Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Jellyfin] Media tijdelijk op andere drive

Pagina: 1
Acties:

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:55
Ik heb een tijdje terug Jellyfin geprobeerd, maar loop daarbij nogal tegen een issue aan door mijn setup.

Ik heb namelijk effectief drie locaties waar bestanden staan. Ze komen binnen op mijn (zelfbouw) router, hebben uiteindelijk permanente opslag op mijn (zelfbouw) NAS, en gezien de NAS lang niet 24/7 aan staat (eerder 1x per week) kan ik ze evt ook op mijn servertje zetten.
Wat ik nu met Kodi en een (Samba) share doe is op dat systeem via NFS de boel mounten (dat is normalter router, + van servertje is lokaal) en dan met een overlay beide mappen samenvoegen (en evt de overlay aanpassen om ook de mount van de NAS mee te nemen).
Bij Jellyfin "werkt" dit echter niet. Of nouja, het werkt wel, maar door het automatisch scannen én automatisch verwijderen van ontbrekende bestanden gooit die dus steeds de DB leeg (als alles van op de NAS ontbreekt). Er loopt wel al langere tijd een feature request om het opruimen van de DB optioneel te maken, maar dat is dus nog niet opgelost. Wat ze wel half gerelateerd hieraan hebben gedaan is dat lege library root mappen genegeerd worden (i.p.v. opgeruimd). Dus als de library root een network share is en die offline is dan wordt hiermee niet meer alles verwijderd.

Wat ik dus zou kunnen doen is 3 (of was het 6, met splitsing in films & series) libraries opgeven, voor dus lokaal, NAS en router. Waarbij de lege NAS map dan genegeerd wordt i.p.v. opgeruimd uit de DB. Alleen vraag ik mij dan weer af als bestanden er dubbel in staan. Bv dus een download (/seed) die nog op de router staat en actief is maar ook al op de NAS is gezet. Dat bestand (/die film of aflevering) moet dan natuurlijk niet twee keer in de interface verschijnen. Vaak kijk ik een film of serie dus terwijl deze nog op de router staat en aan het seeden is. Maar ~eens per week gaat het dan ook de permanente opslag op de NAS in. Waarvan ik hem evt later kan terug toveren naar het servertje als ik het nog eens zou willen kijken (en de NAS uit staat).

Zijn er hier die dus mogelijk ervaring of tips hebben voor een dergelijke setup? Met simpel gezegd dus meerdere mappen waarin de bestanden kunnen staan maar een deel niet 24/7 beschikbaar is. (Hetzij door dus een network share, of bv opslag op een externe HDD die niet altijd is aangesloten). Waarbij potentieel bestanden dus ook dubbel zijn over meerdere mappen (zou ook kunnen met externe HDD bv in een soortgelijk idee, downloaden op interne HDD, en dan later kopiëren naar de externe, en evt nog dubbel opgeslagen hebben voordat die van de interne af gaat).

Modbreak: het werd wel erg specifiek, dus afgesplitst van Jellyfin ervaringen en discussie

[ Voor 2% gewijzigd door F_J_K op 16-11-2025 09:49 ]

• D43m0n
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:19
RobertMe schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:29:
Ik heb namelijk effectief drie locaties waar bestanden staan. Ze komen binnen op mijn (zelfbouw) router, hebben uiteindelijk permanente opslag op mijn (zelfbouw) NAS, en gezien de NAS lang niet 24/7 aan staat (eerder 1x per week) kan ik ze evt ook op mijn servertje zetten.
Wat ik nu met Kodi en een (Samba) share doe is op dat systeem via NFS de boel mounten (dat is normalter router, + van servertje is lokaal) en dan met een overlay beide mappen samenvoegen (en evt de overlay aanpassen om ook de mount van de NAS mee te nemen).
Bij Jellyfin "werkt" dit echter niet. Of nouja, het werkt wel, maar door het automatisch scannen én automatisch verwijderen van ontbrekende bestanden gooit die dus steeds de DB leeg (als alles van op de NAS ontbreekt). Er loopt wel al langere tijd een feature request om het opruimen van de DB optioneel te maken, maar dat is dus nog niet opgelost. Wat ze wel half gerelateerd hieraan hebben gedaan is dat lege library root mappen genegeerd worden (i.p.v. opgeruimd). Dus als de library root een network share is en die offline is dan wordt hiermee niet meer alles verwijderd.

Wat ik dus zou kunnen doen is 3 (of was het 6, met splitsing in films & series) libraries opgeven, voor dus lokaal, NAS en router. Waarbij de lege NAS map dan genegeerd wordt i.p.v. opgeruimd uit de DB. Alleen vraag ik mij dan weer af als bestanden er dubbel in staan. Bv dus een download (/seed) die nog op de router staat en actief is maar ook al op de NAS is gezet. Dat bestand (/die film of aflevering) moet dan natuurlijk niet twee keer in de interface verschijnen. Vaak kijk ik een film of serie dus terwijl deze nog op de router staat en aan het seeden is. Maar ~eens per week gaat het dan ook de permanente opslag op de NAS in. Waarvan ik hem evt later kan terug toveren naar het servertje als ik het nog eens zou willen kijken (en de NAS uit staat).
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met die laatste alinea hierboven. Je hebt een setup met een router, NAS en een server? Welke versie van NFS gebruik je?

• RobertMe
D43m0n schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:53:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met die laatste alinea hierboven.
Wat ik, denk ik, kan doen is i.p.v. in Jellyfin 2 libraries aanmaken, 1 voor de map met films en 1 voor de map met series, 6 libraries aanmaken. 1 voor de films op het servertje / lokaal, 1 voor de series op het servertje / lokaal, 1 voor de films op de router (/lokale NFS share van de map met films op de router), 1 voor de series op de router, 1 voor de films op de NAS, en 1 voor de series op de NAS. Hoe ik het begrepen heb zou Jellyfin dan niks doen als bv de "map met films op de NAS" leeg is (omdat de NFS mount faalt) en blijven de bestanden dus behouden. Alleen staat er dan wel de situatie dat bestanden potentieel dubbel zijn, bv tijdens het kopiëren van de router naar de NAS (en redelijke kans dat de bestanden op de router ook langer blijven bestaan). Dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat dat bestand (film of aflevering) ineens 2x in Jellyfin verschijnt. Idealiter herkent die het bestand dus als "dubbel" (op basis van een md5 / sha... / ... hash) en koppelt of beide bestanden aan hetzelfde item (film / aflevering) in de bibliotheek of als alternatief, gaat liggen pingpongen met "deze film staat in <map op de NAS>" en de volgende keer "deze film staat in <map op de router>" (wat natuurlijk niet heel mooi zou zijn, maar als die altijd de werkende map pakt, ook prima).
Je hebt een setup met een router, NAS en een server?
Klopt. Gaat om 1 lokale (hoofd)map (met daarin dan een map voor films en een voor series), en 2 remote locaties. Het voorbeeld met externe HDDs heb ik er bij gezet omdat dat effectief op hetzelfde idee neer komt. Permanente opslag op een plek die niet altijd beschikbaar is (in mijn geval de NAS die maar "incidenteel" aan staat, in het voorbeeld de externe HDD die maar incidenteel is aangesloten). En een soort van "cache" op het systeem zelf (interne HDD/SSD) voor de bestanden die "nodig" zijn (als in: de film of series/afleveringen die "op de planning staan om te kijken").
Welke versie van NFS gebruik je?
Gaat om NFS4.

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 16:03
@RobertMe
Je bent het wel heel moeilijk aan het maken, maar de enige optie die ik hier eigenlijk voorzie is meerdere users.
Die users maken gebruik van de verschillende mounts.
Je zou dan volgens mij zelfs via 1 Trakt account kunnen bijhouden welke afleveringen je hebt gezien van een serie.

Maar, alsnog, moeilijk.....

who put a "stop payment" on my reality check

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik heb het maar even afgesplitst, is wel erg specifiek.

Inderdaad is de werkwijze makkelijker maken misschien wel het beste.

Enige omweg die ik kan bedenken: per content type 1 library. En als je tijdelijk media wilt toevoegen vanaf andere schijf dan doe je dat via symlink in de library-share. En dan kan je later de echte data naar dezelfde locatie verplaatsen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• D43m0n
Zoals ik het begrijp heb je:
  1. router 24x7 actief, deze verzorgt beschikbaarheid van "verse content", maar zal periodiek verplaatst worden naar je NAS?
  2. server 24x7 actief, deze draait Jellyfin server. Heeft deze ook lokaal content voor Jellyfin?
  3. NAS, actief naar behoefte. Ik neem aan dat je deze zelf aan/uit zet? Hierop staat het grote archief van al je media voor gebruik met Jellyfin?
Ik neem aan dat je je NAS niet 24x7 aan hebt staan vanwege stroomverbruik?
Volgens mij heb je dit al zo geconfigureerd, maar ik zou dan op je router de NFS-export doen en dat mounten op je (Jellyfin) server. Hier zou ik dan een library op configureren (of twee, een voor films, de ander voor series). Deze library zou ik dan met realtime monitoring inschakelen. NFSv4 is statefull, dus wijzigingen zouden door Jellyfin opgepikt moeten worden. Echter: ik lees ook dat er adviezen zijn om bij NFS realtime monitoring van een Jellyfin-library dan uit te schakelen maar daar wordt geen specifieke NFS versie bij genoemd. NFSv4 is statefull, versies daarvoor is voor zover ik weet stateless.

Bij de geplande taken kun je geen specifieke library vaker scannen dan een ander. In jouw situatie zou een je filesystem mount van je router naar je server statefull moeten zijn met realtime monitoring, net als op je server. maar da's de eenvoudigste als dat een lokaal filesystem is. Voor de library op je NAS zou je geen realtime monitoring op die library actief willen hebben. Maar omdat geplande taken geen onderscheid kunnen maken per library, zou je die eigenlijk alleen uit moeten voeren op het moment dat je NAS wel aan staat. Ik denk dat met de juiste combinatie van libraries per bron (router, server of NAS) en daarop selectief realtime monitoring aan of juist uit en dan geplande taken aangepast op het moment dat al je bronnen (router, server en NAS) aan staan je een soort van beheersbare omgeving hebt. In feite komt het erop neer dat je al je media 24x7 beschikbaar hebt voor Jellyfin. Oftewel je bronnen consolideren naar één bron, of je NAS 24x7 aan?

Je huidige setup lijkt mij namelijk complex voor een eenvoudige werking van Jellyfin. Ik heb een zelfbouw NAS en die doet bij mij alles. De Jellyfin-content staat op deze NAS en is ook de Jellyfin-server. Ik heb 'm niet al te groot qua opslagcapaciteit omdat ik 'm energiezuinig wil hebben en dat ie 24x7 aan staat. 't Ding heeft een stuk of 30 containers actief maar doet gemiddeld zo'n 10W. Ik heb er een 3TB externe USB-schijf aan hangen voor de lokale backups. Die zal ook zo'n 8W verbruiken denk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door D43m0n op 16-11-2025 13:16 . Reden: afterthought toegevoegd ]

• RobertMe
D43m0n schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:01:
Ik neem aan dat je je NAS niet 24x7 aan hebt staan vanwege stroomverbruik?
Klopt. Zit 3x 3,5" in. Of om het anders uit te drukken: de slimme stekker aan de UPS met daarop servertje + NAS meet ~8W als de NAS uit staat, en 40-50W als de NAS aan staat. Toch nogal een aardig verschil om iets 24/7 beschikbaar te hebben dat dat niet hoeft te zijn.
Bij de geplande taken kun je geen specifieke library vaker scannen dan een ander. In jouw situatie zou een je filesystem mount van je router naar je server statefull moeten zijn met realtime monitoring, net als op je server. maar da's de eenvoudigste als dat een lokaal filesystem is. Voor de library op je NAS zou je geen realtime monitoring op die library actief willen hebben. Maar omdat geplande taken geen onderscheid kunnen maken per library, zou je die eigenlijk alleen uit moeten voeren op het moment dat je NAS wel aan staat. Ik denk dat met de juiste combinatie van libraries per bron (router, server of NAS) en daarop selectief realtime monitoring aan of juist uit en dan geplande taken aangepast op het moment dat al je bronnen (router, server en NAS) aan staan je een soort van beheersbare omgeving hebt.
Ik denk dat met gesplitste libraries de boel niet eens "altijd aan" hoeft te staan voor correct scannen. Ik heb een tijdje terug gezien dat ze (eerder al) een wijziging hebben gedaan dat lege library root mappen automatisch genegeerd worden. Dus als de NAS niet gemount is is die map leeg, en slaat een scan hem automatisch over (i.p.v. alles weg te gooien).
Waarbij gesplitste libraries an zich niet eens perse een issue hoeft te zijn voor me. Alleen vraag ik me af of dat goed gaat als er media dubbel is (dus bv als ik iets van router naar de NAS heb gekopieerd en het dus op beide staat).
Je huidige setup lijkt mij namelijk complex voor een eenvoudige werking van Jellyfin.
Tsja, zo kan ik hem ook omdraaien. Ik vind het best gek dat Jellyfin missende bestanden zomaar weggooit (v.w.b. de library). Kodi doet dat niet bv (die doet met scannen alleen toevoegen, en heeft ergens weggestopt een separate clean optie). En als ik het goed begrijp heeft Plex een soort van "prullenbak", met een "deze bestanden mis ik", maar als de bestanden terugkomen blijft wel de watch state etc behouden (en zal die vast niet de bestanden volledig opnieuw "scannen" v.w.b. screenshots voor zoeken etc etc)
Ik heb een zelfbouw NAS en die doet bij mij alles. De Jellyfin-content staat op deze NAS en is ook de Jellyfin-server. Ik heb 'm niet al te groot qua opslagcapaciteit omdat ik 'm energiezuinig wil hebben en dat ie 24x7 aan staat. 't Ding heeft een stuk of 30 containers actief maar doet gemiddeld zo'n 10W. Ik heb er een 3TB externe USB-schijf aan hangen voor de lokale backups. Die zal ook zo'n 8W verbruiken denk ik.
Uiteraard zou ik ook liever gewoon alles op 1 systeem draaien. Maar het energieverbruik van de extra schijven is ook vrij fors.
Enige optie die ik los hiervan overweeg is wellicht weer consolideren maar dan spindown toepassen. Maar met spindown zou Jellyfin natuurlijk nog steeds de disks steeds uit slaap halen met automatische monitoring etc. Schiet ook het doel voorbij. Want nieuw binnen gehaalde content (op de router) wil ik soms wel nog eens "direct" beschikbaar willen hebben. Wat nu kan doordat ik ze onderwater gewoon vanaf de router haal en Kodi geen issue maakt van missende bestanden. Zou ik naar Jellyfin gaan moet ik alsnog linksom of rechtsom iets van een scan doen op de library die bij consolidatie voornamelijk op de HDDs / RAIDZ1 pool staat en dus de HDDs weer "op spinnen".

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Over wat voor schijven in die NAS praten we? Wellicht zijn dat oude disks, dan zou je als die vervangt, wellicht ook kunnen consolideren bijvoorbeeld (bijvoorbeeld 3x 2TB naar 1x 8TB of zo, heb je nog een upgrade ook), dan verlaag je ook alsnog het stroomverbruik, als dat de belangrijkste motivator is?

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 16-11-2025 13:50 ]

• D43m0n
RobertMe schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:40:
[...]

Klopt. Zit 3x 3,5" in. Of om het anders uit te drukken: de slimme stekker aan de UPS met daarop servertje + NAS meet ~8W als de NAS uit staat, en 40-50W als de NAS aan staat. Toch nogal een aardig verschil om iets 24/7 beschikbaar te hebben dat dat niet hoeft te zijn.
Ik begrijp het volkomen, mijn oude NAS deed met gemak 30W idle.
Ik denk dat met gesplitste libraries de boel niet eens "altijd aan" hoeft te staan voor correct scannen. Ik heb een tijdje terug gezien dat ze (eerder al) een wijziging hebben gedaan dat lege library root mappen automatisch genegeerd worden. Dus als de NAS niet gemount is is die map leeg, en slaat een scan hem automatisch over (i.p.v. alles weg te gooien).
Waarbij gesplitste libraries an zich niet eens perse een issue hoeft te zijn voor me. Alleen vraag ik me af of dat goed gaat als er media dubbel is (dus bv als ik iets van router naar de NAS heb gekopieerd en het dus op beide staat).
Ik zie dat wanneer ik op mijn NAS een serie verwijder of verplaats buiten de jellyfin library, dat Jellyfin dan wel de afleveringen verwijderd, maar niet de serie of een seizoen van een serie verwijderd. De "bekeken" status blijft Jellyfin onthouden. Bij films werkt dit echter niet. Als ik dan de map verwijder of verplaats dan verwijderd Jellyfin automatisch de film in de library.
Tsja, zo kan ik hem ook omdraaien. Ik vind het best gek dat Jellyfin missende bestanden zomaar weggooit (v.w.b. de library). Kodi doet dat niet bv (die doet met scannen alleen toevoegen, en heeft ergens weggestopt een separate clean optie). En als ik het goed begrijp heeft Plex een soort van "prullenbak", met een "deze bestanden mis ik", maar als de bestanden terugkomen blijft wel de watch state etc behouden (en zal die vast niet de bestanden volledig opnieuw "scannen" v.w.b. screenshots voor zoeken etc etc)
Kodi en Jellyfin (of Emby/Plex) zijn ook appels en peren. Het is voor mij een aantal jaren geleden dat ik Kodi als client gebruikte met een NAS als bron. Wat ik me herinner had Kodi alleen een cache en werd daar niet standaard opgeruimd bij opstarten of als geplande taak. T.a.v. die watch state die Plex behoudt en wat ik hierboven schreef hoe Jellyfin met watch state van bekeken seizoenen van series omgaat, lijkt het gedrag daar wel op. Ik heb dit zojuist geprobeerd; ik heb een aflevering van een reeds bekeken seizoen teruggeplaatst in de "serie library" van Jellyfin en de "reeds bekeken" status heeft Jellyfin behouden. Voor series werkt dit dus kennelijk min of meer zoals Kodi het ook doet; een reeds bekeken status blijft Jellyfin onthouden. Ook als een aflevering tijdelijk even niet beschikbaar is voor Jellyfin. Ik ga dit ook even proberen voor een film. Bij een film zie ik hetzelfde gebeuren; als ik een film terugplaats, dan heeft Jellyfin onthouden dat deze al bekeken is.
Uiteraard zou ik ook liever gewoon alles op 1 systeem draaien. Maar het energieverbruik van de extra schijven is ook vrij fors.
Enige optie die ik los hiervan overweeg is wellicht weer consolideren maar dan spindown toepassen. Maar met spindown zou Jellyfin natuurlijk nog steeds de disks steeds uit slaap halen met automatische monitoring etc. Schiet ook het doel voorbij. Want nieuw binnen gehaalde content (op de router) wil ik soms wel nog eens "direct" beschikbaar willen hebben. Wat nu kan doordat ik ze onderwater gewoon vanaf de router haal en Kodi geen issue maakt van missende bestanden. Zou ik naar Jellyfin gaan moet ik alsnog linksom of rechtsom iets van een scan doen op de library die bij consolidatie voornamelijk op de HDDs / RAIDZ1 pool staat en dus de HDDs weer "op spinnen".
Als je spindown toepast op je NAS, dan zou je op die Jellyfin-library van je NAS realtime monitoring uit moeten zetten. En dan de geplande taken van Jellyfin om libraries te scannen naar eens per week aanpassen bijvoorbeeld. Dan zullen die schijven eens per week door Jellyfin uit hun slaap gehaald worden.

Ander idee: opslag in je router uitbreiden? En dan periodiek verplaatsen naar je NAS als de opslag in je router vol dreigt te raken? Ik neem aan dat je dit nu al handmatig verplaatst?

Controle vraag vanuit een ander perspectief; op je NAS gebruik je ZFS? Is dat om een zo groot mogelijk volume beschikbaar te hebben over 3 schijven heen? Of vooral om die bestanden daarop veilig te stellen tegen uitval? In beide gevallen zou je met 1 grote HDD kunnen volstaan in je NAS en daar spindown op toepassen. Dan wil je wel een backup hebben; die zou je selectief op een externe USB HDD op je NAS aan kunnen sluiten (en spindown toepassen?) en daarnaast ook selectief naar externe opslag backuppen. Dat doe ik met m'n foto's bijvoorbeeld. Met zo'n setup kun je misschien ook een zuiniger moederbord met voeding toepassen. Maar dit valt of staat ook een beetje met de terugverdientijd t.o.v. je stroomverbruik. Als het spul nog niet zo oud is, zonde natuurlijk. Maar als je met een paar maanden/jaar aan vervanging toe denkt te zijn misschien iets ter overweging?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als het om de watch states gaat, ik kwam - letterlijk vandaag - op WatchState, een 3rd party app dat de watchstate kan synchroniseren tussen meerdere servers, ook tussen Plex, Emby en Jellyfin.

• RobertMe
CH4OS schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:47:
Over wat voor schijven in die NAS praten we? Wellicht zijn dat oude disks, dan zou je als die vervangt, wellicht ook kunnen consolideren bijvoorbeeld (bijvoorbeeld 3x 2TB naar 1x 8TB of zo, heb je nog een upgrade ook), dan verlaag je ook alsnog het stroomverbruik, als dat de belangrijkste motivator is?
Het gaat om 18TB, 20TB en ik meen 22TB (maar kan ook 24 zijn). In RAIDZ1 dus effectief 2x18TB = 36TB opslag. Waarbij ik eerder "de laatste" 8TB heb moeten vervangen omdat 16TB effectief te weinig was / vol zat. Vervolgens is nog een 14TB gesneuveld (startte helemaal niet meer met draaien :X) waardoor ik op deze "over size" uit ben gekomen door steeds grotere disks te kopen.
Controle vraag vanuit een ander perspectief; op je NAS gebruik je ZFS? Is dat om een zo groot mogelijk volume beschikbaar te hebben over 3 schijven heen? Of vooral om die bestanden daarop veilig te stellen tegen uitval? In beide gevallen zou je met 1 grote HDD kunnen volstaan in je NAS en daar spindown op toepassen.
Zie hierboven. Het is een beetje combinatie van beiden. Er staat veel op, maar wellicht nog net "genoeg" om op 1 HDD te passen. Maar daarnaast staan ook backups van documenten etc er op dus daarom ook in 1x RAIDZ1 dus 1 parity disk. Intussen heb ik genoeg backups van de documenten etc (1x offsite, 1x op de NAS, 1x op servertje, en het origineel op PC / ...), maar een parity disk hierbij voor het geval dat is wel een "nice to have". Uiteraard zou ook stripe / RAID0 kunnen, met 2 disks :X
D43m0n schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:36:
[...]

Ik zie dat wanneer ik op mijn NAS een serie verwijder of verplaats buiten de jellyfin library, dat Jellyfin dan wel de afleveringen verwijderd, maar niet de serie of een seizoen van een serie verwijderd. De "bekeken" status blijft Jellyfin onthouden. Bij films werkt dit echter niet. Als ik dan de map verwijder of verplaats dan verwijderd Jellyfin automatisch de film in de library.

[...]

Kodi en Jellyfin (of Emby/Plex) zijn ook appels en peren. Het is voor mij een aantal jaren geleden dat ik Kodi als client gebruikte met een NAS als bron. Wat ik me herinner had Kodi alleen een cache en werd daar niet standaard opgeruimd bij opstarten of als geplande taak. T.a.v. die watch state die Plex behoudt en wat ik hierboven schreef hoe Jellyfin met watch state van bekeken seizoenen van series omgaat, lijkt het gedrag daar wel op. Ik heb dit zojuist geprobeerd; ik heb een aflevering van een reeds bekeken seizoen teruggeplaatst in de "serie library" van Jellyfin en de "reeds bekeken" status heeft Jellyfin behouden. Voor series werkt dit dus kennelijk min of meer zoals Kodi het ook doet; een reeds bekeken status blijft Jellyfin onthouden. Ook als een aflevering tijdelijk even niet beschikbaar is voor Jellyfin. Ik ga dit ook even proberen voor een film. Bij een film zie ik hetzelfde gebeuren; als ik een film terugplaats, dan heeft Jellyfin onthouden dat deze al bekeken is.
Thanks. Ik ga dit nog eens even "evalueren". Als dit idd zo werkt en die niet alsnog elke keer de nieuwe oude bestanden volledig gaat "scannen" (dus screenshots maken etc) dan is dat ook voldoende. Dan laat Jellyfin gewoon zien wat echt gekeken kan worden. Als die dan alsnog elke keer een volledige scan doet is dat natuurlijk wel prut omdat die "met NAS" dus ineens weer honderden bestanden gaat analyseren.
Ander idee: opslag in je router uitbreiden? En dan periodiek verplaatsen naar je NAS als de opslag in je router vol dreigt te raken? Ik neem aan dat je dit nu al handmatig verplaatst?
Betaal jij het? :+ Zit nu 4TB SSD in. En die is al op het "hoogtepunt" gekocht (200 - 250). Uitbreiden is dus nogal kostbaar. En gezien het op de router binnen komt, gaat het ook weer van op de router naar buiten. Dus de SSD is continu "vol". Om dus te seeden.

• D43m0n
CH4OS schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:40:
Als het om de watch states gaat, ik kwam - letterlijk vandaag - op WatchState, een 3rd party app dat de watchstate kan synchroniseren tussen meerdere servers, ook tussen Plex, Emby en Jellyfin.
DaRk PoIsOn schreef op zondag 16 november 2025 @ 05:03:
@RobertMe
[..]
Je zou dan volgens mij zelfs via 1 Trakt account kunnen bijhouden welke afleveringen je hebt gezien van een serie.
[..]
De Trakt.tv plugin kan inderdaad de watch state bijhouden. Nou vraag ik me dus wel af of wat ik eerder zei dan door Jellyfin zelf gedaan wordt, of door de Trakt.tv plugin:
D43m0n schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:36:
[...]

T.a.v. die watch state die Plex behoudt en wat ik hierboven schreef hoe Jellyfin met watch state van bekeken seizoenen van series omgaat, lijkt het gedrag daar wel op. Ik heb dit zojuist geprobeerd; ik heb een aflevering van een reeds bekeken seizoen teruggeplaatst in de "serie library" van Jellyfin en de "reeds bekeken" status heeft Jellyfin behouden. Voor series werkt dit dus kennelijk min of meer zoals Kodi het ook doet; een reeds bekeken status blijft Jellyfin onthouden. Ook als een aflevering tijdelijk even niet beschikbaar is voor Jellyfin. Ik ga dit ook even proberen voor een film. Bij een film zie ik hetzelfde gebeuren; als ik een film terugplaats, dan heeft Jellyfin onthouden dat deze al bekeken is.

[...]
Ik kan volgens mij niet eenvoudig zien of het dus de Trakt.tv plugin is, of Jellyfin zelf die de watch state bijhoudt...

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

D43m0n schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:13:
De Trakt.tv plugin kan inderdaad de watch state bijhouden. Nou vraag ik me dus wel af of wat ik eerder zei dan door Jellyfin zelf gedaan wordt, of door de Trakt.tv plugin:
Die plugin is al oud, wordt volgens mij niet meer actief onderhouden (afaik heeft Plex geen officieel support meer voor plugins) en doet de synchronisatie volgens mij voor 1 gebruiker. WatchState kan zover ik kan zien, zelfs voor meerdere personen bijhouden en kent ook webhooks, dus wanneer een film is gemarkeerd als gezien in Tautulli (voor die user), kan je ook een synchronisatie afdwingen middels het aftrappen van een webhook..
Ik kan volgens mij niet eenvoudig zien of het dus de Trakt.tv plugin is, of Jellyfin zelf die de watch state bijhoudt...
Voordeel is dus wel, dat op deze manier je geen 3rd party nodig hebt zoals Trakt of JustWatch etc.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 16-11-2025 15:23 ]

• D43m0n
RobertMe schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:12:
[...]

Het gaat om 18TB, 20TB en ik meen 22TB (maar kan ook 24 zijn). In RAIDZ1 dus effectief 2x18TB = 36TB opslag. Waarbij ik eerder "de laatste" 8TB heb moeten vervangen omdat 16TB effectief te weinig was / vol zat. Vervolgens is nog een 14TB gesneuveld (startte helemaal niet meer met draaien :X) waardoor ik op deze "over size" uit ben gekomen door steeds grotere disks te kopen.
Als ik dit lees doe ik de aanname dat je qua opslag hoeveelheid niet met minder af kunt.
Zie hierboven. Het is een beetje combinatie van beiden. Er staat veel op, maar wellicht nog net "genoeg" om op 1 HDD te passen. Maar daarnaast staan ook backups van documenten etc er op dus daarom ook in 1x RAIDZ1 dus 1 parity disk. Intussen heb ik genoeg backups van de documenten etc (1x offsite, 1x op de NAS, 1x op servertje, en het origineel op PC / ...), maar een parity disk hierbij voor het geval dat is wel een "nice to have". Uiteraard zou ook stripe / RAID0 kunnen, met 2 disks :X
Er is voor zover ik weet geen voordelig alternatief om dit op een andere manier rendabel te maken voor de hoeveelheid opslag. Spindown en efficiëntie zijn dan je enige opties maar daar heb je ongetwijfeld al het e.e.a. mee gedaan.
Thanks. Ik ga dit nog eens even "evalueren". Als dit idd zo werkt en die niet alsnog elke keer de nieuwe oude bestanden volledig gaat "scannen" (dus screenshots maken etc) dan is dat ook voldoende. Dan laat Jellyfin gewoon zien wat echt gekeken kan worden. Als die dan alsnog elke keer een volledige scan doet is dat natuurlijk wel prut omdat die "met NAS" dus ineens weer honderden bestanden gaat analyseren.
Ja, even een slag om de arm of ik dit dus op basis van aanname gedaan heb omdat ik dus ook de Trakt.tv plugin gebruik in Jellyfin. Maar de tip van @CH4OS zou ook een oplossing voor de watch state kunnen zijn, naast Trakt.tv, of Jellyfin zelf.
Betaal jij het? :+ Zit nu 4TB SSD in. En die is al op het "hoogtepunt" gekocht (200 - 250). Uitbreiden is dus nogal kostbaar. En gezien het op de router binnen komt, gaat het ook weer van op de router naar buiten. Dus de SSD is continu "vol". Om dus te seeden.
Ouch, nope O-)
Pagina: 1