Ah goeie om naar te kijken had toevallig VOID en Fladder al geinstalleerdskank schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:28:
[...]
Zoals ik zei, het werkt niet in de android tv app.
Enkel in de webui.
Ik heb gisteren moonfin geprobeerd op chromecast met google tv en die bevalt aardig, incl integratie van jellyseer!
Ik geef het maar mee
Die ken ik niet...Killertjuh schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:30:
[...]
Ah goeie om naar te kijken had toevallig VOID en Fladder al geinstalleerd
Maar vermoedelijk ga je veel dergelijke clients hebben.
Die hebben volgens mij ook geen jellyseer integratie...
Zeker de moeite moonfin !
Ik heb zelf twee vragen over de integratie jellyfin met Home Assistant:
Hoe komt het dat ik vijf apparaten heb waarop de Jellyfin-client is geïnstalleerd, maar dat Home Assistant bij elke herstart een nieuw Jellyfin-apparaat aanmaakt? Alle oude apparaten blijven daarbij ook gewoon bestaan.Kan ik dit verhelpen door een fixed ip te geven? Nu weet ik moeilijk welke juist is en de lijst wordt langer en langer.
Wanneer ik de status van één van die apparaten bekijk, toont de mediaplayer wel de titel van de film die wordt afgespeeld, maar er verschijnt geen afbeelding
[ Voor 47% gewijzigd door skank op 02-01-2026 13:35 ]
Hi,
Ik heb mijzelf voor de kerst een UGreen 4300+ cadeau gedaan en dat was ook gelijk mijn eerste ervaring met een NAS. Ik heb daar inmiddels.Docker en Jellyfin op geïnstalleerd.
Ik heb mijzelf voor de kerst een UGreen 4300+ cadeau gedaan en dat was ook gelijk mijn eerste ervaring met een NAS. Ik heb daar inmiddels.Docker en Jellyfin op geïnstalleerd.
[ Voor 38% gewijzigd door F_J_K op 28-01-2026 08:19 ]
Ik zou piracy zoveel mogelijk van het forum af houden als ik jou was
Wat de meeste mensen doen is legaal een film kopen. En dan zoeken ze bijv. via reddit hoe je dat om kan zetten naar een geschikt formaat voor Jellyfin, bijv arr. Daarmee kan je de schijfjes één voor één in je PC stoppen en digitaliseren.wimbre schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:30:
Hi,
Mijn vraag is eigenlijk hoe Jellyfin gevuld (kan) wordt (en).
Populair is de Arr stack zoals sonarr, radarr en prowlarr. Hiermee kan je automatiseren maar je hebt natuurlijk nog wel een source nodig om je linux iso's te downloaden.wimbre schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:30:
Hi,
Mijn vraag is eigenlijk hoe Jellyfin gevuld (kan) wordt (en).
Je hebt al jellyfin in docker kunnen installeren dus de Arr stack in docker gaat ook wel lukken.
Als je op tweakers discord zit mag je me is pingen dan geef ik je wel wat uitleg of ping me is via chat hier op tweakers.
Ik ben de afgelopen dagen ook wat verder bezig geweest met Jellyfin.
Ik heb Jellfyfin nu achter een reverse proxy draaien (NPM+) in combinatie met Crowdsec. Dit op advies van Vallaquenta in "Jellyfin ervaringen en discussie" @Vallaquenta. Het valt me op dat er toch best regelmatig aan de voordeur gesnuffeld wordt. Ik heb modsecurity + coreruleset niet aan staan, moet ik me nog eens in verdiepen.
Een probleem waar ik tegenaan loop en nog niet echt opgelost krijg dat nieuw toegevoegde films als eerste worden getoond. Soms wel en soms niet. Ik denk dat het komt omdat er een verschil is tussen wanneer het bestand wordt aangemaakt 'aanmaak datum' en wanneer deze is aangepast 'gewijzigd op'.
Een bestand die 4 januari is aangemaakt maar ook is gewijzigd staat als 'recent toegevoegd'. Een bestand die 4 januari is aangemaakt maar op 7 november 2023 is gewijzigd. Komt niet als recent toegevoegd te voor schijn.
In Jellyfin sorteer ik op 'datum toegevoegd'. In Controlepaneel - Bibliotheken - Weergave - Gedrag voor 'datum toegevoegd' heb ik 'datum bibliotheekscan gebruiken' aanstaan.
Ik heb al eens een bibliotheekscan gedaan en gekozen voor 'alle metadata vervangen'. Ik zag dat het plaatje van mijn 'Movies' is gewijzigd, maar de sortering klopt nog niet. Wat zou ik hier aan kunnen doen?
Plex gaat hier wel goed mee om.
Dan nog een vraagje over de filmposters die worden opgehaald. Ik zie vaak een posten zonder tekst. Ik vind het persoonlijk mooier als het de echte bioscoopposter (met tekst) is. Ik heb TheMovieDB bovenaan staan, en The Open Movie Database. Is dit ergens aan te passen dat de voorkeur ligt bij een bioscoopposter?
Hier gaat Plex ook wat beter mee om.
Ik heb Jellfyfin nu achter een reverse proxy draaien (NPM+) in combinatie met Crowdsec. Dit op advies van Vallaquenta in "Jellyfin ervaringen en discussie" @Vallaquenta. Het valt me op dat er toch best regelmatig aan de voordeur gesnuffeld wordt. Ik heb modsecurity + coreruleset niet aan staan, moet ik me nog eens in verdiepen.
Een probleem waar ik tegenaan loop en nog niet echt opgelost krijg dat nieuw toegevoegde films als eerste worden getoond. Soms wel en soms niet. Ik denk dat het komt omdat er een verschil is tussen wanneer het bestand wordt aangemaakt 'aanmaak datum' en wanneer deze is aangepast 'gewijzigd op'.
Een bestand die 4 januari is aangemaakt maar ook is gewijzigd staat als 'recent toegevoegd'. Een bestand die 4 januari is aangemaakt maar op 7 november 2023 is gewijzigd. Komt niet als recent toegevoegd te voor schijn.
In Jellyfin sorteer ik op 'datum toegevoegd'. In Controlepaneel - Bibliotheken - Weergave - Gedrag voor 'datum toegevoegd' heb ik 'datum bibliotheekscan gebruiken' aanstaan.
Ik heb al eens een bibliotheekscan gedaan en gekozen voor 'alle metadata vervangen'. Ik zag dat het plaatje van mijn 'Movies' is gewijzigd, maar de sortering klopt nog niet. Wat zou ik hier aan kunnen doen?
Dan nog een vraagje over de filmposters die worden opgehaald. Ik zie vaak een posten zonder tekst. Ik vind het persoonlijk mooier als het de echte bioscoopposter (met tekst) is. Ik heb TheMovieDB bovenaan staan, en The Open Movie Database. Is dit ergens aan te passen dat de voorkeur ligt bij een bioscoopposter?
Hoef je niet meer aan te zetten, crowdsec is voldoende. Ik merkte met Modsec + Coreruleset dat er veel false positives komen, door de manier waarop Jellyfin + plugins werken; ze vragen bijvoorbeeld plaatjes aan en krijgen een 404 terug, dit is een tactiek die ook wordt gebruikt door sniffers, waardoor ze snel op de banlijst terecht komen.PindaRots schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:13:
Bijkomend is dat de nieuwe release van NPMplus ook geen modsec (en dus geen coreruleset) meer ondersteund.
Hier de statistieken van mijn crowdsec over de afgelopen dagen. Moet je wel eventjes op letten dat ik op de 31 de "custom home sections" plugin heb geinstalleerd, waarvoor ik een extra whitelist rule voor Crowdsec heb moeten maken, want hij gaf dus enorm veel false positives. Laat daarentegen wel zien hoe goed Crowdsec werkt
/f/image/OUA8YTtKzxhjek7VEeIkQ2NM.png?f=fotoalbum_large)
Hier heb je een plugin voor AFAIK, moet je ff door de lijst van aangeraden plugins, ik weet namelijk niet meer welke.Dan nog een vraagje over de filmposters die worden opgehaald. Ik zie vaak een posten zonder tekst. Ik vind het persoonlijk mooier als het de echte bioscoopposter (met tekst) is. Ik heb TheMovieDB bovenaan staan, en The Open Movie Database. Is dit ergens aan te passen dat de voorkeur ligt bij een bioscoopposter?
Overigens moet je ff een whitelist toevoegen aan je Crowdsec whitelist als je Jellyfin/Jellyseerr gebruikt:
- https://github.com/crowds...jellyseerr-whitelist.yaml
- https://github.com/crowds...y/jellyfin-whitelist.yaml
[ Voor 22% gewijzigd door Vallaquenta op 05-01-2026 11:53 . Reden: Extra info ]
@Vallaquenta zoveel had ik er niet haha. Dan laat ik het ook mooi uit staan.
Dank voor de tip voor de whitelist. Ik heb deze toegepast. Ik had voor zover ik weet hier nog geen problemen mee.
Wat betreft de plugins, mooie link die ik al eens eerder had gezien maar nu even heb opgeslagen. Ik kom nog niet echt een match tegen als plugin die hier voor toepasbaar is, maar zal nog eens kijken.
Wat me ook opvalt is dat de 'logo's' die hij ophaalt en die je ziet als je de film pauzeert of je schermbeveiliging aangaat, dat deze vaak in een vreemde taal komt.

In dit geval kan ik het handmatig aanpassen naar Engels, maar ik zie regelmatig een andere taal dan Nederlands of Engels. Is deze setting ergens in te stellen?
Dank voor de tip voor de whitelist. Ik heb deze toegepast. Ik had voor zover ik weet hier nog geen problemen mee.
Wat betreft de plugins, mooie link die ik al eens eerder had gezien maar nu even heb opgeslagen. Ik kom nog niet echt een match tegen als plugin die hier voor toepasbaar is, maar zal nog eens kijken.
Wat me ook opvalt is dat de 'logo's' die hij ophaalt en die je ziet als je de film pauzeert of je schermbeveiliging aangaat, dat deze vaak in een vreemde taal komt.

In dit geval kan ik het handmatig aanpassen naar Engels, maar ik zie regelmatig een andere taal dan Nederlands of Engels. Is deze setting ergens in te stellen?
En welke vd 3 bevalt nu het meest?Killertjuh schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:30:
[...]
Ah goeie om naar te kijken had toevallig VOID en Fladder al geinstalleerd
Waarom voeg je in je invoerpijplijn niet een script toe die een "touch" uitvoert op alle (uitgepakte) bestanden voordat ze in Jellyfin geïmporteerd worden? Dat wijzigt (vlot) de wijzigingsdatum zonder dat de data in de bestanden zelf gewijzigd wordt, wat mogelijk dit probleem oplost.PindaRots schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:13:
Over alternatieve clients, als gebruiker van de officiële Android TV client en Kodi met ondersteuning voor Jellyfin:
• Fladder - Lijkt nog alpha (zeker gekeken naar versienummer), met Jellyseerr ondersteuning. "This app is currently not compatible with Android TV" (maar lijkt wel gepland).
• Moonfin - Jellyseerr integratie is nog in beta en vind ik nog niet netjes geïntegreerd. Verder vind ik de nieuwe layout (als fork van Jellyfin for Android TV) niet echt overzichtelijk.
• Void - Geen Jellyseerr integratie en alpha software. Ga ik nog niet proberen, want ik zie hier nog geen voordeel in maar wel potentiële problemen.
Dus veel potentie, maar voor mij nog niet de moeite waard om over te stappen. Daarvoor moet het aanbod wat robuuster zijn, en dit staat voor mijn gevoel allemaal nog in de kinderschoenen.
[ Voor 32% gewijzigd door The Zep Man op 06-01-2026 15:44 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Je bedoeld als ik mijn mediabestand van de bluray heb afgehaald en invoer in Radarr? Ik weet wel dat Radarr iets kan met de de tijdstippen van bestanden. Hij kan ook NFO's maken voor Jellyfin die Jellyfin op zijn beurt weer gebruikt om uit te lezen. Maar dat zou betekenen dat ik de mediabibliotheek in Radarr moet zetten. Doe jullie dit ook allemaal? Bedoel je hebt 100 bluray's omgezet, zet je die allemaal in Radarr.The Zep Man schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:36:
[...]
Waarom voeg je in je invoerpijplijn niet een script toe die een "touch" uitvoert op alle (uitgepakte) bestanden voordat ze in Jellyfin geïmporteerd worden? Dat wijzigt (vlot) de wijzigingsdatum zonder dat de data in de bestanden zelf gewijzigd wordt, wat mogelijk dit probleem oplost.
Of heb je een tip voor een script die gebruikt kan worden om de tijden van bestanden aan te passen?
Ik vond wel dit: https://github.com/veryba....Plugin.DateAddedAdvanced
Maar dit werkt niet lekker in de recente Jellyfin versie, de plugin ziet er niet uit als ik hem open zeg maar.
Hier heeft Plex toch wel een groot voordeel, die werkt met een database.
Met Plex is het zo dat als mijn zusje graag een bepaald mediabestand wil zien en dit aanvraagt, ze deze ook ziet als 'recent toegevoegd', of direct aan het begin van de mediabibliotheek.
In Jellyfin ziet ze hem niet staan en krijg ik de opmerking dat hij er niet is... hij is er wel maar dan moet je even zoeken. Hij staat er echt wel tussen. Alleen is ze dat dan niet gewend.
Lastig, ik vind het jammer dat ik de indeling van start scherm niet kan beheren voor anderen. Waarbij ik hoopte dat deze apps oplossingen zouden bieden. Daarbij werken de plugins (homescreen / mediabar) niet op een veel platforms zoals google tv streamer met de jellyfin app. Maar ik heb void en fladder geprobeerd maar ben gewoon terug gegaan naar de default app. Vond vooral de interface (startscherm) buggy / niet overzichtelijk en dat is wel iets waar ik veel in zit.
Laat dat nu net dingen zijn die ik doorgegeven heb om te integreren.Killertjuh schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:02:
[...]
Lastig, ik vind het jammer dat ik de indeling van start scherm niet kan beheren voor anderen. Waarbij ik hoopte dat deze apps oplossingen zouden bieden. Daarbij werken de plugins (homescreen / mediabar) niet op een veel platforms zoals google tv streamer met de jellyfin app. Maar ik heb void en fladder geprobeerd maar ben gewoon terug gegaan naar de default app. Vond vooral de interface (startscherm) buggy / niet overzichtelijk en dat is wel iets waar ik veel in zit.
En sterker, het staat zelfs op de planning voor de volgende release
Ik vind hem net wel goed..
En beter dan de officiele client wegens seer integratie
https://github.com/Moonfi...droidTV-FireTV/issues/109
De milestone:
https://github.com/Moonfi...roidTV-FireTV/milestone/4
Maar waarom Moonfin en niet bijv. Streamyfin?
Ik weet dat je namelijk Streamyfin kunt integreren met hun eigen plugin en op die manier extra dingen kunt toevoegen.
Ik weet dat je namelijk Streamyfin kunt integreren met hun eigen plugin en op die manier extra dingen kunt toevoegen.
Misschien omdat deze niet compatible is met Android TV?Vallaquenta schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:11:
Maar waarom Moonfin en niet bijv. Streamyfin?
Ik kan deze namelijk niet installeren via Google Play, al ziet het er wel nice uit.
Ah okay, ik heb zelf inderdaad geen Android TV, dus is moeilijk voor mij in te schatten. Wel jammer dat het zo versnippert is al.Theetjuh schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:35:
[...]
Misschien omdat deze niet compatible is met Android TV?
Ik kan deze namelijk niet installeren via Google Play, al ziet het er wel nice uit.
Ik ben inmiddels bezig mijn bibliotheek te voorzien van Meilisearch, wat goede resultaten zou moeten geven voor de zoek functie (bijv. op acteurs zoeken)
[ Voor 19% gewijzigd door Vallaquenta op 07-01-2026 17:37 ]
Voor wie trouwens Intro Skipper gebruikt in Jellyfin, maar toch gebruik wil maken van Kodi als je frontend, daar heeft iemand een handige addon voor gemaakt: https://github.com/SgtJalau/service.jellyskip
Streamyfin ken ik niet, das nog een andere. Even zien.Theetjuh schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:35:
[...]
Misschien omdat deze niet compatible is met Android TV?
Maar in elk geval, het moet wat mij betreft idd op androidtv kunnen
Wat betreft het weergeven van oud materiaal als recent toegevoegd. Dit heb ik nu ook opgelost.PindaRots schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:13:
Ik ben al eerste beginnen met een deel van de mediabestanden door middel van een script in een eigen map te zetten. Dit maakt het voor Radarr wat makkelijker om te matchen.
Het en der wat handmatige matches gemaakt en toen Radarr alle nfo bestanden laten genereren. Toen Jellyfin erop ingesteld en nu gaat het allemaal goed.
Ik ben net gewend om de gehele bibliotheek in Radarr te beheren, alleen een aantal lopende mediabestanden die ik dan verwijder uit Radarr (media blijft bestaan).
Verder ga ik nu bezig met Intro Skipper. De eerste ervaringen waren niet zo denderend. Dat wil ik nog gaan optimaliseren.
Ik heb sinds een tijdje ook Jellyfin server draaien op een linux host (server die ik toch al draaide).
Ik heb dan vrij recent een 'manCave' op de zolder ingericht (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84307684) Daar draai ik een NUC die alles afspeelt wat ik maar wil (Linux based). Ik gebruik ook gewoon de browser voor Youtube ed. te kijken.
Daar draait dus ook de jellyfin client op, deze presteert goed als het over 1080P content gaat, maar kies ik een source file van een 4K film in de Jellyfin client, dat stottert het beeld om de 2 a drie seconden.
Als, ik dan gewoon via SCP of SMB diezelfde file afspeel in VLC, is er geen enkele stottering te zien.
Het lijkt dus uitgesloten dat het aan de server, mediaspeler hardware of netwerk ligt, maar eerder aan de Jellyfin software (client).
Hardware:
Ik draai de server op Debian, i5-7400 CPU @ 3.00GHz, 16 Gb Ram, SSD (Jellyfin Software versie: 10.11.6)
Ik draai de client op Ubuntu (Minisforum UM350 (AMD Ryzen 5 3550H + 16 GB ram)
Bekabeld Gbit netwerk tussen de 2 PC's
Ik heb dan vrij recent een 'manCave' op de zolder ingericht (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84307684) Daar draai ik een NUC die alles afspeelt wat ik maar wil (Linux based). Ik gebruik ook gewoon de browser voor Youtube ed. te kijken.
Daar draait dus ook de jellyfin client op, deze presteert goed als het over 1080P content gaat, maar kies ik een source file van een 4K film in de Jellyfin client, dat stottert het beeld om de 2 a drie seconden.
Als, ik dan gewoon via SCP of SMB diezelfde file afspeel in VLC, is er geen enkele stottering te zien.
Het lijkt dus uitgesloten dat het aan de server, mediaspeler hardware of netwerk ligt, maar eerder aan de Jellyfin software (client).
Hardware:
Ik draai de server op Debian, i5-7400 CPU @ 3.00GHz, 16 Gb Ram, SSD (Jellyfin Software versie: 10.11.6)
Ik draai de client op Ubuntu (Minisforum UM350 (AMD Ryzen 5 3550H + 16 GB ram)
Bekabeld Gbit netwerk tussen de 2 PC's
banaliteit schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:52:
[...]
Wat de meeste mensen doen is legaal een film kopen. En dan zoeken ze bijv. via reddit hoe je dat om kan zetten naar een geschikt formaat voor Jellyfin, bijv arr. Daarmee kan je de schijfjes één voor één in je PC stoppen en digitaliseren.
"Wat de meeste sommige mensen doen is legaal een film kopen" klinkt al beter
2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216
Als je een film afspeelt via de html client kun je bij instellingen zien of de film wel of niet transcoded wordt. Misschien kun je je GPU nog inzetten voor dit proces maar in theorie zou je processor daar snel genoeg voor moeten zijn. Bij mij gaat het interne netwerk via Direct streamen en remote heb ik de bitrate gelimiteerd op 20mbps en zie ik Transcoderingsinformatie in de instelling bij afspelen. Gebruik een N100 server met de GPU (renderD128) voor de transcodeX-DraGoN schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:41:
X-Dragon,
Doe is een htop in de console van uw linux machine. Volgens mij zitten uw cpu's allemaal aan 100%.
Heeft bij mij ook wat geprul geweest om transcoding deftig in te stellen en nu zitten mijn cpu's aan 30-50% bij transcoding. Heb wel een cpu van de 8ste generatie en draai jellyfin in docker. Weet niet of je dat deftig gaat krijgen met een 7de generatie cpu.
Op mijn htpc, via hdmi aan mijn TV, gebruik ik kodi om alles af te spelen. Jellyfin via de laptop en tablet en smartphone.
Doe is een htop in de console van uw linux machine. Volgens mij zitten uw cpu's allemaal aan 100%.
Heeft bij mij ook wat geprul geweest om transcoding deftig in te stellen en nu zitten mijn cpu's aan 30-50% bij transcoding. Heb wel een cpu van de 8ste generatie en draai jellyfin in docker. Weet niet of je dat deftig gaat krijgen met een 7de generatie cpu.
Op mijn htpc, via hdmi aan mijn TV, gebruik ik kodi om alles af te spelen. Jellyfin via de laptop en tablet en smartphone.
Ik dacht dat het niet aan de server kon liggen, maar blijkbaar dus wel:Yarisken schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:26:
X-Dragon,

(dit is tijdens het afspelen van 4K content)
Maar mijn vraag is dan, waarom moet die transcoderen? Kan iemand me dat uitleggen? @Yarisken & @BigSurf
Het gaat toch van een normaal OS naar een ander normaal OS, geen Android mediaspeler of zoiets...

Bij transcoding staat niets aangeduid, maar dit zijn de opties die ik krijg:

En bij streaming bitrate staat ook niets ingesteld:
[ Voor 11% gewijzigd door X-DraGoN op 23-01-2026 13:31 ]
Waarom ... zou denken aan video codec, audio codec die niet supported zijn, subtitles ..
Qua instellingen effe chatgpt gebruikt :
Goede vraag 👍 — met een Intel CPU van de 7e generatie (Kaby Lake) heb je eigenlijk een grote troef: Quick Sync Video. Die wil je 100% benutten.
Hieronder de beste Jellyfin-instellingen voor zo’n CPU.
🎯 Transcoding instellingen
• Hardware acceleration: ✅ AAN
• Hardware acceleration type: Intel Quick Sync (QSV)
• Enable hardware decoding: ✅ AAN
• Enable hardware encoding: ✅ AAN
• Allow encoding in HEVC: ❌ UIT
(H.264 is sneller en compatibeler)
• Allow encoding in VP9: ❌ UIT
🎬 Codec-ondersteuning (aan te vinken)
• H.264: ✅
• HEVC / H.265: ✅ (decoding kan perfect)
• MPEG-2: ✅
• VC-1: ✅ (optioneel)
👉 Only image formats
• Vermijd ASS/SSA subs
→ die forceren CPU-transcoding
• Gebruik liever SRT
o HEVC 8-bit & 10-bit decode
• CPU blijft koel (±10–20%)
• Meerdere streams tegelijk mogelijk
👉 Zonder QSV = 1 stream = 100% CPU 😬
👉 Met QSV = 3–6 streams geen probleem
2. Klik op stream
3. Kijk of er staat:Transcoding (hw) en QSV of VAAPI
Zie je alleen Transcoding zonder hw → dan draait hij op CPU.
Qua instellingen effe chatgpt gebruikt :
Goede vraag 👍 — met een Intel CPU van de 7e generatie (Kaby Lake) heb je eigenlijk een grote troef: Quick Sync Video. Die wil je 100% benutten.
Hieronder de beste Jellyfin-instellingen voor zo’n CPU.
🎯 Transcoding instellingen
• Hardware acceleration: ✅ AAN
• Hardware acceleration type: Intel Quick Sync (QSV)
• Enable hardware decoding: ✅ AAN
• Enable hardware encoding: ✅ AAN
• Allow encoding in HEVC: ❌ UIT
(H.264 is sneller en compatibeler)
• Allow encoding in VP9: ❌ UIT
🎬 Codec-ondersteuning (aan te vinken)
• H.264: ✅
• HEVC / H.265: ✅ (decoding kan perfect)
• MPEG-2: ✅
• VC-1: ✅ (optioneel)
👉 Only image formats
• Vermijd ASS/SSA subs
→ die forceren CPU-transcoding
• Gebruik liever SRT
o HEVC 8-bit & 10-bit decode
• CPU blijft koel (±10–20%)
• Meerdere streams tegelijk mogelijk
👉 Zonder QSV = 1 stream = 100% CPU 😬
👉 Met QSV = 3–6 streams geen probleem
2. Klik op stream
3. Kijk of er staat:Transcoding (hw) en QSV of VAAPI
Zie je alleen Transcoding zonder hw → dan draait hij op CPU.
[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 27-01-2026 19:19 ]
Er staat letterlijk waarom transcoding toegepast wordt. De bitrate is te hoog. Mits niets afgesteld op de server, bepaalt de client wat een acceptabele bitrate is. Kijk dus in je clientinstellingen.X-DraGoN schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:20:
Ik dacht dat het niet aan de server kon liggen, maar blijkbaar dus wel:
Voor maximale clientcompatibiliteit kan ik alsnog HW-ondersteuning voor transcoding aanraden.
Bedankt, beide @Yarisken & @The Zep Man Ik wist niet dat er instellingen waren aan de client-side.
Ik heb ten eerste die QSV opgezet en de CPU usage valt bijna helemaal weg.
Op dit ogenblik ben ik niet thuis en kan ik het dus niet testen op mijn thuis netwerk, maar remote (na aanpassen van wat instellingen, zie ik toch al verbeteringen)
Ik probeer tegen zaterdag avond nog een update te geven of het probleem nu volledig van de baan is.
Ik heb ten eerste die QSV opgezet en de CPU usage valt bijna helemaal weg.
Op dit ogenblik ben ik niet thuis en kan ik het dus niet testen op mijn thuis netwerk, maar remote (na aanpassen van wat instellingen, zie ik toch al verbeteringen)
Ik probeer tegen zaterdag avond nog een update te geven of het probleem nu volledig van de baan is.
Ik denk dat jouw player geen HEVC aankan. Of misschien dat HDR10 een transcode triggert?X-DraGoN schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:20:
[...]
Ik dacht dat het niet aan de server kon liggen, maar blijkbaar dus wel:
[Afbeelding]
(dit is tijdens het afspelen van 4K content)
Maar mijn vraag is dan, waarom moet die transcoderen? Kan iemand me dat uitleggen? @Yarisken & @BigSurf
Het gaat toch van een normaal OS naar een ander normaal OS, geen Android mediaspeler of zoiets...
[Afbeelding]
Bij transcoding staat niets aangeduid, maar dit zijn de opties die ik krijg:
[Afbeelding]
En bij streaming bitrate staat ook niets ingesteld:
[Afbeelding]
Mijn Android TV kastje van KPN heeft zowel de officiële Jellyfin app als de Kodi-app met Jellycon addon. Die officiële Jellyfin app speelt veel codecs niet af, of de server gaat transcoding toepassen. Met de Kodi-app wordt alles afgespeeld. Ik vermoed dat het bij daarom in de codecs zitten van je cliënt.
IS er iemand die de plugin cinemamode werkend heeft?
Het lukt me precies niet
https://github.com/CherryFloors/jellyfin-plugin-cinemamode
Wit wil mij es helpen hierbij?
Het lukt me precies niet
Bij elke client moet je de instellingen wijzigen.X-DraGoN schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:27:
Ik ben gisteren toch nog even gaan testen en ik heb nu veel instellingen aangepast. Het lijkt er op dat de 4k content die ik wou afspelen, nu zonder transcoding afspeelt en dan ook nog eens zonder stotteren.
Bedankt voor de tips @Yarisken & @BigSurf
Via de browser: Playback -> Video Quality -> Home network quality.
Staat standaard op auto of 20Mbps. Even veranderen naar 120.
Uw probleem had dus niks te maken met het feit dat het 4k was.
Maar om codec problemen te voorkomen raad ik toch een jellyfin media player aan ipv een browser.
[ Voor 179% gewijzigd door The Dolf op 26-01-2026 21:05 ]
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die je willen helpen, maar dan moet je wel iets meer info geven. Wat heb je al geprobeerd, wat gaat er mis (foutmelding?), wat is je setup etc.?skank schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:59:
Het lukt me precies niet
Zoals @mrwolf al aangegeven had, iets te weinig info.skank schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:59:
Het lukt me precies niet
Toch een poging: Ik ga ervan uit dat het correct ingesteld staat op de server. Maar u moet de optie "Cinema mode" ook op iedere client activeren.
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
Dat vind ik wel jammer van deze oplossing.. ik kan bepaalde zaken niet pushen naar de client zodat ze direct al juiste settings hebben of het nu library instellingen zijn of wat dan ook. Dat was voor mij ook een gemis bij PlexThe Dolf schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:12:
[...]
Toch een poging: Ik ga ervan uit dat het correct ingesteld staat op de server. Maar u moet de optie "Cinema mode" ook op iedere client activeren.
Jellyfin past geen clientbeheer toe omdat de server en client niet eigendom hoeven te zijn van dezelfde partij. Niet iedereen wil dat diens clients ingesteld worden door een ander.Killertjuh schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 07:56:
Dat vind ik wel jammer van deze oplossing.. ik kan bepaalde zaken niet pushen naar de client zodat ze direct al juiste settings hebben of het nu library instellingen zijn of wat dan ook. Dat was voor mij ook een gemis bij Plex
Als het eigen apparatuur betreft dan kan je natuurlijk zelf clients volledig geautomatiseerd uitrollen en configureren. Dat gaat dan wel buiten Jellyfin om.
Mja, volgens mij staat het overal correct ingesteld.The Dolf schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:12:
[...]
Zoals @mrwolf al aangegeven had, iets te weinig info.
Zowel op de server (er wordt verwezen naar de mappen waar de prerolls staan) en op de client staat de optie cinema mode aan.
Lukt het bij jullie dan?
edit: het officiële jellyfin forum is ook niet veel soeps, nog nooit een reply gehad daar...
[ Voor 8% gewijzigd door skank op 27-01-2026 19:11 ]
Ik ben de laatste weken bezig geweest met de volgende zaken die ook beetje raakvlakken hebben met Jellyfin.
1. Introskipper finetune
Deze doet nu beter zijn werk bij de credits. Bij de intro van een serie nog wat minder. Nu moet ik er ook bijzeggen dat ik momenteel maar 1 serie volg waar ik mee aan het testen ben. Deze heeft ook her en der wat problemen met de ondertiteling. Hier ben ik met Bazarr mee bezig.
2. Mediabibliotheek ordenen
Ik heb alles ingelezen in Radarr (Sonarr moet nog). Ik verwijderde heel vaak weer films. Maar nu is het echt mijn mediabeheer applicatie geworden. Bestanden hernoemd, alles gekoppeld, NFO's aangemaakt. Merk dat Jellyfin hier beter mee omgaat.
3. Hoofdstuk afbeeldingen genereren in Jellyfin
Dit is ook voor elkaar nu en werkt.
4. Trickplay afbeeldingen genereren in Jellyfin
Dit loopt nog. Ik heb een taak aangemaakt die 9 uur per dag bezig is met het genereren
5. Tdarr inhoudelijk naar mijn mediabestanden laten kijken
Ik heb een flow gemaakt in TDarr die per film (series moet nog) kijkt naar de audio. Ik wil dat TrueHD, DTS etc worden omgezet naar EAC3. Een eventuele AC3 track mag hij niks mee doen. En hij moet alle overige talen verwijderen. Dit was best spelen, want sommige films hebben zowel EN als NL audio. Hier een filter voor gemaakt. En dan ga je nog een keer mank op een serie die Portugese audio heeft.
Het mooie is om te zien hoeveel schijfruimte je bespaard. Ik heb ingesteld dat TDarr overdag draait tot hij klaar is.
1. Introskipper finetune
Deze doet nu beter zijn werk bij de credits. Bij de intro van een serie nog wat minder. Nu moet ik er ook bijzeggen dat ik momenteel maar 1 serie volg waar ik mee aan het testen ben. Deze heeft ook her en der wat problemen met de ondertiteling. Hier ben ik met Bazarr mee bezig.
2. Mediabibliotheek ordenen
Ik heb alles ingelezen in Radarr (Sonarr moet nog). Ik verwijderde heel vaak weer films. Maar nu is het echt mijn mediabeheer applicatie geworden. Bestanden hernoemd, alles gekoppeld, NFO's aangemaakt. Merk dat Jellyfin hier beter mee omgaat.
3. Hoofdstuk afbeeldingen genereren in Jellyfin
Dit is ook voor elkaar nu en werkt.
4. Trickplay afbeeldingen genereren in Jellyfin
Dit loopt nog. Ik heb een taak aangemaakt die 9 uur per dag bezig is met het genereren
5. Tdarr inhoudelijk naar mijn mediabestanden laten kijken
Ik heb een flow gemaakt in TDarr die per film (series moet nog) kijkt naar de audio. Ik wil dat TrueHD, DTS etc worden omgezet naar EAC3. Een eventuele AC3 track mag hij niks mee doen. En hij moet alle overige talen verwijderen. Dit was best spelen, want sommige films hebben zowel EN als NL audio. Hier een filter voor gemaakt. En dan ga je nog een keer mank op een serie die Portugese audio heeft.
Het mooie is om te zien hoeveel schijfruimte je bespaard. Ik heb ingesteld dat TDarr overdag draait tot hij klaar is.
Waarom zou je eigenlijk je audio zo omlaag willen halen door het te reencoden naar (E)AC3?
Dat is toch echt een wereld van verschil als de bitrate zo de nek wordt omgedraaid.
Dat is toch echt een wereld van verschil als de bitrate zo de nek wordt omgedraaid.
Mijn setup ondersteund al deze formaten niet.Theetjuh schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:27:
Waarom zou je eigenlijk je audio zo omlaag willen halen door het te reencoden naar (E)AC3?
Waarom het dan niet gewoon door Jellyfin laten omzetten, mocht je in de toekomst toch eens gaan upgraden, ben je al die extra kwaliteit gewoon kwijt.Binnetie schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:59:
[...]
Mijn setup ondersteund al deze formaten niet.
Het is voor mij meer een persoonlijke keus.Theetjuh schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:27:
Ik heb jarenlang een dure reciever gehad die alles ondersteunde. Ik moest alles met TrueHD, DTS hebben, plasma TV. Dan ga je op een gegeven moment samenwonen en moet je concesies doen: grote lompe receiver eruit, want WAF. Wat compactere setup, minder speakers, kleinere speakers, subwoofer weg. In ruil daarvoor wel een grotere tv.
De apparatuur die ik nu heb heeft geen ondersteuning voor die formaten.
Tegen die tijd dat ik ga upgraden, kinderen uit huis zijn dan zien we wel weer. Dan zijn er nieuwe technieken, 96.1 audio en kijk ik dan wel in het 'internet archief' wat er dan te vinden is.
Voor nu is het mooi dat ik ben afgestemd op mijn geluidsinstallatie en de vrije ruimte voor andere dingen kan gebruiken.
Deze situatie is heel erg herkenbaar.PindaRots schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:38:
[...]
Het is voor mij meer een persoonlijke keus.
Ik heb jarenlang een dure reciever gehad die alles ondersteunde. Ik moest alles met TrueHD, DTS hebben, plasma TV. Dan ga je op een gegeven moment samenwonen en moet je concesies doen: grote lompe receiver eruit, want WAF. Wat compactere setup, minder speakers, kleinere speakers, subwoofer weg. In ruil daarvoor wel een grotere tv.
Tegen die tijd dat ik ga upgraden, kinderen uit huis zijn dan zien we wel weer. Dan zijn er nieuwe technieken, 96.1 audio en kijk ik dan wel in het 'internet archief' wat er dan te vinden is.
Voor nu is het mooi dat ik ben afgestemd op mijn geluidsinstallatie en de vrije ruimte voor andere dingen kan gebruiken.
Sorry, hier gelukkig niet herkenbaar, had met zoiets dus ook geen rekening gehouden
Heftig. Nooit over nagedacht... Als mijn vrouw zo wakker is ga ik ff extra lief doen tegen haar.PindaRots schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:38:
[...]
Het is voor mij meer een persoonlijke keus.
De noodzaak voor AC3 transcoding is simpel: je hebt een oudere receiver die enkel digitaal geluid ontvangt via S/PDIF (TOSLINK of coax). Via die weg kan je enkel 5.1 geluid krijgen met AC3 of DTS.Theetjuh schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:27:
Kodi ondersteunt AC3 transcoding en werkt met een add-on prima met Jellyfin. Dat is een manier om het te doen. Sommige mediaspelers ondersteunen het ook "native", zoals Nvidia Shield TV's uit 2019. Wellicht kan het ook met (bepaalde) Jellyfin clients zelf, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ja leuk, maar dat kan Jellyfin zelf ook al: https://jellyfin.org/docs...stall/transcoding/downmixThe Zep Man schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:58:
[...]
De noodzaak voor AC3 transcoding is simpel: je hebt een oudere receiver die enkel digitaal geluid ontvangt via S/PDIF (TOSLINK of coax). Via die weg kan je enkel 5.1 geluid krijgen met AC3 of DTS.
Kodi ondersteunt AC3 transcoding en werkt met een add-on prima met Jellyfin. Dat is een manier om het te doen. Sommige mediaspelers ondersteunen het ook "native", zoals Nvidia Shield TV's uit 2019. Wellicht kan het ook met (bepaalde) Jellyfin clients zelf, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Dus of je nu Jellyfin of Kodi gebruikt, beide kunnen ze transcoden, waardoor je dit niet handmatig zou hoeven te doen.
Zo maak ik er bijvoorbeeld gebruik van op de slaapkamer en buiten in de tuin.
Hoe is "stereo downmix" (tweekanaals, bijvoorbeeld E-AC3 5.1 -> 2.0 PCM) gelijk aan "5.1 transcoding" (zeskanaals geluid, bijvoorbeeld E-AC3 5.1 naar AC3 5.1 of DTS-HD 7.1 naar AC3 5.1)?Theetjuh schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:06:
Ja leuk, maar dat kan Jellyfin zelf ook al: https://jellyfin.org/docs...stall/transcoding/downmix
[ Voor 17% gewijzigd door The Zep Man op 28-01-2026 10:50 ]
Iemand die het hier ook eens wil testen, met een simpele mp4 ofzo?skank schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:11:
[...]
Mja, volgens mij staat het overal correct ingesteld.
Zowel op de server (er wordt verwezen naar de mappen waar de prerolls staan) en op de client staat de optie cinema mode aan.
Lukt het bij jullie dan?
edit: het officiële jellyfin forum is ook niet veel soeps, nog nooit een reply gehad daar...
Ik krijg het maar niet werkend, op github geen reacties (maintenance dood?) en op officiële forum ook niet veel reacties
It supports the 3.0, quadraphonic, 5.0, 5.1, 6.1, and 7.1 channel layouts, and includes the LFE channel when available.The Zep Man schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:26:
[...]
Hoe is "stereo downmix" (tweekanaals, bijvoorbeeld E-AC3 5.1 -> 2.0 PCM) gelijk aan "5.1 transcoding" (zeskanaals geluid, bijvoorbeeld E-AC3 5.1 naar AC3 5.1 of DTS-HD 7.1 naar AC3 5.1)?
Heb je verder gekeken dan het eerste paragraaf?
Ja. Dat zijn de opstellingen die het kan downmixen. M.a.w.: de input.Theetjuh schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:50:
It supports the 3.0, quadraphonic, 5.0, 5.1, 6.1, and 7.1 channel layouts, and includes the LFE channel when available.
Heb je verder gekeken dan het eerste paragraaf?
Ik kijk niet naar de input, maar naar de output. Stereo downmix geeft als output PCM 2.0. Transcoding (wat iets heel anders is) geeft doorgaans als output AC3 5.1.
Ik heb veel ervaring met digitale geluidsformaten. Zie ook mijn werk in de TS van het Shield TV topic. Zo'n 20 jaar geleden speelde ik al met Dolby Digital Live (een marketingterm voor AC3 transcoding) met de OG Xbox en bepaalde geluidskaarten. Ik weet wel waar ik over praat.
[ Voor 23% gewijzigd door The Zep Man op 28-01-2026 12:00 ]
Mij hoor je ook niet zeggen van niet hè
Ik downmix zelf ook naar 2.0 dus voor mij is dat prima.
Kun je met die re-encode ook Atmos behouden? dan zie ik wel de meer waarde ervan, maar alsnog vindt ik het zonde zo je source te verminken
Voor iemand met een oudere digitale receiver met een 5.1 speakeropstelling is dat dus niet prima.Theetjuh schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:09:
Ik downmix zelf ook naar 2.0 dus voor mij is dat prima.
Atmos gaat verloren, maar oudere receivers kunnen dat sowieso niet gebruiken.Kun je met die re-encode ook Atmos behouden? dan zie ik wel de meer waarde ervan,
Niet iedereen heeft een 7.2.4 of grotere opstelling om Atmos "volledig" mee te doen, of een prijzige HDMI receiver. Voor een thuisbioscoop is transcoding naar 5.1 beter dan downmixing naar stereo. Verder betreft transcoding veelal 5.1 geluid van films en series, niet om bijvoorbeeld concerten of opera's. Sowieso is het geluid en de mix van veel modern materiaal brak genoeg dat ik betwijfel of het verschil tussen een lossless formaat en AC3 na transcoding in een dubbelblindtest over puur 5.1 geluid aangetoond kan worden. De metadata van Atmos gaat wel verloren, maar een 5.1-opstelling heeft sowieso niet exotisch gepositioneerde speakers, zoals aan het plafond.maar alsnog vindt ik het zonde zo je source te verminken
Met transcoding is het wel vaak naar de hoogste bitrate die AC3 aan kan, ik geloof 640 Kbps. Dat is beter dan de AC3-tracks op veel DVD's. Natuurlijk is het niet zo goed als bijvoorbeeld DTS, maar als je oude apparatuur hebt dan neem je wat je kan krijgen.
Zelf heb ik een bescheiden Atmos-opstelling (5.1.2) met volwaardige speakers voor ieder kanaal, die via een HDMI-receiver alle formaten aan kan. In het verleden was ik ooit afhankelijk van een receiver die enkel S/PDIF kon spreken. Dat ging voor 5.1 geluid i.c.m. AC3 transcoding (en soms een DTS stream uit een DTS-HD MA stream) prima.
[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 28-01-2026 12:54 ]
Ik zit nu in omgekeerde richting. Met vrouw een simpele soundbar maar nu gescheiden dus kga full receiver en Atmos gaan. Fuck de WAF en komt er ooit een vriendin zal ze ermee moeten leven :-).
Heb hier al verbouwd en kabelgoten voorzien. Good times are coming.
Heb hier al verbouwd en kabelgoten voorzien. Good times are coming.
Nieuwe versie moonfin is uit, zalig !skank schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:36:
[...]
Iemand die het hier ook eens wil testen, met een simpele mp4 ofzo?
Ik krijg het maar niet werkend, op github geen reacties (maintenance dood?) en op officiële forum ook niet veel reacties
https://github.com/Moonfi...FireTV/releases/tag/1.5.0
Nu nog die cinema mode werkend krijgen