Alle zorgverzekeraars hanteren tegenwoordig een preferentebeleid. DSW en ONVZ waren daar altijd afwijkend in, maar sinds 2/3 jaar hanteren zij ook na een gerechtelijke uitspraak het preferentiebeleid.inhico schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:22:
Nog niet goed ingelezen, maar ik ben nog op zoek hoe ik, liefst zonder de hele polisvoorwaarden van allerlei verzekeringen te moeten uitpluizen, kan vinden hoe het zit met preferente medicijnen. Ervaring met VinkVink is dat zij bepalen welk merk medicijnen je krijgt. Bij sommige medicijnen doet het merk er echt toe. Dan wordt opeens op een ander, blijkbaar goedkoper, spul overgeschakeld en moet er opnieuw worden "ingeregeld". Zou dat graag willen voorkomen. Op de vergelijkingssites kom ik dat niet tegen als zoekcriterium. Of kijk ik verkeerd?
Kan natuurlijk zijn dat alle verzekeraars op dit punt hetzelfde zijn.
Wat mij opvalt is dat ASR haar premies wel wat heeft verhoogd (terwijl er dus anderen zijn met een verlaging) én dat de vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg in geval van GGZ en wijkverpleging is verlaagd.
Al met al lijkt ASR niet meer zo'n goed aanbod te hebben en wordt het weer tijd om iets anders te zoeken.
Maar veel is ook nog niet bekend nu, waaronder de korting op max ER wat ik niet kan vinden.
Hopelijk is alles zo'n beetje bekend binnen een week of twee...
Al met al lijkt ASR niet meer zo'n goed aanbod te hebben en wordt het weer tijd om iets anders te zoeken.
Maar veel is ook nog niet bekend nu, waaronder de korting op max ER wat ik niet kan vinden.
Hopelijk is alles zo'n beetje bekend binnen een week of twee...
In vino veritas, in aqua sanitas
Niet direct antwoord op je vraag, maar ik heb bij CZ een jongeren module. Ik ben een paar jaar te oud hiervoor, dus ik betaal dan wat extra premie voor deze aanvullende verzekering. Desondanks blijft het voor mij een aantrekkelijke verzekering. Wellicht doet Menzis ook zoiets?golden1988 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:00:
weet iemand of je menzis jongerenverzorgd ook mag afsluiten als je al ouder bent als 30? in principe zit hier voor mij voldoende vergoeding in.
Heb je hier wat aan? https://www.knmp.nl/actue...zorg-2025-zorgverzekeringinhico schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:22:
Nog niet goed ingelezen, maar ik ben nog op zoek hoe ik, liefst zonder de hele polisvoorwaarden van allerlei verzekeringen te moeten uitpluizen, kan vinden hoe het zit met preferente medicijnen. Ervaring met VinkVink is dat zij bepalen welk merk medicijnen je krijgt. Bij sommige medicijnen doet het merk er echt toe. Dan wordt opeens op een ander, blijkbaar goedkoper, spul overgeschakeld en moet er opnieuw worden "ingeregeld". Zou dat graag willen voorkomen. Op de vergelijkingssites kom ik dat niet tegen als zoekcriterium. Of kijk ik verkeerd?
Dit noemt men de “baliekaart”, opgesteld door het KNMP. Overigens bestaat hij nog niet voor 2026. Die van 2025 kwam vorig jaar uit op 14 november, dus we hoeven waarschijnlijk niet heel lang meer te wachten voor een update.
[ Voor 5% gewijzigd door FlyingPineapple op 13-11-2025 10:21 ]
NN lijkt voor veel mensen dit jaar een goede keuze te worden denk ik door hun premiedaling van 10 euro p/m. Ook de aanvullende verzekeringen zijn niet duur. Liever de NN klantenservice dan de "chatbot-only klantenservice" van vinkvink voor -5 cent per maand.TexMex schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:36:
[...]
Ik denk bij jaarbetaling Nationale Nederlanden (wat voor de zorgverzekering ook onder CZ valt). Die zitten op € 142,45 p/m (nota bene € 10,- p/m goedkoper dan vorig jaar!) en bieden bij jaarbetaling 2% korting. VinkVink heeft dacht ik geen korting bij jaarbetaling.
