• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:42
wildhagen schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:13:
De Correspondent heeft een aardig opiniestuk: Donald Trump is het grootste gevaar voor de wereld sinds Adolf Hitler

[...]

[...]

[...]

Meer info, en links met meer details, in het gelinkte artikel.
In hoeverre hebben we ons zelf niet gewoon vergist in de V.S. Donald Trump is een exponent, en zijn beleid is volstrekt chaotisch
Maar het is niet dat er post WO2 de V.S. de good guy was.

Er zijn talloze interventies geweest in Zuid Amerika. Vervolging van de eigen bevolking vierde ook hoogtij onder McCarthyism. Talloze zinloze oorlogen. Enzovoorts

We hadden post WO2 een grote ereschuld richting V.S. en zijn gewoon consequent te weinig kritisch geweest. Of wellicht zijn we massaal gevallen voor de propaganda uit de V.S. post WO2. Dat land is gewoon ook keer op keer met veel te veel weggekomen. Enige verschil is dat we toen een gezamenlijke vijand hadden waarbij het bondgenootschap win-win was. Maar we hebben er nooit kritisch naar gekeken.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Zwelgje schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:00:
[...]

Chaos en onzekerheid creëren, dan worden mensen vanzelf mak en dociel
De mensen die hier nog steeds voor staan te juichen zijn dat toch al?

Wie na bv. die recente moord door een pro en het ontvoeren van iemand van over de landsgrenzen heen nog staat te juichen heeft het door de jaren heen opgebouwde systeem met internationale regelgeving simpelweg niet begrepen.

Vooral als je al onderdeel bent van het land dat bij die regels helemaal bovenaan stond omdat ze soms voor alle landen geldig waren behalve de VS.

Dat zit wel Schnorr.

• Stukfruit
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:08:
[...]

Er zijn talloze interventies geweest in Zuid Amerika. Vervolging van de eigen bevolking vierde ook hoogtij onder McCarthyism.
Ik ben even kwijt waar ik het afgelopen week ook alweer zag, maar ze schijnen nu ook weer grote kampen te willen opzetten zoals voor de toenmalige mensen (ook Amerikanen) in het land met Japanse roots.

De volgende stap naar het grootschalig verwerken van mensen die geen MAGA aanhangen of de juiste roots hebben.

Edit, gevonden:
https://www.washingtonpos...houses-deportation-trump/
The Trump administration is seeking contractors to help it overhaul the United States’ immigrant detention system in a plan that includes renovating industrial warehouses to hold more than 80,000 immigrant detainees at a time, according to a draft solicitation reviewed by The Washington Post.

Rather than shuttling detainees around the country to wherever detention space is available, as happens now, U.S. Immigration and Customs Enforcement aims to speed up deportations by establishing a deliberate feeder system, the document says. Newly arrested detainees would be booked into processing sites for a few weeks before being funneled into one of seven large-scale warehouses holding 5,000 to 10,000 people each, where they would be staged for deportation.

[ Voor 41% gewijzigd door Stukfruit op 10-01-2026 10:26 ]

Dat zit wel Schnorr.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:18

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Stukfruit schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:18:
Vooral als je al onderdeel bent van het land dat bij die regels helemaal bovenaan stond omdat ze soms voor alle landen geldig waren behalve de VS.
Ook dit. Volgens mij heeft de VS zich nog nooit van enige internationale regelgeving aangetrokken. Beetje symboolpolitiek hier en daar wellicht, maar als puntje bij paaltje kwam, volgt gewoon die inval, die regime change, de hard power, het niet ondertekenen van een verdrag enzo. Dan werd er achteraf wel een rationale gevonden of verzonnen.
Het kwam Europa vaak prima uit omdat de belangen vaak wel dezelfde waren.
Stoort me daarom ook dat Trump met succes het frame heeft verspreid dat andere landen misbruik maakten van de VS. Terwijl het altijd de VS is geweest die de beste deals en de meeste uitzonderingsposities kreeg. Vanwege hun soft en hard power. De VS vond het best dat Europa achteroverleunde en relatief hun defensie verwaarloosde. Dat leverde de VS wederom miljarden op aan wapenleveringen en soft/hard power in de vorm van legerbasissen.

Dit dus.

• Stukfruit
  • Niet online
En om nog even iets te citeren uit het artikel in m'n vorige reactie:
“We need to get better at treating this like a business,” ICE acting director Todd M. Lyons said at a border security conference in April, according to the Arizona Mirror.

The administration’s goal, he said, was to deport immigrants as efficiently as Amazon moves packages: “Like Prime, but with human beings.”
Ik moest het twee keer lezen, maar het staat er toch echt. Hopelijk hoef ik de paralellen met de gebeurtenissen in Nazi-Duitsland die steeds erger werden omdat ze ongeremd waren en het steeds efficiënter wilden hebben niet uit te leggen :X

[ Voor 16% gewijzigd door Stukfruit op 10-01-2026 10:46 ]

Dat zit wel Schnorr.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Stukfruit schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:21:
De volgende stap naar het grootschalig verwerken van mensen die geen MAGA aanhangen of de juiste roots hebben.

Edit, gevonden:
https://www.washingtonpos...houses-deportation-trump/
En dan zal Trump zich openlijk afvragen tijdens een vragenuurtje "deze mensen kosten ons heel veel geld. Misschien kunnen we ze aan het werk zetten tot hun deportatie om iets van onze kosten terug te verdienen. Op het land ofzo. Onze boeren hebben veel werknemers nodig!"

Dit dus.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:48
Stukfruit schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:44:
[...]

In het hoofd van Donald misschien, maar er valt vast wel iets uit het grote 2025-plan aan te koppelen.
Dat denk ik niet in deze, immers de rente verlagen moet huishoudens veel geld besparen. Dat was een verkiezingsbelofte.

Alleen denkt Trump nooit aan de secundaire gevolgen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:46
Stukfruit schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:34:
En om nog even iets te citeren uit het artikel in m'n vorige reactie:

[...]

Ik moest het twee keer lezen, maar het staat er toch echt :X
hmm, vroeger waren de Duitsers ook heel goed in het 'massaal vervoeren van bepaalde leden van de bevolking'

dat deden ze ook systematisch, het is dat Amazon nog niet bestond maar dan hadden ze het ook 'prime service' kunnen noemen

verdorie, 100 jaar later doen we het gewoon wéér. ach had ook niet anders verwacht van de mens als soort, leert niks van het verleden

A wise man's life is based around fuck you

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:08
Tegelijk zijn er nu steeds meer openlijk gelijkenissen met bijvoorbeeld autoritaire regimes Iran, Syrië,...
En zie wat er daar aan het gebeuren is of recent gebeurd is (en bij veel andere autoritaire regimes in de geschiedenis).

Uiteindelijk, ik heb geen idee wanneer, komt de val omdat de bevolking het niet meer pikt. Dan worden de overheidsgebouwen in brand gestoken. Wat zeker niet wil zeggen dat het na de revolutie automatisch beter wordt, eerder integendeel.

Maar na de revolutie is het wel vrij zeker dat de VS geen wereldleider meer zal zijn op de manier zoals wij altijd gekend hebben.

En wat dan? Wat zal Europa dan doen? Zal China dan definitief de rol overnemen van de VS en zal het dan beter of slechter zijn?

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Glashelder schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:34:
Ik ga allemaal niet goedpraten wat er gebeurt is maar dit als moord betitelen is ook wel heel radicaal gedacht. Laat staan met voorbedachte rade.
Er is natuurlijk verschil tussen Nederlandse en Amerikaanse juridische termen en classificatie. Het voorval is in Amerika en het is onduidelijk welke termen de overige gebruikers van dit topic aanhouden.

Jij houdt de Nederlandse term aan en dan ben ik het volledig met je eens dat het geen moord is. Dit is hooguit doodslag, maar waarschijnlijk dood door schuld. In Amerika valt dit weldegelijk onder de term 'murder'. Die heeft meerdere gradaties, waarvan de definities een beetje vergelijkbaar met Nederland, en dan zal je uitkomen op 2nd of 3rd degree murder. In Nederland dus vergelijkbaar met doodslag of dood door schuld. Het zal geen 1st degree murder zijn, wat in Nederland gelijk staat aan moord.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:52
Dus, concluderend:

- Trump is all-out fascist en bezig een imperium te bouwen. Hij zal niet aftreden, zoals reeds meermaals aangekondigd.
- De bevolking wordt onderdrukt, ICE is effectief de gestapo geworden. Excessen worden genegeerd, want nodig voor repressie. Sterker nog: het is nodig voor het gewenste effect, verwacht dus meer.
- Annexeren en confisqueren van middelen om het imperium te laten groeien: Groenland wordt geannexeerd en Denemarken kan niets, de rest doet niets. En meer zullen volgen.
- NAVO is effectief dood.
- Toenadering met 'gelijkgestemden' zal volgen, mondiale herverdeling van macht.

Vraag is: what's next. Ik denk dat dit alles inmiddels niet zo vreemd meer klinkt als dat het een jaar terug deed. Er is geen politieke oplossing meer en wij in de EU blijven zo lang mogelijk brabbelen en wringen om te doen alsof van wel, maar uiteindelijk rest ons weinig anders snel(er) de nieuwe realiteit te accepteren. Een van de dingen is dat we voor nu niet kunnen ontkomen aan een nieuwe koude-oorlog-niveau arms-race als we enige waarde hechten aan onze eigen soevereiniteit.

Een van de dingen die ik tenslotte mis is het aanspreken van de Amerikaanse bevolking. Je ziet wel wat weerstand ontstaan en deze wordt ook op (Amerikaanse) social media nog niet onderdrukt, maar dat is een kwestie van tijd. En tijd is precies wat je Trump niet moet geven als je dit nog zou willen stoppen. Als Vance in de EU mag komen roepen dat de EU opgedoekt moet worden, wat houdt ons tegen zelf initiatieven in het kader van 'educate-the-US' te ontplooien. Iets met een 'been there done that'.

En tenslotte in herhaling: kijk niet naar wat er gezegd wordt, maar louter naar wat men doet. Dat geeft de werkelijke intenties weer. De woorden zijn - zoals we allemaal inmiddels wel zien - niets waard.

@wildhagen oligarchy, Trump bepaalt alles.
@Glashelder iemand schoot een ongewapende vrouw door haar hoofd zonder aanleiding, zelfs voor de VS is dit ongekend. Normalisatie is het doel. Dit is het nieuwe normaal.
@Zwelgje de 'scope' van deportaties uitbreiden is de volgende stap. Mark my words.
@DropjesLover arme mensen protesteren niet, hechten minder waarde aan hun eigen leven en zijn makkelijk op te offeren. Vergeet niet dat Trump mensen net zo goed een resource vindt als land, olie, etc. Exact zoals Putin mensen ziet. Dat wij mensen als individuen zien is ons 'manko'.

[ Voor 14% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-01-2026 10:59 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Zwelgje
Wozmro schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:39:
Maar na de revolutie is het wel vrij zeker dat de VS geen wereldleider meer zal zijn op de manier zoals wij altijd gekend hebben.

En wat dan? Wat zal Europa dan doen? Zal China dan definitief de rol overnemen van de VS en zal het dan beter of slechter zijn?
De Chinezen hebben ons nog nooit bedreigd of hebben intenties om Europees grondgebied af te pakken.

en.. waarom zijn de Chinezen 'the bad guy' wat is de slecht(er) aan de chinezen dan ook de Amerikanen? wie heeft ons verteld dat de Chinezen slecht zijn? .. wait onze Amerikaanse vrienden :X

wellicht tijd om die relatie te herzien. geen pingpong politics maar 'lithium EUV' politics _/-\o_

• HEY_DUDE
TheBrut3 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:46:
[...]

Er is natuurlijk verschil tussen Nederlandse en Amerikaanse juridische termen en classificatie. Het voorval is in Amerika en het is onduidelijk welke termen de overige gebruikers van dit topic aanhouden.

Jij houdt de Nederlandse term aan en dan ben ik het volledig met je eens dat het geen moord is. Dit is hooguit doodslag, maar waarschijnlijk dood door schuld. In Amerika valt dit weldegelijk onder de term 'murder'. Die heeft meerdere gradaties, waarvan de definities een beetje vergelijkbaar met Nederland, en dan zal je uitkomen op 2nd of 3rd degree murder. In Nederland dus vergelijkbaar met doodslag of dood door schuld. Het zal geen 1st degree murder zijn, wat in Nederland gelijk staat aan moord.
Het plakken van juridische termen op deze situatie is vrij zinloos. Je hebt een dekfacto knokploeg die het slachtoffer gedood heeft. Een vorm van overheidsgeweld wat in een democratie niets te zoeken heeft. We gaan in WO2 ook niet kijken of iemand uit het verzet al dan niet aanleiding heeft gegeven tot het zijn eigen dood door de gestapo, omdat hij de bevelen niet opvolgde. Blijft gewoon een vorm van moord van de ergste soort en laten we dat ook zo noemen als we een vrije samenleving voorstaan zonder allerhande knokploegen met een twijfelachtig mandaat.

Het is niet een gewone politiemacht die verantwoordelijk is voor de dood van het slachtoffer. Het is een knokploeg die er tegen de uitdrukkelijke wens van de lagere overheden is neergezet om bij te dragen aan onderdrukking en terreur.

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:30
Tijd om samen te gaan spannen met China als Europa zijnde :9 Alle gekheid op een stokje, wat een circus en wat een gevaarlijke tijd waar we in leven. Te bizar voor woorden wat trump voor elkaar krijgt en waarschijnlijk nog gaat krijgen. Nog 2 jaar uitzingen (of midterms impeachment) en we kunnen alle relaties weer opnieuw gaan opbouwen om de rust te laten wederkeren!?

• NiGeLaToR
@mprkooij hij gaat niet weg zonder geweld en begint genoeg loyale middelen te vergaren om te voorkomen dat iemand hem nog van de troon stoot.

De tijd begint te dringen en dat weet hij ook - dus reken niet op verkiezingen die nog enige betekenis hebben. Er kan van alles gebeuren en ik hoop dat deze extrapolatie van gebeurtenissen te zwartgallig is, maar vooralsnog is dit de richting.

@HEY_DUDE vooral het projecteren van een rechtsstaat en een systeem op een standrechtelijke executie is zinloos. Zeker omdat zodra er een aanklacht komt de ICE agent immuniteit krijgt. Dit is pas het begin, als die Ice agenten doorkrijgen dat ze iedereen zonder pardon in het gezicht kunnen schieten, zal dat gebeuren.

@Zwelgje de Chinezen zijn niet onze vrienden. Het kunnen handelspartners zijn en dat vereist het loslaten van onze 'superieure' moraal. Het uitwissen van Tibetanen en Oeigoeren is ouderwetse 'ethnische zuivering' geweest en daarvan hebben we ooit geroepen 'dit nooit weer'. De VS is feitelijk ook etnisch aan het zuiveren, althans, men zit nog in de opstartfase door iedereen die bruin is 'illegaal' te noemen.

Maar zoals het oude gezegde luidt: the enemy of my enemy is my friend, dus ja, we zullen wel moeten gaan samenwerken met machtblokken die onze moraal niet delen. Dat wordt snel makkelijker als je eigen vrede wordt bedreigd overigens.

[ Voor 60% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-01-2026 11:10 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-01 19:48
HEY_DUDE schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:08:
We hadden post WO2 een grote ereschuld richting V.S. en zijn gewoon consequent te weinig kritisch geweest. Of wellicht zijn we massaal gevallen voor de propaganda uit de V.S. post WO2. Dat land is gewoon ook keer op keer met veel te veel weggekomen. Enige verschil is dat we toen een gezamenlijke vijand hadden waarbij het bondgenootschap win-win was. Maar we hebben er nooit kritisch naar gekeken.
De podcast NRC Vandaag had een interessante titlel: of de EU het moet 'uitmaken' met de VS.
Of iets van die strekking, ik moet het nog luisteren. In een relatie of huwelijk wordt ook niet kritisch naar alle individuele dingen gekeken, men handelt in vertrouwen en daarbij voor wat hoort wat.

Het is ook niet makkelijk als opa of oma steeds verder van het gebruikelijke pad afwijkt, met steeds vreemdere ideeen komt. En er komt een moment dat je het niet meer kunt negeren. Maar niet in de huidige club om trump heen, alles is ok, men moedigt het aan. Ook als dat het vertrouwen (te voet, te paard nietwaar?) met anderen zal afbreken.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:52:
@Glashelder iemand schoot een ongewapende vrouw door haar hoofd zonder aanleiding, zelfs voor de VS is dit ongekend. Normalisatie is het doel. Dit is het nieuwe normaal.
*knip*, hou het vriendelijk.

Ik zie iemand die vlak langs een agent wegscheurt. Een agent die blijkbaar een half jaar geleden ook al aangereden was en daardoor waarschijnlijk overreageerde. Klote uitkomst.. maar ik sta niet achter de conclusies die hier getrokken worden over dit incident.

De Trump administratie heeft allerlei doelen. Maar ik geloof niet dat deze ICE agent tot doel had tot normalisatie van het doodschieten van onschuldige burgers. De meerderheid hier lijkt dat wel te geloven, en als je het mij vraagt radicaliseert die groep net zo hard linksaf zoals MAGA rechtsaf gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 10-01-2026 12:25 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• TheBrut3
  • Nu online
HEY_DUDE schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:01:
Blijft gewoon een vorm van moord van de ergste soort en laten we dat ook zo noemen
Dat is dus jouw mening/de classificatie die jij er aan hangt. Mijn mening is anders en die van @Glashelder waarschijnlijk ook. Dat wil overigens niet zeggen dat één van ons het goedpraat of acceptabel vindt, maar ik heb in mijn leven ergere moorden gezien dan dit.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zwelgje schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:00:
[...]
De Chinezen hebben ons nog nooit bedreigd of hebben intenties om Europees grondgebied af te pakken.
Net alsof je niet doorhebt wat Taiwan is of hoe china zich in de zee met de Filipijnen, Vietnam en Indonesië gedraagt :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
mprkooij schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:02:
Tijd om samen te gaan spannen met de China als Europa zijnde :9 Alle gekheid op een stokje, wat een circus en wat een gevaarlijke tijd waar we in leven. Te bizar voor woorden wat trump voor elkaar krijgt en waarschijnlijk nog gaat krijgen. Nog 2 jaar uitzingen (of midterms impeachment) en we kunnen alle relaties weer opnieuw gaan opbouwen om de rust te laten wederkeren!?
Nee! Ook als een linkse democraat de komende presidentsverkiezingen wint dan nog moeten wij de VS blijven wantrouwen. De grenzen van de macht van de president zijn zover opgerekt dat een volgende dictator-wannabee die aan de macht komt weer geen strobreed in de weg gelegd kan worden. En het is hier al vaker gezegd, Trump is niet degene die dit allemaal bedacht heeft, achter hem staan mensen en organisaties zoals de heritage-foundation en Thiel die deze ontwikkelingen aansturen. Zolang die figuren er nog zijn en nog invloed kunnen uitoefenen blijft de VS een risico voor de wereldorde.

• Stukfruit
  • Niet online
Glashelder schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:07:
[...]

*knip*

Ik zie iemand die vlak langs een agent wegscheurt. Een agent die blijkbaar een half jaar geleden ook al aangereden was en daardoor waarschijnlijk overreageerde. Klote uitkomst.. maar ik sta niet achter de conclusies die hier getrokken worden over dit incident.
Mag ik je verwijzen naar de links in vorige reacties van vandaag en gisteren?

De ICE-agent van de video die aan de kant sprong stond z'n telefoon te gebruiken om het te filmen. Degene waar jij het over hebt stond aan de andere kant.

Edit: vreemd, dit was het verhaal in het begin en lijkt overeen te komen met de beelden, maar hier staat nu dat de filmende wel zelf geschoten zou hebben :?

Vind ik trouwens nog erger :X Dat is nóg dichter bij.....

[ Voor 22% gewijzigd door NMH op 10-01-2026 12:23 ]

Dat zit wel Schnorr.

• Zwelgje
YakuzA schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:09:
[...]

Net alsof je niet doorhebt wat Taiwan is of hoe china zich in de zee met de Filipijnen, Vietnam en Indonesië gedraagt :)
Zeker wel, ik heb ook niet gezegd dat ze niet imperialistisch zijn, ze hebben alleen ons nog niet bedreigd (en gaan dat ook niet doen.

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-01 20:16
MrOleo schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:48:
[...]

En je hoort en leest ook dat ze meerdere malen wordt verzocht te vertrekken.
Er is 0,0 reden voor haar om uit de auto te gaan, ze is een vrij burger, die niks misdoet.
Gezien hoe ongelooflijk triggerhappy die fascistische terrorist is, is het best te beargumenteren dat die zich bewust in een positie plaatst waar die een excuus heeft om te kunnen schieten. Natuurlijk is dat slechts speculatie, maar voorbedachte rade is niet uit te sluiten
Nouja niks misdoet. Ze had haar SUV op het midden van de straat geparkeerd, kennelijk met als doel om authoriteitvoertuigen tegen te houden. Hoe denk je dat in NL de politie zou optreden tegen iemand die zn auto midden op straat neerzet met als doel express overheidsfunctionarissen in de weg te zitten? Daarnaast is het tegen de verkeerswet: je mag geen autos midden op de rijbaan parkeren. Dat ze dat express deed had ze kunnen zien aankomen dat daar een reactie op zou komen.

Het feit dat haar vrouw uit de auto eea aan het filmen was leek erop alsof ze dat ook aan het afwachten waren.

Vervolgens krijgt ze een opdracht om uit de auto te komen. Daarna wordt die opdracht nog 2 keer herhaald. Zulke opdrachten van de sterke arm behoor je op te volgen en zo niet, de consequenties te aanvaarden. Nogmaals, hoe denk je dat een NL politie zou reageren als iemand gemaand wordt uit de auto te stappen en dat vervolgens niet doet?

Dus op dat moment heeft ze

1. auto express in de weg van politie gezet
2. negeert herhaalde instructie uit de auto te komen

Dat is niet 'niks misdoet'.

Vervolgens grijpt de agent de autodeur waaruit duidelijk de intentie blijkt om haar uit de auto te halen.

Haar reactie is: een stukje naar achteren rijdt, vervolgens in D zet en gas geeft terwijl de agent voor de linkerhoek van haar auto staat en maar net de auto kan ontwijken. Ook al lijkt het alsof ze naar rechts stuurt, een splitseconde naar links en het is gedaan voor die agent.

Nu is het een lijst van overtredingen geworden:
auto expres in de weg, midden op de weg
instructie auto uit negeert
agent die deur open wil maken negeert
en na 3 aanmaningen, en met een agent overduidelijk voor een deel of althans heel dicht op haar auto, een andere agent met zn arm in haar autoraam is, besluit haar auto in beweging te zetten.

Ik vind het bizar en zeer ruw hoe ICE opereert, de keuze om haar gericht in het hoofd te schieten erg ver vind gaan maar ik denk niet dat een rechter deze agent een veroordeling gaat geven en er genoeg aanwijzingen zijn dat die mevrouw een reeks instructies negeerde, een potentieel zeer gevaarlijke situatie creerde nog afgezien van het feit dat ze letterlijk aan het weglopen/rijden was voor een herhaalde instructie om aangehouden te worden. Ook gezien welke reactie ICE al over zich heen krijgt, en negeren van politieinstructie in de VS echt heel gevaarlijke situaties kan opleveren.

Ik vind het dus wel wat genuanceerder dan 'ze niks misdoet'''.

• NiGeLaToR
[...]

*knip*

*knip*, reactie op geknipt deel. wat jij en ik zien is iemand die weg rijdt en door haar hoofd wordt geschoten, of niet? Ik begin niet over voorbedachte rade of moord, maar jij hebt onverwerkte trauma's van de agent bovenaan het lijstje staan als verweer? Dat is dus het effect van propaganda.
De Trump administratie heeft allerlei doelen. Maar ik geloof niet dat deze ICE agent tot doel had tot normalisatie van het doodschieten van onschuldige burgers. De meerderheid hier lijkt dat wel te geloven, en als je het mij vraagt radicaliseert die groep net zo hard linksaf zoals MAGA rechtsaf gaat.
De ICE agent niet, de Trump admin wel. Neem aan dat je de reactie van de Trump admin ook gezien hebt?

Ik vind het vooral bijzonder dat gewapende niet identificerende militair ogende politie bruin ogende mensen van straat snatched en dan de vrouw die het lef heeft er wat van te zeggen in ene medeplichtig wordt gemaakt aan haar eigen dood. Klote uitkomst.

[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 10-01-2026 12:24 ]

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-01 15:24
[...]

*knip*

Men neemt massaal onervaren mensen aan, geeft ze immuniteit om iedere burgers
als potentiële vijanden te zien om van straat te plukken.

Dan is collateral damage zoals deze doodgeschoten burger gewoon ingecalculeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 10-01-2026 12:24 ]

• HEY_DUDE
TheBrut3 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:07:
[...]

Dat is dus jouw mening/de classificatie die jij er aan hangt. Mijn mening is anders en die van @Glashelder waarschijnlijk ook. Dat wil overigens niet zeggen dat één van ons het goedpraat of acceptabel vindt, maar ik heb in mijn leven ergere moorden gezien dan dit.
@NiGeLaToR verwoorde het mooier we moeten geen rechtstaat projecteren op geweld door ICE, omdat ICE sowieso buiten de rechtstaat opereert.

Als er in een samenleving een moord wordt gepleegd heb je de overheid aan jouw kant staan en wordt er onderzoek en vervolging ingezet binnen de kaders van de rechtstaat. Nu heb je een knokploeg buiten de rechtstaat die iemand dood/vermoord en waarbij je als nabestaande geen enkele aanspraak kan maken op gerechtigheid, zoals een strafrechtelijk onderzoek, rechtszaak etc. Dat maakt het een stuk kwalijker en gevaarlijker. Laat dat eens bezinken, je partner wordt bij een verkeersstop overhoop geschoten en je hebt dan de overheid tegen je tot en met de president aan toe. En je partner is ineens een terrorist.

• NiGeLaToR
@Rene44 heel verhaal om de schuld bij die vrouw te leggen, ik mis alleen het deel waarin je ook uitlegt waarom sommige mensen ICE vragen om verantwoording af te leggen. Gewoon, voor het perspectief.

• Stukfruit
  • Niet online
Palindrome schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:18:
[...]

Men neemt massaal onervaren mensen aan
De vermeende shooter is trouwens 43 jaar oud en had een lang werkverleden bij o.a. ICE.

Dat zit wel Schnorr.

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
Weet iemand of er soort documentaires e.d. of “uitleg”video’s zijn over wat er allemaal gaande is, over macht etc? Wil mij graag verdiepen.

• HEY_DUDE
Rene44 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:15:
[...]

Nouja niks misdoet. Ze had haar SUV op het midden van de straat geparkeerd, kennelijk met als doel om authoriteitvoertuigen tegen te houden. Hoe denk je dat in NL de politie zou optreden tegen iemand die zn auto midden op straat neerzet met als doel express overheidsfunctionarissen in de weg te zitten? Daarnaast is het tegen de verkeerswet: je mag geen autos midden op de rijbaan parkeren. Dat ze dat express deed had ze kunnen zien aankomen dat daar een reactie op zou komen.

Het feit dat haar vrouw uit de auto eea aan het filmen was leek erop alsof ze dat ook aan het afwachten waren.

Vervolgens krijgt ze een opdracht om uit de auto te komen. Daarna wordt die opdracht nog 2 keer herhaald. Zulke opdrachten van de sterke arm behoor je op te volgen en zo niet, de consequenties te aanvaarden. Nogmaals, hoe denk je dat een NL politie zou reageren als iemand gemaand wordt uit de auto te stappen en dat vervolgens niet doet?

Vervolgens grijpt de agent de autodeur waaruit duidelijk de intentie blijkt om haar uit de auto te halen.

Haar reactie is: een stukje naar achteren rijdt, vervolgens in D zet en gas geeft terwijl de agent voor de linkerhoek van haar auto staat en maar net de auto kan ontwijken. Ook al lijkt het alsof ze naar rechts stuurt, een splitseconde naar links en het is gedaan voor die agent.

en na 3 aanmaningen, en met een agent overduidelijk voor een deel of althans heel dicht op haar auto, een andere agent met zn arm in haar autoraam is, besluit haar auto in beweging te zetten.

Ik vind het bizar en zeer ruw hoe ICE opereert, de keuze om haar gericht in het hoofd te schieten erg ver vind gaan maar ik denk niet dat een rechter deze agent een veroordeling gaat geven en er genoeg aanwijzingen zijn dat die mevrouw een reeks instructies negeerde, een potentieel zeer gevaarlijke situatie creerde nog afgezien van het feit dat ze letterlijk aan het weglopen/rijden was voor een herhaalde instructie om aangehouden te worden. Ook gezien welke reactie ICE al over zich heen krijgt, en negeren van politieinstructie in de VS echt heel gevaarlijke situaties kan opleveren.

ICE is geen politie en wordt en is door de lokaal overheden niet gewenst. En dit gaat niet naar de rechter want zij is tot terrorist verklaart en er wordt geen verder onderzoek gedaan.

Ik vind jouw argumentatie alleen te volgen wanneer er ook daadwerkelijk een gedegen onderzoek door bv de FBI gedaan zou worden, de ICE agenten verhoord worden en er al dan niet een gerechtelijke vervolging wordt ingezet. Niks nakkes nada. Stickertje terrorist erop en klaar. En dan maar fantaseren wat een rechter er van gevonden zou hebben om het gedrag van ICE goed te praten.
On January 8, the head of the Minnesota Bureau of Criminal Apprehension disclosed that the FBI had revoked their access to evidence of the shooting, reversing an earlier agreement that a joint investigation would be undertaken by the BCA and FBI.[64] Minnesota's Public Safety Commissioner said "it would be extremely difficult, if not impossible" for local investigation to continue "without cooperation from the federal government".[65] Minneapolis's chief county prosecutor Mary Moriarty said her office was "exploring all options to ensure a state level investigation can continue".[66]

The ICE agents at the scene were equipped with body-worn cameras, but that footage has not yet been released to the public.[67]
https://en.wikipedia.org/wiki/Killing_of_Renée_Good

Verder is er ook voldoende aan te merken op het opereren van de ICE agent.

https://edition.cnn.com/2...enee-good-cell-phone-invs

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-01 15:24
Stukfruit schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:25:
[...]

De vermeende shooter is trouwens 43 jaar oud en had een lang werkverleden bij o.a. ICE.
Onervaren is mischien niet het juiste woord, ongetraind dekt beter de lading. Gezien de gemiddelde politie opleiding daar zal ook een ICE training weinig voorstellen.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
mprkooij schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:35:
Weet iemand of er soort documentaires e.d. of “uitleg”video’s zijn over wat er allemaal gaande is, over macht etc? Wil mij graag verdiepen.
Altijd goed om te verdiepen. Ik vind de volgende media interessant over geopolitiek (edit: in willekeurige volgorde):

Peter Zeihan Podcast (Amerikaans geopolitiek strateeg)
NIeuwsuur videos (je kunt ook hele afleveringen kijken via NPO Start)
Boekestijn en De Wijk (bij BNR over de nieuwe wereldorde)

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03:23
Sommige mensen hier @Rene44 zouden eens een paar Youtube-filmpjes moeten bekijken van andere ICE-acties. Dan kom je al snel tot de conclusie dat deze proud boys weinig op hebben met de wet.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:28
[...]

De meerderheid hier lijkt dat wel te geloven, en als je het mij vraagt radicaliseert die groep net zo hard linksaf zoals MAGA rechtsaf gaat.
Zeg je dat ook over de situatie in Iran? Of bij de Oekraïne? Dit soort "both sideism" is een valse voorstelling van zaken. Ook hier is er in het grotere plaatje één duidelijke agressor en dat is de MAGA beweging. Net als in de gemiddelde dictatuur worden er federale troepen gestuurd om de lokale bevolking en de lokale verantwoordelijke instanties de wil op te leggen.

In niets verschilt Trump wat dat betreft van autocraten als Erdogan, Orban, Maduro, Xi of zelfs Poetin.

• P-Rock
En als deze ICE-agent al eens eerder meegesleurd was door een wegrijdende auto en daar PTSD door heeft opgelopen, waarom sprong hij dan pal voor die auto? Waarom was hij dan überhaupt aan het werk?? Nee, dit waren gewoon trigger happy bullies, die alles aangrijpen om hun zieke fantasieën werkelijkheid te doen worden en om de boel te laten escaleren, zodat hun grote leider Trump martial law kan afroepen.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

[...]

Omgekeerde wereld dit. Nee, ze kreeg tegenstrijdige instructies van verschillende ICE agenten. "get out of here" en "get out of the car" maakt het alleen maar verwarrend.

En ze maakt onderdeel uit van een grotere protest actie en waarschuwt buurtgenoten over de gestapo acties die ICE uit voert. Dat geeft ICE niet het recht om haar 3 keer in haar hoofd te schieten, ook niet 1 keer.

Kijk en huiver hoe ze hier te werk gaan. De parallellen met ongeveer 80 jaar geleden komen akelig overeen:

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:39
Ik weet dat de situatie in Amerika met federaal/staat heel anders is geregeld dan in Nederland. Maar je moet er hier toch niet aan denken?

Afgezien van het tragisch ongeluk is het toch in en in triest wat daar gebeurt? Mensen worden lukraak van straat geplukt, moeten zelfs maken dat ze wegkomen. Schuilen in winkels en hopen dat de eigenaar ICE weigert. Laatst nog een filmpje van een doordasher die bij het afleveren in de kelder is gaan schuilen voor ICE.
Mensen met gezichtsbedekking die iedereen die een andere mening heeft of er buitenlands uitziet ontvoerd.
En kennelijk heeft geen enkele staat de mandaat om deze ICE te weigeren.
Kers op de taart, ICE agenten identificeren zich veelal niet.

En over het feit dat de schietende ICE agent kennelijk bijna overreden is in het verleden. Dat zou toch juist een teken moeten zijn dat deze man dit werk niet mag uitvoeren met zo een "trauma"?

[ Voor 16% gewijzigd door champion16 op 10-01-2026 12:08 ]

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:24
[...]

1. Dit is niet de politie, maar een fascistische terroristische organisatie met sterk beperkt mandaat.
2. Je beschrijft een verkeersovertreding, fout parkeren. Er is geen mandaat voor ICE om haar hiervoor aan te houden, daarvoor heb je de lokale politie.
3. Dit betreft een vrij burger die volledig vrij is om in haar stad te rijden, filmen, parkeren en haar mening te geven. Ongeacht wat een fascistische terroristische organisatie daarvan vind.
4. Haar wordt gevraagd om weg te gaan. Je kan zien dat ze haar auto aan het manoeuvreren is om ook daadwerkelijk weg te rijden. En zodra meerdere gemaskerde terroristen haar auto bestormen, beginnen te schreeuwen, get out of the f.... car, rijdt ze weg volgens instructie.
5. De instructie voor ICE is om niet om een auto te lopen, niet voor een auto te gaan staan. De instructie is om nooit op een bestuurder te schieten als een auto wegrijdt, evt in jouw richting, aangezien je een ongeleid projectiel aan het creëren bent. Letterlijk alles wat deze terrorist doet is fout, corrupt, idioot. Het is niet de vrouw die deze terrorist in gevaar brengt, dat ligt geheel aan de terrorist zelf.

Nee, deze mevrouw deed niks bijzonders in het oog van de Amerikaanse wet, anders dan wellicht een kleine overtreding voor fout parkeren.

erutangiS

• HEY_DUDE
De podcasts van Maarten van Rossem zijn erg toegankelijk. Ze gaan ook dikwijls terug in de geschiedenis vanaf de jaren 30 tot post WO2.

De opkomst van MAGA en de invloed van de complot theorie wordt in de The coming storm van de BBC heel goed uiteen gezet in historisch perspectief.

Voor actualiteiten is er ook de Ezra Klein Show van de New York Times. Die ook nog weleens republikeinse gasten heeft.

Autocracy in America is ook een aardige podcast over ook autocratische neigingen in het verleden van de V.S. en een vergelijk met bv Rusland.

Voor juridische muggenziften is er ook Main Justice, welke alle juridische kanten en rechtszaken beschouwd.

• P-Rock
Daarbij, is het echt zo raar om te denken dat iemand in paniek raakt wanneer een stel gewapende gekken met maskers voor diegene met alle geweld uit de auto proberen te trekken??? Die dame stond midden op de weg omdat ze door andere auto's werd geblokkeerd en eromheen probeerde te rijden.

[ Voor 32% gewijzigd door P-Rock op 10-01-2026 12:16 ]

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Er staan minimaal 4 tot de tanden gewapende gasten, compleet met body armor, vuurwapens en traangas granaten.. En de discussie is hier serieus dat 2 opstandige lesbiennes met knuffels in het portiervak, die weg wilden rijden, een serieuze bedreiging waren?

Komop 7(8)7

Dit is echt voorbij bizar.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• P-Rock
FrambozenTaart schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:16:
Er staan minimaal 4 tot de tanden gewapende gasten, compleet met body armor, vuurwapens en traangas granaten.. En de discussie is hier serieus dat 2 opstandige lesbiennes met knuffels in het portiervak, die weg wilden rijden, een serieuze bedreiging waren?

Komop 7(8)7

Dat sommige mensen hier de actie van ICE proberen goed te praten en de vrouw als een domestic terrorist proberen af te schilderen vind ik al ver over de schreef gaan, terwijl er zoveel andere voorbeelden op het internet te vinden zijn van ICE-agenten die hun boekje te buiten gaan. Zo zijn ze bv. ook langs een school in Minneapolis gegaan en hebben ze in de pauze diverse leerlingen hardhandig gearresteerd...

https://www.mprnews.org/s...is-schools-cancel-classes
“The guy, I’m telling him like, ‘Please step off the school grounds,’ and this dude comes up and bumps into me and then tells me that I pushed him, and he’s trying to push me, and he knocked me down,” a school official, who spoke to MPR News on condition of anonymity said. “They don’t care. They’re just animals,” the official added. “I’ve never seen people behave like this.”
“There’s a car that got hit. They broke out the window,” the school official said. “Then different Neighborhood Watch, people, everybody, people, the staff in the school came out. And then they started coming on the property of the school and pushing people and tackling people and shooting pepper spray and pepper balls. And they handcuffed two of our employees.”

[ Voor 53% gewijzigd door P-Rock op 10-01-2026 12:32 ]

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:31

Komop 7(8)7

Voor veel Nederlanders is Trump een groot voorbeeld. Kijk maar eens voor de grap op sites zoals Geenstijl of comments bij Powned video’s. Ze verheerlijken elke daad van hem. Extreem rechts wint enorm veel terrein.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:55
HEY_DUDE schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:36:
[...]

Als je consequent handelt tegen elke vorm van geweldsinstructie en regelgeving en voortdurend grote risico's neemt met zware wapens. Dan kan het prima moord met voorbedachte rade zijn. Of dat hier het geval is is aan de rechter.

Als ik elke ochtend willekeurig een vuurwapen afschiet uit mijn slaapkamer raam en op dag 3 mijn buurvrouw doodt, dan is het gewoon moord, ongeacht of ik nou echt de intentie had de buurvrouw om het leven te brengen.
offtopic:
In het Nederlandse recht is wat je zegt simpelweg niet waar. Je voorbeeld is geen moord en zelfs geen doodslag, want voor beiden is opzet nodig. Je voorbeeld is dood door schuld.

In het Amerikaanse recht is het wat ingewikkelder, nog los van het feit dat elke staat zijn eigen rechtssysteem heeft, naast het overkoepelende rechtssysteem, en dat daarin nuanceverschillen kunnen zitten. Je voorbeeld zou ergens tussen involuntary manslaughter en second degree murder in kunnen zitten. En datzelfde geldt eigenlijk voor de ICE-agent, hoewel daar wellicht ook nog een vorm van immuniteit zou kunnen gelden omdat hij handelde in de uitoefening van zijn beroep als federaal wetsdienaar.

Maar moord met voorbedachten rade, of first degree murder, is het simpelweg niet. Jouw voorbeeld niet, en die ICE-agent ook niet.

• P-Rock
baba420 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:23:
[...]

Voor veel Nederlanders is Trump een groot voorbeeld. Kijk maar eens voor de grap op sites zoals Geenstijl of comments bij Powned video’s. Ze verheerlijken elke daad van hem. Extreem rechts wint enorm veel terrein.
En dan heb je nog rechtspopulistische programma's zoals Nieuws van de Dag waar Trump lovers zoals Wierd Duk en Raymond Mens hun idool bijna elke dag mogen verdedigen. Ongehoord Nederland is er niks bij.

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:51

Komop 7(8)7

Dat, en de beweringen dat ze in paniek zou zijn geweest en een aantal andere ridicule beweringen zijn eenvoudig te weerleggen.

Ik heb het zelf ook maar semi-vrijwillig voorbij zien komen op mijn Reddit feed en kan me heel goed voorstellen dat niet iedereen erop zit te wachten het beeldmateriaal te bekijken, maar maak dan alsjeblieft geen aannames.

Tot het moment dat hij zijn telefoon omruilde voor zijn wapen was de schutter doodleuk zelf aan het filmen 8)7 . Wie die beelden had bekeken die hij dus zelf heeft opgenomen kan eenvoudig zien dat:
A) de vrouw rustig was, haar laatste woorden waren in kalme toon “That's fine, dude. I'm not mad at you.” B ) dat het wel heel bijzonder is als de schutter echt PTSD zou hebben terwijl hij zelf rustig staat te filmen hoe hij en zijn collega’s de boel escaleren. C) haar nog voor “that bitch” uitmaakte om haar daarna drie keer door het hoofd te schieten

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-01 19:48
Zelf zoek ik graag de achtergronden, de grote lijnen i.p.v. de emotie en verontwaardiging over de waan van de dag (hoe erg die soms ook is).

Twee Amerikanen, een (nobelprijs) econoom en een historica hebben een kanaal op youtube waar ze regelmatig de achtergronden proberen uit te leggen (in engels maar dat zal tegenwoordig geen probleem meer zijn): Paul Krugman en Heather Cox Richardson.

Bijvoorbeeld Heather in haar laatste (wekelijkse) bijdrage:
YouTube: Making Sense of This Moment | Explainer
(met ook wat opbeurend nieuws aan het einde :))

En Paul (gisteren) in gesprek met een militair econoom/analyst:
YouTube: Phillips O'Brien on Venezuela and More

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Wozmro
[...]

Alles wat vandaag online neergeschreven wordt online op fora, sociale media,... Kan niet meer verwijderd worden, gaat nooit meer weg.

In de toekomst zullen geschiedkundigen dit allemaal bestuderen en analyseren (mbv AI).

En hun conclusies trekken.

• HEY_DUDE
Wozmro schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:37:
[...]

Alles wat vandaag online neergeschreven wordt online op fora, sociale media,... Kan niet meer verwijderd worden, gaat nooit meer weg.

In de toekomst zullen geschiedkundigen dit allemaal bestuderen en analyseren (mbv AI).

En hun conclusies trekken.
De vraag is meer wie dat gaat doen. Een autocratische overheid die de laatste linkse 'terroristen' wil opvegen door een forum als deze door AI te halen of komen we weer bij zinnen en gaan we daadwerkelijk harde conclusies gaan trekken over platformen als Twitter etc.

• Wozmro
Tja, de tijd zal het leren.

Ik wil zelf in ieder geval door de toekomstige geschiedkundigen niet in kamp Trump geplaatst worden vanwege eigen interpretaties, bothsideisme,...
Voor mij is Trump 100% het slechtste wat de wereld ooit is overkomen.

• Zwelgje
[...]

die kunnen van een koude kermis thuiskomen als de ABC eilanden worden ingepikt (immers ook in de invloedssfeer van Amerika) of op de dag dat trump wakker wordt en denkt 'bah wat heb ik een hekel aan kaas, wie produceert dat eigenlijk? ow Nederland. dan krijgen die sancties voor de kiezen

de willekeur van dit soort types lijkt nu nog leuk totdat het je eigen belangen treft

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:58
[...]

Eerlijk gezegd vind ik dat Rene44 het heel mooi heeft verwoord, maar jammer dat de reacties nog steeds zeer emotioneel zijn. Probeer het eens objectief te bekijken.

Verder erger ik me dood aan de media dat het niet van twee kanten wordt bekeken. Er wordt telkens weer een sturend narratief opgelegd.
Laatst werd in RTL Tonight gezegd dat die “lieve” vrouw niks deed en in paniek raakte van de gemaskerde mannen. Niet zo objectief helaas, zeker met de nieuwe beelden. In een Nu-artikel https://www.nu.nl/buitenl...gent-die-vuur-opende.html wordt het ook suggestief opgeschreven. Dit komt rechtstreeks uit het artikel:
Het laatste frame van de video laat zien hoe de auto van Good tegen een ander voertuig is aangebotst. Op de achtergrond is te horen hoe iemand "fucking bitch" roept.
Maar dat haar partner zegt “Drive drive!” Dat wordt niet genoemd.

Verder wordt er hier genoemd dat ICE geen bevoegdheden heeft. Ik raad hen aan om dit filmpje te bekijken. Blijkbaar hebben ze meer rechten dan hier wordt aangenomen.
https://youtu.be/Y04ndAPynMk?si=1AxjNXExacyJmKD8 Kleine kanttekening, ik snap dat deze meneer helemaal van de gunlaw is, maar hij refereert vooral naar wetten in Minnesota. Als dat klopt dan hadden de agenten meer rechten dan hier wordt aangenomen. Probeer het vooral steeds van twee kanten te bekijken.

Het blijft triest, zowel voor de vrouw en nabestaanden als voor de agent en zijn gezin. Zijn vrouw (Filippijns) wordt blijkbaar ook al bedreigd door de internetmoraalridders.
Wozmro schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:07:
Je probeert een verhouding van 1/1000 te verschuiven naar 50/50.

Foute boel.
*knip*, reageer respectvol of reageer niet.

[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 10-01-2026 19:55 ]

• Wozmro
Je probeert een verhouding van 1/1000 te verschuiven naar 50/50.

Foute boel.

• Requiem19
Ik ga niet meedoen met het ‘welles/nietes, ‘je moet het van 2 kanten bekijken’, omdat het naar mijn mening geen discussie behoeft.

Belangrijker is denk ik om te realiseren dat feiten bijna irrelevant zijn geworden.

We zien nu een beweging van vroeger de creatie van fake news, naar een nieuwe realiteit:

De overheid kan voor je neus staan en over de rode trui zeggen die je aan hebt: je trui is blauw, dat is verboden.

Vroeger was je dan beschermd door allerlei checks & balances in de maatschappij, maar nu ben je gewoon de klos.

De waarheid bestaat niet meer.

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Nostordici schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:02:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik dat Rene44 het heel mooi heeft verwoord, maar jammer dat de reacties nog steeds zeer emotioneel zijn. Probeer het eens objectief te bekijken.

Verder erger ik me dood aan de media dat het niet van twee kanten wordt bekeken. Er wordt telkens weer een sturend narratief opgelegd.
Laatst werd in RTL Tonight gezegd dat die “lieve” vrouw niks deed en in paniek raakte van de gemaskerde mannen. Niet zo objectief helaas, zeker met de nieuwe beelden. In een Nu-artikel https://www.nu.nl/buitenl...gent-die-vuur-opende.html wordt het ook suggestief opgeschreven. Dit komt rechtstreeks uit het artikel:
[...]
Maar dat haar partner zegt “Drive drive!” Dat wordt niet genoemd.

Verder wordt er hier genoemd dat ICE geen bevoegdheden heeft. Ik raad hen aan om dit filmpje te bekijken. Blijkbaar hebben ze meer rechten dan hier wordt aangenomen.
https://youtu.be/Y04ndAPynMk?si=1AxjNXExacyJmKD8 Kleine kanttekening, ik snap dat deze meneer helemaal van de gunlaw is, maar hij refereert vooral naar wetten in Minnesota. Als dat klopt dan hadden de agenten meer rechten dan hier wordt aangenomen. Probeer het vooral steeds van twee kanten te bekijken.

Het blijft triest, zowel voor de vrouw en nabestaanden als voor de agent en zijn gezin. Zijn vrouw (Filippijns) wordt blijkbaar ook al bedreigd door de internetmoraalridders.
Maar als je het objectief bekijkt dan zie je toch ook heel goed dat de mensen die daar gewapend rondlopen helemaal niet beschikken over de kennis en kunde om met de situatie om te gaan?

Er wordt van alles over en weer geroepen, meerdere instructies richting de vrouwen, van 'Get out of here!' tot 'Get out of the vehicle!' er is helemaal geen collectieve leidraad of teammanagement, geen enkele richtlijn voor deescalatie. De vrouw wordt ingesloten richting de auto zodat ze geen andere keuze heeft dan in te stappen. En pas op het allerlaatste moment wordt er buitensporig en zeer excessief geweld toegepast.

De hele situatie is compleet geëscaleerd door pure incompetentie.

En in plaats van een objectieve overheidsreactie worden de vrouwen direct in persconferenties door de federale overheid bestempeld als terroristen?

Sorry, maar ook als je objectief kijkt is dit alles toch niet als normaal te bestempelen?

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• HEY_DUDE

[...]

*knip*
*knip*, dat soort vergelijkingen graag alleen onderbouwd maken.

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 10-01-2026 19:59 ]

• D-e-n
  • Laatst online: 10:28
[...]

Verder erger ik me dood aan de media dat het niet van twee kanten wordt bekeken.
Dat is een dooddoener. Moeten we de oorlog in de Oekraïne ook van de kant van Poetin gaan bekijken? Moeten we een paar fans van de Ayatollahs uit Iran aan het woord laten om de situatie daar te kunnen duiden? Ik herhaal nog maar eens maar het is overduidelijk dat er in het grotere plaatje één agressor is en dat is de MAGA beweging.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Nouja niks misdoet. Ze had haar SUV op het midden van de straat geparkeerd, kennelijk met als doel om authoriteitvoertuigen tegen te houden. Hoe denk je dat in NL de politie zou optreden tegen iemand die zn auto midden op straat neerzet met als doel express overheidsfunctionarissen in de weg te zitten?
In Nederland krijg je tenminste geen kogel door je hoofd.

March of the Eagles

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
FrambozenTaart schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:18:
De hele situatie is compleet geëscaleerd door pure incompetentie.

En in plaats van een objectieve overheidsreactie worden de vrouwen direct in persconferenties door de federale overheid bestempeld als terroristen?
Vergeet inderdaad de escalerende rol van Trump en Vance niet hierin. Een goede (vice-)president zou oproepen tot kalmte, een gedegen onderzoek laten instellen etc. Trump en Vance gooien altijd olie op het vuur met dit soort zaken, maken er wij-vs-zij van. We zijn het inmiddels zo gewend maar dit alleen al maakt ze totaal ongeschikt voor hun functies.

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

*knip*, dat kan ook wat minder grof.

Aan de mensen die dit verdedigen of afzwakken…: waarom?

[ Voor 84% gewijzigd door NMH op 11-01-2026 15:21 ]

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Omdat hier toch wel heel snel een oordeel wordt gegeven terwijl er niet bij waren en niet alle feiten hebben.
Het puur bij de feiten houden is niet afzwakken maar zo kan het wel lijken

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Dat filmpje toont ook feilloos aan dat mevrouw niet op de agent inreedt, maar instuurde om er voorlangs voorbij te gaan. En dat de agent in kwestie schoot vanaf de zijkant toen er voor hem geen gevaar meer dreigde. En expliciet in het regelboek vermeld staat je niet moet schieten op een moving vehicle.
Dat kun jij niet ontkennen.

Het belangrijkste in dit voorval is dat meneer schiet terwijl hij dat niet mocht, zijn leven niet in gevaar was en de vrouw geen intentie had meneer te overrijden. Dat blijkt uit elk filmpje. Wat vervolgens ook duidelijk is, is dat in plaats van te spreken van een tragische gebeurtenis en dat er een onderzoek naar het voorval wordt gestart, de politieke kopstukken van de GOP direct eenzijdig de kant van de agent kiezen, de vrouw van terrorisme beschuldigen en de FBI opdragen het onderzoek van Minnesota law enforcement te frustreren. Dat kun jij niet ontkennen.

Dit dus.

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Deruxian schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:37:
*knip*

Aan de mensen die dit verdedigen of afzwakken…: waarom?
Volgens mij verdedigen ze het niet, maar wordt er geprobeerd een rationele reden te vinden waarom het incident zich voor heeft gedaan.

Desbetreffende agent loopt van rechtsachter de auto, langs de rechterzijde en dan voorlangs langs de auto, volgens mij. Die vrouw kijkt naar links en wordt daar ook aangesproken. Ze trekt op en heeft die agent niet gezien.

Los van de incompetentie van ICE, kan je dan voorstellen dat er rare sprongen gebeuren. Misschien wel juist DOOR die incompetentie en kan je het niet los zien.

Desalniettemin: als ICE er niet was dan was deze hele situatie niet voorgekomen.

[ Voor 13% gewijzigd door NMH op 11-01-2026 15:21 ]

• P-Rock
squashedraven schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:51:
Omdat hier toch wel heel snel een oordeel wordt gegeven terwijl er niet bij waren en niet alle feiten hebben.
Wat een dooddoener. Niemand op Tweakers was erbij. Mag je dan geen mening hebben? Daarbij, er zijn genoeg andere voorbeelden te vinden waarbij ICE met buitensporig geweld optreedt.

• P-Rock
FunkyTrip schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:58:
[...]

Dat filmpje toont ook feilloos aan dat mevrouw niet op de agent inreedt, maar instuurde om er voorlangs voorbij te gaan. En dat de agent in kwestie schoot vanaf de zijkant toen er voor hem geen gevaar meer dreigde. En expliciet in het regelboek vermeld staat je niet moet schieten op een moving vehicle.
Dat kun jij niet ontkennen.
Fans van dit beleid kunnen alles ontkennen. Ze ontkennen zelfs dat Trump in de Epstein files staat.

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10:25
[...]

<knip> geen memes/grappige plaatjes in dit topic aub.

[ Voor 25% gewijzigd door darkrain op 10-01-2026 14:43 ]

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04:56

ManiacsHouse

Scheisse!

*knip*, reactie op geknipt de reactie.

[ Voor 90% gewijzigd door NMH op 10-01-2026 19:59 ]

• squashedraven
  • Nu online
P-Rock schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:02:
[...]

Wat een dooddoener. Niemand op Tweakers was erbij. Mag je dan geen mening hebben? Daarbij, er zijn genoeg andere voorbeelden te vinden waarbij ICE met buitensporig geweld optreedt.
Is geen dooddoener en je mag zeker een mening hebben. Maar iemand totaal verketteren zonder alle feiten is gewoonweg niet nodig. We zijn met zijn allen slim genoeg om te discusseren met de feiten die we hebben.

• Wozmro
Een mening hebben is goed. Maar de vraag die ik mij stel is of het verstandig is om die mening online te zetten. Zeker als het om politiek gaat.

Hoe zal een geschiedkundige binnen 100 jaar die mening lezen en interpreteren?

Hoe kijken wij terug op 100 jaar geleden?

Een (politieke) mening hebben is niet vrijblijvend. Daar kunnen consequenties aan vasthangen.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999

Wokschotel

Op 6 wielen

XWB schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:30:
[...]

In Nederland krijg je tenminste geen kogel door je hoofd.
Dat is niet per definitie waar, er is ook in Nederland op mensen geschoten omdat ze op politie inreden. En voor zover ik me kan herinneren is daar minimaal één dode bij gevallen.

De islam kan uw vrijheid schaden

• Requiem19
Wokschotel schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:21:
[...]

Dat is niet per definitie waar, er is ook in Nederland op mensen geschoten omdat ze op politie inreden. En voor zover ik me kan herinneren is daar minimaal één dode bij gevallen.
Beide beweringem verdienen wel een bron / context.

Met name ook wat ‘op de politie inrijden’ betekent in je voorbeelden vs de situatie in Minneapolis.

[ Voor 14% gewijzigd door Requiem19 op 10-01-2026 14:23 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Waar is dat gebeurd?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:22:
[...]

Beide beweringem verdienen wel een bron / context.

Met name ook wat ‘op de politie inrijden’ betekent in je voorbeelden vs de situatie in Minneapolis.
Ik ken 1 voorbeeld dat er iets op lijkt, de 'tractor schutter'. Politieagent die op een tractor schoot in Heerenveen die op de rotonde reed, de agent is daarvoor veroordeeld tot poging tot doodslag.

Maar die kogel raakte de bestuurder niet.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:16

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

In Boelenslaan in Fryslân werd in 2021 een man doodgeschoten nadat hij met zijn auto op twee agenten was ingereden tijdens een achtervolging na een verkeerscontrole; de politie voelde zich genoodzaakt om te schieten, waardoor de bestuurder ter plaatse overleed.

In Heerenveen werd in 2023 een 46-jarige man aangehouden voor een inrijding op agenten uit 2013, waarbij de politie destijds had geschoten
Enkele voorbeelden uit Google AI samenvatting. Het lijkt er meer op dat onze politie wat minder goed kan richten want meestal was er geen dode ondanks dat ze gericht schoten. :P

https://www.omropfryslan....an-na-inrijden-op-agenten
https://www.om.nl/actueel...ouden-inrijden-op-agenten

Ik kijk Cops sinds de jaren 90 en daarnaast de diverse NL politie met een camera er bij. Er is echt een heel groot verschil tussen opleiding en optreden van beide landen. Wat die USA cops soms doen daar snappen wij echt helemaal niks van. Ik sta er niet van te kijken wat er nu weer gebeurd met ICE.

[ Voor 10% gewijzigd door sh4d0wman op 10-01-2026 14:31 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Van alle tijden. Opa vertelde dat sommigen weg van renden de trein terwijl dat tegen de regels was of probeerden uit het gevangeniskamp te ontsnappen. Hadden ze dat maar niet moeten doen!!11

Dit is toch gewoon de redenatie die gevolgd wordt? Ik snap het niet. Waarom die drang om hierbij te zoeken naar de nuance. Juist het zoeken naar de nuance vind ik eng bij iets wat gewoon fout is.

[ Voor 30% gewijzigd door darkrain op 10-01-2026 14:43 ]

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:09
[...]

[mbr]*knip*, hou het vriendelijk.[/mbr]

Doel niet maar wat er ook vooraf gebeurde, hij maakte zelf wederom de fout iets te doen wat niet mag of toegestaan is. Je mag niet zomaar een auto binnendringen, daar hebben zij geen bevoegdheid voor. Daarnaast ging ze hem al niet raken en had hij wel de ballen om zijn wapen te pakken en gericht te schieten, hij had ook een stap opzij kunnen zetten, geen exuses, dit is doodslag. De man is notabene een veteraan met ervaring. als die nog zulke fouten maakt zegt dit genoeg over de kwaliteit van de training. nu is iemand gedood zonder goede reden door de mogelijkheden die de foute administratie van Trump geschapen heeft.

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:36

KroeT

[...]

kazuka schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:05:
[...]

Omgekeerde wereld dit. Nee, ze kreeg tegenstrijdige instructies van verschillende ICE agenten. "get out of here" en "get out of the car" maakt het alleen maar verwarrend.

En ze maakt onderdeel uit van een grotere protest actie en waarschuwt buurtgenoten over de gestapo acties die ICE uit voert. Dat geeft ICE niet het recht om haar 3 keer in haar hoofd te schieten, ook niet 1 keer.

Kijk en huiver hoe ze hier te werk gaan. De parallellen met ongeveer 80 jaar geleden komen akelig overeen:

[YouTube: DoorDash woman runs into house and ICE threats family at gunpoint with no warrant or identification]
Zeker vanaf een minuut of 6 is dit zo’n ingrijpend filmpje dat ik met tranen in mijn ogen zat te kijken. Het verdriet van de vrouw in de kelder, die trillend huilt dat ze haar kinderen nog wil zien. En dit gebeurt dag in dag uit door het hele land. Mensen zonder en zeker ook met verblijfsvergunning worden gewoon uit hun huizen en auto’s gesleurd, vanaf hun werkplek gesleept of uit winkels geplukt. Ze verdwijnen in SUV’s met geblindeerde ramen en worden opgesloten of verdwijnen gewoon. Gezinnen verscheurd. Niemand kan dit voor mij goedpraten. Het is walgelijk.

We kunnen hier nog dagen de discussie voeren over of een vrouw met knuffels op het dashboard wel of niet voldoende instuurde toen ze dergelijke lui wilde ontvluchten. Maar laten we vooral niet vergeten dat al die duizenden ontwrichte gezinnen en opgesloten onschuldigen ook bestaan. Wat een onvoorstelbare treurnis.

Peace is not simply the absence of war.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999

Wokschotel

Op 6 wielen

De situatie die ik bedoelde: https://www.om.nl/actueel...et%20leven%20is%20gekomen.

Let wel, iedere situatie staat op zich en is dus niet te vergelijken met hoe het in de US werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Wokschotel op 10-01-2026 14:48 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

sh4d0wman schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:31:
[...]
Ik kijk Cops sinds de jaren 90 en daarnaast de diverse NL politie met een camera er bij. Er is echt een heel groot verschil tussen opleiding en optreden van beide landen. Wat die USA cops soms doen daar snappen wij echt helemaal niks van. Ik sta er niet van te kijken wat er nu weer gebeurd met ICE.
Het blijft moeilijk vergelijken, agenten in de VS rijden vaak alleen ipv met 2 zoals in NL en het percentage auto’s met vuurwapens er in is significant hoger in de VS.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• TheBrut3
  • Nu online
DropjesLover schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:26:
Eerst verwijdert Trump de 8$ surcharge cap die Biden creditcard maatschappijen opgelegd had (dus nu hogere fees mogen vragen, wat burgers miljarden kost), nu wil Trump de creditcard rente fors verlagen.
https://www.cnn.com/2026/...redit-card-interest-rates

Dat klinkt top, maar in een samenleving die aan elkaar hangt van creditcards en credit-ratings betekent dat dat de lagere inkomens geen creditcard meer kunnen krijgen/gebruiken omdat het risico (winst) voor de banken te hoog wordt.
Waarmee je dus een enorm deel van de burgers betaling opties ontneemt. En banken met kosten (die betaald moeten worden door de klanten) opzadelen voor enorme databases aan persoonsgegevens en risicomanagement. Aangezien banken al vaker daar zonder aan te kunnen/willen geven hier fuckups in maken, zal dat alleen maar erger worden, net bij de bevolkingsgroepen die dat er _niet_ bij kunnen hebben.

Let wel, ik ben enorm tegen creditcards en hoe dat alles in de VS werkt, maar zo typisch Trump ondoordacht iets besluiten is het andere uiterste.
Waarom is het ondoordacht? Er zijn diverse Republikeinen en Democraten die al langer 10% als maximum willen. Ook de onafhankelijke Sanders wil 10% als maximum. De enige partijen die lijken te klagen zijn de belangenvertegenwoordigers van de banken/CC maatschappijen.

"The statement came from the Consumer Bankers Association, Bank Policy Institute, American Bankers Association, Financial Services Forum and Independent Community Bankers of America."
Aldus CNBC.

• HEY_DUDE
squashedraven schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:51:
Probleem is dat men zich niet aan de feiten houdt. Er is een filmpje waar op te zien is dat de vrouw niet dreigend overkomt en dat ze heel misschien (onbedoeld) richting een ICE agent gereden zou hebben. Dat laatste is het enige waar je over zou kunnen discussiëren. En dat doet men dan ook graag want men steekt het liefst de kop in het zand voor de echte onweerlegbare feiten:

Dat er een president is die haar tot terrorist verklaart heeft.
De overheid aantoonbaar liegt over de toedracht (er zou over een ICE agent hebben heen gereden).
De overheid die elk vorm van onderzoek naar het incident blokkeert.
Dit is het enige beeldmateriaal wat er is en al het andere beeld materiaal wordt geheim gehouden door ICE.
Een aanwezige arts werd tegengehouden.
.....

Maar laten we ons vooral bij de stuurbeweging houden want dat zijn de feiten???

• squashedraven
  • Nu online
Fbi onderzoekt het incident, dus het wordt onderzocht. Gebeurt dat eerlijk? Dat is discussie waardig. Weten wij wat er zich in de 10 minuten voor het incident zich heeft afgespeeld? Nee, dus de toedracht is onbekend.

Ik praat het hele verhaal echt niet goed, die kerel is ver buiten zijn boekje gegaan zoals het lijkt maar het is onschuldig tot schuldig is bewezen (door een jury en rechter) en daar gaat het nu faliekant mis in de US maar ook hier in dit topic

• Requiem19
squashedraven schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:19:
Fbi onderzoekt het incident, dus het wordt onderzocht. Gebeurt dat eerlijk? Dat is discussie waardig. Weten wij wat er zich in de 10 minuten voor het incident zich heeft afgespeeld? Nee, dus de toedracht is onbekend.

Ik praat het hele verhaal echt niet goed, die kerel is ver buiten zijn boekje gegaan zoals het lijkt maar het is onschuldig tot schuldig is bewezen (door een jury en rechter) en daar gaat het nu faliekant mis in de US maar ook hier in dit topic
Wat zou er in de 10 minuten vooraf moeten gebeuren om de drie head shots te rechtvaardigen?

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-01 22:20

Wat je nog vergeet te melden is dat de Amerikaanse regering vlak na dit 'incident' meldde dat elke ICE agent volledige immuniteit heeft. Daarmee elke uitkomst van het onderzoek nietig verklarend en de deur open te zetten voor nieuw geweld.

Ook zien we duidelijk dat ICE en andere agenten gewelddadiger reageren op protesten en sneller mensen ontvoeren.

Ja ontvoeren, omdat vaak onbekend is wat gebeurd nadat men mee is genomen.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
Ondertussen in Colorado:
Colorado governor considering clemency for Tina Peters
“She got a sentence that was harsh. It was a nine-year sentence,” Polis said in an interview with CBS Colorado.

“We always look at people’s sentences, and when you have people that are elderly, and we’re looking at this across a number of people – people in their 70s and their 80s in our system – how much of a threat to society are they? And we balance that in a way that makes sure that they can spend their last few years at home,” he added.
Voor de mensen die zich afvragen .. wie is Tina Peters?
Wikipedia: Tina Peters (politician)

En Trump was ook niet blij met het feit dat ze überhaupt veroordeeld is en nog steeds in de gevangenis zit. Pogingen om haar detentie over te zetten naar federale detentie waren ook al geweigerd.

Maar vorige week heeft Trump zijn veto uitgesproken over een belangrijk water project in Colorado .. dus waarschijnlijk willen ze weer in het goede boekje komen van Trump 🤔

Wordt vast vervolgd ...

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:53

Door je drang naar nuance geef je ruimte aan de 50/50 statements, "both sides are wrong".

Maar als je dit specifieke geval als twee verschillende incidenten gaat zien is het makkelijker om te zien waarom deze discussie nu zo lastig is.
  1. Dit specifieke geval, onschuld tot schuld bewezen is. Laat het de onderzoekers gedegen uitzoeken en de rechter een oordeel vellen
  2. Dit geval is een indicator van een grotere gebeurtenis waardoor dit specifieke geval minder van belang is, het is de druppel, nog meer bewijs op een al ontzettend lange lijst.
In geval 2 is het minder van belang of dit nu moord/doodslag etc is omdat het een indicator is. Vervolgens is het juist de discussie hier die gaat over waarom dit plaats heeft kunnen vinden. Als je dan geval 1 gaat analyseren en nuances aan wilt brengen lijkt het tegelijkertijd of je de grotere gebeurtenis van het fascistische regime in opkomst probeert te verdedigen.

• Freak187
  • Laatst online: 08:04

Freak187

geen

Maar even van een afstand beschouwd: een land waarin miljardairs rijker en rijker worden en amper belasting betalen, maar de onderste 40% leeft van voedselbonnen, is toch niet houdbaar?

Kia Niro-EV 2024

• squashedraven
  • Nu online
Freak187 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:31:
Maar even van een afstand beschouwd: een land waarin miljardairs rijker en rijker worden en amper belasting betalen, maar de onderste 40% leeft van voedselbonnen, is toch niet houdbaar?
Geld dat eigenlijk niet voor de hele wereld overall gezien?

• Requiem19
Er zijn nogal wat grote voorbeelden op deze planeet dat dit prima werkbaar is toch?

• Freak187
  • Laatst online: 08:04

Freak187

geen

squashedraven schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:33:
[...]

Geld dat eigenlijk niet voor de hele wereld overall gezien?
Ik denk dat de Amerikanen een bepaalde welvaartsnivo gewend zijn en dat raakt steeds meer uit beeld. Ziektekosten verzekering 1600 per maand.

Ik vraag me meer af wanneer de meerderheid in actie komt. De politiek in de VS is compleet gevangen door het grote geld. De grote industrieën (health, defense, agro, etc) worden nooit geraakt.

Kia Niro-EV 2024

• Requiem19
Freak187 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:39:
[...]

Ik denk dat de Amerikanen een bepaalde welvaartsnivo gewend zijn en dat raakt steeds meer uit beeld. Ziektekosten verzekering 1600 per maand.

Ik vraag me meer af wanneer de meerderheid in actie komt. De politiek in de VS is compleet gevangen door het grote geld. De grote industrieën (health, defense, agro, etc) worden nooit geraakt.
Maar juist daarom wordt de VS expansiomistisch.

Met eigen middelen zijn de grote economische problemen niet meer op te lossen, dus moet je een alternatief bedenken.

Er moet - zolang verkiezingen eerlijk blijven - toch engiszins tevredenheid (of geloof) blijven aan de onderkant en het midden van de samenleving.

Af en toe een cadeautje uitdelen met geld (/resources) die je ergens dan maar steelt…

• HEY_DUDE

En het feit dat onderzoek door de lokale autoriteiten volledig geblokkeerd wordt is dan ook een feit dat we moeten negeren. Laten we het vooral over de stukjes hebben waar nog een beetje discussie over mogelijk is, dat wekt de indruk dat we het over beide kanten kunnen hebben en er nog een fatsoenlijk functionerende rechtsstaat hebben.

Ik zou zeggen kijk echt naar de feiten en trek je eigen conclusie over het functioneren van de rechtsstaat en hoe de overheid er in staat wanneer burgers worden afgeknalt. Daar hoef je met deze overdaad van feiten geen (al dan niet twijfelachtig) FBI onderzoek voor af te wachten.

Ik ben wel van mening dat de ICE agent in persoon recht heeft op een dergelijk traject en mogelijke rechtszaak. Ik ben echter ook van mening dat het nu toch wel heel helder is hoe Trump over ICE en het afknallen van burgers denkt. En dat vind ik toch echt een graadje zorgelijker dan welke stuurbeweging nou wel of niet gemaakt is.

• DropjesLover
Daar heeft 40% voedselbonnen, hier heeft 40% (~8 miljoen mensen) toeslagen nodig om rond te komen...
Goed, hier zit ook een enorm deel kinderopvangtoeslag in, maar kinderopvang zonder is nagenoeg onbetaalbaar (~500 per dag per maand, per kind voor kinderopvang, buitenschoolse opvang is een stuk goedkoper maar nog steeds ~200 per dag per maand, per kind).

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• DropjesLover
TheBrut3 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:05:
[...]

Waarom is het ondoordacht? Er zijn diverse Republikeinen en Democraten die al langer 10% als maximum willen. Ook de onafhankelijke Sanders wil 10% als maximum. De enige partijen die lijken te klagen zijn de belangenvertegenwoordigers van de banken/CC maatschappijen.

"The statement came from the Consumer Bankers Association, Bank Policy Institute, American Bankers Association, Financial Services Forum and Independent Community Bankers of America."
Aldus CNBC.
Omdat lui als Sanders dat willen in combinatie met andere socialistische en burger beschermende maatregelen, waardoor het ook werkelijk kan.
Zoals ik zei, ik ben ook tegen (de enorme rentes op) creditcards, maar zo maar verlagen heeft een hele hoop zij-effecten die de arme burgers gaat raken.

BThGvNeOA

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:09
<knip> Offtopic, ik snap dat je wilde reageren maar doe toch maar niet.

[ Voor 89% gewijzigd door darkrain op 10-01-2026 18:35 ]

• Wozmro
Trump (en entourage) is een van de weinige zaken van wat ik denk: als je niet heel duidelijk kan formuleren dat je tegen bent dan ben je voor.

Er is hier geen grijze zone, geen nuancering mogelijk.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:43

Stoney3K

Flatsehats!

HEY_DUDE schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:11:
[...]

Probleem is dat men zich niet aan de feiten houdt. Er is een filmpje waar op te zien is dat de vrouw niet dreigend overkomt en dat ze heel misschien (onbedoeld) richting een ICE agent gereden zou hebben. Dat laatste is het enige waar je over zou kunnen discussiëren. En dat doet men dan ook graag want men steekt het liefst de kop in het zand voor de echte onweerlegbare feiten:

Dat er een president is die haar tot terrorist verklaart heeft.
De overheid aantoonbaar liegt over de toedracht (er zou over een ICE agent hebben heen gereden).
De overheid die elk vorm van onderzoek naar het incident blokkeert.
Dit is het enige beeldmateriaal wat er is en al het andere beeld materiaal wordt geheim gehouden door ICE.
Een aanwezige arts werd tegengehouden.
.....

Maar laten we ons vooral bij de stuurbeweging houden want dat zijn de feiten???
Laten we ook even niet vergeten dat deze ICE agenten gemaskerd rond liepen in riot gear, en in onherkenbare auto's reden. Ze weigerden zich te legitimeren als agenten en gingen er maar vanuit dat iedereen blind ze zou gehoorzamen.

Het hadden net zo goed gewapende overvallers kunnen zijn met een "POLICE" vest wat ze van Aliexpress hadden gekocht. Geen enkele manier waarop ze aantonen dat ze legitiem zijn.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:27

Herman

FP ProMod

Dit is een Trump topic. En dat maakt het relevant. Team Trump / Vance / MAGA heeft al wel een oordeel gegeven. Zonder feiten. Namelijk; ICE ambtenaar heeft juist gehandeld en media is de schuldige. 0% sympathie voor slachtoffer en familie. 0% ruimte voor andere opvattingen of andere uitkomst van onderzoeken. Wij mogen in dit topic niet voor eigen rechter spelen maar ondertussen is Trump / Vance / MAGA 'judge, jury and executioner'.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• squashedraven
  • Nu online
Herman schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:10:
[...]

Dit is een Trump topic. En dat maakt het relevant. Team Trump / Vance / MAGA heeft al wel een oordeel gegeven. Zonder feiten. Namelijk; ICE ambtenaar heeft juist gehandeld en media is de schuldige. 0% sympathie voor slachtoffer en familie. 0% ruimte voor andere opvattingen of andere uitkomst van onderzoeken. Wij mogen in dit topic niet voor eigen rechter spelen maar ondertussen is Trump / Vance / MAGA 'judge, jury and executioner'.
Dus omdat zij het doen mogen wij het ook? Wij worden toch geacht beter te zijn dan die rampen voor de democratie?

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:27

Herman

FP ProMod
squashedraven schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:23:
[...]

Dus omdat zij het doen mogen wij het ook? Wij worden toch geacht beter te zijn dan die rampen voor de democratie?
Leg me s.v.p. geen woorden in de mond :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Topic specifiek beleid
Lees s.v.p. in de topic start de kop "Discussiebeleid en moderatie" goed door:
[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II
Ontwikkelingen rond Venezuela, Groenland, etc mogen in Opkomst Amerikaans imperialisme (Venezuela etc.).