Het grote Kia EV5 topic

Pagina: 1 ... 14 ... 17 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RoVrie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:13
wimbre schreef op donderdag 2 april 2026 @ 05:47:
Mijn auto loopt via LM Ayvens en daar kun je door in te loggen je auto zien en de status van de bestelling. Heeft iemand ervaring of gedurende het bestelproces er nog aanvullende informatie te zien is, bv VIN/chassisnummer?
Prijs je gelukkig, ik zit bij DLM en zit al sinds begin februari tegen een lege app aan te kijken.
Besteldatum: 06-02-2026
Verwachte leverdatum: - 0

😑

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:36
wimbre schreef op donderdag 2 april 2026 @ 05:47:
Mijn auto loopt via LM Ayvens en daar kun je door in te loggen je auto zien en de status van de bestelling. Heeft iemand ervaring of gedurende het bestelproces er nog aanvullende informatie te zien is, bv VIN/chassisnummer?
Ik zit ook bij Ayvens, voor het eerst, en vind dat je ook maar weinig informatie krijgt.
De auto is eind januari besteld maar tot en met nu staat er de status dat de auto besteld gaat worden bij de dealer, maar wel een verwachte leverweek van 27 april tot en met 3 mei.
Vorige maand heb ik Ayvens gebeld met de vraag of de bestelling wel goed gaat, en wat er in het kort tegen mij gezegd werd is dat ze eigenlijk ook niets weten en dat ik beter de dealer kan bellen. Dat heb ik dan ook gedaan en die gaven mij aan de auto besteld is en over de levertijd kunnen ze niets zeggen, ook geen indicatie geven. Pas als de auto op de boot staat krijgen ze de informatie en nemen ze contact op voor het leveren. Tot heden niets gehoord en als ik naar de gemiddelde reistijd van een boot kijk dan verwacht ik niet dat hij de aangegeven leverweek gaat komen. Maar we zullen zien!

Zelf begrijp ik totaal niet dat er geen goed volgsysteem is. Je zou verwachten dat de dealer de auto besteld en deze een volgnummer krijgt waardoor het goed te volgen is wanneer hij gemaakt wordt en waar hij is....

• Nick v D
RoVrie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:48:
[...]

Prijs je gelukkig, ik zit bij DLM en zit al sinds begin februari tegen een lege app aan te kijken.
Besteldatum: 06-02-2026
Verwachte leverdatum: - 0

😑
Waarschijnlijk is deze LM dan wel eerlijk door eigenlijk te zeggen "we weten het niet"

• RoVrie
Nick v D schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:31:
[...]

Waarschijnlijk is deze LM dan wel eerlijk door eigenlijk te zeggen "we weten het niet"
Dat is ook wel zo, maar het gaat wel ten koste van mijn voorpret ;)
Ik weet niet eens wie de dealer gaat zijn, ik kon ook niet mijn eigen lokale dealer naar voren schuiven zodat ik alvast een akkoordje met ze kon maken over eventueel zwarte badges op de auto enzo.

De LM kon me dan wel weer verzekeren dat er 'luxe' kentekenplaten (met van die opgelegde letters) op zouden komen :)

• FJP84
  • Laatst online: 29-04 22:41
Zijn er EV5 rijders die de KIA Navigatie gebruiken of geniet CarPlay of Android Auto de voorkeur?

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:44

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Wellicht onterecht, maar ik vertrouw de ingebouwde navigatie minder dan b.v. Maps of TomTom.

• Nick v D
RoVrie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:36:
[...]

Ik weet niet eens wie de dealer gaat zijn, ik kon ook niet mijn eigen lokale dealer naar voren schuiven zodat ik alvast een akkoordje met ze kon maken over eventueel zwarte badges op de auto enzo.

De LM kon me dan wel weer verzekeren dat er 'luxe' kentekenplaten (met van die opgelegde letters) op zouden komen :)
Mee eens! De voorpret is er zeker ook al klopt de datum mogelijk niet.

Ik kan niet wachten om de EV5 te gaan rijden haha

• Nick v D
FJP84 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:41:
Zijn er EV5 rijders die de KIA Navigatie gebruiken of geniet CarPlay of Android Auto de voorkeur?
Ik rij nu een EV6 en ik gebruik altijd Carplay.
Maar dat is enerzijds omdat ik Carplay mooier vind ogen en anderzijds omdat ik snel vanuit mijn agenda de locatie kan selecteren voor de navigatie.
En omdat Apple Maps, volgens mij, sneller updates heeft dan de Kia navigatie.

Ik heb overigens wel Kia navigatie gebruikt toen ik naar een snellader ben gereden zodat hij de batterij ging voorverwarmen.

Ik ben overigens wel wat aan het verdiepen in ABRP (A Better Routeplanner)

[ Voor 9% gewijzigd door Nick v D op 02-04-2026 09:48 ]

• JuG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:47

JuG

[...]

Die heb ik trouwens ook gekregen, niet om gevraagd weliswaar.

• RoVrie
de standaard nav geeft geen trajectcontroles en actieve flitsers aan toch? Niet dat ik veel te hard rijd, maar ik vind de waarschuwingen in Waze toch altijd wel fijn.

• RoVrie
Nick v D schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:48:
[...]
Ik ben overigens wel wat aan het verdiepen in ABRP (A Better Routeplanner)
Die gebruik ik met maandelijks abonnement altijd voor de vakanties tot nu toe, ook omdat de nav van de Skoda Enyaq helemaal k*t is.

Die ABRP is met een API gekoppeld aan mijn Enyaq en heeft daarmee actuele batterijinformatie en herberekent laad-punten afhankelijk van mijn SoC. Ook zie je daarin het aantal vrije laders op je geplande stop zodat je daarop kan anticiperen. Werkt top! Maar binnen Nederland heb ik dat eigenlijk nooit nodig, dus zet ik voor de rest van het jaar mn ABRP Pro uit om kosten te besparen.

• Nick v D
RoVrie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:57:
[...]

Die gebruik ik met maandelijks abonnement altijd voor de vakanties tot nu toe, ook omdat de nav van de Skoda Enyaq helemaal k*t is.

Die ABRP is met een API gekoppeld aan mijn Enyaq en heeft daarmee actuele batterijinformatie en herberekent laad-punten afhankelijk van mijn SoC. Ook zie je daarin het aantal vrije laders op je geplande stop zodat je daarop kan anticiperen. Werkt top! Maar binnen Nederland heb ik dat eigenlijk nooit nodig, dus zet ik voor de rest van het jaar mn ABRP Pro uit om kosten te besparen.
Ah goeie tip! Thanks

• IceQbe75
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:30
Nick v D schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:48:
[...]

Ik heb overigens wel Kia navigatie gebruikt toen ik naar een snellader ben gereden zodat hij de batterij ging voorverwarmen.
Is er nog een andere manier van voorverwarmen? Of enkel via de ingebouwde navigatie?

• RoVrie
IceQbe75 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:10:
[...]

Is er nog een andere manier van voorverwarmen? Of enkel via de ingebouwde navigatie?
YouTube: Battery conditioning mode | The Kia EV5

het lijkt ook manual te kunnen inderdaad

• greenlizzard
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:41
Wel bijzonder. Opladen gaat in het filmpje met 200kW, was het maar zo'n feest!

Hier staat de auto ondertussen ook in bestelling. Plus Advanced in de kleur Frost Blue :) (bedankt voor de foto's @JuG )

[ Voor 18% gewijzigd door greenlizzard op 02-04-2026 10:32 ]

• vinno86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-04 19:48
Ik heb in principe niks tegen de KIA navigatie maar android auto start automatisch op bij het aanzetten van de auto natuurlijk dus dat is het dan gewoon.

• mvug
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-04 14:16
Ik ben ook aan het kijken voor de aanschaf van een EV5 gt plusline. Nu hoorde/las ik dat bij bochten nemen er koude luchtstroom is (ook bij de voeten?). Iemand ervaring of dit ook echt zo is?

• JuG

JuG

greenlizzard schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:27:
[...]

Wel bijzonder. Opladen gaat in het filmpje met 200kW, was het maar zo'n feest!

Hier staat de auto ondertussen ook in bestelling. Plus Advanced in de kleur Frost Blue :) (bedankt voor de foto's @JuG )
Geen probleem. Het lijkt me een beetje een ondergewaardeerde kleur, percentueel bekeken wordt ie ook weinig besteld lijkt me. Maar hij heeft echt iets mooi, in volle zon enorm blauw en bij bewolkt weer toch weer meer richting grijs. Goeie keuze ;)

• Wo0Zzz
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-04 17:56
theredone51 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:28:
[...]

Vandaag de auto afgeleverd bij de dealer voor de plaatsing van de trekhaak en meteen naar de trilling/kraak laten kijken. Monteur heeft gevonden waar het aan ligt, maar kon het niet direct oplossen/moest er iets voor bestellen. Als ik meer informatie heb koppel ik terug.

.....

Voor de mensen met trekhaak op een GT-line, hoe ziet jullie installatie er uit? Dit is de mijne:
[Afbeelding]
Voor die witte clips zitten er, aldus de instructie, ook zwarte in de kit. Het mag mij verbazen waarom ze dan de witte gebruiken in het zicht... Verder past ook de afdekdop niet lekker, deze lijkt tegen de Beugel aan te komen waardoor hij schreef zit/niet diep genoeg:
[Afbeelding]

Nog iemand hetzelfde?
Ik ben benieuwd, ik heb maandag nog gemaild met wanneer ze verwachten deze binnen te krijgen. Heb volgende week een trekhaak nodig, dus hoop van harte dat ze deze voor volgende week donderdag binnenkrijgen en kunnen monteren!
Ondanks dat ik Kia fan ben, vind ik de trekhaken bij Kia's altijd "slordig". Dat je een hele hap uit een kap moet slijpen om dit enigszins te monteren, vind het altijd jammer dat Kia niet die mooie wegklapbare trekhaken met ingebouwde stekker heeft zoals Volvo bijvoorbeeld. Je ziet altijd dat er een trekhaak voorbereiding op zit. En ook die kun je aftermarket erop laten zetten.

• JuG

JuG

Je kan het idd via de ingebouwde navigatie doen door naar een snellader te navigeren, of naar "EV" gaan in de Instellingen te gaan en dan op Batterijconditionering klikken (of via de app). Ik rij meestal met Carplay en Google Maps, maar ik heb ook de ingebouwde al gebruikt afgelopen weekend. Toen ook een snellader bezocht en dat ging prima. Onderweg geeft ie aan via het batterij icoon dat de pre-conditionering bezig is en als ie daarmee klaar is krijg je ook melding tijdens het rijden. Maar als je dat niet wil kan je dus zelf ook op die knop klikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxGQFu-HCmmxARWkjlq2m2LGLUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZTRLS66SRTCyoS6VYcuVTIU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQ54pn_fDFpOWcWRmN58f6hDLxU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X38WCIJcdUVCsoFsPDhlVXIL.png?f=fotoalbum_large

• JuG

JuG

mvug schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:46:
Ik ben ook aan het kijken voor de aanschaf van een EV5 gt plusline. Nu hoorde/las ik dat bij bochten nemen er koude luchtstroom is (ook bij de voeten?). Iemand ervaring of dit ook echt zo is?
Niets van gemerkt tot nu toe.

• Wo0Zzz
Ja, ik gebruik 'm. Ook omdat ik de GT-PlusLIne heb met HUD, dus informatie op het scherm.
Ik vind hem tot dusver aardig goed werken, ook wil ik er meer naartoe ivm evt laadopties en niet zelf nadenken over voorverwarmen of niet. In m'n Ceed met Gen5W navigatie gebruikte ik wel vaak Waze of Maps, maar ook daar vond ik het niet verkeerd. Je krijgt sws 2 jaar OTA updates, dus ga er vanuit de de kaarten dan ook bijgewerkt worden. Verder gaan de kaarten via Google volgens mij, dus ga er vanuit dat die wel aardig up-to-date zijn. Maar nog niet hele grote afstanden gereden waar ik een kaart nodig ben.
Muziek gaat wel altijd via Android Auto, ondanks dat ik Android Auto dan verder niet gebruik.

• RoVrie
Laadklep openen? Wie doet dit via de app? 8)7

• JuG

JuG

RoVrie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:49:
[...]

Laadklep openen? Wie doet dit via de app? 8)7
Dat stoort me minder dan het feit dat "Batterijconditionering" er niet op past en daardoor de "g" naar een nieuwe regel springt.

• RoVrie
JuG schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:03:
[...]

Dat stoort me minder dan het feit dat "Batterijconditionering" er niet op past en daardoor de "g" naar een nieuwe regel springt.
Haha, ik heb serieus overwogen mijn post aan te passen en dat er ook nog even bij te zetten ja :?

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:24
Is de batterijconditionering enkel voordelig voor de laadsnelheid? En niet voor de totale kWh’tjes? Dit lijkt me logischerwijs inderdaad niet van invloed. Dus als ik een koude batterij oplaad, dan duurt het alleen langer maar er past net zoveel in. Of…

Dongle er eens aan gehangen. En als het uitrekenen geen vertekend beeld geeft dat is mijn volle batterij ‘maar’ 74kWh. Vannacht gaat ie naar 100% dus morgenvroeg weet ik de totale bruikbare capaciteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwZug5RP--eajwXWVyrFpnqrMbg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JevDpSNsaAgPtjBsaJUudmHg.png?f=fotoalbum_large

• EV5 Blackedout
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 29-04 23:24
[...]

v.w.b. weten wanneer je auto geleverd wordt is het lastig om dit zonder kennis vanuit de dealer te achterhalen. voornamelijk komen de Cargoschepen met Hyundais & Kias uit Pyeongtaek, South Korea, en is de transporteur Eukor de meeste schepen van deze maatschappij hebben namen die beginnen met "Morning..."er is 1 schip dat ik online kan vinden en die komt aan in Italie op 27 april, als daar je auto mogelijk op staat dan moet die nog op de rvachtwagen naar NL. dus reken maar uit.

• EV5 Blackedout
Wo0Zzz schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:30:
[...]

Ja, ik gebruik 'm. Ook omdat ik de GT-PlusLIne heb met HUD, dus informatie op het scherm.
Ik vind hem tot dusver aardig goed werken, ook wil ik er meer naartoe ivm evt laadopties en niet zelf nadenken over voorverwarmen of niet. In m'n Ceed met Gen5W navigatie gebruikte ik wel vaak Waze of Maps, maar ook daar vond ik het niet verkeerd. Je krijgt sws 2 jaar OTA updates, dus ga er vanuit de de kaarten dan ook bijgewerkt worden. Verder gaan de kaarten via Google volgens mij, dus ga er vanuit dat die wel aardig up-to-date zijn. Maar nog niet hele grote afstanden gereden waar ik een kaart nodig ben.
Muziek gaat wel altijd via Android Auto, ondanks dat ik Android Auto dan verder niet gebruik.
de batterij voorbereiden op (snel)laden werkt dus niet als je Waze gebruikt en een locatie selecteert voor een laadstation?
Begrijp ik dat goed, dit doet het alleen met de Kia Nav, anders zelf aanzetten ?

• vinno86
Voor de 2e keer pas aan de laadpaal gehangen sinds ik hem heb, maar ik had al een stekker die vast zat in de laadport.. gelukkig zit de manual release naast de frunk waar ik de laadkabel bewaar dus het was zo weer los.

Maar wat een prutserij zeg, wat zorgt ervoor dat zo'n kabel niet vrijgegeven word ? (anders dan een auto die nog op slot is)

Wel blij dat het aan de auto kant was en niet de paal want dan ben je langer bezig.

• EV5 Blackedout
marcelcee schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:24:
Is de batterijconditionering enkel voordelig voor de laadsnelheid? En niet voor de totale kWh’tjes? Dit lijkt me logischerwijs inderdaad niet van invloed. Dus als ik een koude batterij oplaad, dan duurt het alleen langer maar er past net zoveel in. Of…

Dongle er eens aan gehangen. En als het uitrekenen geen vertekend beeld geeft dat is mijn volle batterij ‘maar’ 74kWh. Vannacht gaat ie naar 100% dus morgenvroeg weet ik de totale bruikbare capaciteit.

[Afbeelding]
welke dongel of app is dit? is dat via een OBD sensor? Ik gebruik nu namelijk bij mijn Outlander de Watchdog App i.c.m. een OBD sensor.

[ Voor 4% gewijzigd door EV5 Blackedout op 02-04-2026 17:56 ]

• TamsSH
  • Laatst online: 12:28
Heb vanmorgen op de heenweg naar mijn werk Kia navigatie gebruikt en op de terugweg een stukkie Apple maps. Mijn voorkeur gaat uit naar Apple maps. Voornamelijk omdat ik mijn aankomsttijd kan zien en deze kan delen met het thuisfront. Ook qua kleurgebruik vind ik Apple maps prettiger, maar misschien is dat een kwestie van wennen. De navigatie van Apple verscheen ook mooi in de HUD, ik was even bang dat dat niet het geval zou zijn.

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-04 20:24
Zijn er al EV5 klanten van van Mossel /Hengelo die hun "backorder" trekhaak al geleverd en gemonteerd hebben gekregen. Onze auto is inmiddels 5 weken geleden geleverd maar nog steeds niets vernomen.

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:08

Gallus

Cheesy

vinno86 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:34:
Voor de 2e keer pas aan de laadpaal gehangen sinds ik hem heb, maar ik had al een stekker die vast zat in de laadport.. gelukkig zit de manual release naast de frunk waar ik de laadkabel bewaar dus het was zo weer los.

Maar wat een prutserij zeg, wat zorgt ervoor dat zo'n kabel niet vrijgegeven word ? (anders dan een auto die nog op slot is)

Wel blij dat het aan de auto kant was en niet de paal want dan ben je langer bezig.
Bij de Ioniq 5 moet ik altijd even via de afstandsbediening ontgrendelen (dus knop waarmee je ook de deuren van het slot haalt). De deuren ontgrendelen via het knopje op het portier is niet voldoende.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-04 20:24
RoVrie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:53:
[...]

de standaard nav geeft geen trajectcontroles en actieve flitsers aan toch? Niet dat ik veel te hard rijd, maar ik vind de waarschuwingen in Waze toch altijd wel fijn.
Er bestaat een menuinstelling in de Kia die je waarschuwt voor bekende flitspalen etc.Kwestie van even zoeken.

• Wo0Zzz
EV5 Blackedout schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:29:
[...]
de batterij voorbereiden op (snel)laden werkt dus niet als je Waze gebruikt en een locatie selecteert voor een laadstation?
Begrijp ik dat goed, dit doet het alleen met de Kia Nav, anders zelf aanzetten ?
Zover ik weet niet. In de EV6 niet volgens mij. De EV5 nog niet geprobeerd eigenlijk.

• Wo0Zzz
vinno86 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:34:

In de instellingen kun je aanvinken wanneer die de laadpoort ontgrendeld, bij opladen gereed of bij ontgrendelen deur. Weet zo 123 niet waar, maar kun je instellen.

• Wo0Zzz
TamsSH schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:18:
[...]

Heb vanmorgen op de heenweg naar mijn werk Kia navigatie gebruikt en op de terugweg een stukkie Apple maps. Mijn voorkeur gaat uit naar Apple maps. Voornamelijk omdat ik mijn aankomsttijd kan zien en deze kan delen met het thuisfront. Ook qua kleurgebruik vind ik Apple maps prettiger, maar misschien is dat een kwestie van wennen. De navigatie van Apple verscheen ook mooi in de HUD, ik was even bang dat dat niet het geval zou zijn.
Oh dan moet ik dat ook nog maar ffkes proberen met Android Auto of dat werkt. Dat werkte bij de EV6 niet volgens mij. De EV5 met Maps of Waze nog niet geprobeerd.

• Nick v D
TamsSH schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:18:
[...]

De navigatie van Apple verscheen ook mooi in de HUD, ik was even bang dat dat niet het geval zou zijn.
Oh ik ben blij dit te horen! Ik dacht dat dit enkel kon met de Kia navigatie!

• JuG

JuG

EV5 Blackedout schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:29:
[...]

Als je de ingebouwde navigatie gebruikt zal ie dat doen, in alle andere situaties moet je het manueel aanzetten.

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 22:28

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

EV5 Blackedout schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:26:
[...]

v.w.b. weten wanneer je auto geleverd wordt is het lastig om dit zonder kennis vanuit de dealer te achterhalen. voornamelijk komen de Cargoschepen met Hyundais & Kias uit Pyeongtaek, South Korea, en is de transporteur Eukor de meeste schepen van deze maatschappij hebben namen die beginnen met "Morning..."er is 1 schip dat ik online kan vinden en die komt aan in Italie op 27 april, als daar je auto mogelijk op staat dan moet die nog op de rvachtwagen naar NL. dus reken maar uit.
Er is er eentje onderweg de NOCC Pacific, die naar verwachting 14 april in Rotterdam lost, maar eerst stopt in Engeland op 8 april. Dit heb ik via de dealer vernomen en op deze staat mijn auto 🥳 Vast wel meer Kia’s die dan arriveren 😀

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

• marcelcee
EV5 Blackedout schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:40:
[...]

welke dongel of app is dit? is dat via een OBD sensor? Ik gebruik nu namelijk bij mijn Outlander de Watchdog App i.c.m. een OBD sensor.
Veepeak obdcheck ble + met de car scanner app

• TamsSH
  • Laatst online: 12:28
Moet wel zeggen dat de HUD (en het schermpje achter je stuur) bij het gebruik van Apple maps bij elke rotonde het plaatje van “rotonde rechtsaf” laat zien. Voor mij geen probleem want ik ken de rotondes. En ik heb sowieso ook de kaart op mijn scherm.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:34
Gallus schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:34:
[...]

Bij de Ioniq 5 moet ik altijd even via de afstandsbediening ontgrendelen (dus knop waarmee je ook de deuren van het slot haalt). De deuren ontgrendelen via het knopje op het portier is niet voldoende.
Dit is bij de skoda enyaq ook het geval

• landy1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-04 21:47
[...]

Idem met een Kia Niro EV van 2023.

• vinno86
[...]

Eerste keer ging prima met automatische ontgrendeling, kwam geen afstandsbediening aan te pas.

In het boekje staat volgens mij ook alleen dat de deuren ontgrendeld moeten zijn, meer niet.

Ach ja, een typisch EV kwaaltje.. krijg je er gratis bij.

• EV5 Blackedout
Nick v D schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:34:
[...]

Oh ik ben blij dit te horen! Ik dacht dat dit enkel kon met de Kia navigatie!
Waze zie je ook in de HUD, fyi

• marcelcee
In de categorie kleine kwaaltjes: ik heb de auto op i-pedal lvl 3 staan. Dat onthoudt ie ook als ik weer in stap. Maar… heel af en toe staat ie opeens op lvl 1. Waar dat aan ligt, ik heb het nog niet kunnen ontdekken. En ik kom daar dan achter als ik de straat uitrijd en gas loslaat, maar te hard richting een kruispunt ga. :+

[ Voor 19% gewijzigd door marcelcee op 03-04-2026 09:03 ]

• JuG

JuG

marcelcee schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:54:
In de categorie kleine kwaaltjes: ik heb de auto op i-pedal lvl 3 staan. Dat houdt onthoudt ie ook als ik weer in stap. Maar… heel af en toe staat ie opeens op lvl 1. Waar dat aan ligt, ik heb het nog niet kunnen ontdekken. En ik kom daar dan achter als ik de straat uitrijd en gas loslaat, maar te hard richting een kruispunt ga. :+
haha, net hetzelfde aan de hand gehad eergisteren. Dat is me wel nog maar één keertje voorgevallen tot nu toe, ik dacht eerst dat mijn vrouw op mijn profiel gereden had en lvl1 had ingesteld, maar dat was dus niet zo.

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
Ik gebruik altijd Android Auto met Tomtom,dit werkt super.
Heb mijn telefoon in een houder op het dashboard staan en daar staat Tomtom ook aan met het overzicht van de route waar ook de Files etc te zien zijn.
Op het display van de auto staat dan Tomtom op ingezoemd zodat ik duidelijk kan zien waar ik heen moet.
Op de achtergrond altijd Flitsmeister draaien voor de flitsers etc.
Auto accu wanneer nodig gewoon handmatig voorverwarmen, koste mij met de wintersport ongeveer een halfuurtje om deze op de juiste temperatuur te krijgen.
Helaas werkt de ionity app niet op Android Auto en stond deze ook op de achtergrond aan tijdens de reis naar de Franse skigebieden.
Ik gebruik Ionity laders ivm kosten die ikzelf in het buitenland moet betalen, met een maandelijkse te stoppen abbo halve laadprijzen.
Deze kosten inclusief tol is wel weer af te trekken van je bijtelling en kom zo op gemiddeld 0.17 cent/kw.
Persoonlijk vind ik het raar dat je in Nederland je helemaal suf kunt rijden, maar zodra je in het buitenland laad of tankt deze kosten niet vergoed worden.
Heb wel geen extra bedrag wat ik aan de werkgever moet betalen voor prive gebruik,hoor vaak dat mensen dit ook nog moeten betalen.(En soms niet weten dat dit ook nog van je bijtelling afgetrokken mag worden)
Dus klaag maar niet :)

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
mvug schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:46:
Yup vooral als de verwarming op driver only staat

• marcelcee
Vanochtend, met 3 graden buiten was dit de capaciteit van mijn auto. Ondanks batterijconditionering (wat volgens mij niet helemaal geslaagd is) kom ik tot 76,22 kWh. Ga het een andere keer nog eens meten bij 20 graden.

Ik ben nu bezig met een klein testje van twee trekhaakkoffers. De Thule Arcos L en XL. Ga er een korte review over schrijven. Wilde zien of de breedte iets/veel uitmaakt in het verbruik. En ook of de geclaimde verbetering qua verbruik terug te zien is in de praktijk. Voor mij zou de test geslaagd zijn als het grootste model niet slechter presteert dan zonder trekhaakkoffer. Maar het is natuurlijk geen wetenschappelijke test, ben niet alleen op de snelweg…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzbmfEbV3_eJjPiGymqROt9CvzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Db2Jk2InAukvu9jL4NDzmiiF.jpg?f=fotoalbum_large

• JuG

JuG

pollekeb schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:56:
[...]
Ik gebruik Ionity laders ivm kosten die ikzelf in het buitenland moet betalen, met een maandelijkse te stoppen abbo halve laadprijzen.
Deze kosten inclusief tol is wel weer af te trekken van je bijtelling en kom zo op gemiddeld 0.17 cent/kw.
Persoonlijk vind ik het raar dat je in Nederland je helemaal suf kunt rijden, maar zodra je in het buitenland laad of tankt deze kosten niet vergoed worden.
Heb wel geen extra bedrag wat ik aan de werkgever moet betalen voor prive gebruik,hoor vaak dat mensen dit ook nog moeten betalen.(En soms niet weten dat dit ook nog van je bijtelling afgetrokken mag worden)
Dus klaag maar niet :)
Dat is sterk afhankelijk van je werkgever uiteraard, ik betaal bijtelling voor de wagen, maar verder geen bijkomende kosten. Kosten zoals de wasstraat, tolkosten, etc kan ik ook via de bijtelling (deels) recupereren. Qua laden heb ik het afgelopen week expliciet nagevraagd bij mijn wagenparkbeheerder. In mijn lease policy staat bv dat fysieke brandstof tanken in het buitenland te declareren is en zo via de bijtelling deels te recupereren is, maar over een EV opladen staat er niets. In de brief van de Eneco / Alphabet laadpas staat dan weer dat deze in heel Europa werkt, of de werkgever die kosten vergoed hangt dan weer van je specifieke lease policy af.

Na navraag ben ik er dus achter gekomen dat ik in het buitenland gewoon kan laden met de laadpas en dat die kosten ook voor de werkgever zijn, als je een ICE-wagen hebt moet je die kosten zelf betalen en kan je ze recupereren via de bijtelling. Beetje vreemd aangezien een vakantie dichtbij met een ICE-wagen goedkoper kan zijn dan bv doorheen heel Italië toeren met een EV, maar in mijn geval komt het nu wel beter uit. Voor de vakanties is het in ieder geval mooi meegenomen en het kan wel enkele honderden euro's schelen telkens, zeker als je langs de snelweg wil snelladen.

[ Voor 14% gewijzigd door JuG op 03-04-2026 11:13 ]

• Nick v D
JuG schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:08:
[...]

Dat is sterk afhankelijk van je werkgever uiteraard, ik betaal bijtelling voor de wagen, maar verder geen bijkomende kosten. Kosten zoals de wasstraat, tolkosten, etc kan ik ook via de bijtelling (deels) recupereren. Qua laden heb ik het afgelopen week expliciet nagevraagd bij mijn wagenparkbeheerder. In mijn lease policy staat bv dat fysieke brandstof tanken in het buitenland te declareren is en zo via de bijtelling deels te recupereren is, maar over een EV opladen staat er niets. In de brief van de Eneco / Alphabet laadpas staat dan weer dat deze in heel Europa werkt, of de werkgever die kosten vergoed hangt dan weer van je specifieke lease policy af.

Na navraag ben ik er dus achter gekomen dat ik in het buitenland gewoon kan laden met de laadpas en dat die kosten ook voor de werkgever zijn, als je een ICE-wagen hebt moet je die kosten zelf betalen en kan je ze recupereren via de bijtelling. Beetje vreemd aangezien een vakantie dichtbij met een ICE-wagen goedkoper kan zijn dan bv doorheen heel Italië toeren met een EV, maar in mijn geval komt het nu wel beter uit. Voor de vakanties is het in ieder geval mooi meegenomen en het kan wel enkele honderden euro's schelen telkens, zeker als je langs de snelweg wil snelladen.
Bij mijn werkgever heb ik een internationale laadpas, maar in onze policy staat wel dat voor privé laden in het buitenland de kosten voor de werknemer zelf zijn.
Wij krijgen maandelijks een bedrag voor het wassen en voor de vloeistoffen bij ons salaris overgemaakt.

Dus als ik van de zomer een ritje naar Italie ga maken met mijn gezin dan ga ik op dat moment even kijken welke laadpas / laadstation het meest interessant is.

• vinno86
marcelcee schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:54:
In de categorie kleine kwaaltjes: ik heb de auto op i-pedal lvl 3 staan. Dat onthoudt ie ook als ik weer in stap. Maar… heel af en toe staat ie opeens op lvl 1. Waar dat aan ligt, ik heb het nog niet kunnen ontdekken. En ik kom daar dan achter als ik de straat uitrijd en gas loslaat, maar te hard richting een kruispunt ga. :+
Dit heb ik nog niet gehad, vind het wel jammer dat hij de automatische stand niet onthoud.. die moet je wel elke keer opnieuw doen.

• B-1998
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 29-04 11:10
EV5 Blackedout schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:43:
[...]

Waze zie je ook in de HUD, fyi
Echt? Ik gebruik Waze altijd maar ik zie geen navigatie aanwijzingen op mijn HUD hoor. Ik gebruik Waze via Carplay.

• JuG

JuG

B-1998 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:28:
[...]

Echt? Ik gebruik Waze altijd maar ik zie geen navigatie aanwijzingen op mijn HUD hoor. Ik gebruik Waze via Carplay.
Als ik Google Maps in Carplay gebruik, dan zie ik de aanwijzigingen ook voor me op het display achter het stuur. Ik neem aan dat de HUD die overneemt.

• B-1998
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 29-04 11:10
Heeft er iemand ervaring met het verbonden hebben van 2 telefoons tegelijkertijd? Een Peugeot die ik heb gereden kon ik met mijn prive telefoon op de Carplay, en met mijn zakelijke via Bluetooth gebeld worden.

Mijn eerste poging van dit proberen bij de EV5 is niet heel succesvol

• EV5 Blackedout
B-1998 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:28:
[...]

Ik heb de auto nog niet maar met de proefrit vanaf mijn Android auto zag ik de aanwijzingen gewoon op de Hud.

• EV5 Blackedout
FJP84 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 06:21:
[...]

Bedoel je de logo's, de smoke headlight of beide (door KIA). Want dan zal ik eens kijken bij de leverende dealer wat mogelijk is en wat de kosten zijn. Dan kan ik kijken of ik het waard vind (voor de leuk) want het is lease.
Beetje laat en misschien had ik al gereageerd, maar alleen de zwarte logo's en de-badgen het smoke maken van de koplampen doe ik zelf met PPF Smoke precut.

• EV5 Blackedout
Foutje..

[ Voor 180% gewijzigd door EV5 Blackedout op 03-04-2026 22:45 ]

• EV5 Blackedout
Nick v D schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:35:
[...]

Bij mijn werkgever heb ik een internationale laadpas, maar in onze policy staat wel dat voor privé laden in het buitenland de kosten voor de werknemer zelf zijn.
Wij krijgen maandelijks een bedrag voor het wassen en voor de vloeistoffen bij ons salaris overgemaakt.

Dus als ik van de zomer een ritje naar Italie ga maken met mijn gezin dan ga ik op dat moment even kijken welke laadpas / laadstation het meest interessant is.
Wat wordt er eigenljjk geadviseerd v.w.b. laden door Kia?
Bij mijn Outlander werd er door Mitsubishi geadviseerd ABC (Always Be Charging), dus ook al moet er maar een klein beetje bij gewoon laden. Of is het verstandiger om te wachten totdat de batterij voorbij ??% is? Wat is jullie advies/ervaring hierin?

• JuG

JuG

EV5 Blackedout schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:44:
Wat wordt er eigenljjk geadviseerd v.w.b. Laden?
Bij mijn Outlander werd er door Mitsubishi geadviseerd ABC (Always Be Charging), dus ook al moet er maar een klein beetje bij gewoon laden. Of is het verstandiger om te wachten totdat de batterij voorbij ??% is? Wat is jullie advies/ervaring hierin?
Het is een NMC batterij en geen LFP, dus bij een NMC ben je beter af om hem gewoon tussen 20% en 80% te houden. Een minder populaire mening is waarschijnlijk dat als het een leasebak is en geen aankoop, dan doe je gewoon waar je zin in hebt. Mij boeit het persoonlijk niets of die batterij het binnen vier jaar nog goed doet of niet. Snelladen doe ik tot 80% omdat het anders te lang duurt, anders gaat ie gewoon naar 100%.

• Nick v D
Ik heb nog nooit begrepen waarom iemand niet tot 100% zou laden.
Men zegt dat is niet goed voor de batterij, want je verlies capaciteit. Maar je kiest er nu voor om 20% niet te gebruiken…

Online zijn er verschillende testen te vinden die aantonen dat het weinig verschil maakt om tot 100% te laden. De batterijen voor EVs zijn van zeer hoge kwaliteit, voorzien van koeling, verwarming en een goede kwaliteit BMS.

Er zijn zelfs verhalen van EVs met 300k op de teller en alleen snelladen (taxi) die volgens eigen zeggen geen capaciteits verlies merken. Ik laat dat in het midden.

Maar ik ben wel benieuwd naar de beweegreden waarom men niet tot 100% zou gaan want dan heb je in de toekomst geen volledige 100% meer, maar dan kies je nu al voor 80%. Het is een beetje alsof wat er in de toekomst zou (lees: dus niet eens zeker) kunnen gebeuren je nu al gaat toepassen.

(Heb deze discussie ook al zo vaak gehad met vrienden en collega’s over de iPhone)

In ieder geval is mijn keuze duidelijk haha.
Ik laad altijd tot 100% ongeacht of het nu een lease auto of mijn eigen auto zou zijn.

• EV5 Blackedout
De auto is prive en niet zakelijk of lease. (Dus heel zuinig op, want hij is wel echt van mij) Bij mijn Outlander heb ik vorig jaar na bijna 6 jaar (nog net binnen de garantie😁) mijn batterij vervangen gekregen vanuit Mitsubishi. Deze zat echt net onder de minimale capaciteit. En deze heb ik dus altijd middels het A,B,C principe geladen en altijd gewoon tot voor mij 100% maar nu blijkt dat dit alleen echt 80% is want bij de dealer hebben ze een "diep"charge gedaan (dus wel tot 100%) is dat niet gewoon de truuk? Dat als die niet verder kan/gaat of mag dan 80% zodat de dealer dan bij de garantie grens hem even wel volledig benut en zegt "kijk eens, Tadaa" weer extra Kw en hij is weer goed.

[ Voor 3% gewijzigd door EV5 Blackedout op 04-04-2026 11:12 ]

• EV5 Blackedout

[ Voor 72% gewijzigd door EV5 Blackedout op 04-04-2026 11:09 ]

• vinno86
Nick v D schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 01:08:
Men zegt dat is niet goed voor de batterij, want je verlies capaciteit. Maar je kiest er nu voor om 20% niet te gebruiken…

Online zijn er verschillende testen te vinden die aantonen dat het weinig verschil maakt om tot 100% te laden. De batterijen voor EVs zijn van zeer hoge kwaliteit, voorzien van koeling, verwarming en een goede kwaliteit BMS.

Er zijn zelfs verhalen van EVs met 300k op de teller en alleen snelladen (taxi) die volgens eigen zeggen geen capaciteits verlies merken. Ik laat dat in het midden.

Maar ik ben wel benieuwd naar de beweegreden waarom men niet tot 100% zou gaan want dan heb je in de toekomst geen volledige 100% meer, maar dan kies je nu al voor 80%. Het is een beetje alsof wat er in de toekomst zou (lees: dus niet eens zeker) kunnen gebeuren je nu al gaat toepassen.

(Heb deze discussie ook al zo vaak gehad met vrienden en collega’s over de iPhone)

Ik laad altijd tot 100% ongeacht of het nu een lease auto of mijn eigen auto zou zijn.
Een telefoon heeft de gemiddelde mensen denk ik hooguit 2-4 jaar.. in die tijd krijg je echt de batterij niet volledig gesloopt met elke dag tot 100% laden.. dus voor telefoons is het inderdaad een meme die uit de hand gelopen is. (tenzij je een telefoon 10 jaar lang wil aanhouden, maar komop)

Leaserijders kunnen hun auto's hetzelfde behandelen.. boeie over 4-5 jaar weer een nieuwe.

De prive kopers van een EV die er minimaal 10 jaar mee willen doen.. tja ik weet het eerlijk gezegd niet, zal je de batterij zo ver slopen dat er na 5-7 jaar nog maar effectief 70% van over is o.i.d. ? denk het eigenlijk niet misschien eerder 90% ofzo.. maar goed EV's zijn in principe nog een redelijk nieuwe techniek en ik durf het niet te zeggen zolang je nog teveel verschillende verhalen hoort/leest.

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-04 22:52
Nick v D schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 01:08:

Om iets meer houvast te geven, in 2 YT-video's van Engineering Explained wordt in technische zin uitgelegd waarom EV-batterijen kunnen degraderen en hoe dit kan worden voorkomen.
YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition
YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition
De titels van de video's klinken erger dan nodig maar vind ze inhoudelijk op orde.

Deze twee YT-video's zijn min of meer een samenvatting van andere YT-video’s waarin dr Jeff Dahn van de Daihousie U dit in meer details uitlegt. Dr Jeff Dahn is een expert op gebied van EV-batterijen.

We weten dat de EV5 een NMC-batterij bevat. We weten nog niet of dit een NMC532, NMC622, NMC811 of een NMC9½½ is. De NMC811 is het meest aannemelijk.
We weten ook nog of de NMC-batterij single crystal particles of policrystalline particles bevat.
Hierdoor wordt volgens de YT-video’s aangeraden om de laadcapaciteit bij voorkeur te houden tussen 40-45 en 75-80%.
Een enkele keer laden tussen 20 en 100% wanneer nodig is volgens de YT-video’s geen enkel probleem.

Het voor een langere tijd tot 100% geladen houden in een zeer warme periode boven 30 grC wordt in de YT-video’s niet aangeraden. Ook dit is om degradatie van de batterij agv ‘micro cracking’ te voorkomen.

Enkele maanden geleden hadden we in dit draadje een interesseante dialoog over bovenstaande punten. In deze dialoog werd door sommigen aangegeven dat het niet nodig is om met bovenstaande punten rekening te houden. Dit is omdat de degradatie niet merkbaar is. Ook speelt de BMS en battery (pre) conditioning een belangrijke rol en die zijn bij de EV5 prima op orde heb ik begrepen.

Omdat ik mijn EV5 privé ga rijden ben ik nog wat voorzichtiger totdat 100% is aangetoond dat het voor de batterij conditie echt niet uitmaakt. Omdat ik het komend jaar naar verwachting niet veel zal rijden heeft een laadcapaciteit tussen 40-45 en 75-80% voor mij geen nadelen.

• RoVrie
Is het probleem ook niet vaak het lange tijd op 100% houden van de batterij?
Ik heb mezelf sowieso aangewend (met de huidige krapte op t stroomnet) om overdag op thuiswerkdagen m'n auto op te laden tot 100% en m daarna zo snel mogelijk van de lader los te koppelen.
Ik weet dat t niet fair is voor de koper na mij, maar ik vrees toch dat ik m'n eigen comfort van 100% capaciteit de komende 5 jaar, uiteindelijk toch belangrijker ga vinden dan de eventuele battery degradation effects voor de koper na mij...

• Lawrentz
RoVrie schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:58:
Ik heb mezelf sowieso aangewend (met de huidige krapte op t stroomnet) om overdag op thuiswerkdagen m'n auto op te laden tot 100% en m daarna zo snel mogelijk van de lader los te koppelen.
Ik weet dat t niet fair is voor de koper na mij, maar ik vrees toch dat ik m'n eigen comfort van 100% capaciteit de komende 5 jaar, uiteindelijk toch belangrijker ga vinden dan de eventuele battery degradation effects voor de koper na mij...
Een paar citaten uit How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition.
1:05 Don't store your car's battery at 100% for long periods of time, especially when it's hot out.
4:35 Don't wait to recharge it unless necessary. (Frequente kleine laadcycli zijn beter, diepe laadcycli zijn slechter).
8:32 Don't regulary charge to 100%. (Lager is beter, hoge spanning is slechter.)

Mijn voornemen is om de EV5 lang te houden.
Dit is voor mij ook een reden om voorzichtig met de batterij om te gaan.

• EV5 Blackedout
RoVrie schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:58:
Dat is exact de reden waarom ik nooit een ex-lease auto zou kopen. Minder liefde in de auto dan iemand die hem van zijn eigen geld betaald heeft.

Thanks voor je eerlijkheid, wat dus ook nogmaals mijn gedachte over lease rijders bevestigd.

• RoVrie
EV5 Blackedout schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:53:
[...]

Dat is exact de reden waarom ik nooit een ex-lease auto zou kopen. Minder liefde in de auto dan iemand die hem van zijn eigen geld betaald heeft.

Thanks voor je eerlijkheid, wat dus ook nogmaals mijn gedachte over lease rijders bevestigd.
Oh wow, dit is wel heel kort door de bocht. Ik gaf alleen eerlijk toe dat ik toch voor t comfort van de 100% capaciteit ga wanneer ik t nodig heb. Verder mag ik mezelf wel een perfect gastheer van een leaseauto noemen. Ik was m elke maand, houd de binnenkant schoon en rijd niet als een halve gek (zeker niet met een koude batterij).

Dat staat nog los van t punt dat de meeste elektrische ex-lease autos naar t buitenland verdwijnen omdat hier de 2e hands aankoop zo ongunstig is.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

JuG schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:47:
[...]

Het is een NMC batterij en geen LFP, dus bij een NMC ben je beter af om hem gewoon tussen 20% en 80% te houden. Een minder populaire mening is waarschijnlijk dat als het een leasebak is en geen aankoop, dan doe je gewoon waar je zin in hebt. Mij boeit het persoonlijk niets of die batterij het binnen vier jaar nog goed doet of niet. Snelladen doe ik tot 80% omdat het anders te lang duurt, anders gaat ie gewoon naar 100%.
Dit komt eens in de zoveel tijd weer terug, maar welk onderzoek je er ook bij pakt, de winst die je als gebruiker kunt behalen met het zelf bewaken van je accu is verwaarloosbaar. Het heeft geen enkel nut om je er druk over te maken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Lawrentz schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:45:
[...]
Een paar citaten uit How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition.
1:05 Don't store your car's battery at 100% for long periods of time, especially when it's hot out.
4:35 Don't wait to recharge it unless necessary. (Frequente kleine laadcycli zijn beter, diepe laadcycli zijn slechter).
8:32 Don't regulary charge to 100%. (Lager is beter, hoge spanning is slechter.)

Mijn voornemen is om de EV5 lang te houden.
Dit is voor mij ook een reden om voorzichtig met de batterij om te gaan.
Dat geldt ook hier voor, het verschil is extreem marginaal. Gebruik het ding waarvoor het bedoeld is, rijden. Laat het batterijmanagement aan het BMS over.

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-04 20:24
[...]

Omgekeerd, een ex-lease auto heeft normaal gezien altijd correct zijn onderhoud gehad, etc. omdat de gebruikers er 'toch niet zelf voor moeten betalen' ;)

• mvug
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-04 14:16
Heb vrijdag de gravity grey besteld 🤗🤗

Was even benieuwd hoe is t draadloos opladen van n iphone in de auto? Vond t bij testrit tegenvallen elke keer laden en dan weer stoppen en dan weer laden. Iemand oplossing al daarvoor of ideeen? Is er iets voor magsafe oid?

[ Voor 5% gewijzigd door mvug op 05-04-2026 10:47 ]

• Lawrentz
FirePuma142 schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:07:
[...]

Dat geldt ook hier voor, het verschil is extreem marginaal. Gebruik het ding waarvoor het bedoeld is, rijden. Laat het batterijmanagement aan het BMS over.
Ik denk dat ik niet bij jou kan aankloppen voor een nieuwe batterij wanneer de huidige batterij toch merkbaar/meetbaar achteruit is gegaan wanneer je het onverhoopt mis hebt.
Vooralsnog ga ik zekerheidshalve af op de experts die de oorzaken van batterijdegradatie dmv onderzoeken hebben aangetoond.

Zoals eerder aangegeven, omdat ik het komend jaar naar verwachting niet veel zal rijden heeft een laadcapaciteit tussen 40-45 en 75-80% voor mij geen nadelen.
Dus rijden en gassen maar.

• EV5 Blackedout
theredone51 schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:37:
[...]

Omgekeerd, een ex-lease auto heeft normaal gezien altijd correct zijn onderhoud gehad, etc. omdat de gebruikers er 'toch niet zelf voor moeten betalen' ;)
Dat kan kloppen maar zegt (nog) niets over het gebruik door de bestuurder. De lease auto's die ik mee heb gemaakt (niet als eigenaar maar een vriend met een bedrijf die leaseauto's had) is dat er toch minder TLC wordt gestoken in de auto door de bestuurder, juist omdat er (mogelijk) lakoniek gedacht wordt dat het (maar) een lease auto is. (Uitzonderingen daar gelaten).

Maar ieder zijn mening en afwegingen.
Maar niet kopen van ex-lease auto's is wat me geadviseerd is en nog steeds wordt.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Lawrentz schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:49:
[...]

Vooralsnog ga ik zekerheidshalve af op de experts die de oorzaken van batterijdegradatie dmv onderzoeken hebben aangetoond.
Dat is precies het punt. Het verschil in degradatie is voor zover ik weet in al die onderzoeken marginaal. En daar mee de moeite niet waard.

• EV5 Blackedout
RoVrie schreef op zondag 5 april 2026 @ 07:38:
[...]

Oh wow, dit is wel heel kort door de bocht. Ik gaf alleen eerlijk toe dat ik toch voor t comfort van de 100% capaciteit ga wanneer ik t nodig heb. Verder mag ik mezelf wel een perfect gastheer van een leaseauto noemen. Ik was m elke maand, houd de binnenkant schoon en rijd niet als een halve gek (zeker niet met een koude batterij).

Dat staat nog los van t punt dat de meeste elektrische ex-lease autos naar t buitenland verdwijnen omdat hier de 2e hands aankoop zo ongunstig is.
Dat kan je zeker vinden, maar dat is wat ik als advies krijg van mensen die ik goed ken en vertrouw. Een nieuwe batterij is niet goedkoop en vlak voordat je auto inruilt die tegen de minimale marge aanzit nog even een maximale lading (volgens mij heet dat bij Mitsubishi de Boss methode, weet ik niet zeker) geeft is misleidend maar gebeurt. En dat ik dit vind is niet negatief maar mijn gedachte. Ieder zijn gedachte maar zeker aan zaken die ik niet kan zien wil ik ervan uitgaan dat het goed is.

• RoVrie
mvug schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:46:
Heb vrijdag de gravity grey besteld 🤗🤗

Was even benieuwd hoe is t draadloos opladen van n iphone in de auto? Vond t bij testrit tegenvallen elke keer laden en dan weer stoppen en dan weer laden. Iemand oplossing al daarvoor of ideeen? Is er iets voor magsafe oid?
Ik heb draadloos opladen nog nooit goed zien werken. Het is vooral een warmhoudplaatje voor je telefoon...
Met als hoogtepunt 2 jaar terug toen ik bij 40 graden bij de Vuelta wilde gaan kijken. Telefoon was onderweg gefrituurd op de 'oplader' en toen ik foto's wilde maken van de voorbijrazende wielrenners, kreeg ik de melding "telefoon te heet, camera niet beschikbaar" 😅
Kortom: gewoon een klein subtiel kabeltje in je middenconsole leggen.

• vinno86
[...]

Voordeel van lease auto's is dat ze heel goed onderhouden zijn.

De truuk van een goeie 2e hands leaseauto kopen is kijken naar het interieur, ziet dat er nog goed uit dan is de berijder een fatsoenlijk iemand geweest en dan kan je er redelijk van uit gaan dat er ook normaal mee gereden is.

In zo'n geval zou ik een ex-lease auto altijd boven een prive gereden auto kiezen die bij Ali's Bandenservice of Kwikfit onderhoud heeft gehad.

• vinno86
Lawrentz schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:49:
[...]

Ik denk dat ik niet bij jou kan aankloppen voor een nieuwe batterij wanneer de huidige batterij toch merkbaar/meetbaar achteruit is gegaan wanneer je het onverhoopt mis hebt.

Zoals eerder aangegeven, omdat ik het komend jaar naar verwachting niet veel zal rijden heeft een laadcapaciteit tussen 40-45 en 75-80% voor mij geen nadelen.
Dus rijden en gassen maar.
Als je thuis kan laden is dat wel te doen, ben je afhankelijk van publieke laadpalen is een effectieve rijbereik van maar 30-40% best irritant..

• Lawrentz
FirePuma142 schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:12:
[...]

Dat is precies het punt. Het verschil in degradatie is voor zover ik weet in al die onderzoeken marginaal. En daar mee de moeite niet waard.
En dat "voor zover ik weet" is precies mijn punt.
Het gaat mij om feiten en niet om meningen of "voor zover ik weet".
De feiten worden door oa dr Jeff Dahn in onderzoeken aangetoond en in lezingen gepresenteerd.
De onderzoeken zijn uitgevoerd in verschillende situaties en met verschillende chemische samenstellingen van de batterij.
De verschillende situaties en met verschillende chemische samenstellingen kunnen wij als buitenstaanders met beperkte middelen niet ervaren of onderzoeken.

Kijk voor de zekerheid de YT-videos met dr Jeff Dahn nog eens na.
YouTube: Professor Jeff Dahn | WIN Seminar Series
YouTube: Lorna Casselton Lecture May 2023
YouTube: 241st ECS Meeting: Keynote Speake Jeff Dahn
YouTube: AEVA National Webinar - November 2025: Jeff Dahn presents the amazin...
YouTube: Jeff Dahn - NMC Battery that lasts 100 years , but we need to do thi...
YouTube: NI Battery Day 2023 - Jeff Dahn
YouTube: Your Battery Questions Answered with Dr. Jeff Dahn, Dalhousie U.
YouTube: EV Battery Health with Dr Jeff Dahn Dalhousie U
YouTube: NI Battery Day 2023 - Pushing the limits of high nickel NMC - Stan W...

Bij elkaar ruim 7:30 uur videomateriaal, vandaar de eerder getoonde samenvatting van Engineering Explained.

Of het risico op batterijdegradatie groot genoeg is om voorzichtig met de batterij om te gaan dat kan kan iedereen voor zich bepalen.

Als de batterijdegradatie onverhoopt toch groot genoeg is door onvoorzichtig met de batterij om te gaan dan is dit niet meer te herstellen. En dan kan ik niet bij jou aankloppen voor een nieuwe batterij, toch?

• vinno86
FirePuma142 schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:12:
[...]

Ik ga proberen de batterij zo netjes mogelijk te behandelen (de gouden 20%-80% regel)

Maar je moet inderdaad niet spastisch gaan zitten doen en dingen laten omdat het je mogelijk 1% aan batterij kan kosten over x jaar.

Ik ga in de zomer naar Spanje met dat ding, dat wordt zo'n 20 snellaad sessies o.i.d. en veel achter elkaar ook.. het is wat het is.

• Lawrentz
vinno86 schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:32:
[...]

Als je thuis kan laden is dat wel te doen, ben je afhankelijk van publieke laadpalen is een effectieve rijbereik van maar 30-40% best irritant..
Dat is afhankelijk van de afstanden, frequentie van de ritten, motivatie en geduld.
Zelf ben ik straks ook afhankelijk van publieke laadpalen maar ik ga het wel ervaren.

Ik denk dat je met een effectief rijbereik van maar 30-40% refereert aan de laadcapaciteit tussen 40-45 en 75-80% zoals hierboven aangegeven.
Dan is er nog een groot gebied tussen een rijbereik van enerzijds 30-40% en anderzijds 80% bij een laadcapaciteit tussen 20 en 100%. Wellicht dat een rijbereik van 50-60% al acceptabel is.

• EV5 Blackedout
vinno86 schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:24:
[...]

Voordeel van lease auto's is dat ze heel goed onderhouden zijn.

De truuk van een goeie 2e hands leaseauto kopen is kijken naar het interieur, ziet dat er nog goed uit dan is de berijder een fatsoenlijk iemand geweest en dan kan je er redelijk van uit gaan dat er ook normaal mee gereden is.

In zo'n geval zou ik een ex-lease auto altijd boven een prive gereden auto kiezen die bij Ali's Bandenservice of Kwikfit onderhoud heeft gehad.
Als ik dat vind bij een particuliere auto, doe ook ik research wat deze garage voor status heeft zeker als het geen dealership is. Ik doe en laat mijn auto alleen door de dealer onderhouden dat geeft mijzelf een stuk gemoedsrust en vertrouwen.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Lawrentz schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:36:
[...]

En dat "voor zover ik weet" is precies mijn punt.
Het gaat mij om feiten en niet om meningen of "voor zover ik weet".
Wordt je altijd pinnig als iemand het niet met je eens is? Kalm aan maar.

Ik ken de onderzoeken van Dahn. Ik zeg ook letterlijk dat voor zover ik weet uit onderzoeken geen andere conclusie dan verwaarloosbare impact getrokken kan worden. Dat is dus geen mening, maar voor mij een vaststaand feit. Dat jij een andere conclusie denkt te kunnen trekken, prima. Dat verandert niets aan de feiten.

Ik denk dat je iets meer tijd moet investeren in het begrijpen van de theoretische uitersten en de praktische gebruikspatronen. Dan kom je namelijk tot de conclusie dat je voor de levensduur van de auto geen significant verschil gaat maken als je tussen de 20 en 80 blijft en een normaal gebruikspatroon hebt. Voor deze conclusie is er overigens ook een enorme berg vlootdata beschikbaar die dat ondersteunt.

Maar goed, je hebt je conclusie al klaar en lijkt niet bepaald bereid tot nieuw inzicht te willen komen.

[ Voor 14% gewijzigd door FirePuma142 op 05-04-2026 14:02 ]

• RoVrie
Misschien nu wel een mooi moment om t weer over de EV5 te gaan hebben, en de hele 80%/100% laden discussie te laten voor wat t is.
Vrede op aarde, eet een paasei en rijd nog een rondje 🙏

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:30
EV5 Blackedout schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:10:
[...]

Dat kan kloppen maar zegt (nog) niets over het gebruik door de bestuurder. De lease auto's die ik mee heb gemaakt (niet als eigenaar maar een vriend met een bedrijf die leaseauto's had) is dat er toch minder TLC wordt gestoken in de auto door de bestuurder, juist omdat er (mogelijk) lakoniek gedacht wordt dat het (maar) een lease auto is. (Uitzonderingen daar gelaten).

Maar ieder zijn mening en afwegingen.
Maar niet kopen van ex-lease auto's is wat me geadviseerd is en nog steeds wordt.
Bij mijn laatste leaseauto (17 jaar geleden) kreeg ik elke maand een benchmarking over mijn auto t.o.v. de groep. De norm voor de groep was iets anders dan mijn realisatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4aFoRiyr_-zwF2t5rUcp-KE2l0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LZ7hWnh13ODOeQ4Tmv9Ai1N3.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de auto privé gekocht. Er staat inmiddels 430Km op. Nauwelijks kosten gehad.
Ik ben net zo zuinig op spullen van een ander als spullen van mij zelf. Heb zelf wel het vermoeden dat er een sterk verband is tussen je eigen gedrag met de auto en de levensduur en de kosten. Wat ik van collegae hoorde was dat de leasemaatschappij zeker op het einde van looptijd het onderhoud ook wel uitstelde.

Inmiddels een EV5 besteld, full options :)
Ik ga hem ook netjes gebruik tussen 20% en 80% lading. (= geen moeite)

• EV5 Blackedout
Stillekracht schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:26:
[...]

Bij mijn laatste leaseauto (17 jaar geleden) kreeg ik elke maand een benchmarking over mijn auto t.o.v. de groep. De norm voor de groep was iets anders dan mijn realisatie

[Afbeelding]

Ik heb de auto privé gekocht. Er staat inmiddels 430Km op. Nauwelijks kosten gehad.
Ik ben net zo zuinig op spullen van een ander als spullen van mij zelf. Heb zelf wel het vermoeden dat er een sterk verband is tussen je eigen gedrag met de auto en de levensduur en de kosten. Wat ik van collegae hoorde was dat de leasemaatschappij zeker op het einde van looptijd het onderhoud ook wel uitstelde.

Inmiddels een EV5 besteld, full options :)
Ik ga hem ook netjes gebruik tussen 20% en 80% lading. (= geen moeite)
Exact,

Ik ben opgevoed met onderhoud is behoud. En wees zuinig op spullen. Nu zeg ik ook zeker niet dat alle lease autorijders zo onbeschaamd zijn en minder TLC steken in de auto die ze leasen. Maar ik zal er altijd alles aan doen om de auto altijd in tip-top shape te hebben, anders benadeel ik uiteindelijk ook mezelf.

Dus ook ik zal de 20-80% gaan inzetten voor woon/werkverkeer en voor echt grote en lange reizen soms 100%.

Laten we het maar weer over de prachtige EV5's hebben die we rijden of hopelijk op korte termijn gaan rijden.😉

[ Voor 3% gewijzigd door EV5 Blackedout op 05-04-2026 15:44 ]

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-04 11:37
vinno86 schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:24:
[...]

Dat zou ik persoonlijk merk afhankelijk vinden. Een Toyota, Kia of een Mazda bieden standaard veel langer fabrieksgarantie dan de gebruikelijke 2 jaar. Maar om die garantie te behouden dien je wel netjes het onderhoud te doen volgens het boekje. Vaak betekent dat particulieren gewoon onderhoud uitvoeren bij de dealer.

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

• landy1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-04 21:47
Zouden jullie het over de EV5 willen hebben ipv die discussie over ex lease etc

• GWGN
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-04 22:41
Is het in stellen dat ie m maar oplaadt tot 80%? Of 95% als het blijkbaar slecht is om hem helemaal vol te hebben als het warm is

• marcelcee
GWGN schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:05:
Is het in stellen dat ie m maar oplaadt tot 80%? Of 95% als het blijkbaar slecht is om hem helemaal vol te hebben als het warm is
Ja, op tientallen van procenten.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

GWGN schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:05:
Geen issue tenzij je auto lang stil staat. Bij normale gebruikspatronen gaat een huidige generatie EV-batterij, ook die in je EV5, gerust 200.000 kilometer mee voordat de SoH onder de 90% komt. De rest van de auto is eerder afgedankt dan je batterij.

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 18:08
JuG schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:57:
[...]

In de GT Plus Line heb je de vingerafdruksensor om je profiel te kiezen, meer functionaliteit lijkt er mij niet achter te zitten. Het enige verschil lijkt mij dus ook dat je je vinger ofwel daar op legt of dat je je profiel aantikt op het display net er boven. Maar mijn inziens zou dit allemaal automatisch moeten werken adhv welke sleutel er in de auto aanwezig is of welk toestel via Bluetooth de verbinding maakt, als fallback kan je dan nog het profiel aantikken op het display. Een beetje een gemiste kans imo.

De auto starten zal je nog steeds met die rare pook onder het stuurwiel moeten doen volgens mij.
Ik ben ook in afwachting van mijn Kia EV5 GT Plus line en vooruitlopend op de aflevering een beetje aan het neuzen op het net. Ik kwam deze video YouTube: Fingerprint Personalisation - Kia EV5 tegen waarin wordt aangegeven dat met de vingerprint je de stoelen, spiegels, ambient lighting etc kan instellen zodat je bij het instappen je laatst ingestelde settings weer krijgt.

Dus praktisch lijkt het zo te werken:
• je stelt eerst jouw stoel en spiegels in en slaat die op in het geheugensysteem;
• je koppelt jouw driver profile aan jouw fingerprint;
• als je daarna met je fingerprint jouw profiel ontgrendelt/selecteert, worden de bij dat profiel
horende persoonlijke instellingen actief.
Dat is dus de route waarlangs stoel en spiegels meekomen.

[ Voor 14% gewijzigd door wimbre op 06-04-2026 10:08 ]

• marcelcee
wimbre schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:06:
[...]

• je stelt eerst jouw stoel en spiegels in en slaat die op in het geheugensysteem;
Minus de achteruitkijkspiegel helaas.

[ Voor 39% gewijzigd door marcelcee op 06-04-2026 10:18 ]

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Ik ben ook in afwachting van mijn Kia EV5 GT Plus line en vooruitlopend op de aflevering een beetje aan het neuzen op het net. Ik kwam deze video YouTube: Fingerprint Personalisation - Kia EV5 tegen waarin wordt aangegeven dat met de vingerprint je de stoelen, spiegels, ambient lighting etc kan instellen zodat je bij het instappen je laatst ingestelde settings weer krijgt.

• als je daarna met je fingerprint jouw profiel ontgrendelt/selecteert, worden de bij dat profiel
Als je je telefoon als sleutel gebruikt, dan stelt de auto de stoel en zijspiegels niet automatisch voor je in als je profiel met een PIN of vingerafdruk is vergrendeld helaas.

• JuG

JuG

[...]

Ik heb ondertussen mijn GT-Line, ik heb dus geen vingerafdruksensor maar ik kan ook niet zeggen dat ik het nodig heb.

Als ik in de wagen stap dan krijg ik het profiel van mezelf en van mijn vrouw te zien op het display, ik kies die van mij en alles stelt zich automatisch in (stoel, alle instellingen, spiegels, etc). Aangezien ik meestal in de wagen rij is mijn profiel al aangeduid en moet ik zelfs niets kiezen.

Maar ik blijf het wel jammer vinden dat ze niets doen om je profiel te laden obv de verbonden telefoon of welke sleutel in de wagen is. Dit zou imo allemaal automatisch kunnen werken.

[ Voor 9% gewijzigd door JuG op 06-04-2026 15:30 ]

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

In onze eerdere EV6, maar ook in een leen-EV3 had ik snel last van beslagen ruiten. Bekend issue(tje). Zeker wanneer je bij nat weer een tunnel in reed, en de interne circulatie aansprong. Voor de EV5 kan ik daar weinig over vinden, iemand al enige ervaring mee opgedaan?

Pagina: 1 ... 14 ... 17 Laatste