Het grote Kia EV5 topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:31
JuG schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:07:
[...]

Ik heb mijn kleur, Frost Blue, nog maar enkel bij een EV3 gezien. Op foto zag het er heel goed uit en bij de EV3 ook, maar het is toch altijd afwachten. Ben benieuwd wat je bedoelt met de middenconsole, daar leek me bij het EV event preview model al veel ruimte, maar tov die is het dus nog veranderd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbbVL8s5ChXKx288YC9x-RQL5VQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XarI2LrxJmmA9cJu7oKNBbu.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een foto van een pre productie model. Hier zie je dat hij echt volledig tegen de stoel aanzit tegen je been, hij is nu wat korter gezet waardoor voor je/onder dat stuk nog meer ruimte hebt.

• MitchFitch
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:48
EN86 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:06:
[Afbeelding]

Zojuist eindelijk mijn kleur in het echt gezien. Heel blij met die keuze, mooi in de buitenlucht. Donkerder dan ik dacht en dat maakt het echt een dikke bak, wat een auto.
Binnen is de midden console iets aangepast. Iets minder dicht tegen de stoelen aan en wat korter. Maakt een grote opbergruimte onder die console.

Staat snel op kenteken en dan proefritje maken
Dat ziet er goed uit! Ik denk dat dit ook mijn kleur is. Gravity grey neem ik aan?
Waar is deze te vinden?

• Anipau
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:17
Je bedoelt deze exemplaar?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbW6DGW3dX5JPU7yeemt6sIVPFc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8wHJ87pAjkMnUqog1zA7NSyQ.png?f=fotoalbum_large

• EN86
MitchFitch schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:39:
[...]

Dat ziet er goed uit! Ik denk dat dit ook mijn kleur is. Gravity grey neem ik aan?
Waar is deze te vinden?
Correct ja, gravity grey!
@ Louwman Roosendaal

• AlphaWolf
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:55
De eerste EV5's zijn op kenteken gezet volgens het RDW zie RDW Open Data

Zelf een EV5 GT-Line Business edition besteld met levering 2025, wat achteraf gezien niet heel veel uitmaakt gezien onze betrouwbare overheid een maand voor de jaarwisseling de spelregels omtrent bijtelling voor volgend jaar helemaal heeft omgegooid.

• dabonkie
  • Laatst online: 22:12
AlphaWolf schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:32:
De eerste EV5's zijn op kenteken gezet volgens het RDW zie RDW Open Data

Zelf een EV5 GT-Line Business edition besteld met levering 2025, wat achteraf gezien niet heel veel uitmaakt gezien onze betrouwbare overheid een maand voor de jaarwisseling de spelregels omtrent bijtelling voor volgend jaar helemaal heeft omgegooid.
Grappig. Ik zie de kleur PAARS voorbij komen (die hebben ze toch niet?). Zou dat de Dark Ocean Blue zijn?

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:47
AlphaWolf schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:32:wat achteraf gezien niet heel veel uitmaakt gezien onze betrouwbare overheid een maand voor de jaarwisseling de spelregels omtrent bijtelling voor volgend jaar helemaal heeft omgegooid.
Nou, helemaal omgegooid is het ook niet als ik dit artikel mag geloven.
In plaats van in een keer naar 22% voor elektrische auto’s gaan we eerst naar 18% over de eerste 30.000 euro. Dus 1% meer dan in 2025.

Wat ik wel snap is dat als je voor de business line hebt gekozen om de auto dit jaar te ontvangen vanwege de bijtelling dat je dan bedenkt dat je ook een andere versie had kunnen kiezen.

Voor mij persoonlijk is dit goed nieuws. In de komende week gaat er een GT PlusLine besteld worden voor mij. Dus ik ga niet naar de 22%.

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:09

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Nick v D schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:12:
[...]
Wat ik wel snap is dat als je voor de business line hebt gekozen om de auto dit jaar te ontvangen vanwege de bijtelling dat je dan bedenkt dat je ook een andere versie had kunnen kiezen.
Ja, dit dus. De immer onbetrouwbare overheid. Maar goed, nog steeds blij met de zwarte die als het goed is op tijd binnen is.

• AlphaWolf
In plaats van in een keer naar 22% voor elektrische auto’s gaan we eerst naar 18% over de eerste 30.000 euro. Dus 1% meer dan in 2025.
Kwestie van een interpretatie verschil/woord keuze wat omgegooid inhoud denk ik :) Opgegeven moment maak je keuzes op basis van een fiscaal beleid, dat beleid was dit jaar 17% volgend jaar 22% een stijging van maar liefst 30% waarbij ik mij kan voorstellen dat er genoeg mensen zijn die op basis daarvan iets wel of niet doen. Voor mij persoonlijk puur een keuze of een spannender kleurtje 30% meer bijtelling waard is (conclusie was dus van niet hehe). Ik had/heb zelfs de optie om mijn huidige auto een jaar langer door te rijden gezien de bijtelling nog tot eind 2026 loopt, maar goed na 4 jaar iets nieuws is ook leuk.

• Buhund2903
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-12 13:14
JuG schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:07:
[...]

Ik heb mijn kleur, Frost Blue, nog maar enkel bij een EV3 gezien. Op foto zag het er heel goed uit en bij de EV3 ook, maar het is toch altijd afwachten. Ben benieuwd wat je bedoelt met de middenconsole, daar leek me bij het EV event preview model al veel ruimte, maar tov die is het dus nog veranderd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMY-rPy0khceJ4RlaN5EIH7UEAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o91EFqwmyHP0fKxQRSg2X2Ua.webp?f=fotoalbum_large

Op deze site:
https://www.zeeuwenzeeuw....-bel-voor-info-838755505/

• twilight7
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:29
Zo te zien was het gister druk met aanmelden van Ev5's

De eerste NL- kentekens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0GQcLmAZ2NjoWbrihazfnNT2TQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TL13qCBpXQOgA9FQSgmnlOtt.png?f=fotoalbum_large

https://opendata.rdw.nl/V...20NULL%20LAST/page/filter

• EN86
EN86 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:29:
[...]

[Afbeelding]

Dit is een foto van een pre productie model. Hier zie je dat hij echt volledig tegen de stoel aanzit tegen je been, hij is nu wat korter gezet waardoor voor je/onder dat stuk nog meer ruimte hebt.
Denk dat dit misschien met de stoel positie te maken had. Heb net een proefrondje gereden in een Frost Green. Toch ook niet lelijk. Toen viel het me minder op met die middenconsole. Dus zal niet anders zijn. Zit positie is echt top, hij reed heerlijk!

• vinno86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:32
EN86 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:06:
[Afbeelding]

Zojuist eindelijk mijn kleur in het echt gezien. Heel blij met die keuze, mooi in de buitenlucht. Donkerder dan ik dacht en dat maakt het echt een dikke bak, wat een auto.
Binnen is de midden console iets aangepast. Iets minder dicht tegen de stoelen aan en wat korter. Maakt een grote opbergruimte onder die console.

Staat snel op kenteken en dan proefritje maken
Donkerder ?

Lijkt voor mij juist wat lichter en meer richting een blauwige tint.. lijkt op deze foto in ieder geval niet echt overeen te komen met de reclame/brochure foto's.

Desondanks ziet hij er goed uit en nog steeds blij met de kleurkeuze.

• EN86
vinno86 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:03:
[...]

Donkerder ?

Lijkt voor mij juist wat lichter en meer richting een blauwige tint.. lijkt op deze foto in ieder geval niet echt overeen te komen met de reclame/brochure foto's.

Desondanks ziet hij er goed uit en nog steeds blij met de kleurkeuze.
Op de foto oogt hij idd lichter. In het echt is hij dus wat donkerder. Ik ben er blij mee, die zwarte accenten komen er nu echt mooi uit

• Nick v D
AlphaWolf schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:21:
[...]

Kwestie van een interpretatie verschil/woord keuze wat omgegooid inhoud denk ik :) Opgegeven moment maak je keuzes op basis van een fiscaal beleid, dat beleid was dit jaar 17% volgend jaar 22% een stijging van maar liefst 30% waarbij ik mij kan voorstellen dat er genoeg mensen zijn die op basis daarvan iets wel of niet doen. Voor mij persoonlijk puur een keuze of een spannender kleurtje 30% meer bijtelling waard is (conclusie was dus van niet hehe). Ik had/heb zelfs de optie om mijn huidige auto een jaar langer door te rijden gezien de bijtelling nog tot eind 2026 loopt, maar goed na 4 jaar iets nieuws is ook leuk.
Ja ik snap hem zeker. Ik heb ook nog even zitten twijfelen of ik er haast achter zou zetten intern in de organisatie om de business line dit jaar nog te krijgen. Uiteindelijk toch gekozen om voor de GT PlusLine te gaan omdat enerzijds mijn vrouw graag een Iceberg Green kleurtje wilde en ik graag een beter audio systeem. En voor de bijtelling maakt het niet zo veel verschi tussen GT-Line en GT-PlusLine, dus vandaar.

Ik moet nog even op de bevestiging wachten, maar als het goed is dan wordt in de komende week de bestelling doorgezet voor een GT-PlusLine Iceberg Green Matt.

• Nick v D
EN86 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:46:
[...]

Denk dat dit misschien met de stoel positie te maken had. Heb net een proefrondje gereden in een Frost Green. Toch ook niet lelijk. Toen viel het me minder op met die middenconsole. Dus zal niet anders zijn. Zit positie is echt top, hij reed heerlijk!
Oh jij hebt al een proefrit kunnen maken?
Ik had gisteren contact met de Kia Dealer in Breda en die gaf aan dat ze nog geen hebben staan en die pas in de week van 15 december verwachten.

• Nick v D
Mocht iemand nog accessoires zoeken voor de EV5, ik zat net op de Kai webshop te kijken of er al iets voor de EV5 beschikbaar is en ik zag dat ze 20% korting geven op diverse artikelen dus doe er je voordeel mee.

https://webshop.kia.nl/modellen/ev5/ev5-accessoires

• TamsSH
  • Laatst online: 17:50
Nick v D schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:54:
Mocht iemand nog accessoires zoeken voor de EV5, ik zat net op de Kia webshop te kijken of er al iets voor de EV5 beschikbaar is en ik zag dat ze 20% korting geven op diverse artikelen dus doe er je voordeel mee.

Mooi! Scheelt me weer een paar euro op de anti-slip bak! Thanks!

• JuG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:56

JuG

Nick v D schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:12:
[...]

Voor mij persoonlijk is dit goed nieuws. In de komende week gaat er een GT PlusLine besteld worden voor mij. Dus ik ga niet naar de 22%.
Zeer goed nieuws idd. Zelf had ik me er al bij neergelegd en ik ben dus ook niet voor de Business editie gegaan omdat ik de GT-Line inclusief bepaalde opties wou. Ik kom van een Hybride die qua catalogusprijs op 1000 euro na hetzelfde kostte, in de praktijk ging die bijtelling dus quasi hetzelfde zijn bij 22%. Dat dat nu 18% op de eerste 30K en 22% op de rest wordt, dat zal me ongeveer een 50 euro netto schelen per maand en op jaarbasis toch een mooie 600 euro netto die je elders kan spenderen. Mooi meegenomen.

• JuG

JuG

Ziet er goed uit, ook een GT-PlusLine, exterieur gezien exact zoals ik hem ga krijgen normaal gezien. Toch weer wat lichter dan op de persfoto's of random youtube filmpjes van de versie in Aziè. Wel zoals ik hem verwacht ook, ik vond dat babyblauw echt wel wat hebben. Eens wat anders dan de standaard leasekleur :)

[ Voor 5% gewijzigd door JuG op 28-11-2025 19:31 ]

• EN86
Nick v D schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:48:
[...]

Oh jij hebt al een proefrit kunnen maken?
Ik had gisteren contact met de Kia Dealer in Breda en die gaf aan dat ze nog geen hebben staan en die pas in de week van 15 december verwachten.
Yes. Lekker comfortabel. Wel wat degelijker qua rijgedrag als mijn EV6, maar ook een ander type auto natuurlijk. Nee hij reed heerlijk! Alleen de piepjes nog even snel weten uit te schakelen, is wel wat irritant

• Nick v D
EN86 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:00:
[...]

Yes. Lekker comfortabel. Wel wat degelijker qua rijgedrag als mijn EV6, maar ook een ander type auto natuurlijk. Nee hij reed heerlijk! Alleen de piepjes nog even snel weten uit te schakelen, is wel wat irritant
Ik ben ontzettend benieuwd. Ik rij nu ook een EV6.
In april heb ik een testrit gemaakt in een EV3 en Ford Explorer EV, waarbij de EV3 de winnaar was qua rijcomfort. Ik begreep van de dealer dat de EV5 lekkerder rijdt dan de EV3.

Ik hoop snel een ritje te kunnen maken in een EV5!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47OhSxETXdZfEaniVi_qjXD2PTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4MxFN5FT1aiKlmu4xAnRMCH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iApcazV76ygYlGmMgZlzEJonS0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8GWqFTIrsyJ5W8rLz8oZIlb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-Z4IUzm51SUOsWA9O4S9HkNHnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whJhqdr7LluYtaW0UG2B0uDv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSUazBY-srSThM1FGcl5EI0W8dQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrzyPWBilGUfDRKrHtH5KVzU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kwam bij Van Mossel Kia voor een proefrit in de EV4 maar was benieuwd naar de magma red kleur. De medewerker zei: je kan die kleur bekijken want we hebben een EV5 buiten staan. Persoonlijk vind ik het wel wat hebben. En qua grootte komt ie in het echt groter over, duidelijk een goed midden formaat tussen de EV3 en EV9 in. Een gezin met twee kinderen ging hem proefrijden en ik denk dat je qua ruimte aanbod hiermee prima toe kan.

En de medewerker die ik sprak gaat dit exemplaar zelf rijden. Kan hem geen ongelijk geven. Maar ben zelf ook meer pro kleur boven de zoveelste wit/grijs/zwart tint.

• rick352
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6scx4sDKgmX9DIWVke_jMSckndo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sz3QAhGNbAozTR7wqgWvrfel.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoSma3KwKKc0JvnrmRFka0obRC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxaBfoIpF7BQIbthiMo1NICk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L22hV02bLZk5dOKExMd_1xiE0qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07Ai7jxtuqhNobPmg1Uhs09O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vvbg2oOsoy7tnNRLCqmx898Pm78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uyQPmBYk1WxauWem0mOHOuv.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmorgen proef wijzen rijden in Venlo. Kan geen verschillen ontdekken met het pre-productiemodel. Vond het lastig aan de hand van de impressions een kleur te kiezen, dus destijds voor antraciet gegaan. Maar ik moet zeggen: Blauw staat ‘m echt heel goed!

• dabonkie
rick352 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:18:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vanmorgen proef wijzen rijden in Venlo. Kan geen verschillen ontdekken met het pre-productiemodel. Vond het lastig aan de hand van de impressions een kleur te kiezen, dus destijds voor antraciet gegaan. Maar ik moet zeggen: Blauw staat ‘m echt heel goed!
Zie idd aan het kenteken dat dit als paars aangegeven is. Maar top deze foto! Voor mij bevestiging dat ik blij ben met m’n keuze voor Dark Ocean Blue. Staat ‘m heel goed!

• Anipau
Ik zie foto’s van de Magna Red exemplaar.
Bij welke dealer/plaats?

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Anipau schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:00:
Ik zie foto’s van de Magna Red exemplaar.
Bij welke dealer/plaats?
Van Mossel Kia vestiging Zwolle.
Oude Meppelerweg 2b, 8024 AB Zwolle

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:52

Fjeze

AllesPerfect!

Nick v D schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:54:
Mocht iemand nog accessoires zoeken voor de EV5, ik zat net op de Kai webshop te kijken of er al iets voor de EV5 beschikbaar is en ik zag dat ze 20% korting geven op diverse artikelen dus doe er je voordeel mee.

Jammer dat er nog geen zwarte logo’s zijn voor de EV5. Ik zou graag de Chrome logo’s vervangen door zwart.

Fly or Die

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Pfoe, we hebben precies deze besteld, ook qua uitvoering als ik het goed zie. De kleur is echt wel heel dik, vind ik. Mooier dan de YT-filmpjes die ik er van zag. Wachten tot maart nog!

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Dutch1347
  • Laatst online: 04-12 22:38
Hoor net dat die van mij deze maand binnenkomt. Spannend. Voor men die hem live heeft gezien. Hoe komt de kwaliteit/luxe van het interieur over. Enige waar ik wat bang voor ben… #plastic

• MitchFitch
YouTube: Zeekr 7X vs Tesla Model Y vs Kia EV5 2026 Comparison | New Electric ...

Hmm, hier komt de EV5 minder goed uit de bus dan de Tesla Y of de Zeekr 7. Dit is wel het autstralische model. Zou er verschil zijn met het model uit europa?

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:06
Fjeze schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:34:
[...]

Jammer dat er nog geen zwarte logo’s zijn voor de EV5. Ik zou graag de Chrome logo’s vervangen door zwart.
Even zoeken in het EV3-draadje, daar zijn er een aantal die de logo's (en andere delen) hebben laten wrappen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MitchFitch schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 06:43:
YouTube: Zeekr 7X vs Tesla Model Y vs Kia EV5 2026 Comparison | New Electric ...

Hmm, hier komt de EV5 minder goed uit de bus dan de Tesla Y of de Zeekr 7. Dit is wel het autstralische model. Zou er verschil zijn met het model uit europa?
Ik zie links en rechts wat flinke verschillen, andere midden console, bagger banden (ik denk dat we in de EU andere krijgen) en de software is nog niet helemaal up 2 date.

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-12 12:57
Iemand al een afneembare trekhaak besteld ? En wat kost die ?
In de accesoirelijst kom ik alleen de 13-polige kabelset tegen.
Ik overweeg een GT-Plusline. Ga deze week proefrijden ,ben benieuwd

• Anipau
Goede keuze om de GT PlusLine te nemen.
Ik heb zelf op 13 oktober de Magma Red besteld. Aflevering omstreeks 25 februari, was ook mijn verzoek, want ik ga eerst met mijn “oude” KIA met wintersport.
Helaas kon ik geen trekhaak bij bestellen, want die bestond nog niet. Ik heb wel hiervoor een stelpost ad 1.200,00 euro hiervoor opgenomen.

• JuG

JuG

Zoals TheGhostInc aangaf zijn er wat verschillen. Visueel lijkt mij de grootste aanpassing die bench seat in het midden vooraan:

Afbeeldingslocatie: https://www.thehogring.com/wp-content/uploads/2023/08/The-Hog-Ring-Is-Kia-Bringing-Back-the-Front-Bench-Seat-1.jpeg

bijkomend hebben zij in de koffer zo'n soort opklapbaar tafel ding in de vloer zitten:

Afbeeldingslocatie: https://carsguide-res.cloudinary.com/image/upload/c_fit,h_810,w_1215,f_auto,t_cg_base/v1/editorial/2024-Kia-EV5-Prototype-SUV-Blue-1001x565-(2)_1.jpg

Verder wordt de Europese versie in Zuid-Korea gebouwd en hun versie in China, of dat wat uitmaakt qua kwaliteit laat ik in het midden. Er zijn trouwens zijn nog wel wat verschillen, maar het batterijpakket is de belangrijkste.

De Europese versie heeft een CATL NMC-batterij van 81kwh, hun versie een nieuwere BYD Blade LFP-batterij van 88kwh. De LFP batterij heeft een langere levensduur en is goedkoper te produceren, de NMC batterij daarentegen heeft dan weer een hogere energy density, dus er valt iets meer bereik uit te halen. Ook is die NMC batterij 50kg lichter en dat scheelt dus wel wat qua gevoel en rijgedrag. Tenslotte hebben sommige mensen een afkeer van NMC batterijen vanwege thermal runaways, dus dat de auto in de fik gaat omdat de batterij oververhit geraakt. Maar met liquid cooling tegenwoordig denk ik dat dat allemaal snor zit bij Kia.

Als je hem koopt kan je de overweging maken, ga ik voor een LFP? Of toch NMC? Maakt de levensduur je veel uit? Zeker als je van plan bent om +5 jaar met een wagen te rijden lijkt me interessant om naar te kijken. Zelf lease ik de wagen via mijn werkgever, het maakt me verder weinig uit of ie het na de eerste 4 jaar goed blijft doen of niet.

PS: Al die wijzigingen bij Europese versie zijn vaak om de taksen/boetes te vermijden vanwege Chinese makelij.

[ Voor 48% gewijzigd door JuG op 03-12-2025 09:23 ]

• FJP84
  • Laatst online: 23:15

Vergelijking gaat mijn inziens niet helemaal op als je deze Zeekr Performance met advanced pack vergelijkt met de KIA GT-Line. Daar zit zo ruim 15k EUR verschil tussen. De Zeekr heeft vooralsnog genoeg punten ook om (softwarematig) bij te schaven.

KIA doet het qua prijs/kwaliteit dan volgens zeker mij niet slecht. Jammer dat er geen elektrische trekhaak op kan. Ik heb dat nu en is toch wel erg relaxed, ook al gebruik ik het sporadisch.

Medio december heb ik een proefrit in de GT-Plusline gepland. Ik ben benieuwd naar de responsiviteit van het infotainment. Medio januari nog proefrijden in de Xpeng G6 en G9 en dan een kijken wat het wordt volgend jaar qua lease. Ik vind de Xpengs qua interieur veel gaver en software (development) zit daar wel goed. Achterwiel aandrijving heeft ook mijn voorkeur.

De KIA vind ik van buiten heel erg mooi en zeer geslaagd in het rood. Het is ook wel behoorlijk veel auto voor het geld.

Erg benieuwd naar de ervaringen hier in de tussentijd.

• JuG

JuG

FJP84 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:47:
[...]

Medio december heb ik een proefrit in de GT-Plusline gepland. Ik ben benieuwd naar de responsiviteit van het infotainment.
Die snelheid van het infotainment zit goed imo. Ik heb in oktober uitgebreid met het infotainment zitten spelen bij de dealer en dat leek allemaal heel vlot en goed te gaan. Als je dat vergelijkt met het infotainment uit bv een Kia Ceed SW en zelfs een Hyundai Tucson, lichtsnelheden beter zelfs. Nu, in die generatie wagens is dat ook allemaal gebaseerd op hetzelfde systeem achterliggend, er zit gewoon een andere skin over. Het zou me zelfs niet verbazen dat in al die wagens dezelfde processor zit en enkel het display verschilt. Volgens mij kopen die dat gewoon in batches aan om de prijs te drukken doorheen de groep. In die twee wagens gebruik(te) ik het standaard menu ook zo weinig mogelijk, gewoon naar de instellingen gaan en iets kleins wijzigen voelt bv al aan als een straf.

In de EV5 voelde dat helemaal niet zo aan, alles ging gewoon lekker vlot en nergens had ik het gevoel dat ik moest wachten op iets.

[ Voor 22% gewijzigd door JuG op 02-12-2025 10:58 ]

• JuG

JuG

FJP84 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:47:
[...]

Ik vind de Xpengs qua interieur veel gaver en software (development) zit daar wel goed. Achterwiel aandrijving heeft ook mijn voorkeur.
De Xpeng G6 was eigenlijk de wagen die ik oorspronkelijk wou toen ik doorkreeg dat ik een nieuwe mocht bestellen, het leek me zowel qua ruimte, technologie, software, etc de perfecte leasebak om te kiezen op dit moment. De EV5 staat me wel veel meer aan qua looks, die vind ik er veel stoerder uitzien maar qua performance en software is ie niet zo cutting edge. Dat laatste is natuurlijk ook geen ramp, als je hier op Tweakers in de Zeekr en Xpeng topics gaat meelezen, dan zie je soms wel rare bugs en irritante dingen voorbijkomen

De lease configuratie-tool van Alphabet had ook een voorkeur voor de EV5, die zit een beetje raar in mekaar en de G6 was niet beschikbaar voor mij. Dat had ook niks met de catalogusprijs te maken, want er stonden wagens in die meer dan 10K duurder zijn. Die kon ik wel bestellen, maar een G6 of Zeekr 7x dan weer niet. Tesla's waren ook niet beschikbaar, maar dat komt omdat die in de ban zijn bij mijn werkgever, dat wist ik dus al wel. Ook opvallend, bij de EV5 stond de GT-Plusline er niet tussen, de GT-Line wel en die heb ik dan ook gekozen.

[ Voor 7% gewijzigd door JuG op 02-12-2025 09:09 ]

• EN86

• JuG

JuG

Nee dat kan niet, dit is aftermarket. Dit is een Chinese installer van ambient lighting, die gebruiken gewoon de originele ambient lighting die er al in zit, halen die er uit en steken daar hun eigen versie in. Ik heb met de ambient lighting gespeeld bij de dealer destijds, dat volgt ofwel de drive mode of staat fixed op een eigen gekozen kleur. Verder was die een pak dimmer dan in die video, al was het overdag uiteraard. Zo fel als in de video hoeft voor mij ook niet, dan is het een beetje een botsauto op de kermis.

[ Voor 25% gewijzigd door JuG op 02-12-2025 15:24 ]

• EN86
JuG schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:22:
[...]

Nee dat kan niet, dit is aftermarket. Dit is een Chinese installer van ambient lighting, die gebruiken gewoon de originele ambient lighting die er al in zit, halen die er uit en steken daar hun eigen versie in. Ik heb met de ambient lighting gespeeld bij de dealer destijds, dat volgt ofwel de drive mode of staat fixed op een eigen gekozen kleur. Verder was die een pak dimmer dan in die video, al was het overdag uiteraard. Zo fel als in de video hoeft voor mij ook niet, dan is het een beetje een botsauto op de kermis.
Ja eens met je hoor, ik vond het ook wat overdreven. Wat licht is wel leuk natuurlijk maar het moet geen kermis worden

• vinno86

De Model Y is ook eigenlijk een "betere" auto dan de EV5 denk ik, efficiënter, sneller laden, Tesla ecosysteem etc.

Maar looks zijn ook wat waard en daar verliest de Tesla in mijn mening zwaar van de EV5.. zeker als je op zoek bent naar SUV achtige auto want een Tesla is gewoon een uit de kluiten gewassen coupe.

Daarnaast wordt je bekant depressief van het interieur, ik ben best te porren voor minimalisme maar in een Tesla zit letterlijk alleen een grote tablet met een Playmobil stuurtje ernaast.. meer niet.

Maar lekker rijden doen ze wel en technisch zitten ze ook goed in elkaar.

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:11
Voor veel mensen in Europa vallen natuurlijk ook Chinese auto's en Tesla af.

• dabonkie
🙌 Ik ben vandaag door de dealer gebeld. Ik mag mijn EV5 volgende week donderdag ophalen 🙌

• twilight7
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:29
dabonkie schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:41:
🙌 Ik ben vandaag door de dealer gebeld. Ik mag mijn EV5 volgende week donderdag ophalen 🙌
Dat maakt jou wsl één van de eerste :9~ jaloers..

• EN86
Welke heb je exact, kleur en 'versie'?
Veel plezier alvast

• MitchFitch
Aaah nice! Wanneer had je de bestelling gedaan? Dat moet vroeg zijn geweest!

• dabonkie
twilight7 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:24:
[...]

Dat maakt jou wsl één van de eerste :9~ jaloers..
Toch nog een kleine kink in de kabel haha.... Wordt paar dagen later (dinsdag 16 december). Betaling van de auto door de werkgever heeft iets meer verwerkingstijd nodig :) . Maar mag de pret niet drukken
EN86 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:52:
[...]

Welke heb je exact, kleur en 'versie'?
Veel plezier alvast
Ik heb de GT-Line Business Editition, Dark Ocean Blue. Deze ook omwille van de, toen nog, verdwijnende 17% bijtelling. Achteraf gezien hadi k wel voor een GT-Plus Line kunnen gaan, maar bij bestellen was toen nog niet duidelijk of die op tijd binnen zouden zijn. Ben overigens gewoon blij met deze keuze
MitchFitch schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:58:
[...]

Aaah nice! Wanneer had je de bestelling gedaan? Dat moet vroeg zijn geweest!
Op 7 oktober heeft mijn werkgever de offerte goedgekeurd. Dus ongeveer 2 maanden geleden. Dus het is nog vrij vlot gegaan.

• MitchFitch
Op 7 oktober heeft mijn werkgever de offerte goedgekeurd. Dus ongeveer 2 maanden geleden. Dus het is nog vrij vlot gegaan.
Ooh dat is nog snel gegaan inderdaad! Hier is de bestelling 26 september gedaan. Maar wel gravity grey.

• rafdom
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 06-12 05:10
dabonkie schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:38:

Ik heb de GT-Line Business Editition, Dark Ocean Blue. Deze ook omwille van de, toen nog, verdwijnende 17% bijtelling. Achteraf gezien hadi k wel voor een GT-Plus Line kunnen gaan, maar bij bestellen was toen nog niet duidelijk of die op tijd binnen zouden zijn. Ben overigens gewoon blij met deze keuze
Gefeliciteerd! Afgelopen weekend, tijdens de EV5 testrit bij Kia Van Mossel Hengelo, arriveerde er net een EV5 Business Edition in de kleur Dark Ocean Blue vanuit de haven. Misschien ben jij wel de gelukkige die hem mag krijgen. ;)

• Pilsch
  • Laatst online: 22:10
Vandaag is de MORNING CHANT
Vehicles Carrier, IMO 9663300 in Rotterdam gelost. Zouden hier ook de GT Bussines line op zitten. Ik verwacht zelf van wel aangezien de mijne over 2 weken zeker bij de dealer zou aankomen. We zullen zien wanneer de eerste grote batch op kenteken gaat.

• dabonkie
rafdom schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:21:
[...]

Gefeliciteerd! Afgelopen weekend, tijdens de EV5 testrit bij Kia Van Mossel Hengelo, arriveerde er net een EV5 Business Edition in de kleur Dark Ocean Blue vanuit de haven. Misschien ben jij wel de gelukkige die hem mag krijgen. ;)
Die van mij is afgeleverd bij Kia Wensink Almere :)
Heb zojuist m'n kenteken al doorgekregen. Dus voorpret kan al beginnen haha.

• vinno86
dabonkie schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:34:
[...]

Die van mij is afgeleverd bij Kia Wensink Almere :)
Heb zojuist m'n kenteken al doorgekregen. Dus voorpret kan al beginnen haha.
Benieuwd wanneer we de eerste EV5's op de weg gaan zien, zal vervelend worden voor de mensen (zoals ik) die nog 3-4 maanden moeten wachten :(

• TamsSH
  • Laatst online: 17:50
Zojuist bij Hedin Alkmaar geweest. Daar staat nog geen EV5 in de showroom maar hij wordt binnen twee weken verwacht. Wel vreemd want volgens mij bestrijken ze best een groot gebied.

De door mij bestelde GT-PlusLine staat nu op 19 februari.

• dabonkie
vinno86 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:16:
[...]

Benieuwd wanneer we de eerste EV5's op de weg gaan zien, zal vervelend worden voor de mensen (zoals ik) die nog 3-4 maanden moeten wachten :(
Ik weet iig dat er 1 op dinsdag 16 december na 11:00 uur op de weg rijdt 😅. Heb ze eerlijk gezegd, en ik zit vrij veel op de weg, nog niet gezien. Maar proefrit rijders zullen toch wel het en der te zien moeten zijn. Maar moet je die maar net treffen uiteraard.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:36
TamsSH schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:30:
Zojuist bij Hedin Alkmaar geweest. Daar staat nog geen EV5 in de showroom maar hij wordt binnen twee weken verwacht. Wel vreemd want volgens mij bestrijken ze best een groot gebied.

De door mij bestelde GT-PlusLine staat nu op 19 februari.
Mocht je er een live willen zien, bij Hedin in Purmerend staat een GT PlusLine in de showroom.

• Frietkot
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:07
Vandaag een proefrit gemaakt met de EV5 GT Plusline bij Kia Zeeuw & Zeeuw in Nootdorp.
De auto staat daar buiten voor de dealer en is toegankelijk mochten mensen een kijkje willen nemen.

Overall, best onder de indruk van de auto. Ik rijd momenteel in een Tesla Model Y 2024 (dus geen Juniper).
Mocht trouwens even meekijken op het scherm van de verkoper, er zijn op dit moment 69 Kia GT business editions op zee en 10 (allemaal zwarte) GT Pluslines op zee. Huidige levertijd voor een GT Plusline ~4maanden.

