Het grote Kia EV5 topic

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:11
Derrek schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:26:
Theredon51
Weet je het onderdeelnummer dat binnenin het binnenspiegelkapje staat?
Jawel, dat is: 96030X9000

Oplossing van Carcam is zo te zien:
1. Een stuk duurder dan de FitcamX
2. Niet aangesloten op de Zelfdimmende binnenspiegel, maar "volledig" in te bouwen
Nano2009 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:42:
Ook ik heb vandaag de EV5 mogen rijden in een proefrit. Prachtige auto en in het echt nog mooier dan de foto’s/filmpjes!

Het enige waar ik over twijfel, zijn de stoelen en het centrale display. Ik rijd nu zelf een Enyaq en had eigenlijk gewild dat de stoelen van de EV5 wat lager hadden gekund dan het geval was. Ik ben zelf 1.93 en zit gevoelsmatig erg hoog in de auto/bijna tegen het dak 😅 Dit zorgt er tevens voor dat het centrale display met de navigatie weer erg laag zit, waardoor ik wat verder naar beneden moet kijken wat afleid van het verkeer. Hier heb ik in de Enyaq geen last van, terwijl ik een van de eerdere sportline versies heb zonder elektrisch verstelbare stoelen.

Hoe ervaren de wat langere rijders hier hun EV5? Erkennen jullie deze problemen of valt het in de praktijk allemaal erg mee?

Alvast bedankt!!
1m95 hier en nergens last van, de (elektrisch instelbare) stoel staat zo hoog als mogelijk zonder dat ik dan met mijn hoofd tegen het (panorama)dak kom. In een grote/hoge auto wil ook hoog zitten :)

Nu heb ik ook wel de HUD-optie, dus ik kijk vooral in de voorruit in plaats van op de teller. Het centrale display heb je niet continu nodig tijdens het rijden (+ dan begint hij te piepen), dus of die iets lager staat maakt mij niet veel uit.

[ Voor 64% gewijzigd door theredone51 op 18-03-2026 22:17 ]

• JuG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-03 20:15

JuG

marcelcee schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:55:
[...]

Ik heb al regelmatig commentaar gehad vanaf de achterbank hierover. Mijn zelfverklaard expert in deze materie is 3, weet waar hij het over heeft. Dus ik zoek ook nog naar een degelijke oplossing… tips zijn welkom!
Ik meld me ook alvast aan voor de tip, in de Ceed waar ik in rij is de tint niet donker genoeg en stoort het mijn zoontje van 4 ook. In de Tucson ervoor zaten van die ingebouwde dingen, nu dus niet. Geen zin in dingen met zuignappen eigenlijk.

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:58
JuG schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:58:
[...]

Ik meld me ook alvast aan voor de tip, in de Ceed waar ik in rij is de tint niet donker genoeg en stoort het mijn zoontje van 4 ook. In de Tucson ervoor zaten van die ingebouwde dingen, nu dus niet. Geen zin in dingen met zuignappen eigenlijk.
Ik gebruik persoonlijk dit al een tijdje:

https://www.bol.com/nl/nl...2-stuks/9200000117563702/

Ik gebruik het alleen op langere ritten, vakantie of momenten waar de zon gewoon te hinderlijk is. Het zit straks om de deur heen en het mooie is dat de ramen gewoon open en dicht kunnen.

Bummer dat de EV9 wél ingebouwde zonneschermen heeft in de achterportieren.

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

• B-1998
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 07:48
EV5 Blackedout schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:21:
[...]

Hey, wat een mooie korte toelichting. Thanks. Zou je een foto van die van jou kunnen plaatsen? Ik heb (ook) een zwarte GT Plusline besteld wordt eind volgende maand geleverd. En wij hebben ook zwarte logo's en achter het EV5 weg laten halen. Lijkt me onwijs gaaf.
Zeker!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ejT-MolsEESQZOHBL5klWgRsqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEmH1vqHukG7FPJ4GWE3YITv.jpg?f=fotoalbum_large
vinno86 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:26:
[...]

Lekker man, eindelijk wat echte auto ervaringen hier in plaats van alleen maar levertijden en trekhaken :P .. we hebben er met ze allen even op moeten wachten.

Heb jij ook gemerkt dat als je de auto een parkeerplek laat zoeken hij lege plekken die direct naast elkaar liggen vaak niet als plek aangeeft ? De auto lijkt vrije plekken tussen 2 auto's in te prefereren over een rij van bijvoorbeeld 3 lege plekken.

Dat uitstappen en in laten parkeren moet ik nog een keer proberen, heb alleen zittend gedaan tot nu toe..

Ik heb een schema ingesteld voor klimaat beheer zodat ik inderdaad 's ochtends voor werk en 's middags na werk meteen kan vertrekken in een comfortabele auto..

Een gemis is wel het niet automatisch afsluiten van de auto, het liefst zou ik heel lui zijn en na parkeren gewoon uitstappen en weglopen en dat de auto zichzelf uitzet en op slot doet (zoals een Tesla) maar goed dat is zeuren.

Ik heb hem nu pas 5 dagen en 'tis echt een top wagen.. hoop er heeeel lang plezier van te hebben.
Poeh ik gebruik het eigenlijk nooit, zelf inparkeren vind ik toch sneller. Misschien 2x gedaan om te testen en dat ging goed..

• RoVrie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09:54
Aurora schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:12:
[...]

Ik gebruik persoonlijk dit al een tijdje:

https://www.bol.com/nl/nl...2-stuks/9200000117563702/

Ik gebruik het alleen op langere ritten, vakantie of momenten waar de zon gewoon te hinderlijk is. Het zit straks om de deur heen en het mooie is dat de ramen gewoon open en dicht kunnen.

Bummer dat de EV9 wél ingebouwde zonneschermen heeft in de achterportieren.
Dit zijn van die dingen die zo hard flapperen aan de buitenkant dat je range met 10% keldert. Ik zoek echt iets voor de binnenkant en inderdaad geen Frozen, Regenbogen, Unicorns met zuignappen.
Eerst maar eens kijken of ze überhaupt gaan klagen dan....

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-03 21:53
j.j.feikens schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:05:
Nou, daar is ‘ie dan. Wat kan een auto je positief verrassen, ik was alweer vergeten hoe groot de EV5 is. Nog maar een uurtje in gereden, maar eerste ervaring is genieten. Puntsgewijs een aantal zaken die opvielen:

- Koppelen telefoon is kinderspel, eens geen irritatie. Gelijk draadloos CarPlay, alles gesynchroniseerd en supersnel. Erg blij mee.
- Fantastisch panoramadak. Zelfs in de zon prettig om te hebben, goed “geblindeerd”.
- Afwerking binnenin geeft premium gevoel, looks allicht iets minder, maar voelt allemaal erg degelijk aan.
- Veel, heel veel, instellingen. Dat ga ik de komende dagen ontdekken.
- Rijden, daar gaat het eigenlijk om natuurlijk, is comfortabel, met een soort van sportieve afstelling. Allesbehalve hinderlijk, maar had het persoonlijk iets comfortabeler afgesteld.
- De stoelen zijn fantastisch. Op heel veel manieren instelbaar en prettig dat er stoelventilatie en massage op zit.
Instelbaar wel maar die naad halverwege en versmalling begint na 10000km te vervelen

Het is een GT-line. Ik had zelf liever de GT-Plusline gehad, maar die was nergens meer op voorraad in Iceberg Green. Erg blij dat deze er nog stond, blijft er ook nog iets te wensen over [Afbeelding]was mijn voorkeur ook maar stond niet op de boot wel donker blauw.over 3 jaar maar weer kijken

[Afbeelding]

• TamsSH
  • Laatst online: 09:23
Qua zonwering had ik enkele auto’s terug zonneschermen met clipjes van Sonniboy maar die lijken er nog niet te zijn voor de EV5. Ik zie ze bij PrivacyShades wel voor de EV6, dus misschien komen ze er uiteindelijk ook voor de 5?

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:51

Steeffoon

Smartphone-nerd

EN86 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:46:
[...]

Ik laad als ik op vakantie ga gewoon met mijn verkregen KIA pas. Ging vorige zomer ook prima. Of is dit nadeliger qua prijzen? Ik heb eerlijk gezegd geen idee...
In binnen- en buitenland Electroverse is fantastisch. Het heeft een groot netwerk en doorgaans vrij gunstige tarieven.
Ik heb ook nog veel meer laadpassen, ook die van Kia. Echter vind ik het grote nadeel dat je nergens vooraf de prijzen van de Kia-pas kan raadplegen.

[ Voor 3% gewijzigd door We Are Borg op 26-03-2026 22:02 . Reden: Referral verwijderd ]

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Aurora
RoVrie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:49:
[...]

Dit zijn van die dingen die zo hard flapperen aan de buitenkant dat je range met 10% keldert. Ik zoek echt iets voor de binnenkant en inderdaad geen Frozen, Regenbogen, Unicorns met zuignappen.
Eerst maar eens kijken of ze überhaupt gaan klagen dan....
Als die zo erg flapperen, dan zit deze niet goed strak om je portier heen. Je overdrijft wel heel erg met range degradatie ;)

Het is inderdaad niet de beste oplossing, maar vele malen beter dan de zuignapjes. Dat is mijn mening. En mijn ervaring is gewoon goed.

• EV5 Blackedout
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 25-03 19:57
B-1998 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:33:
[...]

Zeker![Afbeelding]
[...]

Poeh ik gebruik het eigenlijk nooit, zelf inparkeren vind ik toch sneller. Misschien 2x gedaan om te testen en dat ging goed..
Dat blackout van de logo's lijkt een luxe maar draagt toch wel echt bij aan een nog stoerdere uitsraling vind ik. Thanks als je nog een foto hebt van de mooie voorgevel 🤣 van je EV5 dan he😉

• RoVrie
Aurora schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:20:
[...]

Als die zo erg flapperen, dan zit deze niet goed strak om je portier heen. Je overdrijft wel heel erg met range degradatie ;)

Het is inderdaad niet de beste oplossing, maar vele malen beter dan de zuignapjes. Dat is mijn mening. En mijn ervaring is gewoon goed.
Haha natuurlijk overdrijf ik een beetje, maar ik vind t ook esthetisch aan de buitenkant niet zo mooi. Wel fijn dat t dus wel goed werkt!

• RoVrie
EV5 Blackedout schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:32:
[...]

Dat blackout van de logo's lijkt een luxe maar draagt toch wel echt bij aan een nog stoerdere uitsraling vind ik. Thanks als je nog een foto hebt van de mooie voorgevel 🤣 van je EV5 dan he😉
Pro tip: je kan bovenaan de pagina het topic filteren op foto's. Komen alle gave combos voorbij d:)b

• dabonkie
  • Laatst online: 27-03 15:41
Vandaag de trekhaak geplaatst (Kia Wensink Almere). In 3 uur erop gezet. Ziet er netjes uit. Je ziet het gat totaal niet (dat vind ik bijvoorbeeld bij een Tesla echt lelijk) en het koppelen en eraf halen is een piece of cake. Ben een afneembare gewend van een ander merk maar dat was toch wel iets meer priegelen. Dat was meer een vierkante blok. Het is erin drukken en hij klikt meteen vast. Loshalen idem dito, draaien aan de knop en klaar. Begin wel even aan het klooien maar bleek een plastic afdek kapje erop te zitten. Als ik dan toch een klein minpuntje kan geven is dat je wel echt goed moet bukken..... want hij is best zwaar en hij zit echt onder je auto. Maar zo vaak zal ik 'm toch niet erop zetten en eraf halen (alleen bij de caravan.... dat wordt een volgende leuke testcase... zie = rijbereik 8) )

[ Voor 4% gewijzigd door dabonkie op 19-03-2026 18:46 ]

• dabonkie
Voor diegene die geïnteresseerd zijn in de kogeldruk etc... hier de info:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GK7bgrfrZ3bFtzIDnmc9LHt__TA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCWB5SikX9x8fm3XKAr9MT9R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door dabonkie op 19-03-2026 18:19 ]

• TamsSH
Heb ze lang weten te omzeilen (onopzettelijk), maar vandaag dan eindelijk voor het eerst een EV5 ‘in het wild’ gezien. (Regio Alkmaar).

Kon er even een tijdje achteraan rijden en genieten van die kont 😁 Morgen mag ik de mijne eindelijk ophalen en rijdt er naast die zwarte ook een Ivory Silver rond in deze regio!

• RoVrie
TamsSH schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:15:
Heb ze lang weten te omzeilen (onopzettelijk), maar vandaag dan eindelijk voor het eerst een EV5 ‘in het wild’ gezien. (Regio Alkmaar).

Kon er even een tijdje achteraan rijden en genieten van die kont 😁 Morgen mag ik de mijne eindelijk ophalen en rijdt er naast die zwarte ook een Ivory Silver rond in deze regio!
haha typisch dit. Ik speelde onderweg het spel: "spot de Iceberg Green GT(plus)Line". Heeft me tot afgelopen dinsdagmiddag geduurd, maar ik ben dus 'af'. Toen kwam ik m voorbij op de A4 richting Den Haag. Tot die tijd alleen maar zwarte, grijze witte en blauwe gezien.

• JuG

JuG

Ik heb ook nog geen enkele EV5 in het wild gezien, de rest van de familie blijkbaar wel. Nu, ik zit met gescheurde kruisbanden en kom bijna niet buiten, dat zal er ook wat mee te maken hebben :p

• vinno86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:38
JuG schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:44:
Ik heb ook nog geen enkele EV5 in het wild gezien, de rest van de familie blijkbaar wel. Nu, ik zit met gescheurde kruisbanden en kom bijna niet buiten, dat zal er ook wat mee te maken hebben :p
In mijn ervaring als familie/vrienden/collega's tegen je zeggen een EV5 te hebben gespot is het 9 van de 10 keer een EV3 of EV9 geweest :P

• Aurora
Ik heb het al een paar keer voorbij horen komen, maar waarom is het raar dat de EV5 een startknop heeft? Het zal mijn eerste EV worden, maar ik ga dan van uit dat de meeste EV's dit niet hebben? Dan vraag ik me af hoe je normaliter een EV start/aanzet..

• TamsSH
vinno86 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:13:
[...]

In mijn ervaring als familie/vrienden/collega's tegen je zeggen een EV5 te hebben gespot is het 9 van de 10 keer een EV3 of EV9 geweest :P
Ik haal ze ook nog steeds door elkaar! Aan de achterkant zie ik het nu wel, maar als ik de neus in mijn spiegel zie weet ik het niet. Maar die van vandaag was zeker een 5!

• vinno86
Aurora schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:35:
Ik heb het al een paar keer voorbij horen komen, maar waarom is het raar dat de EV5 een startknop heeft? Het zal mijn eerste EV worden, maar ik ga dan van uit dat de meeste EV's dit niet hebben? Dan vraag ik me af hoe je normaliter een EV start/aanzet..
De EV "start" zodra je de auto ontgrendeld, enige wat je dan nog moet doen is hem in D zetten.

• Aurora
vinno86 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:39:
[...]

De EV "start" zodra je de auto ontgrendeld, enige wat je dan nog moet doen is hem in D zetten.
Oei, dan ben ik toch wel blij dat de EV5 nog een knopje heeft. We laten vaak de kinderen alvast instappen terwijl wij het huis afsluiten en de laatste spulletjes inpakken. Moet er niet aan denken dat de kids per ongeluk tegen de pook aankomen.

• RoVrie
Aurora schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:44:
[...]

Oei, dan ben ik toch wel blij dat de EV5 nog een knopje heeft. We laten vaak de kinderen alvast instappen terwijl wij het huis afsluiten en de laatste spulletjes inpakken. Moet er niet aan denken dat de kids per ongeluk tegen de pook aankomen.
Nou, je moet alsnog de rem intrappen voordat je naar de D kan "schakelen", zoals bij een automaat. Dus je auto is in die zin voor de kids wel veilig hoor.

Ik las trouwens van de week hier dat je de "aan" knop niet nodig hebt als je de auto voor vertrek hebt verwarmd (al zal ik dat in de zomer niet veel gebruiken denk ik)

• vinno86
RoVrie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:00:
[...]

Nou, je moet alsnog de rem intrappen voordat je naar de D kan "schakelen", zoals bij een automaat. Dus je auto is in die zin voor de kids wel veilig hoor.

Ik las trouwens van de week hier dat je de "aan" knop niet nodig hebt als je de auto voor vertrek hebt verwarmd (al zal ik dat in de zomer niet veel gebruiken denk ik)
Klopt, ik heb voor werk doordeweeks een schema ingesteld voor klimaatregeling.

6.45 start de klimaatregeling en om 7.05 kan ik zo gelijk wegrijden, daarna zelfde om 16.00.

Het is een klimaatregeling dus in de zomer zal hij de auto gaan koelen ipv verwarmen.

Wel rekening mee houden dat ik het uitzet op vrije dagen enzo anders is het zonde, al kan je het cancellen zodra je de pushmelding van de app krijgt.. maar toch dan is ie al toch helemaal opgestart enzo. 8)7

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:27
TamsSH schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:36:
[...]

Ik haal ze ook nog steeds door elkaar! Aan de achterkant zie ik het nu wel, maar als ik de neus in mijn spiegel zie weet ik het niet. Maar die van vandaag was zeker een 5!
Je zou de voorkant EV3, EV5 en EV9 kunnen onderscheiden aan de koplampen.

• EV5 Blackedout
Nog wat accesoires besteld, wij vinden Carbon enorm mooi en denken dat dit mooi aansluit bij het GTline interieur van onze zwarte GT Plusline:

Schakelknop hulp Carbon:
https://nl.aliexpress.com...MA..&gatewayAdapt=glo2nld
Stuur cover Carbon:
Bekerhouder achter kofferbak Carbon:
Ventilatie cover voor dashoboard Carbon:
Ventilatie cover deur Carbon:
https://nl.aliexpress.com...JGgw&gatewayAdapt=glo2nld

Nu met de rest wat ik eerder besteld heb denk ik dat de accenten voldoende zijn ik ben vrij ongeduldig en moet nog zeker 1 maand w88, zware last te dragen en ik heb nog steeds geen EV5 in het wild gezien. De voorzijde van de EV3 en EV5 kunnen voor mij soms nog wat verwarrend zijn als ik denk dat ik een 5 zie is hettot nu toe nog iedere keer een 3 geweest. Een trekhaak twijfel ik nog over of ik dat nu doe of later een keer.
Wel leuk om alle reacties over diverse zaken te weten te komen want ik geloof idd dat het je blijft verbazen wat de auto allemaal kan en heeft.

• DunDave
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-03 06:41
Zo, vandaag ook akkoord gegeven op een EV5 Plus, gravity gray, in de lease. Nu kan het lange wachten beginnen!
Is er iemand met een Plus uitvoering die een fotootje van de stoelbekleding wil delen? Ben zeer benieuwd hoe die er uit ziet.

• B-1998
TamsSH schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:15:

Haha oei, krijg steeds meer ‘concurrentie’ in Alkmaar ;)

[ Voor 11% gewijzigd door B-1998 op 19-03-2026 23:16 ]

• B-1998
EV5 Blackedout schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:32:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmrf4jYVB-_o5S4DZdColctdlJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxZ8YBZJC42zYSXFA4lFQJp0.jpg?f=fotoalbum_large

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-03 12:50
Steeffoon schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:46:
[...]

In binnen- en buitenland Electroverse is fantastisch. Het heeft een groot netwerk en doorgaans vrij gunstige tarieven.
Ik heb ook nog veel meer laadpassen, ook die van Kia. Echter vind ik het grote nadeel dat je nergens vooraf de prijzen van de Kia-pas kan raadplegen.
Is online gewoon op je Google Pay account?
Of hoe gaat dat exact in zn werk (leek....🙈)

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:27
De laatste dagen zie ik veel posts voorbij komen over laadpassen die niet specifiek met met dit topic te maken hebben.
Je kan meer informatie over laadpassen vinden op [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

• RoVrie
EV5 Blackedout schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:50:
Nog wat accesoires besteld, wij vinden Carbon enorm mooi en denken dat dit mooi aansluit bij het GTline interieur van onze zwarte GT Plusline:

Schakelknop hulp Carbon:
Stuur cover Carbon:
Bekerhouder achter kofferbak Carbon:
Ventilatie cover voor dashoboard Carbon:
Ventilatie cover deur Carbon:
https://nl.aliexpress.com...JGgw&gatewayAdapt=glo2nld

Nu met de rest wat ik eerder besteld heb denk ik dat de accenten voldoende zijn ik ben vrij ongeduldig en moet nog zeker 1 maand w88, zware last te dragen en ik heb nog steeds geen EV5 in het wild gezien. De voorzijde van de EV3 en EV5 kunnen voor mij soms nog wat verwarrend zijn als ik denk dat ik een 5 zie is hettot nu toe nog iedere keer een 3 geweest. Een trekhaak twijfel ik nog over of ik dat nu doe of later een keer.
Wel leuk om alle reacties over diverse zaken te weten te komen want ik geloof idd dat het je blijft verbazen wat de auto allemaal kan en heeft.
Oei, ik weet t niet hoor. Zou bang zijn dat t snel kitsch wordt. Doet me wat denken aan overtunede Opel kadettjes uit de 90's met nep uitlaat stukken eronder.
Ik ben heel benieuwd naar je ervaring en foto's als t er eenmaal op zit.

• B-1998
Nu ik iedereen hier over updates zie praten ben ik mijn eigen systeem even ingedoken omdat ik nog niets heb ontvangen. Stond bij mij blijkbaar de optie uit dat die dit OTA doet?

Nu aangezet iniedergeval dus ben benieuwd..

• DanielN
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 25-03 07:27
Nano2009 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:42:
Ook ik heb vandaag de EV5 mogen rijden in een proefrit. Prachtige auto en in het echt nog mooier dan de foto’s/filmpjes!

Het enige waar ik over twijfel, zijn de stoelen en het centrale display. Ik rijd nu zelf een Enyaq en had eigenlijk gewild dat de stoelen van de EV5 wat lager hadden gekund dan het geval was. Ik ben zelf 1.93 en zit gevoelsmatig erg hoog in de auto/bijna tegen het dak 😅 Dit zorgt er tevens voor dat het centrale display met de navigatie weer erg laag zit, waardoor ik wat verder naar beneden moet kijken wat afleid van het verkeer. Hier heb ik in de Enyaq geen last van, terwijl ik een van de eerdere sportline versies heb zonder elektrisch verstelbare stoelen.

Hoe ervaren de wat langere rijders hier hun EV5? Erkennen jullie deze problemen of valt het in de praktijk allemaal erg mee?

Alvast bedankt!!
1,86 hier en inmiddels 1200km ev5 ervaring. Ik merk dat ik soms net het bovenste deel van de hud niet kan lezen omdat ik dan kennelijk te hoog of te dichtbij zit. Dat gezegd hebbende, heb ik mijn definitieve zithouding/stoelinstelling nog niet helemaal gevonden. En ja het voelt hoger, maar ik kom dan ook uit v60's dus dan is het al vrij snel hoog ;)

• B-1998
DanielN schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:19:
[...]

1,86 hier en inmiddels 1200km ev5 ervaring. Ik merk dat ik soms net het bovenste deel van de hud niet kan lezen omdat ik dan kennelijk te hoog of te dichtbij zit. Dat gezegd hebbende, heb ik mijn definitieve zithouding/stoelinstelling nog niet helemaal gevonden. En ja het voelt hoger, maar ik kom dan ook uit v60's dus dan is het al vrij snel hoog ;)
Wellicht dat je dit al weet, maar wist je dat je de HUD kan instellen (omhoog, omlaag, links, rechts)? Ik ben ook 1,86 en had daar ook last van. Nu niet meer gelukkig :)

• EV5 Blackedout
RoVrie schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:12:
[...]

Oei, ik weet t niet hoor. Zou bang zijn dat t snel kitsch wordt. Doet me wat denken aan overtunede Opel kadettjes uit de 90's met nep uitlaat stukken eronder.
Daarom is het nu ook wel ff voldoende en willen we het bekijken. Als het een overkill wordt en het een GSI'tje begint te lijken dan kunnen we het makkelijk verwijderen. Sommige zaken zijn in mijn ogen wel een must dat zijn de deurbeschermers tegen de voeten/schoenen die tegen de deur komen geregeld. En de beschermer achter de ventilatie achterbank. In onze huidge Outlander hebben we dat ook en dat helpt echt wel. Maar je hebt gelijk we moeten waken voor een kermisbak. :*)

• JuG

JuG

RoVrie schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:12:
[...]

Ik denk een accentje hier en daar, dat kan mooi zijn. Alles beginnen vervangen zal er snel wat jaren 90 uitzien vrees ik, bovendien is het overduidelijk geen echte carbon uiteraard. Ik heb schrik dat er wat cheap zal uitzien idd. Ik laat het allemaal mooi stock, vind Ali opzetstukjes geen meerwaarde bieden.

[ Voor 6% gewijzigd door JuG op 20-03-2026 12:29 ]

• Wo0Zzz
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-03 07:09
Toch weer een bericht over de trekhaak haha, helaas.
Morgen auto alsnog ophalen maar net gebeld door de dealer dat de trekhaak op backorder staat, hij had gehoopt dat die vandaag binnenkwam maar helaas.
Nog 1 nachtje slapen!! :-)

• TamsSH
Daar is ie dan eindelijk 😍 (meestal parkeer ik wat netter trouwens hehe)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJHPCO7CFlzw0YS96PSZDzcQrxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHZjsc8CWC7LE3NTksd4SCCj.jpg?f=fotoalbum_large

• EV5 Blackedout
JuG schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:27:
[...]

Ik denk een accentje hier en daar, dat kan mooi zijn. Alles beginnen vervangen zal er snel wat jaren 90 uitzien vrees ik, bovendien is het overduidelijk geen echte carbon uiteraard. Ik heb schrik dat er wat cheap zal uitzien idd. Ik laat het allemaal mooi stock, vind Ali opzetstukjes geen meerwaarde bieden.
Correct, zo denk ik er ook over het moet allenaal wel binnen proporties blijven om het mooi te houden/maken.
Het enige wat ik van het interieur minder mooi vind is het glimmende grijze (kunststof) materiaal in de auto (en chrome accenten, gelukkig zitten die er [bijna] niet in/op). Ik vind dat er goedkoop uit zien en is dat materiaal enorm gevoelig voor krassen en huidvetten. Daarom mijn opties om dit minder zichtbaar te hebben/maken met

Dus ik ga zien wat ik wel gebruik en wat niet, maar heb voldoende opties nu.

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-03 23:23
B-1998 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:49:
Nu ik iedereen hier over updates zie praten ben ik mijn eigen systeem even ingedoken omdat ik nog niets heb ontvangen. Stond bij mij blijkbaar de optie uit dat die dit OTA doet?

Nu aangezet iniedergeval dus ben benieuwd..
Waar stel je dat precies in dan? Ik heb wel bij de instellingen gekeken en zie alleen software update via USB staan waar ik op kan “klikken”.

• Wo0Zzz
TamsSH schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:14:
Daar is ie dan eindelijk 😍 (meestal parkeer ik wat netter trouwens hehe)[Afbeelding]
Is dit die standaard kleur? Die is ook wel erg gaaf trouwens!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Wo0Zzz schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:39:
[...]

Waarom zit er zo’n hap in het zwarte voorwiel gedeelte. Ziet er raar uit.

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• TamsSH
Wo0Zzz schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:39:
[...]

Hij is Ivory Silver

• TamsSH
_birdie_ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:44:
[...]

Ehm, bedankt? 🥴

Dit is zo bij allebei de wielen en elke EV5. Alleen valt het bij donkere wagens logischerwijs wat minder op.

• GWGN
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-03 09:10
Hele mooie kleur! Tijdens het bestellen kon ik deze niet in het echt zien. In de brochure leek het meer een soort champagne, maar ziet er mooi uit in het echt! Toch maar voor zwart gegaan

• B-1998
DoubleD1980 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:01:
[...]

Waar stel je dat precies in dan? Ik heb wel bij de instellingen gekeken en zie alleen software update via USB staan waar ik op kan “klikken”.
In dat scherm helemaal naar beneden scrollen

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-03 23:16
Daar is ie dan eindelijk 😍 (meestal parkeer ik wat netter trouwens hehe)[Afbeelding]
Mooie kleur inderdaad, lang getwijfeld tussen deze en Iceberg green. Ik vond Ivory Silver uiteindelijk te veel silver en te weinig ivory (champagne achtig). Maar zo in de zon wel erg gaaf.

• DanielN
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 25-03 07:27
B-1998 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:27:
[...]

Wellicht dat je dit al weet, maar wist je dat je de HUD kan instellen (omhoog, omlaag, links, rechts)? Ik ben ook 1,86 en had daar ook last van. Nu niet meer gelukkig :)
Topper. Ik had daar nog niet eens bij stilgestaan; probleem opgelost. Dank

• Aurora
_birdie_ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:44:
[...]

Een hap? 😅 Je ziet gewoon toevallig de remklauw via een inkeping van deze type velg.
Moet eerlijk bekennen dat ik dacht dat dit Iceberg was 🙈 Ik heb ook Ivory Silver in bestelling staan, de kids wilde graag de groene, dus mss kan ik ze alsnog blij maken :+

Zou je mss als de tijd en omstandigheden toe laten een foto kunnen maken wanneer de zon niet volop schijnt en eentje in het donker?

[ Voor 44% gewijzigd door Aurora op 21-03-2026 12:02 ]

• TamsSH
Moet eerlijk bekennen dat ik dacht dat dit Iceberg was 🙈 Ik heb ook Ivory Silver in bestelling staan, de kids wilde graag de groene, dus mss kan ik ze alsnog blij maken :+

Zou je mss als de tijd en omstandigheden toe laten een foto kunnen maken wanneer de zon niet volop schijnt en eentje in het donker?
Ik zal kijken wat ik kan doen!

• RoVrie
Aurora schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:57:
[...]
Een hap? 😅 Je ziet gewoon toevallig de remklauw via een inkeping van deze type velg
[...]
Nee, ik denk dat ie de wielkast bedoelde, dat noemen ze 'design' maar t gaat om de inkeping in het zwarte gedeelte boven t wiel.
Ik vind t juist wel mooi. Past bij de strakke lijnen, want t geeft m juist iets speels

• theredone51
Vandaag voor de eerste keer 'veel' kilometers op 1 dag gedaan met slechts één kort bezoek tussen de heen/terugweg, en dus 2x 'mogen' snelladen.

Eerste laadstop vandaag bij Tesla (want goedkoopste) paste allemaal goed met de kabels/aansluitingen. Volgens mij was dit het nieuwe type lader met alleen een CCS2 snellaadstekker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mUSzjCs1G5ixDSn60ChsWiXcnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9XFqIxNRLGsxbj3tfatEKuDq.jpg?f=fotoalbum_large
Wel maar een triestige laadsnelheid van ongeveer 80kW ondanks voorverwarmen. Ook andere sessies in het verleden bij Tesla kwamen niet in de buurt van de 150kW. Je zou bijna denken dat Elon alle niet-Tesla's afknijpt...

Maar op de terugweg bij de Tesla Fast charger bij Breda had ik minder succes. Kabels te kort/laadpalen in het midden van de parkeerplaatsen waardoor het niet uitkwam met de EV5. En om hem nu dwars over 2/3 plaatsen te zetten... Gelukkig was er een paar meter verder ook een Ionity snellader. 13 cent per kWh duurder, maar je moet iets :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oSlkQ0-Qx3nvIzUNWinDQ8ScoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/voFDPAHDgqGvx9RCvqIaHLOJ.jpg?f=fotoalbum_large
Voor de meerprijs krijg je dan wel een gemiddelde laadsnelheid van >100kW voor 20-80% laden 👍 27 minuten, netjes volgens het boekje.

Trouwens ook nog een nieuwe aanwinst voor het interieur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6OVnJQCyfY5nBeQk094oh14TsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gddKkyGXC7RMbxvuFJlh3sD.jpg?f=fotoalbum_large

Een AliExpress-gelijkwaardig product van de Kia luchtverfrisser. Degene die ik had besteld staat er niet meer op, maar zoiets dus: https://nl.aliexpress.com/item/1005011534172050.html

• TamsSH
[b]Aurora in "Het grote Kia EV5 topic"
Dit was rond 18.00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4E3qIB1WO193iSytiDSj0jbxgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYA7sX7eZNGA4MKfyYTcUVpO.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was rond 20.15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmiIS7xljitgvM065gO9wTTatC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqzueKoywzAPVIBzfAngdbEg.jpg?f=fotoalbum_large

• ptjuh89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:50
Met zo'n mooie auto is het je vergeven :9

Was dicht bij met het bestellen van dezelfde kleur en uitvoering. Uiteindelijk niet gedaan, maar nu ik hem zo zie in het echt heb ik wel een beetje spijt 8)7

• vinno86
theredone51 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:20:
Vandaag voor de eerste keer 'veel' kilometers op 1 dag gedaan met slechts één kort bezoek tussen de heen/terugweg, en dus 2x 'mogen' snelladen.

Eerste laadstop vandaag bij Tesla (want goedkoopste) paste allemaal goed met de kabels/aansluitingen. Volgens mij was dit het nieuwe type lader met alleen een CCS2 snellaadstekker.
[Afbeelding]
Wel maar een triestige laadsnelheid van ongeveer 80kW ondanks voorverwarmen. Ook andere sessies in het verleden bij Tesla kwamen niet in de buurt van de 150kW. Je zou bijna denken dat Elon alle niet-Tesla's afknijpt...

Maar op de terugweg bij de Tesla Fast charger bij Breda had ik minder succes. Kabels te kort/laadpalen in het midden van de parkeerplaatsen waardoor het niet uitkwam met de EV5. En om hem nu dwars over 2/3 plaatsen te zetten... Gelukkig was er een paar meter verder ook een Ionity snellader. 13 cent per kWh duurder, maar je moet iets :)
[Afbeelding]
Voor de meerprijs krijg je dan wel een gemiddelde laadsnelheid van >100kW voor 20-80% laden 👍 27 minuten, netjes volgens het boekje.

Trouwens ook nog een nieuwe aanwinst voor het interieur:
[Afbeelding]

Een AliExpress-gelijkwaardig product van de Kia luchtverfrisser. Degene die ik had besteld staat er niet meer op, maar zoiets dus: https://nl.aliexpress.com/item/1005011534172050.html
Ik ga het met de zomervakantie naar Spanje zoveel mogelijk bij fastned en ionity houden, dat gekut bij de tesla vind ik maar niks..

Had je bij iontiy wel ~150kw in het begin ?

• theredone51
vinno86 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:36:
[...]

Ik ga het met de zomervakantie naar Spanje zoveel mogelijk bij fastned en ionity houden, dat gekut bij de tesla vind ik maar niks..

Had je bij iontiy wel ~150kw in het begin ?
Hij start niet meteen op 150kW, maar hij tikt hem op 30% ofzo wel aan. Ook bij andere snelladers geen problemen gehad, allen bij Tesla tot nu toe.

Geklooi bij Tesla is minder, maar het verschil in tarief (zeker tijdens daluren) is aanzienlijk.

• B-1998
Ben ik de enige die de ‘Frunk’ niet in 1x dichtkrijg? Ben soms wel 5x aan het duwen voordat die dicht zit haha

• theredone51
B-1998 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 02:05:
Ben ik de enige die de ‘Frunk’ niet in 1x dichtkrijg? Ben soms wel 5x aan het duwen voordat die dicht zit haha
Goed laten vallen/een duwtje geven werkt voor mij. Maar wat heb je er allemaal inzitten? Ik heb er een bidon ruitenwisservloeistof in liggen (en de laadkabel natuurlijk), het standaard formaat van een paar liter. En ondanks dat het leek te passen op zijn zijkant moet die toch echt plat op zijn rug er in, anders ging de klep niet goed dicht.

Misschien ook iets teveel/te hoog er in liggen om hem makkelijk te kunnen sluiten?

• RoVrie
theredone51 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 07:27:
[...]

Goed laten vallen/een duwtje geven werkt voor mij. Maar wat heb je er allemaal inzitten? Ik heb er een bidon ruitenwisservloeistof in liggen (en de laadkabel natuurlijk), het standaard formaat van een paar liter. En ondanks dat het leek te passen op zijn zijkant moet die toch echt plat op zijn rug er in, anders ging de klep niet goed dicht.

Misschien ook iets teveel/te hoog er in liggen om hem makkelijk te kunnen sluiten?
Asking for a friend: ;) is de frunk groot genoeg voor een krat bier? Of kom je hoogte te kort. In t geval die vriend komende zomer naar Noorwegen op vakantie gaat... 😅

• B-1998
theredone51 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 07:27:
[...]

Alleen mijn laadkabel bewaar ik daar, en als die dus aan het opladen is ligt er dus helemaal niets in.

Zal hem van nog hoger laten vallen, zo maar eens proberen

• TamsSH
Tot mijn genoegen past de reisbench van de hond mooi in de verlaagde laadvloer. Scheelt weer ruimte in de garage en als de hond een keer mee gaat met de EV5 halen we hem zo tevoorschijn ☺️Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6y4Lz_ueV4C0o3_swOO9yOSG1hk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoi7WL5nTFLxusTdeV0xwVib.jpg?f=fotoalbum_large

• dabonkie
Ik gooi m meestal vrij hard naar beneden. Dan gaat het eigenlijk altijd goed. Maar klopt idd dat hij wel wat kracht nodig heeft om goed dicht te gaan.

• RoVrie
dabonkie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:41:
[...]

Ik gooi m meestal vrij hard naar beneden. Dan gaat het eigenlijk altijd goed. Maar klopt idd dat hij wel wat kracht nodig heeft om goed dicht te gaan.
Toch een gemiste kans vind ik, dat het niet met een rustige 'klik' kan. Je gooit m inderdaad dicht als een normale motorkap als je de vloeistof hebt bijgevuld.
Voor mij daardoor ook niet de meest subtiele plek om de laadkabel te bewaren. Zit er in de kofferbak een logisch vak waar hij in past?

• vinno86
RoVrie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:15:
[...]

Toch een gemiste kans vind ik, dat het niet met een rustige 'klik' kan. Je gooit m inderdaad dicht als een normale motorkap als je de vloeistof hebt bijgevuld.
Voor mij daardoor ook niet de meest subtiele plek om de laadkabel te bewaren. Zit er in de kofferbak een logisch vak waar hij in past?
Jazeker.. gewoon onder de bodem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQY8ZIan6aFxukB4DG0h2OBPr2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IEB0OPUsEJp297c6dvY8my6F.png?f=fotoalbum_large

*Niet mijn foto en EV5.. screenshot uit een review filmpje

• vinno86
Weet iemand wat de situatie is betreft de "Entertainment en Internet" abonnement ? ik wil misschien zoiets doen voor de zomer vakantie als we lange dagen moeten gaan rijden.

