Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Hij is Ivory SilverWo0Zzz schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:39:
[...]
Is dit die standaard kleur? Die is ook wel erg gaaf trouwens!
Ehm, bedankt? 🥴_birdie_ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:44:
[...]
Waarom zit er zo’n hap in het zwarte voorwiel gedeelte. Ziet er raar uit.
Dit is zo bij allebei de wielen en elke EV5. Alleen valt het bij donkere wagens logischerwijs wat minder op.
Hele mooie kleur! Tijdens het bestellen kon ik deze niet in het echt zien. In de brochure leek het meer een soort champagne, maar ziet er mooi uit in het echt! Toch maar voor zwart gegaan
In dat scherm helemaal naar beneden scrollenDoubleD1980 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:01:
[...]
Waar stel je dat precies in dan? Ik heb wel bij de instellingen gekeken en zie alleen software update via USB staan waar ik op kan “klikken”.
Mooie kleur inderdaad, lang getwijfeld tussen deze en Iceberg green. Ik vond Ivory Silver uiteindelijk te veel silver en te weinig ivory (champagne achtig). Maar zo in de zon wel erg gaaf.TamsSH schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:14:
Daar is ie dan eindelijk 😍 (meestal parkeer ik wat netter trouwens hehe)[Afbeelding]
Topper. Ik had daar nog niet eens bij stilgestaan; probleem opgelost. DankB-1998 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:27:
[...]
Wellicht dat je dit al weet, maar wist je dat je de HUD kan instellen (omhoog, omlaag, links, rechts)? Ik ben ook 1,86 en had daar ook last van. Nu niet meer gelukkig
Een hap? 😅 Je ziet gewoon toevallig de remklauw via een inkeping van deze type velg._birdie_ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:44:
[...]
Waarom zit er zo’n hap in het zwarte voorwiel gedeelte. Ziet er raar uit.
Moet eerlijk bekennen dat ik dacht dat dit Iceberg was 🙈 Ik heb ook Ivory Silver in bestelling staan, de kids wilde graag de groene, dus mss kan ik ze alsnog blij makenTamsSH schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:14:
Daar is ie dan eindelijk 😍
Zou je mss als de tijd en omstandigheden toe laten een foto kunnen maken wanneer de zon niet volop schijnt en eentje in het donker?
[ Voor 44% gewijzigd door Aurora op 21-03-2026 12:02 ]
Don't forget the Cloud is just someone else's computer
Ik zal kijken wat ik kan doen!Moet eerlijk bekennen dat ik dacht dat dit Iceberg was 🙈 Ik heb ook Ivory Silver in bestelling staan, de kids wilde graag de groene, dus mss kan ik ze alsnog blij maken![]()
Zou je mss als de tijd en omstandigheden toe laten een foto kunnen maken wanneer de zon niet volop schijnt en eentje in het donker?
Nee, ik denk dat ie de wielkast bedoelde, dat noemen ze 'design' maar t gaat om de inkeping in het zwarte gedeelte boven t wiel.Aurora schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:57:
[...]
Een hap? 😅 Je ziet gewoon toevallig de remklauw via een inkeping van deze type velg
[...]
Ik vind t juist wel mooi. Past bij de strakke lijnen, want t geeft m juist iets speels
Eerste laadstop vandaag bij Tesla (want goedkoopste) paste allemaal goed met de kabels/aansluitingen. Volgens mij was dit het nieuwe type lader met alleen een CCS2 snellaadstekker.
:strip_exif()/f/image/9XFqIxNRLGsxbj3tfatEKuDq.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel maar een triestige laadsnelheid van ongeveer 80kW ondanks voorverwarmen. Ook andere sessies in het verleden bij Tesla kwamen niet in de buurt van de 150kW. Je zou bijna denken dat Elon alle niet-Tesla's afknijpt...
Maar op de terugweg bij de Tesla Fast charger bij Breda had ik minder succes. Kabels te kort/laadpalen in het midden van de parkeerplaatsen waardoor het niet uitkwam met de EV5. En om hem nu dwars over 2/3 plaatsen te zetten... Gelukkig was er een paar meter verder ook een Ionity snellader. 13 cent per kWh duurder, maar je moet iets
:strip_exif()/f/image/voFDPAHDgqGvx9RCvqIaHLOJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de meerprijs krijg je dan wel een gemiddelde laadsnelheid van >100kW voor 20-80% laden 👍 27 minuten, netjes volgens het boekje.
Trouwens ook nog een nieuwe aanwinst voor het interieur:
:strip_exif()/f/image/2gddKkyGXC7RMbxvuFJlh3sD.jpg?f=fotoalbum_large)
Een AliExpress-gelijkwaardig product van de Kia luchtverfrisser. Degene die ik had besteld staat er niet meer op, maar zoiets dus: https://nl.aliexpress.com/item/1005011534172050.html
Dit was rond 18.00[b]Aurora in "Het grote Kia EV5 topic"
:strip_exif()/f/image/RYA7sX7eZNGA4MKfyYTcUVpO.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was rond 20.15
Met zo'n mooie auto is het je vergevenTamsSH schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:14:
Daar is ie dan eindelijk 😍 (meestal parkeer ik wat netter trouwens hehe)[Afbeelding]
Was dicht bij met het bestellen van dezelfde kleur en uitvoering. Uiteindelijk niet gedaan, maar nu ik hem zo zie in het echt heb ik wel een beetje spijt
Ik ga het met de zomervakantie naar Spanje zoveel mogelijk bij fastned en ionity houden, dat gekut bij de tesla vind ik maar niks..theredone51 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:20:
Vandaag voor de eerste keer 'veel' kilometers op 1 dag gedaan met slechts één kort bezoek tussen de heen/terugweg, en dus 2x 'mogen' snelladen.
Eerste laadstop vandaag bij Tesla (want goedkoopste) paste allemaal goed met de kabels/aansluitingen. Volgens mij was dit het nieuwe type lader met alleen een CCS2 snellaadstekker.
[Afbeelding]
Wel maar een triestige laadsnelheid van ongeveer 80kW ondanks voorverwarmen. Ook andere sessies in het verleden bij Tesla kwamen niet in de buurt van de 150kW. Je zou bijna denken dat Elon alle niet-Tesla's afknijpt...
Maar op de terugweg bij de Tesla Fast charger bij Breda had ik minder succes. Kabels te kort/laadpalen in het midden van de parkeerplaatsen waardoor het niet uitkwam met de EV5. En om hem nu dwars over 2/3 plaatsen te zetten... Gelukkig was er een paar meter verder ook een Ionity snellader. 13 cent per kWh duurder, maar je moet iets
[Afbeelding]
Voor de meerprijs krijg je dan wel een gemiddelde laadsnelheid van >100kW voor 20-80% laden 👍 27 minuten, netjes volgens het boekje.
Trouwens ook nog een nieuwe aanwinst voor het interieur:
[Afbeelding]
Een AliExpress-gelijkwaardig product van de Kia luchtverfrisser. Degene die ik had besteld staat er niet meer op, maar zoiets dus: https://nl.aliexpress.com/item/1005011534172050.html
Had je bij iontiy wel ~150kw in het begin ?
Hij start niet meteen op 150kW, maar hij tikt hem op 30% ofzo wel aan. Ook bij andere snelladers geen problemen gehad, allen bij Tesla tot nu toe.vinno86 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:36:
[...]
Ik ga het met de zomervakantie naar Spanje zoveel mogelijk bij fastned en ionity houden, dat gekut bij de tesla vind ik maar niks..
Had je bij iontiy wel ~150kw in het begin ?
Geklooi bij Tesla is minder, maar het verschil in tarief (zeker tijdens daluren) is aanzienlijk.
Goed laten vallen/een duwtje geven werkt voor mij. Maar wat heb je er allemaal inzitten? Ik heb er een bidon ruitenwisservloeistof in liggen (en de laadkabel natuurlijk), het standaard formaat van een paar liter. En ondanks dat het leek te passen op zijn zijkant moet die toch echt plat op zijn rug er in, anders ging de klep niet goed dicht.B-1998 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 02:05:
Ben ik de enige die de ‘Frunk’ niet in 1x dichtkrijg? Ben soms wel 5x aan het duwen voordat die dicht zit haha
Misschien ook iets teveel/te hoog er in liggen om hem makkelijk te kunnen sluiten?
Asking for a friend:theredone51 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 07:27:
[...]
Goed laten vallen/een duwtje geven werkt voor mij. Maar wat heb je er allemaal inzitten? Ik heb er een bidon ruitenwisservloeistof in liggen (en de laadkabel natuurlijk), het standaard formaat van een paar liter. En ondanks dat het leek te passen op zijn zijkant moet die toch echt plat op zijn rug er in, anders ging de klep niet goed dicht.
Misschien ook iets teveel/te hoog er in liggen om hem makkelijk te kunnen sluiten?
Alleen mijn laadkabel bewaar ik daar, en als die dus aan het opladen is ligt er dus helemaal niets in.theredone51 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 07:27:
[...]
Goed laten vallen/een duwtje geven werkt voor mij. Maar wat heb je er allemaal inzitten? Ik heb er een bidon ruitenwisservloeistof in liggen (en de laadkabel natuurlijk), het standaard formaat van een paar liter. En ondanks dat het leek te passen op zijn zijkant moet die toch echt plat op zijn rug er in, anders ging de klep niet goed dicht.
Zal hem van nog hoger laten vallen, zo maar eens proberen
Ik gooi m meestal vrij hard naar beneden. Dan gaat het eigenlijk altijd goed. Maar klopt idd dat hij wel wat kracht nodig heeft om goed dicht te gaan.B-1998 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 02:05:
Ben ik de enige die de ‘Frunk’ niet in 1x dichtkrijg? Ben soms wel 5x aan het duwen voordat die dicht zit haha
Toch een gemiste kans vind ik, dat het niet met een rustige 'klik' kan. Je gooit m inderdaad dicht als een normale motorkap als je de vloeistof hebt bijgevuld.dabonkie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:41:
[...]
Ik gooi m meestal vrij hard naar beneden. Dan gaat het eigenlijk altijd goed. Maar klopt idd dat hij wel wat kracht nodig heeft om goed dicht te gaan.
Voor mij daardoor ook niet de meest subtiele plek om de laadkabel te bewaren. Zit er in de kofferbak een logisch vak waar hij in past?
Jazeker.. gewoon onder de bodem.RoVrie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:15:
[...]
Toch een gemiste kans vind ik, dat het niet met een rustige 'klik' kan. Je gooit m inderdaad dicht als een normale motorkap als je de vloeistof hebt bijgevuld.
Voor mij daardoor ook niet de meest subtiele plek om de laadkabel te bewaren. Zit er in de kofferbak een logisch vak waar hij in past?
/f/image/IEB0OPUsEJp297c6dvY8my6F.png?f=fotoalbum_large)
*Niet mijn foto en EV5.. screenshot uit een review filmpje
Ik kan nergens informatie erover vinden of iets kiezen, de QR code die het scherm in de auto geeft werkt niet en in de KIA app is ook niks te vinden bij abonnementen.
Lijkt wel alsof het gewoon niet beschikbaar is (nog) voor de EV5.. wat raar zou zijn maar goed.
[ Voor 11% gewijzigd door vinno86 op 22-03-2026 14:35 ]
Ik zag er iets over in de Kia App > Store > Kia Connect Storevinno86 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:34:
Weet iemand wat de situatie is betreft de "Entertainment en Internet" abonnement ? ik wil misschien zoiets doen voor de zomer vakantie als we lange dagen moeten gaan rijden.
Ik kan nergens informatie erover vinden of iets kiezen, de QR code die het scherm in de auto geeft werkt niet en in de KIA app is ook niks te vinden bij abonnementen.
Lijkt wel alsof het gewoon niet beschikbaar is (nog) voor de EV5.. wat raar zou zijn maar goed.
Zo.. volledig gemist, thx.TamsSH schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:28:
[...]
Ik zag er iets over in de Kia App > Store > Kia Connect Store
Gaat hem niet worden denk ik, rete duur.. 40 euro per maand voor 3 maanden minimum en wifi alleen te gebruiken als je geparkeerd staat blijkbaar.
Dat gaat niet passen (in de hoogte) en is mogelijks ook te zwaar (er zit volgens mij een gewichtslimiet op de frunk).RoVrie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:27:
[...]
Asking for a friend:is de frunk groot genoeg voor een krat bier? Of kom je hoogte te kort. In t geval die vriend komende zomer naar Noorwegen op vakantie gaat... 😅
Check even:vinno86 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:46:
[...]
Zo.. volledig gemist, thx.
Gaat hem niet worden denk ik, rete duur.. 40 euro per maand voor 3 maanden minimum en wifi alleen te gebruiken als je geparkeerd staat blijkbaar.
https://github.com/shmykelsa/AAAD
En vervolgens Fermata auto: YouTube: Stream ANY video on Android Auto with Fermata Auto + Android 15 | Ne...
Ja daar ben ik het wel mee eens.RoVrie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:15:
[...]
Toch een gemiste kans vind ik, dat het niet met een rustige 'klik' kan. Je gooit m inderdaad dicht als een normale motorkap als je de vloeistof hebt bijgevuld.
Ik bewaar daar overigens wel gewoon m'n laadkabel (en de V2L adapter). Neem het "dichtsmijten" van de klep maar op de koop toe
1 ding is zeker.... die klep zal niet zomaar open waaien of zo door een brakke sluiting
Ik denk dat ik daar de kabel alleen zal bewaren op lange reizen met het gezin als de kofferbak vol zit met zooi of als mijn racefiets op de drager staat. Soms kom je bij een rustpunt/overnachting een lader tegen waar je je eigen kabel nodig hebt, en dan wil ik niet alle koffers hoeven uitpakken om bij de kabel te kunnen.dabonkie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:47:
[...]
Ja daar ben ik het wel mee eens.
Ik bewaar daar overigens wel gewoon m'n laadkabel (en de V2L adapter). Neem het "dichtsmijten" van de klep maar op de koop toe![]()
1 ding is zeker.... die klep zal niet zomaar open waaien of zo door een brakke sluiting
Om hier in de wijk nou 's morgen voor vertrek naar werk om 6:45 elke keer die motorkap dicht te smijten zie ik niet zo zitten
Haha ik snap jeRoVrie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:28:
[...]
Ik denk dat ik daar de kabel alleen zal bewaren op lange reizen met het gezin als de kofferbak vol zit met zooi of als mijn racefiets op de drager staat. Soms kom je bij een rustpunt/overnachting een lader tegen waar je je eigen kabel nodig hebt, en dan wil ik niet alle koffers hoeven uitpakken om bij de kabel te kunnen.
Om hier in de wijk nou 's morgen voor vertrek naar werk om 6:45 elke keer die motorkap dicht te smijten zie ik niet zo zitten
Ik heb in de Frunk ook alleen de 5m kabel zitten. Voor thuis gebruik ik de 7.5m kabel (die heb ik erbij gekocht i.o. werk) want die van 5m haalt het niet naar mijn laadpunt. Dus dat probleem heb ik niet gelukkig.... de goede relatie met mijn buren wil ik wel houden
Dat probleem heb ik dus gehad tijdens mijn proefrit, ik kreeg die frunk met geen mogelijkheid meer dicht. Zelfs niet met hard smijten.B-1998 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 02:05:
Oplossing was uiteindelijk met 2 handen dichtduwen, breed op de motorkap.
Dus niet in het midden duwen maar meer richting de koplampen.
:strip_exif()/f/image/2x8tumIYtIL8GdsTiq9IZPD7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JhurLlcKq8Gyb6KOix0lvpGa.jpg?f=fotoalbum_large)
Damn, ...6 maanden?!JuG schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:01:
Na bijna 6 maanden wachten heb ik vanmiddag de mijne mogen ophalen, zeer blij met de kleur! Verder niets aan te merken eigenlijk, de eerste 100km zitten er al op en dat ging vrijwel vlekkeloos. i-Pedal op Lvl 3 was wel ff wennen de eerste paar keren, maar dat heb je vrij snel onder de knie vind ik. De massage functie is ook al getest 😀
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vind 1,5 maand w88 al veel te lang.
Geniet er van.
Laatste week van september de bestelling ingediend en aanvankelijk zeiden ze: we proberen hem nog voor het einde van 2025 geleverd te krijgen. Zelf verwachtte ik daar niet zoveel van, maar dat het nog bijna 4 maanden later zou zijn, dat ook niet . Bij de vorige lease hebben ze het tot bijna een jaar gerekt destijds, dat was pas lang wachten 😛EV5 Blackedout schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:31:
[...]
Damn, ...6 maanden?!
Ik vind 1,5 maand w88 al veel te lang.
Geniet er van.
Wauw lekker zeg! Het wachten zeker waard geweest.JuG schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:01:
Na bijna 6 maanden wachten heb ik vanmiddag de mijne mogen ophalen, zeer blij met de kleur! Verder niets aan te merken eigenlijk, de eerste 100km zitten er al op en dat ging vrijwel vlekkeloos. i-Pedal op Lvl 3 was wel ff wennen de eerste paar keren, maar dat heb je vrij snel onder de knie vind ik. De massage functie is ook al getest 😀
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik moet zeggen dat ik t frost blue in t echt mooier vind dan in de brochure. Er zit veel meer grijs in dan ik aanvankelijk dacht.
Veel plezier ermee!
Ik had de kleur natuurlijk gezien op foto's en dergelijke en ik zie dat er ook wel Picantos en EV3's zijn met een kleur die hard op lijkt (of zelfs hetzelfde is), maar op de EV5 had ik hem nog niet irl gezien. Ik was aangenaam verrast wel en de kleur trekt ook echt de aandacht. Als ik rondrij kijken mensen meteen, al kan dat ook door de visuele grootte van de wagen komen. Qua kleur vind ik ook dat als de zon er hard op schijnt het redelijk blauw uitziet, bij wolken zie je al sneller het grijzere er in. In ieder geval blij dat ik voor deze ben gegaan, eens wat andersRoVrie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:56:
[...]
Wauw lekker zeg! Het wachten zeker waard geweest.
Ik moet zeggen dat ik t frost blue in t echt mooier vind dan in de brochure. Er zit veel meer grijs in dan ik aanvankelijk dacht.
Veel plezier ermee!
[ Voor 11% gewijzigd door JuG op 24-03-2026 11:55 ]
Auto rijdt heerlijk al denk ik dat ik nog de benzine modus in mijn rechtervoet heb zitten waardoor het verbruik wat hoger ligt dan ik had gehoopt. HDA+ is heerlijk voor het woon-werk verkeer maar het zal nog wel even duren om zoveel vertrouwen in de mogelijkheden van de auto te krijgen.
If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!
Met wat conservatiever rijden kon ik hem naar 20 krijgen.
Ik merk ook dat wij nog veel rond de 22 zitten. Had van het weekend een rit van 40 minuten met 14,5 per 100! Wel een lage gemiddelde snelheid (was een cruise ritje met gemiddeld 54).Powerpaultje schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:32:
Ik zit nu meestal tussen 22 en 24 kWh / 100km.
Met wat conservatiever rijden kon ik hem naar 20 krijgen.
Overigens laatst ook een lange rit van bijna 200km gehad en bij thuiskomst gaf de range nog 250km aan met een snelweg rit met snelheden variërend van 105 tot 120 het laatste stuk.
Die van mij ná 5k kilometer verder een gemiddeld verbruik van 18.1 kwh.BlackBurn schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:18:
Wat is je verbruik momenteel ?
En ik rijd veel snelweg!
HDA is echt heeeerlijk, ik vind het jammer dat ik constant het stuur moet vasthouden.. Het werkt namelijk zo goed dat ik altijd vergeet dat ik de chauffeur ben.Powerpaultje schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:41:
Ondertussen alweer een week in de EV5 gereden en iets meer dan 800km op de teller mogen zetten.
Auto rijdt heerlijk al denk ik dat ik nog de benzine modus in mijn rechtervoet heb zitten waardoor het verbruik wat hoger ligt dan ik had gehoopt. HDA+ is heerlijk voor het woon-werk verkeer maar het zal nog wel even duren om zoveel vertrouwen in de mogelijkheden van de auto te krijgen.
[Afbeelding]
HDA?vinno86 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:13:
[...]
HDA is echt heeeerlijk, ik vind het jammer dat ik constant het stuur moet vasthouden.. Het werkt namelijk zo goed dat ik altijd vergeet dat ik de chauffeur ben.
Highway Driving Assist
https://ownersmanual.kia....b/topics/chapter6_24.html
Highway Driving Assist (HDA) | The Kia EV5: YouTube: Highway Driving Assist (HDA) | The Kia EV5
Eerst indruk, erg fijne auto, wel echt een verschil tov de Ceed haha. Rijdt heerlijk, toch een paar kleine puntjes.
Hebben jullie ook met de lane assist dat hij wat "zoekerig" is? Heb het idee dat de auto dan wat danst tussen de lijnen van de weg en niet goed een strakke rechte lijn op een rechte weg weet vast te houden. Moet dan wel weer toegeven dat de lane change assist wel wat minder gevoelig is dan de EV6, die was heel gevoelig voor het stuur of je die wel of niet vasthield, te los en hij breekt af, te vast en hij breekt af. Dat doet de EV5 wel echt beter, maar vandaag 2x gehad dat hij me eerst de ene kant op stuurt en vervolgens met een ruk van baan wisselt en zelfs over de lijn heen kwam. Moet zeggen dat het ook wel wat waait.
Verder ook viel het me op dat de grootlicht assistant soms vrij laat pas reageert op auto's die voor je rijden of je tegemoet komen, dat ik me bezwaard voel en zelf het grote licht maar uit zet. Dat vond ik in m'n Ceed wel echt beter gaan.
Ook valt me op dat als je wat harder rijdt, de motorkap een beetje lijkt te dansen, alsof hij niet helemaal gesloten is. Vooral zichtbaar als je over je motorkap heen kijkt vanaf de zit positie.
Als laatste voor nu een vraag, weet iemand ook hoe je het "opstarten" van het systeem sneller kunt laten gaan? Nu krijg ik het scherm steeds met profiel keuze, daar wacht hij een paar seconden en vervolgens springt hij pas naar het "goedemorgen/middag/avond" scherm en dan start ook pas de muziek. En kun je instellen dat de auto standaard in de Eco drive modus start? Nu gaat hij elke keer weer na uitschakelen terug naar de Standaard modus. In de EV6 blijft hij wel netjes in de eco staan of standaard, alleen als je de sport hebt gebruikt schiet hij terug naar standaard modus.
Nogmaals een hele fijne auto om te rijden, misschien ook wel een kwestie van wennen, zit als een koning de positie is goed, de massage functie is ook fijn en stap met plezier elke keer weer in.
Bij mij ook een soort mini-pingpong tussen de lijnen. Ook in bochten, hij neemt de bocht iets te flauw. En daarna weer overcorrigeren, en weer te flauw etc. Maar dit klinkt erger dan het daadwerkelijk is. Je kunt de auto prima zijn gang laten en het stoort me eigenlijk ook niet. Alleen als ik er bewust op let dan valt het op.Wo0Zzz schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:53:
Zaterdag die van mij opgehaald en ook de eerste km's er nu in gemaakt.
Eerst indruk, erg fijne auto, wel echt een verschil tov de Ceed haha. Rijdt heerlijk, toch een paar kleine puntjes.
Hebben jullie ook met de lane assist dat hij wat "zoekerig" is? Heb het idee dat de auto dan wat danst tussen de lijnen van de weg en niet goed een strakke rechte lijn op een rechte weg weet vast te houden. Moet dan wel weer toegeven dat de lane change assist wel wat minder gevoelig is dan de EV6, die was heel gevoelig voor het stuur of je die wel of niet vasthield, te los en hij breekt af, te vast en hij breekt af. Dat doet de EV5 wel echt beter, maar vandaag 2x gehad dat hij me eerst de ene kant op stuurt en vervolgens met een ruk van baan wisselt en zelfs over de lijn heen kwam. Moet zeggen dat het ook wel wat waait.
Verder ook viel het me op dat de grootlicht assistant soms vrij laat pas reageert op auto's die voor je rijden of je tegemoet komen, dat ik me bezwaard voel en zelf het grote licht maar uit zet. Dat vond ik in m'n Ceed wel echt beter gaan.
Ook valt me op dat als je wat harder rijdt, de motorkap een beetje lijkt te dansen, alsof hij niet helemaal gesloten is. Vooral zichtbaar als je over je motorkap heen kijkt vanaf de zit positie.
Als laatste voor nu een vraag, weet iemand ook hoe je het "opstarten" van het systeem sneller kunt laten gaan? Nu krijg ik het scherm steeds met profiel keuze, daar wacht hij een paar seconden en vervolgens springt hij pas naar het "goedemorgen/middag/avond" scherm en dan start ook pas de muziek. En kun je instellen dat de auto standaard in de Eco drive modus start? Nu gaat hij elke keer weer na uitschakelen terug naar de Standaard modus. In de EV6 blijft hij wel netjes in de eco staan of standaard, alleen als je de sport hebt gebruikt schiet hij terug naar standaard modus.
Nogmaals een hele fijne auto om te rijden, misschien ook wel een kwestie van wennen, zit als een koning de positie is goed, de massage functie is ook fijn en stap met plezier elke keer weer in.
Standaard in ECO-modus rijden zit er helaas niet in. Heb ik ook al eens naar gezocht. Volgens mij kan het niet.
Ik ben nu de nodige research aan het doen voor een nieuwe wagen, en de Kia EV5 is op mijn radar verschenen. Momenteel rij ik (met volle tevredenheid) met een Tesla Model 3 Performance uit 2019 (160.000km). Maar ik heb een zeer leuke maar gigantisch grote hond die graag mee gaat. En dat gaat niet met de Tesla. Ik zou een Model Y kunnen overwegen, maar Musk...
Maar goed, die Kia dus. Enkele vragen:
* Ik heb al wat foto's en video's gezien waar die koffer wordt getoond, maar het is nooit echt heel duidelijk. Zijn er hondeneigenaren die er iets over kunnen zeggen? Die eventueel een foto hebben van de koffer-met-hond? Ik zoek eigenlijk de wagen met de ruimste koffer voor de hond in dit segment. Maar dat gaat over meer dan enkel liters (dat is de theoretische ruimte), maar vooral over het praktische. Kia lijkt hier door het "boxy design" een voordeel te hebben (voldoende hoogte).
* Bij Volvo kan je als accessoire een hondenrekje laten plaatsen als afscheiding tussen koffer en achterbank. Bestaat zoiets ook voor de EV5?
* Weet iemand wanneer de AWD of GT op de markt komt? Het zou in 2026 zijn. In Duitsland lijkt hij al bestelbaar (met levering vanaf juli).
* Heeft iemand praktijk ervaring met V2G? De auto (GT line) lijkt het te ondersteunen, maar het klinkt precies allemaal nog wat theoretisch/toekomstmuziek.
* Zijn er mensen die van Tesla naar de Kia EV5 zijn gegaan? Wat waren de aangename verrassingen en de onverwachte teleurstellingen?
Bedankt!
I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.
Verder is de EV5 een stuk hoger dan mijn vorige auto (Ford Kuga uit 2017) dus onze hond moet wat hoger springen om er in te komen. Als ie wat ouder is moeten we denk ik wel een trapje voor hem regelen.
Als hondenrek heb ik deze, bij gebrek aan versie vanuit Kia: https://www.amazon.com.be/-/nl/gp/aw/d/B00IKEUWI8
[ Voor 13% gewijzigd door theredone51 op 25-03-2026 23:26 ]
Als de Rottweiler al moeite heeft ga ik zeker in de problemen komen met mijn Schotse Deerhound (is ruwweg 10cm hoger - niet noodzakelijk zwaarder). Hij is ook helemaal geen fan van een trapje. Als ik hem nu vervoer is dat met een Renault Kangoo (waar hij gewoon kan "instappen"), maar daar kan qua laadruimte en instaphoogte natuurlijk geen enkele SUV tegenop.
Niet eenvoudig, een wagen zoeken die zowel praktisch is voor het gezin als de hond. :-)
I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.
Met montage krijg ik via de webshop een indicatieprijs van 79 euro, met andere woorden zal die dus nog wel duurder zijn. Ik ga er vanuit dat er zeer snel 50 euro bij de productprijs zal geteld worden, dus +100 euro voor een screenprotector is me toch wel een beetje gortig. Misschien eerst maar eens op ali kijken.
[ Voor 8% gewijzigd door JuG op 26-03-2026 10:44 ]
Ik weet dat de Polestar al sinds jaar en dag een "schermpoetsmodus" heeft, daarmee wordt tijdelijk alle touch feedback uitgeschakeld wordt. Heeft de EV5 dat ook toevallig? Dan zou ik het lekker bij een microvezeldoekje houdenJuG schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:39:
Iemand die de anti-vingerafdruk screenprotector al heeft besteld / laten monteren? Is het de moeite of kan ik beter mijn geld aan een luxe microvezeldoekje uitgeven?
Met montage krijg ik via de webshop een indicatieprijs van 79 euro, met andere woorden zal die dus nog wel duurder zijn. Ik ga er vanuit dat er zeer snel 50 euro bij de productprijs zal geteld worden, dus +100 euro voor een screenprotector is me toch wel een beetje gortig. Misschien eerst maar eens op ali kijken.
Als ik het goed heb onthouden komt dat in deze video voor:DriesA schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:23:
Maar goed, die Kia dus. Enkele vragen:
* Heeft iemand praktijk ervaring met V2G? De auto (GT line) lijkt het te ondersteunen, maar het klinkt precies allemaal nog wat theoretisch/toekomstmuziek.
https://www.autoblog.nl/n...-heeft-alles-test-7192183
Daar geven ze aan dat het bestaat, maar niet functioneert.
Ben te lui om de video zelf terug te kijken
Staat in de offerte van mijn bestelde EV5 voor €79 in de offerte, inclusief montage.JuG schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:39:
Iemand die de anti-vingerafdruk screenprotector al heeft besteld / laten monteren? Is het de moeite of kan ik beter mijn geld aan een luxe microvezeldoekje uitgeven?
Heet dat niet gewoon "Auto uit" ?RoVrie schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:08:
[...]
Ik weet dat de Polestar al sinds jaar en dag een "schermpoetsmodus" heeft, daarmee wordt tijdelijk alle touch feedback uitgeschakeld wordt. Heeft de EV5 dat ook toevallig? Dan zou ik het lekker bij een microvezeldoekje houden
Nou, ook in m'n Enyaq nu, gaat de auto vanzelf aan als ik op de bestuurdersstoel ga zitten. En ja, ik kan ook meteen wegrijden zonder een 'start' knop in te hoeven drukken
Een van de dingen waar ik straks in de EV5 aan zal moeten gaan wennen denk ik.
Mijn pre-EV5 was een Peugeot Expert/Citroen Jumpy, dus ik ken het probleem 😅 Misschien deze? https://www.kia.com/nl/kies-je-kia/acties/pv5-passenger/DriesA schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:48:
Bedankt beiden voor de reactie!
Als de Rottweiler al moeite heeft ga ik zeker in de problemen komen met mijn Schotse Deerhound (is ruwweg 10cm hoger - niet noodzakelijk zwaarder). Hij is ook helemaal geen fan van een trapje. Als ik hem nu vervoer is dat met een Renault Kangoo (waar hij gewoon kan "instappen"), maar daar kan qua laadruimte en instaphoogte natuurlijk geen enkele SUV tegenop.
Niet eenvoudig, een wagen zoeken die zowel praktisch is voor het gezin als de hond. :-)
Wellicht rijders aanwezig die hier iets op bedacht hebben?
Heb wel even getwijfeld. Maar EV9 vond ik echt lomp groot, terwijl ik de bagageruimte toch goed kan gebruiken. En eigenlijk die (ruim) 20k 30k extra… vond ik ook wel een ding met particulier kopen.bartsony schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:37:
Zijn hier ook mensen die getwijfeld hebben tussen de ev9 en uiteindelijk voor de ev5 zijn gegaan?
Ik wacht tot er een hekje via de webshop te koop is of via Travall. Via die laatste heb ik goede ervaringen bij de vorige wagen, kost wel wat, maar werkt goed. Hebben ook alles om van dat hekje meteen een honden bench met deurtjes te maken, etc.beschuit schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:46:
Wanneer je je bagageruimte goed vult tot het plafond dan zou het fijn zijn om er een bagagenet in te spannen, zodat je bij flink remmen niet een tas in je nek hebt. Maar er zitten geen haken in het plafond.
Maar de EV5 staat er nog niet tussen.
Heb de keuzes nu teruggebracht tot de Renault Scenic E-tech (87KWH Techno met Driving assist and vision pack) of de Kia EV5 plus advanced, dus met lederen bekleding, elektrisch verstelbare en geventileerde stoelen, Harman Kardon systeem, kantelschuif-dak. Qua looks best imposant, een wat kleinere EV9 en dat in combinatie met de reeds vetrouwde systemen.
Daar tegenover heeft de Scenic Android Automotive, 100km meer range, 360-graden camera, sfeerverlichting, bijna evenveel beenruimte en kofferbakruimte en dat heel knap in een compactere auto die door zijn lichte gewicht ook nog meer performance heeft. Beide mooie auto's.
Het compacte van de Scenic, zonder echt in te leveren op ruimte is natuurlijk ideaal met parkeren. Het zijn vooral de luxere stoelen en het premium geluidssysteem in de EV5 die mij doen twijfelen, maar weegt dat op tegen 100km extra range, waardoor ik in de mindere maanden niet meer hoef te laden wanneer ik heen en terug van werk rijd (340km en vaak geen vrije laadpalen meer beschikbaar bij werk)? Dat is toch ook wel weer luxe. Al heeft de EV5 sowieso al iets meer range dan m'n huidige 2021 IONIQ5 (72,6kwh, 479 WLTP).
Zoals ik zei beide mooie auto's.
Benieuwd of er meer voor een soortgelijke afweging stonden en of ik nog zaken over het hoofd zie die de keuze (buiten een proefrit) zouden kunnen vergemakkelijken.
Ik zit/zat met dezelfde opties, ofwel een Scenic E-Tech, of een EV5. Ik rij nu een 2023 Niro EV.greenlizzard schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:55:
Ik kom van een IONIQ5 af en mag een nieuwe auto uitkiezen. De IONIQ5 komt als model niet lekker uit qua lease tarief waardoor enkel de base trim in de standaard kleur een optie zou zijn.
Heb de keuzes nu teruggebracht tot de Renault Scenic E-tech (87KWH Techno met Driving assist and vision pack) of de Kia EV5 plus advanced, dus met lederen bekleding, elektrisch verstelbare en geventileerde stoelen, Harman Kardon systeem, kantelschuif-dak. Qua looks best imposant, een wat kleinere EV9 en dat in combinatie met de reeds vetrouwde systemen.
Daar tegenover heeft de Scenic Android Automotive, 100km meer range, 360-graden camera, sfeerverlichting, bijna evenveel beenruimte en kofferbakruimte en dat heel knap in een compactere auto die door zijn lichte gewicht ook nog meer performance heeft. Beide mooie auto's.
Het compacte van de Scenic, zonder echt in te leveren op ruimte is natuurlijk ideaal met parkeren. Het zijn vooral de luxere stoelen en het premium geluidssysteem in de EV5 die mij doen twijfelen, maar weegt dat op tegen 100km extra range, waardoor ik in de mindere maanden niet meer hoef te laden wanneer ik heen en terug van werk rijd (340km en vaak geen vrije laadpalen meer beschikbaar bij werk)? Dat is toch ook wel weer luxe. Al heeft de EV5 sowieso al iets meer range dan m'n huidige 2021 IONIQ5 (72,6kwh, 479 WLTP)
Benieuwd of er meer voor een soortgelijke afweging stonden en of ik nog zaken over het hoofd zie die de keuze (buiten een proefrit) zouden kunnen vergemakkelijken.
Gisteren met beide achter elkaar een dik uur gereden, over exact dezelfde route, waarvan ik weet dat daar nogal wat verschillende wegtypen en soorten asfalt in zitten. De Scenic is op punten beter dan de Niro,maar de EV5 is echt veel stiller en comfortabeler dan de Scenic en de Niro. Wind en vooral bandengeruis veel minder, Scenic veel hardere stoelen en stuggere vering. scenic ongemakkelijk diepe koffer en geen vlakke laadvloer als de bank plat moet, ook niet met een verhoger van de laadvloer. Overzicht in de EV5 beter doordat je bijna 10 cm hoger zit. Qua bediening doen ze niet veel voor elkaar onder, beide ook one pedal drive. Zelf vonden we zowel voor als acher de instap bij de Kia fijner en ruimer, maar dat is persoonlijk.
Mijn keus gaat de GT line Business Edition worden, twijfel alleen nog over de kleur (moet Magma Red live in de buitenlucht zien).
Peter
Ik heb voor mijn nieuwe leaseauto precies dezelfde afweging gemaakt. Ik rijd nu in een Skoda Enyaq en heb als volgende auto test gereden in de Scenic E-Tech Iconic (hoogste trim) in de EV4 Hatchback en EV5 GT-plusline.greenlizzard schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:55:
Ik kom van een IONIQ5 af en mag een nieuwe auto uitkiezen. De IONIQ5 komt als model niet lekker uit qua lease tarief waardoor enkel de base trim in de standaard kleur een optie zou zijn.
Het compacte van de Scenic, zonder echt in te leveren op ruimte is natuurlijk ideaal met parkeren. Het zijn vooral de luxere stoelen en het premium geluidssysteem in de EV5 die mij doen twijfelen, maar weegt dat op tegen 100km extra range, waardoor ik in de mindere maanden niet meer hoef te laden wanneer ik heen en terug van werk rijd (340km en vaak geen vrije laadpalen meer beschikbaar bij werk)? Dat is toch ook wel weer luxe. Al heeft de EV5 sowieso al iets meer range dan m'n huidige 2021 IONIQ5 (72,6kwh, 479 WLTP).
Wat me direct opviel was mijn zitpositie in de EV4. Ik ben 1.98m met als bonus extra lange benen. In de EV4 kon/moest ik met mijn knieën sturen, zelfs met stuurkolom max omhoog en stoel max naar achteren. Die viel af.
Direct het tijdslot daarna in de EV5. Mijn vrouw noemde het bij het instappen meteen al "The Beast". Wat een ruime auto, met een fijne hogere zit en hands-down de beste stoelen van alle opties. De auto voelt 'premium', ruim en netjes afgewerkt. Alle knoppen op de juiste plek. Goede combinatie van fysieke knoppen en touch opties. Iedere review papagaait elkaar na dat de clima-control opties op het middenschermpje wegvallen achter je stuur. Maar ik ben blij dat dat eigenlijk het enige is waar over te zeuren valt in de EV5. Het is in mijn ogen gewoon een heel complete, goed afgewerkte auto die luxe aanvoelt en de lijst aanvoert in logica qua ruimte, knoppen-plaatsing en afstelmogelijkheden.
Weekje later de Scenic E-Tech geprobeerd. Eigenlijk op aanraden van mijn vrouw, want zij vond de EV5...zogezegd een Beast. Een wolf in schaapskleren, blijkt uit de maten, want hij is al met al zelfs 4cm korter dan de Enyaq!
Maar goed, de Scenic dus... de bestuurdersdeur kraakte bij het instappen, zoals je van een slecht-gesmeerde Fransoos mag verwachten, en daarmee was de auto mijn stem al voor 20% kwijt. Ook de binnenkant (hoewel hoogste trim) voelde hard en plastic aan. Dikke hardplastic casing om de schermen heen, en de 'schakelhendel' (die doet denken aan een oude Amerikaanse pick-up) voelt slap en breekbaar. De stoelen waren niet fijn afstelbaar en voelden voor mij wat aan de korte kant. Klein detail wat zal wennen, maar ik vond ook de gebroken kijkhoek in de buitenspiegels onprettig en wat overdreven voor zo'n redelijk compacte auto.
De laadvloer achterin kostte de Scenic nog eens een dikke 20% van mijn stem. Een diepe tildrempel, en qua ruimte deed het me meer denken aan de EV4 dan aan de EV5.
Al met al: met een prijs die on par, of zelfs hoger was de de EV5 GT-Line waar ik uiteindelijk voor gegaan ben, viel ook de Scenic af... tot telleurstelling van mijn vrouw, maar ik heb haar verzekerd dat ze uiteindelijk van "The Beast" zal gaan houden. Wát een complete auto, voor een goede prijs met echt een goed bijpassend luxe-gevoel.
We gaan er deze zomer mee op vakantie naar Noorwegen, wat de eerste lange rit zal zijn. Maar in mijn opinie is het een echte reis-auto en zal ons hele gezin genieten van alles wat "The Beast" ons gaat bieden.
Succes met het maken van je keuze!
Hier heb ik ook vrijwel dezelfde overweging gehad. Ik had eigenlijk al gekozen voor de Scenic, puur op basis van reviews en filmpjes. Tot ik in de Scenic ging proefrijden: ik kan het niet zo goed uitleggen, maar het was het gewoon niet. De auto deed niks verkeerd of zo, maar ik werd er niet enthousiast van. Ik baalde daar ook wel een beetje van.greenlizzard schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:55:
De EV5 was die week net in de showroom te zien en de eerste reviews waren nogal enthousiast. Dus ik ben doorgereden. Toen ik hem zag staan, wist ik het al een beetje, en toen ik erin zat, was ik om. Het is vooral een kwestie van smaak, denk ik.
De Scenic is echt een prima auto, en vooral op langere afstanden doet hij het echt beter dan de Kia EV5. Ik zou zeggen: ga met beide rijden. Gezien de afstanden die je vaak maakt, zou ik de range van de Scenic wel echt meenemen in je besluit.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Tijd terug ook in de Scenic proefgereden. Erg mooie auto van buiten en het interieur vond ik op de plaatjes en in video's ook wel wat hebben. Echter tijdens de proefrit deed het interieur mij helemaal niets. Het oogde goedkoop, en ik vond de ergonomie en akoestiek in de cabine ook niet prettig. Achterbak deed het ook niet voor mij.greenlizzard schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:55:
Lang naar verschillende Chinese opties gekeken, maar toen de EV5 daar was, was de keuze daarvoor snel gemaakt. Ik heb de GT Plusline gekozen. Alle snufjes die de Chinese auto's hebben, vlot genoeg snelladen en een HUD waar ik eigenlijk niet meer zonder wil. Prijs/Kwaliteit qua lease voor mij de beste optie. Eind mei hopelijk de eerst kilometers in de KIA ervaren.
De liefde was er bijna direct voor de Scénic E-Tech. Ik zag een mooie demo in Zeeland staan (een pleuriseind vanuit Drenthe), maar goed, heb ik er wel voor over. Voordat ik dat eind ging rijden, toch maar eens bij een dealer in de buurt kijken; en na een proefrit door zowel mij als mijn partner wisten we al vrij snel: dit wordt ‘m niet. In welke zithouding je ook zit, in welke versie ook, we zaten allebei de hele tijd met gebogen knieën achter het stuur.
Ik blijf de Scenic echt een mooie auto vinden om te zien, maar bij de Kia zat ik in één keer goed. Ik vond het ergens jammer, want was op internet helemaal weg van de Scenic. Maar ben nu blij dat ik voor de Zuid-Koreaan ben gegaan.
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Toch bijzonder om dit van bijna iedereen te lezen (althans, mensen actief op het EV5 forum.. licht gekleurde meningen natuurlijk)Steeffoon schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:49:
Hier ook de Scenic E-tech proefgereden, maar uiteindelijk voor de Kia EV3 gekozen.
De liefde was er bijna direct voor de Scénic E-Tech. Ik zag een mooie demo in Zeeland staan (een pleuriseind vanuit Drenthe), maar goed, heb ik er wel voor over. Voordat ik dat eind ging rijden, toch maar eens bij een dealer in de buurt kijken; en na een proefrit door zowel mij als mijn partner wisten we al vrij snel: dit wordt ‘m niet. In welke zithouding je ook zit, in welke versie ook, we zaten allebei de hele tijd met gebogen knieën achter het stuur.
Ik blijf de Scenic echt een mooie auto vinden om te zien, maar bij de Kia zat ik in één keer goed. Ik vond het ergens jammer, want was op internet helemaal weg van de Scenic. Maar ben nu blij dat ik voor de Zuid-Koreaan ben gegaan.
Je wil heel graag van de Scenic houden, en je kan er online helemaal gek op worden. Maar in het echt valt ie dan toch tegen... gemiste kans voor die auto wel, maar hoe goed je dan ook je best doet om verliefd te blijven, het lukt gewoon niet.
Ten behoeve van mijn vrouw ging ik ook echt met een open mind naar de proefrit en op zoek naar de pluspunten. Ik wilde waken voor het expres/te snel afkeuren van de Scenic, omdat die (vooral qua looks) zo ontzettend haar voorkeur had. Maar "don't judge a book by its cover" werkt in dit geval bij de Scenic toch vaak omgekeerd...
Waar ik ook graag gebruik van maak is LFA (lane following assist, knopje op het stuur, zonder gebruik te maken van de cruise control, m.u.v. de traject controle). Ik begreep dat de Scenic niet zo'n vergelijkbare optie heeft. Dat is jammer, want dat rijdt heel prettig.
In de Scenic vond ik de stoelen in de Alpine direct niks, liep ook gelijk de lage rug support aan te passen, maar vond geen ideale stand, terwijl ik geen afkeer heb tegen sportstoelen. Die in de Techno waren breder en daarmee comfortabeler. Overigens vond ik de lederen stoelen in de EV3 het prettigst (al moet ik de EV5 nog wat uitgebreider testen). De EV3 heeft ook de grotere range, maar de knieruimte achterin is echt niet te doen zo krap. Dus die viel direct af.
Ik keek echt uit naar de grotere range van de Scenic, maar de reacties hier, gecombineerd met mijn eigen eerste indruk (met name gebaseerd op de Alpine stoelen), maken mij wat huiverig met de lange ritten.
Overigens lees ik dat er geruchten zijn dat er eind dit jaar al een facelift van de EV5 komt (De facelift richt zich voornamelijk op een vernieuwd interieur met het geavanceerde Pleos-infotainment systeem (Android Automotive), verbeterde wielophanging voor beter rijgedrag en (mogelijk) technische optimalisaties om de laadsnelheid en actieradius concurrerender te maken).
Natuurlijk wordt alles altijd doorontwikkeld, maar als je nu besteld heb je hem met een beetje pech vlak voor de update, al moet ik zeggen dat Hyundai (na introductie van ccNc) het oude systeem (Gen5W) altijd goed heeft onderhouden. En het gaat om de keuze nu, de IONIQ die je nu zou bestellen heeft het ook niet.
[ Voor 45% gewijzigd door greenlizzard op 30-03-2026 14:13 ]
All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.
Precies dit. Ik maak regelmatig lange ritten vanuit de randstad (regio Den Haag) naar de Achterhoek waar mijn familie woont. Voor mij is dát altijd de range die ik minimaal wil kunnen halen op 1 lading, vooral omdat de laad-infrastructuur in de dorpen in de Achterhoek waar ik moet zijn beneden alle peil is. Voor vakanties maak ik me met 2 meiden op de achterbank niet zo druk om die paar kilometer range meer, dan wil ik toch regelmatig stoppen om te lunchen, te spelen en de benen te strekken. Het reist heerlijk relaxed als je in je dag-planning rekening houdt met een paar keer stoppen.Gallus schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:27:
Grappig. Ik sta ook voor een vergelijkbare keuze. Rijd nu in een Ioniq 5 die eigenlijk erg goed bevalt. Heb de Scenic en de EV5 afgelopen weekend voor het eerst eens in de showroom bekeken. De Scenic zag er prima uit, maar bij de EV5 had ik wel iets meer van 'wow'. De range van de Scenic spreekt me wel aan, met name voor de vakanties met vouwwagen. Maar ja, hoe vaak ga je nou op vakantie in een jaar...
Die WOW factor vind ik wel belangrijk, omdat ik die elke keer voel als ik (ook voor woon-werk ritten) in de auto stap.
Dat heeft bij mij uiteindelijk de doorslag gegeven. Ik wil trots en blij zijn ELKE keer dat ik in de auto stap, en me niet zorgen hoeven maken dat ik de drive-hendel afbreek.
De alpine versie van de Scenic is voor mij nooit een optie geweest... als ik blauwe vloerbedekking had gewild, had ik wel een jaren 60 huis gekocht van een gepensioneerd boomer-stel zonder kinderen...
Onze auto wordt eind april geleverd en hebben wij deze erbij besteld (idd €79 inclusief plaatsen naast het vervangen van de chrome logo's voor zwarte logo's voor en achter en debadgen van het EV5 en GTline logo). Ik heb dus nog geen antwoord, dat komt eind april begin mei als je er dan nog op zit te w88.JuG schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:39:
[ Voor 8% gewijzigd door EV5 Blackedout op 30-03-2026 22:51 ]
https://www.colcrawfordki...vehicles/ev5/accessories/beschuit schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:46:
Wanneer je je bagageruimte goed vult tot het plafond dan zou het fijn zijn om er een bagagenet in te spannen, zodat je bij flink remmen niet een tas in je nek hebt. Maar er zitten geen haken in het plafond.
Check hier de Australische accesoires voor de EV5 daar is een bagagenet te koop zal dus ook wel voor de NL versie leverbaar zijn.
Ik heb voorlopig een nieuw interieurdoekje in de armsteun liggen, af en toe veeg ik het scherm eens proper. Indien die screenprotector echt doet wat ie belooft wil ik het nog wel overwegen.EV5 Blackedout schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:51:
[...]
Onze auto wordt eind april geleverd en hebben wij deze erbij besteld (idd €79 inclusief plaatsen naast het vervangen van de chrome logo's voor zwarte logo's voor en achter en dabadgen van het EV5 en GTline log). Ik heb dus nog geen antwoord, dat komt eind april begin mei als je er dan nog op zit te w88.
Zou me daar geen zorgen om maken. In andere regio's worden andere modelreeksen gehanteerd. Dat is met de EV5 ook. Die berichten heb ik ook gelezen, maar in die regio is de EV5 al vele malen langer op de markt ;-) Die komt voorlopig echt niet naar hier.greenlizzard schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:44:
Overigens lees ik dat er geruchten zijn dat er eind dit jaar al een facelift van de EV5 komt (De facelift richt zich voornamelijk op een vernieuwd interieur met het geavanceerde Pleos-infotainment systeem (Android Automotive), verbeterde wielophanging voor beter rijgedrag en (mogelijk) technische optimalisaties om de laadsnelheid en actieradius concurrerender te maken).
Natuurlijk wordt alles altijd doorontwikkeld, maar als je nu besteld heb je hem met een beetje pech vlak voor de update, al moet ik zeggen dat Hyundai (na introductie van ccNc) het oude systeem (Gen5W) altijd goed heeft onderhouden. En het gaat om de keuze nu, de IONIQ die je nu zou bestellen heeft het ook niet.
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Conclusie, ze rijden allemaal heel verschillend. En dat de KIA EV5 gewoon minder breed en lang is dan de IONIQ5 geloof je niet als je hem ziet.
T.a.v. de rijeigenschappen heeft de KIA het voordeel dat hij (vergelijkbaar met de IONIQ) heel precies/gedoseerd reageert op zowel het gas- als het rempedaal. De Scenic is wat onrustiger.
De Scenic heeft wel het meeste gevoel met de weg en kan wat harder optrekken in het verkeer. De KIA doet daarin niet veel onder, maar is in alles wat rustiger en vooral meer beheerst. Je hebt in de KIA dan ook echt een hoge zitpositie op de weg, hoger dan in de IONIQ5, dat is overzichtelijk, maar iets meer gevoel was prettig geweest, daar zou ik in de KIA wat aan moeten wennen.
Qua zitting scoort de KIA hoger dan de Scenic. De Scenic is in geen geval slecht, maar gewoon wat minder comfortabel. Je raakt op lange afstanden in de Scenic daardoor, verwacht ik, eerder vermoeid.
Wat ik op de Scenic verder echt mis is LFA (lane following assist). Sowieso vond ik de rijsystemen van de KIA prettiger en meer vergelijkbaar met de IONIQ5.
Het Geluidssysteem is (niet geheel verrassend) beter in de KIA (Harman Kardon), dan de basisuitvoering in de Scenic (geen eerlijke vergelijking, maar wel de vergelijking die voor mij relevant is qua uitrusting). Qua omgevingsgeluiden is de KIA denk ik ook net iets beter geïsoleerd.
In de KIA zou je wel per ongeluk aan de draaiknop voor de verlichting kunnen zitten bij het richting aangeven, maar voor de rest, qua hendels, had de KIA het wat beter voor elkaar.
De 360 graden camera in de Scenic vond ik top, jammer dat ik dat op de KIA (plus advanced) zou moeten missen. Dat had in die trim er best op mogen zitten.
De HUD heb ik ook getest in de KIA, die ga ik niet missen. Ik heb liever een rustig wegbeeld, zonder knipperende verkeersborden in beeld.
Bij het instappen in de Scenic raakte ik met m'n rechter elleboog altijd wat hards, vervelend, viel op. Ook was de achteruitkijkspiegel bij de Scenic vrij prominent in beeld, dat nam wat zicht weg. Niet gevaarlijk, wel opvallend.
Verder was het zicht in beide auto's goed. Ik had het idee dat ik de grote van de auto in de Scenic het beste kon inschatten en hij had de beste (kleinste) draaicirkel (conform verwachting o.b.v. de wielbasis).
Dat het infotainmentsysteem in de Scenic naar je toe gekeerd staat is prettig, maar het systeem in de KIA is prima en past bij het ruimtelijke van de auto. Beenruimte was aardig vergelijkbaar tussen de twee, beide top. Knap voor de kleine vormfactor van de Scenic. Ik vind het grijs/Gris (met een soort zijdeglans) ook echt een fantastische kleur op de Scenic.
In de KIA vraag ik mij nog wel af of het materiaal van de bovenste zijpanelen (van de binnendeuren) niet heel snel gaat krassen, vooral met jonge kinderen. Daar was in de auto al een soort nagelstreep op te zien (misschien dat één van de eigenaren hier daar wat ervaringen over kan delen).
Ook gaf de middelste achterstoel een ghost-melding dat de gordel niet gesloten was terwijl daar niemand zat. Dat ging weg toen ik de sluiting op de stoel wat anders neerlegde (kinderziekte?).
Onderaan de streep denk ik dat de KIA het wint qua rijcomfort.
In de Scenic had ik na de proefrit het idee van, ja hier zou ik zeker in kunnen rijden en ik vind het (qua exterieur) misschien een net iets mooiere auto.
In de KIA had ik het gevoel van, ik denk dat dit hem weleens zou kunnen worden, alleen jammer van de mindere range en dat hij geen 800-volt platform heeft zoals de IONIQ5. Al heeft hij sowieso een groter bereik dan m'n IONIQ5 (WLTP 480 vs 520km in de KIA).
Gezien mijn lange ritten wint het rijcomfort het denk ik uiteindelijk van de range, dus EV5. Al heb ik misschien nog heel even nodig voor ik op 'definitief maken' druk.
[ Voor 13% gewijzigd door greenlizzard op 31-03-2026 16:17 ]
:strip_exif()/f/image/sMmXrpeZYdjR9M7uOHNw2e5Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FcQzPYnBfyuKvgv2NXBmDQf8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ozb3qCjLbnierCIHwn1SP1YO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NJP0SbkK6mS8BjDkSlT69BL2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g8tHG8NTOIAXulGbZtzPcjmM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JrX7OXGnIu77j2d1IwTySEHr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DUNjD9z0tJYXP3bvqH52forY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/unUwL6ArtoGBQG8hHhzDlWaw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GuXkN7fAtGJjLZflEKKgIuyv.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze afbeeldingen wilde ik jullie niet onthouden, maar ik vind dit wel een hele mooie brute EV5. Die spoiler weet ik nog niet maar de rest is wel mooi vind ik persoonlijk ook die blauwe remklauwen. Dat bedrag wat er vaker in staat in de afbeeldingen is onbekend wat daar bedoeld wordt en voor mij niet relevant.
[ Voor 3% gewijzigd door EV5 Blackedout op 31-03-2026 18:25 ]
arme EV5..EV5 Blackedout schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:23:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze afbeeldingen wilde ik jullie niet onthouden, maar ik vind dit wel een hele mooie brute EV5. Die spoiler weet ik nog niet maar de rest is wel mooi vind ik persoonlijk ook die blauwe remklauwen. Dat bedrag wat er vaker in staat in de afbeeldingen is onbekend wat daar bedoeld wordt en voor mij niet relevant.
Een taartschep op een EV waar je niet harder dan 120/130 mee wil zie ik ook niet echt.
Wel jammer dat ze t EV5 logo dan chroom hebben gelaten.
Ik denk dat de prijs trouwens is voor de hele bodykit die getoond wordt.
[ Voor 10% gewijzigd door RoVrie op 31-03-2026 21:08 ]
Niet te doen dit 😂EV5 Blackedout schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:23:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/oY2Ex7HfOYL8exYGsr3y8WGa.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de wagen nu een week en ik heb nog geen grote klachten gevonden, hij rijdt prima en alles werkt zoals verwacht. Vandaag al voor de derde keer moeten laden, vorige week al redelijk wat kilometers op de teller gezet door een tripje naar Arnhem oa.
Ik heb wel een kleine klacht gevonden, ik vind dat de ventilatie roosters wat herrie maken, een soort licht fluitend geluidje. Doet ie pas vanaf ventilatie niveau 4 ofzo, niets erg dus en zeker als je muziek hebt opstaan merk je het niet. Op een stil moment valt het dan wel ineens op. Binnenkort misschien eens laten bekijken door de dealer.
Is denk ik de bekende 'Kia-eigenschap'. Verschillende EV3 gebruikers heb ik hierover ook gehoord.JuG schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:15:
[Afbeelding]
Ik heb de wagen nu een week en ik heb nog geen grote klachten gevonden, hij rijdt prima en alles werkt zoals verwacht. Vandaag voor al voor de derde keer moeten laden, vorige week al redelijk wat kilometers op de teller gezet door een tripje naar Arnhem oa.
Ik heb wel een kleine klacht gevonden, ik vind dat de ventilatie roosters wat herrie maken, een soort licht fluitend geluidje. Doet ie pas vanaf ventilatie niveau 4 ofzo, niets erg dus en zeker als je muziek hebt opstaan merk je het niet. Op een stil moment valt het dan wel ineens op. Binnenkort misschien eens laten bekijken door de dealer.
Bijzondere aanpassingen, is een kwestie van smaak. Ik vraag me altijd af wat de overwegingen zijn om aanpassingen te doen en ik denk dat als het een verbetering van de rij eigenschappen oplevert had de producent dat zelf wel gedaan wanneer dit kostentechnisch haalbaar is. All black snap ik nog, maar overige aanpassingen doen me altijd denken aan jongemannen die niet genoeg geld hebben voor een snelle auto en dan het optisch aanpassen voor veel te veel geld, waardoor het de looks, maar niet de prestatie heeft van een auto die ze eigenlijk hadden willen hebben.EV5 Blackedout schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:23:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gelukkig is het allemaal persoonlijke smaak. Niet iedereen zal bijvoorbeeld ook de praktische insteek kiezen die ik heb bij auto’s.
Dit kraakje/trilling heb ik denk ik ook. Ik relateer de trillingen het niet aan het panaromadak, maar aan de binnenspiegel/interieurverlichting volgens mij. Ik zal er nog eens goed op letten.theredone51 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:25:
Over klachten gesproken: heeft er nog iemand met het panoramadak gemerkt dat er soms een krakend/trillend geluid te horen is? Als ik aan de binnenspiegel/interieurverlichting tegen het plafond duw of er aan trek gaat het weg. Dus het lijkt er op dat ze ergens een rubbertje/schuimpje zijn vergeten.
Vandaag de auto afgeleverd bij de dealer voor de plaatsing van de trekhaak en meteen naar de trilling/kraak laten kijken. Monteur heeft gevonden waar het aan ligt, maar kon het niet direct oplossen/moest er iets voor bestellen. Als ik meer informatie heb koppel ik terug.j.j.feikens schreef op woensdag 1 april 2026 @ 06:57:
[...]
Dit kraakje/trilling heb ik denk ik ook. Ik relateer de trillingen het niet aan het panaromadak, maar aan de binnenspiegel/interieurverlichting volgens mij. Ik zal er nog eens goed op letten.
Auto moet sowieso nog terug, want blijkbaar is er een terugroepactie op de aanjager van het interieur. Ook die zou kunnen gaan trillen op een gegeven moment. Er is een verbeterde versie uitgebracht en die zal dus vervangen worden.
Voor de mensen met trekhaak op een GT-line, hoe ziet jullie installatie er uit? Dit is de mijne:
:strip_exif()/f/image/zWAfkWPyVnzdOShHtbvz6nuJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor die witte clips zitten er, aldus de instructie, ook zwarte in de kit. Het mag mij verbazen waarom ze dan de witte gebruiken in het zicht... Verder past ook de afdekdop niet lekker, deze lijkt tegen de Beugel aan te komen waardoor hij schreef zit/niet diep genoeg:
:strip_exif()/f/image/w1tStxYabTMrChP37zebKMBV.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog iemand hetzelfde?
In het echt was het niet te vergelijken met Polestar 4, Peugeot E-5008, Mercedes CLA en GLB of mijn huidige Skoda Enyaq….
[ Voor 84% gewijzigd door crimby op 01-04-2026 20:19 ]
Terugroepactie ?theredone51 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:28:
[...]
Vandaag de auto afgeleverd bij de dealer voor de plaatsing van de trekhaak en meteen naar de trilling/kraak laten kijken. Monteur heeft gevonden waar het aan ligt, maar kon het niet direct oplossen/moest er iets voor bestellen. Als ik meer informatie heb koppel ik terug.
Auto moet sowieso nog terug, want blijkbaar is er een terugroepactie op de aanjager van het interieur. Ook die zou kunnen gaan trillen op een gegeven moment. Er is een verbeterde versie uitgebracht en die zal dus vervangen worden.
Voor de mensen met trekhaak op een GT-line, hoe ziet jullie installatie er uit? Dit is de mijne:
[Afbeelding]
Voor die witte clips zitten er, aldus de instructie, ook zwarte in de kit. Het mag mij verbazen waarom ze dan de witte gebruiken in het zicht... Verder past ook de afdekdop niet lekker, deze lijkt tegen de Beugel aan te komen waardoor hij schreef zit/niet diep genoeg:
[Afbeelding]
Nog iemand hetzelfde?
Ik kan daar niks over vinden.
Ik vind het verschil minimaal met een Polestar 4 en zeker beter dan de Enyaq en de Peugeot naar mijn idee. Heb je een idee welke uitvoering je hebt gezien?crimby schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:48:
Edit: mijn post behoorde niet echt thuis in dit topic. Maar ik heb wel de EV5 bewonderd. Ik dacht dat ik een EV9 zag, maar bleek dus de 5 te zijn. Van buiten echt een prachtige auto, maar van binnen erg veel plastic. Ik probeer hier nu afbeeldingen van de vinden, maar op foto’s ziet het er strak uit qua afwerking.
In het echt was het niet te vergelijken met Polestar 4, Peugeot E-5008, Mercedes CLA en GLB of mijn huidige Skoda Enyaq….
Mercedes rijd ik niet meer, sinds ik daar dik premium voor aanschaf en onderhoud mocht aftikken voor een inferieur product en matige dienstverlening in de flagshipdealer hier niet ver vandaan.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Nee geen idee welke versie. Online zie ik dus ook andere dingen. Vond vooral de knoppen, grijsachtig hoogglans, erg goedkoop. Zou wel top zijn als dit niet helemaal representatief is of aan te passen is.FirePuma142 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:16:
[...]
Ik vind het verschil minimaal met een Polestar 4 en zeker beter dan de Enyaq en de Peugeot naar mijn idee. Heb je een idee welke uitvoering je hebt gezien?
Mercedes rijd ik niet meer, sinds ik daar dik premium voor aanschaf en onderhoud mocht aftikken voor een inferieur product en matige dienstverlening in de flagshipdealer hier niet ver vandaan.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Woorden van de dealer, misschien bedoelde hij 'campagne', maar de auto moet er in ieder geval terug voor binnenkomen.vinno86 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:19:
[...]
Terugroepactie ?
Ik zat nog te twijfelen over de trekhaak toevoegen, maar ik vind dit persoonlijk wel slordig gemonteerd.theredone51 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:28:
[...]
Vandaag de auto afgeleverd bij de dealer voor de plaatsing van de trekhaak en meteen naar de trilling/kraak laten kijken. Monteur heeft gevonden waar het aan ligt, maar kon het niet direct oplossen/moest er iets voor bestellen. Als ik meer informatie heb koppel ik terug.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nog iemand hetzelfde?
Ik sla even over.
Bedankt voor het delen want ook dat heeft voor mij in ieder geval meerwaarde.
Dat is wat ik dus ook niet mooi, ik vind dat glimmende lichte grijze plastic hideous, vandaar dat ik dit zoveel mogelijk ga proberen te verbergen. Zal zeker niet volledig lukken, maar dat ik alsnog voor de EV5 heb gekozen is dus dat ik accepteer dat dit grijze erop zit en gecompenseerd wordt door alle andere (plus) punten want voor de rest vind ik het een prachtwagen.crimby schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:22:
[...]
Nee geen idee welke versie. Online zie ik dus ook andere dingen. Vond vooral de knoppen, grijsachtig hoogglans, erg goedkoop. Zou wel top zijn als dit niet helemaal representatief is of aan te passen is.
Ik ook niet alleen voor mogelijke 2024/2025 modellen softwarematig.vinno86 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:19:
[...]
Terugroepactie ?
https://www.google.com/se...bile&ie=UTF-8#lfId=ChxjMe
:strip_exif()/f/image/xoi7WL5nTFLxusTdeV0xwVib.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f6IqON1nJuvfeCRWGo2cerAe.jpg?f=fotoalbum_large)