Het grote Kia EV5 topic

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Pannekoek_NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:17
JuG schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:48:
Ik heb de laatste weken meerdere malen het issue gehad dat de laadstekker niet wil loslaten, zowel bij AC als DC laden.

Dus ik stop de sessie aan de paal of snellader met mijn pasje, de paal/snellader geeft aan dat het klaar is. Bij een gewone AC paal kan ik dan ook mijn eigen kabel uit de paal trekken, maar aan de kant van de wagen doet ie dus moeilijk. Ik wacht trouwens echt wel even voor ik het probeer, soms duurt het even voor je de klik hoort. De knop om de laadklep te sluiten kan je ook gebruiken om de stekker los te krijgen door ie in te blijven drukken (er staat HOLD bij), maar ik heb dat nog nooit effectief zien werken.

De laatste 5-6 keer laden heb ik dus telkens die manuele release onder de kap moeten gebruiken. Voelt niet goed.
Ik heb dat nu ook al een keer of 3 gehad.
Het gaat met name moeizaam als de auto nog aan staat bij mij. Ik kan de auto dan ook niet uitzetten omdat er dan geen laadkabel in mag zitten, lekker "loopje" kom je dan in. Uiteindelijk de motorkap dan maar weer open en via de manual release los koppelen.

• RoVrie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03-08 09:11
Pannekoek_NL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:58:
[...]

Ik heb dat nu ook al een keer of 3 gehad.
Het gaat met name moeizaam als de auto nog aan staat bij mij. Ik kan de auto dan ook niet uitzetten omdat er dan geen laadkabel in mag zitten, lekker "loopje" kom je dan in. Uiteindelijk de motorkap dan maar weer open en via de manual release los koppelen.
Hoezo staat je auto uberhaupt aan tijden het laden? Nogmaals de tip: volgende keer dat-ie vast zit eens 2x de unlock knop op je sleutel proberen. Scheelt geklooi met je motorkap

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Luckyrunner77 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:55:
Bij mijn EV5 hoor ik elke (ongeveer) 20/30 seconden een toon alsof er een telefoon overgaat. Dit is alleen bij de airco aan. Meer mensen last van?
Interessant, er zijn meer mensen die dit melden op Tweakers, maar dan in het Toyota C-HR+ topic...

user121 in "Het Toyota BZ4X en C-HR+ Topic"

radekker in "Het Toyota BZ4X en C-HR+ Topic"

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:32
vinno86 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:59:
[...]

Hoewel ik vind dat inrijhoogte moet betekenen dat je nooit ergens tegenaan kan knallen zou het me niet verbazen als ergens in kleine lettertjes iets staat zoals "parkeervakken kunnen kwa hoogte afwijken" o.i.d en uiteraard de welbekende "parkeren is op eigen risico" etc etc..
Wo0Zzz schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:04:
[...]

Ik denk ook dat het zoiets is, dat de standaard rij routes qua hoogte voldoende zijn en dat parkeervakken kunnen afwijken qua hoogtes.
RoVrie schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:35:
[...]

Aurora schrijft zelf ook al: "Nog ook heel mooi gemarkeerd met non-reflectieve wit rode tape."

Dan is het dus wel gemarkeerd als afwijkende hoogte en vrees ik eigenlijk dat het valt onder eigen schuld dikke kras...
Tijd voor een update! Wellicht handig voor ieder die een soortgelijk probleem gaat krijgen in de toekomst. De inrijdhoogte is wel degelijk een juridisch standpunt. Je mag dus vanuit gaan dat je niets raakt onder de vastgestelde hoogte.

Mijn rechtsbijstand geeft echter aan dat het meer tijd en geld gaat kosten dan de schade. Dus is het voorstel gedaan om te zaak af te kopen. Het is een relatief laag bedrag (>€500). Dus die krijg ik binnenkort bijgeschreven. Het was niet geschoten, altijd mis. In dit geval loonde het :)

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

• JuG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-08 16:11

JuG

RoVrie schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:59:
[...]

Hoezo staat je auto uberhaupt aan tijden het laden? Nogmaals de tip: volgende keer dat-ie vast zit eens 2x de unlock knop op je sleutel proberen. Scheelt geklooi met je motorkap
Normaal kan je de laadklep niet openen als ie aanstaat denk ik, maar je kan hem wel aanzetten tijdens het laden. Dat laatste heb ik ook al wel gedaan bij de vorige laadbeurt, we moesten even snelladen na een hele dag Efteling. Dus de volgende keer eens even de unlock knop proberen.

• Aurora
Snuffel schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:35:

Paar dingen die me opvallen:
Ding stinkt als de hel naar plastic binnenin. Zeker als de zon erop heeft gestaan.
Brengt me meteen bij het volgende: plastic land. Maar dan ook alles.
Vervelend dat je daar last van hebt. Ik heb persoonlijk niks gemerkt van een kenmerkende plastic geur. Het is bij mij gewoon de 'new car smell' die ik in de eerste weken rook. Als het in een flesje te koop was, had ik dat gekocht.

Verder heb je kunstof en kunstof. Heb je het over de "scratchy" plastic aan de onderste delen van het interieur, die zo goed als alle auto's hebben in dit segment en zelfs in het hogere segment of meer bovenin het interieur? Bovenin voelt voor mij als hoogwaardig en zacht afgewerkt kunstof. Niks mis mee. Hoop dat je geen leer had verwacht 😅
RoVrie schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:54:
[...]

Klopt, wel in de gaten gehouden, want mijn laadpas ligt in de auto en daarmee beeindig ik altijd de laadsessie op de paal. Dus dan is de auto al van het slot. Het gebeurt ook niet altijd hoor, maar zo af en toe is het raak. Ik zou eigenlijk eens in de gaten moeten houden of het altijd bij dezelfde paal / hetzelfde type paal.
De auto moet van het slot én binnen een X-aantal seconden moet de kabel eruit, anders gaat de kabel weer in het slot. Ik moet er wel bij melden dat ik normaliter dat alleen doe als het laden voltooid is. Ik breek eigenlijk nooit de sessie handmatig af. Denk 1x eerder gedaan, maar de sessie beëindigde ik toen eerst via de Kia app, voordat ik naar de auto liep.

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-07 08:56
Voor de geïnteresseerden,

Zaterdag op zondag 1050 km. afgelegd naar het zuiden van Frankrijk. Uiteindelijk 3 laadstops gehad, thuis vertrokken met een volle batterij (520 km.).

Laatste stop was niet noodzakelijk om m'n camping te halen echter vind ik het fijn om hier voor de boodschappen en uitjes nog wat batterij marge te hebben en ik 'gewoon' me ritjes kan maken.

Laadstops hadden een duur van 25", 28" en 31". Batterij was een keer 10%, een keer 26% en nog een keer rond de 20%.

Dus ik vond dit gewoon dikke prima. Geladen met E-Flux, je ziet alles direct verschijnen in de app.

• Egelbos46
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 26-07 14:08
RoVrie schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:42:
[...]

Dit heb ik dus ook regelmatig.
Wat voor jou ZEKER helpt, maar het euvel niet oplost, is dat je ook 2x op de unlock knop op je sleutel kan drukken. Dan laat de auto de kabel ook los. Scheelt weer gepruts onder de motorkap.
Ik heb zelf ook nog niet kunnen ontdekken of het aan de paal, aan mijn volgorde of aan de auto ligt...
Dit probleem had in ook meerdere keren. Toen vond ik in de Engels handleiding het onderstaande wat volgens mij niet in de Nederlandse versie staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZCmlhvVq8RFItIJWGb2dtbgGEY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/e85S3NxGgGAXfjtqicyd5Mnc.jpg?f=user_large

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:23
Kan je die inhaal assistent ook uitschakelen? Hij is behoorlijk irritant. Hij geeft vaak een pingeltje als je zelf gaat inhalen.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• RoVrie
kw_nl schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:26:
Kan je die inhaal assistent ook uitschakelen? Hij is behoorlijk irritant. Hij geeft vaak een pingeltje als je zelf gaat inhalen.
Die pijltjes links-rechts in je HDA opties? Die heb ik een paar keer handmatig uitgezet omdat ik m ook niet scherp genoeg en soms zeurderig vond... ik zet vaak het actief meesturen ook uit als ik bijrijders heb, omdat ik vind (zoals eerder gepost) dat de auto wat te veel zwerft tussen de lijnen.

Dat doe je door op het panel op de linkerkant van je stuur het knopje rechtsonder 1x in te drukken.

• RoVrie
EN86 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:26:
Voor de geïnteresseerden,

Zaterdag op zondag 1050 km. afgelegd naar het zuiden van Frankrijk. Uiteindelijk 3 laadstops gehad, thuis vertrokken met een volle batterij (520 km.).

Laatste stop was niet noodzakelijk om m'n camping te halen echter vind ik het fijn om hier voor de boodschappen en uitjes nog wat batterij marge te hebben en ik 'gewoon' me ritjes kan maken.

Laadstops hadden een duur van 25", 28" en 31". Batterij was een keer 10%, een keer 26% en nog een keer rond de 20%.

Dus ik vond dit gewoon dikke prima. Geladen met E-Flux, je ziet alles direct verschijnen in de app.
Dit is een zeer nette score! Heb je de navigatie gedaan met ABRP, Kia's eigen navigatie of nog iets anders?
Ik vroeg me voor mijn vakantie af of de connectie tussen ABRP en Kia (Connect) als vlekkenloos wordt ervaren, ook met de data-verbinding in het buitenland, of dat dit problemen op levert.

Ik ken ABRP en vind m heel fijn voor buitenlandse reizen incl. planning van laadstops (met speeltuin, met toilet en restaurant e.d.) Maar als dit problemen oplevert, wil ik die interne KIA navigatie nog wel een kans geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BMZOvoRqkRTf_LWMIVWHQMH5sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TadBUhtqWc1AV4TSX8awNvlq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik krijg voor de EV5 wel bovenstaande waarschuwing wanneer je wil connected via ENODE

[ Voor 15% gewijzigd door RoVrie op 21-07-2026 11:44 ]

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:17
RoVrie schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:39:
[...]

Dit is een zeer nette score! Heb je de navigatie gedaan met ABRP, Kia's eigen navigatie of nog iets anders?
Ik vroeg me voor mijn vakantie af of de connectie tussen ABRP en Kia (Connect) als vlekkenloos wordt ervaren, ook met de data-verbinding in het buitenland, of dat dit problemen op levert.

Ik ken ABRP en vind m heel fijn voor buitenlandse reizen incl. planning van laadstops (met speeltuin, met toilet en restaurant e.d.) Maar als dit problemen oplevert, wil ik die interne KIA navigatie nog wel een kans geven.

[Afbeelding]

Ik krijg voor de EV5 wel bovenstaande waarschuwing wanneer je wil connected via ENODE
Ik heb dit niet aan de praat gekregen voor mijn vakantie. Maandje abonnement ABRP genomen, uiteindelijk niet gebruikt. Bij vertrek vergeleek ik wel wat ABRP aangaf qua rijbereik vs. wat de auto zelf zei. En dan bleef ik wat wisselen tussen de schermen. Maar daar was ik na 200km wel achter dat dat gewoon teveel gedoe was... om niks eigenlijk.

Ik ben gewoon via google maps gaan rijden en keek bij elke laadstop even naar welke ionity charger ik wilde rijden (want abonnement). Maar stel nu dat het onverwacht niet zou lukken dan zie je in Frankrijk bij erg veel borden van tankstations staan over hoeveel km weer een oplaadpunt is (als je de dichtstbijzijnde niet neemt). Vaak 25 a 50km. Dus mijn tip zou zijn laat ABRP achterwege, stap gewoon in en rijden maar. Ter info: ik rijd overigens gewoon snelheidslimiet en moet met kleine kindjes toch niet proberen om 5u aan een stuk te rijden. En daar bestaat nog geen app voor om het energieverbruik precies uit te kienen ;)

• kw_nl
[...]

[Afbeelding]

Werkt prima hoor. Zit inmiddels in Bulgarije met de EV5 en tot nu toe altijd verbinding gehad.

• Luckyrunner77
  • Laatst online: 22-07 21:27
Martinique schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:35:
[...]

Interessant, er zijn meer mensen die dit melden op Tweakers, maar dan in het Toyota C-HR+ topic...

user121 in "Het Toyota BZ4X en C-HR+ Topic"

radekker in "Het Toyota BZ4X en C-HR+ Topic"
Dat is wel toevallig… ik zal eens kijken als de temperatuur daalt of het issue er dan nog is. Moet zeggen dat het wel irritant is

• j.j.feikens
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08:25
Vandaag weer een ritje met de fietsendrager achter de rug. Het verbaast me nog steeds dat er zoveel hulpsystemen uitgezet worden bij het aankoppelen van een fietsendrager en dat je zelf geen keuze hebt in het aan en uit zetten van hulpsystemen. Ik begrijp het wel met een aangekoppelde aanhangwagen of caravan, maar dat er automatisch vanuit wordt gegaan dat je iets zwaars aankoppelt vind ik gek. Ook trailer-modus “licht” benadert de realiteit in het geheel niet, want actieradius wordt dan veel te pessimistisch weergegeven (net als in de modus “automatisch”).

Nu schijnt er dus ook een “drager-modus” te zijn die ik niet heb kunnen vinden/selecteren, niet in het startscherm en niet bij de trailermodus. Heeft iemand al wel geconstateerd dat ze dit wel in een menu/instelling hebben? Ik hoor het graag. Voor nu maar even het contactformulier online bij KIA via de website ingestuurd. Eens zien wat de reactie is. Wellicht dat mede-forum leden die hier ook last van hebben dit ook kunnen doen? :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKQFzXYnvKjh3p1h5qcwm0pipVQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uhM6JuFhjRasAXYeSIqrp1dE.png?f=fotoalbum_large

• JuG

JuG

[...]

~[Afbeelding]

Ik heb ABRP een tijdje geprobeerd en het werkt ok, maar meer ook niet. Die melding van lage data kwaliteit kreeg ik ook, ik vond dat het batterijpercentage via "live data" meestal ook niet klopte. Ik snap dat ABRP handig was in tijden waarbij de on board nav nog ancient aanvoelde, alsof je met een oude tom tom rond reed. Dat je dan een lange reis via je desktop pc al kon plannen en alles klaar stond via de app, super. Maar in deze tijden is het een beetje achterhaald, zeker om dat de range van een gemiddelde EV wat hoger ligt nu en de on board nav een stuk beter is. Als je het op voorhand wil plannen kan je nog altijd Google Maps gebruiken en het gewoon opslaan.

Voor ritten in NL of BE, waarbij het laden niet echt een issue is, gebruik ik dus Google Maps. Voor de vakantie wil ik de Kia NAV wel proberen omdat we dan ook zeker zijn dat ie gaat pre-conditioneren voor de volgende snellader, maar of dat echt nodig gaat zijn... Het is toch niet alsof we de laadtijd echt moeten maximaliseren, meestal stoppen we gewoon voor 45min.

Wij moeten ongeveer 830km naar de Ardéche in Frankrijk, dus heel spannend zal dat niet zijn. Ik gok een laadstop of 3 en het zal wel goedkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door JuG op 21-07-2026 20:15 ]

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:52
[...]

[Afbeelding]

Er wordt hier niet rechtstreeks met de auto gecommuniceerd.

Dat betekent dat Kia via zijn API maar beperkt gegevens beschikbaar stelt.

Voor de EV5 zijn de beperkingen meestal:
  • updates komen soms pas na enkele minuten;
  • tijdens het rijden wordt de SOC niet continu bijgewerkt;
  • gegevens kunnen achterlopen;
  • ABRP kan de batterij daardoor minder nauwkeurig kalibreren.
Voor een lange reis betekent dit dat ABRP soms denkt dat je bijvoorbeeld nog 28% hebt terwijl je in werkelijkheid al op 24% zit.

Voor routeplanning is het prima maar voor heel nauwkeurige aankomstpercentages minder.

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:18
j.j.feikens schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:05:
Vandaag weer een ritje met de fietsendrager achter de rug. Het verbaast me nog steeds dat er zoveel hulpsystemen uitgezet worden bij het aankoppelen van een fietsendrager en dat je zelf geen keuze hebt in het aan en uit zetten van hulpsystemen. Ik begrijp het wel met een aangekoppelde aanhangwagen of caravan, maar dat er automatisch vanuit wordt gegaan dat je iets zwaars aankoppelt vind ik gek. Ook trailer-modus “licht” benadert de realiteit in het geheel niet, want actieradius wordt dan veel te pessimistisch weergegeven (net als in de modus “automatisch”).

Nu schijnt er dus ook een “drager-modus” te zijn die ik niet heb kunnen vinden/selecteren, niet in het startscherm en niet bij de trailermodus. Heeft iemand al wel geconstateerd dat ze dit wel in een menu/instelling hebben? Ik hoor het graag. Voor nu maar even het contactformulier online bij KIA via de website ingestuurd. Eens zien wat de reactie is. Wellicht dat mede-forum leden die hier ook last van hebben dit ook kunnen doen? :*)

[Afbeelding]
Heb je een url van die pagina van de manual?

• kw_nl
wimbre schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:17:
[...]

Er wordt hier niet rechtstreeks met de auto gecommuniceerd.

Dat betekent dat Kia via zijn API maar beperkt gegevens beschikbaar stelt.

Voor de EV5 zijn de beperkingen meestal:
  • updates komen soms pas na enkele minuten;
  • tijdens het rijden wordt de SOC niet continu bijgewerkt;
  • gegevens kunnen achterlopen;
  • ABRP kan de batterij daardoor minder nauwkeurig kalibreren.
Voor een lange reis betekent dit dat ABRP soms denkt dat je bijvoorbeeld nog 28% hebt terwijl je in werkelijkheid al op 24% zit.

Voor routeplanning is het prima maar voor heel nauwkeurige aankomstpercentages minder.
Hij loopt de hele vakantie maximaal 1% achter. Verder is die bijna altijd gelijk.
JuG schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:12:
[...]

Ik heb ABRP een tijdje geprobeerd en het werkt ok, maar meer ook niet. Die melding van lage data kwaliteit kreeg ik ook, ik vond dat het batterijpercentage via "live data" meestal ook niet klopte. Ik snap dat ABRP handig was in tijden waarbij de on board nav nog ancient aanvoelde, alsof je met een oude tom tom rond reed. Dat je dan een lange reis via je desktop pc al kon plannen en alles klaar stond via de app, super. Maar in deze tijden is het een beetje achterhaald, zeker om dat de range van een gemiddelde EV wat hoger ligt nu en de on board nav een stuk beter is. Als je het op voorhand wil plannen kan je nog altijd Google Maps gebruiken en het gewoon opslaan.

Voor ritten in NL of BE, waarbij het laden niet echt een issue is, gebruik ik dus Google Maps. Voor de vakantie wil ik de Kia NAV wel proberen omdat we dan ook zeker zijn dat ie gaat pre-conditioneren voor de volgende snellader, maar of dat echt nodig gaat zijn... Het is toch niet alsof we de laadtijd echt moeten maximaliseren, meestal stoppen we gewoon voor 45min.

Wij moeten ongeveer 830km naar de Ardéche in Frankrijk, dus heel spannend zal dat niet zijn. Ik gok een laadstop of 3 en het zal wel goedkomen.
Het hangt heel erg van je reis af. In ABRP kun je je voorkeuren voor laadnetwerken instellen, zoals IONITY of Tesla. Je kunt ook aangeven hoeveel laadpalen er minimaal moeten zijn en of je een locatie met bijvoorbeeld een wc of speeltuin wilt.

Het werkt alleen niet altijd perfect. Gisteren reed ik van Roemenië naar Sofia in Bulgarije. ABRP bleef een route via Servië voorstellen en deed moeilijk over de beschikbare laders. Uiteindelijk ben ik gewoon met Google Maps gaan rijden. Omdat je daar bijna overal maximaal 90 km/u mag, reed ik zo zuinig dat ik de hele rit in één keer kon halen. Na zo’n 3,5 uur was ik wel toe aan een pauze, dus stopten we bij een groot winkelcentrum. Bleken daar gewoon twee snelladers te staan… Geen idee waarom ABRP die niet gewoon had meegenomen in de routeberekening.

[ Voor 8% gewijzigd door kw_nl op 22-07-2026 08:10 ]

• j.j.feikens
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08:25
FJP84 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:27:
[...]

Heb je een url van die pagina van de manual?
https://ownersmanual.kia.com/ivi/ccNC/AVNT/EUR/Dutch/Carrier.html

(vanuit de QR-cod3 in de auto kwam ik hier terecht)

• FJP84
Interessant, die handleiding is vrij generiek en lijkt op meerdere modellen van toepassing te kunnen zijn. In de handleiding hieronder en in de auto zelf kan ik er niets over vinden inderdaad.

https://ownersmanual.kia....ode=nl_NL&countryCode=C14

Wel interessant dat deze optie in basis mogelijk is. Ik ga dit ook als feedback melden. Je weet het nooit.

Ik heb sinds kort een OnePlus Watch 4. Helaas wordt de KIA digital key hierop niet beschikbaar gesteld. Schijnt vooralsnog alleen bij Pixel watch 3 / 4, Apple Watch >= Series 8 en Mogelijk wat regionale versies van Samsung Smartwatches te worden ondersteund.

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-07 08:56
[...]

[Afbeelding]

Nee ik heb gewoon via Android Auto (Google Maps dus) gereden. Ook niet vooraf gekeken naar waar ik wilde stoppen. Vanaf Reims eigenlijk inderdaad meer dan voldoende mogelijkheden om te laden. Reed eerst een EV6 en vond het daar heel snel mee gaan maar heb nu voor me gevoel met de EV5 dat het allemaal niet veel langzamer is. Heb 3 jonge kids dus je moet toch even eruit. Dus hier ook geen preconditoneren van de batterij verder ofzo...

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-08 21:10
Veel rijhulpsystemen blijven uitgeschakeld na het verwijderen van mijn fietsendrager.Voordien was er geen enkel probleem met de rijhulpsystemen.Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren en is er een oplossing die ik zou kunnen proberen?

