• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:32

Vliegvlug

Flight Simple

Chris.nl schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:02:
[...]

Ik heb de hoogtepriis betaald en gebruik ook nog steeds ABD zoals jij omschrijft. Zolang je niet root, een andere rom flashed of iets anders doet waarvoor je de bootloader moet unlocken is er niets aan de hand. Je kan echt gerust ADB gebruiken ;)
Dat is goed om te horen! :)

En die shizuku en canta software is dus ook geen enkel probleem?
Die rommelen dus ook niet aan bootloader of doen iets met root…

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Vliegvlug schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:34:
[...]

Dat is goed om te horen! :)

En die shizuku en canta software is dus ook geen enkel probleem?
Die rommelen dus ook niet aan bootloader of doen iets met root…
Ik gebruik zelf UAD-ng maar omdat shizuku en canta ook zonder root iets met ADB doet, is dat ook prima te gebruiken.

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Topicstarter
Vliegvlug schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:00:
2. AI-schrijver
[edit]
Dit blijkt niet zomaar uit te zetten te zijn :(

(En bonuspunten voor degenie die weet hoe de AI-editor in de OnePlus gallerij app weg te krijgen is bij het bewerken van een foto! :P Hoewel die me veel minder in de weg zit)
Check dit even: https://github.com/Univer...debloater-next-generation :)

Edit: nvm, ik ben laat, had de andere comments nog niet gelezen.

[ Voor 36% gewijzigd door Anonymoussaurus op 23-02-2026 15:31 ]

Tweakers Pricewatch to Knibble: https://github.com/AnonymousWP/Tweakers-Pricewatch-to-Knibble

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
Wat ik nog wel kan zeggen: Shizuku en Canta gebruiken is in mijn ervaring een stuk meer gedoe. Vereist meer configuratie. Bij UAD-ng is het inpluggen via USB, ADB starten en klaar is Kees.

Tweakers Pricewatch to Knibble: https://github.com/AnonymousWP/Tweakers-Pricewatch-to-Knibble

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Anonymoussaurus schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:32:
Wat ik nog wel kan zeggen: Shizuku en Canta gebruiken is in mijn ervaring een stuk meer gedoe. Vereist meer configuratie. Bij UAD-ng is het inpluggen via USB, ADB starten en klaar is Kees.
Ik ben helemaal niet bekend met Shizuku en Canta, had er zelfs nog nooit van gehoord. Was omdat het werd aangeraden met ook nog deze tekst erbij: “I recommend using canta and shizuku since it doesn't allow you to remove system apps that are unsafe to remove”.
Klinkt goed dat je niet per ongeluk wat teveel kan verwijderen, zeker bij software waar je verder niet bekend mee bent.

Ik had hnet zo min van Universal Android Debloater Next Generation (UAD-ng) gehoord trouwens.
Maar als dat makkelijker werkt en ook veilig is klinkt dat als een beter idee ja. (y)

Ik wil toch alleen die AI-writer module weg hebben zodat die AI-schrijver optie weg is bij het selecteren van teksten.
Op zich jeuken mijn handen wel om de rest van die AI meuk zoals AI-vertaler en AI VoiceScribe ook gelijk te verwijderen maar ben bang dat dit toch tot foutmeldingen op mijn telefoon leidt of problemen met toekomstige updates en dat is voor mij de reden daar maar niet aan te beginnen.
Zolang ik er niet super veel last van heb is me dat het extra risico niet waard.

Ik vind het sowieso belachelijk dat je als gebruiker niet de mogelijkheid krijgt deze zaken op een normale manier te verwijderen of op zijn minst te deactiveren. Zou fijn zijn als een instantie als de EU dat soort zaken verplicht stelt zodat je meer controle over je eigen telefoon krijgt en vooral ook over welke informatie over jou allemaal naar die bedrijven wordt gestuurd.

In een van die twee linkjes die ik eerder stuurde gaf iemand ook aan dat de compass app continue verbinding legt met allerlei IP adressen om telemetrie door te sturen. Dat is echt niet nodig voor een kompas app natuurlijk maar het gebeurt wel ongevraagd. :'(

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
Vliegvlug schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:24:
[...]

Ik ben helemaal niet bekend met Shizuku en Canta, had er zelfs nog nooit van gehoord. Was omdat het werd aangeraden met ook nog deze tekst erbij: “I recommend using canta and shizuku since it doesn't allow you to remove system apps that are unsafe to remove”.
Klinkt goed dat je niet per ongeluk wat teveel kan verwijderen, zeker bij software waar je verder niet bekend mee bent.

Ik had hnet zo min van Universal Android Debloater Next Generation (UAD-ng) gehoord trouwens.
Maar als dat makkelijker werkt en ook veilig is klinkt dat als een beter idee ja. (y)

Ik wil toch alleen die AI-writer module weg hebben zodat die AI-schrijver optie weg is bij het selecteren van teksten.
Op zich jeuken mijn handen wel om de rest van die AI meuk zoals AI-vertaler en AI VoiceScribe ook gelijk te verwijderen maar ben bang dat dit toch tot foutmeldingen op mijn telefoon leidt of problemen met toekomstige updates en dat is voor mij de reden daar maar niet aan te beginnen.
Zolang ik er niet super veel last van heb is me dat het extra risico niet waard.
Shizuku kan zelf niks verwijderen; ADB doet dat. Canta wel, maar maakt onderwater ook gebruik van ADB commando's. Overigens gebruikt Canta de package list (dus de lijst met apps die gedocumenteerd zijn) van UAD-ng. :+ Zie ook https://github.com/Univer...ab=readme-ov-file#friends

Als je filtert op 'Recommended' en dan even de beschrijvingen leest, kan er weinig fout gaan. Mocht het je geruststellen: op mijn OnePlus 13R heb ik de volgende apps eruit gesloopt en nul komma nul problemen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIEkfOWAzkICSlBhWzVwzYTuvbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rs3LmHr0kSz2jYoLtEEzyWTa.jpg?f=fotoalbum_large

En hè, mocht je toch problemen ervaren, kan je ze gewoon weer disablen. Daarover gesproken: ik raad je aan om te disablen, niet te uninstallen (kan je aanzetten via de instellingen van UAD-ng). Uitleg: https://github.com/Univer...isabling-and-uninstalling

[ Voor 3% gewijzigd door Anonymoussaurus op 26-02-2026 10:07 ]

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online
Inmiddels iets meer dan een weekje de OnePlus 15 en mijn S21 Ultra na 4,5 jaar aan de wilgen gehangen. Wat een verademing dat de accu zo lang meegaat. Mijn S21 Ultra kon ik wel 2x per dag opladen (versleten accu uiteraard na zoveel jaar) en de OP15 hoef ik maar 1x per 2 dagen op te laden. Ik vond de S21 Ultra nog steeds best snel eigenlijk en de camera was ook prima. De OP15 is net wat vlotter en qua camerakwaliteit heb ik nog niet echt heel erg nauwkeurig zitten vergelijken. Is voor mij ook minder belangrijk aangezien ik een goede camera heb voor als ik serieus goede foto's wil schieten. Aangezien ik veel outdoor dingen doe hier in Noorwegen is het wel fijn dat het scherm nu eindelijk te bedienen is ongeacht hoeveel waterdruppels erop vallen.
Ik ben voor de Sand Storm variant gegaan omdat ik las dat de achterkant niet van glas is gemaakt en daardoor niet zo snel kapot gaat als hij eens zou vallen. En eindelijk af van die stomme "edge" randjes wat voorheen zo'n hype was, maar gewoon een lekker vlak scherm.

Het OS werkt prima, al mis ik wel bepaalde Samsung dingetjes waar ik toch wel aan gehecht ben geraakt na zoveel eerdere Samsung telefoons. De photo gallery, zowel die van OP als Google vind ik klote vergeleken met de Samsung gallery. Ik heb namelijk alles in subfolders onder mijn DCIM folder, zoals jaartallen etc. OP mietert die allemaal lukraak door elkaar zonder fatsoenlijke alfabetische volgorde onder "More albums". Iets wat ik schijbaar niet kan wijzigen. Google photo's pleurt alles plat onder "Camera" met helemaal geen subfolderstructuur.
En dan dat stomme klokje waarbij OP vindt dat het cijfer één in het rood moet. In het homescreen heb ik hem weggekregen door een andere klokvariant te vinden maar voor het lock screen is het me niet gelukt.
En de calendar als widget is de google variant, die ik niet kan instellen qua transparantie enz zoals met de Samsung Calendar wel kon. Ook waardeloos.

Maar dat zijn allemaal maar kleinigheidjes. Voor de rest ben ik er heel tevreden over. Wel één ding wat ik niet snap is waarom mijn transfer speed via USB maar zo laag is. Ik gebruik de USB-kabel die erbij zat, heb USB3.2 op mijn PC en nog haal ik nooit meer dan zo'n 35MB/s, wat gewoon een USB2 snelheid is. Iemand meer dit probleem? Zou die kabel die meegeleverd is geen hogere snelheden aankunnen en puur voor opladen bedoeld zijn? Dat lijkt me raar, maar je weet nooit?

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:44

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Klopt, de meegeleverde kabel is geen USB3.0 achtige, maar gewoon een ouderwetse maar dikke 2.0 kabel om snel te kunnen laden.

Signature

• MrGizMo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:38
[b]Vliegvlug schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:00:
3. Camera knoppen
Deze spreek wel voor zich denk ik:[Afbeelding: OnePlus 15R camera app - review links en camera wisselknop rechts]
Wil de tumbnail van de laatst gemaakte foto rechts en de camerawisselknop links.

Waar kan ik dat in stellen?
Zou nog mooier zijn als je die tumbnail kan instellen om google photo's te gebruiken ipv Foto's van OnePlus zelf

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

MrGizMo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:36:
[...]

Zou nog mooier zijn als je die tumbnail kan instellen om google photo's te gebruiken ipv Foto's van OnePlus zelf
Daar heb ik dan weer helemaal geen behoefte aan, wil liefst zo min mogelijk van Google zelf gebruiken als het niet hoeft.

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Zijn er hier mensen van de OnePlus 12 naar de 15 gegaan? Is het het waard?

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:36
cordonbleu schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:36:
Zijn er hier mensen van de OnePlus 12 naar de 15 gegaan? Is het het waard?
Ja ik, en het was het zeker waard.

Hikvision gebruiker

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
vuurvreter63 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:32:
[...]

Ja ik, en het was het zeker waard.
Op papier is de camera niet echt beter, maar is het in de praktijk wel een stap omhoog?
En hoe is bijvoorbeeld de trilmotor vergeleken met die van de 12? Die vind ik echt heel goed. Een minder goede zou de telefoon kwalitatief minder doen voelen.
Wat maakte het voor jou waard om van de 12 naar de 15 te gaan?

• vuurvreter63
cordonbleu schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:27:
[...]

Op papier is de camera niet echt beter, maar is het in de praktijk wel een stap omhoog?
En hoe is bijvoorbeeld de trilmotor vergeleken met die van de 12? Die vind ik echt heel goed. Een minder goede zou de telefoon kwalitatief minder doen voelen.
Wat maakte het voor jou waard om van de 12 naar de 15 te gaan?
Snellere processor, grotere accu, camera en ik koop elke 2 jaar een nieuwe telefoon en OnePlus heeft mij nog nooit teleurgesteld. Klein min puntje is de pluskey (ipv de slider knop) die is nogal gevoelig en als je die gebruikt om geluid/trillen/stil te gebruiken, is het mij al een paar keer overkomen, dat hij ongewenst op trillen/stil stond, dus dat heb ik uitgeschakeld.

Hikvision gebruiker

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

vuurvreter63 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 23:28:
[...]

Klein min puntje is de pluskey (ipv de slider knop) die is nogal gevoelig en als je die gebruikt om geluid/trillen/stil te gebruiken, is het mij al een paar keer overkomen, dat hij ongewenst op trillen/stil stond, dus dat heb ik uitgeschakeld.
Ik mis dat schuifje op mijn 15R ook ja :| , die had mijn Nord hiervoor wel.

Heb die pluskey nu noodgedwongen op het nemen van een screenshot ingesteld maar daarbij vind ik juist dat je die veel te lang ingedrukt moet houden voordat er keer een screenshot genomen wordt.
Als je de knop te kort indrukt staat er enkel de melding dat je met die knop een screenshot kan maken. Duh dat wist ik al

De reden dat ik die plusknop überhaupt zo moest instellen ligt aan de domme keuze van OnePlus om bij de 15R de knoppen die je tegelijkertijd moet indrukken voor een screenshot niet meer aan beide zijden van de telefoon te plaatsen maar allebei aan dezelfde kant. |:(
En ook nog eens zover uit elkaar dat je die ook nog eens niet met één vinger kan indrukken :F

Kortom het is niet meer mogelijk om enkelhandig een screenshot te maken anders dan met die plusknop, wat dus tergend traag gaat. ;(

• pr0mo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:21
Vliegvlug schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:11:
[...]

Kortom het is niet meer mogelijk om enkelhandig een screenshot te maken anders dan met die plusknop, wat dus tergend traag gaat. ;(
Ik weet niet of dit het voor je op lost maar je kan ook met 3 vingers naar beneden swipen voor het maken van een screenshot.

iracing profiel

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

pr0mo schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:58:
[...]

Ik weet niet of dit het voor je op lost maar je kan ook met 3 vingers naar beneden swipen voor het maken van een screenshot.
Ja klopt, ik kreeg die tutorial toen ik mijn telefoon in gebruik nam maar met één hand én je telefoon vasthouden én een 3 vinger swipe uitvoeren is me nog niet gelukt! ;)

• Wivern
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-03 08:58
Wat een verademing die batterij. Bij de OnePlus 10 Pro moest je zelfs toen hij nieuw was elke dag opladen.
Schermkwaliteit en fotokwaliteit zijn top.
Het enigste probleem dat ik ondervind is de connectie met mijn Ninebot F3 Pro E.
De Segway mobility app wilt maar niet verbinden. Ik kon de step activeren, paar keer in de opties kijken, firmware update en toen was het gedaan. Niks meer... :(
Mijn oude, de 1+1 10 Pro die connecteert perfect, altijd.
De zoektocht naar oplossingen is begonnen.

• Jotyjo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:06
Nieuw update vandaag ontvangen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzHbqHO1Q2iUnRqOVDZi-YRZBVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXTDyEMVEAnOjGjJq2t6ti6Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Jotyjo op 09-03-2026 10:44 ]

• vuurvreter63
Ik zie bij de toelichting van de update, dat je nu een onderwerp in een afbeelding naar voren kan laten springen (uitlichten). Iemand enig idee waar ik dit kan vinden?

Hikvision gebruiker

• Jotyjo
Binnenkort weer een nieuwe update (voor nu alleen India)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3iJDWu3SuiLw9BI11lk9rGVSw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKon4OQBLMsKOo0BIAIRnrhl.jpg?f=fotoalbum_large

• pvtonger
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-03 23:37
Ik ben er vandaag achtergekomen dat ik F1 TV niet kan kijken op mijn OnePlus. Na wat googlen kan dat een probleem zijn als je Widevine versie niet L1 is. Volgens DRM Info is dat wel zo.
Maar als ik dan in Netflix kijk, zie ik weet L3 staan. Dus geen HDR / 1080p in Netflix. Heb enkele dingen geprobeerd, zoals biometrische verificatie in Google Play uit/aan gezet. Maar dat hielp niets.

Nu heb ik mijn telefoon bij Giztop besteld en aangegeven dat ik er een Global ROM op wilde hebben. Echter toen het toestel binnenkwam, zat ie in de folie en zit er eSIM functionaliteit in (wat niet in de CN versies zit).

Zijn er hier tweakers die hetzelfde probleem en zo ja, is er een oplossing voor?

• Jotyjo
pvtonger schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:55:
Ik ben er vandaag achtergekomen dat ik F1 TV niet kan kijken op mijn OnePlus. Na wat googlen kan dat een probleem zijn als je Widevine versie niet L1 is. Volgens DRM Info is dat wel zo.
Maar als ik dan in Netflix kijk, zie ik weet L3 staan. Dus geen HDR / 1080p in Netflix. Heb enkele dingen geprobeerd, zoals biometrische verificatie in Google Play uit/aan gezet. Maar dat hielp niets.

Nu heb ik mijn telefoon bij Giztop besteld en aangegeven dat ik er een Global ROM op wilde hebben. Echter toen het toestel binnenkwam, zat ie in de folie en zit er eSIM functionaliteit in (wat niet in de CN versies zit).

Zijn er hier tweakers die hetzelfde probleem en zo ja, is er een oplossing voor?
Helaas verlies je Widevine L1 support wanneer je de bootloader unlocked. Ik heb mijn OnePlus 15 bij TradingShenzhen gekocht en heb ook Widevine L3. Je hebt geen eSIM, omdat Chinese versies van telefoons niet beschikken over de hardware voor eSIM. De globale OxygenOS ROM laat wel zien alsof je eSIM hebt, omdat een globale ROM ervan uitgaat dat je een globale versie gebruikt.

• pvtonger
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-03 23:37
Jotyjo schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:49:
Helaas verlies je Widevine L1 support wanneer je de bootloader unlocked. Ik heb mijn OnePlus 15 bij TradingShenzhen gekocht en heb ook Widevine L3. Je hebt geen eSIM, omdat Chinese versies van telefoons niet beschikken over de hardware voor eSIM. De globale OxygenOS ROM laat wel zien alsof je eSIM hebt, omdat een globale ROM ervan uitgaat dat je een globale versie gebruikt.
Ok. Duidelijk, dank voor je uitleg. Dus er is weldegelijk met de bootloader gerommeld. Dat is slecht nieuws. eSIM heb ik nog niet geprobeerd (doe ik normaal alleen op vakantie in het buitenland), dus maar goed dat ik het nu weet.

• Jotyjo
pvtonger schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:17:
[...]

Ok. Duidelijk, dank voor je uitleg. Dus er is weldegelijk met de bootloader gerommeld. Dat is slecht nieuws. eSIM heb ik nog niet geprobeerd (doe ik normaal alleen op vakantie in het buitenland), dus maar goed dat ik het nu weet.
Ze hebben alleen de bootloader unlocked om OxygenOS te flashen. De bootloader hebben ze weer gelocked dus het zal geen problemen moeten leveren

• Chris.nl
  • Niet online
Jotyjo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:30:
Binnenkort weer een nieuwe update (voor nu alleen India)

[Afbeelding]
Nu beschikbaar.

[ Voor 90% gewijzigd door Chris.nl op 16-03-2026 13:17 ]

• Jotyjo
Yep! Zag de melding van Oxygen Updater :3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SJSNeXxdErG4oCd8vuO_mMN8YI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MiUCvlRHEBOLRYnzapuRGF91.jpg?f=fotoalbum_large

• Chris.nl
  • Niet online
Ging hier via OTA, zonder OxygenUpdater. Maakt verder geen verschil natuurlijk, soms is OxygenUpdater sneller, dan doe ik dat.

• Jotyjo
Chris.nl schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:34:
Ging hier via OTA, zonder OxygenUpdater. Maakt verder geen verschil natuurlijk, soms is OxygenUpdater sneller, dan doe ik dat.
Doe inderdaad hetzelfde! Vaak gaat het sneller via OTA, maar deze keer was Oxygen Updater sneller

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz/ Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
Dat is wel eens eerder geclaimd in een ander gerucht, toen is dat ook ontkracht door OnePlus, en ook nu weer: https://www.androidauthor...utdown-new-rumor-3650982/

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
omdat 1 vage gast, notabene een social media influencer, uit India dat in een tweetje schrijft?

mmm, voor mij persoonlijk is dat alles behalve een reliable source.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:44

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Ja, de bron is dat onduidelijk en slecht verifieerbaar, maar als het zo zou zijn is het nog steeds de vraag wat het precies betekent voor de huidige OP15 bezitters, is het gewoon zo simpel dat je geen nieuwe modellen meer kan kopen in de toekomst, of stopt de ontwikkeling voor de global ROM daarmee ook per direct?

Signature

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Yogesh is geen onbetrouwbare X-gebruikertje uit India hoor, anders meld ik het uiteraard niet, maar c'est ca.

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz/ Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• RutgerVitesse
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
CLB schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:48:
Yogesh is geen onbetrouwbare X-gebruikertje uit India hoor, anders meld ik het uiteraard niet, maar c'est ca.
Staat een heel verhaal/analyse in Oxygen updater. Zou me niks verbazen als OnePlus gaat stoppen in de EU. Er is bijna niks meer over van de bedrijfsvoering hier..
Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, andere onderwerpen horen thuis in:
- Levertijden & Prijzen: [OnePlus 15] Levertijden & Prijzen
- Accessoires: [OnePlus 15] Accessoires