Het grote Kia EV5 topic

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:16
TheGhostInc schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:51:
Voor iedereen met hoofdsteun problemen, ik heb net de hoofdsteunen van de EV3 GT Line in de EV5 gezet. Persoonlijk had ik er weinig moeite mee, maar voor de WAF was dit wel echt een dingetje.
Technisch past het gewoon, alleen de EV5 heeft een extra vergrendeling in de hoofdsteun zitten die de EV3 niet heeft. De EV3 variant heeft ook geen jashaak (wat mogelijk met elkaar te maken heeft).

Eerste indruk:
De hoofdsteunen van de EV3 zijn veel zachter en comfortabeler, zien er ook luxer uit. Qua formaat maakt het niet uit, dus optisch ziet het er gewoon prima uit in de EV5 en past het helemaal bij de GT line.
Het lijkt erop dat door de mesh e.d. er wel wat extra hoofdruimte is, maar dan moet je denken aan een cm. Maar het gevoel is wel totaal anders, waar de EV5 hoofdsteun aanvoelt als 'STOP' is dat bij de EV3 hoofdsteun meer 'Welterusten'. :+

Ik zal binnenkort wel even een review maken, waarbij ik een kritische rijder ;) zal laten testen hoeveel het verschil is.
Maar zit de hoofdsteun wel gefixeerd. Zou wel mooi zijn als die hoofdsteunen van de EV3 los verkrijgbaar zijn, dan zou ik het misschien toch wel het proberen waard vinden, ook begin ik er al wel aan te wennen. Ben wel benieuwd hoe het smoelt dus als je en keer een foto kan delen zou dat top zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door FJP84 op 08-07-2026 22:17 ]

• Nick v D
  • Laatst online: 16:15
Vanmorgen eindelijk die van mij in ontvangst mogen nemen en in de middag een ritje naar Duitsland gemaakt. Wat een heerlijke auto!

En ook uiterst tevreden over de kleur die in het echt heel mooi tot zijn recht komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUrxDmLf-BPZWQVZecmp2Hjdu0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUnLbHMkjNtfs2c71FNXBjPp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYD1qchtaSkIy8X0IHXB1r5c2nU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYyKT2aq58TNh9DMUfogj7tC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEBAI4ZRCc1pV_jbt10lStIQ-D0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gVOneCEuYUtscImMJBeuegj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0FcNOto9Z88Y9aUOtxm4QQHofc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HlFyUfISwwbwrjmAJ13HNUz.jpg?f=fotoalbum_large

• RoVrie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16:04
Nick v D schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 01:10:
Vanmorgen eindelijk die van mij in ontvangst mogen nemen en in de middag een ritje naar Duitsland gemaakt. Wat een heerlijke auto!

En ook uiterst tevreden over de kleur die in het echt heel mooi tot zijn recht komt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oeh dat matte is inderdaad ook nice! Heb je de logo's nou gedaan met die 21overlay stickers? Ik blijf toch fan van de zwarte logo's, zeker op de lichtere kleuren. Smoelt heel nice bij de zwarte trim rondom.

• Nick v D
RoVrie schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:40:
[...]

Oeh dat matte is inderdaad ook nice! Heb je de logo's nou gedaan met die 21overlay stickers? Ik blijf toch fan van de zwarte logo's, zeker op de lichtere kleuren. Smoelt heel nice bij de zwarte trim rondom.
Klopt, dit zijn inderdaad de stickers van 21overlay.
Ik wilde eigenlijk zwarte logo's door de dealer, maar dat was via de leasemaatschappij toch wat lastig, dus heb ik voor deze stickers gekozen.
En ik ben blij met het resultaat. Op deze manier matchen de logo's ook weer met het GT Line logo aangezien de randen van de logo de originele kleur nog laten zien, en dat heeft ook weer wat vind ik zelf.

• gurbo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:52
Nick v D schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:46:
[...]

Ik wilde eigenlijk zwarte logo's door de dealer, maar dat was via de leasemaatschappij toch wat lastig, dus heb ik voor deze stickers gekozen.
En ik ben blij met het resultaat. Op deze manier matchen de logo's ook weer met het GT Line logo aangezien de randen van de logo de originele kleur nog laten zien, en dat heeft ook weer wat vind ik zelf.
Haal je de logo overlays bij het inleveren aan het einde van de lease er weer af? Is dat makkelijk te doen?

• RoVrie
Nick v D schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:46:
[...]

Oh ik heb t niet via de leasemaatschappij gedaan, maar gewoon uit eigen zak. Als ze daar over 5 jaar over willen gaan klagen, hoor ik t dan wel.

• Nick v D
gurbo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:00:
[...]

Haal je de logo overlays bij het inleveren aan het einde van de lease er weer af? Is dat makkelijk te doen?
Ja, ik kijk het tegen die tijd wel aan, dat zal over 5 jaar zijn verwacht ik.
Of ze er dan nog makkelijk af gaan dat durf ik niet zeker te zeggen, maar ik verwacht van wel.

• Nick v D
RoVrie schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:11:
[...]

Oh ik heb t niet via de leasemaatschappij gedaan, maar gewoon uit eigen zak. Als ze daar over 5 jaar over willen gaan klagen, hoor ik t dan wel.
Ja, ik heb de stickers ook uit eigen zak betaald. Ik kijk ook tegen die tijd wel hoe de lease maatschappij er in staat. Het lijkt mij dat ze dan niet moeilijk zullen doen, maar als het wel zo is, dan haal ik de stickers er wel weer af.

• m24
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-07 21:37

m24

marcelcee schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:22:
[...]

Optie 2, voeg ook jouw stoelpositie toe in het profiel van je vrouw. En doe hetzelfde als hierboven.
Hoe voeg je een tweede stoel positie toe aan een profiel? Mijn vrouw kan niet bij de rem in mijn stoelpositie en raakt dan helemaal in de war met de start procedure..... Zou idd fijn zijn als ze direct op de knop van haar stoelpositie kan drukken bij het instappen... nu werkt dat niet....

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:42

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

m24 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:19:
[...]

Hoe voeg je een tweede stoel positie toe aan een profiel? Mijn vrouw kan niet bij de rem in mijn stoelpositie en raakt dan helemaal in de war met de start procedure..... Zou idd fijn zijn als ze direct op de knop van haar stoelpositie kan drukken bij het instappen... nu werkt dat niet....
je vrouw de stoel laten instellen zoals ze hem wil hebben en dan de stoelknop 2 in de deur een paar seconden ingedrukt houden, deze slaat de positie vervolgens op.

als je vrouw nu gaat rijden stapt ze in en hoeft ze alleen op de stoelknop 2 te drukken en zal de stoel automatisch naar de juiste positie gaan.

mocht jezelf weer gaan rijden dan gebruik je stoelknop 1, zelfde procedure als deze nog niet ingesteld is.

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

• m24

m24

BlackBurn schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:21:
[...]

je vrouw de stoel laten instellen zoals ze hem wil hebben en dan de stoelknop 2 in de deur een paar seconden ingedrukt houden, deze slaat de positie vervolgens op.

als je vrouw nu gaat rijden stapt ze in en hoeft ze alleen op de stoelknop 2 te drukken en zal de stoel automatisch naar de juiste positie gaan.

mocht jezelf weer gaan rijden dan gebruik je stoelknop 1, zelfde procedure als deze nog niet ingesteld is.
De stoelposities zijn al opgeslagen onder knop 1 en 2. Alleen kan ze positie 2 niet selecteren voordat ze haar profiel heeft geselcteerd. Als je bij het instappen op stoelpositie 2 drukt, gebeurt er niks.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:15

Bob Popcorn

Plop!

Ik heb in mijn EV3 wel een fijne werkwijze gevonden. Op het stuur zit dat sterretje, die heb ik geconfigureerd naar het menu met de rijhulp-bliepjes. Dan op het entertainmentscherm even deze en de snelheidswaarschuwing uit zetten (muten is alsnog een knipperend ding in je scherm) en dan met het sterretje onder het scherm terug naar Carplay. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:42
m24 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:25:
[...]

De stoelposities zijn al opgeslagen onder knop 1 en 2. Alleen kan ze positie 2 niet selecteren voordat ze haar profiel heeft geselcteerd. Als je bij het instappen op stoelpositie 2 drukt, gebeurt er niks.
Als ik je goed begrijp moet je vrouw nog in jouw profiel haar stoelpositie opslaan. Dus gewoon je eigen profiel aanklikken, haar laten instellen en nr 2 paar seconden ingedrukt houden. Meer dan dat hebben wij hier thuis in elk geval niet gedaan.
En mij scheelt het veel pijn aan mijn knieën als ik nog voor het instappen op de 1 druk, wanneer de stoel nog in de positie voor mijn vrouw staat. Dus gewoon deur open en stoelpositie kiezen.

• RoVrie
marcelcee schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:25:
[...]

Als ik je goed begrijp moet je vrouw nog in jouw profiel haar stoelpositie opslaan. Dus gewoon je eigen profiel aanklikken, haar laten instellen en nr 2 paar seconden ingedrukt houden. Meer dan dat hebben wij hier thuis in elk geval niet gedaan.
En mij scheelt het veel pijn aan mijn knieën als ik nog voor het instappen op de 1 druk, wanneer de stoel nog in de positie voor mijn vrouw staat. Dus gewoon deur open en stoelpositie kiezen.
Dit probleem heb ik ook. Mijn vrouw zit dusdanig dichter bij het stuur dan ik, dat ik niet in kan stappen/bij de rem kan om de auto te starten als de stoel in haar positie staat.
Ik heb bij het openen van de deur al op 1 gedrukt, maar de stoel verschuift volgens mij niet als de auto niet "aan" staat.
Oplossing zou zijn dat mijn vrouw de stoel in positie 1 zet als ze uitstapt, maar dat kan ik moeilijk van haar eisen bij elke keer uitstappen...

edit: grappig feitje: in de Enyaq moest je de stoelkeuze knop net zo lang inhouden tot de stoel stopt met bewegen... dat deed ik ook uit automatisme de eerste keer in de EV5, en PING, "Stoelpositie opgeslagen!" (van mijn vrouw dus).... toen mocht ik opnieuw beginnen met mijn eigen instellingen goed te zetten |:(

[ Voor 13% gewijzigd door RoVrie op 09-07-2026 13:26 ]

• original4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:54
RoVrie schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:21:
[...]
Oplossing zou zijn dat mijn vrouw de stoel in positie 1 zet als ze uitstapt, maar dat kan ik moeilijk van haar eisen bij elke keer uitstappen...
Dat is dus precies wat mijn vrouw zich heeft aangeleerd hoor ;)

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:42

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

original4u schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:16:
[...]

Dat is dus precies wat mijn vrouw zich heeft aangeleerd hoor ;)
Er zit ook een optie in het menu die de stoel bij het ontgrendelen van de auto omlaag en naar achteren zet, zodat je makkelijk kunt instappen. Vervolgens bij het profiel kiezen zal deze weer in de juiste stand gaan.

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

• FJP84
BlackBurn schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:52:
[...]

Er zit ook een optie in het menu die de stoel bij het ontgrendelen van de auto omlaag en naar achteren zet, zodat je makkelijk kunt instappen. Vervolgens bij het profiel kiezen zal deze weer in de juiste stand gaan.
Klopt dit heb ik ook. Mijn vriendin heeft ook eigen profiel zal zo eens vragen of de stoel in haar positie ging. Ze heeft onder haar profiel stoelpositie 1 ingesteld.

Dit zit me wel aan het denken.

Ik heb mijn digital key (Google wallet) haar gedeeld. Dat werkt opzich , maar ik vermoed (heb er niet op gelet) dat dan mijn profiel gekozen wordt. Ik ga straks een kijken of ik onder haar profiel de digital key op haar smartphone niet gewoon direct kan koppelen. Dan zit het gelinkt met haar profiel en hoef ik mijn key niet te delen.

[ Voor 27% gewijzigd door FJP84 op 09-07-2026 16:20 ]

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:23
Weet iemand of er in een Kia EV5 GT Plusline standaard een alarm SCM klasse 3 zit? En zo ja is daar iets over terug te vinden in de auto?

• FJP84
Weet iemand of de EV5 rescue sticker ergens te bestellen is. Opmde achterruit zit deze straks geplakt, maar op de voorruit heeft deze altijd al met een hoekje los gezeten en dat irriteert me een beetje. Zou er graag een nieuwe sticker plakken.

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online
wimbre schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:01:
Weet iemand of er in een Kia EV5 GT Plusline standaard een alarm SCM klasse 3 zit? En zo ja is daar iets over terug te vinden in de auto?
SCM klasse 3 is een optie.

• marcelcee
RoVrie schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:21:
[...]

Dit probleem heb ik ook. Mijn vrouw zit dusdanig dichter bij het stuur dan ik, dat ik niet in kan stappen/bij de rem kan om de auto te starten als de stoel in haar positie staat.
Ik heb bij het openen van de deur al op 1 gedrukt, maar de stoel verschuift volgens mij niet als de auto niet "aan" staat.

edit: grappig feitje: in de Enyaq moest je de stoelkeuze knop net zo lang inhouden tot de stoel stopt met bewegen... dat deed ik ook uit automatisme de eerste keer in de EV5, en PING, "Stoelpositie opgeslagen!" (van mijn vrouw dus).... toen mocht ik opnieuw beginnen met mijn eigen instellingen goed te zetten |:(
Gek, bij mij werkt dit wel. Dan is de auto ook niet aan. Enkel ontgrendeld bij aan komen lopen.

• wimbre
Lawrentz schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:10:
[...]

SCM klasse 3 is een optie.
Ik had de optie aangevinkt en kreeg vervolgens een akkoordverklaring waar de optie van het SCM klasse 3 alarm was aangevinkt.

Vervolgens werd ik gebeld door een medewerker van de LM met de vraag waarom ik die optie had aangevinkt omdat het alarm standaard op mijn uitvoering zou zitten. Ik heb toen aangegeven dat, als dat zo was, die optie doorgehaald kon worden. Vervolgens kreeg ik een nieuwe akkoordverklaring waarop die optie was verwijderd.

Ik heb er niet meer bij stil gestaan tot vandaag.

Ik ga morgen even bellen :+

• GiCo98
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:21
GiCo98 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:10:
Begin mei de KIA EV5 GT-Plusline (zwart) besteld via de LM. Gister eindelijk de bestelbevestiging van de dealer ontvangen. Eerst indicatie aflevermoment is eind augustus. Viel mij eerlijk gezegd mee, maar de ervaring leert dat de kans groot is dat dit nog later wordt.

Anyways, leuk om hier eenieders ervaringen te lezen!
Bestelling was dus 19 mei geplaatst door de dealer en kreeg vandaag een telefoontje: auto is binnen en levering kon worden gepland. Auto lijkt dus met de Morning Lisa mee te zijn gegaan, binnen 6 dagen na bestelling.

• wimbre
Heeft er al iemand een abonnement (KIA Connect) afgesloten?

De informatie etc. over de abonnementen en de prijzen blinken niet uit in duidelijkheid.

