• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Tegenslag voor Machado en Trump, hij kan de Nobelprijs voor de Vrede toch niet overnemen.
De Nobelprijs kan niet worden ingetrokken, gedeeld of doorgegeven aan anderen. Dat meldt het Noorse Nobelinstituut. Het instituut kreeg hierover naar eigen zeggen de afgelopen dagen meerdere vragen. "De beslissing is definitief en geldt voor altijd."

Eerder deze week vroeg een presentator van de Amerikaanse tv-zender Fox News aan Nobelprijswinnaar María Corina Machado of ze Trump haar Nobelprijs had aangeboden, als dank voor het ontvoeren van de Venezolaanse president Maduro. "Nog niet", antwoordde de Venezolaanse oppositieleider. Vervolgens zei ze dat ze hem graag persoonlijk wilde vertellen dat de inwoners van Venezuela vinden dat zij de prijs met hem moeten delen.

De Amerikaanse president reageerde dat hij het een grote eer vond en dat hij Machado volgende week zou ontmoeten. Hij haalde opnieuw uit naar het instituut achter de vredesprijs en noemde het "beschamend" voor Noorwegen dat hij de prijs niet in eerste instantie al had gekregen.
Meer info: https://nos.nl/artikel/25...s-kan-niet-worden-gedeeld

Nu kijken of hij ook Noorwegen wil gasn annexeren of aanvallen...

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 11-01-2026 03:52 ]

Virussen? Scan ze hier!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-01 14:01
Lekker voor hem.

Vreselijk als zo'n persoon alles krijgt wat hij wilt, of pakt, of afdwingt of omringd is met ja-knikkers.

Dat er maar eens flink wat tegengas komt, hopelijk ook snel omtrent ICE.
Eens zien wat er dan weer voor stampvoetende consequenties komen.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-01 14:13
Wokschotel schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:48:
[...]

De situatie die ik bedoelde: https://www.om.nl/actueel...et%20leven%20is%20gekomen.

Let wel, iedere situatie staat op zich en is dus niet te vergelijken met hoe het in de US werkt.
nogal een verschil idd,
Dit stopteken is door de man genegeerd, waarop een achtervolging volgde.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:51
Voor iedereen die het toch juridisch wil bekijken, een sterk filmpje. Het filmpje wordt vanuit beide kanten belicht, zowel de vrouw als de ICE-agent. Zoals deze meneer toelicht, trek je eigen conclusie, het kan beide kanten opgaan. Wel is het zo dat de kans dat de agent vrijuit gaat groot is, gezien eerdere jurisprudentie uit 1985 en 1989.

Het gaat er niet om wat de agent of de vrouw anders hadden kunnen doen, het gaat om de daadwerkelijke handelingen die uitgevoerd zijn. Daar zal een rechter naar kijken.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:21
Nostordici schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:26:
[YouTube: NEW ICE Agent POV Released | Full Legal Breakdown.]

Voor iedereen die het toch juridisch wil bekijken, een sterk filmpje. Het filmpje wordt vanuit beide kanten belicht, zowel de vrouw als de ICE-agent. Zoals deze meneer toelicht, trek je eigen conclusie, het kan beide kanten opgaan. Wel is het zo dat de kans dat de agent vrijuit gaat groot is, gezien eerdere jurisprudentie uit 1985 en 1989.

Het gaat er niet om wat de agent of de vrouw anders hadden kunnen doen, het gaat om de daadwerkelijke handelingen die uitgevoerd zijn. Daar zal een rechter naar kijken.
Goede kans dat er geen rechter naar gaat kijken, of zeer beperkt op basis van gebrekkig onderzoek. En zo lang we dat gegeven alleen al minder belangrijk vinden dan allerhande analyses van stuurbewegingen zijn wij ook prima rijp voor deze vorm van onderdrukking.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02:35
*knip* niet hele topic aanspreken

Er is hier iemand met drie kogels doodgeschoten die probeerde te vluchten van gemaskerde en gewapende gekken. Is gericht schieten überhaupt een gerechtvaardigde reactie in deze zaak???

En daarna nog 'That fucking bitch!' roepen getuigt niet echt van een rationele beslissing.

[ Voor 13% gewijzigd door polthemol op 12-01-2026 06:52 ]

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-01 19:52

DirtyBird

Praktiserend denker

Stoney3K schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:45:
[...]

Laten we ook even niet vergeten dat deze ICE agenten gemaskerd rond liepen in riot gear, en in onherkenbare auto's reden. Ze weigerden zich te legitimeren als agenten en gingen er maar vanuit dat iedereen blind ze zou gehoorzamen.

Het hadden net zo goed gewapende overvallers kunnen zijn met een "POLICE" vest wat ze van Aliexpress hadden gekocht. Geen enkele manier waarop ze aantonen dat ze legitiem zijn.
Dit is al gebeurd ja :')

Edit: https://en.wikipedia.org/...tes_immigration_officials

[ Voor 8% gewijzigd door DirtyBird op 11-01-2026 13:22 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
P-Rock schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:09:
*knip*

Er is hier iemand met drie kogels doodgeschoten die probeerde te vluchten van gemaskerde en gewapende gekken. Is gericht schieten überhaupt een gerechtvaardigde reactie in deze zaak???

En daarna nog 'That fucking bitch!' roepen getuigt niet echt van een rationele beslissing.
Iedereen daar, en hier, zit te hoog in de emotie. Daar volgen geen rationele beslissingen uit voort.

Kunnen we dit onderwerp (het neerschieten van mensen door ICE) hier laten rusten?
Alles met betrekking tot Trump en de politiek is al lang en breed gedeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 12-01-2026 06:52 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:21
P-Rock schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:09:
*knip*

Nate Broughty van dat filmpje zit in hetzelfde kamp. Hij was ook vervent voorvechter van de vrijspraak van Kyle Rittenhouse.

[ Voor 7% gewijzigd door polthemol op 12-01-2026 06:52 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

*knip* een tr aanmaken volstaat

Ik ben nog steeds fervent anti Trump/ICE/MAGA/etc maar ik probeer nieuwsberichten ook los van het geheel te benaderen. En in dit specifieke geval kom ik dan tot de conclusie dat hier sprake is van een zeer nare samenloop van omstandigheden waarbij een agent in paniek heeft geschoten. Als ik dan overal lees ‘moord’.. Trump heeft nog nét niet zelf de trekker overgehaald. Dan haak ik af.

Overigens vind ik het ook wel gewoon een grof schandaal natuurlijk dat dit slachtoffer een terrorist wordt genoemd en dat er geen goed onderzoek plaatsvind. Maar dat is mijn mening over de afwikkeling. Het incident zelf kijk ik dus iets anders naar dan de meeste andere leden hier.

[ Voor 33% gewijzigd door polthemol op 12-01-2026 06:53 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
DropjesLover schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:26:
[...]

Iedereen daar, en hier, zit te hoog in de emotie. Daar volgen geen rationele beslissingen uit voort.
Maar nu doe je (niet persoonlijk bedoeld trouwens, volgens mij zit je meer richting het midden? :)) jammer genoeg wel wat de te rechtse types roepen zodra het te heet wordt: "je zit in de emotie".

Terwijl je prima rationeel kan beoordelen dat een headshot niet erg gezond is voor een mens.

In ieder geval een stuk rationeler dan de autoritaire partij die een flinke "bitch!" niet kan onderdrukken.

Dat zit wel Schnorr.

• Mutatie
  • Laatst online: 23:12
Glashelder schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Natuurlijk als er mensen oproepen tot een beetje rustig rationeel nadenken over dit specifieke incident zonder gelijk van alles erbij te betrekken (Venezuela/Iran/etc..) dan ben je hier gelijk een Russische bot natuurlijk.

Ik denk dat iedereen hier eens goed bij zichzelf te raden moet gaan of dit de omstandigheden zijn waarop we met zijn allen een gezonde discussie kunnen houden in dit topic. Of willen we hier een sfeer waarbij er maar één wenselijk mening is en dat mensen met afwijkende meningen maar hun mond houden?

Overigens heb ik geen mensen gezien die de actie goed probeerden te praten (ikzelf ook niet). Mensen hier lijken echter compleet blind en doof te zijn voor andere geluiden. En dan wordt je gelijk met de grond gelijk gemaakt.

Ik ben nog steeds fervent anti Trump/ICE/MAGA/etc maar ik probeer nieuwsberichten ook los van het geheel te benaderen. En in dit specifieke geval kom ik dan tot de conclusie dat hier sprake is van een zeer nare samenloop van omstandigheden waarbij een agent in paniek heeft geschoten. Als ik dan overal lees ‘moord’.. Trump heeft nog nét niet zelf de trekker overgehaald. Dan haak ik af.

Overigens vind ik het ook wel gewoon een grof schandaal natuurlijk dat dit slachtoffer een terrorist wordt genoemd en dat er geen goed onderzoek plaatsvind. Maar dat is mijn mening over de afwikkeling. Het incident zelf kijk ik dus iets anders naar dan de meeste andere leden hier.
Dat voor deze situatie uberhaupt wapens getrokken werden is al genoeg om het compleet af te keuren. Nergens was er gevaar of dreiging te bespeuren, nergens was het voor nodig en geen enkele wet zover die ik heb zien langs komen geeft ICE het gelijk. Was dit een dreigend, gewapend persoon oid dan was het anders. Het is enkel ongetraind ICE/proud boys/tuig dat de buurten intrekt en onveilige situaties creeërd.
Ik vraag me dan af door welke bril je er naar kijkt. Als je maar inzoomd op de details is het overzicht weg. Maargoed, hier laat ik het bij.

• DropjesLover
  • Nu online
Stukfruit schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:55:
[...]

Maar nu doe je (niet persoonlijk bedoeld trouwens, volgens mij zit je meer richting het midden? :)) jammer genoeg wel wat de te rechtse types roepen zodra het te heet wordt: "je zit in de emotie".

Terwijl je prima rationeel kan beoordelen dat een headshot niet erg gezond is voor een mens.

In ieder geval een stuk rationeler dan de autoritaire partij die een flinke "bitch!" niet kan onderdrukken.
Ik schaar me achter @Glashelder.
De vrouw zat hoog in de emotie (paniek, conflicterende orders, etc). Die agent zat zeer hoog in zn emotie en schoot inderdaad haar door het hoofd.

Beiden werden gegarandeerd die ochtend niet wakker met het idee om deze situatie te veroorzaken.
Niemand hier verdedigt het of keurt het goed.

Alles is hierboven er al over gezegd.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:14
Kunnen we het nu weer over Trump hebben aub?

• hjs
  • Niet online

hjs

DropjesLover schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:01:
[...]

De vrouw zat hoog in de emotie (paniek, conflicterende orders, etc). Die agent zat zeer hoog in zn emotie en schoot inderdaad haar door het hoofd.

Beiden werden gegarandeerd die ochtend niet wakker met het idee om deze situatie te veroorzaken.

