Ik heb sinds een kleine twee weken een OnePlus 15R waar ik best tevreden mee ben maar zijn een aantal dingen heel irritant die ik met mijn vorige OnePlus Nord niet had en maar niet aangepast krijg.
- Als “Niet storen” aan staat komen er toch notificaties met geluid van Whatsapp door.
- In het contextmenu van invoervelden staat vaker wel dan niet een AI-schrijver optie helemaal vooraan
- In de camera zit de fotoreview-knop nu links ipv rechts, waar nu de front-back camera wisselknop zit.
1. Niet storen
Zo zien mijn niet storen instellingen eruit:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NpLJycwFNmYhniBCyiJOpLId.jpg?f=user_large)
Waarbij ik de toelichtende tekst
“Alarmen, timers, agenda-afspraken en conversatieberichten blijven onaangetast” verdacht vind.
Want wordt met
conversatieberichten misschien Whatsapp bedoeld?
Alarmen zijn logisch dat die er doorheen komen, dat was met mijn OP Nord en voorgaande telefoons ook.
Eventueel timers ook nog wel handig maar de rest moet me gewoon niet storen, daarvoor zet ik juist “niet storen” aan!
Maar ik kan nergens vinden hoe ik die uit dat lijstje kan krijgen.
De tekst van de Notificatie dat “niet storen” aan vermeld
“De telefoon blijft stil en zonder trilsignaal, behalve voor toegestane items”:
Dat lijkt te suggereren dat er items uitgezonderd kunnen worden wat ik hoopte dat die whatapps meldingen zouden zijn maar ik kan tot nu toe enkel vinden dat je hele app’s kan uitzonderen en dat staat al uit, zie eerste screenshot, staat “0 apps” vermeld.
2. AI-schrijver
edit:
Dit blijkt niet zomaar uit te zetten te zijn
Zie:
De samenvatting is: Zelfs als je alle AI features niet accepteert en alle opties uitzet blijft AI-writer in het contextmenu voor tekst verschijnen
Enige optie is blijkbaar shizuku + canta software gebruiken via ADB tools en de AI-writer package verwijderen:
”Well if you don't want it to keep being shown, there's an advance method Install Shizuku and Canta or use adb /udb to remove those system apps tread with caution, I recommend using canta and shizuku since it doesn't allow you to remove system apps that are unsafe to remove,this will help get rid of that ai writer pop up:)”
Nu las ik eerder dat OnePlus bij de nieuwe telefoon het
unlocken van de bootloader niet meer toestaat en je daarmee je telefoon brickt dus dat is wel iets wat ik eerst moet uitzoeken want dat wil ik uiteraard niet.
Geen idee namelijk of die shizuku + canta software gebruiken via ADB tools die beveiliging in werking zet of niet.
Wat een gedoe weer, dit soort AI-shit wordt je gewoonweg door de strot geduwd, als het bij ganzen niet meer wag waarom dan wel door bedrijven bij hun klanten!

Zie onderstaande van wat ik bedoel:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7TZcQEjGCBZvtKTKOfaVBNbv.jpg?f=user_large)
Heel irritant want ik wil dat niet gebruiken en er dus uit weg hebben!
Die optie maakt onderdeel uit van OnePlus AI:
Als je dan op AI-schrijver klikt zie je een paar tellen dit configuratie scherm:
Om vervolgens hiernaar te worden doorgestuurd:
Met veel moeite, meerdere pogingen en snel klikken heb ik toch de setting
“AI-schrijver aanbevelen voor berichten op sociale media” in het configuratie scherm uit kunnen zetten zonder de voorwaarden te hoeven accepteren maar dat doet helaas helemaal niets met die vermelding in het contextmenu bij teksten.
Heb bij initiele installatie van de telefoon ook al tig AI functies en services uitgezet die sneaky aan staan als je next-next-finish zou doen maar dat heeft dus ook geen oplossing hoervoor geboden.
Hopelijk weet iemand hier hoe die verschrikkelijke AI-schrijver uit mijn menu te verwijderen is!
(En bonuspunten voor degenie die weet hoe de AI-editor in de OnePlus gallerij app weg te krijgen is bij het bewerken van een foto!
Hoewel die me veel minder in de weg zit)3. Camera knoppen
Deze spreek wel voor zich denk ik:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uwLfqA1TTOsOPfm94NAO8vZp.jpg?f=user_large)
Wil de tumbnail van de laatst gemaakte foto rechts en de camerawisselknop links.
Waar kan ik dat in stellen?
[
Voor 16% gewijzigd door
Vliegvlug op 22-02-2026 12:52
]