Pluspunten:
+ Vering erg lekker, niet te stijf en niet te soft (geen “deining” gedrag)
+ CarPlay Google Maps navigatie instructies zichtbaar in HUD
+ Erg stil, ook bij 100km/u. Vanaf 110/120km/u begin je de wind wel harder te horen
+ Achteruit rijden is een “zoomend” geluid, gelukkig geen Kia Niro praktijken. De buurvrouw heeft een Kia Niro en de hele straat is s’ochtends wakker als ze weg rijdt
+ Voldoende vermogen, maar het is zeker geen XC40 P8 of Tesla.
+ Veel licht en veel zicht om je heen
+ Grote buitenspiegels, dat is erg fijn voor het overzicht
+ Flinke beenruimte op de achterbank, maar het is geen Zeekr 7X ruimte
+ 230v/16A stopcontact in de achterbak

Minpunten:
- Motorkap vibreert als je harder dan 100-110km/u rijdt. Dit vind ik erg storend en mogelijk zelfs een dealbreaker! Ik weet dat de Xpeng G9 hier ook last van heeft/had.
- Veel irritante piepjes, hopelijk kunnen deze makkelijk collectief worden uitgezet
- Kia navigatie hopeloos out to date. Stuurde me over een weg die al 1,5 jaar dicht is voor auto’s (fietspad geworden)
- Oplaadpunt aan de voorkant van de auto, dat vind ik minder praktisch. Het liefste parkeer ik altijd achteruit en dan is dit echt minder. Tesla superchargers altijd vooruit inparkeren dan...
- Je kan niet schakelen tussen P en R als de auto nog lichtjes beweegt de andere kant op. Dus schakelen van P naar R als de auto lichtjes naar voren rolt of andersom. Dat is wel fijn en kan wel in een Volvo EX40 en Tesla
- Massagefunctie alleen op bestuurdersstoel en niet bij bijrijder
- Veel plastic. Heel veel plastic
- Scherm is horizontaal en kleiner in vergelijking met andere autos (maar dat kon je van te voren zien op foto’s)

Vragen:
Hoe makkelijk is het uitzetten van allerlei piepjes (max snelheid, attentie op de weg)?
Hoe goed werkt de zelfrijdende functie? Komt dit enigszins in de buurt van Tesla? dit heb ik onvoldoende kunnen testen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 53% gewijzigd door Frietkot op 06-12-2025 21:55 ]

• jjbdelissen
  • Laatst online: 20:50
vinno86 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:16:
[...]

Maandag 10:30 mag ik de mijne ophalen. Dan in ieder geval al eentje meer:)

• gurbo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:44
Bedankt voor alle ervaringen hier! Ik heb een Kia EV5 GT-Line in Gravity Grey (lease) besteld, maar heb nog niet echt in het voertuig gereden – alleen een pre-productiemodel gezien. Ik wil graag mijn overwegingen delen; misschien heeft iemand daar iets aan.

Keuzeproces
Via mijn werkgever kon ik uit een beperkt aanbod kiezen. Mijn voornaamste eis was voldoende ruimte achterin voor drie grote pubers. De Mercedes EQB viel af omdat de middenzitting te krap uitviel en je zijwaarts dicht tegen het dak aankomt. De Renault E-Scénic bood onvoldoende hoofdruimte achterin. De Smart #5 had ook een zee van ruimte achterin, was goed afgewerkt en heeft een mooi infotainment systeem maar stond niet op de lease lijst (en ik denk niet dat ik voor Smart had gekozen). Chinese EVs stonden niet op de lijst, maar ik had ze ook niet overwogen. De EV5 sprak me aan vanwege het design, de ruime binnenruimte en het comfort. Wat me vooral opviel: op de middenzitting kun je je voeten (ook bij maat 46) fijn op de grond zetten – dat is niet altijd vanzelfsprekend bij de EV's in dit segment.

Momenteel rijd ik een Tesla Model Y (2022), waarmee ik erg tevreden ben – ook achterin is deze auto heel royaal voor drie pubers. De Juniper model Y zou prima aan mijn eisen voldoen, maar is voor mij afgevallen vanwege de recente koers van de topman van het merk (ik heb er volledig begrip voor dan anderen dit minder belangrijk vinden ;) ).

Audio- en infotainmentsysteem
Bij de dealer heb ik een half uurtje naar het premium Harman Kardon audiosysteem in een EV4 geluisterd. Volgens de dealer komt het infotainmentsysteem overeen met die van de EV5. Ik ben geen audiofiel, maar ik geniet onderweg graag van muziek en podcasts. Mijn indruk was dat het net iets minder goed klinkt dan mijn huidige Model Y, maar zeker goed genoeg voor mijn behoeften. Ik durfde echter niet op het standaardsysteem over te stappen en ben daarom voor de GT-Line gekozen en niet de GT-Line Business met het standaard audio systeem.

Het infotainmentsysteem reageert vlot en ziet er prima strak uit. De Spotify-bediening is wel een stapje terug ten opzichte van de Model Y. Het EV5 infotainment systeem voelt als een verademing ten opzichte van mijn eerdere ervaring met de Volkswagen ID.4 van drie tot vier jaar geleden (al weet ik niet of die inmiddels verbeterd is).

De keuze
Door het bekijken van een tal van review filmpjes van de EV5 heb ik het aangedurfd om hem zonder te hebben gereden te bestellen. Ik vind de overstap van de Model Y nog een beetje spannend qua infotainment, maar weet zeker dat het goed komt. De EV5 ziet er stoer uit en je krijgt veel auto voor je geld.

• vinno86
Frietkot schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:10:
Vandaag een proefrit gemaakt met de EV5 GT Plusline bij Kia Zeeuw & Zeeuw in Nootdorp.
De auto staat daar buiten voor de dealer en is toegankelijk mochten mensen een kijkje willen nemen.

Overall, best onder de indruk van de auto. Ik rijd momenteel in een Tesla Model Y 2024 (dus geen Juniper).
Mocht trouwens even meekijken op het scherm van de verkoper, er zijn op dit moment 69 Kia GT business editions op zee en 10 (allemaal zwarte) GT Pluslines op zee. Huidige levertijd voor een GT Plusline ~4maanden.

Pluspunten:
+ Erg stil, ook bij 100km/u. Vanaf 110/120km/u begin je de wind wel harder te horen
+ Achteruit rijden is een “zoomend” geluid, gelukkig geen Kia Niro praktijken. De buurvrouw heeft een Kia Niro en de hele straat is s’ochtends wakker als ze weg rijdt

Minpunten:
- Motorkap vibreert als je harder dan 100-110km/u rijdt. Dit vind ik erg storend en mogelijk zelfs een dealbreaker! Ik weet dat de Xpeng G9 hier ook last van heeft/had.
- Veel irritante piepjes, hopelijk kunnen deze makkelijk collectief worden uitgezet
- Kia navigatie hopeloos out to date. Stuurde me over een weg die al 1,5 jaar dicht is voor auto’s (fietspad geworden)
- Oplaadpunt aan de voorkant van de auto, dat vind ik minder praktisch. Het liefste parkeer ik altijd achteruit en dan is dit echt minder. Tesla superchargers altijd vooruit inparkeren dan...
- Je kan niet schakelen tussen P en R als de auto nog lichtjes beweegt de andere kant op. Dus schakelen van P naar R als de auto lichtjes naar voren rolt of andersom. Dat is wel fijn en kan wel in een Volvo EX40 en Tesla
- Scherm is horizontaal en kleiner in vergelijking met andere autos (maar dat kon je van te voren zien op foto’s)

Vragen:
Hoe makkelijk is het uitzetten van allerlei piepjes (max snelheid, attentie op de weg)?
Hoe goed werkt de zelfrijdende functie? Komt dit enigszins in de buurt van Tesla? dit heb ik onvoldoende kunnen testen

***members only***
Dat oplaadpunt aan de voorkant is iets waarvan ik nu al weet dat het me meerdere "Ohja pfff kan beter vooruit inparkeren" momenten gaat opleveren, maar goed je kan niet altijd alles hebben bij een auto denk ik.

Heb m'n benzine dop ook liever aan de rechterkant zitten bijvoorbeeld :P

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:25
Frietkot schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:10:

Pluspunten:

Minpunten:

Vragen:

***members only***
b]Motorkap vibreert als je harder dan 100-110km/u
Pff hoop wel dat ze hier iets op gaan verzinnen,heb de auto ook besteld zonder er een meter mee gereden te hebben.
Hoop ook dat er een makkelijke manier is om naar een stand te gaan je persoonlijke instellingen.
Kom van een Renault Scenic waar met 2 keer drukken op een knop alles naar wens ingesteld staat

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

jjbdelissen schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:22:
[...]