Alleen een agent, als het dat al is, hoort een opleiding te hebben om zoiets te de-escaleren ipv gelijk te schieten. (wat zover ik begrijp ook niet eens mag op een vluchtende auto)

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:49

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Modbreak:Er is nu wel genoeg gezegd over de ICE agent en de hele situatie daaromtrent, tijd om weer uit te zoomen en het over Trump en de Amerikaanse politiek te hebben.
Enkele berichten na deze modbreak zijn verwijderd.

[ Voor 12% gewijzigd door darkrain op 11-01-2026 15:02 ]

Tweakers Discord

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:29
Tijdens zijn tweede presidentschap blijkt Donald Trump uitzonderlijk veel steun te krijgen van de federale hoven van beroep (appeals courts), vooral van rechters die hij zelf benoemde in zijn eerste termijn. Deze rechters stemmen bijna unaniem vóór zijn beleid wanneer dat juridisch wordt aangevochten.

Het volledige artikel (gedeeld, dus 7 dagen gratis te lezen):
Trump’s ‘Superstar’ Appellate Judges Have Voted 133 to 12 in His Favor

Een vertaalde samenvatting:
Hoe Trumps rechters zijn macht in de rechtszaal veiligstellen

Make Europe Great Again

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:28
Ik vraag me ook wel af hoe China hier naar kijkt. China haalde natuurlijk ook olie uit Venezuela en zal misschien naast bedreigingen ook kansen zien.

• DropjesLover
  • Nu online
Peer_76 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:02:
Tijdens zijn tweede presidentschap blijkt Donald Trump uitzonderlijk veel steun te krijgen van de federale hoven van beroep (appeals courts), vooral van rechters die hij zelf benoemde in zijn eerste termijn. Deze rechters stemmen bijna unaniem vóór zijn beleid wanneer dat juridisch wordt aangevochten.

Het volledige artikel (gedeeld, dus 7 dagen gratis te lezen):
Trump’s ‘Superstar’ Appellate Judges Have Voted 133 to 12 in His Favor

Een vertaalde samenvatting:
Hoe Trumps rechters zijn macht in de rechtszaal veiligstellen
Daar is de MAGA-beweging na 2020 ook mee aan de slag gegaan. Zeer veel eigen mensen in de lagere rangen van de democratie krijgen, stembureau-officials, lagere rechtbanken, etc.

In zekere zin een wonderlijke, maar ook de hoopvolle, oprechtheid van ook die MAGA's, dat in hun counties ook zij 100% achter de uitslagen stonden, niet gefraudeerd en dergelijke, ook al had hun kandidaat niet gewonnen.

De niet-interessante, bewust genegeerde communities en afdelingen door de Democraten, want geen grote media-aandacht en dus niet sexy genoeg. Sanders, als onafhankelijke senator, heeft eens een tour gedaan door die regionen, is ook een mooie docu-achtige film van, zo'n 2 jaar geleden. Alleen kan ik die niet meer vinden, youtube staat te vol met films en series en rallies van Sanders, bomen-bos probleem :')

[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 11-01-2026 21:36 ]

BThGvNeOA

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wokschotel schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:21:
[...]

Dat is niet per definitie waar, er is ook in Nederland op mensen geschoten omdat ze op politie inreden. En voor zover ik me kan herinneren is daar minimaal één dode bij gevallen.
In de zaak Karst Tates (aanslag op koningshuis op Koninginnedag 30 April 2009 Apeldoorn) zijn in totaal acht mensen overleden, waarvan één KMar, en één de dader was.

Dat zijn er acht teveel. Niet zeven. Niet zes. Niet twee. Niet één. Acht.

Allen hadden een bepaalde rol tijdens de gebeurtenis. Waarbij de KMar medewerker in functie was, de dader de hoofdrol in de context van de aanslag had, en andere zes onschuldige burgers. Maar het feit dat je het hebt over acht doden, geeft aan dat zij allen het vermelden van het einde van hun leven waard waren. Het is een bepaalde vorm waardigheid.

Een normale leider (zoals onze Koningin destijds) zou zich in zo'n geval verzoenend en de de-escalerend opstellen. Ook als de dader verward was, en het een noodlottig ongeval zou betreffen. Iets waar onze autoriteiten al vrij snel vanuit zijn gegaan. Er werd ook eerst onderzoek gedaan naar de achtergrond van de dader i.p.v lukraak maar wat roepen.

Trump niet. Die gebruikt het direct voor polariserende retoriek ('vol op het orgel'). Dat deed hij ook bij de aanslag op zijn leven. Dat was zelfs zijn directe reactie, terwijl de secret service hem afvoerde.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[...]

Nouja, een van hen is wel gewoon bewust onderdeel van het systeem. Ik wou het eerst nog linken aan "de banaliteit van het kwaad", maar zo banaal is ICE niet. Dit zijn niet de pennenlikkers waarover dat gaat. Plus je zit anno vandaag niet bij ICE omdat je graag mensen als individu ziet en gelooft dat je met liefde overal komt zeg maar.

Maar dat "banaliteit van het kwaad", plus "ik volgde gewoon orders op" wat menig ICE'r, agent, soldaat of whatever zal zeggen als je ze bevraagd over waarom ze wat deden, is ook exact waar dit soort regimes op gebouwd zijn. Het probleem is niet alleen Trump, of Vance, of techbro's of de mensen achter 2025. Het zijn de mensen die "gewoon deden wat ze moesten doen"

En daarmee afrekenen als land [nee, niet op die manier, op de manier van "ermee omgaan en afsluiten"] nadat alles voorbij is, is lastig. Wat ga je doen met alle ja-knikkers die direct of indirect bloed aan hun handen hebben?

People as things, that’s where it starts.

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:57
[...]

De vrouw zat hoog in de emotie (paniek, conflicterende orders, etc).
Dit staat haaks op wat het beeldmateriaal laat zien. Zoals ik hier al schreef: haar laatste woorden waren in kalme toon "That's fine, dude. I'm not mad at you."

Als je beweringen doet over haar gemoedstoestand, bekijk dan eerst de beelden die de schutter zelf heeft gemaakt. Het is niet voor niets dat gebruikers die dat wél hebben gedaan heel andere conclusies trekken.

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:01

ManiacsHouse

Scheisse!

Goh meneer krijgt zijn zin niet en het stelletje hangt er maar weer een criminal investigation aan.
Nu is de Fed/Powell het haasje. Maar dat was natuurlijk te verwachten...
https://edition.cnn.com/2...serve-chair-jerome-powell
Federal prosecutors have opened a criminal investigation of Federal Reserve Chair Jerome Powell over his June testimony before Congress about the central bank’s $2.5 billion renovation of its headquarters in Washington, DC,
Tja... Dat land is compleet naar de klote... Met een stel fascisten aan de macht.

Zag ook weer filmpje van ICE voorbij komen waar men met 20 man sterk bij een benzinepomp een bewegingloze man uit de auto staat te rammen... Met die fanatiekeling erbij (ben zijn naam effe kwijt, die op foto's staat als Gestapo lookalike) die loopt te dreigen naar omstanders dat als ze geen afstand houden ze gearresteerd worden. Fascisten. Compleet van padje af daar.

• Stukfruit
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op maandag 12 januari 2026 @ 04:43:
Goh meneer krijgt zijn zin niet en het stelletje hangt er maar weer een criminal investigation aan.
Nu is de Fed/Powell het haasje. Maar dat was natuurlijk te verwachten...
Powell is het haasje, alleen lijkt dit vooral ook een actie te zijn om een Obey in Advance'tje te doen.

Want de beste man vertrekt binnenkort sowieso als voorzitter bij de Fed (zie ook de uitstekende post van @duvekot hier) en er komt al een nieuwe.

Daarmee wordt het een ordinaire aanval op de onafhankelijkheid van de instantie en tevens een extra boodschap voor de persoon die er daarna komt te zitten als publiek gezicht.

[ Voor 12% gewijzigd door Stukfruit op 12-01-2026 08:44 . Reden: Domme opmerking verbeterd + verwijzing naar uitleg zodat ik het zelf niet opnieuw hoef te doen :) ]

Dat zit wel Schnorr.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:38
Stukfruit schreef op maandag 12 januari 2026 @ 06:42:
[...]
Powell is het haasje, alleen lijkt dit vooral ook een actie te zijn om een Obey in Advance'tje te doen.

Want de beste man vertrekt binnenkort sowieso bij de Fed en er komt al een nieuwe.

Daarmee wordt het een ordinaire aanval op de onafhankelijkheid van de instantie en tevens een extra boodschap voor de persoon die er daarna komt te zitten vanwege de periode waarin ze dit doen.
Zijn maximale termijn als voorzitter houd op in mei dit jaar, maar zijn aanstelling is tot 2028 dus hij kan nog wel blijven zitten als gewoon lid.
Ik verwacht dat hij dat ook gaat doen om Trump niet nog meer macht te geven. Zal vast wel een rechtzaak over komen, net als met Cook, maar voordat allemaal achter de rug is zijn ze ook weer wat tijd verder.

• duvekot
Ondertussen in de Oval Office:
Two Hours, Scores of Questions, 23,000 Words: Our Interview With President Trump
Below is a transcript of the interview, which has been lightly edited for length and to account for several instances in which Mr. Trump discussed matters off the record. On those occasions, the reporters quickly returned the interview back on the record.
NY Times share artikel dus voor iedereen in zijn geheel te lezen

Wel fijn dat de New York Times een volledig transcript vrijgeeft van het interview. Dan hoef je niet door een boel artikelen heen te gaan.
When they arrived in the Oval Office, there was a brief discussion with the president about publishing the audio recording of the interview, and then he took the call from Mr. Petro for about 55 minutes. The interview opened with a discussion about how Mr. Trump views his power on the world stage.
Dus wie weet komt het hele audio ook nog wel vrij op den duur. En de journalisten mochten in de Oval Office blijven tijdens het gesprek met de president van Colombia.

• Stukfruit
  • Niet online
duvekot schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:58:
[...]

Zijn maximale termijn als voorzitter houd op in mei dit jaar
Nieuwe voorzitter is toch het publieke gezicht en kan zo behoorlijk bv. beurzen beïnvloeden, ook al zitten er meerdere.

Om zijn eigen woorden er ook nog bij te halen:
This new threat is not about my testimony last June or about the renovation of the Federal Reserve buildings. It is not about Congress's oversight role; the Fed through testimony and other public disclosures made every effort to keep Congress informed about the renovation project. Those are pretexts. The threat of criminal charges is a consequence of the Federal Reserve setting interest rates based on our best assessment of what will serve the public, rather than following the preferences of the President.

This is about whether the Fed will be able to continue to set interest rates based on evidence and economic conditions—or whether instead monetary policy will be directed by political pressure or intimidation
Misschien had ik het anders moeten omschrijven: dit lijkt een ingang te zijn voor MAGA om dit instituut af te breken.

Dat zit wel Schnorr.

• duvekot
Stukfruit schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:13:
[...]
Nieuwe voorzitter is toch het publieke gezicht en kan zo behoorlijk bv. beurzen beïnvloeden, ook al zitten er meerdere.

Om zijn eigen woorden er ook nog bij te halen:

[...]

Misschien had ik het anders moeten omschrijven: dit lijkt een ingang te zijn voor MAGA om dit instituut af te breken.
Ze willen sowieso de onafhankelijkheid afbreken idd, maar daar voor moeten ze wel een meerderheid zien te krijgen. Er zitten uiteindelijk 12 mensen in de vergadering die de policy bepaald (7 aangewezen door presidenten voor 14 jaar + 5 regionale federale bank directeuren). En er wordt met meerderheid besloten. Als Powell blijft zitten dan wordt het al wat lastiger om die meerderheid te halen. Dat is ook precies de reden waarom ze Cook aanpakken. Als ze die er uit weten te drukken EN Powell blijft niet zitten dan komen ze ongeveer op 7 mensen uit die in de richting van Trump kunnen gaan stemmen en dus een meerderheid. En als ze Cook mogen ontslaan is het hek helemaal van de dam.

Voor de vervangers moet Trump wel via de Senaat, dus als daar een republikeinse senator niet mee stemt dan kan er geen vervanging aangewezen worden.

Wordt dus zeker vervolgd de komende tijd.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Stukfruit schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:13:
Als de FED in MAGA handen komt zal dat niet veel goeds betekenen voor de Amerikaanse economie denk ik. Of anders gezegd, op de korte termijn waarschijnlijk wel, want Trump gaat natuurlijk een sugar rush creëren met een enorme kater achteraf (als er wellicht weer een democratische president zit, als dat nog gaat gebeuren).
En de rest van de wereld zal wel versneld af willen van hun Amerikaanse bonds, welke minder en minder betrouwbaar zullen zijn.

Dit dus.

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010

Gundogan

Rip and tear, until it is done

FunkyTrip schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:08:
[...]

Als de FED in MAGA handen komt zal dat niet veel goeds betekenen voor de Amerikaanse economie denk ik. Of anders gezegd, op de korte termijn waarschijnlijk wel, want Trump gaat natuurlijk een sugar rush creëren met een enorme kater achteraf (als er wellicht weer een democratische president zit, als dat nog gaat gebeuren).
En de rest van de wereld zal wel versneld af willen van hun Amerikaanse bonds, welke minder en minder betrouwbaar zullen zijn.
(Bijna) 0% interest rate om je economie nog verder een bubbel te maken dan het nu al is met de AI bubbel die het al allemaal veel beter uit laat zien dan het is.

Dat zal vast heel goed gaan zoals we al konden zien in landen als Turkije. O-)

EDIT:
Alsof de VS (en wij in het algemeen) al niet bezig waren met een any% speedrun naar een diepe economische crisis:
  • AI bubbel waardoor groei in aandelen en investeringen voor een groot deel komt door een paar bedrijven die geld rondschuiven naar elkaar als een soort kapitalistische infinite money glitch.
  • Groter wordende gat tussen top 1-10% en onderste 50%, zonder sociaal beleid om het leven ook beter te maken voor die onderste 50%.
  • Normalisering van gokken, subscriptions en achteraf betalen waardoor mensen (en juist in de groepen die zich dat niet kunnen veroorloven) vaak onbewust enorme schulden en maandelijkse lasten opbouwen.
  • Verregaande deregulatie op al het bovenstaande zodat er geen beleid is om dit allemaal in toom te houden.
/rant

[ Voor 31% gewijzigd door Gundogan op 12-01-2026 10:35 ]

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Gundogan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:14:
[...]

(Bijna) 0% interest rate om je economie nog verder een bubbel te maken dan het nu al is met de AI bubbel die het al allemaal veel beter uit laat zien dan het is.

Yup. Kortstondige opleving van de aandelenmarkt/speculatieve assets maar daarna een langdurige en hardnekkige hoge inflatie die de koopkracht van het (resterende) middeninkomen totaal de nek om draait. De lagere inkomens zullen simpelweg vervallen in complete armoede.

Natuurlijk wel uitgelezen kansen voor de exorbitant rijken om hun invloed/imperium nog verder uit te breiden.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-01 18:12
duvekot schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:12:
Ondertussen in de Oval Office:
Two Hours, Scores of Questions, 23,000 Words: Our Interview With President Trump

[...]

NY Times share artikel dus voor iedereen in zijn geheel te lezen

Wel fijn dat de New York Times een volledig transcript vrijgeeft van het interview. Dan hoef je niet door een boel artikelen heen te gaan.

[...]

Dus wie weet komt het hele audio ook nog wel vrij op den duur. En de journalisten mochten in de Oval Office blijven tijdens het gesprek met de president van Colombia.
Als je daar als journalist zit moet je toch ook gek worden van het feit dat hij nergens een antwoord op geeft en al gauw afdwaalt naar zelf-pijperij. Het probleem is dat de journalisten in kwestie zich te veel meegaan in zijn afdwalen van het onderwerp.

• Stukfruit
  • Niet online
Gundogan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:14:
[...]

EDIT:
Alsof de VS (en wij in het algemeen) al niet bezig waren met een any% speedrun naar een diepe economische crisis:
  • AI bubbel waardoor groei in aandelen en investeringen voor een groot deel komt door een paar bedrijven die geld rondschuiven naar elkaar als een soort kapitalistische infinite money glitch.
  • Groter wordende gat tussen top 1-10% en onderste 50%, zonder sociaal beleid om het leven ook beter te maken voor die onderste 50%.
  • Normalisering van gokken, subscriptions en achteraf betalen waardoor mensen (en juist in de groepen die zich dat niet kunnen veroorloven) vaak onbewust enorme schulden en maandelijkse lasten opbouwen.
  • Verregaande deregulatie op al het bovenstaande zodat er geen beleid is om dit allemaal in toom te houden.
/rant
Maar een escort bestellen is in de VS (behalve Nevada) een reden tot boete of celstraf, iets wat mede lijkt bij te dragen aan de opkomst van incels.

Tenzij je natuurlijk heel rijk bent en vrienden met een eiland hebt.

Dat zit wel Schnorr.

• FrambozenTaart
  • Niet online
Overigens wel respect voor Jerome Powell, toch een integere man gebleken die ook nu weer met een keurig statement komt in een speech waar hij gewoon de feiten benoemd:

https://www.federalreserv...peech/powell20260111a.htm
De laatste volwassene in de kamer.

• duvekot
FrambozenTaart schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:54:
Overigens wel respect voor Jerome Powell, toch een integere man gebleken die ook nu weer met een keurig statement komt in een speech waar hij gewoon de feiten benoemd:

https://www.federalreserv...peech/powell20260111a.htm

[YouTube: BREAKING NEWS: Fed Chair Jerome Powell Issues Video Statement In Response To Federal Criminal Probe]

De laatste volwassene in de kamer.
Hier de link naar de officiële YouTube versie op hun eigen YouTube kanaal:

YouTube: Statement by Federal Reserve Chair Jerome H. Powell

(Ik probeer zelf altijd zo veel als mogelijk naar oorspronkelijke authentieke bronnen te linken als het om dit soort verklaringen etc gaat. Om te zorgen dat er geen "gekleurde" interpretatie of edits in zitten die een andere partij misschien er in gemaakt heeft)

• FrambozenTaart
  • Niet online
duvekot schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Hier de link naar de officiële YouTube versie op hun eigen YouTube kanaal:

YouTube: Statement by Federal Reserve Chair Jerome H. Powell

(Ik probeer zelf altijd zo veel als mogelijk naar oorspronkelijke authentieke bronnen te linken als het om dit soort verklaringen etc gaat. Om te zorgen dat er geen "gekleurde" interpretatie of edits in zitten die een andere partij misschien er in gemaakt heeft)
Daarom had ik ook de link toegevoegd van de officiële Federale Reserve website als oorspronkelijke bron.

Maar je hebt gelijk, had op YouTube beter even verder kunnen kijken voor geschikter embed materiaal.

• Stukfruit
  • Niet online
CNN heeft een overzicht online gezet inclusief grafisch materiaal:

https://edition.cnn.com/i...ice-arrests-protests-vis/

Ze bespreken drie fasen: arrests, social media (dus de propaganda) en protests.

Quote uit die laatste:
Weapons used against protesters

During recent protests and routine immigration enforcement operations, videos and photos have documented federal authorities using a range of crowd control weapons, including tear gas, pepper balls and pepper spray. Weapons such as rubber bullets and flash bangs, generally intended for use in larger protests, were employed during the June protests in Los Angeles.
In het kort gaat het artikel over hoe het steeds gewelddadiger en extremer wordt.

Cruelty is the point:
Critics accuse the government of using “weapons of war” against peaceful communities.

“We could hear them laughing as they were shooting us from the roof, and it was deeply disturbing,” says Rev. David Black, a pastor who was shot with pepper balls while protesting outside the suburban Chicago facility.
En Donald?
“Have some of these raids gone too far?” Norah O’Donnell asked.

“No,” Trump replied. “I think they haven’t gone far enough.”

Dat zit wel Schnorr.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Stukfruit wat me vooral verbaast is dat het geweld op dit moment zo eenzijdig is. Het land stikt van de wapens, maar die blijven vooralsnog in de kast. Zal ook deels komen doordat er vooral naar de blauwe steden gekeken wordt door ICE etc.

• Stukfruit
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:06:
@Stukfruit wat me vooral verbaast is dat het geweld op dit moment zo eenzijdig is. Het land stikt van de wapens, maar die blijven vooralsnog in de kast. Zal ook deels komen doordat er vooral naar de blauwe steden gekeken wordt door ICE etc.
Dat zit ik me ook al even af te vragen inderdaad.

So much for the "radical left".

Dat zit wel Schnorr.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:54
De moeilijkheid lijkt me ook dat zodra men in opstand komt tegen het excessieve geweld, ze précies doen wat Trump wil. Juist dan geef je wat de huidige regering wil: 'zie je wel, hoe geweldadig en gevaarlijk ze zijn! We sturen nu het leger!'.

Je kunt bijna op geen enkele manier goed tegengewicht geven.

Het is wel extreem naar, maar slim gespeeld helaas....

XMCS Netherlands

• FrambozenTaart
  • Niet online
Stukfruit schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:57:

Quote uit die laatste:

[...]

In het kort gaat het artikel over hoe het steeds gewelddadiger en extremer wordt.

Cruelty is the point:

[...]

En Donald?

[...]
Dit is inderdaad een zeer, zeer gevaarlijke ontwikkeling.

In samenvatting komt de huidige situatie op het volgende neer:

De overheid is bereid om excessief geweld in te zetten tegen de eigen bevolking, indien er niet wordt gehoorzaamd. En mocht je zwaar gewond raken of zelfs overlijden als rechstsreeks resultaat van dit geweld dan ben je op voorhand schuldig aan ongehoorzaamheid.

Een vrijbrief voor gewelddadige onderdrukking dus.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Requiem19 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:13:
De moeilijkheid lijkt me ook dat zodra men in opstand komt tegen het excessieve geweld, ze précies doen wat Trump wil. Juist dan geef je wat de huidige regering wil: 'zie je wel, hoe geweldadig en gevaarlijk ze zijn! We sturen nu het leger!'.

Ik vrees dat het de enige uitweg is eerlijk gezegd. Liever eerder dan later...

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-01 19:52

DirtyBird

Praktiserend denker

MikeyMan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:24:
[...]

Ik vrees dat het de enige uitweg is eerlijk gezegd. Liever eerder dan later...
Uitweg waarheen? Als de betogers daadwerkelijk met wapens aankomen gaan ze het denk ik afleggen tegen de regering en de maga-achterban die denk ik veel meer wapens heeft en bovendien kan Trump dan een noodtoestand of staat van beleg afkondigen om verkiezingen uit te stellen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Requiem19 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:13:

En niks doen is ook exact wat het regime wil, met als extra bonus dat ze ongestoord hun gang kunnen gaan.

Ik ben oprecht verbaasd over hoe erg Amerikanen niks doen. Ik denk serieus dat er hier meer weerstand zou zijn :X Als je hier gedoxxed zou worden als zo'n ganzenpasser, dan zou het me niet verbazen dat een dag later je huis in de fik staat.
DirtyBird schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:34:
[...]

Uitweg waarheen? Als de betogers daadwerkelijk met wapens aankomen gaan ze het denk ik afleggen tegen de regering en de maga-achterban die denk ik veel meer wapens heeft en bovendien kan Trump dan een noodtoestand of staat van beleg afkondigen om verkiezingen uit te stellen.
En wat is het alternatief? Het gewoon maar allemaal laten gebeuren?

Ze trekken zich toch al niks van wetten en regels aan, ik ben inmiddels cynisch genoeg om te betwijfelen of er A: inderdaad nog verkiezingen komen, B: of die eerlijk zullen verlopen, en C: of de uitslag uberhaubt zou uitmaken. We hebben 6 januari al meegemaakt, en nu zijn ze professioneler.

Natuurlijk, makkelijk om te zeggen vanachter mijn laptopje, maar zeggen dat mensen de pootjes maar moeten laten hangen is ook makkelijk.

People as things, that’s where it starts.

• wildhagen
  • Niet online
De volgende organisatie die onder Trump aan geschiedvervalsing gaat doen:
Het Smithsonian-museum in Washington D.C. heeft het portret van Donald Trump in de National Portrait Gallery vervangen, melden Amerikaanse media. Niet alleen heeft de president een nieuwe foto gekregen, ook een plakkaat met verwijzingen naar de twee afzettingsprocedures tegen zijn persoon en de Capitoolbestorming is weggehaald.

Het Smithsonian Instituut is een van de culturele instellingen die de Amerikaanse president in zijn tweede ambtstermijn naar zijn hand probeert te zetten. Zo dwong hij vorig jaar acht van de 21 musea van het instituut om ‘het Amerikaanse verhaal’ te vertellen, oftewel het verhaal dat de regering-Trump wil horen. Regelrechte censuur, oordeelden experts.
Ook probeerde Trump topvrouw Kim Sajet van de National Portrait Gallery te ontslaan. Zij was volgens de president ‘zeer partijdig’ en een ‘fervent voorstander’ van beleid op het gebied van diversiteit en inclusie (DEI), ‘wat volstrekt ongepast is voor haar functie’. Het museumbestuur verwierp destijds Trumps verzoek tot ontslag, maar Sajet besloot zelf op te stappen.

Op Trumps hernieuwde plek in de portretgalerij hangt nu een foto van hem in het Oval Office. Te zien is hoe de president voorovergebogen staat over zijn bureau, steunend op beide vuisten. Het bordje met de verwijzingen naar zijn afzettingsprocedures en de Capitoolbestormingen is vervangen door een waarop alleen Trumps jaren als president worden genoemd.
Bron: https://www.volkskrant.nl...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Virussen? Scan ze hier!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:40

Nox

Noxiuz

DropjesLover schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:11:
[...]

Die is al eens ingezet, gecoordineerd door Canada (Carney), waarna Trump rap terugkrabbelde.
Maar helaas is die niet vaker en publiekelijker ingezet om Trump terug te duwen.

Want immers, ook de petrodollar heeft alleen maar tot doel om de rentes ed voor de VS laag te houden.
Als de rentes stijgen, ligt wanbetaling rap op de loer aangezien het land nu al +-15% van z'n overheidsuitgaven daar aan spendeert. Meer dan aan het leger, en dat bedrag is al enorm.

[...]

Het enige wat het nog in balans houdt (en wat Trump niet wil zien) is dat we voor gigantische bedragen diensten afnemen. Google, Amazon, Microsoft...

Maar het blijft ook belachelijk dat een blok als de EU van 450 miljoen inwoners zo afhankelijk is van een land met 350 miljoen inwoners.

Er wordt overal en hierboven gesuggereerd dat "we" hard bezig zijn met overstappen, maar het zou de EU en landen zelf sieren om eens met echte concrete stappen/plannen/budgetten te komen om dat ook naar de burger duidelijk te maken.
Zowel om de eigen burger er ook echt in mee te krijgen en niet als slappe hap over te komen, en ook als sterk signaal naar de VS / Trump toe.
Sorry voor het schoppen, maar gezien de relatie EU-VS niet vriendelijker is geworden afgelopen weekend, zou het vanuit de overheid als een soort 'digitaal noodplan' natuurlijk wel fraai zijn. Iedereen overstappen vanaf gmail naar een andere gratis mailhoster of beter, betaalde mail. Minder diensten afnemen bij MS, Apple etc.

Voor de belangrijkste dingen heb ik alleen nog een (oud) gmail account waar niet al te veel aan hangt en een google-account waar nog wel veel in staat mbt de foto's/backups en onedrive. Dat laatste wil ik wel overzetten, moet alleen nog kijken welke dienst dat wordt. Zakelijk nog te veel ellende, maar die geloven ook nog dat het zo'n vaart niet zal lopen. Het gaat niet hard, tot het snel heel snel gaat en dan ben je te laat. Zodra je trump z'n marineschepen ziet vertrekken richting groenland is het wel echt tijd om dat soort zaken over te hebben en niet voor de belangrijkste dingen nog afhankelijk te zijn van de VS. Het zal echt een hele lelijke clash worden.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:21

DevWouter

Creator of Todo2d.com

DirtyBird schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:34:
[...]

(Cc @MikeyMan)
We gaat uit van een gelijkwaardige escalatie terwijl dat niet het geval is. De betogers zijn vooral aanwezig in de democratische gebieden.

Dat betekent twee dingen:
1. De MAGA mensen zijn minder
2. Bij escalatie wordt vooral de lokale democratische groep getroffen, dus de buren en niet de MAGA mensen.

Dus onder het volk zal er geen animo zijn voor escalatie tenzij ze geen andere optie zien.

[ Voor 0% gewijzigd door DevWouter op 12-01-2026 15:34 . Reden: Het woordje “geen” toegevoegd op een belangrijk plek ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:07

Pierre

Van nature lui!

Quote uit die laatste:

[...]

Cruelty is the point:

[...]

En Donald?

[...]
Wat is dat land diep gezonken zeg, bizar ;w nog meer redenen om er niet naar toe te gaan of te willen.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-01 18:12
DevWouter schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:56:
[...]

(Cc @MikeyMan)
We gaat uit van een gelijkwaardige escalatie terwijl dat niet het geval is. De betogers zijn vooral aanwezig in de democratische gebieden.

Dat betekent twee dingen:
1. De MAGA mensen zijn minder
2. Bij escalatie wordt vooral de lokale democratische groep getroffen, dus de buren en niet de MAGA mensen.

Dus onder het volk zal er animo zijn voor escalatie tenzij ze geen andere optie zien.
Ik neem aan dat je bedoelt 'geen animo'.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Nox schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:48:
[...]

Sorry voor het schoppen, maar gezien de relatie EU-VS niet vriendelijker is geworden afgelopen weekend, zou het vanuit de overheid als een soort 'digitaal noodplan' natuurlijk wel fraai zijn. Iedereen overstappen vanaf gmail naar een andere gratis mailhoster of beter, betaalde mail. Minder diensten afnemen bij MS, Apple etc.

Voor de belangrijkste dingen heb ik alleen nog een (oud) gmail account waar niet al te veel aan hangt en een google-account waar nog wel veel in staat mbt de foto's/backups en onedrive. Dat laatste wil ik wel overzetten, moet alleen nog kijken welke dienst dat wordt. Zakelijk nog te veel ellende, maar die geloven ook nog dat het zo'n vaart niet zal lopen. Het gaat niet hard, tot het snel heel snel gaat en dan ben je te laat. Zodra je trump z'n marineschepen ziet vertrekken richting groenland is het wel echt tijd om dat soort zaken over te hebben en niet voor de belangrijkste dingen nog afhankelijk te zijn van de VS. Het zal echt een hele lelijke clash worden.
Het lijkt me inmiddels een beetje laat om hier nog vraaggestuurd naar te kijken. Als ze Groenland binnenvallen kunnen ze het best beginnen met de Europese activiteiten/faciliteiten van Microsoft en/of Google te nationaliseren, stekker naar VS doorknippen, en EUsoft zoveel mogelijk de boel draaiende te laten houden, desnoods door schaal te bieden aan lokale concurrenten.

De 'tech' bedrijven zijn niet bijzonder, ze doen vrij simpele dingen die elk land wel kan doen. Ze hebben het voordeel van het netwerk effect maar die neem je met de keuze gewoon weg.

Veel vervelender lijkt mij als er bewust ontworpen kwetsbaarheden in bijvoorbeeld chips gebruikt worden om de boel plat te leggen. Die vervangen we niet zomaar even.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zo te merken wordt er iemand gechanteerd.

Nobelprijs inruilen en aan Trump geven in ruil om president van Venezuela te worden?
The Norwegian Nobel Institute said the Nobel Peace Prize cannot be transferred, shared, or revoked, following remarks by Venezuelan opposition leader María Corina Machado suggesting she might give her 2025 award to US President Donald Trump.
https://edition.cnn.com/2...te-prize-transfer-machado
On Monday, Machado, speaking to Sean Hannity on Fox News, said that presenting the prize to Trump would be an act of gratitude from the Venezuelan people for the removal of Nicolás Maduro, the country’s president, who was captured last week by the United States.

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 12-01-2026 13:49 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Stukfruit
  • Niet online
Blue state lawmakers have had it with ICE.

State legislatures across the country are accelerating efforts to shape immigration enforcement policy after the deadly shooting of a Minnesota woman by a federal agent, raising tensions between local leaders and the Trump administration.

From California to New York and Illinois to New Jersey, they’re pushing a range of bills aimed at limiting enforcement and protecting people targeted by Immigration and Customs Enforcement, while turning up the rhetoric with comparisons to the Gestapo.
Inclusief rode staten. Die kijken nu ook naar mogelijkheden om op zijn minst de Gestapo ICE te verbieden om scholen en kerken (geen idee of dit voor alle gebedsgebouwen geldt) te betreden:
It’s not just blue state lawmakers jumping on proposals. Tennessee Democratic state Rep. Gabby Salinas has introduced a bill in the state Legislature that would prevent immigration agents from entering schools and churches.
Bron: https://www.politico.com/...nnesota-shooting-00721208

Dat zit wel Schnorr.

• Thalaron
  • Laatst online: 02:30
YakuzA schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:48:

Nobelprijs inruilen en aan Trump geven in ruil om president van Venezuela te worden?

[...]

[...]
Blijkt later toch de reden voor de invasie niet olie, niet drugs en corruptie, maar de nobelprijs te zijn :X

Lekker vreedzaam zo'n nobelprijs voor de vrede dan :+

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:05
we will teach them our peaceful ways... by force :+

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-01 15:02

Auredium

Informaticus Chaoticus

YakuzA schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:48:

[...]

[...]
Het is inmiddels hilarisch en genant om te zien hoe graag Trump die prijs wilt. Een prijs die hij inmiddels nooit meer kan krijgen. Mocht hij hem krijgen van de huidige nobelprijswinnares dan is dit alleen de 'trofee' aangezien het niet de nobelrpijs registratie in zal gaan XD.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• P-Rock
De enige reden dat Trump zoveel mensen op laat pakken is omdat hij boven het door Obama aantal uitgezette mensen wil uitkomen, hoorde ik laatst in een talkshow. Hij kan het niet verteren dat een zwarte man populairder is dan hem, en ook nog eens een Nobelprijs voor de Vrede heeft.

Rutte maakt zich ook weer eens belachelijk door te zeggen dat hij denkt dat Trump het beste voor heeft met de NAVO, en zei dat niet Amerika, maar juist Rusland en China het op Groenland hebben voorzien.

NAVO-chef Rutte roept bondgenoten op om Groenland te beschermen

Verschrikkelijke vent, lafaard, totaal ongeschikt.

• squashedraven
Rutte doet momenteel wat hij moet doen om de NAVO intact te laten. Dat is helaas dansen naar de pijpen van Trump. Als Rutte namelijk doorpakt stapt de VS uit de NAVO en zijn we nog verder van huis.

Ik zie het juist als moedig omdat hij ook wel dondersgoed snapt dat hij (Rutte) hier zeer impopulair mee wordt

• P-Rock
squashedraven schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:23:
Rutte doet momenteel wat hij moet doen om de NAVO intact te laten. Dat is helaas dansen naar de pijpen van Trump. Als Rutte namelijk doorpakt stapt de VS uit de NAVO en zijn we nog verder van huis.

Ik zie het juist als moedig omdat hij ook wel dondersgoed snapt dat hij (Rutte) hier zeer impopulair mee wordt
Rutte opereert al zo sinds dat hij Min-Pres was. Het wordt tijd dat hij eens een ruggengraat groeit, want zijn verschrikkelijke geslijm bij 'Daddy' Trump heeft helemaal niks geholpen.

• squashedraven
P-Rock schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:27:
[...]

Rutte opereert al zo sinds dat hij Min-Pres was. Het wordt tijd dat hij eens een ruggengraat groeit, want zijn verschrikkelijke geslijm bij 'Daddy' Trump heeft helemaal niks geholpen.
Gelukkig mag iedereen een eigen mening hebben want ik deel jouw mening namelijk totaal niet

• Requiem19
[...]

Tjah, de Navo bestaat nog.

Wellicht is dat op zichzelf al een overwinning ;-).

De vraag is wat je zou willen bereiken met confrontationeler gedrag van Rutte. Wat heb je precies voor ogen? Eindelijk 'eens principes laten zien'? Maar wat zou er dan gaan gebeuren volgens jou?

XMCS Netherlands

• Mutatie
P-Rock schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:21:
De enige reden dat Trump zoveel mensen op laat pakken is omdat hij boven het door Obama aantal uitgezette mensen wil uitkomen, hoorde ik laatst in een talkshow. Hij kan het niet verteren dat een zwarte man populairder is dan hem, en ook nog eens een Nobelprijs voor de Vrede heeft.

Rutte maakt zich ook weer eens belachelijk door te zeggen dat hij denkt dat Trump het beste voor heeft met de NAVO, en zei dat niet Amerika, maar juist Rusland en China het op Groenland hebben voorzien.

Nee dat is de minste reden, vast een kleine reden. Maar dat als hoofdreden zien is erg naief.. Het gaat om het invoeren van fascisme. Dat betekend het volk tegen elkaar opzetten, gewenning creëren aan gestapo taferelen, angst voor opstand en ongehoorzaam creëren, chaos en afleiding creëren, de grondwet onderuit halen, reacties van het volk uitlokken die als opstand verdraaid kunnen worden om als het uitkomt de insurrection act in te voeren.
Alles wat je ziet heeft meerdere doelen.
En helaas is er zover ik weet geen voorbeeld in de geschiedenis te vinden waar men zich er met woorden uit heeft kunnen werken...Ik hoop echt deze keer wel.

De verkiezingen afwachten., maar dat gaat voorbij vuil worden:
YouTube: Steve Bannon: we’ll be in jail if Midterms and 2028 Elections are Lost

YouTube: Steve Bannon vs. The Constitution | Real Time with Bill Maher (HBO)

Voor dit volk staat alles op het spel, regels doen er niet meer toe. Die gaan tot het uiterste.

Elke keer is de realiteit veel verder dan "het volk" beseft, elke keer...

[ Voor 11% gewijzigd door Mutatie op 12-01-2026 16:23 ]

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:17
...

Trump heeft duidelijk aangegeven dat hij Groenland wil, met als belangrijkste argument de verdediging tegen China/Rusland (voor de bühne, I know). Dat tegenhouden kan Rutte niet zomaar, hij kan het wel proberen om te buigen naar het minst erge alternatief: laat de NAVO gezamenlijk de verdediging van Groenland verzorgen. Dan is Trump aan zet om de NAVO op te blazen ipv dat de overige landen voor het blok worden gezet. Neemt wat wind uit de zeilen en verkleint de claim van de VS op Groenland.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Wat Rutte voor de bühne zegt en wat hij achter de schermen doet hoeft ook niet hetzelfde te zijn. Ongetwijfeld is hij met EU leiders al lang bezig met plannen om de afhankelijkheid van de VS zo snel mogelijk af te bouwen. Probleem is als je het nu opblaast met Trump dan is Oekraïne f*cked.

En, het lijkt erop dat Trump/Noem de grenzen gaan opzoeken tot hoever ze kunnen gaan, ze sturen nog eens 1000 ICE agenten naar Minneapolis. Ze hopen uiteraard op escalatie.

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:26

Wat nu dus is geculmineerd in het doodschieten door ICE van die vrouw in Minneapolis/Minnesota, wat voor de Trump admin wel eens een brug te ver zou kunnen blijken te zijn, gezien de vele massale demonstraties in reactie daarop.

Anti-ICE Protests Spread Nationwide
https://www.nytimes.com/2...g-protests-minnesota.html

Nationwide protests after ICE agent’s killing of Minneapolis woman
https://edition.cnn.com/u...ration-crackdown-01-10-26

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NR17pxhQicWWX5ttbcW4HUv7c5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6tWewupN1S4mvtb6wwCM8Y2H.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyfRipxUC9v-679ZV3k0siZA_l8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3ypBfoxpFAW4csrffCbyOT9S.png?f=fotoalbum_large
YouTube: Minnesota just reached a breaking point..

Kenmerkend en voorspelbaar is het officiële statement van de Trump admin mbt het slachtoffer:

Kristi Noem calls actions leading up to ICE shooting ‘an act of domestic terrorism’
https://www.fox9.com/news...ooting-terrorism-jan-2026

adding insult to injury...

Kristi Noem calls for DOJ to prosecute dead ICE shooting victim as domestic terrorist
https://www.msn.com/en-us...tic-terrorist/ar-AA1TMfKD

Trump II - Project 2025 tracker

• wildhagen
  • Niet online
De Amerikaanse president Donald Trump heeft benadrukt zichzelf als de redder van de Navo te zien. 'Ik ben degene die de Navo heeft gered!!!' schreef hij in een bericht op zijn platform Truth Social. Trump trad niet in detail over wat hij bedoelde.

Internationaal is onrust ontstaan over zijn plannen rond Groenland. Eurocommissaris Andrius Kubilius waarschuwde maandag dat het innemen van het grondstofrijke eiland door de VS het einde van het bondgenootschap zou betekenen.

Eerder liet premier Mette Frederiksen van Navo-lidstaat Denemarken zich in vergelijkbare bewoordingen uit. Groenland heeft verregaande autonomie, maar maakt nog wel deel uit van het koninkrijk Denemarken.

Frederiksen zei deze maand Trump serieus te nemen als hij aangeeft Groenland in handen te willen krijgen. ,,Ik zal duidelijk maken dat als de VS ervoor kiest om een ander Navo-land militair aan te vallen, alles stopt, inclusief de Navo."
AD Liveblog (https://www.ad.nl/buitenl...china~aee50bd8/?slug_rd=1)

Trump moet nu écht van de spacecake afblijven want hij maakt zich met de milliseconde belachelijker.

Virussen? Scan ze hier!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:15
Pierre schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:00:
[...]

Wat is dat land diep gezonken zeg, bizar ;w nog meer redenen om er niet naar toe te gaan of te willen.
De bruinhemden. Het maakt niet uit waarvoor de organisatie is opgericht, punt is dat eenmaal daar ze meervoudig inzetbaar zijn. De parallelen zijn ijskoud, als je ze maar kunt en wilt zien.

Ik hoop dat fatsoenlijke Amerikanen hier snel wat aan doen, want met dit tempo zijn we jeweetwelwaar aan het einde van Trump's termijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Brent op 12-01-2026 16:35 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• DropjesLover
  • Nu online
wildhagen schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:24:
[...]

AD Liveblog (https://www.ad.nl/buitenl...china~aee50bd8/?slug_rd=1)

Trump moet nu écht van de spacecake afblijven want hij maakt zich met de milliseconde belachelijker.
De verwende kleuter wil Groenland, dus wat denk je zelf. Veruca Peper (Sjakie en de chocoladefabriek) is er niks bij.

Met alles in het afgelopen jaar is hij ook al weggekomen.
[...]

Ik mag hopen dat Rutte (en de mensen om hem heen) dit ook door hebben, en dat ze inzien dat slijmen en enablen alleen maar voor verdere escalatie zorgt. Als je ziet wat er is aangericht in 1 jaar, en nog 3 te gaan...
Requiem19 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:29:
[...]

Tjah, de Navo bestaat nog.

Wellicht is dat op zichzelf al een overwinning ;-).

De vraag is wat je zou willen bereiken met confrontationeler gedrag van Rutte. Wat heb je precies voor ogen? Eindelijk 'eens principes laten zien'? Maar wat zou er dan gaan gebeuren volgens jou?
Laat ik hem omdraaien, wat verwacht je nu nog van de VS in context van de NAVO, en hoe denk je / denkt men verdere escalaties van Trump uberhaupt tegen te gaan houden?

BThGvNeOA

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-01 16:37

En wat is uw plan dan? Ruzie maken met Trump en vervolgens sancties aan de broek krijgen? Dienstverlening (cloud) waar de stekker uit wordt getrokken? bedrijven die geen zaken meer mogen doen in Amerika omwille sancties?

dit kost ons als Nederland al miljarden en als Europa honderden miljarden (!) en dan? en dan? dan heb je je rug recht gehouden en 'lekker gezegd wat wij er van vinden".. nou nou dan zijn we als land praktisch failliet en gaat er geen mail (microsoft) meer de deur uit.

kijk ik ben het er ook niet mee eens zoals het nu gaat maar de realiteit is gewoon dat we afhankelijk zijn van Amerikanen in alle opzichten (militair, economisch en van gas) dus wij hebben helemaal 'niks te eisen' wij moeten gewoon 'ja en amen knikken' op dit moment.

en ja dat wringt, dat voel niet goed en het is vernederend maar het is op dit moment even niet anders.

wat dat betreft doet Rutte het gewoon geniaal, die weet precies wat hij moet zeggen om de andere kant te paaien om nog even onze kant op te bewegen zodat we weer wat tijd hebben gekocht richting onafhankelijkheid van de Amerikanen.

A wise man's life is based around fuck you

• Requiem19
DropjesLover schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:34:
[...]

Laat ik hem omdraaien, wat verwacht je nu nog van de VS in context van de NAVO, en hoe denk je / denkt men verdere escalaties van Trump uberhaupt tegen te gaan houden?
Zolang mogelijk rekken & de-escaleren, met als doel tijd te winnen, om:

- militair sterker te zijn als het op een confrontatie aankomt
- 'hopen' dat de mid terms het politieke machtveld iets aanpassen
- 'hopen' dat de volgende verkiezingen een Democraat de winnaar is.

Persoonlijk denk dat dat je op dit moment alleen tijd kunt winnen.

Het alternatief is nu al de confrontatie opzoeken en die gaan we vandaag 100% verliezen.

XMCS Netherlands

• Wozmro
  • Laatst online: 06:33
Ik vind het essay van Rutger Bregman in de correspondent wel toepasselijk. In een poging om het grotere plaatje te beschouwen.

https://decorrespondent.n...d0-0afa-12e9-a4de8456ba92

• Requiem19
squashedraven schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:19:
Fbi onderzoekt het incident, dus het wordt onderzocht. Gebeurt dat eerlijk? Dat is discussie waardig. Weten wij wat er zich in de 10 minuten voor het incident zich heeft afgespeeld? Nee, dus de toedracht is onbekend.
Er zijn nu beelden van de drie minuten voorafgaand aan het moment van schieten:

https://edition.cnn.com/u...cmk905fnm00053b6po7tp4jrv

Helpt dit voor jou?

XMCS Netherlands

• DropjesLover
  • Nu online
Requiem19 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:42:
[...]

Zolang mogelijk rekken & de-escaleren, met als doel tijd te winnen, om:

- militair sterker te zijn als het op een confrontatie aankomt
- 'hopen' dat de mid terms het politieke machtveld iets aanpassen
- 'hopen' dat de volgende verkiezingen een Democraat de winnaar is.

Persoonlijk denk dat dat je op dit moment alleen tijd kunt winnen.

Het alternatief is nu al de confrontatie opzoeken en die gaan we vandaag 100% verliezen.
Tijd winnen deed Chamberlain ook, en of het daar nu beter van geworden is... Ik weet het niet.
Het probleem van tijd winnen, in ieder geval hoe het nu gecommuniceerd wordt / op mij overkomt, is dat er zeer weinig zichtbaar is van de acties, en dat er zeer veel gehoopt wordt op normalisatie post-Trump "over 3 jaar is hij toch weg"

Het doet aan als meer van dezelfde politiek van de afgelopen 30 jaar (je weet wel, waarin alle huidige grote crisissen* al lang in de maak waren), die van pappen, nathouden, hopen dat het vanzelf weg gaat.
Als er iets is wat de huidige crisissen ons kunnen leren, is dat het _niet_ vanzelf weg gaat en alleen maar blijft etteren en groter wordt.

*klimaat, stikstof, immigratie, woningbouw, etc etc.

BThGvNeOA

• squashedraven
Requiem19 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:15:
[...]

Er zijn nu beelden van de drie minuten voorafgaand aan het moment van schieten:

https://edition.cnn.com/u...cmk905fnm00053b6po7tp4jrv

Helpt dit voor jou?
Helpt zeker, dank voor de link. Blijft wel het feit staan dat ik geen rechter ben (gelukkig) en ik dus geen hard oordeel ga vellen

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Als we als Navo (eu dan vooral) heel veel troepen in Groenland neer zetten, zou dat niet een goede manier zijn om Trump af te houden van het aanvallen van Groenland?

Want als daar een groot contingent staat die daadwerkelijk bewapend is, dan wordt een inval door usa natuurlijk wel enigszins spannend.

De andere kant is dan wel dat de us gewoon een heleboel troepen neerzet zelf en dan zegt: nu is het toch al praktisch van ons.... Dus ga maar weer weg.

Maar goed, misschien een optie om toch iets te proberen...

En dat verkoopt Trump dan weer in binnenland dat de eu nu voor veiligheid us betaald...

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

• Requiem19
DropjesLover schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:17:
[...]

Tijd winnen deed Chamberlain ook, en of het daar nu beter van geworden is... Ik weet het niet.
Het probleem van tijd winnen, in ieder geval hoe het nu gecommuniceerd wordt / op mij overkomt, is dat er zeer weinig zichtbaar is van de acties, en dat er zeer veel gehoopt wordt op normalisatie post-Trump "over 3 jaar is hij toch weg"

Het doet aan als meer van dezelfde politiek van de afgelopen 30 jaar (je weet wel, waarin alle huidige grote crisissen* al lang in de maak waren), die van pappen, nathouden, hopen dat het vanzelf weg gaat.
Als er iets is wat de huidige crisissen ons kunnen leren, is dat het _niet_ vanzelf weg gaat en alleen maar blijft etteren en groter wordt.

*klimaat, stikstof, immigratie, woningbouw, etc etc.
Dan de simpele vraag: wat is een beter en realistisch alternatieve strategie?

*overigens niet helemaal eens met je Chamberlain omschrijving. Ik herinner mij vooral dat hij geloofde in toezeggingen van enkele andere landen (DE/IT), zonder dat de achterliggende strategie was om de eigen militaire capaciteiten te versterken.

De 'appeasement doctrine' was volledig gericht op het tevreden stellen van de andere partijen om zo een conflict te voorkomen.

Dat is wezenlijk anders dan tijd te kopen waarin je jezelf kunt versterken.

[ Voor 19% gewijzigd door Requiem19 op 12-01-2026 17:29 ]

XMCS Netherlands

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:30
Monga schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:44:
[...]

Trump heeft duidelijk aangegeven dat hij Groenland wil, met als belangrijkste argument de verdediging tegen China/Rusland (voor de bühne, I know).
Maar de VS mag toch zoveel militaire bases daar bouwen als ze willen onder het huidige verdrag?
Drogredenenen dus.
Hij wil de grondstoffen en een vrijstaat zonder belasting voor zijn datacentervriendjes.
Bovendien denkt hij door de mercatorprojectie dat Groenland veel groter is dan in werkelijkheid volgens mij.
Beetje hetzelfde als Venezuela, eerst vanwege methamfetamine en crack, toen cocaïne, nu blijkt het toch alleen om de olie te gaan.
Hij heeft zichzelf op Truthsocial al uitgeroepen tot president van Venezuela..................
En elke tweede zin over Venezuela van hem gaat inmiddels over olie en dat hij 40 miljoen barrels heeft gestolen.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 12-01-2026 18:35 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• P-Rock
Het verbaast me dat de vlam nog niet in de pan is geslagen in een land waar het dragen van wapens normaal is. De linkse Amerikanen worden nu als kikkers in een pan met water langzaam door de regering Trump gekookt. Misschien is het juist wel goed als we in Amerika ook taferelen zoals in Iran nu gaande is zien?

[ Voor 7% gewijzigd door P-Rock op 12-01-2026 18:50 ]

• Teijgetje
Ondertussen zijn er in de eerste 10 dagen van dit jaar 11 massaschietpartijen in Amerika geweest, waar je, net als de Epsteinfiles, niets over hoort.

• Wozmro
Het kan ieder moment gebeuren dat er op een ice-patrouille geschoten wordt.

Het enige wat nu een beetje zou kunnen een verschil maken zijn massale stakingen, het werk neerleggen. In de bouw, de logistiek, de zorg, de schoonmaak,...

Maar ja, hoe organiseer je dat in een land als de VS?
Bijna onmogelijk.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:45
P-Rock schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:41:
Het verbaast me dat de vlam nog niet in de pan is geslagen in een land waar het dragen van wapens normaal is. De linkse Amerikanen worden nu als kikkers in pan met water langzaam door de regering Trump gekookt. Misschien is het juist wel goed als we in Amerika ook taferelen zoals in Iran nu gaande is zien?
Fox news is de grootste ‘nieuws’ zender, techbro’s bedienen de rest van de algoritmes, hoeveel Amerikanen zijn nog verbonden met een realiteit?

Er lijkt wat te veranderen, maar of het genoeg zal zijn en op tijd gaan we zien. Kwestie van tijd tot deze protesten als terrorisme wordt bestempeld en het leger wordt ingezet om te onderdrukken. Een leger wat na de zuiveringen door Trump kansrijker dan ooit is gewoon de eigen burgers te onderdrukken.

Het is al een eind op weg.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:17
Teijgetje schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:32:
[...]

Maar de VS mag toch zoveel militaire bases daar bouwen als ze willen onder het huidige verdrag?
Drogredenenen dus.
Weet ik, helemaal met je eens (daarom ook: voor de bühne). Maar het is zijn belangrijkste argument tot dusver om het tegenover de rest van de wereld te verantwoorden. Dus ook het eerste gras wat je voor zijn voeten moet wegmaaien.

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
cleef schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:22:
[...]

Als we als Navo (eu dan vooral) heel veel troepen in Groenland neer zetten, zou dat niet een goede manier zijn om Trump af te houden van het aanvallen van Groenland?

[...]
Hoe? Hoe wil je heel veel troepen in Groenland neerzetten?

Er is daar niets. Er zijn in heel Groenland geen faciliteiten om bijvoorbeeld 5000 militairen onder te brengen, laat staan 20.000 wat hier ook al eens is geopperd. Er is geen eten voor duizenden militairen op Groenland. Er is geen brandstof om voor duizenden militairen te koken en om ze warm te houden. Er zijn geen faciliteiten om het materieel van die troepen te beschermen tegen het klimaat. Met alleen een tent ga je het ook niet lang volhouden in een Arctisch klimaat. Je kan ook niet even materieel en onderkomens invaren want de drie diepzeehavens die Groenland heeft zijn nu dichtgevroren. Dus alles wat je wil stationeren op Groenland moet je invliegen, en de luchttransportcapaciteit van de EU is beperkt. Hetzelfde probleem geldt voor de Amerikanen als zij Groenland militair willen bezetten, al beschikken zij wel over veel luchttransportcapaciteiten. En als je er dan bent, alle havens en luchthavens liggen aan de Westkust van Groenland, aan de Oostkust zijn alleen wat vissershaventjes en airstrips zonder faciliteiten. Wegen tussen de plaatsen aan de Westkust zijn er niet, en over het ijs naar de Oostkust al helemaal niet. Dus je zal alles moeten overladen op kleinere schepen en vliegtuigen om daarmee je aanwezigheid over het hele eiland uit te kunnen breiden.

Een grootschalige militaire operatie op Groenland vereist een nog grotere logistieke operatie. Dat schudt je niet in een paar dagen uit je mouw, daar gaan maanden (jaren) voorbereidingstijd aan vooraf. Ook daarom is het tijdrekken en de VS binnen de NAVO proberen te houden belangrijk.

• Waaj
  • Niet online
P-Rock schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:41:
Het verbaast me dat de vlam nog niet in de pan is geslagen in een land waar het dragen van wapens normaal is. De linkse Amerikanen worden nu als kikkers in een pan met water langzaam door de regering Trump gekookt. Misschien is het juist wel goed als we in Amerika ook taferelen zoals in Iran nu gaande is zien?
Het Trump-regime heeft afgelopen week laten zien wat er kan gebeuren als je gaat protesteren. Je kan worden doodgeschoten en de dader zal daarvoor niet worden vervolgd. De drempel om te protesteren ligt daardoor opeens een heel stuk hoger, wie durft nog het risico te nemen dat zijn of haar kinderen straks een ouder moeten missen? (En hulde voor de mensen die dat wel nog durven!)

Overigens ben ik bang dat de situatie in de VS uiteindelijk op een bloedbad gaat uitlopen, juist vanwege de grote hoeveelheid wapens die daar in omloop zijn.

• Teijgetje
Wozmro schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:46:
Het kan ieder moment gebeuren dat er op een ice-patrouille geschoten wordt.
Dat is wat hij hoopt en op aanstuurt, dan kan hij het leger inschakelen en zijn macht consolideren.

• Teijgetje
Waaj schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:37:
[...]

Er is daar niets. Er zijn in heel Groenland geen faciliteiten om bijvoorbeeld 5000 militairen onder te brengen, laat staan 20.000 wat hier ook al eens is geopperd. Er is geen eten voor duizenden militairen op Groenland. Er is geen brandstof om voor duizenden militairen te koken en om ze warm te houden. Er zijn geen faciliteiten om het materieel van die troepen te beschermen tegen het klimaat. Met alleen een tent ga je het ook niet lang volhouden in een Arctisch klimaat. Je kan ook niet even materieel en onderkomens invaren want de drie diepzeehavens die Groenland heeft zijn nu dichtgevroren. Dus alles wat je wil stationeren op Groenland moet je invliegen, en de luchttransportcapaciteit van de EU is beperkt. Hetzelfde probleem geldt voor de Amerikanen als zij Groenland militair willen bezetten, al beschikken zij wel over veel luchttransportcapaciteiten. En als je er dan bent, alle havens en luchthavens liggen aan de Westkust van Groenland, aan de Oostkust zijn alleen wat vissershaventjes en airstrips zonder faciliteiten. Wegen tussen de plaatsen aan de Westkust zijn er niet, en over het ijs naar de Oostkust al helemaal niet. Dus je zal alles moeten overladen op kleinere schepen en vliegtuigen om daarmee je aanwezigheid over het hele eiland uit te kunnen breiden.

Een grootschalige militaire operatie op Groenland vereist een nog grotere logistieke operatie. Dat schudt je niet in een paar dagen uit je mouw, daar gaan maanden (jaren) voorbereidingstijd aan vooraf. Ook daarom is het tijdrekken en de VS binnen de NAVO proberen te houden belangrijk.
Belastinggeld is oneindig, en wil hij het militaire budget niet met een half biljoen verhogen naar 1,5 biljoen? Dat betalen de burgers.....die hebben geld zat.
Fascisme mag wat kosten hé.
Om zijn kolonialistische grootheidswaanzin uit te voeren: Cuba, Costa Rica, Guatemala, Panama, Nicaraqua, Colombia, etc.
Alles onder Amerikaans regime? Zelfs invasies in Mexico.

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

[...]

Geen idee, maar het was natuurlijk vooral een suggestie nav wat de achterliggende gedachte kan zijn om te zeggen dat we als Navo Groenland moeten verdedigen.

En we hoeven niet direct 20.000 man (of 5000) te sturen natuurlijk. Begin met 100 en bouw rustig uit/op. Het gaat dan meer om het "bewijs" dat je 'samen' met de us Groenland verdedigd. Inderdaad met als doel tijdrekken etc.

En qua Navo hebben we tegenwoordig bijvoorbeeld Finland erin zitten, die weten met dit soort klimaten goed om te gaan.

Maar goed het is dus meer dat je het narratief probeert te beïnvloeden door iets 'samen' te doen, met als doel tijdrekken zodat je steeds meer los kan komen van de us. Op zowel militair, informatie en technologie gebied. En hopelijk is dat dan voldoende/genoeg en op tijd.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 04:33
Teijgetje schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:44:
Ondertussen zijn er in de eerste 10 dagen van dit jaar 11 massaschietpartijen in Amerika geweest, waar je, net als de Epsteinfiles, niets over hoort.
Volgens deze site staat de teller al op 19....

Al 27 doden 8)7

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Wozmro
cleef schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:09:
[...]

Geen idee, maar het was natuurlijk vooral een suggestie nav wat de achterliggende gedachte kan zijn om te zeggen dat we als Navo Groenland moeten verdedigen.

En we hoeven niet direct 20.000 man (of 5000) te sturen natuurlijk. Begin met 100 en bouw rustig uit/op. Het gaat dan meer om het "bewijs" dat je 'samen' met de us Groenland verdedigd. Inderdaad met als doel tijdrekken etc.

En qua Navo hebben we tegenwoordig bijvoorbeeld Finland erin zitten, die weten met dit soort klimaten goed om te gaan.

Maar goed het is dus meer dat je het narratief probeert te beïnvloeden door iets 'samen' te doen, met als doel tijdrekken zodat je steeds meer los kan komen van de us. Op zowel militair, informatie en technologie gebied. En hopelijk is dat dan voldoende/genoeg en op tijd.
Aan de andere kant: moet Europa/Denemarken niet eerlijk zijn met zichzelf? we zullen Groenland nooit actief verdedigen want zo belangrijk is het land niet voor Europa/Denemarken.

Niemand zegt het luidop maar het gaat hier vooral om een principiële kwestie.

Wat wel klopt is dat de soevereiniteit van Groenland moet verdedigd worden want het gaat over hen, en zij mogen/moeten beslissen.

Maar Cru gezegd: als de VS het voorstel doet om aan iedere Groenlander 1M dollar te schenken dan zullen ze beslissen om bij de VS te horen.

Iedereen weet al wat de uitkomst zal zijn. Nu is het kwestie om er voor te zorgen dat Europa hier ook iets uit haalt en de prijs zo hoog mogelijk opdrijven.

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Wozmro schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:46:
[...]

Aan de andere kant: moet Europa/Denemarken niet eerlijk zijn met zichzelf? we zullen Groenland nooit actief verdedigen want zo belangrijk is het land niet voor Europa/Denemarken.

Niemand zegt het luidop maar het gaat hier vooral om een principiële kwestie.

Wat wel klopt is dat de soevereiniteit van Groenland moet verdedigd worden want het gaat over hen, en zij mogen/moeten beslissen.

Maar Cru gezegd: als de VS het voorstel doet om aan iedere Groenlander 1M dollar te schenken dan zullen ze beslissen om bij de VS te horen.

Iedereen weet al wat de uitkomst zal zijn. Nu is het kwestie om er voor te zorgen dat Europa hier ook iets uit haalt en de prijs zo hoog mogelijk opdrijven.
Nuja dat het "puur" principieel is ben ik het niet mee eens. Ook voor de eu is de Arctische zeestraat belangrijk. IJsland ligt hier niet ver vanaf en van daaruit heb je de hele Atlantische oceaan van de eu "open", zie bijvoorbeeld ook: https://www.rijksoverheid...eiligheid-noordpoolgebied

Maar goed verder zijn er zeker praktische problemen qua verdediging / wat we gebeurt als er een "idioot" bod op tafel komt etc.

Maar goed vandaar dat ik ook noem om "iets" te doen, dat lijkt me beter dan helemaal niets doen.

• duvekot
Ondertussen in het Pentagon ... een dagvaarding:
Mark Kelly sues Pentagon, Hegseth over bid to censure, lower senator’s retirement rank
Kelly argues the Pentagon’s bid to reduce his retirement rank and military pension would “trample on protections” the Constitution lays out for legislative independence, contending the executive branch has never before sought to impose military sanctions on a U.S. lawmaker for engaging in “disfavored political speech.”
Voor wie het even kwijt is ... Mark Kelly was een van de 6 senatoren die in een video hadden aangegeven dat militairen officieren "onwettige opdrachten" naast zich neer mogen leggen.

Trump vond dat ze tot de doodstraf veroordeeld moesten worden, dus ging Hegseth aan de slag. En zijn team is op een nog al twijfelachtige route gekomen om Kelly "betaald te zetten" voor zijn opmerkingen.

Hoewel de mensen van de Trump administratie altijd snel hun woordje klaar hebben als er ergens wat gebeurt, is de reactie deze keer:
A Pentagon official told The Hill on Monday that the department is “aware of the litigation.”

“However, as a matter of policy, the Department does not comment on ongoing litigation,” the official said in a statement.
Voor de volledige details van de rechtzaak en aanklacht:
KELLY v. HEGSETH (1:26-cv-00081)

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
[...]
Er is daar niets. Er zijn in heel Groenland geen faciliteiten om bijvoorbeeld 5000 militairen onder te brengen, laat staan 20.000 wat hier ook al eens is geopperd. Er is geen eten voor duizenden militairen op Groenland. Er is geen brandstof om voor duizenden militairen te koken en om ze warm te houden. Er zijn geen faciliteiten om het materieel van die troepen te beschermen tegen het klimaat.
Weet je dat wel zeker? Amerika tijdens de koude oorlog 18 bases op Groenland. Nu nog maar 1. Die 17 zijn vast niet allemaal opgeblazen. Zal wel een en ander aan gefixt moeten worden maar militairen zijn er voor om bases te bouwen. Ik kan er zo 1-2-3 niet zo veel over vinden maar er is vast genoeg.

En ja er zal veel ingevlogen of gevaren moeten worden maar ook dat is iets wat legers moeten kunnen.

En laten we wel wezen: Het heeft helemaal niks met China / Rusland te maken. Trump wil gewoon de grondstoffen inpikken. Anders had hij het prima gevonden als we het allemaal in NAVO verband deden. Hij zeurt zelf altijd dat we te weinig aan NAVO inbrengen.

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Zwelgje schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:35:
[...]
En wat is uw plan dan? Ruzie maken met Trump en vervolgens sancties aan de broek krijgen? Dienstverlening (cloud) waar de stekker uit wordt getrokken? bedrijven die geen zaken meer mogen doen in Amerika omwille sancties?
Ja. De VS is toch onze vriend niet meer. Als we nu toegeven dan is het volgende keer iets dat ons dichter aan het hart ligt. Vroeg of laat moeten we toch een keer stop zeggen. Kunnen we beter doen voordat het te ver gaat. Dan zijn we al die dingen waar we niet voor wilden vechten niet kwijt, en uiteindelijk komen die sancties er toch wel.
Zwelgje schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:35:
[...]
dit kost ons als Nederland al miljarden en als Europa honderden miljarden (!) en dan? en dan? dan heb je je rug recht gehouden en 'lekker gezegd wat wij er van vinden".. nou nou dan zijn we als land praktisch failliet en gaat er geen mail (microsoft) meer de deur uit.
Dan gaan we van Microsoft af. Sowieso is het vooral bagger wat die verkopen (ik ben zelf betrokken bij het beheer daarvan en ik kan het niet uitstaan). Het zal ff lastig zijn maar we gaan er niet dood van ofzo. Niet alles draait om geld. Dat is juist zoiets Amerikaans, alles in dollars zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Llopigat op 12-01-2026 23:29 ]

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:11
Als je als EU start met het massaal dumpen van Amerikaanse staatsobligaties dan zal Amerika gaan wankelen. Dat zal de Amerikaanse economie totaal geen goed doen en daar is Trump zwaar van afhankelijk voor eventuele steun.

Daarnaast zou je als EU ook een noodwet kunnen aannemen dat alle overheidsinstanties in 5 jaar tijd geen Amerikaanse technologie en diensten meer mogen gebruiken. En bijvoorbeeld voor bedrijven die persoonsgegevens verwerken bijvoorbeeld 7 jaar. Dat zal ook als een bom inslaan en daarbij vele bedrijven doen schudden of laten omvallen. Idem met militair materieel ook daad zouden we keihard kunnen spelen.
Het zal zeker ook bij ons pijn doen maar ik vrees dat de Amerikaanse schulden economie volledig stagneert. Daarbij vermoed ik ook dat onze eigen economie niet eens veel slechter van wordt gezien er investeringen nodig zijn om tractie te genereren om de ontwikkelingen door te maken die nodig zijn om geschikte alternatieven te kunnen produceren.

We hoeven dus niet gelijk het in militaire steun te gaan zoeken voor de Groenlanders en de Denen. We kunnen ze ogenschijnlijk ook keihard raken daar waar het nodig is.

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 12-01-2026 23:44 ]

• Waaj
  • Niet online
Llopigat schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:22:
[...]

Weet je dat wel zeker? Amerika tijdens de koude oorlog 18 bases op Groenland. Nu nog maar 1. Die 17 zijn vast niet allemaal opgeblazen. Zal wel een en ander aan gefixt moeten worden maar militairen zijn er voor om bases te bouwen. Ik kan er zo 1-2-3 niet zo veel over vinden maar er is vast genoeg.
Het merendeel van die bases is destijds opgeruimd en gestript van waardevolle zaken. Zelfs van Pittufik is het merendeel gesloopt wat niet meer nodig was. En wat er nog staat zal na enkele decennia in Arctische omstandigheden niet zo maar even "gefixt" kunnen worden.
En ja er zal veel ingevlogen of gevaren moeten worden maar ook dat is iets wat legers moeten kunnen.
Je laat het deel van mijn post weg waarin ik zeg dat het stationeren van militairen een grote logistieke operatie vereist. Dat regel je niet "even". En dat is ook niet iets dat de Europese legers "moeten kunnen". In NAVO-verband is (was) de taak van de Europese legers de verdediging van het Europese continent, daarvoor heb je heel andere transportmiddelen nodig dan voor een expeditie aan de andere kant van de Atlantische oceaan.

• Waaj
  • Niet online
Llopigat schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:26:
[...]

Ja. De VS is toch onze vriend niet meer. Als we nu toegeven dan is het volgende keer iets dat ons dichter aan het hart ligt. Vroeg of laat moeten we toch een keer stop zeggen. Kunnen we beter doen voordat het te ver gaat. Dan zijn we al die dingen waar we niet voor wilden vechten niet kwijt, en uiteindelijk komen die sancties er toch wel.

[...]
Ik ben oprecht benieuwd op welke punten de EU volgens jou tot nu toe echt heeft toegegeven? Tot nu toe zie ik de ontwikkelingen tussen Europa en de VS als een bokswedstrijd waarin één partij wild om zich heen staat te zwaaien terwijl de andere partij voor de meeste slagen wegduikt alhoewel die af en toe geschampt wordt door de ander. Misschien niet de mooiste wedstrijd om naar te kijken, maar het wegduiken zorgt er wel voor dat je steeds de volgende ronde haalt zonder echte klappen te incasseren terwijl je tegenstander zich aan het uitputten is.

Terug naar de echte wereld. Als wij vanaf dag 1 dat Trump over Groenland begon de contacten met de VS hadden verbroken dan had de situatie in Europa en Oekraïne er veel slechter uitgezien dan nu het geval is. En ondertussen is Trump zichzelf aan het verzwakken met de Epstein-files, achteruitgaande economische omstandigheden, buitenlandse avontuurtjes, binnenlandse protesten etc. De enige echte winst die Trump tot nu toe gehaald heeft is het verhogen van de NAVO-norm naar 5% (iets wat sowieso hoognodig is na decennia van afbraak) en dat is zelfs nog teruggebracht tot de al eerder besproken 3,5% + nog 1,5% aan niet heel duidelijk geformuleerde infrastructuurprojecten.

• wildhagen
  • Niet online
Het was al een tijdje stil rondom tariffs maar daar is-tie weer!!!
De Amerikaanse president Donald Trump heeft maandag met sancties gedreigd tegen landen die zakendoen met Iran. Landen die wel handeldrijven met Iran moeten een heffing van 25 procent betalen op alle handel met de VS. Trump wil al langer actie ondernemen tegen het Iraanse regime.

"Met onmiddellijke ingang zal elk land dat zakendoet met de Islamitische Republiek Iran een heffing van 25 procent betalen op alle handel en alle andere zakelijke activiteiten met de Verenigde Staten", schrijft Trump op Truth Social. De Amerikaanse president voegt eraan toe dat het besluit definitief is, maar hij deelt verder geen details over de beslissing of de toedracht.
Zie Trump dreigt met sancties tegen landen die zakendoen met Iran

Virussen? Scan ze hier!

• Wozmro
De Europese strategie kort samengevat:
https://www.vrt.be/vrtnws...nd-neemt-van-de-vs-en-zo/

Het verschil met de VS is groot en veel minder zichtbaar. Maar ook wel met veel meer lange-termijnvisie.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het een grote joepie-show is.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-01 15:02

Auredium

Informaticus Chaoticus

Wozmro schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 07:02:
De Europese strategie kort samengevat:
https://www.vrt.be/vrtnws...nd-neemt-van-de-vs-en-zo/

Het verschil met de VS is groot en veel minder zichtbaar. Maar ook wel met veel meer lange-termijnvisie.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het een grote joepie-show is.
Op zich niet heel verassend. De Europese politiek heeft goed door dat de Trump alleen een symptoom is van een groter probleem in de VS. Tuurlijk, wellicht heeft 2028 weer een Democraat die wat gematigd is en mogelijk in 2032 weer. Maar bij de volgende Republikein is het weer raak. Die gaan weer imperialistisch worden. Het signaal is heel duidelijk - Diversifieer en bouw zelf een sterk netwerk op.
Ja; dat had eerder moeten worden gedaan maar de situatie leek stabiel omdat de VS stabiel lijkt. In die zin was Trump I een goede waarschuwing waar gewoonweg niet is naar geluisterd. Heck, Bush Jr. was al een goede waarschuwing. Mogelijk zelf Bush senior. Maar oed, dan gaan we een pad in waarbij we uiteindelijk bij Nixon uitkomen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Auredium ook bij de volgende democraat zullen we niet ineens terug gaan naar zeg een Clinton. Focus zal op Azië blijven liggen.

Op zich goed als Europa doorheeft dat we op eigen benen moeten staan en zelf een blok moeten vormen tegen de vs, China en rusland. En snel een beetje.

Lastige is dat we genoeg interne rommel hebben.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Auredium schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:47:
[...]

Op zich niet heel verassend. De Europese politiek heeft goed door dat de Trump alleen een symptoom is van een groter probleem in de VS. Tuurlijk, wellicht heeft 2028 weer een Democraat die wat gematigd is en mogelijk in 2032 weer. Maar bij de volgende Republikein is het weer raak. Die gaan weer imperialistisch worden. Het signaal is heel duidelijk - Diversifieer en bouw zelf een sterk netwerk op.
Ja; dat had eerder moeten worden gedaan maar de situatie leek stabiel omdat de VS stabiel lijkt. In die zin was Trump I een goede waarschuwing waar gewoonweg niet is naar geluisterd. Heck, Bush Jr. was al een goede waarschuwing. Mogelijk zelf Bush senior. Maar oed, dan gaan we een pad in waarbij we uiteindelijk bij Nixon uitkomen.
zelfs Clinton was een waarschuwing met het dereguleren van oa. de huizenmarkt en de bankensector: de burger is er om te melken in de VS hun visie. Het beschermen van de bevolking is slechts een vervelende inperking van ongeremde, eeuwige groei en graaien.

Bernie Sanders heeft misschien al jaren de vinger op de pijnlijke plek: als overheid heb je bovenal een sociaal contract met je kiezers en de inwoners van je land. Als je dat sociaal contract niet eerbiedigt maar politiek bedrijft alsof het een voetbalwedstrijd is die je moet winnen, ongeacht wat, ga je op den duur een intense puinhoop krijgen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Pagina: 1 ... 34 ... 41 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Topic specifiek beleid
Lees s.v.p. in de topic start de kop "Discussiebeleid en moderatie" goed door:
[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II
Ontwikkelingen rond Venezuela, Groenland, etc mogen in Opkomst Amerikaans imperialisme (Venezuela etc.).