Ik kan nergens informatie erover vinden of iets kiezen, de QR code die het scherm in de auto geeft werkt niet en in de KIA app is ook niks te vinden bij abonnementen.

Lijkt wel alsof het gewoon niet beschikbaar is (nog) voor de EV5.. wat raar zou zijn maar goed.

[ Voor 11% gewijzigd door vinno86 op 22-03-2026 14:35 ]

• TamsSH
vinno86 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:34:
Weet iemand wat de situatie is betreft de "Entertainment en Internet" abonnement ? ik wil misschien zoiets doen voor de zomer vakantie als we lange dagen moeten gaan rijden.

Ik kan nergens informatie erover vinden of iets kiezen, de QR code die het scherm in de auto geeft werkt niet en in de KIA app is ook niks te vinden bij abonnementen.

Lijkt wel alsof het gewoon niet beschikbaar is (nog) voor de EV5.. wat raar zou zijn maar goed.
Ik zag er iets over in de Kia App > Store > Kia Connect Store

• vinno86
TamsSH schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:28:
[...]

Ik zag er iets over in de Kia App > Store > Kia Connect Store
Zo.. volledig gemist, thx.

Gaat hem niet worden denk ik, rete duur.. 40 euro per maand voor 3 maanden minimum en wifi alleen te gebruiken als je geparkeerd staat blijkbaar.

• theredone51
RoVrie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:27:
[...]

Asking for a friend: ;) is de frunk groot genoeg voor een krat bier? Of kom je hoogte te kort. In t geval die vriend komende zomer naar Noorwegen op vakantie gaat... 😅
Dat gaat niet passen (in de hoogte) en is mogelijks ook te zwaar (er zit volgens mij een gewichtslimiet op de frunk).
vinno86 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:46:
[...]

Zo.. volledig gemist, thx.

Gaat hem niet worden denk ik, rete duur.. 40 euro per maand voor 3 maanden minimum en wifi alleen te gebruiken als je geparkeerd staat blijkbaar.
Check even:
https://github.com/shmykelsa/AAAD

En vervolgens Fermata auto: YouTube: Stream ANY video on Android Auto with Fermata Auto + Android 15 | Ne...

• dabonkie
RoVrie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:15:
[...]

Ja daar ben ik het wel mee eens.
Ik bewaar daar overigens wel gewoon m'n laadkabel (en de V2L adapter). Neem het "dichtsmijten" van de klep maar op de koop toe 7(8)7
1 ding is zeker.... die klep zal niet zomaar open waaien of zo door een brakke sluiting :X

• RoVrie
dabonkie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:47:
[...]

Ja daar ben ik het wel mee eens.
Ik bewaar daar overigens wel gewoon m'n laadkabel (en de V2L adapter). Neem het "dichtsmijten" van de klep maar op de koop toe 7(8)7
1 ding is zeker.... die klep zal niet zomaar open waaien of zo door een brakke sluiting :X
Ik denk dat ik daar de kabel alleen zal bewaren op lange reizen met het gezin als de kofferbak vol zit met zooi of als mijn racefiets op de drager staat. Soms kom je bij een rustpunt/overnachting een lader tegen waar je je eigen kabel nodig hebt, en dan wil ik niet alle koffers hoeven uitpakken om bij de kabel te kunnen.

Om hier in de wijk nou 's morgen voor vertrek naar werk om 6:45 elke keer die motorkap dicht te smijten zie ik niet zo zitten :X

• dabonkie
RoVrie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:28:
[...]

Ik denk dat ik daar de kabel alleen zal bewaren op lange reizen met het gezin als de kofferbak vol zit met zooi of als mijn racefiets op de drager staat. Soms kom je bij een rustpunt/overnachting een lader tegen waar je je eigen kabel nodig hebt, en dan wil ik niet alle koffers hoeven uitpakken om bij de kabel te kunnen.

Om hier in de wijk nou 's morgen voor vertrek naar werk om 6:45 elke keer die motorkap dicht te smijten zie ik niet zo zitten :X
Haha ik snap je :D
Ik heb in de Frunk ook alleen de 5m kabel zitten. Voor thuis gebruik ik de 7.5m kabel (die heb ik erbij gekocht i.o. werk) want die van 5m haalt het niet naar mijn laadpunt. Dus dat probleem heb ik niet gelukkig.... de goede relatie met mijn buren wil ik wel houden 8)7 . Het gepiep van die Smart openen van kofferbak horen ze gelukkig niet (alhoewel ik die piepjes wel hoog vind klinken). Maar wonen allemaal in vrij nieuwe huizen (2 jaar) dus die zijn zo goed geïsoleerd.... Ik vraag het wel altijd netjes of ze iets gehoord hebben. Maar dan ook alleen als ik tussen 05:00-06:00 voor mijn werk weg moet :X

• thedon46
  • Laatst online: 27-03 15:47
Dat probleem heb ik dus gehad tijdens mijn proefrit, ik kreeg die frunk met geen mogelijkheid meer dicht. Zelfs niet met hard smijten.

Oplossing was uiteindelijk met 2 handen dichtduwen, breed op de motorkap.
Dus niet in het midden duwen maar meer richting de koplampen.

• prince1961
  • Laatst online: 14:17
afstelknoppen beetje indraaien die in de kap zitten

• JuG

JuG

Na bijna 6 maanden wachten heb ik vanmiddag de mijne mogen ophalen, zeer blij met de kleur! Verder niets aan te merken eigenlijk, de eerste 100km zitten er al op en dat ging vrijwel vlekkeloos. i-Pedal op Lvl 3 was wel ff wennen de eerste paar keren, maar dat heb je vrij snel onder de knie vind ik. De massage functie is ook al getest 😀

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcrtNLyLmYV60tSGaTUTpXivdyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2x8tumIYtIL8GdsTiq9IZPD7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLgUiJ4nJn_Ib3xpvF1PW_d5UAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhurLlcKq8Gyb6KOix0lvpGa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzbvn8sjIUSawazoqPLddUqPm0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwhoZGDbV2pDdK4xBN1beH4p.jpg?f=fotoalbum_large

• EV5 Blackedout
JuG schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:01:
Na bijna 6 maanden wachten heb ik vanmiddag de mijne mogen ophalen, zeer blij met de kleur! Verder niets aan te merken eigenlijk, de eerste 100km zitten er al op en dat ging vrijwel vlekkeloos. i-Pedal op Lvl 3 was wel ff wennen de eerste paar keren, maar dat heb je vrij snel onder de knie vind ik. De massage functie is ook al getest 😀

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Damn, ...6 maanden?!
Ik vind 1,5 maand w88 al veel te lang.
Geniet er van.

• JuG

JuG

EV5 Blackedout schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:31:
[...]

Damn, ...6 maanden?!
Ik vind 1,5 maand w88 al veel te lang.
Geniet er van.
Laatste week van september de bestelling ingediend en aanvankelijk zeiden ze: we proberen hem nog voor het einde van 2025 geleverd te krijgen. Zelf verwachtte ik daar niet zoveel van, maar dat het nog bijna 4 maanden later zou zijn, dat ook niet . Bij de vorige lease hebben ze het tot bijna een jaar gerekt destijds, dat was pas lang wachten 😛

• RoVrie
JuG schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:01:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wauw lekker zeg! Het wachten zeker waard geweest.

Ik moet zeggen dat ik t frost blue in t echt mooier vind dan in de brochure. Er zit veel meer grijs in dan ik aanvankelijk dacht.
Veel plezier ermee!

• JuG

JuG

RoVrie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:56:
[...]

Wauw lekker zeg! Het wachten zeker waard geweest.

Ik moet zeggen dat ik t frost blue in t echt mooier vind dan in de brochure. Er zit veel meer grijs in dan ik aanvankelijk dacht.
Veel plezier ermee!
Ik had de kleur natuurlijk gezien op foto's en dergelijke en ik zie dat er ook wel Picantos en EV3's zijn met een kleur die hard op lijkt (of zelfs hetzelfde is), maar op de EV5 had ik hem nog niet irl gezien. Ik was aangenaam verrast wel en de kleur trekt ook echt de aandacht. Als ik rondrij kijken mensen meteen, al kan dat ook door de visuele grootte van de wagen komen. Qua kleur vind ik ook dat als de zon er hard op schijnt het redelijk blauw uitziet, bij wolken zie je al sneller het grijzere er in. In ieder geval blij dat ik voor deze ben gegaan, eens wat anders :)

[ Voor 11% gewijzigd door JuG op 24-03-2026 11:55 ]

• Powerpaultje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-03 13:29
Ondertussen alweer een week in de EV5 gereden en iets meer dan 800km op de teller mogen zetten.
Auto rijdt heerlijk al denk ik dat ik nog de benzine modus in mijn rechtervoet heb zitten waardoor het verbruik wat hoger ligt dan ik had gehoopt. HDA+ is heerlijk voor het woon-werk verkeer maar het zal nog wel even duren om zoveel vertrouwen in de mogelijkheden van de auto te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGLmD_oZM87RAsYz1Gu8ehrSpyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAVMq3zDLEawyKTKRK4kSdc4.jpg?f=fotoalbum_large

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:36

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Wat is je verbruik momenteel ?

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

• Powerpaultje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-03 13:29
Ik zit nu meestal tussen 22 en 24 kWh / 100km.
Met wat conservatiever rijden kon ik hem naar 20 krijgen.

• Deadlypain
  • Laatst online: 27-03 18:51
Powerpaultje schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:32:
Ik zit nu meestal tussen 22 en 24 kWh / 100km.
Met wat conservatiever rijden kon ik hem naar 20 krijgen.
Ik merk ook dat wij nog veel rond de 22 zitten. Had van het weekend een rit van 40 minuten met 14,5 per 100! Wel een lage gemiddelde snelheid (was een cruise ritje met gemiddeld 54).

Overigens laatst ook een lange rit van bijna 200km gehad en bij thuiskomst gaf de range nog 250km aan met een snelweg rit met snelheden variërend van 105 tot 120 het laatste stuk.

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-03 12:50
Die van mij ná 5k kilometer verder een gemiddeld verbruik van 18.1 kwh.
En ik rijd veel snelweg!

• vinno86
Powerpaultje schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:41:
Ondertussen alweer een week in de EV5 gereden en iets meer dan 800km op de teller mogen zetten.
Auto rijdt heerlijk al denk ik dat ik nog de benzine modus in mijn rechtervoet heb zitten waardoor het verbruik wat hoger ligt dan ik had gehoopt. HDA+ is heerlijk voor het woon-werk verkeer maar het zal nog wel even duren om zoveel vertrouwen in de mogelijkheden van de auto te krijgen.

[Afbeelding]
HDA is echt heeeerlijk, ik vind het jammer dat ik constant het stuur moet vasthouden.. Het werkt namelijk zo goed dat ik altijd vergeet dat ik de chauffeur ben. :P

• EV5 Blackedout
vinno86 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:13:
[...]

HDA is echt heeeerlijk, ik vind het jammer dat ik constant het stuur moet vasthouden.. Het werkt namelijk zo goed dat ik altijd vergeet dat ik de chauffeur ben. :P
HDA?

• Wo0Zzz
Zaterdag die van mij opgehaald en ook de eerste km's er nu in gemaakt.
Eerst indruk, erg fijne auto, wel echt een verschil tov de Ceed haha. Rijdt heerlijk, toch een paar kleine puntjes.
Hebben jullie ook met de lane assist dat hij wat "zoekerig" is? Heb het idee dat de auto dan wat danst tussen de lijnen van de weg en niet goed een strakke rechte lijn op een rechte weg weet vast te houden. Moet dan wel weer toegeven dat de lane change assist wel wat minder gevoelig is dan de EV6, die was heel gevoelig voor het stuur of je die wel of niet vasthield, te los en hij breekt af, te vast en hij breekt af. Dat doet de EV5 wel echt beter, maar vandaag 2x gehad dat hij me eerst de ene kant op stuurt en vervolgens met een ruk van baan wisselt en zelfs over de lijn heen kwam. Moet zeggen dat het ook wel wat waait.
Verder ook viel het me op dat de grootlicht assistant soms vrij laat pas reageert op auto's die voor je rijden of je tegemoet komen, dat ik me bezwaard voel en zelf het grote licht maar uit zet. Dat vond ik in m'n Ceed wel echt beter gaan.
Ook valt me op dat als je wat harder rijdt, de motorkap een beetje lijkt te dansen, alsof hij niet helemaal gesloten is. Vooral zichtbaar als je over je motorkap heen kijkt vanaf de zit positie.

Als laatste voor nu een vraag, weet iemand ook hoe je het "opstarten" van het systeem sneller kunt laten gaan? Nu krijg ik het scherm steeds met profiel keuze, daar wacht hij een paar seconden en vervolgens springt hij pas naar het "goedemorgen/middag/avond" scherm en dan start ook pas de muziek. En kun je instellen dat de auto standaard in de Eco drive modus start? Nu gaat hij elke keer weer na uitschakelen terug naar de Standaard modus. In de EV6 blijft hij wel netjes in de eco staan of standaard, alleen als je de sport hebt gebruikt schiet hij terug naar standaard modus.

Nogmaals een hele fijne auto om te rijden, misschien ook wel een kwestie van wennen, zit als een koning de positie is goed, de massage functie is ook fijn en stap met plezier elke keer weer in.

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:30
Wo0Zzz schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:53:
Zaterdag die van mij opgehaald en ook de eerste km's er nu in gemaakt.
Eerst indruk, erg fijne auto, wel echt een verschil tov de Ceed haha. Rijdt heerlijk, toch een paar kleine puntjes.
Hebben jullie ook met de lane assist dat hij wat "zoekerig" is? Heb het idee dat de auto dan wat danst tussen de lijnen van de weg en niet goed een strakke rechte lijn op een rechte weg weet vast te houden. Moet dan wel weer toegeven dat de lane change assist wel wat minder gevoelig is dan de EV6, die was heel gevoelig voor het stuur of je die wel of niet vasthield, te los en hij breekt af, te vast en hij breekt af. Dat doet de EV5 wel echt beter, maar vandaag 2x gehad dat hij me eerst de ene kant op stuurt en vervolgens met een ruk van baan wisselt en zelfs over de lijn heen kwam. Moet zeggen dat het ook wel wat waait.
Verder ook viel het me op dat de grootlicht assistant soms vrij laat pas reageert op auto's die voor je rijden of je tegemoet komen, dat ik me bezwaard voel en zelf het grote licht maar uit zet. Dat vond ik in m'n Ceed wel echt beter gaan.
Ook valt me op dat als je wat harder rijdt, de motorkap een beetje lijkt te dansen, alsof hij niet helemaal gesloten is. Vooral zichtbaar als je over je motorkap heen kijkt vanaf de zit positie.

Als laatste voor nu een vraag, weet iemand ook hoe je het "opstarten" van het systeem sneller kunt laten gaan? Nu krijg ik het scherm steeds met profiel keuze, daar wacht hij een paar seconden en vervolgens springt hij pas naar het "goedemorgen/middag/avond" scherm en dan start ook pas de muziek. En kun je instellen dat de auto standaard in de Eco drive modus start? Nu gaat hij elke keer weer na uitschakelen terug naar de Standaard modus. In de EV6 blijft hij wel netjes in de eco staan of standaard, alleen als je de sport hebt gebruikt schiet hij terug naar standaard modus.

Nogmaals een hele fijne auto om te rijden, misschien ook wel een kwestie van wennen, zit als een koning de positie is goed, de massage functie is ook fijn en stap met plezier elke keer weer in.
Bij mij ook een soort mini-pingpong tussen de lijnen. Ook in bochten, hij neemt de bocht iets te flauw. En daarna weer overcorrigeren, en weer te flauw etc. Maar dit klinkt erger dan het daadwerkelijk is. Je kunt de auto prima zijn gang laten en het stoort me eigenlijk ook niet. Alleen als ik er bewust op let dan valt het op.

Standaard in ECO-modus rijden zit er helaas niet in. Heb ik ook al eens naar gezocht. Volgens mij kan het niet.

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:36
Hoi allen,

Ik ben nu de nodige research aan het doen voor een nieuwe wagen, en de Kia EV5 is op mijn radar verschenen. Momenteel rij ik (met volle tevredenheid) met een Tesla Model 3 Performance uit 2019 (160.000km). Maar ik heb een zeer leuke maar gigantisch grote hond die graag mee gaat. En dat gaat niet met de Tesla. Ik zou een Model Y kunnen overwegen, maar Musk...

Maar goed, die Kia dus. Enkele vragen:
* Ik heb al wat foto's en video's gezien waar die koffer wordt getoond, maar het is nooit echt heel duidelijk. Zijn er hondeneigenaren die er iets over kunnen zeggen? Die eventueel een foto hebben van de koffer-met-hond? Ik zoek eigenlijk de wagen met de ruimste koffer voor de hond in dit segment. Maar dat gaat over meer dan enkel liters (dat is de theoretische ruimte), maar vooral over het praktische. Kia lijkt hier door het "boxy design" een voordeel te hebben (voldoende hoogte).
* Bij Volvo kan je als accessoire een hondenrekje laten plaatsen als afscheiding tussen koffer en achterbank. Bestaat zoiets ook voor de EV5?
* Weet iemand wanneer de AWD of GT op de markt komt? Het zou in 2026 zijn. In Duitsland lijkt hij al bestelbaar (met levering vanaf juli).
* Heeft iemand praktijk ervaring met V2G? De auto (GT line) lijkt het te ondersteunen, maar het klinkt precies allemaal nog wat theoretisch/toekomstmuziek.
* Zijn er mensen die van Tesla naar de Kia EV5 zijn gegaan? Wat waren de aangename verrassingen en de onverwachte teleurstellingen?

Bedankt!

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• TamsSH
Ik heb onze hond (kruising Golden en Labrador retriever) nu een keer mee gehad met de EV5. Hij zit altijd in een reisbench en het was wel even goed passen of de bench er goed in zou passen. We hebben hem helemaal naar achteren geschoven, achterbank rechtop. Maar het paste gelukkig net. Merkte wel dat de bench in mijn zicht zit als ik in mijn spiegel kijk, dus ga kijken of het beter is als ik de laadvloer verlaag.

Verder is de EV5 een stuk hoger dan mijn vorige auto (Ford Kuga uit 2017) dus onze hond moet wat hoger springen om er in te komen. Als ie wat ouder is moeten we denk ik wel een trapje voor hem regelen.

• theredone51
@DriesA, ik vervoer zo nu en dan onze Rottweiler in de koffer van de EV5. Rechtop (blijven) zitten zit er niet in, liggen wel. Maar het is nu niet bepaald aldat er dan veel ruimte overblijft 😅 Ik heb een trapje voor hem, maar daar is hij geen fan van. Dus ik til hem in de koffer indien nodig.

Als hondenrek heb ik deze, bij gebrek aan versie vanuit Kia: https://www.amazon.com.be/-/nl/gp/aw/d/B00IKEUWI8

[ Voor 13% gewijzigd door theredone51 op 25-03-2026 23:26 ]

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:36
Bedankt beiden voor de reactie!
Als de Rottweiler al moeite heeft ga ik zeker in de problemen komen met mijn Schotse Deerhound (is ruwweg 10cm hoger - niet noodzakelijk zwaarder). Hij is ook helemaal geen fan van een trapje. Als ik hem nu vervoer is dat met een Renault Kangoo (waar hij gewoon kan "instappen"), maar daar kan qua laadruimte en instaphoogte natuurlijk geen enkele SUV tegenop.

Niet eenvoudig, een wagen zoeken die zowel praktisch is voor het gezin als de hond. :-)

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• JuG

JuG

Iemand die de anti-vingerafdruk screenprotector al heeft besteld / laten monteren? Is het de moeite of kan ik beter mijn geld aan een luxe microvezeldoekje uitgeven?

Met montage krijg ik via de webshop een indicatieprijs van 79 euro, met andere woorden zal die dus nog wel duurder zijn. Ik ga er vanuit dat er zeer snel 50 euro bij de productprijs zal geteld worden, dus +100 euro voor een screenprotector is me toch wel een beetje gortig. Misschien eerst maar eens op ali kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door JuG op 26-03-2026 10:44 ]

• RoVrie
JuG schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:39:
Iemand die de anti-vingerafdruk screenprotector al heeft besteld / laten monteren? Is het de moeite of kan ik beter mijn geld aan een luxe microvezeldoekje uitgeven?

Met montage krijg ik via de webshop een indicatieprijs van 79 euro, met andere woorden zal die dus nog wel duurder zijn. Ik ga er vanuit dat er zeer snel 50 euro bij de productprijs zal geteld worden, dus +100 euro voor een screenprotector is me toch wel een beetje gortig. Misschien eerst maar eens op ali kijken.
Ik weet dat de Polestar al sinds jaar en dag een "schermpoetsmodus" heeft, daarmee wordt tijdelijk alle touch feedback uitgeschakeld wordt. Heeft de EV5 dat ook toevallig? Dan zou ik het lekker bij een microvezeldoekje houden :)

• thedon46
  • Laatst online: 27-03 15:47
DriesA schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:23:

Maar goed, die Kia dus. Enkele vragen:
* Heeft iemand praktijk ervaring met V2G? De auto (GT line) lijkt het te ondersteunen, maar het klinkt precies allemaal nog wat theoretisch/toekomstmuziek.
Als ik het goed heb onthouden komt dat in deze video voor:
https://www.autoblog.nl/n...-heeft-alles-test-7192183

Daar geven ze aan dat het bestaat, maar niet functioneert.
Ben te lui om de video zelf terug te kijken :+

• niels.hen
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-03 10:28
JuG schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:39:

Staat in de offerte van mijn bestelde EV5 voor €79 in de offerte, inclusief montage.

• vinno86
RoVrie schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:08:
[...]

Ik weet dat de Polestar al sinds jaar en dag een "schermpoetsmodus" heeft, daarmee wordt tijdelijk alle touch feedback uitgeschakeld wordt. Heeft de EV5 dat ook toevallig? Dan zou ik het lekker bij een microvezeldoekje houden :)
Heet dat niet gewoon "Auto uit" ? ;)

• RoVrie
vinno86 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:22:
[...]

Heet dat niet gewoon "Auto uit" ? ;)
Nou, ook in m'n Enyaq nu, gaat de auto vanzelf aan als ik op de bestuurdersstoel ga zitten. En ja, ik kan ook meteen wegrijden zonder een 'start' knop in te hoeven drukken 8)7
Een van de dingen waar ik straks in de EV5 aan zal moeten gaan wennen denk ik.

• theredone51
DriesA schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:48:
Bedankt beiden voor de reactie!
Als de Rottweiler al moeite heeft ga ik zeker in de problemen komen met mijn Schotse Deerhound (is ruwweg 10cm hoger - niet noodzakelijk zwaarder). Hij is ook helemaal geen fan van een trapje. Als ik hem nu vervoer is dat met een Renault Kangoo (waar hij gewoon kan "instappen"), maar daar kan qua laadruimte en instaphoogte natuurlijk geen enkele SUV tegenop.

Niet eenvoudig, een wagen zoeken die zowel praktisch is voor het gezin als de hond. :-)
Mijn pre-EV5 was een Peugeot Expert/Citroen Jumpy, dus ik ken het probleem 😅 Misschien deze? https://www.kia.com/nl/kies-je-kia/acties/pv5-passenger/
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste