• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

polthemol schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:04:
[...]

zelfs Clinton was een waarschuwing met het dereguleren van oa. de huizenmarkt en de bankensector: de burger is er om te melken in de VS hun visie. Het beschermen van de bevolking is slechts een vervelende inperking van ongeremde, eeuwige groei en graaien.

Bernie Sanders heeft misschien al jaren de vinger op de pijnlijke plek: als overheid heb je bovenal een sociaal contract met je kiezers en de inwoners van je land. Als je dat sociaal contract niet eerbiedigt maar politiek bedrijft alsof het een voetbalwedstrijd is die je moet winnen, ongeacht wat, ga je op den duur een intense puinhoop krijgen.
Wellicht. Ik vermoed dat we te maken hebben met de onvermijdelijke samensmelting van verschillende moreel lege denkwijzen die nu versmelten. Hyper-kapitalisme wat burgers en staat zien om leeg te zuigen (Iets waarvoor Karl Marx deed waarschuwen) wat nu uiteindelijk zijn 'eindvorm' probeert te bereiken. Trump is in veel manieren een hyper-kapitalist die criminele elementen heeft gemengd met hyper-kapitalisme. Een groot deel van de Amerikaanse bevolking is leeg gezogen. Een aanzienlijk deel wat steeds groter wordt leeft van looncheck tot looncheck en wie dat niet kan bijhouden staat op straat (wat natuurlijk criminaliteit en drugsgebruik veroorzaakt). Ook op bedrijfsmatig niveau is het eigenlijk wel klaar - alles in de VS zijn reuzen geworden en kleine bedrijven weten vaak niet echt meer te overleven. Die reuzen eten alles op in het land qua mogelijkheden en hebben vrij dubieuze geld rondpomp systemen. - Effectief is de VS dus klaar, het land is effectief opgegeven door hyper-kapitalisme.

Maar zo'n systeem moet eten, het moet blijven groeien anders stort het in. Grenzeloze consumptie en winst zijn nodig. Dus imperialisme waarbij je probeert andere landen en burgers leeg te zuigen is het volgende stapje. Dit zie je ook aan het gedrag van Trump; hij probeert ons te beroven van ons geld. Waarom? Omdat er in de VS niets meer is; allemaal dat geld is al in handen van de mensen die het systeem draaiende houden.

In die zin is het natuurlijk zo dat Clinton medeschuldig is. Maar de democraten zijn iig bereid om samenspel te doen. De Republikeinen niet. Het betekend zeker niet dat de Democraten de oplossing zijn. De democraten in de VS zijn niets meer dan het oog van de storm; de rust die nodig is voor Europa te kunnen herstructuren zonder dat we met metershoge golven zitten van een falend Amerikaans systeem.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:26

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
https://www.volkskrant.nl...-dan-hypocrisie~ba34479d/

Een interessant interview in de Volkskrant met Richard Atwood (https://www.crisisgroup.org/who-we-are/people/richard-atwood).

Enkele interessante observaties van zijn kant:
Atwood waarschuwt vooraf dat gewone politieke logica op deze Amerikaanse regering niet van toepassing is. ‘Het is bij Trump moeilijk te zeggen welke strategie of welk doel er achter zijn acties zit. Het ‘beleid’ van zijn regering is het resultaat van een gevecht tussen kampen die verschillende dingen willen.’
De observatie die hier ook vaker door enkele mensen is aangekaart: Trump zelf is een relatief lege huls die zich makkelijk laat sturen door zijn omgeving.
Grofweg bestaat Trumps umfeld uit ‘restrainers’, mensen die pleiten voor een terughoudender buitenlands beleid met minder dure overzeese missies van de Amerikaanse strijdkrachten. Dit gedachtegoed sluit het best aan bij de ideeën van Trumps ‘Make America great again’-achterban. Daartegenover staat een minderheid van ouderwetse neoconservatieven, Republikeinen van de oude stempel die de VS graag als spierballenrollende politieagent op het wereldtoneel zien. Hun belangrijkste vertegenwoordiger is buitenlandminister Marco Rubio.
De partijen die dit sturen doen
En dan zijn er mensen zoals Trump zelf, die niet worden gehinderd door ideologische kaders en voor wie buitenlands beleid gelijkstaat aan het streven naar de beste deals. Deze groep schroomt niet voor het gebruik van geweld
En het kamp Trump

Ik lees hier een waarschuwing en bevestiging in over de enorme invloedrijke en gevaarlijke partijen die Trump in de zetel hebben gezet en houden.

