En "self consumption" betekent dan?WillemD61 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:38:
als je een manual mode periode-configuratie stuurt met de power setting op -1, dan wordt dat geïnterpreteerd als "self consumption" (net zoals dat mogelijk is in de App).
Marstek gebruikt inderdaad verschillende termen. In de Open APi heet het auto mode, in de App heet het self-consumption. Als ik het goed zie is het nul-op-de-meter, dus laden bij overschot, ontladen bij tekort.
In de App, onder hulp&feedback, kan je een uitleg vinden van de 3 modes.
[ Voor 9% gewijzigd door WillemD61 op 25-02-2026 17:33 ]
@WillemD61 Thanks.
Achtergrond: ik vraag me af hoe ik een niet-ontladen modus instel. D.w.z. geef een nul-op-de-meter hoeveelheid stroom door als je die opwekt, maar put niet uit de accu.
Wanneer er nog ongedekt verbruik is, wil ik directe zelf-consumptie maximaliseren. Dat lijkt me efficiënt. Maar de energie in de accu wil ik specifieker inzetten. (Op een Jupiter overigens, dus ik leer van enige afstand mee.)
Achtergrond: ik vraag me af hoe ik een niet-ontladen modus instel. D.w.z. geef een nul-op-de-meter hoeveelheid stroom door als je die opwekt, maar put niet uit de accu.
Wanneer er nog ongedekt verbruik is, wil ik directe zelf-consumptie maximaliseren. Dat lijkt me efficiënt. Maar de energie in de accu wil ik specifieker inzetten. (Op een Jupiter overigens, dus ik leer van enige afstand mee.)
Snap ik helemaal, maar ben ik ook nog niet achter (ik heb mijn Marstek nu bijna 3 weken).Gwaihir schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:31:
@WillemD61 Thanks.
Ik zie wel twee vlaggen in de Open API respons op het commando Bat.GetStatus
charg_flag : charging permission flag
dischrg_flag : discharge permission flag
dus je zou verwachten dat je het kan instellen, maar ik ben er nog niet achter hoe je dat doet.
Ik zie alleen nog maar auto(=NOM)/AI/manual/passive/UPS maar nog geen mogelijkheid laden of ontladen apart te blokkeren.
Edit: nog even verder getest. Je kan wel charg_flag; 0 of 1 of False doorsturen in de manual of auto mode setup, maar wordt volledig genegeerd. Staat ook niet in de specs dat het zou moeten kunnen, maar ik denk ik probeer het gewoon (UPS mode staat ook niet in de specs maar werkt wel).
Overigens, nu ik 2 zonnepanelen rechtstreeks heb aangesloten heb ik gezien dat die altijd de batterij opladen, totdat vol, en daarna doorleveren. Ik kan ondertussen wel voorkomen dat de batterij gaat ontladen natuurlijk. Het laden gaat gewoon door. Dus door direct aan te sluiten kan je bereiken wat je wilt.
[ Voor 22% gewijzigd door WillemD61 op 25-02-2026 22:01 ]
Is bij iemand Marstek support alweer in de lucht gekomen? Hier nog steeds radiostilte.
EV 57,5 kWh | Marstek Venus A 6,36 kWh | Homewizard P1 | 5 kWp solar | HomeAssistant | Quatt 4,5 kW
Ja, ik had veel problemen met 147. 23 feb heeft Marstek gereageerd op mijn berichten en mocht ik eindelijk terug naar 144. Die werkt tot nu toe top (maar kan uiteraard toeval zijn).Viper085 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:58:
Is bij iemand Marstek support alweer in de lucht gekomen? Hier nog steeds radiostilte.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Nee ik heb ook nog geen reactie op mijn vragen van ca. 3 weken geleden. Chinees nieuwjaar wellicht?
Heeft er iemand ervaring met het combineren van een Venus A en een Venus E in een zelfde installatie. heb nu een 10kW Venus A met 1800 Watt zonnepanelen maar deze neemt te weinig van het net van mijn bestaande zonnepaneel installatie als het erg zonnig is. Ik zou er een Venus E willen naast zetten om de teruggave pieken op te vangen. Heb momenteel HW P1 en dat werkt ok maar zou dan Ct003 bijhangen om de batterijen te sturen.
Ik denk dat het financieel zelden nuttig is om meer dan 10 kWh te installeren in een woning. Heb jij dan zo’n groot nachtverbruik en daarbij minstens 10 kWp aan panelen?Bverbaan schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:45:
Heeft er iemand ervaring met het combineren van een Venus A en een Venus E in een zelfde installatie. heb nu een 10kW Venus A met 1800 Watt zonnepanelen maar deze neemt te weinig van het net van mijn bestaande zonnepaneel installatie als het erg zonnig is. Ik zou er een Venus E willen naast zetten om de teruggave pieken op te vangen. Heb momenteel HW P1 en dat werkt ok maar zou dan Ct003 bijhangen om de batterijen te sturen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb een Venus E V2, en 2x de Venus A zonder uitbreiding waarvan er eentje 1940 wp zonnepanelen heeft. En ook nog 13 panelen met micro omvormers.Bverbaan schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:45:
Het systeem werkt bijna altijd goed, maar alleen wanneer de Venus A vol is, en de overtollige opgewekte stroom gaat terugleveren aan het huis/net, dan stoppen ook de andere batterijen met opladen. Wanneer je de overtollige stroom niet laat terugleveren dan werkt het allemaal goed.
Blijkbaar kan de CT003 daar nog niet mee omgaan, 1 batterij die levert en 2 die opladen. Ik heb al een ticket aangemaakt maar nog geen antwoord gekregen.
Grote woning met grote verbruikers 😎… de Venus A is meestal al lang voor de ochtend al terug leegTommie12 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:27:
[...]
Ik denk dat het financieel zelden nuttig is om meer dan 10 kWh te installeren in een woning. Heb jij dan zo’n groot nachtverbruik en daarbij minstens 10 kWp aan panelen?
Is het niet voordeliger om 1 extra venus A basismodule te nemen. Heb je wel dubbele "bandbreedte" om te laden zonder dat je de totale capaciteit onnodig uitbreid. 10kW op 1800W panelen klinkt al behoorlijk oversized.Bverbaan schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:45:
Heb sinds bijna 2 maand een Venus A met CT003 verbonden via wifi en tot vandaag geen enkel probleem met de connectie.
gisteren avond algemene strooompanne en na 10 min terug in orde. Maar batterij toont CT in de app niet meer als actief. Batterij staat aangeduid als 'onlinee. CT003 leest wel degelijk de waardes uit de digitale meter (waardes kan ik zien in de app bij de SMR_5d1f) maar de batterij ontvangt deze data niet meer.
Daarna alles 30 min afgelegd (power+uitgezet met de groene button) en bij heropstart nog steeds geen connectie (WIFI aaanduiding op batterij blijft uit, ook in de app blijft CT lichtgrijs).
alles af gedurende de nacht
deze morgen aangelegd en nog steeds geen wifi.
Daarna lan kabel verbonden en dan ging lampje wifi branden. en leek de batterij de data terug te ontvangen. Daarna vreemd gedrag, zelfs met input van (externe) zonnepanelen begon batterij licht te ontladen ipv volledig op te laden. Daarna unit uitgezet met groene knop, kabel lan uit, opgestart en kabel lan in en nu werkt het terug.. Op de router is er een wifiverbinding met de ct003 maar geen wifiverbinding meer te zien van de batterij, enkel een lanconnectie van de batterij. Dus lampje wifi vooraan lijkt dan aan te duiden dat er lanverbijnding is.
Opstart na spanningsuitval lijkt behoorlijk problematisch...
Heeft dit misschien met firmware te maken : op batterij: V147 en op CT003: v116?
gisteren avond algemene strooompanne en na 10 min terug in orde. Maar batterij toont CT in de app niet meer als actief. Batterij staat aangeduid als 'onlinee. CT003 leest wel degelijk de waardes uit de digitale meter (waardes kan ik zien in de app bij de SMR_5d1f) maar de batterij ontvangt deze data niet meer.
Daarna alles 30 min afgelegd (power+uitgezet met de groene button) en bij heropstart nog steeds geen connectie (WIFI aaanduiding op batterij blijft uit, ook in de app blijft CT lichtgrijs).
alles af gedurende de nacht
deze morgen aangelegd en nog steeds geen wifi.
Daarna lan kabel verbonden en dan ging lampje wifi branden. en leek de batterij de data terug te ontvangen. Daarna vreemd gedrag, zelfs met input van (externe) zonnepanelen begon batterij licht te ontladen ipv volledig op te laden. Daarna unit uitgezet met groene knop, kabel lan uit, opgestart en kabel lan in en nu werkt het terug.. Op de router is er een wifiverbinding met de ct003 maar geen wifiverbinding meer te zien van de batterij, enkel een lanconnectie van de batterij. Dus lampje wifi vooraan lijkt dan aan te duiden dat er lanverbijnding is.
Opstart na spanningsuitval lijkt behoorlijk problematisch...
Heeft dit misschien met firmware te maken : op batterij: V147 en op CT003: v116?
[ Voor 45% gewijzigd door KOLA op 01-03-2026 09:27 . Reden: extra info ]
Is er al iemand die ervaring heeft met de "Marstek Mars I plus ~ Driefasige All-in-One Thuisbatterij" ? Of een ander 3 fase type? Ik wil mijn omvormer vanuit de bouw laten verplaatsen en heb al eens na zitten te denken over een thuisbatterij (puur voor NOM). Als ik toch bekabeling moet laten verplaatsen, kan ik dit beter direct al doen, in plaats van achteraf
maar volgens mij kan je niet direct de zonnepanelen aansluiten? https://thuisbatterij.nl/merken/marstek/ geeft aan dat je een omvormer nodig hebt voor de Venus E, maar heeft de Mars dit niet meer nodig?
[ Voor 36% gewijzigd door Mattie84 op 01-03-2026 15:33 ]
De Venus E heeft geen directe DC/MPPT ingangen voor zonnepanelen, de A en D wel. De Mars I en Mars II hebben wel een mooie hoeveelheid directe DC/MPPT ingangen en idd een 3-fase ipv 1-fase of 3x 1-fase oplossing.Mattie84 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:21:
Is er al iemand die ervaring heeft met de "Marstek Mars I plus ~ Driefasige All-in-One Thuisbatterij" ? Of een ander 3 fase type? Ik wil mijn omvormer vanuit de bouw laten verplaatsen en heb al eens na zitten te denken over een thuisbatterij (puur voor NOM). Als ik toch bekabeling moet laten verplaatsen, kan ik dit beter direct al doen, in plaats van achterafmaar volgens mij kan je niet direct de zonnepanelen aansluiten? https://thuisbatterij.nl/merken/marstek/ geeft aan dat je een omvormer nodig hebt voor de Venus E, maar heeft de Mars dit niet meer nodig?
De Venus G en Venus X komen er in Q2 aan. Volgende week is de Solar Solutions 2026 beurs, Marstek staat er ook, wie weet met meer info over de Mars I/II serie... Zijn wel super interessante producten met V2X / DC laden van elektrische auto's, 3-fase, veel PV/DC vermogen voor zonnepanelen. Mooie concurrent voor de SigenStor.
[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 01-03-2026 23:29 ]
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Wat is de laatste firmware die support momenteel geeft bij aanvraag voor de Venus A?
Ik heb een combinatie van 3 x Venus E en 1 x Venus A met 4 kwh opslag. Als CT gebruik ik nu de CT002, dit werkt zeer stabiel en de regeling loopt zeer snel.Bverbaan schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:45:
Tijdens de nachturen (van 23.00 tot 06.30) laat ik de Venus A NOM draaien vanaf 06:30 gaan de 3 Venus E's naar NOM en de A naar manueel zonder iets in te vullen. De A gaat dan terug laden met de 4 paneeltjes van 450 WP en de 3 E's die vangen dan de grote verbruikers op zoals WP, wasmachine, droogkast en wat ik tekort kom om de 2 EV's te laden (dat betekent tijdens de dag deels laden en ontladen afhakelijk van de beschikbare zon). Tegen de avond zijn de E's en de A dan weer vol (als er zon is uiteraard) en kan de warmtepomp draaien en kan er gekookt, gebakken en afgewassen worden zonder dat ik ook maar iets uit het net moet halen.
Zo in februari ook 251 kwh kunnen laden en 190 kwh ontladen voor een PV opwek van 532 kwh.
Zo heb ik de voorbije 12 maanden 3357 kwh PV kunnen laden in mijn Marsteks en 2441 kwh kunnen ontladen. Dus 2441 kwh minder moeten aankopen ivm periode zonder PIB's.
Hieronder voorbeeld van data van vandaag (middernacht tot nu)
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net
Mijn A heeft versie V147.117.109.Avenger 2.0 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:38:
Wat is de laatste firmware die support momenteel geeft bij aanvraag voor de Venus A?
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net
Zeker interessant. Helaas is die beurs er op doordeweekse dagen en dan moet ik toch vrij gaan nemen om er te komen.Taro schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:32:
[...]
De Venus E heeft geen directe DC/MPPT ingangen voor zonnepanelen, de A en D wel. De Mars I en Mars II hebben wel een mooie hoeveelheid directe DC/MPPT ingangen en idd een 3-fase ipv 1-fase of 3x 1-fase oplossing.
De Venus G en Venus X komen er in Q2 aan. Volgende week is de Solar Solutions 2026 beurs, Marstek staat er ook, wie weet met meer info over de Mars I/II serie... Zijn wel super interessante producten met V2X / DC laden van elektrische auto's, 3-fase, veel PV/DC vermogen voor zonnepanelen. Mooie concurrent voor de SigenStor.
Marstek heeft installateurs, maar eigenlijk doen die alleen maar de stekker oplossingen installeren. Als ik deze batterij wil dan zoek je dus een degelijke installateur/installatiebedrijf. Is daar al een topic over?
Ik kwam via wat Googlen uit dat de marstek mars II in hongkong ongeveer 6800 euro zou kosten. Geen idee of dat dus een realistische prijs in NL gaat zijn.
Zijn er hier mensen waarbij de Open API de afgelopen dagen ook veel stabieler blijft werken, zonder resets? Ik vraag me af of die reset vanuit de cloud komen of dat het een lokale oorzaak heeft. Ik heb mijn Marstek Venus A verder weg van het Wifi punt gezet (achterin de tuin in een blokhut) en 2 zonnepanelen rechtstreeks aangesloten. Sindsdien lijkt Open API veel stabieler. Maar ik vraag me dus af of dat oorzaak en gevolg is.
[ Voor 4% gewijzigd door WillemD61 op 03-03-2026 17:45 ]
Bij mij staat die op standaard, en dat werkt goed.RvandeBeeten schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:21:
Probeer een Venus-a aan home assistant te koppelen. Ik gebruik de local-API integratie.
Kan iemand mij op weg helpen met welke sensoren ik moet invullen bij de energie dashboard instellingen.
[Afbeelding]
edit: Foto was niet meegekomen.
[ Voor 23% gewijzigd door Jan_De_Tuinman op 04-03-2026 11:23 ]
Heeft iemand een idee waarom er sinds afgelopen weekend een run is gekomen op de Venus A modellen?
Iets meer context?rsoeting schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:56:
Heeft iemand een idee waarom er sinds afgelopen weekend een run is gekomen op de Venus A modellen?
(ik wist namelijk niet dat er een run is)
Misschien dat men door de spanningen in de wereld toch wat minder vertrouwen heeft op het stroomnet?
Ik heb 4 maanden geleden ook een Venus A gekocht (met aangesloten zonnepanelen), met als 'smoesje' om het voor mezelf te verantwoorden dat ik dan ook een noodstroomvoorziening heb.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Ik ben op zoek naar een tweede Venus A (omvormer met ingebouwde batterij) om van 1x3 naar 2x2 te gaan.
Iemand een scherpe prijs gezien?
Heb vorige keer 500 betaald voor de omvormer.
R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — VW ID.4
Geen idee of het mag. Maar ik heb die van mij hier gekocht. Goede prijs en goede ervaring!Th1x4nG schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:30:
Ik ben op zoek naar een tweede Venus A (omvormer met ingebouwde batterij) om van 1x3 naar 2x2 te gaan.
https://uwsolarinstallatieshop.nl/
Prijs is netjes, maar verzending €33 voor de A 4KWh of €102 voor de E 5KWh....
Marstek Venus A met 1xEB 4.24KWh
Maandag besteld, woensdag leverancier aan de lijn "door wat er het weekend gebeurd is hebben opeens heel veel bestelingen en kunnen de leveringen niet aan".onlinaius schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:28:
[...]
Iets meer context?
(ik wist namelijk niet dat er een run is)
Misschien dat men door de spanningen in de wereld toch wat minder vertrouwen heeft op het stroomnet?
Ik heb 4 maanden geleden ook een Venus A gekocht (met aangesloten zonnepanelen), met als 'smoesje' om het voor mezelf te verantwoorden dat ik dan ook een noodstroomvoorziening heb.
Dan zullen we niet al te veel kortingen moeten verwachten komende tijd, zeker niet met de miserie van containerschepen die moeten omvaren. Anderzijds de prijzen zijn zo al wel scherp.
Hoe gaan jullie daar mee om, de accu als noodstroom? Ik heb ze ook om te gebruiken en om mijn netafname te verlagen, dus de kans dat er helemaal geen stroom in zit als het nodig is acht ik reëel.
Zou dan een paar PV panelen kunnen koppelen natuurlijk, maar ben wel benieuwd of mensen er ook een echte reserve op na houden.
Zou dan een paar PV panelen kunnen koppelen natuurlijk, maar ben wel benieuwd of mensen er ook een echte reserve op na houden.
Dat was precies mijn inzet: 2400 wattpiek aan panelen er aan, en worst case (midden december bewolkte dag) wek ik nog zo'n 1 KWh op de slechtste dag op, en 2 op een iets betere.Beekforel schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:02:
Genoeg voor wat lampen en om mijn vriezer forever aan te houden, en zeer waarschijnlijk ook nog wel de koelkast er bij.
Reserve houd ik dan ook niet aan, die vriezer houd het wel een nachtje vol worst-case.
En als je nog ruimte hebt: panelen zijn heel goedkoop. Die 4 (600wp) panelen + bevestigingsmateriaal + kabels + krimptang hebben me totaal rond de 500 euro gekost (1800 incl Venus A + 2 uitbreidingsaccu's).
Noodstroomvoorziening die ik met een beetje mazzel ook nog terugverdien ook.
[ Voor 25% gewijzigd door onlinaius op 05-03-2026 22:07 ]
@onlinaius alle (nuttige) dak van mijn woning ligt al vol en die panelen kan ik in de huidige setup niet koppelen.
Misschien kan ik wat panelen op de overkapping leggen en die aan een Marstek koppelen. Niet zo'n gek idee om gewoon wat nieuws te kopen.
Misschien kan ik wat panelen op de overkapping leggen en die aan een Marstek koppelen. Niet zo'n gek idee om gewoon wat nieuws te kopen.
Ik zal de vraag nog eens een keer stellen, want ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zit te kijken naar een thuisaccu. Ik heb alleen niet echt een idee welke het moet worden. Ik zag ineens veel voorbij komen over de Marstek Venus E 3.0, maar, met het oog op eventuele uitbreidingen begon ik te denken.
Uitbreiden is er niet bij. Dat betekent effecitef een 2e accu kopen. Maar dan loop ik tegen het 'issue' aan dat ik die accu ook weer of naar de meterkast moet brengen op een eigen groep, en dat zou ik dan met een 2e accu ook weer moeten doen.
Alternatief is dat ik ze in het stopcontact steek, maar dan mag je, als ik het goed heb, geen 2 accu's prikken op stopcontacten die uiteindelijk op dezelfde fase zitten? Dat betekent dus dat ik die eventuele 2e accu op een andere fysieke plek in huis moet gaan zetten.
Kan dat nou niet handiger? Nou, het lijkt van wel, want dan kom je bij de Venus A of D. Alleen als ik daar dan weer over ga lezen, dan staat er iets in de richting van dat als je meer dan 1 accu wil, je per sé een Marstek P1 moet gaan gebruiken. Dit terwijl ik al een HomeWizard P1 meter heb.
Betekent dat letterijk dat als ik dus 2e/uitbreidingsbatterij koop, die ik dus letterlijk onder de 1e module zet, zodat ze in elkaar klikken, dat ik dan per sé een Marstek p1 moet gaan gebruiken? Want vanuit praktisch oogpunt lijkt zo'n A of D me wel handiger, want immers, je kunt dat systeem + eventuele uitbreiding op dezelfde fysieke locatie hebben staan.
Daarnaast weet ik niet zo goed wat nou de concrete verschillen zijn tussen de A en de D, even los van de prijs.
Uitbreiden is er niet bij. Dat betekent effecitef een 2e accu kopen. Maar dan loop ik tegen het 'issue' aan dat ik die accu ook weer of naar de meterkast moet brengen op een eigen groep, en dat zou ik dan met een 2e accu ook weer moeten doen.
Alternatief is dat ik ze in het stopcontact steek, maar dan mag je, als ik het goed heb, geen 2 accu's prikken op stopcontacten die uiteindelijk op dezelfde fase zitten? Dat betekent dus dat ik die eventuele 2e accu op een andere fysieke plek in huis moet gaan zetten.
Kan dat nou niet handiger? Nou, het lijkt van wel, want dan kom je bij de Venus A of D. Alleen als ik daar dan weer over ga lezen, dan staat er iets in de richting van dat als je meer dan 1 accu wil, je per sé een Marstek P1 moet gaan gebruiken. Dit terwijl ik al een HomeWizard P1 meter heb.
Betekent dat letterijk dat als ik dus 2e/uitbreidingsbatterij koop, die ik dus letterlijk onder de 1e module zet, zodat ze in elkaar klikken, dat ik dan per sé een Marstek p1 moet gaan gebruiken? Want vanuit praktisch oogpunt lijkt zo'n A of D me wel handiger, want immers, je kunt dat systeem + eventuele uitbreiding op dezelfde fysieke locatie hebben staan.
Daarnaast weet ik niet zo goed wat nou de concrete verschillen zijn tussen de A en de D, even los van de prijs.
Och ja, je moet toch wat he.
Ik wil niet pedant doen, maar heb je de openingspost gelezen? Hier staat een hoop van de info in die je vraagt, waaronder de verschillen tussen de A en D.Just_A_User schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:26:
Ik zal de vraag nog eens een keer stellen, want ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zit te kijken naar een thuisaccu. Ik heb alleen niet echt een idee welke het moet worden. Ik zag ineens veel voorbij komen over de Marstek Venus E 3.0, maar, met het oog op eventuele uitbreidingen begon ik te denken.
Nee, als je een tweede basisunit wil aansluiten heb je een Marstek P1 nodig.Just_A_User schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:26:
Betekent dat letterijk dat als ik dus 2e/uitbreidingsbatterij koop, die ik dus letterlijk onder de 1e module zet, zodat ze in elkaar klikken, dat ik dan per sé een Marstek p1 moet gaan gebruiken?
Je kan 5 uitbreidingsbatterijen onder de basismodule kwijt om op 12.2 kWh op te slaan, en deze kan je dan met je HW P1 aansturen.
De algemene mening hier is volgens mij wel dat je beter voor een extra basismodule kan gaan, omdat je dan 2400 watt kan laden en ontladen, ipv 1200 watt. Maar dat is ook weer erg afhankelijk van je verder huissettup met al dan niet pv, ev, of andere grote gebruikers. Maar dan heb je dus een Marstek P1 nodig.
[ Voor 7% gewijzigd door robkrekel op 06-03-2026 06:45 ]
7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Hoi, nieuw hier.
Vorige week een Marstek Venus D met 2 batterijen aangeschaft. Na wat gehannes met mijn P1 meter (geen verbinding met homewizard P1 du maar Marstek CT0003 aangschatf) heb ik hem vandaag aan de praat gekregen. Echter hij werkt alleens op handmatig...iemand een idee?
Vorige week een Marstek Venus D met 2 batterijen aangeschaft. Na wat gehannes met mijn P1 meter (geen verbinding met homewizard P1 du maar Marstek CT0003 aangschatf) heb ik hem vandaag aan de praat gekregen. Echter hij werkt alleens op handmatig...iemand een idee?
Ik heb sinds januari de Venus A met 2 uitbreidingsbatterijen staan.
Statistieken tot nu toe:
:strip_exif()/f/image/099PUvJTJmZPigkFScXkhFxj.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet gek zo'n 18% verlies. Nu scheelt het natuurlijk wel dat een deel hiervan (zodra de batterij volledig vol is, of zodra er vraag is vanuit de woning, zonne-energie vanaf de panelen, en de batterij enkele procenten boven die 12% zit) directe doorlevering is, wat bovengemiddeld efficient zal zijn.
Ook over de capaciteit (6KWh) ben ik best wel tevreden. Als ik de batterij vol krijg (afgelopen week slechts 1 dag niet helemaal) kan ik er prima de hele nacht op draaien, met zo'n 15 tot 20% over aan het eind van de nacht, en in de zomer zijn de dagen langer en het verbruik wat lager (geen warmtepomp die nog even doordraait na zonsondergang), dus al met al vrij goed gekozen: groot genoeg voor de nacht, ook in het tussenseizoen, en klein genoeg dat ik geen capaciteit heb die ik nooit gebruik.
Statistieken tot nu toe:
:strip_exif()/f/image/099PUvJTJmZPigkFScXkhFxj.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet gek zo'n 18% verlies. Nu scheelt het natuurlijk wel dat een deel hiervan (zodra de batterij volledig vol is, of zodra er vraag is vanuit de woning, zonne-energie vanaf de panelen, en de batterij enkele procenten boven die 12% zit) directe doorlevering is, wat bovengemiddeld efficient zal zijn.
Ook over de capaciteit (6KWh) ben ik best wel tevreden. Als ik de batterij vol krijg (afgelopen week slechts 1 dag niet helemaal) kan ik er prima de hele nacht op draaien, met zo'n 15 tot 20% over aan het eind van de nacht, en in de zomer zijn de dagen langer en het verbruik wat lager (geen warmtepomp die nog even doordraait na zonsondergang), dus al met al vrij goed gekozen: groot genoeg voor de nacht, ook in het tussenseizoen, en klein genoeg dat ik geen capaciteit heb die ik nooit gebruik.
[ Voor 24% gewijzigd door onlinaius op 06-03-2026 15:16 ]
Dinsdagavond wordt er een nieuw product in de Venus serie gepresenteerd door Marstek. Ben die avond uitgenodigd bij de launch te zijn, maar heb een dubbele boeking aangezien het de Solar Solutions beurs betreft en zij niet de enige zijn 
Een vriend van mij gevraagd of hij erbij kan zijn, zal kijken of we dan meer info kunnen delen. Grote kans natuurlijk dat er al eerder via een andere weg info uitlekt, maar wie weet
Heb in ieder geval begrepen dat het een slanker product zal zijn dan de huidige producten. We gaan het zien!
Een vriend van mij gevraagd of hij erbij kan zijn, zal kijken of we dan meer info kunnen delen. Grote kans natuurlijk dat er al eerder via een andere weg info uitlekt, maar wie weet
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Ik volg!Taro schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:50:
Dinsdagavond wordt er een nieuw product in de Venus serie gepresenteerd door Marstek. Ben die avond uitgenodigd bij de launch te zijn, maar heb een dubbele boeking aangezien het de Solar Solutions beurs betreft en zij niet de enige zijn
Een vriend van mij gevraagd of hij erbij kan zijn, zal kijken of we dan meer info kunnen delen. Grote kans natuurlijk dat er al eerder via een andere weg info uitlekt, maar wie weetHeb in ieder geval begrepen dat het een slanker product zal zijn dan de huidige producten. We gaan het zien!
[Afbeelding]
Lower cost is exact wat we nodig hebben. En met lower complexity hoop ik ook dat het stabieler en betrouwbaarder werkt.
Een nieuwe telg in de serie als in A, C, D, E, G, etc of gewoon een revisie? Want dat ziet er precies gewoon een Venus E v4 uit op de fotoTaro schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:50:
Heb in ieder geval begrepen dat het een slanker product zal zijn dan de huidige producten. We gaan het zien!
Ik vermoed een kleiner/slanker model mbt kostenoptimalisatie. Je ziet dat fabrikanten aan de onderkant van de range prijsoptimalisaties doorvoeren door zaken weg te laten. Denk bijv. aan noodstroomuitgangen, PV/MPPT aansluitingen (had de E al niet, maar als voorbeeld), behuizingen verder te verkleinen (=materiaal besparen), maar ook optimaliseren voor verzendkosten. Daarom zie je de All-in-one's van 30 kg of minder steeds meer, die vallen in Duitsland en Frankrijk in een lagere verzendkosten categorie én je hoeft geen losse omvormer én losse accu te versturen, 1 pakketje is doorgaans goedkoper dan 2. Om van de +-65 kg van de Venus E 3 naar <30 kg te gaan kan je niet anders dan opslagcapaciteit verlagen naar 2.56 kWh en concessies te doen voor je materiaalkeuze, waardoor het product lichter wordt. Matte voorplaat van ander materiaal, misschien iets minder vermogen zodat je minder zware koelribben nodig hebt, etc.Avenger 2.0 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 08:50:
[...]
Een nieuwe telg in de serie als in A, C, D, E, G, etc of gewoon een revisie? Want dat ziet er precies gewoon een Venus E v4 uit op de foto
Heel benieuwd
Ja, ik heb zelf afgehaald. Woon er niet ver vanafKnoflookpasta schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:38:
Prijs is netjes, maar verzending €33 voor de A 4KWh of €102 voor de E 5KWh....
Dat gaat me daar toch een potje hard bij Marstek! Ik houd nauwelijks bij waar ze nu weer mee bezig zijn. A, C, D, E, G en X waren mij al bekend, en dan komen opeens de Mars I en Mars II voorbij.Taro schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:50:
Een vriend van mij gevraagd of hij erbij kan zijn, zal kijken of we dan meer info kunnen delen. Grote kans natuurlijk dat er al eerder via een andere weg info uitlekt, maar wie weetHeb in ieder geval begrepen dat het een slanker product zal zijn dan de huidige producten. We gaan het zien!
[Afbeelding]
Ik hoop wel dat ze ook nog wat aandacht blijven geven aan de bestaande producten. De Venus A die ik nu heb werkt ok-ish, maar er zijn nog aardig wat simpele verbeteringen mogelijk, en ook de officiele HA app is erg welkom wat mij betreft (want ik wil graag vanaf eind april als ik naar een dynamisch contract ga automatisch gaan schakelen tussen een aantal uur handmatig ontladen, en de rest van de dag NOM).
Nu een tijdje lees ik de A uit modbus/tcp. Sinds dien geen problemen meer ondervonden dat de unit setting kwijt raakte of de CT.
Dit lijkt prima te werken.
Dit lijkt prima te werken.
kleiner?Taro schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:21:
[...]
Ik vermoed een kleiner/slanker model mbt kostenoptimalisatie. Je ziet dat fabrikanten aan de onderkant van de range prijsoptimalisaties doorvoeren door zaken weg te laten. Denk bijv. aan noodstroomuitgangen, PV/MPPT aansluitingen (had de E al niet, maar als voorbeeld), behuizingen verder te verkleinen (=materiaal besparen), maar ook optimaliseren voor verzendkosten. Daarom zie je de All-in-one's van 30 kg of minder steeds meer, die vallen in Duitsland en Frankrijk in een lagere verzendkosten categorie én je hoeft geen losse omvormer én losse accu te versturen, 1 pakketje is doorgaans goedkoper dan 2. Om van de +-65 kg van de Venus E 3 naar <30 kg te gaan kan je niet anders dan opslagcapaciteit verlagen naar 2.56 kWh en concessies te doen voor je materiaalkeuze, waardoor het product lichter wordt. Matte voorplaat van ander materiaal, misschien iets minder vermogen zodat je minder zware koelribben nodig hebt, etc.
Heel benieuwd
dan denk ik ook aan kleinere printplaten en wellicht daaraan gekoppeld minder verbruik? (betere RTE?)
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Iemand inmiddels een supportreactie ontvangen? Ik heb zelf al 3 weken geen antwoord ivm een defecte uitbreidingsbatterij van de Venus A. En zo te lezen bij nog minstens 2 gebruikers hier.Viper085 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:58:
Het zou een te lage SOC kunnen zijn, maar daar is niet achter te komen, want zodra ik de hoofdunit koppel schakelt het hele systeem uit, bij firmware v147. Een andere uitbreiding op de hoofdunit werkt wel gewoon, dus het lijkt echt aan de ene uitbreiding te liggen. Ook een andere hoofdunit op deze uitbreiding schakelt zichzelf uit.
Ja, ze zijn op 4 maart in de lucht gekomen. Geen inhoudelijke reactie, maar een link om een de defecte module om te laten wisselen. Ik heb mijn gegevens ingevuld, maar daarna nog niets weer gehoord. Dus ook geen idee hoe snel dit proces gaat. Op mijn vraag wanneer ik de vervangende module kan verwachten tot nu toe geen reactie. Ik heb maar even geduld.ralfsantbergen schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:21:
[...]
Iemand inmiddels een supportreactie ontvangen? Ik heb zelf al 3 weken geen antwoord ivm een defecte uitbreidingsbatterij van de Venus A. En zo te lezen bij nog minstens 2 gebruikers hier.
Het zou een te lage SOC kunnen zijn, maar daar is niet achter te komen, want zodra ik de hoofdunit koppel schakelt het hele systeem uit, bij firmware v147. Een andere uitbreiding op de hoofdunit werkt wel gewoon, dus het lijkt echt aan de ene uitbreiding te liggen. Ook een andere hoofdunit op deze uitbreiding schakelt zichzelf uit.
EV 57,5 kWh | Marstek Venus A 6,36 kWh | Homewizard P1 | 5 kWp solar | HomeAssistant | Quatt 4,5 kW
Venus G : een D zonder MPTT?
@Taro
Prijzen al gekend?
Prijzen al gekend?
Nee, dat is de D AC die binnenkomt uitkomt. De G is high voltage.
Leuk, @Taro. Heb je ze ook gevraagd wanneer support weer bemand wordt?
@Taro: Zijn de prijzen ook al bekend (van de Venus B )?
[ Voor 18% gewijzigd door Knoflookpasta op 10-03-2026 17:28 ]
499 excl. BTW, dus ongeveer €599 incl. BTW.Knoflookpasta schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:21:
@Taro: Zijn de prijzen ook al bekend (van de Venus B )?
Als daar ook ca 25% korting af gaat binnen een paar weken zitten we aan 450€ voor 2kWh.
Net boven mijn pijngrens...
Dus de prijs zit zo'n beetje op het niveau van de Venus A.
Voor de X, G en Mars I/II zijn die nog niet bekend.BlizzarD schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:46:
Zijn er ook al prijzen bekend voor de Venus G?
Correct, beide €499 excl BTW.Knoflookpasta schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:27:
Dus de prijs zit zo'n beetje op het niveau van de Venus A.
Wel wanneer de mars 1/2 leverbaar gaat zijn?Taro schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:37:
[...]
Voor de X, G en Mars I/II zijn die nog niet bekend.
Gisteren heb ik met mijn podcast-collega Yuri een item gedraaid bij Marstek: YouTube: LIVE Solar Solutions 2026
De Groene Nerds | Groene Zaken | Expeditie Gasloos | Gravel Gids
Als je driefase hebt en er 3 haalt is 6kWh ideaal.AUijtdehaag schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:38:
Beetje kansloos die 2 kWh van de venus B
Of als je met 5kWh juist te weinig hebt haal je nog 2kWh.
Zeker nu die tegen minder dan de helft van de Venus E te koop staat is die wel interessant.
De Venus E zal dan binnenkort waarschijnlijk ook een v4 krijgen met nieuwe AC connector en backup stopcontact met nieuwe cover.
[ Voor 29% gewijzigd door Avenger 2.0 op 11-03-2026 18:48 ]
Het is wel een begrippen-carrousel geworden. Ik weet niet of de gemiddelde gebruiker het op deze manier kan volgen. Sommige vermelde zaken kloppen volgens mij niet.EenGroeneNerd schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:03:
Gisteren heb ik met mijn podcast-collega Yuri een item gedraaid bij Marstek: YouTube: LIVE Solar Solutions 2026
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12KWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+
Leuk voor in de camper etc...AUijtdehaag schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:38:
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12KWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+
Hoezo? Ik heb een enkele Venus A van 2.1 kWh. Dat dekt mijn nachtverbruik zo'n 7 maanden per jaar. Dat is het meest kosteneffectief. Ik vind persoonlijk de MPPT aansluitingen voor de zonnepanelen op de Venus A wel een voordeel in combinatie met de noodstroomvoorziening. Voor een ander zal de vorm dan weer belangrijk zijn. Mooi dat er keuze is.AUijtdehaag schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:38:
Inderdaad erg veel fouten... Ik ben gestopt met kijken na de opmerking over 8 zonnepanelen op de Venus D en dat je je bestaande omvormer van een set van 8 (serie) zonnepanelen er mee kunt vervangen....SatScan schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:51:
[...]Sommige vermelde zaken kloppen volgens mij niet.
8 zonnepanelen als 4 sets met Y-connectie staat zowaar in de handleiding vd Venus D. Het enige wat me tegenhoudt dat te doen is de prijsstelling ten opzichte van de Venus A.Knoflookpasta schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:48:
[...]
Inderdaad erg veel fouten... Ik ben gestopt met kijken na de opmerking over 8 zonnepanelen op de Venus D en dat je je bestaande omvormer van een set van 8 (serie) zonnepanelen er mee kunt vervangen....
Mooie video. Ik heb hem met veel plezier helemaal uitgekeken.EenGroeneNerd schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:03:
Kan perfect 8 panelen op een D. Op elke MPTT 2 panelen parallel, zo blijf je onder de 60V. Je moet enkel nog controleren of je onder max stroom blijft bij 2 panelen parallel. Hangt ook voor een een groot deel af van de oriëntatie wat je op één MPTT kan hangen.Knoflookpasta schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:48:
[...]
Inderdaad erg veel fouten... Ik ben gestopt met kijken na de opmerking over 8 zonnepanelen op de Venus D en dat je je bestaande omvormer van een set van 8 (serie) zonnepanelen er mee kunt vervangen....
Heb hier ook 10 stuks 325 Wpiek panelen hangen op een wand die 100% oost staat, de SMA omvormer die ik daarvoor gebruik haalt max 2500 watt en daar kom ik nooit boven. Steeds goed maximum spanning en stroom per string controleren rekening houdend met de oriëntatie.
Maar dan is het voordeel van de B de form factor tov de A? Want zelfde prijs, maar je verliest wel het modulaire.
Bij gelijke prijs heeft de A een zeer groot voordeel, je kan er 4 panelen rechtstreeks op aansluiten. En de A is modulair, voor 400€ extra verdubbel je de capaciteit.Sissors schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:24:
Maar dan is het voordeel van de B de form factor tov de A? Want zelfde prijs, maar je verliest wel het modulaire.
Met de juiste specs en materialen kan dat prima.Knoflookpasta schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:48:
[...]
De Groene Nerds | Groene Zaken | Expeditie Gasloos | Gravel Gids
Ja, met de juiste spes van de panelen kan dat, maar het gesprek ging over het vervangen van de bestaande omvormer door dit apparaat. En zo'n bestaande set komt in 99 van de 100 gevallen binnen als een enkele kabel van panelen in serie.
Deze omvormers zijn niet geschikt voor het 1-op-1 vervangen van je oude omvormer. En daarom vind ik het foute informatie die mensen op het verkeerde been kan zetten of het verkeerde product kunnen laten kopen. Voor het vervangen van die bestaande omvormer bestaan (een paar) andere producten die dat wel kunnen.
Als je op je schuurtje een paar extra nieuwe paneeltjes wilt leggen en die direct aan wilt sluiten, dan is dat prima. Dan sluit je er in principe tot 4 flinke panelen direct op aan, maar wel ieder met zijn eigen kabels. Maar je gaat niet 8 bestaande panelen op je dak opnieuw bekabelen naar minimaal 4 sets kabels en die weer naar binnen trekken...
Deze omvormers zijn niet geschikt voor het 1-op-1 vervangen van je oude omvormer. En daarom vind ik het foute informatie die mensen op het verkeerde been kan zetten of het verkeerde product kunnen laten kopen. Voor het vervangen van die bestaande omvormer bestaan (een paar) andere producten die dat wel kunnen.
Als je op je schuurtje een paar extra nieuwe paneeltjes wilt leggen en die direct aan wilt sluiten, dan is dat prima. Dan sluit je er in principe tot 4 flinke panelen direct op aan, maar wel ieder met zijn eigen kabels. Maar je gaat niet 8 bestaande panelen op je dak opnieuw bekabelen naar minimaal 4 sets kabels en die weer naar binnen trekken...
Is die in de avond niet al leeg? Vooral met een oven of elektrisch koken?WillemD61 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:08:
[...]
Hoezo? Ik heb een enkele Venus A van 2.1 kWh. Dat dekt mijn nachtverbruik zo'n 7 maanden per jaar. Dat is het meest kosteneffectief. Ik vind persoonlijk de MPPT aansluitingen voor de zonnepanelen op de Venus A wel een voordeel in combinatie met de noodstroomvoorziening. Voor een ander zal de vorm dan weer belangrijk zijn. Mooi dat er keuze is.
Het gaat om gemiddeldes, niet om uitzonderingen (en we koken op gas) In de zomer schijnt de zon nog tijdens het eten.DJ-Promo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:01:
[...]
Is die in de avond niet al leeg? Vooral met een oven of elektrisch koken?
Ik heb het gesimuleerd met data van afgelopen 2 jaar.
[ Voor 7% gewijzigd door WillemD61 op 11-03-2026 22:09 ]
Voor sneller terug te verdienen is kleinere capaciteit die goedkoper is uiteraard beter.
Beter elke gemiddelde zonnedag gegarandeerd vol en terug leeg dan de hele zomer teveel.
Uiteraard lukt dat als tweaker niet altijd, want had me voorgenomen er eentje te kopen en zit er nu met 3
Beter elke gemiddelde zonnedag gegarandeerd vol en terug leeg dan de hele zomer teveel.
Uiteraard lukt dat als tweaker niet altijd, want had me voorgenomen er eentje te kopen en zit er nu met 3
Duidelijk, ik denk ook vanuit die hoek. Vind nog steeds hoe HomeWizard 2.7kWh heeft gepakt een goed begin voor veel huishoudens. Liever zoveel mogelijk vol en leeg als je laad met zonnepanelen.WillemD61 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:07:
[...]
Het gaat om gemiddeldes, niet om uitzonderingen (en we koken op gas) In de zomer schijnt de zon nog tijdens het eten.
Ik heb het gesimuleerd met data van afgelopen 2 jaar.
Ik sluit ook niet uit dat ik ooit een 2e module onder mijn Venus A plaats, als ik meer ervaring heb, de prijs zakt en ik zie dat het rendabel is. Dan is modulair wel een voordeel.Avenger 2.0 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 06:57:
Voor sneller terug te verdienen is kleinere capaciteit die goedkoper is uiteraard beter.
Ja dan kan alles, maar gebruik dit filmpje er niet voor....EenGroeneNerd schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:59:
[...]
Met de juiste specs en materialen kan dat prima.
Ik zou van die zin een tegeltje laten maken...
Zeker, maar wel parallel... en niet je seriegevoede omvormer ermee vervangen...Rvanlaak schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:54:
[...]
8 zonnepanelen als 4 sets met Y-connectie staat zowaar in de handleiding vd Venus D. Het enige wat me tegenhoudt dat te doen is de prijsstelling ten opzichte van de Venus A.
Ik heb ook 1 Venus C 2,56kWh en iets later rond BF er een Venus A 2,12kWh bijgekocht.Avenger 2.0 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 06:57:
Het oorspronkelijke plan was om op een later tijdstip de Venus A met 1 of 2 batterijen uit te breiden. Nu ben ik nog niet zo zeker of dat wel zinnig is, bij winterdag krijg ik nooit beide batterijen vol op overschot van de zonnepanelen. De laatste weken gaat het al wel beter als de zon tenminste schijnt, maar de zon wordt duidelijk krachtiger.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Ja het blijft goed uitkijken naar de specs van de panelen.Knoflookpasta schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:15:
Ja, met de juiste spes van de panelen kan dat, maar het gesprek ging over het vervangen van de bestaande omvormer door dit apparaat. En zo'n bestaande set komt in 99 van de 100 gevallen binnen als een enkele kabel van panelen in serie.
Ik heb 5 plug en play setjes van 3 panelen per omvormer op dak liggen met panelen van 190WP en 42V. Daarvan nu 2 sets parallel aangesloten en op de Marstek venus A aangesloten. Dit plijft dus onder de 600W , 60V en 20Amp per mppt en dit werkt prima. Mijn eerste stecagrid omvormers waren inmiddels 15 jaar oud dus de kans dat ze het begeven is redelijk aanwezig. Laat het voorlopig ff zo, maar zou dus in geval van nood nog 2 sets extra aan kunnen sluiten op de Marstek. Echter kan je dan als de accu vol is via de bypass max 800W of 1200W (afhankelijk je aansluiting) kwijt en dan ga je dus een gedeelte missen op een zonnige dag.
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.
Homewizard had beter ook een 5.4kWh model uitgebracht dat 50% duurder was. Had hun zelfs meer winst opgeleverd en ervoor gezorgd dat minder mensen naar de concurrentie waren gestapt (voor wie 2.7kWh te weinig was).DJ-Promo schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:12:
[...]
Duidelijk, ik denk ook vanuit die hoek. Vind nog steeds hoe HomeWizard 2.7kWh heeft gepakt een goed begin voor veel huishoudens. Liever zoveel mogelijk vol en leeg als je laad met zonnepanelen.
Ik lees veel over opslagcapaciteit maar mijns inziens is voldoende vermogen van de omvormers minstens zo belangrijk. Met een omvormertje van 1000w laat je veel het net in schieten als je iets of wat PV hebt liggen.Avenger 2.0 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:51:
[...]
Homewizard had beter ook een 5.4kWh model uitgebracht dat 50% duurder was. Had hun zelfs meer winst opgeleverd en ervoor gezorgd dat minder mensen naar de concurrentie waren gestapt (voor wie 2.7kWh te weinig was).
Inderdaad gekoppeld aan een hoger vermogen omvormer (bv 1200W of meer) was ideaal geweest.DSSW schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:06:
[...]
Ik lees veel over opslagcapaciteit maar mijns inziens is voldoende vermogen van de omvormers minstens zo belangrijk. Met een omvormertje van 1000w laat je veel het net in schieten als je iets of wat PV hebt liggen.
Vraag mij trouwens af of ze niet bezig zijn met een tweede versie ondertussen waar hopelijk wat zorgen aangepakt zijn. Als ze iets competitief kunnen neerzetten wil ik daar gerust wat extra voor betalen.
Zo'n 800W omvormer maakt 'm gemakkelijk te plaatsen, zonder eigen groep. (Zwaarder = eigen groep verplicht.)DSSW schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:06:
Ik lees veel over opslagcapaciteit maar mijns inziens is voldoende vermogen van de omvormers minstens zo belangrijk. Met een omvormertje van 1000w laat je veel het net in schieten als je iets of wat PV hebt liggen.
Het idee is juist dat je op de momenten dat er meer dan 800W PV is, je die toch niet op dat moment direct volledig kunt benutten => de rest gaat de accu in voor later.
Zolang het afgestemd is op de capaciteit die je er aan hebt hangen is dat geen enkel probleem. Ik heb de Venus A en heb nu op 2 van de 4 MPPT ingangen een zonnepaneel van 410 wattpiek aangesloten. Daarmee ga ik die Venus A in ongeveer 50% van de dagen per jaar al vol krijgen.DSSW schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:06:
[...]
Daarnaast kan ik via de AC koppeling mijn andere zonnepanelen nog laten bijdragen of rechtstreeks laden uit het net, met laden op 1200 W is die binnen 2 uur vol. Een extra module er bij en nog 2 panelen rechtstreeks aansluiten of ook weer combineren met AC laden kan ook nog goed.
Het is allemaal minimale capaciteit maar past goed met wat ik nodig heb. Alleen als je nog meer capaciteit hebt en met name als je meer vermogen nodig hebt en dus snel wilt laden en ook snel wilt ontladen is een krachtiger omvormer wel handig.
Eerst in de Venus A opslaan en dan in mijn EV overzetten doe ik sowieso niet en in de donkere maanden mijn warmtepomp er op draaien is ook niet mijn bedoeling, maar wel de basislast van het huis afdekken met zonnestroom, vooral na einde salderen.
Het doel is niet om zoveel mogelijk op te slaan maar om zoveel mogelijk af te stemmen op mijn dagelijkse verbruik. Vergeet niet dat elke batterij per definitie ook een energieverbruiker is. Je totale jaarlijkse verbruik zal altijd omhoog gaan (minder afname maar ook nog minder teruglevering, altijd per saldo meer verbruik). Hoe meer opslagcapaciteit je gemiddeld gebruikt, hoe hoger je extra verbruik.
Als er iets of wat zon is dan zit ik voor 10u al boven de 6kW PV dat gaat tot 10kW op middag en is rond 16u nog 6kW, ik wil daar het maximum van vangen, daarom 3 x 2500w op de 3 Venus E in combinatie met EV laden. De Venus A doet zijn eigen ding met zijn 4 gekoppelde panelen. In de avond kan dan de 3 fase warmtepomp ook makkelijk draaien op stroom uit de batterijen, als het koud is voor verwarming, in de zomer voor koeling.WillemD61 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:52:
[...]
Zolang het afgestemd is op de capaciteit die je er aan hebt hangen is dat geen enkel probleem. Ik heb de Venus A en heb nu op 2 van de 4 MPPT ingangen een zonnepaneel van 410 wattpiek aangesloten. Daarmee ga ik die Venus A in ongeveer 50% van de dagen per jaar al vol krijgen.
Daarnaast kan ik via de AC koppeling mijn andere zonnepanelen nog laten bijdragen of rechtstreeks laden uit het net, met laden op 1200 W is die binnen 2 uur vol. Een extra module er bij en nog 2 panelen rechtstreeks aansluiten of ook weer combineren met AC laden kan ook nog goed.
Het is allemaal minimale capaciteit maar past goed met wat ik nodig heb. Alleen als je nog meer capaciteit hebt en met name als je meer vermogen nodig hebt en dus snel wilt laden en ook snel wilt ontladen is een krachtiger omvormer wel handig.
Eerst in de Venus A opslaan en dan in mijn EV overzetten doe ik sowieso niet en in de donkere maanden mijn warmtepomp er op draaien is ook niet mijn bedoeling, maar wel de basislast van het huis afdekken met zonnestroom, vooral na einde salderen.
Het doel is niet om zoveel mogelijk op te slaan maar om zoveel mogelijk af te stemmen op mijn dagelijkse verbruik. Vergeet niet dat elke batterij per definitie ook een energieverbruiker is. Je totale jaarlijkse verbruik zal altijd omhoog gaan (minder afname maar ook nog minder teruglevering, altijd per saldo meer verbruik). Hoe meer opslagcapaciteit je gemiddeld gebruikt, hoe hoger je extra verbruik.
Ik hoorde overigens op de Solar Solutions beurs dat de Marstek Venus E 4.0, Venus A 2.0 en Venus D 2.0 op de Intersolar beurs in München (23-25 juni) worden aangekondigd. Betekent natuurlijk niet dat ze dan ook direct beschikbaar zijn, maar het gaat wel vlot allemaal
Mooi al die nieuwe releases, maar Marstek moet dit niet ten koste laten gaan van de aandacht aan bestaande klanten. Helaas laat de kwaliteit van huidige produkten nog wel wat te wensen over en lijkt de support op een sabatical te zijn. Reactie op serieuze problemen laat inmiddel vaak weken op zich wachten.Taro schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:55:
Ik hoorde overigens op de Solar Solutions beurs dat de Marstek Venus E 4.0, Venus A 2.0 en Venus D 2.0 op de Intersolar beurs in München (23-25 juni) worden aangekondigd. Betekent natuurlijk niet dat ze dan ook direct beschikbaar zijn, maar het gaat wel vlot allemaal
Eens, maar daar kan ik ook niets aan doen of veranderen.szijlstr schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:36:
[...]
Mooi al die nieuwe releases, maar Marstek moet dit niet ten koste laten gaan van de aandacht aan bestaande klanten. Helaas laat de kwaliteit van huidige produkten nog wel wat te wensen over en lijkt de support op een sabatical te zijn. Reactie op serieuze problemen laat inmiddel vaak weken op zich wachten.
Ik steek er veel tijd in om nieuwe info te delen, balen als de support slecht is, maar ik werk niet voor Marstek.
Begrijp ik. Mijn bericht was niet bedoeld om jou hier op aan te spreken. Sorry als het wel zo over kwam. Feit is dat Marstek haar customer support zaakjes niet goed voorelkaar heeft vanuit mijn perspectief. Ik ben inmiddels toe aan mijn 3e Venus D omvormer nadat de eerste vervangende omvormer dood uit de doos kwam. Om vervolgens na het bijsteken van een extra batterij er achter te komen dat er verschil kan zitten in BMS van de batterijen waardoor het systeem niet meer laadt en ontlaadt. Dat laatste schijnt makkelijk op te lossen te zijn door opnieuw de laatste firmware te installeren, maar support laat inmiddels al 3 weken op zich wachten met enigerlei reactie. Dat is meer dan frustrerend.Taro schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 23:07:
[...]
Eens, maar daar kan ik ook niets aan doen of veranderen.
Ik steek er veel tijd in om nieuwe info te delen, balen als de support slecht is, maar ik werk niet voor Marstek.
Begrijp andersom uiteraard ook dat als gebruikers (terecht!) gefrustreerd zijn dat dat bij een dergelijk aanhaakmoment naar voren komt.szijlstr schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:58:
[...]
Begrijp ik. Mijn bericht was niet bedoeld om jou hier op aan te spreken. Sorry als het wel zo over kwam. Feit is dat Marstek haar customer support zaakjes niet goed voorelkaar heeft vanuit mijn perspectief. Ik ben inmiddels toe aan mijn 3e Venus D omvormer nadat de eerste vervangende omvormer dood uit de doos kwam. Om vervolgens na het bijsteken van een extra batterij er achter te komen dat er verschil kan zitten in BMS van de batterijen waardoor het systeem niet meer laadt en ontlaadt. Dat laatste schijnt makkelijk op te lossen te zijn door opnieuw de laatste firmware te installeren, maar support laat inmiddels al 3 weken op zich wachten met enigerlei reactie. Dat is meer dan frustrerend.
Heb dit op de beurs ook bij Marstek aangekaart. Ik postte hier iets over de Venus B en heb de reacties daarop over de support aan 2 hoge piefen van Marstek laten zien toen ik terug liep om de prijzen op te vragen. Ze baalden ervan, maar het waren ook niet direct personen die daar invloed op hebben aangezien ze aan de Product kant zitten.
Maar dit benadrukt nog wel iets anders. Veel mensen kijken naar prijs, productervaringen, looks, etc. Pas later komen naar voren:
- Round Trip Efficiency
- Kwaliteit
- Support
- Software ecosysteem
- Beschikbaarheid van accessoires en vervangende producten op de langere termijn
- Etc.
Zo heb ik een keer met een warmtebeeld camera een accu ter review gehad waarbij ik >85 graden langs zag komen. Toen heb ik besloten die terug te sturen, dat ga ik echt aan niemand aanbevelen. Vervolgens stuurt een producent ze doodleuk naar anderen op die er klakkeloos een review over schrijven en ze aanbevelen. Lastige situatie, moet ik dan als persoon de klokkenluider zijn/worden? Eigenlijk wel, maar ik heb als persoon ook geen zin in juridisch getouwtrek, dat kan ik financieel niet dragen.
Wat je dus als potentiële koper echt wel moet doen is door de mooie marketingpraatjes heen prikken en naar de feiten kijken. Maar ook op zoek gaan naar wat er in de fase na de aanschaf langskomt.
Zo zag je voorheen weleens mensen langskomen in de laadpaal topics: "Hoi, ik heb via iBood een goedkope laadpaal op de kop kunnen tikken, maar hoe maak ik deze nu slim zodat die met zonnestroom kan laden?"
En dan denk je: Moet je in dat proces niet beginnen met requirements opstellen, dan een selectie maken en daarna pas tot aanschaf overgaan? Voor thuisaccu's moet je hetzelfde doen. Heel veel mensen gaan pas op 1-1-2027 ervaren dat als hun thuisaccu stroom wil terugleveren aan het net dat dan de laadpaal die op Eco+ mode staat dat als overtollige zonnestroom gaat zien en de auto ermee gaat laden. Kan ik je nu al vertellen, daar heb je een energie management systeem voor nodig, met bijv. Home Assistant of Homey. Dus zoek naar een laadpaal en een thuisaccu die je centraal kunt aansturen, liefst ook lokaal, zonder cloud, vertraging en afhankelijkheid van partijen uit andere landen.
Marstek maakt op dit moment goede stappen mbt API aansturing, Round Trip Efficiency en prijs. Waar ze lijken te verslechteren is op de support. Support staat vaak gelijk aan kosten. Hoe druk je kosten en hoe kan je producten goedkoop aanbieden? Door te bezuinigen op andere posten.
Kies daarom niet per se voor de goedkoopste thuisaccu, maar voor de thuisaccu die op alle fronten aan je requirements voldoet en doe daar goed onderzoek naar. Is de accu waar je dan op uitkomt iets duurder? Kies dan de iets duurdere, niet voor de prijsvechter, daar krijg je later gezeik van. Is de iets duurdere financieel niet rationeel? Dan wacht je dus nog met kopen ipv de goedkopere te kiezen waar je spijt van krijgt.
Marstek is innovatief en relatief goedkoop, maar de kwaliteit en support zijn grote aandachtspunten. Neem die laatste 2 dus ook vooral mee in je besluit bij de aanschaf. Zal daar overigens in mijn reviews vanaf nu ook extra aandacht aan besteden.
Hallo,
Ik ben reeds zelf in het bezit van 2 x Venus E 5.12, dus wat betreft de techniek wel voldoende op de hoogte, maar ben op zoek voor mijn zoon naar een Venus A met 1 of 2 uitbreidingsbatterijen.
Wat betreft prijzen en aanbieders heb ik mij voor de Venus A nog niet zo verdiept, maar kwam uwsolarinstallatieshop.nl tegen met een goede prijs.
iemand hier ervaringen met uwsolarinstallatieshop.nl . Het is mij onbekend of die onder de "officiele dealers" van Marstek valt voor de 10-jaars garantie, of hebben jullie nog scherpere tips (eventueel via PB aan mij sturen als dat "off-topic" is voor dit forum).
Ik ben reeds zelf in het bezit van 2 x Venus E 5.12, dus wat betreft de techniek wel voldoende op de hoogte, maar ben op zoek voor mijn zoon naar een Venus A met 1 of 2 uitbreidingsbatterijen.
Wat betreft prijzen en aanbieders heb ik mij voor de Venus A nog niet zo verdiept, maar kwam uwsolarinstallatieshop.nl tegen met een goede prijs.
iemand hier ervaringen met uwsolarinstallatieshop.nl . Het is mij onbekend of die onder de "officiele dealers" van Marstek valt voor de 10-jaars garantie, of hebben jullie nog scherpere tips (eventueel via PB aan mij sturen als dat "off-topic" is voor dit forum).
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V147.117 BMS:V112);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.60;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Wij hebben via de uwsolarinstallatieshop.nl onze Venus A aangeschaft. 2 stuks met beide 3 uitbreiding batterijen. Na uploaden van de facturen kreeg ik via marstek garantie.
We hebben besloten het af te halen omdat ik shop niet kende, maar prima geholpen voor een goede prijs.
Ik kon toen geen goedkopere shop vinden.
We hebben besloten het af te halen omdat ik shop niet kende, maar prima geholpen voor een goede prijs.
Ik kon toen geen goedkopere shop vinden.
[ Voor 7% gewijzigd door Jan_De_Tuinman op 15-03-2026 09:44 ]
Is er inmiddels bekend hoeveel het bypass vermogen van de Venus A is wanneer je bijv. 2000 W aan PV hebt aangesloten, maar de batterij inmiddels vol is.
Is dat 1200 W bypass (het max. vermogen van de omvormer?)
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V147.117 BMS:V112);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.60;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
antoinevromen schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:55:
Is er inmiddels bekend hoeveel het bypass vermogen van de Venus A is wanneer je bijv. 2000 W aan PV hebt aangesloten, maar de batterij inmiddels vol is.
/f/image/rQNGvNMLfUW7bGv27qHLJb2f.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JLKrB1EDSYx5e6O5WTtd0bjO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uH6Sl6xe4RIypAHVEcqyhi7G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5lbNJMHfl7tN8OuB0eV6Sy9U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HfPVh2GIyqNYM5MQSy3WPKbE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h6UgbG4V1gqvw0Sw1B6nBrN5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fxcdawjSIeFdV2hzv9PKodnp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6q0Voxueb545QhO6prQBZ7Dn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/voCznbMfGqVTRtLJAQsRVTgd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pxYQ79z3R5a6BuFQtMwtSusH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DH5oxiQmj8B2vAQC9fM9LUGf.jpg?f=fotoalbum_large)