Het grote Kia EV5 topic

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JanKoen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:15
marcelcee schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:51:
[...]

Ik noteer 15,6 kWh/100km over 9.100 gereden kilometers. Vind mezelf een behoorlijk rustige rijder, maar dat valt blijkbaar wel mee als je ook onder de 14 kunt blijven!
Het verbruik kun je het beste bekijken over een jaar. Dan heb je alle seizoenen gehad. Na dik vier jaar zit ik nu op 18,5 en 140.000 km

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:37
Lawrentz schreef op donderdag 3 september 2026 @ 19:46:
[...]

Mijn dank voor de toelichting.
Ik ben op dit moment met vakantie en vind het voor nu teveel risico ivm onnodig tijdverlies wanneer het onverhoopt misgaat.

Waarschijnlijk los hiervan had ik vandaag weer andere issues.
Nadat ik een laadsessie had gestart kreeg ik de deuren niet mee op slot.
Zowel met de smart key als de digital key.
Of het starten van een laadsessie en afsluiten een verband houden met elkaar durf ik niet te zeggen.
Uiteindelijk wel gelukt door het opladen vanaf de instellingen op het scherm af te sluiten, de auto uit te zetten en daarna een nieuwe laadsessie te starten.
Alleen bij terugkomt wilde de laadkabel niet meer loskomen van de auto na het openen van de deuren.
Het loskomen van de laadkabel kreeg ik alleen voor elkaar door in de instellingen het loskoppelen van de laadkabel niet op openen deuren maar op max laadniveau te zetten en het max laadniveau te verlagen van 90% naar 80% waardoor de EV het max laadvermogen had bereikt.

(Zucht ...)

Zou het te maken kunnen hebben dat de serverkant geschikt wordt gemaakt voor app v1.4.0, terwijl mijn app nog op v1.3.1 zit?
Een verschil tussen Kia App 1.3.1 en 1.4.0 lijkt mij niet de meest waarschijnlijke oorzaak.

De problemen traden namelijk ook op met de fysieke smart key en betroffen functies die de auto zelf regelt:
  • de portieren konden niet worden vergrendeld;
  • de laadkabel bleef mechanisch vergrendeld;
  • na het uitzetten van de auto en opnieuw starten van de laadsessie werkte het weer.
Dat wijst eerder op een tijdelijke vastloper in de elektronica van de EV5, bijvoorbeeld in de laadregeling of centrale vergrendelingsmodule. Een storing aan de serverzijde kan opdrachten uit de app beïnvloeden, maar hoort de fysieke autosleutel en de plaatselijke laadkabelvergrendeling niet buiten werking te stellen.

Het verlagen van de laadlimiet van 90% naar 80% was een slimme noodoplossing: daardoor werd het laadproces formeel beëindigd en gaf de auto de stekker vrij. Normaal hoort ontgrendelen van de deuren — eventueel tweemaal op de ontgrendelknop drukken (ik weet niet of je dat gedaan hebt)— de kabel ook vrij te geven, afhankelijk van de gekozen instelling. Kia beschrijft dat de stekker bij sommige instellingen vergrendeld blijft totdat de deuren worden ontgrendeld of het laden is voltooid. Kia-handleiding laadkabelvergrendeling

Als dit opnieuw gebeurt, zou ik tijdstip, laadpaal en foutmeldingen vastleggen en de dealer vragen de storingshistorie en beschikbare voertuigupdates te controleren.

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:22
JanKoen schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:12:
[...]

Het verbruik kun je het beste bekijken over een jaar. Dan heb je alle seizoenen gehad. Na dik vier jaar zit ik nu op 18,5 en 140.000 km
Hoe kan dat als de EV5 pas sinds dit jaar op de markt is?

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:25

Snuffel

Vroem!

Stillekracht schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:39:
[...]

Hoe kan dat als de EV5 pas sinds dit jaar op de markt is?
De EV5 bestaat al een paar jaar hoor, alleen niet op de Europese markt.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:06
Snuffel schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:06:
[...]

De EV5 bestaat al een paar jaar hoor, alleen niet op de Europese markt.
Stillekracht reageerde op de post van JanKoen ivm "Na dik vier jaar zit ik nu op 18,5 en 140.000 km".
Of de EV5 dan al een paar jaar verkocht wordt in andere delen na de wereld is m.i. niet zo relevant.
Want het gaat hier om een ander EV, en dan is het vergelijken van verbruik ook niet niet relevant.

• Lawrentz
wimbre schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:20:
[...]

Een verschil tussen Kia App 1.3.1 en 1.4.0 lijkt mij niet de meest waarschijnlijke oorzaak.

De problemen traden namelijk ook op met de fysieke smart key en betroffen functies die de auto zelf regelt:
  • de portieren konden niet worden vergrendeld;
  • de laadkabel bleef mechanisch vergrendeld;
  • na het uitzetten van de auto en opnieuw starten van de laadsessie werkte het weer.
Dat wijst eerder op een tijdelijke vastloper in de elektronica van de EV5, bijvoorbeeld in de laadregeling of centrale vergrendelingsmodule. Een storing aan de serverzijde kan opdrachten uit de app beïnvloeden, maar hoort de fysieke autosleutel en de plaatselijke laadkabelvergrendeling niet buiten werking te stellen.

Het verlagen van de laadlimiet van 90% naar 80% was een slimme noodoplossing: daardoor werd het laadproces formeel beëindigd en gaf de auto de stekker vrij. Normaal hoort ontgrendelen van de deuren — eventueel tweemaal op de ontgrendelknop drukken (ik weet niet of je dat gedaan hebt)— de kabel ook vrij te geven, afhankelijk van de gekozen instelling. Kia beschrijft dat de stekker bij sommige instellingen vergrendeld blijft totdat de deuren worden ontgrendeld of het laden is voltooid. Kia-handleiding laadkabelvergrendeling

Als dit opnieuw gebeurt, zou ik tijdstip, laadpaal en foutmeldingen vastleggen en de dealer vragen de storingshistorie en beschikbare voertuigupdates te controleren.
Dank voor je uitgebreide reactie.
Vwb de smart key en de digital key (app en versie) hebt je mogelijk gelijk.
Ik heb gisteren meer dan tweemaal op de ontgrendelknop gebruikt maar kan me niet meer herinneren of dit binnen een bepaalde tijdsperiode is gebeurd.

Gisterenavond heb ik v1.3.1 verwijderd, v1.4.0 opnieuw geïnstalleerd en daarna deed de app het weer.

Zojuist opnieuw geen verbinding met de digital key, maar de smart key was dit keer Ok, al krijg ik wel pushberichten.
Het valt me een beetje tegen voor een EV met een catalogusprijs van 52k.

• vinno86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:51
thedon46 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:32:
[...]

Hier nog iemand, je went er zo aan dat de deuren automatisch opengaan, op de een of andere manier verwacht je dan ook dat ze automatisch dicht gaan
Dit had er ook gewoon op moeten zitten..

Deuren dicht en sleutel buiten bereik = op slot

Net zo'n basic feature als het automatisch open gaan naar mijn idee.

• Lawrentz
vinno86 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:21:
[...]

Afsluiten bij weglopen heeft als default niet mijn voorkeur.
De reden is dat als ik de auto uitstap voor een boodschap ofzo en nog anderen in de auto blijven dan zouden de deur op slot gaan.
Als het instelbaar zou zijn zou dan is het voor mij Ok.

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:01
Lawrentz schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:58:
[...]

Afsluiten bij weglopen heeft als default niet mijn voorkeur.
De reden is dat als ik de auto uitstap voor een boodschap ofzo en nog anderen in de auto blijven dan zouden de deur op slot gaan.
Als het instelbaar zou zijn zou dan is het voor mij Ok.
Dat is in mijn ogen een slecht argument. De auto’s die ik had met automatische vergrendeling kon je altijd gewoon van binnen openen. Gewoon de deurhendel
1 (of 2x soms) gebruiken. Ik zie enkel nadelen aan het niet vergrendelen bij weglopen.

• wimbre
[...]

Daarom heb ik met behulp van een Raspberry pi een workaround gemaakt.https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/85693586#:~:text=Ik%20heb%20(op,de%20Kia%20EV5.

• vinno86
Interessant.. ik heb de auto toegevoegd in Homeassistant, wellicht dat ik daar ook wel wat mee kan als het niet teveel gedoe is :P

• Aadzor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04:03
[...]

Dat zit er ook op. Het staat alleen uit. Loop maar eens naar de auto open de portieren niet en loop weg. De auto zal zich automatisch vergrendelen.

Dit is een bewuste keuze van Kia. Niet mijn smaak want ik krijg constant berichten van de app dat de auto openstaat.

• vinno86
Aadzor schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:59:
[...]

Dat zit er ook op. Het staat alleen uit. Loop maar eens naar de auto open de portieren niet en loop weg. De auto zal zich automatisch vergrendelen.

Dit is een bewuste keuze van Kia. Niet mijn smaak want ik krijg constant berichten van de app dat de auto openstaat.
Er staat wel meer softwarematig uit wat de auto theoretisch wel zou kunnen.

Dat is in prince bij elke nieuwe auto tegenwoordig, het is zelfs een verdienmodel geworden.

"Wil je dit kunnen in je auto ? betaal eenmalig 500 euro of 10 p.m".. verschikkelijk.

• wimbre
Aadzor schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:59:
[...]

Er zijn twee functies:
  • Loop je naar de EV5 en wordt hij automatisch ontgrendeld, maar open je géén portier of achterklep? Dan vergrendelt hij zichzelf na ongeveer 30 seconden opnieuw. Dat staat inderdaad in de officiële EV5-handleiding⁠.
  • Heb je wél een portier geopend, bijvoorbeeld nadat je bent uitgestapt? Dan wordt de auto niet automatisch vergrendelt wanneer je wegloopt. Deze laatste optie lijkt landgebonden omdat deze in de Nederlandse handleiding niet wordt vermeld en ook niet in de instellingen is terug te vinden.

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 21:06

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Wat een workaround is en veel mensen die ik spreek niet weten is dat als je uitstapt je ook even licht op het deurgreep kunt duwen op het streepje en dan gaat deze ook dicht. Heb al meerdere Kia rijders gesproken die niet wisten dat dit kon.

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 23:19
Ik heb net een proefrit gemaakt met een ev5, kom van een model 3 rwd lr en ga wel het bereik een beetje missen maar verder lijkt het mij een heel fijne auto met mooie uitrusting in de gt plusline. Het is helaas wel de uitvoering die we denk ik nodig hebben om genoeg dingen te hebben die de tesla ook had en dan krijgen we gek genoeg ook nog allerlei dingen die je in een goedkopere uitvoering ook al hebt maar zo zit die configuratie truuk blijkbaar in elkaar. Dingen als app gebruiken als sleutel, 360 view en nog wat zaken. Wat ik grootste nadelen vind zijn dus de range en de midden console die toch wel je voeten blokkeert als middelste passagier op de achterbank.

Die bank lijkt verder breder en sowieso gaat de deur meer recht omhoog wat met drie volwassenen achterin wel nodig is tov de model 3.

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:25
BlackBurn schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:48:
Wat een workaround is en veel mensen die ik spreek niet weten is dat als je uitstapt je ook even licht op het deurgreep kunt duwen op het streepje en dan gaat deze ook dicht. Heb al meerdere Kia rijders gesproken die niet wisten dat dit kon.
Ja dit is precies hoe ik het doe.
Ik snap dat weglopen van de auto met je sleutel en het automatisch op slot gaan een mooie zou zijn, maar er zal bewust voor gekozen zijn om het zo doen.

• Lunoa
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:10
Werkt dit bij alle vier deuren, of alleen de bestuurdersdeur? Dat hoop ik eigenlijk.

Bij mijn huidige auto heeft alleen de bstuurdersdeur een knopje, en dat werkt ook niet echt lekker. Als je dan bijvoorbeeld je kind uit de auto haalt vanaf de achterbank, moet je op de bestuurdersdeur drukken om hem op slot te doen.

PV: 5x APsystems DS3-L; 10x415Wp ONO/WZW 12°; Totaal 4150 Wp /// BEV: BYD Atto 3 Design Skiing White

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03:55
Lunoa schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:16:
[...]

Werkt dit bij alle vier deuren, of alleen de bestuurdersdeur? Dat hoop ik eigenlijk.

Bij mijn huidige auto heeft alleen de bstuurdersdeur een knopje, en dat werkt ook niet echt lekker. Als je dan bijvoorbeeld je kind uit de auto haalt vanaf de achterbank, moet je op de bestuurdersdeur drukken om hem op slot te doen.
Beide voorste portieren hebben dit.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• vinno86
Dit is geen workaround, dit is gewoon een andere manier van de portieren handmatig op slot doen.

Een workaround is wat wimbre in "Het grote Kia EV5 topic" hier post.

• Stillekracht
Bij mij werkt dat niet. Ik heb het idee dat je dan een uwb telefoon in de buurt moet hebben

• vinno86
vinno86 schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:57:
[...]

Dit is geen workaround, dit is gewoon een andere manier van de portieren handmatig op slot doen.

Een workaround is wat wimbre in "Het grote Kia EV5 topic" hier post.
Een andere workaround is wachten tot zulke modules beschikbaar worden voor de EV5.

https://sharkracing.com/proximity-smart-door-lock-module-electric-cars/

https://www.theioniqguy.com/products/walk-away-door-lock-module

Momenteel alleen de EV6 en EV9.

[ Voor 11% gewijzigd door vinno86 op 06-09-2026 16:26 ]

• wimbre
vinno86 schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:23:
[...]

Een andere workaround is wachten tot zulke modules beschikbaar worden voor de EV5.

https://sharkracing.com/proximity-smart-door-lock-module-electric-cars/

https://www.theioniqguy.com/products/walk-away-door-lock-module

Momenteel alleen de EV6 en EV9.
Volgens de officiële Engelstalige Kia-handleiding bestaat deze al in Zuid Korea (standaard vanaf de Kia EV5 Air) dus vandaar mijn eerdere opmerking dat dit landgebonden is en in Nederland blijkbaar (nog) niet werkt.

• Mike.VV
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-09 14:27
Net mijn wagen opgehaald en wat een fijne auto om mee te rijden.

Wel liep ik tegen een dingetje aan met de app. Ook opent de auto niet met de telefoon, iemand enig idee?

Zie de melding "Deze digitale sleutel ondersteunt Vehicle Remote niet". Ik heb een Samsung S25 telefoon. De appeal een keer reset en opnieuw opgestart.
edit:
Bij toevoegen van nfc sleutel krijg ik de melding ongeldige kaartsleutel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/viQAimW1ZWQji3pAC31zjYMXw1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CsbA8X5NEADyaubxl5zZiyoY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgKNrOMi-iK33S-8l8We9QPey7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVNE1u1I0yVphBrnl5SCq0BM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLz1jR76QDAzuCILSAXs1U4rpnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0IGRn2nGemcypLlnBlhMns6k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Mike.VV op 08-09-2026 15:00 ]

• Lawrentz
Mike.VV schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:41:
Net mijn wagen opgehaald en wat een fijne auto om mee te rijden.

Wel liep ik tegen een dingetje aan met de app. Ook opent de auto niet met de telefoon, iemand enig idee?

Zie de melding "Deze digitale sleutel ondersteunt Vehicle Remote niet". Ik heb een Samsung S25 telefoon. De appeal een keer reset en opnieuw opgestart.
edit:
Bij toevoegen van nfc sleutel krijg ik de melding ongeldige kaartsleutel

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan het zijn dat je Samsung S25 geen ondersteuning voor UWB heeft?

• Mike.VV
Lawrentz schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:06:
[...]

Kan het zijn dat je Samsung S25 geen ondersteuning voor UWB heeft?
Klopt, ik heb een S25 samsung. En die heeft helaas geen UWB...

• Stillekracht
Je kan dan je auto niet naar voren of achteren laten rijden als je buiten de auto bent door je telefoon te gebruiken. Daar heb je dus UWB voor nodig. Het kan wel met de originele Kia fysieke sleutel.

Je kan wel met je telefoon (via NFC) de deur openen door hem 2s tegen de deurkruk te houden. Dan moet je wel de smartkey op je telefoon installeren. Je hebt de fysieke sleutel dan niet meer nodig (moet nie de batterij van je smartphone leeg raken)

Om de smartkey op je telefoon te installeren, installeert hij ook Samsung Wallet.

Voor mij was het enige tijd rommelen om het voor elkaar te krijgen.

• Mike.VV
Stillekracht schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:48:
Je kan dan je auto niet naar voren of achteren laten rijden als je buiten de auto bent door je telefoon te gebruiken. Daar heb je dus UWB voor nodig. Het kan wel met de originele Kia fysieke sleutel.

Je kan wel met je telefoon (via NFC) de deur openen door hem 2s tegen de deurkruk te houden. Dan moet je wel de smartkey op je telefoon installeren. Je hebt de fysieke sleutel dan niet meer nodig (moet nie de batterij van je smartphone leeg raken)

Om de smartkey op je telefoon te installeren, installeert hij ook Samsung Wallet.

Voor mij was het enige tijd rommelen om het voor elkaar te krijgen.
Daar was ik al bang voor, weer een nieuwe telefoon kopen hahaha

Geprobeerd met de sleutels, maar dat werkt helaas ook niet. Waarschijnlijk doe ik iets fout.

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Mike.VV schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:05:
[...]

Daar was ik al bang voor, weer een nieuwe telefoon kopen hahaha

Geprobeerd met de sleutels, maar dat werkt helaas ook niet. Waarschijnlijk doe ik iets fout.
2 x de auto op slot drukken, daarna de hold knop x seconden indrukken en dan met de knoppen daaronder naar voor en achter bewegen

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• TheX
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 16:47
Nu het eerder donker wordt, valt het me op dat de EV5 met de autolampen in de OFF stand toch automatisch dimlicht aan zet (bijv. in tunnel of als het buiten donker wordt). In de AUTO stand van de autolampen begrijpelijk, maar in de OFF stand zou dit toch niet moeten werken? Ik zou dan alleen de dagrijlichten verwachten.

Ik dacht eerst een glitch in het scherm van de auto, maar de dimlichten gaan echt aan. Opzich extra veilig, maar niet het gedrag dat ik vanuit bijv de EV6 gewend ben (ook in eerdere auto's niet).

Is dit een safety feature van de EV5 of toch vreemd gedrag van specifiek mijn EV5?

• wimbre
TheX schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 22:00:
Nu het eerder donker wordt, valt het me op dat de EV5 met de autolampen in de OFF stand toch automatisch dimlicht aan zet (bijv. in tunnel of als het buiten donker wordt). In de AUTO stand van de autolampen begrijpelijk, maar in de OFF stand zou dit toch niet moeten werken? Ik zou dan alleen de dagrijlichten verwachten.

Ik dacht eerst een glitch in het scherm van de auto, maar de dimlichten gaan echt aan. Opzich extra veilig, maar niet het gedrag dat ik vanuit bijv de EV6 gewend ben (ook in eerdere auto's niet).

Is dit een safety feature van de EV5 of toch vreemd gedrag van specifiek mijn EV5?
Volgens de EV5-handleiding wordt het dimlicht ook in de OFF stand automatisch ingeschakeld wanneer je ’s nachts of bij weinig licht rijdt, zoals in een tunnel. Kia schrijft daarbij expliciet: “Deze koplampen kunnen niet handmatig worden uitgeschakeld.” Kia EV5-handleiding – Bediening

De OFF-stand betekent bij de EV5 dus niet: onder alle omstandigheden volledig uit. Tijdens het rijden blijft een automatische veiligheidsfunctie actief. Ook de parkeer- en achterlichten kunnen volgens de handleiding automatisch branden, ongeacht de gekozen stand.

• TheX
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 16:47
wimbre schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:00:
[...]

Volgens de EV5-handleiding wordt het dimlicht ook in de OFF stand automatisch ingeschakeld wanneer je ’s nachts of bij weinig licht rijdt, zoals in een tunnel. Kia schrijft daarbij expliciet: “Deze koplampen kunnen niet handmatig worden uitgeschakeld.” Kia EV5-handleiding – Bediening

De OFF-stand betekent bij de EV5 dus niet: onder alle omstandigheden volledig uit. Tijdens het rijden blijft een automatische veiligheidsfunctie actief. Ook de parkeer- en achterlichten kunnen volgens de handleiding automatisch branden, ongeacht de gekozen stand.
Dank, duidelijk aan werking al is het verschil met AUTO (dan doen de achterlichten ook mee) dan echt minimaal.

Mocht de auto nog niet opvallen door de grootte en de drl dan helpen de voorlampen mee :*) .

• Icedustbin2
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 17:50
Ik ben allang blij om te lezen dat mijn EV5 - die ik morgen ein-de-lijk mag ophalen - wél de achterlampen aan zet bij AUTO. Ik zie zó veel auto's met wel mooie ledstreepjes vóór, maar dan alles donker áchter. En met slecht weer/schemer vind ik dat onveilig.

+1 voor AUTO dus :D

Hiroshima '45, Chernobyl '86, Windows '95

• greenlizzard
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 14:45
De verhalen over de zwakte van de lak kan ik helaas bevestigen. Nu 2,5 week de auto en nu al kleine gaatjes in de lak van de motorkap. Dat is wel bizar snel :?

• Mike.VV
greenlizzard schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:53:
De verhalen over de zwakte van de lak kan ik helaas bevestigen. Nu 2,5 week de auto en nu al kleine gaatjes in de lak van de motorkap. Dat is wel bizar snel :?
Ik heb de auto net een dag en zag nu al kleine putjes. Vrijdag terug naar de dealer.

• Mike.VV
Ik probeer de wifi/hotspot te activeren, hij heeft aan dat ik een abonnement moet nemen via Connect. Echter waar kan ik dat doen?

Volgens mij heb ik een abonnement op Connect?

Echter als ik op details Klik dan krijg ik niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BohWxxhr_IOfe78oWYTN_kLvNMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zonh4QCALJGIB6Waet5PrcAR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiHNxyIDQn2r1EdzbRWxp7i7BRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3vZnFZ3t9wlCyriUowshiQ2.jpg?f=fotoalbum_large

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:45

FreakNL

Well do ya punk?

Icedustbin2 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:05:
Ik ben allang blij om te lezen dat mijn EV5 - die ik morgen ein-de-lijk mag ophalen - wél de achterlampen aan zet bij AUTO. Ik zie zó veel auto's met wel mooie ledstreepjes vóór, maar dan alles donker áchter. En met slecht weer/schemer vind ik dat onveilig.

+1 voor AUTO dus :D
Bij mijn 2018 auto in de AUTO stand gaan gewoon de achterlichten ook aan als de dimlichten voor aangaan… Dat is toch exact de AUTO stand?

• Icedustbin2
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 17:50
FreakNL schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:11:
[...]

Bij mijn 2018 auto in de AUTO stand gaan gewoon de achterlichten ook aan als de dimlichten voor aangaan… Dat is toch exact de AUTO stand?
Ik sluit niet uit dat 80% op de weg de auto niet in AUTO heeft staan en gewoon niet doorheeft dat de achterkant donker is dan. Ik kom van Peugeot's af, en die hadden allemaal licht aan de achterkant met dagrijverlichting. Maar - inderdaad allemaal met automatische verlichting...

Hiroshima '45, Chernobyl '86, Windows '95

• wimbre
Mike.VV schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:10:
Ik probeer de wifi/hotspot te activeren, hij heeft aan dat ik een abonnement moet nemen via Connect. Echter waar kan ik dat doen?

Volgens mij heb ik een abonnement op Connect?

Echter als ik op details Klik dan krijg ik niks.
klik eens op “meer weergeven” en dan Entertainment Plus Wi‑Fi kiezen en activeren.

Daarna in de auto naar Instellingen → Data/netwerk → Wi‑Fi-hotspot en deze inschakelen.

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:41
wimbre schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:44:
[...]

klik eens op “meer weergeven” en dan Entertainment Plus Wi‑Fi kiezen en activeren.

Daarna in de auto naar Instellingen → Data/netwerk → Wi‑Fi-hotspot en deze inschakelen.
hotspot op je eigen telefoon is misschien handiger ipv kia afhankelijk te zijn (en dubbel te betalen)

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• wimbre
_birdie_ schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:24:
[...]

hotspot op je eigen telefoon is misschien handiger ipv kia afhankelijk te zijn (en dubbel te betalen)
Dat is een andere discussie. Voor de meeste mensen is de hotspot van de eigen telefoon idd voordeliger en voldoende. Je gebruikt immers je bestaande databundel en betaalt geen extra Kia-abonnement.

De ingebouwde wifi van de EV5 heeft wel enkele voordelen:
  • Werkt automatisch zodra de auto is gestart.
  • Alle passagiers kunnen tablets en telefoons verbinden.
  • Gebruikt de antenne van de auto, waardoor het bereik soms beter is.
  • Belast de batterij van de iPhone niet.
  • Het pakket kan ook internet leveren aan de ingebouwde entertainmentapps van de Kia, zoals YouTube en Netflix wanneer de auto stilstaat.
De eigen hotspot heeft als nadelen dat je hem soms opnieuw moet activeren, de telefoon warmer wordt en de accu sneller leegloopt. Ook moet jouw telefoon in de auto aanwezig zijn.

Het Kia-pakket wordt vooral interessant als meerdere passagiers vaak internet gebruiken of als je de ingebouwde entertainmentfuncties van de EV5 wilt benutten.

• twilight7
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-09 16:35
Zijn er ook al EV5 eigenaren die een Sigen EV DC Charging Module gebruiken?
Hiervan wordt gezegt dat terugladen (V2H) hiermee al mogelijk is.

De kia EV 3 / 6 / 9 zijn al positief getest.
De EV5 staat nóg niet in de lijst.

[ Voor 13% gewijzigd door twilight7 op 10-09-2026 15:48 ]

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:04
Net bij de Kia dealer geweest om naar een GT-Plusline te bekijken. Nu bestellen is pas in januari / februari rijden.

De dealer wist mij te vertellen dat de warmtepomp vanaf MY27 optioneel is. Deze zit dan in een tech pakket van €2000,- waar dan ook nog andere banden en een dashcam in zitten.

Bestel je nu een GT-Plusline met warmtepomp en wordt hij in 2027 uitgeleverd, dan wordt hij mooi zonder warmtepomp geleverd.

Daarnaast staan de prijzen voor 2027 nog niet helemaal vast, dus het kan ook zijn dat alle modellen nog wat duurder gaan worden. Ook dat wordt dan achteraf aan je doorberekend.

Vreemde gang van zaken wel. Je zou zeggen dat als je hem vandaag besteld met bepaalde opties dat ze die dan niet zomaar kunnen wegnemen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
YellowCab schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:59:
Vreemde gang van zaken wel. Je zou zeggen dat als je hem vandaag besteld met bepaalde opties dat ze die dan niet zomaar kunnen wegnemen.
Klinkt meer als een pre-order.
Als jij auto X bestelt met handtekening en alles, dan is daar weinig meer aan te veranderen. Toen ik de auto bestelde was er wel de kanttekening bij dat details nog konden wijzigen, maar de hoofdspecificaties stonden vast.

Misschien even een dealer inlopen van de concurrentie, die kunnen het misschien beter uitleggen.

• YellowCab
TheGhostInc schreef op donderdag 10 september 2026 @ 16:10:
[...]

Klinkt meer als een pre-order.
Als jij auto X bestelt met handtekening en alles, dan is daar weinig meer aan te veranderen. Toen ik de auto bestelde was er wel de kanttekening bij dat details nog konden wijzigen, maar de hoofdspecificaties stonden vast.

Misschien even een dealer inlopen van de concurrentie, die kunnen het misschien beter uitleggen.
Ik heb het expliciet gevraagd. Als je vandaag besteld krijg je hem met de uitrusting van MY27, waarbij de warmtepomp dus niet meer standaard aanwezig is.

Bij een prijsverhoging kun je overigens wel kosteloos je auto annuleren werd verteld.

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:35
Lak is niet het enige probleem.

Bij mijn auto (GTPlus line) begon eerst het gelakte kunststof deel onder de achterruit spontaan oneffenheden en deukjes te vertonen. Wacht nu al ruim 2 maanden op vervanging...Sinds kort treedt dit verschijnsel eveneens steeds meer op bij alle zwart gelakte delen o.a. aan de onderzijde van de deuren. Het begint klein maar de oneffenheden worden steeds groter.

Ben echt niet de enige. Zag gisteren een andere GT line rijden en die zag er helemaal niet meer uit , leek wel "golfplaat" onder aan de deuren. Lijkt me dus echt een kwaliteits probleem .

Ter info : bij aflevering was onze auto gewoon "strak "Bij de "goedkopere" versies waarbij het kunststof niet is gelakt lijkt dit probleem niet op te treden

• RadarWolf
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:43
YellowCab schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:59:
Net bij de Kia dealer geweest om naar een GT-Plusline te bekijken. Nu bestellen is pas in januari / februari rijden.

De dealer wist mij te vertellen dat de warmtepomp vanaf MY27 optioneel is. Deze zit dan in een tech pakket van €2000,- waar dan ook nog andere banden en een dashcam in zitten.

Bestel je nu een GT-Plusline met warmtepomp en wordt hij in 2027 uitgeleverd, dan wordt hij mooi zonder warmtepomp geleverd.

Daarnaast staan de prijzen voor 2027 nog niet helemaal vast, dus het kan ook zijn dat alle modellen nog wat duurder gaan worden. Ook dat wordt dan achteraf aan je doorberekend.

Kun je aangeven waar/bij wie dit was? Ik heb enkele weken geleden ook besteld, met als boodschap dat de GT-PlusLine eind februari aan mij geleverd wordt. Uitleg was dat de productie van de EV5 in Korea momenteel 3 weken stil ligt. Boten doen er gemiddeld 6 weken over om in NL te komen, waarna de dealer dan ook nog even tijd nodig heeft natuurlijk.

Hij gaf aan dat ik dan MY27 zou krijgen, maar precies zoals gespecificeerd. Als ik nu dus GT-PlusLine bestel, en er staat dat er een Warmtepomp in zit, mag ik hopen dat ik die ook krijg. Ik denk trouwens dat de lease maatschappij daar anders ook iets van vind…

EDIT: Ik heb mijn dealer maar even een berichtje gestuurd voor verificatie. Het gevaarlijke is dat de offertes van Kia alleen de modelnaam noemen en niet de hele lijst met opties natuurlijk...

EDIT 2: Hmmm... onderin de offerte de kleine lettertjes:

Genoemde opties, accessoires en uitvoeringen kunnen te allen tijde door de fabrikant worden gewijzigd. Nieuwe voertuigen worden tijdelijke aangeboden tegenniet- vaste prijzen. Het is mogelijk dat de fabrikant zich genoodzaakt ziet de prijs na het sluiten van de overeenkomst te verhogen, indien de kosten op het moment vandeproductie van het voertuig aanmerkelijk blijken te zijn gestegen. Mocht deze situatie zich voordoen, dan wordt u daar van op de hoogte gesteld. Voor particulierenenklein zakelijke klanten (privé registratie) is het niet-vaste prijs principe niet van toepassing.

[ Voor 22% gewijzigd door RadarWolf op 10-09-2026 22:36 ]

• YellowCab
Ja dat was Kia Lelystad ;)

Belachelijk toch dit soort voorwaarden. Je zou denken als je een overeenkomst aangaat voor een auto met bepaalde opties dat ze dat niet zomaar eenzijdig kunnen veranderen zonder een goed alternatief / redelijke compensatie.

• marcelcee
YellowCab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:35:

Belachelijk toch dit soort voorwaarden. Je zou denken als je een overeenkomst aangaat voor een auto met bepaalde opties dat ze dat niet zomaar eenzijdig kunnen veranderen zonder een goed alternatief / redelijke compensatie.
Ik zie het al, prijs jezelf gelukkig dat je niet recentelijk (vanaf pak ‘m beet corona en inval Oekraïne) met een aannemer prijsafspraken hebt hoeven te maken ;)

• RadarWolf
Ik heb de dealer gesproken, het klopt wat @YellowCab meldt (helaas). De volgende info is gedeeld met mij vanuit de dealer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbVFBYKRwxpfw_WaHl-cnRfpwKw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hVu8Cp3AFsa1A3sOuwoUtQi4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pk2aBprYbgWuuaaK1YlG2d14Y1k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VgZFoexEXOrNnZKUdhEH7C5Y.png?f=user_large

Ze gaan kijken welke bestellingen vanaf wanneer met bovenstaande te maken hebben, en of er na bestellen nog iets aan te doen valt (als in, de Tech Pack er bij bestellen zonder huidige productie slot te verliezen of bestelling te annuleren)

Wel voordelig, we krijgen er Walk Away Lock bij, volgens mij werd dat een paar posts hier boven nog besproken als gemis!

• Lawrentz
RadarWolf schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:10:
Ik heb de dealer gesproken, het klopt wat @YellowCab meldt (helaas). De volgende info is gedeeld met mij vanuit de dealer:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ze gaan kijken welke bestellingen vanaf wanneer met bovenstaande te maken hebben, en of er na bestellen nog iets aan te doen valt (als in, de Tech Pack er bij bestellen zonder huidige productie slot te verliezen of bestelling te annuleren)

Wel voordelig, we krijgen er Walk Away Lock bij, volgens mij werd dat een paar posts hier boven nog besproken als gemis!
Hypothetisch, als ik mag/moet kiezen tussen enerzijds de MY2026 met warmtepomp, V2L/V2x, enz en anderzijds de MY2027 met Walk Away Lock en als optie een tech pakket met warmtepomp, V2L/V2x dan is de keuze snel gemaakt. (Owja, en 15/20 km extra rijbereik voor de MY2027 )

• marcelcee
Wat voegt die 22kW boordlader eigenlijk toe? Niet specifiek EV5 natuurlijk. En ik snap wat het doet. Maar wanneer gebruik je zoiets? Thuis als alles op max 3A opereert ‘s nachts? (Ja, een enkeling zal zich het exorbitante vastrecht voor 3x35A veroorloven). Maar juist dan is het niet erg om langer over het laden te doen. En onderweg pak je toch zeker een snellader? Dan is die 22kW weer te langzaam.

• RadarWolf
De 22KW lader maakt me inderdaad niks uit. Ik ga echt niet betalen voor thuis 3x35A. Langs de snelweg gebruik ik DC-laden. De V2L/V2X blijft er gewoon standaard opzitten, gek genoeg.

Maar die warmtepomp kan toch best wel wat verschil in range maken, natuurlijk alleen in de winter met echt koud weer. En om daar dan nog "even 2000 euro extra" voor neer te leggen vind ik wellicht ook wel iets te veel van het goede. Grote kans dat de LM gewoon zegt: 2000 euro delen door 48 maanden = 42 euro in de maand er bovenop. De werkgever stelt ergens ook een grens voor het budget :)

• Mike.VV
Waarom krijg ik YouTube, spelletjes en andere zaken niet werkend? Continue krijg ik de melding dat ik iets moet afsluiten in Connect Store maar daar krijg ik de melding dat er geen geschikt programma voor mijn auto is.

• vinno86
Mike.VV schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 20:27:
Waarom krijg ik YouTube, spelletjes en andere zaken niet werkend? Continue krijg ik de melding dat ik iets moet afsluiten in Connect Store maar daar krijg ik de melding dat er geen geschikt programma voor mijn auto is.
In de KIA app naar Store en dan KIA connect store, dan krijg je allerlei abonnementen te zien die je kan afsluiten voor je auto.. zou gewoon moeten werken 8)7

• Mike.VV
vinno86 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 11:11:
[...]

In de KIA app naar Store en dan KIA connect store, dan krijg je allerlei abonnementen te zien die je kan afsluiten voor je auto.. zou gewoon moeten werken 8)7
Dat is hem nou juist, daar staan ze niet. Met bij de dealer geweest en blijkt dat er een technische storing is..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmYuGbwVgMFbmaFlOiaFpNyd588=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/628yLT1i6IyYxn9pHNP4S9D8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bKfBWwMVl5fsQEmmkj_Odl8_0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRYbsz5GRObold8gjlcT7Fka.jpg?f=fotoalbum_large

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:35
Ter informatie: vanochtend van FitcamX (zie: https://fitcamx.com/) bericht gehad dat ze klaar zijn met de productieversie van de camera voor de linksgestuurde EV5. Hij staat nog niet op de website, maar dat zou dus binnenkort in orde moeten komen 🙏

• deSeppe1987
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 14:56
Zijn er hier mensen die ook een probleem hebben met de kia app?deze is een week of 2 geleden vastgelopen en geef sindsdien een verkeerde toestand van de wagen door. Bijgevolg kan ik de app niet meer gebruiken. Heb de app al verwijderd en terug geïnstalleerd, maar nog steeds hetzelfde probleem.

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:35
deSeppe1987 schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:11:
Zijn er hier mensen die ook een probleem hebben met de kia app?deze is een week of 2 geleden vastgelopen en geef sindsdien een verkeerde toestand van de wagen door. Bijgevolg kan ik de app niet meer gebruiken. Heb de app al verwijderd en terug geïnstalleerd, maar nog steeds hetzelfde probleem.
Voor al dat soort problemen: verbinding in/vanuit de wagen even "resetten", dan komt het normaal gezien weer goed door :)

• Grasmans
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 21:43
Wellicht door de vernieuwde Apple car play (IOS27 ; maandag 14 sep rolt hij uit) dat de streaming diensten van Kia zijn verwijderd. Deze update van Apple CarPlay heeft nu zelf een mogelijkheid tot streaming van video’s (youtube-Netflix) in P-stand. Ben benieuwd of Kia dit nu ook door hun software laat komen; dat ze deze functie van Apple CarPlay dus niet blokkeren.

• FJP84
  • Laatst online: 16-09 16:08
Ik moet steeds 2x op home drukken om op onderstaand scherm te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ve04-Hh92taObXa_elkpeELwOVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7wleSf1PgjV8RfK0y24mBHM4.png?f=fotoalbum_large

Bij 1x op home, kom ik op de tweede "scherm" uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjPmy6M_uKlbX9nC8X8ZjcRcW2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9fzCSC0eV0zXk44o5hjKC77I.png?f=fotoalbum_large

Is dit aan te passen, zodat ik bij 1x home gewoon op het eerste scherm uitkom met de 3 widgets voor navigatie, media en EV?

Verder....

Twee keer eerder geen issues gehad bij ontkoppelen van fietsendrager bij auto die volledig uit staat. Maar nu blijkt sinds gisteren wel.

Ik stap vanochtend in en de KIA denkt nog steeds dat er iets achter de auto hangt.

Geen hulp systemen en irritante "neem pauze" meldingen.

Klopt het dat een workaround om de fietsendrager te ontkoppelen terwijl de auto nog aan staat dit oplost?

Of wordt het toch een bezoekje aan de dealer?

[ Voor 20% gewijzigd door FJP84 op 14-09-2026 09:01 ]

• RoVrie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14-09 09:56
FJP84 schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:30:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is dit aan te passen, zodat ik bij 1x home gewoon op het eerste scherm uitkom met de 3 widgets voor navigatie, media en EV?
Volgens mij is 1x home inderdaad die tegelweergave, maar volgens mij kun je daar ook 1x naar links swipen, en dan zie je ook je 3 widgets (zie streepjes van de pagina's onderin).

Ik heb laatst wel uitgevonden dat ik die tegels kan herordenen, zoals jij volgens mij ook gedaan hebt. De onzin vna YouTube e.d. helemaal naar achteren geschoven.

• wimbre
FJP84 schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:30:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verder....

Twee keer eerder geen issues gehad bij ontkoppelen van fietsendrager bij auto die volledig uit staat. Maar nu blijkt sinds gisteren wel.

Ik stap vanochtend in en de KIA denkt nog steeds dat er iets achter de auto hangt.

Geen hulp systemen en irritante "neem pauze" meldingen.

Klopt het dat een workaround om de fietsendrager te ontkoppelen terwijl de auto nog aan staat dit oplost?

Of wordt het toch een bezoekje aan de dealer?
Ik vermoed dat dit komt door de Android telefoon.

Kun je dit eens proberen:
  1. Verbreek tijdelijk Android Auto.
  2. Open een willekeurig menu en druk één keer op HOME.
  3. Komt hij nu direct op het scherm met de drie widgets, dan is Android Auto inderdaad de oorzaak.

• kw_nl
Bij Apple Car net zo, de auto lijkt in een soort multimedia stand te starten als hij ziet dat er een smartphone verbonden is. De logica ontgaat mij ook nog een beetje.

• wimbre
kw_nl schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:37:
Bij Apple Car net zo, de auto lijkt in een soort multimedia stand te starten als hij ziet dat er een smartphone verbonden is. De logica ontgaat mij ook nog een beetje.
Dit is m.i. een eigenaardigheid van Kia’s ccNC-systeem in combinatie met Android Auto/Apple Carplay.

Omdat op de foto de tegel Android Auto op het tweede startscherm staat, springt één druk op HOME naar dat scherm wanneer Android Auto verbonden is. De tweede druk brengt hem naar het scherm met navigatie, media en EV.

Kia bevestigt dat het Home-scherm uit meerdere pagina’s bestaat en dat tegels door lang indrukken en slepen verplaatst kunnen worden. Kia ccNC-handleiding

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:09
Iemand heeft eerder dit jaar ook al gezegd: "de verhalen over de lak". Ik heb daar nooit reactie op gekregen, maar welke verhalen?! Ik heb 1 persoon zien melden dat deze lakprobleem had na het schoonmaken van vogelkak. Dan nog iemand met een probleem lak op kunstofdelen. En 2 personen met putjes en "gaatjes" (say whut?).

Dus ik tel in dit topic 4 individuen met welliswaar een lak issue, maar naar mijn mening staan deze los van elkaar. Ik kan dat niet samenvatten als verhalen over de sterkte van de lak.

Ik heb er minimaal 5 gezien van dichtbij en die zagen er prima uit. Die van mij heeft in ieder geval nul issues. Motorkap is pristine terwijl ik al wel steenslag heb op de voorruit. 3 stuks.

Wellicht kan de kleur de factor zijn. Toen ik Mazda reed weet ik nog dat de supermooie rode kleur veel gevoeliger was dan andere kleuren. Vast vanwege de samenstelling.

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

• Aurora
RadarWolf schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:10:
..
Laat ons allen raden. Dit gaat niet als een update komen voor bestaande modellen. :+

• Mike.VV
Aurora schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:11:
[...]

Iemand heeft eerder dit jaar ook al gezegd: "de verhalen over de lak". Ik heb daar nooit reactie op gekregen, maar welke verhalen?! Ik heb 1 persoon zien melden dat deze lakprobleem had na het schoonmaken van vogelkak. Dan nog iemand met een probleem lak op kunstofdelen. En 2 personen met putjes en "gaatjes" (say whut?).

Dus ik tel in dit topic 4 individuen met welliswaar een lak issue, maar naar mijn mening staan deze los van elkaar. Ik kan dat niet samenvatten als verhalen over de sterkte van de lak.

Ik heb er minimaal 5 gezien van dichtbij en die zagen er prima uit. Die van mij heeft in ieder geval nul issues. Motorkap is pristine terwijl ik al wel steenslag heb op de voorruit. 3 stuks.

Wellicht kan de kleur de factor zijn. Toen ik Mazda reed weet ik nog dat de supermooie rode kleur veel gevoeliger was dan andere kleuren. Vast vanwege de samenstelling.
Ik heb mijn wagen nu 6 dagen en op dag 2 constateerde ik een paar gaatjes in de lak. Wat mij ook opvalt is dat de lak eruit ziet als een sinaasappelhuid, herkennen jullie dit ook? Geprobeerd er een foto van te maken maar dat lukt even niet.

• Aurora
Mike.VV schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:08:
[...]

Ik heb mijn wagen nu 6 dagen en op dag 2 constateerde ik een paar gaatjes in de lak. Wat mij ook opvalt is dat de lak eruit ziet als een sinaasappelhuid, herkennen jullie dit ook? Geprobeerd er een foto van te maken maar dat lukt even niet.
Dat zou zeer kwalijk zijn. Sinaasappelhuid lak zou je alleen bij de hobby spuiter om de hoek moeten kunnen verwachten, niet bij een gloednieuwe auto die net uit de fabriek is komen rollen.

Kia zou per omgaande een oplossing voor je moeten voorstellen. Hopelijk nemen ze direct hun verantwoordelijkheid. Je zou dit in ieder geval nooit moeten accepteren.

[ Voor 13% gewijzigd door Aurora op 14-09-2026 14:34 ]

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Terug naar de dealer ermee, dit is niet acceptabel. Lijkt erop dat de primer niet goed gegaan is.
Zo hoort het in ieder geval niet te zijn.
Valt m.i. onder de zeven jaar garantie

• EV5 Blackedout
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 17:32
rosch7 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:41:
[...]

Lak is niet het enige probleem.

Bij mijn auto (GTPlus line) begon eerst het gelakte kunststof deel onder de achterruit spontaan oneffenheden en deukjes te vertonen. Wacht nu al ruim 2 maanden op vervanging...Sinds kort treedt dit verschijnsel eveneens steeds meer op bij alle zwart gelakte delen o.a. aan de onderzijde van de deuren. Het begint klein maar de oneffenheden worden steeds groter.

Ben echt niet de enige. Zag gisteren een andere GT line rijden en die zag er helemaal niet meer uit , leek wel "golfplaat" onder aan de deuren. Lijkt me dus echt een kwaliteits probleem .

Ter info : bij aflevering was onze auto gewoon "strak "Bij de "goedkopere" versies waarbij het kunststof niet is gelakt lijkt dit probleem niet op te treden
Kan je mogelijk hiervan foto's plaatsen? Ik weet namelijk a.d.h.v. jouw omschrijving niet exact wat je bedoelt.

Thanks in advance, en als er andere mensen zijn die dit ook hebben dan hoor ik dat ook graag met beeldmateriaal.

• EV5 Blackedout
YellowCab schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:35:

Daarom is het een overeenkomst, deze mag je wel eenzijdig aanpassen. Een contract niet.

• EV5 Blackedout
Aurora schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:11:
[...]

Ik heb de zwarte uitvoering, ik poets de auto elke week handmatig (geen wasstraat). En io merk wel dat vogelpoep best wel agressief is en idd na het verwijderen en proberen schoon te poetsen blijft er een soort waas achter op de lak die exact de afdruk van de vogelpoep is en deze krijg je niet (meer) weg. Zijn er meer mensen die dit ook hebben en zien?

• vinno86
Aurora schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:17:
[...]

Laat ons allen raden. Dit gaat niet als een update komen voor bestaande modellen. :+
Dat zou een mooie naaistreek zijn, dan is het ook gelijk m'n eerste en laatste KIA.

• kw_nl
vinno86 schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:21:
[...]

Dat zou een mooie naaistreek zijn, dan is het ook gelijk m'n eerste en laatste KIA.
Beetje overdreven. Dit is precies bij ieder ander merk ook zo. Mijn Enyaq kon van alles niet wat een latere uitvoering wel kon.

• roelvandew
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 17:56
Zijn er meer mensen die de EV5 rond eind juli besteld hebben? Hier nu verwachte levertijd 2e week februari, pff dat duurt nog even. Hopelijk schaaft dat nog wat bij, zou em graag dit jaar nog hebben :)

• Ionic 5
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 09:57
De levertijd zou best wel eens iets terug kunnen lopen als een warmtepomp en een panodak niet meer standaard gaat zijn vanaf model 2027 tenzij de prijs lager wordt van de modellen zonder deze opties. Er zullen er dan waarschijnlijk gewoon minder gekocht worden.

Maar dan zou de nieuwe GT Plus-Line dus eigenlijk zo'n Eur. 2.000,- goedkoper moeten worden zodat deze met de warmtpomp en panodak nog steeds even duur zal zijn als nu.

Maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren.

Het heeft helemaal niets te maken met snellere levering zonder de opties maar gewoon om meer geld te verdienen natuurlijk. We zijn niet helemaal gek natuurlijk.

• Mojor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:22
roelvandew schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:01:
Zijn er meer mensen die de EV5 rond eind juli besteld hebben? Hier nu verwachte levertijd 2e week februari, pff dat duurt nog even. Hopelijk schaaft dat nog wat bij, zou em graag dit jaar nog hebben :)
Half Juli een Plus besteld met 2e helft Januari als verwachting. Wordt hier over een week afgeleverd.

• KBV
  • Registratie: September 2026

KBV

Hier de EV5 GT-PlusLine AWD begin maart besteld met toen als leverdatum week 42. Vandaag bericht gehad vanuit de LM dat deze is verplaatst naar week 51.

• Fluitert
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 19:21
KBV schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:07:
Hier de EV5 GT-PlusLine AWD begin maart besteld met toen als leverdatum week 42. Vandaag bericht gehad vanuit de LM dat deze is verplaatst naar week 51.
welke kleur want dat bleek bij mijn bestelling uit te maken ik heb voor iceberg green mat gekozen

• roelvandew
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 17:56
Hier de GT Line Business Edition Iceberg Green metallic. Mag hopen dit jaar nog ;-).

• KBV

KBV

Fluitert schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:25:
[...]

welke kleur want dat bleek bij mijn bestelling uit te maken ik heb voor iceberg green mat gekozen
Ik heb de Fusion Black besteld.

• Nick v D
  • Laatst online: 23:25
Fluitert schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:25:
[...]

Ik rij nu sinds een paar maanden ook een Iceberg Green Matte kleur. Toen ik ging bestellen was de indicatie al dat het wat langer duurt dan bij andere omdat dit niet zo'n populaire kleur is.

Wat ik vermoed is dat ze een reeks auto's van dezelfde kleur maken. Dus willen ze een batch iceberg green matte bestellingen hebben voordat ze de pot verf openmaken.
De kans is daarmee, wat bij mij ook zo was, dat de levertijd wat langer is dan bijvoorbeeld zwart of grijs.

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:37

TweakBoy

---

op 30 juli, verwachting december/januari. Maar dan de GT :)
B-1998 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:54:
Midden december een GT-PlusLine besteld in Gravity Grey, verwachte levering maart dus ben benieuwd!

Ik heb veel YT filmpjes bekeken en heb gezien dat er op een enkel filmpje een menu optie was voor ''Dashcam''. Hier zouden de aanwezige camera's van de auto zelf voor gebruikt worden en zou je bijvoorbeeld kunnen instellen dat als die geparkeerd staat, deze ook blijft filmen, eigenlijk zoals Tesla.

Weet iemand of dat met onze Europese / Nederlandse variant een optie is?

NB: Zag vanochtend een hele nieuwe rijden en die leek zowaar dynamische knipperlichten te hebben. Snelle vraag aan ChatGPT deed concluderen dat in de prijslijst van januari 2026 inderdaad dynamische knipperlichten zijn vermeld, en in de prijslijst van 2025 niet. De EV5 waarmee ik vorig jaar een proefrit heb gemaakt had dit inderdaad ook niet. Leuke kleine upgrade
Dit is een quote van oud bericht, maar vandaag wist mijn dealer mij dit te vertellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkPXssa7VMXo0DIrMWiPn08ol2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COnUOXkGuq5Z30zc4Z9xoDzC.jpg?f=fotoalbum_large

Voor 1099 incl btw koop je extra:

- Dashcam (geintegreerd in EV5)
- V2L (zit al in GT-line+ en GT)
- 22kW laden
- Warmtepomp (zit al in GT-Line en GT-line+ en GT)

[ Voor 11% gewijzigd door TweakBoy op 15-09-2026 19:22 ]

---

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:24
Dan ben ik blij dat wij hem iets eerder hebben besteld. Werd toen al wel gewaarschuwd dat de levertijden flink op gingen lopen.

Wij hebben de bestelling omstreeks 10 juli geplaatst en kunnen hem volgende week ophalen 🥳

Untappd: Kapitein_Merijn

• SB14
  • Laatst online: 18:26
Verwacht mijn GT PlusLine half november. Iemand enig idee of dat dan MY2026 of MY2027 wordt?

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 16:20
Mojor schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:53:
[...]

Half Juli een Plus besteld met 2e helft Januari als verwachting. Wordt hier over een week afgeleverd.
Oeh dat zou wel heel fijn zijn! Ook de actiekleur?

@SB14 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:28:

[Verwacht mijn GT PlusLine half november. Iemand enig idee of dat dan MY2026 of MY2027 wordt?]

November is productie aug/sept volgens mij, dat zou dan my26 moeten zijn dacht ik.

[ Voor 31% gewijzigd door Giant87 op 15-09-2026 22:02 ]

• Stillekracht
TweakBoy schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:19:
[...]

op 30 juli, verwachting december/januari. Maar dan de GT :)

[...]

Dit is een quote van oud bericht, maar vandaag wist mijn dealer mij dit te vertellen:

[Afbeelding]

Voor 1099 incl btw koop je extra:

- Dashcam (geintegreerd in EV5)
- V2L (zit al in GT-line+ en GT)
- 22kW laden
- Warmtepomp (zit al in GT-Line en GT-line+ en GT)
Ik hoop dat die dashcam beter is dan wat ze nu verkopen. Dat is een Pioneer dashcam. Deze heeft twee structurele problemen:
- App werkt niet. Je kan dus niet makkelijk even je beelden bekijken of downloaden. App heeft in de playstore dan ook een rating van 1.5. Is nog wat aan de hoge kant voor iets dat niet werkt.
- SD kaart wordt vaak niet gezien. Dan neemt hij niet op. Onbetrouwbaar dus.

De dealer weet ook niet wat hij hier mee moet.

• TamsSH
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:37
theredone51 schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:53:
Ter informatie: vanochtend van FitcamX (zie: https://fitcamx.com/) bericht gehad dat ze klaar zijn met de productieversie van de camera voor de linksgestuurde EV5. Hij staat nog niet op de website, maar dat zou dus binnenkort in orde moeten komen 🙏
Is dit em?

https://fitcamx.com/collections/for-kia/products/fitcamx-dash-cam-for-kia-ev5-2025-2026-2027-rear-mirror-cover-part-number-96030-x9000

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 15:19
EV5 GT-Line Business Fusion Black. Eind juni besteld. Verwachte afleverdatum begin december '26.

• iestyn99
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 16:01
Hier en GT-plus line FWD in iceberg green besteld eind juni (particulier), wordt verwacht eind november, maar de dealer geeft aan dat het zowel een stuk eerder als een stuk later kan worden.

• RadarWolf
Ik volg er bij mij niet zoveel meer van. 25 augustus besteld, de een zegt hij komt ergens in februari als MY2027, de ander zegt er zijn nog auto's in bestelling voor dec/jan in MY2026 die voor jou bestelling ingezet kunnen worden. Heb ze maar gevraagd mij terug te bellen wat nu de werkelijkheid is...

Ik heb de EV5 GT-PlusLine Iceberg Green besteld, gewoon voorwiel versie.

• Vvi
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 22:28

Vvi

Ik heb vandaag de dealer gebeld (nav wat berichten hier) waar onze leasemaatschappij onze GtPlus iceberg green heeft besteld. Chassisnummer is al bekend en levering bij hun is eind oktober. De auto is eind juli besteld en toen werd levering in december aangegeven.

• Lawrentz

• EV5 Blackedout
Begrijp ik nu dat in de 2027 Kia EV5 versie een optie zit om een OEM dashcam aan te schaffen? En als dat zo is, is deze ook nog later mogelijk toe te voegen? Want dan zou ik dat graag willen doen. En als dat niet kan dan heb ik wel interesse in die van fitcamx, echter wil ik hem dan wel in LATEN bouwen aangezien ikzelf heel goed in maken ben maar dan voornamelijk "stuk maken"

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:35
EV5 Blackedout schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:17:
[...]

Kan je mogelijk hiervan foto's plaatsen? Ik weet namelijk a.d.h.v. jouw omschrijving niet exact wat je bedoelt.

Thanks in advance, en als er andere mensen zijn die dit ook hebben dan hoor ik dat ook graag met beeldmateriaal.
Bijgaand 2 foto's van het gedeelte onder de achterruit , daar zitten zeker 6 oneffenheden in t.h.v.. ( denk ik) de bevestigingspunten en/of verstevigingsribben aan de achterzijde van het paneel. Met het streepjesbord bij één van de deukjes wordt dit mooi duidelijk doordat de lijnen niet meer parallel lopen.Ook goed te zien als je er langs heen kijkt en er strijklicht op valt . Heb geprobeerd om dit ook op een foto zichtbaar te maken bij het onderste gedeelte van de deuren ,maar dat is me niet echt gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLnGXURV6COTTzWS2l_69VazKoY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bIDg43rLVQaq7WN9b5mdYlUc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfWonVshZAwBdVT7Wj6rH91hyoQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/snyf6zsef7TSfS4fiN8o4bGi.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door rosch7 op 16-09-2026 18:22 ]

• Mojor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:22
Giant87 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:00:
[...]

Oeh dat zou wel heel fijn zijn! Ook de actiekleur?

@SB14 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:28:

[Verwacht mijn GT PlusLine half november. Iemand enig idee of dat dan MY2026 of MY2027 wordt?]

November is productie aug/sept volgens mij, dat zou dan my26 moeten zijn dacht ik.
Het is Ivory Silver.

• vinno86
kw_nl schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 03:16:
[...]

Beetje overdreven. Dit is precies bij ieder ander merk ook zo. Mijn Enyaq kon van alles niet wat een latere uitvoering wel kon.
Vind ik niet, het is imho geen latere uitvoering als je pas een jaar verder bent. Het is exact dezelfde auto met exact dezelfde software.. er is absoluut geen reden om het niet naar het 2026 model te brengen dan.

Het is de #1 feature waar menig KIA rijder om smeekt, al is het tegen betaling, zal me een worst wezen.. Maar het bewust niet doen zou helemaal nergens op slaan anders dan consumentje pesten.
Pagina: 1 ... 27 28 Laatste