En "self consumption" betekent dan?WillemD61 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:38:
als je een manual mode periode-configuratie stuurt met de power setting op -1, dan wordt dat geïnterpreteerd als "self consumption" (net zoals dat mogelijk is in de App).
Marstek gebruikt inderdaad verschillende termen. In de Open APi heet het auto mode, in de App heet het self-consumption. Als ik het goed zie is het nul-op-de-meter, dus laden bij overschot, ontladen bij tekort.
In de App, onder hulp&feedback, kan je een uitleg vinden van de 3 modes.
[ Voor 9% gewijzigd door WillemD61 op 25-02-2026 17:33 ]
@WillemD61 Thanks.
Achtergrond: ik vraag me af hoe ik een niet-ontladen modus instel. D.w.z. geef een nul-op-de-meter hoeveelheid stroom door als je die opwekt, maar put niet uit de accu.
Wanneer er nog ongedekt verbruik is, wil ik directe zelf-consumptie maximaliseren. Dat lijkt me efficiënt. Maar de energie in de accu wil ik specifieker inzetten. (Op een Jupiter overigens, dus ik leer van enige afstand mee.)
Achtergrond: ik vraag me af hoe ik een niet-ontladen modus instel. D.w.z. geef een nul-op-de-meter hoeveelheid stroom door als je die opwekt, maar put niet uit de accu.
Wanneer er nog ongedekt verbruik is, wil ik directe zelf-consumptie maximaliseren. Dat lijkt me efficiënt. Maar de energie in de accu wil ik specifieker inzetten. (Op een Jupiter overigens, dus ik leer van enige afstand mee.)
Snap ik helemaal, maar ben ik ook nog niet achter (ik heb mijn Marstek nu bijna 3 weken).Gwaihir schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:31:
@WillemD61 Thanks.
Ik zie wel twee vlaggen in de Open API respons op het commando Bat.GetStatus
charg_flag : charging permission flag
dischrg_flag : discharge permission flag
dus je zou verwachten dat je het kan instellen, maar ik ben er nog niet achter hoe je dat doet.
Ik zie alleen nog maar auto(=NOM)/AI/manual/passive/UPS maar nog geen mogelijkheid laden of ontladen apart te blokkeren.