Ik gebruik voor de navigatie de navigatiesoftware van de EV5 en wil gebruik kunnen maken van de meest actuele kaarten, verkeersinformatie etc. De eventuele kosten daarvan neem ik voor lief.

Hier staat dat er een premium abonnement is voor € 39,99 per jaar en dat is geen geld natuurlijk:
https://connect.kia.com/nl/product-information/ccs-subscriptions/ccnc/

39.99 € / Jaar

Geavanceerde connectiviteitsfuncties

+ Alle functies van Standard
Online navigatie
Live services
AI-assistent (indien van toepassing)

────────────────────────

Navigation & Online Services

✔ Navigatie / EV-routing
✔ Online spraakherkenning (zonder AI-assistent)
✔ (EV) POI-zoekfunctie (online)
✔ Naderend hulpvoertuig (EVA)
✔ Digital Key (indien van toepassing)
✔ Vehicle System OTA
✔ Betalen in de auto*
✔ Infotainment SW OTA

────────────────────────

Remote Features

✔ Vergrendelen / ontgrendelen
✔ Klimaatinstellingen
✔ Laden starten / stoppen
✔ Laadklep openen / sluiten
✔ Claxon & verlichting
✔ Verlichting op afstand
✔ Ramen openen / sluiten
✔ Raamventilatie
✔ Gepland laden
✔ Batterijconditionering starten / stoppen
✔ Vertrektijd instellen
✔ Doel-laadniveau
✔ V2L-gebruiksbeperking
✔ Frunk openen (alleen EV9)
✔ EV-routeplanner in de app
✔ Melding bij voltooiing van het laden
✔ AC-laadstroom

Ik zie nergens dat ik dat kan kopen/activeren. Zou dat te maken kunnen hebben met het feit dat de 2027 modellen het 1e jaar gratis gebruik kunnen maken van dit premium abonnement?

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
wimbre schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:46:

De informatie etc. over de abonnementen en de prijzen blinken niet uit in duidelijkheid.

Ik gebruik voor de navigatie de navigatiesoftware van de EV5 en wil gebruik kunnen maken van de meest actuele kaarten, verkeersinformatie etc. De eventuele kosten daarvan neem ik voor lief.

Hier staat dat er een premium abonnement is voor € 39,99 per jaar en dat is geen geld natuurlijk:

39.99 € / Jaar

Online navigatie
Live services

────────────────────────

✔ Navigatie / EV-routing
✔ Vehicle System OTA
✔ Betalen in de auto*
✔ Infotainment SW OTA

────────────────────────

Remote Features

✔ Klimaatinstellingen
✔ Claxon & verlichting
✔ Verlichting op afstand
✔ Ramen openen / sluiten
✔ Raamventilatie
✔ Gepland laden
✔ Vertrektijd instellen
✔ Doel-laadniveau
✔ V2L-gebruiksbeperking
✔ AC-laadstroom

Ik zie nergens dat ik dat kan kopen/activeren. Zou dat te maken kunnen hebben met het feit dat de 2027 modellen het 1e jaar gratis gebruik kunnen maken van dit premium abonnement?
De overheidsmelkkoe wordt de fabrikant melkkoe :)

Eens kijken wat de dealer hierover zegt als we de auto kunnen halen :(

• FJP84

39.99 € / Jaar

Online navigatie
Live services

────────────────────────

✔ Navigatie / EV-routing
✔ Vehicle System OTA
✔ Betalen in de auto*
✔ Infotainment SW OTA

────────────────────────

Remote Features

✔ Klimaatinstellingen
✔ Claxon & verlichting
✔ Verlichting op afstand
✔ Ramen openen / sluiten
✔ Raamventilatie
✔ Gepland laden
✔ Vertrektijd instellen
✔ Doel-laadniveau
✔ V2L-gebruiksbeperking
✔ AC-laadstroom

Welke versie heb je? Ik heb de GT-Plusline en niets specifiek afgesloten of een abonnement aangemaakt. Wel lijk ik alle features te hebben die je noemt. Zou alleen nog op entertainment vlak nog het eea kunnen aanschaffen om bijvoorbeeld YouTube te kunnen kijken, maar dat ook als de naderende update van Android auto een feit is.

Het is me gelukt om de digital keys (smartphone) aan het juiste account te koppelen. Werkt wel prima zo. Profiel wordt automatisch geselecteerd.

• schepmanovic
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:46
Nou eerste week voor de deur en wat zit ie lekker. Nog wel even wennen na een skoda octavia. Komt vast goed, heb 'm voor de komende 5 jaar...

Vraagje ik zag laatst hier (of op facebook) een grafiek van de kw's tijdens het laden. Zit zoiets in de kia app of gaat dat via iets anders?

• wimbre
FJP84 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:23:
[...]

Welke versie heb je? Ik heb de GT-Plusline en niets specifiek afgesloten of een abonnement aangemaakt. Wel lijk ik alle features te hebben die je noemt. Zou alleen nog op entertainment vlak nog het eea kunnen aanschaffen om bijvoorbeeld YouTube te kunnen kijken, maar dat ook als de naderende update van Android auto een feit is.

Het is me gelukt om de digital keys (smartphone) aan het juiste account te koppelen. Werkt wel prima zo. Profiel wordt automatisch geselecteerd.
Ik heb ook de GT-Plusline.

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:40
[...]

Hoe heb je dat gedaan? Ik had juist begrepen dat je maar 1 key kan aanmaken. In de app vind ik ook nergens de optie om een nieuwe key aan te maken.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• RoVrie

39.99 € / Jaar

Online navigatie
Live services

────────────────────────

✔ Navigatie / EV-routing
✔ Vehicle System OTA
✔ Betalen in de auto*
✔ Infotainment SW OTA

────────────────────────

Remote Features

✔ Klimaatinstellingen
✔ Claxon & verlichting
✔ Verlichting op afstand
✔ Ramen openen / sluiten
✔ Raamventilatie
✔ Gepland laden
✔ Vertrektijd instellen
✔ Doel-laadniveau
✔ V2L-gebruiksbeperking
✔ AC-laadstroom

Ik ben zelf nog niet zo kapot van die navigatie moet ik eerlijk zeggen... Route wordt slecht herberekend bij oplopende file en ik vind de kaartweergave ook niet heel erg intuïtief eigenlijk.

Ik heb mezelf beloofd dat ik echt even mijn best moet doen om aan een nieuw navigatie-systeem te wennen dus ik blijf nog even klooien met light/dark mode, scherm instellingen en dat soort dingen.
Alleen al het feit dat je niet tegelijkertijd kan zien hoe veel minuten je rit nog is én hoe laat je aankomt (je moet kiezen tussen de 2) vind ik al irritant.

Ik vermoed dat ik m voor de vakantierit naar Noorwegen wel zal gebruiken, omdat je dan makkelijker met de data van de auto je laad-stops kan laten bepalen.

• barnie12
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-07 09:36
kw_nl schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 06:17:
[...]

Hoe heb je dat gedaan? Ik had juist begrepen dat je maar 1 key kan aanmaken. In de app vind ik ook nergens de optie om een nieuwe key aan te maken.
Je kan inderdaad 1 key aanmaken, maar die digitale sleutel kan je dan met 3 mensen delen. De auto ziet dan welke telefoon dat is en die kan je koppelen aan het profiel.

In mijn geval heb ik de Digital Key gemaakt met mijn Iphone. Die gedeeld (vanuit de Apple Wallet) met mijn prive Android en de iPhone van mijn partner. Bij de instellingen zie ik alle 3 de telefoon terug.

• FJP84
kw_nl schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 06:17:
[...]

Ik heb de key gedeeld via Google Wallet. Ik heb bij delen de sleutel een naam gegeven.

Vervolgens heb ik de auto geopend met de telefoon die deze gedeelde key heeft. Auto gestart en juiste profiel gekozen. Daar in profiel instellingen gekozen voor koppelen digitale sleutel. Daar zaf ik twee.key-groups. Die van mijn eigen sleutel, en met de naam die ik de gedeelde sleutel gegeven heb. Zo heb ik dus toch soort van 2 gescheiden aan persoonlijk profiel gebonden smartphone keys

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999

Snuffel

Vroem!

Ik kreeg vandaag een belletje dat de mijne klaar staat voor ophalen.
Volgende week donderdag afspraak gepland, kan ik er gelijk mee door op vakantie.

Ben benieuwd

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• wimbre
[...]

Welke versie heb je? Ik heb de GT-Plusline en niets specifiek afgesloten of een abonnement aangemaakt. Wel lijk ik alle features te hebben die je noemt.
Heb jij ook de mogelijkheid om satelietweergave in te stellen? Ik zie dat nergens. In mijn vorige auto had ik dat wel maar een aantal maanden voor afloop contract liep de onlinevbersie af waardoor ik terug viel op de basisweergave. Ik kon het wel verlengen maar € 135 vaar 2-3 maanden vond ik te gek.

Vandaar mijn eerdere vraag of je daarvoor een premium abo moest hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door wimbre op 10-07-2026 19:23 ]

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:51
Ter info :

Mag komende week naar de dealer i.v.m. terugroepactie voor de achterbank.Daarnaast wordt de ventilator vervangen, iets van lakbescherming aan de onderzijde auto gedaan en ATCU (?) geupdate. Geen idee wat de laatste 2 acties precies inhouden. Tevens wordt de claim bekeken van vervormingen van het paneel onder de achterruit.

• DanielN
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15-07 17:54
RoVrie schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:40:
[...]

Ik ben zelf nog niet zo kapot van die navigatie moet ik eerlijk zeggen... Route wordt slecht herberekend bij oplopende file en ik vind de kaartweergave ook niet heel erg intuïtief eigenlijk.
Ik vermoed dat ik m voor de vakantierit naar Noorwegen wel zal gebruiken, omdat je dan makkelijker met de data van de auto je laad-stops kan laten bepalen.
Kijk even bij abrp (a better route planner). Geeft heel veel mogelijkheden voor langere (internationale) reizen ev. Je kunt allerlei wensen aangeven ten aanzien van het laden/de laadlocaties en houd ook rekening met je verbruik/soc (via de Android auto app).

Zweden ganger met vouwwagen hier. En uiteraard een ev5 met inmiddels 8200km ervaring

• DanielN
Voor wie het interesseert. Afgelopen weekend de eerste echte test gedaan met de vouwwagen/tenttrailer van ca 400 kilo achter de ev5. Van West Brabant naar diep in de Achterhoek. Heen (wind mee) een keurige 21kwh/100km inclusief files (185 in 3 uur). Terug (wind tegen) een 28 kwh/100km met vergelijkbare reistijd en afstand. Op beide ritten de acc op 95-98 gezet en ook zeker wel een aantal keer een vrachtwagen oid ingehaald.

Verder heb ik ook zwarte ev5 en gt line logo's liggen ter overname. Ik heb alleen het logo door de dealer laten vervangen en de typeaanduiding laten verwijderen.

Tot slot. Wie ervaart toegevoegde waarde van die rijstrook wisselhulp? Misschien gebruik ik het verkeerd, maar ik vind het maar zo zo.

[ Voor 7% gewijzigd door DanielN op 10-07-2026 21:53 ]

• Alexander2607
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 13-07 20:06
DanielN schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:37:
[...]

[...]

Kijk even bij abrp (a better route planner). Geeft heel veel mogelijkheden voor langere (internationale) reizen ev. Je kunt allerlei wensen aangeven ten aanzien van het laden/de laadlocaties en houd ook rekening met je verbruik/soc (via de Android auto app).

Zweden ganger met vouwwagen hier. En uiteraard een ev5 met inmiddels 8200km ervaring
Is het goed te doen om die A Better Router Planner (ABRP) te integreren met de verbruiksgegevens en batterij informatie van de auto?

Ontvang volgend week de Kia EV5 GT-PlusLine en hoor niet al te beste verhalen over de Kia navigatie. Al wel de ABRP geïnstalleerd met de hoop dat het goed integreert met de live data uit de auto.

• DanielN
Alexander2607 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:51:
[...]

Is het goed te doen om die A Better Router Planner (ABRP) te integreren met de verbruiksgegevens en batterij informatie van de auto?

Ontvang volgend week de Kia EV5 GT-PlusLine en hoor niet al te beste verhalen over de Kia navigatie. Al wel de ABRP geïnstalleerd met de hoop dat het goed integreert met de live data uit de auto.
Mijn eerste ervaringen zijns tot goed. Verloopt via Android auto en ja je moet wel een abonnementje hebben (voor de vakantie vind ik 1x of 2x een 4,99 oid wel te overzien). Je geeft aan welke auto je hebt (daar haalt hij al verbruikscijfers vandaan). Je hebt bovendien rij profielen (met aanhanger, zonder aanhanger, met fietsen etc) en vervolgens slaat hij ook al je ritten en verbruiksdata op én leest hij voortdurend je soc. Het grappigste vind ik dat hij ook rekening houdt met de wind.

Nope. Ik heb geen enkel belang in abrp. En mogelijk maakt een zwaluw nog geen zomer, maar het begin is goed 😎

• RvA91
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lG2tn8NhKiXbOZyTZvLUGesPm7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUbo8kYUCAc0sTwkiZxvCrAD.jpg?f=fotoalbum_large Hier is de EV5 geleverd, eerste indrukken zijn perfect! (in lijn met de proefrit).

Is het iemand al gelukt om een ander thema aan het infotainment toe te voegen, er zijn er een paar thuis enthousiast over de Disney themas, maar in de connect app kan ik doorklikken totdat er staat dat ze niet beschikbaar zijn?

• RoVrie
DanielN schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:37:
[...]

[...]

Oh die ken ik zeker en is een heerlijke app. Zeker als t lukt om met de API van de auto te koppelen. Maar toch zou de eigen navigatie het ook goed moeten kunnen.

• wimbre
Inmiddels heb ik de digital key gedeeld met mijn vrouw en haar ook als 2e bestuurder aangemaakt.

Als ik naar de auto loop gaan zowel met alleen de iPhone als met alleen mijn Apple Watch de deuren netjes open.

• m24

m24

DanielN schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:51:

Tot slot. Wie ervaart toegevoegde waarde van die rijstrook wisselhulp? Misschien gebruik ik het verkeerd, maar ik vind het maar zo zo.
Ik krijg het niet werkend: hoe stil ik mijn handen ook hou, hij detecteerd een input en stopt ermee....

• FJP84
m24 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 08:44:
[...]

Ik krijg het niet werkend: hoe stil ik mijn handen ook hou, hij detecteerd een input en stopt ermee....
Bij mij werkt het perfect

• DanielN
FJP84 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 09:51:
[...]

Bij mij werkt het perfect
Het werkt ook wel, maar snap de toegevoegde waarde niet. Je hoeft niet te sturen, maar moet wel je handen op het stuur houden, waardoor je alsnog meebeweegt. En als je inderdaad niet genoeg meebeweegt breekt hij de operatie af. I don't get it. Alsof ik iets over het hoofd zie ofzo. Gewoon benieuwd, meer niet. 🙃

[ Voor 5% gewijzigd door DanielN op 11-07-2026 10:13 ]

• Nick v D
DanielN schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:12:
[...]

Het werkt ook wel, maar snap de toegevoegde waarde niet. Je hoeft niet te sturen, maar moet wel je handen op het stuur houden, waardoor je alsnog meebeweegt. En als je inderdaad niet genoeg meebeweegt breekt hij de operatie af. I don't get it. Alsof ik iets over het hoofd zie ofzo. Gewoon benieuwd, meer niet. 🙃
Ik ben er ook even mee aan het stoeien geweest maar ik heb het weer uitgezet, het voegt eigenlijk niets toe, want als ik het stuur vast moet houden en mee moet bewegen dat kan ik het net zo goed zelf doen.

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:54
Ga vooral nu niets betalen, want zo goed als ieder merk komt met X-aantal jaren aan connectiviteit. Dat mag je ook verwachten na aankoop van een nieuw voertuig :+

Je gebruikt by default al de meest recente kaarten en alle zaken die je opnoemde. Bij Kia is het de eerste 7 jaar na aanschaf.

In de app: Voertuig > Voertuig > Kia Connect

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vA4aEHE_N9VWAJod6EjE1eiwScQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgkovV1NehPGp1lUJyosmnoZ.jpg?f=fotoalbum_large

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

• FJP84
DanielN schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:12:
[...]

Ja ik vind het ook met handen aan het stuur wel comfortabel werken. Hoef het maar heel losjes vast te houden. Sowieso is het stuur qua hands-off/on detectie een verademing t.o.v de Enyaq. Heerlijk cruisen zo op de snelweg.

Ik had vandaag wel een gek iets met de KIA navigatie icm de HUD. Instructies op de HUD vooral rotondes werden compleet verkeerd aangegeven. Na de route een keer opnieuw gecalculeerd te hebben, leek het wel goed te werken.

[ Voor 14% gewijzigd door FJP84 op 11-07-2026 20:53 ]

• kw_nl
Mocht iemand z’n Starlink mini op z’n achterruit willen plakken… die is daar te klein voor. Past dus niet.

Gelukkig een panoramadak, dus daar kan die wel op.

• wimbre
Ik heb (op mijn Raspberry Pi) mijn Kia EV5 gekoppeld aan Domoticz via de Hyundai/Kia Connect-plugin, waarbij enkele aanpassingen nodig waren om de nieuwe CCS2-API van de EV5 correct te ondersteunen maar die met behulp van ChatGPT zijn opgelost. Hierdoor kan ik onder andere de accustatus, actieradius, locatie en vergrendeling van de auto in Domoticz uitlezen en bedienen. Omdat de EV5 niet automatisch vergrendelt als je wegloopt, heb ik hiervoor zelf een oplossing gemaakt. Zodra de draadloze CarPlay-verbinding met mijn iPhone wordt verbroken (uitzetten auto), start automatisch een iPhone-opdracht die een instelbaar aantal seconden wacht en daarna via Tailscale een commando naar Domoticz stuurt. Domoticz geeft vervolgens via de Kia Connect-plugin opdracht om de deuren te vergrendelen. Zo heb ik nu feitelijk een zelfgemaakte ‘walk-away lock’-functie voor de Kia EV5.

• Fokke_01
  • Laatst online: 12-07 10:00
RvA91 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:12:
[Afbeelding] Hier is de EV5 geleverd, eerste indrukken zijn perfect! (in lijn met de proefrit).

Is het iemand al gelukt om een ander thema aan het infotainment toe te voegen, er zijn er een paar thuis enthousiast over de Disney themas, maar in de connect app kan ik doorklikken totdat er staat dat ze niet beschikbaar zijn?
Dat heb ik dus ook. In het systeem van alles te vinden (heb Marvel fans hier), maar in de app kan je alleen entertainment opties kopen. YouTube enzo. Ook geen verwijzing naar een pakket te vinden.

• sajma
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-07 11:22
kw_nl schreef op zondag 12 juli 2026 @ 00:32:
Mocht iemand z’n Starlink mini op z’n achterruit willen plakken… die is daar te klein voor. Past dus niet.

Gelukkig een panoramadak, dus daar kan die wel op.
Heb je een speciale houder of heb je de mini met zuignappen tegen het dak geplakt. Ik probeer het te visualiseren.

• kw_nl
sajma schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:22:
[...]

Heb je een speciale houder of heb je de mini met zuignappen tegen het dak geplakt. Ik probeer het te visualiseren.
Inderdaad met zuignappen ik had de hoop hem op de achterruit te plakken. Tegen het panoramadak heeft als nadeel dat hij niet meer dicht kan Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SH66-688UNPjvMb6NbpKvqfrpks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZs8tjm2D0sWk4vg0x8y3f0l.jpg?f=fotoalbum_large

• marcelcee
kw_nl schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:33:
[...]

Inderdaad met zuignappen ik had de hoop hem op de achterruit te plakken. Tegen het panoramadak heeft als nadeel dat hij niet meer dicht kan [Afbeelding]
Is dit iets dat je permanent in je auto wilt hebben? Of voor vakantie op een plek waar een telefoon het niet doen?

• Vvi
  • Laatst online: 16:33

Vvi

Goedemiddag,

ik heb na wat uitwerk besloten om de EV5 als volgende leaseauto te gaan rijden in de komende 4 jaar. Vooral door zijn ruimte en het uiterlijk (hier verschillen de meningen erg over heb ik al gemerkt 😉) is onze mobiliteitspartner de offertes aan het uitvragen voor een GTplusline met trekhaak.

Nu zijn wij erg gecharmeerd van de Iceberg Green Matt kleur, alleen van de standaard velgen wordt ik zelf niet echt enthousiast. Zijn er hier al EV5 rijders die de EV5 met een andere set velgen hebben besteld en zo ja welke en heb je dan toevallig foto’s?

Alvast bedankt!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-07 20:58

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Vvi schreef op zondag 12 juli 2026 @ 18:49:
Zijn er hier al EV5 rijders die de EV5 met een andere set velgen hebben besteld en zo ja welke en heb je dan toevallig foto’s?
Dit zijn de KIA velgen met winterbanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sM98ZnsLPpBTrY4afoEHe554rbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WnFPpMD4sDeGGVtqDTp6cSEM.jpg?f=fotoalbum_large

• Aurora
OTA update zojuist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRjHztEgvc78WskNnaO41bwu8KE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91obxBzF5QOYx7vKSIKW4QBv.jpg?f=fotoalbum_large

• kw_nl
marcelcee schreef op zondag 12 juli 2026 @ 15:27:
[...]

Is dit iets dat je permanent in je auto wilt hebben? Of voor vakantie op een plek waar een telefoon het niet doen?
Alleen tijdens de vakantie. Voornamelijk als databundel voor twee puber. En daarnaast rij ik door gebieden waar 4G/5G wat minder werkt. Ooit in het binnenland van Griekenland gestaan met 40 graden een slecht werkende 4G bij een laadpaal die je via een app moest starten. Verder heb ik ook slecht internet bij het appartement. En is het gewoon geek 8)

• RoVrie
m24 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 08:44:
[...]

Ik merk ook dat ik t meestal maar uit laat. Je moet alsnog je handen aan het stuur houden, en ik vind min druk verkeer wat traag. Ik was zelf allang gewisseld geweest. En het 5x knipperen en niet gaan (actie afgebroken omdat ie tegenstuur van mij detecteert) lijkt me ook ziek verwarrend voor medeweggebruikers.

Ik vind m met de HDA aan ook wat veel zwerven tussen de lijnen. Als ik achter t stuur zit, heb ik er weinig last van, maar bijrijders ervaren het vaak als wat zenuwachtig weggedrag. Alsof het hard waait en ik constant lichtjes corrigeer, zeg maar.

• JuG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-07 16:32

JuG

RoVrie schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:50:
[...]

Ik merk ook dat ik t meestal maar uit laat. Je moet alsnog je handen aan het stuur houden, en ik vind min druk verkeer wat traag. Ik was zelf allang gewisseld geweest. En het 5x knipperen en niet gaan (actie afgebroken omdat ie tegenstuur van mij detecteert) lijkt me ook ziek verwarrend voor medeweggebruikers.

Ik vind m met de HDA aan ook wat veel zwerven tussen de lijnen. Als ik achter t stuur zit, heb ik er weinig last van, maar bijrijders ervaren het vaak als wat zenuwachtig weggedrag. Alsof het hard waait en ik constant lichtjes corrigeer, zeg maar.
Kan me ook wel vinden in jouw ervaring.

Wat ik zelf heel raar vind is dat ik hiervoor een Hyundai Tucson reed uit 2022, die had ook HDA en alle toeters en bellen, maar ik vond die op dat vlak wel beter presteren. Die HDA reed rustiger en meer voorspelbaar vond ik.

Je zou eerder verwachten dat de EV5 het beter zou doen.

• wimbre
Hier nog een overzicht van het gebruik waar je kunt zien wat snelheid doet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVZSKD5_HO3cyvyF11RsRXNzTqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qBmhsnXDg4RlYVBYMJLHNbrw.png?f=fotoalbum_large Bron: YouTube: Kia EV5 Actieradius Test | Hoe ver kom je echt?

Goed om te weten voor je eventuele vakantietrip.

• RvA91
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16:26
JuG schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:11:
[...]

Kan me ook wel vinden in jouw ervaring.

Wat ik zelf heel raar vind is dat ik hiervoor een Hyundai Tucson reed uit 2022, die had ook HDA en alle toeters en bellen, maar ik vond die op dat vlak wel beter presteren. Die HDA reed rustiger en meer voorspelbaar vond ik.

Je zou eerder verwachten dat de EV5 het beter zou doen.
Dit weekend de eerste 100+ km snelwegrit gemaakt, grotendeels rustig verkeer, wat file op de A12. Ik vond het zelf persoonlijk erg prettig werken, zeker in vergelijking met een Seat Leon die echt tussen de lijnen bleef pingpongen. Als ik mijn elleboog in de deur steun en heel losjes mijn hand/duim op het stuur leg heb ik geen klachten qua hand aan het stuur meldingen. Ik kan me wel voorstellen dat het in de spits inderdaad wat vervelend/traag is voor de automatische baanwissel.

• GWGN
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:51
RoVrie schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:22:
[...]

Oh die ken ik zeker en is een heerlijke app. Zeker als t lukt om met de API van de auto te koppelen. Maar toch zou de eigen navigatie het ook goed moeten kunnen.
Kia app heeft er wel wat moeite mee. Was aan het kijken voor de vakantie en had nu Florence ingevuld, maar hij geeft na Basel geen laadstops meer..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpaEf6FB8fgGqRbQr71OvcLR4lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYOlKqxRBYd7oPbVrR7HG5iP.jpg?f=fotoalbum_large

• FJP84
Eerder is gemeld dat adressen niet gevonden worden via de app. Ik heb dat nog steeds, maar als ik de straat opzoek op de kaart en ik druk daarbij op een punt op de straat en houdt het even "ingedrukt" dan zet de app een pin en zie je wel.het volledige adres en kun je het naar de auto sturen.

PS: KIA EV5 Bananabox test

[ Voor 10% gewijzigd door FJP84 op 13-07-2026 23:36 ]

• RoVrie
GWGN schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:21:
[...]

Kia app heeft er wel wat moeite mee. Was aan het kijken voor de vakantie en had nu Florence ingevuld, maar hij geeft na Basel geen laadstops meer..[Afbeelding]
Enige mogelijke verklaring die ik daar voor heb is dat de auto rekent op heel veel regenereren in de bergafdalingen en wellicht heb je je arrival SoC ingesteld op 0%.

Dat regenereren op bergafdalingen levert echt veel op merkte ik vorig jaar in m'n Enyaq. De procenten schoten omhoog en waar ik eerst dacht de laadstop nooit te gaan halen, kwam ik aan met een hoger percentage dan ABRP voorspeld had.

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:31
Nee, de app (en ook de navigatie in de auto) kijkt tot max. 4 laadstops voor zich uit. De stops worden aangevuld zodra de eerste laadsessies geweest zijn.

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-07 13:01

TweakBoy

---

Zojuist van de dealer te horen gekregen dat de prijzen van de GT versie nu officieel bekend zijn (in Duitsland al geruime 2 maanden).

Ik ben benieuwd naar volledige prijslijst met opties, iemand hier die wat meer info heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzLnG75UGvJUgAmdHS3qAH1xsXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qodKpWkJoHlLKpZ4l8l9gdkz.webp?f=fotoalbum_large

---

• RoVrie
TweakBoy schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:25:
Zojuist van de dealer te horen gekregen dat de prijzen van de GT versie nu officieel bekend zijn (in Duitsland al geruime 2 maanden).

Ik ben benieuwd naar volledige prijslijst met opties, iemand hier die wat meer info heeft?

[Afbeelding]
Zo hoppa, prijs 10K hoger, actieradius 50km minder (op zn minst).... vraag me af of iemand dit het waard vindt...

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:19
RoVrie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:00:
[...]

Zo hoppa, prijs 10K hoger, actieradius 50km minder (op zn minst).... vraag me af of iemand dit het waard vindt...
Ik niet... voor dat geld zou ik toch naar een BMW iX3 neigen.. 60k voor een EV5 vind ik wel erg gortig...

• RoVrie
jeeedeee schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:35:
[...]

Ik niet... voor dat geld zou ik toch naar een BMW iX3 neigen.. 60k voor een EV5 vind ik wel erg gortig...
maar die scoort aanzienlijk minder in de bananenboxtest die @FJP84 eerste postte :) En dat is voor mij toch reden 1 om de EV5 te kiezen. Veel ruimte (en comfort) voor een goede prijs.

• kw_nl
jeeedeee schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:35:
[...]

Tenzij ik verkeerd kijk is de kale versie alleen al 3 duizend euro duurder. Dan moet je niks extra’s bij willen klikken, dan ben je zo nog eens 3 duizend extra kwijt.

[ Voor 13% gewijzigd door kw_nl op 14-07-2026 14:56 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:19
kw_nl schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:54:
[...]

Tenzij ik verkeerd kijk is de kale versie alleen al 3 duizend euro duurder. Dan moet je niks extra’s bij willen klikken, dan ben je zo nog eens 3 duizend extra kwijt.
Klopt de instap ix3 40 al vanaf zo'n 63k... en die kan ook al binnen 5.9 seconden naar de 100... dus nog sneller dan de GT versie van KIA EV5... Maar inderdaad, wel andere klasse. De EV5 is rond de 45-50 prima koop, maar 60k vind ik dan fors voor wat meer pk en AWD... ondanks de enorme hoeveelheid aan bananaboxen die er in passen... :o

• RoVrie
jeeedeee schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:00:
[...]

Klopt de instap ix3 40 al vanaf zo'n 63k... en die kan ook al binnen 5.9 seconden naar de 100... dus nog sneller dan de GT versie van KIA EV5... Maar inderdaad, wel andere klasse. De EV5 is rond de 45-50 prima koop, maar 60k vind ik dan fors voor wat meer pk en AWD... ondanks de enorme hoeveelheid aan bananaboxen die er in passen... :o
Maar als je een EV koopt voor de snelle 0-100 tijd, ga je het doel een beetje voorbij vind ik.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:51
Een maatje van mij staat op het punt om een EV5 te bestellen.
De GT-line Business Edition. Heeft iemand hier een bepaalde % korting gekregen?

• Pannekoek_NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:48
Na wat problemen met handsfree/via bluethooth bellen, nu een ander probleem.

In de KIA app staat dat ik al 6 dagen geen verbinding heb kunnen maken met de EV5. Uiteraard wel mee gereden.. iemand enig idee hoe je dit oplost? Ik ben al uitgelogd en weer ingelogd in de app maar ik krijg er nog weinig beweging in. De Kia app zelf is ook up-to-date.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wW3FeG3TtGdh9vZJH_qLMRJu53Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48P0KPH8YCtUaUKRuFYCGA3P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Pannekoek_NL op 15-07-2026 09:44 ]

• MdPtv
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:01
Pannekoek_NL schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:43:
Na wat problemen met handsfree/via bluethooth bellen, nu een ander probleem.

In de KIA app staat dat ik al 6 dagen geen verbinding heb kunnen maken met de EV5. Uiteraard wel mee gereden.. iemand enig idee hoe je dit oplost? Ik ben al uitgelogd en weer ingelogd in de app maar ik krijg er nog weinig beweging in. De Kia app zelf is ook up-to-date.

[Afbeelding]
Mijn ouders hebben ook een EV5 en hadden dit probleem een week of wat geleden ook. Wat toen hielp is het resetten (of opnieuw laten verbinden) van het netwerk in de auto, toen werd de app snel bijgewerkt. Ergens in de instellingen zit een optie Netwerk (of iets vergelijkbaars), daar kun je de auto opnieuw laten verbinden.
Ik heb daar ook geleerd dat de auto van mijn ouders verbinding maakt via LTE (4G dus) op het netwerk van Vodafone.

• Pannekoek_NL
MdPtv schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:48:
[...]

Mijn ouders hebben ook een EV5 en hadden dit probleem een week of wat geleden ook. Wat toen hielp is het resetten (of opnieuw laten verbinden) van het netwerk in de auto, toen werd de app snel bijgewerkt. Ergens in de instellingen zit een optie Netwerk (of iets vergelijkbaars), daar kun je de auto opnieuw laten verbinden.
Ik heb daar ook geleerd dat de auto van mijn ouders verbinding maakt via LTE (4G dus) op het netwerk van Vodafone.
Aah kijk, gaan we dat vanavond eens proberen. Hmm.. Vodafone dat kan wel eens een dingetje zijn dan. Jaren terug heb ik juist geen Vodafone als telecomprovider genomen juist vanwege de mindere dekking rondom mijn woonplaats. Dat kan nog wel eens vervelend gaan worden dan.

• RoVrie
Trekhaak 13polige aansluiting.... Welke stagiair heeft de plaatsing van dat ding bedacht?

Hoe ga ik hier ooit mijn stekker in krijgen? Is dit bij alle EV5s zo, of is dit een grap van mijn dealer?

Edit : kan ik m naar beneden draaien op dat montagepunt misschien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8eAwSYVzWq7JyxYI5X0aqNcRI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VwT7yM12cIJVkP5tJv1sddT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wf3LjKnu9Jxx8Bmwkx0vZf_gpD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBaMIDTuAQxkDiHiZEYasjSN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door RoVrie op 15-07-2026 10:58 ]

• bousix
  • Niet online
RoVrie schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:51:
Trekhaak 13polige aansluiting.... Welke stagiair heeft de plaatsing van dat ding bedacht?

Hoe ga ik hier ooit mijn stekker in krijgen? Is dit bij alle EV5s zo, of is dit een grap van mijn dealer?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
geen idee nog (ga de mijne zaterdag ophalen), maar op de foto zie ik wel een (soort van) gekrulled snoer... dat past bij het idee om naar buiten te draaien?

• RoVrie
bousix schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:02:
[...]

geen idee nog (ga de mijne zaterdag ophalen), maar op de foto zie ik wel een (soort van) gekrulled snoer... dat past bij het idee om naar buiten te draaien?
Haha check, hij draait. Ik neem de stagiair opmerking direct terug 7(8)7

• gurbo
RoVrie schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:51:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt hem naar beneden draaien inderdaad.

• gurbo
Pannekoek_NL schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:05:
[...]

Aah kijk, gaan we dat vanavond eens proberen. Hmm.. Vodafone dat kan wel eens een dingetje zijn dan. Jaren terug heb ik juist geen Vodafone als telecomprovider genomen juist vanwege de mindere dekking rondom mijn woonplaats. Dat kan nog wel eens vervelend gaan worden dan.
Ik had de auto een weekje ergens staan zonder mobiel bereik. Toen gaf de app het op.

Links naast de volumeknop op je dashboard zit een gaatje met een reset knop. Even indrukken met tandenstoker of paperclip en de boordcomputer start opnieuw op. Daarna had de auto weer een connectie (kan je in de instellingen bij modem zien). De app deed het meteen weer.

• marcelcee
RoVrie schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:04:
[...]

Haha check, hij draait. Ik neem de stagiair opmerking direct terug 7(8)7
Ben benieuwd of bij jou de veiligheidssystemen wel weer normaal werken (na het afkoppelen wat je er aan hebt gehangen). Dat vergde bij mij namelijk een bezoekje aan de dealer en oorzaak zou een foutieve stekker zijn van hetgeen ik aankoppelde...

• RoVrie
marcelcee schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:37:
[...]

Ben benieuwd of bij jou de veiligheidssystemen wel weer normaal werken (na het afkoppelen wat je er aan hebt gehangen). Dat vergde bij mij namelijk een bezoekje aan de dealer en oorzaak zou een foutieve stekker zijn van hetgeen ik aankoppelde...
Ik zal er eens op letten. Ik heb die stekker zelf aangesloten aan m'n Thule lightbar, dus het zal wel deugdelijk zijn 8)

• FJP84
marcelcee schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:37:
[...]

Om deze reden wacht ik tot na mijn vakantie met de huidige fietsendrager die met een wat brakke kabel van de fietsendrager op Skoda ook wat raar gedrag vertoonde. Soms deed de rechterkant van de verlichting het niet. Beetje wiebelen met de kabel en toen werkte het wel. Ben aan het kijken naar een 3-fietsen drager aangezien de kinderen nu ook een MTB hebben. Leuk om samen naar een parcour te gaan.

• j.j.feikens
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:20
FJP84 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:47:
[...]

Om deze reden wacht ik tot na mijn vakantie met de huidige fietsendrager die met een wat brakke kabel van de fietsendrager op Skoda ook wat raar gedrag vertoonde. Soms deed de rechterkant van de verlichting het niet. Beetje wiebelen met de kabel en toen werkte het wel. Ben aan het kijken naar een 3-fietsen drager aangezien de kinderen nu ook een MTB hebben. Leuk om samen naar een parcour te gaan.
Ik gebruik nu als fietsendrager de Thule Easyfold 3 (945), van harte aan te bevelen en geen systeem dat blijft hangen. Na afkoppelen gewoon weer alle veiligheidssystemen beschikbaar.

Ik vind daar best wel wat van, als je een fietsendrager van nog geen meter diepte aankoppelt dat al die fijne veiligheidssystemen standaard uitgezet worden. Ik snap het dat dit gebeurt bij het aankoppelen van een aanhanger van welk type dan ook en van meters lang. Het zou veel fijner zijn als je dan zou kunnen kiezen van “fietsendrager aangekoppeld”. Helemaal omdat er een flinke marge in de dodehoek spiegel etc. zit.

• Haaweehaa
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 15-07 22:05
Ik ga morgen op vakantie en wilde mijn koelbox aansluiten aan de 230v achterin. Alleen die geeft eerste een blauw lampje (standby) en met de stekker erin een rood lampje. Heeft iemand dezelfde ervaring en misschien een oplossing? Doe ik iets fout? 😇

• wimbre
Haaweehaa schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:11:
Ik ga morgen op vakantie en wilde mijn koelbox aansluiten aan de 230v achterin. Alleen die geeft eerste een blauw lampje (standby) en met de stekker erin een rood lampje. Heeft iemand dezelfde ervaring en misschien een oplossing? Doe ik iets fout? 😇

wat gebeurt er als je bijvoorbeeld een telefoonlader of een lamp van 10-20 watt aansluit? Werkt dat wel?

• marcelcee
Staat de auto aan? Anders werkt het niet.

Ben je de auto gaan opladen? Schijnt ook nauw te luisteren volgens dit filmpje: YouTube: How to use the Vehicle to Load (V2L) power outlet inside the vehicle...

• FJP84
j.j.feikens schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 18:51:
[...]

Ik gebruik nu als fietsendrager de Thule Easyfold 3 (945), van harte aan te bevelen en geen systeem dat blijft hangen. Na afkoppelen gewoon weer alle veiligheidssystemen beschikbaar.

Ik vind daar best wel wat van, als je een fietsendrager van nog geen meter diepte aankoppelt dat al die fijne veiligheidssystemen standaard uitgezet worden. Ik snap het dat dit gebeurt bij het aankoppelen van een aanhanger van welk type dan ook en van meters lang. Het zou veel fijner zijn als je dan zou kunnen kiezen van “fietsendrager aangekoppeld”. Helemaal omdat er een flinke marge in de dodehoek spiegel etc. zit.
Eens, hopelijk komt dat eens met een update. Is er geen feedback/feature request mogelijkheis bij KIA? Travel Assist (soort van HDA)nbij mijn Skoda bleef gewoon werken. Alleen blinde hoek detectie werkte niet

• Haaweehaa
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 15-07 22:05
marcelcee schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:44:
[...]

Staat de auto aan? Anders werkt het niet.

Ben je de auto gaan opladen? Schijnt ook nauw te luisteren volgens dit filmpje: YouTube: How to use the Vehicle to Load (V2L) power outlet inside the vehicle...
Thnx voor je reactie. Ja auto staat aan. Nu heb ik eerst kampeermodus aangezet en toen deed ie t in ieder geval met een telefoonoplader. Dan kampeermodus uit en je kunt weer rijden en de 230v blijft aan. Morgen eens proberen met een volle koelbox. En anders maar blauwe koelelementen mee 😉

• Aurora
230V werkt alleen als de auto ingeschakeld is. Als je de koelbox wilt gebruiken met de auto uit, dan dien je de Kampeermodus in te schakelen.

• wimbre
Goede reis i.i.g. en geniet van je vakantie!

• Pannekoek_NL
gurbo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:08:
[...]

Ik had de auto een weekje ergens staan zonder mobiel bereik. Toen gaf de app het op.

Links naast de volumeknop op je dashboard zit een gaatje met een reset knop. Even indrukken met tandenstoker of paperclip en de boordcomputer start opnieuw op. Daarna had de auto weer een connectie (kan je in de instellingen bij modem zien). De app deed het meteen weer.
Resetten met tandenstokertje was helaas niet voldoende. Via de instellingen de Kia Connect verbinding opnieuw ingesteld, hierna was alles weer in orde.

Dank voor de hulp

• EV5 Blackedout
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 14:44
Die OTA ook uitgevoerd en nu wilt de auto niet meer ladan aan mijn Pulsar plus laadpaal thuis😡. ( de dag eerder ook na deze update was de auto ook niet volgeladen en heb maar uit nood bij een fastnet station wat prik erin gedaan en dat werkt prima, ik d8 dat ik iets fout had gedaan) er zit een tijdslot van 23:00 t/m 0700 op mijn laadpaal en heeft altijd prima gewerkt.

Ik laad met een niet OEM kabel die perfect werkt en 15mtr lang is dus lekker veel slack. Maar laden nu; Ho maar.

Dus laadpaal gereset want ik dacht dat het daar aan lag, geen beter resultaat. De hele setup van de auto nagekeken kon nergens dubbelingen vinden, kabel voor de 30e keer aangesloten en weer ontkoppeld nog steeds niets. Toen werd in de app gezegd iets vande EV5 staat in de/een (niet) ready stand en continue rood knipper bij de laadpoort. Auto omgedraaid (vanwege lengte originele laadkabel) die aangesloten......ook weer niet laadpaal zegt dat de auto geen stroom nodig had terwijl er nog maar 10% in de batterij zat kabel eraf en er weer op en na 4 keer uiteindelijk hoorde ik de auto meerdere malen proberen te schakelen naar het laden en ging hij het doen. Dus de auto heeft weer prik maar dit is wel ruk, iemand anders dezelfde ervaring of tips? Het ligt niet aan de laadpaal en zeker ook niet aan de laadkabel OEM of niet. Ik denk de update maar hoe check ik dat ??

[ Voor 9% gewijzigd door EV5 Blackedout op 16-07-2026 09:49 ]

• RadarWolf
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:04
EV5 Blackedout schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:45:
[...]

Die OTA ook uitgevoerd en nu wilt de auto niet meer ladan aan mijn Pulsar plus laadpaal thuis😡. ( de dag eerder ook na deze update was de auto ook niet volgeladen en heb maar uit nood bij een fastnet station wat prik erin gedaan en dat werkt prima, ik d8 dat ik iets fout had gedaan) er zit een tijdslot van 23:00 t/m 0700 op mijn laadpaal en heeft altijd prima gewerkt.

Ik laad met een niet OEM kabel die perfect werkt en 15mtr lang is dus lekker veel slack. Maar laden nu; Ho maar.

Dus laadpaal gereset want ik dacht dat het daar aan lag, geen beter resultaat. De hele setup van de auto nagekeken kon nergens dubbelingen vinden, kabel voor de 30e keer aangesloten en weer ontkoppeld nog steeds niets. Toen werd in de app gezegd iets vande EV5 staat in de/een (niet) ready stand en continue rood knipper bij de laadpoort. Auto omgedraaid (vanwege lengte originele laadkabel) die aangesloten......ook weer niet laadpaal zegt dat de auto geen stroom nodig had terwijl er nog maar 10% in de batterij zat kabel eraf en er weer op en na 4 keer uiteindelijk hoorde ik de auto meerdere malen proberen te schakelen naar het laden en ging hij het doen. Dus de auto heeft weer prik maar dit is wel ruk, iemand anders dezelfde ervaring of tips? Het ligt niet aan de laadpaal en zeker ook niet aan de laadkabel OEM of niet. Ik denk de update maar hoe check ik dat ??
Heb je een andere auto aan je laadpaal geprobeerd? Of zo'n publieke paal in de wijk geprobeerd van bijvoorbeeld Vattenfal? Ik dacht eerst ook dat het aan mijn auto lag, maar die Wallbox laadpalen die hebben regelmatig storing lijkt het.... Achteraf lag het dus ook daadwerkelijk aan de Wallbox :(

Kan ook heel weinig vinden over Wallbox en hun storingen online....

(Ik heb een Wallbox Pulsar Pro Socket versie)

• kw_nl
EV5 Blackedout schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:45:
[...]

Volgens mij is het een update voor het entertainmentsysteem en dan vooral de kaarten.

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:55
n.v.m. niet verder gelezen, vraag was al opgelost.

[ Voor 95% gewijzigd door thedon46 op 16-07-2026 15:55 ]

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999

Snuffel

Vroem!

Vandaag mijn EV5 opgehaald, morgen direct mee op vakantie.
Prima auto tot nu toe, niets mis mee

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste