Foutmelding ID-check DigiD app

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06 17:11
Mijn vraag
In de DigiD app staat een uitroepteken bij ID-check met als foutmelding: dit apparaat voldoet niet aan de eisen van de id check. Probeer het met een andere telefoon.
Voor de volledigheid Digid zelf werkt prima, het gaat dus alleen om de ID-check.
Herkent iemand dit en is er een oplossing bekend?

Relevante software en hardware die ik gebruik
App versie 6.17.1
Android versie 16
Hardware Poco X8 Pro Max (1 maand in bezit)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Digid verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, geen oplossing. NFC herstel uitgevoerd, geen oplossing.
Op m'n oude telefoon ID-check uitgevoerd en dat ging prima, maar werd helaas niet overgenomen op de nieuwe.
Met CheckID voor DigiD op weer een andere telefoon geprobeerd, dat werkte niet, foutmelding op de nieuwe telefoon:DigiD check niet mogelijk.
Helpdesk DigiD (Logius) gebeld, daar konden ze ook niet helpen.
Kortom ik zou het niet meer weten.

Alle reacties


  • Vanquish92
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Heb precies hetzelfde. Gisteren mijn nieuwe Pixel 10 ontvangen, met bank-apps werkt het scannen van ID prima, alleen Digid blijft met die melding komen. Inderdaad ook met de ID-Check app via oude telefoon geen succes.

Een van de play-store reviews gaat er ook over (van 23 april), daar adviseert de Rijksoverheid om de helpdesk te benaderen via digid.nl/contact. Denk dat ik dat maar eens ga doen.

  • hherrie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-06 17:39
Als ik het googel, vind ik er meer recente berichten over. Wellicht is het een bug in de DigiD-app. Ik zou het zeker even melden.

Voor de zekerheid: staat NFC wel aan?

  • wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06 17:11
hherrie schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:03:
Als ik het googel, vind ik er meer recente berichten over. Wellicht is het een bug in de DigiD-app. Ik zou het zeker even melden.

Voor de zekerheid: staat NFC wel aan?
Bedankt voor de reactie, heb al een paar weken geleden contact opgenomen met Logius, daar hadden ze ook geen oplossing. NFC staat aan.

  • wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06 17:11
Vanquish92 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:48:
Heb precies hetzelfde. Gisteren mijn nieuwe Pixel 10 ontvangen, met bank-apps werkt het scannen van ID prima, alleen Digid blijft met die melding komen. Inderdaad ook met de ID-Check app via oude telefoon geen succes.

Een van de play-store reviews gaat er ook over (van 23 april), daar adviseert de Rijksoverheid om de helpdesk te benaderen via digid.nl/contact. Denk dat ik dat maar eens ga doen.
Digid helpdesk heb ik ook al benaderd, daar had men toen ook geen idee / oplossing.
Mocht DigiD inmiddels alsnog een oplossing hebben als jij contact opneemt, dan hoor ik dat vanzelfsprekend graag!😀

  • Vanquish92
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Aaargh, helpdesk zegt dat ik het morgen of overmorgen nog maar eens moet proberen. Alsof het dan wel zou werken... Ze zeiden dat er verder geen meldingen waren met dit probleem en dat het dus geen bekend probleem is.

Ik denk dat we gewoon op een update (of 2, 3,..) moeten wachten.

  • wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06 17:11
Vanquish92 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:41:
Aaargh, helpdesk zegt dat ik het morgen of overmorgen nog maar eens moet proberen. Alsof het dan wel zou werken... Ze zeiden dat er verder geen meldingen waren met dit probleem en dat het dus geen bekend probleem is.

Ik denk dat we gewoon op een update (of 2, 3,..) moeten wachten.
Die indruk kreeg ik 2 weken geleden ook al na mijn contact met de "helpdesk". Dat er verder geen meldingen waren of zijn hebben ze blijkbaar geen actieve herinneringen meer aan.🤭

[ Voor 9% gewijzigd door wijbro op 30-04-2026 14:59 ]


  • wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06 17:11
DigiD app geeft aan dat er een update zou zijn.
Als ik dan klik op bijwerken, gaat ie naar de Google Play Store waar geen update is.
Gaat lekker daar bij DigiD.🫣
Probleem met ID-CHECK is niet opgelost.

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:47

Vliegvlug

Flight Simple

wijbro schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:59:
DigiD app geeft aan dat er een update zou zijn.
Als ik dan klik op bijwerken, gaat ie naar de Google Play Store waar geen update is.
Gaat lekker daar bij DigiD.🫣
Probleem met ID-CHECK is niet opgelost.
Die melding kreeg ik ook steeds totdat ik mijn telefoon opnieuw opstartte, toen was het gezeur daarover voorbij! :)

En ik had sowieso al dezelfde app versie als iemand waarbij de ID-check wel werkt, zij het dat diegene een Samsung telefoon heeft.

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan als jij maar dat op een OnePlus 15R: Vliegvlug in "[OnePlus 15 Series] Ervaringen & Discussie"

Ik heb dit twee dagen geleden bij de DigiD helpdesk aangemeld.


Daarna ook nog geprobeerd de ID-check in mijn DigiD app werkend te krijgen middels de CheckID app maar ook dat lukt niet: Vliegvlug in "[OnePlus 15 Series] Ervaringen & Discussie"
Is echt een probleem van de DigiD app op bepaalde telefoons blijkbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 04-05-2026 10:59 ]


  • wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06 17:11
Vliegvlug schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:57:
[...]

Die melding kreeg ik ook steeds totdat ik mijn telefoon opnieuw opstartte, toen was het gezeur daarover voorbij! :)

En ik had sowieso al dezelfde app versie als iemand waarbij de ID-check wel werkt, zij het dat diegene een Samsung telefoon heeft.

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan als jij maar dat op een OnePlus 15R: Vliegvlug in "[OnePlus 15 Series] Ervaringen & Discussie"

Ik heb dit twee dagen geleden bij de DigiD helpdesk aangemeld.


Daarna ook nog geprobeerd de ID-check in mijn DigiD app werkend te krijgen middels de CheckID app maar ook dat lukt niet: Vliegvlug in "[OnePlus 15 Series] Ervaringen & Discussie"
Is echt een probleem van de DigiD app op bepaalde telefoons blijkbaar.
Zaterdagmiddag werd ik, naar aanleiding van mijn melding omtrent de update, teruggebeld (!) door de helpdesk van DigiD. Die melding was een storing en daar waren ze mee bezig, is dus inmiddels opgelost. Over het probleem met de ID-check op sommige smartphones was nog niets bekend, maar er komt medio mei wél een update naar versie 6.18 van de DigiD app dus wie weet.
Hoop doet leven, hoewel het vaak uitgestelde teleurstelling is.🤭

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:47

Vliegvlug

Flight Simple

Ik ontving eerder vandaag een standaard emailreactie terug vanuit DigiD op het aanmelden van mijn probleem met de ID-check op mijn telefoon via hun contactformulier.

Stonden allemaal standaard zaken in vermeld zoals is je OS wel nieuw genoeg, staat NFC wel aan, is je ID kaart wel geschikt etc. om te eindigen met de tip om het via de CheckID app te proberen.

Werd ook een heel lang referentienummer in vermeld met de tekst “Dit nummer is verbonden aan dit bericht en helpt ons om u zo goed mogelijk te helpen. Neemt u weer contact met ons op over dit bericht? Geef dan het referentienummer aan ons door.”

Vervolgens bel je hun helpdesk en verwacht je dat ze daar wat mee kunnen maar nee, kunnen ze helemaal niets mee, is van een ander systeem! 8)7

Dus verhaal opnieuw verteld en gezegd dat het niet aan mijn telefoon of ID kaart ligt want dat ik wel via mijn eigen telefoon de CheckID succesvol kan gebruiken om op een andere DigiD app de id-check te voltooien.
Nou prima, mijn zaak zou worden doorgezet naar de tweedelijns helpdesk, klinkt goed! (y)

Vervolgens wordt er om mijn geboortedatum en adres gevraagd waarvan ik aangeef dat ik daar niets voor voel om dat door te geven en het me ook niet noodzakelijk lijkt om mijn probleem in behandeling te kunnen nemen, daarop werd ik in de wacht gezet voor navraag.

Er wordt verteld dat er minimaal een emailadres en BSN nodig is om de melding door te kunnen. Nou vooruit dan maar. Vervolgens wil ik het referentienummer doorgeven maar krijg te horen dat de tweedelijns daar ook niets aan heeft. :?

Hoe koppelen ze daar dan de gegevens van mijn eerdere melding vraag ik. “Nou via uw BSN” is het antwoord. Maar dat heb ik mijn maar eerdere melding helemaal niet gegeven, zeg ik. Nou dan wist ze het ook niet.

Blijkbaar is er dus helemaal geen koppeling met mijn eerder melding en deze follow-up |:(
Ze kunnen het enkel aan mijn emailadres met elkaar linken maar ik vermoed dat dit niet gaat gebeuren.
Er aparte support flow hebben ze daar bij DigiD, komt me niet heel efficiënt over. Hopelijk krijg ik straks niet het verzoek van de tweedelijns om het probleem voor de derde keer te beschrijven… :X


We wachten het maar af, ik zou deze week nog reactie krijgen is de verwachting. Ze hebben ook niet om mijn telefoonnummer gevraagd dus zal via email zijn, of het moet zijn dat ze het nummer waarmee ik belde hebben opgeslagen, hoewel je daar niet vanuit mag gaan zonder verificatie van de beller natuurlijk. Wanneer ik wat hoor laat ik het wel weten.

  • wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06 17:11
Vliegvlug schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:43:
Ik ontving eerder vandaag een standaard emailreactie terug vanuit DigiD op het aanmelden van mijn probleem met de ID-check op mijn telefoon via hun contactformulier.

Stonden allemaal standaard zaken in vermeld zoals is je OS wel nieuw genoeg, staat NFC wel aan, is je ID kaart wel geschikt etc. om te eindigen met de tip om het via de CheckID app te proberen.

Werd ook een heel lang referentienummer in vermeld met de tekst “Dit nummer is verbonden aan dit bericht en helpt ons om u zo goed mogelijk te helpen. Neemt u weer contact met ons op over dit bericht? Geef dan het referentienummer aan ons door.”

Vervolgens bel je hun helpdesk en verwacht je dat ze daar wat mee kunnen maar nee, kunnen ze helemaal niets mee, is van een ander systeem! 8)7

Dus verhaal opnieuw verteld en gezegd dat het niet aan mijn telefoon of ID kaart ligt want dat ik wel via mijn eigen telefoon de CheckID succesvol kan gebruiken om op een andere DigiD app de id-check te voltooien.
Nou prima, mijn zaak zou worden doorgezet naar de tweedelijns helpdesk, klinkt goed! (y)

Vervolgens wordt er om mijn geboortedatum en adres gevraagd waarvan ik aangeef dat ik daar niets voor voel om dat door te geven en het me ook niet noodzakelijk lijkt om mijn probleem in behandeling te kunnen nemen, daarop werd ik in de wacht gezet voor navraag.

Er wordt verteld dat er minimaal een emailadres en BSN nodig is om de melding door te kunnen. Nou vooruit dan maar. Vervolgens wil ik het referentienummer doorgeven maar krijg te horen dat de tweedelijns daar ook niets aan heeft. :?

Hoe koppelen ze daar dan de gegevens van mijn eerdere melding vraag ik. “Nou via uw BSN” is het antwoord. Maar dat heb ik mijn maar eerdere melding helemaal niet gegeven, zeg ik. Nou dan wist ze het ook niet.

Blijkbaar is er dus helemaal geen koppeling met mijn eerder melding en deze follow-up |:(
Ze kunnen het enkel aan mijn emailadres met elkaar linken maar ik vermoed dat dit niet gaat gebeuren.
Er aparte support flow hebben ze daar bij DigiD, komt me niet heel efficiënt over. Hopelijk krijg ik straks niet het verzoek van de tweedelijns om het probleem voor de derde keer te beschrijven… :X


We wachten het maar af, ik zou deze week nog reactie krijgen is de verwachting. Ze hebben ook niet om mijn telefoonnummer gevraagd dus zal via email zijn, of het moet zijn dat ze het nummer waarmee ik belde hebben opgeslagen, hoewel je daar niet vanuit mag gaan zonder verificatie van de beller natuurlijk. Wanneer ik wat hoor laat ik het wel weten.
Het wordt een steeds opmerkelijker verhaal. Begin steeds beter te begrijpen waarom problemen niet of nauwelijks worden opgelost. Als men al amper met elkaar communiceert en / of kennis over draagt wordt het lastig.

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:47

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb vandaag reactie teruggekregen van de tweedelijns helpdesk:

U laat ons weten dat het niet mogelijk is om de ID-check toe te voegen aan uw DigiD app.

Door een onverwachte wisseling van een beveiligingscertificaat van Google, werkt de ID-check in de DigiD-app niet op sommige telefoons. U ziet dan een foutmelding 'ID-check niet mogelijk. Dit apparaat voldoet niet aan de eisen van de ID-check'.

Uit onderzoek blijkt dat ook u onterecht deze foutmelding krijgt. DigiD lost dit op met de volgende update. De update is op dinsdag 19 mei 2026. Hiervoor hoeft u niks te doen. Vanaf 6.00 uur ’s ochtends verwachten wij dat de ID-check weer werkt zoals u gewend bent.


Gevalletje "next version" dus, wat @Vanquish92 al verwachtte.

Nog een kleine twee weken geduld dus.

Vraag me wel af hoe een beveiligingscertificaat van Google hiervoor kan zorgen, zou verwachten dat zeker een ID check iets is wat je volledig in eigen beheer neemt.

  • Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-06 00:14

Jazzy

Moderator SSC/PB/AI

Moooooh!

Het is echt altijd DNS, firewall of een certificaat. :)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.


  • sander85
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-06 07:59
Vliegvlug schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:55:
Ik heb vandaag reactie teruggekregen van de tweedelijns helpdesk:

U laat ons weten dat het niet mogelijk is om de ID-check toe te voegen aan uw DigiD app.

Door een onverwachte wisseling van een beveiligingscertificaat van Google, werkt de ID-check in de DigiD-app niet op sommige telefoons. U ziet dan een foutmelding 'ID-check niet mogelijk. Dit apparaat voldoet niet aan de eisen van de ID-check'.

Uit onderzoek blijkt dat ook u onterecht deze foutmelding krijgt. DigiD lost dit op met de volgende update. De update is op dinsdag 19 mei 2026. Hiervoor hoeft u niks te doen. Vanaf 6.00 uur ’s ochtends verwachten wij dat de ID-check weer werkt zoals u gewend bent.


Gevalletje "next version" dus, wat @Vanquish92 al verwachtte.

Nog een kleine twee weken geduld dus.

Vraag me wel af hoe een beveiligingscertificaat van Google hiervoor kan zorgen, zou verwachten dat zeker een ID check iets is wat je volledig in eigen beheer neemt.
Dat mogen ze ook wel breder communiceren. Ik zie op meerdere telefoons dat het niet mogelijk is om de ID check te doen sinds dit probleem. Ik weet zeker dat op mijn Pixel 7a dit eerder wel kon en nu zowel op een iPhone als mijn Pixel werkt dit niet meer. Volgens mij kan je dan, als je nog geen ID check hebt uitgevoerd, tot 19 mei ook niet meer online je rijbewijs verlengen.

Update 9 mei 2026:
Ik heb een oude Huawei telefoon uit de la gepakt, daar werkt check ID wel.

[ Voor 11% gewijzigd door sander85 op 09-05-2026 09:06 ]


  • wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06 17:11
Vliegvlug schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:55:
Ik heb vandaag reactie teruggekregen van de tweedelijns helpdesk:

U laat ons weten dat het niet mogelijk is om de ID-check toe te voegen aan uw DigiD app.

Door een onverwachte wisseling van een beveiligingscertificaat van Google, werkt de ID-check in de DigiD-app niet op sommige telefoons. U ziet dan een foutmelding 'ID-check niet mogelijk. Dit apparaat voldoet niet aan de eisen van de ID-check'.

Uit onderzoek blijkt dat ook u onterecht deze foutmelding krijgt. DigiD lost dit op met de volgende update. De update is op dinsdag 19 mei 2026. Hiervoor hoeft u niks te doen. Vanaf 6.00 uur ’s ochtends verwachten wij dat de ID-check weer werkt zoals u gewend bent.


Gevalletje "next version" dus, wat @Vanquish92 al verwachtte.

Nog een kleine twee weken geduld dus.

Vraag me wel af hoe een beveiligingscertificaat van Google hiervoor kan zorgen, zou verwachten dat zeker een ID check iets is wat je volledig in eigen beheer neemt.
Jammer dat ze niet even een linkje naar het betreffende certificaat plaatsen dan zou je het zelf kunnen activeren. Wachten op de update was inderdaad toch al het idee. Goed dat het wordt bevestigd.

  • wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06 17:11

  • Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:39
Waarom denk je dat het niet goed komt?

Wacht maar even af tot 26 mei. Er staat duidelijk "Naast technische verbeteringen voeren we de volgende wijzigingen door: [...]". Lijkt me zeer aannemelijk dat een certificaat-wissel onder 'technische verbeteringen' valt.

  • Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-06 00:14

Jazzy

Moderator SSC/PB/AI

Moooooh!

Als ik even bij de andere release notes kijk dan staan daar ook alleen functionele aanpassingen. Denk dat je gerust mag aannemen dat elke nieuwe release ook allerlei bugfixes en dergelijke bevat.

Dat het niet expliciet op die pagina staat zou ik niet direct een conclusie aan willen verbinden.

Edit: wat hij zegt ^

[ Voor 3% gewijzigd door Jazzy op 19-05-2026 13:50 ]

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.


  • runaround
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Ik wist niet dat 19 en 26 mei 2026 op een maandag vallen :P

  • Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:39
runaround schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:52:
[...]

Ik wist niet dat 19 en 26 mei 2026 op een maandag vallen :P
:o Ohjee, dat was me nog niet opgevallen. Nee, dan gaat het inderdaad niet goedkomen... :D

  • wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06 17:11
runaround schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:52:
[...]

Ik wist niet dat 19 en 26 mei 2026 op een maandag vallen :P
😂😂🤭🫣

  • wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06 17:11
Vloris schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:58:
[...]

:o Ohjee, dat was me nog niet opgevallen. Nee, dan gaat het inderdaad niet goedkomen... :D
😂😂👍🫣

  • wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06 17:11
Vloris schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:49:
[...]

Waarom denk je dat het niet goed komt?

Wacht maar even af tot 26 mei. Er staat duidelijk "Naast technische verbeteringen voeren we de volgende wijzigingen door: [...]". Lijkt me zeer aannemelijk dat een certificaat-wissel onder 'technische verbeteringen' valt.
Het ging mij om de genoemde data: maandag 19 mei 2026 en maandag 26 mei 2026. Als je daar niet eens zorgvuldig in kunt zijn. Los daarvan vond ik het wel een soort van grappig.🤭

  • wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06 17:11
Jazzy schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:49:
Als ik even bij de andere release notes kijk dan staan daar ook alleen functionele aanpassingen. Denk dat je gerust mag aannemen dat elke nieuwe release ook allerlei bugfixes en dergelijke bevat.

Dat het niet expliciet op die pagina staat zou ik niet direct een conclusie aan willen verbinden.

Edit: wat hij zegt ^
Het ging mij om de genoemde data: maandag 19 mei 2026 en maandag 26 mei 2026. Als je daar niet eens zorgvuldig in kunt zijn. Los daarvan vond ik het wel een soort van grappig.

  • wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06 17:11
Inmiddels is het weer aangepast:

"Planning

DigiD release 6.18 staat op dinsdag19 mei 2026 gepland. De release van de DigiD app staat op donderdag 28 mei 2026 gepland. "

In ieder geval hebben ze de dagen van de week nu blijkbaar goed. Dat scheelt weer.🤭

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:47

Vliegvlug

Flight Simple

Nou ben benieuwd of donderdag daadwerkelijk de nieuwe app versie komt en het niet weer wordt uitgesteld en dat het dan wel mogelijk is om ID-check te gebruiken.

Zit nog steeds op DigiD app versie 6.17.1 (5727), die volgens mijn telefoon voor het laatst geüpdatet is op 29 januari 2026.

  • Vanquish92
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Zojuist de nieuwe versie geïnstalleerd, na opnieuw activeren van de app (Instellingen -> App opnieuw activeren) wordt de ID check wel aangeboden en correct uitgevoerd.

  • wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06 17:11
Vanquish92 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:29:
Zojuist de nieuwe versie geïnstalleerd, na opnieuw activeren van de app (Instellingen -> App opnieuw activeren) wordt de ID check wel aangeboden en correct uitgevoerd.
Bij mij geeft de nieuwe app nog steeds de bekende foutmelding, ik zal het opnieuw activeren ook nog proberen.

  • Vanquish92
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
wijbro schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:44:
[...]

Bij mij geeft de nieuwe app nog steeds de bekende foutmelding, ik zal het opnieuw activeren ook nog proberen.
Alleen maar de app updaten is inderdaad niet voldoende, dan blijft die foutmelding bestaan. Opnieuw activeren is echt nodig.

Verder viel me bij het activeren op dat die ID check maar 1 jaar geldig is. Kan me niet herinneren dat ik dat op mijn oude telefoon gezien heb, misschien dat die ID check vrij nieuw is?

  • hherrie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-06 17:39
Dat is een recente wijziging, die met de laatste release van DigiD is doorgevoerd. Zie https://www.logius.nl/onze-dienstverlening/toegang/digid/releases-updates/digid-release-618

[ Voor 5% gewijzigd door hherrie op 28-05-2026 11:55 ]


  • wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06 17:11
Vanquish92 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:49:
[...]

Alleen maar de app updaten is inderdaad niet voldoende, dan blijft die foutmelding bestaan. Opnieuw activeren is echt nodig.

Verder viel me bij het activeren op dat die ID check maar 1 jaar geldig is. Kan me niet herinneren dat ik dat op mijn oude telefoon gezien heb, misschien dat die ID check vrij nieuw is?
Het opnieuw activeren heeft het probleem opgelost, gek genoeg werkte het niet met m'n nieuwe verlengde rijbewijs (bleef hangen op 12%) maar met m'n identiteitsbewijs ging de NFC scan in één poging goed!😂🥳🤭

  • wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06 17:11
✅✅👍

  • hherrie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-06 17:39
Bij mij bleef de ID-check met mijn rijbewijs ook lang hangen op 12%. Na een paar pogingen is het uiteindelijk toch gelukt. (Ik moet er wel bij zeggen: dat was nog met de vorige versie.)

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:47

Vliegvlug

Flight Simple

@wijbro @hherrie Goed te horen dat het probleem bij jullie is opgelost! (y)

Bij mij helaas nog niet, nog steeds de melding:

ID-check niet mogelijk.
Dit apparaat voldoet niet aan de beveiligingseisen van de ID-check. Probeer het met een andere telefoon.

:'(

De DigiD app is wel daadwerkelijk de nieuwe versie:

App-versie: 6.18.0 (5888)
Appcode: 43618C
Besturingssysteem: Android 16
Apparaatnaam: OnePlus 15R
Model: CPH2769
NFC Positie: Onbekend

Telefoon heb ik ook al helemaal opnieuw opgestart en draaitde laatst versie van OxygenOS: CPH2769_16.0.7.200

Ik ga maar weer contact opnemen met de DigiD helpdesk met de mededeling dat de bijgewerkte DigiD app versie het probleem niet heeft opgelost. :|

  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:47

Vliegvlug

Flight Simple

Zojuist het gesprek met de DigiD helpdesk afgrond, na de standaard vragen over laatste updates, versienummers en NFC issue’s viel uiteindelijk de conclusie dat het daar niet aan kon liggen. Mooi denk ik, dan kunnen ze het doorzetten naar hun tweede lijn maar dat was blijkbaar niet de insteek want vervolgens kreeg ik vragen of ik nu echt die verificatie van een ID in de DigiD app nodig had of niet. En of ik niet andere apparaten in huis heb waar de ID-check op werkt.
Toen ik aangegeven had dat het eerste niet het geval was en het laatste wel werd gelijk gezegd dat het dan eigenlijk niet nodig was om mijn melding door te zetten. Huh, hoezo! :?

Ik moest echt aandringen en uitleggen dat als er die melding niet wordt doorgezet het probleem ook niet bekend wordt aangezien de ontwikkelaars dan denken dat het is opgelost met de laatste DigiD app update.
Daarop werd het beetje schoorvoetend toch doorgezet.

Nu is het dus wachten op reactie van de tweede lijn, ben benieuwd wanneer ik daar wat van hoor en wat dan.

  • wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06 17:11
Vliegvlug schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:31:
Zojuist het gesprek met de DigiD helpdesk afgrond, na de standaard vragen over laatste updates, versienummers en NFC issue’s viel uiteindelijk de conclusie dat het daar niet aan kon liggen. Mooi denk ik, dan kunnen ze het doorzetten naar hun tweede lijn maar dat was blijkbaar niet de insteek want vervolgens kreeg ik vragen of ik nu echt die verificatie van een ID in de DigiD app nodig had of niet. En of ik niet andere apparaten in huis heb waar de ID-check op werkt.
Toen ik aangegeven had dat het eerste niet het geval was en het laatste wel werd gelijk gezegd dat het dan eigenlijk niet nodig was om mijn melding door te zetten. Huh, hoezo! :?

Ik moest echt aandringen en uitleggen dat als er die melding niet wordt doorgezet het probleem ook niet bekend wordt aangezien de ontwikkelaars dan denken dat het is opgelost met de laatste DigiD app update.
Daarop werd het beetje schoorvoetend toch doorgezet.

Nu is het dus wachten op reactie van de tweede lijn, ben benieuwd wanneer ik daar wat van hoor en wat dan.
Zag dat er alweer een update is: 6.18.1 (5905) misschien lost die het probleem bij jou ook op.
Pagina: 1