Het grote Kia EV5 topic

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RoVrie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:05
wimbre schreef op donderdag 2 april 2026 @ 05:47:
Mijn auto loopt via LM Ayvens en daar kun je door in te loggen je auto zien en de status van de bestelling. Heeft iemand ervaring of gedurende het bestelproces er nog aanvullende informatie te zien is, bv VIN/chassisnummer?
Prijs je gelukkig, ik zit bij DLM en zit al sinds begin februari tegen een lege app aan te kijken.
Besteldatum: 06-02-2026
Verwachte leverdatum: - 0

😑

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:01
wimbre schreef op donderdag 2 april 2026 @ 05:47:
Mijn auto loopt via LM Ayvens en daar kun je door in te loggen je auto zien en de status van de bestelling. Heeft iemand ervaring of gedurende het bestelproces er nog aanvullende informatie te zien is, bv VIN/chassisnummer?
Ik zit ook bij Ayvens, voor het eerst, en vind dat je ook maar weinig informatie krijgt.
De auto is eind januari besteld maar tot en met nu staat er de status dat de auto besteld gaat worden bij de dealer, maar wel een verwachte leverweek van 27 april tot en met 3 mei.
Vorige maand heb ik Ayvens gebeld met de vraag of de bestelling wel goed gaat, en wat er in het kort tegen mij gezegd werd is dat ze eigenlijk ook niets weten en dat ik beter de dealer kan bellen. Dat heb ik dan ook gedaan en die gaven mij aan de auto besteld is en over de levertijd kunnen ze niets zeggen, ook geen indicatie geven. Pas als de auto op de boot staat krijgen ze de informatie en nemen ze contact op voor het leveren. Tot heden niets gehoord en als ik naar de gemiddelde reistijd van een boot kijk dan verwacht ik niet dat hij de aangegeven leverweek gaat komen. Maar we zullen zien!

Zelf begrijp ik totaal niet dat er geen goed volgsysteem is. Je zou verwachten dat de dealer de auto besteld en deze een volgnummer krijgt waardoor het goed te volgen is wanneer hij gemaakt wordt en waar hij is....

• Nick v D
RoVrie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:48:
[...]

Prijs je gelukkig, ik zit bij DLM en zit al sinds begin februari tegen een lege app aan te kijken.
Besteldatum: 06-02-2026
Verwachte leverdatum: - 0

😑
Waarschijnlijk is deze LM dan wel eerlijk door eigenlijk te zeggen "we weten het niet"

• RoVrie
Nick v D schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:31:
[...]

Waarschijnlijk is deze LM dan wel eerlijk door eigenlijk te zeggen "we weten het niet"
Dat is ook wel zo, maar het gaat wel ten koste van mijn voorpret ;)
Ik weet niet eens wie de dealer gaat zijn, ik kon ook niet mijn eigen lokale dealer naar voren schuiven zodat ik alvast een akkoordje met ze kon maken over eventueel zwarte badges op de auto enzo.

De LM kon me dan wel weer verzekeren dat er 'luxe' kentekenplaten (met van die opgelegde letters) op zouden komen :)

• FJP84
  • Laatst online: 09:41
Zijn er EV5 rijders die de KIA Navigatie gebruiken of geniet CarPlay of Android Auto de voorkeur?

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:19

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Wellicht onterecht, maar ik vertrouw de ingebouwde navigatie minder dan b.v. Maps of TomTom.

• Nick v D
RoVrie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:36:
[...]

Ik weet niet eens wie de dealer gaat zijn, ik kon ook niet mijn eigen lokale dealer naar voren schuiven zodat ik alvast een akkoordje met ze kon maken over eventueel zwarte badges op de auto enzo.

De LM kon me dan wel weer verzekeren dat er 'luxe' kentekenplaten (met van die opgelegde letters) op zouden komen :)
Mee eens! De voorpret is er zeker ook al klopt de datum mogelijk niet.

Ik kan niet wachten om de EV5 te gaan rijden haha

• Nick v D
FJP84 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:41:
Zijn er EV5 rijders die de KIA Navigatie gebruiken of geniet CarPlay of Android Auto de voorkeur?
Ik rij nu een EV6 en ik gebruik altijd Carplay.
Maar dat is enerzijds omdat ik Carplay mooier vind ogen en anderzijds omdat ik snel vanuit mijn agenda de locatie kan selecteren voor de navigatie.
En omdat Apple Maps, volgens mij, sneller updates heeft dan de Kia navigatie.

Ik heb overigens wel Kia navigatie gebruikt toen ik naar een snellader ben gereden zodat hij de batterij ging voorverwarmen.

Ik ben overigens wel wat aan het verdiepen in ABRP (A Better Routeplanner)

[ Voor 9% gewijzigd door Nick v D op 02-04-2026 09:48 ]

• JuG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:16

JuG

[...]

Die heb ik trouwens ook gekregen, niet om gevraagd weliswaar.

• RoVrie
de standaard nav geeft geen trajectcontroles en actieve flitsers aan toch? Niet dat ik veel te hard rijd, maar ik vind de waarschuwingen in Waze toch altijd wel fijn.

• RoVrie
Nick v D schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:48:
[...]
Ik ben overigens wel wat aan het verdiepen in ABRP (A Better Routeplanner)
Die gebruik ik met maandelijks abonnement altijd voor de vakanties tot nu toe, ook omdat de nav van de Skoda Enyaq helemaal k*t is.

Die ABRP is met een API gekoppeld aan mijn Enyaq en heeft daarmee actuele batterijinformatie en herberekent laad-punten afhankelijk van mijn SoC. Ook zie je daarin het aantal vrije laders op je geplande stop zodat je daarop kan anticiperen. Werkt top! Maar binnen Nederland heb ik dat eigenlijk nooit nodig, dus zet ik voor de rest van het jaar mn ABRP Pro uit om kosten te besparen.

• Nick v D
RoVrie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:57:
[...]

Die gebruik ik met maandelijks abonnement altijd voor de vakanties tot nu toe, ook omdat de nav van de Skoda Enyaq helemaal k*t is.

Die ABRP is met een API gekoppeld aan mijn Enyaq en heeft daarmee actuele batterijinformatie en herberekent laad-punten afhankelijk van mijn SoC. Ook zie je daarin het aantal vrije laders op je geplande stop zodat je daarop kan anticiperen. Werkt top! Maar binnen Nederland heb ik dat eigenlijk nooit nodig, dus zet ik voor de rest van het jaar mn ABRP Pro uit om kosten te besparen.
Ah goeie tip! Thanks

• IceQbe75
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:04
Nick v D schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:48:
[...]

Ik heb overigens wel Kia navigatie gebruikt toen ik naar een snellader ben gereden zodat hij de batterij ging voorverwarmen.
Is er nog een andere manier van voorverwarmen? Of enkel via de ingebouwde navigatie?

• RoVrie
IceQbe75 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:10:
[...]

Is er nog een andere manier van voorverwarmen? Of enkel via de ingebouwde navigatie?
YouTube: Battery conditioning mode | The Kia EV5

het lijkt ook manual te kunnen inderdaad

• greenlizzard
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:13
Wel bijzonder. Opladen gaat in het filmpje met 200kW, was het maar zo'n feest!

Hier staat de auto ondertussen ook in bestelling. Plus Advanced in de kleur Frost Blue :) (bedankt voor de foto's @JuG )

[ Voor 18% gewijzigd door greenlizzard op 02-04-2026 10:32 ]

• vinno86
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik heb in principe niks tegen de KIA navigatie maar android auto start automatisch op bij het aanzetten van de auto natuurlijk dus dat is het dan gewoon.

• mvug
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14:56
Ik ben ook aan het kijken voor de aanschaf van een EV5 gt plusline. Nu hoorde/las ik dat bij bochten nemen er koude luchtstroom is (ook bij de voeten?). Iemand ervaring of dit ook echt zo is?

• JuG

JuG

greenlizzard schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:27:
[...]

Wel bijzonder. Opladen gaat in het filmpje met 200kW, was het maar zo'n feest!

Hier staat de auto ondertussen ook in bestelling. Plus Advanced in de kleur Frost Blue :) (bedankt voor de foto's @JuG )
Geen probleem. Het lijkt me een beetje een ondergewaardeerde kleur, percentueel bekeken wordt ie ook weinig besteld lijkt me. Maar hij heeft echt iets mooi, in volle zon enorm blauw en bij bewolkt weer toch weer meer richting grijs. Goeie keuze ;)

• Wo0Zzz
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:31
theredone51 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:28:
[...]

Vandaag de auto afgeleverd bij de dealer voor de plaatsing van de trekhaak en meteen naar de trilling/kraak laten kijken. Monteur heeft gevonden waar het aan ligt, maar kon het niet direct oplossen/moest er iets voor bestellen. Als ik meer informatie heb koppel ik terug.

.....

Voor de mensen met trekhaak op een GT-line, hoe ziet jullie installatie er uit? Dit is de mijne:
[Afbeelding]
Voor die witte clips zitten er, aldus de instructie, ook zwarte in de kit. Het mag mij verbazen waarom ze dan de witte gebruiken in het zicht... Verder past ook de afdekdop niet lekker, deze lijkt tegen de Beugel aan te komen waardoor hij schreef zit/niet diep genoeg:
[Afbeelding]

Nog iemand hetzelfde?
Ik ben benieuwd, ik heb maandag nog gemaild met wanneer ze verwachten deze binnen te krijgen. Heb volgende week een trekhaak nodig, dus hoop van harte dat ze deze voor volgende week donderdag binnenkrijgen en kunnen monteren!
Ondanks dat ik Kia fan ben, vind ik de trekhaken bij Kia's altijd "slordig". Dat je een hele hap uit een kap moet slijpen om dit enigszins te monteren, vind het altijd jammer dat Kia niet die mooie wegklapbare trekhaken met ingebouwde stekker heeft zoals Volvo bijvoorbeeld. Je ziet altijd dat er een trekhaak voorbereiding op zit. En ook die kun je aftermarket erop laten zetten.

• JuG

JuG

Je kan het idd via de ingebouwde navigatie doen door naar een snellader te navigeren, of naar "EV" gaan in de Instellingen te gaan en dan op Batterijconditionering klikken (of via de app). Ik rij meestal met Carplay en Google Maps, maar ik heb ook de ingebouwde al gebruikt afgelopen weekend. Toen ook een snellader bezocht en dat ging prima. Onderweg geeft ie aan via het batterij icoon dat de pre-conditionering bezig is en als ie daarmee klaar is krijg je ook melding tijdens het rijden. Maar als je dat niet wil kan je dus zelf ook op die knop klikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxGQFu-HCmmxARWkjlq2m2LGLUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZTRLS66SRTCyoS6VYcuVTIU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQ54pn_fDFpOWcWRmN58f6hDLxU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X38WCIJcdUVCsoFsPDhlVXIL.png?f=fotoalbum_large

• JuG

JuG

mvug schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:46:
Ik ben ook aan het kijken voor de aanschaf van een EV5 gt plusline. Nu hoorde/las ik dat bij bochten nemen er koude luchtstroom is (ook bij de voeten?). Iemand ervaring of dit ook echt zo is?
Niets van gemerkt tot nu toe.

• Wo0Zzz
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:31
Ja, ik gebruik 'm. Ook omdat ik de GT-PlusLIne heb met HUD, dus informatie op het scherm.
Ik vind hem tot dusver aardig goed werken, ook wil ik er meer naartoe ivm evt laadopties en niet zelf nadenken over voorverwarmen of niet. In m'n Ceed met Gen5W navigatie gebruikte ik wel vaak Waze of Maps, maar ook daar vond ik het niet verkeerd. Je krijgt sws 2 jaar OTA updates, dus ga er vanuit de de kaarten dan ook bijgewerkt worden. Verder gaan de kaarten via Google volgens mij, dus ga er vanuit dat die wel aardig up-to-date zijn. Maar nog niet hele grote afstanden gereden waar ik een kaart nodig ben.
Muziek gaat wel altijd via Android Auto, ondanks dat ik Android Auto dan verder niet gebruik.

• RoVrie
Laadklep openen? Wie doet dit via de app? 8)7

• JuG

JuG

RoVrie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:49:
[...]

Laadklep openen? Wie doet dit via de app? 8)7
Dat stoort me minder dan het feit dat "Batterijconditionering" er niet op past en daardoor de "g" naar een nieuwe regel springt.

• RoVrie
JuG schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:03:
[...]

Dat stoort me minder dan het feit dat "Batterijconditionering" er niet op past en daardoor de "g" naar een nieuwe regel springt.
Haha, ik heb serieus overwogen mijn post aan te passen en dat er ook nog even bij te zetten ja :?

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Is de batterijconditionering enkel voordelig voor de laadsnelheid? En niet voor de totale kWh’tjes? Dit lijkt me logischerwijs inderdaad niet van invloed. Dus als ik een koude batterij oplaad, dan duurt het alleen langer maar er past net zoveel in. Of…

Dongle er eens aan gehangen. En als het uitrekenen geen vertekend beeld geeft dat is mijn volle batterij ‘maar’ 74kWh. Vannacht gaat ie naar 100% dus morgenvroeg weet ik de totale bruikbare capaciteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwZug5RP--eajwXWVyrFpnqrMbg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JevDpSNsaAgPtjBsaJUudmHg.png?f=fotoalbum_large

• EV5 Blackedout
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
[...]

v.w.b. weten wanneer je auto geleverd wordt is het lastig om dit zonder kennis vanuit de dealer te achterhalen. voornamelijk komen de Cargoschepen met Hyundais & Kias uit Pyeongtaek, South Korea, en is de transporteur Eukor de meeste schepen van deze maatschappij hebben namen die beginnen met "Morning..."er is 1 schip dat ik online kan vinden en die komt aan in Italie op 27 april, als daar je auto mogelijk op staat dan moet die nog op de rvachtwagen naar NL. dus reken maar uit.

• EV5 Blackedout
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
Wo0Zzz schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:30:
[...]

Ja, ik gebruik 'm. Ook omdat ik de GT-PlusLIne heb met HUD, dus informatie op het scherm.
Ik vind hem tot dusver aardig goed werken, ook wil ik er meer naartoe ivm evt laadopties en niet zelf nadenken over voorverwarmen of niet. In m'n Ceed met Gen5W navigatie gebruikte ik wel vaak Waze of Maps, maar ook daar vond ik het niet verkeerd. Je krijgt sws 2 jaar OTA updates, dus ga er vanuit de de kaarten dan ook bijgewerkt worden. Verder gaan de kaarten via Google volgens mij, dus ga er vanuit dat die wel aardig up-to-date zijn. Maar nog niet hele grote afstanden gereden waar ik een kaart nodig ben.
Muziek gaat wel altijd via Android Auto, ondanks dat ik Android Auto dan verder niet gebruik.
de batterij voorbereiden op (snel)laden werkt dus niet als je Waze gebruikt en een locatie selecteert voor een laadstation?
Begrijp ik dat goed, dit doet het alleen met de Kia Nav, anders zelf aanzetten ?
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste