Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19:57
Sixkiller86 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:06:
[...]

Alles doorgemeten en is OK. Toen de accu vol was ging hij wel volle bak omvormen (2,2 kw) dst rechtstreeks van de panelen komt.

De laatste 5% voordat de accu vol was werd er zelfs naar 500 watt afgeknepen. Vreemd toch?
Inderdaad vreemd. Misschien eens melden via de feedback

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• DSSW
Gwaihir schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:57:
@DSSW, @Beekforel, anderen: stuurt iemand die Venus A ook actief zelf aan (via modbus TCP, al dan niet aan HA gekoppeld)?
Ik monitor in HA maar stuur enkel via NOM en af en toe manueel, dit alles vanuit de app van Marstek

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:58
onlinaius schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:08:
[...]

Ik heb mezelf weer gen****d. 144 werkte gewoon goed voor mij, maar ik moest weer zo nodig updaten naar de laatste versie, en nu heb ik weer hetzelfde probleem als ik eerder had: alleen laden via de zonnepanelen werkt nog, ontladen en laden via grid werkt niet meer.

Ik heb Marstek International gevraagd om 144 terug te pushen naar me, en te zorgen dat 147 pas weer gepusht wordt als alle problemen hiermee opgelost zijn.

Grr, en uiteraard ook net op een dag dat de Venus A goed van pas was gekomen vanwege het mooie zonnige weer :-(
Okeeeee. Na 4 uur van het stopcontact en uit lijkt het nu weer naar behoren te werken. Tenminste: de batterij houd nu (in ieder geval op dit moment) netjes de 0 op de meter.

Benieuwd hoe het morgen gaat met laden en ontladen.

De logica hier achter zal me wel altijd een raadsel blijven...

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 24-02 16:48
onlinaius schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:12:
[...]

Okeeeee. Na 4 uur van het stopcontact en uit lijkt het nu weer naar behoren te werken. Tenminste: de batterij houd nu (in ieder geval op dit moment) netjes de 0 op de meter.

Benieuwd hoe het morgen gaat met laden en ontladen.

De logica hier achter zal me wel altijd een raadsel blijven...
Wat betreft die vier uur: de batterij gaat in transportmodus en geeft zichzelf een shutdown. Na die vier uur of later bij een herstart de gegevens in de cloud ophaalt en rustig verdergaat alsof er niets is gebeurd ;-)

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12KWh V157.3 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• onlinaius
SatScan schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:52:
[...]

Wat betreft die vier uur: de batterij gaat in transportmodus en geeft zichzelf een shutdown. Na die vier uur of later bij een herstart de gegevens in de cloud ophaalt en rustig verdergaat alsof er niets is gebeurd ;-)
Ja, die 4 uur was mij bekend. Het kwam voor mij wel als verrassing dat daarmee het probleem kennelijk opgelost werd (geen idee waar dat probleem precies vandaan kwam).

Gisteravond hield de batterij netjes de 0 op de meter aan met de lading die deze over de dag via de zonnepanelen had opgebouwd.

Nu lijkt het echter weer mis te gaan (of het gedrag van de batterij is veranderd met de update van 144 naar 147). Pack 1 en Pack 2 staan op 10.9% lading, pack 3 is momenteel aan het laden op de zonnepanelen en staat op 21.6%.

Met 144 ging de batterij echter al bij een procent of 12 weer ontladen naar die 11% die deze altijd vasthoud, en dat gebeurd nu niet. Mogelijk veranderd, of weer hetzelfde probleem als gisteren (welke van de 2 kan ik pas helemaal zeggen als de zon een beetje fatsoenlijk begint te schijnen).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• SatScan
onlinaius schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:17:
[...]

Ja, die 4 uur was mij bekend. Het kwam voor mij wel als verrassing dat daarmee het probleem kennelijk opgelost werd (geen idee waar dat probleem precies vandaan kwam).

Gisteravond hield de batterij netjes de 0 op de meter aan met de lading die deze over de dag via de zonnepanelen had opgebouwd.

Nu lijkt het echter weer mis te gaan (of het gedrag van de batterij is veranderd met de update van 144 naar 147). Pack 1 en Pack 2 staan op 10.9% lading, pack 3 is momenteel aan het laden op de zonnepanelen en staat op 21.6%.

Met 144 ging de batterij echter al bij een procent of 12 weer ontladen naar die 11% die deze altijd vasthoud, en dat gebeurd nu niet. Mogelijk veranderd, of weer hetzelfde probleem als gisteren (welke van de 2 kan ik pas helemaal zeggen als de zon een beetje fatsoenlijk begint te schijnen).
Zou zomaar kunnen dat dit is aangepast. Ik zou het gewoon een tijdje (aantal dagen met zon) laten draaien en kijken of er een soort van balans in komt. Anders vraag je aan feedback welk gedrag je mag verwachten.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12KWh V157.3 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• DeBeginner
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 04:31
Die onbelans herken ik wel inderdaad.Ik zag die niet alleen in laden maar ook bij het ontladen.
Ik zie verschillen van 36,7% en 11% op 1 systeem.

Ik heb 6 systemen Venus A met een uitbreiding accu. Dit leide er toe dat 4 systemen op dit moment uit zich zelf uitschakelen na een aantal seconden, omdat of de uitbreidings batterij of de geintegreerd batterij 1% of 0% Soc hebben. Kan ook niet meer manueel laden want het systeem komt niet bij.

Druk in discussie hierover met Marstek om de zaak te laten vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door DeBeginner op 05-02-2026 13:10 ]

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
WillemD61 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:03:
[...]

Ik zie wel dat iemand een MQTT bridge heeft ontwikkeld die je zou kunnen gebruiken voor lokale koppeling naar HA. Ik ben zelf Domoticz gebruiker, zou ook moeten kunnen werken met deze MQTT bridge (maar ik heb nog geen Marstek)

Iemand al ervaring met deze bridge?
Nu heb ik wel een Marstek. De Venus A is gisteren bezorgd.

Ik heb de MQTT bridge die op github staat https://github.com/IvanKablar/marstek-venus-bridge geimplementeerd en die werkt, d.w.z ik ontvang de MQTT output. Echter, dan moet de JSON output nog omgevormd worden zodat devices in Domoticz geupdate worden. Ook zijn de control functions om van modus om te schakelen niet geïmplementeerd, alhoewel die wel in de API code staan.

Dus ik ga nu een Domoticz plugin ontwikkelen, gebruik makend van de API code die er al is. Ik zal het hier laten weten zodra de plugin op github beschikbaar is.

• onlinaius
Marstek Mail

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yf7fxDP9RW_Z8Ywpyb_e3yEYHN4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JMfO2xorSjSu7aeyu24dUYUV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door onlinaius op 07-02-2026 16:53 ]

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
ca. 1 seconde om te schakelen? Dat is geen ononderbroken stroomvoorziening.

Werd er niet met iets van 15 of 20 ms geadverteerd?

• WillemD61
  • Nu online
Hebben jullie ook het probleem dat het systeem zich soms spontaan reset? Modus gaat dan naar manual (terwijl deze op self-consumption stond) en local API staat dan weer uit.

Ik vraag me af of dat komt doordat ik bezig met de Domoticz plugin met de local API te ontwikkelen en dat het systeem door de vele dataverzoeken en vele timeouts een reset gaat doen, of dat dit ergens anders door komt.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:14
Dat gebeurt hier dagelijks

• WillemD61
  • Nu online
Dank. Doe je ook veel local API communicatie? Of lijkt het daar los van te staan?

• The Fatal
Heb nu 2 dagen de api uit staan en lijkt nog steeds te draaien. Dus vermoed dat het daar in zit

• SatScan
Even voor de duidelijkheid: dit is een normale verkoper en niet vanuit Marstek als fabrikant!

Er is geen officiële Nederlandse Marstek-importeur. Alles gaat via Marstek Europa, dat een distributiecentrum heeft in Duitsland.

• SatScan
Gwaihir schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:02:
ca. 1 seconde om te schakelen? Dat is geen ononderbroken stroomvoorziening.

Werd er niet met iets van 15 of 20 ms geadverteerd?
Ja, officiële documentatie spreekt over 15 ~ 20 ms

• Jdv123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19:55
Ik had het vermoeden dat mijn Venus A + 1 batterij heel snel leeg liep. Ik heb op 4 februari een screenshot gemaakt en toen was deze 83%. Vanavond ongeveer dezelfde tijd staat deze op 42%.

Al deze tijd heeft de batterij in de handmatige modus gestaan zonder dat er een opdracht geactiveerd was. Er zit ook niks op de backup poort aangesloten.

Is dit normaal? Ervaren anderen dit ook?

M3 ‘19, 2600WP zuid, Marstek Venus A 4,24KWH

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-02 19:28
Jdv123 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:19:
Ik had het vermoeden dat mijn Venus A + 1 batterij heel snel leeg liep. Ik heb op 4 februari een screenshot gemaakt en toen was deze 83%. Vanavond ongeveer dezelfde tijd staat deze op 42%.

Al deze tijd heeft de batterij in de handmatige modus gestaan zonder dat er een opdracht geactiveerd was. Er zit ook niks op de backup poort aangesloten.

Is dit normaal? Ervaren anderen dit ook?
Zie je in de app dan alsnog wel een vlakke lijn met continu 0 output, of is er toch een continue lage output ondanks dat je die handmatig op 0 zou hebben gezet?

Ik draai NOM en heb de afgelopen dagen maar weinig overschot dus veel doet de accu niet, maar heb toen ik hem net had een paar dagen op de Manual stand gehad maar zag toen geen gek continu verbruik.

• Jdv123
Er is helemaal geen ontlading in de app te zien. Hij is zelfs nog gaan bijladen gisteren omdat dus 1 van de packs naar 11% was gedaald en dus op minimale SOC terecht is gekomen.

• WillemD61
  • Nu online
Een eerste versie van de Marstek plugin voor Domoticz is nu beschikbaar op mijn github, gebruik makend van de lokale Marstek Open API.
https://github.com/WillemD61/Marstek-Venus-plugin
Deze is getest in mijn omgeving met een enkele Marstek Venus A.

De plugin haalt 42 datapunten binnen en plaatst deze op Domoticz devices (die bij de startup van de plugin automatisch aangemaakt worden). Er zit wat duplicatie nog in, die wordt in de toekomst waarschijnlijk nog verwijderd. Eerst meer ervaring opdoen.

Ook kan je via een selector switch de operating modus omschakelen. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van configuratiedata die op enkele Domoticz devices staat. Een dzvents script is bijgevoegd met een voorbeeld van initiële waardes.

Je kan dit verder uitbreiden met logic binnen Domoticz, bijvoorbeeld passive mode aanzetten als je de EV aan het laden bent. De api library (in een aparate python file) is ook bruikbaar vanuit elk ander zelf te ontwikkelen python programma.

• Gwaihir
  • Niet online
@WillemD61 Wat doet passive, en dan specifiek op een Venus-A? Werkt hij dan als een normale PV-omvormer, of houdt hij alle input vanuit de PV juist vast? (En wat dan als de accu vol is?)

Ik meen verschillen te zien tussen deze (UDP) API en de ModbusTCP toegang. (Hier zit bijv. wel iets over de PV in.) Klopt dat? Koos jij bewust voor deze API, of was die vanuit jouw stack simpelweg het toegankelijkst?

• WillemD61
  • Nu online
Gwaihir schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:08:
@WillemD61 Wat doet passive, en dan specifiek op een Venus-A? Werkt hij dan als een normale PV-omvormer, of houdt hij alle input vanuit de PV juist vast? (En wat dan als de accu vol is?)

Ik meen verschillen te zien tussen deze (UDP) API en de ModbusTCP toegang. (Hier zit bijv. wel iets over de PV in.) Klopt dat? Koos jij bewust voor deze API, of was die vanuit jouw stack simpelweg het toegankelijkst?
Ik gebruik geen Modbus en heb geen idee welke data op die manier beschikbaar is, vandaar.

Ik zag de specificatie en ik zag diverse implementaties. Ik heb die van Ivan Kablar (https://github.com/IvanKablar/marstek-venus-bridge) gebruikt, compleet gemaakt en verbeterd, ook door te kijken naar implementaties voor Homewizard (met name deze: https://github.com/jaapp/ha-marstek-local-api)

Ik moet de passive mode nog verder testen. Volgens mij kan je gedurende een bepaalde tijd (de countdown in seconden) een vermogen instellen, plus, min, of nul. Het is dus eigenlijk een andere vorm van manual mode. In manual mode geef je een tijdsperiode mee, in passive mode een countdown vanaf nu.

De UPS mode van de APP staat dan weer niet in de specificatie en zit dus ook niet in de API. Die gaat onmiddelijk laden als er stroom is en zet ook de noodstroomuitgang aan.

• Gwaihir
  • Niet online
Vergeet je nog te vragen: is 't spontaan resetten over nu het 'spelen' klaar is?
WillemD61 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:35:
Volgens mij kan je gedurende een bepaalde tijd (de countdown in seconden) een vermogen instellen, plus, min, of nul. Het is dus eigenlijk een andere vorm van manual mode. In manual mode geef je een tijdsperiode mee, in passive mode een countdown vanaf nu.
Oh! Dat is goed om te weten. Zo wil ik nl. sturen en ik had dat onder 'manual' gezocht.

Blijft nog de vraag hoe die modes met PV opbrengst omgaan. Ik zou wellicht ook graag sturen met een (nu fictief) commando als: geef alle PV-opbrengst tot 700W door (maar zet de accu niet in). Daarvoor lijk je je eigen 'nul op de accu' te moeten programmeren.

(Ik heb een controller die dichter in de 'industriële' hoek zit en dus vooral goed met Modbus(TCP) overweg kan. UDP is beperkt en duidelijk ook een zware belasting voor 't ding.)

• WillemD61
  • Nu online
Gwaihir schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:43:
Vergeet je nog te vragen: is 't spontaan resetten over nu het 'spelen' klaar is?

[...]

Oh! Dat is goed om te weten. Zo wil ik nl. sturen en ik had dat onder 'manual' gezocht.

Blijft nog de vraag hoe die modes met PV opbrengst omgaan. Ik zou wellicht ook graag sturen met een (nu fictief) commando als: geef alle PV-opbrengst tot 700W door (maar zet de accu niet in). Daarvoor lijk je je eigen 'nul op de accu' te moeten programmeren.

(Ik heb een controller die dichter in de 'industriële' hoek zit en dus vooral goed met Modbus(TCP) overweg kan. UDP is beperkt en duidelijk ook een zware belasting voor 't ding.)
Het spontane resetten is nu inderdaad over. Nadat ik de receive databuffer in de code van Ivan van 4096 naar 65535 had verhoogd is deze veel betrouwbaarder geworden. Veel minder timeouts en tot nu toe geen resets. (edit: ik zie nog wel veel timeouts in de logfile maar die veroorzaken verder geen problemen)

Ik moet mijn eigen panelen nog rechtstreeks aansluiten om meer ervaring op te doen en te testen. Ik heb de Venus A nu pas 4 dagen.

[ Voor 4% gewijzigd door WillemD61 op 10-02-2026 19:27 ]

• Bverbaan
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 11:49
Heb Venus A ook sinds een week op v147 draaien en monitor met HA via API. Echter al een keer of 3 alle instellingen kwijt geweest, zou dit aan gebruik van de API liggen ? Zou overschakelen naar modus integratie beter zijn ?

• The Fatal
Bverbaan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:29:
Heb Venus A ook sinds een week op v147 draaien en monitor met HA via API. Echter al een keer of 3 alle instellingen kwijt geweest, zou dit aan gebruik van de API liggen ? Zou overschakelen naar modus integratie beter zijn ?
Heb de api uitgezet eind vorige week. En voorzet eerst draait hij zonder problemen. Kan je alleen niet uitlezen.
Dit heb ik ook gemeld bij de Marstek support.

• WillemD61
  • Nu online
Ik heb nog te weinig ervaring om dit met absolute zekerheid te kunnen zeggen. Wel heb ik zelf ervaren dat na het verhogen van de buffer er geen resets meer hebben plaatsgevonden, en daarvoor kwam het een aantal keer per dag voor, dus zeer waarschijnlijk.

Het betreft het binnenhalen van de response nadat een request is uitgestuurd. Zoek in de code naar iets als dit "data, addr = sock.recvfrom(4096)" en, als daar een laag getal staat, verhoog dat dan naar 65535.

• WillemD61
  • Nu online
WillemD61 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:35:
[...]

Ik moet de passive mode nog verder testen. Volgens mij kan je gedurende een bepaalde tijd (de countdown in seconden) een vermogen instellen, plus, min, of nul. Het is dus eigenlijk een andere vorm van manual mode. In manual mode geef je een tijdsperiode mee, in passive mode een countdown vanaf nu.
Ik heb de passive mode vanuit de Open API nu getest en die doet eigenlijk wat de naam al zegt, namelijk zet het systeem op inactief. De API vraagt om zowel power als countdown als parameters maar die lijken geen invloed te hebben. Als je passive mode selecteert dan zie je ook in de APP de mode setting verdwijnen, niets actief, ongeacht de power setting. Dat blijft ook zo na afloop van de countdown seconden. Beetje vreemd om dan toch parameters te vragen.

Dus passief blijft passief totdat je de modus weer wijzigt naar iets anders.

(overigens alweer verbeterde versie van plugin beschikbaar op https://github.com/WillemD61/Marstek-Venus-plugin, zie release notes)

Ook kom ik er achter dat ik UPS mode via Open API kan aanzetten, ook al staat dit niet in de specificatie. ....even verder testen

[ Voor 5% gewijzigd door WillemD61 op 11-02-2026 14:27 ]

• Bverbaan
Hi Willem - bedankt voor de tip. misschien gebruik in een andere integratiecode maar ik kon de databuffer referentie nergens terugvinden in geen enkel van de python files (onder /root/homeassistant/custom_components/marstek_local_api). Zoek ik op de verkeerde plek ?

• WillemD61
  • Nu online
Bverbaan schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:04:
Hi Willem - bedankt voor de tip. misschien gebruik in een andere integratiecode maar ik kon de databuffer referentie nergens terugvinden in geen enkel van de python files (onder /root/homeassistant/custom_components/marstek_local_api). Zoek ik op de verkeerde plek ?
Heb je een link naar de github pagina van de integratie die je gebruikt? Kijk ik morgen even.

• Viper085
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:03
De afgelopen 2 weken was de Venus A stabiel, maar vannacht is batterypack 2 ineens naar 0% charge gegaan. De andere 2 packs blijven op +- 40% zitten. De Marstek heeft zichzelf uitgeschakeld en na opnieuw inschakelen lijkt hij niet meer te willen laden / ontladen. Ook schakelt hij zichzelf weer uit. Heb een melding aangemaakt bij Marstek. Vreemd.

EV 57,5 kWh | Marstek Venus A 6,36 kWh | Homewizard P1 | 5 kWp solar | HomeAssistant | Quatt 4,5 kW

• DeBeginner
Die ervaring heb ik ook gehad op 4 van de 6 systemen. Ik krijg nieuwe toegestuurd. Wanneer is nog de grote vraag

• Bverbaan
WillemD61 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:59:
[...]

Heb je een link naar de github pagina van de integratie die je gebruikt? Kijk ik morgen even.
hier is de gitbhub pagina :

https://github.com/jaapp/ha-marstek-local-api

alvast bedankt - Bart

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:15

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Viper085 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:53:
De afgelopen 2 weken was de Venus A stabiel, maar vannacht is batterypack 2 ineens naar 0% charge gegaan. De andere 2 packs blijven op +- 40% zitten. De Marstek heeft zichzelf uitgeschakeld en na opnieuw inschakelen lijkt hij niet meer te willen laden / ontladen. Ook schakelt hij zichzelf weer uit. Heb een melding aangemaakt bij Marstek. Vreemd.
Hm afgelopen nacht is bij mij #3 offline geraakt. Net even gekeken: hij stond uit. Aangezet en idd op 2%, zie nu dat hij gisteravond rond 23:15 ineens van 12 naar 6% springt en een uur later naar 2%, daarna offline.

Maar hij is na inschakelen wel gelijk weer gaan laden... :?

• WillemD61
  • Nu online
Zie https://github.com/jaapp/...ster/test/discover_api.py regel 215.
De test programma's die daarbij zitten gebruiken al een grotere buffer. In deze code had ik dat juist gezien en daarna geprobeerd in mijn code (gebaseerd op die van Ivan Kablar). Ik heb deze API implementatie ook getest maar om een of andere reden geeft die veel meer fouten dan mijn huidige.

De definitieve implementatie lijkt een ander mechanisme te gebruiken. Misschien iets dat HA van zichzelf al heeft ingebouwd? Je kan beter de ontwikkelaar benaderen voor meer info.

[ Voor 15% gewijzigd door WillemD61 op 13-02-2026 18:51 ]

• Jdv123
Bij mij draait 147 nu en er lijken toch echt wel wat problemen opgelost.

- ik kan de leds uitzetten van de batterij
- ik kan een minimale SOC instellen die de batterij altijd moet behouden
- de batterijen laden en ontladen tegelijk, de percentages zijn gelijk

Al met al maakt Marstek stappen, wel bijzonder dat je er als gebruiker nog steeds zelf achteraan moet.

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:09
Jdv123 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:16:

Al met al maakt Marstek stappen, wel bijzonder dat je er als gebruiker nog steeds zelf achteraan moet.
Hier draait ook de 147 echter gaan bij mij de batterijen om en om 10% ontladen. Laden gaat ook om en om per 10%..

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.

• Headlift1981
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 15-02 11:16
Even een technische vraag mbt de Backup functie van dit soort plug in batterijen.

Ik zit er over te denken een marstek Venus A of E aan te schaffen.
Wat ik zou willen doen is de backup wcd gebruiken om mijn groepenkast te voeden wanneer de spanning weg valt zodat je de verlichting kan blijven gebruiken en de koelkast etc.
Nu zat ik alleen te denken dat de volgende situatie zich dan voor kan doen wanneer de spanning overdag weg valt.

Stel de netspanning valt uit, de marstek backup wcd geeft spanning aan de installatie, omdat er weer spanning op de installatie komt schakelt mijn pv omvormer weer in en gaat spanning terug leveren waardoor de marstek weer 'netspanning' ziet en de backup functie weer uit gaat.
Dit proces gaat zich vervolgens herhalen aan/uit aan/uit aan/uit.

Dus klopt mijn denkwijze: je kunt dit alleen laten werken als je eerst handmatig bepaalde dingen als de pv omvormer uit zet etcetera, dus via een handmatige omschakeling

Mvg Rolf

• WillemD61
  • Nu online
Headlift1981 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:45:
Even een technische vraag mbt de Backup functie van dit soort plug in batterijen.

Wat ik zou willen doen is de backup wcd gebruiken om mijn groepenkast te voeden wanneer de spanning weg valt zodat je de verlichting kan blijven gebruiken en de koelkast etc.
Nu zat ik alleen te denken dat de volgende situatie zich dan voor kan doen wanneer de spanning overdag weg valt.

Stel de netspanning valt uit, de marstek backup wcd geeft spanning aan de installatie, omdat er weer spanning op de installatie komt schakelt mijn pv omvormer weer in en gaat spanning terug leveren waardoor de marstek weer 'netspanning' ziet en de backup functie weer uit gaat.

Dus klopt mijn denkwijze: je kunt dit alleen laten werken als je eerst handmatig bepaalde dingen als de pv omvormer uit zet etcetera, dus via een handmatige omschakeling

Mvg Rolf
Tenzij je je huis volledig lostkoppelt van het grid mag dit sowieso niet. Netcode verijst dat alle apparaten in geval van stroomstoring uitschakelen en geen voeding aan het net doen.

En het noodstroom stopcontact is bedoeld om apparaten te voeden die er rechtstreeks op aangesloten zijn.

Ik denk overigens dat het noodstroom stopcontact ook stroom kan leveren terwijl de batterij op het net en/of zonnepanelen is aangesloten, maar dat heb ik nog niet getest. Dus de backup zal denk ik niet uitschakelen op het moment dat er weer stroom is.

[ Voor 12% gewijzigd door WillemD61 op 15-02-2026 10:52 ]

• DSSW

Mvg Rolf
Zet er een manuele omschakelaar tussen, op de ene ingang zet jet het net, op de andere ingang de uitgang van de noodstroom van de Marstek en je kan het veilig doen.
Ik zou dit wel niet voor gans de installatie doen, maar voor enkele cruciale kringen die de Marstek kan trekken : verlichting, koelkast, diepvries,...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsJCkULrRXoEeMHNDAXD0Tk489w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7o1JlF97OWeSGjC8emjOCBJU.jpg?f=user_large

• Headlift1981
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 15-02 11:16
Ja precies, dus je moet toch altijd een handmatige scheiding met het net toepassen dmv een omschakelaar.

En inderdaad bij nader inzien ook inderdaad handig om dan een aantal groepen uit te zetten en alleen de essentiële dingen te laten draaien, anders trek je hem natuurlijk ook zo leeg

• onlinaius
Jdv123 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:16:

Grappig hoe onze ervaringen verschillen, bij mij zijn er alleen maar problemen bijgekomen, sinds ik upgrade van 144.

Na de upgrade werkte het ontladen niet meer, en het laden alleen vanuit de direct aangesloten zonnepanelen. Na een 4 uur reset werkte het wel weer (leerpuntje: voortaan de update begin van de avond draaien, en daarna direct die 4 uur reset uitvoeren).

Een week later stopten de aangesloten zonnepanelen met werken. Opnieuw een 4 uur reset en het werkte weer.

Vandaag zie ik raar gedrag in het houden van de NOM. Bijv 412 watt vanaf de stekker, 727 watt vanaf de aangesloten zonnepanelen, terwijl de (HW P1) CT nog 423 watt teruglevering aan het elektriciteitsnet liet zien. Raar, er zou nog capaciteit moeten zijn om extra te laden.

• onlinaius
Taro schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:15:
Een tijdje geleden kwamen hier een aantal vragen langs over wat de Venus A doet met bijv. PV overschot richting accu en stopcontact. Heb inmiddels antwoord van Marstek ontvangen:

The maximum charging power of VENUS A is 1800 W, so I’ll use 1800 W as the reference when answering your three questions. The explanations below assume there is no household load unless otherwise stated.

1. 2400 W PV input on VENUS A
The system will charge the battery with 1800 W (its maximum charging power).
The remaining 600 W will be fed into the grid.

2. 1200 W PV on VENUS A + 1200 W surplus from other AC-coupled PV systems
VENUS A will first use 1200 W from its own PV input,
then take 600 W from the detected AC-coupled PV surplus to reach the 1800 W charging limit.
The remaining 600 W surplus from the other PV system will be fed into the grid.

3. 600 W PV on VENUS A + 600 W surplus from other AC-coupled PV
Since the total (1200 W) is below the 1800 W charging limit,
both sources will be used together to charge the battery with 1200 W.

With household load present:
PV power will always prioritize supplying the load first.
Only the remaining PV power (if any) will be used to charge the battery, and the same charging limits apply

Dus ja: Kan tegelijkertijd via zowel de DC-ingangen als met AC PV overschot laden, mits binnen bovenstaande ranges/waarden.

Mochten er nog vervolgvragen zijn dan hoor ik dat graag en zal ik die als reactie terugsturen.
@Taro De 1800 watt maximaal laden lijkt niet het geval te zijn (of is aangepast met een latere update).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Js3m72Rn3mQyxnmrRUj4Gxg2C6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/allUExD1yfC9DcQL4v0dFcaq.jpg?f=fotoalbum_large

Het maximale wat ik heb gezien vandaag is 2.23 KW

Daarbij vraag ik me wel steeds meer af hoe fijn dat nu voor de levensverwachting van de batterij is. Aangezien er maar 1 accupack tegelijk wordt opgeladen ga je over de 1C heen, dat lijkt me toch behoorlijk aan de hoge kant.

Wat mij verder vandaag opviel is dat op het moment van schakelen de input via de stekker naar 0 gaat voor zo'n 10 - 20 seconden.

Al met al vraag ik me toch af of dat nu echt een slimme strategie is van Marstek om 1 batterij tegelijk op te laden ipv het laden (vanaf een bepaald wattage om te grote laadverliezen te voorkomen) te verdelen over de beschikbare batterijen.

• WillemD61
  • Nu online
Mvg Rolf
Ik heb het even getest door verlichting op de noodstroom uitgang aan te sluiten en de uitgang aan te schakelen in de app.

Als ik dan de stekker van de batterij uit het gewone stopcontact trek, dus geen netspanning meer, blijft de verlichting gewoon branden. Ook als ik de stekker er weer in steek, blijft de verlichting branden.

Het werkt dus zoals het hoort.

• WillemD61
  • Nu online
Beetje dom, de afmetingen op het datablad voor de Marstek Venus A kloppen niet. Er staat 400 x 285 x 169. Het is 450 x 340 x 220, en dit is exclusief de uitstekende stekker aan de achterkant.
Ik heb geen extra batterijpakket. In de spec staat hoogte 108 mm. Ik denk dat het eerder 120 mm zal zijn gezien de opbouw van de basisunit.

• Gwaihir
  • Niet online
WillemD61 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:27:
Beetje dom, de afmetingen op het datablad voor de Marstek Venus A kloppen niet. Er staat 400 x 285 x 169. Het is 450 x 340 x 220, en dit is exclusief de uitstekende stekker aan de achterkant.
Ik heb geen extra batterijpakket. In de spec staat hoogte 108 mm. Ik denk dat het eerder 120 mm zal zijn gezien de opbouw van de basisunit.
Heh wat? Dat zijn geen kleine verschillen! Dan past hij heel niet in mijn kast :(.
(Tenminste, ik meen me 285 + stekker als 'nog net' te herinneren.)

Je hebt niet per ongeluk een Venus D voor je?

Kunnen andere Venus A bezitters er ook 'n meetlint langs leggen en dank incl. de extra hoogte per extra accupakket?

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 15-02-2026 17:59 ]

• WillemD61
  • Nu online
Gwaihir schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:55:
[...]

Heh wat? Dat zijn geen kleine verschillen! Dan past hij heel niet in mijn kast :(.
(Tenminste, ik meen me 285 + stekker als 'nog net' te herinneren.)

Je hebt niet per ongeluk een Venus D voor je?

Kunnen andere Venus A bezitters er ook 'n meetlint langs leggen en dank incl. de extra hoogte per extra accupakket?
Zeker weten een Venus A. ;-)
Ik zie overigens dat het in de handleiding wel goed staat:
450x340x220
en
450x340x168
Dat is inclusief pootjes. Zo te zien vallen bij het stapelen de pootjes in de andere module dus dan valt er ongeveer 25 mm weg.
Bij installatie moet je er ruimte omheen laten, 150 mm aan alle kanten, 500 mm er boven.

[ Voor 16% gewijzigd door WillemD61 op 15-02-2026 20:59 ]

• Gwaihir
  • Niet online
Dank voor de dubbel-check, @WillemD61.

Tja, ik denk dat een geventileerde omkasting gemaakt voor apparatuur (schoorsteen effect) toch beter werkt dan in de zon zetten, zowel qua 's zomers niet te heet worden als qua 's winters iets minder koud worden. Dus over dat verzoek om overdreven ruimte eromheen maak ik me niet al te druk.

Hoopte nog 'n beetje dat ik al de maten uit de handleiding had gebruikt om te meten. Maar helaas: de bruikbare diepte van mijn opstellingskast is 346 mm.

[ Voor 16% gewijzigd door Gwaihir op 16-02-2026 16:46 ]

• ianmen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-02 12:59
Dit probleem is bij mij opgelost door WiFi los te koppelen. Mijn Venus A was verbonden via LAN en WIFI, na het uitschakelen van WIFI (via factory reset) en enkel de verbinding via LAN is dit probleem opgelost. Zie ook hier: https://github.com/taurgis/has-marstek-local-api/issues/14

• DeBeginner
ianmen schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:17:
[...]

Dit probleem is bij mij opgelost door WiFi los te koppelen. Mijn Venus A was verbonden via LAN en WIFI, na het uitschakelen van WIFI (via factory reset) en enkel de verbinding via LAN is dit probleem opgelost. Zie ook hier: https://github.com/taurgis/has-marstek-local-api/issues/14
Ja dat heeft bij mij ook gewerkt voor ca. een week. Daarna weer wisselend om de paar uur CT verlies en dus ook API uit en terug naar 800 W en Handmatige mode. Dit gebeurt op alle 3 de nog werken de systemen. DE andere 3 worden vervangen ivm SOC van 1% / 0%. Maakt ook niet uit of het de CT002 of CT003 gekoppeld zijn. 6 Venus A via een switch gekoppeld aan LAN. Alles inclusief de CT003 een vast IP adres gegeven. Maar helaas bied het uitschakelen van de WiFi geen 100% werkende oplossing

• WillemD61
  • Nu online
Ook al heb ik de local API goed werkend op het moment, ik kijk nog verder en kwam deze koppeling tegen:
https://github.com/tomquist/hame-relay
Die maakt gebruik van MQTT naar de Marstek/Hame cloud ipv de local API en kan ook zonder Home Assistant gebruikt worden (ik gebruik Domoticz)
Heeft iemand die al geprobeerd, specifiek met Marstek Venus A? Als ik het goed lees in een van de issues wordt de Venus A nu ook ondersteund.
Ik weet alleen niet of Hame heel blij gaat zijn als iedereen continu en frequent de cloud gaat benaderen.

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:19
WillemD61 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:16:
Ook al heb ik de local API goed werkend op het moment, ik kijk nog verder en kwam deze koppeling tegen:
Die maakt gebruik van MQTT naar de Marstek/Hame cloud ipv de local API en kan ook zonder Home Assistant gebruikt worden (ik gebruik Domoticz)
Heeft iemand die al geprobeerd, specifiek met Marstek Venus A? Als ik het goed lees in een van de issues wordt de Venus A nu ook ondersteund.
Ik weet alleen niet of Hame heel blij gaat zijn als iedereen continu en frequent de cloud gaat benaderen.
Ik heb een venus A maar gebruik node-red dat kan prima samen met domoticz. Ik gebruik dat ook. En stuur via modbus. https://github.com/hansvanlin/Marstek-venus-A

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• The Fatal
@sun62 begrijp ik goed dat de Venus A ook een mobus optie heeft? Werkt die over ip en dan alleen lan of ook wifi?
Klinkt op dit moment beter dan de api

• sun62
The Fatal schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:00:
@sun62 begrijp ik goed dat de Venus A ook een mobus optie heeft? Werkt die over ip en dan alleen lan of ook wifi?
Klinkt op dit moment beter dan de api
Ja die heeft modbus tcp via de Lan kabel en gaat alleen via de kabel. Wifi is meer voor firmware updates etc. Ik heb beide gewoon connected.

• DSSW
WillemD61 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:16:
Ik doe dit al lang voor mijn 3 Venus E,s (2x V1 en 1 x V2). Ik heb de Venus A ook bijgevoegd maar krijg geen data binnen in HA

• DSSW
sun62 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:55:
[...]

Ik heb een venus A maar gebruik node-red dat kan prima samen met domoticz. Ik gebruik dat ook. En stuur via modbus. https://github.com/hansvanlin/Marstek-venus-A
Hey @sun62
Ziet er mooi uit, kan je mij uitleggen hoe ik dat installeer in HA. Mag via PB

HA heb ik draaien met heel wat devices. Nodered is geïnstalleerd maar ik gebruik het nog niet

• onlinaius
Ik vind die Venus A maar raar gedrag vertonen.

Ik heb vandaag voor het eerst de 1 + 2 batterijen volledig volgekregen.

Naast dat ik het nog steeds raar vind dat 1 batterij met meer dan 1C wordt opgeladen terwijl de andere 2 inactief zijn zag ik vandaag ook nog wat rare dingen.

- Bij 95% lading totaal was er geen import meer via de stekker. Alleen nog 452w via de aangesloten zonnepanelen (en dat is ook al gelimiteerd, want die deden iets daarvoor nog ongeveer 900 watt, terwijl het niet minder zonnig was geworden).

Verwacht gedrag: als niet meer met de volledige snelheid geladen kan worden de rest terugleveren via de stekker.

- Bij 99% lading werden de zonnepanelen gelimiteerd tot 308 watt en was er een input van 591w, totaal laden met 900 watt.

Verwacht gedrag: als niet meer met de volledige snelheid geladen kan worden de rest terugleveren via de stekker. Import via de stekker en tegelijkertijd de aangesloten zonnepanelen limiteren is raar.

-De batterij blijft op 99% lading staan. Batterypack 1 blijft op 98.9% hangen, en staat nu qua status op 'discharging'.

Verwacht gedrag: tot 100% laden.

Blijft een raar ding die Venus A. Het werkt allemaal wel ok-ish (als je de random bugs waarna je 4 uur moet resetten niet meeneemt), maar er zit ook wel een hoop ongeoptimaliseerd / raar gedrag in.

• sun62
DSSW schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:12:
[...]

Hey @sun62
Ziet er mooi uit, kan je mij uitleggen hoe ik dat installeer in HA. Mag via PB

HA heb ik draaien met heel wat devices. Nodered is geïnstalleerd maar ik gebruik het nog niet
Dankje.
Allereerst de link naar de get started https://nodered.org/docs/
Aangezien dat je het al geinstalleerd hebt is stap 1 naar de workspace gaan in een browser intypen http://localhost:1880
dan mijn flow van github importerenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEEgjInDRgKwZ6MjfSn7dISjtaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uBcUmK3Hnae7LXXKTvNo2sU.jpg?f=fotoalbum_large
En dan via manage palette de missing nodes installerenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUVpklF36rX_IZBf2r5zHaanS5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIdRaKMMJcvjpDGSwvL3AaGw.jpg?f=fotoalbum_large
Dan rechts boven een deploy geven.
Open de UI via het volgende icoontje rechtsbovenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIZM-eHHWAgFn--PD7LgYaw1SP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tz8brt4U2hfGwX51KsniBzJz.jpg?f=fotoalbum_large
Ga dan terug naar workspace en configureer de modbus node. dubbelklikken om jou batterij ip nummer in te vullen of te kiezen. Weer een deploy geven.
Dan ben je al een eind denk ik.

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-02 23:31
Ik overweeg een Venus-D met extra batterijen om mijn zonnepanelen direkt op aan te sluiten. Nu zie ik in de review van @Taro dat er bij zijn review installatie een Jupiter-C uitbreidingsaccu meegeleverd was.
Ik zie dat (in D) de Jupiter-C accu (€ 374) ongeveer 170 euro goedkoper is dan de Venus-D (€ 541) uitbreidingsaccu.

Zijn deze inderdaad gewoon identiek?

[ Voor 9% gewijzigd door mrottjers op 19-02-2026 11:40 . Reden: Beter prijs voor Jupiter Accu gevoonden ]

• DSSW
mrottjers schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:33:
Ik overweeg een Venus-D met extra batterijen om mijn zonnepanelen direkt op aan te sluiten. Nu zie ik in de review van @Taro dat er bij zijn review installatie een Jupiter-C uitbreidingsaccu meegeleverd was.
Ik zie dat (in D) de Jupiter-C accu (€ 374) ongeveer 170 euro goedkoper is dan de Venus-D (€ 541) uitbreidingsaccu.

Ik heb ergens in een review van een Duitser gezien dat de batterij modules van de Venus D identiek zijn aan deze van de Jupiter C. Google maar eens naar review Venus D onder de YouTube filmpjes, je komt die wel tegen.

• The Fatal
sun62 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:13:
[...]

Ja die heeft modbus tcp via de Lan kabel en gaat alleen via de kabel. Wifi is meer voor firmware updates etc. Ik heb beide gewoon connected.
welke integratie heb je draaien?

• sun62
The Fatal schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:45:
[...]

welke integratie heb je draaien?
Ik heb standalone node-red op een rpi met domoticz.

• Gwaihir
  • Niet online

Let wel 'n beetje op: je bedoelt de Jupiter-C+ nader te bestuderen.

De Jupiter-C is geen modulair apparaat maar eentje met een vaste ingebouwde accu. (Een Jupiter-C en Jupiter-E net zoals er een Venus-C en Venus-E zijn.)

@DSSW

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-02 23:31
...
Op de afbeeldingen staat bij de accu voor de D de aansluiting rechts, bij de accu voor de C+ zit de aansluiting links. Nu zou het nog kunnen dat het achterstevoren wel past maar het risico dat het niet werkt vind ik te groot.

• WillemD61
  • Nu online
onlinaius schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:21:

-De batterij blijft op 99% lading staan. Batterypack 1 blijft op 98.9% hangen, en staat nu qua status op 'discharging'.

Verwacht gedrag: tot 100% laden.
In de App zie ik een setting "surplus feed-in" waarbij in de uitleg staat dat surplus power doorgegeven wordt aan home grid als de batterij bijna vol is. Dat kan je blijkbaar aan en uit zetten. Hoe staat die bij jou?

Ik ga zelf komende week 2 zonnepanelen op mijn Venus A aansluiten en testen.

[ Voor 21% gewijzigd door WillemD61 op 19-02-2026 20:36 ]

• The Fatal
aangaande hierboven.
De Venus A kan ik inderdaad via modbus over ethernet uitlezen.
Deze integratie gebruikt: https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus
Ingesteld als een Venus E V3.0, anders klopte verschillende gegevens niet.
Komende dagen eens in de gaten houden. Hopen dat dit stabieler draait en blijft dan via de API.
Ook de shelly 3EM via ethernet aangesloten, kijken of het verschil maakt

[ Voor 10% gewijzigd door The Fatal op 19-02-2026 21:01 ]

• szijlstr
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:29

szijlstr

Marstek Venus D, 2.5

DSSW schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:58:
[...]

Ik heb ergens in een review van een Duitser gezien dat de batterij modules van de Venus D identiek zijn aan deze van de Jupiter C. Google maar eens naar review Venus D onder de YouTube filmpjes, je komt die wel tegen.
In dat filmpje wordt de batterijmodule opengemaakt. Waarbij getoond wordt dat op de batterij zelf Jupiter C gedrukt staat. Maar de behuizing van de batterijmodule is anders. De Jupiter C batterijmodule is dus niet uitwisselbaar met die van de Venus D. Prijs van de C is wellicht wel een mooie indicatie dat de prijs van de Venus D nog wel wat ruimte heeft.

• WillemD61
  • Nu online
DSSW schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:31:
[...]

Ik doe dit al lang voor mijn 3 Venus E,s (2x V1 en 1 x V2). Ik heb de Venus A ook bijgevoegd maar krijg geen data binnen in HA
Ik heb de hame-relay https://github.com/tomquist/hame-relay nu werkend met Venus A, na enige support van tomquist. Dus ik kan nu via mqtt met de Marstek cloud data uitwisselen ipv local API. Ik kan zelfs op die manier zien of local API uit staat na een reset. Nu nog het commando om deze opnieuw aan te zetten...

• DeBeginner
ik heb ook de Modbus TCP/IP nu draaiend rechtstreeks via LAN op Venus A systemen

Draait heel stabiel sinds installatie nog geen uitval gehad!!!!

De Local API integratie van JJaap draait ook nog op de achtergrond en wat me opvald is dat deze nu ook niet meer uitvalt???

Beide kunnen dus simultaan werken.

• The Fatal
DeBeginner schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:11:
ik heb ook de Modbus TCP/IP nu draaiend rechtstreeks via LAN op Venus A systemen

Draait heel stabiel sinds installatie nog geen uitval gehad!!!!

De Local API integratie van JJaap draait ook nog op de achtergrond en wat me opvald is dat deze nu ook niet meer uitvalt???

Beide kunnen dus simultaan werken.
kloppen bij jou alle waardes?
SOC waarde heb ik niet kloppend nog, hij pakt maar 1 accu blok bijvoorbeeld

• DeBeginner
Ja ik heb een aanpassing gemaakt.

[ Voor 79% gewijzigd door DeBeginner op 21-02-2026 16:47 ]

• DeBeginner
The Fatal schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:18:
[...]

kloppen bij jou alle waardes?
SOC waarde heb ik niet kloppend nog, hij pakt maar 1 accu blok bijvoorbeeld
Ja ik heb een aanpassing gemaakt.
Had het zelfde probleem

In /config/custom_components/marstek_modbus/registers_v3.py
In regel 135 heb ik register aangepast naar 32104 ipv 37005

regel 135 "register": 32104, # voor Venus A en wellicht ook Venus D? # 32104 in v12 # 37005 v3

• Henk1983!
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:02
Goedenavond,

Mijn Marstek Venus A met 2 uitbreidingsbatterijen doet het al 2 weken niet meer na een update naar versie 147. Doorgegeven aan zowel Marstek.nl als via de app aan Marstek zelf. Probleem is dat unit geen Bluetooth of internet verbinding meer heeft en dus niet te benaderen is. Ook laadt of ontlaadt hij niet meer. Nu heb ik vanavond contact gehad met iemand die nog niet geupdate had maar sinds afgelopen week hetzelfde probleem had. Unit schakelt zich zelf uit. Maar wat blijkt nou heeft hij ontdekt: Zodra hij de basisunit loskoppelde van de uitbreidingsbatterij, deed de basis unit het wel deed. Dit ben ik ook geen proberen vandaag en het klopt. Zodra ik de basisunit loskoppel van de uitbreidings- batterijen dan doet de basisunit het weer. Maar zodra ik ze weer koppel aan de uitbreidings-batterijen dan verbreekt hij de verbinding en schakelt hij zichzelf uit. Het lijkt dus dat er iets met de koppeling van de uitbreidingsbatterijen op de basisunit iets niet goed gaat. uiteraard heb ik ook een reset geprobeerd echter dat helpt niet. Zodra de batterij gekoppeld wordt met de uitbreidingsbatterijen schakelt hij zichzelf uit. Dit heb ik zojuist ook via de mail en app aan Marstek gestuurd en omdat deze 2 ervaringen geen toeval kunnen zijn ben ik benieuwd of andere dit ook hebben of wellicht hebben ervaren?

• ralfsantbergen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-02 14:44
Exact hetzelfde hier Henk. Basis unit was niet meer te benaderen en schakelde zichzelf uit na enkele minuten. Zodra ik de unit van de uitbreiding afhaalde werkte het plots weer, Bluetooth en WiFi. Ik zit ook op v147 en probleem was sinds een paar dagen plots het geval. Resetten of loskoppelen van het net haalde niets uit. Heb het ook al aan Marstek support gemeld via de app. Ik heb nog een zelfde set staan waarbij het probleem (nog) niet speelt.

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:45
Bizar. Misschien een update voor de uitbreidingsmodule die niet goed gelukt is dan.

• sun62
Ik had ook problemen met 147 op een iets andere manier, heb toen 147.3 gekregen waardoor powercycles niet meer nodig zijn.
Nu schakel ik nog 1x per nacht de lan switch even uit dmv slimme stekker om de modbus te laten herstellen.

