Ik ben voor de tweede (en misschien wel vaker) poging bezig om Jellyfin te gebruiken. Maar loop alweer tegen een, voor mij, major blocker aan...
De eerste keer liep ik vast op dat niet alle media op één, 24/7 draaiend, systeem staat waarbij Jellyfin elke keer doodleuk alle media uit de library gooit.
Daarover heb ik hier toen al een vraag gesteld maar is toen door een mod afgesplitst
Mijn volgende issue is nu..., media ondersteuning. Ik heb nu 9 jaar een Nvidia Shield, en 99% van mijn collectie is afgespeeld op dit apparaat door Kodi. Vervolgens probeer ik Jellyfin, en die komt aanzetten met "no can do". Specifiek videos in hybride Dolby Vision + HDR10+ werken niet. Hybride DV + HDR10 speelt die af. Hybride DV + HDR10+ niet en wilt die transcoden (dat mijn op een Intel N5105 gebaseerde server helemaal niet kan / zwaar underpowered voor is).
Wat ik gisteravond laat in bug reports vond is dat het ooit wel gewerkt zou hebben. Maar dat niet meer doet al dan niet naar gelang striktere controles op de formaten. Waarbij de Jellyfin Android TV app alleen ondersteuning voor HDR10 doorgeeft (DV support zit alleen op de Shield 2019 en ik heb de oudere. En HDR10+ zal er dan ook wel niet op zitten). Terwijl bij mijn weten HDR10+ backwards compatibel is. Dus als een apparaat HDR10 kan afspelen kan die ook HDR10+ afspelen. Wat ook blijkt uit het feit dat Kodi geen enkel probleem heeft om dezelfde videos af te spelen.
Iemand hier toevallig nog een suggestie voor? Een andere client die wat "vriendelijker" is in support? Een of andere setting die ik over het hoofd zie?
Gisteravond kwam ik in de bug reports hierover wel de vraag voor een setting tegen. Maar geen reactie met verwijzing naar een nieuw ticket / PR of andere reactie. Het gebruik van een externe player, zag ik ook nog voorbij komen?
Maarja, om nu Kodi als externe player te gebruiken terwijl ik van 10+ jaar Kodi gebruik af kom vraag ik me af waarom ik nu JF zou gaan gebruiken... "Fancy interface, maar video afspelen kan die niet" en laat dat nu de primaire functie zijn op AndroidTV.
Daarnaast kan Jellyfin blijkbaar video uberhaupt niet bit-for-bit streamen? Video wordt op zijn minst omgezet naar HLS? De video en audio codecs worden dan wel bit-for-bit doorgezet, alleen dan met een HLS sausje er overheen. Voelt ook als nogal onnodig (wederom, Kodi speelt ze prima af, vanaf een Samba share, en kan ook prima seeken zonder dat die expliciet een nieuwe video file hoeft op te halen per elke X seconden/minuten en dus na een seek een andere file gebruikt).
Ik had verwacht dat "DirectStream" ook echt dat zou zijn. De server die puur een doorgeefluik is tussen de client en het bestand on disk. Met, over HTTP, dan een combinatie van Range requests / ... zodat de client gewoon kan vragen "geef me de originele file vanaf byte / offset X").
Waarbij het gebruik van een externe player dus wél werkt, zonder transcoding. Vraag ik me af of dat nog steeds "DirectStream" verpakt in HLS is of dat die dan wel de file bit-for-bit doorgeeft.
Edit:
De reden waarom ik Jellyfin overigens al, meerdere jaren, wil gebruiken is het server deel. Kodi gebruiken met meerdere personen is natuurlijk ~ meh ~ omdat elk zijn eigen library heeft en handmatig updates moet doen (/scan moet starten), info "dubbel" is tussen de gebruikers / profielen, dezelfde database etc op meerdere apparaten gebruiken "complexer" is (MySQL database ergens draaien). En de interface van Jellyfin hopelijk makkelijker is voor "digibete" gebruikers. (+ snellere opties voor verder kijken, incl vanaf de Android TV launcher, etc etc).
Edit2:
Gisteravond las ik ook nog van iemand met een DV geschikte speler waarbij hybride DV + HDR10+ niet werkte omdat de speler geen HDR10+ support doorgaf. Waarna die in de database het HDR10+ vlaggetje verwijderde en/of aanpaste naar HDR10 waarna die wel via DirectStream de file door kreeg die uiteraard in DV werd afgespeeld door de ingebakken speler (Exoplayer?) en dus niet in HDR10(+). Oftewel: (poging tot) transcoding om iets aan te passen (HDR10+) dat helemaal niet gebruikt werd

Waarbij het transcoden ook nog eens naar SDR werd gedaan, waardoor die van DV naar SDR ging i.p.v. het behoud van enige vorm van HDR.
https://github.com/jellyfin/jellyfin/issues/16687
Edit3:
Blijkbaar is DirectStream wel DirectStream

Bij andere content zie ik nu geen ffmpeg draaien en ook bij de activiteit van Jellyfin staat dat het bestand rechtstreeks wordt afgespeeld.
Daarnaast was er blijkbaar bij 1 item iets serieus mis gegaan want deze gaf steeds een fout. Nadat ik in Jellyfin bij de taken de caches heb opgeruimd werkt deze wel. Echter dan wel "allemaal" dat hybride DV + HDR10+ getranscode wordt ("bereiktype niet ondersteund" of zoiets als reden).
HDR10 zelf gaat dan wel goed. Nu nog even goed zoeken naar verschillende content. "HDR10" lijkt te werken zonder transcode. "Hybride DV + HDR10+" doet transcoden (en dat is te traag en dus niet bruikbaar, maar "werkt" wel). Ik weet alleen niet of ik dan ook nog hybride DV + HDR10 (geen +) heb om te testen. Ik dacht namelijk dat het al "hybride DV + HDR10" was die werkte, maar het was dus geen hybride
Het aanpassen van de database om de HDR10Plus flag te verwijderen helpt in ieder geval. Dan doet die wel DirectStream toepassen. Maar is natuurlijk niet echt een optie.
[
Voor 28% gewijzigd door
RobertMe op 27-04-2026 11:57
]