Vandaag een proefrit gemaakt met de EV5 GT Plusline bij Kia Zeeuw & Zeeuw in Nootdorp.
De auto staat daar buiten voor de dealer en is toegankelijk mochten mensen een kijkje willen nemen.
Overall, best onder de indruk van de auto. Ik rijd momenteel in een Tesla Model Y 2024 (dus geen Juniper).
Mocht trouwens even meekijken op het scherm van de verkoper, er zijn op dit moment 69 Kia GT business editions op zee en 10 (allemaal zwarte) GT Pluslines op zee. Huidige levertijd voor een GT Plusline ~4maanden.
Pluspunten:
+ Vering erg lekker, niet te stijf en niet te soft (geen “deining” gedrag)
+ CarPlay Google Maps navigatie instructies zichtbaar in HUD
+ Erg stil, ook bij 100km/u. Vanaf 110/120km/u begin je de wind wel harder te horen
+ Achteruit rijden is een “zoomend” geluid, gelukkig geen Kia Niro praktijken. De buurvrouw heeft een Kia Niro en de hele straat is s’ochtends wakker als ze weg rijdt
+ Voldoende vermogen, maar het is zeker geen XC40 P8 of Tesla.
+ Veel licht en veel zicht om je heen
+ Grote buitenspiegels, dat is erg fijn voor het overzicht
+ Flinke beenruimte op de achterbank, maar het is geen Zeekr 7X ruimte
+ 230v/16A stopcontact in de achterbak
Minpunten:
-
Motorkap vibreert als je harder dan 100-110km/u rijdt. Dit vind ik erg storend en mogelijk zelfs een dealbreaker! Ik weet dat de Xpeng G9 hier ook last van heeft/had.
- Veel irritante piepjes, hopelijk kunnen deze makkelijk collectief worden uitgezet
- Kia navigatie hopeloos out to date. Stuurde me over een weg die al 1,5 jaar dicht is voor auto’s (fietspad geworden)
- Oplaadpunt aan de voorkant van de auto, dat vind ik minder praktisch. Het liefste parkeer ik altijd achteruit en dan is dit echt minder. Tesla superchargers altijd vooruit inparkeren dan...
- Je kan niet schakelen tussen P en R als de auto nog lichtjes beweegt de andere kant op. Dus schakelen van P naar R als de auto lichtjes naar voren rolt of andersom. Dat is wel fijn en kan wel in een Volvo EX40 en Tesla
- Massagefunctie alleen op bestuurdersstoel en niet bij bijrijder
- Veel plastic. Heel veel plastic
- Scherm is horizontaal en kleiner in vergelijking met andere autos (maar dat kon je van te voren zien op foto’s)
Vragen:
Hoe makkelijk is het uitzetten van allerlei piepjes (max snelheid, attentie op de weg)?
Hoe goed werkt de zelfrijdende functie? Komt dit enigszins in de buurt van Tesla? dit heb ik onvoldoende kunnen testen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[
Voor 53% gewijzigd door
Frietkot op 06-12-2025 21:55
]