Het grote Kia EV5 topic

Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Deadlypain
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 02-04 12:57
Iemand die toevallig al twee telefoons heeft kunnen verbinden voor de digital key? En kunnen ervaren hoe het is in een parkeergarage waar je geen verbinding hebt met je telefoon? Kon je de auto toen wel openen?

• B-1998
  • Laatst online: 11:06
Deadlypain schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:13:
Iemand die toevallig al twee telefoons heeft kunnen verbinden voor de digital key? En kunnen ervaren hoe het is in een parkeergarage waar je geen verbinding hebt met je telefoon? Kon je de auto toen wel openen?
Dit werkt prima, gaat om de verbinding tussen telefoon en auto. Ik heb nu in mijn Apple Wallet een ‘Kia pasje’ zitten.

• Deadlypain
Ah top, vrienden van ons hebben namelijk wel eens voor een dichte tesla gestaan in de parkeergarage.. Mooi om te horen dat dit probleem niet bij de EV5 zit!

Nu nog ontdekken of je ook twee telefoons kunt connecten als sleutel :)

• RoVrie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:21
B-1998 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:58:
[...]

Dit werkt prima, gaat om de verbinding tussen telefoon en auto. Ik heb nu in mijn Apple Wallet een ‘Kia pasje’ zitten.
Even voor mijn herinnering uit de brochure, dit werkt alleen voor de GT plusline he?

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:08
RoVrie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:45:
[...]

Even voor mijn herinnering uit de brochure, dit werkt alleen voor de GT plusline he?
Correct inderdaad.
Je hebt "Digital Key 2.0" nodig en dat is enkel op de GT PlusLine beschikbaar volgens de prijslijst.

• Nick v D
Ik heb daarstraks een mail gekregen van de LM met een verwachte leverweek (week 18).
Die indicatie stond, in de app van de LM, overigens al een aantal weken op deze week.
De dealer zelf zegt dat ze dit pas kunnen zien als hij op de boot staat.

Wie heeft er nu gelijk :?

Ik ga zelf maar veilig uit van de 4-5 maanden levertijd dus dan zal het ergens in juni zijn.

• dabonkie
  • Laatst online: 02-04 10:45
Ik ben zojuist gebeld door mijn dealer _/-\o_ . Bij hen waren de trekhaken geleverd en ik kan de mijne donderdag 19 maart laten plaatsen. Werkplaats gaf aan dat zij alle backorders binnen hadden. Dus hopelijk voor alle anderen dat zij ook snel gebeld worden door hun dealer :)

[ Voor 3% gewijzigd door dabonkie op 05-03-2026 13:25 ]

• RoVrie
dabonkie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:14:
Ik ben zojuist gebeld door mijn dealer _/-\o_ . Bij hen waren de trekhaken geleverd en ik kan de mijne donderdag 19 april laten plaatsen. Werkplaats gaf aan dat zij alle backorders binnen hadden. Dus hopelijk voor alle anderen dat zij ook snel gebeld worden door hun dealer :)
FAKE, trap er niet in. 19 april is een zondag ;)

• dabonkie
RoVrie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:47:
[...]

Haha, foutje 8)7

Bedoel 19 maart.

[ Voor 3% gewijzigd door dabonkie op 05-03-2026 16:37 ]

• Deadlypain
RoVrie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:47:
[...]

Door alle backorder op trekhaken moeten ze overwerken, dus zelfs op zondag 8)7

• RadarWolf
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:37
B-1998 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:58:
[...]

Moet je de telefoon uit je broekzak halen voor de auto? Werkt het dus met NFC of draadloos?

• Buhund2903
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-04 21:51
Ik ben zojuist gebeld door mijn dealer _/-\o_ . Bij hen waren de trekhaken geleverd en ik kan de mijne donderdag 19 maart laten plaatsen. Werkplaats gaf aan dat zij alle backorders binnen hadden. Dus hopelijk voor alle anderen dat zij ook snel gebeld worden door hun dealer :)
Bij welke dealer zit je?

• Nick v D
RadarWolf schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:16:
[...]

Moet je de telefoon uit je broekzak halen voor de auto? Werkt het dus met NFC of draadloos?
Als je telefoon UWB ondersteund dan kun je hem in je zak houden, hier is een duidelijk filmpje van Kia (weliswaar voor de EV3, maar werkt het zelfde voor de EV5): YouTube: Digital Key 2.0 | The Kia EV3

• dabonkie
Kia Wensink (vestiging Almere)
Maar dat is alleen mijn aanschaf vestiging (woon zelf in Brabant haha). Werkgever schaft bij Wensink de auto's aan. Hierna schakel ik door naar Content Tilburg. Maar werd ook wel tijd.... rij de auto al sinds 19 december 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door dabonkie op 05-03-2026 16:23 ]

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
DanielN schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 00:41:
[...]

Ja van de het tikken op de deurklink vertelde de dealert ook. Ik had de digital key nog niet ingesteld. Die digital key tot nu toe betrouwbaar? Of toch nog steeds de sleutel bij je (inclusief die fysieke noodsleutel?)?
Geen problemen mee, dus ik heb normaal de fysieke sleutel niet bij. Enkel als ik 'verder' van huis ben neem ik die mee voor de gemoedsrust 😅
Ik hoop ook binnenkort telefoon te krijgen van de dealer voor alle ontbrekende "accessoires". Ondertussen meer dan een maand de auto, schandelijk...

Voor de mensen die nog een dashcam zoeken, ik had die van FitcamX al eens getipt, maar daar is nog geen EU-versie van voor de EV5 (RHD-versie voor de beeldvorming: https://fitcamx.com/colle...r-part-number-96030-mb900 ). Ik ben in contact met het bedrijf en ze vroegen om mijn binnenspiegel kap op te sturen zodat ze die konden scannen, maar dat zie ik niet zitten... Telefoontje naar de dealer: kunnen ze leveren voor 15 euro 🙏 Dus kapje besteld, als hij binnen is opsturen naar China en dan zou er binnenkort ook een 'ingebouwde' dashcam voor de EU-EV5 te koop moeten zijn 💪

[ Voor 5% gewijzigd door theredone51 op 05-03-2026 19:13 ]

• Isengrim
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:19
Op 17 februari is mijn EV5 GT-line Business edition besteld door de LM. Vandaag kreeg ik bericht van de dealer dat de auto al binnen is, en deze volgende week kan afhalen. Dat is een heel stuk sneller dan verwacht haha. Trekhaak gaat nog wel even duren werd mij verteld.

• RoVrie
Isengrim schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:20:
Op 17 februari is mijn EV5 GT-line Business edition besteld door de LM. Vandaag kreeg ik bericht van de dealer dat de auto al binnen is, en deze volgende week kan afhalen. Dat is een heel stuk sneller dan verwacht haha. Trekhaak gaat nog wel even duren werd mij verteld.
Dan stond ie al ergens in jouw configuratie in bestelling zonder eigenaar. Heb je mooi geluk mee!

Ik heb sowieso t idee dat de GT business line meer in voorraad is besteld onder t motto "daar komen we toch wel vanaf"

• TamsSH
  • Laatst online: 03-04 09:15
Mijn buten enkele huizen verder hebben een EV6 en ik weet altijd wanneer ze weg gaan door het achteruitrij gepiep. Heeft de EV5 dit ook en kan dit eventueel zachter gezet worden?

• FJP84
  • Laatst online: 14:23
TamsSH schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:18:
Mijn buten enkele huizen verder hebben een EV6 en ik weet altijd wanneer ze weg gaan door het achteruitrij gepiep. Heeft de EV5 dit ook en kan dit eventueel zachter gezet worden?
Ik heb dat hier in de straat met een Niro. De EV5 is volgens mij een stuk subtieler van aard.

• B-1998
FJP84 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:48:
[...]

Ik heb dat hier in de straat met een Niro. De EV5 is volgens mij een stuk subtieler van aard.
Geen gepiep gelukkig, maar ik kan ook niet goed uitleggen wat het wel is. Ik werd laatst aangesproken toen ik inparkeerde op een parkeerplaats dat iemand het op het geluid van de hemel vond lijken hahaha

• B-1998
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtpTIV-R-JgeWnKmYQabqnuDIkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXLDDpYP5CvbRJ3kWl7NaH8Q.jpg?f=fotoalbum_large

Van 100% naar 10% gereden. Auto hangt nu aan de lader naar de 100%. Ben benieuwd of het een beetje klopt met het gemiddelde wat de auto op geeft.

Het is dus vrijwel alleen maar snelweg met cc 109

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:25
RoVrie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:30:
[...]
Ik heb sowieso t idee dat de GT business line meer in voorraad is besteld onder t motto "daar komen we toch wel vanaf"
In Noord Nederland heeft Virena nog 10 GT-Line Business Edition's beschikbaar.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

• RoVrie
B-1998 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:28:
[...]

Geen gepiep gelukkig, maar ik kan ook niet goed uitleggen wat het wel is. Ik werd laatst aangesproken toen ik inparkeerde op een parkeerplaats dat iemand het op het geluid van de hemel vond lijken hahaha
Haha, is dit niet alleen in de modellen met Active Sound Design? (GT-versies)
Dat is een soort rijgeluid dat gesimuleerd wordt als je onder de 20km/h (??) rijdt. Deze kun je instellen van Stylish, naar Dynamic of Cyber geloof ik.

Dat vreselijke *ploink, ploink, ploink" geluid, was mijn eerste vraag tijdens de proefrit. Het was serieus een dealbreaker voor me geweest als dat er op zat en niet uitgezet kon worden.

Gelukkig heeft de EV5 het niet.

• B-1998
RoVrie schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:23:
[...]

Haha, is dit niet alleen in de modellen met Active Sound Design? (GT-versies)
Dat is een soort rijgeluid dat gesimuleerd wordt als je onder de 20km/h (??) rijdt. Deze kun je instellen van Stylish, naar Dynamic of Cyber geloof ik.

Dat vreselijke *ploink, ploink, ploink" geluid, was mijn eerste vraag tijdens de proefrit. Het was serieus een dealbreaker voor me geweest als dat er op zat en niet uitgezet kon worden.

Gelukkig heeft de EV5 het niet.
Active Sound Design is voor het ‘motorgeluid’ in het interieur. Heeft volgens mij niets met geluid voor buiten te maken.

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online
theredone51 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:10:
[...]

Geen problemen mee, dus ik heb normaal de fysieke sleutel niet bij. Enkel als ik 'verder' van huis ben neem ik die mee voor de gemoedsrust 😅

[...]
Voor de mensen die nog een dashcam zoeken, ik had die van FitcamX al eens getipt, maar daar is nog geen EU-versie van voor de EV5 (RHD-versie voor de beeldvorming: https://fitcamx.com/colle...r-part-number-96030-mb900 ). Ik ben in contact met het bedrijf en ze vroegen om mijn binnenspiegel kap op te sturen zodat ze die konden scannen, maar dat zie ik niet zitten... Telefoontje naar de dealer: kunnen ze leveren voor 15 euro 🙏 Dus kapje besteld, als hij binnen is opsturen naar China en dan zou er binnenkort ook een 'ingebouwde' dashcam voor de EU-EV5 te koop moeten zijn 💪
Hmm, ik heb ook contact met ze gehad en ze wilden van mij alleen informatie hebben.
De cover hoefde ik niet op te sturen.
URL: https://fitcamx3257.zende...1BX/?name=part_number.png
1. Please send us the car model and year.
2. Please send a picture of rear view mirror cover bottom.
3. Can you please remove the plastic cover to find its part number? Please refer to this video to remove it.
YouTube: FITCAMX Dash Cam for Hyundai & Kia (Auto dimming mirror power)
4. Is there a plug for auto-dimming mirrors?
Omdat mijn EV5 nog in bestelling is staat de communicatie bij mij On Hold.

Wellicht dat je nog een keer contact met ze kan opnemen of het opsturen van de cover echt wel nodig is
Dit maakt het proces wat makkelijker
Niet zozeer voor mij maar voor jezelf.

• FJP84
B-1998 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:11:
[...]

Active Sound Design is voor het ‘motorgeluid’ in het interieur. Heeft volgens mij niets met geluid voor buiten te maken.
Ik vond dat tijdens de proefrit als je het pedaal goed intrapte best een subtiele en geinige toevoeging.

• theredone51
Lawrentz schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:48:
Wellicht dat je nog een keer contact met ze kan opnemen of het opsturen van de cover echt wel nodig is
Dit maakt het proces wat makkelijker
Niet zozeer voor mij maar voor jezelf.
Ik had de cover net 's ochtends besteld en toen lieten ze weten dat ze via een andere klant de cover zelf hadden kunnen bestellen... Goed, van 15 euro ga ik niet door en ze gaan contact opnemen als ze een prototype hebben om te testen :)

• Verrips
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 08:42
Afgelopen weekend een zwarte GT Line besteld met leverdatum medio mei.

In het kader van de voorpret heb ik Gemini ook alvast aan het werk gezet om een 18 inch (1 inch lager dus, vanwege comfort, prijs, ruimte voor kettingen) winterset uit te zoeken

Daaruit kwam naar voren dat bij het bij GT lines nog al nauw luistert welke velgen gaan passen vanwege de grotere remklauwen. Zelfs de wielen-sets die KIA via de webshop aanbiedt zouden niet passen (KIA verkoper wist van niets trouwens)

Draait allemaal om de ET waarde die onder de 53.5 zou moeten liggen. Ik ben niet in staat om te checken of het hout snijdt wat AI ervan heeft gemaakt.

Zijn er GT rijders die ook al op velgenjacht zijn gegaan en welke ervaringen hadden jullie hierbij?

• B-1998
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEImf1YRrFmDV26tpOI8V2jv_ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzo6a1hDKZTdNDpPWvZg4OBi.jpg?f=fotoalbum_large

Met 8 graden aan de Tesla snellader. Steady boven de 140kw vanaf 17%. Ik ben echt positief verrast!

• B-1998
FJP84 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:53:
[...]

Ik vond dat tijdens de proefrit als je het pedaal goed intrapte best een subtiele en geinige toevoeging.
Klopt! Is best leuk inderdaad. Leuke toevoeging

• RoVrie
Weet iemand / kan iemand testen of de EV5 ook een parkeerlicht heeft?
Auto uit, richtingaanwijzer naar welke kant de auto aan de straat staat, deur op slot en als t goed is blijft t licht dan zwak branden aan de kant dat je je richtingaanwijzer hebt staan.

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:28
Bij mijn Kia EV5 heb ik als accessoire de LED kofferruimte- en achterklepverlichting besteld. Aflevering zal wel ff duren maar was benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft?

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:49
wimbre schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:29:
Bij mijn Kia EV5 heb ik als accessoire de LED kofferruimte- en achterklepverlichting besteld. Aflevering zal wel ff duren maar was benieuwd of iemand hier ervaring mee?
Wat voor accessoires zijn dat? Heeft de EV5 zelf geen verlichting in de kofferbak?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bS539fRMmeuMvR5GpLPR_XKQd2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0iKGFt3RKf5QFgnuJz6PBKr.jpg?f=fotoalbum_large

• RoVrie
kw_nl schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:31:
[...]

Wat voor accessoires zijn dat? Heeft de EV5 zelf geen verlichting in de kofferbak?
Hier zijn eerder in dit topic real life foto's van geplaatst. Er zit standaard verlichting in, maar niet zo'n lichtbak als met de extra LEDs.

• theredone51
Bij mijn Kia EV5 heb ik als accessoire de LED kofferruimte- en achterklepverlichting besteld. Aflevering zal wel ff duren maar was benieuwd of iemand hier ervaring mee?
Was bij mijn bestelling (nog) geen optie volgens mij. Maar ik heb op de GT-line (hoogste uitvoering hier in BE) sowieso al verlichting in de klep zitten + de interieurverlichting is afdoende voor mijn gebruik :)

@kw_nl zie: https://webshop.kia.nl/pr...lepverlichting/66652ADE00

[ Voor 9% gewijzigd door theredone51 op 08-03-2026 12:25 ]

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:16
Heb ik ook erin zitten. Erg fijn en geeft veel licht.

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:59

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFd3jb-9PGWA6xLg13-YNqW-hbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHDXhsj6i4ZkwiuRwNAUpK5B.jpg?f=fotoalbum_large

• RoVrie
Begrijp ik het dan goed dat, wanneer je niet voor die optie gekozen hebt, dat de grote lichtcirkels achter de auto wegvallen, maar je nog wel de interieurverlichting hebt, die normaalgesproken voldoende zou moeten zijn?

Wat is voor jou de reden geweest dat je deze optie hebt toegevoegd?

• JuG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-04 21:09

JuG

RoVrie schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:25:
[...]

Begrijp ik het dan goed dat, wanneer je niet voor die optie gekozen hebt, dat de grote lichtcirkels achter de auto wegvallen, maar je nog wel de interieurverlichting hebt, die normaalgesproken voldoende zou moeten zijn?

Als ik het zo zie lijkt me die kit vooral het licht buiten de wagen te voorzien, vanbinnen niet zozeer. Zal vast wel wat licht geven en ik gok als je vaak in het donker in de koffer moet grabbelen, dat het kan helpen?

Zelf weet ik niet goed wat ik er van moet vinden eigenlijk, ik bekijk het een beetje zoals die luxe matten voor in de wagen. Het is mooi spul maar ik heb het niet nodig? Zoiets haha. Ik liet het ook aan mijn vrouw zien en die keek me heel raar aan, ze vond die lichtkit wat overkill en te opvallend als je dan 's avonds je koffer open doet.

• RoVrie
JuG schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:38:
[...]

Als ik het zo zie lijkt me die kit vooral het licht buiten de wagen te voorzien, vanbinnen niet zozeer. Zal vast wel wat licht geven en ik gok als je vaak in het donker in de koffer moet grabbelen, dat het kan helpen?

Zelf weet ik niet goed wat ik er van moet vinden eigenlijk, ik bekijk het een beetje zoals die luxe matten voor in de wagen. Het is mooi spul maar ik heb het niet nodig? Zoiets haha. Ik liet het ook aan mijn vrouw zien en die keek me heel raar aan, ze vond die lichtkit wat overkill en te opvallend als je dan 's avonds je koffer open doet.
Nou, precies dat. Het voelt een beetje als een lantaarnpaal in je achterbak. Als je in een afgelegen gebied woont met een slecht verlichte oprit, zie ik het nut wel, maar zo in een woonwijk leek het mij persoonlijk een onnodige lichtbak.

• beschuit

beschuit

RoVrie schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:25:
[...]

Klopt, ik wilde veel licht ook buiten de auto, zodat ik zie waar ik sta als ik aan het inladen ben. Het zijn twee felle lichtpunten in de klep, die ook een beetje naar binnen schijnen (dus naast de normale verlichting).

• Babtvt
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-04 11:05
B-1998 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:42:
[Afbeelding]

Met 8 graden aan de Tesla snellader. Steady boven de 140kw vanaf 17%. Ik ben echt positief verrast!
Hoe moeten we 'Oplaadtijd' interpreteren?
Ben je nu al 58 minuten aan het laden en dan nog maar 45% vol?
Of, duurt het 58 minuten voordat hij 100% is sinds het begin van het laden?
Of, duurt het nu nog 58 minuten voordat hij 100% volle is?

[ Voor 17% gewijzigd door Babtvt op 09-03-2026 17:06 ]

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

• B-1998
Babtvt schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:05:
[...]

Goede vraag, het zou dan nog 58minuten duren voordat die 100% is

• rlem67
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Hallo,

Ik rijd sinds 1 maand naar te volle tevredenheid met de EV5 (GT Business Edition). Vorige auto was een EV6 (2021).

Mij zijn 2 dingen opgevallen die anders zijn, of die ik niet heb kunnen vinden.
1:Traffic Annoucement: Op de EV6 werd er naar de FM radio kanaal geschakeld (als je op DAB aan het luisteren was) als er verkeersinformatie uitgezonden werd. Dit kan ik niet terugvinden op de EV5..

2: Extra (bij)remmen met de linker paddle aan je stuur. In de EV6 reed ik in regen mode AUTO (geen i-Pedal). Mocht je bij het uitrollen/afremmen wat extra willen bijremmen dan kon dat met de linker paddle. Op de EV5 heb ik deze instelling niet terug kunnen vinden.

Klopt het dat deze "functies" verdwenen / verandert zijn tov de EV6 (2021)?

• RoVrie
[...]

Goeie vraag, als ik de voortgangsbalk goed interpreteer duurt het nog 19 minuten tot 80%. Ik denk dat het daarna nog eens 39 minuten duurt om van 80% naar 100% te komen.

• B-1998
RoVrie schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:57:
[...]

Goeie vraag, als ik de voortgangsbalk goed interpreteer duurt het nog 19 minuten tot 80%. Ik denk dat het daarna nog eens 39 minuten duurt om van 80% naar 100% te komen.
Klopt helemaal!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:18

Steeffoon

Smartphone-nerd

[...]

EV3 rijder hier.
Het is 58 minuten tot 100% en 19 minuten tot 80%.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:33
Jago88 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:41:
Ik ben van plan om de Kia EV5 (of de EV3 heel misschien) privé te kopen. Nu vraag ik me af of er voor de particulier wel eens wat korting wordt gegeven op de nieuwprijs? Ik ben bij een lokale Kia dealer langsgeweest en daar zat nul beweging in (sterker nog ik krijg 1450eur aan ‘kosten rijklaar maken plus normale catalogus waarde als offerte). Zo ja, kan iemand een Kia dealer aanraden?

Hopelijk is het okay dat ik deze vraag stel in deze thread.
Ik wil er niet te diep op in gaan, maar onderhandelen moet je altijd doen. Kies je voorkeursdealer uit en kies op zijn minst nog twee andere dealers uit die in jouw straatje zouden kunnen passen als je voorkeur weg valt. Wees dus voorbereid om weg te lopen. Zie het als een spel en probeer de dealer altijd een stap vooruit te zijn, maar bouw het rustig op. Ik trek er altijd op zijn minst een maand uit. Heb je geen geduld, dan sta je 3-0 achter. Focus je niet te blind op korting op de auto of een hoge inruil. Zoals andere dat al zeiden, waar die korting vandaan komt, zal je een worst wezen. Het gaat erom dat je onderaan de streep een goede deal hebt. Heb je een eventuele financiering, bewaar die als laatst, want daar kun je vaak ook korting uit persen.

Autoverkopers kunnen heel creatief zijn en kortingen kunnen op verschillende manieren ingevoerd worden. Je moet ook een beetje geluk hebben met de autoverkoper. Sommige zijn nog te onervaren en doen het iets te strak volgens het boekje. Je kan ook dealers tegenover elkaar laten spelen, maar dit vereist wat kunde/ervaring, het moet wel netjes gebeuren.

In alle geval, kom niet te enthousiast over, maar ook niet te ongeïnteresseerd. Het inruilbod is altijd te laag, laat dat ook genuanceerd blijken.

Concreet in mijn geval, inclusief inruil en eventuele kortingen, het te betalen afgerond bedrag:

Duurste dealer: €31.000
Gekozen dealer: €24.000

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:09
Aurora schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:52:
[...]

Ik wil er niet te diep op in gaan, maar onderhandelen moet je altijd doen. Kies je voorkeursdealer uit en kies op zijn minst nog twee andere dealers uit die in jouw straatje zouden kunnen passen als je voorkeur weg valt. Wees dus voorbereid om weg te lopen. Zie het als een spel en probeer de dealer altijd een stap vooruit te zijn, maar bouw het rustig op. Ik trek er altijd op zijn minst een maand uit. Heb je geen geduld, dan sta je 3-0 achter. Focus je niet te blind op korting op de auto of een hoge inruil. Zoals andere dat al zeiden, waar die korting vandaan komt, zal je een worst wezen. Het gaat erom dat je onderaan de streep een goede deal hebt. Heb je een eventuele financiering, bewaar die als laatst, want daar kun je vaak ook korting uit persen.

Autoverkopers kunnen heel creatief zijn en kortingen kunnen op verschillende manieren ingevoerd worden. Je moet ook een beetje geluk hebben met de autoverkoper. Sommige zijn nog te onervaren en doen het iets te strak volgens het boekje. Je kan ook dealers tegenover elkaar laten spelen, maar dit vereist wat kunde/ervaring, het moet wel netjes gebeuren.

In alle geval, kom niet te enthousiast over, maar ook niet te ongeïnteresseerd. Het inruilbod is altijd te laag, laat dat ook genuanceerd blijken.

Concreet in mijn geval, inclusief inruil en eventuele kortingen, het te betalen afgerond bedrag:

Duurste dealer: €31.000
Gekozen dealer: €24.000
En nu kom ik met mijn 22 jaar oude diesel die ik nieuw had gekocht met de toendertijd gewone 10% korting zonder inruil blijk ik met inruil meer korting te krijgen dan zonder inruil. Dit snapt mijn brein niet.

Ps: voor welke laadpaal voor thuis hebben jullie gekozen en is daar een speciale reden voor?

Dankjewel

• Lawrentz
  • Nu online
Marc25579 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:50:
[...]

En nu kom ik met mijn 22 jaar oude diesel die ik nieuw had gekocht met de toendertijd gewone 10% korting zonder inruil blijk ik met inruil meer korting te krijgen dan zonder inruil. Dit snapt mijn brein niet.

Ps: voor welke laadpaal voor thuis hebben jullie gekozen en is daar een speciale reden voor?

Dankjewel
Als ik de mogelijkheid zou hebben voor een eigen laadstation dan zou ik iig denken aan bi-directioneel laden ivm V2H en registratie voor de ERE-certificaten. (ben even kwijt hoe dit wordt genoemd)
Ik heb geen mogelijkheid voor een eigen laadstation maar dit zouden voor mij 2 zgn' requirements' zijn.

• Lawrentz
  • Nu online
Jago88 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:41:
Ik ben van plan om de Kia EV5 (of de EV3 heel misschien) privé te kopen. Nu vraag ik me af of er voor de particulier wel eens wat korting wordt gegeven op de nieuwprijs? Ik ben bij een lokale Kia dealer langsgeweest en daar zat nul beweging in (sterker nog ik krijg 1450eur aan ‘kosten rijklaar maken plus normale catalogus waarde als offerte). Zo ja, kan iemand een Kia dealer aanraden?

Hopelijk is het okay dat ik deze vraag stel in deze thread.
Aanvullend op wat Aurora heeft gepost.
Op YT zijn veel do's en don't's te vinden over onderhandelen bij de aanschaf van een auto.
Kijk ook eens op https://www.youtube.com/@CarEdge/videos.
De EV5 is een nieuw model met een hoge vraag en de voorraad/aanbod) is nog laag.
De kans op hoge korting is dan niet zo groot.
Als korting belangrijk is dan raad ik je aan om te wachten op meer voorraad bij de dealers, maar verwacht geen wonderen zoals jaren geleden.

• mpp_hs
  • Laatst online: 15:13
[...]

Dankjewel
Ik ga voor de Zaptec Go 2 met de Zaptec Sense P1 voor loadbalancing. Je kunt hier mee bidrectioneel laden dus Vehicle 2 Grid (V2G) en er zit een MID meter in voor de ERE regeling. Ik ga daarnaast ook na dit jaar over naar Tiber voor de energielevering voor dynamisch laden.

Ik heb bevriende electrciens die met niks anders werken dan Zaptec. Werkt ook goed met KIA. Zie hier, ze bieden het zelf aan.

• TamsSH
Wij hebben ons laadstation via Vattenfall, een Autel MaxiCharger, MID gecertificeerd. Hierbij krijgen we slim-laden korting (2,5 cent per kw) zodra dit ondersteund wordt en ERE korting (minimaal 5 cent per kw).

Werkt prima met de Renault 5 van mijn man, hoe ie met de KIA werkt ga ik binnenkort beleven.

• JuG

JuG

[...]

Dankjewel
Ik heb er geen genomen nu omdat we hier 4 publieke palen een beetje verder hebben staan die quasi nooit bezet zijn en een Tesla supercharger op 2min hebben liggen. Al vond ik eerlijk gezegd de prijs van de eigen kost via de leasefirma van mijn werkgever veel te hoog, Ik gok dat ik op 4 jaar tijd bijna 4K kwijt zou zijn aan die laadpaal, dat vond ik het niet waard.

Als ik er zelf eentje ga zetten zal dat waarschijnlijk samen met de zonnepanelen en de opfrisbeurt van de meterkast gebeuren. Bi-directioneel laden zegt me niet meteen wat, maar ik denk wel het er wel eentje zal zijn die moet kunnen declareren richting de werkgever.

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-04 20:57
Bij mijn EV5 gekozen voor een Peblar business met Homewizard P1 voor de loadbalancing,
Voordelen zijn er veel ,o.a.:
- V2X voorbereid
- Interne MID meter ,dus geschikt voor ERE regeling
- Laden op 100% zonnestroom mogelijk
- eenvoudige installatie
- Nederlands product met 3 jaar garantie
- met of zonder kabel te koop
en nog veel meer, kijk maar op hun website of zoek op youtube of in het Peblar topic

• RoVrie
https://www.autoweek.nl/r...ne-business-edition-2026/

Leuke gebruikersreview na 5000km. Bevinden klinken vrij herkenbaar van wat ik in andere reviews voorbij heb zien komen.

Ik zit nog in de wachtstand, maar ik heb al helemaal zin om door de menu's te gaan grasduinen door alle instellingen!

• Lawrentz
  • Nu online
JuG schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:49:
[...]
Bi-directioneel laden zegt me niet meteen wat, maar ik denk wel het er wel eentje zal zijn die moet kunnen declareren richting de werkgever.
V2H, V2G (je EV als thuisbatterij) en natuurlijk laden van je EV.

• JuG

JuG

Lawrentz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:07:
[...]

V2H, V2G (je EV als thuisbatterij) en natuurlijk laden van je EV.
Ik weet wat het is, het doet me gewoon weinig :)

• Lawrentz
  • Nu online
JuG schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:32:
[...]

Ik weet wat het is, het doet me gewoon weinig :)
Als je dat grappig vindt dan zit je in hert verkeerde forum lijkt mij zo.

ik probeer serieus te reageren op serieuze vragen.

• JuG

JuG

Lawrentz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:23:
[...]

Als je dat grappig vindt dan zit je in hert verkeerde forum lijkt mij zo.

ik probeer serieus te reageren op serieuze vragen.
Volgens mij reageer je op iets waar weinig reactie op nodig was toch? Ik zeg enkel dat het V2G en V2H gedoe me weinig doet. Daar haal ik geen EV voor en het zal ook niet mijn keuze voor een laadpaal beïnvloeden later.

Al de rest heb je er zelf bij verzonnen vrees ik.

• HM-5
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 12:10
Nog maar een keer trekhaak, heeft iemand al een trekhaak onder de EV5 laten zetten door de dealer?
Mijn dealer geeft nog steeds aan dat er geen originele trekhaken leverbaar zijn.

• Icedustbin2
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-04 17:41
JuG schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:29:
[...]

Volgens mij reageer je op iets waar weinig reactie op nodig was toch? Ik zeg enkel dat het V2G en V2H gedoe me weinig doet. Daar haal ik geen EV voor en het zal ook niet mijn keuze voor een laadpaal beïnvloeden later.

Al de rest heb je er zelf bij verzonnen vrees ik.
Volgens mij reageert Lawrentz netjes met een antwoord op jouw 'Bi-Directioneel laden zegt me niet zoveel' met een uitleg, zodat het je voortaan wél wat zegt. Dus wellicht je eigen posts even goed nalezen. /offtopic

Ik heb vanmiddag mijn de nieuwe lease besteld - EV5 GT-PlusLine. Alles drop en draan (ja, óók een trekhaak). Heel benieuwd naar de levertijd!

Hiroshima '45, Chernobyl '86, Windows '95

• JuG

JuG

Icedustbin2 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:05:
[...]

Volgens mij reageert Lawrentz netjes met een antwoord op jouw 'Bi-Directioneel laden zegt me niet zoveel' met een uitleg, zodat het je voortaan wél wat zegt. Dus wellicht je eigen posts even goed nalezen. /offtopic
Volgens mij geef ik aan dat het me niet interesseert, ik vraag niet dat hij me uitlegt wat het is. Dat zal een kwestie van interpretatie zijn en dat kan gebeuren op een forum. Dat hij daar vervolgens verkeerdelijk uit opmaakt dat ik hem uitlach oid, dat ligt toch wel echt bij hem.

• Lawrentz
  • Nu online
Icedustbin2 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:05:
[...]

Dit was ook precies mijn gedachte waarbij ik twijfelde of ik nog zou reageren en wellicht helemaal zou stoppen op dit forum vanwege vergelijkbare reacties in andere draadjes.
Jouw steun kan ik goed waarderen.
Mijn dank hiervoor.

'Bi-Directioneel laden zegt me niet zoveel' kan met terugwerkende kracht op twee manieren worden uitgelegd.
- Ik begrijp niet goed wat Bi-Directioneel laden is.
- Bi-Directioneel laden doet me niet zoveel.
Maw, dit is een ambiguïteit die bij een schrijver ontstaat en waarbij een lezer nooit wat kan worden verweten.
Met terugwerkende kracht kunnen we afleiden wat in eerste instantie werd bedoeld.
Verder laat ik het van mijn kant voor wat het is.
Ik heb vanmiddag mijn de nieuwe lease besteld - EV5 GT-PlusLine. Alles drop en draan (ja, óók een trekhaak). Heel benieuwd naar de levertijd!
Succes met je aanwinst.
Welke kleur is het geworden?
En heb je nog meer accessoires naast je trekhaak?

Zelf denk ik aan een dashcam (Fitcamx) en een 3rd party klasse 3 alarm.
De Fitcamx vanwege de integratie achter de binnenspiegel die Kia niet op die manier biedt.
De 3rd party klasse 3 alarm vanwege het prijsverschil.

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:17

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Lawrentz schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:59:
[...]

Zelf denk ik aan een dashcam (Fitcamx) en een 3rd party klasse 3 alarm.
De Fitcamx vanwege de integratie achter de binnenspiegel die Kia niet op die manier biedt.
De 3rd party klasse 3 alarm vanwege het prijsverschil.
Scheelt een klasse 3 alarm zoveel in de verzekering? Ik probeerde dit te achterhalen, maar kon er niet heel veel concreets over vinden. Het plaatsen lijkt van een dergelijk systeem lijkt bij Kia rond de 680euro te zitten.

Ik ben ook nieuwsgierig naar de Fitcamx maar volgens mij is er nog geen NL versie?

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

• vinno86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:41
BlackBurn schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:16:
[...]

Scheelt een klasse 3 alarm zoveel in de verzekering? Ik probeerde dit te achterhalen, maar kon er niet heel veel concreets over vinden. Het plaatsen lijkt van een dergelijk systeem lijkt bij Kia rond de 680euro te zitten.

Ik ben ook nieuwsgierig naar de Fitcamx maar volgens mij is er nog geen NL versie?
Voor verzekeringen maakt het niet zo veel uit, niet elke verzekeraar vraagt er naar namelijk.. dus het zou dan alleen van toepassing zijn voor specifieke verzekeraars.

• theredone51
HM-5 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:36:
Nog maar een keer trekhaak, heeft iemand al een trekhaak onder de EV5 laten zetten door de dealer?
Mijn dealer geeft nog steeds aan dat er geen originele trekhaken leverbaar zijn.
In bestelling ja, geplaatst nog niet. Aldus dealer zouden ze "in april" binnen komen. We'll see...

Iets anders: wie van jullie heeft een luchtverfrisser in de auto en welke? De standaard uitvoering past niet op de ventilatieroosters van de EV5 dus ik heb nu iets aan de spiegel hangen 😅

[ Voor 20% gewijzigd door theredone51 op 11-03-2026 21:20 ]

• Lawrentz
  • Nu online
BlackBurn schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:16:
[...]

Kia biedt twee stuks alarm klasse 3 aan voor EUR 686, met inbouw voor EUR 1.337.
Zelf inbouwen zie ik niet zitten.
Ik wil een alarm klasse 3 om de kans op diefstal te verkleinen. Of dat gaat helpen zal pas achteraf blijken.
Wat me in de autodiefstalcijfers over 2025 opviel is dat er geen EV's tussen zitten.
Een voertuigvolgsysteem helpt het beste bij het terugkrijgen maar dat is alarm klasse 4/5.
Kortom, hier ben ik nog niet uit.
Iets specifieker, het gaat om een zgn 'Left-hand drive vehicle'.
theredone51 en ik hebben los van elkaar vorige week contact gehad met Fitcamx.
Lawrentz in "Het grote Kia EV5 topic"
Als ik het goed heb geteld dan hebben ze 31 'Right-hand drive vehicle' merk-specifieke dashcams en 19 'Left-hand drive vehicle' merk-specifieke dashcams.
Mijn verwachting is dat de 'Left-hand drive vehicle' voor de EV5 er wel kan komen mits ze de juiste gegevens hebben.
Volgens mij gaat het ze met name om het partno van het kapje achter de binnenspiegel.

• JuG

JuG

Lawrentz schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:21:
Wat me in de autodiefstalcijfers over 2025 opviel is dat er geen EV's tussen zitten.
Een voertuigvolgsysteem helpt het beste bij het terugkrijgen maar dat is alarm klasse 4/5.
Kortom, hier ben ik nog niet uit.
Toen mijn 2022 Tucson gestolen werd vorig jaar, en er een detectieve firma vanuit de lease werd gestuurd, werd me https://loqater.nl/ aangeraden voor eventuele toekomstige wagens.

Het percentage wagens dat ze terug vinden lag richting de 90%. Naast de eenmalige prijs betaal je ook voor het abo dat er bij hoort, maar als je een wagen koopt van 50K zal het daar ook niet op aankomen.

Verder is de keuze voor een EV bij mij voor een groot stuk bepaald door die diefstal, de meeste wagens gaan naar het buitenland en laten we zeggen dat de afzetmarkt vaak slecht voorzien is qua laadinfrastructuur. En ook al krijg je wel een nieuwe wagen of dekt de verzekering de diefstal wel, ondertussen ben ik 9 maanden verder eer ik mijn nieuwe wagen heb. Altijd gedoe.

[ Voor 12% gewijzigd door JuG op 11-03-2026 21:42 ]

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:44
Lawrentz schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:21:
[...]
EV6 van mijn buren is eind vorig jaar voor de deur gestolen. Zeer waarschijnlijk door het signaal van de sleutel af te vangen. Ze kwamen er later achter dat de dieven ook nog op hun kosten hebben geladen bij Fastned ergens in of richting België. De buren hadden ingesteld bij Fastned dat ze automatisch kunnen laden als ze de auto inpluggen.

Mijn EV5 is lease dus dat is qua verzekering niet mijn probleem. Heb er een airtag in verstopt voor het geval dat hij toch ooit gejat zou worden. Niet waterdicht maar in ieder geval iets. En sleutel gaat in faraday doosje. Verder in de app ingesteld dat ik een melding krijg wanneer de auto rijdt tussen 2 en 7 in de nacht. En die melding krijg je dan elke minuut kwam ik vorige week achter toen ik uitzonderlijk vroeg met de auto weg moest.

• TamsSH
JuG schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:39:
[...]

Toen mijn 2022 Tucson gestolen werd vorig jaar, en er een detectieve firma vanuit de lease werd gestuurd, werd me https://loqater.nl/ aangeraden voor eventuele toekomstige wagens.
Loqater lijkt alleen voor tweewielers? Of kijk ik misschien niet goed?

• JuG

JuG

TamsSH schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:15:
[...]

Loqater lijkt alleen voor tweewielers? Of kijk ik misschien niet goed?
Vreemd idd. Ik zie het ook nu ik de website nog eens bekijk. Toch werd die me aangeraden voor de wagen vorige zomer. Misschien dat het voor wagens op aanvraag is of ze doen enkel nog tweewielers. Je kan ze altijd eens mailen.

• RoVrie
Ik lees op dit forum veel over dashcams, dit helpt niet tegen diefstal, toch? Een dashcam is vooral voor situaties op de weg.
een oprechte vraag: Ik zit zelf regelmatig op de weg, waar ik echt genoeg idioten tegenkom, maar ik heb nog nooit het idee gehad: "Shite, had ik nu maar een dashcam".

Wat is voor jullie de reden om (veel) geld uit te geven aan een dashcam?

• Lawrentz
  • Nu online
DoubleD1980 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 00:13:
[...]

EV6 van mijn buren is eind vorig jaar voor de deur gestolen. Zeer waarschijnlijk door het signaal van de sleutel af te vangen. Ze kwamen er later achter dat de dieven ook nog op hun kosten hebben geladen bij Fastned ergens in of richting België. De buren hadden ingesteld bij Fastned dat ze automatisch kunnen laden als ze de auto inpluggen.

Mijn EV5 is lease dus dat is qua verzekering niet mijn probleem. Heb er een airtag in verstopt voor het geval dat hij toch ooit gejat zou worden. Niet waterdicht maar in ieder geval iets. En sleutel gaat in faraday doosje. Verder in de app ingesteld dat ik een melding krijg wanneer de auto rijdt tussen 2 en 7 in de nacht. En die melding krijg je dan elke minuut kwam ik vorige week achter toen ik uitzonderlijk vroeg met de auto weg moest.
Dank voor het signaal en vervelend voor je buren.

Ter nuancering, dat ik geen EV's in de autodiefstallen tegenkwam komt omdat de cijfers zijn geaggregeerd en alleen de Top 10 wordt weergeven.
Wat ik denk dat EV's minder worden gestolen is dat het laden na diefstal minder anoniem plaatsvindt ivm een koppeling met de App, en daar hebben de dieven een hekel aan. Of dat ook echt zo werkt moet ik nog ervaren.
Met brandstof kan het tanken anoniem met cash.

Diefstal van een leaseauto is idd meer voor de leasemaatschappij en zorgt voor vervangend vervoer lijkt mij.
Voor een particulier ligt dat genuanceerder.
De sleutel in een faraday doosje en de app gebruiken snap ik. Dat is ook mijn idee.

• Lawrentz
  • Nu online
RoVrie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:32:
Ik lees op dit forum veel over dashcams, dit helpt niet tegen diefstal, toch? Een dashcam is vooral voor situaties op de weg.
een oprechte vraag: Ik zit zelf regelmatig op de weg, waar ik echt genoeg idioten tegenkom, maar ik heb nog nooit het idee gehad: "Shite, had ik nu maar een dashcam".

Wat is voor jullie de reden om (veel) geld uit te geven aan een dashcam?
Mijn belangstelling is idd preventief en voor bijzondere situatie op de weg, niet vanwege kans op diefstal.
Ik kijk ter lering en vermaak op YT naar dit soort videos waarbij ik regelmatig dit soort bijzondere situaties voorbij zie komen. Mijn eigen beelden insturen ga ik niet doen.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:04
Beetje achterhaald van KIA dat je nog een aparte dashcam moet installeren terwijl er genoeg camera's in de auto zitten zou je denken.

• RoVrie
Roadman schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:32:
Beetje achterhaald van KIA dat je nog een aparte dashcam moet installeren terwijl er genoeg camera's in de auto zitten zou je denken.
In andere landen is er een menu optie "unlocked" waar je je camera's als dashcam kan instellen, maar vanwege wetgeving in de EU (of Nederland specifiek) mag dit niet geloof ik.

Anyhow, de meeste video's die ik van dit soort capriolen op de weg voorbij zien komen, komen uit het oostblok, en daar rijd ik gelukkig niet zo vaak :) Dus persoonlijk zie ik het nut niet zo om daar (veel) geld aan te spenderen.

• beschuit

beschuit

RoVrie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:48:
[...]
Anyhow, de meeste video's die ik van dit soort capriolen op de weg voorbij zien komen, komen uit het oostblok, en daar rijd ik gelukkig niet zo vaak :) Dus persoonlijk zie ik het nut niet zo om daar (veel) geld aan te spenderen.
Ja, tot je een gestoorde gek op de snelweg tegenkomt die rechts inhaalt met 180 en je dan brakecheckt. Of een scooter die zich voor je auto werpt omdat ze niet kijken. Niks aan de hand in beide gevallen, maar was dat wel zo geweest dan had ik beelden. Daarom is een dashcam zeker nuttig.

[ Voor 28% gewijzigd door beschuit op 12-03-2026 15:29 ]

• beschuit

beschuit

Roadman schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:32:
Ja en nee. De camera voorop de auto is natuurlijk meteen aan puin, die achter je voorruit blijft de rest filmen. Kan van pas komen.

• B-1998
Ik heb een Viofo dashcam achter de spiegel hangen, als ik rijd zie ik hem daarom niet. Draden zijn mooi weggewerkt.

Ik ben dan ook zeer voorstander van een dashcam omdat dit bij mijn vorige auto er voor heeft gezorgd dat ik niet heb hoeven betalen, maar de tegenpartij die mij raakte en vervolgens op de vlucht sloeg :). De vluchtpoging stond er ook goed op dus was een makkelijke zaak. Zonder dashcam was dit een stuk moeilijker geweest.

• JuG

JuG

Dashcams, extra alarmen, etc. Daar doe ik eigenlijk niet aan mee zolang het een lease is, daar moet de leasefirma maar voor zorgen. Een dashcam heb je imo alleen wat aan wanneer je een discutabel ongeval aan de hand hebt, extra alarmen of trackers kunnen nuttig zijn eventueel, maar ik ga er zelf geen geld aan uitgeven. Wij hebben sinds de diefstal wel een faraday doosje om de sleutels in te stoppen, maar daar stopt het ook.

Of je wagen aan een app hangt schrikt dieven trouwens helemaal niet af hoor, moderne dieven hebben alle tools om onopgemerkt een wagen te stelen, op het dark web staat alles te koop. Dat gaat van apparatuur om replay attacks uit te voeren, tot apparatuur om je camera's aan het huis te verblinden / verstoren, apparatuur om het GPS-signaal en mobiel signaal van je wagen te blokkeren, apparatuur om via de bestaande bekabeling van bv je koplamp je wagen open te krijgen (Can bus hack). Als ze je wagen willen, dan stelen ze hem. Die bendes rijden elke dag rond en maken verslagen van woonwijken, die weten waar alle wagens staan en soms laten ze ze zelfs maanden met rust en slaan ze toe wanneer het hen uitkomt, wat meestal maar 10-20s duurt.

EV's worden minder gestolen omdat die technologie niet populair is in de landen waarheen ze verscheept worden, grotendeels door de vaak gebrekkige laadinfrastructuur. Het hangt ook van de wagen zelf af. Zo werd mij verteld dat bv de RAV4, de meest gestolen wagen in NL, in 90% van de gevallen direct naar de Antwerpse haven wordt gereden. Daar staan dan weer mannetjes klaar die ze meteen in een container stoppen. Auto's zoals bv de Hyundai Tucson vinden ze bijna altijd in Duitsland terug. Dat kwam ook uit toen ze de mijne twee weken na de diefstal vonden in de buurt van Munchen.

[ Voor 6% gewijzigd door JuG op 12-03-2026 16:43 ]

• TamsSH
Misschien interessant voor degenen die hun logo een andere kleur willen

https://21overlays.com.au...el-badge-overlay-set-2024
https://21overlays.com.au...ear-ev5-lettering-overlay

[ Voor 17% gewijzigd door TamsSH op 13-03-2026 10:53 ]

• Nick v D
Thanks!

Dit vind ik een mooie oplossing voor mijn toekomstige EV5!

Ik had deze ook al eens gevonden maar uiteindelijk niet besteld omdat de verzendkosten van 18 euro (de helft van de kosten van de stickers) nogal aan de hoge kant zijn...

[ Voor 43% gewijzigd door Nick v D op 13-03-2026 11:32 ]

• RoVrie
Oh jeez, hier word ik wel hebberig van! Zeker ook die smoke overlays voor de knipperlichten, reflectoren en de dagrijverlichting.

Fijn ook dat alle foto's zijn genomen op een EV5 in 'mijn' kleur.

• vinno86
Net de auto mogen ophalen.

poah wat een bak hé.. denk dat ik er vannacht in ga slapen hehe.

Heeft iemand nog tips qua instellingen enzo ? 'tis zoveel.. net een half uur door het menu zitten swipen.

Weet iemand of het mogelijk is om van afstand de camera's te bekijken ? kan het niet vinden in de app i.i.g. vergeten te vragen bij de dealer.

[ Voor 26% gewijzigd door vinno86 op 13-03-2026 17:26 ]

• j.j.feikens
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14:54
vinno86 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:25:
Net de auto mogen ophalen.

poah wat een bak hé.. denk dat ik er vannacht in ga slapen hehe.

Heeft iemand nog tips qua instellingen enzo ? 'tis zoveel.. net een half uur door het menu zitten swipen.

Weet iemand of het mogelijk is om van afstand de camera's te bekijken ? kan het niet vinden in de app i.i.g. vergeten te vragen bij de dealer.
Gefeliciteerd en succes met uitzoeken van alle instellingen!

Ik ben nieuw hier op het Forum en binnenkort ook eigenaar van een KIA EV5. Bestelling van een voorraadauto begin februari en gepland om de dealer te laten leveren “half maart”. Dus waarschijnlijk volgende week klaar om af te halen. Kleur is Iceberg Green en uitvoering is de Gt-line. Was volgens mij op dat moment de enige Gt-line op voorraad in Iceberg Green. Dealer is Kia Wensink en het is waarschijnlijk eerst zonder afneembare trekhaak, deze zat in de backorder destijds en de dealer gaf aan bij levering half maart dat de trekhaak waarschijnlijk op een later moment er onder geplaatst dient te worden. Dat zien we dan volgende week wel. :*)

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14:43
Zijn deze er eventueel ook weer makkelijk af te halen. Hij bedekt alleen de bovenkant zo te zien toch? Mat zwart is wel sexy

• FJP84
Die smoke headlight overlay lijkt me wel gaaf. Alleen bij die logos en lettering vind ik dat lichte randje niet mooi. Ik wacht nog even de originele opties af.

• EV5 Blackedout
  • Laatst online: 13:13
Wij hebben vorige week ook een zwarte EV5 GT Plusline besteld (particulier dus geen lease) en wordt eind april begin mei geleverd. We willen hem blacked-out gaan maken. We hebben daarom aangegeven dat we de Kia logo's zwart willen hebben en het EV5 teken verwijderd. Tevens hebben we de rubbermatten set besteld ook voor in de kofferbak en de schermfolie tegen vette vingers. Nu zat ik nog aan de dashcam te denken deze levert Kia van Pioneer,en zij kunnen hem ook installeren. (Zonder achter camera) kost deze een kleine 300 euro. Nu vind ik dezelfde camera op Amazon voor €152 is dat installeren zo lastig of sluit Kia hem aan op je bestaande schermen dat je daarop beelden kan bekijken? Dat lijkt me dan wel weer mooi. We hebben tevens nog een set wintervelgen met banden liggen die exact dezelfde maat 18" en de 235-60-18 maat banden hebben (ik hoop dat deze passen, want ik lees wat topics dat de remklauwen mogelijk niet zullen passen ik hoop dat dit niet het geval is en bij ons gewoon zo 1 op 1 passen. En denk dat deze wel mooi passen onder de EV5 niet helemaal zwart dat zullen de standaard 19" velgen ook niet zijn. Wij komen van een Outlander 2019 af en stappen dus van 4x4 af dat voelt wat vreemd eerlijk gezegd maar de AWD die gaat komen heeft een te laag WLTP bereik om daar naar over te stappen en op te wachten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-IlUDPW4eTYEVnJBElZXw6IvKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48G3izQJ4QlhUMR7Bob5sfC4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door EV5 Blackedout op 14-03-2026 23:34 ]

• EV5 Blackedout
Wat kost dat nu inclusief installeren en 13 polige stekker? Als ik vragen mag.

• HM-5
gisteren ook gebeld door dealer, trekhaak wordt woensdag de 18e gemonteerd

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-04 12:57
HM-5 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:41:
gisteren ook gebeld door dealer, trekhaak wordt woensdag de 18e gemonteerd
Welke dealer?

• HM-5
Louwman

• EV5 Blackedout
FJP84 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 23:37:
[...]

Die smoke headlight overlay lijkt me wel gaaf. Alleen bij die logos en lettering vind ik dat lichte randje niet mooi. Ik wacht nog even de originele opties af.
Wij laten het door Kia zelf doen, ik weet niet wat en welke zij gebruiken hiervoor maar dit was mogelijk werd aangegeven . Dus zijn wij voor die optie gegaan.

• vinno86
Ik krijg het automatisch openen van de achterklep niet werkend, heb uiteraard de instelling aangezet in het menu maar als ik vervolgens achter bij de klep ga staan (met sleutel in zak) gebeurt er niks..

Ook werkt de "easy access" feature bij de bestuurders stoel ineens niet meer (heeft het 1 dag gedaan), passagiersstoel gaat nog wel gewoon naar achteren bij uit en instappen.

Ben bang dat ik weer even terug naar de dealer mag. :(

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:16
vinno86 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 22:24:
Ik krijg het automatisch openen van de achterklep niet werkend, heb uiteraard de instelling aangezet in het menu maar als ik vervolgens achter bij de klep ga staan (met sleutel in zak) gebeurt er niks..

Ook werkt de "easy access" feature bij de bestuurders stoel ineens niet meer (heeft het 1 dag gedaan), passagiersstoel gaat nog wel gewoon naar achteren bij uit en instappen.

Vervelend! Wat betreft de stoelen. Kan het zijn dat je de stoel al in de laagste stand hebt staan? Ik heb dat wel en volgens mij doet hij ook niks aan easy access. Want hij wil daarvoor iets naar achteren en naar beneden meen ik. Maar als mijn vrouw haar stoelpositie heeft geselecteerd, dan doet hij het wel.

• FJP84
EV5 Blackedout schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:43:
[...]

Wij laten het door Kia zelf doen, ik weet niet wat en welke zij gebruiken hiervoor maar dit was mogelijk werd aangegeven . Dus zijn wij voor die optie gegaan.
Bedoel je de logo's, de smoke headlight of beide (door KIA). Want dan zal ik eens kijken bij de leverende dealer wat mogelijk is en wat de kosten zijn. Dan kan ik kijken of ik het waard vind (voor de leuk) want het is lease.

• vinno86
marcelcee schreef op zondag 15 maart 2026 @ 04:27:
[...]

Vervelend! Wat betreft de stoelen. Kan het zijn dat je de stoel al in de laagste stand hebt staan? Ik heb dat wel en volgens mij doet hij ook niks aan easy access. Want hij wil daarvoor iets naar achteren en naar beneden meen ik. Maar als mijn vrouw haar stoelpositie heeft geselecteerd, dan doet hij het wel.
Dat van die stoelpositie zou best kunnen kloppen dan is het gewoon een software quirk, ga dat vanmiddag even testen.. maar ook al zit ik vrij ver naar achter waarom zou de stoel dan niet gewoon naar maximaal gaan. ( ik wil als langbenige ook gewoon alle leuke luxe snufjes :( )

Laat wel zien dat het echt een Aziatische auto is. :P

• theredone51
vinno86 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 22:24:
Ik krijg het automatisch openen van de achterklep niet werkend, heb uiteraard de instelling aangezet in het menu maar als ik vervolgens achter bij de klep ga staan (met sleutel in zak) gebeurt er niks...

Achterklep: naar mijn begrip werkt dit alleen bij het 'van achteren naderen van het voertuig'. Je moet er dus op af komen lopen, niet gewoon er achter staan.

Maar ik gebruik deze functie niet, de klep heeft geen sensoren of iets dus hij gaat gewoon volledig open. Als je dan met je handen vol boodschappen bij de auto komt en die in een parkeergarage staat met 'obstakels' aan het plafond, dan kan je ruit er wel eens uit liggen...

Voor easy access: zoals al aangegeven, werkt alleen als de stoel ver genoeg naar voren staat. Met mijn 1m95 doet de functie bij mij niets, maar voor mijn vrouw werkt het wel :)
Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste