Het grote Kia EV5 topic

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• twilight7
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23I4ZHuQ2RyoYE5n_VH34SSNqD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NY29tokxNqPvjBAVO9sm0at.jpg?f=fotoalbum_large

Loop je terug naar je auto (witte) staat er opeens een zwarte naast😎

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:32
twilight7 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:45:
[Afbeelding]
Loop je terug naar je auto (witte) staat er opeens een zwarte naast😎
Haha grappig!
Ik heb er nog geen in het wild gespot!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-02 23:30

Greyfox

MSX rulez

Ik ben ook in de markt voor een EV5 maar ik had eigenlijk verwacht dat ik ondertussen met de app de auto kon bedienen cq 'starten'.
Bij de proefrit kreeg ik een sleutelblok mee (groter dan die van mijn eNiro) waarvan ik eigenlijk vindt dat het niet van deze tijd is.
Iemand die kan delen hoe die digital key werkt?
Is het altijd nodig om dat sleutelblok mee te zeulen of kan het toch met de app als je digital key ondersteuning hebt?

MSX 2 rulez more

• FJP84
  • Laatst online: 10-02 22:07
Greyfox schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:52:
Ik ben ook in de markt voor een EV5 maar ik had eigenlijk verwacht dat ik ondertussen met de app de auto kon bedienen cq 'starten'.
Bij de proefrit kreeg ik een sleutelblok mee (groter dan die van mijn eNiro) waarvan ik eigenlijk vindt dat het niet van deze tijd is.
Is het altijd nodig om dat sleutelblok mee te zeulen of kan het toch met de app als je digital key ondersteuning hebt?
YouTube: Using digital key 2 | The Kia EV5

Ik hoop dat het zo gaat werken. Ik ga tzt ook een UWB telefoon aanschaffen. Die zal beter werken dan mijn huidige die geen UWB heeft.

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-02 22:28
Greyfox schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:52:
Het werkt ook met de digital key, er van uitgaande dat jouw telefoon ondersteuning heeft. Niet elke telefoon heeft de benodigde hardware aan boord.

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 06:56
theredone51 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:57:
[...]

Het werkt ook met de digital key, er van uitgaande dat jouw telefoon ondersteuning heeft. Niet elke telefoon heeft de benodigde hardware aan boord.
Betekent het gebruik van Digital Key 2.0 dmv een smartphone (oid) dat autodiefstal dmv keyless entry kan worden voorkomen/verminderd?
YouTube: Smart keys: zo misbruiken dieven ze
Dan kunnen we onze autosleutels definitief in een koekblik laten liggen.

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-02 19:04
https://youtu.be/8spYUyuKyws?si=klRu6oUHklAUfg4A
Kan mij wel in een aantal zaken vinden.
- De kou die je soms ineens voelt
- rechtuit stabiliteit soms wat zoekerig
- verder merk ik wel dat de de range in de winter bar slecht is had standaard een warmtepomp in moeten zitten.
- persoonlijk vind ik het gat tussen de stoelen en de rolbar heel erg storend,hoop dat er snel een oplossing komt zoals bij de EV3

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11:46
pollekeb schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:40:
https://youtu.be/8spYUyuKyws?si=klRu6oUHklAUfg4A
Kan mij wel in een aantal zaken vinden.
- De kou die je soms ineens voelt
- rechtuit stabiliteit soms wat zoekerig
- verder merk ik wel dat de de range in de winter bar slecht is had standaard een warmtepomp in moeten zitten.
- persoonlijk vind ik het gat tussen de stoelen en de rolbar heel erg storend,hoop dat er snel een oplossing komt zoals bij de EV3
Wat bedoel je met rolbar?
Misschien een stomme vraag maar ik ben ook maar een leek 8)7

Is jouw range zo slecht ja? Ik moet zeggen dat ik het bij mij wel in de lijn der verwachting vind. Nu zo'n 1250 km. verder en heb 18.5 KWh gemiddeld, zo'n 360 km. netto range nu

• JuG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:22

JuG

EN86 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:09:
[...]

Is jouw range zo slecht ja? Ik moet zeggen dat ik het bij mij wel in de lijn der verwachting vind. Nu zo'n 1250 km. verder en heb 18.5 KWh gemiddeld, zo'n 360 km. netto range nu
Ik denk dat ie dat rolgordijn-afsluit-ding in de kofferruimte bedoelt

• EN86
JuG schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:20:
[...]

Ah ja dat, daar zit inderdaad een spleet tussen. Hebben ze dat bij de EV3 aangepast ja? Mogen wij dan straks ook terug? :)

• FJP84
EN86 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:22:
[...]

Ah ja dat, daar zit inderdaad een spleet tussen. Hebben ze dat bij de EV3 aangepast ja? Mogen wij dan straks ook terug? :)
Er is voor de EV3 een accessoire voor omdat af te dichten

• Lawrentz
JuG schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:20:
[...]

Als onderdeel van de GTI? (Gordijn, Trekhaak, Imperiaal)

Aanvulling
In de prijslijst staat de rolbar vermeld als 'Bagageruimte, luxe oprolbare afdekhoes'.

Een rollbar zie ik eerder worden toegepast in pick-ups en rally-auto's.

[ Voor 26% gewijzigd door Lawrentz op 02-02-2026 20:00 ]

• Nick v D
Ik heb zojuist ook eindelijk de verwachte leverdatum gekregen.
Week 18!

Nu lekker aftellen.

• mpp_hs
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14:08
Nick v D schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:43:
Ik heb zojuist ook eindelijk de verwachte leverdatum gekregen.
Week 18!

Nu lekker aftellen.
Wanneer besteld als ik vragen mag?

• Nick v D
mpp_hs schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:51:
[...]

Wanneer besteld als ik vragen mag?
Eind afgelopen jaar als het goed is, maar de communicatie (intern bij eigen werkgever) verliep wat stroef dus het kan ook zijn dat het de 2e van januari pas goed is doorgezet.

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:14
Is iemand al in de weer geweest met een dakkoffer? Ik ben op zoek naar de totale breedte van het dak (eventueel van rail tot rail). Misschien heeft een van jullie dit al eens opgemeten? Wil namelijk eens een bagagerek proberen omdat me dit veelzijdiger lijkt. Thule heeft die dingen maar zijn standaard 150cm breed. Ik ben benieuwd hoeveel dat zou oversteken.

Gemeten van wiel tot wiel (middelpunt) zou de auto volgens Kia 1609 mm breed zijn. Maar het dak is niet zo breed. Als ik moet gokken max 130cm...?

Mijn auto wordt de 11e afgeleverd, maar vertrek meteen op vakantie. En dan wil ik eigenlijk op pad inclusief bagagerek (of anders met een dakkoffer).

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-02 19:04
EN86 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:09:
[...]

Met rolbar bedoel ik de afsluiting van de kofferbak rolgordijn of zoiets.
Verbruik nu na 1740km gemiddeld op 21.2, voorverwarmen van de accu kost behoorlijk wat energie 4,5 kw kleine 30min

• EN86
pollekeb schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:16:
[...]

Met rolbar bedoel ik de afsluiting van de kofferbak rolgordijn of zoiets.
Verbruik nu na 1740km gemiddeld op 21.2, voorverwarmen van de accu kost behoorlijk wat energie 4,5 kw kleine 30min
Ja ben wel met je eens, dat is niet helemaal netjes afgewerkt nee met die spleet ertussen maar was bij m'n EV6 ook kan ik me herinneren. Ja ik laad thuis dus ik heb dat voorverwarmen niet zo nodig.
Ik heb zelf nog geen last gehad van de vibrerende motorkap.
Al met al tot zover, ja m'n EV6 was wat sportiever maar is ook gewoon een ander soort auto. Dit is wat degelijker.

Ik hoop dat de rubber matten snel leverbaar zijn. Misschien ga ik ook nog wel voor dat afdekstuk bij de kofferbak, ziet er wel netter uit. Dealer is lief aankijken, maar is ook nog niet te bestellen zag ik!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:30

elsinga

=8-)

Is die spleet tussen achterbank en afdekrolgordijn niet bedoeld om het verder achterover zetten van de achterbank mogelijk te maken? Oftewel: is die spleet er nog steeds in de max achterover stand van de achterbank?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Deadlypain
  • Laatst online: 10-02 16:40
Weet één van jullie ook of de dealer op de hoogte is op welke boot de auto zich bevindt? Of dat er enkel een status 'op zee' zichtbaar is.

• JuG

JuG

Deadlypain schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:31:
Weet één van jullie ook of de dealer op de hoogte is op welke boot de auto zich bevindt? Of dat er enkel een status 'op zee' zichtbaar is.
Sommige dealers zullen misschien kortere lijntjes hebben met de importeur, maar ik heb altijd meegekregen dat een dealer heel weinig informatie kan inkijken. Ze weten echt pas waar de auto is als ie in de haven staat hier.

• Deadlypain
JuG schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:16:
[...]

Sommige dealers zullen misschien kortere lijntjes hebben met de importeur, maar ik heb altijd meegekregen dat een dealer heel weinig informatie kan inkijken. Ze weten echt pas waar de auto is als ie in de haven staat hier.
Check, want op basis van mijn informatie kan hij op twee boten staan :) Ik kreeg namelijk op 10 januari een berichtje dat hij de status 'op zee' had en dus onderweg was. Dat zou betekenen de boot van 9 januari. Maar de verkoper zegt nu ook dat de verwachting is dat hij 19 februari bij de dealer is.. daar van uitgaande zou dat betekenen dat de auto al op 27 december vorig jaar op de boot zou staan.. ik hoop dat laatste maar ga uit van het eerste. Dan valt het alleen maar mee :9B

• JuG

JuG

Deadlypain schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:01:
[...]

Check, want op basis van mijn informatie kan hij op twee boten staan :) Ik kreeg namelijk op 10 januari een berichtje dat hij de status 'op zee' had en dus onderweg was. Dat zou betekenen de boot van 9 januari. Maar de verkoper zegt nu ook dat de verwachting is dat hij 19 februari bij de dealer is.. daar van uitgaande zou dat betekenen dat de auto al op 27 december vorig jaar op de boot zou staan.. ik hoop dat laatste maar ga uit van het eerste. Dan valt het alleen maar mee :9B
Dealers en hun praatjes, het blijft een ding. Mijn auto zou volgens de dealer ook op die boot van 9 januari staan, maar ik pin me er niet op vast. Zo is het bij mij gegaan tot nu toe:

- Eind september -> indien je voor eind volgende week bestelt krijg je hem heel waarschijnlijk nog voor het einde van het jaar (terwijl het niet om een Business versie gaat maar een GT-Line)
- Begin oktober: het wordt medio februari. maar zonder enige reden of verklaring.
- November: we hebben er weinig zicht op en ik moet een maand voor de verwachte leverdatum nog maar eens bellen.
- Half januari: de wagen is geproduceerd en is onderweg met de boot, hij komt eind februari aan in de haven. In mijn geval zou de boot dan die van 09/01 moeten zijn, die komt 28/02 aan volgens Eukor. Levering zou volgens de dealer rond 20/03 zijn, een drietal weken dus tussen aankomst in haven en effectief levering.

Anyway, die datums schuiven telkens op en ze vertellen je meestal wat je wil horen. Het zou me niet verbazen dat je binnen enkele weken ineens te horen krijgt dat het toch niet die boot was en dat ie pas in april aankomt. Het maakt hen niet zoveel uit lijkt me.

Als het maar geen jaar vol smoesjes wordt zoals bij mijn vorige wagen (Hyundai Tucson uit 2022).

• Deadlypain
JuG schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:15:
[...]

Dealers en hun praatjes, het blijft een ding. Mijn auto zou volgens de dealer ook op die boot van 9 januari staan, maar ik pin me er niet op vast. Zo is het bij mij gegaan tot nu toe:

- Eind september -> indien je voor eind volgende week bestelt krijg je hem heel waarschijnlijk nog voor het einde van het jaar (terwijl het niet om een Business versie gaat maar een GT-Line)
- Being oktober: het wordt medio februari. maar zonder enige reden of verklaring.
- November: we hebben er weinig zicht op en ik moet een maand voor de verwachte leverdatum nog maar eens bellen.
- Half januari: de wagen is geproduceerd en is onderweg met de boot, hij komt eind februari aan in de haven. In mijn geval zou de boot dan die van 09/01 moeten zijn, die komt 28/02 aan volgens Eukor. Levering zou volgens de dealer rond 20/03 zijn, een drietal weken dus tussen aankomst in haven en effectief levering.

Anyway, die datums schuiven telkens op en ze vertellen je meestal wat je wil horen. Het zou me niet verbazen dat je binnen enkele weken ineens te horen krijgt dat het toch niet die boot was en dat ie pas in april aankomt. Het maakt hen niet zoveel uit lijkt me.

Als het maar geen jaar vol smoesjes wordt zoals bij mijn vorige wagen (Hyundai Tucson uit 2022).
Haha, ik weet hoe dealers werken :) Werk namelijk zelf bij ééntje. Ander merk overigens :)
We gaan het meemaken, kijk er in ieder geval naar uit!

• DanielN
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-02 18:48
Hier een zwarte gt line plus. 18 december besteld (was op voorraad in Korea). 24 december stond hij te wachten op de boot. Eind december op de boot. 9 januari inderdaad status "on sea" met verwachte aankomst 19 februari (geen idee wat haven van aankomst is of welk schip). De dealer verwacht hem medio maart op het terrein te hebben. Kan niet wachten.

• GWGN
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:34
DanielN schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:18:
Hier een zwarte gt line plus. 18 december besteld (was op voorraad in Korea). 24 december stond hij te wachten op de boot. Eind december op de boot. 9 januari inderdaad status "on sea" met verwachte aankomst 19 februari (geen idee wat haven van aankomst is of welk schip). De dealer verwacht hem medio maart op het terrein te hebben. Kan niet wachten.
Dan staan we op dezelfde boot. Mijn zwart GT business moet ook de 19e aankomen!

• JuG

JuG

Er komen 3 boten vanuit Pyeongtaek deze maand aan in NL, allemaal in Rotterdam, op 06/02, 11/02 en 28/02. Op 19/02 zie ik niets.

Mijn gok is dat het die van 28/02 wordt.

[ Voor 31% gewijzigd door JuG op 03-02-2026 20:21 ]

• DanielN
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-02 18:48
Zou het niet zo kunnen zijn dat het schip op Zeebrugge of Bremen vaart? Of dat er ook nog tijd wordt gerekend voor uitladen en douane?

Want die 19-2 komt uit het systeem van Kia/de dealert. Dus misschien toch een van die twee eerdere datums en dat 19-2 slechts veiligheidsmarge is...

#wishfulthinking 😉

• vinno86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-02 19:29
Deadlypain schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:20:
[...]

Haha, ik weet hoe dealers werken :) Werk namelijk zelf bij ééntje. Ander merk overigens :)
We gaan het meemaken, kijk er in ieder geval naar uit!
Vanwaar de vraag dan als je er zelf werkt ? :?

• vinno86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5ZXyH0lMETfwOUDV-oD-NrJyNU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rRzJ3JltqYY6f8jhS5QawZ6V.png?f=user_large

Ik kreeg dit terug van de dealer bij navraag, geen idee of het te vertrouwen is maar we gaan het zien.

Zou dan week 9 (24feb) gelost moeten worden en naar de dealer gebracht.

• marcelcee
JuG schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:20:
Er komen 3 boten vanuit Pyeongtaek deze maand aan in NL, allemaal in Rotterdam, op 06/02, 11/02 en 28/02. Op 19/02 zie ik niets.

Mijn gok is dat het die van 28/02 wordt.
Kan ook gewoon in Antwerpen ofzo aankomen toch? Hoewel Rotterdam wel logisch lijkt voor Nederlandse bestellingen. Maar als ze zowat een hele boot leeg moeten kiepen in Antwerpen, zullen ze misschien niet voor 20 auto’s verder varen. Laatste stukje per trein ofzo?

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-02 20:46
dabonkie schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:12:
[...]

Ja ik heb de Led Matrix verlichting
Verbaas me oprecht dat het zoveel licht geeft. Als je het afzet tegen de grootte van het geheel zou je niet verwachten dat het zo’n lichtbundel genegeerd. En dan heb ik het nog niet eens over het groot licht. Moet wel zeggen dat ik die autostand echt bagger vind. Dat vind ik al heel lang en bij alle auto’s. Die sensors reageren m.i. altijd vrij laat. Ik gebruik die dan ook niet.
Jouw reactie tijdje geleden gelezen en is blijven hangen als in dat de EV5 matrix koplampen heeft. Maar dit lijkt achteraf toch niet zo te zijn? De prijslijst spreekt van LED projectie.

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

• JuG

JuG

marcelcee schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:57:
[...]

Kan ook gewoon in Antwerpen ofzo aankomen toch? Hoewel Rotterdam wel logisch lijkt voor Nederlandse bestellingen. Maar als ze zowat een hele boot leeg moeten kiepen in Antwerpen, zullen ze misschien niet voor 20 auto’s verder varen. Laatste stukje per trein ofzo?
Alles kan, het kan ook dat de informatie op de Eukor website gewoon niet klopt. Als je daar zoekt op Antwerpen, Amsterdam, Bremen, etc, dan kloppen de datums ook niet.

• JuG

JuG

Aurora schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:01:
[...]

Jouw reactie tijdje geleden gelezen en is blijven hangen als in dat de EV5 matrix koplampen heeft. Maar dit lijkt achteraf toch niet zo te zijn? De prijslijst spreekt van LED projectie.
In de youtube review van InstaAutoVlog kwam dit ook aan bod, het is idd led projectie maar geen matrix.

• Aurora
JuG schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:15:
[...]

In de youtube review van InstaAutoVlog kwam dit ook aan bod, het is idd led projectie maar geen matrix.
Toch wel vreemd, want dit staat op de productpagina, dit moet dan wel een nasty fout zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tL4D0uRinpHhH3vJZ0fsCXSdWKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUEAPy3v3B7MYUMXT59JLFfM.jpg?f=fotoalbum_large

• Lawrentz
Aurora schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:17:
[...]

Toch wel vreemd, want dit staat op de productpagina, dit moet dan wel een nasty fout zijn...

[Afbeelding]
In de brochure (pdf) en prijslijst (pdf) staat LED-projectie koplampen.
De productpagina, brochure (pdf) en prijslijst (pdf) zijn/waren niet in sync is me eerder opgevallen.
Maw, je weet nooit 100% wat het uitrustingsniveau is van de uitvoering die je wilt bestellen.
Leuker kan ik het niet maken.

• JuG

JuG

Het matrix gedeelte stond nochtans niet op de productpagina in oktober toen ik bestelde, in november ook niet volgens mij. Dat moet dus ergens richting einde van het jaar of begin van dit jaar aangepast zijn.

Maar het is niet de eerste keer dat er iets niet klopt, zo was op een gegeven moment de GT Line Business ook ineens niet meer op de Plus Advanced gebaseerd maar op de Plus. Dat hebben ze toen aangepast na klachten.

Hier is nog een oude screenshot van 21 oktober 2025 die ik destijds hier heb gepost, grappig genoeg staan daar wel de dynamische richtingaanwijzers wel al in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ghazc8HNqC0JPKyUEtpFj5SFytw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bI8bLRXQKGCReH8prNqnSza0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door JuG op 04-02-2026 07:30 ]

• EN86
Matrix of projectie. Ben het wel met dabonkie eens, het licht is echt wel prima!

Zou het matrix dan ook op de business line edition moeten zitten nu? Het staat op de site idd. zo vanaf de GT line (matrix) maar in de prijslijst staat er overal projectie voor zowel de business, GT als de GT+

Vreemd inderdaad

• Lawrentz
Brochure is flink gewijzigd in januari en prijslijst is op sommige punten aangepast.

Er is één kleur aangepast.
Het is nu Seeuwwitte Peer geworden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGeBS-g1J1shBQhdIK73DnsPV-o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qpttoYxsDxDQWKI5ANbOM9C2.png?f=user_large

• FJP84
Lawrentz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 07:56:
Brochure is flink gewijzigd in januari en prijslijst is op sommige punten aangepast.

Er is één kleur aangepast.
Het is nu Seeuwwitte Peer geworden.
[Afbeelding]
Ik mis Apple Juice Orange 😆

• Deadlypain
vinno86 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:49:
[...]

Vanwaar de vraag dan als je er zelf werkt ? :?
Haha, ik werk niet bij desbetreffende dealer of merk. Geen idee hoe het daar gaat. Werk zelf bij een VAG dealer, daar zijn de systemen anders en staat een auto over het algemeen niet 1,5 maand op een boot 8)7

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-02 23:30

Greyfox

MSX rulez

Heeft iemand al zijn EV5 opgeladen bij een Tesla supercharge station?
Bij mijn eNiro is aansluiten aan de voorkant soms al een uitdaging, maar nu de dop aan de zijkant zit, ben ik benieuwd hoe dat uitpakt.

MSX 2 rulez more

• theredone51
Greyfox schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:32:
Bij mijn eNiro is aansluiten aan de voorkant soms al een uitdaging, maar nu de dop aan de zijkant zit, ben ik benieuwd hoe dat uitpakt.
Staat voor dit weekend op de planning om te testen, ik laat het weten als het ook effectief zo ver komt :)

• dabonkie
  • Registratie: November 2025
EN86 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 07:30:
Matrix of projectie. Ben het wel met dabonkie eens, het licht is echt wel prima!

Zou het matrix dan ook op de business line edition moeten zitten nu? Het staat op de site idd. zo vanaf de GT line (matrix) maar in de prijslijst staat er overal projectie voor zowel de business, GT als de GT+

Vreemd inderdaad
Voor zover ik weet zijn de koplampen (qua verlichting) gelijk met de GT Plusline. Ik heb de GT Plusline een week gereden (omdat ze vergeten rijklaar te maken). Heb met beide in het donker gereden en qua licht zag ik geen verschil. Maar goed... ik heb niet in de koplamp zelf gekeken 8)
Ik ben ook blij met het licht, hele dikke prima.

• Aurora
Op 12.58 zie je dat de motorkap best flimsy is. Geen wonder dat deze kan vibreren.

YouTube: 800 km in de nieuwe Kia EV5 | Zeer ruim, maar met een rauw randje

• JuG

JuG

Greyfox schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:32:
Ook wel benieuwd naar aangezien ik geen laadpaal heb thuis en op 2min een super charger heb, ik zal daar regelmatig wel eens stoppen.

• Favoloso
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 06-02 09:03
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe leaseauto en ben erg gecharmeerd van de EV5. Tof om de ervaringen al een beetje te lezen.

Wellicht kan iemand me helpen met deze vraag: Ik zie in diverse filmpjes een handig uitklaptafeltje achter de voorstoelen voorbijkomen. Dit lijkt me ideaal voor kids. Ik zie de tafeltjes echter nergens terug komen in Nederlandse tests of foto's, kan ik dan aannemen dat deze functie niet in NL beschikbaar is?

Hetzelfde geldt eigenlijk voor het frunk knopje op de sleutel, Kia heeft zelf een 'How To' video YouTube: Front Trunk | The Kia EV5 maar ook deze optie lijkt voorbehouden voor de Koreaanse markt?

• EN86
Favoloso schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:34:
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe leaseauto en ben erg gecharmeerd van de EV5. Tof om de ervaringen al een beetje te lezen.

Wellicht kan iemand me helpen met deze vraag: Ik zie in diverse filmpjes een handig uitklaptafeltje achter de voorstoelen voorbijkomen. Dit lijkt me ideaal voor kids. Ik zie de tafeltjes echter nergens terug komen in Nederlandse tests of foto's, kan ik dan aannemen dat deze functie niet in NL beschikbaar is?

Hetzelfde geldt eigenlijk voor het frunk knopje op de sleutel, Kia heeft zelf een 'How To' video YouTube: Front Trunk | The Kia EV5 maar ook deze optie lijkt voorbehouden voor de Koreaanse markt?
Beide idd niet beschikbaar hier (helaas) had een absolute pre geweest die kleine dingen!

• JuG

JuG

Favoloso schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:34:

Is volgens mij allebei niet beschikbaar hier, ondanks dat ik in sommige Nederlandse reviews het wel al heb zien voorbijkomen. Maar dat was een hele tijd geleden toen Kia een rits Nederlandse vloggers/journalisten naar Zuid Korea heeft gehaald om de wagen daar te testen. Met andere woorden, die feature zat toen in hun testwagen maar ook alleen daar (en Azië/Australië/etc). Hier zit dat gewoon niet in het aanbod zover ik weet.

Volgens mij doen ze dat om kosten te besparen op de Europese markt en dan laten ze bepaalde features weg die volgens hen weinig meerwaarde hebben versus de kost of die eventueel door Europese richtlijnen/normen hen zelfs issues kunnen opleveren. Daarom hebben ze ook de productie naar ZK verplaatst en hebben ze bv het BYD-batterijpakket ook vervangen door eentje van CATL.

Als je nog twijfelt over bepaalde features, het beste is om de brochure/prijslijst te bekijken voor een bepaalde versie, daar kan je de features in de tabel vergelijken.

[ Voor 17% gewijzigd door JuG op 05-02-2026 11:29 ]

• Favoloso
JuG schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:07:
[...]

Is volgens mij allebei niet beschikbaar hier, ondanks dat ik in sommige Nederlandse reviews het wel al heb zien voorbijkomen. Maar dat was een hele tijd geleden toen Kia een rits Nederlandse vloggers/journalisten naar Zuid Korea heeft gehaald om de wagen daar te testen. Met andere woorden, die feature zat toen in hun testwagen maar ook alleen daar (en Azië/Australië/etc). Hier zit dat gewoon niet in het aanbod zover ik weet.

Volgens mij doen ze dat om kosten te besparen op de Europese markt en dan laten ze bepaalde features weg die volgens hen weinig meerwaarde hebben versus de kost of die eventueel door Europese richtlijnen/normen hen zelfs issues kunnen opleveren. Daarom hebben ze ook de productie naar ZK verplaatst en hebben ze bv het BYD-batterijpakket ook vervangen door eentje van CATL.

Als je nog twijfelt over bepaalde features, het beste is om de brochure/prijslijst te bekijken voor een bepaalde versie, daar kan je de features in de tabel vergelijken.
Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik heb die brochure/prijslijst al tig keer doorgelezen maar bijv. over een trekhaak staat hier ook niets omschreven. Dus ik dacht wellicht zijn dit ook van die dingen die niet genoemd zijn maar er wel in/op zitten. Maar helaas dus. De twijfel tussen een ID.4 met meer actieradius en een elektrische trekhaak of een EV5 met meer opties en meer ruimte (gevoelsmatig) gaat verder :-(

• JuG

JuG

Favoloso schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:59:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik heb die brochure/prijslijst al tig keer doorgelezen maar bijv. over een trekhaak staat hier ook niets omschreven. Dus ik dacht wellicht zijn dit ook van die dingen die niet genoemd zijn maar er wel in/op zitten. Maar helaas dus. De twijfel tussen een ID.4 met meer actieradius en een elektrische trekhaak of een EV5 met meer opties en meer ruimte (gevoelsmatig) gaat verder :-(
Ik zou hier in het topic eens zoeken achter die trekhaak, volgens mij is er geen elektrische trekhaak maar wel een inklapbare. Er zijn mensen hier die het genomen hebben, dit wordt, nadat de wagen geleverd is, bij de dealer gemonteerd. Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar er zijn mensen waarbij de trekhaar in backorder staat. Ik zou hier gewoon eens zoeken en/of mensen quoten met je extra vragen daarover.

Ik heb ook wel andere wagens bekeken, oa een de Xpeng G6 maar ook bv een Toyota RAV4. Ik was er destijds nog niet helemaal over uit of ik naar een EV zou overschakelen, ik kwam van een Hyundai Tucson N-Line Sky uit 2022, maar die is jammer genoeg gestolen vorige zomer. Uiteindelijk qua budget, bijtelling, extra bijdrage gekozen voor de EV5 omdat die op alle vlakken goed scoort.

En ook al zou dat nog niet zoveel uitmaken, het oog wil ook wat. Ik ben zelf geen VW liefhebber en ook helemaal geen fan van Tesla, een Model Y vind ik bv zelf vrij lelijk. Qua looks vind ik de EV5 veruit de meest stoere wagen van het segment en qua ruimte is ie echt lekker. Anderen zoals de Xpeng G6 zullen sneller laden hebben wat meer high tech features nog oid, maar er zijn ook nadelen aan. Nadat ik bij de dealer in de EV5 heb gezeten en even met alles heb kunnen spelen, wist ik dat ik een goede keuze gemaakt had.

• Favoloso
JuG schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:44:
[...]

Ik zou hier in het topic eens zoeken achter die trekhaak, volgens mij is er geen elektrische trekhaak maar wel een inklapbare. Er zijn mensen hier die het genomen hebben, dit wordt, nadat de wagen geleverd is, bij de dealer gemonteerd. Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar er zijn mensen waarbij de trekhaar in backorder staat. Ik zou hier gewoon eens zoeken en/of mensen quoten met je extra vragen daarover.

Ik heb ook wel andere wagens bekeken, oa een de Xpeng G6 maar ook bv een Toyota RAV4. Ik was er destijds nog niet helemaal over uit of ik naar een EV zou overschakelen, ik kwam van een Hyundai Tucson N-Line Sky uit 2022, maar die is jammer genoeg gestolen vorige zomer. Uiteindelijk qua budget, bijtelling, extra bijdrage gekozen voor de EV5 omdat die op alle vlakken goed scoort.

En ook al zou dat nog niet zoveel uitmaken, het oog wil ook wat. Ik ben zelf geen VW liefhebber en ook helemaal geen fan van Tesla, een Model Y vind ik bv zelf vrij lelijk. Qua looks vind ik de EV5 veruit de meest stoere wagen van het segment en qua ruimte is ie echt lekker. Anderen zoals de Xpeng G6 zullen sneller laden hebben wat meer high tech features nog oid, maar er zijn ook nadelen aan. Nadat ik bij de dealer in de EV5 heb gezeten en even met alles heb kunnen spelen, wist ik dat ik een goede keuze gemaakt had.
Wat ik er van kon terug vinden is het een afneembare trekhaak, maar dat is zeker geen halszaak hoor.
Mijn werkgever heeft een beperkt merkenbeleid dus ik moet het doen met het VAG concern, Ford, BMW/Mini en KIA.
Qua ruimte, looks en prijs/opties gaat mijn voorkeur ook zeker uit naar de Kia ten faveure van de Enyaq/ID.4. Waar ik vooral mee zit is dat het mijn eerste EV wordt en dus geen ervaring heb. Ik kan thuis en op het werk niet laden en de dichtsbijzijnde openbare laadpaal is 10 min lopen. Ik ben dus gebonden aan snelladen en heb baat bij een snelle laadtijd of grotere actieradius. Ca. 60km per dag w-w dus ik denk dat ik een eind kom met de EV5. Overtuig me gerust dat dit de perfecte auto is ;) Ik zou het liefst weer een station zoals mijn huidige Focus willen maar ja, die vouwwagen moet ook een aantal keer per jaar mee naar de camping.

[ Voor 3% gewijzigd door Favoloso op 05-02-2026 13:02 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Favoloso schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:59:
Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik heb die brochure/prijslijst al tig keer doorgelezen maar bijv. over een trekhaak staat hier ook niets omschreven.
De enige 'foolproof' optie is de juiste uitvoering die uit de normale productie komt bekijken. Er zijn namelijk af en toe kleine details die wisselen of fout in de brochure/prijslijst staan.

Gevoelsmatig hebben ze de launch een beetje gerushed, in combinatie met verschillende uitvoeringen voor verschillende continenten geeft dat een hoop ruis.
Persoonlijk heb ik er weinig last van, maar als je echt op bepaalde features zit te kijken die doorslaggevend zijn voor jou, dan zou ik niet afgaan op filmpjes, brochures of prijslijsten. Helemaal omdat het ontbreken van zoiets waarschijnlijk niet te corrigeren is.

Qua trekhaak. Ik snap die electrische trekhaak sowieso niet echt. Het is niet alsof mijn fietsendrager of aanhanger ineens electrisch aankoppelen. En zo vaak gebruik ik de trekhaak ook weer niet. Maar dat is dus wel heel persoonlijk.

• Favoloso
TheGhostInc schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:15:
[...]

De enige 'foolproof' optie is de juiste uitvoering die uit de normale productie komt bekijken. Er zijn namelijk af en toe kleine details die wisselen of fout in de brochure/prijslijst staan.

Gevoelsmatig hebben ze de launch een beetje gerushed, in combinatie met verschillende uitvoeringen voor verschillende continenten geeft dat een hoop ruis.
Persoonlijk heb ik er weinig last van, maar als je echt op bepaalde features zit te kijken die doorslaggevend zijn voor jou, dan zou ik niet afgaan op filmpjes, brochures of prijslijsten. Helemaal omdat het ontbreken van zoiets waarschijnlijk niet te corrigeren is.

Qua trekhaak. Ik snap die electrische trekhaak sowieso niet echt. Het is niet alsof mijn fietsendrager of aanhanger ineens electrisch aankoppelen. En zo vaak gebruik ik de trekhaak ook weer niet. Maar dat is dus wel heel persoonlijk.
Dat is inderdaad persoonlijk maar het gaat voor mij ook echt niet de doorslag geven hoor. Als fanatiek racefietser en kampeerder gebruik ik de trekhaak wel regelmatig en vindt het veel mooier als ie weggeklapt is. Op mijn huidige auto vindt ik het ideaal dat hij elektrisch inklaapbaar is maar op mijn vorige auto was ie afneembaar en liet hem in de praktijk dus 24/7 uitgeklapt.

• Anabel1394
  • Laatst online: 05-02 16:41
Zijn ook geinteresseerd in de EV5. Binnenkort een proefrit gepland. Wat is nu ongeveer de levertijd van deze auto?

• JuG

JuG

Anabel1394 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:27:
Zijn ook geinteresseerd in de EV5. Binnenkort een proefrit gepland. Wat is nu ongeveer de levertijd van deze auto?
Ik gok dat een normale bestelling 5 maanden duurt tussen bestelling, produceren en leveren. Als jouw dealer al enkele EV5's in bestelling heeft staan en je daar toevallig eentje van wil, dan kan het ook sneller. Voor sommigen hier duurt het bv maar 2 maanden in dat geval.

Ik heb op 3 oktober besteld, eind februari zou ie aankomen in de haven en enkele weken later zou ik hem normaal gezien moeten krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door JuG op 05-02-2026 15:42 ]

• ptjuh89
  • Registratie: November 2011
Anabel1394 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:27:
Zal halverwege mei zijn. Twee weken terug was het namelijk eind april voor mij, ging om de EV5 GT plusline (uiteindelijk niet gedaan)

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:17
JuG schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:34:
[...]

Ik gok dat een normale bestelling 5 maanden duurt tussen bestelling, produceren en leveren. Als jouw dealer al enkele EV5's in bestelling heeft staan en je daar toevallig eentje van wil, dan kan het ook sneller. Voor sommigen hier duurt het bv maar 2 maanden in dat geval.

Ik heb op 3 oktober besteld, eind februari zou ie aankomen in de haven en enkele weken later zou ik hem normaal gezien moeten krijgen.
Welke uitvoering heb je gekozen?

Mijn dealer in Delft zegt dat tot nu toe alles binnen 1,5 maand geleverd krijgt. Laten dat er 3, dan is dat nog steeds redelijk lijkt me.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• JuG

JuG

kw_nl schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:52:
[...]

Welke uitvoering heb je gekozen?

Mijn dealer in Delft zegt dat tot nu toe alles binnen 1,5 maand geleverd krijgt. Laten dat er 3, dan is dat nog steeds redelijk lijkt me.
Ik heb een GT-Line in Frost Blue in bestelling staan.

Als jouw dealer zegt alles binnen 1.5 maand geleverd te krijgen, dan zijn dat 100% zeker wagens die al in bestelling staan. Hij zal zeker zijn dat hij ze kwijtraakt, anders doet ie dat niet uiteraard. Aangezien de EV5 nieuw en hot is, zal dat ook zeker lukken.

Als het toevallig de uitvoering en kleur is die jij wil, dan heb je dus geluk. Het duurt namelijk vanaf het moment dat de wagen geproduceerd is tot ie hier aankomt al snel 4-6 weken. Een normale bestelling kan dus wel enkele maanden duren.

[ Voor 8% gewijzigd door JuG op 05-02-2026 15:58 ]

• Nick v D
Mijn bestelling is eind vorige maand doorgezet door de leasemaatschappij en ik heb nu een verwachte levertijd staan in week 18.
Dit gaat om een GT PlusLine Iceberg Green Matte

• theredone51
Favoloso schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:59:
[...]
Waar ik vooral mee zit is dat het mijn eerste EV wordt en dus geen ervaring heb. Ik kan thuis en op het werk niet laden en de dichtsbijzijnde openbare laadpaal is 10 min lopen. Ik ben dus gebonden aan snelladen en heb baat bij een snelle laadtijd of grotere actieradius. Ca. 60km per dag w-w dus ik denk dat ik een eind kom met de EV5. Overtuig me gerust dat dit de perfecte auto is ;) Ik zou het liefst weer een station zoals mijn huidige Focus willen maar ja, die vouwwagen moet ook een aantal keer per jaar mee naar de camping.
60 km/dag is niet wereldschokkend, dan moet je 1x per week laden ofzo. Daarbij moet je met een EV ook wat anders denken. In tegenstelling tot een auto met een verbrandingsmotor waar je alleen kan tanken aan de pomp, kan je met een EV 'overal' laden. Let er tijdens je week eens op waar je nog allemaal komt behalve op je werk/thuis en of daar palen staan? Bijvoorbeeld bij de fitness, supermarkt, ... allemaal mogelijke laadlocaties :)

PS. De Skoda Octavia elektrisch zou er 'binnenkort' aan moeten komen, wellicht is dat iets als je EV + station wil?

• Lawrentz
theredone51 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:02:
[...]

60 km/dag is niet wereldschokkend, dan moet je 1x per week laden ofzo. Daarbij moet je met een EV ook wat anders denken. In tegenstelling tot een auto met een verbrandingsmotor waar je alleen kan tanken aan de pomp, kan je met een EV 'overal' laden. Let er tijdens je week eens op waar je nog allemaal komt behalve op je werk/thuis en of daar palen staan? Bijvoorbeeld bij de fitness, supermarkt, ... allemaal mogelijke laadlocaties :)

PS. De Skoda Octavia elektrisch zou er 'binnenkort' aan moeten komen, wellicht is dat iets als je EV + station wil?
Ligt eraan hoe je ernaar lijkt.

4/5x per week 60 km per dag aan woon/werk-verkeer komt overeen met 240/300 km per week.
Met ong 20 kWh per 100 km komt dat neer op 48/60 kWh per week op een batterij van 81.4 kWh.
Dan zit je met 1x per week laden op minimaal 60/75% DoD.
De 240/300 km per week wordt hoogstwaarschijnlijk nog aangevuld nog aangevuld met andere ritten buiten woon/werk-verkeer.

De 60/75% DoD is buiten het aanbevolen SoC tussen 45/50 en 70/75% voor een maximale levensduur van een NMC-batterij met een onbekende chemische samenstelling (single crystal particles, multi crystal particles en waarschijnlijk een hoog nikkel-gehalte).

Het is een keuze maar zal als toekomstig privé-rijder niet mijn keuze zijn.

• theredone51
Ik zou er niet zo van wakker liggen, zelfs als je naar het minimum aantal cycles gaat bij misbruik van je batterij zul je minstens pas na bijvoorbeeld 300.000 km je SOH tot 80% zien terugzakken.

Maar ieder het zijne natuurlijk:)

• Lawrentz
theredone51 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:43:
Ik zou er niet zo van wakker liggen, zelfs als je naar het minimum aantal cycles gaat bij misbruik van je batterij zul je minstens pas na bijvoorbeeld 300.000 km je SOH tot 80% zien terugzakken.

Maar ieder het zijne natuurlijk:)
Ik denk ook aan hergebruik van de batterij waarbij ik een SoH tot 80% na 300.000 km zie als zeer laag agv slecht gebruik.
Dr Jeff Dahn heeft het al over een equivalent tot 10 miljoen kms bij 25.000 laadcycli met een SoH van 85-87%.
YouTube: AEVA National Webinar - November 2025: Jeff Dahn presents the amazing Li-ion battery cell
Leuk weetje, om 27:20 wordt de Case study in Utrecht (V2G) kort benoemd.

• marcelcee
Lawrentz schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:31:
[...]

Ligt eraan hoe je ernaar lijkt.

4/5x per week 60 km per dag aan woon/werk-verkeer komt overeen met 240/300 km per week.
Met ong 20 kWh per 100 km komt dat neer op 48/60 kWh per week op een batterij van 81.4 kWh.
Dan zit je met 1x per week laden op minimaal 60/75% DoD.
De 240/300 km per week wordt hoogstwaarschijnlijk nog aangevuld nog aangevuld met andere ritten buiten woon/werk-verkeer.

De 60/75% DoD is buiten het aanbevolen SoC tussen 45/50 en 70/75% voor een maximale levensduur van een NMC-batterij met een onbekende chemische samenstelling (single crystal particles, multi crystal particles en waarschijnlijk een hoog nikkel-gehalte).

Het is een keuze maar zal als toekomstig privé-rijder niet mijn keuze zijn.
Bedoel je hierboven dat het ideale gebruik is om de accu ‘altijd’ tussen de 50% en 75% te houden? In WLTP-kilometers van deze EV5 is dat dus 505 x 25% =126,25 bruikbare capaciteit. Dat wordt pittig ;)

• Lawrentz
marcelcee schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 06:50:
[...]

Bedoel je hierboven dat het ideale gebruik is om de accu ‘altijd’ tussen de 50% en 75% te houden? In WLTP-kilometers van deze EV5 is dat dus 505 x 25% =126,25 bruikbare capaciteit.
Klopt, het gaat inderdaad om het ideale gebruik.
Dat wordt pittig ;)
Dat ligt aan je persoonlijke situatie en motivatie.

Dit is uiteraard het makkelijkst te realiseren met een laadstation thuis.
De mogelijkheid tot thuisladen en laden op de zaak heb ik helaas ook niet maar genoeg publieke laadpalen in de buurt onder de vlag van SGZH.
Vandaar dat ik ga voor een laadpas zonder starttarief.

Voorwaarden op hoofdlijnen voor een lange levensduur.
De NMC-batterij niet te warm laten worden.
Door warmte in de NMC-batterij ontstaan volumeveranderingen en gaan microscheuren (microcracking) ontstaan.
Dit geldt voor alle NMC-batterijen …
- … met een hoog nikkel-gehalte (NMC811, NI94/95),
- … met polycrystal particles
- … waarvan de chemische samenstelling niet bekend is.
Uitzonderingen: single crystal particles NMC532 en single crystal particles NMC622 batterijen zijn niet gevoelig voor micro cracking.
Zolang we niet weten welke NMC-batterij in de Kia EV5 zit is het raadzaam om aan de richtlijnen van dr Jeff Dahn te houden.
Het is geen verplichting.

Warmte in de NMC-batterij kan worden voorkomen door …
- … zo veel als mogelijk snelladen te vermijden. Een enkele keer snelladen is geen probleem.
- … zo veel als mogelijk te laden tussen 45-50% en 70-75% SoC.Een enkele keer laden tussen 20 en 100% is geen probleem.
- … zo veel als mogelijk (langdurige) stilstand met 100% SoC in een zomerse periode met 35-40 °C te voorkomen.
- … na laden tot 100% meteen te vertrekken
.
Nog wat aanvullingen
YouTube: Lorna Casselton Lecture May 2023
YouTube: 241st ECS Meeting: Keynote Speake Jeff Dahn
YouTube: Professor Jeff Dahn | WIN Seminar Series
Samenvatting in videovorm YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!

• JuG

JuG

Hangt er ook vanaf of je koopt of niet vind ik. Velen leasen de EV5 en of die batterij het na 4 jaar nog goed doet qua capaciteit, dat zal niet zoveel boeien in dat geval. Als je koopt ben je daar toch zuiniger op lijkt me en zal je waarschijnlijk thuis ook een laadpunt aanschaffen.

Zelf zal ik bv veel meer snelladen dan anderen omdat er eentje in de buurt ligt, maar publiek laden zal ook vaak gebeuren uiteraard. Toch denk ik dat mijn batterij meer zal afzien daardoor, maar of ik daar wakker van lig, dat is wat anders.

[ Voor 40% gewijzigd door JuG op 06-02-2026 08:03 ]

• Favoloso
theredone51 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:02:
[...]

Op de Skoda verrsie van de ID.7 zat ik stiekem wel een beetje te hopen maar ik vrees dat ik uiterlijk maart mijn bestelling moet afronden en verwacht niet dat die te bestellen is voor die tijd ;-)

• EN86
Dus als ik het allemaal goed lees, als leek zijnde v.w.b. batterijen technologie etc., bij thuis laden, wat ik doe, beste de batterij tussen de 50% en 75% houden.
Dan kan ik elke dag laden...

• kw_nl
EN86 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:45:
Dus als ik het allemaal goed lees, als leek zijnde v.w.b. batterijen technologie etc., bij thuis laden, wat ik doe, beste de batterij tussen de 50% en 75% houden.
Gewoon de auto gebruiken waarvoor die is. Het is echt allemaal marge. Als je alles perfect zou doen, dan kan je na 10 jaar misschien 40 kilometer meer rijden op een volle accu.

Zo lang je niet elke dag je auto met een snellader naar 100% jaagt, valt het allemaal wel mee.

• ptjuh89
De EV5 heeft een accu van 81.4 KWh maar de bruikbare capaciteit is 78 KWh volgens EV database.
Andere websites melden een bruto capaciteit van 88KWh en bruikbare capaciteit 81.4 KWH

Automakers bouwen steeds vaker een buffer in om de gezondheid van de accu te waarborgen.

Je kan dus prima tot 100% AC laden, snelladen boven de 80% heeft naar mijn mening geen zin want het laadvermorgen word gewoon hard afgeknepen. EV5 laadvermogen 10-80% 128KWh en vanaf 80% 45 KWh en minder.

Zie link hieronder.

https://evkx.net/models/k...long_range/chargingcurve/

[ Voor 13% gewijzigd door ptjuh89 op 06-02-2026 11:20 ]

• Lawrentz
EN86 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:45:
Ja, ook al staat het los van thuisladen, maar thuisladen maakt het allemaal een stuk makkelijker.
Mee uitleg en diepgang staan in de 5 urls (1 gisterenavond en 4 vanmorgen).

• Lawrentz
ptjuh89 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:12:
De EV5 heeft een accu van 81.4 KWh maar de bruikbare capaciteit is 78 KWh volgens EV database.
Andere websites melden een bruto capaciteit van 88KWh en bruikbare capaciteit 81.4 KWH

Automakers bouwen steeds vaker een buffer in om de gezondheid van de accu te waarborgen.

Je kan dus prima tot 100% AC laden, snelladen boven de 80% heeft naar mijn mening geen zin want het laadvermorgen word gewoon hard afgeknepen. EV5 laadvermogen 10-80% 128KWh en vanaf 80% 45 KWh en minder.

Zie link hieronder.

https://evkx.net/models/k...long_range/chargingcurve/
Ik heb wat twijfels over wat op de url wordt getoond.

Het lijkt op één meting.
Onder welke omstandigheden is de meting gedaan?
Is de batterij gepreconditioneerd geweest?
Wat betekent Optimum Zone 1- 70%. Ik denk dat dit het bereik is van optimaal snelladen omdat het daarna inzakt, maar dat staat niet vermeld.
Betreft het een NMC-batterij? Ik denk het wel omdat de LFP-batterij volgens mij een capaciteit heeft van 88 kWh heeft, maar het staat niet vermeld.
Betreft het een uitvoering die ook in NL verkrijgbaar is? Maw, is de meting representatief voor de uitvoeringen die N verkrijgbaar zijn.
De site barst uit z'n voegen van de advertenties

Ik wil niet zeggen dat het niet klopt maar ik heb door het bovenstaande wat twijfels.

• ptjuh89
Lawrentz schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:55:
[...]

Ik heb wat twijfels over wat op de url wordt getoond.

Het lijkt op één meting.
Onder welke omstandigheden is de meting gedaan?
Is de batterij gepreconditioneerd geweest?
Wat betekent Optimum Zone 1- 70%. Ik denk dat dit het bereik is van optimaal snelladen omdat het daarna inzakt, maar dat staat niet vermeld.
Betreft het een NMC-batterij? Ik denk het wel omdat de LFP-batterij volgens mij een capaciteit heeft van 88 kWh heeft, maar het staat niet vermeld.
Betreft het een uitvoering die ook in NL verkrijgbaar is? Maw, is de meting representatief voor de uitvoeringen die N verkrijgbaar zijn.
De site barst uit z'n voegen van de advertenties

Ik wil niet zeggen dat het niet klopt maar ik heb door het bovenstaande wat twijfels.
Klopt dat het om 1 lading gaat en er natuurlijk verschillende omstandigheden invloed op kunnen hebben. Deze site is net zo betrouwbaar qua informatie als de fabrikant met hun opgegeven WLTP en laadsnelheden :P

Wat ik wel weet na 3 jaar te rijden in een Niro EV, de eerste 80% aan de snellader gaat net zo snel als de laatste 20%.

Zie onderstaande link de laadcurve bij fastned tot 80% idd sneller, maar goed genoeg variabelen. vanaf 80% aanzienlijk lager.

https://www.fastnedchargi...n-overzicht/kia?model=EV5

• Lawrentz
ptjuh89 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:28:
[...]

Klopt dat het om 1 lading gaat en er natuurlijk verschillende omstandigheden invloed op kunnen hebben. Deze site is net zo betrouwbaar qua informatie als de fabrikant met hun opgegeven WLTP en laadsnelheden :P

Wat ik wel weet na 3 jaar te rijden in een Niro EV, de eerste 80% aan de snellader gaat net zo snel als de laatste 20%.

Zie onderstaande link de laadcurve bij fastned tot 80% idd sneller, maar goed genoeg variabelen. vanaf 80% aanzienlijk lager.

https://www.fastnedchargi...n-overzicht/kia?model=EV5
Kleine nuancering.
Wat de fabrikant opgeeft als uitkomst van de WLTP voldoet echt wel aan die standaard, alleen komt het rijbereik vaak niet overeen met de realiteit agv diverse invloeden zoals klimaat, glooiend landschap, andere verhouding snelweg/stadsverkeer, enz.
Aan Kia ligt het iig niet.

Wat m.i. beter werkt is de range configurator op https://www.kia.com/kr/vehicles/ev5/feature (en https://www.kia.com/kr/vehicles/ev5-gt/features indien de GT-line in de toekomst naar NL komt).

Wel even de vertaling omzetten van KR naar EN.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RD4GbRu1ub1S--mE3NbogX66DgM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xgv84gZUSgT7qmro0s8OUD0N.png?f=fotoalbum_large

• theredone51
kw_nl schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:44:
[...]

Gewoon de auto gebruiken waarvoor die is. Het is echt allemaal marge. Als je alles perfect zou doen, dan kan je na 10 jaar misschien 40 kilometer meer rijden op een volle accu.

Zo lang je niet elke dag je auto met een snellader naar 100% jaagt, valt het allemaal wel mee.
Dit 👍
ptjuh89 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:12:

Je kan dus prima tot 100% AC laden, snelladen boven de 80% heeft naar mijn mening geen zin want het laadvermogen word gewoon hard afgeknepen.
En ook dit 👍 Automakers hebben dat altijd al gedaan, jij ziet "100%" op je scherm. Maar waar die 100% voor staat is iets anders. Als de batterij achteruit gaat zal je minder kilometers kunnen rijden met diezelfde 100%, maar ik denk niet dat er iemand blij is als ze op een gegeven moment nog maar tot "99%" of "95%" kunnen laden 😅

Op mijn (lease) EV5 heb ik het laden ingesteld tot 80% op DC en tot 100% op AC. Op DC duurt de laatste 20% veel te lang (+ op sommige snelladers moet je daarvoor ook extra betalen). Als de auto aan de AC hangt is dat toch voor langere tijd en maakt me dat dus minder uit + tot 100% laden is soms belangrijk voor de auto om de "100%" op dat moment te kunnen (her-)kalibreren.

[ Voor 3% gewijzigd door theredone51 op 06-02-2026 15:18 ]

• Aurora
Vandaag getekend. GT-PlusLine in Ivory Silver. Wordt over twee weken geproduceerd en halverwege april in Nederland verwacht.

Als bevestiging wat hier eerder door iemand is gemeld, de normale levertijd is een dikke 5 maanden momenteel. Echter kopen dealers de auto's van te voren in. Van ieder kleur een bepaald aantal. Dat aantal is afhankelijk van de populariteit van een kleur. Dat doen ze iedere maand. Bij een koop wordt aan jou een reeds bestelde auto gekoppeld. Het gaat zelfs zo ver dat Kia Nederland kopers aan zoveel mogelijk reeds bestelde exemplaren koppelt. Daarvoor wordt het hele dealer netwerk gebruikt. Prioriteit ligt bij de klanten, aldus de dealer. Wat binnenkomt gaat eerst naar een koper. Daarom zag je zo weinig showroom modellen, het was eerst vooral demo auto's die buiten stonden om gereden te worden.

Ik wil het onderstaande even corrigeren.
Aurora schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:50:
Op 12.58 zie je dat de motorkap best flimsy is. Geen wonder dat deze kan vibreren.

YouTube: 800 km in de nieuwe Kia EV5 | Zeer ruim, maar met een rauw randje
Ik heb hier vandaag niets van gemerkt op een demo auto. Geen vibratie met 120-130KM per uur. Daarna nog zelf de motorkap geprobeerd in te deuken. Sorry, maar het voelde heel degelijk aan en je moet echt flink drukken om überhaupt het te laten veren. Het was dus echt niet zo flimsy als ik dacht op basis van het bovenstaande video. Niks aan het handje dus.

• FJP84
Die van mij GT Plusline Iceberg Green metallic, wordt aankomende week ook besteld. Het is lease en de leverende partij is volgens is volgens en grote dealer. Verwachting die obv overleg tussen LM en Dealer werd afgegeven was medio mei. Ik pin me er niet op vastaar zou wel top zijn.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-02 17:13
Dat 80% etcetera is echt komplete nonsens...en ik rijd al ruim boven de 500.000km elektrisch.

Ik ben taxichauffeur en rijd 9 uur per dag (min 30 minuten pauze) 5 dagen per week...70.000km per jaar.
Ik vind het een sport om zoveel mogelijk ritten te rijden, maar op een nette manier en zo zuinig mogelijk...daarom maak ik iedere werkdag een foto als ik begin met daarop actieradius, kilometerstand en temperatuur.

Iedere werkdag laad ik naar 100%.
Mn vorige EV was een Kia E Soul 64kwh en na 285.000km begon ik gewoon met een actieradius van 539km....WLTP 485.
Ik heb dus extreem veel foto s van

Mn huidige BMW iX1 64kwh staat nu op 97.000km en binnen 2 weken gaat die over de 100.000km.
Ook iedere dag naar 100% en de actieradius is hetzelfde als toen ik m nieuw had.
Met deze kou had ik vandaag gewoon 450km met 64kwh, lente zomer herfst 500km minimaal tot aan 550 zelfs (mn Kia ging daar overheen zelfs)...en zoals ik al zei: ik zie helemaal geen degradatie en houd dus dagelijks mn actieradius bij.

Doordat ik met mn werk weinig snelweg rijdt, ga ik ver boven WLTP.
Ook is 100% geen 100% want er zit een buffer op.
Heb nog nooit een degradatie gemerkt en zeker niet bij de Kia of BMW.

Je gaat toch zeker niet ff 20% van je accu niet gebruiken? Dat is 1/5de.
Gewoon naar 100% hoor.

• JuG

JuG

Bij AC laden zou ik het ook gewoon altijd naar 100% doen, bij DC ook als het me qua tijd niks uitmaakt. Maar soms wil je bij DC laden ook gewoon snel weer weg, na 80% zal het waarschijnlijk veel trager gaan.

• theredone51

• kw_nl
FJP84 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:13:
[...]

Beter dan mijn Skoda met 20% degradatie
heb je hem laten meten?

20% is echt veel. Deze Enyaq wordt als taxi gebruikt en heeft na 300.000 kilometer met uitsluitend snelladen tot 100% nog een capaciteit van 78%

• FJP84
kw_nl schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:41:
[...]

heb je hem laten meten?

20% is echt veel. Deze Enyaq wordt als taxi gebruikt en heeft na 300.000 kilometer met uitsluitend snelladen tot 100% nog een capaciteit van 78%

[Video: Skoda ENYAQ with 300'000km as taxi - a honest review incl. comparison with Model Y & Diesel car]
Had laatst de dealer laten meten. Omdat ik dacht dat mogelijk een van de cellen defect was omdat ik een merkbaar lagere SoC had. Restant was 79%. Heb totaal 10% aan de snellader gehangen. Zit nu rond de 85k kilometer. Kan niet wachten tot de KIA er is.

• vinno86
Ik zie de filteroptie op 2e hands auto sites al voor me.

Het populaire "kilometer stand van 50k t/m 120k" gaat vervangen worden voor "Accucapaciteit van 75% t/m 90%" 😊

• El_Fregadero
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:59
vinno86 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:18:
Ik zie de filteroptie op 2e hands auto sites al voor me.

Het populaire "kilometer stand van 50k t/m 120k" gaat vervangen worden voor "Accucapaciteit van 75% t/m 90%" 😊
Ja dat gaat er zeker komen. Ik heb zelf nog geen ervaring met EV / PHEV, dus weet niet of er in de auto een menuoptie zit waar je de baterijconditie (volgens de auto) kan tonen, maar dat is wel iets wat in een bepaalde mate de waarde van een 2e hands auto gaat bepalen. Eventueel samen met kilometrage voor andere verslijtende delen.

Wellicht kan je hem alvast als feature request naar Gaspedaal sturen :-)

• Joel1121
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:03
Goedemiddag allen,

Ik heb de auto ook besteld afgelopen weekend. Zijn er ook mensen die hem in de Frost Blue kleur hebben besteld? ik althans wel:)

Heeft iemand een idee wat de huidige levertijd een beetje is?

• JuG

JuG

Joel1121 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:55:
Goedemiddag allen,

Ik heb de auto ook besteld afgelopen weekend. Zijn er ook mensen die hem in de Frost Blue kleur hebben besteld? ik althans wel:)

Ik ook! Hoe meer ik de kleur zie (ook bij andere modellen), hoe meer hij mij aanstaat. En leuk dat het eens geen wit, zwart, grijs, etc is :)

Ivm de levertijd. Afgaande op mijn eigen bestelling, anderen de afgelopen maanden en eentje die ik hier vorige week nog gezien heb, 4-5 maanden? Dan ga ik uit van een normale bestelling waarbij de wagen gewoon moet geproduceerd worden. Als je geluk hebt heeft de dealer in kwestie al wat orders open staan en komt jouw configuratie toevallig overeen, dan kan het ook sneller (2 maanden bv). Maar mijn gevoel zegt dat Frost Blue niet zo vaak voor komt, ik zie die kleur ook bij de andere modellen niet zo vaak in het straatbeeld. Ik zou voor de veiligheid dan uitgaan van 4-5 maanden, dus juni/juli.

[ Voor 38% gewijzigd door JuG op 10-02-2026 15:52 ]

• RoVrie
  • Laatst online: 14:00
Afgelopen vrijdag ook na lang wikken en wegen tussen de opties m'n EV5 besteld.
GT-Line in Iceberg Green 🤗
Heb al een paar foto's in die samenstelling voorbij zien komen hier en ik kan niet wachten tot ie er is!

Ik zag trouwens bij mijn dealer een EV4 GT-Line staan met ook zwarte logo's. Staat erg strak bij alle andere zwarte hoogglans afwerking. Weet iemand of dit een optie is, of dat dit gewoon iets is dat de dealer na levering voor je kan doen?

• B-1998
  • Laatst online: 14:16
Had het inderdaad ook op een andere Kia gezien. Vraag bij de dealer neergelegd en die konden dit gewoon regelen.
Staat wel mooi een zwart logo

[ Voor 78% gewijzigd door B-1998 op 10-02-2026 21:53 ]

• RoVrie
B-1998 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:52:
Had het inderdaad ook op een andere Kia gezien. Vraag bij de dealer neergelegd en die konden dit gewoon regelen.
Staat wel mooi een zwart logo
Nice, heb je dat met de dealer geregeld bij je bestelling? Blijven de EV5 en de GT Line badge dan wel chroom?

[ Voor 24% gewijzigd door RoVrie op 10-02-2026 22:01 ]

• EN86
RoVrie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:53:
[...]

Nice, heb je dat met de dealer geregeld bij je bestelling? Blijven de EV5 en de GT Line badge dan wel chroom?
Ook wel benieuwd naar en of dit al te bestellen is ook? Want me rubberen matten zijn er nog steeds niet...
Benieuwd wanneer dat komt. Voor het wachten mag de dealer die zwarte logootjes er wel bij doen 8)

• B-1998
  • Laatst online: 14:16
RoVrie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:53:
[...]

Heb er wel voor moeten betalen, maar vind het wel echt een mooie toevoeging. De EV5 en GT-Line badges blijven chroom, ik overweeg om deze te verwijderen maar ik wil eerst even kijken of het stoort. Makkelijker om ze er zelf af te halen, dan weer erop te doen

Al zag ik op internet ook zwarte stickers die over de badges heen kunnen, dus dan wordt EV5 ook hoogglans zwart, ook nog een optie

• JuG

JuG

Je kan ze ook altijd even plastidippen, is 20-30min werk en kost je dan enkel de prijs van een bus plastidip (13 euro of zo).. Blijft ook goed zitten normaal gezien.

YouTube: Emblem Blackout with Plastidip - 2026 KIA EV9 LAND PLUS

[ Voor 14% gewijzigd door JuG op 11-02-2026 09:03 ]

• Nick v D
JuG schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:56:
Je kan ze ook altijd even plastidippen, is 20-30min werk en kost je dan enkel de prijs van een bus plastidip (13 euro of zo).. Blijft ook goed zitten normaal gezien.

Oh handig filmpje!
Ik denk alleen dat deze methode niet werkt op een matte variant. Ik verwacht dat de plastidip dan niet zo makkelijk loskomt van de lak.

• Joel1121
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:03
JuG schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:44:
[...]

Ik ook! Hoe meer ik de kleur zie (ook bij andere modellen), hoe meer hij mij aanstaat. En leuk dat het eens geen wit, zwart, grijs, etc is :)

Ivm de levertijd. Afgaande op mijn eigen bestelling, anderen de afgelopen maanden en eentje die ik hier vorige week nog gezien heb, 4-5 maanden? Dan ga ik uit van een normale bestelling waarbij de wagen gewoon moet geproduceerd worden. Als je geluk hebt heeft de dealer in kwestie al wat orders open staan en komt jouw configuratie toevallig overeen, dan kan het ook sneller (2 maanden bv). Maar mijn gevoel zegt dat Frost Blue niet zo vaak voor komt, ik zie die kleur ook bij de andere modellen niet zo vaak in het straatbeeld. Ik zou voor de veiligheid dan uitgaan van 4-5 maanden, dus juni/juli.
Wat ik ook begreep van de verkoper is dat de auto's in Europa ( Slowakije) geproduceerd gaan worden. Hopelijk hebben ze bij de garages nog wat op de voorraad staan / importeur.

Verkoper gaf aan dat dit waarschijnlijk de Renault Scenic van de troon gaat stoten als 'auto van het jaar'. Ondanks dat de concurrentie in de 45000€ range een moordende strijd is.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Batterijdegradatie is inderdaad al minimaal. Extreme maatregelen om altijd in een optimum te rijden gaan op de gehele levensduur van de auto een verwaarloosbaar verschil maken voor de accu. Gewoon altijd laden tot 100% als het je uitkomt, nooit meer naar omkijken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• RoVrie
JuG schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:56:

Goeie video! Ik zou toch 7 kleuren schijten in de vrees dat 't op m'n leaseauto niet zo makkelijk los komt van de lak :D

Ik zie online ook glanzende plastidip, toch mooier dan mat

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:07

garriej

Ik las ondertieten.

Joel1121 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:55:
Goedemiddag allen,

Hier ook Frost Blue! Begin Jan besteld, levertijd staat op half mei.

• JuG

JuG

RoVrie schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:00:
[...]

Goeie video! Ik zou toch 7 kleuren schijten in de vrees dat 't op m'n leaseauto niet zo makkelijk los komt van de lak :D

Ik zie online ook glanzende plastidip, toch mooier dan mat
Komt imo altijd los, ik heb het vroeger vaak gebruikt om bepaalde onderdelen aan mijn auto zwart te maken. Bv onderdelen op bumpers, logos of spiegelkappen.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste