Het grote Kia EV5 topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-12-2025
Voor wat het waard (n=1) is een kleine ervaring uit mijn EV3, waar de onderliggende techniek grotendeels gelijk is aan de 5:
- na dik 9 maanden en 30.000 km staat de de SoH van de batterij nog steeds op 100%. Bereik met volle accu op dit moment 450+, 's zomers ruim boven de 500;
- de klima-anlage staat bijna altijd op automatisch, wanneer dan de airco aan-/bijspringt wordt ook de luchtstroom verlegt naar de roosters in het dashboard, en dat levert naar mijn gevoel een soms wat vervelende koude luchtstroom op;
- voorverwarmen via de app werkt meestal goed, maar wanneer het buiten 5-12º is blijft de airco uit en beslaan de ruiten vaak. Remedie: voorruitontdooiing standaard aan zetten;
- heel wat rijhulpsystemen zullen uit staan wanneer je een fietsendrager of aanhanger hebt aangesloten. Adaptive cruise control blijft gelukkig wel werken. Het meest irritant is de lane-keep die dan niet meer werk, en daardoor wordt ook de vermoeidheidssignalering vaak getriggerd. Dat is te omzeilen door een relaisblok tussen auto en aanhanger te installeren, maar heb ik (nog) geen ervaring mee. Even zoeken in het EV3 draadje voor meer informatie!

Ik ben overigens heel benieuwd naar de verschillen tussen een EV5 met en zonder warmtepomp. De EV3 is alleen te krijgen zonder, maar ik moet zeggen dat ik die niet mis. Met de huidige temperaturen zit ik consistent tussen de 17-18 kWh/100km. Mijn vorige auto, een (veel kleinere en lichtere) Peugeot e208 kwam op dit moment niet onder de 20 kWh. En die had nota bene een warmtepomp...

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:48
aikink schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:12:
Voor wat het waard (n=1) is een kleine ervaring uit mijn EV3, waar de onderliggende techniek grotendeels gelijk is aan de 5:
- na dik 9 maanden en 30.000 km staat de de SoH van de batterij nog steeds op 100%. Bereik met volle accu op dit moment 450+, 's zomers ruim boven de 500;
- de klima-anlage staat bijna altijd op automatisch, wanneer dan de airco aan-/bijspringt wordt ook de luchtstroom verlegt naar de roosters in het dashboard, en dat levert naar mijn gevoel een soms wat vervelende koude luchtstroom op;
- voorverwarmen via de app werkt meestal goed, maar wanneer het buiten 5-12º is blijft de airco uit en beslaan de ruiten vaak. Remedie: voorruitontdooiing standaard aan zetten;
- heel wat rijhulpsystemen zullen uit staan wanneer je een fietsendrager of aanhanger hebt aangesloten. Adaptive cruise control blijft gelukkig wel werken. Het meest irritant is de lane-keep die dan niet meer werk, en daardoor wordt ook de vermoeidheidssignalering vaak getriggerd. Dat is te omzeilen door een relaisblok tussen auto en aanhanger te installeren, maar heb ik (nog) geen ervaring mee. Even zoeken in het EV3 draadje voor meer informatie!

Ik ben overigens heel benieuwd naar de verschillen tussen een EV5 met en zonder warmtepomp. De EV3 is alleen te krijgen zonder, maar ik moet zeggen dat ik die niet mis. Met de huidige temperaturen zit ik consistent tussen de 17-18 kWh/100km. Mijn vorige auto, een (veel kleinere en lichtere) Peugeot e208 kwam op dit moment niet onder de 20 kWh. En die had nota bene een warmtepomp...
In mijn Enyaq heb ik bewust geen warmtepomp gekozen. Nooit gemist. Effect op range is marginaal en haast verwaarloosbaar. Dit weekend de EV5 eens aan de tand voelen.

• AlphaWolf
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-12-2025
De Kia EV5 staat hier inmiddels bij de dealer, zal eerdaags wel meer horen over uitlevering van de auto, in ieder geval dit jaar nog op kenteken zoals vooraf verteld. Zodra de auto is uitgeleverd deel ik uiteraard meer. Laatste dagen worden er elke dag ook behoorlijk wat op kenteken gezet volgens het RDW.

https://opendata.rdw.nl/V...20NULL%20LAST/page/filter

• JuG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:49

JuG

aikink schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:12:

De e208 is wel geen goede vergelijking uiteraard, dat ie kleiner en lichter is wil niet zoveel zeggen. De e208 heeft geen goede aerodynamica volgens mij, bij pakweg 130km/u haal je zelfs maar 150-180km op een lading. In de familie heeft iemand daar een tijdje mee gereden en dat was een ramp. Die woonden in Tilburg, op en af naar Zuid Limburg lukte bv al niet. Tijdens een koude nacht verloor ie trouwens soms al 10% door stil te staan.

Bij dagelijks verkeer zal je van die warmtepomp niet zoveel merken volgens mij. Ik heb GT Line met warmtepomp besteld. Wij gaan jaarlijks op wintersport, het lijkt me wel handig om hem wel te hebben dan. Verder komt het niet zo nauw.

• FJP84
Is er iemand die op korte termijn een KIA EV5 met de fingerprint scanner in ontvangst mag nemen? Ik las op Reddit dat mensen last hadden van een leeglopende 12v accu omdat de fingerprint scanner niet goed uitschakelde en daarvoor bij service center een update nodig hadden.

Ik lees ook wisselende verhalen van de efficiëntie qua range van deze mooie kubus. Dus ik ben benieuwd naar de ervaringen op dat gebied.

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:19
FJP84 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 06:34:
Is er iemand die op korte termijn een KIA EV5 met de fingerprint scanner in ontvangst mag nemen? Ik las op Reddit dat mensen last hadden van een leeglopende 12v accu omdat de fingerprint scanner niet goed uitschakelde en daarvoor bij service center een update nodig hadden.

Ik lees ook wisselende verhalen van de efficiëntie qua range van deze mooie kubus. Dus ik ben benieuwd naar de ervaringen op dat gebied.
Je hebt een keur aan vrij specifieke vragen. Wanneer ga je zelf eigenlijk naar de dealer en je vragen daar neerleggen? Jij ging toch half december proefrijden?

Ben wel benieuwd naar je bevindingen!

• FJP84
marcelcee schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:08:
[...]

Je hebt een keur aan vrij specifieke vragen. Wanneer ga je zelf eigenlijk naar de dealer en je vragen daar neerleggen? Jij ging toch half december proefrijden?

Ben wel benieuwd naar je bevindingen!
Haha klopt, zal de ervaringen en wat foto's delen 👍(en wat minderen qua vragen 😄 )

• marcelcee
FJP84 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:12:
[...]

Haha klopt, zal de ervaringen en wat foto's delen 👍(en wat minderen qua vragen 😄 )
Je hoeft voor mij niet te minderen, maar ik geloof dat je ook niet helemaal vind wat je zoekt. De EV5 is misschien nog wat te nieuw :)

Overigens, als ik je vragen had kunnen beantwoorden dan had ik dat zeker gedaan. Ik heb me die dingen alleen nooit afgevraagd. Maandag as nog een proefrit staan voor mijn vrouw (zij heeft nog niet in de EV5 gereden). Ik zal proberen wat in het achterhoofd te houden uit dit topic.

Edit: positieve video review inclusief rijtest (“irritant foutloos” deze EV5)

[ Voor 10% gewijzigd door marcelcee op 19-12-2025 15:05 ]

• vinno86
  • Registratie: Juli 2009
FJP84 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 06:34:

Gaat het in de EV5 subreddit niet voornamelijk over de aziatische/oceanische variant ? gezien hij in europa amper uit is.

• FJP84
vinno86 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:01:
[...]

Gaat het in de EV5 subreddit niet voornamelijk over de aziatische/oceanische variant ? gezien hij in europa amper uit is.
Klopt inderdaad.
Update:

Vandaag de proefrit gehad in de GT Plusline en die is wel behoorlijk goed bevallen. Ik kan het extern en intern design wel erg waarderen.

Zeer prettig rijgedrag, veel comfort, zicht en ruimte binnenin. Goede stoelen en goede ergonomie. Infotainment een stuk beter qua snelheid dan dat ik nu in de Enyaq heb. Ook de camera's hebben een duidelijker beeld dan ik nu gewend ben. Panoramadak is ook een pre, mooi ook dat die open kan.

Kwaliteit en materialen van het interieur boven verwachting. Harman Kardon geluid had ik ook niks op aan te merken, maar ik ben op dat gebied ook niet heel erg veeleisend :-).

Zou wel mooi zijn als je voor de ruimte voor tussen de voorstoelen nog een keer inzetbak als accessoire kunt krijgen, dan kun je daar wat meer spul kwijt.

Ik vond de Wireless charging wat minder goed werken. Deze was vrij gevoelig voor de positie van de telefoon.

Autoparkeren ook uitgeprobeerd. Dit werkt achteruit bij een belijnd parkeer vak prima. Toch een leuke gimmick voor als het uitkomt. In de parkeerhaven zonder hele duidelijke belijning (parallel inparkeren) kreeg ik het 1,2,3 niet aan de praat, maar met de 360° camera doe je het sneller zelf en zie je precies wat je doet.

Vlot genoeg op de snelweg alleen bij een stukje +140km/u leek het stuur wat te trillen. Mogelijk vanwege de voorwielaandrijving.

HUD ook erg prettig, weer een stapje verder ontwikkeld dan in mijn Enyaq nu. Erg prettig dat je een indicatie van een medeweggebruikers in je dode hoek ook in de HUD ziet.

Ik snap alleen niet helemaal hoe de HDA2.0 werkt. Bij het instellen van dit systeem kreeg ergens op de route HDA NAV in het cluster scherm. Alleen even later kreeg ik alleen cruisecontrol. Schijnt maar op bepaalde snelwegen te werken. Ik ben benieuwd hoe dat in het buitenland is zoals Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. Want dit systeem werkt gelijkwaardig aan de Travel Assistent die ik nu dagelijks gebruik en de rijbaan assistent heeft ook wel wat.

De achterbak is op papier 19ltr kleiner dan wat ik nu heb. Frunk van 44ltr toch iets kleiner (minder diep) dan verwacht. Per saldo denk ik verwaarloosbaar en in de KIA kan ik bagage prima stapelen en de leuning achterbank kan nog iets naar voren.

Al met al echt wel heel veel auto voor het geld. Ik laat de EV5 GT-Plusline nog door de LM calculeren met iceberg green matte* en afneembare trekhaak want ik denk dat deze EV5 wel een stuk scherper leasetarief heeft dan de Xpengs (die ga ik medio januari nog een keer rijden).

*Qua kleur nog twijfel tussen Iceberg Green Matte of Ivory Silver. Na 10 jaar donkergrijs maar eens een wat lichtere kleur.

Zou helemaal mooi zijn als er voordat ik de keuze moet maken nog een elektrische trekhaak als accessoire beschikbaar komt, maar die kans acht ik klein.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_B3WpOSmGtkRJh4rNyuZdNxknE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrfSbEQDDjd2sxge2dHzLPeg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYTvqTEj9h9zVnbvrBE3zGmZ5DU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuEPIPekwNYN9GzQw1VbZ9CA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaladjPgnMf7hGFm6LyqWz2fNf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NK05ZAAcDgN34S8SDwjWtfuh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voj1-V07QMjA3SjMx8fMlcbA558=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJ3zdw0oV99wE4rY9RtibqCW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 89% gewijzigd door FJP84 op 20-12-2025 17:54 ]

• vinno86
FJP84 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:02:
[...]

Klopt inderdaad.
Update:

Vandaag de proefrit gehad in de GT Plusline en die is wel behoorlijk goed bevallen. Ik kan het extern en intern design wel erg waarderen.

Zeer prettig rijgedrag, veel comfort, zicht en ruimte binnenin. Goede stoelen en goede ergonomie. Infotainment een stuk beter qua snelheid dan dat ik nu in de Enyaq heb. Ook de camera's hebben een duidelijker beeld dan ik nu gewend ben. Panoramadak is ook een pre, mooi ook dat die open kan.

Kwaliteit en materialen van het interieur boven verwachting. Harman Kardon geluid had ik ook niks op aan te merken, maar ik ben op dat gebied ook niet heel erg veeleisend :-).

Zou wel mooi zijn als je voor de ruimte voor tussen de voorstoelen nog een keer inzetbak als accessoire kunt krijgen, dan kun je daar wat meer spul kwijt.

Ik vond de Wireless charging wat minder goed werken. Deze was vrij gevoelig voor de positie van de telefoon.

Autoparkeren ook uitgeprobeerd. Dit werkt achteruit bij een belijnd parkeer vak prima. Toch een leuke gimmick voor als het uitkomt. In de parkeerhaven zonder hele duidelijke belijning (parallel inparkeren) kreeg ik het 1,2,3 niet aan de praat, maar met de 360° camera doe je het sneller zelf en zie je precies wat je doet.

Vlot genoeg op de snelweg alleen bij een stukje +140km/u leek het stuur wat te trillen. Mogelijk vanwege de voorwielaandrijving.

HUD ook erg prettig, weer een stapje verder ontwikkeld dan in mijn Enyaq nu. Erg prettig dat je een indicatie van een medeweggebruikers in je dode hoek ook in de HUD ziet.

Ik snap alleen niet helemaal hoe de HDA2.0 werkt. Bij het instellen van dit systeem kreeg ergens op de route HDA NAV in het cluster scherm. Alleen even later kreeg ik alleen cruisecontrol. Schijnt maar op bepaalde snelwegen te werken. Ik ben benieuwd hoe dat in het buitenland is zoals Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. Want dit systeem werkt gelijkwaardig aan de Travel Assistent die ik nu dagelijks gebruik en de rijbaan assistent heeft ook wel wat.

De achterbak is op papier 19ltr kleiner dan wat ik nu heb. Frunk van 44ltr toch iets kleiner (minder diep) dan verwacht. Per saldo denk ik verwaarloosbaar en in de KIA kan ik bagage prima stapelen en de leuning achterbank kan nog iets naar voren.

Al met al echt wel heel veel auto voor het geld. Ik laat de EV5 GT-Plusline nog door de LM calculeren met iceberg green matte* en afneembare trekhaak want ik denk dat deze EV5 wel een stuk scherper leasetarief heeft dan de Xpengs (die ga ik medio januari nog een keer rijden).

*Qua kleur nog twijfel tussen Iceberg Green Matte of Ivory Silver. Na 10 jaar donkergrijs maar eens een wat lichtere kleur.

Zou helemaal mooi zijn als er voordat ik de keuze moet maken nog een elektrische trekhaak als accessoire beschikbaar komt, maar die kans acht ik klein.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
M'n Gravity Grey O+

Er staat er 1 voor de deur bij de KIA dealer naast m'n werk, rij er elke middag even langs op weg naar huis :P

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 00:34
vinno86 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:01:
[...]

Hieronder een verwijzing naar een battery drain issue van de EV6 in de UK.
Is dit wat hiermee wordt bedoeld?
YouTube: Kia EV6 Facelift Power Drain issue

• FJP84
Wat ik trouwens helemaal vergeven te checken bij de proefrit is of de EV5 ook een elektronisch kinderslot heeft. Weet iemand dat toevallig waar de bediening zit?

Ik zag op een foto van de bediening op de leuning van de deur.

[ Voor 18% gewijzigd door FJP84 op 21-12-2025 21:21 ]

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:15

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

• marcelcee
Ik vertrek zometeen richting de dealer voor een proefrit voor mijn vrouw. Maar… ik kan niet helemaal ontkennen dat ik met een optionele side quest op pad ga. Als het mogelijk is om nog te wisselen van de bestelde variant + een gt plusline niet (veel) later geleverd wordt, dan heb ik daar best interesse in. We gaan het zien (overigens is de WAF voor die keuze zeer laag :X )

• MitchFitch
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07:28
Ik heb een belletje ontvangen van de autodealer. De auto kan 31 december worden opgehaald!

• Pilsch
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09:16
MitchFitch schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:35:
Ik heb een belletje ontvangen van de autodealer. De auto kan 31 december worden opgehaald!
Mooi het nieuwe jaar in. Ik mag hem maandag ophalen.

• MitchFitch
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07:28
Pilsch schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:14:
[...]

Mooi het nieuwe jaar in. Ik mag hem maandag ophalen.
Ook gefeliciteerd!
Nu hopen dat er geen auto’s in de fik gestoken worden door het vuurwerk 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door MitchFitch op 22-12-2025 15:37 ]

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-12-2025

Fjeze

AllesPerfect!

Ik heb mijn EV5 vandaag ook opgehaald. GT-Business edition in het zwart.
Hij rijdt heerlijk, en een fijne ruime auto.

Weet iemand hier of je de (rechter)buitenspiegel(s) automatisch kan laten zakken met achteruit rijden?

Ik vind dit naast de achteruitrijcamera toch altijd wel prettig.

Fly or Die

• FJP84
Fjeze schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:17:
Ik heb mijn EV5 vandaag ook opgehaald. GT-Business edition in het zwart.
Hij rijdt heerlijk, en een fijne ruime auto.

Weet iemand hier of je de (rechter)buitenspiegel(s) automatisch kan laten zakken met achteruit rijden?

Ik vind dit naast de achteruitrijcamera toch altijd wel prettig.
In mijn Skoda en een gedateerde handleiding van een KIA E-Niro werkt het alleen bij de rechter buitenspiegel als ik qua spiegel de rechterkant selecteer wanneer ik reverse sta. Dan zelf de spiegel afstellen, zodat deze de juiste positie richting beneden heeft. Als ik dan wegrij klapt de spiegel weer terug naar normale positie.

• Lawrentz
Voor diegene die thuis een proefrit willen ervaren.
En handig om het display te leren kennen.
YouTube: 2026 KIA EV5 long-range 2WD POV drive
YouTube: 2026 KIA EV5 long-range 2WD POV night drive

• FJP84
Ik begin iceberg green wel een lastigere kleur te vinden. Vaak ziet de kleur er wat donkerder/stoerder uit, zoals in deze review. Maar nu zoals in deze review weer een stuk lichter wat me weer minder aanspreekt (beetje te soft). Ik ben benieuwd wel hoe deze kleur er in matte variant uitziet icm de zwarte glanzende elementen van de GT line. Anders mogelijk toch eens kijken naar Ivory Silver.

[ Voor 14% gewijzigd door FJP84 op 22-12-2025 20:07 ]

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004

Fjeze

AllesPerfect!

FJP84 schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:34:
[...]

In mijn Skoda en een gedateerde handleiding van een KIA E-Niro werkt het alleen bij de rechter buitenspiegel als ik qua spiegel de rechterkant selecteer wanneer ik reverse sta. Dan zelf de spiegel afstellen, zodat deze de juiste positie richting beneden heeft. Als ik dan wegrij klapt de spiegel weer terug naar normale positie.
Thnx! Ik zal dit morgen eens uitproberen.

Edit: Dit werkt inderdaad, dank je. Wel de schakelaar van de spiegels op rechts laten staan, als je hem terug zet in het midden na het instellen van de spiegel werkt het niet (meer).

[ Voor 15% gewijzigd door Fjeze op 23-12-2025 10:06 ]

Fly or Die

• GWGN
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:14
628 km range op het scherm 🤯

Ik heb de GT business in het zwart besteld. Eind contract is pas in mei, dus kan er rustig naar uitkijken :)

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik vraag me toch af waarom je in hemelsnaam hier naar zou kijken? 36 minuten lang ook nog?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Lawrentz
FirePuma142 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:55:
[...]

Ik vraag me toch af waarom je in hemelsnaam hier naar zou kijken?
Dat mag ieder voor zich bepalen.
Als je het niet wil kijken dan is dat uiteraard prima.

Ik vond het fijn om de binnenverlichting, BCA, BVM, AVM en andere rijhulpsystemen op het display nog eens te kunnen beoordelen. In reviews kwam ik dit nauwelijks tegen.
36 minuten lang ook nog?
Vergeet de 28 minuten van de night drive niet te benoemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Lawrentz op 23-12-2025 16:10 ]

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Lawrentz schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:07:
[...]

Dat mag ieder voor zich bepalen.
Als je het niet wil kijken dan is dat uiteraard prima.

Ik vond het fijn om de binnenverlichting, BCA en andere rijhulpsystemen op het display nog eens te kunnen beoordelen. In reviews kwam ik dit nauwelijks tegen.

[...]

Vergeet de 28 minuten van de night drive niet te benoemen.
Dan kun je toch beter een proefrit inplannen? Ik kan me normaliter best inleven, maar meer dan een uur lang POV naar iemand kijken die in een auto rijdt? Nee, daar kan ik echt niet bij. Doe je ding natuurlijk, laat mij je niet tegenhouden. Dit gaat wel op het lijstje meest bizarre dingen 2025 op de valreep :+

• FJP84
FirePuma142 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:10:
[...]

Dan kun je toch beter een proefrit inplannen? Ik kan me normaliter best inleven, maar meer dan een uur lang POV naar iemand kijken die in een auto rijdt? Nee, daar kan ik echt niet bij. Doe je ding natuurlijk, laat mij je niet tegenhouden. Dit gaat wel op het lijstje meest bizarre dingen 2025 op de valreep :+
YT snelheid even op 1,5x snelheden zetten ;)

• JuG

JuG

Vraagje aan de mensen die de wagen al hebben, hoe ziet de sleutel er exact uit? En kan je de frunk openen met de sleutel?

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:15

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Frunk openen schijnt van niet. Spijtig, want dan snap ik de laadkabel in de frunk wel.

• marcelcee
JuG schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:56:
Vraagje aan de mensen die de wagen al hebben, hoe ziet de sleutel er exact uit? En kan je de frunk openen met de sleutel?
Toevallig heb ik die op de foto gezet laatst. Frunk is zoals een ouderwetse motorkap, dus aparte hendel binnen de auto. Niet zoals een Tesla dat kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifoZqGz9sK2ZEtJ2pcrszCqvtq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRmF4Eb1Rj8OEiNC9hJKDUpD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mk22osnevMiaMWwYyJHMyGthBdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/alu8WPeE3gBJeZWPUJVG73hk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door marcelcee op 25-12-2025 11:44 ]

• FJP84
Zijn er al eigenaren die merken dat de motorkap vibreert bij snelheid boven 80-100 km/u? Of nergens last van?

• vinno86
marcelcee schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:25:
[...]

Toevallig heb ik die op de foto gezet laatst. Frunk is zoals een ouderwetse motorkap, dus aparte hendel binnen de auto. Niet zoals een Tesla dat kan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ze dan zeggen dat het de "perfecte" bewaarplek voor je laadkabel is slaat dus nergens op.. elke keer kutten met dat palletje gaat hem niet worden.

• FJP84
Bij Xpeng G9 is het ook met de hendel open doen van binnen, maar geen palletje om nog los te maken. Ik vond bij de KIA EV5 ook dat je de motorkap met behoorlijk wat kracht moet dicht gooien.

• GWGN
vinno86 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:20:
[...]

Dat ze dan zeggen dat het de "perfecte" bewaarplek voor je laadkabel is slaat dus nergens op.. elke keer kutten met dat palletje gaat hem niet worden.
Als je thuis laadt met een vaste kabel uit je paal gebruik je je eigen kabel niet zo vaak. Tenzij je geen eigen paal hebt natuurlijk.

• JuG

JuG

[...]

Spijtig wel. Ik ga dat ding dus 2x per jaar gebruiken voor op vakantie, in het dagelijks leven heb je er dus niet zoveel aan. Voor de laadkabel kan het nog wel werken weliswaar.

[ Voor 7% gewijzigd door JuG op 25-12-2025 21:52 ]

• FJP84
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Krijg je twee volwaardige sleutels beide met de remote parking knoppen?

• marcelcee
FJP84 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 00:11:
[...]

Krijg je twee volwaardige sleutels beide met de remote parking knoppen?
Niet aan gedacht om te vragen. Want toen we terugkeerden van de proefrit heb ik dat remote parking geprobeerd. Maar het werkte niet, misschien stond er ergens een vinkje uit.

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:31

Wokker

De avond wokkel

marcelcee schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 04:48:
[...]

Niet aan gedacht om te vragen. Want toen we terugkeerden van de proefrit heb ik dat remote parking geprobeerd. Maar het werkte niet, misschien stond er ergens een vinkje uit.
Weet iemand of remote parking ook achteraf nog aangeschaft kan worden? Ik krijg ergens in feb de ev5 (business line) maar remote parking zit alleen op de gt business plus line. Niet dat ik het veel zal gebruiken maar toch leuk gadget gehalte :P

Het oneindige X 0

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:02
FJP84 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:59:
Zijn er al eigenaren die merken dat de motorkap vibreert bij snelheid boven 80-100 km/u? Of nergens last van?
Ik heb het wel gezien op de snelweg tijdens de proefrit maar niet storend bevonden.

• FJP84
D.deJong schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:19:
[...]

Ik heb het wel gezien op de snelweg tijdens de proefrit maar niet storend bevonden.
Ik ben geen natuurkundige, maar ik kan me voorstellen dat als er een luchtstroom onder de motorkap en de lege frunk komt, dat dit voor een bepaalde turbulentie kan zorgen. Zal het eens vragen bij de dealer. Ik heb medio januari nog een laatste proefrit. Zeekr 7x en de KIA EV5 staan nu bovenaan de shortlist.

• dabonkie
Ik rij nu 1 week de EV5 GT-Line Business Edition. Heb daarvoor een 5 dagen een GT Plusline gereden (omdat m’n auto toch niet rijklaar was). Ik heb 6x geprobeerd die Remote Parking te testen. Welgeteld 1x gelukt (met veel pijn en moeite). Die optie ga ik dus niet missen. Veel gedoe met Remote dat hij dicht moet zijn en zo. Ben tot nu toe heel tevreden met mijn auto. Uiteindelijk bespaar je ommenabij de €6000,- tov de GT Plusline. Als ik eerlijk ben vind ik de extra opties niet echt waard (dealer gaf ook aan dat business line qua value for money de beste deal is). Blijkbaar kan je deze ook niet meer nieuw bestellen, dit model is op=op gaf hij aan. Maar als je het bedrag kan uitgeven, dan kan ik wel begrijpen dat je de Plusline pakt. Ik heb business line gepakt met de toen nog naderende bijtelling stijging en zekere levertijd.
Maar top auto en denk dat er binnen het jaar veel te zien zullen zijn op de weg.

• dabonkie
FJP84 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:59:
Niet merkbaar tijdens het rijden. Wel op gelet en je ziet soms wel minimaal wat beweging. Heeft geen effect op rijgenot. Voel geen trilling of iets dergelijks.

• FJP84
dabonkie schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:48:
Ik rij nu 1 week de EV5 GT-Line Business Edition. Heb daarvoor een 5 dagen een GT Plusline gereden (omdat m’n auto toch niet rijklaar was). Ik heb 6x geprobeerd die Remote Parking te testen. Welgeteld 1x gelukt (met veel pijn en moeite). Die optie ga ik dus niet missen. Veel gedoe met Remote dat hij dicht moet zijn en zo. Ben tot nu toe heel tevreden met mijn auto. Uiteindelijk bespaar je ommenabij de €6000,- tov de GT Plusline. Als ik eerlijk ben vind ik de extra opties niet echt waard (dealer gaf ook aan dat business line qua value for money de beste deal is). Blijkbaar kan je deze ook niet meer nieuw bestellen, dit model is op=op gaf hij aan. Maar als je het bedrag kan uitgeven, dan kan ik wel begrijpen dat je de Plusline pakt. Ik heb business line gepakt met de toen nog naderende bijtelling stijging en zekere levertijd.
Maar top auto en denk dat er binnen het jaar veel te zien zullen zijn op de weg.
Klopt dealer gaf mij ook de tip van de GT Business line. Maar met GT Plusline heb ik opties die ik nu in de Skoda Enyaq uit 2021 ook heb, alleen weer net wat meer verfijnd/uitgebreid, zoals HUD en HDA 2.0 (lijkend op de Skoda Travel Assist). Extra's tov mijn Enyaq zijn het glazen dak dat open kan, vegan leather, massagefunctie, stoelkoeling, blind spot view camera, 360° camera en dus remote parking (als Gimmick).

Ik heb ook even gekeken naar de nieuwe Enyaq, maar is ik die configureer gelijkwaardig aan de KIA GT Plusline dan kom ik 6-7k duurder uit, met als enige extra de elektrisch wegklapbare trekhaak. Al met al biedt de KIA veel value for money.

• dabonkie
FJP84 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:20:
[...]

Klopt dealer gaf mij ook de tip van de GT Business line. Maar met GT Plusline heb ik opties die ik nu in de Skoda Enyaq uit 2021 ook heb, alleen weer net wat meer verfijnd/uitgebreid, zoals HUD en HDA 2.0 (lijkend op de Skoda Travel Assist). Extra's tov mijn Enyaq zijn het glazen dak dat open kan, vegan leather, massagefunctie, stoelkoeling, blind spot view camera, 360° camera en dus remote parking (als Gimmick).

Ik heb ook even gekeken naar de nieuwe Enyaq, maar is ik die configureer gelijkwaardig aan de KIA GT Plusline dan kom ik 6-7k duurder uit, met als enige extra de elektrisch wegklapbare trekhaak. Al met al biedt de KIA veel value for money.
Dan snap ik het. Ik had die opties niet dus ik mis het ook niet zo erg. Ook niet ondanks dat ik toch 5 dagen in een GT Plusline heb gereden.
Maar je krijgt een top auto! Ga je zeker van genieten.

• FJP84
dabonkie schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:00:
[...]

Dan snap ik het. Ik had die opties niet dus ik mis het ook niet zo erg. Ook niet ondanks dat ik toch 5 dagen in een GT Plusline heb gereden.
Maar je krijgt een top auto! Ga je zeker van genieten.
Goed om te horen! Ik snap het vanuit jouw perspectief ook wel. Mooi te horen dat hij bevalt. Qua range/efficiëntie ook een beetje ok, qua wat je uiteraard kunt verwachten van een EV (zeker in deze temperaturen). Filmpjes van buitenlandse versies vallen me toch iets tegen op dat gebied.

In YT reviews vanuit Australië bijvoorbeeld met temperaturen rond 24c lijkt het me toch iets tegen te vallen, maar die hebben daar de LFP accu volgens mij en die schijnt wat minder nauwkeurig te zijn qua SoC.

Aan 200-250km per rit heb ik in principe genoeg en met mijn Enyaq iv80 met 20% degradatie valt ook nog steeds prima te rijden.

De keuze is nog niet gemaakt maar de EV5 scoort wel hoog qua wensenlijst en prijs/kwaliteit.

• dabonkie
FJP84 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:16:
[...]

Goed om te horen! Ik snap het vanuit jouw perspectief ook wel. Mooi te horen dat hij bevalt. Qua range/efficiëntie ook een beetje ok, qua wat je uiteraard kunt verwachten van een EV (zeker in deze temperaturen). Filmpjes van buitenlandse versies vallen me toch iets tegen op dat gebied.

In YT reviews vanuit Australië bijvoorbeeld met temperaturen rond 24c lijkt het me toch iets tegen te vallen, maar die hebben daar de LFP accu volgens mij en die schijnt wat minder nauwkeurig te zijn qua SoC.

Aan 200-250km per rit heb ik in principe genoeg en met mijn Enyaq iv80 met 20% degradatie valt ook nog steeds prima te rijden.

De keuze is nog niet gemaakt maar de EV5 scoort wel hoog qua wensenlijst en prijs/kwaliteit.
Moet zeggen dat ik wel gewend ben om het gas wat meer in te trappen. Daar moet ik wel even aan wennen want dat gaat uiteindelijk ten koste van de actieradius. Maar heb op een redelijk koude week toch bijna de 350 aangetikt. Moet wel zeggen dat ik wel veel netjes 100 heb gereden (iets wat ik met mijn vorige auto wat minder deed 7(8)7 ). en soms iets harder. Dit waren wel ritjes zonder mijn gezin. Als die meerijden dan kakt het sowieso in want die zijn nogal scheutig met hoogste stand stoelverwarming voor en achter haha. Ben al met al niet ontevreden. Ben wel ontzettend benieuwd naar de actieradius in de warmere maanden. Maar kom zelf van Skoda af en het meest verademend vind ik het verschil op software gebied. Waar Skoda echt bagger traag is, is het in deze Kia echt lichtjaren sneller. Snap ook niet dat de VW groep maar niet echt slaagt in soepelere software. Mijn CarPlay is ook al meteen online nog voordat ik nog maar net zit zeg maar. Bij de Skoda kon ik makkelijk bak koffie halen en opdrinken 8)7

• FJP84
dabonkie schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:26:
[...]

Moet zeggen dat ik wel gewend ben om het gas wat meer in te trappen. Daar moet ik wel even aan wennen want dat gaat uiteindelijk ten koste van de actieradius. Maar heb op een redelijk koude week toch bijna de 350 aangetikt. Moet wel zeggen dat ik wel veel netjes 100 heb gereden (iets wat ik met mijn vorige auto wat minder deed 7(8)7 ). en soms iets harder. Dit waren wel ritjes zonder mijn gezin. Als die meerijden dan kakt het sowieso in want die zijn nogal scheutig met hoogste stand stoelverwarming voor en achter haha. Ben al met al niet ontevreden. Ben wel ontzettend benieuwd naar de actieradius in de warmere maanden. Maar kom zelf van Skoda af en het meest verademend vind ik het verschil op software gebied. Waar Skoda echt bagger traag is, is het in deze Kia echt lichtjaren sneller. Snap ook niet dat de VW groep maar niet echt slaagt in soepelere software. Mijn CarPlay is ook al meteen online nog voordat ik nog maar net zit zeg maar. Bij de Skoda kon ik makkelijk bak koffie halen en opdrinken 8)7
Haha heel herkenbaar ik ben altijd al de wijk uit voordat Android auto up en running is in de Enyaq. En geregeld werkt het dan ook nog traag en moet ik seconden lang wachten op elke interactie op Spotify of Maps.

Dus een sneller infotainment is een van de zaken waar ik het meest naar uitkijk.

Als je een keer aan de snellader hebt gehangen ben ik wil benieuwd naar de curve, die zou tussen 30-70% behoorlijk constant tegen de max aan moeten zitten. Veel veilige kilometers gewenst.

Kom je ook van de Enyaq? Tevreden met de bagage ruimte in de EV5?

• dabonkie
FJP84 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:38:
[...]

Haha heel herkenbaar ik ben altijd al de wijk uit voordat Android auto up en running is in de Enyaq. En geregeld werkt het dan ook nog traag en moet ik seconden lang wachten op elke interactie op Spotify of Maps.

Dus een sneller infotainment is een van de zaken waar ik het meest naar uitkijk.

Als je een keer aan de snellader hebt gehangen ben ik wil benieuwd naar de curve, die zou tussen 30-70% behoorlijk constant tegen de max aan moeten zitten. Veel veilige kilometers gewenst.

Kom je ook van de Enyaq? Tevreden met de bagage ruimte in de EV5?
Nee Skoda Octavia. Maar qua bagageruimte valt me dat dan tegen. Want Octavia kon ik echt een niveau lager met die klep. Maar goed…. Dat vind ik niet zo heel erg. Voldoende ruimte.
Snelladen heb ik nog niet gedaan. Op elke locatie van ons bedrijf zijn laadpalen. Maar ik ga het wss volgende week wel een keer testen. Mijn gezin is er meer bij gebaat dat ik straks met vakantie ritjes en zo vaker moet stoppen. Met met mijn vorige auto kon ik makkelijk 800-900 km halen en het liefst reed ik dan door tot 0 om dan pas te tanken haha. Ga straks ook nog met de caravan weg en ben dan ook benieuwd hoe vaak ik dan moet stoppen. Helaas moet ik nog even wachten op want de trekhaak zit nog in backorder. Ze verwachten eind januari/begin februari dat hij dan binnen is. Ook trekvermogen van 1200 kg was voor mij belangrijk. In deze klasse (zie betaalbaar) zijn er nauwelijks opties. Qua ruimte (achterin) is het trouwens ook een verademing. Ineens wil iedereen met mij meerijden want qua beenruimte (volwassenen) is echt top.

• FJP84
dabonkie schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:51:
[...]

Nee Skoda Octavia. Maar qua bagageruimte valt me dat dan tegen. Want Octavia kon ik echt een niveau lager met die klep. Maar goed…. Dat vind ik niet zo heel erg. Voldoende ruimte.
Snelladen heb ik nog niet gedaan. Op elke locatie van ons bedrijf zijn laadpalen. Maar ik ga het wss volgende week wel een keer testen. Mijn gezin is er meer bij gebaat dat ik straks met vakantie ritjes en zo vaker moet stoppen. Met met mijn vorige auto kon ik makkelijk 800-900 km halen en het liefst reed ik dan door tot 0 om dan pas te tanken haha. Ga straks ook nog met de caravan weg en ben dan ook benieuwd hoe vaak ik dan moet stoppen. Helaas moet ik nog even wachten op want de trekhaak zit nog in backorder. Ze verwachten eind januari/begin februari dat hij dan binnen is. Ook trekvermogen van 1200 kg was voor mij belangrijk. In deze klasse (zie betaalbaar) zijn er nauwelijks opties. Qua ruimte (achterin) is het trouwens ook een verademing. Ineens wil iedereen met mij meerijden want qua beenruimte (volwassenen) is echt top.
Check! Ik ben al een paar jaar gewend om na 200-250km te stoppen en even 30-45min de benen te strekken en een pitstop te maken. Voordat iedereen incl. twee kinderen weer klaar zijn om verder te gaan, is de Skoda al vaak weer vol. 585ltr bageruimte heb ik nu wat met de EV5 neer zou komen op 566+44ltr (frunk) potayto-potahto zullen we maar zeggen. En als er een keer naar de Zweedse meubelboer zouden moeten is de vlakke laadvloer in de EV5 ook wel relaxed.

Heb jij de verticaal afneembare trekhaak? Ik hoop eigenlijk dat de manuele of elektrisch wegklapbare trekhaak nog op korte termijn beschikbaar komt. Dat ben ik nu ook gewend en is hoewel ik het niet elke week gebruik, toch wel erg makkelijk.

Binnenkort ga ik nog een laatste keer proefrijden, dan beetje einde dag in schemer/donker.

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:46
(jarig!)
FirePuma142 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:10:
[...]

Dit zijn hele gewone video’s die al jaren worden gemaakt. Niets mis mee. Dit soort filmpjes zijn vooral bedoeld wanneer je niet kunt proefrijden, omdat de auto simpelweg nog niet beschikbaar is. Dit zijn de filmpjes die jou alvast warm kunnen maken voor de auto die op jouw lijstje staat. En misschien ook niet als zaken jou niet aanstaan in het POV filmpje. Het materiaal is perfect geschikt voor als je geen gezeik en commentaar wilt aanhoren, maar puur indicatief de omgevingsgeluiden, motor, elk piepje en toontje wilt horen. Hetzelfde hoe de knipperlichten, welkomsverlichting en etc eruit zien. Het is het beste wat in de buurt komt van een visuele eerste blik. Vaak zit ik niet de hele rit uit, maar scrol ik door naar stukken wat eventueel interessant is.

Zodra de auto beschikbaar is zijn zulke filmpjes minder relevant, maar kan het soms persoonlijk nog steeds waarderen om er naar te kijken totdat je auto geleverd wordt. Onderdeel van het naar er naar uit kijken zeg maar ;)

@Lawrentz Thanks voor de links!

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

• Lawrentz
Aurora schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:28:
[...]

Dit zijn hele gewone video’s die al jaren worden gemaakt. Niets mis mee. Dit soort filmpjes zijn vooral bedoeld wanneer je niet kunt proefrijden, omdat de auto simpelweg nog niet beschikbaar is. Dit zijn de filmpjes die jou alvast warm kunnen maken voor de auto die op jouw lijstje staat. En misschien ook niet als zaken jou niet aanstaan in het POV filmpje. Het materiaal is perfect geschikt voor als je geen gezeik en commentaar wilt aanhoren, maar puur indicatief de omgevingsgeluiden, motor, elk piepje en toontje wilt horen. Hetzelfde hoe de knipperlichten, welkomsverlichting en etc eruit zien. Het is het beste wat in de buurt komt van een visuele eerste blik. Vaak zit ik niet de hele rit uit, maar scrol ik door naar stukken wat eventueel interessant is.

Zodra de auto beschikbaar is zijn zulke filmpjes minder relevant, maar kan het soms persoonlijk nog steeds waarderen om er naar te kijken totdat je auto geleverd wordt. Onderdeel van het naar er naar uit kijken zeg maar ;)

@Lawrentz Thanks voor de links!
Zo dacht ik er ook over.
Fijn om te vernemen dat het wordt gewaardeerd.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Als je daar in geïnteresseerd bent, stap je bij de dealer in een willekeurige KIA van dezelfde generatie. Als je echt pertinent een filmpje wil kijken, ben je er wanneer dedicated aan deze items in echt maximaal 10 minuten door heen. Dat je er zo enorm veel tijd aan wenst te besteden, voor een minimale opbrengst, daar begrijp ik echt helemaal niets van.

Je kunt je tijd op talloze manieren nuttiger besteden denk ik dan. Zoals ik eerder al zei, doe vooral je ding. Ik verbaas me er over, zo bizar vind ik het. Ik vind het een vorm van TikTok-doomscrollen dit soort opgeblazen content met minimale waarde. Daarom reageerde ik er op.

• marcelcee
FirePuma142 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 00:10:
[...]

Als je daar in geïnteresseerd bent, stap je bij de dealer in een willekeurige KIA van dezelfde generatie. Als je echt pertinent een filmpje wil kijken, ben je er wanneer dedicated aan deze items in echt maximaal 10 minuten door heen. Dat je er zo enorm veel tijd aan wenst te besteden, voor een minimale opbrengst, daar begrijp ik echt helemaal niets van.

Je kunt je tijd op talloze manieren nuttiger besteden denk ik dan. Zoals ik eerder al zei, doe vooral je ding. Ik verbaas me er over, zo bizar vind ik het. Ik vind het een vorm van TikTok-doomscrollen dit soort opgeblazen content met minimale waarde. Daarom reageerde ik er op.
offtopic:
Wat een zure afdronk van het kerstdiner… Ga je elke keer oreren als iemand deze filmpjes kijkt? Je punt is gemaakt, gij nobele strijder tegen nutteloosheid en inefficiëntie ;)

• GWGN
FJP84 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:20:
[...]

Klopt dealer gaf mij ook de tip van de GT Business line. Maar met GT Plusline heb ik opties die ik nu in de Skoda Enyaq uit 2021 ook heb, alleen weer net wat meer verfijnd/uitgebreid, zoals HUD en HDA 2.0 (lijkend op de Skoda Travel Assist).
Ter info voor wie nog moet bestellen, Highway Driving Assistant (HDA 2.0) zit standaard op alle versies, dus al vanaf de Air. Dit staat verkeerd op de website. In de bolletjes lijst met opties in de prijslijst staat het wel goed. Ze gaan het nog aanpassen begreep ik van Kia NL

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
GWGN schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 08:43:
[...]

Ter info voor wie nog moet bestellen, Highway Driving Assistant (HDA 2.0) zit standaard op alle versies, dus al vanaf de Air. Dit staat verkeerd op de website. In de bolletjes lijst met opties in de prijslijst staat het wel goed. Ze gaan het nog aanpassen begreep ik van Kia NL
Wat maakt dat het een 2.0 is eigenlijk? Ja vernieuwd. Maar wat is dan beter/anders. Geen idee eerlijk gezegd...

Hoe is de ambient lighting in de avond onder degene die hem al rijden?

• FJP84
Heeft iemand al een KIA EV5 (met warmtepomp) een keer in de ochtend zitten voorverwarmen. Ik ben wel benieuwd of dat lawaai geeft. Reden van de vraag is dat de Xpeng G6 (een van mijn andere opties) nogal lawaai maakt dan. Alsof er een flinke grasmaaier aan de gang is.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

marcelcee schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 06:45:
[...]
offtopic:
Wat een zure afdronk van het kerstdiner… Ga je elke keer oreren als iemand deze filmpjes kijkt? Je punt is gemaakt, gij nobele strijder tegen nutteloosheid en inefficiëntie ;)
Ik voer een gesprek, ik geef mijn mening, ik reageer op mensen die op mij reageren. Daar is een forum voor bedoeld. Gelukkig is niet iedereen het met elkaar eens. Dat kan het forum beter sluiten.

Dat mag je zuur vinden. Daar heb ik geen probleem mee. Ik ben liever uitgesproken, dan dat ik duimpjes probeer te scoren met een vilein stukje tekst.

• FJP84
De handleiding staat online.

Een dingetje viel me op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7QGUcUj4C3lR2uVgIVDFV6aW9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMUmBGwMFmiBCzA7lNiox1Qz.jpg?f=fotoalbum_large

Wel een minpuntje dat je de snelwegassistent niet kunt gebruiken als je bijvoorbeeld Android auto gebruikt.
Ik vraag me nu ook af of je wel bijvoorbeeld Spotify via Android Auto op de achtergrond kunt gebruiken, maar dan wel gewoon snelweg assistent kunt gebruiken met de native in car navigatie.

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:28
FJP84 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:57:

Een dingetje viel me op:
[Afbeelding]

Wel een minpuntje dat je de snelwegassistent niet kunt gebruiken als je bijvoorbeeld Android auto gebruikt.
Ik vraag me nu ook af of je wel bijvoorbeeld Spotify via Android Auto op de achtergrond kunt gebruiken, maar dan wel gewoon snelweg assistent kunt gebruiken met de native in car navigatie.
Dat is wel een serieus minpunt… hebben andere merken dat ook?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• FJP84
kw_nl schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:13:
[...]

Ik heb nu in de Skoda Enyaq alleen Travel Assist (ACC+ Active Lane Control - meer ook niet) rijdt heel relaxed en werkt ongeacht of Android auto gebruikt en ongeacht of ik een fietsendrager heb. Ik merk het vrij snel als deze optie uit staat qua stuurgedrag. Maar KIA's systeem is als het operationeel is wel een stukje uitgebreider. En ik vind de blind spot view camera ook wel fijn in de KIA.

De KIA EV5 GT-Plusline heeft nu ongeveer de zelfde catalogus waarde als mijn Skoda Enyaq in 2021. Ik heb nog even gekeken om bij de (nieuwe) Enyaq te blijven, maar die komt 6-7K duurder uit als ik hem gelijkwaardig configureer als de KIA.

Kijkende naar de portemonnee wordt het denk ik of de EV5 of de Xpeng G6. Laatste is wat meer cutting edge, maar de EV5 heeft qua exterieur een mooier voorkomen vind ik en de HUD is wel echt een pré.

[ Voor 35% gewijzigd door FJP84 op 27-12-2025 12:34 ]

• dabonkie
FJP84 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:03:
[...]

Check! Ik ben al een paar jaar gewend om na 200-250km te stoppen en even 30-45min de benen te strekken en een pitstop te maken. Voordat iedereen incl. twee kinderen weer klaar zijn om verder te gaan, is de Skoda al vaak weer vol. 585ltr bageruimte heb ik nu wat met de EV5 neer zou komen op 566+44ltr (frunk) potayto-potahto zullen we maar zeggen. En als er een keer naar de Zweedse meubelboer zouden moeten is de vlakke laadvloer in de EV5 ook wel relaxed.

Heb jij de verticaal afneembare trekhaak? Ik hoop eigenlijk dat de manuele of elektrisch wegklapbare trekhaak nog op korte termijn beschikbaar komt. Dat ben ik nu ook gewend en is hoewel ik het niet elke week gebruik, toch wel erg makkelijk.

Binnenkort ga ik nog een laatste keer proefrijden, dan beetje einde dag in schemer/donker.
Afneembare trekhaak. Begreep dat als je later elektrisch wilt dat dit boven de €2000,- gaat kosten. En dat zou pas ergens voorjaar zijn. Zolang kan ik niet wachten. Nu zat er een stelpost in voor de afneembare.

• dabonkie
FJP84 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:57:

Een dingetje viel me op:
[Afbeelding]

Geen last van. Ik navigeer met TomTom op Apple CarPlay en alle functies (HDA en zo) werken netjes. Snap niet waarom dat zo in manual staat. Spotify heb ik niet getest maar lijkt mij niks anders dan een andere CarPlay app. Hoe het met Android auto zit weet ik niet. Kan ik helaas niet testen.

• marcelcee
Lawrentz schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:47:
[...]

Zo dacht ik er ook over.
Fijn om te vernemen dat het wordt gewaardeerd.
Ik heb de filmpjes ook gezien en toch een extra ervaring uit meegekregen. Want mijn auto wordt pas begin februari geleverd (als het goed is). Zou zich nu op de boot (op zee) bevinden, maar je kunt volgens mij niet achterhalen welke schepen onderweg zijn met Ev5’s? Of weet iemand dat toevallig?

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

kw_nl schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:13:
[...]

Ik rijd nu een EV6, en daar is dit zeker niet het geval. Het zou me verbazen als dat in de EV5 wel het geval is.

De hele tekst:
Beperkingen van de functie Rijhulp op de snelweg

Onder volgende omstandigheden functioneren de functies Rijhulp op de snelweg en Rijhulp voor wisselen van rijstrook op de snelweg mogelijk niet goed of helemaal niet:

Wanneer de bewerking van Hulp bij rijbaan volgen (LFA) beperkt is, kunnen Rijhulp op de snelweg en de bijbehorende subfuncties ook beperkt zijn. Voor meer informatie over de beperkingen van de Hulp bij rijbaan volgen (LFA), zieStoringen en beperkingen van de functie Hulp bij rijbaan volgen.

Wanneer de bewerking van Smart Cruise Control (SCC) beperkt is, kan Rijhulp op de snelweg ook beperkt zijn. Voor meer informatie, zieStoringen en beperkingen Smart Cruise Control.

Voor gedetailleerde beperkingen van de voorcamera, voorradar, voorzijde radar en achterzijde radarsensoren verwijzen wij u naarStoringen en beperkingen van de functie Aanrijdingspreventiesysteem voorenStoringen en beperkingen van de dodehoekassistent.

De kaartgegevens en de werkelijke weg verschillen omdat het navigatiesysteem niet is bijgewerkt

De kaartgegevens en de werkelijke weg verschillen als gevolg van een fout in de realtime GPS- of kaartgegevens

Het infotainmentsysteem is overbelast door het gelijktijdig uitvoeren van functies zoals routes zoeken, videoweergave, spraakherkenning.

GPS-signalen worden geblokkeerd op bepaalde plaatsen, zoals in een tunnel

De bestuurder wijkt af van de koers of reset de navigatieroute door de bestemming te wijzigen (inclusief routewijziging in overeenstemming met realtime verkeersinformatie) of annuleert de route naar de bestemming

De auto rijdt een benzinestation binnen of een snelwegparkeerplaats op

Android Auto of CarPlay is actief

Het navigatiesysteem kan de actuele positie van het voertuig niet detecteren (bv. op verhoogde wegen, zoals viaducten naast gewone wegen, of wegen in de buurt die parallel lopen)

Als het voertuig de witte enkelgestreepte rijstrooklijnen en weggrenzen niet herkent

Als sommige rijstroken tijdelijk beperkt zijn

Als er geen fysieke scheidingsstructuren zijn, zoals een middenberm, in het midden van de weg

Als de rijstrook waarnaar u wilt overstappen een busstrook of een variabele rijstrook is

Als er een aanhangwagen, carrier of andere uitrusting is bevestigd

Wanneer het systeem er niet in slaagt een enkele witte stippellijn of weggrenzen te detecteren

Wanneer sommige rijstroken tijdelijk beperkt zijn

Als er geen fysieke scheidingsstructuur is, zoals een middenbarrière in het midden van de weg

Wanneer de rijstrook moet worden omgevormd tot een rijstrook met alleen een bus of een omkeerbare rijstrook
Ik denk primair indekken, maar ik verwacht geen beperkingen. HDA doet het bij de EV6 ook volledig, en ik rijd altijd met Carplay.

[ Voor 82% gewijzigd door FirePuma142 op 27-12-2025 14:47 ]

• kw_nl
FJP84 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:20:
[...]

Ik heb nu in de Skoda Enyaq alleen Travel Assist (ACC+ Active Lane Control - meer ook niet) rijdt heel relaxed en werkt ongeacht of Android auto gebruikt en ongeacht of ik een fietsendrager heb. Ik merk het vrij snel als deze optie uit staat qua stuurgedrag. Maar KIA's systeem is als het operationeel is wel een stukje uitgebreider. En ik vind de blind spot view camera ook wel fijn in de KIA.

De KIA EV5 GT-Plusline heeft nu ongeveer de zelfde catalogus waarde als mijn Skoda Enyaq in 2021. Ik heb nog even gekeken om bij de (nieuwe) Enyaq te blijven, maar die komt 6-7K duurder uit als ik hem gelijkwaardig configureer als de KIA.

Kijkende naar de portemonnee wordt het denk ik of de EV5 of de Xpeng G6. Laatste is wat meer cutting edge, maar de EV5 heeft qua exterieur een mooier voorkomen vind ik en de HUD is wel echt een pré.
Ik rij nu ook een Enyaq First Edition, ook hier staat de Xpeng G6 op de lijst. Net als de Renault Scenic.

Enyaq viel idd sowieso af vanwege de prijs. Nog wel proef gereden in de Elroq. Maar na 5 jaar Enyaq ben ik wel toe aan iets nieuws.

Eerste offerte voor de Xpeng viel vies tegen. Was echt een stuk duurder in de lease dan de Scenic.

Net even in de Scenic en de EV5 gezeten, was wel onder de indruk van de EV5. Dus gaat nog een moeilijke keuze worden. Als de EV5 nou op het 800v platform had gestaan, was het een absolute no brainer geweest.

Volgende week een proefrit gepland van beide auto’s vlak na elkaar. Ben heel benieuwd of het voor mij dan duidelijker wordt.

• FJP84
kw_nl schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:51:
[...]

Ik rij nu ook een Enyaq First Edition, ook hier staat de Xpeng G6 op de lijst. Net als de Renault Scenic.

Enyaq viel idd sowieso af vanwege de prijs. Nog wel proef gereden in de Elroq. Maar na 5 jaar Enyaq ben ik wel toe aan iets nieuws.

Eerste offerte voor de Xpeng viel vies tegen. Was echt een stuk duurder in de lease dan de Scenic.

Net even in de Scenic en de EV5 gezeten, was wel onder de indruk van de EV5. Dus gaat nog een moeilijke keuze worden. Als de EV5 nou op het 800v platform had gestaan, was het een absolute no brainer geweest.

Volgende week een proefrit gepland van beide auto’s vlak na elkaar. Ben heel benieuwd of het voor mij dan duidelijker wordt.
Ik heb ook in de Scenic gereden een tijd terug. Prachtige auto van buiten. Google Infotainment werkte goed maar hoewel ik het interieur op de foto's heel mooi vond overkomen, vond ik het persoonlijk wat "goedkoop" overkomen in het echt. Ergonomisch vond het ik het ook niet geweldig helaas. Dat glazen dak in de Scenic dat je kunt dimmen is wel heel gaaf.

• vinno86
marcelcee schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 04:48:
[...]

Je moet wel een aantal handelingen doen om remote parking te laten werken.

Auto in (P)ark
Camera knop aantal seconden ingedrukt houden (oftewel remote parking activeren)
Uitstappen
Auto op slot doen

Daarna kan je hem remote bedienen, vond het wel grappig.. weet niet of ik er veelvuldig van gebruik zal maken want het duurt allemaal wel een beetje lang.

Ik reed hem zo'n 3 meter achteruit een parkeervak in en stopte 2 keer, de eerste keer stopte hij meteen bij het loslaten maar de 2e keer ging hij wat langer door wat mij wel een beetje zorgen baat eerlijk gezegd.. Auto ging bijna mooi over de opstaande parkeerrand 8)7

Zou het niet doen als er een muur of andere auto is in ieder geval.

[ Voor 3% gewijzigd door vinno86 op 27-12-2025 22:34 ]

• marcelcee
vinno86 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:30:
[...]

Je moet wel een aantal handelingen doen om remote parking te laten werken.

Auto in (P)ark
Camera knop aantal seconden ingedrukt houden (oftewel remote parking activeren)
Uitstappen
Auto op slot doen

Daarna kan je hem remote bedienen, vond het wel grappig.. weet niet of ik er veelvuldig van gebruik zal maken want het duurt allemaal wel een beetje lang.

Ik reed hem zo'n 3 meter achteruit een parkeervak in en stopte 2 keer, de eerste keer stopte hij meteen bij het loslaten maar de 2e keer ging hij wat langer door wat mij wel een beetje zorgen baat eerlijk gezegd.. Auto ging bijna mooi over de opstaande parkeerrand 8)7

Zou het niet doen als er een muur of andere auto is in ieder geval.
Dat deed ik inderdaad niet, te naïef dus. Maar wat je beschrijft lijkt me nog wel haalbaar bij het inparkeren. Maar als je dan dus daadwerkelijk je auto in een smal vak hebt staan middels remote parking… hoe doe je dat dan met uitrijden? Want ik stel me voor dat je dan niet fijn instapt om al die handelingen te verrichten. Of weet de auto dan nog dat hij ook via remote parking is weggezet.
Voor mij is dit alles trouwens theoretisch want mijn auto heeft dit niet.

• FJP84
marcelcee schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:02:
[...]

Dat deed ik inderdaad niet, te naïef dus. Maar wat je beschrijft lijkt me nog wel haalbaar bij het inparkeren. Maar als je dan dus daadwerkelijk je auto in een smal vak hebt staan middels remote parking… hoe doe je dat dan met uitrijden? Want ik stel me voor dat je dan niet fijn instapt om al die handelingen te verrichten. Of weet de auto dan nog dat hij ook via remote parking is weggezet.
Voor mij is dit alles trouwens theoretisch want mijn auto heeft dit niet.
Je kan het met de sleutel dan zelf naar voren of naar achter rijden volgens mij. Dan rijdt de auto naar voren zodat het portier vrijkomt om in te stappen.

• marcelcee
FJP84 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:30:
[...]

Je kan het met de sleutel dan zelf naar voren of naar achter rijden volgens mij. Dan rijdt de auto naar voren zodat het portier vrijkomt om in te stappen.
Lijkt me ook logisch inderdaad. Maar de (aanvankelijke) activatie ervan kent dus blijkbaar wat handelingen in de auto. Zal het eens in de gaten proberen te houden of het ergens te zien is.

• vinno86
marcelcee schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:33:
[...]

Lijkt me ook logisch inderdaad. Maar de (aanvankelijke) activatie ervan kent dus blijkbaar wat handelingen in de auto. Zal het eens in de gaten proberen te houden of het ergens te zien is.
De auto "weet" inderdaad dat hij gewoon geparkeerd staat en dus dat er niemand in in zit enzo.. dus je kan gelijk de remote start indrukken en dan naar voren drukken om uit te rijden.

Ik had gewoon de stappen van een KIA howto (de Chinese variant) youtube filmpje gevolgd, enigste verschil met het filmpje was dat ik de auto niet in beweging kreeg zonder hem op slot te doen.. wellicht dat het bij de Europese versie anders is of gewoon user error natuurlijk.

Ik zie trouwens ook filmpjes waar de auto vanaf de zijkant helemaal volledig zelfstandig in kan parkeren dus met plek zoeken, draaien en steken en al. Hier heb ik eerlijk gezegd niet naar gekeken en weet ook niet of dat op de Europese variant zit, de software is gewoon hetzelfde lijkt me (RSPA2) ?

• kw_nl
In Australische reviews zie ik dat het opbergvak (die je kan uitschuiven) bij de achterbank ook kan koelen en verwarmen. Maar volgens mij heeft de Europese variant dat niet? Had wel een mooie optie geweest. Scheelt weer een koelkast meenemen tijdens de vakantie.

• FJP84
kw_nl schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:11:
In Australische reviews zie ik dat het opbergvak (die je kan uitschuiven) bij de achterbank ook kan koelen en verwarmen. Maar volgens mij heeft de Europese variant dat niet? Had wel een mooie optie geweest. Scheelt weer een koelkast meenemen tijdens de vakantie.
Ik zie in die versie ook dat de ventilatieroosters in de deurpost zitten. Ook hebben wij hier niet de klaptafels aan de rugleuning van de stoelen.

Toch wel wat verschillen her en der.

[ Voor 7% gewijzigd door FJP84 op 28-12-2025 13:15 ]

• GWGN
kw_nl schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:51:
[...]

Ik had ook de afweging tussen Scenic en EV5. Scenic voelt echt veel kleiner vond ik. Vooral de kofferbak valt erg tegen. Is wel diep, maar daar heb je meestal niet zo veel aan.
Ioniq 5 ook nog overwogen, maar die vond ik lelijk ;)

• kw_nl
GWGN schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:09:
[...]

Ik had ook de afweging tussen Scenic en EV5. Scenic voelt echt veel kleiner vond ik. Vooral de kofferbak valt erg tegen. Is wel diep, maar daar heb je meestal niet zo veel aan.
Ioniq 5 ook nog overwogen, maar die vond ik lelijk ;)
Gevoelsmatig had ik al voor de Scenic gekozen, toen ik een afspraak ging maken voor de proefrit er even ingezeten, maar kreeg niet echt het JA gevoel. Lastig uit te leggen. Was ook de goedkoopste uitvoering, helpt misschien ook niet.

Daarna doorgereden naar de KIA dealer, had de EV5 alleen op foto’s gezien. Dacht heel even dat de EV9 er stond (maar die is echt veel groter) maar was dus de EV5. Werd er wel blij van eerlijk gezegd.

Maar goed, moet ze beide nog rijden. Bij de EV5 staat me het verbruik en dus bereik nog wat tegen. In de Australische reviews vallen ze daar terecht best over. Terwijl de Nederlandse vrij kritiekloos zijn.

Nu rij ik ieder jaar met m’n Enyaq naar Griekenland, daar was batterij van de Enyaq net te klein voor eigenlijk. Daarom toch wel wat kritische op het bereik. Aan de andere kan, na 300-400 kilometer wil je eigenlijk al een stop hebben gehad.

Blijft lastig een nieuwe auto kiezen :P

• FJP84
kw_nl schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:45:
[...]

Gevoelsmatig had ik al voor de Scenic gekozen, toen ik een afspraak ging maken voor de proefrit er even ingezeten, maar kreeg niet echt het JA gevoel. Lastig uit te leggen. Was ook de goedkoopste uitvoering, helpt misschien ook niet.

Daarna doorgereden naar de KIA dealer, had de EV5 alleen op foto’s gezien. Dacht heel even dat de EV9 er stond (maar die is echt veel groter) maar was dus de EV5. Werd er wel blij van eerlijk gezegd.

Maar goed, moet ze beide nog rijden. Bij de EV5 staat me het verbruik en dus bereik nog wat tegen. In de Australische reviews vallen ze daar terecht best over. Terwijl de Nederlandse vrij kritiekloos zijn.

Nu rij ik ieder jaar met m’n Enyaq naar Griekenland, daar was batterij van de Enyaq net te klein voor eigenlijk. Daarom toch wel wat kritische op het bereik. Aan de andere kan, na 300-400 kilometer wil je eigenlijk al een stop hebben gehad.

Blijft lastig een nieuwe auto kiezen :P
Volgens mij hebben ze in Australië de LFP accu (auto gebouwd in China. Voor Europa gebouwd in Zuid-Korea met NMC batterij. Mogelijk verklaart dat het verschil. NMC heeft een hogere energiedichtheid.

Zelf was ik altijd voornemens voor LFP (schijnt wat duurzamer te zijn qua ontbreken van chemische bestanddelen) te gaan en is de Xpeng G6 nog een optie.

De KIA EV5 GT-Plusline biedt ook wel heel veel en heeft net wat extra's features die ik wel kan waarderen, maar dus wel NMC (wat weer nog beter gerecycled kan worden) dus het is waarschijnlijk een beetje om het even.

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:35
Ik heb 3 jaar in een Enyaq gereden en was best tevreden, vooral de ACC was super goed.
Nu 1.5 jaar met de Renault Scenic maar beduidend slechter wat acc betreft veel ghost breaking en blijft niet mooi tussen de lijnen.
Maar het ergste waren de stoelen,wel electrisch verstelbaar maar zitvlak kan niet kantelen.
En met 60.000 km/j kreeg ik behoorlijk last van deze stoelen,wel een erg mooie auto en eigenlijk groot genoeg voor mij.
Gelukkig kan ik deze doorschuiven en vanaf eind januari over op de EV5,3 weken geleden nog even proef gereden in de luxe uitvoering.
Wel wat stugger dan de Renault maar stoelen zitten prima.
Kon alleen de business nog snel geleverd krijgen waar ik waarschijnlijk alleen de HUD van ga missen tov de gt plus line.
Wel ga ik de 22kw AC lader erg missen, vergelijking met de Enyaq stond ik bijna nooit meer aan een snellader.
Ben momenteel in Australië waar ik er al verschillende heb zien rondrijden, duidelijk wel ander interieur dan de Europese uitvoering uit Korea.

[ Voor 7% gewijzigd door pollekeb op 29-12-2025 07:24 ]

• Aurora
(jarig!)
kw_nl schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:45:
[...]

Type batterij kan een verschil zijn, zoals FJP84 reeds heeft aangegeven, maar ik moest eigenlijk gelijk denken aan Nederland vs Australië. Ik denk dat ze in Australië toch iets anders nadenken over afstanden en bereik :)

• kw_nl
Klopt het dat er geen snelkoppeling is om hulprijdsystemen uit te schakelen? Bijvoorbeeld de melding bij overschrijding maximale snelheid.

• Pilsch
  • Laatst online: 09:16
kw_nl schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:42:
Klopt het dat er geen snelkoppeling is om hulprijdsystemen uit te schakelen? Bijvoorbeeld de melding bij overschrijding maximale snelheid.
Net mijn EV5 ontvangen. 3 sec de volumeknop indrukken en dan zijn de akoestische waarschuwingen uitgeschakeld welke uitgeschakeld mogen worden.

• marcelcee
kw_nl schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:42:
Nee dat klopt niet, ingedrukt houden volumeknop op het stuur voor het systeem dat jij bedoelt. Heb hier eerder een link over gedeeld.

• pollekeb
Aurora schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:39:
[...]

Type batterij kan een verschil zijn, zoals FJP84 reeds heeft aangegeven, maar ik moest eigenlijk gelijk denken aan Nederland vs Australië. Ik denk dat ze in Australië toch iets anders nadenken over afstanden en bereik :)
Het aantal laders in Australië is beduidend lager en afstanden veel groter dan in Nederland.
Dan is een auto die best wat kw per km verbruikt niet praktisch,ziet hier wel veel Tesla's rijden.
Ik ga in ieder geval nooit een Tesla rijden om div redenen.

• Rollo75
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:18
De kogel is door de kerk, vorig weekend een GT Plus line Iceberg Green besteld!

• arjan456
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 10:56
dabonkie schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:00:
Vandaag een ervaring rijker en een illusie armer :)
Om 10:30 uur de auto ophalen, krijg ik te horen dat er "iets" verkeerds is gegaan in de planning. All seasons er niet op, trekhaak nog niet gemonteerd (dat wist ik want dat had ik aangegeven dat dat ook later wel mocht). Maar uiteindelijk hadden ze de auto niet rijklaar gemaakt. Dus konden ze 'm niet meegeven. Verkoper natuurlijk balen en continu aan het nadenken waar dit uberhaupt fout is gegaan. Nu nog een paar dagen wachten maar heb wel een andere EV5 meegekregen. Maar 1e 80 km waren heerlijk. Wat een fijne auto! En de ruimte, man..... dat is echt een verademing O-)
ik rij nu ev6. ik heb vandaag proefrit gedaan met de ev5. toen ik naar de diepte van de kofferbak keek viel mij deze een beetje tegen, zeker gezien, zoals velen zeggen, de grote en ruimte van deze auto. mijn ev6 heeft een diepere kofferbak.maar natuurlijk door zeer schuine daklijn niet erg hoge. dat is 1 van de redenen dat ik nu voor de ev5 wil gaan. nu jij al in bezit bent van de ev5 hoe diep is de kofferbak? rond de 85cm? kan je de achtebank nog wat verschuiven? ander dingentje is misschien van 800V terug naar 400V maar aan de andere kant meeste laad ik thuis op met mijn zonnepanelen. ik heb denk ik gemiddeld 1x per jaar opgeladen langs de weg. lange reizen is met de auto altijd naar schiphol.

• Aurora
(jarig!)
Vandaag proefgereden. Wat mij gelijk opviel is dat de auto nogal zwaar stuurt op lage snelheid. Ik kon niet zo snel ergens een instelling vinden voor het aanpassen van een Drive Mode. Meestal kun je in die hoek instellen hoe zwaar of hoe licht het stuur moet sturen in een bepaalde modus. De dealer had geen flauw benul (want zoals altijd met een nieuwe auto ben jij altijd beter ingelezen dan de verkoper).

Iemand een idee? En ook of een instellingen menu te vinden is voor de camera's, brighness, saturation, etc..?

Ik kon nergens online iets vinden. Is er überhaupt een echt handleidingboekje te vinden (PDF) ipv dat web based handleiding geneuzel?

Momenteel rijd ik een Renault Austral (full hybride) welke ontzettend fijn rijdt, en 500kg lichter, dus misschien is dat het wat betreft sturen. Wel heb ik daaronder 20 inch velgen.

• El_Fregadero
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:31
nu jij al in bezit bent van de ev5 hoe diep is de kofferbak? rond de 85cm? kan je de achtebank nog wat verschuiven?
Ik ben niet in het beIt, maar heb wel proefgereden en heb toen ook de kofferbak opgemeten. Reden daarvan is dat ik nu een stationwagon rijdt (Mazda 6 sportsbreak) en qua liters zou er meer moeten (520 liter in de Mazda vs 566 in de Kia EV5.

Echter als ik de kofferbak meet, lijkt dat niet te kloppen:
  • Lengte: 90cm
  • Breedte: 97cm
  • Hoogte tot bovenkant achterbank: 67cm vanaf de standaard bodem hoogte (volgens mij)
Ik denk dat het aantal liters vooral in de hoogte zit. Daarnaast is de ruimte tussen de achterbank en de voorstoelen ook plat, wat mogelijk ook nog wat opbergruimte kan geven.

De achterbank kan iets rechterop of schuiner gezet worden. Dus dat kan schterbak technisch ook nig wat praktische ruimte opleveren.

Maar al met al herken ik me wel in jouw gevoel dat de achterbak wat klein(er) “voelt”. Dat had ik namelijk ook precies…

Toch vond ik de auto verder heel ruim overkomen en vond ik de auto ook relatief sportief rijden. Dus bij mij staat deze toch wel heel hoog op het lijstje om te gaan leasen via mijn werk…

[ Voor 43% gewijzigd door El_Fregadero op 30-12-2025 22:23 ]

• marcelcee
El_Fregadero schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:09:
[...]

Ik ben niet in het beIt, maar heb wel proefgereden en heb toen ook de kofferbak opgemeten. Reden daarvan is dat ik nu een stationwagon rijdt (Mazda 6 sportsbreak) en qua liters zou er meer moeten (520 liter in de Mazda vs 566 in de Kia EV5.

• Hoogte tot bovenkant achterbank: 67cm vanaf de standaard bodem hoogte (volgens mij)
Ik denk dat het aantal liters vooral in de hoogte zit. Daarnaast is de ruimte tussen de achterbank en de voorstoelen ook plat, wat mogelijk ook nog wat opbergruimte kan geven.

De achterbank kan iets rechterop of schuiner gezet worden. Dus dat kan schterbak technisch ook nig wat praktische ruimte opleveren.

Maar al met al herken ik me wel in jouw gevoel dat de achterbak wat klein(er) “voelt”. Dat had ik namelijk ook precies…

Toch vond ik de auto verder heel ruim overkomen en vond ik de auto ook relatief sportief rijden. Dus bij mij staat deze toch wel heel hoog op het lijstje om te gaan leasen via mijn werk…
Maar als ik jouw meting gebruik kom ik op 584 liter uit. Dus dan zou het toch best kunnen kloppen dat de Kia groter is qua kofferruimte? Of gaat hier ergens nog meer dan 60l vanaf (wat niet uit de meting volgt).

Voor mij is een grote kofferruimte ook een must. Heb wat van die rubber matten in bestelling staan om ook met de bank plat uit de voeten te kunnen.

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
Ik las deze ook gister. Als ik het goed lees is het toch niet meer dan een kleinere batterij versie die er bijkomt?

• pollekeb
EN86 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:33:
[...]

Ik las deze ook gister. Als ik het goed lees is het toch niet meer dan een kleinere batterij versie die er bijkomt?
Vindt de middezit hier in Australië best grappig Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPjjDV9oGEo7NPLucrR_-dNVyR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWTDpivgFbeHyxbb3l1M7CAP.jpg?f=fotoalbum_large

• El_Fregadero
marcelcee schreef op woensdag 31 december 2025 @ 07:12:
[...]

Maar als ik jouw meting gebruik kom ik op 584 liter uit. Dus dan zou het toch best kunnen kloppen dat de Kia groter is qua kofferruimte? Of gaat hier ergens nog meer dan 60l vanaf (wat niet uit de meting volgt).

Voor mij is een grote kofferruimte ook een must. Heb wat van die rubber matten in bestelling staan om ook met de bak plat uit de voeten te kunnen.
Nee het klopt ook wel dat het qua liters groter is. En dat komt met name door het “vierkante” ontwerp, waardoor je vrijwel geen ruimte verliest door een dalende daklijn.

Maar wat ik probeer aan te geven is een onderschrijving van het gevoel dat de kofferbak wat kleiner oogt. Dat gevoel komt voort uit het feit dat de kofferbak minder diep is dan in een stationwagon (mijn Mazda 6 sportsbreak kofferbak is 103cm diep en 101cm breed).

Dus de ruimte zit vooral in de hoogte en niet in de diepte. Als je dan, zoals ik, vaak ook een hond in de kofferbak moet meenemen, verlies je al snel veel ruimte (want de hond kan het maar matig waarderen als er tassen op hem gestapeld worden of als hij op tassen of spullen moet liggen). Maar goed; ik besef me terdege dat dit wel een vrij specifieke afweging is qua kofferbak ;-)

• El_Fregadero
pollekeb schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:22:
[...]

Vindt de middezit hier in Australië best grappig [Afbeelding]
Ja het ziet er grappig en soort van functioneel voordelig uit, maar uit reviews blijkt dat flink tegen te vallen:
  • Er kan niemand op zitten, want geen gordel
  • Opbergmogelijkheden zijn minimaal, alleen een inschuifhoesje voor je telefoon, maar dan raak je je telefoon snel kwijt (je vergeet hem) en tijdens het opladen wordt de telefoon snel (te) warm
  • De stoel schuift bij het in / uitstappen naar achter, maar daarna vaak naar voren voor een goede zitpositie. De middenzit is aan de bestuurdersstoel bevestigd en schuift dus mee, hierdoor raak je snel kwijt wat je in de middenconsole (onderin) hebt liggen, want de middenzit komt daar overheen
Ik denk dan ook niet dat ze de Australische versie hier neer gaan zetten voor een facelift. Wellicht zetten ze de Europese versie in Australie neer, tezamen met enkele andere optimalisaties?

Ik hoorde in diverse reviews dat er hier ook een awd-versie en / of wen “echte” GT-versie gelanceerd zal worden. Wellicht is dat waar in dit bericht naar verwezen wordt?

• FJP84
marcelcee schreef op woensdag 31 december 2025 @ 07:12:
[...]

Voor mij is een grote kofferruimte ook een must. Heb wat van die rubber matten in bestelling staan om ook met de bak plat uit de voeten te kunnen.
Hier is de kofferbak ook een must. Komt doordat ik nu de 585ltr van de Enayq gewend ben. De 566ltr+44ltr frunk (kan toch denk wel een aardige rugzak in) maken totaal 610ltr. Maar op het oog lijkt de kofferruimte in de EV5 kleiner aan, maar dat is vooral de diepte. Met de vloer in hoogste stand, kun ja aan het begin nog best in de breedte wat kwijt (richting de zijkanten - harde kunststof).

Bij de proefrit doe ik dan ook een bagage test 😆. Paar tassen gevuld met dekbedden, twee trollies en zo'n boodschappenkrat. Als dat past komt het wel goed. Zo ga ik ook de Xpeng G6 nog testen die op 571ltr komt maar wel een aflopende daklijn heeft.

• marcelcee
FJP84 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:17:
[...]

Hier is de kofferbak ook een must. Komt doordat ik nu de 585ltr van de Enayq gewend ben. De 566ltr+44ltr frunk (kan toch denk wel een aardige rugzak in) maken totaal 610ltr. Maar op het oog lijkt de kofferruimte in de EV5 kleiner aan, maar dat is vooral de diepte. Met de vloer in hoogste stand, kun ja aan het begin nog best in de breedte wat kwijt (richting de zijkanten - harde kunststof).

Bij de proefrit doe ik dan ook een bagage test 😆. Paar tassen gevuld met dekbedden, twee trollies en zo'n boodschappenkrat. Als dat past komt het wel goed. Zo ga ik ook de Xpeng G6 nog testen die op 571ltr komt maar wel een aflopende daklijn heeft.
Best een goed idee ja, om dat tijdens een proefrit te testen. Ik weet van de ‘gezaghebbende’ banana box test. Moet eens opzoeken of de EV5 al getest is.

Edit: nee, nog niet.
https://www.reddit.com/r/electricvehicles/s/9tDyO02wdJ

• arjan456
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 10:56
[...]
bedankt voor je reactie. met lengte 90cm bedoel je neem ik aan "diepte"? als dat zo is dan is dat voor mij goed genoeg.

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:25
[...]
Het kan toch niet waar zijn dat zo'n grote hoekige auto minder dan 1 meter breedte heeft. Ik heb in mijn Niro kasten van 1 meter breed vervoerd, ruimte tussen de wielkasten was iets van 104 cm.

• El_Fregadero
arjan456 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:51:
[...]

bedankt voor je reactie. met lengte 90cm bedoel je neem ik aan "diepte"? als dat zo is dan is dat voor mij goed genoeg.
Precies ja! 90cm diep en 97cm breed.

• Aurora
(jarig!)
El_Fregadero schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:51:
[...]

Ik denk dan ook niet dat ze de Australische versie hier neer gaan zetten voor een facelift. Wellicht zetten ze de Europese versie in Australie neer, tezamen met enkele andere optimalisaties?
Dat lijkt inderdaad te kloppen volgens het artikel:
Eigenlijk lijkt het er dus meer op dat deze twee markten de andere markten gaan bijbenen, in plaats van dat je nu als Nederlander moet twijfelen of je niet moet wachten op de facelift. Niet schrikken, dus.

• pollekeb
YouTube: Eindelijk getest! Het effect van een warmtepomp in de praktijk
Blijft jammer dat de business uitvoering geen warmtepomp heeft.
Zeker gezien het verbruik zowiezo hoger ligt dan mijn huidige Renault Scenic komt dit er nog bovenop.
Alleen wordt de warmtepomp bij de Scenic volgens mij niet gebruikt voor de accu verwarming.
Dus 2 zaken die ik straks ga missen is 22kw lader en de warmtepomp, misschien ook wel de Google automotive.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste