Bedenk je even dat je KIA ook dat mega-irritante backup signaal had kunnen hebben (Poeiw, Poeiw, Poeiw... klinkt alsof er een in-game portal to another galaxy in de buurt is) en je bent blij dat de EV5 alleen VESS heeft als ie vooruit rijdtoriginal4u schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:08:
[...]
Mooie review. Wat betreft de VESS. Mijn huidige Niro Hybrid heeft zo'n systeem niet en het lijkt mij erg irritant. Ik zit er sterk aan te denken om het kabeltje van de speaker los te koppelen zoals hier ook wordt gedaan ondanks dat ik de EV5 nog niet in bezit heb: YouTube: Kia EV5 (AUS) AVAS/VESS 'Spaceship Sound' Silence/Disable Mod
Ik kan mij voorstellen dat dit iets minder veilig is maar volgens mij maakt de auto met zijn banden e.d. genoeg geluid zoals ik ook bij mijn huidige auto gewend ben in EV modus.
Ik rijd de GT line met Harmon Kardon speakers en gebruik Apple CarPlay in combinatie met Spotify. Ik ben wat gaan experimenteren met de verschillen tussen CarPlay via de kabel en draadloos.
Nu lijkt de bediening via de kabel wat vlotter te reageren en het geluid beter te klinken (o.a. meer bas en dieper geluid). Lijd ik aan het placebo effect of zijn dit ook jullie ervaringen?
En ik ben benieuwd of iemand zijn ervaring wil delen die het muziek streaming abonnement heeft genomen(?)
Nu lijkt de bediening via de kabel wat vlotter te reageren en het geluid beter te klinken (o.a. meer bas en dieper geluid). Lijd ik aan het placebo effect of zijn dit ook jullie ervaringen?
En ik ben benieuwd of iemand zijn ervaring wil delen die het muziek streaming abonnement heeft genomen(?)
Well I'll be damned. Ik dacht ik ga het maar proberen, want de dealer die bevestigde op locatie dat 'zo ver hij wist' geen dynamische lampen op de EV5 aanwezig waren (sowiezo vreemde opmerking), maar anyhow, je hebt gelijk man!Wo0Zzz schreef op maandag 18 mei 2026 @ 00:08:
[...]
De dynamische knippers werken alleen met richting links/ rechts, niet met alarm lichten. Wel gek, want heb proefgereden in een gt-line of gt-businessline en die had het wel. Mijne, een GT- plusline, heeft het ook. Dus waarom die van jou het dan niet heeft...
Ik had inderdaad alarmlichten aangezet. Nu auto ingeschakeld en de richtingaanwijzers geprobeerd en geeft inderdaad dynamische richting aan.
Oei, zo erg vind ik het ook weer nietoriginal4u schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:08:
[...]
Ik zit er sterk aan te denken om het kabeltje van de speaker los te koppelen zoals hier ook wordt gedaan ondanks dat ik de EV5 nog niet in bezit heb: YouTube: Kia EV5 (AUS) AVAS/VESS 'Spaceship Sound' Silence/Disable Mod
Ik kan mij voorstellen dat dit iets minder veilig is maar volgens mij maakt de auto met zijn banden e.d. genoeg geluid zoals ik ook bij mijn huidige auto gewend ben in EV modus.
Don't forget the Cloud is just someone else's computer
Nog steeds hopend dat mijn auto hier ook op staat: hij is er bijna! Heeft inmiddels Antwerpen verlaten en zou vanmiddag aan wal moeten komen in Rotterdam.wimbre schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:12:
[...]
Die van mij is op 1 april vertrokken vanuit PYEONGTAEK en gaat eerst naar Antwerpen en dan door naar Rotterdam waar die op 19 mei verwacht wordt. Hij vaart nu bij de golf van Biskaje dus hij is er bijna😎. Dus 7 weken onderweg en dan natuurlijk nog de tijd voor de formaliteiten en werkzaamheden dealer.
Hoop het ook voor je, maar kan ook zomaar zijn dat hij dus al in Antwerpen is gelost. Je weet het niet, en dat vond ik wel lastig aan de laatste loodjes. Tot dat verlossende telefoontje komtRoVrie schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:52:
[...]
Nog steeds hopend dat mijn auto hier ook op staat: hij is er bijna! Heeft inmiddels Antwerpen verlaten en zou vanmiddag aan wal moeten komen in Rotterdam.
[Afbeelding]
RoVrie schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:52:
[...]
Nog steeds hopend dat mijn auto hier ook op staat: hij is er bijna! Heeft inmiddels Antwerpen verlaten en zou vanmiddag aan wal moeten komen in Rotterdam.
[Afbeelding]
Hij ligt al aan de kade. Ik duim voor je!
Ben benieuwd wanneer de dealer gaat bellen. Is er een inschatting te maken hoelang zo’n afhandeling (transport naar de dealer in Barendrecht, formaliteiten kenteken etc.) duurt? Zijn er ervaringsdeskundigen?marcelcee schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:07:
[...]
Hoop het ook voor je, maar kan ook zomaar zijn dat hij dus al in Antwerpen is gelost. Je weet het niet, en dat vond ik wel lastig aan de laatste loodjes. Tot dat verlossende telefoontje komt
Ik dacht altijd tussen de 2-3 wekenwimbre schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:45:
[...]
Ben benieuwd wanneer de dealer gaat bellen. Is er een inschatting te maken hoelang zo’n afhandeling (transport naar de dealer in Barendrecht, formaliteiten kenteken etc.) duurt? Zijn er ervaringsdeskundigen?
Hij staat er toch gewoon tussen als "standaard" voor elke uitvoering behalve het instapmodel (of is dit een screenshot van de oude prijslijst)?Lawrentz schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 23:25:
Heeft iemand een idee waarom V2X-voorbereiding uit de prijslijsten (EV3, EV4, EV5) van april 2026 is verdwenen?
Ik weet dat V2X-voorbereiding nog niet beschikbaar is maar had verwacht deze toekomstige optie beschikbaar zou blijven.
Nu komt het op mij over dat deze optie niet meer beschikbaar komt.
[Afbeelding]
De 'voorbereiding' slaat er op dat de on board charger bi-directioneel is. Maar deze zal pas energie kunnen/mogen leveren als hij ook kan communiceren met jouw huis/laadpaal. En daar zijn ze, buiten een proefproject hier of daar, nog mee bezig.
Gisteren wel een artikel gezien dat Renault, enkel met een specifieke laadpaal en specifiek energiecontract, etc., bi-directioneel laden gaat mogelijk maken in Nederland:
nieuws: Renault brengt als eerste autofabrikant v2g voor thuisgebruik uit in Nederland
[ Voor 41% gewijzigd door theredone51 op 20-05-2026 06:51 ]
Dit is is idd een screenshot van de oude prijslijst.theredone51 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 06:41:
[...]
Hij staat er toch gewoon tussen als "standaard" voor elke uitvoering behalve het instapmodel (of is dit een screenshot van de oude prijslijst)?
De 'voorbereiding' slaat er op dat de on board charger bi-directioneel is. Maar deze zal pas energie kunnen/mogen leveren als hij ook kan communiceren met jouw huis/laadpaal. En daar zijn ze, buiten een proefproject hier of daar, nog mee bezig.
Gisteren wel een artikel gezien dat Renault, enkel met een specifieke laadpaal en specifiek energiecontract, etc., bi-directioneel laden gaat mogelijk maken in Nederland:
nieuws: Renault brengt als eerste autofabrikant v2g voor thuisgebruik uit in Nederland
De optie stond in de prijslijst van september 2025 en januari 2026.
Een screenshot van de prijslijst april 2026 waar de optie niet in staat lijkt me niet zinvol.
Maar je hebt gelijk, ik had dit moeten vermelden in mijn post van dinsdag 19 mei 2026 23:25 CEST.
In april staat die ook nog gewoon hoor.Lawrentz schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 23:25:
Heeft iemand een idee waarom V2X-voorbereiding uit de prijslijsten (EV3, EV4, EV5) van april 2026 is verdwenen?
Ik weet dat V2X-voorbereiding nog niet beschikbaar is maar had verwacht deze toekomstige optie beschikbaar zou blijven.
Nu komt het op mij over dat deze optie niet meer beschikbaar komt.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/zqOpPPJVX4QHfrHRmP15MusG.jpg?f=fotoalbum_large)
Never mind. Dit is inderdaad v2l ipv v2x.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Even voor de volledigheid.kw_nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:50:
[...]
In april staat die ook nog gewoon hoor. [Afbeelding]
Never mind. Dit is inderdaad v2l ipv v2x.
V2L is iets anders dan V2X (V2H, V2G), maar dat had je inmiddels al begrepen lijkt me.
- V2L is bedoeld om een espressoapparaat of airfryer aan te sluiten, bijvoorbeeld op de camping.
- V2X (V2H, V2G) is bedoeld om de EV als thuisbatterij/UPS te gebruiken.
Er zijn ongetwijfeld nog meer opties maar die laat ik even voor wat het is.
Bij deze ook de follow-up. Bij het inleveren vanochtend van de EV5 voor de reparatie van de DCU-module werd me verteld dat er ook 2 terugroepacties zijn die ze gaan aanpakken. 1 heeft te maken met "de accufunctie" en klonk als een softwarematige actie. Nr. 2 heeft te maken met het preventief vervangen van de kachelmotor.j.j.feikens schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:32:
[...]
Voor de geïnteresseerden de follow-up. De dealer heeft geconstateerd dat de DCU-module reeds defect is. Zij gaven aan dat dit een productiefout is (geweest?). Gelukkig is deze module op voorraad en deze wordt 20 mei vervangen (had eerder gekund, maar mijn agenda laat het niet eerder toe).
Wees er dus scherp op dat wanneer je OTA update niet lekker loopt, of je andere foutmeldingen hebt zoals hierboven genoemd, dat dit je DCU-module kan zijn.
Prettig dat ze dit dan maar meteen meenemen. Ik heb zelf nog niet geconstateerd dat de ventilatie het niet goed deed, maar zag dit wel een aantal keren terugkomen op dit forum.
Parkeersensoren,
Ik heb nu al regelmatig meegemaakt dat de parkeersensoren niks aangeven terwijl er wel een klein paaltje voor of achter de auto staat met als gevolg een klein deukje in de achterklep 😡
Meer mensen hier last van?
Ik heb nu al regelmatig meegemaakt dat de parkeersensoren niks aangeven terwijl er wel een klein paaltje voor of achter de auto staat met als gevolg een klein deukje in de achterklep 😡
Nog niet tot deukjes geleid, maar ik vertrouw de sensoren ook niet echt. Soms gewoon geluk gehad, terwijl er helemaal geen signaal afging. Of dat je dichterbij komt en het opeens oranje/rood is. In plaats van eerder al in de groene zone een obstakel te constateren.pollekeb schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:01:
Parkeersensoren,
Dus voor de achterzijde vertrouw ik veel meer op de camera.
Mijn EV5 Plus is eind maart besteld. Vandaag eens gebeld naar de dealer en hij staat blijkbaar al op de boot, aankomst eind juni. Ik moest uitgaan van levering eind juli.
Als ik de site van Eukor moet geloven, met vertrekpunt Pyeongtaek, betekent dat hij waarschijnlijk in Antwerpen van de boot gaat op 23-06 met dit bootje: https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9663300. In Rotterdam komt er niks aan in juni. 2 weken eerder, en 2 weken later nog zo'n zelfde boot. Waarbij de laatste wel Rotterdam aan doet.
Nu wordt het al wat concreter!
Als ik de site van Eukor moet geloven, met vertrekpunt Pyeongtaek, betekent dat hij waarschijnlijk in Antwerpen van de boot gaat op 23-06 met dit bootje: https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9663300. In Rotterdam komt er niks aan in juni. 2 weken eerder, en 2 weken later nog zo'n zelfde boot. Waarbij de laatste wel Rotterdam aan doet.
Nu wordt het al wat concreter!
Ik sluit me hier helemaal bij aan, ik probeer bij voorkeur achteruit in te parkeren. De sensoren vóór zijn heel traag in het terugkoppelen van de info.marcelcee schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:01:
[...]
Nog niet tot deukjes geleid, maar ik vertrouw de sensoren ook niet echt. Soms gewoon geluk gehad, terwijl er helemaal geen signaal afging. Of dat je dichterbij komt en het opeens oranje/rood is. In plaats van eerder al in de groene zone een obstakel te constateren.
Dus voor de achterzijde vertrouw ik veel meer op de camera.
Begin mei de KIA EV5 GT-Plusline (zwart) besteld via de LM. Gister eindelijk de bestelbevestiging van de dealer ontvangen. Eerst indicatie aflevermoment is eind augustus. Viel mij eerlijk gezegd mee, maar de ervaring leert dat de kans groot is dat dit nog later wordt.
Anyways, leuk om hier eenieders ervaringen te lezen!
Anyways, leuk om hier eenieders ervaringen te lezen!
Ik vind ze wel goed werken, maar ik moet me wel de tijd nemen om de sensoren hun werk te laten doen en ik kijk ook altijd op de camera, zeker de 360 camera vind ik erg fijn.pollekeb schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:01:
Parkeersensoren,
Wat ik wel merk is dat de sensoren niet altijd vanzelf aangaan, zeker als ik vooruit de oprit thuis op rij. Dus ik check ze wel altijd even voordat ik ga parkeren.
Ben me laatst wel helemaal de tyfus geschrokken toen ik nog 50 cm had om achteruit in te parkeren voordat ik een boom zou raken, de auto opeens vol in de noodrem ging. Het voelde echt alsof ik iets raakte, was gelukkig niet het geval. Het zal wel een grasspriet geweest zijn. Paar dagen erna met mijn wederhelft in de auto, ik achter het stuur en gebeurde hetzelfde, dat was dan wel weer grappig om haar reactie te zien.
Ik heb half mei de KIA EV5 GT-Plusline (ook zwart) privé besteld. Omdat ik net als in mij Tucson de hond achter mij wil hebben en daarachter de bagage zoek ik bescherming voor vloer én (vooral) zijkanten. Heeft iemand al iets gevonden of ben ik te snel en zijn zulke accessoires nog niet in de handel?
Zolang je niet in de koffer moet zijn of moet laden, liefst achteruit. Maar die situaties zijn heel dun gezaaid in mijn usecase, dus bijna altijd vooruit er in 😅j.j.feikens schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:12:
[...]
Ik sluit me hier helemaal bij aan, ik probeer bij voorkeur achteruit in te parkeren. De sensoren vóór zijn heel traag in het terugkoppelen van de info.
Vorige week mijn GT-PlusLine Gravity Grey besteld via de leasemaatschappij. Zou volgens de dealer juli/augustus binnen moeten komen.
Geduld hebben is best een lastige zaak
! Lees graag alle berichten in dit topic.
Geduld hebben is best een lastige zaak
Je bedoelt dat de hond op de achterbank zit?sajma schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:34:
Ik heb half mei de KIA EV5 GT-Plusline (ook zwart) privé besteld. Omdat ik net als in mij Tucson de hond achter mij wil hebben en daarachter de bagage zoek ik bescherming voor vloer én (vooral) zijkanten. Heeft iemand al iets gevonden of ben ik te snel en zijn zulke accessoires nog niet in de handel?
In de kofferbak zijn wel dingen voor, maar achterbank niet volgens mij.
Dan krijg je een universele beschermhoes
https://www.bol.com/nl/nl/s/?searchtext=Hondendeken+Auto+Achterbank+en+Kofferbak
Zijn er al ervaringen opgedaan met 20 inch velgen i.p.v. de 19 inch op de GT line serie? Ik ben vooral benieuwd naar verschillen in comfort en verbruik. Voor welk type velg hebben jullie gekozen? Origineel van Kia of aftermarket?
Zomer orig
Zomer origineel de 19" van Kia (GT Plusline) en aftermarket 18" wintervelgen die ik nog had van mijn Outlander die ook steek 5 was.Buhund2903 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:39:
Zijn er al ervaringen opgedaan met 20 inch velgen i.p.v. de 19 inch op de GT line serie? Ik ben vooral benieuwd naar verschillen in comfort en verbruik. Voor welk type velg hebben jullie gekozen? Origineel van Kia of aftermarket?
thedon46 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:22:
[...]
Je bedoelt dat de hond op de achterbank zit?
In de kofferbak zijn wel dingen voor, maar achterbank niet volgens mij.
Dan krijg je een universele beschermhoes
https://www.bol.com/nl/nl/s/?searchtext=Hondendeken+Auto+Achterbank+en+Kofferbak

Dit is wat ik nu heb in de Tucson. Er is genoeg te krijgen om de bodem te beschermen maar mij gaat het ook om de wielbakken. Ik zal eens contact opnemen met Azuga en navragen of er ook iets komt voor de EV%. Zal wel want EV3 en EV6 zijn er wel.
Gaat dat werken met de bandenspanning sensoren denk je?EV5 Blackedout schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 04:29:
Zomer orig
[...]
Zomer origineel de 19" van Kia (GT Plusline) en aftermarket 18" wintervelgen die ik nog had van mijn Outlander die ook steek 5 was.[Afbeelding]
Je hebt kans dat een Kia geen sensoren van Mitsubishi herkent, dan rijd je continue met een foutmelding in je display.
Tot mijn grote ergernis werkt het laadstationfilter niet op grote afstanden. Ik rij nu vanuit Zuid-Frankrijk naar Nederland. Het filter staat op alleen Ionity, maar de routeplanner selecteert 4 niet Ionity stations en 1 Ionity. Terwijl de Ionity app laat zien dat er meer dan genoeg zijn en prima een route plant met alleen Ionity. Rij nu dan ook met die voorgestelde route via Google Maps.
Zie ik een instelling over het hoofd?
Dit las ik : "Het schijnt dat je het navigatiesysteem van de Kia EV5 niet kunt instellen dat hij uitsluitend Ionity-stations kiest voor je route. Het ccNC-navigatiesysteem biedt wel filters, maar deze werken op dit moment nog beperkt. Wil je écht een route die 100% exclusief langs Ionity-stations loopt? Gebruik dan vooraf de officiële IONITY-routeplanner op je telefoon. Je kunt de gevonden Ionity-locaties vervolgens handmatig als tussenstop invoeren in je Kia-navigatie, zodat de auto onderweg wel netjes start met de accu-voorverwarming wanneer je de lader nadert."beschuit schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:08:
Tot mijn grote ergernis werkt het laadstationfilter niet op grote afstanden. Ik rij nu vanuit Zuid-Frankrijk naar Nederland. Het filter staat op alleen Ionity, maar de routeplanner selecteert 4 niet Ionity stations en 1 Ionity. Terwijl de Ionity app laat zien dat er meer dan genoeg zijn en prima een route plant met alleen Ionity. Rij nu dan ook met die voorgestelde route via Google Maps.
".
Semi-gerelateerde vraag:sajma schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:40:
[...]
Dit las ik : "Het schijnt dat je het navigatiesysteem van de Kia EV5 niet kunt instellen dat hij uitsluitend Ionity-stations kiest voor je route. Het ccNC-navigatiesysteem biedt wel filters, maar deze werken op dit moment nog beperkt. Wil je écht een route die 100% exclusief langs Ionity-stations loopt? Gebruik dan vooraf de officiële IONITY-routeplanner op je telefoon. Je kunt de gevonden Ionity-locaties vervolgens handmatig als tussenstop invoeren in je Kia-navigatie, zodat de auto onderweg wel netjes start met de accu-voorverwarming wanneer je de lader nadert."
".
Is je accu voorverwarmen wel nodig als het 25-30 graden is ?
Nee, niet nodig.vinno86 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:20:
[...]
Semi-gerelateerde vraag:
Is je accu voorverwarmen wel nodig als het 25-30 graden is ?
Zijn er hier al mensen die een dashcam hebben laten inbouwen? Ik ben wel benieuwd welke en hoe dit weggewerkt is. Ook benieuwd naar voor en achter en of deze ook opneemt als de auto geparkeerd staat.
een paar pagina’s terug zag ik wel iemand die hier mee bezig was en ook is er geloof ik iemand aan het testen met een kapje bij de spiegel zodat deze niet opvalt. Ik heb alleen nog geen eind resultaten gezien of ervaringen gehoord.
een paar pagina’s terug zag ik wel iemand die hier mee bezig was en ook is er geloof ik iemand aan het testen met een kapje bij de spiegel zodat deze niet opvalt. Ik heb alleen nog geen eind resultaten gezien of ervaringen gehoord.
If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!
Heb er Kia TPMS ingedaan, dus omwisselen rijden en voilalandy1 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:27:
[...]
Gaat dat werken met de bandenspanning sensoren denk je?
Je hebt kans dat een Kia geen sensoren van Mitsubishi herkent, dan rijd je continue met een foutmelding in je display.
Ik heb de KIA optie meebesteld. De auto komt pas begin aug. Ik heb wel begrepen dat hij NIET opneemt als hij geparkeerd staat.BlackBurn schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:23:
Zijn er hier al mensen die een dashcam hebben laten inbouwen? Ik ben wel benieuwd welke en hoe dit weggewerkt is. Ook benieuwd naar voor en achter en of deze ook opneemt als de auto geparkeerd staat.
Opnemen met je dashcam bij stilstand lijkt me dodelijk voor je 12v batterij toch ? dat ding is al een ongemak bij EV's.Stillekracht schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:19:
[...]
Ik heb de KIA optie meebesteld. De auto komt pas begin aug. Ik heb wel begrepen dat hij NIET opneemt als hij geparkeerd staat.
Vorige week mijn zwarte GT business line opgehaald. Heerlijke auto! De eerste week al 1500 km gereden. Helaas staat hij nu weer bij de dealer. Waarschijnlijk defecte accucel, maar gaan ze nog onderzoeken. Hij laadt niet meer op en is zonder aan de stekker te hangen 50% acculading ontladen. We gaan het zien..
Hmmm dat is niet echt tof...GWGN schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:22:
Vorige week mijn zwarte GT business line opgehaald. Heerlijke auto! De eerste week al 1500 km gereden. Helaas staat hij nu weer bij de dealer. Waarschijnlijk defecte accucel, maar gaan ze nog onderzoeken. Hij laadt niet meer op en is zonder aan de stekker te hangen 50% acculading ontladen. We gaan het zien..
Even een reactie op "Ook benieuwd naar voor en achter en of deze ook opneemt als de auto geparkeerd staat".BlackBurn schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:23:
Ik denk dat meeste dashcams kunnen opnemen met de optie Collision Detection Parking Mode.
De dashcam begint met opnemen wanneer een impact wordt gedetecteerd.
De reactietijd op de impact kan verschillen tussen de diversie merken en modellen dashcams.
Ik heb zojuist een reactie van Fitcamx mogen ontvangen.theredone51 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:24:
Prototype van FitcamX voor de dashcam voor de EV5 is binnen 👍
Thank you for your reply, the x9000 dash cam under development and it will takes 2 months available.
We will send you a notification when it become available. Thank you
Best regards,
FITCAMX Support Team
Zo dan!GWGN schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:22:
Hoe merkte jij dat? Dit is wel mijn “angst”. Ga voor het eerst richting Frankrijk met mijn ev5. Had van de week een telefoontje gehad dat ik hem begin eerste week juli hem kan ophalen; eind juni komt hij aan. Jullie nog tips voor ritjes naar Frankrijk?
Dit weekend een proefrit in de EV5 kunnen maken en kom eigenlijk ook wel tot deze conclusie. Vond de automatische rijstrook wissel nog best wat hebben. Overall werkte de ACC en lane keep zeker goed. Mijn 2 twijfel punten zijn nu nog dat ik het redelijk lawaaierig vond op de snelweg (banden en wind geluid) en of de stoel voldoende is voor mijn rug. Qua value for money echter moeilijk te verslaan en lekker ruim aan boord.thedon46 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:52:
[...]
Met mijn 1,98 kan ik prima in de auto zitten, en heb ik nergens last van dat ik er tegenaan zit.
Ook achter mij kan een volwassen persoon nog prima zitten dan.
Hiervoor heb ik een Skoda Superb gehad uit 2019, en de rijhulp systemen zijn zeer vergelijkbaar.
Ik rij ook op provinciale wegen op lane assist en distance assist, en dat bevalt mij prima.
Aanvullend heeft mijn EV5 ook nog dat je automatisch van rijbaan kan wisselen op de snelweg, maar dat is een beetje een gimmick.
Je moet toch al het stuur vasthouden, dus dan kan je net zo goed zelf sturen.
Oh ja nog 2 andere zaken die me opvielen:
- Ik had Spotify via Carplay aan en bij een melding van Waze kwam de muziek ineens uit mijn telefoon in plaats van dat het alleen gedempt werd. Zou niet de bedoeling zijn volgens de dealer, mogelijk een instelling?
- Had ook het idee een hoge toon te horen. Twijfelde eerst of het de wind was, maar dealer gaf aan dat er een terugroepactie op de ventilatie aan de passagierszijde en dat zou het ook wel eens kunnen zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door Southern Sun op 25-05-2026 11:50 ]
Gewoon de borden volgen en laden waar je wil laden. Ionity en Tesla hebben vaak wel gunstige abonnementen en prettige locaties bij hotels of shopping malls.Grasmans schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:33:
[...]
Zo dan!
Hoe merkte jij dat? Dit is wel mijn “angst”. Ga voor het eerst richting Frankrijk met mijn ev5. Had van de week een telefoontje gehad dat ik hem begin eerste week juli hem kan ophalen; eind juni komt hij aan. Jullie nog tips voor ritjes naar Frankrijk?
Ik heb een Ionity abo genomen, de route geplant met de Ionity app, alleen Ionity stations ingesteld, de route naar Maps gestuurd.Grasmans schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:33:
[...]
Ga voor het eerst richting Frankrijk met mijn ev5. Had van de week een telefoontje gehad dat ik hem begin eerste week juli hem kan ophalen; eind juni komt hij aan. Jullie nog tips voor ritjes naar Frankrijk?
Hij gaf deze melding.Grasmans schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:33:
[...]
Zo dan!
Nu is het voorverwarmen van de accu - denk ik - geen issue maar als je de route naar Maps stuurt werkt het voorwarmen niet mocht dat nodig zijn, toch?beschuit schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:07:
[...]
Ik heb een Ionity abo genomen, de route geplant met de Ionity app, alleen Ionity stations ingesteld, de route naar Maps gestuurd.
Hoe of kan je ergens zien dat je auto de terugroep actie updates heeft gehad of moet hebben? Ik heb die van mij nu 3 weken en lees over die terugroep actie(s) maar ik heb er vanuit de dealer niets over gehoord.
Niet echt :) De 12v accu wordt, bij stilstand, gewoon opgeladen als deze onder een bepaalde percentage/voltage komt. Ik had ergens gelezen dat er wel een limiet op zit als de 12v accu meerdere keren achter elkaar wordt opgeladen binnen 1 stilstaande sessie. Na een paar keer houdt het op, want dan gaat het voertuig er van uit dat de 12v defect is. Zo ver gaat het in normale omstandigheden nooit komen.vinno86 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:27:
[...]
Opnemen met je dashcam bij stilstand lijkt me dodelijk voor je 12v batterij toch ? dat ding is al een ongemak bij EV's.
Als een parkeermodus beschikbaar is betekent het dat je de camera hardwired hebt. In dat geval heb je bijna altijd de mogelijk om een voltage protector er tussen te zetten. Bij sommige merken krijg je die erbij of kun je die los kopen. Bij het bereiken van een eerder ingesteld punt, zal de dashcam zichzelf uitschakelen.
In mijn opinie is een parkeermodus een must. De meeste kans op beschadigen heb je op de parkeerplaats. En tegenwoordig laat niemand meer een briefje achter.
Don't forget the Cloud is just someone else's computer
Klopt, mijn ervaring op basis van 3 keer naar Griekenland rijden met een EV. Door het rijden en de buitentemperatuur is de accu 9 van de 10 keer al warm genoeg. En als die het niet is, is het ook weer geen ramp. Misschien 5 minuten later klaar met laden.sajma schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:41:
[...]
Nu is het voorverwarmen van de accu - denk ik - geen issue maar als je de route naar Maps stuurt werkt het voorwarmen niet mocht dat nodig zijn, toch?
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Had gister avond trouwens bij een Tesla Supercharger dat hij mooi vlot begon, aftopte rond 100kW voor meeste van de tijd en later zakte naar 80kW net voor de 80%. Begon toen ook flink te blazen onder motorruimte, verder geen voertuigen op die plek dus zal de auto vermogen dan naar beneden schroeven ivm warmteontwikkeling?
Vind Tesla opzich mooi en niet al te duur... alleen dat gekloot met de app om sessies te starten/stoppen is een ellende soms... reageert hij soms niet op de app en dan kan ik mn sessie weer niet stoppen.
Vind Tesla opzich mooi en niet al te duur... alleen dat gekloot met de app om sessies te starten/stoppen is een ellende soms... reageert hij soms niet op de app en dan kan ik mn sessie weer niet stoppen.
Tip: geniet van je rit.Grasmans schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:33:
[...]
Zo dan!
Ongeacht of je elektrisch of op fossiele brandstof rijdt er kan altijd een technisch mankement optreden waar je geen invloed op hebt. Echter is die kans klein dus laat dat niet je vakantie beïnvloeden. Het is een geweldige auto en ervaar het ook op die manier.
Zit nu in Zuid Spanje met mijn EV5. Gewoon gaanGrasmans schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:33:
[...]
Zo dan!
Vorige week vrijdag stil komen te staan met mijn 3 dagen oude EV5, met 184km op de teller vertraagde de auto naar stilstand en kwam de melding "Controleer Elek. systeem Wagen" in beeld te staan. De gehele auto leek gewoon te werken, alleen rijden wilde hij niet meer. Auto in neutraal gezet en van de parkeerrem in een parkeervak weten te krijgen met hulp van voorbijgangers. Via KIA assistance een berger geregeld en die probeerde de 12v accu nog te boosten maar dat hielp niet. Afgesleept en vervangend vervoer geregeld via KIA.
Na 7 jaar werkelijk waar probleemloos een Ford Focus te hebben gereden is dit wel een slecht begin van mijn EV ervaring.
Na 7 jaar werkelijk waar probleemloos een Ford Focus te hebben gereden is dit wel een slecht begin van mijn EV ervaring.
Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter
https://www.rdw.nl/uw-voertuig-en-uw-gegevens/informatie-over-uw-voertuig/terugroepacties-opzoekenEV5 Blackedout schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:10:
Hoe of kan je ergens zien dat je auto de terugroep actie updates heeft gehad of moet hebben? Ik heb die van mij nu 3 weken en lees over die terugroep actie(s) maar ik heb er vanuit de dealer niets over gehoord.
En je zou het ook via je mijn kia account moeten kunnen zien.
https://mijnkia.nl/login/
Oei ook niet best.. die van mij kon dus nog wel rijden, maar niet meer laden. Maar gaf dezelfde melding. Wel zorgwekkend.. En fijn dat je vervangend vervoer hebt. Ik ben niet zo onder de indruk van KIW. Hij is vrijdag afgesleept en ik heb nog steeds geen vervangend vervoer. Heb de hele dag zitten wachten vrijdag tot ze een auto zouden brengen. Om 16.30 uur zeiden ze ineens dat ik hem op moest halen. We gaan het zien vandaag..wautah91 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:00:
Vorige week vrijdag stil komen te staan met mijn 3 dagen oude EV5, met 184km op de teller vertraagde de auto naar stilstand en kwam de melding "Controleer Elek. systeem Wagen" in beeld te staan. De gehele auto leek gewoon te werken, alleen rijden wilde hij niet meer. Auto in neutraal gezet en van de parkeerrem in een parkeervak weten te krijgen met hulp van voorbijgangers. Via KIA assistance een berger geregeld en die probeerde de 12v accu nog te boosten maar dat hielp niet. Afgesleept en vervangend vervoer geregeld via KIA.
jeetje balen zeg... De eerste medewerker zei dat ie het allemaal ging regelen, na 3 uur opnieuw gebeld en zei die medewerker dat er niets in werking gezet was. Daarna kreeg ik na een kwartier een sms dat ik een auto op kon halen een half uur verderop. Eventuele taxikosten zouden worden vergoed. Ik hoop dat jij al nieuws te horen hebt gekregen.GWGN schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:55:
[...]
Oei ook niet best.. die van mij kon dus nog wel rijden, maar niet meer laden. Maar gaf dezelfde melding. Wel zorgwekkend.. En fijn dat je vervangend vervoer hebt. Ik ben niet zo onder de indruk van KIW. Hij is vrijdag afgesleept en ik heb nog steeds geen vervangend vervoer. Heb de hele dag zitten wachten vrijdag tot ze een auto zouden brengen. Om 16.30 uur zeiden ze ineens dat ik hem op moest halen. We gaan het zien vandaag..
Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter
Nou vandaag weer met het langzaam inparkeren werken de sensoren aan de voorkant niet,sta ik stil zet ik hem in T en geven de sensoren wel aan dat ik bijna tegen een hek sta. Dit is niet normaal dit heb ik bij andere auto's in het verleden nooit meegemaakt.mpp_hs schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:39:
[...]
Ik vind ze wel goed werken, maar ik moet me wel de tijd nemen om de sensoren hun werk te laten doen en ik kijk ook altijd op de camera, zeker de 360 camera vind ik erg fijn.
Wat ik wel merk is dat de sensoren niet altijd vanzelf aangaan, zeker als ik vooruit de oprit thuis op rij. Dus ik check ze wel altijd even voordat ik ga parkeren.
Ben me laatst wel helemaal de tyfus geschrokken toen ik nog 50 cm had om achteruit in te parkeren voordat ik een boom zou raken, de auto opeens vol in de noodrem ging. Het voelde echt alsof ik iets raakte, was gelukkig niet het geval. Het zal wel een grasspriet geweest zijn. Paar dagen erna met mijn wederhelft in de auto, ik achter het stuur en gebeurde hetzelfde, dat was dan wel weer grappig om haar reactie te zien.
Vooruit inparkeren is inderdaad helemaal waardeloos met die sensoren.pollekeb schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:57:
[...]
Nou vandaag weer met het langzaam inparkeren werken de sensoren aan de voorkant niet,sta ik stil zet ik hem in T en geven de sensoren wel aan dat ik bijna tegen een hek sta. Dit is niet normaal dit heb ik bij andere auto's in het verleden nooit meegemaakt.
Die lijken standaard niet aan te staan.
Als ik de auto in de achteruit zijn gaan de parkeersensoren aan de voorkant ook aan en dan opeen ziet hij dat je al zo goed als tegen het bosje voor je aanstaat.
Alleen handmatig inschakelen werkt.
Dit moet een software probleem zijn dat vrij makkelijk op te lossen is toch? Kan me niet voorstellen dat dit de standaard werking is...thedon46 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:05:
[...]
Vooruit inparkeren is inderdaad helemaal waardeloos met die sensoren.
Die lijken standaard niet aan te staan.
Als ik de auto in de achteruit zijn gaan de parkeersensoren aan de voorkant ook aan en dan opeen ziet hij dat je al zo goed als tegen het bosje voor je aanstaat.
Alleen handmatig inschakelen werkt.
Tsjonge, daar zit je niet op te wachten. Balen voor jullie beide!wautah91 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:50:
[...]
jeetje balen zeg... De eerste medewerker zei dat ie het allemaal ging regelen, na 3 uur opnieuw gebeld en zei die medewerker dat er niets in werking gezet was. Daarna kreeg ik na een kwartier een sms dat ik een auto op kon halen een half uur verderop. Eventuele taxikosten zouden worden vergoed. Ik hoop dat jij al nieuws te horen hebt gekregen.
V2X is en komt niet voorlopig niet meer beschikbaar als standaard onderdeel van de uitrusting in de 2027 modellen heb ik zojuist van mijn dealer begrepen.Lawrentz schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:30:
[...]
Even voor de volledigheid.
V2L is iets anders dan V2X (V2H, V2G), maar dat had je inmiddels al begrepen lijkt me.
- V2L is bedoeld om een espressoapparaat of airfryer aan te sluiten, bijvoorbeeld op de camping.
- V2X (V2H, V2G) is bedoeld om de EV als thuisbatterij/UPS te gebruiken.
Er zijn ongetwijfeld nog meer opties maar die laat ik even voor wat het is.
De 2027 modellen worden EUR 1000 goedkoper maar dan zonder V2X
V2X komt als optie beschikbaar wanneer V2X landelijk beschikbaar komt en gaan EUR 2000.
Voor wat het waard is allemaal.
inmiddels vervangend vervoer gelukkig. Begint wat off topic te worden, dus er verder niet uitgebreid op in gaan. Eventuele uitkomsten rondom de EV5 zal ik natuurlijk wel delenwautah91 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:50:
[...]
jeetje balen zeg... De eerste medewerker zei dat ie het allemaal ging regelen, na 3 uur opnieuw gebeld en zei die medewerker dat er niets in werking gezet was. Daarna kreeg ik na een kwartier een sms dat ik een auto op kon halen een half uur verderop. Eventuele taxikosten zouden worden vergoed. Ik hoop dat jij al nieuws te horen hebt gekregen.
Dit kan met een instelling aangepast worden. Weet niet uit m’n hoofd waar precies maar afgelopen week kwam ik het toevallig tegen in de instellingen. Sindsdien staan de sensoren voor altijd aan. (Lampje brand ook altijd op de knop)RoVrie schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:17:
[...]
Dit moet een software probleem zijn dat vrij makkelijk op te lossen is toch? Kan me niet voorstellen dat dit de standaard werking is...
Snow is only frozen water
Hier moet ik even naar kijken... vond dit ook lastig. Zou top zijn als dit standaard aan kan komen te staan. Onder de 10/15km/h.Wally-S schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:59:
[...]
Dit kan met een instelling aangepast worden. Weet niet uit m’n hoofd waar precies maar afgelopen week kwam ik het toevallig tegen in de instellingen. Sindsdien staan de sensoren voor altijd aan. (Lampje brand ook altijd op de knop)
Oh oh, dat met die 12v accu is ook al een paar keer probleem geweest met de EV6 van pa (2021 model). Toen zeiden ze (de berger) dat er probleem was met de omvormer van 800v accu naar 12v boordaccu en dat het hoofdpijn dossier was van Kia. Dat er af en toe een piekje optrad waardoor de 12v accu gefrituurd werd. Had toch wel verwacht dat dat in 5 jaar opgelost zou moeten zijn...
Klopt, moet je handmatig doen. Was alleen 1 keer nodig bij eerste keer laden richting Frankrijk, voor de rest stond hij op "Normaal" en was het niet nodig.sajma schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:41:
[...]
Nu is het voorverwarmen van de accu - denk ik - geen issue maar als je de route naar Maps stuurt werkt het voorwarmen niet mocht dat nodig zijn, toch?
Ja dat kan, laatst nog moeten doen omdat dit door een update uit was geschakeld. Zie bijv. pagina 577 onderaan:Wo0Zzz schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:03:
[...]
Hier moet ik even naar kijken... vond dit ook lastig. Zou top zijn als dit standaard aan kan komen te staan. Onder de 10/15km/h.
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/au/en/files/owners-manuals/ev3/Kia-EV3-SV-owners-manual-MY25.pdf
Gevonden inderdaad.marcelcee schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:28:
[...]
Ja dat kan, laatst nog moeten doen omdat dit door een update uit was geschakeld. Zie bijv. pagina 577 onderaan:
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/au/en/files/owners-manuals/ev3/Kia-EV3-SV-owners-manual-MY25.pdf
Via dit scherm, bestuurdershulp, dan parkeerveiligheid selecteren.
dan de optie PDW aanzetten, en eventueel veiligheid voorkant/zijkant.
Dit is een goeie om in t achterhoofd te houdenmarcelcee schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:28:
[...]
Ja dat kan, laatst nog moeten doen omdat dit door een update uit was geschakeld. Zie bijv. pagina 577 onderaan:
Toch wel lekker dat alles tegenwoordig een "instelling" is he. Dat is dan weer t voordeel van al die electronica in je auto.
Klopt, dus ik heb alles nog maar eens nagelopen voor de eerste flinke reis met de EV5. Koffer erachter voor wat extra bagageruimte.RoVrie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:59:
[...]
Dit is een goeie om in t achterhoofd te houden![]()
Toch wel lekker dat alles tegenwoordig een "instelling" is he. Dat is dan weer t voordeel van al die electronica in je auto.
Voor de mensen die nog op hun trekhaak wachten, 25 april de auto opgehaald, en vandaag gebeld dat de trekhaak binnen is.
Dan is het alleen nog wachten op de werkplaats, halverwege juni was de eerste optie.
Dan is het alleen nog wachten op de werkplaats, halverwege juni was de eerste optie.
Moet er “schade” worden toegebracht aan de auto (lees: zaken uitgezaagd worden ed) om de trekhaak te plaatsen?
Van mijn leasemaatschappij mag ik een trekhaak plaatsen, maar ben ik wel verantwoordelijk voor alle eventuele schade die daaruit volgt.
Van mijn leasemaatschappij mag ik een trekhaak plaatsen, maar ben ik wel verantwoordelijk voor alle eventuele schade die daaruit volgt.
Ja, althans er wordt een stuk uit de bodemplaat gezaagd om de trekhaak te plaatsen.Petertjuh360 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:32:
Moet er “schade” worden toegebracht aan de auto (lees: zaken uitgezaagd worden ed) om de trekhaak te plaatsen?
Echter of je dit als schade moet bestempelen weet ik niet, zeker niet als het door een erkende KIA dealer wordt gedaan. Uiteindelijk krijg je er wel een trekhaak (=meerwaarde) voor terug.
If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!
Ja, het gat voor de trekhaak zit er in eerste instantie niet.Petertjuh360 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:32:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84977162
"Van je leasemaatschappij mag je een trekhaak plaatsen"Petertjuh360 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:32:
Ik zou daar al stoppen met zorgen maken als je het vervolgens door de Kia dealer laat doen op de manier zoals het voor de EV5 bedoeld is. Officiëler kun je het niet doen, dus meer kan de LM ook niet verwachten, toch?
@FJP84 jij al wat gehoord van je LM? Je had ook begin feb al besteld toch?
Mijn huidige contract loopt nog 10 dagen 🤣
Wo0Zzz schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:53:
[...]
Gevonden inderdaad.
[Afbeelding] Via dit scherm, bestuurdershulp, dan parkeerveiligheid selecteren.
[Afbeelding] dan de optie PDW aanzetten, en eventueel veiligheid voorkant/zijkant.
Inderdaad deze stond nu uit, waarschijnlijk door laatste update 😡 thanks for infoWo0Zzz schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:53:
[...]
Gevonden inderdaad.
[Afbeelding] Via dit scherm, bestuurdershulp, dan parkeerveiligheid selecteren.
[Afbeelding] dan de optie PDW aanzetten, en eventueel veiligheid voorkant/zijkant.
Nee, verwachting qua levering is nu 15-21 juni volgend de app van de LM. Vandaag eens gebeld met leverende dealer, maar het systeem werkte niet mee. Ik zou teruggebeld worden maar is er niet meer van gekomen. Deze week nog eens een poging wagen. Jij? Maandag tik ik de 5 jaar met de Enyaq aan.RoVrie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:37:
@FJP84 jij al wat gehoord van je LM? Je had ook begin feb al besteld toch?
Toen ik de auto nieuw had stond het stuur recht. Na de eerste bandenwissel had ik het idee dat het stuur wat scheef stond, gewacht tot de volgende bandenwissel maar het probleem bleef. Vervolgens binnen bij de dealer en de uitlijning stond inderdaad verkeerd. Opnieuw uitgelijnd en alles weer in orde.vinno86 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:01:
[...]
ABS zal ongetwijfeld ook z'n werk gedaan hebben maar ABS zorgt niet voor een abrupte stop dat is de FCA.. maar ik vind het allemaal net zo vreemd als jij, meer dan wat ik heb meegemaakt kan ik er ook niet van zeggen en het stuur was 100% perfect uitgelijnd voor de ingreep. De auto trekt nu ook licht naar rechts en met HDA aan merk ik nu ook dat ie constant aan het corrigeren is naar links.
Als het kon ging ik inderdaad onmiddellijk naar de dealer maar zoals je misschien wel weet is het momenteel weekend en dan is de dealer/werkplaats dicht dus dat gaat hem niet worden.
Ik heb alvast online een afspraak gemaakt op het eerst mogelijke moment (8jun) voor de zekerheid maar ik ga morgen ochtend bellen om het zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen.
De auto rijdt verder ook gewoon nog dus ik verwacht ook niet dat de dealer het als een spoedgeval zal beoordelen maar ik ga m'n best doen.
Tot een week of 2 geleden, vooruit een parkeervak in en aldus de FCA te snel met een noodremming tot gevolg terwijl de wielen nog gedraaid/onder een hoek stonden. Gevolg: stuur staat wéér scheef in de middenstand/auto trekt naar rechts + ook continu correcties met HDA op de snelweg.
Ik zal dus maar weer een afspraak maken. Benieuwd wat de conclusie bij jou zal zijn begin juni (of kon je uiteindelijk eerder terecht?), hopelijk geen designfout met te slappe stuurstangen ofzo 😅
[ Voor 5% gewijzigd door theredone51 op 27-05-2026 23:55 ]
Kia wordt genoemd: https://nos.nl/artikel/2616113-elektrische-auto-kan-problemen-elektriciteitsnet-oplossen
Zou het de EV5 zijn? Met welke laadpaal..? Ben benieuwd!
- edit -
Lijkt enkel de EV9 te zijn op basis van deze pagina: https://www.kia.com/nl/elektrisch/slim-laden/
Zou het de EV5 zijn? Met welke laadpaal..? Ben benieuwd!
- edit -
Lijkt enkel de EV9 te zijn op basis van deze pagina: https://www.kia.com/nl/elektrisch/slim-laden/
[ Voor 24% gewijzigd door Petertjuh360 op 28-05-2026 09:08 ]
Ja, goed punt! DankjewelRoVrie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:32:
[...]
"Van je leasemaatschappij mag je een trekhaak plaatsen"
Ik zou daar al stoppen met zorgen maken als je het vervolgens door de Kia dealer laat doen op de manier zoals het voor de EV5 bedoeld is. Officiëler kun je het niet doen, dus meer kan de LM ook niet verwachten, toch?
Ik tik volgende week zaterdag (6 juni) de 5 jaar aan, en dan is de bestelling ook precies 4 maanden geleden geplaatst.FJP84 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:12:
[...]
Nee, verwachting qua levering is nu 15-21 juni volgend de app van de LM. Vandaag eens gebeld met leverende dealer, maar het systeem werkte niet mee. Ik zou teruggebeld worden maar is er niet meer van gekomen. Deze week nog eens een poging wagen. Jij? Maandag tik ik de 5 jaar met de Enyaq aan.
De levering zal ook wel eind juni worden vermoed ik. Het is bij de zelfde LM, dus nog even in de Enyaq doorrijden is geen probleem
Mijn verwachte aankomsttijd was 15-21 juni en ik dacht dat de auto dan op de NOCC ADRIATIC zou staan met een aankomstdatum in Rotterdam van 19 mei jl.
Vandaag melding van LM dat deze nu in week 27 (29 juni-5 juli is. Reden dealer volgens bericht: Ongewijzigd.
Kijk ik dan naar het eerstvolgende schip vanuit PYEONGTAEK en bestemming Rotterdam dan is dat de MORNING LISA met een vertrekdatum 25 mei 2026 en een aankomstdatum 10 juli 2026.
Dat kan hem dus niet zijn.
Kan het zijn dat er een andere vertrekplaats is óf dat de gewijzigde afleverdatum zomaar heen en weer kan schieten?
Mijn VIN nummer was overigens al op 28 april bekend.
Vandaag melding van LM dat deze nu in week 27 (29 juni-5 juli is. Reden dealer volgens bericht: Ongewijzigd.
Kijk ik dan naar het eerstvolgende schip vanuit PYEONGTAEK en bestemming Rotterdam dan is dat de MORNING LISA met een vertrekdatum 25 mei 2026 en een aankomstdatum 10 juli 2026.
Kan het zijn dat er een andere vertrekplaats is óf dat de gewijzigde afleverdatum zomaar heen en weer kan schieten?
[ Voor 4% gewijzigd door wimbre op 28-05-2026 20:53 ]
Vanmiddag het telefoontje gekregen dat mijn EV5 GT-Line Business Edition in de kleur Red Magma komende dinsdag bij de dealer staat en volgende week vrijdag een afspraak om deze op te halen.
Auto is al in oktober of november besteld, maar leasecontract loopt volgende week woensdag af. Auto was van de week het land binnen gekomen begreep ik van de dealer, dus blijkbaar kunnen ze bij het bestellen óf aardig plannen óf hij heeft veel geluk gehad...
Auto is al in oktober of november besteld, maar leasecontract loopt volgende week woensdag af. Auto was van de week het land binnen gekomen begreep ik van de dealer, dus blijkbaar kunnen ze bij het bestellen óf aardig plannen óf hij heeft veel geluk gehad...
Ik ben eerder geweest maar ze hadden eigenlijk geen tijd dus hebben "tussendoor" gekeken, claimen wel dat ze de auto hebben nagekeken op beschadigingen e.d. maar volgens mij hebben ze hem alleen uitgelijnd.. en dat uitlijnen hebben ze ook nog eens door een andere random garage in de buurt laten doen omdat ze zelf geen tijd hadden.theredone51 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:51:
[...]
Toen ik de auto nieuw had stond het stuur recht. Na de eerste bandenwissel had ik het idee dat het stuur wat scheef stond, gewacht tot de volgende bandenwissel maar het probleem bleef. Vervolgens binnen bij de dealer en de uitlijning stond inderdaad verkeerd. Opnieuw uitgelijnd en alles weer in orde.
Tot een week of 2 geleden, vooruit een parkeervak in en aldus de FCA te snel met een noodremming tot gevolg terwijl de wielen nog gedraaid/onder een hoek stonden. Gevolg: stuur staat wéér scheef in de middenstand/auto trekt naar rechts + ook continu correcties met HDA op de snelweg.
Ik zal dus maar weer een afspraak maken. Benieuwd wat de conclusie bij jou zal zijn begin juni (of kon je uiteindelijk eerder terecht?), hopelijk geen designfout met te slappe stuurstangen ofzo 😅
Uitlijning is nog steeds niet perfect helaas, ik heb 8 juni een afspraak bij een andere KIA dealer om hem nog een keer te laten uitlijnen.. kijken of daar wel gekwalificeerd personeel rondloopt.
Ik twijfel nu wel om dat FCA uit te zetten want de remkracht is blijkbaar zo fors dat het gelijk je aandrijving aantast.. alleen mis je hem dan wel in een echte noodsituatie.
Maar als het bij jou bij inparkeren al gebeurt laat staan als je 50-60km/h reed zoals ik, ik dacht serieus dat alles afbrak daar beneden, de auto rijdt sindsdien ook minder fijn vind ik al kan dat een beetje placebo zijn. Het is namelijk moeilijk om het gevoel van de rijcomfort van eerder terug te halen in je hoofd zeg maar.. dan zou ik eigenlijk eens in een andere EV5 moeten gaan zitten ofzo.
Bevestigd in ieder geval dat ik niet gek ben en de oorzaak wel degelijk aan de noodrem ligt.
De Morning Chant zit daar nog tussen met bestemming Antwerpen. Geplande aankomst 24 juni. Dat zou m kunnen zijn dan toch?wimbre schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:23:
Mijn verwachte aankomsttijd was 15-21 juni en ik dacht dat de auto dan op de NOCC ADRIATIC zou staan met een aankomstdatum in Rotterdam van 19 mei jl.
Dat zou zeker kunnen. Ik had vorige week al een mail gestuurd om te checken of alles volgens planning verloopt maar heb nog geen reactie van de dealer ontvangen. Behalve een andere afleverdatum via de app.RoVrie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:02:
[...]
De Morning Chant zit daar nog tussen met bestemming Antwerpen. Geplande aankomst 24 juni. Dat zou m kunnen zijn dan toch?
Mijn auto staat naast die van jou verwacht ik want ik heb dezelfde aflever week ontvangen.wimbre schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:23:
Mijn VIN nummer was overigens al op 28 april bekend
De Morning Chant gaat eerst naar de UK, en daarna naar Antwerpen. Ik verwacht dat ze hem daar lossen en dan naar de dealer brengen.
Mijn EV5 is aangekomen bij de dealer. Verkoop zou me moeten gaan bellen voor afleverafspraak. Mogelijk dat ik morgen zelf een belletje waag.
Leuk dit Forum.
Ik heb op 8 mei prive een Kia EV5 GT Iceberg Green besteld.
Verwachten levertijd zou 2,5 maand zijn volgens de dealer. Ik ben benieuwd wat dit gaat worden.
Ik zal aan de dealer even navragen of hij al wat weet.
Verwachten levertijd zou 2,5 maand zijn volgens de dealer. Ik ben benieuwd wat dit gaat worden.
Cool! Dat is dan sneller dan de 15-21 juni wat je van de week zei.FJP84 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 00:50:
Mijn EV5 is aangekomen bij de dealer. Verkoop zou me moeten gaan bellen voor afleverafspraak. Mogelijk dat ik morgen zelf een belletje waag.
Ik vermoed ook dat mijn LM "ham-'n'-eggs" laat weten tot de dealer ook echt zegt dat de auto opgehaald kan worden, of zelfs wanneer het huidige contract echt helemaal uitgediend is... (je zou toch maar een eurootje missen op die 5 jaar he).
Welkomrmank schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:34:
Leuk dit Forum.
Met GT, bedoel je GT-line neem ik aan? De GT is nog niet te bestellen. Iceberg Green is natuurlijk een HEEEEL goede kleurkeuze
Voor wat het waard is: mijne is 6 februari besteld en ik zit nog altijd te wachten. Ik denk dat je je voor moet bereiden dat je die 2,5 maand levertijd niet gaat halen. Het merendeel dat ik hier voorbij zie komen heeft zo'n 3/4/5 maanden zitten wachten, uitzonderingen daar gelaten van auto's die al in voorraad stonden of nog niet toegewezen waren.
Succes met alles terug lezen
Ik heb een bericht mogen ontvangen vanuit de leverende dealer. verwachte losdatum is week 26. trekhaak moet nog gemonteerd worden gaven ze aan.
half februari de Kia EV5 Air besteld.
half februari de Kia EV5 Air besteld.
En daar zijn dit soort fora dus top voor, zodat je qua verhaal ook wat sterker staat bij de garage, omdat je blijkbaar niet de enige bent.vinno86 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:00:
[...]
Ik ben eerder geweest maar ze hadden eigenlijk geen tijd dus hebben "tussendoor" gekeken, claimen wel dat ze de auto hebben nagekeken op beschadigingen e.d. maar volgens mij hebben ze hem alleen uitgelijnd.. en dat uitlijnen hebben ze ook nog eens door een andere random garage in de buurt laten doen omdat ze zelf geen tijd hadden.
Uitlijning is nog steeds niet perfect helaas, ik heb 8 juni een afspraak bij een andere KIA dealer om hem nog een keer te laten uitlijnen.. kijken of daar wel gekwalificeerd personeel rondloopt.
Ik twijfel nu wel om dat FCA uit te zetten want de remkracht is blijkbaar zo fors dat het gelijk je aandrijving aantast.. alleen mis je hem dan wel in een echte noodsituatie.
Maar als het bij jou bij inparkeren al gebeurt laat staan als je 50-60km/h reed zoals ik, ik dacht serieus dat alles afbrak daar beneden, de auto rijdt sindsdien ook minder fijn vind ik al kan dat een beetje placebo zijn. Het is namelijk moeilijk om het gevoel van de rijcomfort van eerder terug te halen in je hoofd zeg maar.. dan zou ik eigenlijk eens in een andere EV5 moeten gaan zitten ofzo.
Bevestigd in ieder geval dat ik niet gek ben en de oorzaak wel degelijk aan de noodrem ligt.
Lag iets genuanceerder. Aangekomen bij delivery center. Daar wordt mits beschikbaar trekhaak gemonteerd, dan door naar leverende dealer. Ik verwacht wel ergens volgende week het verlossende telefoontjeRoVrie schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:42:
[...]
Cool! Dat is dan sneller dan de 15-21 juni wat je van de week zei.
Ik vermoed ook dat mijn LM "ham-'n'-eggs" laat weten tot de dealer ook echt zegt dat de auto opgehaald kan worden, of zelfs wanneer het huidige contract echt helemaal uitgediend is... (je zou toch maar een eurootje missen op die 5 jaar he).
Dat is geen regel van meden en perzen. Als je huidige lease auto zwaar onder water staat, om welke reden dan ook, dan gaat die eerder de deur uit dan je hebt afgesloten in je leasecontract.RoVrie schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:42:
[...]
Cool! Dat is dan sneller dan de 15-21 juni wat je van de week zei.
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
wauw, wat cool! Ik heb vandaag een nieuwe uitdrukking geleerd (ja, ik moest m Googlen)Snuffel schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:26:
[...]
Dat is geen regel van meden en perzen. Als je huidige lease auto zwaar onder water staat, om welke reden dan ook, dan gaat die eerder de deur uit dan je hebt afgesloten in je leasecontract.
Maar je hebt gelijk hoor! Ik ben gewoon ongeduldig...
/f/image/qmgstCCQ3Z81dCVvDpTtk2bT.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QcYtIHrTSg4BWJdElW16cbLK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QYqz6W3gNyYBot7wFtYBo7Hf.jpg?f=fotoalbum_large)