Dit heb ik in mijn enyaq ook, maar die heeft een "wipers in service position" optie. Dan gaan ze tot halverwege op t raam staan. Zal de EV5 ook hebben gok ikmarcelcee schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:03:
Ik stond even gek te kijken bij de eerste wasbeurt: de ruitenwissers kun je niet omhoog zetten (want de motorkap zit in de weg).
Foto achteraf (anders had ik niet hoeven gaan)
[Afbeelding]
Of… had ik de auto uit moeten zetten met de ruitenwissers aan en halverwege hun draaibeweging
Bij de EV3 is dit ook. Wanneer je binnen een bepaalde tijd na het uitschakelen van de auto, de ruitenwisserhendel omhoog doet en vasthoudt, gaan de ruitenwissers omhoog.marcelcee schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:03:
Ik stond even gek te kijken bij de eerste wasbeurt: de ruitenwissers kun je niet omhoog zetten (want de motorkap zit in de weg).
[Afbeelding]
Of… had ik de auto uit moeten zetten met de ruitenwissers aan en halverwege hun draaibeweging
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Ik heb gewoon zo'n ding gekocht, Telescoop borstel.marcelcee schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 06:21:
[...]
Ik heb wat borstels, sponzen en doeken via carclean gekocht. Om hem niet door de wasstraat te hoeven doen.
Heb de auto (en poetsspullen) sinds medio februari, maar alles zit nog in de verpakkingtelkens wel een nieuwe zandvlaag of stuifmeelinvasie om het weer uit te stellen. Dit weekend maar eens aan geloven. Denk wel dat het trapje vereist voor het dak, dat is nieuw voor mij na een trits stationwagens.
https://www.joybuy.nl/dp/100615820
Scheelt wel dat ik in ieder geval lang genoeg ben om te kijken wat ik doe op het dak maar ik kan begrijpen dat als je onder de 1.80 bent het al iets lastiger word.
Oh ik kan prima op het dak kijken, maar dan nog red je het niet. Dus zo’n ding is wel handig ja.vinno86 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:53:
[...]
Ik heb gewoon zo'n ding gekocht, Telescoop borstel.
https://www.joybuy.nl/dp/100615820
Scheelt wel dat ik in ieder geval lang genoeg ben om te kijken wat ik doe op het dak maar ik kan begrijpen dat als je onder de 1.80 bent het al iets lastiger word.
@RoVrie @Steeffoon bedankt voor de tip, gaan we de volgende keer proberen. Zal wel enkele maanden duren
Ik ken je verder ook niet en vind dat ook niet relevant.RoVrie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:40:
[...]
Hij heeft ook meer dan een maand op de boot gestaan en daarvoor wellicht nog wachtend in de fabriek/haven dus ik denk die lak inmiddels wel uitgehard is ja.
Had de dealer nog een andere verklaring dan?
Ik ken je niet, maar ik neem aan dat je niet met een schuursponsje los gegaan bent op die vogelkak?
Het was niet mijn issue maar reageerde op een post waarin werd verondersteld dat de lak (mogelijk) nog niet was uitgehard. En dat was een reactie op een post met krassen na een wasbeurt in een wasstraat gepost op 30 april om 13:13. (Toeval bestaat niet lijkt het).
Vandaag was ik bij de dealer en kon het zo makkelijk aan hem vragen.
Mijn dealer vond een niet uitgeharde lak onzin.
Zijn verklaring was dat in vele gevallen de auto 4 maanden geleden of langer geleden is geproduceerd.
Dat is ruim voldoende om de lak te laten uitharden.
Ik maak me dan ook geen zorgen om een was beurt in de wasstraat.
Heel de week hield Marine Traffic het super actueel, als ik nu kijk is de laatset update van 13 uur geleden (vaart ter hoogte van Namibie/Angola). Hopen dat de positie snel weer wordt bijgewerkt.
Anders rijdt er dadelijk een piraat in je EV5landy1 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:18:
[...]
Heel de week hield Marine Traffic het super actueel, als ik nu kijk is de laatset update van 13 uur geleden (vaart ter hoogte van Namibie/Angola). Hopen dat de positie snel weer wordt bijgewerkt.
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Ik heb geen idee wat wel of niet waar is in dit lak fiasco, maar niet uitgeharde lak lijkt mij ook fabeltje want als ik een beetje rondzoek staat er overal een weekje of 2 max.. eerder misschien gewoon goedkope slechte kwaliteit lak of coating ?Lawrentz schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:20:
[...]
Ik ken je verder ook niet en vind dat ook niet relevant.
Het was niet mijn issue maar reageerde op een post waarin werd verondersteld dat de lak (mogelijk) nog niet was uitgehard. En dat was een reactie op een post met krassen na een wasbeurt in een wasstraat gepost op 30 april om 13:13. (Toeval bestaat niet lijkt het).
Vandaag was ik bij de dealer en kon het zo makkelijk aan hem vragen.
Mijn dealer vond een niet uitgeharde lak onzin.
Zijn verklaring was dat in vele gevallen de auto 4 maanden geleden of langer geleden is geproduceerd.
Dat is ruim voldoende om de lak te laten uitharden.
Ik maak me dan ook geen zorgen om een was beurt in de wasstraat.
Maar wat ik wel weet is dat je een "dealer" ook niet zomaar moet geloven.. ik ga er vanuit dat je een verkoper/showroommedewerker hebt gesproken ? die hebben doorgaans niet echt dit soort kennis van auto's en die zijn er puur om je over de streep te trekken dat ding te kopen.
Als het de werkplaats was is het iets geloofwaardiger.
Het kan ook gewoon een een hele dunne laag lak zijn, dat was/is een kwaal ook bij Outlanders waardoor er snel krassen in de lak komen en lichte roestpuntjes en zodra die roestpuntjes er zijn kan je voor je garantie terug gaan.vinno86 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:33:
[...]
Ik heb geen idee wat wel of niet waar is in dit lak fiasco, maar niet uitgeharde lak lijkt mij ook fabeltje want als ik een beetje rondzoek staat er overal een weekje of 2 max.. eerder misschien gewoon goedkope slechte kwaliteit lak of coating ?
Maar wat ik wel weet is dat je een "dealer" ook niet zomaar moet geloven.. ik ga er vanuit dat je een verkoper/showroommedewerker hebt gesproken ? die hebben doorgaans niet echt dit soort kennis van auto's en die zijn er puur om je over de streep te trekken dat ding te kopen.
Als het de werkplaats was is het iets geloofwaardiger.
Had je hem in “Wasstraatmodus” staan?marcelcee schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:03:
[Afbeelding]
Ik wil voor de vakantie een van deze 2 aanschaffen maar ik twijfel welke ik het beste kan nemen.
https://webshop.kia.nl/product/anti-slipbak/X9122ADE00E
https://webshop.kia.nl/pr...at-omkeerbaar/X9120ADE00E
De ene is een plastic (denk ik) bak en de andere is een mat, die mat lijkt me wat handiger als je in de ruimte onder de vloer moet wezen.
Voor mij huidige Niro heb ik ook een rubberen inlay gekocht maar ik merk dat ik eigenlijk niet blij mee ben omdat het altijd wat geluid maakt. Ik denk dat ik dit keer voor een nette mat ga zoals deze van velours:vinno86 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:49:
Iemand ervaring/advies voor kofferbak bescherming/anti-slip ?
Ik wil voor de vakantie een van deze 2 aanschaffen maar ik twijfel welke ik het beste kan nemen.
De ene is een plastic (denk ik) bak en de andere is een mat, die mat lijkt me wat handiger als je in de ruimte onder de vloer moet wezen.
Kofferbak mat
Thx.. deze zijn ook een stukje goedkoper lol.. ik neem ze mee in mijn overweging.original4u schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:57:
[...]
Voor mij huidige Niro heb ik ook een rubberen inlay gekocht maar ik merk dat ik eigenlijk niet blij mee ben omdat het altijd wat geluid maakt. Ik denk dat ik dit keer voor een nette mat ga zoals deze van velours:
Kofferbak mat
Ik heb de eerste, incl. flap ter bescherming van de bumper die er met drukknopen aan vast te maken is. Die flap ligt onder in de koffer, niet praktisch in dagelijks gebruik. Maar de 'bak' werkt goed. Is ook redelijk flexibel/buigbaar, dus niet hinderlijk als je onderin de koffer moet/wil zijn.vinno86 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:49:
ah ok, ik dacht eerlijk gezegd dat het een soort harde plastic bak was of iets dergelijks.. hmm.theredone51 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:29:
[...]
Ik heb de eerste, incl. flap ter bescherming van de bumper die er met drukknopen aan vast te maken is. Die flap ligt onder in de koffer, niet praktisch in dagelijks gebruik. Maar de 'bak' werkt goed. Is ook redelijk flexibel/buigbaar, dus niet hinderlijk als je onderin de koffer moet/wil zijn.
Ik heb ook die rubberen versie, werkt prima. Is een vrij dun en flexibel ding. Maar… wel alleen met de vloer in de hoogste stand. Die mat is iets te groot voor de laagste stand en er zitten twee flapjes aan (die corresponderen met de uitsparingen in de hoge vloerstand). Voor normaal gebruik prima. Maar op vakantie zet ik de vloer lager en dan blijft de rubberen mat thuis. Maar een dun dekentje of iets meenemen (kinderwagen, modder aan de wielen etc).vinno86 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:32:
[...]
ah ok, ik dacht eerlijk gezegd dat het een soort harde plastic bak was of iets dergelijks.. hmm.
[ Voor 14% gewijzigd door marcelcee op 02-05-2026 14:13 ]
Die eerste krijg ik dinsdag bij onze auto geleverd, we hebben nu vergelijkbaar (flexibel rubber) in de Outlander en ik vind het een must voor bescherming en opvang van eventueel vloeistof of rotzooi. Daarnaast heb ik deze onderweg ter bescherming van de kofferbak rand.vinno86 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:49:
https://nl.aliexpress.com...MA..&gatewayAdapt=glo2nld
[ Voor 32% gewijzigd door EV5 Blackedout op 02-05-2026 15:54 ]
Eén dealer bood me een Business Edition demo met 5000 km aan voor €2000 meer dan de prijs van een nieuwe bestelling, terwijl ik om een GT-Plus had gevraagd. Best vreemd.. Waarschijnlijk verkopen ze er zoveel dat het ze niet echt interesseert.
Bij een andere dealer zijn we langs geweest en kregen later een offerte via e-mail, maar nu reageren ze niet meer op mails als ik vraag naar de beschikbaarheid.
Mijn inruil auto was ongeveer 10-12k waard op de 2e hands markt, nou ging ik dat nooit krijgen bij de dealer natuurlijk maar ik wou wel gewoon dat bedrag af van de nieuwe auto, dus ze hebben 7k geboden voor de auto en 4k in korting, bonus of whatever.. mij best want ik had wat ik wou 11k van de prijs af hoe hun dat intern financieel verwerken zal me een zorg zijn.emgi13az schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:24:
Voorlopig lijkt het alsof er helemaal geen korting is (bovenop de €3500 inruilpremie van Kia). En ze pakken eigenlijk een deel daarvan terug door mijn auto €1000 lager te waarderen dan Wijkopenautos.
Eén dealer bood me een Business Edition demo met 5000 km aan voor €2000 meer dan de prijs van een nieuwe bestelling, terwijl ik om een GT-Plus had gevraagd. Best vreemd.. Waarschijnlijk verkopen ze er zoveel dat het ze niet echt interesseert.
Bij een andere dealer zijn we langs geweest en kregen later een offerte via e-mail, maar nu reageren ze niet meer op mails als ik vraag naar de beschikbaarheid.
Die 18" velgen vallen heel goed mee!BlackBurn schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:06:
Ik heb vandaag mijn EV5 plus op mogen halen, besteld eind dec. compleet geleverd inclusief trekhaak en rubberen matten.
Mbt de discussie tussen verschillende dealers, dit loont zeker in mijn geval was het verschil tussen de beste en slechtste offerte 8k 🤷♂️
[Afbeelding]
Ik heb in BE een business plus besteld en die heeft dezelfde velgen.
Erg mooi!
Ik ben echter een complete leek op dit gebied. Ik lees van alles over klei, keramische coatingen en wat niet al, maar iedere detailer-website maakt er een soort wetenschap van. Wat werkt gewoon goed zonder dat het mega complex wordt?
De Poorboys spray die hier eerder werd aangeraden staat al in het winkelmandje. Maar is dat voldoende of moet ik nog meer doen? Wie kan me de goede kant op wijzen? Ander topic op tweakers/reddit of website recommendations zijn welkom
Heb je deze hardwired?beschuit schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:13:
[...]
Ik kan echt deze aanraden, heb hem zelf in de EV5: https://www.anwb.nl/auto/...ties/dashcams/viofo-a329s
Welke verhalen precies? Die enkele van de vogelkak, bedoel je? Ga maar van uit dat niet de juiste middelen zijn gebruikt om de kak te verwijderen.mpp_hs schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:54:
Gezien alle verhalen hier over de lak van Kia ..
Don't forget the Cloud is just someone else's computer
Verschilt heel erg over de omstandigheden. Zit normaal gesproken laatste tijd rond 100-115 tussen de 21-22km/100kWh, bij 130 schiet hij wel richting de 28-30km/100kWh. Kan ook wel verschil merken of ik met de wind mee rijd of tegen de wind in.emgi13az schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:20:
[...]
.....
Heeft iemand trouwens echte verbruiksdata bij 100-130 km/u op de snelweg? Niet WLTP maar gewoon real-life.
Gister even ritje Duitsland gemaakt, heenweg had ik een lager verbruik dan terugweg, maar toen begon ook de storm te loeien waar ze het steeds over hadden. Ik zit nu gemiddeld na 3500km op 22,5kWh/100km.
Stadsverkeer, snelweg overdag en 's avonds.
Ook al inclusief trekhaak? Zal het uitleveren van de trekhaken per dealer verschillen dan? Dat de ene ze eerder binnenkrijgt dan de andere?BlackBurn schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:06:
Ik heb vandaag mijn EV5 plus op mogen halen, besteld eind dec. compleet geleverd inclusief trekhaak en rubberen matten.
......
Mij vertelden ze me 2 week geleden dat het pas halverwege mei wordt dat ze ze binnenkrijgen, en dan moet hij er nog onder... Virena Groningen.
Hoe ziet deze eruit dan in de auto? Vond die andere er namelijk wel heel strak uitzien als hij is weggewerkt bij de spiegel.beschuit schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:13:
[...]
Ik kan echt deze aanraden, heb hem zelf in de EV5: https://www.anwb.nl/auto/...ties/dashcams/viofo-a329s
Ik heb de EV5 te kort om daar wat zinnigs over te zeggen, ben nog niet onder de 70% gekomen.
Maar ben wel benieuwd hoe ver je kunt rijden als je lange stukken moet rijden over de snelweg enzo.
Ik heb 18 april één keer de auto van 100% naar 7% gereden, was naar Walibi. Vanuit Zuidbroek via Groningen, heenweg steady 100-115 gereden, terugweg was na 19 uur dus wat harder, 130/140 en toen begon ik hem bijna bij Groningen wel te knijpen, toen ik thuis was nog 7% over. Dat was 300km. Maar die terugreis met 130/140 heeft m genekt, want de navigatie gaf aan dat ik ongeveer 30% over zou moeten houden bij aankomst.thedon46 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:35:
Wat is trouwens jullie echte bereik van de auto?
Ik heb de EV5 te kort om daar wat zinnigs over te zeggen, ben nog niet onder de 70% gekomen.
Maar ben wel benieuwd hoe ver je kunt rijden als je lange stukken moet rijden over de snelweg enzo.
Moet nog ff wennen dat harder rijden juist funest is voor je range, met mijn vorige Ceed merkte je het bijna niet (ook iets gestroomlijnder
[ Voor 8% gewijzigd door Wo0Zzz op 04-05-2026 10:52 . Reden: Aanvulling laatste zin ]
Heb ook een EV5 besteld (zakelijk) en wel de GT Plus Line. Ben heel benieuwd wanneer deze geleverd gaat worden, want eerste bericht wat ik kreeg was december (...)
Ben heel benieuwd hoe deze gaat bevallen. Heb er niet in proefgereden ofzo, direct maar besteld. En komende vanuit een Octavia RS zal dit een wereld van verschil zijn. Positief of negatief, geen idee nog
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
110 is wel een beetje de max ja.Wo0Zzz schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:51:
[...]
Ik heb 18 april één keer de auto van 100% naar 7% gereden, was naar Walibi. Vanuit Zuidbroek via Groningen, heenweg steady 100-115 gereden, terugweg was na 19 uur dus wat harder, 130/140 en toen begon ik hem bijna bij Groningen wel te knijpen, toen ik thuis was nog 7% over. Dat was 300km. Maar die terugreis met 130/140 heeft m genekt, want de navigatie gaf aan dat ik ongeveer 30% over zou moeten houden bij aankomst.
Moet nog ff wennen dat harder rijden juist funest is voor je range, met mijn vorige Ceed merkte je het bijna niet (ook iets gestroomlijnder)
Nou, je gelooft het niet. Maar zojuist gebeld door de dealer dat de trekhaak binnen is en gemonteerd kan worden. Afspraak nu voor 15 mei gepland. Had liever eerder gewild maar is niet anders.Wo0Zzz schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:58:
[...]
Ook al inclusief trekhaak? Zal het uitleveren van de trekhaken per dealer verschillen dan? Dat de ene ze eerder binnenkrijgt dan de andere?
Mij vertelden ze me 2 week geleden dat het pas halverwege mei wordt dat ze ze binnenkrijgen, en dan moet hij er nog onder... Virena Groningen.
Hij is inclusief trekhaak geleverd 👍Wo0Zzz schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:58:
[...]
Ook al inclusief trekhaak? Zal het uitleveren van de trekhaken per dealer verschillen dan? Dat de ene ze eerder binnenkrijgt dan de andere?
If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!
Ik zit nu na zon 7k km. op 17.8 KwH gemiddeld.thedon46 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:35:
Wat is trouwens jullie echte bereik van de auto?
Rijdt veel snelweg en houd me altijd gewoon aan de snelheid. Afgelopen week Oostende op en neer. Je komt uit op zon 400 km. realistische range schat ik in. Vanochtend stond hij op 511 km. 100%, maar daar vliegt netto zo een kilometer of 40 vanaf.
Ik heb een eigen oprit, dus dat is geen probleem. Ik lees dingen over ERE-certificaten, load balancing en MID-meters, V2H, maar het is me nog niet helemaal duidelijk wat ik precies nodig heb.
Daarnaast heb ik zonnepanelen via Zonneplan. Zij bieden ook laadpalen aan, maar ik lees dat deze beter werken als je ook energie bij hen afneemt.
Zoals je merkt, zijn er nog veel onduidelijkheden. Ik hoor graag jullie advies.
Bij het demo model zat deze links achter in de kofferbak, niet onder de stoel.Lawrentz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:06:
Heeft iemand de V2L-aansluiting onder de tweede zitrij al gevonden?[Afbeelding]
Zoals de V2L-aansluiting er uit zou moeten zien.
[Afbeelding]
Nu weet ik niet of ze dat misschien aangepast hebben, maar het kan ook een typefout zijn in de prijslijst?
Nu kan ik op Eukor (https://www.eukor.com/schedule-search) geen boot vinden die dan in Nederland zou moeten zijn.
In ieder geval fijn om te horen dat de auto daadwerkelijk onderweg is!
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Zit er bij mijn vandaag opgehaalde EV5 niet onder/op. Alleen in de kofferbakLawrentz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:06:
[Afbeelding]
Mag ik weten waar jij de info vandaan haalt?Snuffel schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:57:
volgens mijn info komt die boot ergens in augustus....
Bij mij zit hij inderdaad links achter in de kofferbak. Niet onder de achterbank, wat bij de EV6 wel het geval is. Heb hem overigens nog niet gebruikt/nodig gehad. Bij de EV6 werkt het wel mooi, zelfde als met die V2L adapter, dus ga er vanuit dat met deze niet anders is.Lawrentz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:06:
[Afbeelding]
Zou ook die van 23 juni in Antwerpen kunnen zijn, die zouden dan de 29e in Nederland aan kunnen komenNick v D schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:32:
Zojuist contact gehad met de dealer, mijn auto zou op de boot staan en gepland voor lossen in Nederland op 29 juni.
Nu kan ik op Eukor (https://www.eukor.com/schedule-search) geen boot vinden die dan in Nederland zou moeten zijn.
In ieder geval fijn om te horen dat de auto daadwerkelijk onderweg is!
Ik zou sowieso een laadstation aanschaffen met ingebouwde MID-meter, dan ben je gelijk klaar voor die ERE-certificaten geneuzel. Load balancing kun je overwegen, ik zou sowieso de voorbereidingen treffen. Wij plaatsen bij klanten momenteel veel Peblar palen, deze kunnen via WiFi of Ethernet met je netwerk verbinden en dmv een HomeWizard dongle gebruik maken van loadbalancing, vooral interessant als je een warmtepomp hebt, elektrisch kookt en met een oven/vaatwasser/wasmachine/droger. Dan gooit de laadpaal automatisch het vermogen van de auto omlaag om nooit over je hoofdzekering uit te komen. Bij Peblar moet je wel de Business uitvoering hebben voor de ERE, de Home uitvoering heeft helaas geen MID-meter ingebouwd.Grasmans schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:55:
Over twee weken krijg ik een 3-fase aansluiting aangelegd. Nu moet ik nog een laadpaal aanschaffen. Hebben jullie tips waar ik rekening mee moet houden?
Ik heb een eigen oprit, dus dat is geen probleem. Ik lees dingen over ERE-certificaten, load balancing en MID-meters, V2H, maar het is me nog niet helemaal duidelijk wat ik precies nodig heb.
Daarnaast heb ik zonnepanelen via Zonneplan. Zij bieden ook laadpalen aan, maar ik lees dat deze beter werken als je ook energie bij hen afneemt.
Zoals je merkt, zijn er nog veel onduidelijkheden. Ik hoor graag jullie advies.
De Peblar (business) is hardwarematig geschikt voor bidirectioneel laden, maar omdat de regelgeving omtrent dit onderwerp nog niet rond is, is het nog niet vrijgegeven. De meeste huidige laadstations zullen hier wel voor geschikt zijn maar door regelgeving die achterloopt in Nederland nog niet in bedrijf.
Kortom er zijn genoeg keuzes die geschikt zijn voor jouw situatie, het is vaak een prijstechnisch en kennis dingetje waarom de ene aanbevolen wordt en de ander niet. Ik weet niet of je thuis bent in Home Assistant, maar de Peblar is lokaal aan te sturen middels HA (we zitten toch op Tweakers :-) )
Mijn EV5 staat naast die van jou en de dealer gaf mij aan dat ze hem eind mei verwachten.landy1 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:14:
Hoi, mijn EV5 komt 16 of 17 mei aan in Antwerpen. Iemand enig idee hoeveel tijd er dan nog tussen zit voor ie bij de dealer staar en tot aan aflevering?
Goed om te weten!Wo0Zzz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:20:
[...]
Ik zou sowieso een laadstation aanschaffen met ingebouwde MID-meter, dan ben je gelijk klaar voor die ERE-certificaten geneuzel. Load balancing kun je overwegen, ik zou sowieso de voorbereidingen treffen. Wij plaatsen bij klanten momenteel veel Peblar palen, deze kunnen via WiFi of Ethernet met je netwerk verbinden en dmv een HomeWizard dongle gebruik maken van loadbalancing, vooral interessant als je een warmtepomp hebt, elektrisch kookt en met een oven/vaatwasser/wasmachine/droger. Dan gooit de laadpaal automatisch het vermogen van de auto omlaag om nooit over je hoofdzekering uit te komen. Bij Peblar moet je wel de Business uitvoering hebben voor de ERE, de Home uitvoering heeft helaas geen MID-meter ingebouwd.
De Peblar (business) is hardwarematig geschikt voor bidirectioneel laden, maar omdat de regelgeving omtrent dit onderwerp nog niet rond is, is het nog niet vrijgegeven. De meeste huidige laadstations zullen hier wel voor geschikt zijn maar door regelgeving die achterloopt in Nederland nog niet in bedrijf.
Kortom er zijn genoeg keuzes die geschikt zijn voor jouw situatie, het is vaak een prijstechnisch en kennis dingetje waarom de ene aanbevolen wordt en de ander niet. Ik weet niet of je thuis bent in Home Assistant, maar de Peblar is lokaal aan te sturen middels HA (we zitten toch op Tweakers :-) )
Ja, wegens privé aankoop en de vijf jaar nieuwwaarderegeling. Anders is dat maximaal 3 jaar meen ik.mpp_hs schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:40:
Ik moet de koets gaan verzekeren voordat ik hem op ga halen vrijdag, wat hebben jullie gedaan? Bij KIA zelf?
Kijk ook naar bijvoorbeeld OHRA. KIA is wel een heel stuk duurder.mpp_hs schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:40:
Ik moet de koets gaan verzekeren voordat ik hem op ga halen vrijdag, wat hebben jullie gedaan? Bij KIA zelf?
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
Dat vermoeden heb ik ook.RoVrie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:15:
[...]
Zou ook die van 23 juni in Antwerpen kunnen zijn, die zouden dan de 29e in Nederland aan kunnen komen
Ach ja we zullen het zien!
Van iemand binnen Kia zelf.
Ja klopt, procentueel lijkt (is) het flink duurder (circa 33%). Anderzijds zijn het twee tientjes per maand (in mijn situatie)…THE_BASE schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:46:
[...]
Kijk ook naar bijvoorbeeld OHRA. KIA is wel een heel stuk duurder.
Aanvulling, niet alle verzekering en hebben dezelfde voorwaarden.THE_BASE schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:46:
[...]
Kijk ook naar bijvoorbeeld OHRA. KIA is wel een heel stuk duurder.
Bij Ohra is een klasse 3 alarm verplicht voor voertuigen boven 50k.
Ik raad aan om de verschillende verzekeringen op de verschillende vergelijkingssites naast elkaar te leggen en dan de best passende verzekering te kiezen.
Maar goed, het kiezen van een autoverzekering gaat off topic.
Heb ook de Peblar Business voor bovenstaande redenen aangeschaft. Mooi ding waarvan ook in NL gemaakt dus garantie zal ook fijn werken indien nodig.Wo0Zzz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:20:
[...]
Ik zou sowieso een laadstation aanschaffen met ingebouwde MID-meter, dan ben je gelijk klaar voor die ERE-certificaten geneuzel. Load balancing kun je overwegen, ik zou sowieso de voorbereidingen treffen. Wij plaatsen bij klanten momenteel veel Peblar palen, deze kunnen via WiFi of Ethernet met je netwerk verbinden en dmv een HomeWizard dongle gebruik maken van loadbalancing, vooral interessant als je een warmtepomp hebt, elektrisch kookt en met een oven/vaatwasser/wasmachine/droger. Dan gooit de laadpaal automatisch het vermogen van de auto omlaag om nooit over je hoofdzekering uit te komen. Bij Peblar moet je wel de Business uitvoering hebben voor de ERE, de Home uitvoering heeft helaas geen MID-meter ingebouwd.
Kom ik op mijn werk aan...zie ik dit...wie is de ander? 😂 maar ook gewoon exaxt dezelfde uitvoering.
[ Voor 4% gewijzigd door EV5 Blackedout op 06-05-2026 14:56 ]
[ Voor 4% gewijzigd door greenlizzard op 06-05-2026 16:43 ]
Okee, vind dat best wel wat hebben! Beetje een custom edition zo. Zelf gedaan of laten doen?
Wat heb je trouwens op je multimedia scherm zitten? Zo'n zichtbare plakkaat erop?
Wo0Zzz schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:25:
[...]
Ja dat (imitatie) carbon zelf erop geplakt komt allemaam van ome Ali af, en ik ben echt tevreden over de looks. Ik vind het precies goed en "not" overdone".
die beschermfolie is dus die van Kia origineel zelf €71. Niet mooi en overpriced vind ik. Maar goed ik ga nog wel een volledige ergens anders kopen. En dan gaat deze er dus af. Is gewoon een stuk plaplastic zo.
Okee, vind dat best wel wat hebben! Beetje een custom edition zo. Zelf gedaan of laten doen?
Wat heb je trouwens op je multimedia scherm zitten? Zo'n zichtbare plakkaat erop?
Bedankt voor het benoemen. Afgelopen weekend een witte GT line opgehaald (eind feb besteld) en had verzekering bij inshared afgesloten in de veronderstelling dat 3 jaar nieuwwaarde de max was. Maar nu ik erachter kom dat 5 jaar ook mogelijk is ga ik toch nog overstappen. Ja, premie is zo’n 10€/mnd duurder, maar dan heb ik wel over voor 2 jaar extra nieuwwaarde garantie. Ik vind het de €600 meerpremie over 5 jaar wel de moeite waard om een risico van 25-30k€ af te dekken in jaar 4 en 5.marcelcee schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:45:
[...]
Ja, wegens privé aankoop en de vijf jaar nieuwwaarderegeling. Anders is dat maximaal 3 jaar meen ik.
Ik ga echter wel voor de bovag autoverzekering. Zelfde verzekeraar (Bovenmij, overgenomen door ASR), maar niet de verplichting om een nieuwe Kia aan te moeten schaffen. Je krijgt je geld gewoon uitgekeerd.
Ik had vorige week een EV3 mee (basis uitvoering) als vervangwagen en was heel blij toen ik mijn EV5 weer mocht ophalen. Het is appelen en peren vergelijken natuurlijk, maar voor de 30 CM verschil in lengte voelt de EV5 echt een heel stuk ruimer aan/is dat ook. Bij mij was het ook maar 10 euro/maand verschil tussen een EV3 en EV5 full option in de lease, dat hielp ook bij de keuze 😅emgi13az schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:15:
Ik denk dat ik uiteindelijk toch voor een EV3 ga. Zo veel maanden wachten op de EV5 begint me een beetje tegen te staan en heeft me doen heroverwegen of ik eigenlijk wel zo’n grote auto nodig heb.
Voordelen van de EV5 voor ons:
- makkelijker om hond + kind + bagage mee te nemen voor 1 à 2 roadtrips per jaar (italie, spanje)
- Voelt groter en ruimer aan
(lijkt me ook wel leuk om eens te proberen, ik heb altijd kleine auto’s gehad: Hyundai Kona, Alfa Giulietta, VW Polo, enz.) - V2L (weet niet zeker of alle EV3’s dat hebben)
- Bij de EV3 hebben we misschien een bagagekoffer nodig, net zoals bij de huidige Kona.
- voorlopig mogelijk alleen de Business Line beschikbaar (dus geen premium Harman Kardon)
- minder actieradius
- 90% van het jaar eigenlijk niet nodig
- ≈€4000 duurder
- ≈€500-700 extra per jaar aan verzekering, wegenbelasting en verbruik (dus over 5-6 jaar ongeveer ≈€3000-5000 extra)
- Geen warmtepomp, maar de EV3 heeft die ook niet.
Iemand deze al geïnstalleerd?
Ben ff gaan Googelen en zag toevallig dat er ook al een facelift aan zit te komen voor de EV5, vooral bedoeld voor de Chinese markt. https://www.evupdate.nl/elektrische-auto/artikel/kia-ev5-krijgt-update-met-nieuw-pleos-scherm-en-gewijzigd-onderstel
De auto is blijkbaar al "oud" en al op de weg sinds 2023 in China. Ze willen het nieuwe entertainment systeem van Hyundai en de PV5 over gaan zetten, de Pleos. Wat resulteert in een groter midden scherm en een kleiner "dashboard' scherm. Heel eerlijk, heb dat bij een Hyundai gezien en ben er nog niet helemaal van gecharmeerd, zo'n klein schermpje achter het stuur en alles op het midden scherm.
https://imotion.hyundai.nl/hyundai-lanceert-geavanceerd-infotainmentsysteem-pleos-connect/
Verwachting is eind 2026 dat de update definitief op de markt komt (China) en pas 2027 of zelfs 2028 ook naar Europa komt.
Ik ben al even bezig met de software update die ik 4 dagen geleden in het scherm zag staan. Het is niet een update die met een kwartiertje gepiept is. Op de KIA website staat alleen een februari 2026 update, die misschien nu pas uitgerold wordt? Ik had voor de update al CarPlay problemen, dus het zou mooi zijn als het infotainment een update krijgt, waardoor dat probleem is verholpen. Ik heb niet kunnen constateren wat voor update het betreft. Helaas rijd ik weinig op het moment, dus de update zal nog wel even in beslag nemen.Wo0Zzz schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:28:
Kreeg net een melding in de app dat er een software update klaar staat voor de auto.
Ben ff gaan Googelen en zag toevallig dat er ook al een facelift aan zit te komen voor de EV5, vooral bedoeld voor de Chinese markt. https://www.evupdate.nl/elektrische-auto/artikel/kia-ev5-krijgt-update-met-nieuw-pleos-scherm-en-gewijzigd-onderstel
De auto is blijkbaar al "oud" en al op de weg sinds 2023 in China. Ze willen het nieuwe entertainment systeem van Hyundai en de PV5 over gaan zetten, de Pleos. Wat resulteert in een groter midden scherm en een kleiner "dashboard' scherm. Heel eerlijk, heb dat bij een Hyundai gezien en ben er nog niet helemaal van gecharmeerd, zo'n klein schermpje achter het stuur en alles op het midden scherm.
https://imotion.hyundai.nl/hyundai-lanceert-geavanceerd-infotainmentsysteem-pleos-connect/
Verwachting is eind 2026 dat de update definitief op de markt komt (China) en pas 2027 of zelfs 2028 ook naar Europa komt.
- Waar zie ik of kan ik zien dat er updates zijn voor de auto?
- Vanaf of tot welke temperatuur is het verstandig om je warmtepomp manueel aan te zetten en wanneer niet meer voordat je gaat laden, en waar zet je dat dan aan in de auto danwel App?
[ Voor 8% gewijzigd door EV5 Blackedout op 07-05-2026 10:04 ]
Voor wat betreft die lucht blower, is dat een algemeen bekend iets rondom de EV5? Zijn dealers daar ook van op de hoogte? Doel je met slechte klimaat prestaties o.a. ook het verwarmen bij koud weer buiten? Ik moet zeggen dat ik dat de afgelopen koudere periode een hekel puntje vond bij mijn EV5, moest hem echt flink opschroeven om ook maar enigszins een redelijk verwarmde kabine te creëren. Dat was bij mijn EV6 met de 'Heat' knop wel wat beter verzorgd.twilight7 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:29:
Hier de trekhaak vandaag ook laten monteren.
En ook is een lucht blower vervangen door een verbeterde versie. Hier kunnen ev5 eigenaren problemen gaan ondervinden als in ratelende geluiden en slechte klimaat prestaties. En dus preventief vervangen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wo0Zzz schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:28:
Kreeg net een melding in de app dat er een software update klaar staat voor de auto.
dit dus
Lijkt erop helaas geen update van het infotainment. Krijg Carplay niet meer aan de praat sinds 2 weken, had gehoopt dat de update iets zou doen... Nu bij de garage laten checken of er een niet-OTA update is voor mijn wagen, anders naar de volgende stap.....
Kwam voor de trekhaak, en tot mijn verbasing hebben ze gelijk meedere "terugroep acties" uitgevoerd waaronder de luchtblower motor. En ik moet eerlijk bekennen dat de blower passier zijde idd vanaf het begin af aan al meer geluid had dan bestuurderszijde. Dat is nu wel opgelost.EN86 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:37:
[...]
Voor wat betreft die lucht blower, is dat een algemeen bekend iets rondom de EV5? Zijn dealers daar ook van op de hoogte? Doel je met slechte klimaat prestaties o.a. ook het verwarmen bij koud weer buiten? Ik moet zeggen dat ik dat de afgelopen koudere periode een hekel puntje vond bij mijn EV5, moest hem echt flink opschroeven om ook maar enigszins een redelijk verwarmde kabine te creëren. Dat was bij mijn EV6 met de 'Heat' knop wel wat beter verzorgd.
Ergste geval kon dit leiden tot compleet uitvallen van de luchtblower op termijn. (alsdus de dealer)
Maar als dat het probeem van slechte klimaat prestaties in het algemeen oplost is niet over gesproken.
Mijn EV5 is geleverd in December(eerste batch), wellicht dat leveringen Ev5 in dit jaar de luchtblower al fabriek af is aangepast.
Hmmm, bij mij duurt het al een dag of drie. Lijkt dus vastgelopen te zijn. Blijkbaar een iets te positieve review in eerste instantie gegeven. Kia Connect werkt nu ook niet meer en ik kan geen verbinding via de app meer krijgen met de EV5. Ik zal morgen de dealer eens bellen.
Zoek even in de online handleiding naar een (soft) reset.j.j.feikens schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:18:
[...]
Hmmm, bij mij duurt het al een dag of drie. Lijkt dus vastgelopen te zijn. Blijkbaar een iets te positieve review in eerste instantie gegeven. Kia Connect werkt nu ook niet meer en ik kan geen verbinding via de app meer krijgen met de EV5. Ik zal morgen de dealer eens bellen.
Ik doe hem vaak in de bekerhouder, dan staat hij opzich mooi dat je nog wat erop kunt zien. Vind mn magsafe houder aan ventilatie opening niet mooi 😅wimbre schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:00:
Ik ben benieuwd hoe jullie je telefoon in de auto opbergen? B.V. in de opbergruimte van de armsteun, in een (magneet)houder etc.
Bedankt voor de tip. Soft reset bood geen soelaas. Ik kan nu niet meer resetten, of herconfigureren van Kia Connect en krijg continu foutmeldingen in de app vwb dat er geen verbinding (te maken) is met de EV5.Lawrentz schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:36:
[...]
Zoek even in de online handleiding naar een (soft) reset.
Op de oplaadpad.wimbre schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:00:
Ik ben benieuwd hoe jullie je telefoon in de auto opbergen? B.V. in de opbergruimte van de armsteun, in een (magneet)houder etc.
Wordt ie dan niet vooral heet? Ik heb nog niet veel goeie ervaringen met oplaadplateaus in auto's...
Die in de IONIQ5 is altijd prima geweest, dus ik verwacht van KIA eigenlijk hetzelfde.RoVrie schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:57:
[...]
Wordt ie dan niet vooral heet? Ik heb nog niet veel goeie ervaringen met oplaadplateaus in auto's...
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat je telefoon niet actief gekoeld wordt, maar de oplader zelf wel wat de warmte moet beperken.
[ Voor 18% gewijzigd door greenlizzard op 08-05-2026 09:21 ]
Met autoflush geen centje pijn. Klappen vanzelf open zodra je aan komt lopen. Volgens mij zit dit op alle versies behalve de air.martinenjohn schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:13:
Vinden jullie die deurgrepen niet irritant? Is misschien gek maar dat lijkt mij erg irritant, dat je vinger er tussen zit ofzo... Of dat je niet blind de deur kan pakken?
Nee, althans niet warmer tov andere vormen van laden.RoVrie schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:57:
[...]
Het warm/heet worden zal aan de BMS van je telefoon liggen, niet aan de oplaadpad van de auto.
Ik gebruik de telefoon als sleutel waarbij ik NFC van de auto nodig heb, en dan is de oplaadpad de meest aangewezen plek voor de telefoon.
Daarnaast beval het stroeve rubber van de oplaadpad prima.
Het enige nadeel van een telefoon als sleutel is dat de telefoon altijd netwerkverbinding moet hebben.
Vingers ertussen?martinenjohn schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:13:
Vinden jullie die deurgrepen niet irritant? Is misschien gek maar dat lijkt mij erg irritant, dat je vinger er tussen zit ofzo... Of dat je niet blind de deur kan pakken?
Ik zou het knap vinden als je dat zou lukken.
Dat is snel!schepmanovic schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:55:
Nou de GT-PlusLine is besteld (lease via Alphabet) en inmiddels is de levertijd al aangepast! En dit keer niet naar achter zoals tijdens corona, maar naar voren: op 1 mei besteld en eerste verwachte afleverdatum was 30-09, gister bericht dat hij nu 26-07 verwacht wordt! Heel benieuwd, had dit niet verwacht zo snel
Dan denk ik dat je een auto hebt besteld die al in bestelling stond.
Welke kleur heb je besteld?
Gravity GreyNick v D schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:34:
[...]
Dat is snel!
Dan denk ik dat je een auto hebt besteld die al in bestelling stond.
Welke kleur heb je besteld?
Voor de geïnteresseerden de follow-up. De dealer heeft geconstateerd dat de DCU-module reeds defect is. Zij gaven aan dat dit een productiefout is (geweest?). Gelukkig is deze module op voorraad en deze wordt 20 mei vervangen (had eerder gekund, maar mijn agenda laat het niet eerder toe).j.j.feikens schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:20:
[...]
Bedankt voor de tip. Soft reset bood geen soelaas. Ik kan nu niet meer resetten, of herconfigureren van Kia Connect en krijg continu foutmeldingen in de app vwb dat er geen verbinding (te maken) is met de EV5.
Wees er dus scherp op dat wanneer je OTA update niet lekker loopt, of je andere foutmeldingen hebt zoals hierboven genoemd, dat dit je DCU-module kan zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door EV5 Blackedout op 08-05-2026 19:37 ]
:strip_exif()/f/image/2PPbOCmdmfLHuB033HcMxuXO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DZvdSYe4wrKLsiCxKZjNKIHO.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VqbJ2TIPNtwassWRXm5EqzQr.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/156ZnUk8LCOu1Wz6G4RpPF4U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FFyiRuYZlU3nin4ianiqLOcX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bc3v30JvYvOlINRVbiajhzmy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TQiBMdjyRtuFN6uPhGcXjzxp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CcIezAHtbAoJCYp6y5B1H5Ba.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IQdLGd0qyf8WmqQ778Vzq5iW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FMJpke6qq0VLDUXxCfXQRV9Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q7ii2GqlKStX9AWvqyan8W4Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KJ5Se9lQnaksxo28JNHP3hbW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P97A0T1k5uonefMjlw3ce0j2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fnQjIpNj0adPc123sepeWYBW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PckgfmeQURvRRw4pjPsa9KOs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nZsTqd7z5KSS6yY34gKmVzKh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MR2m51ONyYHkYQvaNtGKsyKb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AwCxnHgmHeZJLX2ol3ClwXLV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1IqxQRCNiZAEy7HtVShJ9EIw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ob6DVezjShsMNpWsAENYYKOa.jpg?f=fotoalbum_large)