Het grote Kia EV5 topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-10 14:26
De Kia EV5 is te bestellen! "De Kia EV5 is er om jouw dagelijks leven beter te maken. De EV5 heeft een ruim en praktisch interieur, perfect voor grote gezinnen. Het dashboard ziet er modern uit en voelt luxe aan, zit vol slimme technologie, en veiligheidssystemen voor tijdens het rijden. De Kia EV5 combineert design met comfort en gebruiksgemak – en laat zien dat Kia auto's maakt met een duidelijk doel." - https://www.kia.com/nl/modellen/ev5/ontdekken/

Modellen
Kia EV5 Air
Kia EV5 GT-Line Business Edition
Kia EV5 Plus
Kia EV5 Plus Advanced
Kia EV5 GT-Line
Kia EV5 GT-PlusLine

Brochure
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWkBFPFDgTbYkyBRSdR9J-GCUlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DWeXA0vrTq6YtvonYwTvGMDo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ToMJ8TmB-YqxU8zooJA5kuH_91Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JaLHdW9nHyGRbGrHN6WmWeGM.png?f=fotoalbum_large

Het doel van dit topic is discussiëren, ervaringen delen, vragen stellen m.b.t. de Kia EV5!

edit: Momenteel overwegend of ik mijn EV6 GT-Line ga vervangen voor een EV5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 20:57
Ik heb ook zeker interesse in de EV5, had Kia gemaild of er nog een actie voor bestaande leaserijders komt (rij nu nog een e-Niro private lease via Kia en moet nog 1 jaar). Zoals ook bij de EV3 was, maar dat gaat volgens de desbetreffende sales medewerker via de dealer..

Maar even afwachten dus. De EV5 GT-line business edition lijkt me wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-10 19:50
Ik heb mijn EV6 inmiddels ingeruild voor de EV5 (business edition).

Ik ben gezwicht voor de nieuwe kleur Gravity Gray!

Ik ben benieuwd wanneer de 1e auto's in de showroom gaan staan, kan ik gelijk een ritje maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-10 14:26
EN86 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:13:
Ik heb mijn EV6 inmiddels ingeruild voor de EV5 (business edition).

Ik ben gezwicht voor de nieuwe kleur Gravity Gray!

Ik ben benieuwd wanneer de 1e auto's in de showroom gaan staan, kan ik gelijk een ritje maken!
Gaaf! Goede kleur inderdaad en top dat ze de bijtelling nog meepakken dit jaar (hopelijk)

• Jago88
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-10 00:51
Ben zelf aan het kijken om deze auto particulier aan te schaffen (inruilprijs kan wellicht aantrekkelijk worden). Ik wilde eigenlijk nooit een auto 'nieuw' kopen maar met de garantie, wellicht aantrekkelijke inruil en acties ('gratis' kleur magma rood) ga ik misschien voor de GT line (plus). Wil toch graag elektrisch en KIA beviel me goed toen ik nog de EV6 reed.

Net een dealer gesproken en hij gaf aan dat vanaf begin november de showroom is gevuld met voornamelijk de business editions (leasemarkt!) en vanaf begin januari aanlevering op gang komt voor de GT line (plus) versies.

• EN86
Jago88 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:59:
Ben zelf aan het kijken om deze auto particulier aan te schaffen (inruilprijs kan wellicht aantrekkelijk worden). Ik wilde eigenlijk nooit een auto 'nieuw' kopen maar met de garantie, wellicht aantrekkelijke inruil en acties ('gratis' kleur magma rood) ga ik misschien voor de GT line (plus). Wil toch graag elektrisch en KIA beviel me goed toen ik nog de EV6 reed.

Net een dealer gesproken en hij gaf aan dat vanaf begin november de showroom is gevuld met voornamelijk de business editions (leasemarkt!) en vanaf begin januari aanlevering op gang komt voor de GT line (plus) versies.
Wat voor auto rijd je nu dan? Business edition is er ook voor de particuliere rijder begreep ik!

Leuke vooruitzichten in ieder geval ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jago88
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-10 00:51
Rijd nu een A6 avant tfsi e55 ‘21. Mis een beetje elektrisch rijden.. Dat klopt! Alleen niet perse de editie waar ik interesse in heb.. mis dan wel wat opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
EN86 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:38:
[...]

Wat voor auto rijd je nu dan? Business edition is er ook voor de particuliere rijder begreep ik!

Leuke vooruitzichten in ieder geval ;)
De Business Edition heeft alleen minder marge voor de dealer. Dus waarschijnlijk geen inruilbonus of gewoon een iets lagere inruilprijs.

Maar ik vind de deal voor de GT-Line Business bij de EV5 wel echt top. Je hebt dan én het panoramadak én de matrix koplampen. Eigenlijk betaal je maar €1500 extra (inruilbonus verrekend) voor de GT-Line Business bij de EV5 tov de EV5 Plus.

Bij de EV4 betaal je eigenlijk €1700 extra voor de GT-Line Business tov de EV4 Plus, maar dan zitten de Matrix lampen en het panoramadak er niet eens bij.

Oei oei oei - wat reken ik me suf de laatste dagen. EV4, EV5 of een 2e hands EV6. Alles zijn + en - punten. Nadeel van uitrekenen in Excel is dat het mezelf ook weer geregeld tegen houdt :).

[ Voor 4% gewijzigd door fredkroket op 19-09-2025 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
fredkroket schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:05:
[...]

De Business Edition heeft alleen minder marge voor de dealer. Dus waarschijnlijk geen inruilbonus of gewoon een iets lagere inruilprijs.

Maar ik vind de deal voor de GT-Line Business bij de EV5 wel echt top. Je hebt dan én het panoramadak én de matrix koplampen. Eigenlijk betaal je maar €1500 extra (inruilbonus verrekend) voor de GT-Line Business bij de EV5 tov de EV5 Plus.

Bij de EV4 betaal je eigenlijk €1700 extra voor de GT-Line Business tov de EV4 Plus, maar dan zitten de Matrix lampen en het panoramadak er niet eens bij.

Oei oei oei - wat reken ik me suf de laatste dagen. EV4, EV5 of een 2e hands EV6. Alles zijn + en - punten. Nadeel van uitrekenen in Excel is dat het mezelf ook weer geregeld tegen houdt :).
Ja leuke hersenspinsels. Ik moet zeggen dat de business edition EV5 inderdaad prima is uitgerust. Ten opzichte van de GT line mis je dan relax- en massage functie en de active sound design. Maar dat is voor mij niet perse noodzakelijk.
Ik denk als je daar naar kijkt een 2e hands EV6 altijd minder is uitgerust tenzij je echt voor de maximale GT gaat...

Ik ben wel benieuwd of de ambient lighting net zoals bij de EV4 is ingericht die is wel tof

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-09 23:06
Heb afgelopen week een testrit gemaakt met de EV3 om mogelijk mijn Volvo XC40 EV in te ruilen. Prima bevallen, maar via de dealer nu ook kennis gemaakt met de EV5. Voor mij een beter alternatief. Gaat mij om levering dit jaar nog om nog een beetje van de lagere bijtelling te genieten, koop de auto zakelijk. De GT-line Business Edition kan dit jaar nog geleverd worden bij een bestelling tot 1 oktober 2025 heb ik begrepen. Vergelijk nu de EV3 GT Plus Line met de EV5 GT line Business Edition en heb voor beide een inruilvoortel ontvangen. Verschillen in uitrusting voor mij zijn vooral de 360 camera en de HK audio die ontbreken op de EV5. Verder een prachtige ruime auto met een ook een prachtige aankoopprijs. Ik lees dat er EV6 rijders zijn onder de 1e geinteresseerden van dit forum. Hebben jullie ervaring met standaard audio systemen van Kia? Ik ben benieuwd naar de kwaliteit hiervan, al zal dit in de EV5 mogelijk toch net weer wat anders zijn.

XC40 EV Pro

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-09 23:06
fredkroket schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:05:
[...]

Ik heb een inruilvoorstel voor de EV3 en de EV5 ontvangen. Bij zakelijke aankoop (niet zijnde een eenmanszaak) gelijke inruil maar inderdaad Eur 2000,- korting op de EV3 GT Plus line en geen korting op de EV5 GT line Business, Bij particuliere aankoop of eenmanszaak Eur 3000,- op dezelfde EV3 en Eur 1500,- op de EV5.

XC40 EV Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EN86
Petzun schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:52:
Heb afgelopen week een testrit gemaakt met de EV3 om mogelijk mijn Volvo XC40 EV in te ruilen. Prima bevallen, maar via de dealer nu ook kennis gemaakt met de EV5. Voor mij een beter alternatief. Gaat mij om levering dit jaar nog om nog een beetje van de lagere bijtelling te genieten, koop de auto zakelijk. De GT-line Business Edition kan dit jaar nog geleverd worden bij een bestelling tot 1 oktober 2025 heb ik begrepen. Vergelijk nu de EV3 GT Plus Line met de EV5 GT line Business Edition en heb voor beide een inruilvoortel ontvangen. Verschillen in uitrusting voor mij zijn vooral de 360 camera en de HK audio die ontbreken op de EV5. Verder een prachtige ruime auto met een ook een prachtige aankoopprijs. Ik lees dat er EV6 rijders zijn onder de 1e geinteresseerden van dit forum. Hebben jullie ervaring met standaard audio systemen van Kia? Ik ben benieuwd naar de kwaliteit hiervan, al zal dit in de EV5 mogelijk toch net weer wat anders zijn.
Nouja, ik moet zeggen dat bij mijn Edition Advanced het geluid, geen HK, echt prima is. Maar ik zou het verschil moeten horen echt...
Ik vind het nu meer dan prima! Maar ja wie ben ik.
Ik weet ook niet zo goed waar het hem dan echt in zit, diepte van het geluid? Scherpte?
Luister met veel plezier naar muziek, niet eens hard nodig ook qua volume

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:23
Ik ben ook aan het kijken naar de EV5 voor zakelijke lease.
Tijdens de EV experience begin deze maand zijn mijn vrouw en ik allebei overtuigd dat dit de nieuwe auto gaat worden!

Ik twijfel alleen nog tussen de GT-Line en de GT-PlusLine.
Het verschil tussen de GT-Line Business Edition en de GT-PlusLine is ongeveer 40-50 euro per maand en dat vind ik een prima bedrag om meer te betalen voor de extra opties.

Tja, keuzes keuzes.... Ik heb in ieder geval nog even want ik mag pas bestellen begin november. (Dat betekent ook dat ik de Business Edition dit jaar niet op tijd op kenteken kan zetten, waardoor deze vanaf volgend jaar onder de 22%-bijtelling valt.)

[ Voor 14% gewijzigd door Nick v D op 21-09-2025 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-10 14:09
Nick v D schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:51:
Ik ben ook aan het kijken naar de EV5 voor zakelijke lease.
Tijdens de EV experience begin deze maand zijn mijn vrouw en ik allebei overtuigd dat dit de nieuwe auto gaat worden!

Ik twijfel alleen nog tussen de GT-Line en de GT-PlusLine.
Het verschil tussen de GT-Line Business Edition en de GT-PlusLine is ongeveer 40-50 euro per maand en dat vind ik een prima bedrag om meer te betalen voor de extra opties.

Tja, keuzes keuzes.... Ik heb in ieder geval nog even want ik mag pas bestellen begin november. (Dat betekent ook dat ik de Business Edition dit jaar niet op tijd op kenteken kan zetten, waardoor deze vanaf volgend jaar onder de 22%-bijtelling valt.)
Geen kans dat ze nog voor het eind van het jaar een voorraad hebben staan in Nederland zodat je nog wel in die 17% valt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wietsem
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-10 16:22
Hier zojuist de EV5 GT Business line besteld in het zwart. Zat er lang op te wachten, heel fijn dat hij nog met 17% dit jaar geleverd gaat worden! Nadien nog een trekhaak erbij regelen, dat was voor nu nog niet mogelijk.

• Nick v D
Roadman schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:49:
[...]

Geen kans dat ze nog voor het eind van het jaar een voorraad hebben staan in Nederland zodat je nog wel in die 17% valt?
Ik heb het inderdaad nagevraagd bij twee KIA-dealers. Zij gaven aan dat je echt heel snel moet bestellen om de auto dit jaar nog geleverd te krijgen. Officieel mag ik pas in november bestellen, en zelfs al zou ik dat proberen te vervroegen, ben je zo weer 1 à 2 weken verder. Daarmee acht ik de kans klein dat levering nog in 2025 lukt.

Daarnaast neig ik zelf toch naar de PlusLine in plaats van de Business, vooral vanwege het premium audiosysteem en de stoelventilatie. De andere extra opties vind ik ook interessant, dus dat maakt de PlusLine voor mij aantrekkelijker. Qua budget is het voor ons privé ook prima haalbaar, want de bijtelling van de huidige auto ligt al dicht bij die van de PlusLine.

Maar goed… uiteindelijk is het natuurlijk een luxeprobleem ;)

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-10 17:12

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Die GT Line Business heeft geen warmtepomp. Wat vinden jullie daar van?

• EN86
beschuit schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:14:
Die GT Line Business heeft geen warmtepomp. Wat vinden jullie daar van?
Ik vind het voor NL begrippen en de ritjes die ik maak geen dikke must. Efficiëntie zit he met name in korte ritten. Ik merk nu niet mega veel verlies als ik wat langer rijd en de auto voorverwarm, dan blijft hij consistent warm erna en verlies ik op een rit van 75 km. misschien 4 à 5 km. range

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:46

JuG

Mijn vorige wagen was een 2022 Hyundai Tucson N-Line Sky HEV en die is in juli jammer genoeg gestolen vanop mijn eigen oprit. Hij is wel teruggevonden in Munchen maar hij was in beslag genomen door de politie. Iemand had de wagen tweedehands aangekocht en wil de wagen zelf ook terug. Kortom: er komt een rechtszaak van tussen de lease en die koper om te bepalen wie de wagen terug krijgt.

Nu na bijna 3 maanden heeft de leasemaatschappij het contract ontbonden, met andere woorden ik mag wat nieuws kiezen. De EV5 GT Line sprong er wel uit qua uitrusting, features, etc. Die past ook net binnen het budget, dus dat zit ook goed. Ik heb wel nog geen EV gehad tot nu toe, ik heb thuis geen laadpaal oid. Wel hebben we hier pakweg 5 snelladers in de buurt binnen een straal van 7min, dus dat valt al goed mee. Ik heb wel begrepen dat de EV5 niet enorm snel zal laden, maar ik gok dat je op 20min wel 50% kan laden, dat lijkt me wel redelijk ok. Na wat twijfelen of ik een EV5 zou nemen of toch maar de meest gestolen wagen in Nederland (RAV4 haha), toch voor de EV5 gekozen. Ooit zal ik toch een EV moeten nemen via mijn werk, dus beter nu dan maar.

De offertes zijn aangevraagd en ik heb wel al vernomen dat het een risicogeval is qua levering in 2025 en dus ook qua bijtelling. Maar zelfs bij 22% bijtelling zou dat even duur uitkomen als mijn vorige wagen. Als het wel meezit, zoveel te beter. Ik heb gekozen voor de Frost Blue kleur :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ht88gc8M0vv5AgpXieXpyoJrROM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yLePwqdv8gVQI4zTeqHsFHUx.png?f=fotoalbum_large

PS: Via de lease kan ik trouwens wel een laadpaal nemen, maar blijkbaar zit ik dan met een eigen bijdrage. Op 4 jaar tijd is die kost echt enorm imo. Ik heb uitgeteld dat ik voor dat geld zelf zonnepanelen en een laadpaal kan laten plaatsen, beetje erover.

[ Voor 19% gewijzigd door JuG op 30-09-2025 18:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JuG

JuG

Net nog bericht gehad dat de wagen nog wat scherper kon qua budget, de offerte is goedgekeurd en de bestelling gaat vandaag nog door. Ze hoopten dat ie dit jaar nog geleverd kon worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
JuG schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:54:
Net nog bericht gehad dat de wagen nog wat scherper kon qua budget, de offerte is goedgekeurd en de bestelling gaat vandaag nog door. Ze hoopten dat ie dit jaar nog geleverd kon worden :)
Ah dan heb je de Businessline besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG

JuG

Nick v D schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:59:
[...]

Ah dan heb je de Businessline besteld?
Nee, ik heb expliciet deze besteld:
Merk: Kia
Type: EV5 160kW/ 81kWh GT-Line
Kleur: Frost Blue Solid
Bekleding: Bekleding, GT-Line design
Modeljaar: 2026
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8p7mkUq5Ytoo829ZfBHvUVL585Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kycsqAWPKhWx6appafHjQuee.png?f=fotoalbum_large

Ik zet het hier maar voor de volledigheid, ik neem aan dat je het zelf al weet, maar dit overzicht is misschien handig voor andere toekomstige eigenaren. De GT Line is op de Plus Advanced gebaseerd, de GT Line Business Edition op de Plus uitvoering. Bij die laatste mis je vooral de warmtepomp, al zal dat voor dagdagelijks gebruik in NL niet extreem veel uitmaken. Echter, wij gaan ook graag op wintersport en dan lijkt het me wel handig dat de range niet dramatisch zakt.

Tegen mij hebben ze trouwens gezegd dat er nog maar een beperkt aantal slots is qua bestellingen via de importeur. Bestellingen die nu nog gebeuren zullen risicogevallen zijn, dus ofwel net nog in 2025 of net in 2026. Zelf kan ik ook nog pech hebben, maar ook geen ramp als het 2026 wordt voor mij, dat zal even duur uitkomen als bij mijn vorige wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
JuG schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:08:
[...]

Nee, ik heb expliciet deze besteld:

[...]

[Afbeelding]

Ik zet het hier maar voor de volledigheid, ik neem aan dat je het zelf al weet, maar dit overzicht is misschien handig voor andere toekomstige eigenaren. De GT Line is op de Plus Advanced gebaseerd, de GT Line Business Edition op de Plus uitvoering. Bij die laatste mis je vooral de warmtepomp, al zal dat voor dagdagelijks gebruik in NL niet extreem veel uitmaken. Echter, wij gaan ook graag op wintersport en dan lijkt het me wel handig dat de range niet dramatisch zakt.

Tegen mij hebben ze trouwens gezegd dat er nog maar een beperkt aantal slots is qua bestellingen via de importeur. Bestellingen die nu nog gebeuren zullen risicogevallen zijn, dus ofwel net nog in 2025 of net in 2026. Zelf kan ik ook nog pech hebben, maar ook geen ramp als het 2026 wordt voor mij, dat zal even duur uitkomen als bij mijn vorige wagen.
Oh, ik had met 2 dealers gesproken en die gaven aan dat enkel 'beperkt' de business line geleverd zou kunnen worden dit jaar. Alle andere versies pas eind Q1 2026. Ik heb nog even zitten twijfelen om dan voor de business te gaan, maar ik zou dan toch wat opties missen.
Ik mag in november officieel een nieuwe uitzoeken en dan ga ik voor de GT-PlusLine (past als het goed is mooi binnen het budget)

Mag ik vragen bij welke dealer jij de auto besteld heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Mja, levering in 2025 of 2026 scheelt EUR1.500 bijtelling per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG

JuG

Nick v D schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:09:
[...]

Oh, ik had met 2 dealers gesproken en die gaven aan dat enkel 'beperkt' de business line geleverd zou kunnen worden dit jaar. Alle andere versies pas eind Q1 2026. Ik heb nog even zitten twijfelen om dan voor de business te gaan, maar ik zou dan toch wat opties missen.
Ik mag in november officieel een nieuwe uitzoeken en dan ga ik voor de GT-PlusLine (past als het goed is mooi binnen het budget)

Dat kan ik nog niet zeggen, de bestelling is doorgezet bij de dealer volgens de lease maar voor de rest nog niks gehoord over welke dealer dat is. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat ze de offerte bij verschillende firma's moeten aanvragen en bij deze was Athlon denk ik de goedkopere. Mijn wagenparkbeheerder zei door dat proces online de status van het order niet 100% kan kloppen, ook al is ie zeker besteld. Dat zou in de komende dagen wel goed moeten komen. Als ik daar nog wat van hoor deze week laat ik je dat weten.

[ Voor 8% gewijzigd door JuG op 01-10-2025 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG

JuG

beschuit schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:04:
Mja, levering in 2025 of 2026 scheelt EUR1.500 bijtelling per jaar.
Netto een groot verschil natuurlijk, maar normaal moest ik nog geen nieuwe wagen bestellen en zat ik sowieso nog met de vorige bijtelling die op het zelfde uitkwam. Dus als het 2025 wordt, zoveel te beter, anders tja. Pech zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:22
Ik heb momenteel een EV3 in bestelling bij de leasemaatschappij, maar ik vind het érg verleidelijk om te kijken of ik die kan wisselen voor een EV5. Ik vind de EV3 nét een tikke klein achterin met mijn (nu toch wel snel groter wordende) kids.

Er is alleen nog verdomde weinig te vinden qua recensies en informatie. Ik snap dat dit heel kort door de bocht is, maar klopt de aanname dat de EV5 feitelijk een grotere EV3 is? (En ja, ik weet dat er verschil zit in range, etc).

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
posttoast schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:46:

Er is alleen nog verdomde weinig te vinden qua recensies en informatie. Ik snap dat dit heel kort door de bocht is, maar klopt de aanname dat de EV5 feitelijk een grotere EV3 is? (En ja, ik weet dat er verschil zit in range, etc).
Ik vind het zelf juist een kleinere EV9…

En qua zitruimte vind ik de EV3 helemaal niet krap achterin, zeker niet voor kids. Maar het zal iets ruimer zijn achterin.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:00:
[...]

Ik vind het zelf juist een kleinere EV9…

En qua zitruimte vind ik de EV3 helemaal niet krap achterin, zeker niet voor kids. Maar het zal iets ruimer zijn achterin.
Ja maar mijn dochter is inmiddels 1.74 en nog hard aan het groeien, mijn zoon gaat er ook achteraan. Nu is het nog prima te doen, maar het leasecontract is wel 5 jaar… dus zeker met vakanties in het achterhoofd vind ik het wel een fijn idee.

Kun je mij uitleggen wat het verschil is tussen een grote EV3 en een kleine EV9? Ik merk dat ik het behoorlijk abstract vind allemaal :D

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
posttoast schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:04:
[...]

Ja maar mijn dochter is inmiddels 1.74 en nog hard aan het groeien, mijn zoon gaat er ook achteraan. Nu is het nog prima te doen, maar het leasecontract is wel 5 jaar… dus zeker met vakanties in het achterhoofd vind ik het wel een fijn idee.

Kun je mij uitleggen wat het verschil is tussen een grote EV3 en een kleine EV9? Ik merk dat ik het behoorlijk abstract vind allemaal :D
Haha, met dat laatste hebben het meer over het uiterlijk van de EV5, die lijkt in mijn optiek meer op een EV9 die gekrompen is.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
THE_BASE schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:19:
[...]

Haha, met dat laatste hebben het meer over het uiterlijk van de EV5, die lijkt in mijn optiek meer op een EV9 die gekrompen is.
Ha, ok, ja dan snap ik je (en daar kan ik me wel in vinden ook) :D

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijavanerp
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-10 10:23
posttoast schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:59:
[...]

Ha, ok, ja dan snap ik je (en daar kan ik me wel in vinden ook) :D
Ben naar de Experience geweest, de EV5 heeft echt veel beenruimte achterin, wellicht dat hij daarin wel een verschil zit met de EV3....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
De EV5 is inderdaad enorm ruim achterin. Hij zal verwacht ik qua recensies niet baanbrekend zijn qua 'nieuwe' technologie. Maar is dat noodzaak? Range is gewoon prima voor NL begrippen en met een grotere batterij moet je ook weer langer laden. Ikzelf laad altijd thuis dus dikke prima zo. Het zal vooral qua ruimte en in de basis gewoon een prima auto zijn! Uiterlijk is smaak, maar ik vind deze wel echt goed gelukt, vooral de strakke lijnen!

Ik hoop hem snel te kunnen begroeten in de showroom. Bij de expierence was ie ook nog niet helemaal af, productiemodel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick v D
posttoast schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:46:
Ik heb momenteel een EV3 in bestelling bij de leasemaatschappij, maar ik vind het érg verleidelijk om te kijken of ik die kan wisselen voor een EV5. Ik vind de EV3 nét een tikke klein achterin met mijn (nu toch wel snel groter wordende) kids.

Op YouTube kun je al verschillende filmpjes vinden over de EV5 die en goed beeld geven van de ruimte, bij deze (als ik me goed herinner) geven de reviewers ook aan hoe lang ze zijn:

YouTube: Kia EV5 | IN-DEPTH TOUR

YouTube: NEW Kia EV5 revealed! – the BEST electric SUV? | What Car?

Ik ben bij zowel de EV3 als de EV5 experience geweest. Ik heb het niet opgemeten maar de EV5 (voelt) ruimer achterin en heeft een grotere bagageruimte.

Ik ben 1,87cm en kan in de EV3 net zitten, bij de EV5 had ik iets meer ruimte tussen mijn knieën en de stoelen. En ik had de bestuurdersstoel op de juiste rijpositie gezet alvorens ik achterin ben gaan zitten.
Als ik moet schatten heb je ongeveer 10cm meer beenruimte.

Het verschil tussen de EV3 qua lengte en wielbasis kan (lees kan, want ik ben niet 100% zeker) ook aangeven dat de achterbank iets meer naar achteren zit.

EV3
Lengte: 4,31 meter
Wielbasis: 2,68 meter

EV5:
Lengte: 4,61 meter
Wielbasis: 2,75 meter

Ik ga volgende maand een EV5 bestellen (als lease auto), niet alleen voor de ruimte maar ook voor de look. Ik vind de EV5 net wat mooier als de EV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG

JuG

Als ik de EV5 zie en afga op mijn vorige wagen, een Hyundai Tucson uit 2022, dan zijn ze qua grootte zeer vergelijkbaar. Bij Kia zelf kan je dan al snel richting een Sportage kijken qua vergelijkbare grootte.

EV5: 4615 mm lang, 1875 mm breed, en 1715 mm hoog, met een wielbasis van 2750 mm

Tucson: 4500mm lang, 1865 mm breed, en 1650mm hoog, met een wielbasis van 2680 mm

Sportage: 4660mm lang, 1865 mm breed, en 1660mm hoog met een wielbasis van 2755mm.

Dat scheelt in realiteit dus niet zoveel tussen die modellen, al denk ik dat het interieur bij de Tucson achteraan misschien wat kleiner aanvoelt versus de EV5, gezien de kofferruimte daar groter is.

Kofferruimte 566l bij de EV5 versus 616l bij de Tucson versus 587l bij de Sportage.

Ik denk als je dus naar een Sportage of Tucson kijkt qua maat, dat dat vrij goed overeen zal komen. Hier in de straat staat een EV3 en ja die ziet er ook opvallend kleiner uit dan de bovenstaande modellen, meer vergelijkbaar met een Hyundai Kona bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrossYY
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-10 17:15
Wij zijn een proefrit gaan maken in de ev3 en werden toen op de ev5 gewezen. Qua fiscale waarde weinig verschil, maar in het leasebudget verschilt dit met te veel.

Wij overwegen nu dus de EV3 business of een 'kale' EV5 air. EV5 vinden we een stuk mooier en stoerder, maar gaan we luxe opties of gevoel missen in een basic ev5.

Iemand in een soortgelijk dubio met gedachten hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

De kale EV3 air scheelt vrijwel niks met de GT-Line Business Edition.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick v D
CrossYY schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:59:
Wij zijn een proefrit gaan maken in de ev3 en werden toen op de ev5 gewezen. Qua fiscale waarde weinig verschil, maar in het leasebudget verschilt dit met te veel.

Wij overwegen nu dus de EV3 business of een 'kale' EV5 air. EV5 vinden we een stuk mooier en stoerder, maar gaan we luxe opties of gevoel missen in een basic ev5.

Iemand in een soortgelijk dubio met gedachten hierover?
Ik zie weinig verschil qua opties tussen de EV3 business en de EV5 air
De EV3 business is wel een GT-Line.

Volgens mij heeft de EV5 air nog net wat ander extra's, maar dat kun je in de prijslijst ook nog wel vinden:
- EV3 business prijslijst
- EV5 prijslijst

Hier een tabel van de EV3 business ten opzichte van de EV5 (Ik heb niet het vergelijk andersom gemaakt, dus om te zien wat de EV5 extra heeft zul je zelf even de prijslijsten langs elkaar moeten leggen.

(Pardon de typo's, AI heeft de tabel gemaakt aan de hand van een screenshot van een Excel tabel)
KenmerkenEV3 BusinessEV5 air
Snelwegassistentie (HDA2.0) inclusief rijstrookwisseling
Autonome noodremassistentie (FCA2.0)
Dodehoekassistentie (BCA)
Kruisen verkeersassistentie achter (RCCA)
Adaptieve cruise control met navigatieondersteuning (NSCC-C)
Autonome rijstrookassistentie (LFA2.0), inclusief hands-on detection
Grootlichtassistent (HBA)
Intelligente snelheidsbordensassistentie (ISLA)
Inzittendenwaarschuwing achterin (ROA)
Noodoproep, Emergency Call (eCall)
Vermoeidheidsassistentie (DAW)
Waarschuwing bij vertrekkende voorligger (LVDA)
Drive mode select
Flippers achter stuurwiel voor regeneratief remmen (one pedal driving)
Parkeersensoren voor en achter
Stoel- en stuurwielverwarming
Buitenspiegel elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en inklapbaar
29” panorama displays
Digitaal cluster, 12,3 inch (panorama display 29,6 inch totaal)
Full map navigate met Kia Connect
Voorbereid voor draadloze Android Auto en Apple CarPlay? (dit staat niet op de prijslijst, maar ik ga er vanuit dit er wel in zit)
OTA, over-the-air updates (tot 2 gratis updates)
Draadloze oplader voor smartphone
Achteruitrijcamera
Digitaal Key 2.0, smartphone in te stellen als sleutel
Smart key, met start-/stopknop
Automatisch dimmende binnenspiegel
Dual Zone Climate Control
Regen- en lichtsensor
LED-koplampen (reflectie) en LED-dagverlichting[green]✓ (in de GT stijl)
LED-achterlichten[green]✓ (in de GT stijl)
Lichtmetalen velgen, 18 inch
19” lichtmetalen GT-Line velgen
Privacy Glass
Flush portiergrepen (niet - auto)
Flush portiergrepen (auto)
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel
Lendensteunverstelling bestuurdersstoel (type Aircell)
Voorstoelen in hoogte verstelbaar
GT-Line interieur en exterieur details
Vegan lederen stoelbekleding 'GT-Line'
GT-Line 3-spaks stuurwiel met lederlook afwerking
Aluminium pedalen
Ambient lighting
Batterijverwarming en batterij preconditioning
Mobiliteitskit
Laadkabel type 2 voor publiek laden (5 meter)**? (Ik weet niet of die bij de Air erbij geleverd gaat worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG

JuG

Nick v D schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:09:
[...]

Ondertussen heb ik de definitieve bestelbevestiging gekregen, de auto is bij Content Autogroep Eindhoven besteld. Wel ook minder nieuws, de verwachte leverdatum is bijgesteld naar 13/02/2026. Ik had het ook al wel een beetje verwacht, al blijft het gek dat ik een week geleden nog te horen kreeg dat ie waarschijnlijk dit jaar nog geleverd zou worden.

In ieder geval, ik hoop dat ik niet zolang moet wachten als bij mijn Tucson enkele jaren geleden. Dat was net geen jaar wachttijd, dat liever niet meer.

[ Voor 15% gewijzigd door JuG op 05-10-2025 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
JuG schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:53:
[...]

Ondertussen heb ik de definitieve bestelbevestiging gekregen, de auto is bij Content Autogroep Eindhoven besteld. Wel ook minder nieuws, de verwachte leverdatum is bijgesteld naar 13/02/2026. Ik had het ook al wel een beetje verwacht, al blijft het gek dat ik een week geleden nog te horen kreeg dat ie waarschijnlijk dit jaar nog geleverd zou worden.

In ieder geval, ik hoop dat ik niet zolang moet wachten als bij mijn Tucson enkele jaren geleden. Dat was net geen jaar wachttijd, dat liever niet meer.
Ah ja, dat was inderdaad te verwachten maar toch niet leuk. Zeker niet voor de bijtelling.

Ik kan niet wachten om ook te gaan bestellen, nog 4-5 weken wachten. Ik hoop dat ik dan ook nog bij de eerste levering (Q1 ‘26) zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG

JuG

Nick v D schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 23:26:
[...]

Ah ja, dat was inderdaad te verwachten maar toch niet leuk. Zeker niet voor de bijtelling.

Ik kan niet wachten om ook te gaan bestellen, nog 4-5 weken wachten. Ik hoop dat ik dan ook nog bij de eerste levering (Q1 ‘26) zit.
Waarom moet je nog wachten eigenlijk? Ik neem aan dat je ook een wagenparkbeheerder hebt, misschien kan het geen kwaad om eens te mailen met die persoon en te vragen of het nu al kan. Bij mij hadden ze een beetje medelijden omdat de wagen gestolen was, dat hielp :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick v D
JuG schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:41:
[...]

Waarom moet je nog wachten eigenlijk? Ik neem aan dat je ook een wagenparkbeheerder hebt, misschien kan het geen kwaad om eens te mailen met die persoon en te vragen of het nu al kan. Bij mij hadden ze een beetje medelijden omdat de wagen gestolen was, dat hielp :P
Ik ben op 1 mei bij dit bedrijf begonnen. Volgens het protocol start je dan eerst in een huurauto. Als alles goed gaat, mag je na een half jaar in dienst een eigen auto bestellen. Dat is dus 1 november.

Ik kan er natuurlijk wel één mailtje aan wagen (pun intended) om te vragen of ik iets eerder mag bestellen, zodat ik nog mee kan met de Q1-levering. Dat zou het bedrijf ook huurkosten schelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG

JuG

Nick v D schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:57:
[...]

Ik ben op 1 mei bij dit bedrijf begonnen. Volgens het protocol start je dan eerst in een huurauto. Als alles goed gaat, mag je na een half jaar in dienst een eigen auto bestellen. Dat is dus 1 november.

Ik kan er natuurlijk wel één mailtje aan wagen (pun intended) om te vragen of ik iets eerder mag bestellen, zodat ik nog mee kan met de Q1-levering. Dat zou het bedrijf ook huurkosten schelen
Dat zou ik zeker doen. Dat doet me denken aan de tijd dat ik als junior software dev begon bij mijn werkgever. Er was destijds ook zo'n inloopperiode, maar na enkele maanden bleek er een groepsdeal te zijn opgezet door het wagenpark met Mercedes. Wij hebben ook gevraagd of we mee mochten in die deal, op die manier konden we toen een CLA als wagen krijgen, wat veel beter was dan we normaal via ons leasebudget konden krijgen destijds. Dat mocht ook, dus soms moet je je kans wagen :)

[ Voor 3% gewijzigd door JuG op 06-10-2025 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
Begreep van de dealer dat de EV5 pas zo half december in de showroom gaat staan. Ben benieuwd of de geplande business editions het dan daadwerkelijk ook nog gaan redden in december of dat het ook het nieuwe jaar wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG

JuG

EN86 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:31:
Begreep van de dealer dat de EV5 pas zo half december in de showroom gaat staan. Ben benieuwd of de geplande business editions het dan daadwerkelijk ook nog gaan redden in december of dat het ook het nieuwe jaar wordt...
Ik kan je alvast zeggen dat dealers je graag dingen wijsmaken zodat de deal doorgaat, wat nadien gebeurt, daar excuseren ze zich later wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Ik heb destijd bij de Outlander in het contract gezet dat wanneer de auto niet in 2013 (?) geleverd werd ik van de aankoop af kon zien. En zo is het ook gegaan.

Zaterdag kijken naar de EV5, en als ik hem wil, levering in 2025, anders gaat koop niet door. Willen ze dat niet in contract dan laat ik het ook gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick v D
EN86 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:31:
Ik vraag het me ook af. Kia zelf geeft geen indicatie aan op de website.
Het zijn de dealers die zeggen dat het nog dit jaar geleverd kan worden, maar het blijkt toch dat dat niet gaat lukken. De dealer waar ik mee gesproken had gaf overigens aan dat enkel de Business line dit jaar nog geleverd zou worden. Maar dat schijnt nu dus toch ook niet zo te zijn.
beschuit schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:05:
Ik heb destijd bij de Outlander in het contract gezet dat wanneer de auto niet in 2013 (?) geleverd werd ik van de aankoop af kon zien. En zo is het ook gegaan.

Zaterdag kijken naar de EV5, en als ik hem wil, levering in 2025, anders gaat koop niet door. Willen ze dat niet in contract dan laat ik het ook gaan.
Ik ben benieuwd, ik weet niet voor welke uitvoering je wilt gaan, maar de kans dat de EV5 dit jaar nog geleverd gaat worden lijkt mij erg klein geworden.

[ Voor 29% gewijzigd door Nick v D op 08-10-2025 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01:45
In mijn ogen is dit de mooiste uit de EV-reeks van KIA. Jammer vind ik wel dat de achterlichten geen doorlopend geheel vormen. Dat had perfect bij dit model gepast - ze zijn al zo breed dat een volledige lichtbalk juist een mooie, samenhangende uitstraling had gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG

JuG

DeJurist schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 23:58:
In mijn ogen is dit de mooiste uit de EV-reeks van KIA. Jammer vind ik wel dat de achterlichten geen doorlopend geheel vormen. Dat had perfect bij dit model gepast - ze zijn al zo breed dat een volledige lichtbalk juist een mooie, samenhangende uitstraling had gegeven.
Ik snap je, al ben ik wel een beetje over die lichtbalk trend heen. Bijna iedere nieuwe auto heeft het tegenwoordig, alles lijkt op mekaar, iedereen kopieert mekaar. Ik vind het bij de EV5 dus wel leuk dat ze net niet gedaan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EN86
JuG schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 07:40:
[...]

Ik snap je, al ben ik wel een beetje over die lichtbalk trend heen. Bijna iedere nieuwe auto heeft het tegenwoordig, alles lijkt op mekaar, iedereen kopieert mekaar. Ik vind het bij de EV5 dus wel leuk dat ze net niet gedaan hebben.
Ik moet zeggen dat ik dit juist ook wel scherp vind in plaats van de doorlopende lijn.

Nou ben benieuwd wat het gaat doen dan met de levertijd, afwachten en fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
EN86 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:23:
[...]

Ik moet zeggen dat ik dit juist ook wel scherp vind in plaats van de doorlopende lijn.

Nou ben benieuwd wat het gaat doen dan met de levertijd, afwachten en fingers crossed.
Vandaag mijn dealer nog op de lijn gehad. Chassisnummer is er, auto is dus gebouwd. Hij gaf aan dat als het een beetje meezit hij volgende week op de boot gaat!

Blijft leuk, ergens naar toe leven. Geduld is echter niet mijn sterkste punt 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Spannend! De GT Business? En welke kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
beschuit schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:35:
Spannend! De GT Business? En welke kleur?
Yes, inderdaad de GT Business. Die is qua specs voor mij echt dikke prima. T.o.v. de normale GT-line mis je dan alleen de massage functie, stoelventilatie en active sound design...vind ik niet zo boeiend.

Ik heb gekozen voor de nieuwe kleur Gravity Gray, dan komen de zwarte elementen er beter uit vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Ja, ik vind de specs ook prima verder. Helaas niet heel veel keuze qua kleur, ik twijfel tussen de Gravity Gray en Snow Pearl White. Iceberg Green ook mooi, maar nu niet te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG

JuG

EN86 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:44:
[...]

Yes, inderdaad de GT Business. Die is qua specs voor mij echt dikke prima. T.o.v. de normale GT-line mis je dan alleen de massage functie, stoelventilatie en active sound design...vind ik niet zo boeiend.

Ik heb gekozen voor de nieuwe kleur Gravity Gray, dan komen de zwarte elementen er beter uit vind ik.
Hier viel de GT Business vrijwel meteen af door de warmtepomp die er niet bij zit. Als je bv enkel woon-werkverkeer doet zal dat niet zoveel uitmaken, maar als je bv graag op wintersport gaat is het een groot gemis denk ik. De andere dingen zijn niet zo spannend, al was de stoelventilatie in mijn Tucson voor de zomer echt een voltreffer, zou ik niet meer willen missen.

[ Voor 4% gewijzigd door JuG op 10-10-2025 18:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
JuG schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:29:
[...]

Hier viel de GT Business vrijwel meteen af door de warmtepomp die er niet bij zit. Als je bv enkel woon-werkverkeer doet zal dat niet zoveel uitmaken, maar als je bv graag op wintersport gaat is het een groot gemis denk ik. De andere dingen zijn niet zo spannend, al was de stoelventilatie in mijn Tucson voor de zomer echt een voltreffer, zou ik niet meer willen missen.
Dat valt ook wel weer heel erg mee. Rij al 6 jaar EV zonder warmtepomp; jaarlijks wintersport.
Heb dat ding nooit gemist, eerlijk gezegd.

Wie weet dat ik jaarlijks een uur laadtijd had kunnen besparen....Non issue wat mij betreft

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EN86
YouTube: Kia EV5 Review | Interieur, Exterieur & Prestaties | Hedin Automotive

Zag net dit filmpje. De Plus Advanced uitvoering dus. Toch wel wat minder fraai als de GT versies, met name de reflectie verlichting. Vind die bollen een stuk minder 'agressief/boos' ogen als bij de anderen. Daar vind ik het juist een scherp gezicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Zo, net terug van de Kooijman EV Dag Exclusief, ik heb hem gekocht, levering in 2025, anders mogelijkheid tot annuleren. Het is de zwarte geworden, andere kleuren gingen kennelijk dit jaar niet lukken en prima verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMoMAn8wnI_JogC-2iXD3iZ10bA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKUC88eVAzDLb0UywX1Hjrcd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG

JuG

beschuit schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:34:
Zo, net terug van de Kooijman EV Dag Exclusief, ik heb hem gekocht, levering in 2025, anders mogelijkheid tot annuleren. Het is de zwarte geworden, andere kleuren gingen kennelijk dit jaar niet lukken en prima verder.

[Afbeelding]
In het zwart staat ie ook wel lekker, maar dat poetsen he 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01:45
beschuit schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:34:

[Afbeelding]
Heb je nog meer foto’s?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Zeker, en mannetje op de achterbank is niet van mij ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMoMAn8wnI_JogC-2iXD3iZ10bA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKUC88eVAzDLb0UywX1Hjrcd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64tcOTKmorD6OQuD5RRoGPxPvi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQFostPEAo5m2REiE6E2XKdC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnNfiVDYKmR9fosOrnScgKVWaZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OnEXcXaLTwsFJlhoxeuU08fb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RebY2885cPnUlJuCv_zm1QBi17M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WnlWreAkSS2mTKZMuBZB5bgO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEZ8zUKxlsoF5f6RezkLLPD74ms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBNBagG4AZucCY0JpZLd8Mmj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fR-qxMKwGyjG1ffjzyO7mr-zAe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fLEJm7wZvG8Af8rVMpASbV6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxsO1yHQGw0mwQnI1L6nzqf17Mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4q0wWQr4s0ZyYRSAo3ZBe8V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door beschuit op 12-10-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Laatst online: 18-10 16:47

Greyfox

MSX rulez

Ik ben op dezelfde dag geweest, leuk om de EV5 in het echt te zien, mooie bak en potentieel de opvolger van mijn eNiro.
Wat me wel opviel en wat ik niet begrijp is dat het dashboard/display achter het stuur doorloopt.
Daar wordt climate control info op getoond, maar dat valt half weg achter het stuur. :F
Ook ben ik niet echt enthousiast over de laadsnelheid (of eigenlijk de laadcurve).
Gecombineerd met de levertijd die niet meer in 2025 kan plaatsvinden, heb ik mijn bedenktijd even wat opgerekt.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG

JuG

Greyfox schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:39:
[...]

Ik ben op dezelfde dag geweest, leuk om de EV5 in het echt te zien, mooie bak en potentieel de opvolger van mijn eNiro.
Wat me wel opviel en wat ik niet begrijp is dat het dashboard/display achter het stuur doorloopt.
Daar wordt climate control info op getoond, maar dat valt half weg achter het stuur. :F
Ook ben ik niet echt enthousiast over de laadsnelheid (of eigenlijk de laadcurve).
Gecombineerd met de levertijd die niet meer in 2025 kan plaatsvinden, heb ik mijn bedenktijd even wat opgerekt.
Die climate control info viel me ook al op, gelukkig gebruik je dat niet zo vaak denk ik. Belangrijker vond ik dat temperatuur en ventilatiesterkte zelf nog via de knoppen kan, dat schermpje lijkt me dan alleen nodig als je eens van ventilatiestand wil wisselen oid. Maar in een ideale wereld hadden ze het nog wat breder gemaakt maar dan had je natuurlijk een zwart gedeelte en dat vonden ze waarschijnlijk maar niets.

Bij de EV3, die ook op 400V zit met hetzelfde batterijpakket, is de laadcurve juist wel goed dacht ik. Wat viel je hier dan op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
Eerste reviews staan op het net. Toch wel goede recensies tot zover.
Als je reacties leest vinden veel mensen het niks. Toch smaak kwestie?

Ik ben wel benieuwd wat er t.o.v. de pre productie modellen die nu in NL zijn, er nog scherper en mogelijk anders gaan zijn in de definitieve EV5 versies...?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Laatst online: 18-10 16:47

Greyfox

MSX rulez

JuG schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:03:
[...]

Die climate control info viel me ook al op, gelukkig gebruik je dat niet zo vaak denk ik. Belangrijker vond ik dat temperatuur en ventilatiesterkte zelf nog via de knoppen kan, dat schermpje lijkt me dan alleen nodig als je eens van ventilatiestand wil wisselen oid. Maar in een ideale wereld hadden ze het nog wat breder gemaakt maar dan had je natuurlijk een zwart gedeelte en dat vonden ze waarschijnlijk maar niets.

Bij de EV3, die ook op 400V zit met hetzelfde batterijpakket, is de laadcurve juist wel goed dacht ik. Wat viel je hier dan op?
De EV6 laad met 240 kW dus ik had verwacht dat de nieuwe EV5 (=grote auto) minstens op dat niveau zou zitten, maar het is maar een teleurstellende 150 kW.
Ik laad het meeste thuis, dus dan heeft dat niet zo'n impact, maar het heeft negatieve impact op de restwaarde.
En als je dan een keer naar zuid Frankrijk gaat, sta je onnodig lang aan de lader.

Dat gezegd hebbende, de laadcurve is belangrijker dan het piekvermogen.
De EV5 haalt over de hele sessie van 10-80% een gemiddelde van 100 kW.
De EV6 haalt over 10-80% gemiddeld 170 kW.

Wat de EV5 laat zien vind ik eigenlijk te mager voor een nieuw type.

https://evkx.net/models/k...long_range/chargingcurve/
https://evkx.net/models/kia/ev6/ev6_gt/chargingcurve/

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EN86
Greyfox schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:20:
[...]

De EV6 laad met 240 kW dus ik had verwacht dat de nieuwe EV5 (=grote auto) minstens op dat niveau zou zitten, maar het is maar een teleurstellende 150 kW.
Ik laad het meeste thuis, dus dan heeft dat niet zo'n impact, maar het heeft negatieve impact op de restwaarde.
En als je dan een keer naar zuid Frankrijk gaat, sta je onnodig lang aan de lader.

Ik ben van de zomer met m'n EV6 naar Zuid-Frankrijk gereden. Dan is het stiekem overal best wel druk en met 3 kleine kinderen had ik eerder 'de irritatie' dat het te snel ging. Klinkt raar, ik weet het maar er staan dan mensen te wachten en voel je je opgejaagd. Je hebt tenslotte vakantie, doe lekker rustig aan. Wat scheelt het uiteindelijk? 5-8 minuten? En met 3 kids maakt dat echt niks uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Ik kom van een Ioniq 6, en ja, dat rappe laden is heerlijk. Maar die 10 minuten maken me niet zo veel uit, ik ga overstappen omdat ik hem toch wat bruter vind. Lekker hoog, bak ruimte, stoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG

JuG

Greyfox schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:20:
[...]

Dat wist je op voorhand toch al ongeveer? Die 400V er in stoppen doen ze uiteraard om de prijs te drukken en vooraleer ik de wagen bestelde wist ik dat 10-80% laden niet op 20min kon oid maar wel op circa 30min. Als ze deze wagen op 800V hadden gezet, dan was de prijs van het instapmodel al te hoog voor velen of viel ie qua lease budget voor de grote middenmoot al uit de boot.

Zelf heb ik de wagen als lease via het werk en de restwaarde maakt me dus niets uit. Ik wou een wagen vergelijkbaar met mijn Hyundai Tucson N-Line Sky voordien en die heb ik met de EV5 GT-Line wel gevonden lijkt me. Ik ga thuis eigenlijk nooit laden, een laadpaal via de lease was gortig duur imo. Ik zal het laden vooral op het werk doen, bij mijn vrouw op het werk als zij de wagen mee heeft of in een ander geval bij de Tesla Supercharger hier in de buurt. Op vakantie rij ik zelf nooit meer dan 2-3u aan een stuk, we zijn altijd onderweg met kinderen en even 30min aan de kant om te plassen, wat te eten, etc. Dat is zo om en dat doen we met een ICE-wagen ook al zo.

Sneller is altijd leuker, maar bij de EV5 zou ik dan persoonlijk meer kritiek hebben op de 0-100 acceleratie ipv de laadsnelheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JuG

JuG

Volgende week ga ik eens langs bij het Preview event in Roermond, al is het maar om hem eens te voelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EN86
JuG schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:41:
Volgende week ga ik eens langs bij het Preview event in Roermond, al is het maar om hem eens te voelen :)
In Breda is ie volgende week ook weer te spotten, ga ik ook nog maar even kijken met mijn zoontje, die is nogal nieuwsgierig!
Pagina: 1