Ik zou zeggen stel die vraag aan je apotheker, die weet het waarschijnlijk het beste voor de medicijnen waar het jou om gaat.inhico schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:22:
[ Voor 41% gewijzigd door JBX op 13-11-2025 10:25 ]
Dat zou je verwachten, maar de harde waarheid is dat ze alles kunnen maken wat ze willen. Zo hebben ze het ook voor elkaar dat het een week langer mag duren voor aanvullende verzekeringen en kan het tot ver in het volgende jaar duren voor er duidelijk is waar welke zorg vergoed wordt. Het is 1 grote pest bende geworden.Dennis1812 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:33:
[...]
Neem aan dat daar sancties opstaan. Al zullen dus die financieel zijn en betalen we die gewoon zelf uiteindelijk
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Hier altijd de aanvullende verzekering Jongeren bij CZ genomen, mede door de tandartskosten die er in zitten. Maar helaas zijn ze die verzekering ieder jaar meer uit aan het kleden (nu 350 euro tegen 75% voor tandarts in plaats van 450 en 75% in 2025, of 8 ipv 9 fysiobehandelingen). Premie is 'gelukkig' wel gelijk, maar in verhouding dus alsnog duurder aangezien er minder vergoed wordt.
Dit jaar ga ik denk ik toch eens shoppen. Zag in de overzichten dat de basisverzekering op meerdere plekken zelfs goedkoper is geworden, dus dat maakt het wel alweer aantrekkelijker rond te kijken. Iemand tips?
Dit jaar ga ik denk ik toch eens shoppen. Zag in de overzichten dat de basisverzekering op meerdere plekken zelfs goedkoper is geworden, dus dat maakt het wel alweer aantrekkelijker rond te kijken. Iemand tips?
[ Voor 3% gewijzigd door Giltix op 13-11-2025 10:25 ]
Dat word dus waarschijnlijk weer terugkeren.JBX schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:19:
NN lijkt voor veel mensen dit jaar een goede keuze te worden denk ik door hun premiedaling van 10 euro p/m. Ook de aanvullende verzekeringen zijn niet duur. Liever de NN klantenservice dan de "chatbot-only klantenservice" van vinkvink voor -5 cent per maand.
Overigens kan ik mij wel herinneren dat ik vorig jaar juist overgestapt ben van NN naar Unive i.v.m. NN vorig jaar forse verhoging. Het lijkt erop dat zij die nu weer deels terugdraaien(foutje in prijsstelling 2025 door NN ?).
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
En die Meegroeiservice kan ook nog wel aantrekkelijk zijn. Daarmee mag je eenmaal per jaar je aanvullende verzekering wijzigen. Enige voorwaarde is dat je al wel een aanvullende verzekering moet hebben om daar gebruik van te maken. Je kunt dus niet midden in het jaar van geen aanvullende verzekering naar een aanvullende verzekering. Wellicht dus interessant om de goedkoopste aanvullende verzekering à € 2,00 p/m direct aan te zetten.JBX schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:19:
[...]
NN lijkt voor veel mensen dit jaar een goede keuze te worden denk ik door hun premiedaling van 10 euro p/m. Ook de aanvullende verzekeringen zijn niet duur. Liever de NN klantenservice dan de "chatbot-only klantenservice" van vinkvink voor -5 cent per maand.
Onze CZ premie voor de Zorgvariatiepolis (= bijna restitutiepolis) is gelijk gebleven. De aanvullende 50+ (collectiviteit) is van € 16,95 naar € 17,54 gegaan. Ik vind dat nog wel meevallen....
Aanvulling: De blokjes "wijzigingen vergoedingen" willen bij mij nog niet openen. Ik weet dus wel de premies maar niet waarvoor ik die betaal......
Aanvulling: De blokjes "wijzigingen vergoedingen" willen bij mij nog niet openen. Ik weet dus wel de premies maar niet waarvoor ik die betaal......
[ Voor 31% gewijzigd door DjoeC op 13-11-2025 12:26 ]
Dat is dus nog even afwachten, want ASR heeft de vergoedingen voor niet gecontracteerde zorg verlaagd.DjoeC schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:21:
Onze CZ premie voor de Zorgvariatiepolis (= bijna restitutiepolis) is gelijk gebleven. De aanvullende 50+ (collectiviteit) is van € 16,95 naar € 17,54 gegaan. Ik vind dat nog wel meevallen....
Wellicht zijn andere zorgverzekeraars hierin meegegaan.
In vino veritas, in aqua sanitas
Vooral voor mensen die niet later in het jaar 2026 ziekenhuiszorg nodig hebben. Als ik in mijn regio kijk heeft het merendeel van de ziekenhuizen voor ziekenhuiszorg een omzetplafond bij NN Voordelig......JBX schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:19:
[...]
NN lijkt voor veel mensen dit jaar een goede keuze te worden denk ik door hun premiedaling van 10 euro p/m.
En; bij academisch ziekenhuis mag je alleen terecht als je "uit de regio" komt of een tertiaire verwijzing hebt.
[ Voor 13% gewijzigd door rr7r op 13-11-2025 13:20 ]
Dit klopt.Deatheyee schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:02:
[...]
Alle zorgverzekeraars hanteren tegenwoordig een preferentebeleid. DSW en ONVZ waren daar altijd afwijkend in, maar sinds 2/3 jaar hanteren zij ook na een gerechtelijke uitspraak het preferentiebeleid.
Het aantal geneesmiddelen dat preferent wordt aangewezen kan nog wel verschillen per zorgverzekeraar. Daarvoor moet je helaas bij iedere zorgverzekering op de website de lijst met preferente geneesmiddelen downloaden en bekijken.
Ik vind het belangrijk dat zorg in de buurt toegankelijk blijft. Ik ga daarom heel bewust niet voor een internetzorgverzekering die je bijv naar een online apotheek verwijst. Ik wil gewoon bij de huisarts, apotheek, fysio in het dorp terecht kunnen, en het dichtstbijzijnde ziekenhuis.
Het "voordeel" van preferente medicijnen is dat ze - op de ter handstellingskosten na - buiten het eigen risico vallen. Ze staan ook niet met prijs in het zorgkosten overzicht - iets dat ik wel jammer vind,ik weet graag wat ik "kost".
Ik zit nu bij FBTO. Ik zou gisteren de nieuwe premie voor 2026 krijgen, maar niets ontvangen. Ook vandaag weer niet. Maar ik ga denk ik overstappen, want ze hebben geen contract voor volgend jaar met mijn huisarts die ze nu wel hebben. Vreemde is als ik ga zoeken voor 2025 hun zorgcontract zoeker niets kan vinden
2026 dus ook niet. Ze zijn nog bezig voor volgend jaar, dus misschien binnenkort wel weer contract.
[ Voor 10% gewijzigd door desalniettemin op 13-11-2025 14:06 ]
De consumentenbond schrijft:
Vorig jaar was Salland ook de goedkoopste. Het lijkt erop dat ik niet hoef over te stappen.De basisverzekering met de laagste maandpremie voor 2025 is de combinatiepolis van VinkVink (de internetverzekeraar van Menzis). Hier betaal je in 2025 €141,40 per maand bij een eigen risico van €385. VGZbewuzt, Univé (Zorg Select) en United Consumers Bewuste Keuze zijn de goedkoopste basisverzekeringen wanneer je je eigen risico vrijwillig verhoogt met €500 tot €885 en per maand betaalt. Bij jaarbetaling is Salland de goedkoopste bij maximale verhoging van je eigen risico.
Mja die van mij is qua prijs *exact* hetzelfde gebleven. Maar de inhoud blijkt wel fors veranderd te zijn (o.a. minder tandarts en fysio dekking), advies is aan mensen om hier goed op te letten. Ook laat de site van CZ na het kiezen van een collectief niet altijd de juiste vergoedingen zien (meer dan er nog inzitDjoeC schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:21:
[ Voor 4% gewijzigd door WhatsappHack op 13-11-2025 14:40 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Ze hebben het nu allemaal, maar als je voor een bepaald medicijn een voorkeur hebt (ik heb het bij meerdereinhico schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:22:
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Net als bij NN ook veel: De contractafspraak kent beperkingen (omzetplafond zonder doorleverplicht)Delay schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:56:
De consumentenbond schrijft:
[...]
Vorig jaar was Salland ook de goedkoopste. Het lijkt erop dat ik niet hoef over te stappen.
Als je effectief maar 8 tot 10 van de 12 maanden praktisch van zorg verzekerd ben is het juist relatief duur.
Bij VinkVink lijkt dit (in mijn regio) zie ik dit niet zoveel, al zijn niet alle contracten voor 2026 rond.
Bij IZA veranderd het merk gedurende het jaar met regelmaat.WhatsappHack schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:42:
[...]
Ze hebben het nu allemaal, maar als je voor een bepaald medicijn een voorkeur hebt (ik heb het bij meerdere) dan moet je even kijken in de Lijst Preferente Geneesmiddelen van de verzekeraar en dan met elkaar vergelijken. Die publiceren ze allemaal (verplicht). Sommige verzekeraars zoals bijv. CZ zetten er ook bij tot wanneer die fabrikant/leverancier gecontracteerd is zodat je weet waar je aan toe bent. (Let wel: ze behouden het recht om het toch te wijzigen, al heb ik dat nog nooit zien gebeuren. En als de fabrikant leveringsproblemen hebt kan je alsnog iets anders krijgen, nogal wiedes.)
Behalve dan gelukkig bij de medicatie die een medische noodzaak aantekening heeft.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Met alleen hele polisvoorwaarden red je het niet. Ook contracteringen in de zorgvinders raadplegen. Contract nog niet rond?inhico schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:22:
Nog niet goed ingelezen, maar ik ben nog op zoek hoe ik, liefst zonder de hele polisvoorwaarden van allerlei verzekeringen te moeten uitpluizen, kan vinden hoe het zit met preferente medicijnen.
Ja even elke week opnieuw kijken of uitstellen tot eind december.
Waar zie je dat?rr7r schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:48:
Net als bij NN ook veel: De contractafspraak kent beperkingen (omzetplafond zonder doorleverplicht)
Het is wel (weer) een reden om eens goed te kijken of je zo'n aanvullende verzekering echt nodig hebt en of de kosten opwegen tegen de vergoedingen.THE_BASE schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:12:
Veel zorgverzekaars kondigen met veel bombarie géén of lichte premieverhogingen aan. Maar de verwachting is dat de aanvullende verzekeringen wél stijgen. Mocht je die nodig hebben, bijvoorbeeld voor de tandarts of fysio, dan is het nog geen tijd om feest te vieren.
Dat deed het het afgelopen jaar voor zowel fysio als tandarts zeker. Voorbeeld fysio: 8 afspraken á 40 euro (320 euro) voor nog geen 100 euro per jaar. Dat loont dus zeker en dat wil ik weer.R_Zwart schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:06:
[...]
Het is wel (weer) een reden om eens goed te kijken of je zo'n aanvullende verzekering echt nodig hebt en of de kosten opwegen tegen de vergoedingen.
De tandarts is een ander verhaal, ook dat loonde. Maar we maakten er ook gebruik van omdat het toch kon. Als er geen aantrekkelijke aanvullende tandartsverzekering is dan houden we het gewoon weer bij controle.
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
https://salland.z-zoeker.nl
doorgelinkt vanaf https://www.salland.nl/zorgadvies/zorgverlener-zoeken
https://zorgvergelijker.nn-zorg.nl
doorgelinkt vanaf https://www.nn.nl/Particu...vices/Zorgvergelijker.htm
zoekterm: "ziekenhuis" of "ziekenhuiszorg"
[ Voor 26% gewijzigd door rr7r op 13-11-2025 17:11 ]
Achmea heeft met ziekenhuizen ook nog weinig contracten. 1-2 jaar geleden kon je je nog aanmelden voor een alert-mail zodra er een contract was, maar om de premie niet nóg harder te laten oplopen hebben ze daar dit jaar van af moeten zien.desalniettemin schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:55:
Ik zit nu bij FBTO. Ik zou gisteren de nieuwe premie voor 2026 krijgen, maar niets ontvangen. Ook vandaag weer niet. Maar ik ga denk ik overstappen, want ze hebben geen contract voor volgend jaar met mijn huisarts die ze nu wel hebben. Vreemde is als ik ga zoeken voor 2025 hun zorgcontract zoeker niets kan vinden2026 dus ook niet. Ze zijn nog bezig voor volgend jaar, dus misschien binnenkort wel weer contract.
Je mag uit mijn hoofd toch altijd bij elke huisarts zitten onafhankelijk van je verzekering? Daarvoor hoef je iig niet over te stappen.