De rest van het artikel diept deze punten verder uit.

Het slotstuk wijst ook naar de VS/EU relatie:
‘Voor Europa waren de tekenen aan de wand hiervoor al duidelijk genoeg: de VS staan niet langer op een betrouwbare manier garant voor de Europese veiligheid. Van de allerergste scenario’s, zoals een Amerikaanse terugtrekking uit de Navo, is nog geen sprake. Maar tegelijkertijd is bijna niet meer voor te stellen dat Trump gehoor zou geven aan artikel 5, als Poetin bijvoorbeeld een hybride actie probeert in Estland. Artikel 5 is al uitgehold.
Ze hebben de VS nodig in Oekraïne, ten minste tot de Europese defensie-industrie snel genoeg produceert. En dat kan nog wel een paar jaar duren. En de Amerikaanse nucleaire afschrikking, die blijft cruciaal.’
Punten die hier ook al vaker langskwamen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@polthemol Ik maak me eerlijk gezegd ook meer zorgen om de opvolger van Trump... Die misschien wel een ideologie hebben...

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Volgens de NYTimes is er bij de eerste aanval op een 'drugsboot' in september mogelijk een oorlogsmisdaad gepleegd door een vliegtuig in te zetten dat was vermomd als een burgervliegtuig.
U.S. Attacked Boat With Aircraft That Looked Like a Civilian Plane

In beter nieuws, Revolution Wind mag voorlopig doorgaan van de rechter:
Judge Strikes Down Trump’s Latest Effort to Stop Offshore Wind Project

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:26

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:53:
@polthemol Ik maak me eerlijk gezegd ook meer zorgen om de opvolger van Trump... Die misschien wel een ideologie hebben...
ik zou zeggen, kies maar welke ideoloog in Trump zijn omgeving minder erg is. Ik durf er geen antwoord op te geven, maar mogelijk dat ze gecombineerd net zo erg/erger zijn.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Auredium
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

MikeyMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:53:
Wat dat betreft moet je goed letten op Vance. Hij wordt waarschijnlijk de kandidaat van de Republikeinen na Trump. Wat dat betreft weten wij een paar dingen van Vance:
1) Hij is een wrom. Daarmee wil ik zeggen dat het iemand is die adhoc zijn standpunten aanpast als het zijn carrière verder brengt. Tijdens Trump I was hij extreem anti-Trump maar nu is hij zijn rechter hand. Een move die ongetwijfeld is gemaakt niet alleen door hem maar ook de mensen van Project 2025.
2) Hij is anti-EU. Hij ziet de EU als zwak (Wat betekend dat hij de EU als een bedreiging ziet voor de Amerikaanse macht, maar zulke mensen noemen dat zwak want dat werkt beter).
3) Hij stimuleert in de EU extreem rechtse en fascistische partijen.

Wat dat betreft is het wellicht belangrijk dat er een uitgebreid profiel wordt opgesteld van Vance en wat mensen rondom hem heen om voor te sorten op Vance I.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:06
Miki schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:43:
Als je als EU start met het massaal dumpen van Amerikaanse staatsobligaties dan zal Amerika gaan wankelen. Dat zal de Amerikaanse economie totaal geen goed doen en daar is Trump zwaar van afhankelijk voor eventuele steun.
Twee opmerkingen:
- wie zijn houders van diezelfde staatsobligaties die dan veel minder waard worden? Nederlandse pensioenfondsen, reserves van banken, overheden, centrale banken. We (in brede zin van het woord) zijn, gewild, enorm afhankelijk van de USD
- wellicht speel je Trump in de hand omdat niets beter werkt om steun te verwerven: een common enemy creeeren

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chief schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Twee opmerkingen:
- wie zijn houders van diezelfde staatsobligaties die dan veel minder waard worden? Nederlandse pensioenfondsen, reserves van banken, overheden, centrale banken. We (in brede zin van het woord) zijn, gewild, enorm afhankelijk van de USD
- wellicht speel je Trump in de hand omdat niets beter werkt om steun te verwerven: een common enemy creeeren
Maar dit is precies wat Trump in de kaart speelt. We zijn niet bereid om te lijden.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RobinHood schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:42:
[...]

En niks doen is ook exact wat het regime wil, met als extra bonus dat ze ongestoord hun gang kunnen gaan.

Ik ben oprecht verbaasd over hoe erg Amerikanen niks doen. Ik denk serieus dat er hier meer weerstand zou zijn :X Als je hier gedoxxed zou worden als zo'n ganzenpasser, dan zou het me niet verbazen dat een dag later je huis in de fik staat.
(Ik moet dan denken aan dit nummer. Songtekst. Ja ja, oude 90s lul. Het laatste stukje gaat over sphere of influence.)

Want wij stonden wel op tegen de fascisten tijdens WOII? Of tegen het kabinet Schoof I, waarbij radicaalrechts het maskertje af liet vallen en de extreemrechtse aap uit de mouw kwam? Zoals de poging het noodrecht te misbruiken?

In Polen deed men ook zoveel tegen PiS. En in Hongarije tegen Fidez.

In VK staat Starmer laag. In Frankrijk staat Macron laag. Dat zijn de twee Europese kernmachten.
En wat is het alternatief? Het gewoon maar allemaal laten gebeuren?
Wat zijn de opties? Je hebt drie typen reacties: fight, flight, freeze. Die laatste is doorgaans het zeldzaamst. Dat is het hert dat verschrikt stil blijft staan. Het doel van Trump (en iedere andere autoritaire leider, zoals een Poetin die in Rusland de duimschroeven aandraaide) is om zoveel mogelijk freeze te creëren.

Veel Amerikanen moeten hard werken voor de centen. Je gaat niet zo eenvoudig naar Washington D.C. om daar te demonstreren, en dan weer terug naar je Staat voor je werk. Arme mensen kunnen dat hoe dan ook niet.

Bovendien wordt men vanwege uiterlijk inmiddels opgepakt.

Dus hoe werkt fight in de praktijk? Door het ethisch goede te doen. Bijvoorbeeld, door je niet weg te laten treiteren van je werk als ambtenaar, maar de boel van binnenuit goed te doen of in de gaten te houden (infiltratie). Of, via het gerecht. Je ziet ook dat mensen hun rug recht hielden en houden. Comey, Powell, James, ... maar de Reps hebben SCOTUS met 6/3. Iets verder van huis had je Navalny. Vecht je, maakt men een voorbeeld van jouw drama. Pringles idem, die trok vrij snel zijn keutel in tijdens zijn militaire parade richting Moskou.

Wil je vluchten? Ik zou cryptocurrency kopen (en iedereen die me een beetje kent weet hoe erg ik dat cryptocurrency spul veracht), deze naar een hardware wallet exporteren, en het land ontvluchten. Vervolgens nooit meer belasting betalen (want expats zijn belastingplichtig).

Braindrain is er, maar onvoldoende. Ik denk dat er wel oppositie is, maar dat deze niet voldoende effectief is. Bovendien moet de shit echt de ventilator raken. Dan denk ik aan een combinatie van autoritaire Fed plus gebrekkige autonomie van de Staten. Is Trump populair? Nee. Maar wel nog steeds te populair (40/60 approval, #hoedan?!). Blijkbaar is men nog steeds niet wakker.
Ze trekken zich toch al niks van wetten en regels aan, ik ben inmiddels cynisch genoeg om te betwijfelen of er A: inderdaad nog verkiezingen komen, B: of die eerlijk zullen verlopen, en C: of de uitslag uberhaubt zou uitmaken. We hebben 6 januari al meegemaakt, en nu zijn ze professioneler.
Je kunt een afbraak van een democratie niet eenvoudig herstellen. Dat bewijst de situatie in Polen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:58

Vrijdag

De Zwarte

De vierde optie is (vrij recent en wellicht alleen maar een internet ding) "Fawnen". Vlijerij en de kruiperige lakei uithangen, in de hoop dat de negatieve aandacht naar iemand anders gaat en je zelf dus wordt ontzien. Dat is wat je nu veel ziet, wellicht onder andere namen als "appeasement" en "obeying in advance".

Wat de EU achter de schermen doet zou ik niet weten, maar publiekelijk komen ze toch niet heel sterk over. Hoewel dat uiteraard ook een strategie kan zijn.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Vrijdag schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:57:
De vierde optie is (vrij recent en wellicht alleen maar een internet ding) "Fawnen". Vlijerij en de kruiperige lakei uithangen, in de hoop dat de negatieve aandacht naar iemand anders gaat en je zelf dus wordt ontzien. Dat is wat je nu veel ziet, wellicht onder andere namen als "appeasement" en "obeying in advance".

Wat de EU achter de schermen doet zou ik niet weten, maar publiekelijk komen ze toch niet heel sterk over. Hoewel dat uiteraard ook een strategie kan zijn.
vergeet niet: wat publiekelijk wordt gezegd is heel wat anders dan wat binnenskamers wordt gezegd. bij ons werken ook geen domme mensen hoor, er lopen er genoeg die echt wel weten hoe die spelletje gespeeld moet worden (lees: escalatieladder inzetten)

A wise man's life is based around fuck you

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:53
Waaj schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:47:
[...]

Het Trump-regime heeft afgelopen week laten zien wat er kan gebeuren als je gaat protesteren. Je kan worden doodgeschoten en de dader zal daarvoor niet worden vervolgd. De drempel om te protesteren ligt daardoor opeens een heel stuk hoger, wie durft nog het risico te nemen dat zijn of haar kinderen straks een ouder moeten missen? (En hulde voor de mensen die dat wel nog durven!)
Voorlopig gaan juist meer mensen de straat op.
BadRespawn in "[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II"

Het zal je misschien verbazen maar er zijn veel mensen die juist de barricade op gaan als het onderdrukkende regime escaleert. Daarom gebeurt er nu ook wat in nu Iran gebeurt; de onderdrukking daar was al heel hard en was al duidelijk dat verzet je je leven kan kosten. Maar als het alternatief is om in onvrijheid te leven (niet alleen jij nu maar ook je kinderen en tzt hun kinderen) dan zijn er mensen die het dat waard vinden, en zonder dat soort mensen zouden we nu allemaal onder een of andere vorm van dictatuur leven.

YouTube: This is going mega viral right now..

Trump II - Project 2025 tracker

• Auredium
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

https://www.nu.nl/buitenl...ok-jd-vance-aanwezig.html

Dus morgen krijgen we weer een nieuwe show te zien. Ik vermoed dat Trump zal appeasen. Geld bieden, mogelijkheden e.d. terwijl hij benadrukt waarom ze Groenland nodig hebben. De ministers van Groenland zullen respectvol laten weten dat het niet op tafel ligt om van Groenland een staat van de VS maken waarna Trump (en Vance) waarschijnlijk een gemaskeerde dreiging zullen maken. Daarna zullen ze wss vriendelijk afscheid nemen van elkaar.
Nog geen dag later zal Trump 'maatregels' nemen tegen Groenland in verband met het gesprek en hoe het is gelopen.

Alternatief gaan ze het hebben over NATO uitbreiding en het openen van meer basissen en hoe Groenland de VS gaat betalen met mijnrechten.

Ik ga het iig vooralsnog niet zien als een positief gesprek.

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Topic specifiek beleid
Lees s.v.p. in de topic start de kop "Discussiebeleid en moderatie" goed door:
[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II
Ontwikkelingen rond Venezuela, Groenland, etc mogen in Opkomst Amerikaans imperialisme (Venezuela etc.).