Ter info : Aangekoppeld werkt alles op de fietsendrager zelf gewoon naar behoren ,dus lijkt geen slecht contact of aansluitprobleem..

• wimbre
Ik ga eind augustus op vakantie en denk er over om een kleine koeltas te kopen en in de kofferruimte aan te sluiten op de stroomaansluiting die daar zit. Is er iemand die inmiddels een koeltas heeft aangeschaft en niet onbelangrijk, die goed bevalt?

[ Voor 80% gewijzigd door wimbre op 25-07-2026 13:43 ]

• wimbre
rosch7 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:22:
Veel rijhulpsystemen blijven uitgeschakeld na het verwijderen van mijn fietsendrager.Voordien was er geen enkel probleem met de rijhulpsystemen.Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren en is er een oplossing die ik zou kunnen proberen?

Ter info : Aangekoppeld werkt alles op de fietsendrager zelf gewoon naar behoren ,dus lijkt geen slecht contact of aansluitprobleem..
Probeer dit eens:
  1. Verwijder de stekker van de fietsendrager.
  2. Zet de auto volledig aan in READY-modus.
  3. Trap één keer duidelijk op het rempedaal óf zet één van de richtingaanwijzers kort aan.
  4. Wacht enkele seconden.
  5. Zet de auto uit, sluit hem af en wacht ongeveer twee minuten.
  6. Start daarna opnieuw.

• rosch7
wimbre schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:43:
[...]

Mbt het uitgeschakeld blijven van de rijhulpsystemen na afkoppelen fietsendrager /aanhanger :

Probeer dit eens:
  1. Verwijder de stekker van de fietsendrager.
  2. Zet de auto volledig aan in READY-modus.
  3. Trap één keer duidelijk op het rempedaal óf zet één van de richtingaanwijzers kort aan.
  4. Wacht enkele seconden.
  5. Zet de auto uit, sluit hem af en wacht ongeveer twee minuten.
  6. Start daarna opnieuw.
@ wimbre : dit vanmiddag geprobeerd , maar helaas werkte het niet. De auto bleef melden dat er een aanhanger gekoppeld was. Daarna wat zitten experimenteren en dit lijkt wel te werken :

1.Fietsendragerstekker weer ingeplugd

2.auto in readymodus gezet

3.fietsendragerstekker ( in readymodus) los gemaakt

Rijhulpsysteem waarschuwingen niet meer zichtbaar. Alles lijkt weer in orde.

Disclaimer : heb er vandaag nog niet mee op de weg gereden ,dus nog niet in de praktijk getest, maar het lijkt te werken.

Blijft toch vreemd dat het systeem niet herkent dat er niets meer (in elektrische zin) aan de trekhaak zit als je de desbetreffende connector losmaakt in de "off " modus en de auto vervolgens weer in ready modus gebruikt. Een connector onder spanning losnemen lijkt mij niet logisch/wenselijk

• marcelcee
rosch7 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:58:
[...]

@ wimbre : dit vanmiddag geprobeerd , maar helaas werkte het niet. De auto bleef melden dat er een aanhanger gekoppeld was. Daarna wat zitten experimenteren en dit lijkt wel te werken :

Disclaimer : heb er vandaag nog niet mee op de weg gereden ,dus nog niet in de praktijk getest, maar het lijkt te werken.

Blijft toch vreemd dat het systeem niet herkent dat er niets meer (in elektrische zin) aan de trekhaak zit als je de desbetreffende connector losmaakt in de "off " modus en de auto vervolgens weer in ready modus gebruikt. Een connector onder spanning losnemen lijkt mij niet logisch/wenselijk
Fijn dat dit lijkt te werken! Was ook mijn voorgenomen oplossing. Maar moest toch al naar de dealer voor de terugroepactie en daar is dit van de trekhaak toen ook verholpen.

• wimbre
rosch7 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:58:
[...]

Heb je wel je rem ingetrapt of richtingaanwijzer aan/uitgezet?

In de handleiding staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UUm3OgBl3j_getYm22c9oY4RI8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lh4v5dEjjYi1z9OCvhDdSmQ1.png?f=fotoalbum_large

• vinno86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-08 18:20
Ik ben momenteel in Spanje en hier werkt KIA connect ineens niet meer, modem heeft geen verbinding.

Iemand dit al eens gehad en opgelost ?

Ben een beetje huiverig om dingen te gaan resetten en weet ik veel met nog heel wat kilometers voor de boeg.

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:15
vinno86 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:39:
Ik ben momenteel in Spanje en hier werkt KIA connect ineens niet meer, modem heeft geen verbinding.

Iemand dit al eens gehad en opgelost ?

Ben een beetje huiverig om dingen te gaan resetten en weet ik veel met nog heel wat kilometers voor de boeg.
Bij mij in NL werkt Kia Connect ook niet.
De API werkt prima.

• rosch7
wimbre schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 23:36:
[...]

Heb je wel je rem ingetrapt of richtingaanwijzer aan/uitgezet?

In de handleiding staat:

[Afbeelding]
Hoefde géén rem of richtingaanwijzer te gebruiken. Alles was weer gelijk normaal. In mijn geval stond de auto in de schaduw onder de carport en daardoor had de lichtsensor kennelijk besloten om de dim verlichting aan te zetten en kon er zodoende al stroom gedetecteerd worden door de aanhanger connector .

• vinno86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-08 18:20
Lawrentz schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:02:
[...]

Bij mij in NL werkt Kia Connect ook niet.
De API werkt prima.
Hm vreemd, was hier echt zodra ik Spanje inreed.

Heb hem toch maar opnieuw geconfigureerd en dat hielp gelukkig.

• wimbre
Heeft er iemand een ODBC OBD dongle aangeschaft voor de Kia EV5? Ik ben namelijk benieuwd welke data van de EV5 er daadwerkelijk uitgelezen kan worden.

[ Voor 6% gewijzigd door wimbre op 26-07-2026 21:42 ]

• Lawrentz
wimbre schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:15:
Heeft er iemand een ODBC dongle aangeschaft voor de Kia EV5? Ik ben namelijk benieuwd welke data van de EV5 er daadwerkelijk uitgelezen kan worden.
Bedoel je wellicht een OBD2 dongel?

OBD staat voor On-board Diagnostics.
ODBC staat voor Open Database Connectivitity.

• wimbre
Lawrentz schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:50:
[...]

Bedoel je wellicht een OBD2 dongel?

OBD staat voor On-board Diagnostics.
ODBC staat voor Open Database Connectivitity.
Ja, ik bedoelde OBD

• Lawrentz
Er zijn vziw twee type OBD2 scanners: ELM327 en J2534.
De ELM327 is bedoeld voor het uitlezen van foutcodes en live data van voertuigen. Dit is in de meeste gevallen voldoende voor de gemiddelde berijder/eigenaar.
Met J2534 kan alles van de ELM327 en ook het eea herprogrammeren en updaten, maar dat zou ik je niet aanraden. Voor de uitgebreidere functies heb je meestal een abbo nodig. Zonder abbo krijg je dan de functionaliteit van de ELM327.

De meeste OBD2 scanners kunnen omgaan met meerdere apps. De apps verschillen onderling iets.
Zelf heb ik de Vgate Icar Pro en gebruik Car Scanner Pro en die geven meer info dan ik nodig heb.
Of dit de beste en meest uitgebreide combi is kan ik niet beoordelen.

YT: Best Bluetooth OBD-II scanners 2025 | ELM327 & J2534
YT: 5 Best OBD-II apps 2025 | Works for all ELM327

Wat Car Scanner Pro kan uitlezen en weergeven zou je kunnen zien in de Demo van de app.

Als alternatief, zelf ben ik op dit moment bezig om data mbv de API te ontsluiten en te kunnen gebruiken in Domoticz.

https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/hyundai_kia_connect_api/

• wimbre
Bedankt voor je uitleg👌. Ik wil alleen maar data uitlezen en geen foutmeldingen analyseren.

Ik lees ook data uit via api maar wil weten of via een ODB er meer data uit de EV5 te halen is.

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-08 22:30
marcelcee schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 20:59:
[...]

Fijn dat dit lijkt te werken! Was ook mijn voorgenomen oplossing. Maar moest toch al naar de dealer voor de terugroepactie en daar is dit van de trekhaak toen ook verholpen.
Ook hier na ritje met de fietsendrager problemen 😡

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:22
Heb afgelopen vrijdag met de oudste aanhanger die ik ooit gezien gereden, geen problemen wat betreft dat ze na afkoppelen nog geregistreerd wordt, maar ik liep er wel tegen aan dat ik echt niets kon vinden waar ik de kabel voor de losbreek rem aan vast kon maken. Heb ik niet goed gekeken of zit dat niet standaard bij de trekhaak?

• dabonkie
  • Laatst online: 31-07 20:24
DCV191283 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:13:
Heb afgelopen vrijdag met de oudste aanhanger die ik ooit gezien gereden, geen problemen wat betreft dat ze na afkoppelen nog geregistreerd wordt, maar ik liep er wel tegen aan dat ik echt niets kon vinden waar ik de kabel voor de losbreek rem aan vast kon maken. Heb ik niet goed gekeken of zit dat niet standaard bij de trekhaak?
Die zit gewoon aan het vaste gedeelte (onderaan). Links van de trekhaak. Een ovaal oogje.

• dabonkie
  • Laatst online: 31-07 20:24
pollekeb schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:07:
[...]

Ik heb het, gelukkig, nog niet gehad. Heb een Thule fietsendrager (van ommenabij de 11 jaar oud) en al diverse keren gebruikt. Tot op heden geen issues mee gehad.

• RoVrie
[...]

Degene die het bij de dealer hebben laten oplossen, is daar ook daadwerkelijk iets aan de trekhaak gedaan? Ik heb een oude fietsendrager waar ik zelf een keer een nieuwe stekker aan heb gezet, maar tot nog toe geen probleem gehad en ook geen vaste volgorde aangehouden met rem of auto in ready stand ofzo...

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:48
DCV191283 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:13:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQah5zwpa-HUG_sYRAnRsOangp8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BXkiC0By2AWFyNbB2AfMTLuQ.jpg?f=user_large

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:22
Dank, zal straks nog eens kijken...

• marcelcee
RoVrie schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:40:
[...]

Degene die het bij de dealer hebben laten oplossen, is daar ook daadwerkelijk iets aan de trekhaak gedaan? Ik heb een oude fietsendrager waar ik zelf een keer een nieuwe stekker aan heb gezet, maar tot nog toe geen probleem gehad en ook geen vaste volgorde aangehouden met rem of auto in ready stand ofzo...
Nee, niks gedaan bij mij. Man zei dat zodra ze het testapparaat aansloten, de foutmelding wegging.

• TamsSH
  • Laatst online: 04-08 12:37
Weet iemand of de frunk van de EV5 hetzelfde is als die van de EV3 of EV6 qua afmetingen?

• RoVrie
TamsSH schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:26:
Weet iemand of de frunk van de EV5 hetzelfde is als die van de EV3 of EV6 qua afmetingen?
Let me Google that for you

EV3: 25ltr

EV5: 44ltr

EV6: 52 of 20 ltr afhankelijk van AWD of niet

• TamsSH
  • Laatst online: 04-08 12:37
RoVrie schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:30:
[...]

Let me Google that for you

EV3: 25ltr

EV5: 44ltr

EV6: 52 of 20 ltr afhankelijk van AWD of niet
Heel knap gegoogled! En bijna een antwoord op mijn vraag ook nog! 👏

Ik wil de afmetingen weten en niet de inhoud. Een vak van 25 liter (inhoud) kan immers dezelfde lengte en breedte (afmetingen) hebben als een bak van 44 liter (inhoud). Alleen de hoogte (afmeting) zal dan verschillen. Vandaar dat ik zei “qua afmetingen”.

• RoVrie
TamsSH schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:46:
[...]

Heel knap gegoogled! En bijna een antwoord op mijn vraag ook nog! 👏

Ik wil de afmetingen weten en niet de inhoud. Een vak van 25 liter (inhoud) kan immers dezelfde lengte en breedte (afmetingen) hebben als een bak van 44 liter (inhoud). Alleen de hoogte (afmeting) zal dan verschillen. Vandaar dat ik zei “qua afmetingen”.
Haha sorry, ik had je vraag om afmetingen inderdaad als inhoud opgevat. En t antwoord was een beetje flauw bedoeld ook. Neemt niet weg dat ook hoogte-breedte-diepte maten op te zoeken zijn.

• EV5 Blackedout
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 08:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0CEHaWxk_tv2gMyfasewZC0F80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ow6H3AQSoFoqeRIsKaCI4AGR.jpg?f=fotoalbum_large dit geeft de Kia app aan als ik de auto aan mijn Wallbox pulsar plus koppel om te laden. Voorheen waren er geen problemen en nu kan ik al 2 weken niet meer laden. Ik ga vanuit Wallbox een nieuwe laadpaal krijgen maar als dit de Kia App zegt dan ligt het toch ergens in de EV5/Kia zelf? Of zie ik dat verkeerd

• wimbre
EV5 Blackedout schreef op maandag 27 juli 2026 @ 23:59:
[Afbeelding] dit geeft de Kia app aan als ik de auto aan mijn Wallbox pulsar plus koppel om te laden. Voorheen waren er geen problemen en nu kan ik al 2 weken niet meer laden. Ik ga vanuit Wallbox een nieuwe laadpaal krijgen maar als dit de Kia App zegt dan ligt het toch ergens in de EV5/Kia zelf? Of zie ik dat verkeerd
  1. Werkt DC-snelladen nog wel?
  2. Heb je al geprobeerd te laden aan een openbare AC-laadpaal?

• bousix
  • Niet online
EV5 Blackedout schreef op maandag 27 juli 2026 @ 23:59:
[Afbeelding] dit geeft de Kia app aan als ik de auto aan mijn Wallbox pulsar plus koppel om te laden. Voorheen waren er geen problemen en nu kan ik al 2 weken niet meer laden. Ik ga vanuit Wallbox een nieuwe laadpaal krijgen maar als dit de Kia App zegt dan ligt het toch ergens in de EV5/Kia zelf? Of zie ik dat verkeerd
Ik kreeg ook een beetje zo'n melding in de kia app: "Cannot start charging. Please check your vehicle status.". Bij de service-provider kwam deze melding: "U de KIA-laadpas niet heeft gekoppeld aan het laadstation thuis." en ook de Zaptec Go 2 meldde zic met een vage foutmelding.

Echter bleek mijn laadpaal aan het Kia netwerk gekoppeld te zijn (terwijl dat niet moest). Pas na ontkoppeling van het Kia-netwerk, kon ik zelfstandig laden.

Ook ik dacht dus dat het aan de auto lag, omdat de auto dat zei. (hope it helps)

• gurbo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-08 10:43
Ik ben net terug van vakantie naar Spanje en Frankrijk. Het valt mij op dat ik in Nederland de rijstrookwisselfunctie na een kort poosje op de snelweg vaak moet bevestigen door op “ok” te klikken.

Ik heb het gevoel dat deze in Spanje en Frankrijk gewoon steeds automatisch aanstond. Beeld ik mij dit in of delen anderen deze ervaring?

Ik vond de functie fijn als het niet al te druk was om van rijbaan te wisselen: de richtingwijzer even licht aantikken en met vier (?) keer knipperen rustig van baan wisselen.

• EV5 Blackedout
wimbre schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 05:03:
[...]
  1. Werkt DC-snelladen nog wel?
  2. Heb je al geprobeerd te laden aan een openbare AC-laadpaal?
Alles geprobeerd en AC openbaar werkt gewoon en openbaar fast DC werkt ook gewoon

• EV5 Blackedout
bousix schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:05:
[...]

Ik kreeg ook een beetje zo'n melding in de kia app: "Cannot start charging. Please check your vehicle status.". Bij de service-provider kwam deze melding: "U de KIA-laadpas niet heeft gekoppeld aan het laadstation thuis." en ook de Zaptec Go 2 meldde zic met een vage foutmelding.

Echter bleek mijn laadpaal aan het Kia netwerk gekoppeld te zijn (terwijl dat niet moest). Pas na ontkoppeling van het Kia-netwerk, kon ik zelfstandig laden.

Ook ik dacht dus dat het aan de auto lag, omdat de auto dat zei. (hope it helps)
Hoe heb je dat dan uiteindelijk opgelost? Waar begin ik en wat check ik en waar?

• deSeppe1987
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-08 13:22
Hier ook de EV5 in ontvangst mogen nemen.
Business plus uitvoering (BE) in ivory silver. Heel blij met de kleur :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o65Mk-UCLVK5L6ohHV3uU1Ya50I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eeIZNRtqMSQQ03UoIokrChay.jpg?f=fotoalbum_large

• RoVrie
deSeppe1987 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:28:
Hier ook de EV5 in ontvangst mogen nemen.
Business plus uitvoering (BE) in ivory silver. Heel blij met de kleur :)

[Afbeelding]
Er is werkelijk geen kleur die ik NIET mooi vind. Deze heeft ook iets van pearl achtige shine erop. Er mooi! Had m hier al eerder voorbij zien komen, in de zon zie je shine, in t donker issie dan weer meer grijzig. Veel plezier ervan!

• bousix
  • Niet online
EV5 Blackedout schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 23:31:
[...]

Hoe heb je dat dan uiteindelijk opgelost? Waar begin ik en wat check ik en waar?
Ik had de laadpaal-installateur gebeld.

• wimbre
bousix schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 23:23:
[...]

Ik had de laadpaal-installateur gebeld.
En wat was zijn/haar conclusie en wat heeft hij/zij gedaan om het probleem op te lossen?

• pollekeb
[...]

Na de tip om de fietsendrager weer aan te sluiten en in ready de stekker eruit te halen opgelost.

Lijkt mij een software probleem

• Mike.VV
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-08 22:29
Ik ben nieuw hier maar heb een GT Plusline Blue Ocean in bestelling staan. Volgens de dealer komt de auto aan op 24 augustus in de haven.

Op welke boot kan deze dan zitten en hoe lang duurt het doorgaans tot de wagen dan vanuit de haven bij de dealer is?

• bousix
  • Niet online
wimbre schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 04:58:
[...]

En wat was zijn/haar conclusie en wat heeft hij/zij gedaan om het probleem op te lossen?
Het KIA back-end ontkoppelt en de paal geregistreerd als prive (home owner meen ik)

De fout bij mij kwam overigens omdat ik geen KIA pas heb (geregistreerd), anders had die paal het waarschijnlijk wel gedaan. Maar een beetje onzinnig om 6,99 p/maand te betalen voor de kia pas, te gebruiken op mijn eigen paal voor mijn eigen stroom.

[ Voor 30% gewijzigd door bousix op 30-07-2026 20:01 ]

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-08 18:02
Via de LM, private lease, de EV5 Plus, kleur Frost Blue Solid besteld. Eerste indicatie levering eind januari 2027 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Giant87 op 31-07-2026 20:37 ]

• Vvi
  • Laatst online: 10:17

Vvi

Ik heb ook via de LM een EV5 gt plus line besteld. Kleur Ice Berg green en ik heb de 19 inch Iksan bi-colour velgen erbij besteld en een trekhaak, rubber mattenset en zwarte logo’s. 2 weken geleden een afleverdatum van 11 december bevestigd gekregen.

Ben benieuwd of dit klopt als ik dit zo lees.

• Tiggermac
  • Laatst online: 10:42
Particulier (ze bestaan nog ;) ) een EV5 Plus advanced in Magma Red aangeschaft halverwege mei. Verwachte levertijd oktober.

Forum al aardig doorgelezen en een paar dingen genoteerd, want ik heb ook een trekhaak besteld.

• Surfernl
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 06:39
Halverwege Juni een EV5 GT plusline in Dark ocean blue besteld. Verwachte aankomst in Rotterdam eind Augustus.

Bij bestelling werd er rekening gehouden met 16 tot 20 weken. Lijkt erop dat het dus een maandje eerder wordt.

Volgens Eukor zou dit dan de boot Elektra kunnen zijn.

• JuG

JuG

Giant87 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:41:
Via de LM, private lease, de EV5 Plus, kleur Frost Blue Solid besteld. Eerste indicatie levering eind januari 2027 8)7
Dat zal ook vrij goed kloppen, mijn Frost Blue GT-Line was vorig jaar eind september besteld en het is uiteindelijk 23 maart geworden qua leverdatum.

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:44
Tiggermac schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:37:
Particulier (ze bestaan nog ;) ) een EV5 Plus advanced in Magma Red aangeschaft halverwege mei. Verwachte levertijd oktober.

Forum al aardig doorgelezen en een paar dingen genoteerd, want ik heb ook een trekhaak besteld.
Je bent niet de enige. Hier ook zo'n particulier (GT PlusLine)

Ik zie geen logica in de levertijden. Die van mij is door de dealer op 20 maart in bestelling gezet. Wordt nu halverwege augustus waarschijnlijk geleverd. Dat is 5 maanden levertijd. Ik heb het idee dat een maand of 5 normaal is en dat er af en toe wat van de boot valt waardoor er soms eerder wordt geleverd.

Het welkomstcommitee staat al klaar (Peblar laadpaal in de schuur)

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-08 23:18
Afgelopen week voor een Kia EV5 geweest. Daar werd aangegeven dat wanneer ik nu bestel, de levering volgend jaar zou worden. En dan niet begin januari, maar eerder April/Mei. Wel waren er nog een aantal onderweg die eerder geleverd konden worden, mochten ze aan mijn wensen voldoen.

• WJKIA
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 02-08 15:41
Ook ik ben nieuw hier. Als particulier een EV5 GT-PlusLine Dark Ocean Blue besteld op 6 April, en een levering eind september (had veel eerder gekunt, maar dat paste ons niet). De dealer gaf aan dat de auto op 9 augustus aankomt in de haven (zal wel Antwerpen zijn).

• rmank
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 02-08 10:42
De levertijd zit tussen 3 en 5 maanden. Dit is afhankelijk van productie en de vertrekdatums van de boten. Je kan op https://www.eukor.com/schedule-search en PYEINGTAEK als vertrekpunt en Rotterdam als aankomst invullen en dan krijg je deze:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiR8u5DF7alyrHusT-4wZr2vcNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GrEA9qFmvXTb2ysi5g1ZpsAG.png?f=fotoalbum_large

Je kan dan op https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:126.2/centery:35.5/zoom:8 de boot opzoeken en volgen.

• rmank
  • Laatst online: 02-08 10:42
Voor diegene die wat meer van statistieken houden? Ik heb op basis van opendata van RDW bekeken hoeveel Kia EV5 in NL op naam staan, welke kleur en type er zijn. Ook per maand hoeveel erbij komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VQ7EgB4OnNnq1VLHHV9ij1mFww=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hDJPu3GP7WBLrQa6BI2y38I8.png?f=fotoalbum_large

• Lunoa
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:13
Ik mag mij hier ook melden.

Via de leasemaatschappij een GT Plusline in de "kleur" Gravity Grey in bestelling. Levering staat nu in de eerste week van December gepland (dan loopt mijn huidige contract af).

Dit forum geeft me in ider geval al veel voorpret 😄

PV: 5x APsystems DS3-L; 10x415Wp ONO/WZW 12°; Totaal 4150 Wp /// BEV: BYD Atto 3 Design Skiing White

• marcelcee
rmank schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:13:
Voor diegene die wat meer van statistieken houden? Ik heb op basis van opendata van RDW bekeken hoeveel Kia EV5 in NL op naam staan, welke kleur en type er zijn. Ook per maand hoeveel erbij komen.

[Afbeelding]
Iemand hier bij de eerste 26? :*) Zullen wel de demo-auto's zijn...

• Aurora

[Afbeelding]
Interessant! Ivory Silver valt overigens in de kleur grijs bij het RDW. Tenminste, die van mij wel.

• TheX
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-08 21:47
TheX schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:48:
[...]

Hier inmiddels duidelijkheid dat 7 juli voor mijn vakantie niet meer gaat lukken. De datum na mijn vakantie op 24 juli is nu wel 100% zeker.

Een klein voordeel: alle terugroepacties worden direct verwerkt. Nog even wachten en laatste keer met de EV6 de autovakantie.
Inmiddels mijn EV5 Gt-line Iceberg Green een week in bezit. Rijdt heerlijk en opvallend stiller op de snelweg t.o.v. de EV6. Bijvangst, er zit geen harde piep meer buiten de auto bij het achteruit rijden (of hebben anderen dit wel en zit er juist iets mis in de auto?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nC7RuyJOvE07B-i0E7QEQOphwL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJu9LtGWTj4cPTO01kdJCdat.jpg?f=fotoalbum_large

De kleur blijft een bijzondere (blijkbaar 1 van de 471 in NL) en geheel afhankelijk van de lichtinval meer groen of grijs. De eerste 1000km zitten er alweer op.

[ Voor 3% gewijzigd door TheX op 01-08-2026 18:07 ]

• deSeppe1987
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-08 13:22
Vandaag eerste rit over de autostrade. Ik was erg benieuwd naar het verbruik.

Tijdens 120 km/h klokte hij precies af op 20 kwh/100 km. Dat vind ik nog wel oké, had erger verwacht.

• FJP84
TheX schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:59:
[...]

Inmiddels mijn EV5 Gt-line Iceberg Green een week in bezit. Rijdt heerlijk en opvallend stiller op de snelweg t.o.v. de EV6. Bijvangst, er zit geen harde piep meer buiten de auto bij het achteruit rijden (of hebben anderen dit wel en zit er juist iets mis in de auto?).

[Afbeelding]

De kleur blijft een bijzondere (blijkbaar 1 van de 471 in NL) en geheel afhankelijk van de lichtinval meer groen of grijs. De eerste 1000km zitten er alweer op.
Mooie bak! Hier nu een maand in bezit van dezelfde uitvoering. Zeer content met de kleur ook, mooi contrast en ook weer niet te licht van kleur.

Waar ik eerst nog aan het stoeien was qua zitpositie heb ik hem nu helemaal gevonden. Comfort vind ik nu beter dan in de Enyaq die ik hiervoor had, en dat was ook een prima reisauto. Afgelopen dagen 2x 300km en vandaag 1x 500km gereden zonder een centje pijn. Bij de vorige auto's wilde ik nog wel eens last van mijn onderrug krijgen.

Gemiddelde van vandaag met 130-140km/u door Frankrijk (zonder files) 21.2kW/100km. Gemiddelde van de hele maand 17,9kW/100km. Ook het laden is echt echt een vooruitgang, hoge en zeer stabiele laadcurve. In 20-25min bij de 80% a 90% en weer door. Heerlijke ruime reisauto, en de stoelventilatie is ook wel prettig nu.

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-08 18:02

[Afbeelding]
Leuk! Wie heeft die ene GT al gespot? :+

• wimbre
wimbre schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:18:
Ik heb (op mijn Raspberry Pi) mijn Kia EV5 gekoppeld aan Domoticz via de Hyundai/Kia Connect-plugin, waarbij enkele aanpassingen nodig waren om de nieuwe CCS2-API van de EV5 correct te ondersteunen maar die met behulp van ChatGPT zijn opgelost. Hierdoor kan ik onder andere de accustatus, actieradius, locatie en vergrendeling van de auto in Domoticz uitlezen en bedienen. Omdat de EV5 niet automatisch vergrendelt als je wegloopt, heb ik hiervoor zelf een oplossing gemaakt. Zodra de draadloze CarPlay-verbinding met mijn iPhone wordt verbroken (uitzetten auto), start automatisch een iPhone-opdracht die een instelbaar aantal seconden wacht en daarna via Tailscale een commando naar Domoticz stuurt. Domoticz geeft vervolgens via de Kia Connect-plugin opdracht om de deuren te vergrendelen. Zo heb ik nu feitelijk een zelfgemaakte ‘walk-away lock’-functie voor de Kia EV5.
Als ik in mijn vorige auto uitstapte ging de auto “uit” en was ik dus gewend om de auto af te sluiten en klaar. Ik moet daarom erg wennen dat ik de auto “uit” moet zetten. Ik heb gezocht of Kia binnenkort een Walk-away Lock functionaliteit middels een update gaat activeren maar daar kan ik niets van vinden. Daarom via Domiticz een dzVents-script gemaakt waarbij:
  1. Er gebruik van wordt gemaakt dat de verbinding met CarPlay wordt verbroken wanneer je uitstapt.
  2. Na 10 seconden vraagt Domoticz een actuele Kia-status op.
  3. Staat de EV5 nog in de READY-modus dan stuurt Domoticz (via Pushover) een pushmelding naar mijn Apple Watch/iPhone.
In mijn vorige bericht gaf ik aan dat de CarPlay verbinding wordt verbroken zodra je de auto uitzet maar dat gebeurt dus ook als je wegloopt bij de auto.

• kw_nl
Je kan je auto toch niet op slot doen als die nog aanstaat? Ik moest er ook aanwennen trouwens.

• wimbre
kw_nl schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:46:
Je kan je auto toch niet op slot doen als die nog aanstaat? Ik moest er ook aanwennen trouwens.
Nee, dat klopt. Ik heb een work around voor het automatisch sluiten van de autodeuren. Als ik hem vergeet uit te zetten dan werk dat dus niet en staat de auto dus open én aan. Nu krijg ik dus een pushbericht.

[ Voor 13% gewijzigd door wimbre op 03-08-2026 10:15 ]

• wimbre
Eind van de maand ga ik richting Zuid-Frankrijk.

In Frankrijk gebruik ik altijd een tolbadge en plakte die in mijn vorige auto's op die ceramische stippen maar in de EV5 zijn die niet zichtbaar.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die zo'n tolbadge al gebruikt hebben en vooral waar/hoe de badge precies geplakt is. :9B

[ Voor 181% gewijzigd door wimbre op 03-08-2026 17:01 ]

• kw_nl
Gewoon naast de achteruitkijkspiegel. Er is inderdaad geen keramisch gedeelte.

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:46
wimbre schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:50:
Eind van de maand ga ik richting Zuid-Frankrijk.

In Frankrijk gebruik ik altijd een tolbadge en plakte die in mijn vorige auto's op die ceramische stippen maar in de EV5 zijn die niet zichtbaar.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die zo'n tolbadge al gebruikt hebben en vooral waar/hoe de badge precies geplakt is. :9B
In mei naar Zuid-Spanje gereden en dat ding gewoon naast de spiegel geplakt. Eerste tolpoortje altijd even met samengeknepen billen of hij het doet maar na een bevrijdend piepje konden we door!

• Tiggermac
  • Laatst online: 10:42
Tiggermac schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:37:
Net een bericht van de dealer gekregen dat de auto eind augustus aankomt en de verwachting is om in september te leveren. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Tiggermac op 04-08-2026 09:57 ]

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:55

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

DoubleD1980 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 00:39:
[...]

Eerste tolpoortje altijd even met samengeknepen billen of hij het doet maar na een bevrijdend piepje konden we door!
Hahaha, zeer herkenbaar!

• Fluitert
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 05-08 10:27
Ik heb 2 weken geleden de GT-line plus AWD iceberg green mat besteld volgens de verkoper komt hij in januari.

Zijn er ook mensen die de matte versie van iceberg green hebben

En hebben mensen al ervaring met een caravan achter de ev5

[ Voor 15% gewijzigd door Fluitert op 04-08-2026 16:14 ]

• Nick v D
  • Laatst online: 09:41
Fluitert schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:06:
Ik heb 2 weken geleden de GT-line plus AWD iceberg green mat besteld volgens de verkoper komt hij in januari.

Zijn er ook mensen die de matte versie van iceberg green hebben
Leuk! En goede keuze!

Ik heb precies dezelfde uitvoering: Bekijk reactie - Het grote Kia EV5 topic - Mobiliteit - GoT

• landy1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-08 20:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sncXbkA1aAUL9fuO3qSZuupqRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wy95ycfLJlJesc4RhE9z1fAL.jpg?f=fotoalbum_large

Zou m’n accu zijn gegroeid? Was na 95% laden en al weer wat km’s gemaakt met 30 graden en airco aan😎 temperatuur op de foto in de ochtend toen het nog wat frisser was.

[ Voor 6% gewijzigd door landy1 op 04-08-2026 21:18 ]

• pollekeb
landy1 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:16:
[Afbeelding]

Zou m’n accu zijn gegroeid? Was na 95% laden en al weer wat km’s gemaakt met 30 graden en airco aan😎 temperatuur op de foto in de ochtend toen het nog wat frisser was.
Wel groot verschil tussen Max en minimale Km.

Mogelijk alleen bergafwaarts gereden!

• Lawrentz
Lawrentz schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:20:
[...]

Ik heb zojuist een reactie van Fitcamx mogen ontvangen.

[...]
Ik heb vamorgen weer een bericht mogen ontvangen van Fitcamx.

We expect the item to be in stock by the end of this month. We will email you once it is available. Thank you.

Best regards,

Harmony
FITCAMX Support Team

• theredone51
Lawrentz schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:31:
[...]

Ik heb vamorgen weer een bericht mogen ontvangen van Fitcamx.

We expect the item to be in stock by the end of this month. We will email you once it is available. Thank you.

Best regards,

Harmony
FITCAMX Support Team
Ik moet zeggen dat ze er wel hun tijd voor nemen. Het is ondertussen al enkele maanden geleden dat ik het prototype heb getest, dus ik had ondertussen al lang een oplossing verwacht. Maar goed, even afwachten tot de definitieve versie later deze maand dan :)

Gisteren vreemd gedrag in de EV5: muziek via Youtube Music via Android Auto. Normaal werkt dat perfect, maar gisteren kwam er geen geluid uit de speakers, ondanks dat het nummer wel afspeelde. Even wisselen van media naar DAB en weer terug naar Android Auto en dan kwam er wel geluid uit, maar dat was iedere keer nodig na het uitschakelen van het contact.

Telefoon maar eens herstart, wellicht is het daarmee weer permanent opgelost. De laatste update van de auto zelf is immers alweer enkele dagen geleden en, buiten gisteren, heb ik daar nog geen problemen mee ervaren.

[ Voor 33% gewijzigd door theredone51 op 05-08-2026 10:44 ]

• Icedustbin2
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-08 17:44
landy1 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:16:
[Afbeelding]

Hoe werkt dat met een elektrische auto (specifiek natuurlijk de EV5) in de wasstraat? Ik kom van een benzine (automaat) af. Die zet ik gewoon in neutral en dan laat ik de lopende band me vooruit slepen.

Is dat met een elektrische ook precies zo?

Ondertussen ben ik de dagen aan het aftellen. Eind augustus mag mijn EV5 feestje ook beginnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Icedustbin2 op 05-08-2026 14:47 ]

Hiroshima '45, Chernobyl '86, Windows '95

• theredone51
Icedustbin2 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:47:
[...]

Hoe werkt dat met een elektrische auto (specifiek natuurlijk de EV5) in de wasstraat? Ik kom van een benzine (automaat) af. Die zet ik gewoon in neutral en dan laat ik de lopende band me vooruit slepen.

Ondertussen ben ik de dagen aan het aftellen. Eind augustus mag mijn EV5 feestje ook beginnen.
Inderdaad zien dat "auto hold" uitstaat, wasstraatmodus (zit ingebouwd in het voertuig: klapt de spiegels in, zet de ruitenwissers uit, etc.) aanzetten via de instellingen, wasstraat inrijden en dan in neutraal zetten :)

• Rowan B
  • Laatst online: 10:54
snip: niet toegestaan, zie huisregels

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 05-08-2026 18:51 ]

• landy1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-08 20:40
Icedustbin2 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:47:
[...]

De EV5 heeft een wasstraat modus, auto hold zelf uitzetten, automatische ruitenwissers en dergelijke gaan uit in wasstraatmodus, is verder gewoon zoals je met een automaat gewend was in neutraal zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door landy1 op 05-08-2026 20:40 ]

• EV5 Blackedout
Giant87 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:24:
[...]

Leuk! Wie heeft die ene GT al gespot? :+
Laat ik nou net 1 van die Zwarte GT Plusline hebben🤣🤪 die met dit weer wel bizare afstanden ziet verschijnen op de dashAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Cn6uA8Zmmkankv0GIidHGfZlLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDkZrtTYbDCLPzbO7uE4nL1Q.jpg?f=fotoalbum_large

• marcelcee
EV5 Blackedout schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:25:
[...]

Laat ik nou net 1 van die Zwarte GT Plusline hebben🤣🤪 die met dit weer wel bizare afstanden ziet verschijnen op de dash[Afbeelding]
… en de airco uitgezet met dit weer, want anders kwam je zeker net niet aan de 600km ;)
Pagina: 1 ... 24 25 Laatste