Ik ben helemaal niet bekend met Shizuku en Canta, had er zelfs nog nooit van gehoord. Was omdat het werd aangeraden met ook nog deze tekst erbij:
“I recommend using canta and shizuku since it doesn't allow you to remove system apps that are unsafe to remove”.
Klinkt goed dat je niet per ongeluk wat teveel kan verwijderen, zeker bij software waar je verder niet bekend mee bent.
Ik had hnet zo min van Universal Android Debloater Next Generation (UAD-ng) gehoord trouwens.
Maar als dat makkelijker werkt en ook veilig is klinkt dat als een beter idee ja.
Ik wil toch alleen die AI-writer module weg hebben zodat die AI-schrijver optie weg is bij het selecteren van teksten.
Op zich jeuken mijn handen wel om de rest van die AI meuk zoals AI-vertaler en AI VoiceScribe ook gelijk te verwijderen maar ben bang dat dit toch tot foutmeldingen op mijn telefoon leidt of problemen met toekomstige updates en dat is voor mij de reden daar maar niet aan te beginnen.
Zolang ik er niet super veel last van heb is me dat het extra risico niet waard.
Ik vind het sowieso belachelijk dat je als gebruiker niet de mogelijkheid krijgt deze zaken op een normale manier te verwijderen of op zijn minst te deactiveren. Zou fijn zijn als een instantie als de EU dat soort zaken verplicht stelt zodat je meer controle over je eigen telefoon krijgt en vooral ook over welke informatie over jou allemaal naar die bedrijven wordt gestuurd.
In een van die twee linkjes die ik eerder stuurde gaf iemand ook aan dat de compass app continue verbinding legt met allerlei IP adressen om telemetrie door te sturen. Dat is echt niet nodig voor een kompas app natuurlijk maar het gebeurt wel ongevraagd.