kw_nl schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:31:
[...]
Ik weet niet of de 2027 auto echt dezelfde software heeft… maar heb je dan geen inkeping op je handgreep? Daarmee doe ik de auto op slot. Ik kan het niet in de prijslijst vinden, lijkt me standaard voor de EV5. Maar zeker weten doe ik het niet.
In elk geval, ik gebruik de handgreep. En als ik die vergeet meldt de app alsnog dat de auto niet op slot is en kan ik het vervolgens via de app regelen.
Ik heb zeker een handgreep waar ik de portieren meer vergrendel, maar dat is niet het punt.
Dat is hetzelfde als iemand die graag een zelf rijden functie wil en dan zeggen "Maar heb je dan geen voetpedaal ?"
Ik heb een sleutel, ik heb een handgreep, ik heb een app.. kan ik allemaal de auto mee op slot doen. Maar wat ik graag nog zou zien en vele met mij (en vind ook dat eigenlijk op een beetje moderne auto in deze prijsklasse standaard thuishoort) is een simpele walk away lock functie.
En het feit dat KIA dat eindelijk inziet en het nu gaat toevoegen aan auto's (iig de EV5 nu) is een goede zaak, maar het is niks anders dan wat lijntjes code in de software dus prima te pushen naar de exact zelfde auto van nog geen jaar eerder.
UWB/sleutel binnen bereik > portieren openen
UWB/sleutel buiten bereik > portieren sluiten
Ik heb de auto gekocht wetende dat die functie er niet op zit en kan prima leven zonder, maar zoals ik zei als ze het nu ineens gaan toevoegen op diezelfde auto een half jaar later maar niet voor de mensen die hem toevallig dat half jaar eerder hebben gekocht dan vind ik dat uitermate sneu van KIA.
Als ze over 4 jaar met een facelift komen en allerlei nieuwe snufjes en dingen toevoegen dan snap ik het enigszins wel maar we hebben het hier letterlijk over max 12 maanden.
We gaan het zien.