Maandag 10:30 mag ik de mijne ophalen. Dan in ieder geval al eentje meer:)
Mooi, een (of DE) eerste hier volgens mij. Benieuwd naar je eerste indruk/ervaringen.

Fly or Die

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:01
Vandaag een proefrit kunnen maken in een gt-plusline. Deze is dus van wat meer opties voorzien dan de door mij bestelde versie, maar ach…

Ik vond de auto erg prettig rijden. Stil aan boord, niet deinen en gewoon lekker vlot reageren. Voor een EV zijn het geen schokkende prestaties. Maar ik koop een doodnormale gezinsauto en geen racemonster. Met een kindje van enkele weken oud op de achterbank rij je toch niet snel en risicovol (ik niet althans). Stoelen zitten prima (met mijn 1,9m) en dan blijft er nog genoeg plek op de achterbank over.

Volgens mij las ik hierboven ergens iets over klapperen van de motorkap op de snelweg. Ik heb daar helemaal niks van gezien en gehoord (bij 130km/u). One pedal drive is nieuw voor mij en lukte al redelijk aan het einde van de rit. Hoewel ik nog wat te vroeg stilstond voor de stopstreep.

Al met al iets om naar uit te kijken. Levering begin februari ‘moet’ gehaald worden want ik wil nu toch wel graag met deze auto op vakantie gaan medio februari.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lseAY2IDVTgqvurT-kR2GLLPHc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AzxaADj5z3LI1XAoBAKAhJ3A.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door marcelcee op 08-12-2025 18:02 ]

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

marcelcee schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:58:
Vandaag een proefrit kunnen maken in een gt-plusline. Deze is dus van wat meer opties voorzien dan de door mij bestelde versie, maar ach…

Ik vond de auto erg prettig rijden. Stil aan boord, niet deinen en gewoon lekker vlot reageren. Voor een EV zijn het geen schokkende prestaties. Maar ik koop een doodnormale gezinsauto en geen racemonster. Met een kindje van enkele weken oud op de achterbank rij je toch niet snel en risicovol (ik niet althans). Stoelen zitten prima (met mijn 1,9m) en dan blijft er nog genoeg plek op de achterbank over.

Volgens mij las ik hierboven ergens iets over klapperen van de motorkap op de snelweg. Ik heb daar helemaal niks van gezien en gehoord (bij 130km/u). One pedal drive is nieuw voor mij en lukte al redelijk aan het einde van de rit. Hoewel ik nog wat te vroeg stilstond voor de stopstreep.

Al met al iets om naar uit te kijken. Levering begin februari ‘moet’ gehaald worden want ik wil nu toch wel graag met deze auto op vakantie gaan medio februari.

[Afbeelding]
Welke versie heb je besteld? Zit er veel verschil in qua opties?

Ik wacht op de GT-Bussiness line welke besteld is.

Fly or Die

• jjbdelissen
Fjeze schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:41:
[...]

Mooi, een (of DE) eerste hier volgens mij. Benieuwd naar je eerste indruk/ervaringen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcZrn7GBemqu_Mri003HRHJg0x4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCeeVC5Eth0Ox30EMAXAaoio.jpg?f=fotoalbum_large

Als achtergrond: ik kom van een Ceed PHEV SW (2021) en heb geen proefrit kunnen maken voordat ik kon bestellen. Ging er dus redelijk onbevooroordeeld in; maar wát een verschil met de Ceed (ja duh). Vooral de stilte binnenin, ruim zicht rondom en goede zitting van de stoel vielen me op. Vandaag alleen van de garage naar huis, dus pas een kort ritje gehad, maar tot nu toe echt wel een juiste keuze. Kijken of het zo blijft :)

Ohja, de piepjes waar we het allemaal over hebben: dit valt zover wel mee, en ze zijn ook niet echt hard. Morgen eens kijken welke allemaal uit kunnen en welken software matig allemaal terugkomen na herstart.

• JuG

JuG

Fjeze schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:17:
[...]

Welke versie heb je besteld? Zit er veel verschil in qua opties?

Ik wacht op de GT-Bussiness line welke besteld is.
Ik geloof dat Marcel de Plus Advanced in bestelling heeft staan, dus tov de GT line:

- GT Line styling
- HDA 2.0
- LED projectie lampen
- Massage functie bestuurdersstoel

En tov GT Plus line:

- Digital Key
- Dode hoek camera
- 360 camera
- V2L adapter
- HUD

• marcelcee
JuG schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:35:
[...]

Ik geloof dat Marcel de Plus Advanced in bestelling heeft staan, dus tov de GT line:

- GT Line styling
- HDA 2.0
- LED projectie lampen
- Massage functie bestuurdersstoel

En tov GT Plus line:

- Digital Key
- Dode hoek camera
- 360 camera
- V2L adapter
- HUD
Helemaal correct. En ik had de gt plus line mee vandaag. Die dode hoek camera werkte toch wel erg fijn, die ga ik wel missen.

Oja @jjbdelissen , de verkoper zei vandaag dat er een snelkoppeling bestaat om piepjes van snelheid en lane departure uit te zetten. Voor beide zaken een aparte knop (dus twee knoppen) op het stuur ingedrukt houden. En dan staat het voor die rit uit. Weet even niet welke knoppen, maar in die hoek zou je het kunnen zoeken. Veel fijne kilometers gewenst!

• jjbdelissen
marcelcee schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:49:
[...]

Helemaal correct. En ik had de gt plus line mee vandaag. Die dode hoek camera werkte toch wel erg fijn, die ga ik wel missen.

Oja @jjbdelissen , de verkoper zei vandaag dat er een snelkoppeling bestaat om piepjes van snelheid en lane departure uit te zetten. Voor beide zaken een aparte knop (dus twee knoppen) op het stuur ingedrukt houden. En dan staat het voor die rit uit. Weet even niet welke knoppen, maar in die hoek zou je het kunnen zoeken. Veel fijne kilometers gewenst!
Klopt, hebben ze me ook laten zien, maar dat is eenmalig. Die staan volgende keer weer aan.
Overigs niet heel erg storend, denk dat je ze na een week niet meer hoort :)

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

marcelcee schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:49:
[...]

Ja die dodehoek camera had ik ook in de Tesla Model Y, en vond ik ook heel prettig. Wegens overstap naar andere baan heb ik de Tesla in geleverd en nu een Kia EV5 GT Bussiness line besteld. Heel erg benieuwd hoe die gaat bevallen t.o.v. de Model Y (rwd standaard range).
Ik verwacht de auto eind december.

Fly or Die

• marcelcee
jjbdelissen schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:19:
[...]

Klopt, hebben ze me ook laten zien, maar dat is eenmalig. Die staan volgende keer weer aan.
Ja is wel een handeling die je bij elke rit moet uitvoeren (EU-wetgeving als ik me niet vergis). Misschien valt het mee ja, maar elke keer piepjes als je 3km/u te hard gaat… gaat ergens ook wel vervelen.

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

jjbdelissen schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:19:
[...]

Dit is een makkelijke handeling dus? Het zou mij vooral gaan om de 3km/u te hard. Dat heeft mijn voorloop auto nu ook (Peugeot 308) en daar moet je het elke keer via een snelkoppeling in een menu uitzetten. Dan is een knop op het stuur toch wel echt prettiger.

Fly or Die

• EN86
Fjeze schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:11:
[...]

Dit is een makkelijke handeling dus? Het zou mij vooral gaan om de 3km/u te hard. Dat heeft mijn voorloop auto nu ook (Peugeot 308) en daar moet je het elke keer via een snelkoppeling in een menu uitzetten. Dan is een knop op het stuur toch wel echt prettiger.
Waarschijnlijk dan dus 2 knopjes aan de linkerkant op je stuur ingedrukt houden. Is nu 1 bij m'n EV6 maar in m'n proefrit kon ik het ook niet uit krijgen dus welke zijn het?

Daarnaast i-pedal op max. krijgen kreeg ik ook niet voor elkaar, alleen tot level 3...

• marcelcee
Fjeze schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:11:
[...]

Volumeknop ingedrukt houden blijkbaar (Nederlands accent much):

YouTube: This is how to turn off speed warning beep (ISA) in a Kia EV3.

Ik neem maar even aan dat de EV3 en EV5 zich op dezelfde wijze laten bedienen.

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

marcelcee schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:35:
[...]

Volumeknop ingedrukt houden blijkbaar (Nederlands accent much):

YouTube: This is how to turn off speed warning beep (ISA) in a Kia EV3.

Ik neem maar even aan dat de EV3 en EV5 zich op dezelfde wijze laten bedienen.
Dat is wel een makkelijkere manier, zeker voor iets wat je elke rit moet doen.

Fly or Die

• FJP84
Iemand al eens gezien hoe die matte lak versie eruit ziet op de EV5?

Eind december ga ik proefrijden in de EV5 GT Plusline. Ik ben erg benieuwd komende uit een Skoda Enyaq.

De Enyaq is me goed bevallen, en ook als is de Software in de nieuwe versie verbeterd, komende 5 jaar weer wat nieuws heeft ook wel weer wat.

Dan medio januari nog een laatste keer een paar Xpengs aan de tand voelen en dan de knoop doorhakken.

Xpeng staat hoog op de shortlist met name de G9 (SR of LR) maar is aan de prijs. G6 (LR of Performance is het alternatief ).

Daar is sinds kort de KIA EV5 bijgekomen. Deze vind ik weer mooier dan de G6, en zal waarschijnlijk qua netto leasekosten wel de meest interessante zijn. Verder wel een keuze tussen een paar uitersten.

Iemand anders nog Xpeng overwogen en voor de KIA EV5 gekozen?

• Nick v D
FJP84 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:40:
Iemand al eens gezien hoe die matte lak versie eruit ziet op de EV5?

Eind december ga ik proefrijden in de EV5 GT Plusline. Ik ben erg benieuwd komende uit een Skoda Enyaq.

De Enyaq is me goed bevallen, en ook als is de Software in de nieuwe versie verbeterd, komende 5 jaar weer wat nieuws heeft ook wel weer wat.

Dan medio januari nog een laatste keer een paar Xpengs aan de tand voelen en dan de knoop doorhakken.

Xpeng staat hoog op de shortlist met name de G9 (SR of LR) maar is aan de prijs. G6 (LR of Performance is het alternatief ).

Daar is sinds kort de KIA EV5 bijgekomen. Deze vind ik weer mooier dan de G6, en zal waarschijnlijk qua netto leasekosten wel de meest interessante zijn. Verder wel een keuze tussen een paar uitersten.

Iemand anders nog Xpeng overwogen en voor de KIA EV5 gekozen?
Ik zag dit filmpje: YouTube: This battery is huge - Kia EV5 review met de iceberg green matte.
Het is wel een versie uit Nieuw-Zeeland maar de kleuren zijn hetzelfde als hier in EU.
Op basis van dit filmpje hebben wij de keuze gemaakt voor deze kleur, dus iceberg green matt.

Ik hoop dat deze week de auto (GT-PlusLine) daadwerkelijk besteld gaat worden door onze wagenparkbeheerder.

• FJP84
Hier vanaf 5:22 een 10-80% laadsessie. Natuurlijk niet een DC laadmonster, maar wel een hele nette laadcurve al zeg ik het zelf:

• beschuit

beschuit

Merkwaardig, volgens de specs moet hij 150kW kunnen halen, het hoogste wat ik zie is even 120kW.

• vinno86
beschuit schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:59:
Merkwaardig, volgens de specs moet hij 150kW kunnen halen, het hoogste wat ik zie is even 120kW.
Hij geeft in het begin aan dat het met het conditioneren van de batterij niet goed is gegaan dus het is "koud" laden geweest zeg maar.

Ik heb momenteel geen EV maar van wat ik hoor en lees laad een EV soms gewoon niet met vol vermogen en dat kan dan aan allerlei factoren liggen.. ook de lader zelf eventueel.

• beschuit

beschuit

Ah, OK, mijn Frans is niet best (ik kan net een bier bestellen) en dat had ik even gemist ;-)

• JuG

JuG

beschuit schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:59:
Ik heb nog geen EV gehad maar ik heb wel veel collega's met eentje en natuurlijk ook zelf al heel wat research gedaan. Wat me bij blijft is dat het max aantal KW niets zegt over hoe snel je effectief zal laden, zowel positief als negatief. De getallen zeggen ook vrij weinig, het is altijd de piek die ze vermelden bij de merken en nooit wat er constant gehaald wordt. Die piek van 150KW zal je dus zeker wel eens zien bij de EV5, maar doorgaans zal je, gok ik, een meer consistente 120-130KW tegenkomen.

In uitzonderlijke gevallen zal het zeker voorvallen, maar volgens mij moet alles dan meezitten. De pre-conditioning, de laadcurve van de wagen zelf, de lader, temperatuur, drukte aan de laadstations, etc. Als ik het goed begrijp is de laadcurve van de EV5 wel vrij vlak, waarschijnlijk zal ie dus lang aan pakweg 120-130KW kunnen laden, bij anderen zakt dat bv veel sneller of is de curve vrij grillig, ook al is hun piek veel hoger geadverteerd. Het is maar wat je verkiest

Zolang ik de wagen op een halfuurtje tot 80% kan brengen is het voor mij ok. De gouden regel is blijkbaar, als je met een wagen minstens 300km kan rijden en hem op 30min tot 80% kan snelladen, dan zit je eigenlijk altijd goed. Na pakweg 300km zal je toch eens een pauze pakken en zeker als je, zoals in mijn geval, met kleine kinderen zit, dan moet dat ook gewoon. Niet tegenstaande, een wagen van 100KWh met een laadnsnelheid van 350KW, dat zal ook lekker zijn hoor. Maar de prijs zal er ook naar zijn gok ik :)

[ Voor 4% gewijzigd door JuG op 10-12-2025 11:23 ]

• beschuit

beschuit

Ik heb eerst een Niro uit 2018 gereden (1 fase, dat schoot lekker op aan de laadpaal...), 50kW laden. Rij nu een Ioniq 6, en dat is niet normaal. Toilet, koffie halen en de auto is al klaar.
Stap over op een EV5 want ik vind hem bruter, maar 30 minuten ipv een kwartiertje is even wennen.

• JuG

JuG

beschuit schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:27:
Ik heb eerst een Niro uit 2018 gereden (1 fase, dat schoot lekker op aan de laadpaal...), 50kW laden. Rij nu een Ioniq 6, en dat is niet normaal. Toilet, koffie halen en de auto is al klaar.
Stap over op een EV5 want ik vind hem bruter, maar 30 minuten ipv een kwartiertje is even wennen.
Ik gok dat als je die 15min gewend bent, dan is dat niet zo leuk in het begin. Alles went uiteindelijk en uiteraard wil je altijd vooruitgang als een nieuwe wagen krijgt. Zelf kom ik van Mercedes CLA Shooting Brake 2018, Hyundai Tucson 2022 (en nu een Kia Ceed SW uit 2021 als vervangwagen). Voor mij is de EV5 op alle vlakken ofwel even goed of beter als de Tucson (prestaties, ruimte, etc). De laadsnelheid had beter gekund en ik had ook liever een 800V systeem gehad bv. Maar ik denk je bij deze wagen dan zeker 10K er bij mag tellen en dan valt ie uit de boot voor velen.

• vinno86
JuG schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:36:
[...]

Ik gok dat als je die 15min gewend bent, dan is dat niet zo leuk in het begin. Alles went uiteindelijk en uiteraard wil je altijd vooruitgang als een nieuwe wagen krijgt. Zelf kom ik van Mercedes CLA Shooting Brake 2018, Hyundai Tucson 2022 (en nu een Kia Ceed SW uit 2021 als vervangwagen). Voor mij is de EV5 op alle vlakken ofwel even goed of beter als de Tucson (prestaties, ruimte, etc). De laadsnelheid had beter gekund en ik had ook liever een 800V systeem gehad bv. Maar ik denk je bij deze wagen dan zeker 10K er bij mag tellen en dan valt ie uit de boot voor velen.
Klopt, denk dat we hier allemaal graag die 800v hadden gehad maar als de EV5 met 800v uitgekomen zou zijn dat heel veel mensen dan niet in dit topic zaten die er nu wel zijn.

Dan was de instap prijs wat je nu betaalt voor een GT Line.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:54
vinno86 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:38:
[...]

Klopt, denk dat we hier allemaal graag die 800v hadden gehad maar als de EV5 met 800v uitgekomen zou zijn dat heel veel mensen dan niet in dit topic zaten die er nu wel zijn.

Dan was de instap prijs wat je nu betaalt voor een GT Line.
Ik denk dat dit ook wel meevalt, bij de Smart #5 is het verschil tussen de 400volt Pro en de 800volt Pro+ 5000 euro, maar daar krijg je dan ook een accu van 100 kWh ipv 76 kWh voor + 22 kW laden en nog wat extra leuke gimmicks ... Ik zou zeggen dat KIA er in de praktijk max 1 a 2 duizend euro extra voor een 400volt architectuur kwijt is.. Bovendien hebben ze de techniek al in huis...

Maar waarschijnlijk verkoopt hij ook zonder prima, en is hij toch net iets goedkoper te produceren zo.

• EN86
Veel plezier vandaag, we horen de 1e ervaring graag 😉

• JuG

JuG

jeeedeee schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:49:
[...]

Ik denk dat dit ook wel meevalt, bij de Smart #5 is het verschil tussen de 400volt Pro en de 800volt Pro+ 5000 euro, maar daar krijg je dan ook een accu van 100 kWh ipv 76 kWh voor + 22 kW laden en nog wat extra leuke gimmicks ... Ik zou zeggen dat KIA er in de praktijk max 1 a 2 duizend euro extra voor een 400volt architectuur kwijt is.. Bovendien hebben ze de techniek al in huis...

Maar waarschijnlijk verkoopt hij ook zonder prima, en is hij toch net iets goedkoper te produceren zo.
Ze zullen wel een instapprijs vastgelegd hebben waar ie echt niet over mocht, gewoon om bv in de leasemarkt goed te kunnen scoren. Ik had het ook liever anders gezien, maar ik vind dat we voor het budget wel enorm veel auto in de plaats krijgen. De smart #5 leek me ook interessant toen ik moest kiezen, die zag er ook goed uit. Maar net zoals bij de Xpeng G6 of Zeekr 7x, niet beschikbaar via Alphabet binnen mijn leasebudget, ondanks het feit dat er duurdere wagens wel beschikbaar waren.

• beschuit

beschuit

De digital sleutel die in de GT Plusline zit, bedoelen ze daarmee dat je telefoon je sleutel is?

[ Voor 9% gewijzigd door beschuit op 11-12-2025 13:05 ]

• EN86
beschuit schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:52:
De digital sleutel die in de GT Plusline zit, bedoelen ze daarmee dat je telefoon je sleutel is?
Yes

• ITert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-12 13:24
beschuit schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:52:
Zie ook https://www.kia.com/in/Kia-connect/kia-digital-key.html

• dabonkie
EN86 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 06:54:
[...]

Veel plezier vandaag, we horen de 1e ervaring graag 😉
Ga ‘m dinsdag pas halen. Betaling (zakelijk werken ze met batches) kon net niet meer mee. Maar goed, die paar dagen extra maken mij niet zoveel uit 😀

• Nick v D
Vanmiddag proefgereden in de EV5, wat een heerlijke auto!
Als het goed is dan is de bestelling voor zakelijke lease er in de komende dagen doorheen en dan gaan we wachten op de GT PlusLine Iceberg Green Matte.

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:44
Pazzop, dit is de site van Kia India waardoor de mogelijkheden van de digital key theoretisch zouden kunnen verschillen vergeleken met de Europese EV5.
Dit komt ook omdat de Aziatische EV5 een andere uitrusting heeft dan de Europese EV5.
Wellicht valt het voor de digital key mee, wellicht ook niet.

Ik kijk voor de zekerheid liever op https://connect.kia.com/nl/product-information/digital-key/

• AlphaWolf
Vandaag proefgereden in de Kia EV5, hij is echt heel goed geveerd, veel beter dan mijn Skoda Enyaq Sportline. Dealer gaf aan dat mijn EV5 al in Nederland is en klaar staat voor transport naar de dealer. Wordt volgende week woensdag verwacht en dan nog een week om klaar te maken, hopelijk voor de kerst rijden!

• Pilsch
  • Laatst online: 22:10
AlphaWolf schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:04:
Vandaag proefgereden in de Kia EV5, hij is echt heel goed geveerd, veel beter dan mijn Skoda Enyaq Sportline. Dealer gaf aan dat mijn EV5 al in Nederland is en klaar staat voor transport naar de dealer. Wordt volgende week woensdag verwacht en dan nog een week om klaar te maken, hopelijk voor de kerst rijden!
Die van mij staat ook in de haven in Rotterdam en zal binnen enkele dagen bij de dealer zijn. Kan niet wachten tot hij er is.

• FJP84
Nick v D schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:21:
Vanmiddag proefgereden in de EV5, wat een heerlijke auto!
Als het goed is dan is de bestelling voor zakelijke lease er in de komende dagen doorheen en dan gaan we wachten op de GT PlusLine Iceberg Green Matte.
Als de keuze de Kia wordt, dan exact deze uitvoering met (afneembare) trekhaak. Binnenkort een proefrit.

Plaatselijke wasstraat kon in ieder geval met matte lak omgaan.

Is er toevallig al iemand die de EV5 gereden heeft komende van de eerste generatie Skoda Enyaq? Ben wel benieuwd hoe de EV5 zich er tegen verhoudt.

[ Voor 13% gewijzigd door FJP84 op 11-12-2025 22:13 ]

• FJP84
AlphaWolf schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:04:
Hoe heb je de software en het kleinere scherm ervaren t.o.v. de Enyaq?

• FJP84
Lawrentz schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:59:
[...]

Pazzop, dit is de site van Kia India waardoor de mogelijkheden van de digital key theoretisch zouden kunnen verschillen vergeleken met de Europese EV5.
Dit komt ook omdat de Aziatische EV5 een andere uitrusting heeft dan de Europese EV5.
Wellicht valt het voor de digital key mee, wellicht ook niet.

Ik kijk voor de zekerheid liever op https://connect.kia.com/nl/product-information/digital-key/
Tzt ook maar een andere telefoon regelen. Heb nu de Motorola Edge 50 Pro. Staat niet in het lijstje. Bij andere auto's die ik op het oog heb is het ook maar de vraag of die compatible is.

• AlphaWolf
FJP84 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:31:
[...]

Hoe heb je de software en het kleinere scherm ervaren t.o.v. de Enyaq?
Ik heb zelf een van de eerste Enyaq sportlines, snelheid van het infotainment systeem van de Enyaq blijf ik ondermaats vinden, zit gevoelsmatig gewoon slecht in elkaar, maar uiteindelijk doe ik tegenwoordig niks meer dan wachten totdat mijn iPhone draadloos verbind met Carplay. Bij de huidige Enyaq is dit wel helemaal opgelost overigens.

De Kia heeft een infotainment systeem welke vlot reageert, formaat van het scherm totaal niet aan gestoord, je hebt meer scherm dan de Enyaq, maar het is subtieler verwerkt over de breedte ipv de grote ipad in het midden en een klein scherm bij het stuur. Enige wat ik enigzins knullig vind is dat een deel van het scherm achter het stuur verdwijnt. Nu zitten hier de functies voor de temperatuur waar ik doorgaans niet aanzit, maar dit had beter gekund. Verder heb ik het infotainment niet echt helemaal onderzocht, doorgaans zet ik hem op Carplay en dat is het wel.

Verder is het panorama dak echt geweldig vergeleken met de Enyaq. Kwa interieur vindt ik het dashboard wel veel plastic, letterlijk alles is van plastic. Waar de EV3 nog wat stof achtige materialen heeft levert de EV5 daar wel in. Ook zit er op diverse plekken (deur/midden console) in het interieur glans plastic, wat volgens mij nogal wat kras gevoeliger is, Tesla is er volgens mij zelfs helemaal vanaf gestapt meen ik.

Wat overigens ook niet te vergeten is, de Kia app is echt een verademing vergeleken met de Skoda app. Je kan alles zien en alles werkt vrijwel direct. Hoe vaak ik (zeker in het begin) gedoe heb gehad om de Enyaq te laten voor verwarmen daar wordt je simpel van, moet zeggen dat dit het laatste jaar wel beter gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door AlphaWolf op 11-12-2025 23:55 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste