die veel langer mee zou kunnen gaan. Heb al jaren geen eigen PC meer gebouwd sinds ik naar Apple ben overgestapt, dus dat zou ook weer een leuke uitdaging kunnen zijn.

"Some girl on the street outside the bar just asked me if I was saved yet." "Yeah? What did you say?" "I told her 'I saved at the checkpoint a couple of minutes back and I can reload from there if I die.'

• DLSS
Chielioj schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:26:
[...]

Ik heb hem al heel lang in de bibliotheek staan, nog nooit geïnstalleerd. Mss toch maar eens doen
Hahahah WAT? Heb je een VR set en deze game niet geprobeerd? HOE DAN? 🫠

Ben overigens benieuwd hoe de game zal zijn op de Steam frame. Helaas is dat een lastige koop omdat al het andere in VR (voor mij) de moeite niet waard is.

(Ik zou 't bijna doen om alleen Alyx nog een keer te spelen haha. Maar dat is een beetje overdreven)

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:55
Nou, ik kreeg hem er gratis bij volgens mij, toen ik de Quest aanschafte. Mijn doel voor de Quest was meer simmen haha

• wes-
  • Laatst online: 29-07 14:01
Hier ook de 2de mail ontvangen en afgerekend, ben wel heel benieuwd van waar deze steammachines verzonden worden. Steamdeck was Eindhoven dacht ik. Heeft iemand al een verzendbevestiging ontvangen?

• MrGizMo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-07 00:21
Geraedus schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:03:
[...]

Niet, maar ik ga mijn mening voor me houden aangezien het waarschijnlijk een onnodige discussie kan veroorzaken.
Waarom zou dat niet op een forum kunnen?

• ErikRo
Nou hij is shipped, volgens gemini staan ze gewoon in NL en haalt GLS ze vanavond daar op en kan ik hem morgen verwachten. Niks uit verre landen volgens AI. NL zou een centrum zijn Waalwijk om precies te zijn

• DLSS
ErikRo schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:35:
Nou hij is shipped, volgens gemini staan ze gewoon in NL en haalt GLS ze vanavond daar op en kan ik hem morgen verwachten. Niks uit verre landen volgens AI. NL zou een centrum zijn Waalwijk om precies te zijn
Gemini hallucineert er doorgaans aardig op los in mijn ervaring. Je kan nooit vertrouwen op wat het zegt. Geeft het toevallig een bron?

[ Voor 8% gewijzigd door DLSS op 01-07-2026 17:46 ]

• DLSS
DLSS schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:45:
[...]

Gemini hallucineert er doorgaans aardig op los in mijn ervaring. Je kan nooit vertrouwen op wat het zegt. Geeft het toevallig een bron?
Ik heb zelf voor de grap dezelfde vraag gesteld in Gemini... en specifiek om URL bronnen gevraagd.

Dit is wat ik terug kreeg:

Steam-hardware, waaronder de Steam Deck, wordt voor klanten in Nederland en de rest van Europa verzonden vanuit een centraal distributiecentrum in Nederland

Verschillende bronnen wijzen specifiek naar Waalwijk als de locatie van dit distributiecentrumVoor zendingen naar Nederlandse adressen wordt meestal gebruikgemaakt van vervoerders zoals DHL of GLS. Doordat het distributiecentrum in Nederland is gevestigd, is de levertijd voor Nederlandse adressen vaak kort, meestal binnen 1 tot 3 werkdagen.

De bronnen voor deze informatie zijn terug te vinden in de volgende discussiefora:Het ligt voor de hand dat Valve de zaken op dezelfde manier verstuurd als bij de Steam Deck. Maar het antwoord van Gemini is dus enkel gebaseerd op Steam Deck naar het lijkt - Onbetrouwbare informatie helaas (zoals wel vaker - vooral bij informatie over recente zaken)

[ Voor 30% gewijzigd door DLSS op 01-07-2026 17:56 ]

• eilavid
Steam Decks komen ook via GLS van Top Products BV uit Waalwijk, dus dat zal hier hetzelfde zijn.

• ErikRo
Yep morgen arriveert hij. Gemini had toch bij rechte eind

Beste ontvanger,

Goed nieuws! Een GLS-bezorger zal op donderdag 2 juli 2026 jouw pakket van Top Products BV bij je bezorgen. Wil je het pakket volgen? Dat kan via GLS Track & Trace.

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:08

McLambo

MTB Junky

Er staan er inmiddels ook verschillende op marktplaats. Wie echt niet kan wachten kan daar zijn spaarvarken op stukslaan .

• ErikRo
McLambo schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:13:
Er staan er inmiddels ook verschillende op marktplaats. Wie echt niet kan wachten kan daar zijn spaarvarken op stukslaan .
Was te verwachten hoeveel procent vragen ze boven de vraagprijs. Redelijk of het dubbele?

• Beun de Haas BV
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:22
ErikRo schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:15:
[...]

Was te verwachten hoeveel procent vragen ze boven de vraagprijs. Redelijk of het dubbele?
Zie er een paar staan. Sommige met (zogenaamde) biedingen varierend van 1200 tot 1700 euro. En eentje vraagt er 2100 voor. Koopje!

• Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21:16
Zie topic waarschuwing

[ Voor 84% gewijzigd door Linksquest op 02-07-2026 08:50 ]

A long, long time ago, a massive backlog awaited me.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Lees allemaal de topic warning nog even

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:27

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
Hey Gamers,

Ik heb het topic waarschuwing even wat duidelijker gemaakt, want de spelregels waren helaas niet voor iedereen duidelijk. Ik snap dat er even over de prijzen op marktplaats gesproken wilt worden, maar ook daar is hier de plaats niet voor. Het word er niet goedkoper op en bied geen bijdrage aan het topic. Let hier ook aub zodat het topic voor mensen die gewoon over de machine willen praten, niet verpest worden.

Bedankt alvast en Game On!

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

• eilavid
Het is nu drie dagen geleden dus de eerste reserveringen zullen doorgeschoven worden... succes allemaal :-)

• M3llow
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:44
eilavid schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 18:44:
Het is nu drie dagen geleden dus de eerste reserveringen zullen doorgeschoven worden... succes allemaal :-)
Stiekem hoop ik pas in de reservation queue te komen als ik weet hoeveel de Frame kost 🙈

• djmaster329
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:10
Heb mijn 512GB Steam Machine vandaag binnen gekregen. Wat een absurd klein apparaat :D .

Probeer ‘m in te stellen, maar loop gelijk tegen het probleem aan dat mijn Steam Controller wel herkend wordt, maar verder niet reageert op input. Andere kabels, direct of via de puck aangesloten maakt allemaal niet uit. Ook herstarten helpt niet. Zit dus naar een language selection scherm te kijken tot ik muis/toetsenbord aan sluit. Iets met kinderziektes :/
edit:
Had ergens nog een Apple Magic Keyboard liggen, die aangesloten via USB. Wilde niets weg halen bij m’n PC i.v.m. cable management. Uiteindelijk door de wizard gekomen en na de verplichte update werkt de controller wel netjes. Wellicht heeft iemand er iets aan, helaas toch even een toetsenbord aansluiten als je controller het niet doet.

[ Voor 28% gewijzigd door djmaster329 op 02-07-2026 21:37 ]

• fheerens

fheerens

ir.

Ik moet om onverklaarbare redenen tot morgen wachten op de levering. Doosje stond al wel een paar dagen gereed in Waalwijk blijkbaar. Nu hopen dat GLS er netjes mee omgaat. Gezien de post van djmaster329 meteen maar even de Logitech K400 uit de kast getrokken. Die heeft zich echt al drie keer terugverdiend.

In AvE we trust

• AMDLegion
fheerens schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:31:
Ik moet om onverklaarbare redenen tot morgen wachten op de levering. Doosje stond al wel een paar dagen gereed in Waalwijk blijkbaar. Nu hopen dat GLS er netjes mee omgaat. Gezien de post van djmaster329 meteen maar even de Logitech K400 uit de kast getrokken. Die heeft zich echt al drie keer terugverdiend.
Zelf heb ik deze besteld voor gebruik met de Steam Machine in TV mode

https://www.clicks.tech/powerkeyboard

• dezeppo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-07 07:57
Binnenkort komt Framework met een (hopelijk betere) vervanging van de K400.

• MeisterQ
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-07 12:37
Op 30 juni heb ik een Steam Controller besteld via Steam. De levering stond gepland voor woensdag 1 juli, maar inmiddels is de bezorgdatum al twee keer verschoven en staat nu op maandag.

Mijn vertrouwen begint te verdwijnen, zeker omdat ik tussentijds helemaal geen updates meer van GLS heb ontvangen. :D
MeisterQ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:46:
Op 30 juni heb ik een Steam Controller besteld via Steam. De levering stond gepland voor woensdag 1 juli, maar inmiddels is de bezorgdatum al twee keer verschoven en staat nu op maandag.

Mijn vertrouwen begint te verdwijnen, zeker omdat ik tussentijds helemaal geen updates meer van GLS heb ontvangen. :D
Hmm, dat is volgens mij vrij normaal voor leveringen vanuit Valve... Eerder vreemd dat hij eerst zei dat je hem volgende dag al zou krijgen? Denk dat gls tracking dat zei? Want Valve zegt volgens mij gewoon dat het een aantal dagen kan duren.

Gamertag: FinrazielNL

• MeisterQ
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-07 12:37
Finraziel schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:13:
[...]

Hmm, dat is volgens mij vrij normaal voor leveringen vanuit Valve... Eerder vreemd dat hij eerst zei dat je hem volgende dag al zou krijgen? Denk dat gls tracking dat zei? Want Valve zegt volgens mij gewoon dat het een aantal dagen kan duren.
Je hebt gelijk, dat is inderdaad wat GLS aangaf.

Kleine correctie, maandag 29 juni had ik de Steam Controller besteld.
Volgens mij gaf Valve 2 tot 5 werkdagen aan.

• AMDLegion
MeisterQ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:18:
[...]

Je hebt gelijk, dat is inderdaad wat GLS aangaf.

Kleine correctie, maandag 29 juni had ik de Steam Controller besteld.
Volgens mij gaf Valve 2 tot 5 werkdagen aan.
3-5 werkdagen

• The Zep Man
  • Laatst online: 23:19
AMDLegion schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:38:
Zelf heb ik deze besteld voor gebruik met de Steam Machine in TV mode

https://www.clicks.tech/powerkeyboard
Als je een Steam Controller hebt, dan heb je dit niet echt nodig. Het on-screen keyboard is goed te bedienen met twee duimen.

Natuurlijk niets mis mee al heb je geen Steam Controller of als dit je voorkeur heeft. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 03-07-2026 13:35 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• vankleef
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-07 15:08
Ik heb helaas geen Steam Machine kunnen reserveren omdat ik geen eerdere bestelling had.

Is er iets bekend over een moment dat "iedereen" een Steam Machine kan bestellen. Ik ben er wel klaar voor namelijk.

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:36
vankleef schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:54:
Ik heb helaas geen Steam Machine kunnen reserveren omdat ik geen eerdere bestelling had.

Is er iets bekend over een moment dat "iedereen" een Steam Machine kan bestellen. Ik ben er wel klaar voor namelijk.
Volgend jaar pas.

wat ik begrepen heb... zijn er nu 10.000 uit gegaan. en tot einde van het jaar zit je op reservation list. 90.000 gaan er nog uit dit jaar.

daarna is waiting list. en die gaat naar volgend jaar.

• Wuzzel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:06
vankleef schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:54:

Ik ben gewoon ingeloot voor de 2TB-versie met controller! Het maakt dus blijkbaar helemaal niks uit dat ik nog nooit eerder Steam hardware heb gekocht. Gisteren heb ik de Steam Machine besteld!

• Pro-prutser
Wuzzel schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:13:
[...]

Ik ben gewoon ingeloot voor de 2TB-versie met controller! Het maakt dus blijkbaar helemaal niks uit dat ik nog nooit eerder Steam hardware heb gekocht. Gisteren heb ik de Steam Machine besteld!
Klopt, het mag ook software zijn.

Gefeliciteerd!

• vankleef
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-07 15:08
Pro-prutser schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:24:
[...]

Klopt, het mag ook software zijn.

Gefeliciteerd!
Heb ik beide niet. Wel een Steamdeck via MP voor emulaties voorals nog.

Het zal wachten worden dan!

• AMDLegion
vankleef schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:44:
[...]

Je hebt een Steam Deck maar geen enkele game op Steam gekocht?

• DLSS
djmaster329 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:05:
Heb mijn 512GB Steam Machine vandaag binnen gekregen. Wat een absurd klein apparaat :D .

Probeer ‘m in te stellen, maar loop gelijk tegen het probleem aan dat mijn Steam Controller wel herkend wordt, maar verder niet reageert op input. Andere kabels, direct of via de puck aangesloten maakt allemaal niet uit. Ook herstarten helpt niet. Zit dus naar een language selection scherm te kijken tot ik muis/toetsenbord aan sluit. Iets met kinderziektes :/
edit:
Had ergens nog een Apple Magic Keyboard liggen, die aangesloten via USB. Wilde niets weg halen bij m’n PC i.v.m. cable management. Uiteindelijk door de wizard gekomen en na de verplichte update werkt de controller wel netjes. Wellicht heeft iemand er iets aan, helaas toch even een toetsenbord aansluiten als je controller het niet doet.
Dit is wel echt weer een typische early adapter ervaring bij Valve 😅. Dit soort dingen zouden niet kunnen als ze een massaproduct op de markt zouden brengen dat te vinden is in winkels als de Mediamarkt (bij wijze van spreken).

Voor ons liefhbbers maakt 't allemaal niet zo veel uit, maar Valve heeft nog wat te leren vrees ik haha.

• The Zep Man
  • Laatst online: 23:19
djmaster329 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:05:
Probeer ‘m in te stellen, maar loop gelijk tegen het probleem aan dat mijn Steam Controller wel herkend wordt, maar verder niet reageert op input. Andere kabels, direct of via de puck aangesloten maakt allemaal niet uit. Ook herstarten helpt niet.
Had ik ook last van op een Deck, in ieder geval in het begin. Heb het al een tijdje niet meer gehad. Nadat ik een keer op de centrale Steam knop ("home") drukte verscheen het linker contextmenu. Daarna werkte alle inputs wel.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• djmaster329
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:10
The Zep Man schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:53:
[...]

Had ik ook last van op een Deck, in ieder geval in het begin. Heb het al een tijdje niet meer gehad. Nadat ik een keer op de centrale Steam knop ("home") drukte verscheen het linker contextmenu. Daarna werkte alle inputs wel.
Ik heb het op de Steam Deck inderdaad ook wel eens gehad. Leek mij toen meer een window focus probleem. Daar heb je dan weer een touchscreen om dat op te lossen i.t.t. de Steam Machine.

Maar verder gewoon early adopter-probleempjes. Zag bijvoorbeeld in de settings ook nog dat 'ie standaard "steamdeck" als hostname gebruikt.

• Pro-prutser
vankleef schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:44:
[...]

Ook niet toevallig een game geclaimed of een gratis spel gedownload in de Steam Store? Of de Steam Deck geregistreerd?

• AMDLegion
Pro-prutser schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:21:
[...]

Ook niet toevallig een game geclaimed of een gratis spel gedownload in de Steam Store? Of de Steam Deck geregistreerd?
Volgens mij moet je minimaal 5EUR hebben uitgegeven toch?

• Pro-prutser
AMDLegion schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:22:
[...]

Volgens mij moet je minimaal 5EUR hebben uitgegeven toch?
Ohja dat is wel wat werd aangegeven inderdaad

Het enige plausibele lijkt mij dan een game key verzilverd of Steam Deck geregistreerd

• wes-
Hier is ie binnen :) (512gb met controller) dus erg snel bezorgd. Zo even wat games uittesten. Ik heb al een oled Steamdeck dus het interface voelt lekker vertrouwd aan.
edit:
ruikt toch wel weer lekker die fanlucht

[ Voor 15% gewijzigd door wes- op 03-07-2026 17:44 ]

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Nice, blij om te horen dat de sku van mijn reservering ook bestaat in Nederland. :P Veel plezier ermee!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 21:34
wes- schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:43:
Hier is ie binnen :) (512gb met controller) dus erg snel bezorgd. Zo even wat games uittesten. Ik heb al een oled Steamdeck dus het interface voelt lekker vertrouwd aan.
edit:
ruikt toch wel weer lekker die fanlucht
En hoe draait ie? Qua games ook?

• wes-
hotymoty schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:33:
[...]

En hoe draait ie? Qua games ook?
Setup is simpel. Taal kiezen, wifi instellen, updates draaien en klaar. De ledstrip is standaard een tikkeltje oogverblindend, maar gelukkig goed te dimmen.

Performance van verschillende games getest (007, Megabonk, Senua's Sacrifice, Mouse P.I, RDR1). Draait eigenlijk allemaal prima. Bij 007 en Senua is 1440p en/of FSR wel een must voor een stabiele 60 fps. Bij Red Dead door Rockstar Launcher heen worstelen maar dat is uiteindelijk wel gelukt.

• fheerens

fheerens

ir.

wes- schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:45:
[...]

Setup is simpel. Taal kiezen, wifi instellen, updates draaien en klaar. De ledstrip is standaard een tikkeltje oogverblindend, maar gelukkig goed te dimmen.

Performance van verschillende games getest (007, Megabonk, Senua's Sacrifice, Mouse P.I, RDR1). Draait eigenlijk allemaal prima. Bij 007 en Senua is 1440p en/of FSR wel een must voor een stabiele 60 fps. Bij Red Dead door Rockstar Launcher heen worstelen maar dat is uiteindelijk wel gelukt.
Hier ook de eerste games gespeeld, werkte bij mij out-of-the-box allemaal feilloos. Controller is ook erg fijn! Ik snap de reviews wel. K400 nog geen seconde nodig gehad. Helaas eerst nog wat werk verrichten voor ik los kan dit weekend. :X

Top ook dat de om-doos zo goed als onherkenbaar is als console voor de gemiddelde mens. Er staat klein op het verzendlabel dat het pakket van Valve Corporation B2C uit Waalwijk komt en er staat op een héél klein stickertje:"Contains Model No: 1016, 1011. Console Made in Thailand Controller made in China".
Dit was voor mij extra prettig omdat GLS, zonder aanbellen, het pakketje gewoon voor de deur heeft achtergelaten in het appartementen complex. Hetgeen exact past in mijn eerdere ervaringen met GLS.

Absolute complimenten weer aan Valve voor de werkelijke verpakking van de items, alles is volledig karton!

Anyway, happy gamer hier en wederhelft vond het ook een mooi ding!

In AvE we trust

• AMDLegion
fheerens schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:24:
[...]

Hier ook de eerste games gespeeld, werkte bij mij out-of-the-box allemaal feilloos. Controller is ook erg fijn! Ik snap de reviews wel. K400 nog geen seconde nodig gehad. Helaas eerst nog wat werk verrichten voor ik los kan dit weekend. :X

Top ook dat de om-doos zo goed als onherkenbaar is als console voor de gemiddelde mens. Er staat klein op het verzendlabel dat het pakket van Valve Corporation B2C uit Waalwijk komt en er staat op een héél klein stickertje:"Contains Model No: 1016, 1011. Console Made in Thailand Controller made in China".
Dit was voor mij extra prettig omdat GLS, zonder aanbellen, het pakketje gewoon voor de deur heeft achtergelaten in het appartementen complex. Hetgeen exact past in mijn eerdere ervaringen met GLS.

Absolute complimenten weer aan Valve voor de werkelijke verpakking van de items, alles is volledig karton!

Anyway, happy gamer hier en wederhelft vond het ook een mooi ding!
Dat betekent dus dat je een gratis Steam Machine hebt gehad, ik ben jaloers :O

• Cigarguy
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:34
AMDLegion schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:41:
[...]

Dat betekent dus dat je een gratis Steam Machine hebt gehad, ik ben jaloers :O
Ke?

iRacing Profiel

• AMDLegion
Ik gok, que? Oftewel, wat?

En het antwoord daarop is dat hij (grappend, ga ik even vanuit) voorstelt te frauderen en te claimen dat het pakket niet aangekomen is.

Gamertag: FinrazielNL

• jacobras

jacobras

Developer

Iemand in Australië stond op de wachtlijst maar kreeg al de mail om te bestellen: https://www.reddit.com/r/steammachine/comments/1umq2j3/first_waitlist_purchase/

Australië heeft z'n eigen queue en blijkbaar zijn ze al door de 2TB+controller bestellingen heen daar
There are separate lists for each shipping region – North America, United Kingdom/European Union, and Australia.
Het interessante: geen verdere mail hierover, gewoon plots "bestel maar".

[ Voor 7% gewijzigd door jacobras op 04-07-2026 09:42 ]

• wes-
Gisteravond nog even mee gespeeld, wat mij wel opgevallen is, is dat het geluid echt niet fluisterstil is zoals vele reviewers melden. Onder een beetje hoge load hoor je de fan zeker wel. Harder dan huidige generatie consoles.
Pagina: 1 ... 10 ... 12 Laatste

Let op:
LET OP: Dit topic is alleen bedoeld voor de Steam Machine en de Steam Controller:
Alles met betrekking tot de Steam Deck: [Steam Deck] Ervaringen & discussie
Alles met betrekking tot de Steam Frame: [Steam Frame VR] Bespreek topic

Vragen of iemand weet of er nog een plek is met voorraad is niet de bedoeling. Het topic wordt er niet leesbaarder op met steeds dezelfde vraag.

Discussie over wat voor prijzen ze op marktplaats staan is hier niet te plaats voor, want het word er niet goedkoper op en bied geen bijdrage aan het topic.

Heb je iets besteld en wil je het weer kwijt, plaats het in V&A en niet in dit topic. Ook het pluggen van je advertentie is op het forum verboden, reclame hoort hier niet thuis. Het vragen naar codes etc valt hier ook onder.

Ook hier hoeft de discussie en het geklaag over scalpers niet te worden gevoerd, laat dit achterwege.