• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-12 18:10
Ferra schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:36:
Even snel rondgekeken naar alle verzekeraars met een goedkope tandverzekering. Ik ga waarschijnlijk overstappen naar FBTO Basis. NN is het goedkoopst, maar ik ken die niet als zorgverzekeraar.

NN voor 142,45 met Tand250 75% 10,7 maakt 153,15
VGZBewuzt voor 147,40 met Tand250 75% 10 euro is 157,40
VinkVink met 142,40 met Tand250 75% 14,45 voor 156,85
FBTO met 148,75 met Tand250 75% 7,20 voor 155,95

Rare is wel dat FBTO niet op Independer staat.
Ik zit nu 3 jaar bij NN en blijf waarschijnlijk het 4e jaar ook.

Ik ben ernstig ziek geweest en de telefonische klantenservice was echt top met uitleg en hulp. Qua service doet het niet aan als budget merk en ook niet onder aan de A-merk zorgverzekeraars. Klachten worden ook serieus genomen, al kan het antwoorden wel een paar weken duren. Ze zijn goed telefonisch bereikbaar buiten het “overstapseizoen”.

Medische beoordelingen worden ook vrij vlot gedaan. Ook zijn bijna alle zorgverleners bij me in de buurt zijn gecontracteerd.

Ze hebben ook best veel klantvoordelen zonder dat je een aanvullende verzekering hoeft, zoals bijvoorbeeld korting op een bril.

Ik heb de zorg vrij polis, maar met de zorg voordelig polis krijg je dezelfde service.

Enige minpunt wat ik kan bedenken is dat ze veel nog op papier doen. Voor een beoordeling moet je een formulier uitprinten en via de post opsturen. Declaraties waar een formulier bij hoort moet je ook uitprinten, invullen en dan weer online uploaden als foto. Het systeem wat deze declaraties vervolgens automatisch verwerkt, bevat ook wat bugs. Het is dus altijd goed zelf opletten of je declaratieformulier correct verwerkt is door het systeem.

[ Voor 16% gewijzigd door FlyingPineapple op 15-11-2025 14:31 ]

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hier lijkt het toch echt te lonen om de aanvullende verzekeringen van Zilveren Kruis uit 205 te behouden, zelfs met verlies van collectief voordeel.

Ik heb 8x fysio en de tandartsverzekering met controle, hygiëne tot 25 minuten én foto of vulling voor 19,75 euro per maand. Geen gedoe met 75% vergoeding tot 250 euro en dus eigen bijdrage. We gaan wel naar maandbetaling, want per jaar levert slechts 2 euro op.

Voor de basis gaat het hier tussen Nationale Nederlanden voor 142,45 of blijven bij FBTO voor 148,75. Maar waarschijnlijk de eerstgenoemde.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Internet Janny schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:54:
Tand Basis (maximaal € 250,- / 75% van je controles, mond-hygiëne, vullingen en verdovingen) is hier 9,50 bij FBTO?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bheQ_vv5MeCGhos9-t4JclCcjU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkuGtArnEl9ig8hX4CKgjkTn.jpg?f=fotoalbum_large

• mincorum
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-12 13:11
THE_BASE schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:57:
Hier lijkt het toch echt te lonen om de aanvullende verzekeringen van Zilveren Kruis uit 205 te behouden, zelfs met verlies van collectief voordeel.

Ik heb 8x fysio en de tandartsverzekering met controle, hygiëne tot 25 minuten én foto of vulling voor 19,75 euro per maand. Geen gedoe met 75% vergoeding tot 250 euro en dus eigen bijdrage. We gaan wel naar maandbetaling, want per jaar levert slechts 2 euro op.

Voor de basis gaat het hier tussen Nationale Nederlanden voor 142,45 of blijven bij FBTO voor 148,75. Maar waarschijnlijk de eerstgenoemde.
Kan je bij Zilveren Kruis nog enkel een AV afsluiten?

• frankdegraaf82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-11 22:43
@mincorum

Nee kan niet nieuw meer afgesloten worden

• THE_BASE
  • Niet online
mincorum schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:08:
[...]

Kan je bij Zilveren Kruis nog enkel een AV afsluiten?
Nee. Alleen behouden wat je hebt uit 2025.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16:41

Internet Janny

He does it for free

Dit is van dit jaar? Ik snap niet hoe jij hier komt.

Zero compensation

• Ferra
  • Niet online
Internet Janny schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:13:
[...]

Dit is van dit jaar? Ik snap niet hoe jij hier komt.
Van die link die eerder gedeeld is?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:04

FreakNL

Well do ya punk?

Ga 6 euro meer betalen per maand. Valt mee...

Aevitae, standaard ER.

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 16-11-2025 10:43 ]

• Internet Janny

Internet Janny

He does it for free

Ferra schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:21:
[...]

Van die link die eerder gedeeld is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TVu_We8_tkMJT1F10hhjqkQ31o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VxjV6pe6w7QloI6r7KW85lBu.png?f=fotoalbum_large
Ik zie het niet?? Dit is met de basis verzekering, bij basis plus staat het ook niet.

Zero compensation

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Overigens biedt Overstappen.nl bij veel zorgverzekeringen nu wel weer een tandongevallenverzekering aan. Niet meer gratis, maar voor drie euro per jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door TexMex op 16-11-2025 11:10 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

TexMex schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:07:
Overigens biedt Overstappen.nl bij veel zorgverzekeringen nu wel weer een tandongevallenverzekering aan. Niet meer als cadeautje, maar voor drie euro per jaar.
Als het toch betaald is kun je ook onafhankelijk van de overstap website via Centraal Beheer: https://www.centraalbehee...gen/ongevallenverzekering tandongevallen afsluiten bij een ongevallenverzekering voor een totaal van €10/jr per persoon.
NB ook de reden dat ik destijds dit heb afgesloten omdat het eerder bij Independer als bonus werd meeverzekerd en ik toen overstapte op een zorgverzekering die niet via Independer afgesloten kon worden. €10/jr vind ik peanuts als het mij meer vrijheid geeft voor het kiezen van een ZV en/of cashback methode.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
True schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:11:
[...]

Als het toch betaald is kun je ook onafhankelijk van de overstap website via Centraal Beheer: https://www.centraalbehee...gen/ongevallenverzekering tandongevallen afsluiten bij een ongevallenverzekering voor een totaal van €10/jr per persoon.
NB ook de reden dat ik destijds dit heb afgesloten omdat het eerder bij Independer als bonus werd meeverzekerd en ik toen overstapte op een zorgverzekering die niet via Independer afgesloten kon worden. €10/jr vind ik peanuts als het mij meer vrijheid geeft voor het kiezen van een ZV en/of cashback methode.
Maar dat is geen tandongevallenverzekering. Dat komt er dan nog weer bij. 3 euro per jaar is niets wel érg goedkoop.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ik zit al jaren bij IZZ en wederom is IZZ het goedkoopst voor mij (€171,xx), scheelt niet veel met a.s.r (€175,xx). Bij IZZ heb ik een aanvullende verzekering die niet meer bestaat en wegvalt als ik mijn verzekering aanpas, en de aanvullende verzekeringen die IZZ nu aanbiedt zijn slechter dan wat ik nu heb. Daar zit 100% vergoeding tot €250 aan mondzorg bij in, en eigenlijk het enige wat ik gebruik/nodig heb (eigenlijk maak ik daarnaast meer kosten aan mondzorg maar dat krijg je nergens volledig/meer vergoed zonder meer premie te moeten betalen).

Bij FBTO, NN, etc. zou ik allemaal >€180 uitkomen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Leaguer schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:59:
[...]

Maar dat is geen tandongevallenverzekering. Dat komt er dan nog weer bij. 3 euro per jaar is niets wel érg goedkoop.
Nee het is precies zoals ik zeg: je sluit de tandongevallenverzekering af bij de ongevallenverzekering en het totaal is €10/jr. Dan heb je meer én bent niet afhankelijk van overstappen.nl dus kunt meer opties kiezen óf ergens met een cashback die €7 makkelijk weer terughalen.

• Ferra
  • Niet online
Internet Janny schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:45:
[...]

[Afbeelding]
Ik zie het niet?? Dit is met de basis verzekering, bij basis plus staat het ook niet.
Hier staan de premies voor 2026: Klik hier voor de premies

Blijkbaar nog niet overal op hun website doorgevoerd? Uiterlijk 19 november lees ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Ferra op 17-11-2025 07:53 ]

• Ferra
  • Niet online
Ik zie trouwens op Independer dat merken als Univé of United Consumers niet afsluitbaar zijn en op Zorgkiezer wel. Dat is toch ook apart?

[ Voor 199% gewijzigd door Ferra op 17-11-2025 07:54 ]

• Ferra
  • Niet online
Wispe schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:24:
Ik zit al jaren bij IZZ en wederom is IZZ het goedkoopst voor mij (€171,xx), scheelt niet veel met a.s.r (€175,xx). Bij IZZ heb ik een aanvullende verzekering die niet meer bestaat en wegvalt als ik mijn verzekering aanpas, en de aanvullende verzekeringen die IZZ nu aanbiedt zijn slechter dan wat ik nu heb. Daar zit 100% vergoeding tot €250 aan mondzorg bij in, en eigenlijk het enige wat ik gebruik/nodig heb (eigenlijk maak ik daarnaast meer kosten aan mondzorg maar dat krijg je nergens volledig/meer vergoed zonder meer premie te moeten betalen).

Bij FBTO, NN, etc. zou ik allemaal >€180 uitkomen.
FBTO zit op 165,70 als ik goed kijk met hun nieuwe premies (zie mijn vorige post). 148,75 + 16,95. Ligt onder de 171 euro van IZZ. En is ook Tand250 100%.

FBTO heeft sowieso scherpe prijzen voor hun aanvullende verzekeringen als ik het nu zo zie in vergelijking met andere zorgverzekeraars.

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12 14:04
Ik zit nu met mijn 2 kids bij VGZ (via UC). Betaal EUR 129,90 per maand. Max. ER en verder geen aanvullende verzekeringen.
Kreeg zojuist een mail van VGZ inzake de nieuwe 2026 premie. Die zal EUR 125,40 per maand worden, voor hetzelfde als dit jaar. Snel even een check gedaan op Independer en kom ook daar op EUR 125,40 uit, het klopt dus. Samen met mijn partner, hele gezin dus, op EUR 250,80 per maand.
Zie ik iets over het hoofd, afgezien van een evt. cashback ergens? Tandarts gaan we samen 1x (max 2x) per jaar heen zonder rare fratsen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ferra schreef op maandag 17 november 2025 @ 07:25:
Ik zie trouwens op Independer dat merken als Univé of United Consumers niet afsluitbaar zijn en op Zorgkiezer wel. Dat is toch ook apart?
Nee, independer is zo onafhankelijk als de pay out per verwezen klant is. En als ze er geen lucratieve afspraken over kunnen maken sta je er gewoon niet tussen.

• Wispe
  • Niet online
Ferra schreef op maandag 17 november 2025 @ 07:58:
[...]

FBTO zit op 165,70 als ik goed kijk met hun nieuwe premies (zie mijn vorige post). 148,75 + 16,95. Ligt onder de 171 euro van IZZ. En is ook Tand250 100%.

FBTO heeft sowieso scherpe prijzen voor hun aanvullende verzekeringen als ik het nu zo zie in vergelijking met andere zorgverzekeraars.
Dat klopt, maar bij FBTO heb ik in de Zorgverlener-zoekmachine een aantal instellingen waar ik gebruik van maak (huisarts, GGD, etc.) doorheen gegooid voor het jaar 2025 en een aantal konden niet worden gevonden, dus ik neem aan dat ze daar geen contract mee hebben en dat ook niet gaan doen voor 2026.
Dat is bij IZZ wel zo (of het is nog niet afgesloten voor 2026). Of klopt mijn redenatie niet?
Daarom had ik die Basis Vrij gekozen.

Vroeger had ik een collectiviteitskorting bij IZZ en nu kan je geen aanvullende verzekering meer krijgen als je geen collectiviteitskorting hebt. In die aanvullende verzekering zit ook max. 6x fysio, waar ik geen gebruik van maak maar je weet maar nooit. Nu kan ik via mijn werkgever collectiviteitskorting krijgen bij Univé, maar onder de streep ga ik daar €184,22 betalen voor dezelfde dekking als bij IZZ ... 8)7

Overigens is FBTO nu bezig met hun website bij te werken met de getallen voor 2026, dus ik kan niet opnieuw kijken/checken.

• Hendrikje1
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
-Muncky- schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:17:
Ik zit nu met mijn 2 kids bij VGZ (via UC). Betaal EUR 129,90 per maand. Max. ER en verder geen aanvullende verzekeringen.
Kreeg zojuist een mail van VGZ inzake de nieuwe 2026 premie. Die zal EUR 125,40 per maand worden, voor hetzelfde als dit jaar. Snel even een check gedaan op Independer en kom ook daar op EUR 125,40 uit, het klopt dus. Samen met mijn partner, hele gezin dus, op EUR 250,80 per maand.
Zie ik iets over het hoofd, afgezien van een evt. cashback ergens? Tandarts gaan we samen 1x (max 2x) per jaar heen zonder rare fratsen.
Hier ook VGZ via UC en max ER. Ik ga volgend jaar 129,40 per maand betalen. Dat is inclusief AV 'Zorg Start' en tandongevallen verzekering. Zonder is dan inderdaad 125.40.

Je zou dan zeggen dat die 129.90 ook met AV moet zijn. Al snap ik dan even die 50 cent extra niet?

Gevalletje maandochtend. Verkeerd gelezen O+ .

UC 2025: 149.90 - 20 euro korting ER = 129.90 per maand
UC 2026: Premie is verlaagd met 2.50 per maand: 147,40 - 22 euro koritng ER = 125.40 per maand.

[ Voor 15% gewijzigd door Hendrikje1 op 17-11-2025 11:23 ]

• Internet Janny

Internet Janny

He does it for free

@Wispe FBTO is bijgewerkt. Ik heb nu ook 7,20 staan voor tand basis.

Zero compensation

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-12 13:27
Hendrikje1 schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:42:
[...]

Hier ook VGZ via UC en max ER. Ik ga volgend jaar 129,40 per maand betalen. Dat is inclusief AV 'Zorg Start' en tandongevallen verzekering. Zonder is dan inderdaad 125.40.

Je zou dan zeggen dat die 129.90 ook met AV moet zijn. Al snap ik dan even die 50 cent extra niet?

Gevalletje maandochtend. Verkeerd gelezen O+ .

UC 2025: 149.90 - 20 euro korting ER = 129.90 per maand
UC 2026: Premie is verlaagd met 2.50 per maand: 147,40 - 22 euro koritng ER = 125.40 per maand.
Ik zit via mijn werkgever bij VGZ en ook hier is de premie voor volgend jaar lager. Keer wat anders dan alsmaar stijgen :)

De wijzen komen uit het Oosten!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:28
Het lijkt erop dat ik komend jaar ietsje voordeliger uit ga zijn.

Afgelopen twee jaar bij FBTO gezeten. Deze was (denk ik/volgens mij) in 2024 de goedkoopste, anders was ik er niet naar overgestapt. In 2025 was het prijsverschil tussen een andere verzekeraar minimaal, dus gewoon een jaar door laten lopen.

Minimaal eigen risico is voor mij sinds een paar jaar helaas het voordeligste, afgelopen jaar was ik op 11 februari daar al door heen. Ik betaal per jaar en zet hierbij 150eu per maand opzij op een spaardoel. Spaarrente is ongeveer gelijk aan de korting dus inmiddels lood om oud ijzer.

Waarom ik goedkoper uit ben? Nationale Nederlanden is "slechts" 1.675eu oftewel 139eu per maand, afgelopen jaar bij FBTO 1.733eu betaalt.
Anders dan prijs heb ik geen wensen. Alle ziekenhuizen in de regio kan ik sowieso terecht en dat is voor mij afdoende. Ze moeten gewoon mijn zorgkosten betalen en dat doen ze allemaal. Kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst contact heb gehad met een zorgverzekeraar.

Nog even kijken of er via CashbackXL iets echt voordeliger uitvalt. Zo is Nationale Nederlanden niet af te sluiten via Independer of Zorgkiezer. De laatste euro onderuit de kan halen hoeft voor mij verder ook niet.

• THE_BASE
  • Niet online
B-Real schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:54:
Het lijkt erop dat ik komend jaar ietsje voordeliger uit ga zijn.

Afgelopen twee jaar bij FBTO gezeten. Deze was (denk ik/volgens mij) in 2024 de goedkoopste, anders was ik er niet naar overgestapt. In 2025 was het prijsverschil tussen een andere verzekeraar minimaal, dus gewoon een jaar door laten lopen.

Minimaal eigen risico is voor mij sinds een paar jaar helaas het voordeligste, afgelopen jaar was ik op 11 februari daar al door heen. Ik betaal per jaar en zet hierbij 150eu per maand opzij op een spaardoel. Spaarrente is ongeveer gelijk aan de korting dus inmiddels lood om oud ijzer.

Waarom ik goedkoper uit ben? Nationale Nederlanden is "slechts" 1.675eu oftewel 139eu per maand, afgelopen jaar bij FBTO 1.733eu betaalt.
Anders dan prijs heb ik geen wensen. Alle ziekenhuizen in de regio kan ik sowieso terecht en dat is voor mij afdoende. Ze moeten gewoon mijn zorgkosten betalen en dat doen ze allemaal. Kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst contact heb gehad met een zorgverzekeraar.

Nog even kijken of er via CashbackXL iets echt voordeliger uitvalt. Zo is Nationale Nederlanden niet af te sluiten via Independer of Zorgkiezer. De laatste euro onderuit de kan halen hoeft voor mij verder ook niet.
CashbackXL doet via Overstappen nog wel 20 euro voo Nationale Nederlanden.

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-12 17:53
THE_BASE schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:32:
[...]

CashbackXL doet via Overstappen nog wel 20 euro voo Nationale Nederlanden.
Tot wel 30% korting op de Nationale-Nederlanden Zorgverzekering 100% Vrije Zorgkeuze: bepaal zelf je arts, fysio en ziekenhuis
https://www.cashbackxl.nl...ostcode-zorgcollectief-nn

Dat is niet de NN Voordelig waar hij naar verwees.

Edit: Zie nu dat ze meer in de aanbieding hebben. Niet alleen NN. Of zie ik verkeerd?
https://www.cashbackxl.nl/zorgverzekering-2026
https://www.cashbackxl.nl...swijzernl-zorgverzekering

[ Voor 31% gewijzigd door rr7r op 17-11-2025 15:02 ]

• THE_BASE
  • Niet online
rr7r schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:58:
[...]

[...]

https://www.cashbackxl.nl...ostcode-zorgcollectief-nn

Dat is niet de NN Voordelig waar hij naar verwees.

Edit: Zie nu dat ze meer in de aanbieding hebben. Niet alleen NN. Of zie ik verkeerd?
https://www.cashbackxl.nl/zorgverzekering-2026
https://www.cashbackxl.nl...swijzernl-zorgverzekering
Je hebt gelijk, dat is Zorg Vrij. Geen cashback voor Nationale Nederlanden dus!

• Wispe
  • Niet online
Internet Janny schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:26:
@Wispe FBTO is bijgewerkt. Ik heb nu ook 7,20 staan voor tand basis.
Even gekeken:

- FBTO: Basis ad €148,75 (waarvan ik niet zeker weet of alle instellingen waar ik gebruik van maak worden vergoed) + Tand ad €16,95 (en de mondhygiënist wordt voor 75% vergoed) + Spieren en Gewrichten ad €7,20 + €3,25 voor 6 fysiobehandelingen per jaar (gebruik ik niet, maar zit wel bij mijn aanvullende verzekering van IZZ in) = €172,90.

- IZZ: Basis Bewuzt ad €145,93 + Bijzonder Bewust (bestaat niet meer) ad €25,46 (incl. 6x fysiobehandelingen en 100% mondzorg tot max €250) = €171,39.

Dus voor mij is IZZ goedkoper dan FBTO.

Overigens kost de tandarts maar €28,xx, dus die 75% vergoeding voor mondhygiënist bij FBTO wordt een flinke rekening ernaast.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:00
Wij betalen in 2025 voor ons tweeën bij FBTO Basis €310,90 per maand (Basis + €385 + 75% Tand tot €250 per jaar).
Ik heb voor ons vergeleken via Pricewise en Independer, en wij gaan er €1 per maand meer betalen bij FBTO en dat is geen ramp (Basis + €385 + 75% Tand tot €250 per jaar) wij komen uit op €311,90 per maand (Per persoon €155,95) Ik zie dat bij Nationale Nederlanden zelfs €306,30 (Per persoon €142,45 + €10,70 Tandverzekering, en dat kost via hun officiële website met zelfs 80% vergoeding voor tandkosten.

FBTO 2026: Per persoon
Basis €148,75
Eigen Risico (€385,-) €0,00
Uw Basispremie €148,75
Uw aanvullende modules:
Tand Basis (250,- (75% vergoeding voor tandarts) €7,20
Totaal premie €155,95

Ik ga minimaal 3 keer in het jaar langs bij de mondhygiëniste en 1 keer per jaar naar de tandarts en FBTO vergoed hiervan 75% (Wordt automatisch verstuurd door de praktijk naar mijn verzekering en ik krijg na 1 maand de rekeing) Kan dit een verschil maken tussen 75% of 80% of niet? Mijn vrouw vind €311,90 goed geprijsd. Wij hebben alleen Basis zonder extra's behalve dan de tand vergoeding tot €250 per jaar 75%.

Ik heb verder geen medische zorg op het moment en gebruik niet het eigen risico. Ik had jaren lang €885 het hoogste eigen risico, maar heb dit verlaagt sinds een jaar of 2. Zelfs dit jaar is de korting voor het hoogste eigen risico maar €5 per maand en dat is echt niks. Vroeger maakte hierbij echt het verschil!

[ Voor 32% gewijzigd door Van der Berg op 18-11-2025 13:09 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
@Van der Berg Gewoon weer even je wensen op een vergelijker invullen en vergelijken.
Het eigen risico verhogen heeft overigens vaak nog wel degelijk zin, maar veelal bij de uitgebreidere combinatiepolissen, bij a.s.r. Juiste Keuze is dit bijvoorbeeld nog wel €19,50 per maand bij een ER van €885.

Maar als je gewoon de goedkoopste basisverzekering wilt met €885 ER en een €250 75% tandverzekering kom ik hier op uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTqEzEkUyRYSoxZHv58YEY6jHbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fBt0dUAlZIDxhox4Ids9xNuf.png?f=fotoalbum_large

Dat scheelt dan toch weer dik €20 p/m met FBTO en €385 ER

N.b. dit is dus net als die polis van FBTO een naturapolis waarbij je afhankelijk bent van contracten.
Zonder contract is de vergoeding slechts 60% (van gemiddelde gecontracteerde tarief) en als een omzetplafond is bereikt kun je mogelijk alsnog niet terecht.

[ Voor 18% gewijzigd door JohanNL op 18-11-2025 13:58 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

• Internet Janny

Internet Janny

He does it for free

Ik heb een hoop zitten rekenen.
Met uncom tandextra ben je alsnog duurder uit dan zelf de tandarts bepalen. Ik heb verschillende scenario's berekend die ik jullie zal besparen.
Zowel de 75% 250 euro van uncom/vgz als de just smile tand verzekering.

Zero compensation

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:37
In mijn regio hebben o.a. NN en Unive-VGZ geen contract voor 2026 met 'mijn' ziekenhuis en apotheek. Daarom kies ik waarschijnlijk voor Menzis of hun submerk VinkVink. Zekerheid van gecontracteerde zorg is toch wel fijn. Heb geen behoefte aan een hoger eigen risico of een aanvullende (tandarts-) verzekering. Ben dus voor 142,40 EUR per maand bij VinkVink klaar wanneer ik mij over het gemis van telefonische klantenservice heen zet. Of zie ik nog iets over het hoofd?

• JohanNL
  • Nu online
Internet Janny schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:11:
Ik heb een hoop zitten rekenen.
Met uncom tandextra ben je alsnog duurder uit dan zelf de tandarts bepalen. Ik heb verschillende scenario's berekend die ik jullie zal besparen.
Zowel de 75% 250 euro van uncom/vgz als de just smile tand verzekering.
Je kunt het ook deels zien als waar ze oorspronkelijk voor bedoeld waren: verzekeren tegen onverwachte kosten.
Bij UC zit er ook die tandongevallen verzekering aan toegevoegd volgens mij.
Maarja een spaarrekening met €250 erop ipv zo'n verzekering doet het ook en is voor de meesten uiteindelijk voordeliger.
Dan aan het eind van het jaar koop je voor jezelf nog een leuk kerst cadeautje oid met het geld dat er overblijft :)

• Internet Janny

Internet Janny

He does it for free

U123456 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:30:
In mijn regio hebben o.a. NN en Unive-VGZ geen contract voor 2026 met 'mijn' ziekenhuis en apotheek. Daarom kies ik waarschijnlijk voor Menzis of hun submerk VinkVink. Zekerheid van gecontracteerde zorg is toch wel fijn. Heb geen behoefte aan een hoger eigen risico of een aanvullende (tandarts-) verzekering. Ben dus voor 142,40 EUR per maand bij VinkVink klaar wanneer ik mij over het gemis van telefonische klantenservice heen zet. Of zie ik nog iets over het hoofd?
Wachten tot 31 december en ze misschien wel een contract hebben?

Zero compensation

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:31
Wat @Internet Janny zegt: Wachten.

Je kunt tot 31 december opzeggen en hebt tot 31 januari om een nieuwe polis af te sluiten. Er is beslist geen haast bij!

• TexMex
  • Niet online
Internet Janny schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:43:
[...]

Wachten tot 31 december en ze misschien wel een contract hebben?
Meestal heeft de hele CZ kliek voor al zijn labels (dus ook Nationale Nederlanden) uiteindelijk zo goed als elk ziekenhuis gecontracteerd. Maar het kan inderdaad nog wel even duren...

• JohanNL
  • Nu online
Verder wat me opvalt aan VinkVink is dat hun vergoedingen voor niet-gecontracteerde zorg erg laag is, tot slechts 50%
https://www.vinkvink.nl/c...niet-gecontracteerde-zorg

Dat met volledig digitaal lijkt ook wat tegen te vallen: https://nl.trustpilot.com/review/vinkvink.nl

De zorgpas kun je alleen vinden in de app.
Let dus op dat je hier wel een geschikte telefoon voor hebt, als in een recente iOS of Android versie, anders heb je hier gewoon geen toegang tot.

Weliswaar dé goedkoopste basisverzekering met standaard ER, maar ik zou dit eigenlijk toch niemand aanraden.

• rr7r
Ik heb nog geen 1 verzekeraar gevonden die nu al huisarts+apotheek nu al gecontracteerd heeft.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:47
JohanNL schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:11:
Verder wat me opvalt aan VinkVink is dat hun vergoedingen voor niet-gecontracteerde zorg erg laag is, tot slechts 50%
https://www.vinkvink.nl/c...niet-gecontracteerde-zorg

Dat met volledig digitaal lijkt ook wat tegen te vallen: https://nl.trustpilot.com/review/vinkvink.nl

De zorgpas kun je alleen vinden in de app.
Let dus op dat je hier wel een geschikte telefoon voor hebt, als in een recente iOS of Android versie, anders heb je hier gewoon geen toegang tot.

Weliswaar dé goedkoopste basisverzekering met standaard ER, maar ik zou dit eigenlijk toch niemand aanraden.
Als alle ziekenhuizen in je omgeving gecontracteerd zijn, wat is dan het nadeel dat de vergoeding voor niet-gecontracteerd laag is? Bij spoed of andere redenen qua expertise etc. dan zijn doorverwijzingen toch ook altijd volledig vergoed? In welke situatie zul je er niet onderuit komen om die 50% zelf te lappen?

En dat er gemixte ervaringen zijn met klantenservices van zorgverzekeraars lijkt me zo ongeveer een universele waarheid als je trustpilot bekijkt. https://nl.trustpilot.com/review/zilverenkruis.nl

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik zit nu een jaar bij vinkvink voor €141,40 met 385 ER. Voor het eerst dat de stijging maar een whopping euro is. Andere jaren ging het al snel 10/15 euro omhoog. Maargoed ik ben jaarlijks van het overstappen want cashback en betere deal price wise elders. Das nu enkel NN zoals ik het nu zie. Maar voor enkel basis en 385 EUR eigen risico valt er weinig voordeel te halen met overstappen zo te zien.

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-12 12:45
rr7r schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:07:
[...]

Ik heb nog geen 1 verzekeraar gevonden die nu al huisarts+apotheek nu al gecontracteerd heeft.
Zorgkiezer deed mij vermoeden van wel, zelfs de grootste budgetpolis.
Zal me idd niks verbazen als daar klakkeloos info voor het jaar 2025 wordt gebruikt.

Cash is king.

• JohanNL
  • Nu online
Janpietertje89 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:30:
[...]

Als alle ziekenhuizen in je omgeving gecontracteerd zijn, wat is dan het nadeel dat de vergoeding voor niet-gecontracteerd laag is? Bij spoed of andere redenen qua expertise etc. dan zijn doorverwijzingen toch ook altijd volledig vergoed? In welke situatie zul je er niet onderuit komen om die 50% zelf te lappen?

En dat er gemixte ervaringen zijn met klantenservices van zorgverzekeraars lijkt me zo ongeveer een universele waarheid als je trustpilot bekijkt. https://nl.trustpilot.com/review/zilverenkruis.nl
Er zijn veel situaties denkbaar, maar in essentie gaat het om niet-spoedeisende zorg die je op voorhand niet had verwacht en waarbij jouw zorgverlener naar voorkeur geen contract heeft.
Dan heb je nog bij de meeste naturapolissen een zorgplafond, waardoor je ondanks contract niet terecht kunt als deze bereikt wordt.

• Cheezborger
  • Laatst online: 08:23
rr7r schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:07:
[...]

Huisarts is vrij voor iedereen, ongeacht de polis.

• rr7r
Cheezborger schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:19:
[...]

Huisarts is vrij voor iedereen, ongeacht de polis.
Hier lees ik dat dan mogelijk een deel niet wordt vergoed.
https://www.zorgkiezer.nl...kan-ik-naar-elke-huisarts

• Cheezborger
  • Laatst online: 08:23
Ik dacht altijd dat er het principe gold van vrije huisartsenzorg, waarbij je naar elke huisarts kunt gaan, ongeacht je polis. Blijkbaar is dat toch niet zo. Excuses voor mijn reactie dan. :)

• Janpietertje89
  • Laatst online: 09:47
JohanNL schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:58:
[...]

Er zijn veel situaties denkbaar, maar in essentie gaat het om niet-spoedeisende zorg die je op voorhand niet had verwacht en waarbij jouw zorgverlener naar voorkeur geen contract heeft.
Dan heb je nog bij de meeste naturapolissen een zorgplafond, waardoor je ondanks contract niet terecht kunt als deze bereikt wordt.
Ik begrijp dat zorgverlener naar keuze verhaal sowieso nooit zo goed. Buiten praktische zaken als reistijd en bereikbaarheid voor oude mensen. Of ben ik nu te naief om te denken dat zorg overal in Nederland ruim voldoende is. En die extra reistijd is dan hooguit voor een tijdje in een niet-spoedeisende situatie want je kan altijd na een jaar een andere verzekering afsluiten.

• FlyingPineapple
Na een paar jaar financieel voordeel gehaald te hebben uit de Tand Basis verzekering van ZK, heb ik besloten hem op te zeggen voor 2026. Door de collectiviteitskorting vond ik het aantrekkelijk, maar omdat ik geen basisverzekering bij ze heb, krijg ik de korting niet meer in 2026. Jammer, maar ach.

Ik blijf nog een jaartje bij NN zolang ik nog afhankelijk ben van ziekenvervoer. DSW had mij al toegezegd mijn machtiging over te nemen, maar de taxicentrale moet een nieuw account voor me aanmaken en dan zijn alle afspraken die ik met hen gemaakt heb op mijn NN account niet meer geldig.

Ik kies nog even een jaartje voor gemak en comfort en volgend jaar ga ik wel weer kijken waar ik het meeste voordeel kan halen.

• rr7r
Janpietertje89 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:36:
[...]

Of ben ik nu te naief om te denken dat zorg overal in Nederland ruim voldoende is.
Ja dat is naïef. Maar het kan nog leuker. Filmpje van Kassa uit 2019:
YouTube: Patiënt steeds vaker de dupe van zorgplafond

Mevrouw wilde naar zorgverlener A voor een operatie. Daar hoort ook nazorgtraject bij. Bij zorgverlener A is operatie+nazorg 1 traject die wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Maar omzetplafond dus jammer joh. Vervolgens middels wachtlijstbemiddeling kan ze alsnog terecht bij zorgverlener B. Maar mevrouw had van de zorgverzekeraar niet begrepen dat bij zorgverlener B de operatie en de nazorg 2 trajecten zijn. En omdat nazorg uit fysiotherapie bestaat krijgt ze bij zorgverlener B alleen vergoeding voor het nazorgtraject als ze ook aanvullend verzekerd was. En daar had de zorgverzekeraar die wachtlijstbemiddeling toepaste voor mevrouw deze mevrouw kennelijk niet op voorhand op gewezen.

[ Voor 7% gewijzigd door rr7r op 19-11-2025 12:58 ]

• FlyingPineapple
[...]

Ik begrijp dat zorgverlener naar keuze verhaal sowieso nooit zo goed. Buiten praktische zaken als reistijd en bereikbaarheid voor oude mensen. Of ben ik nu te naief om te denken dat zorg overal in Nederland ruim voldoende is. En die extra reistijd is dan hooguit voor een tijdje in een niet-spoedeisende situatie want je kan altijd na een jaar een andere verzekering afsluiten.
Je weet nooit waarvoor je in de toekomst een behandeling nodig gaat hebben. Ik kies daarom altijd voor een combinatiepolis. Ik lag in de laatste maanden van 2023 ineens van pampus in het ziekenhuis op 27 jarige leeftijd. Dan wil je gewoon zonder zorgen doorbehandeld kunnen worden bij jouw voorkeursziekenhuis. Het gaat tevens ook om de (vertrouwens)band die je met je behandelaar hebt. Vaak heeft de huisarts ook voorkeur voor bepaalde behandelaren om naar door te verwijzen omdat ze daar een goede relatie/korte lijntjes mee hebben, als die dan geen contract hebben met je zorgverzekering dan is dat niet heel relaxed.

• THE_BASE
  • Niet online
FlyingPineapple schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:46:
Na een paar jaar financieel voordeel gehaald te hebben uit de Tand Basis verzekering van ZK, heb ik besloten hem op te zeggen voor 2026. Door de collectiviteitskorting vond ik het aantrekkelijk, maar omdat ik geen basisverzekering bij ze heb, krijg ik de korting niet meer in 2026. Jammer, maar ach.
Nog geen 113 euro is nog altijd voordelig als je toch een keer controle en hygiëne hebt per jaar. Met een beetje pech heb je een vulling of moeten er weer eens foto’s worden gemaakt.

• FlyingPineapple
THE_BASE schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:11:
[...]

Nog geen 113 euro is nog altijd voordelig als je toch een keer controle en hygiëne hebt per jaar. Met een beetje pech heb je een vulling of moeten er weer eens foto’s worden gemaakt.
Absoluut is het nog steeds een super goede deal! Het past voor mij niet meer bij mijn persoonlijke situatie, ik ben met een gecombineerde AV bij mijn eigen zorgverzekeraar in 2026 goedkoper uit: verdubbelde NN klantvoordeel voor een bril en paar fysiobehandelingen heb ik nodig in 2026.

[ Voor 9% gewijzigd door FlyingPineapple op 19-11-2025 13:26 ]

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
[...]

Ik begrijp dat zorgverlener naar keuze verhaal sowieso nooit zo goed. Buiten praktische zaken als reistijd en bereikbaarheid voor oude mensen. Of ben ik nu te naief om te denken dat zorg overal in Nederland ruim voldoende is.
De zorg is zeker niet overal ruim voldoende, nog los van de wachttijden. Toen mijn partner uitviel bij het darmkankeronderzoek (bevolkingsonderzoek) hadden gecontracteerde ziekenhuizen in de omgeving 3-5 maanden wachttijd voor de onderzoeken. Het niet gecontracteerde ziekenhuis binnen een week. Het was verder weg, maar we konden wel snel terecht.

Ik had een gecompliceerde zenuwontsteking waar al meerdere behandelingen op gedaan waren door de tandarts, uiteindelijk door naar de kaakchirurg. 5 maanden wachttijd in een gecontracteerd ziekenhuis, ik liep al maanden met pijn. Een niet gecontracteerde kaakchirurg was wel verder weg, maar een dag na bellen vootlr een afspraak kon ik al terecht voor een ingreep en ben ik na maanden eindelijk pijnvrij.

Mijn huidziekte en het behandelende ziekenhuis, geen contract, al jaren niet, maar de specialistische zorg en kennis zit nog altijd niet bij het merendeel van de ziekenhuizen.

Hier blijven we dus bewust kiezen voor een zorg vrij polis, hoewel een (stuk) duurder, maar alles wordt wel vergoed zonder gezeur en hoge rekeningen achteraf en je hebt nog een keuze.

[ Voor 12% gewijzigd door WendyW1 op 19-11-2025 14:31 ]

• JohanNL
  • Nu online
[...]

Zelf eigenlijk geen ervaring met de (specialistische) zorg, maar obv de ervaring van anderen in mijn omgeving zou ik zeggen: Ja! Het kan een groot verschil maken.
Neem bijvoorbeeld behandelcentra/ziekenhuizen voor kankerpatiënten, daar zijn er al niet heel veel van in Nederland en dan wordt je mogelijk ook een specifieke aanbevolen, zoals het AVL.
Krijg je aan het begin van het jaar de diagnose en heb je zo'n natura verzekering, dan is het altijd maar weer de vraag of je terecht kunt zonder bijbetaling bij de voorkeurs zorgverlener.
Aan het eind van het jaar heb je dan weer een soort van Russisch roulette of je - ondanks contract - wel terecht kunt ivm mogelijk een omzetplafond dat is bereikt.

Maar laten we ook kijken naar wat het nou kost om dit soort risico's voor het overgrote af te dekken.
Vinkvink kost €142,20 p/m
Maar je hebt al een combinatiepolis met 100% vergoeding op GGZ en Wijkverpleging na voor €153,50 die notabene wél telefonische ondersteuning heeft en waarbij je een fysieke zorgpas kunt aanvragen.
Dus we hebben het over nog niet eens €140 per jaar

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:33
Twijfel enorm om over te stappen, betaal in 2026 iets van 178 euro voor zilveren kruis basis met 385 eigen risico, tand 2 sterren tot 500 vergoeding. Er zit wel een implantaat aan te komen maar met een verzekering van 130 euro (885 eigen risico, geen tandverzekering) kom ik alsnog bij die 500 euro eind van het jaar.

what to do what to do.

Een onverwachte rit met de ambulance en je eigen risico van 885 is alweer bereikt.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-12 23:59
mugenmarco schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:56:
Een onverwachte rit met de ambulance en je eigen risico van 885 is alweer bereikt.
Bij Salland krijg je 22 euro korting per maand voor het maximale eigen risico. Twee jaar lang niet meer dan 385 euro zorg nodig hebben, en je hebt het er al uit.

• JohanNL
  • Nu online
marana schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:22:
[...]

Bij Salland krijg je 22 euro korting per maand voor het maximale eigen risico. Twee jaar lang niet meer dan 385 euro zorg nodig hebben, en je hebt het er al uit.
Er moet er zelfs één zijn met €22,50 korting.
Maar vergelijk je tussen de goedkoopste basisverzekering met €385 ER en die met €885 is het verschil nog maar €17.
Je zult dus veelal slechts om de 3 jaar veel kosten mogen maken die onder het ER van de basisverzekering vallen, wil je er ' winst ' op maken.
En niet onbelangrijk: die €885 moet je wel hebben, mocht het zover komen.
Bij het standaard ER bieden zorgverzekeraars vaak wel aan dat je deze in termijnen over het jaar kunt betalen, maar bij een verhoogd ER zit dat wat complexer in elkaar.

Tenslotte zijn er nog zorgverzekeraars die maar iets van €5 korting per maand aanbieden voor €500 extra ER per jaar.
Mocht je hier toch binnen een verzekeringsjaar aanspraak op maken, ga je pas na 5 jaar geen/weinig kosten te hebben gemaakt weer quitte spelen.
Wederom, soms is de goedkopere optie niet de beste als je kijkt naar het extra risico wat je neemt :)

• rr7r
marana schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:22:
[...]

Als je naar de polikliniek moet betaal je max 150 euro per behandeling op je wettelijke deel, maar op je vrijwillige deel geldt deze beperking niet. Dus als je bij 1 behandeling 650 euro zou moeten betalen, zou je bij alleen je wettelijke deel 150 betalen en dan voor 235 euro risico resterend dat jaar, maar met vrijwillig maximaal betaal je meteen 650 euro, met nog 235 risico resterend het jaar. Dit terwijl je premiekorting slechts 108 euro is, als je vergelijkt met NN Voordelig of VinkVink zonder vrijwillig ER deel.

• DjoeC
@JohanNL Ik heb een (zoveel mogelijk) Restitutiepolis van CZ en denk niet eens na over welke zorgverlener geschikt is. Afgelopen jaar situatie dat ik ergens heen moest via huisarts. Die kan de wachttijden zien: Bij mijn normale ziekenhuis 40+ dagen wachttijd, bij alternatief 5 minuten extra reistijd maar eigenlijk buiten de regio en was het 15 dagen. Ziekenhuis was kleiner maar voor serieuze dingen werken ze ook samen met (zeer) grote zoals het Radboud. Sommige specialisten werken ook op beide lokaties.

Ik ben een voorstander van een polis waar je gewoon "makkelijk" naar de specialist kunt zonder gedoe, die paar euro besparing is het gedoe van uitzoeken me niet waard.

• FlyingPineapple
DjoeC schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:40:
@JohanNL Ik heb een (zoveel mogelijk) Restitutiepolis van CZ en denk niet eens na over welke zorgverlener geschikt is. Afgelopen jaar situatie dat ik ergens heen moest via huisarts. Die kan de wachttijden zien: Bij mijn normale ziekenhuis 40+ dagen wachttijd, bij alternatief 5 minuten extra reistijd maar eigenlijk buiten de regio en was het 15 dagen. Ziekenhuis was kleiner maar voor serieuze dingen werken ze ook samen met (zeer) grote zoals het Radboud. Sommige specialisten werken ook op beide lokaties.

Ik ben een voorstander van een polis waar je gewoon "makkelijk" naar de specialist kunt zonder gedoe, die paar euro besparing is het gedoe van uitzoeken me niet waard.
Dit dus, lekker een combinatiepolis. Geen gedoe met zorgplafonds, afgesloten contracten en beschikbaarheid. Het kost 20-30 euro meer per maand maar je hebt er zoveel profijt van. Kies voor jezelf, je weet nooit wanneer je specialistische zorg nodig gaat hebben.

Advies voor mede tweakers:
Staar je als tweaker niet blind op welke de goedkoopste is, maar kijk ook naar de kwaliteit van de polis en de kleine lettertjes. Dan valt er bij mij al veel af:
  • Verzekeraars die niet of nauwelijks telefonisch bereikbaar zijn.
  • Verzekeraars die bekend staan om slechte klantenservice en/of lange reactietijden.
  • Naturapolissen
  • Combinatiepolissen met veel mitsen en maren
Besparen kun je op zoveel andere plekken, maar voor je zorg moet je jezelf op 1 zetten en niet je portemonnee. Als je dan toch verwacht dat je geen zorg nodig hebt, kun je alsnog +/- 20 euro besparen door je eigen risico maximaal te verhogen, waardoor je dan ook weer het gat kunt dichten dat is ontstaan doordat je voor een combinatiepolis hebt gekozen.

[ Voor 9% gewijzigd door FlyingPineapple op 20-11-2025 11:38 ]

• TexMex
  • Niet online
FlyingPineapple schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:46:
Hij blijft nog steeds aantrekkelijk. Als je per jaar minimaal één controle hebt en 25 minuten reiniging heb je de kosten er al uit (op 25 cent na). Voor die 25 cent krijg je dan nog maximaal 75 euro extra vergoed aan zaken als vullingen, verdovingen en foto's.

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:36

Licko

ZVDK

TexMex schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:09:
[...]

Hij blijft nog steeds aantrekkelijk. Als je per jaar minimaal één controle hebt en 25 minuten reiniging heb je de kosten er al uit (op 25 cent na). Voor die 25 cent krijg je dan nog maximaal 75 euro vergoed aan zaken als vullingen, verdovingen en foto's.
Maar niet meer af te sluiten voor nieuwe klanten toch? Of ging dat om een andere aanvullende verzekering?

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

• TexMex
  • Niet online
Licko schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:15:
[...]

Maar niet meer af te sluiten voor nieuwe klanten toch? Of ging dat om een andere aanvullende verzekering?
Klopt inderdaad. Voor 2026 zijn er bij Zilveren Kruis geen losse aanvullende verzekeringen meer af te sluiten.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:35
Hoe kan ik nu het beste achterhalen wat de kwaliteit van zorg is als ik twee verzekeringen wil vergelijken? Zit nu bij FBTO en NN is op jaar basis een paar tientjes goedkoper. Nu vraag ik mij alleen af wat dan verder het verschil is inhoudelijk. Tips hoe ik daar makkelijk uit kom?

• golden1988
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:37
SL65 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:46:
Hoe kan ik nu het beste achterhalen wat de kwaliteit van zorg is als ik twee verzekeringen wil vergelijken? Zit nu bij FBTO en NN is op jaar basis een paar tientjes goedkoper. Nu vraag ik mij alleen af wat dan verder het verschil is inhoudelijk. Tips hoe ik daar makkelijk uit kom?
het enige waar ik over twijfel bij NN is dat je geen fysio bij ongeval hebt, dat heb ik momenteel wel bij cz direct. maar de premie is idd voor mij ook bijna 10 euro per maand voordeliger.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:35
golden1988 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:14:
[...]

het enige waar ik over twijfel bij NN is dat je geen fysio bij ongeval hebt, dat heb ik momenteel wel bij cz direct. maar de premie is idd voor mij ook bijna 10 euro per maand voordeliger.
Verschil is hier (laagste eigen risico en nog tand basis) maar een paar tientjes op jaarbasis dus eigenlijk verwaarloosbaar. Dacht even als het qua kwaliteit beter is dan is het wellicht handig, maar weet niet helemaal hoe ik dit makkelijk achterhaal zonder uitgebreid door de polisvoorwaarden en dergelijke te gaan.

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:52
Op dit moment in 2025 heb ik de Univé Zorg Select Polis met 885 ER + Fysio 6 + Zilveren Kruis AV Tand basis en AV 2 ster.
De losse aanvullende verzekeringen van ZK heb ik al jaren (soms tussen 1 en 2 ster gewisseld), maar ik had dit jaar Fysio 6 bij Univé erbij gedaan omdat ik veel Fysio nodig had in 2025 (gelukkig niet meer nodig).

Basisverzekering:

In 2026 zal ik wederom kiezen voor de goedkoopste verzekering met 885 ER.
€125,40 bij de diverse VGZ merken (VGZbewuzt, United Consumers, Univé en IZZ). Dit is €5,50 minder dan in 2025.

Aanvullende verzekeringen:

Helaas vervallen inderdaad de collectiviteitskortingen van mijn losse ZK tand basis en AV 2 ster en zal de premie €3,45 hoger zijn.
Echter lijkt het nog steeds het voordeligst te zijn om die losse ZK pakketjes te houden. Ze kunnen niet meer nieuw los afgesloten worden.

Tand:

ZK tand basis (9,50) vs de diverse VGZ merken (incl UC, Univé, IZZ ed) tand start (va 6,75 (UC)):

Consult C02 of C03 - VGZ: goedkopere merken 75% dekking, duurdere 100%. ZK: 100% dekking
Gebitsreiniging - VGZ: 75-80% dekking 25 min, ZK: 100% dekking 25 min (of 15 min en 2 consulten)
Vullingen, foto’s en verdoving - VGZ: 75-80% dekking tot 100,-, ZK: 100% dekking tot 75,-
Extracties en nazorg implantologie: VGZ: geen dekking, ZK: 100% dekking tot 75,-

Bij de VGZ merken zal je altijd een deel zelf moeten betalen. VGZbewuzt tand 250 voor 10,- pm is ook een optie (75% dekking tot 250,-), maar dat is niet voordeliger als je maar een paar dingen declareert. Je kan ook 114,- opzij zetten op een spaarrekening. Het ligt natuurlijk aan je situatie wat beter is, maar mijns inziens biedt ZK tand basis de voordeligste dekking.

Wil je iets meer dan is een losse IZA Extra tand 1 voor 17,- pm het voordeligst (tot 250,- 100% dekking). Hetzelfde pakket bij UMC dekt kronen en bruggen en gedeeltelijk kunstgebit/prothese tot 80% en de rest tot 100%, ook voor 17,-. (In principe kan je bij alle VGZ merken losse aanvullende verzekeringen afsluiten. UMC en Univé kan ik iig bevestigen. IZA weet ik niet.)

Fysio en (alternatieve) beweegzorg

Een aantal jaar geleden viel orthomanuele therapie, osteopathie en chiropractie ed nog onder beweegzorg, maar helaas hebben de zorgverzekeraars dat (sneaky) overgeheveld naar alternatieve zorg en een max vergoeding per consult ingevoerd ipv een totaal max per jaar te hanteren zoals voorheen. Sommigen vergoeden nu nog maar 25,- per consult!
Ik heb jaren een (losse) UMC AV gehad, welke een ruime beweegzorg dekking had. Daarna ben ik overgestapt op ZK.

Zilveren Kruis AV 2 ster dekt 12 x fysio en 250,- alternatieve (beweeg)zorg (40,-pc) voor 22,50. Dus met de 125,40 is dat 147,90.
Dat is nog altijd een veel betere deal dan Anderzorg met 6 x fysio en 200,- alternatief (40,-pc) die met 152,80 bovenaan de vergelijkers komt. Of dan Zorg en Zekerheid met 12 x fysio en 250,- alternatief (25,-pc) met 152,09 bij Zorgkiezer.

Ik vind nog steeds dat als de zorgverzekeringmarkt echt vrij zou zijn en je basis en AV's kan mixen tussen merken, dat het veel interessantere AV's zou opleveren en mensen betere passende dekkingen voor een betere prijs zouden kunnen krijgen.

Nu moeten we het hiermee doen en is er niet veel meer te shoppen, nu een van de laatste maatschappijen die losse AV's toeliet dat stopt. Alleen de VGZ groep laat het nog toe zover ik weet, en wellicht nog interpolis en de onvz groep met toeslag. En zou de christelijke zorgverzekeraar ZK achterna zijn gegaan of staan zij het nog toe? Ik ga eens wat maatschappijen benaderen denk ik.
En zou de VGZ groep het toelaten om een de Friesland AV standaard los af te sluiten bij bv een IZZ basisverzekering?

Interessantere voordelige AV's, mits ze los afgesloten kunnen worden bij de 125,40 basisverzekering van de VGZ merken:
-Friesland av standaard
-Vvaa plus
-de christelijke zorgverzekeraar mediumpolis
-Independer zonderzorgen

edit: IZZ variant bewuzt is trouwens een zeer interessante optie om te kiezen voor de basisverzekering van 125,40:
Je kan met het pggm&co collectief voor 2,50 het instap pakketje toevoegen dat 6 x fysio, 350,- mindfullness, 10.000,- tandongeval, 200,- pers. gezondheidsbudget, spoedeisende zorg en repatriëring in het buitenland, anticonceptie, mantelzorg 5 dagen, mantelzorgmakelaar 250,- en intake arbeidfysiotherapie 43,60 dekt.

Wordt vervolgd...

[ Voor 5% gewijzigd door birdibird op 21-11-2025 02:30 ]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

• THE_BASE
  • Niet online
birdibird schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 01:22:
Op dit moment in 2025 heb ik de Univé Zorg Select Polis met 885 ER + Fysio 6 + Zilveren Kruis AV Tand basis en AV 2 ster.
De losse aanvullende verzekeringen van ZK heb ik al jaren (soms tussen 1 en 2 ster gewisseld), maar ik had dit jaar Fysio 6 bij Univé erbij gedaan omdat ik veel Fysio nodig had in 2025 (gelukkig niet meer nodig).

Basisverzekering:

€125,40 bij de diverse VGZ merken (VGZbewuzt, United Consumers, Univé en IZZ). Dit is €5,50 minder dan in 2025.

Helaas vervallen inderdaad de collectiviteitskortingen van mijn losse ZK tand basis en AV 2 ster en zal de premie €3,45 hoger zijn.
Echter lijkt het nog steeds het voordeligst te zijn om die losse ZK pakketjes te houden. Ze kunnen niet meer nieuw los afgesloten worden.

Tand:

ZK tand basis (9,50) vs de diverse VGZ merken (incl UC, Univé, IZZ ed) tand start (va 6,75 (UC)):

Consult C02 of C03 - VGZ: goedkopere merken 75% dekking, duurdere 100%. ZK: 100% dekking
Gebitsreiniging - VGZ: 75-80% dekking 25 min, ZK: 100% dekking 25 min (of 15 min en 2 consulten)
Vullingen, foto’s en verdoving - VGZ: 75-80% dekking tot 100,-, ZK: 100% dekking tot 75,-
Extracties en nazorg implantologie: VGZ: geen dekking, ZK: 100% dekking tot 75,-

Bij de VGZ merken zal je altijd een deel zelf moeten betalen. VGZbewuzt tand 250 voor 10,- pm is ook een optie (75% dekking tot 250,-), maar dat is niet voordeliger als je maar een paar dingen declareert. Je kan ook 114,- opzij zetten op een spaarrekening. Het ligt natuurlijk aan je situatie wat beter is, maar mijns inziens biedt ZK tand basis de voordeligste dekking.

Wil je iets meer dan is een losse IZA Extra tand 1 voor 17,- pm het voordeligst (tot 250,- 100% dekking). Hetzelfde pakket bij UMC dekt kronen en bruggen en gedeeltelijk kunstgebit/prothese tot 80% en de rest tot 100%, ook voor 17,-. (In principe kan je bij alle VGZ merken losse aanvullende verzekeringen afsluiten. UMC en Univé kan ik iig bevestigen. IZA weet ik niet.)

Een aantal jaar geleden viel orthomanuele therapie, osteopathie en chiropractie ed nog onder beweegzorg, maar helaas hebben de zorgverzekeraars dat (sneaky) overgeheveld naar alternatieve zorg en een max vergoeding per consult ingevoerd ipv een totaal max per jaar te hanteren zoals voorheen. Sommigen vergoeden nu nog maar 25,- per consult!
Ik heb jaren een (losse) UMC AV gehad, welke een ruime beweegzorg dekking had. Daarna ben ik overgestapt op ZK.

Zilveren Kruis AV 2 ster dekt 12 x fysio en 250,- alternatieve (beweeg)zorg (40,-pc) voor 22,50. Dus met de 125,40 is dat 147,90.
Dat is nog altijd een veel betere deal dan Anderzorg met 6 x fysio en 200,- alternatief (40,-pc) die met 152,80 bovenaan de vergelijkers komt. Of dan Zorg en Zekerheid met 12 x fysio en 250,- alternatief (25,-pc) met 152,09 bij Zorgkiezer.

Ik vind nog steeds dat als de zorgverzekeringmarkt echt vrij zou zijn en je basis en AV's kan mixen tussen merken, dat het veel interessantere AV's zou opleveren en mensen betere passende dekkingen voor een betere prijs zouden kunnen krijgen.

Nu moeten we het hiermee doen en is er niet veel meer te shoppen, nu een van de laatste maatschappijen die losse AV's toeliet dat stopt. Alleen de VGZ groep laat het nog toe zover ik weet, en wellicht nog interpolis en de onvz groep met toeslag. En zou de christelijke zorgverzekeraar ZK achterna zijn gegaan of staan zij het nog toe? Ik ga eens wat maatschappijen benaderen denk ik.
En zou de VGZ groep het toelaten om een de Friesland AV standaard los af te sluiten bij bv een IZZ basisverzekering?

Interessantere voordelige AV's, mits ze los afgesloten kunnen worden bij de 125,40 basisverzekering van de VGZ merken:
-Friesland av standaard
-Vvaa plus
-Independer zonderzorgen

edit: IZZ variant bewuzt is trouwens een zeer interessante optie om te kiezen voor de basisverzekering van 125,40:
Je kan met het pggm&co collectief voor 2,50 het instap pakketje toevoegen dat 6 x fysio, 350,- mindfullness, 10.000,- tandongeval, 200,- pers. gezondheidsbudget, spoedeisende zorg en repatriëring in het buitenland, anticonceptie, mantelzorg 5 dagen, mantelzorgmakelaar 250,- en intake arbeidfysiotherapie 43,60 dekt.

Wordt vervolgd...
Daar zit een hoop werk in, waar ik zeker iets aan heb. De ZK Tand Basis en Aanvullend 1 ster blijven hier gewoon lopen. Voor de basisverzekering blijf ik bij FBTO of probeer ik NN.

• MadBear
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-12 21:34
Altijd weer enorm veel discussie over contractering:
De budgetpolissen die selectief ziekenhuis contracteren lijken te zijn verdwenen (ik kan ze althans niet meer terug vinden). Vorig jaar hadden Zilveren Kruis en Aevitae er nog een.
Dat betekent dat in praktijk elke zorgverzekeraar er naar streeft alle ziekenhuizen te contracteren. De kans dat jouw ziekenhuis uiteindelijk niet gecontracteerd wordt is bijzonder klein: ik ken geen situatie in het verleden waar een ziekenhuis (ik heb het niet over ZBC's / priveklinieken) uiteindelijk geen contract sloot met een van de inkoopconcerns (Zilveren Kruis, CZ, VGZ, Menzis, DSW, ASR, ONVZ, Salland, Zorg & Zekerheid, Caresq/Aevitae). Mocht ik het fout hebben, hoor ik het graag :)

Omzetplafonds zijn er wel (voor niet-spoedeisende zorg), maar dat verschilt enorm per concern en zorgaanbieder. In de GGZ zal je hier eerder tegenaan lopen dan in de MSZ (ziekenhuizen) bijvoorbeeld. Voordeel van een combinatiepolis is dat je vaak geen last hebt van een eventueel bereikt omzetplafond.
Maar ook met combinatiepolis heb je niet altijd geen volledige vergoeding bij ongecontracteerde zorgaanbieders (meestal in de GGZ en wijkverpleging). Wil je zoveel mogelijk vrijheid? Dan adviseer ik een combinatiepolis, maar bedenk wel dat voor waarschijnlijk 99% van de mensen het in praktijk geen verschil gaat maken. En dan wel een zuivere combinatiepolis: VinkVink bijvoorbeeld vergoed alleen 100% bij een beperkt aantal zorgsoorten, waar je sowieso al in praktijk weinig met contractering te maken zal hebben.

Ik heb werkelijk nog nooit gehoord van een ongecontracteerde huisarts waar een patient zelf kosten moest betalen. Kan het voorkomen? Ja er is natuurlijk contracteervrijheid voor huisartsen en zorgverzekeraars. Maar zelfs zonder contract wordt een groot deel van de kosten vergoed.De contractering van huisartsen in de gaten houden lijkt me dus niet zo relevant voor de keuze van je polis.

• JohanNL
  • Nu online
MadBear schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:23:
Altijd weer enorm veel discussie over contractering:
De budgetpolissen die selectief ziekenhuis contracteren lijken te zijn verdwenen (ik kan ze althans niet meer terug vinden). Vorig jaar hadden Zilveren Kruis en Aevitae er nog een.
Dat betekent dat in praktijk elke zorgverzekeraar er naar streeft alle ziekenhuizen te contracteren. De kans dat jouw ziekenhuis uiteindelijk niet gecontracteerd wordt is bijzonder klein: ik ken geen situatie in het verleden waar een ziekenhuis (ik heb het niet over ZBC's / priveklinieken) uiteindelijk geen contract sloot met een van de inkoopconcerns (Zilveren Kruis, CZ, VGZ, Menzis, DSW, ASR, ONVZ, Salland, Zorg & Zekerheid, Caresq/Aevitae). Mocht ik het fout hebben, hoor ik het graag :)

Omzetplafonds zijn er wel (voor niet-spoedeisende zorg), maar dat verschilt enorm per concern en zorgaanbieder. In de GGZ zal je hier eerder tegenaan lopen dan in de MSZ (ziekenhuizen) bijvoorbeeld. Voordeel van een combinatiepolis is dat je vaak geen last hebt van een eventueel bereikt omzetplafond.
Maar ook met combinatiepolis heb je niet altijd geen volledige vergoeding bij ongecontracteerde zorgaanbieders (meestal in de GGZ en wijkverpleging). Wil je zoveel mogelijk vrijheid? Dan adviseer ik een combinatiepolis, maar bedenk wel dat voor waarschijnlijk 99% van de mensen het in praktijk geen verschil gaat maken. En dan wel een zuivere combinatiepolis: VinkVink bijvoorbeeld vergoed alleen 100% bij een beperkt aantal zorgsoorten, waar je sowieso al in praktijk weinig met contractering te maken zal hebben.

Ik heb werkelijk nog nooit gehoord van een ongecontracteerde huisarts waar een patient zelf kosten moest betalen. Kan het voorkomen? Ja er is natuurlijk contracteervrijheid voor huisartsen en zorgverzekeraars. Maar zelfs zonder contract wordt een groot deel van de kosten vergoed.De contractering van huisartsen in de gaten houden lijkt me dus niet zo relevant voor de keuze van je polis.
Wat betreft omzetplafonds kwam ik nog wat opmerkelijks tegen op de site van Ohra (die ook een combinatiepolis aanbieden)
https://www.ohra.nl/zorgv...oop/doorleververplichting

...

Bij alle andere zorgsoorten geldt het omzetplafond niet. Je hebt het recht je behandeling te starten of bij dezelfde zorgverlener voort te zetten

Maar dan het volgende:

Zegt jouw zorgverlener (andere zorg dan GGZ of wijkverpleging) dat je niet behandeld kan worden omdat het omzetplafond is bereikt? Dan zorgt het OHRA Zorgteam dat je toch je behandeling krijgt. Afhankelijk van de situatie kijken de medewerkers of dat bij je huidige zorgverlener is. Of ze helpen je een andere zorgverlener te vinden.

C.q. dit suggereert dat zorgverleners je alsnog kunnen weigeren als het omzetplafond is bereikt én dit ook daadwerkelijk doen, ondanks dat is afgesproken dat klanten met zo'n combinatiepolis gewoon alsnog welkom zouden moeten zijn.

• rr7r
MadBear schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:23:
Eerst stel je de vraag of t voorkomt. En dus kan voorkomen.
Ook dat een "groot deel" wordt vergoedt bij ongecontracteerd.
Dus ook een deel niet. Vervolgens zeg je het is niet relevant.
Heb het al eerder gepost: https://www.zorgkiezer.nl...kan-ik-naar-elke-huisarts
Het kan dus gewoon voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door rr7r op 21-11-2025 11:55 ]

• CR9
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-12 19:13

CR9

birdibird schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 01:22:

Basisverzekering:

Tand:

-Friesland av standaard
-Vvaa plus
-Independer zonderzorgen

Wordt vervolgd...
IZZ optie is wel interessant enige vraag wat bij opkomt is, kan iedereen dat collectief gebruiken want het is met name het aanvullende pakket wat het interessant maakt

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:52
CR9 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:40:
[...]
IZZ optie is wel interessant enige vraag wat bij opkomt is, kan iedereen dat collectief gebruiken want het is met name het aanvullende pakket wat het interessant maakt
Zover ik weet wel. Je wordt lid van PGGM&CO, en dat is een gratis lidmaatschap. (hun website lijkt even down trouwens)
Je kan je ook bij het kiezen van collectieven aanmelden als zzp-er of student, als je dat toevallig bent, of een andere collectief.

[ Voor 3% gewijzigd door birdibird op 21-11-2025 14:18 ]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

• DjoeC
JohanNL schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:48:
[...]

Wat betreft omzetplafonds kwam ik nog wat opmerkelijks tegen op de site van Ohra (die ook een combinatiepolis aanbieden)
https://www.ohra.nl/zorgv...oop/doorleververplichting

...

Bij alle andere zorgsoorten geldt het omzetplafond niet. Je hebt het recht je behandeling te starten of bij dezelfde zorgverlener voort te zetten

Maar dan het volgende:

Zegt jouw zorgverlener (andere zorg dan GGZ of wijkverpleging) dat je niet behandeld kan worden omdat het omzetplafond is bereikt? Dan zorgt het OHRA Zorgteam dat je toch je behandeling krijgt. Afhankelijk van de situatie kijken de medewerkers of dat bij je huidige zorgverlener is. Of ze helpen je een andere zorgverlener te vinden.

C.q. dit suggereert dat zorgverleners je alsnog kunnen weigeren als het omzetplafond is bereikt én dit ook daadwerkelijk doen, ondanks dat is afgesproken dat klanten met zo'n combinatiepolis gewoon alsnog welkom zouden moeten zijn.
Ik ben eigenlijk benieuwd of er al eens iemand naar de rechter is gestapt vanwege het niet (snel genoeg) krijgen van een behandeling vanwege zorgplafonds.... Het lijkt me dat voor zorg uit de basisverzekering gewoon conform de regels (inclusief "tijdig") geleverd moet worden.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
DjoeC schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:35:
[...]

Ik ben eigenlijk benieuwd of er al eens iemand naar de rechter is gestapt vanwege het niet (snel genoeg) krijgen van een behandeling vanwege zorgplafonds.... Het lijkt me dat voor zorg uit de basisverzekering gewoon conform de regels (inclusief "tijdig") geleverd moet worden.
https://uitspraken.rechts...ance&publicatiestatus=ps1

• JohanNL
  • Nu online
Vooral GGZ zorgverleners die achteraf onder een omzetplafond onderuit proberen te komen zo te zien.

Maar het draait uiteindelijk natuurlijk gewoon om dat zorgverzekeraars de kosten zo laag mogelijk én beheersbaar proberen te houden, door met name de zorg die de patiënt vraagt uit proberen te stellen naar het volgende verzekeringsjaar.
Dit is dan eigenlijk ook wel een probleem met ons systeem; doordat mensen elk jaar kunnen overstappen, heeft de verzekeraar er enkel belang bij dat de kosten binnen het verzekeringsjaar zo laag mogelijk blijven.
Maar zoals we wel weten en herhaaldelijk voor wordt gewaarschuwd, kunnen korte termijn besparingen juist veel hogere kosten in de toekomst veroorzaken.

@DjoeC Ik denk dat je als patiënt/verzekerde maar weinig kunt doen en dat ze het allemaal wel goed juridisch voor elkaar hebben.
Als een omzetplafond is bereikt gaan ze met je op zoek naar een andere aanbieder, waar je dan weer op een wachtlijst wordt geplaatst (in geval van GGZ zeer waarschijnlijk)
Dus dan hebben ze wel een aanbod, maar 'wegens overmacht' kun je er niet terecht en kost het de verzekeraar ook geen geld.

• MadBear
rr7r schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:53:
[...]

Eerst stel je de vraag of t voorkomt. En dus kan voorkomen.
Ook dat een "groot deel" wordt vergoedt bij ongecontracteerd.
Dus ook een deel niet. Vervolgens zeg je het is niet relevant.
Heb het al eerder gepost: https://www.zorgkiezer.nl...kan-ik-naar-elke-huisarts
Het kan dus gewoon voorkomen.
Consulten en inschrijftarief worden altijd vergoed, ook als er geen contract is met de huisarts.
Maar het kan inderdaad, zoals het ook kan voorkomen dat een zorgverzekeraar voor een jaar geen contract sluit met een groot ziekenhuis. Het gaat mij erom of het ook in de praktijk voorkomt en daar ken ik geen gevallen van. Mijn inziens niet iets om je enorm druk om te maken of per se een combinatie polis voor te kiezen.

• MadBear
Even nog gezocht hoe het komend jaar zit met eigen risico en preferente medicijnen: zover ik kan vinden rekenen alleen Achmea en DSW nog eigen risico bij preferente medicatie. Bij alle overige verzekeraars geldt dat ze hier geen eigen risico voor in rekening brengen (ASR in sommige gevallen 35% van het bedrag). Wellicht iets om rekening mee te houden voor sommigen.

• DjoeC
MadBear schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 00:07:
Even nog gezocht hoe het komend jaar zit met eigen risico en preferente medicijnen: zover ik kan vinden rekenen alleen Achmea en DSW nog eigen risico bij preferente medicatie. Bij alle overige verzekeraars geldt dat ze hier geen eigen risico voor in rekening brengen (ASR in sommige gevallen 35% van het bedrag). Wellicht iets om rekening mee te houden voor sommigen.
CZ iig niet: https://www.cz.nl/vergoedingen/apotheek

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:24
Wat zijn de verschillen tussen ZieZo Tand 2 (26,50) en Zilveren Kruis 2 sterren tand (24,95)?

Bij ZieZo Tand 2 staat er:
code:
1
2
3
Maximale vergoeding € 500 per kalenderjaar
C-codes (consulten) 100%
Overige codes 75%

Bij Zilveren Kruis 2 sterren Tand:
code:
1
2
3
4
5
6
Maximale vergoeding € 500 per kalenderjaar
Consulten 100% vergoed
Vullingen en kiezen trekken 75% vergoed
Mondhygiëne 75% vergoed
Andere behandelingen (bijv. kronen) 75% vergoed
Tandartskosten na een ongeval Maximaal € 2.000 per ongeval

Ze vergoeden beide 500,-
Ze vergoeden beide 100% Consulten
Ze vergoeden beide 75% overige codes lijkt het? Of valt "Vullingen en kiezen trekken" + "Mondhygiene" niet onder "Overige codes"?

EU DNS: 86.54.11.100

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:30
Dat kan je terugvinden in het vergoedingenoverzicht.
Tand 2 sterren
vergoeding C001, C002 en C003 100%
Vergoeding overige codes 75%, waaronder:

mondhygiëne (M-codes)
verdovingen (A-codes)
vullingen (V-codes)
foto's (X-codes)
trekken van tanden en kiezen (H-codes)
kronen en bruggen (R-codes)
de totale vergoeding is maximaal € 500 per kalenderjaar
U krijgt een maximaal bedrag voor alle behandelingen samen

Als het bedrag op is, betaalt u de rest van de kosten zelf. In het nieuwe jaar krijgt u opnieuw het bedrag vergoed.

Wat krijgt u niet vergoed?

keuringsrapporten
tandheelkundige verklaring
gemiste afspraken (C90)
een niet-restauratieve behandeling van cariës in het melkgebit (M05, M80 en M81)
een fluoridebehandeling (M40)
uitwendig bleken tanden en kiezen (E97)
orthodontie, of kijk bij de vergoedingen Orthodontie tot 18 jaar
een snurkbeugel (Mandibulair Repositieapparaat (MRA)), de diagnose en de nazorg (tandartscodes G71, G72 en G73)
volledige narcose (verdoving van uw hele lichaam) en lachgas
tanden en kiezen trekken door een kaakchirurg (gecompliceerde extractie), of kijk bij de vergoeding kaakchirurgie
kroon- en brugbehandelingen die niet worden afgemaakt (code R90)
diagnose en het plaatsen van autotransplantaten (H36, H37, H38 en H39)
een therapeutische injectie met botox (code G44)
cosmetische mondzorg (K001, K002, K003 en K004)
ZieZo Tand 2

Deze behandelingen krijgt u voor 100% vergoed:

Consulten (C001, C002 of C003).

De overige behandelingen krijgt u voor 75% vergoed, waaronder:

mondhygiëne (M-codes)
verdovingen (A-codes)
vullingen (V-codes)
foto's (X-codes)
trekken van tanden en kiezen (H-codes)
kronen en bruggen (R-codes)
Wat krijgt u niet vergoed?

keuringsrapporten
tandheelkundige verklaring
gemiste afspraken (C90)
een niet-restauratieve behandeling van cariës in het melkgebit (M05, M80 en M81)
een fluoridebehandeling (M40)
uitwendig bleken tanden en kiezen (E97)
orthodontie, of kijk bij de vergoedingen Orthodontie tot 18 jaar
een snurkbeugel (Mandibulair Repositieapparaat (MRA)), de diagnose en de nazorg (tandartscodes G71, G72 en G73)
volledige narcose (verdoving van uw hele lichaam) en lachgas
tanden en kiezen trekken door een kaakchirurg (gecompliceerde extractie), of kijk bij de vergoeding kaakchirurgie
kroon- en brugbehandelingen die niet worden afgemaakt (code R90)
diagnose en het plaatsen van autotransplantaten (H36, H37, H38 en H39)
een therapeutische injectie met botox (code G44)
cosmetische mondzorg (K001, K002, K003 en K004)
Zo 123 geen verschil te zien. 🤷‍♂️

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-12 08:11
Ik kan het nergens vinden maar ik kan niet terugvinden dat je bij Independer nog een gratis tandongevallen verzekering tot 10.000euro er bij krijgt als je via hen verzekerd, is dit niet meer?

Edit: volgens Independer chat: "Ik begrijp dat je een vraag over de gratis Tandongevallen-verzekering hebt. Daar zijn we mee gestopt per 1-1-2025.
Als je er vorig jaar een had, hebben wij je hierover een e-mail of sms gestuurd."

[ Voor 37% gewijzigd door BaBoK op 23-11-2025 13:47 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

BaBoK schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:46:
Ik kan het nergens vinden maar ik kan niet terugvinden dat je bij Independer nog een gratis tandongevallen verzekering tot 10.000euro er bij krijgt als je via hen verzekerd, is dit niet meer?

Edit: volgens Independer chat: "Ik begrijp dat je een vraag over de gratis Tandongevallen-verzekering hebt. Daar zijn we mee gestopt per 1-1-2025.
Als je er vorig jaar een had, hebben wij je hierover een e-mail of sms gestuurd."
offtopic:
Beetje OT, toen ik enkele jaren geleden een zorgverzekering wilde afsluiten die niet via Independer afgesloten kon worden, zat ik met een vergelijkbaar vraagstuk. Ik ben toen naar CB gegaan voor hun Persoonlijke Ongevallen­verzekering met Tand ongeval hierbij verzekerd. Dit is qua prijs m.i. prima te doen en absoluut een verstandig te verzekeren risico:
  • 1 persoon €1,27 /mnd - €15,24 /jr
  • 2 personen €1,73 /mnd - €20,76 /jr
  • 3 of meer personen €1,85 /mnd - €22,20 /jr
Zie: https://www.centraalbehee...en/ongevallenverzekering/

• Mawlana
True schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:53:
[...]
offtopic:
Beetje OT, toen ik enkele jaren geleden een zorgverzekering wilde afsluiten die niet via Independer afgesloten kon worden, zat ik met een vergelijkbaar vraagstuk. Ik ben toen naar CB gegaan voor hun Persoonlijke Ongevallen­verzekering met Tand ongeval hierbij verzekerd. Dit is qua prijs m.i. prima te doen en absoluut een verstandig te verzekeren risico:
  • 1 persoon €1,27 /mnd - €15,24 /jr
  • 2 personen €1,73 /mnd - €20,76 /jr
  • 3 of meer personen €1,85 /mnd - €22,20 /jr
Zie: https://www.centraalbehee...en/ongevallenverzekering/
Dit is tot €5000 vergoeding geloof ik. Bij een beetje ongeval heb je iets meer nodig. :P

Vorig jaar heb ik dat bij Univé geregeld. €3 per maand (dus €36 per jaar) voor twee personen. Vergoeding tot 20k.

https://www.unive.nl/zorg...erekenen?ZPPWizardId=7248

• JohanNL
  • Nu online
Of gewoon toch direct via je zorgverzekeraar, dan is alles tenminste ook mooi geregeld bij dezelfde partij.
Bij asr hebben ze deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTAQiHhBJ8zkjnmAT-D4V-nbyJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nFABz0kWQe6P74rtH2jRKoh.jpg?f=fotoalbum_large

Voor slechts €18 per jaar krijg je hiermee toch echt wel een ruime dekking.
Nadeel is natuurlijk dat je dan ook een basisverzekering moet afsluiten bij asr.

• Mawlana
Niet elke verzekeraar biedt dat aan. Bij DSW is dat onderdeel van de duurdere aanvullende verzekeringen.

Voor de zekerheid even gecheckt. DSW heeft Tandongevallendekking beter bereikbaar gemaakt zie ik.

https://www.dsw.nl/Consum...en/Tand-ongevallendekking

Tijd om de andere verzekering op te zeggen dus. :+

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mawlana schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:15:
[...]

Dit is tot €5000 vergoeding geloof ik. Bij een beetje ongeval heb je iets meer nodig. :P

Vorig jaar heb ik dat bij Univé geregeld. €3 per maand (dus €36 per jaar) voor twee personen. Vergoeding tot 20k.

https://www.unive.nl/zorg...erekenen?ZPPWizardId=7248
Als je twee keer verder had geklikt had je de juiste bedragen gezien, overlijden is inderdaad € 5.000 maar tandongeval is € 10.000.

Wat ik lees is dat je dan ook vast zit aan een zorgverzekering van Univé volgens deze pagina: https://www.unive.nl/zorg...ingen/hulp-na-tandongeval

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JohanNL schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:27:
Of gewoon toch direct via je zorgverzekeraar, dan is alles tenminste ook mooi geregeld bij dezelfde partij.
Bij asr hebben ze deze:

[Afbeelding]

Voor slechts €18 per jaar krijg je hiermee toch echt wel een ruime dekking.
Nadeel is natuurlijk dat je dan ook een basisverzekering moet afsluiten bij asr.
  1. Inderdaad een vendor lock-in, moet je maar willen.
  2. Buitenlanddekking is praktisch bij elke reisverzekering meegenomen, ik neem aan dat wij Nederlanders onze vakanties verzekeren kortlopend of doorlopend.

• Mawlana
True schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:11:
[...]

Als je twee keer verder had geklikt had je de juiste bedragen gezien, overlijden is inderdaad € 5.000 maar tandongeval is € 10.000.
Je hebt gelijk, het genoemde bedrag is bij overlijden. Mijn excuses.
Wat ik lees is dat je dan ook vast zit aan een zorgverzekering van Univé volgens deze pagina: https://www.unive.nl/zorg...ingen/hulp-na-tandongeval
Even doorklikken, en dan staat er dat je het ook zonder zorgverzekering kan afsluiten.
Nog geen enkele verzekering bij Univé?
Je kunt het Zorg Pech pakket ook afsluiten als je geen verzekering bij Univé hebt.
Sluit Zorg Pech pakket af

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mawlana schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:20:
[...]

Je hebt gelijk, het genoemde bedrag is bij overlijden. Mijn excuses.

[...]

Even doorklikken, en dan staat er dat je het ook zonder zorgverzekering kan afsluiten.

[...]
Check, dan is die inderdaad €3/mnd voor twee personen voor 20k dekken ipv 10k dekking, bijna het dubbele aan maandelijkse kosten (tov CB) en het ongeval/invalide deel is dan niet verzekerd.
Het is in ieder geval een overweging, maar we dwalen wat af van de zorgverzekering :+

• JohanNL
  • Nu online
True schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:13:
[...]
  1. Inderdaad een vendor lock-in, moet je maar willen.
Ja en nee, wellicht heeft asr sowieso de basisverzekering die je wilt hebben.
Óf is een asr basisverzekering één van de potentiële zorgverzekeringen voor jou voor 2026 en is het aanvullende aanbod de overtreffende reden om voor deze route te gaan.
True schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:13:
[...]
  1. Buitenlanddekking is praktisch bij elke reisverzekering meegenomen, ik neem aan dat wij Nederlanders onze vakanties verzekeren kortlopend of doorlopend.
Dit is niet vanzelfsprekend en als wel, hoef je dit deel niet meer te verzekeren.
Maar het gaat natuurlijk ook gewoon om een dagje naar Duitsland voor de goedkope boodschappen oid ;)

• DjoeC
JohanNL schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:32:
[...]
Dit is niet vanzelfsprekend en als wel, hoef je dit deel niet meer te verzekeren.
Maar het gaat natuurlijk ook gewoon om een dagje naar Duitsland voor de goedkope boodschappen oid ;)
De meeste reisverzekeringen schrijven voor dat er een overnachting in de reis moet zitten voordat er sprake is van een reis.

• Internet Janny

Internet Janny

He does it for free

Voor zover het nog raakvlak heeft; ik heb (zonder zorgverzekering lock in) proberen uit te zoeken wat de beste combinatie is van ongeval, tandongeval en reisverzekering qua voorwaarden. Ik heb hier avonden de voorwaarden van allerlei verzekeringen doorgenomen. Let wel, dit is voor 1 persoon.
Reisverzekering is alleen Europa maar daar valt ook het halve midden-oosten onder.
De tandongeval is wereldwijd tot 10000. Zo heb ik ook geprobeerd om dubbele dekking te voorkomen. Bijv. Zorgstart van VGZ die dan ook weer spoedeisende medische hulp zou bieden. De medische hulp bij de ongevallen verzekering is ná een ongeval, denk aan extra fysio.

FBTO reis :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSQy6H0erzJRL2rD1b21vBroMNM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D33KDL8x1D1TEZ0HIgXWwuQZ.png?f=fotoalbum_large

Centraal Beheer ongeval + tand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lf7UpW8HrFFsQZri6nc11x32km8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DFSCa3P4PPAPZLg4z4O7VbZa.png?f=user_large

Zero compensation

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:54
Ik heb net voor alleen mezelf via CashbackXL (€27,50 cashback) en overstappen.nl (tandongevallen behandeling in NL tot €25.000: €3/jaar) Nationale Nederlanden Zorg Voordelig (€1.675,21/jaar incl. 2% betaaltermijnkorting, tot €385 ER) afgesloten.

Daarnaast heb ik via Independer (gratis €1.000 extra schadedekking) een Lemonade woonverzekering (€177/jaar, geen ER) met inboedel- (tot €40.000 standaard incl. buitenshuis wereldwijd tot 90 dgn, allrisk, diefstal & tot €8.000 tijdelijke huisvesting) en aansprakelijkheidsverzekering (tot €1.250.000 wereldwijd tot 90 dgn) afgesloten.

Verder heb ik een offerte aangevraagd voor een a.s.r. Doorlopende Reis verzekering (±€155,28/jaar, geen ER, wereld, tot 90 dgn) zonder bagage (inboedel buitenshuis is beter), maar wel medische kosten en annulering (tot €5.000).

Tenslotte zal ik tandongevallen behandeling wereldwijd (€11,40/jaar, geen ER, tot €10.000) aan mijn FBTO Ongevallenverzekering (€27,71/jaar, geen ER, overlijden tot €20.000 & invaliditeit tot €100.000) toevoegen.

N.B: ik ben ook nog gratis voor het een en ander gedekt via Openbank Я42 Travel Card Plan

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

ditto4076 schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:40:
Ik heb net voor alleen mezelf via CashbackXL (€27,50 cashback) en overstappen.nl (tandongevallen behandeling in NL tot €25.000: €3/jaar) Nationale Nederlanden Zorg Voordelig (€1.675,21/jaar incl. 2% betaaltermijnkorting, tot €385 ER) afgesloten.
NN valt niet onder de cashback.

• ditto4076
Uniciteit schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:14:
[...]
NN valt niet onder de cashback.
De cashback, die overigens binnen enkele minuten per e-mail werd bevestigd, wordt gegeven voor het afsluiten via overstappen.nl:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qvh98siaxrLUfM5SH79Oqyy0Y04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pLLkBq3xde80VCgArDFxJJQg.png?f=fotoalbum_large

En overstappen.nl biedt bij o.a. Nationale Nederlanden Zorg Voordelig op hun beurt weer een 'Unieke Tandongevallen-verzekering' t.w.v. €25.000 totaal in 1 jaar voor slechts €3 premie. Ook deze extra verzekering werd binnen enkele minuten bevestigd.

[ Voor 21% gewijzigd door ditto4076 op 24-11-2025 22:30 ]

• de Peer
  • Laatst online: 05-12 23:13

de Peer

under peer review

ditto4076 schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:21:
[...]

De cashback, die overigens binnen enkele minuten per e-mail werd bevestigd, wordt gegeven voor het afsluiten via overstappen.nl:

[Afbeelding]

En overstappen.nl biedt bij o.a. Nationale Nederlanden Zorg Voordelig op hun beurt weer een 'Unieke Tandongevallen-verzekering' t.w.v. €25.000 totaal in 1 jaar voor slechts €3 premie. Ook deze extra verzekering werd binnen enkele minuten bevestigd.
Scroll even naar beneden (voorwaarden). NN ontbreekt bij de zorgverzekeraars waar je korting op krijgt.

• Bobbo90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:45
ditto4076 schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:21:
[...]

[Afbeelding]

Dan kan het als nog afgekeurd worden toch?

• de Peer
  • Laatst online: 05-12 23:13

de Peer

under peer review

Bobbo90 schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:51:
[...]

Dan kan het als nog afgekeurd worden toch?
Ja gedetecteerd, maar gaat afgewezen worden want niet aan voorwaarden voldaan

• ditto4076
de Peer schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:50:
[...]
Scroll even naar beneden (voorwaarden). NN ontbreekt bij de zorgverzekeraars waar je korting op krijgt.
O jee! Je hebt gelijk! Dat heb ik gemist. Ik gebruik CashbackXL niet vaak genoeg om goed beslagen ten ijs te komen. Wel vreemd dat de cashback dan eerst wordt bevestigd en later wellicht toch weer wordt geweigerd/afgewezen.

EDIT: hoe dan ook heb ik een setje verzekeringen weten te combineren, waarvan de voorwaarden elkaar niet of nauwelijks overlappen. Jammer dat ik de CashbackXL aanbieding niet even goed heb doorgelezen als alle verzekeringskaarten en polisvoorwaarden. Nu heb ik mezelf blijgemaakt met een dode mus...

[ Voor 25% gewijzigd door ditto4076 op 24-11-2025 23:04 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste