Bij mij is toen de optie gezet op een stelpost van €1200,- (de prijs was toen nog niet bekend).EV5 Blackedout schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 00:00:
[...]
Wat kost dat nu inclusief installeren en 13 polige stekker? Als ik vragen mag.
Het werkt als volgt:theredone51 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:59:
[...]
Achterklep: naar mijn begrip werkt dit alleen bij het 'van achteren naderen van het voertuig'. Je moet er dus op af komen lopen, niet gewoon er achter staan.
Maar ik gebruik deze functie niet, de klep heeft geen sensoren of iets dus hij gaat gewoon volledig open. Als je dan met je handen vol boodschappen bij de auto komt en die in een parkeergarage staat met 'obstakels' aan het plafond, dan kan je ruit er wel eens uit liggen...
Voor easy access: zoals al aangegeven, werkt alleen als de stoel ver genoeg naar voren staat. Met mijn 1m95 doet de functie bij mij niets, maar voor mijn vrouw werkt het wel
Je gaat achter de klep staan en je moet ‘m 4x horen piepen. Daarna gaat hij automatisch open. Bij mij pakt hij ‘m al als ik binnen 1,5 meter sta. Beter dan die met je voet. Zie geregeld collega’s met handen vol met hun voet onder de bumper zwieren in de hoop dat hij open gaat
Hmm.. ik heb er inmiddels een minuut achter gestaan, benaderd vanaf de zijkanten, benaderd vanaf achteren, met deuren op slot, met deuren open, met auto uit, met auto aan, andere sleutel, beide sleutels.. en dan ook nog combinaties hier van.dabonkie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:07:
[...]
Het werkt als volgt:
Je gaat achter de klep staan en je moet ‘m 4x horen piepen. Daarna gaat hij automatisch open. Bij mij pakt hij ‘m al als ik binnen 1,5 meter sta. Beter dan die met je voet. Zie geregeld collega’s met handen vol met hun voet onder de bumper zwieren in de hoop dat hij open gaat. M.i. is dit bij deze Kia veel beter met deze optie.
ik weet het niet meer lol
Heb je de optie wel aan gezet bij de instellingen? Want standaard staat het uit namelijk. Dacht bij de setting portieren volgens mij.vinno86 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:09:
[...]
Hmm.. ik heb er inmiddels een minuut achter gestaan, benaderd vanaf de zijkanten, benaderd vanaf achteren, met deuren op slot, met deuren open, met auto uit, met auto aan, andere sleutel, beide sleutels.. en dan ook nog combinaties hier van.
ik weet het niet meer lol
Uiteraard.dabonkie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:48:
[...]
Heb je de optie wel aan gezet bij de instellingen? Want standaard staat het uit namelijk. Dacht bij de setting portieren volgens mij.
En uit en weer aangezet, en een ander profiel gemaakt en daar aangezet om te proberen.. Maar helaas, kofferbak zegt elke keer nee.
Portieren ontgrendelen werkt wel gewoon, die unlocken netjes precies op tijd als ik bij de auto aan kom.. lijkt er mij gewoon op alsof de sensor die het moet registreren bij de achterklep gewoon niet werkt.
[ Voor 26% gewijzigd door vinno86 op 15-03-2026 16:01 ]
Dan lijkt er idd iets anders aan de hand (wellicht de sensor aan de achterkant die niks doet). Even aankaarten bij je dealer.vinno86 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:54:
[...]
Uiteraard.
En uit en weer aangezet, en een ander profiel gemaakt en daar aangezet om te proberen.. Maar helaas, kofferbak zegt elke keer nee.
Portieren ontgrendelen werkt wel gewoon, die unlocken netjes precies op tijd als ik bij de auto aan kom.. lijkt er mij gewoon op alsof de sensor die het moet registreren bij de achterklep gewoon niet werkt.
De logo's dat doet de dealer, het smoke maken van de headlights ken ik niet dat zij dit doen. En bedoel je daarmee de witte lijn/led van de lampen of de gehele koplamp? Want ik heb wel een filmpje gezien van die wat "felle" witte LED's smoke maken.FJP84 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 06:21:
[...]
Bedoel je de logo's, de smoke headlight of beide (door KIA). Want dan zal ik eens kijken bij de leverende dealer wat mogelijk is en wat de kosten zijn. Dan kan ik kijken of ik het waard vind (voor de leuk) want het is lease.
Ik neem aan dat je wel even stil moet staan achter je achterklep? Ik hoef dat ding niet elke keer open als ik even achter mijn auto sta te wachten voordat ik veilig kan oversteken bijvoorbeelddabonkie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:07:
[...]
Het werkt als volgt:
Je gaat achter de klep staan en je moet ‘m 4x horen piepen. Daarna gaat hij automatisch open. Bij mij pakt hij ‘m al als ik binnen 1,5 meter sta. Beter dan die met je voet. Zie geregeld collega’s met handen vol met hun voet onder de bumper zwieren in de hoop dat hij open gaat. M.i. is dit bij deze Kia veel beter met deze optie.
Maar je punt van de voetbeweging is terecht, ik sta wel eens onhandig te 'swipen' met mn voet. En als het dan niet lukt, heb ik het gevoel dat de hele buurt weer uit t raam staat te lachen "Kijk Hans, de buurman staat weer lucht te schoppen onder zn auto!"
Nou, stilstaan hoeft niet eens..... als je binnen bereik komt (en blijft) dan gaat hij gewoon piepen hoorRoVrie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:07:
[...]
Ik neem aan dat je wel even stil moet staan achter je achterklep? Ik hoef dat ding niet elke keer open als ik even achter mijn auto sta te wachten voordat ik veilig kan oversteken bijvoorbeeld![]()
Maar je punt van de voetbeweging is terecht, ik sta wel eens onhandig te 'swipen' met mn voet. En als het dan niet lukt, heb ik het gevoel dat de hele buurt weer uit t raam staat te lachen "Kijk Hans, de buurman staat weer lucht te schoppen onder zn auto!"
Heb laatst zelfs gehad dat ik naar de auto liep, ik was aan het treuzelen, en toen weer terug en had hij al 3x gepiept. Je moet eigenlijk zo zien, 1-1.5m en dan vanaf schuin achterkant. Maar normaliter is die 4x piepen wel gewoon 4 seconden (ik heb laatst uitgeteld dat elk piepje 1 seconden interval heeft).
Het verhaal met je voeten kan ik me best voorstellen
YouTube: Smart tailgate | The Kia EV5dabonkie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:59:
[...]
Nou, stilstaan hoeft niet eens..... als je binnen bereik komt (en blijft) dan gaat hij gewoon piepen hoor![]()
Heb laatst zelfs gehad dat ik naar de auto liep, ik was aan het treuzelen, en toen weer terug en had hij al 3x gepiept. Je moet eigenlijk zo zien, 1-1.5m en dan vanaf schuin achterkant. Maar normaliter is die 4x piepen wel gewoon 4 seconden (ik heb laatst uitgeteld dat elk piepje 1 seconden interval heeft).
Het verhaal met je voeten kan ik me best voorstellen
Handig die video's. Je kan dus ook even snel een knoppie drukken als je niet wil dat ie open gaat. Al ben ik inmiddels gewend om die sleutel ERGENS in mijn jaszak te hebben, dus waarschijnlijk ben ik niet op tijd om een willekeurige knop in te drukken.
Ik zal er aan moeten wennen dat mijn buren mij in het vervolg zenuwachtig van de auto zullen zien wegrennen als ie begint te piepen
Op 10 maart jl. is de bestelling goedgekeurd, vandaag is de bestelling door dealer bevestigd en zie nu in de app verwacht levermoment 15-21 juni. Ben benieuwd of dit nog 4 x wijzigt.
KIA EV5 GT-PlusLine Gravity Gray Metallic
Opties:
- Metallic lak
- Alarm SCM klasse 3 inclusief certificaat
- Instaplijstenset (vierdelig)
- LED kofferruimte- en achterklepverlichting
- Mattenset velours driedelig met GT-line logo
KIA EV5 GT-PlusLine Gravity Gray Metallic
Opties:
- Metallic lak
- Alarm SCM klasse 3 inclusief certificaat
- Instaplijstenset (vierdelig)
- LED kofferruimte- en achterklepverlichting
- Mattenset velours driedelig met GT-line logo
[ Voor 39% gewijzigd door wimbre op 16-03-2026 19:44 ]
Leuk! Hier wordt 'ie komende vrijdag afgeleverd, ook Magma Red. Ben benieuwd!ev5er schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:39:
Ik kan ‘m 16 mrt ophalen, 22 okt besteld. Vandaag gebeld door de dealer. Magma Red, door de kleur heeft het, vermoed ik, wat langer geduurd.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Heb net de headlight, mirror, taillight en rear reflector besteld. Ben benieuwd hoe het zich gaat houden als ik de auto ga wassen met autoshampoo.FJP84 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 23:37:
[...]
Die smoke headlight overlay lijkt me wel gaaf. Alleen bij die logos en lettering vind ik dat lichte randje niet mooi. Ik wacht nog even de originele opties af.
Moet soms op onchristelijke tijden voor m'n werk weg (rond 05:00 uur) en dan ben ik altijd bang dat de buren van het gepiep wakker wordenRoVrie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:34:
[...]
YouTube: Smart tailgate | The Kia EV5
Handig die video's. Je kan dus ook even snel een knoppie drukken als je niet wil dat ie open gaat. Al ben ik inmiddels gewend om die sleutel ERGENS in mijn jaszak te hebben, dus waarschijnlijk ben ik niet op tijd om een willekeurige knop in te drukken.
Ik zal er aan moeten wennen dat mijn buren mij in het vervolg zenuwachtig van de auto zullen zien wegrennen als ie begint te piepen
Piepjes zijn anders qua hoogte (de toon) dan wanneer je op de knop drukt (of op de ATB).
Maandag heb ik een afspraak om mijn EV5 op te halen bij de dealer, al zag ik tot nu toe nog geen kenteken in mijn dossier bij de lease. Een beetje vreemd, maar verder kan dat geen kwaad uiteraard. Wat echter wel minder is, is dat ik nog geen nieuwe laadpas ontvangen heb daardoor. Aangezien ik van een benzine naar een EV ga, heb ik ook niets aan mijn huidige brandstofpas. Ik dus bellen en hier het relaas:
Dealer: we hebben het kenteken doorgegeven via het normale proces aan de leasemaatschappij.
Lease: we weten nergens van. Als je het proces ivm je laadpas wil versnellen kan je zelf het kenteken bij de dealer opvragen en deze doorgeven aan ons.
Dealer: Euh, klinkt erg amateuristisch, maar ok, hier is je kenteken.
Lease: Dank je wel voor het kenteken, we hebben hem gekoppeld en de nieuwe laadpas is aangevraagd.
Ik vind het erg vreemd dat ik hier zelf achteraan moet, je zou verwachten dat dit soort dingen gewoon automatisch goed gaan. Bovendien gaat het om Alphabet, een grote speler op de leasemarkt toch wel.
Dealer: we hebben het kenteken doorgegeven via het normale proces aan de leasemaatschappij.
Lease: we weten nergens van. Als je het proces ivm je laadpas wil versnellen kan je zelf het kenteken bij de dealer opvragen en deze doorgeven aan ons.
Lease: Dank je wel voor het kenteken, we hebben hem gekoppeld en de nieuwe laadpas is aangevraagd.
Ik vind het erg vreemd dat ik hier zelf achteraan moet, je zou verwachten dat dit soort dingen gewoon automatisch goed gaan. Bovendien gaat het om Alphabet, een grote speler op de leasemarkt toch wel.
[ Voor 6% gewijzigd door JuG op 17-03-2026 12:38 ]
Oh dit klinkt helaas zo herkenbaar. Zo stond ik vorig jaar met mijn Skoda Enyaq aan de paal in Frankrijk...bleek het geen Europese laadpas, maar een Nederlandse te zijn (terwijl ik EU zou moeten hebben)....JuG schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:23:
Maandag heb ik een afspraak om mijn EV5 op te halen bij de dealer, al zag ik tot nu toe nog geen kenteken in mijn dossier bij de lease. Een beetje vreemd, maar verder kan dat geen kwaad uiteraard. Wat echter wel minder is, is dat ik nog geen nieuwe laadpas ontvangen heb daardoor. Aangezien ik van een benzine naar een EV ga, heb ik ook niets aan mijn huidige brandstofpas. Ik dus bellen en hier het relaas:
Het werkt niet in jouw voordeel dat je laadpas waarschijnlijk ook via MTC gaat. Dus nog een schakel in de slechte communicatie tussen lease maatschappij, je werkgever, je dealer en dus MTC....
Tip voor de nieuwe EV rijders: Ik heb op mijn persoonlijke titel een SHELL Recharge druppel aangevraagd, welke standaard aan mijn sleutelbos hangt. Mocht (vooral in het buitenland) een sketchy paal je MTC Card weigeren, heb je altijd een backup. Deze heeft me nog nooit in de steek gelaten, maar al wel meerdere malen gered. In het allerergste geval werkt je credit card vaak ook.
Je kan deze kosten vervolgens achteraf via MTC declareren.
Het is een Alphabet / Eneco combipas, in principe zou ik dan gewoon in Europa moeten kunnen laden en ook bij Tesla superchargers (via de app). Ik heb geen idee of MTC daar nog zal tussen zitten. Nu loopt mijn huidige brandstofpas wel via MTC, maar op zich heb ik er geen klachten over. Dat declareren bij MTC zelf heb ik al meerdere keren moeten doen ook bij mijn brandstofpas, als bv de betaalterminal niet werkt, etc. Dat is wel enkel binnen NL, buiten NL moet ik declareren via mijn loonadministratie (dus dan werkt het via de bijtelling).RoVrie schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:22:
[...]
Oh dit klinkt helaas zo herkenbaar. Zo stond ik vorig jaar met mijn Skoda Enyaq aan de paal in Frankrijk...bleek het geen Europese laadpas, maar een Nederlandse te zijn (terwijl ik EU zou moeten hebben)....
Het werkt niet in jouw voordeel dat je laadpas waarschijnlijk ook via MTC gaat. Dus nog een schakel in de slechte communicatie tussen lease maatschappij, je werkgever, je dealer en dus MTC....
Tip voor de nieuwe EV rijders: Ik heb op mijn persoonlijke titel een SHELL Recharge druppel aangevraagd, welke standaard aan mijn sleutelbos hangt. Mocht (vooral in het buitenland) een sketchy paal je MTC Card weigeren, heb je altijd een backup. Deze heeft me nog nooit in de steek gelaten, maar al wel meerdere malen gered. In het allerergste geval werkt je credit card vaak ook.
[ Voor 19% gewijzigd door JuG op 17-03-2026 13:46 ]
Hoi,
Ik had ook een Shell Recharge laadpas, helaas overgegaan naar MTC.
De Shell Recharge werkte echt overal, wel nu een MTC pas ook voor buitenlandse laders.
Wij moeten het prive laden in het buitenland zelf bepalen en sluit dus voor de vakantie een maand abbo af bij ionity, vooral in Frankrijk goedkoop 0.33 cent/kw.
Zou met de MTC pas kunnen laden maar de kosten moet ik dan terug betalen die hoger zijn dan ionity.
Blijf het altijd raar vinden dat bedrijven dit doen,je kan je helemaal suf rijden en laden in Nederland maar erbuiten mot jezelf betalen..
Al mensen die een trekhaak hebben gekregen onder de EV5, hoorde gisteren dat ze weer vertraagd zijn 4 april 😡
De Shell Recharge werkte echt overal, wel nu een MTC pas ook voor buitenlandse laders.
Wij moeten het prive laden in het buitenland zelf bepalen en sluit dus voor de vakantie een maand abbo af bij ionity, vooral in Frankrijk goedkoop 0.33 cent/kw.
Zou met de MTC pas kunnen laden maar de kosten moet ik dan terug betalen die hoger zijn dan ionity.
Blijf het altijd raar vinden dat bedrijven dit doen,je kan je helemaal suf rijden en laden in Nederland maar erbuiten mot jezelf betalen..
Al mensen die een trekhaak hebben gekregen onder de EV5, hoorde gisteren dat ze weer vertraagd zijn 4 april 😡
De Kia EV5 is vandaag bij de dealer aangekomen en mag hem aanstaande vrijdag al ophalen.
Besteld op 9 Jan.:strip_exif()/f/image/2sEDqp27wRm8p82Piywn2mYP.jpg?f=fotoalbum_large)
Besteld op 9 Jan.
:strip_exif()/f/image/2sEDqp27wRm8p82Piywn2mYP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 77% gewijzigd door LongtallPizza op 17-03-2026 15:40 . Reden: foto toegevoegd ]
Mijn EV5 is een prive-aankoop en ik heb thuis een laadstation dus zal weinig buiten de deur laden. Heb wel voor de zekerheid (en voor op vakantie) een Shell Recharge en ANWB pas aangevraagd. Van de Shell pas vind ik het vooral handig dat je hem ook digitaal krijgt en ik hem dus aan mijn Wallet kan toevoegen op mijn telefoon.
Oooh, je wil de dealer toch vragen of je mag helpen met alle plastic strips wegtrekkenLongtallPizza schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:36:
De Kia EV5 is vandaag bij de dealer aangekomen en mag hem aanstaande vrijdag al ophalen.
Besteld op 9 Jan.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heeft er iemand een Flux Europa laadpas? Ervaring(en). Ik denk erover om die voor mij als particulier te nemen.
Ik had Shell Recharge (voor mijn nu nog huidige plugin hybride) echter zijn die gestopt en weet ik niet of deze nu doorloopt naar Shell charge en heb ik daar nu een abbo? Ik heb ook een eigen laadpaal en zal daar merendeel laden maar eventuele uitstapjes naar het buitenland is een goede europa dekking fijn. Iemand tips?
Ik had Shell Recharge (voor mijn nu nog huidige plugin hybride) echter zijn die gestopt en weet ik niet of deze nu doorloopt naar Shell charge en heb ik daar nu een abbo? Ik heb ook een eigen laadpaal en zal daar merendeel laden maar eventuele uitstapjes naar het buitenland is een goede europa dekking fijn. Iemand tips?
Blijft een mooie kleur Iceberg Green, veel plezier ermee.LongtallPizza schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:36:
Besteld op 9 Jan.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat zou een extra optie moeten zijn bij het bestellen! Zelf uitpakkenRoVrie schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:58:
[...]
Oooh, je wil de dealer toch vragen of je mag helpen met alle plastic strips wegtrekken
Ik gebruik de E-flux pas naast de laadpas van het werk. Een aantal keren erg handig geweest als die van het werk het niet deed. De facturatie achteraf is ook erg overzichtelijk.EV5 Blackedout schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:00:
Heeft er iemand een Flux Europa laadpas? Ervaring(en). Ik denk erover om die voor mij als particulier te nemen.
Vandaag ook wat onderdelen aangeschaft ter bescherming van de auto en optische styling:
Laadaansluitingen voor Carbon:
https://nl.aliexpress.com...MA..&gatewayAdapt=glo2nld
Ventilatie voor Carbon:
Deuren handgreep Carbon:
Deuren bescherming Carbon:
Ventilatie achter Carbon:
Onderdeel A & B in Carbon besteld.
Ik heb vooralsnog goede ervaringen met Ome Ali en tante Express😁
Ventilatie voor Carbon:
Deuren handgreep Carbon:
Ben wel heel benieuwd naar de pasvorm als dit binnen is. Ziet er wel goed uit namelijkEV5 Blackedout schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:09:
Vandaag ook wat onderdelen aangeschaft ter bescherming van de auto en optische styling:
Ventilatie voor Carbon:
Deuren handgreep Carbon:
Ook maar toevoegen op dit topic.
Vanaf zaterdag ook berijder van een EV5, ben heel benieuwd. Proefrit is me goed bevallen.
Geen nieuwe, helaas. Maar een demo auto, voordeel vrijdag besteld en zaterdag ophalen en nog in de gunstige bijtelling van 17% want 2025 op kenteken! :-)
Heb de GT-PlusLine met GravityGrey besteld in de bijtelling. Lang getwijfeld tussen de EV4 en EV5, vind qua uitstraling/neus toch de EV5 wat mooier. Nadeel is minder range, maar gaan het meemaken. Kom nu van een Ceed van 2020 dus dat is wel echt een vooruitgang. Al reed de Ceed ook wel echt voortreffelijk!
Lees hier dat iedereen lang moet wachten op de trekhaak, hebben ze bij de dealer (Virena Groningen) niks over gezegd, dus ga er eigenlijk vanuit dat er zaterdag gewoon een afneembare trekhaak achter zit.
Ouders rijden EV6 van 2022 dus wel enige ervaring met elektrisch rijden, maar bediening en i-Pedal is wel wat anders dan van de EV6, bediening van de nieuwe generatie Kia vind ik fijner/mooier maar vind de i-Pedal van de EV6 prettiger werken tot stilstand.
We gaan het meemaken! Zie al leuke dingen voorbij komen met opties, wellicht ook wel de dashcam als deze beschikbaar is.
Vanaf zaterdag ook berijder van een EV5, ben heel benieuwd. Proefrit is me goed bevallen.
Geen nieuwe, helaas. Maar een demo auto, voordeel vrijdag besteld en zaterdag ophalen en nog in de gunstige bijtelling van 17% want 2025 op kenteken! :-)
Heb de GT-PlusLine met GravityGrey besteld in de bijtelling. Lang getwijfeld tussen de EV4 en EV5, vind qua uitstraling/neus toch de EV5 wat mooier. Nadeel is minder range, maar gaan het meemaken. Kom nu van een Ceed van 2020 dus dat is wel echt een vooruitgang. Al reed de Ceed ook wel echt voortreffelijk!
Lees hier dat iedereen lang moet wachten op de trekhaak, hebben ze bij de dealer (Virena Groningen) niks over gezegd, dus ga er eigenlijk vanuit dat er zaterdag gewoon een afneembare trekhaak achter zit.
Ouders rijden EV6 van 2022 dus wel enige ervaring met elektrisch rijden, maar bediening en i-Pedal is wel wat anders dan van de EV6, bediening van de nieuwe generatie Kia vind ik fijner/mooier maar vind de i-Pedal van de EV6 prettiger werken tot stilstand.
We gaan het meemaken! Zie al leuke dingen voorbij komen met opties, wellicht ook wel de dashcam als deze beschikbaar is.
[ Voor 0% gewijzigd door Wo0Zzz op 17-03-2026 17:13 . Reden: dit topic ipv deze topic ]
Ook een hele mooie kleur dat Gravity grijs, geniet van vele veilige kilometers.Wo0Zzz schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:13:
Als het zakelijke lease is, bedenk dan wel dat de bijtelling 5 jaar na op kenteken zetten weer naar 22% gaat.Wo0Zzz schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:13:
Dat probleem heb ik nu met mijn Enyaq. Was voorraad en al op kenteken. Vanaf mei betaal ik de volle mep terwijl de auto nog tot augustus moet.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Ben vandaag gebeld door de dealer, de afneembare trekhaak is binnen gekomen en wordt volgende week woensdag gemonteerd.pollekeb schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:38:
Hoi,
Ik heb me de Shell app eens geinstalleerd, een betaalmethode gekoppeld en ook de gratis laadpas besteld. Hopelijk heb ik hem nooit nodig, maar ik heb alvast een backup moest die van het werk het eens niet doen. We gaan ook op vakantie naar de Ardeche in Frankrijk in augustus, dan was dit waarschijnlijk sowieso een goed planRoVrie schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:22:
[...]
Ik ben zelf 1.98m en ik was ook 'bang' voor t zonnedak, maar ik was positief verbaasd over de hoofdruimte die ik had, ondanks het zonnedak. Ook achterin.ev5er schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:31:
Gisteren een rode EV5 in de Plus-uitvoering in ontvangst genomen. Helaas nog zonder trekhaak. Eerste indruk; rijdt heerlijk rustig en wat een ruimte van binnen. Ik ben groot, daarom ook dat ik kies voor een uitvoering zonder zonnedak, maar zit er heerlijk in, ook op de achterbank.[Afbeelding]
Chique kleur hoor, dat magma red. Veel rijplezier!
Thanks, dat gaat vast goedkomen! En inderdaad, ook een hele gave kleur! Ik vind het ergens nog steeds jammer dat ze het Wolf Grey niet beschikbaar hebben gemaakt voor de EV5.EV5 Blackedout schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:39:
[...]
Ook een hele mooie kleur dat Gravity grijs, geniet van vele veilige kilometers.
Thanks, realiseer ik mij. Dat zal dan (uitgaande van 5 jaar) de laatste 3/4 maand worden. Anders had ik moeten wachten tot juli/juni als ik een nieuwe had besteld omdat de PlusLine niet meer op voorraad stond helaas.kw_nl schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:16:
[...]
Als het zakelijke lease is, bedenk dan wel dat de bijtelling 5 jaar na op kenteken zetten weer naar 22% gaat.
Dat probleem heb ik nu met mijn Enyaq. Was voorraad en al op kenteken. Vanaf mei betaal ik de volle mep terwijl de auto nog tot augustus moet.
[ Voor 22% gewijzigd door Wo0Zzz op 18-03-2026 08:05 . Reden: Antwoord perongeluk in quote brackets gezet ]
Mooie kleur welev5er schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:31:
Gisteren een rode EV5 in de Plus-uitvoering in ontvangst genomen. Helaas nog zonder trekhaak. Eerste indruk; rijdt heerlijk rustig en wat een ruimte van binnen. Ik ben groot, daarom ook dat ik kies voor een uitvoering zonder zonnedak, maar zit er heerlijk in, ook op de achterbank.[Afbeelding]
Lengte alleen zegt in principe niet altijd wat, het ligt er een beetje aan waar je lengte vooral vandaan komt.RoVrie schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:40:
[...]
Ik ben zelf 1.98m en ik was ook 'bang' voor t zonnedak, maar ik was positief verbaasd over de hoofdruimte die ik had, ondanks het zonnedak. Ook achterin.
Chique kleur hoor, dat magma red. Veel rijplezier!
Als je langere benen hebt dan is de hoogte van het interieur minder belangrijk dan als je een lang torso hebt.
Ik ben gemiddeld met een lengte van 1.83, maar ik zit in de EV5 echt heel hoog voor m'n gevoel. Als het kon had ik de stoel nog iets lager gezet maar zit al aan de max.
Als ik nu nog 15 cm langer (boven de benen) was zoals jij dan zou ik dat heel irritant vinden.
Zeker waar. Mijn lengte zit vooral in m'n benen inderdaad (inseam 38), maar dat maakt een passende auto vinden niet makkelijk kan ik je verklappen.vinno86 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:26:
[...]
Lengte alleen zegt in principe niet altijd wat, het ligt er een beetje aan waar je lengte vooral vandaan komt.
Als je langere benen hebt dan is de hoogte van het interieur minder belangrijk dan als je een lang torso hebt.
Ik ben gemiddeld met een lengte van 1.83, maar ik zit in de EV5 echt heel hoog voor m'n gevoel. Als het kon had ik de stoel nog iets lager gezet maar zit al aan de max.
Als ik nu nog 15 cm langer (boven de benen) was zoals jij dan zou ik dat heel irritant vinden.
Ik was denk ik voor de EV4 gegaan als ik daar niet met m'n knieën had moeten sturen (stoel max naar achter, stuur in hoogste stand).
In andere auto's zit ik dan weer met m'n rechterknie irritant tegen het middenconsole aan...
De EV5 zat meteen heerlijk ruim. En als je te lang bent voor een zonnedak, kun je nog altijd met t dak open rijden
Ik laad als ik op vakantie ga gewoon met mijn verkregen KIA pas. Ging vorige zomer ook prima. Of is dit nadeliger qua prijzen? Ik heb eerlijk gezegd geen idee...TamsSH schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:39:
Mijn EV5 is een prive-aankoop en ik heb thuis een laadstation dus zal weinig buiten de deur laden. Heb wel voor de zekerheid (en voor op vakantie) een Shell Recharge en ANWB pas aangevraagd. Van de Shell pas vind ik het vooral handig dat je hem ook digitaal krijgt en ik hem dus aan mijn Wallet kan toevoegen op mijn telefoon.
RoVrie schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:33:
[...]
Zeker waar. Mijn lengte zit vooral in m'n benen inderdaad (inseam 38), maar dat maakt een passende auto vinden niet makkelijk kan ik je verklappen.
Ik was denk ik voor de EV4 gegaan als ik daar niet met m'n knieën had moeten sturen (stoel max naar achter, stuur in hoogste stand).
In andere auto's zit ik dan weer met m'n rechterknie irritant tegen het middenconsole aan...
De EV5 zat meteen heerlijk ruim. En als je te lang bent voor een zonnedak, kun je nog altijd met t dak open rijden
Nu 3 weken en 3k kilometer verder.
Lang verhaal kort: topauto!
Instappen, starten en gaan. Het uitzetten van de piepjes (snelheid, verkeersborden en DAW) kost me misschien vijf seconden, dus dat ervaar ik eigenlijk als geen moeite. Zal de leeftijd wel zijn.
Als je de auto hebt voorverwarmd, is het echt instappen en wegrijden. Zonder voorverwarmen moet je nog op de startknop drukken. Dat viel me laatst op en eigenlijk is dat best vreemd, het kan dus wel..
De auto rijdt echt heerlijk en het automatisch wisselen van rijstrook werkt fantastisch. Waar het kan, gebruik ik het ook. Op de meest ''bochtige'' snelwegen werkt het prima, maar gek genoeg doet hij het niet op de vrij rechte A2 van Amsterdam naar Utrecht. Luxeprobleem natuurlijk, dus echt storend is het niet.
Thuis laden kan gewoon, maar ook als ik onverwacht moet snelladen is dat absoluut geen straf. Als je de accu op tijd voorverwarmt ( ik merk dat dat met deze temperaturen zo’n 35 minuten duurt ) laadt hij heel constant met 149,7 kW. Daardoor zit je al snel weer vol genoeg om je reis voort te zetten.
Het verbruik valt me alles mee en ik verwacht eigenlijk dat dat de komende weken alleen maar beter wordt.
Ook van de opties maak ik veel gebruik. De camera’s rondom zijn erg prettig en laatst heb ik zelfs het automatisch inparkeren terwijl ik al was uitgestapt geprobeerd. Best apart, maar het werkt goed.
Ook het open dak en de stoelmassage worden hier volop gebruikt.
Over het uiterlijk krijg ik regelmatig complimenten en ik ben zelf ook erg blij met de zwarte logo’s en het debadgen van de achterkant.
Dit jaar staan er nog twee verre autoreizen op de planning, maar inmiddels heb ik er alle vertrouwen in dat dat heel comfortabele ritten gaan worden. De ervaring is nu al comfortabeler dan reizen met een Model Y.
Instappen, starten en gaan. Het uitzetten van de piepjes (snelheid, verkeersborden en DAW) kost me misschien vijf seconden, dus dat ervaar ik eigenlijk als geen moeite. Zal de leeftijd wel zijn.
Als je de auto hebt voorverwarmd, is het echt instappen en wegrijden. Zonder voorverwarmen moet je nog op de startknop drukken. Dat viel me laatst op en eigenlijk is dat best vreemd, het kan dus wel..
De auto rijdt echt heerlijk en het automatisch wisselen van rijstrook werkt fantastisch. Waar het kan, gebruik ik het ook. Op de meest ''bochtige'' snelwegen werkt het prima, maar gek genoeg doet hij het niet op de vrij rechte A2 van Amsterdam naar Utrecht. Luxeprobleem natuurlijk, dus echt storend is het niet.
Thuis laden kan gewoon, maar ook als ik onverwacht moet snelladen is dat absoluut geen straf. Als je de accu op tijd voorverwarmt ( ik merk dat dat met deze temperaturen zo’n 35 minuten duurt ) laadt hij heel constant met 149,7 kW. Daardoor zit je al snel weer vol genoeg om je reis voort te zetten.
Het verbruik valt me alles mee en ik verwacht eigenlijk dat dat de komende weken alleen maar beter wordt.
Ook van de opties maak ik veel gebruik. De camera’s rondom zijn erg prettig en laatst heb ik zelfs het automatisch inparkeren terwijl ik al was uitgestapt geprobeerd. Best apart, maar het werkt goed.
Over het uiterlijk krijg ik regelmatig complimenten en ik ben zelf ook erg blij met de zwarte logo’s en het debadgen van de achterkant.
Dit jaar staan er nog twee verre autoreizen op de planning, maar inmiddels heb ik er alle vertrouwen in dat dat heel comfortabele ritten gaan worden. De ervaring is nu al comfortabeler dan reizen met een Model Y.
Ik heb eerder een auto gehad waarbij het dak open kon, maar dat toen nauwelijks bruikbaar als je harder dan +/- 50km/u reed. Gaf enorm veel lawaai.B-1998 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:05:
Nu verwacht ik er niet perse veel van, maar ben toch wel benieuwd hoe het met de EV5 gaat. Tijdens mijn proefrit regende het, dus niet kunnen testen.
Bedoel je vooral het fenomeen "buffeting"? Of ratelde er wat? In bv mijn Tucson hiervoor werkte het pano dak prima en als je buffeting ervaart, gewoon een raampje op een kier open en dat verdwijnt ook (drukverlies).kw_nl schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:33:
[...]
Ik heb eerder een auto gehad waarbij het dak open kon, maar dat toen nauwelijks bruikbaar als je harder dan +/- 50km/u reed. Gaf enorm veel lawaai.
Nu verwacht ik er niet perse veel van, maar ben toch wel benieuwd hoe het met de EV5 gaat. Tijdens mijn proefrit regende het, dus niet kunnen testen.
Wat ga je doen als je pas niet werkt?EN86 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:46:
[...]
Ik laad als ik op vakantie ga gewoon met mijn verkregen KIA pas. Ging vorige zomer ook prima. Of is dit nadeliger qua prijzen? Ik heb eerlijk gezegd geen idee...
Hoorde laatst nog een verhaal dat iemand op vakantie met een lege accu stond en maar 1 laadpas had en die dus niet werkte bij die paal.
Liever 3 reserve pasjes die je niet gebruikt in de auto dan bij een paal staan was je pas niet bij werkt.
Was in mijn oude Hyundai ix35, als buffeting klapperen bedoelt, dan jaJuG schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:49:
[...]
Bedoel je vooral het fenomeen "buffeting"? Of ratelde er wat? In bv mijn Tucson hiervoor werkte het pano dak prima en als je buffeting ervaart, gewoon een raampje op een kier open en dat verdwijnt ook (drukverlies).
Je hebt altijd je creditcard ook nog sowieso.thedon46 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:08:
[...]
Wat ga je doen als je pas niet werkt?
Hoorde laatst nog een verhaal dat iemand op vakantie met een lege accu stond en maar 1 laadpas had en die dus niet werkte bij die paal.
Liever 3 reserve pasjes die je niet gebruikt in de auto dan bij een paal staan was je pas niet bij werkt.
Maar inderdaad, ik heb 1 pas voor publiek laden bij mij in de straat die ik eigenlijk 99% van de tijd zal gebruiken, verder 2 alternatieven (ANWB en TAP) in de auto en ook een paar apps voor de snelladers (Fastned, IONiTY en Shell) dus dat zal mij niet snel gebeuren denk ik.
Misschien overdreven maar goed, liever dat dan ergens gestrand.
KIA charge pas heb ik ook net thuisgestuurd gekregen maar die is volgens mij duurder dan andere dus daar zal ik waarschijnlijk geen gebruik van gaan maken.
Hey, wat een mooie korte toelichting. Thanks. Zou je een foto van die van jou kunnen plaatsen? Ik heb (ook) een zwarte GT Plusline besteld wordt eind volgende maand geleverd. En wij hebben ook zwarte logo's en achter het EV5 weg laten halen. Lijkt me onwijs gaaf.B-1998 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:05:
Lekker man, eindelijk wat echte auto ervaringen hier in plaats van alleen maar levertijden en trekhakenB-1998 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:05:
Heb jij ook gemerkt dat als je de auto een parkeerplek laat zoeken hij lege plekken die direct naast elkaar liggen vaak niet als plek aangeeft ? De auto lijkt vrije plekken tussen 2 auto's in te prefereren over een rij van bijvoorbeeld 3 lege plekken.
Dat uitstappen en in laten parkeren moet ik nog een keer proberen, heb alleen zittend gedaan tot nu toe..
Ik heb een schema ingesteld voor klimaat beheer zodat ik inderdaad 's ochtends voor werk en 's middags na werk meteen kan vertrekken in een comfortabele auto..
Een gemis is wel het niet automatisch afsluiten van de auto, het liefst zou ik heel lui zijn en na parkeren gewoon uitstappen en weglopen en dat de auto zichzelf uitzet en op slot doet (zoals een Tesla) maar goed dat is zeuren.
Ik heb hem nu pas 5 dagen en 'tis echt een top wagen.. hoop er heeeel lang plezier van te hebben.
Ik heb net een stuk met open dak gereden, en ik moet zeggen dat het niet iets is wat ik op de snelweg zal doen.. al is het alleen maar om schade te voorkomen aan die windbreker enzo.kw_nl schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:33:
[...]
Ik heb eerder een auto gehad waarbij het dak open kon, maar dat toen nauwelijks bruikbaar als je harder dan +/- 50km/u reed. Gaf enorm veel lawaai.
Voor stadsverkeer (max 50-80) echt prima.. heb geen overlast ervaren van wind/geluid.
Als ik bij KIA een software feature request mocht doen dan is het "Schakel klimaat uit bij volledig openen dakraam".. dat moet je nu zelf in de gaten houden.
Theredon51
Weet je het onderdeelnummer dat binnenin het binnenspiegelkapje staat?
Carcam schijnt de links gestuurde EV5 reeds te hebben:
https://carcam.nl/dashcam...re-dashcam-binnenspiegel/
Carcam schijnt de links gestuurde EV5 reeds te hebben:
https://carcam.nl/dashcam...re-dashcam-binnenspiegel/
Ook ik heb vandaag de EV5 mogen rijden in een proefrit. Prachtige auto en in het echt nog mooier dan de foto’s/filmpjes!
Het enige waar ik over twijfel, zijn de stoelen en het centrale display. Ik rijd nu zelf een Enyaq en had eigenlijk gewild dat de stoelen van de EV5 wat lager hadden gekund dan het geval was. Ik ben zelf 1.93 en zit gevoelsmatig erg hoog in de auto/bijna tegen het dak 😅 Dit zorgt er tevens voor dat het centrale display met de navigatie weer erg laag zit, waardoor ik wat verder naar beneden moet kijken wat afleid van het verkeer. Hier heb ik in de Enyaq geen last van, terwijl ik een van de eerdere sportline versies heb zonder elektrisch verstelbare stoelen.
Hoe ervaren de wat langere rijders hier hun EV5? Erkennen jullie deze problemen of valt het in de praktijk allemaal erg mee?
Alvast bedankt!!
Het enige waar ik over twijfel, zijn de stoelen en het centrale display. Ik rijd nu zelf een Enyaq en had eigenlijk gewild dat de stoelen van de EV5 wat lager hadden gekund dan het geval was. Ik ben zelf 1.93 en zit gevoelsmatig erg hoog in de auto/bijna tegen het dak 😅 Dit zorgt er tevens voor dat het centrale display met de navigatie weer erg laag zit, waardoor ik wat verder naar beneden moet kijken wat afleid van het verkeer. Hier heb ik in de Enyaq geen last van, terwijl ik een van de eerdere sportline versies heb zonder elektrisch verstelbare stoelen.
Hoe ervaren de wat langere rijders hier hun EV5? Erkennen jullie deze problemen of valt het in de praktijk allemaal erg mee?
Alvast bedankt!!
Nou, daar is ‘ie dan. Wat kan een auto je positief verrassen, ik was alweer vergeten hoe groot de EV5 is. Nog maar een uurtje in gereden, maar eerste ervaring is genieten. Puntsgewijs een aantal zaken die opvielen:
- Koppelen telefoon is kinderspel, eens geen irritatie. Gelijk draadloos CarPlay, alles gesynchroniseerd en supersnel. Erg blij mee.
- Fantastisch panoramadak. Zelfs in de zon prettig om te hebben, goed “geblindeerd”.
- Afwerking binnenin geeft premium gevoel, looks allicht iets minder, maar voelt allemaal erg degelijk aan.
- Veel, heel veel, instellingen. Dat ga ik de komende dagen ontdekken.
- Rijden, daar gaat het eigenlijk om natuurlijk, is comfortabel, met een soort van sportieve afstelling. Allesbehalve hinderlijk, maar had het persoonlijk iets comfortabeler afgesteld.
- De stoelen zijn fantastisch. Op heel veel manieren instelbaar en prettig dat er stoelventilatie en massage op zit.
Het is een GT-line. Ik had zelf liever de GT-Plusline gehad, maar die was nergens meer op voorraad in Iceberg Green. Erg blij dat deze er nog stond, blijft er ook nog iets te wensen over:strip_exif()/f/image/3VmJ4mP9qqEmdROWRVo5Ye9F.jpg?f=fotoalbum_large)
- Koppelen telefoon is kinderspel, eens geen irritatie. Gelijk draadloos CarPlay, alles gesynchroniseerd en supersnel. Erg blij mee.
- Fantastisch panoramadak. Zelfs in de zon prettig om te hebben, goed “geblindeerd”.
- Afwerking binnenin geeft premium gevoel, looks allicht iets minder, maar voelt allemaal erg degelijk aan.
- Rijden, daar gaat het eigenlijk om natuurlijk, is comfortabel, met een soort van sportieve afstelling. Allesbehalve hinderlijk, maar had het persoonlijk iets comfortabeler afgesteld.
- De stoelen zijn fantastisch. Op heel veel manieren instelbaar en prettig dat er stoelventilatie en massage op zit.
Het is een GT-line. Ik had zelf liever de GT-Plusline gehad, maar die was nergens meer op voorraad in Iceberg Green. Erg blij dat deze er nog stond, blijft er ook nog iets te wensen over
:strip_exif()/f/image/3VmJ4mP9qqEmdROWRVo5Ye9F.jpg?f=fotoalbum_large)
Gefeliciteerd, genieten zeg. Wat een bak! Precies mijn bestelling ook, maar neem jij m eerst maar hoor.. Bijt ik nog wel even wachtend op m'n lip!j.j.feikens schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:05:
Nou, daar is ‘ie dan. Wat kan een auto je positief verrassen, ik was alweer vergeten hoe groot de EV5 is. Nog maar een uurtje in gereden, maar eerste ervaring is genieten. Puntsgewijs een aantal zaken die opvielen:
Het is een GT-line. Ik had zelf liever de GT-Plusline gehad, maar die was nergens meer op voorraad in Iceberg Green. Erg blij dat deze er nog stond, blijft er ook nog iets te wensen over [Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb al regelmatig commentaar gehad vanaf de achterbank hierover. Mijn zelfverklaard expert in deze materie is 3, weet waar hij het over heeft. Dus ik zoek ook nog naar een degelijke oplossing… tips zijn welkom!RoVrie schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:49:
Voor de al rijdende EV5's: hoe is de blindering van de achterramen voor de passagiers?
Hier zitten eigenlijk vooral mijn kinderen, en met laagstaande zon ben ik nu heel blij met de extra optrek luiken die de Enyaq heeft. Voor zover ik weet heeft de EV5 deze niet.
[ Voor 7% gewijzigd door marcelcee op 18-03-2026 21:58 ]
Dankjewel. En ja, wachten duurt lang, maar het is het waard! Deze auto gaat je niet teleurstellenRoVrie schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:29:
[...]
Gefeliciteerd, genieten zeg. Wat een bak! Precies mijn bestelling ook, maar neem jij m eerst maar hoor.. Bijt ik nog wel even wachtend op m'n lip!
Jawel, dat is: 96030X9000Derrek schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:26:
Theredon51
Oplossing van Carcam is zo te zien:
1. Een stuk duurder dan de FitcamX
2. Niet aangesloten op de Zelfdimmende binnenspiegel, maar "volledig" in te bouwen
1m95 hier en nergens last van, de (elektrisch instelbare) stoel staat zo hoog als mogelijk zonder dat ik dan met mijn hoofd tegen het (panorama)dak kom. In een grote/hoge auto wil ook hoog zittenNano2009 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:42:
Ook ik heb vandaag de EV5 mogen rijden in een proefrit. Prachtige auto en in het echt nog mooier dan de foto’s/filmpjes!
Alvast bedankt!!
Nu heb ik ook wel de HUD-optie, dus ik kijk vooral in de voorruit in plaats van op de teller. Het centrale display heb je niet continu nodig tijdens het rijden (+ dan begint hij te piepen), dus of die iets lager staat maakt mij niet veel uit.
[ Voor 64% gewijzigd door theredone51 op 18-03-2026 22:17 ]
Ik meld me ook alvast aan voor de tip, in de Ceed waar ik in rij is de tint niet donker genoeg en stoort het mijn zoontje van 4 ook. In de Tucson ervoor zaten van die ingebouwde dingen, nu dus niet. Geen zin in dingen met zuignappen eigenlijk.marcelcee schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:55:
[...]
Ik heb al regelmatig commentaar gehad vanaf de achterbank hierover. Mijn zelfverklaard expert in deze materie is 3, weet waar hij het over heeft. Dus ik zoek ook nog naar een degelijke oplossing… tips zijn welkom!
Ik gebruik persoonlijk dit al een tijdje:JuG schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:58:
[...]
Ik meld me ook alvast aan voor de tip, in de Ceed waar ik in rij is de tint niet donker genoeg en stoort het mijn zoontje van 4 ook. In de Tucson ervoor zaten van die ingebouwde dingen, nu dus niet. Geen zin in dingen met zuignappen eigenlijk.
https://www.bol.com/nl/nl...2-stuks/9200000117563702/
Ik gebruik het alleen op langere ritten, vakantie of momenten waar de zon gewoon te hinderlijk is. Het zit straks om de deur heen en het mooie is dat de ramen gewoon open en dicht kunnen.
Bummer dat de EV9 wél ingebouwde zonneschermen heeft in de achterportieren.
Don't forget the Cloud is just someone else's computer
Zeker!EV5 Blackedout schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:21:
[...]
Hey, wat een mooie korte toelichting. Thanks. Zou je een foto van die van jou kunnen plaatsen? Ik heb (ook) een zwarte GT Plusline besteld wordt eind volgende maand geleverd. En wij hebben ook zwarte logo's en achter het EV5 weg laten halen. Lijkt me onwijs gaaf.
:strip_exif()/f/image/LEmH1vqHukG7FPJ4GWE3YITv.jpg?f=fotoalbum_large)
Poeh ik gebruik het eigenlijk nooit, zelf inparkeren vind ik toch sneller. Misschien 2x gedaan om te testen en dat ging goed..vinno86 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:26:
[...]
Lekker man, eindelijk wat echte auto ervaringen hier in plaats van alleen maar levertijden en trekhaken.. we hebben er met ze allen even op moeten wachten.
Heb jij ook gemerkt dat als je de auto een parkeerplek laat zoeken hij lege plekken die direct naast elkaar liggen vaak niet als plek aangeeft ? De auto lijkt vrije plekken tussen 2 auto's in te prefereren over een rij van bijvoorbeeld 3 lege plekken.
Dat uitstappen en in laten parkeren moet ik nog een keer proberen, heb alleen zittend gedaan tot nu toe..
Ik heb een schema ingesteld voor klimaat beheer zodat ik inderdaad 's ochtends voor werk en 's middags na werk meteen kan vertrekken in een comfortabele auto..
Een gemis is wel het niet automatisch afsluiten van de auto, het liefst zou ik heel lui zijn en na parkeren gewoon uitstappen en weglopen en dat de auto zichzelf uitzet en op slot doet (zoals een Tesla) maar goed dat is zeuren.
Ik heb hem nu pas 5 dagen en 'tis echt een top wagen.. hoop er heeeel lang plezier van te hebben.
Dit zijn van die dingen die zo hard flapperen aan de buitenkant dat je range met 10% keldert. Ik zoek echt iets voor de binnenkant en inderdaad geen Frozen, Regenbogen, Unicorns met zuignappen.Aurora schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:12:
[...]
Ik gebruik persoonlijk dit al een tijdje:
https://www.bol.com/nl/nl...2-stuks/9200000117563702/
Ik gebruik het alleen op langere ritten, vakantie of momenten waar de zon gewoon te hinderlijk is. Het zit straks om de deur heen en het mooie is dat de ramen gewoon open en dicht kunnen.
Bummer dat de EV9 wél ingebouwde zonneschermen heeft in de achterportieren.
Eerst maar eens kijken of ze überhaupt gaan klagen dan....
j.j.feikens schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:05:
Instelbaar wel maar die naad halverwege en versmalling begint na 10000km te vervelen
Het is een GT-line. Ik had zelf liever de GT-Plusline gehad, maar die was nergens meer op voorraad in Iceberg Green. Erg blij dat deze er nog stond, blijft er ook nog iets te wensen over [Afbeelding]was mijn voorkeur ook maar stond niet op de boot wel donker blauw.over 3 jaar maar weer kijken
[Afbeelding]
Qua zonwering had ik enkele auto’s terug zonneschermen met clipjes van Sonniboy maar die lijken er nog niet te zijn voor de EV5. Ik zie ze bij PrivacyShades wel voor de EV6, dus misschien komen ze er uiteindelijk ook voor de 5?
In binnen- en buitenland Electroverse is fantastisch. Het heeft een groot netwerk en doorgaans vrij gunstige tarieven.EN86 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:46:
[...]
Ik laad als ik op vakantie ga gewoon met mijn verkregen KIA pas. Ging vorige zomer ook prima. Of is dit nadeliger qua prijzen? Ik heb eerlijk gezegd geen idee...
Ik heb ook nog veel meer laadpassen, ook die van Kia. Echter vind ik het grote nadeel dat je nergens vooraf de prijzen van de Kia-pas kan raadplegen.
[ Voor 3% gewijzigd door We Are Borg op 26-03-2026 22:02 . Reden: Referral verwijderd ]
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Als die zo erg flapperen, dan zit deze niet goed strak om je portier heen. Je overdrijft wel heel erg met range degradatieRoVrie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:49:
[...]
Dit zijn van die dingen die zo hard flapperen aan de buitenkant dat je range met 10% keldert. Ik zoek echt iets voor de binnenkant en inderdaad geen Frozen, Regenbogen, Unicorns met zuignappen.
Eerst maar eens kijken of ze überhaupt gaan klagen dan....
Het is inderdaad niet de beste oplossing, maar vele malen beter dan de zuignapjes. Dat is mijn mening. En mijn ervaring is gewoon goed.
Dat blackout van de logo's lijkt een luxe maar draagt toch wel echt bij aan een nog stoerdere uitsraling vind ik. Thanks als je nog een foto hebt van de mooie voorgevel 🤣 van je EV5 dan he😉B-1998 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:33:
[...]
Zeker![Afbeelding]
[...]
Poeh ik gebruik het eigenlijk nooit, zelf inparkeren vind ik toch sneller. Misschien 2x gedaan om te testen en dat ging goed..
Haha natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar ik vind t ook esthetisch aan de buitenkant niet zo mooi. Wel fijn dat t dus wel goed werkt!Aurora schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:20:
[...]
Als die zo erg flapperen, dan zit deze niet goed strak om je portier heen. Je overdrijft wel heel erg met range degradatie
Het is inderdaad niet de beste oplossing, maar vele malen beter dan de zuignapjes. Dat is mijn mening. En mijn ervaring is gewoon goed.
Pro tip: je kan bovenaan de pagina het topic filteren op foto's. Komen alle gave combos voorbijEV5 Blackedout schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:32:
[...]
Dat blackout van de logo's lijkt een luxe maar draagt toch wel echt bij aan een nog stoerdere uitsraling vind ik. Thanks als je nog een foto hebt van de mooie voorgevel 🤣 van je EV5 dan he😉
Vandaag de trekhaak geplaatst (Kia Wensink Almere). In 3 uur erop gezet. Ziet er netjes uit. Je ziet het gat totaal niet (dat vind ik bijvoorbeeld bij een Tesla echt lelijk) en het koppelen en eraf halen is een piece of cake. Ben een afneembare gewend van een ander merk maar dat was toch wel iets meer priegelen. Dat was meer een vierkante blok. Het is erin drukken en hij klikt meteen vast. Loshalen idem dito, draaien aan de knop en klaar. Begin wel even aan het klooien maar bleek een plastic afdek kapje erop te zitten. Als ik dan toch een klein minpuntje kan geven is dat je wel echt goed moet bukken..... want hij is best zwaar en hij zit echt onder je auto. Maar zo vaak zal ik 'm toch niet erop zetten en eraf halen (alleen bij de caravan.... dat wordt een volgende leuke testcase... zie = rijbereik
)
[ Voor 4% gewijzigd door dabonkie op 19-03-2026 18:46 ]
Voor diegene die geïnteresseerd zijn in de kogeldruk etc... hier de info:
[ Voor 49% gewijzigd door dabonkie op 19-03-2026 18:19 ]
Heb ze lang weten te omzeilen (onopzettelijk), maar vandaag dan eindelijk voor het eerst een EV5 ‘in het wild’ gezien. (Regio Alkmaar).
Kon er even een tijdje achteraan rijden en genieten van die kont 😁 Morgen mag ik de mijne eindelijk ophalen en rijdt er naast die zwarte ook een Ivory Silver rond in deze regio!
Kon er even een tijdje achteraan rijden en genieten van die kont 😁 Morgen mag ik de mijne eindelijk ophalen en rijdt er naast die zwarte ook een Ivory Silver rond in deze regio!
haha typisch dit. Ik speelde onderweg het spel: "spot de Iceberg Green GT(plus)Line". Heeft me tot afgelopen dinsdagmiddag geduurd, maar ik ben dus 'af'. Toen kwam ik m voorbij op de A4 richting Den Haag. Tot die tijd alleen maar zwarte, grijze witte en blauwe gezien.TamsSH schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:15:
Heb ze lang weten te omzeilen (onopzettelijk), maar vandaag dan eindelijk voor het eerst een EV5 ‘in het wild’ gezien. (Regio Alkmaar).
Ik heb ook nog geen enkele EV5 in het wild gezien, de rest van de familie blijkbaar wel. Nu, ik zit met gescheurde kruisbanden en kom bijna niet buiten, dat zal er ook wat mee te maken hebben
In mijn ervaring als familie/vrienden/collega's tegen je zeggen een EV5 te hebben gespot is het 9 van de 10 keer een EV3 of EV9 geweestJuG schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:44:
Ik heb ook nog geen enkele EV5 in het wild gezien, de rest van de familie blijkbaar wel. Nu, ik zit met gescheurde kruisbanden en kom bijna niet buiten, dat zal er ook wat mee te maken hebben
Ik heb het al een paar keer voorbij horen komen, maar waarom is het raar dat de EV5 een startknop heeft? Het zal mijn eerste EV worden, maar ik ga dan van uit dat de meeste EV's dit niet hebben? Dan vraag ik me af hoe je normaliter een EV start/aanzet..
Ik haal ze ook nog steeds door elkaar! Aan de achterkant zie ik het nu wel, maar als ik de neus in mijn spiegel zie weet ik het niet. Maar die van vandaag was zeker een 5!vinno86 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:13:
[...]
In mijn ervaring als familie/vrienden/collega's tegen je zeggen een EV5 te hebben gespot is het 9 van de 10 keer een EV3 of EV9 geweest
De EV "start" zodra je de auto ontgrendeld, enige wat je dan nog moet doen is hem in D zetten.Aurora schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:35:
Ik heb het al een paar keer voorbij horen komen, maar waarom is het raar dat de EV5 een startknop heeft? Het zal mijn eerste EV worden, maar ik ga dan van uit dat de meeste EV's dit niet hebben? Dan vraag ik me af hoe je normaliter een EV start/aanzet..
Oei, dan ben ik toch wel blij dat de EV5 nog een knopje heeft. We laten vaak de kinderen alvast instappen terwijl wij het huis afsluiten en de laatste spulletjes inpakken. Moet er niet aan denken dat de kids per ongeluk tegen de pook aankomen.vinno86 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:39:
[...]
De EV "start" zodra je de auto ontgrendeld, enige wat je dan nog moet doen is hem in D zetten.
Nou, je moet alsnog de rem intrappen voordat je naar de D kan "schakelen", zoals bij een automaat. Dus je auto is in die zin voor de kids wel veilig hoor.Aurora schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:44:
[...]
Oei, dan ben ik toch wel blij dat de EV5 nog een knopje heeft. We laten vaak de kinderen alvast instappen terwijl wij het huis afsluiten en de laatste spulletjes inpakken. Moet er niet aan denken dat de kids per ongeluk tegen de pook aankomen.
Ik las trouwens van de week hier dat je de "aan" knop niet nodig hebt als je de auto voor vertrek hebt verwarmd (al zal ik dat in de zomer niet veel gebruiken denk ik)
Klopt, ik heb voor werk doordeweeks een schema ingesteld voor klimaatregeling.RoVrie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:00:
[...]
Nou, je moet alsnog de rem intrappen voordat je naar de D kan "schakelen", zoals bij een automaat. Dus je auto is in die zin voor de kids wel veilig hoor.
Ik las trouwens van de week hier dat je de "aan" knop niet nodig hebt als je de auto voor vertrek hebt verwarmd (al zal ik dat in de zomer niet veel gebruiken denk ik)
6.45 start de klimaatregeling en om 7.05 kan ik zo gelijk wegrijden, daarna zelfde om 16.00.
Het is een klimaatregeling dus in de zomer zal hij de auto gaan koelen ipv verwarmen.
Wel rekening mee houden dat ik het uitzet op vrije dagen enzo anders is het zonde, al kan je het cancellen zodra je de pushmelding van de app krijgt.. maar toch dan is ie al toch helemaal opgestart enzo.
Je zou de voorkant EV3, EV5 en EV9 kunnen onderscheiden aan de koplampen.TamsSH schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:36:
[...]
Ik haal ze ook nog steeds door elkaar! Aan de achterkant zie ik het nu wel, maar als ik de neus in mijn spiegel zie weet ik het niet. Maar die van vandaag was zeker een 5!
Nog wat accesoires besteld, wij vinden Carbon enorm mooi en denken dat dit mooi aansluit bij het GTline interieur van onze zwarte GT Plusline:
Schakelknop hulp Carbon:
Stuur cover Carbon:
Bekerhouder achter kofferbak Carbon:
Ventilatie cover voor dashoboard Carbon:
Ventilatie cover deur Carbon:
https://nl.aliexpress.com...JGgw&gatewayAdapt=glo2nld
Nu met de rest wat ik eerder besteld heb denk ik dat de accenten voldoende zijn ik ben vrij ongeduldig en moet nog zeker 1 maand w88, zware last te dragen en ik heb nog steeds geen EV5 in het wild gezien. De voorzijde van de EV3 en EV5 kunnen voor mij soms nog wat verwarrend zijn als ik denk dat ik een 5 zie is hettot nu toe nog iedere keer een 3 geweest. Een trekhaak twijfel ik nog over of ik dat nu doe of later een keer.
Wel leuk om alle reacties over diverse zaken te weten te komen want ik geloof idd dat het je blijft verbazen wat de auto allemaal kan en heeft.
Schakelknop hulp Carbon:
Stuur cover Carbon:
Nu met de rest wat ik eerder besteld heb denk ik dat de accenten voldoende zijn ik ben vrij ongeduldig en moet nog zeker 1 maand w88, zware last te dragen en ik heb nog steeds geen EV5 in het wild gezien. De voorzijde van de EV3 en EV5 kunnen voor mij soms nog wat verwarrend zijn als ik denk dat ik een 5 zie is hettot nu toe nog iedere keer een 3 geweest. Een trekhaak twijfel ik nog over of ik dat nu doe of later een keer.
Wel leuk om alle reacties over diverse zaken te weten te komen want ik geloof idd dat het je blijft verbazen wat de auto allemaal kan en heeft.
Zo, vandaag ook akkoord gegeven op een EV5 Plus, gravity gray, in de lease. Nu kan het lange wachten beginnen!
Is er iemand met een Plus uitvoering die een fotootje van de stoelbekleding wil delen? Ben zeer benieuwd hoe die er uit ziet.
Is er iemand met een Plus uitvoering die een fotootje van de stoelbekleding wil delen? Ben zeer benieuwd hoe die er uit ziet.
Haha oei, krijg steeds meer ‘concurrentie’ in AlkmaarTamsSH schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:15:
[ Voor 11% gewijzigd door B-1998 op 19-03-2026 23:16 ]
EV5 Blackedout schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:32:
[...]
Dat blackout van de logo's lijkt een luxe maar draagt toch wel echt bij aan een nog stoerdere uitsraling vind ik. Thanks als je nog een foto hebt van de mooie voorgevel 🤣 van je EV5 dan he😉
Is online gewoon op je Google Pay account?Steeffoon schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:46:
[...]
In binnen- en buitenland Electroverse is fantastisch. Het heeft een groot netwerk en doorgaans vrij gunstige tarieven.
Ik heb ook nog veel meer laadpassen, ook die van Kia. Echter vind ik het grote nadeel dat je nergens vooraf de prijzen van de Kia-pas kan raadplegen.
Of hoe gaat dat exact in zn werk (leek....🙈)
De laatste dagen zie ik veel posts voorbij komen over laadpassen die niet specifiek met met dit topic te maken hebben.
Je kan meer informatie over laadpassen vinden op [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Je kan meer informatie over laadpassen vinden op [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Oei, ik weet t niet hoor. Zou bang zijn dat t snel kitsch wordt. Doet me wat denken aan overtunede Opel kadettjes uit de 90's met nep uitlaat stukken eronder.EV5 Blackedout schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:50:
Nog wat accesoires besteld, wij vinden Carbon enorm mooi en denken dat dit mooi aansluit bij het GTline interieur van onze zwarte GT Plusline:
Schakelknop hulp Carbon:
Stuur cover Carbon:
Ik ben heel benieuwd naar je ervaring en foto's als t er eenmaal op zit.
Nu ik iedereen hier over updates zie praten ben ik mijn eigen systeem even ingedoken omdat ik nog niets heb ontvangen. Stond bij mij blijkbaar de optie uit dat die dit OTA doet?
Nu aangezet iniedergeval dus ben benieuwd..
1,86 hier en inmiddels 1200km ev5 ervaring. Ik merk dat ik soms net het bovenste deel van de hud niet kan lezen omdat ik dan kennelijk te hoog of te dichtbij zit. Dat gezegd hebbende, heb ik mijn definitieve zithouding/stoelinstelling nog niet helemaal gevonden. En ja het voelt hoger, maar ik kom dan ook uit v60's dus dan is het al vrij snel hoogNano2009 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:42:
Alvast bedankt!!
Wellicht dat je dit al weet, maar wist je dat je de HUD kan instellen (omhoog, omlaag, links, rechts)? Ik ben ook 1,86 en had daar ook last van. Nu niet meer gelukkigDanielN schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:19:
[...]
1,86 hier en inmiddels 1200km ev5 ervaring. Ik merk dat ik soms net het bovenste deel van de hud niet kan lezen omdat ik dan kennelijk te hoog of te dichtbij zit. Dat gezegd hebbende, heb ik mijn definitieve zithouding/stoelinstelling nog niet helemaal gevonden. En ja het voelt hoger, maar ik kom dan ook uit v60's dus dan is het al vrij snel hoog
Daarom is het nu ook wel ff voldoende en willen we het bekijken. Als het een overkill wordt en het een GSI'tje begint te lijken dan kunnen we het makkelijk verwijderen. Sommige zaken zijn in mijn ogen wel een must dat zijn de deurbeschermers tegen de voeten/schoenen die tegen de deur komen geregeld. En de beschermer achter de ventilatie achterbank. In onze huidge Outlander hebben we dat ook en dat helpt echt wel. Maar je hebt gelijk we moeten waken voor een kermisbak.RoVrie schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:12:
[...]
Oei, ik weet t niet hoor. Zou bang zijn dat t snel kitsch wordt. Doet me wat denken aan overtunede Opel kadettjes uit de 90's met nep uitlaat stukken eronder.
Ik denk een accentje hier en daar, dat kan mooi zijn. Alles beginnen vervangen zal er snel wat jaren 90 uitzien vrees ik, bovendien is het overduidelijk geen echte carbon uiteraard. Ik heb schrik dat er wat cheap zal uitzien idd. Ik laat het allemaal mooi stock, vind Ali opzetstukjes geen meerwaarde bieden.RoVrie schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:12:
[...]
Oei, ik weet t niet hoor. Zou bang zijn dat t snel kitsch wordt. Doet me wat denken aan overtunede Opel kadettjes uit de 90's met nep uitlaat stukken eronder.
[ Voor 6% gewijzigd door JuG op 20-03-2026 12:29 ]
Toch weer een bericht over de trekhaak haha, helaas.
Morgen auto alsnog ophalen maar net gebeld door de dealer dat de trekhaak op backorder staat, hij had gehoopt dat die vandaag binnenkwam maar helaas.
Nog 1 nachtje slapen!! :-)
Morgen auto alsnog ophalen maar net gebeld door de dealer dat de trekhaak op backorder staat, hij had gehoopt dat die vandaag binnenkwam maar helaas.
Nog 1 nachtje slapen!! :-)
Correct, zo denk ik er ook over het moet allenaal wel binnen proporties blijven om het mooi te houden/maken.JuG schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:27:
[...]
Ik denk een accentje hier en daar, dat kan mooi zijn. Alles beginnen vervangen zal er snel wat jaren 90 uitzien vrees ik, bovendien is het overduidelijk geen echte carbon uiteraard. Ik heb schrik dat er wat cheap zal uitzien idd. Ik laat het allemaal mooi stock, vind Ali opzetstukjes geen meerwaarde bieden.
Het enige wat ik van het interieur minder mooi vind is het glimmende grijze (kunststof) materiaal in de auto (en chrome accenten, gelukkig zitten die er [bijna] niet in/op). Ik vind dat er goedkoop uit zien en is dat materiaal enorm gevoelig voor krassen en huidvetten. Daarom mijn opties om dit minder zichtbaar te hebben/maken met
Dus ik ga zien wat ik wel gebruik en wat niet, maar heb voldoende opties nu.
Waar stel je dat precies in dan? Ik heb wel bij de instellingen gekeken en zie alleen software update via USB staan waar ik op kan “klikken”.B-1998 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:49:
Nu ik iedereen hier over updates zie praten ben ik mijn eigen systeem even ingedoken omdat ik nog niets heb ontvangen. Stond bij mij blijkbaar de optie uit dat die dit OTA doet?
Is dit die standaard kleur? Die is ook wel erg gaaf trouwens!TamsSH schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:14:
Daar is ie dan eindelijk 😍 (meestal parkeer ik wat netter trouwens hehe)[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/GOwH5PsQ4jNQ6R9F2pYFjAXs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gHZjsc8CWC7LE3NTksd4SCCj.jpg?f=fotoalbum_large)