Op dit moment in 2025 heb ik de Univé Zorg Select Polis met 885 ER + Fysio 6 + Zilveren Kruis AV Tand basis en AV 2 ster.
De losse aanvullende verzekeringen van ZK heb ik al jaren (soms tussen 1 en 2 ster gewisseld), maar ik had dit jaar Fysio 6 bij Univé erbij gedaan omdat ik veel Fysio nodig had in 2025 (gelukkig niet meer nodig).
Basisverzekering:
In 2026 zal ik wederom kiezen voor de goedkoopste verzekering met 885 ER.
€125,40 bij de diverse VGZ merken (VGZbewuzt, United Consumers, Univé en IZZ). Dit is €5,50 minder dan in 2025.
Aanvullende verzekeringen:
Helaas vervallen inderdaad de collectiviteitskortingen van mijn losse ZK tand basis en AV 2 ster en zal de premie €3,45 hoger zijn.
Echter lijkt het nog steeds het voordeligst te zijn om die losse ZK pakketjes te houden. Ze kunnen niet meer nieuw los afgesloten worden.
Tand:
ZK tand basis (9,50) vs de diverse VGZ merken (incl UC, Univé, IZZ ed) tand start (va 6,75 (UC)):
Consult C02 of C03 - VGZ: goedkopere merken 75% dekking, duurdere 100%. ZK: 100% dekking
Gebitsreiniging - VGZ: 75-80% dekking 25 min, ZK: 100% dekking 25 min (of 15 min en 2 consulten)
Vullingen, foto’s en verdoving - VGZ: 75-80% dekking tot 100,-, ZK: 100% dekking tot 75,-
Extracties en nazorg implantologie: VGZ: geen dekking, ZK: 100% dekking tot 75,-
Bij de VGZ merken zal je altijd een deel zelf moeten betalen. VGZbewuzt tand 250 voor 10,- pm is ook een optie (75% dekking tot 250,-), maar dat is niet voordeliger als je maar een paar dingen declareert. Je kan ook 114,- opzij zetten op een spaarrekening. Het ligt natuurlijk aan je situatie wat beter is, maar mijns inziens biedt ZK tand basis de voordeligste dekking.
Wil je iets meer dan is een losse IZA Extra tand 1 voor 17,- pm het voordeligst (tot 250,- 100% dekking). Hetzelfde pakket bij UMC dekt kronen en bruggen en gedeeltelijk kunstgebit/prothese tot 80% en de rest tot 100%, ook voor 17,-. (In principe kan je bij alle VGZ merken losse aanvullende verzekeringen afsluiten. UMC en Univé kan ik iig bevestigen. IZA weet ik niet.)
Fysio en (alternatieve) beweegzorg
Een aantal jaar geleden viel orthomanuele therapie, osteopathie en chiropractie ed nog onder beweegzorg, maar helaas hebben de zorgverzekeraars dat (sneaky) overgeheveld naar alternatieve zorg en een max vergoeding per consult ingevoerd ipv een totaal max per jaar te hanteren zoals voorheen. Sommigen vergoeden nu nog maar 25,- per consult!
Ik heb jaren een (losse) UMC AV gehad, welke een ruime beweegzorg dekking had. Daarna ben ik overgestapt op ZK.
Zilveren Kruis AV 2 ster dekt 12 x fysio en 250,- alternatieve (beweeg)zorg (40,-pc) voor 22,50. Dus met de 125,40 is dat 147,90.
Dat is nog altijd een veel betere deal dan Anderzorg met 6 x fysio en 200,- alternatief (40,-pc) die met 152,80 bovenaan de vergelijkers komt. Of dan Zorg en Zekerheid met 12 x fysio en 250,- alternatief (25,-pc) met 152,09 bij Zorgkiezer.
Ik vind nog steeds dat als de zorgverzekeringmarkt echt vrij zou zijn en je basis en AV's kan mixen tussen merken, dat het veel interessantere AV's zou opleveren en mensen betere passende dekkingen voor een betere prijs zouden kunnen krijgen.
Nu moeten we het hiermee doen en is er niet veel meer te shoppen, nu een van de laatste maatschappijen die losse AV's toeliet dat stopt. Alleen de VGZ groep laat het nog toe zover ik weet, en wellicht nog interpolis en de onvz groep met toeslag. En zou de christelijke zorgverzekeraar ZK achterna zijn gegaan of staan zij het nog toe? Ik ga eens wat maatschappijen benaderen denk ik.
En zou de VGZ groep het toelaten om een de Friesland AV standaard los af te sluiten bij bv een IZZ basisverzekering?
Interessantere voordelige AV's, mits ze los afgesloten kunnen worden bij de 125,40 basisverzekering van de VGZ merken:
-Friesland av standaard
-Vvaa plus
-de christelijke zorgverzekeraar mediumpolis
-Independer zonderzorgen
edit: IZZ variant bewuzt is trouwens een zeer interessante optie om te kiezen voor de basisverzekering van 125,40:
Je kan met het pggm&co collectief voor 2,50 het instap pakketje toevoegen dat 6 x fysio, 350,- mindfullness, 10.000,- tandongeval, 200,- pers. gezondheidsbudget, spoedeisende zorg en repatriëring in het buitenland, anticonceptie, mantelzorg 5 dagen, mantelzorgmakelaar 250,- en intake arbeidfysiotherapie 43,60 dekt.
Wordt vervolgd...
[
Voor 5% gewijzigd door
birdibird op 21-11-2025 02:30
]
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler