Tnx! Vooral de bang voor buck van de KIA spreekt me aan, zal een stuk gunstiger qua lease zijn. Keuze gaat nog lastig wordenJuG schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:36:
[...]
Dat kan wel maar dat moet je via de dealer als accessoire laten installeren, er is iemand hier die er eentje in bestelling heeft staan met trekhaak. Kost 1250 euro, staat hier enkele posts naar boven. Al zal een elektrische trekhaak mss wat duurder zijn, geen idee wat voor trekhaak je voor 1250 krijgt.
Verder een leuk rijtje aan mogelijke auto's, zelf had ik de Xpeng G6 en Zeekr 7x ook op het lijstje staan, maar ik kon ze niet kiezen in mijn fleet tool. Qua budget zou dat nog wel gelukt zijn als ik zelf offertes had opgevraagd, maar ik vond de EV5 er wel uit springen qua bang for buck, dus ik heb het zo gelaten.
Ik heb vorige woensdag de EV5 bekeken in Roermond en de multimedia viel me meteen op, die liep veel sneller en smooth in vergelijking met de vorige wagens waar ik in gereden heb (Hyundai Tucson, Kia Ceed SW, BMW X1, Nissan Is). Allemaal waren die qua UI een pak trager, dat vond ik bij de EV5 dus heel goed meevallen.
De Chinese merken zijn natuurlijk ook interessant qua lease, je krijgt vaak meestal heel veel wagen voor je budget. Maar ze hebben ook hun nadelen, zeker als je de topics er hier op nagaat op tweakers. Dan kom je regelmatig rare dingen tegen zoals software die het niet goed doet, snelladen dat je alarm laat afgaan, veel trillingen in het onderstel, etc.FJP84 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:50:
[...]
Tnx! Vooral de bang voor buck van de KIA spreekt me aan, zal een stuk gunstiger qua lease zijn. Keuze gaat nog lastig worden
Bij de EV5 zal het mss niet zo cutting edge zijn als sommige anderen, maar ik denk dat je er wel vanop aan kan dat het er allemaal op zit, werkt, stabiel is en goed afgesteld is. Die laatste twee dingen kunnen bij de Chinezen soms tegenvallen.
[ Voor 5% gewijzigd door JuG op 25-10-2025 22:07 ]
Bedankt voor de tip. Het is niet al te ver rijden voor mij dus ga zometeen eens kijken. En mogelijk ook bestellen. Eens kijken wat er van dat ‘inruilvoordeel’ overblijft (vaak sigaar uit eigen doos).JuG schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:00:
[...]
Ik vond het ruim zitten, ruimer dan een Hyundai Tucson zoals ik al aangaf. Maarja, een Model Y is op zich al niet klein, dus of ie breder zal zijn, moeilijk in te schatten zo. Ik zou gewoon op zoek gaan naar een dealer waar ie staat. Als je natuurlijk echt zeker wil zijn, ga dan voor zijn grote broer de EV9
Geen idee waar je woont, maar dit weekend kan je de EV5 bv bekijken in Venlo. Dat is misschien interessant om te even te doen.
https://www.facebook.com/...clusief/1339840941265333/
Ja, dealers he. Je bent altijd de enige die zo'n goede prijs, actie of voordeel krijgt. En als je dat niet gelooft, maken ze wel wat anders wijs 😛marcelcee schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:02:
[...]
Bedankt voor de tip. Het is niet al te ver rijden voor mij dus ga zometeen eens kijken. En mogelijk ook bestellen. Eens kijken wat er van dat ‘inruilvoordeel’ overblijft (vaak sigaar uit eigen doos).
De plus-advance besteld. Geen auto ingeruild, toch gebruik kunnen maken van de extra inruilpremie. Wordt in februari geleverd. En paar honderd euro van de trekhaak af. Dat was het ook wel.JuG schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:26:
[...]
Ja, dealers he. Je bent altijd de enige die zo'n goede prijs, actie of voordeel krijgt. En als je dat niet gelooft, maken ze wel wat anders wijs 😛
Netjes, die versie is ook degene waar ik inzat bij de dealer en die heeft eigenlijk alles wat je wil. Zelf heb ik de GT Line besteld omdat het in het lease budget pastte, maar daar zit eigenlijk niks essentieel bij.marcelcee schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:11:
[...]
De plus-advance besteld. Geen auto ingeruild, toch gebruik kunnen maken van de extra inruilpremie. Wordt in februari geleverd. En paar honderd euro van de trekhaak af. Dat was het ook wel.
De leverdatum die ik doorkreeg is 13/02 en ik heb op 03/10 besteld, we zullen zien of ze het halen
Ok, dan heb ik waarschijnlijk nog wat langer de tijd om een laadpaal te laten plaatsen.JuG schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:40:
[...]
Netjes, die versie is ook degene waar ik inzat bij de dealer en die heeft eigenlijk alles wat je wil. Zelf heb ik de GT Line besteld omdat het in het lease budget pastte, maar daar zit eigenlijk niks essentieel bij.
De leverdatum die ik doorkreeg is 13/02 en ik heb op 03/10 besteld, we zullen zien of ze het halen
Ik heb gewoon gekocht. Vond het alleen jammer dat je niet de 360 graden camera los kunt bestellen. Maarja, je kunt niet alles hebben.
Was ook voor een id7 tourer aan het kijken. Wilde Kia ook eens proberen met de goede verhalen over (gebrek aan) accudegradatie en de 10 jaar garantie.
Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat de levertijd een maand of 4 zal zijn, maar dat kan ook gewoon een briefing zijn van de importeur naar de dealers toe. Ik heb uit het verleden geleerd om me er niet op vast te pinnen, de eerste leverdatum wordt imo bijna nooit gehaald. Bij mijn vorige wagen heb ik bijna een jaar moeten wachten nadat de eerste leverdatum 10 weken na bestelling lagmarcelcee schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:49:
[...]
Ok, dan heb ik waarschijnlijk nog wat langer de tijd om een laadpaal te laten plaatsen.
Ik heb gewoon gekocht. Vond het alleen jammer dat je niet de 360 graden camera los kunt bestellen. Maarja, je kunt niet alles hebben.
Was ook voor een id7 tourer aan het kijken. Wilde Kia ook eens proberen met de goede verhalen over (gebrek aan) accudegeneratie en de 10 jaar garantie.
Persoonlijk kan ik niet klagen over Kia / Hyundai, doorheen de jaren heb ik toch al een stuk of 4 auto's van de groep gereden. Meestal werkt alles zoals je verwacht en ze besteden genoeg aandacht aan dingen zoals gebruiksgemak. De afstelling van bv rijhulpsystemen, plaatsen van knoppen, etc. Het is altijd een beetje middle of the road, het irriteert bijna niet en het is heel consistent.
Gister de dealer nog even gesproken en mijn EV5 staat op aankomst 30-12 in de haven.
Wordt dus een registratie in het nieuwe jaar. Gaat om de business edition dus ik verwacht niet dat er ergens nog dit jaar EV5's geleverd gaan worden. Geduld dus, ik ben benieuwd wanneer je het kan zien dat ie daadwerkelijk onderweg is op de boot, had je voorheen volgens mij ook websites van (...)
Wordt dus een registratie in het nieuwe jaar. Gaat om de business edition dus ik verwacht niet dat er ergens nog dit jaar EV5's geleverd gaan worden. Geduld dus, ik ben benieuwd wanneer je het kan zien dat ie daadwerkelijk onderweg is op de boot, had je voorheen volgens mij ook websites van (...)
Dat was wel te verwachten denk ik, levering voor het einde van het jaar ging sowieso krap worden. Zelf geloofde ik daar eigenlijk op geen enkel moment in. Ik vind er ook vaak ook wat van dat ze je dat allemaal garanderen en beloven, terwijl het in de meeste gevallen niet behaald wordt. Het is gewoon marketing imo, excuses volgen later wel lol.EN86 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:07:
Gister de dealer nog even gesproken en mijn EV5 staat op aankomst 30-12 in de haven.
Je kan via Eukor zien welke boten vertrekken vanuit Pyeongtaek: https://www.eukor.com/schedule-search
DIt zijn de boten die aankomen in Antwerpen en Rotterdam:
/f/image/AjzfIlBW8aFHMjll54daESTX.png?f=fotoalbum_large)
Je ziet dat er om de 5-6-7 dagen een schip vertrekt, maar veel meer kan je daar niet uit opmaken denk ik.
Wel kan je de realtime info van een schip ook opzoeken via https://www.vesselfinder.com/
Dan kan je zien waar ie zit.
[ Voor 9% gewijzigd door JuG op 28-10-2025 10:39 ]
Hierperdepiep hoera, EV5 GT Plusline Magma Red besteld vanmiddag. Geleverd na afloop van ons EV6 PL-contract eind maart 2026. Duuuurt laaaaang.FirePuma142 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:47:
[...]
Het is een private lease, dus inruil zal me een worst zijn. Dat wordt de EV5 ook, als we het doen. We kijken naar de GT Plusline.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Hier vandaag eens wezen checken bij Kia, moest er toch zijn. Ik vind het dus geen verschil qua afwerking met een EV3 en juist dat stof daarin maakt het luxueuzer, ook vond ik de led verlichting in de deur die doorloopt vanaf het dashboard echt teveel van het goede. Maar smaken verschillen gelukkig.EN86 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:22:
[...]
Uit nieuwsgierigheid, je geeft aan de EV3 qua interieur een klasse lager te vinden. Wat maakt dan specifiek voor jou, qua details, dat dan de EV5 'luxuezer' aan doet/voelt?
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Ja dat is dan inderdaad smaak. Ik vind juist dat stof in de EV3 niet luxueus aanvoelen, ook qua zicht. Ik vind die LED verlichting juist tof, geeft sfeer. Waan ik me toch een beetje als 'Nightrider', ik geloof, net zoals bij de EV4 (ook bij de EV3?) dat het om dynamische ambient lighting gaat.THE_BASE schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:28:
[...]
Hier vandaag eens wezen checken bij Kia, moest er toch zijn. Ik vind het dus geen verschil qua afwerking met een EV3 en juist dat stof daarin maakt het luxueuzer, ook vond ik de led verlichting in de deur die doorloopt vanaf het dashboard echt teveel van het goede. Maar smaken verschillen gelukkig.
Precies, ik rijd zelf een GT-Line met Dynamic Ambient Lighting. En dat is een toffe gimmick, maar ook niet meer dan dat. Het kan zelfs storen, want het spiegelt 's avonds enorm in de zijruiten en zijspiegels.EN86 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:42:
[...]
Ja dat is dan inderdaad smaak. Ik vind juist dat stof in de EV3 niet luxueus aanvoelen, ook qua zicht. Ik vind die LED verlichting juist tof, geeft sfeer. Waan ik me toch een beetje als 'Nightrider', ik geloof, net zoals bij de EV4 (ook bij de EV3?) dat het om dynamische ambient lighting gaat.
En dat huiskamergevoel met dat stof is mijn smaak, dus wat je zegt: smaken verschillen. Maar ben het er niet mee eens dat de EV5 nou een upgrade is in kwaliteit van het interieur van een EV3 (of EV4).
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Ja dat van die spiegels kan ik me misschien wel voorstellen, ja. Dat ga ik dan nog ervaren. Is het zo dat hij die ambient lighting ook aanpast op basis van muziek/geluiden/bellen inkomende oproepen e.d.? Ik heb daar nog niet echt een scherp beeld bij eerlijk gezegd...het klinkt wel leuk, hahaTHE_BASE schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:46:
[...]
Precies, ik rijd zelf een GT-Line met Dynamic Ambient Lighting. En dat is een toffe gimmick, maar ook niet meer dan dat. Het kan zelfs storen, want het spiegelt 's avonds enorm in de zijruiten en zijspiegels.
En dat huiskamergevoel met dat stof is mijn smaak, dus wat je zegt: smaken verschillen. Maar ben het er niet mee eens dat de EV5 nou een upgrade is in kwaliteit van het interieur van een EV3 (of EV4).
Klopt ook wel wat je zegt, het is geen grote upgrade, blijft allemaal een beetje in dezelfde kwaliteit. Het is inderdaad maar net wat je mooi vindt. Ik rijd nu een EV6 en dat is ook weer anders.
Qua Ambient Lighting: nee, je kunt instellen dat de kleuren het thema van de stand aanhouden (eco, sport, normal, snow of persoonlijk). Daarnaast kun je kiezen om zélf twee kleuren toe te wijzen (voor boven en beneden verschillende kleuren). En de helderheid is in te stellen tussen 0 en 10.EN86 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:19:
[...]
Ja dat van die spiegels kan ik me misschien wel voorstellen, ja. Dat ga ik dan nog ervaren. Is het zo dat hij die ambient lighting ook aanpast op basis van muziek/geluiden/bellen inkomende oproepen e.d.? Ik heb daar nog niet echt een scherp beeld bij eerlijk gezegd...het klinkt wel leuk, haha
Klopt ook wel wat je zegt, het is geen grote upgrade, blijft allemaal een beetje in dezelfde kwaliteit. Het is inderdaad maar net wat je mooi vindt. Ik rijd nu een EV6 en dat is ook weer anders.
Er gingen wel geruchten dat het straks met muziek zou kunnen werken met een betaalde add-on, maar niets meer over gehoord. Weet ook niet of je dat moet willen...
De mijne stond ook op 30-12, maar ik kreeg deze week een nieuwe leverdatum 19-12. Chassisnummer is al bekend, dus geproduceerd. Wordt spannend, maar ik wil 'm dit jaar op kenteken, dat is vereiste dat ik dealer heb gegeven.EN86 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:07:
Bericht van de dealer? Mijn chassisnummer is idd ook bekend. Ja mij maakt het niet zoveel uit. Auto registratie nieuwe jaar is ergens ook fijn. Maar me geduld wordt wel op de proef gesteld...rick352 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:07:
[...]
De mijne stond ook op 30-12, maar ik kreeg deze week een nieuwe leverdatum 19-12. Chassisnummer is al bekend, dus geproduceerd. Wordt spannend, maar ik wil 'm dit jaar op kenteken, dat is vereiste dat ik dealer heb gegeven.
De leverdatum voor mijn GT Line staat op 13/02/2026 en ik heb de wagen op 03/10/2025 besteld. Ik ga er voor mezelf vanuit dat het maart of april wordt (of nog langer). Ik heb nog nooit een nieuwe wagen besteld waarbij de aanvankelijke levertijd werd gerespecteerd, met mijn vorige wagen als uitschieter. Van initieel 3 maanden levertijd met 4 keer uitstellen bijgesteld naar bijna 11 maanden. De dealer geloven doe ik dus niet meer tenzij ze me foto's sturen van de wagen als ze hem effectief binnen hebben.
Ik heb zelfs al verhalen gelezen van mensen die updates kregen, maar 3 maanden na de bestelling kwam de dealer er ineens achter dat de wagen niet eens besteld was. Dan snel snel nog dat order opnieuw doen en tegen de klant zeggen dat het nog wat langer zal duren 😂 Ik denk dat ik hier op tweakers zelfs iemand met een Mercedes in bestelling heb gezien die ze bijna twee jaar aan het lijntje hebben gehouden. Dan wordt je wel een beetje gek denk ik.
Ik heb zelfs al verhalen gelezen van mensen die updates kregen, maar 3 maanden na de bestelling kwam de dealer er ineens achter dat de wagen niet eens besteld was. Dan snel snel nog dat order opnieuw doen en tegen de klant zeggen dat het nog wat langer zal duren 😂 Ik denk dat ik hier op tweakers zelfs iemand met een Mercedes in bestelling heb gezien die ze bijna twee jaar aan het lijntje hebben gehouden. Dan wordt je wel een beetje gek denk ik.
[ Voor 45% gewijzigd door JuG op 02-11-2025 18:39 ]
Krijg je normaal gezien bij Kia ergens in het traject een link om je bestelling te kunnen volgen? Heb nu niks (maar dat is misschien te kort dag) behalve een handtekening onder de koopovk.JuG schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:14:
De leverdatum voor mijn GT Line staat op 13/02/2026 en ik heb de wagen op 03/10/2025 besteld. Ik ga er voor mezelf vanuit dat het maart of april wordt (of nog langer). Ik heb nog nooit een nieuwe wagen besteld waarbij de aanvankelijke levertijd werd gerespecteerd, met mijn vorige wagen als uitschieter. Van initieel 3 maanden levertijd met 4 keer uitstellen bijgesteld naar bijna 11 maanden. De dealer geloven doe ik dus niet meer tenzij ze me foto's sturen van de wagen als ze hem effectief binnen hebben.
Nee, vanuit de fabriek kunnen ze zelfs niets beloven en de levertijden die je van je dealer krijgt zijn altijd maar een voorzichtige indicatie. Het is altijd hopen dat ie het beste met je voor heeft en je niets wijsmaakt om de bestelling binnen te hengelen.marcelcee schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:26:
[...]
Krijg je normaal gezien bij Kia ergens in het traject een link om je bestelling te kunnen volgen? Heb nu niks (maar dat is misschien te kort dag) behalve een handtekening onder de koopovk.
Ander merk, maar dezelfde groep, bij mijn Tucson zeiden ze bv dat zij als dealer zelfs geen enkele update krijgen tot de wagen in de haven aankomt en de importeur de dealer verwittigt. Ze weten dus in 90% van de gevallen gewoon zelf niets, updates vragen levert vaak zelfs niks op. Bij Kia kan dat misschien wat verschillen, maar ik zou er niet op hopen.
Dat is iets dat bv bij Tesla veel beter geregeld is, je kan daar via je account je bestelling volgen. Zou in deze tijden gewoon standaard moeten zijn bij alle iets of wat deftige merken imo.
Nu, uiteindelijk zegt dit allemaal niets over dat de levertijd niet gehaald zal worden en ik hoop dat iedereen de wagen krijgt wanneer het hen beloofd is.
[ Voor 10% gewijzigd door JuG op 04-11-2025 09:02 ]
Van mij ook de 19e nu. Staat op dezelfde boot, is onderweg. Aldus de dealer.rick352 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:07:
[...]
De mijne stond ook op 30-12, maar ik kreeg deze week een nieuwe leverdatum 19-12. Chassisnummer is al bekend, dus geproduceerd. Wordt spannend, maar ik wil 'm dit jaar op kenteken, dat is vereiste dat ik dealer heb gegeven.
Hij verwachtte begin december het showroommodel binnen te hebben. Ben benieuwd
[ Voor 8% gewijzigd door EN86 op 04-11-2025 17:15 ]
Die zwarte KIA logootjes, kan je die laten wrappen via de dealer? Wat zijn daar een beetje de kosten van? Overweeg het op m'n Gravity Grey kleur...
Dat kan je zeker laten wrappen. Ik neem aan als je eens zoekt onder "chrome delete" in Nederland, dan zal je wel wat wrappers tegenkomenEN86 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:49:
Die zwarte KIA logootjes, kan je die laten wrappen via de dealer? Wat zijn daar een beetje de kosten van? Overweeg het op m'n Gravity Grey kleur...
Mijn ruwe gok is, rond de 40-50 euro?
Zijn er niet gewoon zwarte logo's te bestellen zoals voor de EV6 / EV9?EN86 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:49:
Ik wil mijne ook graag zwart laten maken ,heb een EV5 GT-Bussiness in het zwart in bestelling staan en vind het chrome erop dan niet zo mooi dus liever alles zwart.
Fly or Die
Neem aan van wel maar was dus benieuwd of er mogelijk al ervaringen waren.Fjeze schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:51:
[...]
Zijn er niet gewoon zwarte logo's te bestellen zoals voor de EV6 / EV9?
Ik wil mijne ook graag zwart laten maken ,heb een EV5 GT-Bussiness in het zwart in bestelling staan en vind het chrome erop dan niet zo mooi dus liever alles zwart.
Ik heb de Gravity Grey en vind dan juist al die zwarte details er mooi uit knallen.
Als we nou beide onze dealers eens vragen naar wat deze grap kost kunnen we het misschien nog een soort van tegen elkaar uitspelen (of nog even gunnen, nog beter)
Zie overigens op de site voor de EV3 met montage 109 euroEN86 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:54:
[...]
Neem aan van wel maar was dus benieuwd of er mogelijk al ervaringen waren.
Ik heb de Gravity Grey en vind dan juist al die zwarte details er mooi uit knallen.
Als we nou beide onze dealers eens vragen naar wat deze grap kost kunnen we het misschien nog een soort van tegen elkaar uitspelen (of nog even gunnen, nog beter)
Je kan trouwens ook gewoon zelf ff de plastidip bovenhalen, kost dan geen drol en is wel een leuk projectje voor een zondagmiddag.EN86 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:49:
Ik heb in mijn jongere jaren wel eens de spiegelkappen van een wagen gedaan ermee en dat bleef prima zitten. Ik denk dat logo's ook vrij lang zullen meegaan. De persoon in de onderstaande video zegt dat twee jaar later de logo's er nog exact hetzelfde uitzien.
YouTube: KIA ev6 using Plasti Dip on the emblem/badge on a car
[ Voor 11% gewijzigd door JuG op 14-11-2025 18:45 ]
Vandaag ook de aankoop voor de EV5 afgerond, GTPlusLine Gravity Grey.
Levering waarschijnlijk in Maart, we gaan er gelijk mee op zomervakantie naar Spanje.. voor het eerst zo'n lange rit en dan ook nog met een spiksplinternieuwe EV.
Misschien niet heel slim
maar ik kijk er wel naar uit.
Levering waarschijnlijk in Maart, we gaan er gelijk mee op zomervakantie naar Spanje.. voor het eerst zo'n lange rit en dan ook nog met een spiksplinternieuwe EV.
Misschien niet heel slim
Hier levering midden februari normaal gezien en eind januari op wintersport. Stiekem hoopte ik ook op de levering na erna eigenlijk, kwestie van op een degelijke manier aan de wagen te wennen. Ik heb ook nog geen EV gehad hiervoor, meteen in de winter de bergen in naar Oostenrijk met een EV die je net hebt, er zijn waarschijnlijk betere ervaringenvinno86 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:11:
Vandaag ook de aankoop voor de EV5 afgerond, GTPlusLine Gravity Grey.
Misschien niet heel slimmaar ik kijk er wel naar uit.
Ik heb op 13 oktober mijn Magna Red EV5 GT Plus line besteld.Aflevering eind februari 2026 en dat heb ik bewust voor gekozen, want ik ga eerst nog mijn oude KIA op wintersport.
Het bizarre van alles is dat we deze auto afnemen, terwijl we nog geen enkele meter hebben gereden. Wel gezeten uiteraard!
Natuurlijk heb je in een EV3 en/of EV4 gereden, maar toch.
Ik zie er naar uit om in december eindelijk een proefrit te kunnen maken!
Het bizarre van alles is dat we deze auto afnemen, terwijl we nog geen enkele meter hebben gereden. Wel gezeten uiteraard!
[ Voor 1% gewijzigd door Anipau op 16-11-2025 09:08 . Reden: Was niet volledig ]
Ben me beetje aan het orienteren op nieuwe EV. Zo kwam ik ook de EV5 online tegen en zie ik hier mensen wat zeggen over hun levertijd. Heeft iemand een gevoel bij wanneer ik hem zou kunnen verwachten als ik hem bijvoorbeeld in december zou bestellen? Hoef hem niet dit jaar op kenteken, is prive aanschaf.
Heb inmiddels op de Kia EV experienceday de EV5 al inseptember onder kunstlicht kunnen bewonderen.
Zou voor ons zeker een passende auto kunnen zijn , maar als particulier iets bestellen zonder er in gereden te hebben durf ik niet aan. Stel nu eens dat hij qua rijgedrag toch -onverhoopt - tegenvalt , tja dan zit er toch weer jaren aan vast. Een beetje uitgebreide rijtest van de europese uitvoering hier in europa ben ik ook nog niet tegengekomen dus heb tot nu toe weinig referentie.
Ik neem aan dat Kia je geen vrijblijvend koopcontract/reservering aanbied die je kosteloos kunt annuleren in het geval de proefrit niet aan de wenseen voldoet . Bij b.v. Toyota is dat wel mogelijk op binnenkort leverbare modellen..
Zou voor ons zeker een passende auto kunnen zijn , maar als particulier iets bestellen zonder er in gereden te hebben durf ik niet aan. Stel nu eens dat hij qua rijgedrag toch -onverhoopt - tegenvalt , tja dan zit er toch weer jaren aan vast. Een beetje uitgebreide rijtest van de europese uitvoering hier in europa ben ik ook nog niet tegengekomen dus heb tot nu toe weinig referentie.
Ik neem aan dat Kia je geen vrijblijvend koopcontract/reservering aanbied die je kosteloos kunt annuleren in het geval de proefrit niet aan de wenseen voldoet . Bij b.v. Toyota is dat wel mogelijk op binnenkort leverbare modellen..
Voor ons was het de eerste wagen die we besteld hebben nadat we deze enkel online gezien hebben. Pas na de bestelling hebben we hem bij een dealer in Roermond kunnen bekijken en voelen. Dat viel super goed mee, al twijfelde ik daar niet zo aan. Het was vooral mijn vrouw die ik moest geruststellenAnipau schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:06:
Ik heb op 13 oktober mijn Magna Red EV5 GT Plus line besteld.Aflevering eind februari 2026 en dat heb ik bewust voor gekozen, want ik ga eerst nog mijn oude KIA op wintersport.
We hebben ook al andere Kia's gereden en ook al in een EV6 en EV9 gezeten, maar je bent toch altijd benieuwd idd.
December kan natuurlijk meevallen of tegenvallen, ik neem aan dat er veel mensen zijn die hem dan pas in de showroom zien en zullen bestellen. Ik zie de levertijden vanaf dan dus ook toenemen. De meesten hier hebben hem in september of oktober al besteld, vanaf oktober en november zie ik vaak februari en maart terug als leverdatum. Vanaf december kan dat even goed juni worden als de slots zich snel vullen.rogiertw schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:17:
Ben me beetje aan het orienteren op nieuwe EV. Zo kwam ik ook de EV5 online tegen en zie ik hier mensen wat zeggen over hun levertijd. Heeft iemand een gevoel bij wanneer ik hem zou kunnen verwachten als ik hem bijvoorbeeld in december zou bestellen? Hoef hem niet dit jaar op kenteken, is prive aanschaf.
Particulier aankopen bevat altijd wat meer risico, dus ik begrijp zeker dat je dan toch ff liever een testrit wil. Ik zou daar nu al actief achteraan gaan en dealers mailen dat je zo'n testrit wil zodra het kan en indien die meevalt, je de wagen ook wil bestellen. Ik gok dat je mits een bestelling begin december wel tot in april of mei zal moeten wachten op zijn minst, maar dan ben je wel zeker die ie rijdt zoals je verwacht.rosch7 schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:24:
Heb inmiddels op de Kia EV experienceday de EV5 al inseptember onder kunstlicht kunnen bewonderen.
Ik heb al veel video's en reviews gezien van de EV5. De Aziatische versie reed al goed, maar ik voorzie geen groot verschil met de Europese versie. Ik dacht gelezen te hebben dat de Europese versie zelfs nog iets lekkerer reed. De wagen zelf wordt voor de Europese markt wel in Zuid Korea gemaakt en niet in China zoals bij de Aziatische versie. Ook de batterij komt niet van BYD en is dus ook geen LFP batterij maar een NMC batterij. Dat hebben ze allemaal gedaan om de Europese importheffingen tegen Chinese fabricage te voorkomen.
[ Voor 3% gewijzigd door JuG op 16-11-2025 14:35 ]
Ik ben trouwens wel benieuwd naar de batterij en de stabiliteit ervan. Mijn EV6 nu weer is 100% geladen met deze temperaturen, nu een range van 420 km.
Hoop dat de EV5 er toch weer een schepje bovenop mag doen!
Iemand nog iets van de dealer gehoord qua levertijden?
Voor mij is er een GT-Line business edition in het zwart besteld/gereserveerd en deze zou nog dit jaar geleverd moeten worden ivm de bijtelling. Nu zie ik hier meerdere mensen welke 19 december door hebben gekregen.
Hebben jullie dat gewoon bij de dealer opgevraagd? Of kan je ergens via een link je bestelling volgen?
Voor mij is er een GT-Line business edition in het zwart besteld/gereserveerd en deze zou nog dit jaar geleverd moeten worden ivm de bijtelling. Nu zie ik hier meerdere mensen welke 19 december door hebben gekregen.
Hebben jullie dat gewoon bij de dealer opgevraagd? Of kan je ergens via een link je bestelling volgen?
Fly or Die
Bij de dealer opgevraagdFjeze schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:50:
Ja de dealer weet wat er nu op de boot staat en dit jaar nog geleverd gaat worden
Dat vraag je idd bij de dealer op, via een link volgen, zo fancy zijn ze nog niet bij Kia/Hyundai. Ivm GT-Line Business Editions zullen de meeste mensen hem dit jaar krijgen, al verwacht ik zelf dat er ook pechvogels zullen zijn. Gisteren zei mijn dealer tegen mij, die ik zelf niet gekozen heb btw, dat mijn GT-Line half maart wordt geleverd. Aanvankelijk was dat "we hopen dat ie dit jaar nog geleverd wordt" en ongeveer een week na de bestelling werd dat "we schatten levering in rond midden februari".Fjeze schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:50:
Zelf verwachtte ik de wagen dit jaar sowieso nog niet, die Business Editions moeten er eerst door. Wel is het weer typische dealerpraat dat de levertijd op enkele weken tijd al gelijk 2 maanden is verschoven. Aan dat tempo haal ik de zomer niet
[ Voor 16% gewijzigd door JuG op 18-11-2025 11:52 ]
Wat is de WLTP van je EV6?EN86 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 07:56:
Ik ben trouwens wel benieuwd naar de batterij en de stabiliteit ervan. Mijn EV6 nu weer is 100% geladen met deze temperaturen, nu een range van 420 km.
Ik heb op verschillende momenten de dealer gesproken. Toevallig ook gister.Fjeze schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:50:
De bestelling was 26 september geplaatst. Het gaat om een Business edition in Gravity Grey.
Belletjes met dealer:
- 20 oktober: levering staat nu op 10 januari. Gaat hem waarschijnlijk niet worden!
- 4 november: levering staat nu tussen kerst en o&n. Het wordt spannend of wij hem op tijd op kenteken krijgen. Maar de auto zit iig op de boot.
- 18 november: levering staat nu tweede helft december. Als er niks geks is, dan moet het lukken.
Het blijft spannend dus, maar de boot vaart snel!
De EV6 lijkt me qua batterijsysteem, opladen en efficiëntie toch nog wat geavanceerder dan de EV5, daar hebben ze gekozen om vooral die techniek wat eenvoudiger te houden om de instapprijs lager te maken. Dat hoeft niet perse slecht te zijn ook, want ja krijgt ook gewoon meer wagen voor hetzelfde bedrag.
Als ik het goed heb heeft de EV5 een WLTP van 530km, 505km bij de GT-Line. Ik neem aan dat dat vergelijkbaar zal zijn met de EV6, al zou het me dus wel sterk lijken als ie het beter zou doen. Als je een warmtepomp hebt of niet, dat kan ook nog wat verschil maken. Bij de dealer vertelden ze me dat dat realistisch gezien 10-15% kan schelen in range. Maar dat zijn ook dingen die je alleen maar merkt als je die range ook echt nodig hebt bij lange stukken, dagdagelijks lijkt het me niet broodnodig.
[ Voor 5% gewijzigd door JuG op 19-11-2025 10:36 ]
Was ook benieuwd naar de status van mijn EV5. Zojuist de dealer gebeld en te horen gekregen dat de auto gebouwd is. En nu staat hij klaar voor transport. Levering ongewijzigd in begin februari (en 26 oktober besteld)
Ik heb zojuist te horen gekregen levering 2e helft december. Dus zal er ook om hangen.MitchFitch schreef op woensdag 19 november 2025 @ 06:39:
[...]
Ik heb op verschillende momenten de dealer gesproken. Toevallig ook gister.
De bestelling was 26 september geplaatst. Het gaat om een Business edition in Gravity Grey.
Belletjes met dealer:
- 20 oktober: levering staat nu op 10 januari. Gaat hem waarschijnlijk niet worden!
- 4 november: levering staat nu tussen kerst en o&n. Het wordt spannend of wij hem op tijd op kenteken krijgen. Maar de auto zit iig op de boot.
- 18 november: levering staat nu tweede helft december. Als er niks geks is, dan moet het lukken.
Het blijft spannend dus, maar de boot vaart snel!
Fly or Die
Waar zit het hem verschil eigenlijk in tussen de GT Line en de rest, waarom kan een niet GTLine 25km meer rijden ?JuG schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:34:
[...]
Als ik het goed heb heeft de EV5 een WLTP van 530km, 505km bij de GT-Line. Ik neem aan dat dat vergelijkbaar zal zijn met de EV6, al zou het me dus wel sterk lijken als ie het beter zou doen. Als je een warmtepomp hebt of niet, dat kan ook nog wat verschil maken. Bij de dealer vertelden ze me dat dat realistisch gezien 10-15% kan schelen in range. Maar dat zijn ook dingen die je alleen maar merkt als je die range ook echt nodig hebt bij lange stukken, dagdagelijks lijkt het me niet broodnodig.
Zoals reeds aangehaald, iets zwaarder door dingen zoals een warmtepomp, andere uitrusting, etc. Ik gok ook iets minder aerodynamisch door de andere voorbumper waarschijnlijk. Het zullen fracties van percentages zijn, maar dat zal toch die 25km schelen.vinno86 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:25:
[...]
Waar zit het hem verschil eigenlijk in tussen de GT Line en de rest, waarom kan een niet GTLine 25km meer rijden ?
In de realiteit zal je daar niets van merken volgens mij, er zijn zoveel factoren die invloed hebben op je bereik.
[ Voor 11% gewijzigd door JuG op 19-11-2025 22:53 ]
Overigens staan de 1e gepland voor aankomst in de haven op 28-11, over een weekje dus. Daar zitten ook de showroom modellen tussen. Dus mogelijk begin december al even spieken en een ritje maken!Fjeze schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:10:
[...]
Ik heb zojuist te horen gekregen levering 2e helft december. Dus zal er ook om hangen.
Hoe weet je dit? Is er een mogelijkheid om de boot te volgen?vinno86 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:25:
[...]
Waar zit het hem verschil eigenlijk in tussen de GT Line en de rest, waarom kan een niet GTLine 25km meer rijden ?
Heeft iemand het standaard audiosysteem ook kunnen vergelijken met het premium HK systeem die in de GT-(plus)line en Plus Advanced zit?
En je kan altijd via deze RDW-link kijken of er al EV5's op kenteken staan.EN86 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 06:58:
[...]
Overigens staan de 1e gepland voor aankomst in de haven op 28-11, over een weekje dus. Daar zitten ook de showroom modellen tussen. Dus mogelijk begin december al even spieken en een ritje maken!
Momenteel zie je nog niks, maar als je de filter onderaan bv naar EV4 wijzigt zie je dat er momenteel bv 268 EV4's op kenteken staan. Ik gok als je binnen een dikke week kijkt, dan zullen er waarschijnlijk al EV5's te zien zijn daar.
[ Voor 3% gewijzigd door JuG op 20-11-2025 10:01 ]
Via de Eukor site kan je zien welke boten vertrokken zijn en wanneer ze in NL passeren. Check deze post van mij: JuG in "Het grote Kia EV5 topic"MitchFitch schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:25:
[...]
Hoe weet je dit? Is er een mogelijkheid om de boot te volgen?
Dankjewel! De boot waarop 'mijn' ev5 zit, vaart waarschijnlijk nu bij Madagascar. Eerst nog langs de UK en dan door naar Rotterdam. Interessant om te zien.JuG schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:44:
[...]
Via de Eukor site kan je zien welke boten vertrokken zijn en wanneer ze in NL passeren. Check deze post van mij: JuG in "Het grote Kia EV5 topic"
Waar kijk je dan precies op/naar? Ik kon het zo gauw niet vinden...MitchFitch schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:19:
[...]
Dankjewel! De boot waarop 'mijn' ev5 zit, vaart waarschijnlijk nu bij Madagascar. Eerst nog langs de UK en dan door naar Rotterdam. Interessant om te zien.
Ook besteld!
Ik ben vooral benieuwd of hij een beetje groot oogt. Heb hem wel gekozen voor het lompere. Daarom bijvoorbeeld geen id4 etc
zin in dat hij er is!
Ik ben vooral benieuwd of hij een beetje groot oogt. Heb hem wel gekozen voor het lompere. Daarom bijvoorbeeld geen id4 etc
Misschien kan je hier dan iets mee als vergelijk. Zo stond ie afgelopen weekend bij Content Eindhoven in de showroom:Dutch1347 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:15:
Ook besteld!
Ik ben vooral benieuwd of hij een beetje groot oogt. Heb hem wel gekozen voor het lompere. Daarom bijvoorbeeld geen id4 etczin in dat hij er is!