Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:54
KingFox schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:36:
Heeft iemand al uitbreidingsbatterijen ontvangen van Marstek.nl?
Nee. Heb ze gisteren een mail gestuurd, vandaag antwoord gekregen dat ze beginnen leveren vanaf 08/12...dat zegt natuurlijk niks...

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V155/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V118 / 3 fasen net

• Tauru
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:42
Knoflookpasta schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:34:
Ik heb 1 kale Venus A binnen gekregen en probeer die sinds het weekend aan de praat te krijgen. Koppelen aan de Wifi gaat prima voor zowel Venus A als CT003, maar tot op heden krijg ik geen data van de CT003: alle waardes blijven op 0W staan en in de Venus A wordt hij als 'offline' gerapporteerd.

Via support heb ik een update gepusht gekregen naar V122 voor de CT003 en 144 voor de Venus A. De CT003 heb ik al talloze malen gereset, factory, reset, weggegooid en weer toegevoegd, maar resultaat blijft hetzelfde. Volgens support heb ik de laatste firmwares (volgens mij niet) en leverancier Marstek.nl stuurt bericht dat lijkt op een AI-antwoord (ik moet bijvoorbeeld de CT-klemmen anders plaatsen, maar ik heb geen CT002) en Support China stuurt mij bericht dat ik 10sec de powerknop van de Venus moet ingedrukt houden om deze naar fabrieksinstellingen terug te zetten. Niets helpt. Maar de CT003 zelf levert ook geen data in de App op de iPhone.

Voor de duidelijkheid: ik heb een Landis Gyr E360 (CM3D) slimme meter en ik gebruikte voorheen op de P1 poort een Geo display die actueel stroomverbruik kon weergeven, dus de slimme meter kan wel degelijk data leveren. Die heb ik niet meer nodig, dus de P1 is vrij.

Ik zit dus vast. Iemand nog ideeën? Nu is de Venus enkel een leuk glimmend apparaatje in de hoek.
Hoi, ik heb dezelfde energiemeter en dezelfde P1 meter. Had ook hetzelfde probleem maar sinds ik de Homewizard actieve P1 splitter eraan heb hangen doet alles het, 2x Venus A en 1x Venus E 2.0. Volgens mij heeft het ermee te maken dat de energiemeter niet genoeg stroom levert door de P1 poort. De actieve splitter + ct003 hebben geen voeding nodig, maar toen ik de HW P1 meter erbij inplugde gaf de splitter aan dat er niet genoeg stroom was.

Hopelijk helpt dit je.

• Knoflookpasta
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:37
@Tauru: dank je voor de bijdrage. Ik heb helaas geen splitter om het te kunnen testen. Maar zou het niet juist vreemd zijn als het om de voeding zou gaan? De CT003 kun je immers met de bijgeleverde USB-C van stroom voorzien? Ik heb zowel met als zonder die voeding ook al getest.

Heb jij als meter wel de E360 gekozen? Ik heb ook al gelezen dat sommigen met een andere instelling meer succes hadden zoals de E350 of de Kaifa MA304-SMR5.5-P1. Maar die doen het bij mij ook niet.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:58
Knoflookpasta schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:31:
De CT002 is voor mij eigenlijk geen optie omdat ik al 3 CT-klemmen heb op de 3 fases voor mijn Zappi slimme laadpaal. Meerdere CT-klemmen vlakbij elkaar op 1 draad is niet aan te raden, het veld van de ene spoel kan de andere beïnvloeden.
Heeft de Zappi misschien een P1 optie?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Knoflookpasta
onlinaius schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:20:
[...]
Heeft de Zappi misschien een P1 optie?
Nee, die werkt uitsluitend via CT-klemmen en kan zo aan load-balancing doen of aan overschot laden. En met een extra CT-klem op de PV groep kan hij ook die opbrengst in de gaten houden.

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:12

HHF

Knoflookpasta schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:56:
@Tauru: dank je voor de bijdrage. Ik heb helaas geen splitter om het te kunnen testen. Maar zou het niet juist vreemd zijn als het om de voeding zou gaan? De CT003 kun je immers met de bijgeleverde USB-C van stroom voorzien? Ik heb zowel met als zonder die voeding ook al getest.

Heb jij als meter wel de E360 gekozen? Ik heb ook al gelezen dat sommigen met een andere instelling meer succes hadden zoals de E350 of de Kaifa MA304-SMR5.5-P1. Maar die doen het bij mij ook niet.
De voeding van de CT003 zal zijn uitgangssignaal verbeteren, maar soms krijgt de CT003 niet genoeg ingangssignaal van de slimme meter. De gevoede splitter van b.v. HW versterkt dat signaal en dat kan de problemen oplossen.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• Knoflookpasta
@HHF: ik kan dat begrijpen, maar dan lijkt dat ook te betekenen dat die CT003 niet zo'n goed ontwerp is naar mijn idee. Als het (gestandaardiseerde) signaal al niet voldoende is...

Die Geo Trio II energiemonitor heeft er de afgelopen jaren geen enkele moeite mee gehad om de P1 uit te lezen.

Ik heb zojuist ook nog even geëxperimenteerd met de stroomvoorziening. Een andere USB-C voedingsadapter geprobeerd en daarna een andere USB-C USB-C kabel. Beide maakt niets uit.

• Knoflookpasta
Het is me inmiddels wel duidelijk dat die CT003 een zwakke schakel is. Is het niet het uitlezen van de slimme meter, dan wel de onderlinge combinatie met de batterij(en).

• Jdv123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 13:04
Sinds een week heb ik de Marstek Venus A staan. Deze staat op een goed geïsoleerde zolder waar het eigenlijk altijd steady 21 graden is. In de zomer kan het iets oplopen tot 24 maar ook niet verder dan dat.

Raden jullie eventueel actieve koeling aan dmv fans?

M3 ‘19, 2600WP zuid, Marstek Venus A 4,24KWH

• onlinaius
Jdv123 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:12:
Sinds een week heb ik de Marstek Venus A staan. Deze staat op een goed geïsoleerde zolder waar het eigenlijk altijd steady 21 graden is. In de zomer kan het iets oplopen tot 24 maar ook niet verder dan dat.

Als die 24 inderdaad het geval is, zal actieve koeling niet echt nodig zijn lijkt me. (even aangenomen dat er ook geen zon direct op valt).

Je kunt tegen die tijd nog eens kijken wat de temperaturen van de Venus doen, maar ik kan me niet voorstellen dat het met 24 graden een probleem wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door onlinaius op 10-12-2025 21:15 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Jdv123
onlinaius schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:14:
[...]

Als die 24 inderdaad het geval is, zal actieve koeling niet echt nodig zijn lijkt me. (even aangenomen dat er ook geen zon direct op valt).

Je kunt tegen die tijd nog eens kijken wat de temperaturen van de Venus doen, maar ik kan me niet voorstellen dat het met 24 graden een probleem wordt.
24 is inderdaad echt de max en staat inderdaad niet in direct zonlicht.

Goed idee, ik zal de zomer nog eens checken, mits ik ze dan nog niet in de garage heb gezet. Ik wil eerst deze winter de temperatuur in de garage monitoren zodat ik zeker weet dat het daar niet te koud is.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:54
Tauru schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:31:
[...]

Hoi, ik heb dezelfde energiemeter en dezelfde P1 meter. Had ook hetzelfde probleem maar sinds ik de Homewizard actieve P1 splitter eraan heb hangen doet alles het, 2x Venus A en 1x Venus E 2.0. Volgens mij heeft het ermee te maken dat de energiemeter niet genoeg stroom levert door de P1 poort. De actieve splitter + ct003 hebben geen voeding nodig, maar toen ik de HW P1 meter erbij inplugde gaf de splitter aan dat er niet genoeg stroom was.

Hopelijk helpt dit je.
Ik heb een Venus C en nu ook de Venus A. Ik heb mijn HW P1 en CT003 via een simpele passieve splitter van de Gamma verbonden aan mijn trage Landis Gyr+ E350 DSMR 4.2 meter. Ik heb dit pas een dag zo draaien, maar zover ik nu kan zien werkt alles prima.
De HW P1 en CT003 worden gevoed via de bijgeleverde opladers.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Tauru
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:42
Knoflookpasta schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:56:

Ik kreeg de ct003 met geen mogelijkheid aan de praat, hij bleef 0 rapporteren als verbruik, inderdaad ook met voeding deed ie niks. Andere meters selecteren haalde niks uit.

De splitter heeft bij mij geen voeding nodig om met de ct003 te werken.

• onlinaius
Jdv123 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:20:
[...]

24 is inderdaad echt de max en staat inderdaad niet in direct zonlicht.

Goed idee, ik zal de zomer nog eens checken, mits ik ze dan nog niet in de garage heb gezet. Ik wil eerst deze winter de temperatuur in de garage monitoren zodat ik zeker weet dat het daar niet te koud is.
Staat de garage los van het huis? De mijne is ook onverwarmd, maar zit wel aan het huis vast.
Helemaal achterin de garage benadert het als het echt heel koud is af en toe de 0, maar de accu produceert natuurlijk ook nog wat warmte, dus ik vermoed dat dat wel goed gaat komen (bij mij komt de Venus A ook achterin de garage).

Warmte heb ik meer moeite mee, de garage gaat in de zomer echt wel eens de 30 over, dus dat ga ik goed in de gaten houden. Ik laat het echter even zitten tot ik heb gezien wat er daadwerkelijk gebeurd, misschien valt het allemaal wel hard mee (ik ga ook slechts ontladen op 800 watt, maar er komt wel 2400 Wp aan zonnepanelen aan te liggen als alles volgens planning gaat. Dat is wel op oost-west, en mogelijk nog 1 van de oostpanelen op zuid, dus die 2400wp wordt nooit tegelijkertijd gehaald).

[ Voor 5% gewijzigd door onlinaius op 10-12-2025 21:30 ]

• Jdv123
onlinaius schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:29:
[...]

Staat de garage los van het huis? De mijne is ook onverwarmd, maar zit wel aan het huis vast.
Helemaal achterin de garage benadert het als het echt heel koud is af en toe de 0, maar de accu produceert natuurlijk ook nog wat warmte, dus ik vermoed dat dat wel goed gaat komen (bij mij komt de Venus A ook achterin de garage).

Warmte heb ik meer moeite mee, de garage gaat in de zomer echt wel eens de 30 over, dus dat ga ik goed in de gaten houden. Ik laat het echter even zitten tot ik heb gezien wat er daadwerkelijk gebeurd, misschien valt het allemaal wel hard mee (ik ga ook slechts ontladen op 800 watt, maar er komt wel 2400 Wp aan zonnepanelen aan te liggen als alles volgens planning gaat. Dat is wel op oost-west, en mogelijk nog 1 van de oostpanelen op zuid, dus die 2400wp wordt nooit tegelijkertijd gehaald).
Hij zit aan t huis vast, bouwjaar is 2021 dus de isolatie is ik op orde! Er zit ook een roldeur in met goede isolatie maar ik ben toch wel benieuwd wat t daar gaat doen.

Het ontladen ga ik ook met max 800 doen maar het laden gaat volgens mij wel met 1200 als dit overschot er is van de zonnepanelen. Mijn zonnepanelen zitten dus niet rechtstreeks op de Marstek aangesloten.

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:34
Ik wil graag mijn marstek venus a in het tuinhuisje zetten maar dit is niet geisoleerd en warm in de zomer en koud in de winter is dit een probleem?

Verder ga ik rj 45 naar de batterij leggen kan dit samen met een ct003? Ik heb een 3 fasen woning maar een fasen batterij ( omdat de zonnepanelen maar 1 fasen zijn )

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:06
Jessy007 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:39:
Ik wil graag mijn marstek venus a in het tuinhuisje zetten maar dit is niet geisoleerd en warm in de zomer en koud in de winter is dit een probleem?
Ga hetzelfde doen, verwacht niet direct grote problemen door koude. In de zomer kan het wel heet worden in tuinhuis, maar heb al een ventilator gekocht om de hitte eruit te krijgen.

• Knoflookpasta
Tauru schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:26:
[...]
Ik kreeg de ct003 met geen mogelijkheid aan de praat, hij bleef 0 rapporteren als verbruik, inderdaad ook met voeding deed ie niks. Andere meters selecteren haalde niks uit.

De splitter heeft bij mij geen voeding nodig om met de ct003 te werken.
Ik heb de splitter besteld. Wordt vervolgd. :)

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:45
Avenger 2.0 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:25:
[...]

Ga hetzelfde doen, verwacht niet direct grote problemen door koude. In de zomer kan het wel heet worden in tuinhuis, maar heb al een ventilator gekocht om de hitte eruit te krijgen.
Ik ga de mijne ook in het tuinhuis zetten, waar het in de zomer wel kan oplopen, maar er staan twee ramen in die op kiep kunnen dus natuurlijke ventilatie mag geen probleem zijn.
Van wat ik begrepen had, zorgt het opladen van de batterij niet voor veel hitteontwikkeling, maar eerder het ontladen. Het ontladen gebeurt per definitie niet op het warmste moment van de dag.

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e

• Viper085
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:00
Th1x4nG schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:10:
[...]

Ik ga de mijne ook in het tuinhuis zetten, waar het in de zomer wel kan oplopen, maar er staan twee ramen in die op kiep kunnen dus natuurlijke ventilatie mag geen probleem zijn.
Van wat ik begrepen had, zorgt het opladen van de batterij niet voor veel hitteontwikkeling, maar eerder het ontladen. Het ontladen gebeurt per definitie niet op het warmste moment van de dag.
Is het risico dan dat de batterij bij hoge (30+ graden) en lage temperaturen (onder 0) schade oploopt of zorgt de beveiliging ervoor dat hij dan gelimiteerd wordt of stopt met werken? Dus kun je hem straffeloos op zo'n plek neerzetten en niet verder naar omkijken?

• Avenger 2.0
Viper085 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:22:
[...]
Is het risico dan dat de batterij bij hoge (30+ graden) en lage temperaturen (onder 0) schade oploopt of zorgt de beveiliging ervoor dat hij dan gelimiteerd wordt of stopt met werken? Dus kun je hem straffeloos op zo'n plek neerzetten en niet verder naar omkijken?
Normaal zorgt de beveiliging daar voor. Met name <0°C is laden van LFP batterijen schadelijk. Dus hopelijk laat de BMS dan niet 1200W/2500W laden toe :+

• onlinaius
Ik vraag me af: hoe kijken de Belgen onder ons naar de homologatie van thuisbatterijen?

Ik kwam toevallig net de Synergrid lijst van toegestane batterijen tegen. Daar staat de Venus E op, maar de A en D (uiteraard?) nog niet.

Gaan degenen die nu al een A of D kopen er vanuit dat die homologatie er binnenkort komt? (wat ik eigenlijk ook wel aanneem). Zien jullie het als een risico om tot die tijd te werken met een niet homogelogeerde batterij?

• D-Ed
  • Niet online
Avenger 2.0 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:35:
[...]

Normaal zorgt de beveiliging daar voor. Met name <0°C is laden van LFP batterijen schadelijk. Dus hopelijk laat de BMS dan niet 1200W/2500W laden toe :+
Is er ergens ook te zien hoe warm de batterij is? In de Marstek app zie ik geen temperatuur namelijk.

Sowies ben ik van plan een temperatuurmeter en rookmelder in de de schuur te hangen maar benieuwd of die info ook uit de batterij te halen is..

• Avenger 2.0
onlinaius schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:47:
Gaan degenen die nu al een A of D kopen er vanuit dat die homologatie er binnenkort komt? (wat ik eigenlijk ook wel aanneem). Zien jullie het als een risico om tot die tijd te werken met een niet homogelogeerde batterij?
Verwacht dat die er inderdaad komt in de komende maanden (met waarschijnlijk de CT003/P1 meter nu). Gok dat ze ineens de 3 toestellen (Venus A, D en D AC) gaan aanbieden voor homologatie.

• Avenger 2.0
D-Ed schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:11:
[...]
Is er ergens ook te zien hoe warm de batterij is? In de Marstek app zie ik geen temperatuur namelijk.
Enkel via modbus denk ik. Mogelijk ook via API (misschien dat iemand hier meer over weet)?

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:00
Avenger 2.0 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:35:
[...]

Zover ik weet trekt het BMS zich niets aan van de temperatuur voor wat betreft toestaan laden.
Marstek schrijft dat ze onder 0 zouden kunnen laden, maar veel deskundigen hier (@pascallj ) geven aan dat het niet verstandig is om een LFP batterij onder 0 te laden.

NL;2MT Venus E (V2 V154 BMS:V215)+(V3 V139 BMS:V105);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.53;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• Viper085
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:00
antoinevromen schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:23:
[...]

Zover ik weet trekt het BMS zich niets aan van de temperatuur voor wat betreft toestaan laden.
Marstek schrijft dat ze onder 0 zouden kunnen laden, maar veel deskundigen hier (@pascallj ) geven aan dat het niet verstandig is om een LFP batterij onder 0 te laden.
Dat is wel bijzonder. Dus als wij de batterij structureel met -20 graden laten laden en de boel gaat stuk (of hij degradeert zeer snel), dan zou dat dus binnen garantie moeten vallen....

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:51
Viper085 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:31:
[...]

Dat is wel bijzonder. Dus als wij de batterij structureel met -20 graden laten laden en de boel gaat stuk (of hij degradeert zeer snel), dan zou dat dus binnen garantie moeten vallen....
Een standaard bms gooit hem al uit bij +2 graden. De bms van marstek doet helemaal niks, denk dat hij alleen voor soc aanduiding dient, balanceren doet ie ook al niet

1 PVoutput . Dongen NB

• Avenger 2.0
Had op YouTube video van man die zijn Venus A of D in diepvries had gestoken toch gezien dat de BMS het laden limiteerde tot enkele 100W totdat de batterij warm genoeg was om met hoger wattage te laden.

Nu is het wel spijtig dat er niet open over gecommuniceerd wordt door Marstek, dus we hebben er wat het raden naar. Idem voor de cell-balancing wat volgens sommige gebeurd, maar ik ook nog weinig concreet over gelezen of gezien heb.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:14
Viper085 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:31:
[...]

Ben wel benieuwd wie zijn batterij in een diepvriezer gaat monteren...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• reneeke1970
Tommie12 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:51:
[...]

Ben wel benieuwd wie zijn batterij in een diepvriezer gaat monteren...
Half Duitsland heeft hem buiten op balkon staan....

1 PVoutput . Dongen NB

• Tommie12
reneeke1970 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:23:
[...]

Half Duitsland heeft hem buiten op balkon staan....
En wanneer was het nog -20°C?
En hoe veel stroomoverschot van PV zou er dan geweest zijn om die op te laden?

• reneeke1970
Tommie12 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:06:
[...]

En wanneer was het nog -20°C?
En hoe veel stroomoverschot van PV zou er dan geweest zijn om die op te laden?
-3 is ook al foute boel.... Denk dat loodrechte panelen tegen balustrade het heel goed doen met lage zon.
Ik wou dat ik plek had voor een winter gevel...

1 PVoutput . Dongen NB

• Tommie12
reneeke1970 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:44:
[...]

-3 is ook al foute boel.... Denk dat loodrechte panelen tegen balustrade het heel goed doen met lage zon.
Ik wou dat ik plek had voor een winter gevel...
Goh, als die batterijen al wat werken zullen die wel een paar graden warmer zijn dan omgevingstemp, en anders is het stoppen hé.

• KingFox
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:28
onlinaius schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:57:
[...]

Dat is zojuist verschoven naar 24-12. Dan zullen we kerst toch een paar dagen later moeten vieren als er nog een (uitbreidings)batterij onder de kerstboom moet :P
Ik had ze gisteren nog een mail gestuurd dat ik het jammer vond dat ze niet communiceren naar mensen die in oktober een pre-order hebben gedaan. Uiteindelijk gaan ze met ons geld andere mensen hun basis-accu pre-financieren. Ze zouden ons ook gewoon de basis al kunnen leveren en achteraf de uitbreiding.

Ze gaven aan:
We begrijpen hoe belangrijk het is om op de hoogte te blijven van de status van je bestelling en zullen ons best doen om eventuele verdere vertragingen zo snel mogelijk te communiceren.
Maar uiteindelijk moet je het toch lezen op Tweakers door iemand die de website volgt. Beetje jammer dit.

• reneeke1970
Tommie12 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:54:
[...]

Goh, als die batterijen al wat werken zullen die wel een paar graden warmer zijn dan omgevingstemp, en anders is het stoppen hé.
Tja, moet je er wel naast zitten met een thermometer haha

1 PVoutput . Dongen NB

• Tommie12
reneeke1970 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:26:
[...]

Tja, moet je er wel naast zitten met een thermometer haha
Er zal toch wel een sensor in die slimme batterijen zitten hoop ik.

• Arjen34
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:46
KingFox schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:36:
[...]

Ik had ze gisteren nog een mail gestuurd dat ik het jammer vond dat ze niet communiceren naar mensen die in oktober een pre-order hebben gedaan. Uiteindelijk gaan ze met ons geld andere mensen hun basis-accu pre-financieren. Ze zouden ons ook gewoon de basis al kunnen leveren en achteraf de uitbreiding.

Ze gaven aan:

[...]

Maar uiteindelijk moet je het toch lezen op Tweakers door iemand die de website volgt. Beetje jammer dit.
Lekker is dat.
Zou ze net ook weer mailen.
Heb 4 oktober besteld.
Laatste bericht was .
We gaan vanaf 8 december aan je uitleveren. 🙈

• onlinaius
[...]

Ze gaven aan:

[...]

Dat hebben ze bij mij dus ook gedaan: de basis is vandaag geleverd, de uitbreidingsbatterijen is nog geen datum voor. Maar dat komt misschien omdat ik er 3 losse bestellingen van had gemaakt ivm de kortingscode.

• onlinaius
Tommie12 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:34:
[...]

Er zal toch wel een sensor in die slimme batterijen zitten hoop ik.
Mogelijk wel (lijkt mij eigenlijk ook wel logisch dat die er in zit), maar die is in ieder geval niet in HA uit te lezen (zie ik nu) en ook niet via de Marstek app.

• onlinaius
Iemand hier die zowel de Marstek P1 als de Homewizard P1 geprobeerd heeft met een Marstek?

Merkte je verschillen? (en dan bedoel ik vooral: reactiesnelheid, hoe goed er NOM wordt aangehouden, etc).

• Jessy007
onlinaius schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:25:
Iemand hier die zowel de Marstek P1 als de Homewizard P1 geprobeerd heeft met een Marstek?

Merkte je verschillen? (en dan bedoel ik vooral: reactiesnelheid, hoe goed er NOM wordt aangehouden, etc).
Ik verwacht dat de bms dit gewoon doet maar ik weet het niet zeker. Dit is wel een industrie standaard iets.
Als dit niet zu is is het echt slecht. Heeft iemand al de accu open gemaakt en gekeken naar de bms? Welk type als dit er op staat.

• D-Ed
  • Niet online
onlinaius schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:25:

Hier alleen nog met de HW P1 meter. Volgens mij gewoon binnen een seconde.

Edit: Eigenlijk nog niet ontdekt waar ik precies de snelheid kan checken..

Hier een screenshot van gisteren (import is natuurlijk reguliere stroom ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0kjgq5f6ik5FxoxGJVQib1iMfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p10h6aNl9dUVM7WLMZxLdGus.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door D-Ed op 11-12-2025 20:43 ]

• Manupc
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:33
Ik kan bevestigen dat de services en de automatisaties van de Marstek local API in HA werken prima met de Venus A.
Ik heb een automatisatie gemaakt om handmatig op een bepaalde tijd en met een bepaalde stroom op te laden.
Ik zal verder de automatisering aanpassen om samen met zonnepanelen en tarieven te werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yv0hDRIeNdryWBaLGBC2XyQ9czk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8U3kN5OOxFuhurp8c5Cvh1h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mfa1sIg5qg4pUrU5aZ7_q2Yr2mY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/siJr2l3H6ioIgnOaa35M5iCA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67KRxsVfaYo9RaTKe8gFrsXV0xk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AxWSy5YP15tMN027W1rwiKWm.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1l6Eu4niyhSHkftIXoNTdMlrAW4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RN1Mcaosven2EY5c0Oh6EcFp.jpg?f=fotoalbum_tile

• Arjen34
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:46
Arjen34 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:06:
[...]

Lekker is dat.
Zou ze net ook weer mailen.
Heb 4 oktober besteld.
Laatste bericht was .
We gaan vanaf 8 december aan je uitleveren. 🙈
Best snel weer een reactie.
Gaat nog eens 2 week duren 🙈

• D-Ed
  • Niet online
Manupc schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:15:
Ik kan bevestigen dat de services en de automatisaties van de Marstek local API in HA werken prima met de Venus A.
Ik heb een automatisatie gemaakt om handmatig op een bepaalde tijd en met een bepaalde stroom op te laden.
Ik zal verder de automatisering aanpassen om samen met zonnepanelen en tarieven te werken.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Kun je daar wat meer over vertellen? Is hier geen modbus tweak voor nodig? En met welke HA automatisering moet ik nemen?

• Manupc
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:33
D-Ed schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:48:
[...]

Kun je daar wat meer over vertellen? Is hier geen modbus tweak voor nodig? En met welke HA automatisering moet ik nemen?
Geen modbus voor nodig.
Alle informatie is hier te vinden:
https://github.com/jaapp/ha-marstek-local-api
Deze HA addon is niet officieel en nog niet alles lijkt te werken, zoals power in/out.
Om de passieve mode en de services van de addon in automatisaties te kunnen gebruiken, heb ik na het installeren van de addon wat geüpdatet bestanden moeten verplaatsen vanaf de Github pagina naar de installatie mapje in HA.
Marstek zal binnenkort de officiële addon brengen en wat makkelijker maken.

• D-Ed
  • Niet online
Manupc schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:05:
[...]

Geen modbus voor nodig.
Alle informatie is hier te vinden:
https://github.com/jaapp/ha-marstek-local-api
Deze HA addon is niet officieel en nog niet alles lijkt te werken, zoals power in/out.
Om de passieve mode en de services van de addon in automatisaties te kunnen gebruiken, heb ik na het installeren van de addon wat geüpdatet bestanden moeten verplaatsen vanaf de Github pagina naar de installatie mapje in HA.
Marstek zal binnenkort de officiële addon brengen en wat makkelijker maken.
Dankjewel. Dan wacht ik nog even op de officiële addon. Ben al wel wat kennis aan het maken met HA maar merk dat het nog niet allemaal in één keer in te richten is ;) Deze winter lekker aanrommelen met HA én de Marstek d:)b

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Jdv123 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:12:

Heb hier laatst met de Flir foto's gemaakt op 1200 Watt en dan zie je in een omgeving van +-10 graden maximaal 48 graden op de hotspot bij de Venus A langskomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3C5ac8riIeoMZXJKi8KJNkqpOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5K7JIvkN1VEaE4JOs1AoovV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acL4BuZVX4a-4g-amfgepfotAT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4RQaTNSHJjHYiQPmyC84Iweo.jpg?f=fotoalbum_large

De omvormer zal met name de bovenste accu goed opwarmen en LFP's prefereren kamertemperatuur. Als het op de zolder in de zomer daarnaast ook nog bijv. 25-30 graden wordt, dan draagt extra koelen misschien wel bij aan een langere levensduur / minder degradatie. Alleen is de vraag of je dat verschil ooit zult merken én daarnaast is de vraag hoeveel nut het heeft om lucht van 25-30 graden langs een omvormer te blazen, het koelende effect daarvan zal waarschijnlijk beperkt zijn.

Als je het leuk en interessant vindt: Overwegen waard, als je er liever niet mee bezig bent dan waarschijnlijk prima om niet actief te koelen ook gezien je met relatief warme lucht zult gaan koelen, de vraag is of dat heel nuttig is.

Heb hier weleens een accu met 81 graden op de Flir langs zien komen, die zou ik sowieso afraden te gebruiken, bij anderen heb ik 61 graden op 2400 Watt gezien, is heet, maar kan op zich nog. Dus 48 graden bij 10 graden omgevingstemperatuur is niet extreem, maar inderdaad benieuwd wat het in de zomer doet.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Avenger 2.0
Kan het dat de Venus A (in tegenstelling tot de Venus E v1/v2) zijn standby spanning uit de batterij haalt ipv stopcontact? Bij de Venus E v2 zie ik 7W standby verbruik en bij de Venus A 0W standby :+ Hoe is dat met de Venus E v3?

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:54
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 07:32:
Kan het dat de Venus A (in tegenstelling tot de Venus E v1/v2) zijn standby spanning uit de batterij haalt ipv stopcontact? Bij de Venus E v2 zie ik 7W standby verbruik en bij de Venus A 0W standby :+ Hoe is dat met de Venus E v3?
Inderdaad, hier ook gemerkt met de Venus A

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V155/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V118 / 3 fasen net

• Jessy007
DSSW schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:36:
[...]

Inderdaad, hier ook gemerkt met de Venus A
Kan hij dan ook onder de 11% komen? Mechien dat ze daarom maar ontladen naar 11%

• Avenger 2.0
Jessy007 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:31:
[...]
Kan hij dan ook onder de 11% komen? Mechien dat ze daarom maar ontladen naar 11%
Awel, heeft hier hele tijd op 11% gestaan vorige week toen amper zon was en heb gemerkt op een avond dat deze ineens naar 4% of 5% is gevallen en toen onmiddelijk met 1200W begon te laden naar 11%.

• onlinaius
Vulcan750 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:48:
[...]

Hoe is het mogelijk!? Volgens de specificaties in de OP (pdf) heeft de Venus A heel andere afmetingen?!
Even kritiekpuntje: Waarom is er geen haakse variant van die lompe AC plug, of bestaat die niet? Bij mijn Venus C steekt die lelijk ver uit, en de Venus A moet je daardoor onnodig ver van de wand af zetten.
Knoflookpasta schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:21:
[...]

Volgens de tekening is 16,8 de hoogte inclusief de connector die er bovenuit steekt. Het apparaat is zelf dan waarschijnlijk 15,8 als je de omvormer er boven op zet. ;)
Sterker nog: je kunt ook de pootjes van de uitbreidingsbatterijen qua hoogte er nog aftrekken, want de pootjes vallen in de onderliggende unit.

Als ik opmeet waar de rand in de basisunit zit (waar ik vermoed dat de omvormer ophoud, en het batterijgedeelte begint) en de pootjes er ook van aftrek kom ik op een cm of 12 uit. En dan komt de 10.8cm die ze vermelden in de datasheet in de OP aardig in de buurt. Maar waar die 16.8 cm die in de OP vermeld staat vandaan komt durf ik niet te zeggen, ik kan met de rolmaat nergens 16.8 vinden, ook niet als ik de pootjes niet meereken (wat ik al wat raar zou vinden bij de basisunit, want je kunt ze niet verwijderen, en zonder extra uitbreidingsbatterij vallen ze ook nergens in weg.

• bvansteenselen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14:49
onlinaius schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:11:
[...]

[...]

Sterker nog: je kunt ook de pootjes van de uitbreidingsbatterijen qua hoogte er nog aftrekken, want de pootjes vallen in de onderliggende unit.

Als ik opmeet waar de rand in de basisunit zit (waar ik vermoed dat de omvormer ophoud, en het batterijgedeelte begint) en de pootjes er ook van aftrek kom ik op een cm of 12 uit. En dan komt de 10.8cm die ze vermelden in de datasheet in de OP aardig in de buurt. Maar waar die 16.8 cm die in de OP vermeld staat vandaan komt durf ik niet te zeggen, ik kan met de rolmaat nergens 16.8 vinden, ook niet als ik de pootjes niet meereken (wat ik al wat raar zou vinden bij de basisunit, want je kunt ze niet verwijderen, en zonder extra uitbreidingsbatterij vallen ze ook nergens in weg.
De basisunit is toch een andere hoogte dan de batterijen?

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:45
2 december de basisunit + 2 uitbreidingen besteld hier (in 3 verschillende bestellingen) en nog niks vernomen over de basisunit. :'(

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:53
[...]

Ze gaven aan:

[...]

Arjen34 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:31:
[...]

Best snel weer een reactie.
Gaat nog eens 2 week duren 🙈
Nou wil ik Marstek.nl best het voordeel van de twijfel geven (klein en onprofessioneel bedrijf enzo, lastig om opeens zo veel orders te krijgen) maar ik vind het wel erg vreemd dat ze recente orders vrij snel uitleveren (mits voorraad) maar dat mensen die al in oktober hebben besteld en al lang wachten maar lekker nóg wat langer mogen wachten. Want die annuleren hun bestelling misschien toch niet zo snel ofzo? Gebrek aan enige communicatie is dan ook niet zo handig.
Zit er een beetje over na te denken om te annuleren en toch maar voor een Zendure oid te gaan. Of toch maar extra geduld op te brengen voor Marstek, immers is de prijs goed en heb ik nu toch bar weinig opbrengst...
Komend weekend in ieder geval nog wat extra zonnepanelen op mijn garage liggen, dan is dat vast klaar voor als de accu er eindelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door Wekko306 op 12-12-2025 15:46 ]

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:45
Ik zit te kijken naar of een Venus A of een Venus D. Beetje twijfel nog wat ik wil.
Zit met een vraag over het instellen van de AC limieten. Hoe weet de thuisbatterij of het stopcontact aangesloten is of op een zekering? Niet toch?
Dus in theorie zou je een Venus A op 1200W kunnen laten ontladen via de stekker? En een Venus D tot 2200W via een stekker? Even los staand of het toegestaan is :)

• D-Ed
  • Niet online
Balen inderdaad voor de mensen die wachten, hier alleen de basisunit binnen anderhalve week binnen. Misschien er even achteraan bellen om wat meer te weten te komen?

Vanmorgen een beetje in HA zitten rommelen en m’n energie dashboard is nu ook op orde volgens mij d:)b
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ODPp3g0czrVjRSsfMvAwOZvFFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7PgsQ9EmKyiv9vOMPLbYG69.jpg?f=fotoalbum_large

• Jessy007
HugoStiglitz schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:53:
Ik zit te kijken naar of een Venus A of een Venus D. Beetje twijfel nog wat ik wil.
Zit met een vraag over het instellen van de AC limieten. Hoe weet de thuisbatterij of het stopcontact aangesloten is of op een zekering? Niet toch?
Dus in theorie zou je een Venus A op 1200W kunnen laten ontladen via de stekker? En een Venus D tot 2200W via een stekker? Even los staand of het toegestaan is :)
Klopt dit kan de thuis batterij niet weten.
Ik beveel wel aan om te doen wat er geadviseerd wordt.

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:45
Jessy007 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:22:
[...]

Klopt dit kan de thuis batterij niet weten.
Ik beveel wel aan om te doen wat er geadviseerd wordt.
Dat doe ik ook. Het blijft wel een beetje krom. Laden met 1200 of 2200 watt geen probleem. De andere kant op ineens wel. Wellicht schiet mijn kennis te kort maar het verschil welke kant de stroom op gaat snap ik niet. Dat gaat toch beide over dezelfde kabel/stekker.

• Knoflookpasta
Hopelijk vanavond mijn P1 splitter binnen en dan kijken of ik de CT003 aan de praat krijg.

Nu eerst iets anders vreemds. De Venus A staat sinds zaterdag op zolder. Kan niets doen, want heeft geen contact met de CT003. Maar is wel ingeplugd op het net. Dat hij langzaam leeg loopt uit zichzelf kan ik begrijpen, maar er verdwijnt nu ineens een hele hoop in één keer.

Zaterdag 0,98 kWh (47%), zondag rond dezelfde tijd 0,95 kWh (45%), dinsdag 0,91 kWh (43%), woensdag 0,89 kWh (43%), donderdag (=gisteren) 0,89 kWh (43%) en zojuist zag ik hem met een knipperende balk en rapporteert hij 0,24 kWh (11%).

Waar is de ontbrekende 0,6 kWh gebleven? Hij heeft niets ontladen naar het net...
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste