Nick v D schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 01:08:
Ik heb nog nooit begrepen waarom iemand niet tot 100% zou laden.
Men zegt dat is niet goed voor de batterij, want je verlies capaciteit. Maar je kiest er nu voor om 20% niet te gebruiken…
Online zijn er verschillende testen te vinden die aantonen dat het weinig verschil maakt om tot 100% te laden. De batterijen voor EVs zijn van zeer hoge kwaliteit, voorzien van koeling, verwarming en een goede kwaliteit BMS.
Er zijn zelfs verhalen van EVs met 300k op de teller en alleen snelladen (taxi) die volgens eigen zeggen geen capaciteits verlies merken. Ik laat dat in het midden.
Maar ik ben wel benieuwd naar de beweegreden waarom men niet tot 100% zou gaan want dan heb je in de toekomst geen volledige 100% meer, maar dan kies je nu al voor 80%. Het is een beetje alsof wat er in de toekomst zou (lees: dus niet eens zeker) kunnen gebeuren je nu al gaat toepassen.
(Heb deze discussie ook al zo vaak gehad met vrienden en collega’s over de iPhone)
In ieder geval is mijn keuze duidelijk haha.
Ik laad altijd tot 100% ongeacht of het nu een lease auto of mijn eigen auto zou zijn.
Om iets meer houvast te geven, in 2 YT-video's van Engineering Explained wordt in technische zin uitgelegd waarom EV-batterijen kunnen degraderen en hoe dit kan worden voorkomen.
YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition
YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition
De titels van de video's klinken erger dan nodig maar vind ze inhoudelijk op orde.
Deze twee YT-video's zijn min of meer een samenvatting van andere YT-video’s waarin dr Jeff Dahn van de Daihousie U dit in meer details uitlegt. Dr Jeff Dahn is een expert op gebied van EV-batterijen.
We weten dat de EV5 een NMC-batterij bevat. We weten nog niet of dit een NMC532, NMC622, NMC811 of een NMC9½½ is. De NMC811 is het meest aannemelijk.
We weten ook nog of de NMC-batterij single crystal particles of policrystalline particles bevat.
Hierdoor wordt volgens de YT-video’s aangeraden om de laadcapaciteit bij voorkeur te houden tussen 40-45 en 75-80%.
Een enkele keer laden tussen 20 en 100% wanneer nodig is volgens de YT-video’s geen enkel probleem.
Het voor een langere tijd tot 100% geladen houden in een zeer warme periode boven 30 grC wordt in de YT-video’s niet aangeraden. Ook dit is om degradatie van de batterij agv ‘micro cracking’ te voorkomen.
Enkele maanden geleden hadden we in dit draadje een interesseante dialoog over bovenstaande punten. In deze dialoog werd door sommigen aangegeven dat het niet nodig is om met bovenstaande punten rekening te houden. Dit is omdat de degradatie niet merkbaar is. Ook speelt de BMS en battery (pre) conditioning een belangrijke rol en die zijn bij de EV5 prima op orde heb ik begrepen.
Omdat ik mijn EV5 privé ga rijden ben ik nog wat voorzichtiger totdat 100% is aangetoond dat het voor de batterij conditie echt niet uitmaakt. Omdat ik het komend jaar naar verwachting niet veel zal rijden heeft een laadcapaciteit tussen 40-45 en 75-80% voor mij geen nadelen.