&
Ik wist niet eens dat er een CheckID app was waarvan blijkbaar de functie is om een Check-ID verificatie te krijgen voor een DigiD app op een device waar NFC niet op werkt!
Als de DigiD app daar op zijn minst naar zou verwijzen op het moment dat die aangeeft dat het niet ondersteund wordt, maar nee waarom zou je.

Weet niet wie verantwoordelijk is voor de user experience van deze app maar die is echt incompetent, waarschijnlijk dezelfde techneut die het over modals had en gewoon weet dat er voor dit soort gevallen een aparte app is.
Net even geprobeerd met de CheckID app om mijn 15R een rijbewijs te scannen. Ik dacht slim te zijn en dat gewoon voor de DigiD om de telefoon zelf te doen en dan moet je na de koppelcode een QR code scannen. Dus daarvan een foto gemaakt met een andere telefoon en deze met de app op de 15R gescand maar dan krijg je direct daarna een pop-up in de app in beeld met de melding
ID-check niet mogelijk.
Dan maar andersom geprobeerd en mijn oude OnePlus Nord erbij gepakt en hoewel die al wel een ID-check actief heeft nogmaals de ID-check geprobeerd maar dan met de CheckID app op de 15R.
Het kostte me echt een poging of 4 waarbij de eertse drie gewoon stopten op 12% van de voorgangsbalk en er vervolgens helemaal niets meer gebeurde. Terwijl de laatste poging in één keer doorscande en binnen 3 seconden succesvol werd afgerond!
Wat wel gek was was dat tijdens het scannen de hele tijd de melding
“Geen ondersteunde app voor deze NFC tag gevonden” tussendoor werd weergegeven met een irritant piepje. Dit kwam duidelijk vanuit Android zelf en niet vanuit de CheckID zelf.
Maar goed de 15R kan het scannen van ID bewijzen inderdaad wel maar die DigiD app is blijkbaar gewoon stuk op de 15R en kan het daardoor niet.
EDIT:
Heb net geprobeerd via de CheckID app op mijn OnePlus Nord de ID-check van de DigiD app op mijn 15R proberen te activeren maar dat gaat dus net zo goed niet met dezelfde melding die ik al eerder kreeg:
ID-check niet mogelijk.
Kortom de DigiD app op mijn 15R is broken op het vlak van ID-check en het ligt dus blijkbaar niet aan het scannen van een ID met NFC op de 15R want dat lukt wel als je dat voor een DigiD app op een ander device doet via de CheckID app op de 15R.
[
Voor 12% gewijzigd door
Vliegvlug op 03-05-2026 10:51
]