THE_BASE schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:57:
Ik heb toch in m’n hele leven wel wat ziekenhuizen bezocht, ene jaar wat meer dan het andere. Ik heb altijd de voordeligste polis met vrije ziekenhuis keuze en nog nooit iets van een omzetplafond gemerkt. Ben altijd vrij snel aan de beurt bij een van de ziekenhuizen in de buurt. Ik woon dan wel bij een vrij grote stad.
Het is ook geen garantie dat je er last van krijgt. En wellicht weet je soms niet eens dat het speelt, omdat je er niet in verdiept hebt op dat moment. Niet elk ziekenhuisbezoek heeft evenveel haast voor jezelf.
Heb inmiddels door schande en schade wel e.e.a. geleerd. Zo heb je ook voordeel als je in bepaalde postcodegebieden woont in de buurt van een academisch ziekenhuis, want dan kan je direct vanuit de huisarts naar hen toe worden verwezen. Als je buiten een bepaald postcodegebied woont, dan weigert een academisch ziekenhuis je mogelijk, omdat 'je niet in de regio woont' terwijl dat academisch ziekenhuis met afstand het dichtstbijzijnde academische ziekenhuis is. Al meermaals meegemaakt dat ik daardoor eerst naar het 'normale' ziekenhuis wordt verwezen, wachtlijst af moet wachten, dan daar zes weken "wordt behandeld" maar men niet goed de juiste diagnose kan vaststellen. Vervolgens om die reden naar academisch ziekenhuis wordt verwezen (tertiaire verwijzing). Daar op de wachtlijst komt te staan, en terwijl je daar op de wachtlijst staat, toegang tot de zorg van het ziekenhuis die je verwezen hebt verliest, omdat ze anders vrezen 'dat de zorgverzekeraar moeilijk doet' en je het mag uitzoeken met je klachten. Tenzij je van de huisarts voor de tussentijd een nieuwe verwijzing kan regelen. Maar ja, dan ook wachtlijst normaal ziekenhuis want wachtlijst voor nieuwe verwijzingen. En als je dan aan de beurt bent bij het academische ziekenhuis heb je de eerste consult, en in enkele minuten stellen ze de juiste diagnose en krijg je adequate behandeling in de vorm van receptje. Dus bij de juiste arts kost iets enkele minuten, maar ik heb maanden mogen wachten. En dit is zonder omzetplafonds zover ik weet.
Ik heb inmiddels geleerd dat de stelling "de zorg in NL is goed geregeld en van hoge kwaliteit" niet genuanceerd genoeg is om de lading te dekken, want zoals boven beschreven kan de toegang tot de juiste zorg versperd worden met maanden wachten en contra-constructieve regels, terwijl de diagnose in enkele minuten bij de juiste arts te stellen is. En dat is me meer dan 1x overkomen.