• onlinaius
Qua reset ook de 4 uur reset gedaan? Stekker loskoppelen, unit uitschakelen en op zijn vroegst na 4 uur weer aan. Dit heeft voor mij een aantal keer gewerkt, maar spijtig genoeg heb ik ook nog steeds gedoe met 147.

Vandaag is de opbrengst van de zonnepanelen vanaf een uur of 11 weer 0. De vorige keer dat ik dit had herstelde dit na de 4 uur reset.

Ik wordt echt heel erg moe van 147, ik heb Marstek al meerdere keren gevraagd me terug te zetten naar 144, maar tot nu toe hebben ze dat geweigerd.

De ellende is dat als ik de 4 uur reset doe ze maandag / dinsdag / woensdag zeggen dat alles gewoon netjes werkt, en als ik het niet doe mis ik de opbrengst van de aangesloten zonnepanelen.

• DeBeginner
Dit fenomeen heb ik ook gehad.

Ik heb 6 systemen Venus A met een uitbreiding accu. Dit leide er toe dat 4 systemen op dit moment uit zich zelf uitschakelen na een aantal seconden, omdat of de uitbreidings batterij of de geintegreerd batterij 1% of 0% Soc hebben. Kan ook niet meer manueel laden want het systeem komt niet bij.

Als ik de uitbreidings batterij welke een soc had van 0 of 1% los koppelde werkte de basis unit weer.

Het uitschakelen komt dus door een soc in batterij die te laag is. Van de 6 systemen worden er nu 3 basisunits vervangen en 2 uitbreidings accu's. Heb ze echter nog niet binnen duurt al wel weken omdat ze niet op voorraad zijn zegt men.

De 3 nog werken basis units met de de nog werkende uitbreidings units hebben ook versie 147 maar werken nu al een paar weken naar behoren.

We wachten het af, maar veel feedback komt er op dit moment niet vanuit Marstek

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:04
onlinaius schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:19:
[...]
[...]
Vandaag is de opbrengst van de zonnepanelen vanaf een uur of 11 weer 0. De vorige keer dat ik dit had herstelde dit na de 4 uur reset.
Ligt dat op dit moment niet aan het weer? Mijn zonnepanelen leveren nu ook praktisch 0 op met dit troosteloze herfstweer...

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Henk1983!
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:02
DeBeginner schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:28:

Als ik de uitbreidings batterij welke een soc had van 0 of 1% los koppelde werkte de basis unit weer.

Het uitschakelen komt dus door een soc in batterij die te laag is. Van de 6 systemen worden er nu 3 basisunits vervangen en 2 uitbreidings accu's. Heb ze echter nog niet binnen duurt al wel weken omdat ze niet op voorraad zijn zegt men.

De 3 nog werken basis units met de de nog werkende uitbreidings units hebben ook versie 147 maar werken nu al een paar weken naar behoren.

Thnx!, Zojuist geprobeerd en inderdaad bij 1 uitbreidingsbatterij werkt alles prima en bij de andere sluit hij af. Nou fijn in ieder geval dat het probleem nu gelocaliseerd is en ik toch weer iets heb met de paar komende zonnige dagen aanstaande week :)

• onlinaius
Vulcan750 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:28:
[...]

Ligt dat op dit moment niet aan het weer? Mijn zonnepanelen leveren nu ook praktisch 0 op met dit troosteloze herfstweer...
Het zou kunnen. Twijfelgevalletje: 265w op de 4800WP op het hoofddak, maar die liggen wel net een tikje beter. 2400 WP op de Marstek Venus A. Het hoofddak ligt beter, maar ik heb de panelen op de Venus A ook wel eens laag in de 10 watt range gezien, en ik neem aan dat in ieder geval 1 van de panelen daar nu wel op zou moeten komen.

Het ging me ook nogal snel. 11:00 nog 169 watt, 11:10 0 watt.

Als ik kijk naar het hoofddak zag ik om 11:00 334 watt aan opwek en 11:10 304 watt. Wel iets terugval, maar ook weer niet heel extreem. Daarnaast liep het nog op naar ruim 500 watt om 13:06.

Over het algemeen zie ik de panelen op de Venus A ongeveer de helft doen van de panelen op het hoofddak, tenzij er zon schijnt, dan doet het hoofddak het veel beter (want op het zuiden en geen enkele schaduw, terwijl de Marstek panelen oost west liggen met een deel van de dag schaduw).

Ik ga de Venus A vanavond even zijn 4 uur reset geven.

• Gwaihir
  • Niet online

Dat is een prijzig software foutje voor ze!

(En doet me ook weer 'ns afvragen hoe het moet zijn met software updates na de garantie van apparaten; wiens risico is het dan? (Uit oogpunt van beveiliging moet je immer eigenlijk wel...)
Ik wacht ook op een reactie (over m'n Jupiter). Zal nog wel 'n dikke week gaan duren, totdat ze het 'Chinese nieuwjaar' weer goed en wel achter zich hebben.

• DSSW
WillemD61 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:01:
[...]

Ik heb de hame-relay https://github.com/tomquist/hame-relay nu werkend met Venus A, na enige support van tomquist. Dus ik kan nu via mqtt met de Marstek cloud data uitwisselen ipv local API. Ik kan zelfs op die manier zien of local API uit staat na een reset. Nu nog het commando om deze opnieuw aan te zetten...
Kan je mij wat uitleg geven wat je juist hebt moeten doen om de Venus A via MQTT erbij te krijgen?

• WillemD61
  • Nu online
DSSW schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:57:
[...]

Kan je mij wat uitleg geven wat je juist hebt moeten doen om de Venus A via MQTT erbij te krijgen?
Zie hier de uitleg van mijn stappen en tests, plus de ondersteuning van tomquist
https://github.com/tomquist/hame-relay/issues/129

Uiteraard wel eerst MQTT installeren en testen.

Zie ook de uitleg van mogelijke payloads.
https://github.com/tomquist/hm2mqtt/blob/main/docs/venus.md
Dit is gebaseerd op een document dat ooit door Marstek zelf is gepubliceerd, voordat ze Open API ontwikkelden.

Ik heb Marstek support gevraagd om het MQTT commando om de API aan te zetten, maar denk niet dat ik het zal krijgen. Het zou wel ideaal zijn zoland de API af en toe reset. Dan zou je dat met MQTT kunnen detecteren en onmiddelijk weer aanzetten.

[ Voor 25% gewijzigd door WillemD61 op 22-02-2026 22:15 ]

• Wekko306

De Marstek software lijkt de minimale SoC instelling niet goed te volgen. Als je die op de standaard 12% hebt staan bijvoorbeeld lijkt de software het prima te vinden als dat een combi is van 1 accu op 5% en 1 accu op 19%. Hij zou gewoon moeten middelen over alle aangesloten accu's waarbij elke individuele accu niet onder de 12% komt of welk percentage je dan ook hebt ingevuld.
Om het risico wat te beperken heb ik de minimale SoC nu op 25% ingevuld, deze tijd van het jaar krijg ik de accu's toch niet structureel vol.

• DeBeginner
Wekko306 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 07:49:
[...]

De Marstek software lijkt de minimale SoC instelling niet goed te volgen. Als je die op de standaard 12% hebt staan bijvoorbeeld lijkt de software het prima te vinden als dat een combi is van 1 accu op 5% en 1 accu op 19%. Hij zou gewoon moeten middelen over alle aangesloten accu's waarbij elke individuele accu niet onder de 12% komt of welk percentage je dan ook hebt ingevuld.
Om het risico wat te beperken heb ik de minimale SoC nu op 25% ingevuld, deze tijd van het jaar krijg ik de accu's toch niet structureel vol.
Voor de updates werkte het goed. Na 147 begon het fenomeen zich voor te doen. Bij de 3 nog werkende systeem heb ik dat eerst ook zo gedaan de min Soc op 25% om te kijken in de app wat er gebeurden met de basisunit en de uitbreidings unit. Ook het systeem een keer op de UPS functie tot 100% geladen. DE Min SOC bleek stabiel te blijven op deze 3 systemen. Draait nu al weer een paar weken voor deze 3 op 12% en geen problemen.

LIjkt iets met de update te maken te hebben en wellicht calibratie van het BMS ? Waarvoor de systemen eerst tot 100% geleden moeten worden?

Heb voor de kapotte zaken 3 weken gelden een RMA ingevuld maar nog geen reactie mogen ontvangen wanneer ze zaken opgestuurd worden.

• Wekko306
DeBeginner schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:07:
[...]

Voor de updates werkte het goed. Na 147 behone het fenomeen zich voor te doen. Bij de 3 nog werkende systeem heb ik dat eerst ook zo gedaan de min Soc op 25% om te kijken in de app wat er gebeurden met de basisunit en de uitbreidings unit. OOk het systeem een keer op de UPS functie tot 100% geladen. DE Min SOC bleek stabiel te blijven op deze 3 systemen. Draait nu al weer een paar weken voor deze 3 op 12% en geen problemen.

LIjkt iets met de update te maken te hebben en wellicht calibratie van het BMS ? Waarvoor de systmen eerst tot 100% geleden moeten worden?

Heb voro de kapotte zaken 3 weken gelden een RMA ingevuld maar nog geen reactie mogen ontvangen wanneer ze zaken opgestuurd worden.
Ah dat zou goed kunnen ja, ik heb mijn A wat lager binnengekregen en dus gelijk de 147 update uitgevoerd nadat ik de accu had aangesloten en voor het eerst tot 100% had geladen. Wel kwalijk van Marstek dat als 147 dit probleem heeft geïntroduceerd ze niet binnen een paar dagen daarna met een nieuwe update zijn gekomen om dit te verhelpen. Dit is tenslotte enorm vervelend voor klanten maar vooral ook duur voor henzelf als ze veel RMA krijgen.

• Avenger 2.0
Gwaihir schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:11:
[...]
(En doet me ook weer 'ns afvragen hoe het moet zijn met software updates na de garantie van apparaten; wiens risico is het dan? (Uit oogpunt van beveiliging moet je immer eigenlijk wel...)
Je bent wel heel optimistisch als je denkt dat je batterij na 10 jaar nog software updates gaat krijgen :+

• The Fatal
@Avenger 2.0 als de batterij goed werkt en zonder internet connectie draait, dan zijn updates toch niet nodig?

• Avenger 2.0
The Fatal schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:13:
@Avenger 2.0 als de batterij goed werkt en zonder internet connectie draait, dan zijn updates toch niet nodig?
Inderdaad, en binnen x aantal jaar zullen de firmware updates wel stoppen. Zie dat bij genoeg apparatuur. Dus om mislukte firmware updates binnen 10 jaar zou ik mij geen zorgen maken. De firmware staat tegen dan zelfs niet meer op de server, laat staan dat support je nog kan helpen bij problemen bij zo een oud toestel.

• onlinaius
Vulcan750 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:28:
[...]

En exact hetzelfde probleem vandaag. Ik heb de batterij vannacht gereset. Vanmorgen werkte het. 11:00 opwek, 11:10 (gek genoeg exact dezelfde tijden als gisteren) gaan de zonnepanelen weer naar 0.

Ik wordt zo ongelofelijk moe van 147, ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik die update ooit heb geaccepteerd.

Edit: en het werkt opeens weer (in ieder geval nu), zonder die reset, nadat eerst ook de andere functies niet meer leken te werken.

Ik hoop nog steeds dat Marstek me deze keer wel terug wil zetten naar 144, want ik ben nu niet echt op zoek naar een batterijsysteem wat ik 26/7/365 moet monitoren om te kijken of het allemaal nog werkt...

Update: Marstek geeft aan dat ze zojuist 144 voor me hebben klaargezet. Nu werkt het even, dus ik ga vanavond 'downgraden' en hopelijk zijn mijn problemen daarmee verleden tijd (in 144 heb ik ze niet gehad, maar ik heb ook maar enkele weken op 144 gedraait).

[ Voor 35% gewijzigd door onlinaius op 23-02-2026 15:24 ]

• D-Ed
  • Niet online
So far so good.

Hier werkt de Venus A sinds oktober prima voor wat ik er van verwachte. Hij staat in de (niet geïsoleerde schuur met een wifi accespunt). Sinds half oktober zo'n 130 kWh zonnestroom (lees ik uit de Home Wizard app met HW smartstekker) van kunnen gebruiken. Met alleen de basisunit en donkere/natte dagen toch leuk om mee te experimenteren maar voor de rest ben ik er eigenlijk niet mee bezig.

Toen het echt heel koud was en er veel sneeuw lag de batterij afgekoppeld en een weekje of anderhalf naar binnen gehaald. De laatste update nog niet gedraaid aangezien alles wel prima lijkt te werken.

In de lente op zoek naar een aanbieding voor de uitbreiding met een extra batterij en eventueel twee paneeltjes op het schuurdak (west).

[ Voor 3% gewijzigd door D-Ed op 23-02-2026 13:54 ]

• WillemD61
  • Nu online
Vandaag twee zonnepanelen rechtstreeks aangesloten op mijn Venus A. De app laat goede waardes zien maar de Open API laat op pv1_power het tienvoudige zien. pv2_power is wel goed. Bug.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
WillemD61 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:21:
Vandaag twee zonnepanelen rechtstreeks aangesloten op mijn Venus A. De app laat goede waardes zien maar de Open API laat op pv1_power het tienvoudige zien. pv2_power is wel goed. Bug.
Altijd goed dat soort dingen ook even bij Marstek te melden, kunnen ze het meenemen in een volgende firmware.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• WillemD61
  • Nu online
Taro schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:04:
[...]

Altijd goed dat soort dingen ook even bij Marstek te melden, kunnen ze het meenemen in een volgende firmware.
Zeker gedaan. Helaas reageert support nog niet op diverse meldingen.

• Viper085
Het blijft wel een bijzonder apparaat die Venus A ;) Eén van de drie batterij modules is afgekoppeld vanwege een technische probleem. Zoals meerdere personen hier ben ik in afwachting van Marstek support voor opvolging. Vanmorgen zag ik dat de Venus A (met de overgebleven extra batterij) niet aan het opladen was met zonoverschot. Na inloggen lijkt de unit terug te zijn gegaan naar fabrieksinstellingen. CT was niet meer gekoppeld, DOD stond op default, API uit en de modus op "manual". Na opnieuw instellen werkt het weer naar behoren. Geen idee wat de aanleiding was.

EV 57,5 kWh | Marstek Venus A 6,36 kWh | Homewizard P1 | 5 kWp solar | HomeAssistant | Quatt 4,5 kW

• WillemD61
  • Nu online
Voor degenen die een of ander Home Assistant of Domoticz of andere integratie met Open API gebruiken:
Het staat niet in de Open API specificatie, maar als je een manual mode periode-configuratie stuurt met de power setting op -1, dan wordt dat geïnterpreteerd als "self consumption" (net zoals dat mogelijk is in de App).

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:37
Werkt 1 basisunit A/D met meer dan 1 uitbreidingsbatterijen ook met een HW P1 i.p.v. CT003?

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V147.117 BMS:V112);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0304);App:Android-V1.6.59;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• Viper085
antoinevromen schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:53:
Werkt 1 basisunit A/D met meer dan 1 uitbreidingsbatterijen ook met een HW P1 i.p.v. CT003?
Yep, dat maakt niet uit. Meerdere basisunits i.c.m. een HW P1 worden niet ondersteund.

• WillemD61
  • Nu online
Vandaag de eerste ervaring met 2 zonnepanelen rechtstreeks gekoppeld aan mijn Marstek Venus A. Inmiddels op 99% en ik zie dat de geproduceerde zonnestroom nu netjes doorgeleverd wordt aan het net, met verlies van 7 procent.
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste