[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 62 Laatste
Acties:
  • 636.272 views

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-03 16:31

Auredium

Informaticus Chaoticus

polthemol schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:04:
[...]

zelfs Clinton was een waarschuwing met het dereguleren van oa. de huizenmarkt en de bankensector: de burger is er om te melken in de VS hun visie. Het beschermen van de bevolking is slechts een vervelende inperking van ongeremde, eeuwige groei en graaien.

Bernie Sanders heeft misschien al jaren de vinger op de pijnlijke plek: als overheid heb je bovenal een sociaal contract met je kiezers en de inwoners van je land. Als je dat sociaal contract niet eerbiedigt maar politiek bedrijft alsof het een voetbalwedstrijd is die je moet winnen, ongeacht wat, ga je op den duur een intense puinhoop krijgen.
Wellicht. Ik vermoed dat we te maken hebben met de onvermijdelijke samensmelting van verschillende moreel lege denkwijzen die nu versmelten. Hyper-kapitalisme wat burgers en staat zien om leeg te zuigen (Iets waarvoor Karl Marx deed waarschuwen) wat nu uiteindelijk zijn 'eindvorm' probeert te bereiken. Trump is in veel manieren een hyper-kapitalist die criminele elementen heeft gemengd met hyper-kapitalisme. Een groot deel van de Amerikaanse bevolking is leeg gezogen. Een aanzienlijk deel wat steeds groter wordt leeft van looncheck tot looncheck en wie dat niet kan bijhouden staat op straat (wat natuurlijk criminaliteit en drugsgebruik veroorzaakt). Ook op bedrijfsmatig niveau is het eigenlijk wel klaar - alles in de VS zijn reuzen geworden en kleine bedrijven weten vaak niet echt meer te overleven. Die reuzen eten alles op in het land qua mogelijkheden en hebben vrij dubieuze geld rondpomp systemen. - Effectief is de VS dus klaar, het land is effectief opgegeven door hyper-kapitalisme.

Maar zo'n systeem moet eten, het moet blijven groeien anders stort het in. Grenzeloze consumptie en winst zijn nodig. Dus imperialisme waarbij je probeert andere landen en burgers leeg te zuigen is het volgende stapje. Dit zie je ook aan het gedrag van Trump; hij probeert ons te beroven van ons geld. Waarom? Omdat er in de VS niets meer is; allemaal dat geld is al in handen van de mensen die het systeem draaiende houden.

In die zin is het natuurlijk zo dat Clinton medeschuldig is. Maar de democraten zijn iig bereid om samenspel te doen. De Republikeinen niet. Het betekend zeker niet dat de Democraten de oplossing zijn. De democraten in de VS zijn niets meer dan het oog van de storm; de rust die nodig is voor Europa te kunnen herstructuren zonder dat we met metershoge golven zitten van een falend Amerikaans systeem.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:04

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
https://www.volkskrant.nl...-dan-hypocrisie~ba34479d/

Een interessant interview in de Volkskrant met Richard Atwood (https://www.crisisgroup.org/who-we-are/people/richard-atwood).

Enkele interessante observaties van zijn kant:
Atwood waarschuwt vooraf dat gewone politieke logica op deze Amerikaanse regering niet van toepassing is. ‘Het is bij Trump moeilijk te zeggen welke strategie of welk doel er achter zijn acties zit. Het ‘beleid’ van zijn regering is het resultaat van een gevecht tussen kampen die verschillende dingen willen.’
De observatie die hier ook vaker door enkele mensen is aangekaart: Trump zelf is een relatief lege huls die zich makkelijk laat sturen door zijn omgeving.
Grofweg bestaat Trumps umfeld uit ‘restrainers’, mensen die pleiten voor een terughoudender buitenlands beleid met minder dure overzeese missies van de Amerikaanse strijdkrachten. Dit gedachtegoed sluit het best aan bij de ideeën van Trumps ‘Make America great again’-achterban. Daartegenover staat een minderheid van ouderwetse neoconservatieven, Republikeinen van de oude stempel die de VS graag als spierballenrollende politieagent op het wereldtoneel zien. Hun belangrijkste vertegenwoordiger is buitenlandminister Marco Rubio.
De partijen die dit sturen doen
En dan zijn er mensen zoals Trump zelf, die niet worden gehinderd door ideologische kaders en voor wie buitenlands beleid gelijkstaat aan het streven naar de beste deals. Deze groep schroomt niet voor het gebruik van geweld
En het kamp Trump

Ik lees hier een waarschuwing en bevestiging in over de enorme invloedrijke en gevaarlijke partijen die Trump in de zetel hebben gezet en houden.

De rest van het artikel diept deze punten verder uit.

Het slotstuk wijst ook naar de VS/EU relatie:
‘Voor Europa waren de tekenen aan de wand hiervoor al duidelijk genoeg: de VS staan niet langer op een betrouwbare manier garant voor de Europese veiligheid. Van de allerergste scenario’s, zoals een Amerikaanse terugtrekking uit de Navo, is nog geen sprake. Maar tegelijkertijd is bijna niet meer voor te stellen dat Trump gehoor zou geven aan artikel 5, als Poetin bijvoorbeeld een hybride actie probeert in Estland. Artikel 5 is al uitgehold.
Ze hebben de VS nodig in Oekraïne, ten minste tot de Europese defensie-industrie snel genoeg produceert. En dat kan nog wel een paar jaar duren. En de Amerikaanse nucleaire afschrikking, die blijft cruciaal.’
Punten die hier ook al vaker langskwamen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@polthemol Ik maak me eerlijk gezegd ook meer zorgen om de opvolger van Trump... Die misschien wel een ideologie hebben...

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Volgens de NYTimes is er bij de eerste aanval op een 'drugsboot' in september mogelijk een oorlogsmisdaad gepleegd door een vliegtuig in te zetten dat was vermomd als een burgervliegtuig.
U.S. Attacked Boat With Aircraft That Looked Like a Civilian Plane

In beter nieuws, Revolution Wind mag voorlopig doorgaan van de rechter:
Judge Strikes Down Trump’s Latest Effort to Stop Offshore Wind Project

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:53:
@polthemol Ik maak me eerlijk gezegd ook meer zorgen om de opvolger van Trump... Die misschien wel een ideologie hebben...
ik zou zeggen, kies maar welke ideoloog in Trump zijn omgeving minder erg is. Ik durf er geen antwoord op te geven, maar mogelijk dat ze gecombineerd net zo erg/erger zijn.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

MikeyMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:53:
Wat dat betreft moet je goed letten op Vance. Hij wordt waarschijnlijk de kandidaat van de Republikeinen na Trump. Wat dat betreft weten wij een paar dingen van Vance:
1) Hij is een wrom. Daarmee wil ik zeggen dat het iemand is die adhoc zijn standpunten aanpast als het zijn carrière verder brengt. Tijdens Trump I was hij extreem anti-Trump maar nu is hij zijn rechter hand. Een move die ongetwijfeld is gemaakt niet alleen door hem maar ook de mensen van Project 2025.
2) Hij is anti-EU. Hij ziet de EU als zwak (Wat betekend dat hij de EU als een bedreiging ziet voor de Amerikaanse macht, maar zulke mensen noemen dat zwak want dat werkt beter).
3) Hij stimuleert in de EU extreem rechtse en fascistische partijen.

Wat dat betreft is het wellicht belangrijk dat er een uitgebreid profiel wordt opgesteld van Vance en wat mensen rondom hem heen om voor te sorten op Vance I.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:20
Miki schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:43:
Als je als EU start met het massaal dumpen van Amerikaanse staatsobligaties dan zal Amerika gaan wankelen. Dat zal de Amerikaanse economie totaal geen goed doen en daar is Trump zwaar van afhankelijk voor eventuele steun.
Twee opmerkingen:
- wie zijn houders van diezelfde staatsobligaties die dan veel minder waard worden? Nederlandse pensioenfondsen, reserves van banken, overheden, centrale banken. We (in brede zin van het woord) zijn, gewild, enorm afhankelijk van de USD
- wellicht speel je Trump in de hand omdat niets beter werkt om steun te verwerven: een common enemy creeeren

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chief schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Twee opmerkingen:
- wie zijn houders van diezelfde staatsobligaties die dan veel minder waard worden? Nederlandse pensioenfondsen, reserves van banken, overheden, centrale banken. We (in brede zin van het woord) zijn, gewild, enorm afhankelijk van de USD
- wellicht speel je Trump in de hand omdat niets beter werkt om steun te verwerven: een common enemy creeeren
Maar dit is precies wat Trump in de kaart speelt. We zijn niet bereid om te lijden.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RobinHood schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:42:
[...]

En niks doen is ook exact wat het regime wil, met als extra bonus dat ze ongestoord hun gang kunnen gaan.

Ik ben oprecht verbaasd over hoe erg Amerikanen niks doen. Ik denk serieus dat er hier meer weerstand zou zijn :X Als je hier gedoxxed zou worden als zo'n ganzenpasser, dan zou het me niet verbazen dat een dag later je huis in de fik staat.
(Ik moet dan denken aan dit nummer. Songtekst. Ja ja, oude 90s lul. Het laatste stukje gaat over sphere of influence.)

Want wij stonden wel op tegen de fascisten tijdens WOII? Of tegen het kabinet Schoof I, waarbij radicaalrechts het maskertje af liet vallen en de extreemrechtse aap uit de mouw kwam? Zoals de poging het noodrecht te misbruiken?

In Polen deed men ook zoveel tegen PiS. En in Hongarije tegen Fidez.

In VK staat Starmer laag. In Frankrijk staat Macron laag. Dat zijn de twee Europese kernmachten.
En wat is het alternatief? Het gewoon maar allemaal laten gebeuren?
Wat zijn de opties? Je hebt drie typen reacties: fight, flight, freeze. Die laatste is doorgaans het zeldzaamst. Dat is het hert dat verschrikt stil blijft staan. Het doel van Trump (en iedere andere autoritaire leider, zoals een Poetin die in Rusland de duimschroeven aandraaide) is om zoveel mogelijk freeze te creëren.

Veel Amerikanen moeten hard werken voor de centen. Je gaat niet zo eenvoudig naar Washington D.C. om daar te demonstreren, en dan weer terug naar je Staat voor je werk. Arme mensen kunnen dat hoe dan ook niet.

Bovendien wordt men vanwege uiterlijk inmiddels opgepakt.

Dus hoe werkt fight in de praktijk? Door het ethisch goede te doen. Bijvoorbeeld, door je niet weg te laten treiteren van je werk als ambtenaar, maar de boel van binnenuit goed te doen of in de gaten te houden (infiltratie). Of, via het gerecht. Je ziet ook dat mensen hun rug recht hielden en houden. Comey, Powell, James, ... maar de Reps hebben SCOTUS met 6/3. Iets verder van huis had je Navalny. Vecht je, maakt men een voorbeeld van jouw drama. Pringles idem, die trok vrij snel zijn keutel in tijdens zijn militaire parade richting Moskou.

Wil je vluchten? Ik zou cryptocurrency kopen (en iedereen die me een beetje kent weet hoe erg ik dat cryptocurrency spul veracht), deze naar een hardware wallet exporteren, en het land ontvluchten. Vervolgens nooit meer belasting betalen (want expats zijn belastingplichtig).

Braindrain is er, maar onvoldoende. Ik denk dat er wel oppositie is, maar dat deze niet voldoende effectief is. Bovendien moet de shit echt de ventilator raken. Dan denk ik aan een combinatie van autoritaire Fed plus gebrekkige autonomie van de Staten. Is Trump populair? Nee. Maar wel nog steeds te populair (40/60 approval, #hoedan?!). Blijkbaar is men nog steeds niet wakker.
Ze trekken zich toch al niks van wetten en regels aan, ik ben inmiddels cynisch genoeg om te betwijfelen of er A: inderdaad nog verkiezingen komen, B: of die eerlijk zullen verlopen, en C: of de uitslag uberhaubt zou uitmaken. We hebben 6 januari al meegemaakt, en nu zijn ze professioneler.
Je kunt een afbraak van een democratie niet eenvoudig herstellen. Dat bewijst de situatie in Polen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:53

Vrijdag

De Zwarte

De vierde optie is (vrij recent en wellicht alleen maar een internet ding) "Fawnen". Vlijerij en de kruiperige lakei uithangen, in de hoop dat de negatieve aandacht naar iemand anders gaat en je zelf dus wordt ontzien. Dat is wat je nu veel ziet, wellicht onder andere namen als "appeasement" en "obeying in advance".

Wat de EU achter de schermen doet zou ik niet weten, maar publiekelijk komen ze toch niet heel sterk over. Hoewel dat uiteraard ook een strategie kan zijn.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Vrijdag schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:57:
De vierde optie is (vrij recent en wellicht alleen maar een internet ding) "Fawnen". Vlijerij en de kruiperige lakei uithangen, in de hoop dat de negatieve aandacht naar iemand anders gaat en je zelf dus wordt ontzien. Dat is wat je nu veel ziet, wellicht onder andere namen als "appeasement" en "obeying in advance".

Wat de EU achter de schermen doet zou ik niet weten, maar publiekelijk komen ze toch niet heel sterk over. Hoewel dat uiteraard ook een strategie kan zijn.
vergeet niet: wat publiekelijk wordt gezegd is heel wat anders dan wat binnenskamers wordt gezegd. bij ons werken ook geen domme mensen hoor, er lopen er genoeg die echt wel weten hoe die spelletje gespeeld moet worden (lees: escalatieladder inzetten)

A wise man's life is based around fuck you

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-03 17:51
Waaj schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:47:
[...]

Het Trump-regime heeft afgelopen week laten zien wat er kan gebeuren als je gaat protesteren. Je kan worden doodgeschoten en de dader zal daarvoor niet worden vervolgd. De drempel om te protesteren ligt daardoor opeens een heel stuk hoger, wie durft nog het risico te nemen dat zijn of haar kinderen straks een ouder moeten missen? (En hulde voor de mensen die dat wel nog durven!)
Voorlopig gaan juist meer mensen de straat op.
BadRespawn in "[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II"

Het zal je misschien verbazen maar er zijn veel mensen die juist de barricade op gaan als het onderdrukkende regime escaleert. Daarom gebeurt er ook wat nu in Iran gebeurt; de onderdrukking daar was al heel hard en was al duidelijk dat verzet je je leven kan kosten. Maar als het alternatief is om in onvrijheid te leven (niet alleen jij nu maar ook je kinderen en tzt hun kinderen) dan zijn er mensen die het dat waard vinden, en zonder dat soort mensen zouden we nu allemaal onder een of andere vorm van dictatuur leven.

YouTube: This is going mega viral right now..

Trump II - Project 2025 tracker

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:20
MikeyMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:10:
[...]

Maar dit is precies wat Trump in de kaart speelt. We zijn niet bereid om te lijden.
Dus dat. Zolang we - in de breedste zin van het woord - niet bereid zijn om te lijden dan heeft het ook geen zin om massaal US Treasuries te verkopen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

polthemol schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:58:
[...]

ik zou zeggen, kies maar welke ideoloog in Trump zijn omgeving minder erg is. Ik durf er geen antwoord op te geven, maar mogelijk dat ze gecombineerd net zo erg/erger zijn.
offtopic:
Ik zou willen dat mensen die nu scherp zijn op de handel en wandel van de VS, Trump & zijn kornuiten, diezelfde scherpte (cadeaulink dus lezen!) ook aan de dag zouden leggen in ons eigen land.

It’s the economy, stupid!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-03 21:17

Seraphin

Meep?

Helixes schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:24:
[...]

Ik denk niet dat hij veel tijd heeft. Als Trump wil annexeren, dan zal hij dat ongveer nu moeten doen. Als het al niet te laat is. De magische datum is 3 november. Alles wijst er op dat vanaf die dag de macht in het Congres niet langer bij de Republikeinen zal liggen. Ik verwacht dat de Democraten veel harder zullen optreden tegen oneigenlijk gebruik van het leger door het Witte Huis, en andere zulke strapatsen.

Dus zul je eerder moeten zijn. Maar, wat je ook niet wilt, is iets buitengewoon controversieels doen in de campagneperiode. Je wilt nu eenmaal niet dat de verkiezingen een referendum worden voor een impopulaire maatregel oorlog. Dat wil je voor zijn - de aandacht zal reeds weer moeten zijn verplaatst.

Ik denk dus echt dat je naar Q1 van dit jaar kijkt. Q2 is eigenlijk al te laat. Vandaar ook dat er op dit moment zoveel druk achter zit.

We mogen ook niet vergeten dat op 11 juni de FIFA World Cup begint - het WK voetbal. Als Trump actie onderneemt vlak voor - of tijdens die periode, dan is de kans ongeveer 100% dat het hele feest een totaal fiasco wordt. Tegen het einde van het WK zit je in de volle verkiezingscampagne.
Even beschouwend; in dit alles rust volgens mij een potentieel antwoord op de vraag "waar blijven de Democraten?"

Reeds eerder in dit topic werd gediscussieerd over een goede civiele reactie op het huidige afglijden van de rechtsstaat. Een gewelddadige reactie geeft waarschijnlijk precies die munitie waar Trump op hoopt om de National Guard, het Federale leger en whatnog in te zetten, de noodtoestand uit te roepen en/of de midterm elections op enigerlij manier te dwarsbomen. Wellicht verklaard dat de wat angstvallige stilte van de democraten (dat en simpele onkunde / kop-in-het-zand als je het mij vraagt).

Wat je echter wél zou kunnen doen, is prikken waar het Trump pijn doet; zijn ego.
Men zou in de VS imo best een psy-op kunnen opstarten waarin 1000 keer wordt herhaald "XXX happened and that's pretty bad, fortunately we will take back congress in November and Impeach Trump. We will Impeach Vance. We will Impeach Noem. And they will all go to jail."

Het doet er niet toe of dit haalbaar en/of realistisch is. Het leidt er hopelijk/misschien wel toe dat Trump en cs zich enigszins zorgen gaan maken, en gekke dingen gaan doen. Dingen die niet uit te leggen zijn in de huidige context, en hopelijk juist bijdragen aan een verlies van zetels in de midterms.

Het akkefietje met Powell lijkt er zo één te zijn. Daar kun je Trump volgens mij best mee op de kast jagen.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Seraphin schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:34:
[...]
Wat je echter wél zou kunnen doen, is prikken waar het Trump pijn doet; zijn ego.
Men zou in de VS imo best een psy-op kunnen opstarten waarin 1000 keer wordt herhaald "XXX happened and that's pretty bad, fortunately we will take back congress in November and Impeach Trump. We will Impeach Vance. We will Impeach Noem. And they will all go to jail."
Het eerste deel ben ik mee eens, blijven herhalen wat er allemaal gebeurt.... dreigen met impeachment heb ik mijn twijfels. Probleem hiermee is dat je veel mensen aan de rechter kant tegen je in het harnas jaagt. Die gaan het zien als witch-hunt. Vergeet niet dat mensen op rechts de democraten zien als de vijand (oa 'dankzij' 30+ jaar Fox news propagandada) alleen maar leugens verspreiden.

[ Voor 5% gewijzigd door Tomcatter_31 op 13-01-2026 15:42 ]

• BadRespawn
polthemol schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:31:
https://www.volkskrant.nl...-dan-hypocrisie~ba34479d/

Een interessant interview in de Volkskrant met Richard Atwood (https://www.crisisgroup.org/who-we-are/people/richard-atwood).

Enkele interessante observaties van zijn kant:

"...‘Het is bij Trump moeilijk te zeggen welke strategie of welk doel er achter zijn acties zit. Het ‘beleid’ van zijn regering is het resultaat van een gevecht tussen kampen die verschillende dingen willen."

De observatie die hier ook vaker door enkele mensen is aangekaart: Trump zelf is een relatief lege huls die zich makkelijk laat sturen door zijn omgeving.
Er is één belangrijk overkoepelend thema - bij Trump persoonlijk, bij bobo's die hem steunen en bij de hardcore achterban: ze achten zichzelf superieur en vinden daarom dat ze moeten domineren. Ze zijn voortdurend bezig die overtuiging gestalte te geven en doen daartoe alles waarmee ze denken weg te kunnen komen, inclusief 'waarheid maken', justitie verbuigen naar gelang het uitkomt en al dan niet letterlijk neertrappen van mensen/groepen die ze zien als inferieur/vijand/competitie.

Dat superioriteitsgevoel is in feite hun ideologie. Al het andere is daaraan ondergeschikt, daarom kunnen ze makkelijk interne tegenstrijdigheden (tijdelijk) opzij zetten.
Zo is een deel vd Heritage Foundation achterban (een flink aantal vd grootste bedrijven in de VS) net zo fanatiek anti-homo als ze anti-links, anti-liberaal, anti-democratisch en anti-diversiteit zijn, maar bepaalde belangrijke personen achter Trump zijn (vrij openlijk) homoseksueel (met name Peter Thiel) dus dat issue is op het warmhoudplaatje gezet.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Volgens Twan Huys krijgen mensen die bij ICE komen werken een intakebonus van 50k USD...

Dat zit wel Schnorr.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
dawg schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:21:
Ik ben niet overtuigd. In 2016 kwam Trump aan de macht met behulp van de Russen. Is hij daar ooit op afgerekend? Er zijn nu teveel MAGA-figuren die op cruciale hoge posities zitten, waar dat destijds niet echt het geval was, en loyaal zijn aan Trump, zoveel is inmiddels wel gebleken. Er komt dus geen noodrem.
Zelf ben ik niet zo van de zekere uitspraken, zeker niet gezien het feit we het over Trump hebben.

Met de noodrem bedoelde ik trouwens een poging direct in te grijpen in het electorale proces. Het einde, kortom, van de democratie (voor zover daar nog sprake van is in de VS). Maar heel weinig leiders zouden echter een gefingeerd mandaat verkiezen boven een écht mandaat.
Het probleem is dat veel mensen, waaronder een hoop Amerika-‘kenners’, niet beseffen dat de Trump-regering op een ander speelveld acteert. De VS is geen normale democratie meer. En zelfs als er midterms zijn en zelfs als de Dems deze winnen, is er nog steeds geen garantie dat Trump niet nog steeds doet wat hij wil. En dat kan hij doen want loyalisten op cruciale plekken.
Nee dat ben ik niet met je eens. Het speelveld is voor iedereen hetzelfde. Trump morrelt echter aan de regels van het spel - of onttrekt zich daar aan, da's iets anders. Maar voor iedereen geldt dat een ongeldig mandaat een verzwakking is van je positie. Kijk naar Venezuela - het is er écht niet beter of gezelliger op geworden nadat Maduro besloot de uitslag te negeren. Je zult dat gebrek op een andere manier moeten vullen. Vaak, deels, met geweld. Het gaat eigenlijk altijd ten koste van je wendbaarheid.

Als je de mogelijkheid hebt, wil je dat gewoon voorkomen. De tijd om dat te doen is nú.
Het WK. Tja. Mark my words (u mag me hieraan houden), niemand gaat het WK boycotten en het voetbalfeest zal geen (of weinig) invloed ondervinden. Dat heeft de geschiedenis wel uitgewezen. Afgezien van wat verplichte “och en wee’s” gaan we, collectief, altijd weer naar toernooien van sport, ongeacht welk gastland met wat voor gruwelijkheden ook. Qatar was de uitgelezen kans om die trend te keren maar we hebben niets dan “ja maar’s” en allerlei slappe excuses gehoord.
Qatar, en China, en Rusland, en Chili, en Mexico, al die landen zijn (of waren) verschrikkelijk. Het punt is dat al die landen tijdens het houden van de toernooien waar ze gastland voor waren steeds de schijn hebben hooggehouden. Zelfs in Berlijn 1936. Ik heb Qatar geen invasie zien plegen drie jaar geleden. Deel van het belang van het organiseren van dit soort toernooien is het straatje schoon te vegen - hetgeen tegenwoordig sports washing heet.

Ik ben met je eens dat het fenomeen-Trump in veel opzichten anders is dan alle andere leiders die hem voorgingen. Maar ook hier denk ik niet dat hij gaat afwijken van de norm.

Maar - zie het maar. Je mag wat mij betreft deze quote aanhalen als Trump reden ziet om Zuid-Afrika te bombarderen op 4 juli. Ik noem maar een zijstraat.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Helixes schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:53:
[...]

Zelf ben ik niet zo van de zekere uitspraken, zeker niet gezien het feit we het over Trump hebben.

Met de noodrem bedoelde ik trouwens een poging direct in te grijpen in het electorale proces. Het einde, kortom, van de democratie (voor zover daar nog sprake van is in de VS). Maar heel weinig leiders zouden echter een gefingeerd mandaat verkiezen boven een écht mandaat.
Nou ja, dat heeft hij wel al eens geprobeerd, 6 januari. En de betrokkenen hebben gratie gekregen. Ik ben allesbehalve zeker hoor, maar het verleden is een goede voorspeller. Mocht hij wederom direct (of via proxy) ingrijpen in het electorale proces dan zou mij dat niet echt verbazen.
Nee dat ben ik niet met je eens. Het speelveld is voor iedereen hetzelfde. Trump morrelt echter aan de regels van het spel - of onttrekt zich daar aan, da's iets anders. Maar voor iedereen geldt dat een ongeldig mandaat een verzwakking is van je positie. Kijk naar Venezuela - het is er écht niet beter of gezelliger op geworden nadat Maduro besloot de uitslag te negeren. Je zult dat gebrek op een andere manier moeten vullen. Vaak, deels, met geweld. Het gaat eigenlijk altijd ten koste van je wendbaarheid.

Als je de mogelijkheid hebt, wil je dat gewoon voorkomen. De tijd om dat te doen is nú.
Beetje semantiek dit. :) Venezuela is niet te vergelijken met de VS natuurlijk.
Qatar, en China, en Rusland, en Chili, en Mexico, al die landen zijn (of waren) verschrikkelijk. Het punt is dat al die landen tijdens het houden van de toernooien waar ze gastland voor waren steeds de schijn hebben hooggehouden. Zelfs in Berlijn 1936. Ik heb Qatar geen invasie zien plegen drie jaar geleden. Deel van het belang van het organiseren van dit soort toernooien is het straatje schoon te vegen - hetgeen tegenwoordig sports washing heet.

Ik ben met je eens dat het fenomeen-Trump in veel opzichten anders is dan alle andere leiders die hem voorgingen. Maar ook hier denk ik niet dat hij gaat afwijken van de norm.

Maar - zie het maar. Je mag wat mij betreft deze quote aanhalen als Trump reden ziet om Zuid-Afrika te bombarderen op 4 juli. Ik noem maar een zijstraat.
Ik doelde op deelnemers van dergelijke sporttoernooien. Moraal is daarbij altijd ondergeschikt dus waarom zou dat nu anders zijn?

It’s the economy, stupid!

• BadRespawn
squashedraven schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:19:
Fbi onderzoekt het incident, dus het wordt onderzocht.
Misschien niet helemaal het soort onderzoek wat je zou verwachten:

FBI Now Investigating Past History of Minnesota Woman Killed by ICE
https://newrepublic.com/p...minnsota-woman-killed-ice

Wat de vraag oproept waar Noem's beschuldiging van "domestic terrorism" op is gebaseerd. Als toen al uit onderzoek zou zijn gebleken dan het terrorisme is dan is meer onderzoek niet nodig.
Waarschijnlijker is dat er helemaal geen onderzoek is gedaan waaruit blijkt dat het terrorisme is, en dat die classificatie puur propaganda is die de Trump admin nu met terugwerkende kracht probeert te legitimeren.

Trump heeft zo z'n eigen opvatting over waarom het doodschieten van Renee Good gerechtvaardigd is:
ze was "disrespectful".
https://www.ms.now/rachel...emonstrations-republicans

In hoeverre dat correleert met domestic terrorism is onduidelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door BadRespawn op 13-01-2026 17:40 ]

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Six Prosecutors Quit Over Push to Investigate ICE Shooting Victim’s Widow
Six federal prosecutors in Minnesota resigned on Tuesday over the Justice Department’s push to investigate the widow of a woman killed by an ICE agent and the department’s reluctance to investigate the shooter, according to people with knowledge of their decision.
Ze willen dus een onderzoek instellen naar de weduwe in plaats van de schutter... Zes mensen met ruggengraat weigerden dit, maar straks komt er een ja-knikker die dit wel uitvoert. ICE staat boven de wet.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:45
Stukfruit schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:37:
Volgens Twan Huys krijgen mensen die bij ICE komen werken een intakebonus van 50k USD...

[YouTube: Woede in de VS: vrouw doodgeschoten door ICE-agent | RTL Tonight]
Een riante teken-bonus was al bekend, evenals het kwijtschelden van studieleningen.
Die laatste hangen als een molensteen om al bijna 2 generaties hun nek.

Een bruinhemd worden is financieel bijzonder aantrekkelijk gemaakt...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:28

inXs

known as inXs

superB

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-03 19:30
user109731 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:01:
Six Prosecutors Quit Over Push to Investigate ICE Shooting Victim’s Widow

[...]

Ze willen dus een onderzoek instellen naar de weduwe in plaats van de schutter... Zes mensen met ruggengraat weigerden dit, maar straks komt er een ja-knikker die dit wel uitvoert. ICE staat boven de wet.
Er zijn zelfs al diverse GoFundMe's opgericht voor moordenaar Jonathan Ross, voor zijn juridische kosten.
Deze staat op 668k
Deze staat op 13k.

Wat een bizar land, een gehersenspoelde fanbase die geld inzamelt voor een moordenaar. :X :X :X
Met naam en toenaam zichtbaar als zijnde donateur. 8)7 8)7 8)7

Onderaan de pagina kun je de GoFundMe rapporteren, kies voor alleen melden op de volgende pagina dan als je het er niet mee eens bent dat een moordenaar geld via GoFundMe zou krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 14-01-2026 02:01 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Trump laat weer een zien wat zijn gebrek aan niveau is nu zijn rol en vriendschap met Epstein weer eens ter sprake komt:
De Amerikaanse president Donald Trump heeft dinsdag veel opzien gebaard tijdens een rondleiding in een Ford-fabriek in Michigan door zijn middelvinger op te steken in de richting van een werknemer.

Tijdens de rondleiding uitte een van de fabrieksarbeiders kritiek op Trumps aanpak van de Jeffrey Epstein-affaire, zo blijkt uit een online video. Als reactie wees Trump eerst twee keer boos in de richting van de man waarbij hij naar verluidt ook het F-woord zou hebben gebruikt, waarna hij zijn middelvinger opstak.

De entertainmentsite TMZ publiceerde als eerste de video van de confrontatie. Het Witte Huis ontkent de actie niet. „Een gek stond wild te schreeuwen en te schelden in een complete woedeaanval, en de president gaf een gepaste en ondubbelzinnige reactie”, zo liet Witte Huis-woordvoerder Steven Cheung aan Reuters weten in een e-mail.
Zie https://www.ad.nl/buitenl...in-ford-fabriek~a0b56414/

Hopelijk krijgt die werknemer niiet de Amerikaanse Geheime Politie (ICE) op bezoek en wacht hem geen deportatie naar Oeganda of Guantanamo Bay oid.

Virussen? Scan ze hier!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:23
https://www.nbcnews.com/p...actics-podcast-rcna253931

Joe Rogan heeft kritiek op ICE en Trump.

Niet vergeten dat deze persoon mee verantwoordelijk is voor de huidige situatie:

'Rogan, one of the biggest podcasters in the world, had endorsed President Donald Trump in the 2024 election just days after holding a three-hour interview with him on “The Joe Rogan Experience.” '

Hij moet nu niet afkomen dat hij het niet wist.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Wozmro schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:20:

Niet vergeten dat deze persoon mee verantwoordelijk is voor de huidige situatie:

'Rogan, one of the biggest podcasters in the world, had endorsed President Donald Trump in the 2024 election just days after holding a three-hour interview with him on “The Joe Rogan Experience.” '

Beter ten halve gekeerd dan ten hele verkeerd moet je in dit geval maar denken.
Alleen maar goed toch dat iemand zijn standpunten op dit gebied wijzigt?

• Wozmro
In dit geval werkt het zo niet. Mensen moeten verantwoordelijk gesteld worden voor hun keuzes.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• squashedraven
  • Nu online
Wozmro schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:38:
In dit geval werkt het zo niet. Mensen moeten verantwoordelijk gesteld worden voor hun keuzes.
dat is jouw mening geen feit ;)

Ik heb het liefste dat iemand zelf tot inkeer komt

• Stukfruit
  • Niet online
squashedraven schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:41:
[...]

Laten we er dan een feit van maken: Rogan geeft persoonlijk geholpen met het geven van een duwtje aan Donald en heeft dus mede geholpen om de moord op inwoners van het land mogelijk te maken.

61 miljoen views.

Het plan was al bekend tijdens dat interview.

Dit is geen inkeer, dit is angst voor een monster dat hij zelf heeft zitten maken omdat hij er goed aan kon verdienen.

Dat zit wel Schnorr.

• squashedraven
  • Nu online
Stukfruit schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:47:
[...]

Laten we er dan een feit van maken: Rogan geeft persoonlijk geholpen met het geven van een duwtje aan Donald en heeft dus mede geholpen om de moord op inwoners van het land mogelijk te maken.

61 miljoen views.

Het plan was al bekend tijdens dat interview.

Dit is geen inkeer, dit is angst voor een monster dat hij zelf heeft zitten maken omdat hij er goed aan kon verdienen.
ik doelde op het statement van wozmro.

Die kerel is zeker verkeerd (in onze ogen laten we dat vooropstellen) bezig geweest. Ik vindt het dan alleen maar goed dat hij nu wel mondjesmaat er tegen in begint te gaan.
Als hij dat doet met zijn 61 miljoen views zien genoeg mensen dat

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
wildhagen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 05:19:
Trump laat weer een zien wat zijn gebrek aan niveau is nu zijn rol en vriendschap met Epstein weer eens ter sprake komt:

[...]

Hopelijk krijgt die werknemer niiet de Amerikaanse Geheime Politie (ICE) op bezoek en wacht hem geen deportatie naar Oeganda of Guantanamo Bay oid.
Ontslagen bereep ik.

https://www.gofundme.com/f/tj-sabula-is-a-patriot

• DropjesLover
squashedraven schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:37:
[...]

Aan de ene kant ja, maar het is niet alsof hij het licht gezien heeft en de kern van het probleem afwijst.
Het populisme, het demoniseren, de dingen die voor de gewone man zeer slecht uit (gaan) pakken, het onder het mom van vrijheid anderen onderdrukken/vervolgen, etc.

Hij keurt alleen ICE af.
Misschien is hij boos dat z'n eigen* tuinman opgepakt is ofzo...

*first they came for the.... then the...

Uit hetzelfde artikel:
Andrew Schulz, host of the “Flagrant” podcast, has similarly turned on the president, saying he felt duped. Schulz, who interviewed Trump on his show ahead of the 2024 election, expressed regret for his vote within six months of Trump’s inauguration.

“Everything he campaigned on, I believed he wanted to do,” Schulz said in a July episode. “And now he’s doing the exact opposite thing of every single f-----g thing. … I voted for none of this. He’s doing the exact opposite of everything I voted for.”
Nee hoor, Trump doet helaas _exact_ wat hij beloofde in z'n campagne....
Alle immigranten er uit, met harde hand.

[ Voor 32% gewijzigd door DropjesLover op 14-01-2026 08:04 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:11
Ondertussen in de portemonnee van "de Amerikaan"
Where Inflation Has Hit the Hardest (2000–2025)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWygBdMFcqTMuLr0-nNzA0eiWWs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FQfLR6bdvSnzDoK0bG7iGMJG.webp?f=fotoalbum_large

Visual Capitalist heeft op basis van openbare data een mooie grafiek gemaakt van de impact van inflatie op verschillende categorieën van uitgavens.

Nu zegt dit plaatje niet direct alles, want hoeveel je kan uitgeven is natuurlijk ook afhankelijk van je salaris een hoeveel die gestegen is in de zelfde periode. Het federale minimum loon is iig niet echt meegegroeid in de afgelopen jaren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBFZgFsLqajntg-1c9Nh2reXXjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tuVqLKXUnCB8kwKoZsvGhbF0.png?f=fotoalbum_large
bron: Wikipedia: Minimum wage in the United States

• Wozmro
squashedraven schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:41:
[...]

Haat verspreiden is een misdrijf.

Iemand als Joe Rogan (en vele anderen) moet hiervoor voor de rechter gebracht worden. Die moet dan oordelen over een gepaste straf. Rekening houdende met de schaalgrootte, persoonlijk gewin, schade toegebracht aan andere mensen,...

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
duvekot schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:05:
[Afbeelding]

Visual Capitalist heeft op basis van openbare data een mooie grafiek gemaakt van de impact van inflatie op verschillende categorieën van uitgavens.

Nu zegt dit plaatje niet direct alles, want hoeveel je kan uitgeven is natuurlijk ook afhankelijk van je salaris een hoeveel die gestegen is in de zelfde periode. Het federale minimum loon is iig niet echt meegegroeid in de afgelopen jaren:
[Afbeelding]
Uit nieuwsgierigheid, hoe zijn TV’s 98% goefkoper geworden in de VS?

Lijkt me sws gek, maar al helemaal gezien de importheffingen die verhoogd zijn?

XMCS Netherlands | XMCS NL Instagram

• duvekot
Requiem19 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:05:
[...]

Lijkt me sws gek, maar al helemaal gezien de importheffingen die verhoogd zijn?
Dit is in vergelijking met 2000 .. dus Trump zijn tarieven zullen hier niet direct al veel impact op hebben.

De bron data komt hier vandaan:

https://data.bls.gov/data...ems&fq=survey:[cu]&more=0

• DropjesLover
duvekot schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:05:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nogal vertekenend om een periode van 25 jaar te gebruiken.
Tevens is het niet gecorrigeerd voor gemiddeld inkomen of gemiddelde inflatie.
Beter zou zijn om een kortere periode te gebruiken, en bijv. verschillende presidentschappen en global events (.com, bankencrisis, covid) er in te plaatsen.
Nu lijkt het voor afgelopen jaar allemaal eigenlijk minimaal uitgemaakt te hebben.

BThGvNeOA

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
DropjesLover schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:00:
[...]

Aan de ene kant ja, maar het is niet alsof hij het licht gezien heeft en de kern van het probleem afwijst.
Het populisme, het demoniseren, de dingen die voor de gewone man zeer slecht uit (gaan) pakken, het onder het mom van vrijheid anderen onderdrukken/vervolgen, etc.

Hij keurt alleen ICE af.
Misschien is hij boos dat z'n eigen* tuinman opgepakt is ofzo...

*first they came for the.... then the...

Uit hetzelfde artikel:

[...]

Nee hoor, Trump doet helaas _exact_ wat hij beloofde in z'n campagne....
Alle immigranten er uit, met harde hand.
het komt bij mij over als iemand die verbaast is dat Hitler de dingen doet en heeft gedaan, die had ook een boek geschreven (mijn kampf) waarin keurig uit de doeken werd gedaan wat de plannen waren met oa de joden in Duitsland. dan moet je niet verbaast zijn dat dit is uitgevoerd.

dat had je kunnen, nee moeten weten. tenzij je het idd wel wist maar dacht 'hee hier kan ik leuk geld mee verdienen door lekker mee te blaffen met hem' en nu kom je van een koude kermis thuis nu het schip begint te zinken.

A wise man's life is based around fuck you

• Requiem19
  • Nu online
duvekot schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:17:
[...]

Dit is in vergelijking met 2000 .. dus Trump zijn tarieven zullen hier niet direct al veel impact op hebben.

De bron data komt hier vandaan:

https://data.bls.gov/data...ems&fq=survey:[cu]&more=0
Ah ja, niet goed gerealiseerd dat het een tijdslijn van 26 jaar is.

Wel moeilijk om zo een conclusie te trekken over de impact van Trump aangezien hij nu 1 jaar aan de macht is (even de vorige periode daargelaten).

• Seraphin

Seraphin

Meep?

Requiem19 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:05:
[...]

Wat ik aanneem is dat men de prijs van TV's heeft gecorrigeerd voor specs.
In 2000 betaalde je voor een 42" 1080p plasma TV met gemak $20000 of meer. Nu is een 42" 1080p (LCD) TV inderdaad maar iets van $200

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:51
Wozmro schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:11:
[...]

Haat verspreiden is een misdrijf.

Iemand als Joe Rogan (en vele anderen) moet hiervoor voor de rechter gebracht worden. Die moet dan oordelen over een gepaste straf. Rekening houdende met de schaalgrootte, persoonlijk gewin, schade toegebracht aan andere mensen,...
In de VS valt haat verspreiden onder Free Speech en mag dus. Het enige wat niet mag onder Free Speech is direct oproepen tot geweld, staatsgeheimen delen, NDA's schenden, of smaad. Waarbij smaad voor bekende personen nog een extra hoge standaard krijgt.

• Requiem19
  • Nu online
Interessant ook dat het vooral diensten zijn die duurder zijn geworden en dat goederen of minder gestegen zijn, of zelfs goedkoper geworden zijn.

Geeft ook wel aan dat het probleem de kosten van mensen (uurloon) is EN/OF dat er te weinig menselijke taken geautomatiseerd zijn.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Requiem19 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:29:
[...]

Ah ja, niet goed gerealiseerd dat het een tijdslijn van 26 jaar is.

Wel moeilijk om zo een conclusie te trekken over de impact van Trump aangezien hij nu 1 jaar aan de macht is (even de vorige periode daargelaten).
Ik denk dat het er niet makkelijker op gaat worden omdat hij geen negatief nieuws accepteert, dus zal hij de cijfers-makers vervangen door gelijkgestemden en die gaan dan alleen maar cijfers publiceren die hem uitkomen. Hoe het er echt voor staat zal hem niet veel interesseren.

Wat cijfers:

Werkloosheid is 4,4%, iets hoger dan het jaar er voor, hoogste cijfer in 25 jaar.

5,8% van de mensen heeft 2 banen of meer nodig om rond te komen.

Lonen houden de inflatie nauwelijks bij, maar vooral de groeiende ongelijkheid is een issue. Er is een steeds kleiner wordende groep die alles heeft en een groter wordende groep die nauwelijks rond kan komen.

Ergo: de groei die wordt gezien in de Amerikaanse economie zit hem niet in de reële economie of de feitelijke banenmarkt, maar in.. een handvol techbedrijven van Trump's techbro's. Zonder dat was de economische groei het afgelopen jaar naar schatting 0,1%.

Dus eigenlijk, als de AI-bubbel zou barsten, gaat het niet best. En dat is zorgelijk want hoewel de EU minder drijft op Amerikaanse techbubbel bedrijven gaat dit ons uiteraard ook heel hard raken zodra de realisatie indaalt dat AI niet de motor van alles kan zijn. Maargoed, als ik voorspellende gaves had, zat ik nu aan een cocktail aan een tropisch strand the sippen :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• Requiem19
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:42:
[...]

Ik denk dat het er niet makkelijker op gaat worden omdat hij geen negatief nieuws accepteert, dus zal hij de cijfers-makers vervangen door gelijkgestemden en die gaan dan alleen maar cijfers publiceren die hem uitkomen. Hoe het er echt voor staat zal hem niet veel interesseren.

Wat cijfers:

Werkloosheid is 4,4%, iets hoger dan het jaar er voor, hoogste cijfer in 25 jaar.

Lonen houden de inflatie nauwelijks bij, maar vooral de groeiende ongelijkheid is een issue. Er is een steeds kleiner wordende groep die alles heeft en een groter wordende groep die nauwelijks rond kan komen.

Ergo: de groei die wordt gezien in de Amerikaanse economie zit hem niet in de reële economie of de feitelijke banenmarkt, maar in.. een handvol techbedrijven van Trump's techbro's. Zonder dat was de economische groei het afgelopen jaar naar schatting 0,1%.

Dus eigenlijk, als de AI-bubbel zou barsten, gaat het niet best. En dat is zorgelijk want hoewel de EU minder drijft op Amerikaanse techbubbel bedrijven gaat dit ons uiteraard ook heel hard raken zodra de realisatie indaalt dat AI niet de motor van alles kan zijn. Maargoed, als ik voorspellende gaves had, zat ik nu aan een cocktail aan een tropisch strand the sippen :+
Ik heb eigenlijk altijd al gekeken naar de US samenleving als eentje van grote tegenstellingen tot de onderste klasse en de hogere/midden klasse.

Wellicht dat die tegenstelling verscherpt is, maar het principe is niet anders dan het was qua samenleving; weinig sociale vangnetten en veel gewicht op zelfredzaamheid. Dan krijg je een mini-maxi samenleving (zie het politieke werk van John Rawls).

De AI bubbel kan barsten, maar het is niet zo dat er dan alleen maar leegte overblijft IMO. Er werken ontzettend veel slimme mensen bij al die tech bedrijven die dan weer nieuwe bedrijven gaan beginnen, of hun kracht ergens anders gaan inzetten.

Er is door quantative easing de afgelopen 15 jaar bizar veel geld in omloop en dat geld moet ergens heen. Wat geen enkele investeerder - institutioneel, privaat, fonds, bedrijfsmatig - wil, is dat geld op de bankrekening laten staan en verliezen tov de inflatie. Dat betekent dat na de initiële schok (iedereen verkoopt), dat geld weer een andere bestemming vindt.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-03 18:52
Wozmro schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:20:

Joe Rogan is net zo'n windvaan als Trump, totaal niet serieus te nemen die kerel.

• P-Rock
wildhagen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 05:19:

[...]

Ik ga ervanuit dat de beste man wel op zoek kan naar een nieuwe baan. Trump zal uiteraard hebben geëist dat hij flink gestraft moet worden en Ford was ook al fout in WO2, dus...

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:39
NiGeLaToR schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:42:
[...]

Wat cijfers:

Het schrijnende is dat de cijfers van de afgelopen 25 jaar ook de cijfers meenemen van de 2008 crisis en de corona crisis, als je dus ziet dat de werkloosheid nu hoger is dan in gedurende 2 crisissen is het vrij bizar te noemen dat er niet op zijn minst meer kritische vragen komen.
Wellicht ongelukkig verwoord maar ik denk niet dat de techbro's van Trump zijn, ik denk dat zij onderdeel zijn van het netwerk erachter. een soort van verspreider van het geluid wat the heritage foundation wilt horen in ruil voor nog meer geld.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-03 19:30
Hij is op non actief gezet, suspended, onbetaald natuurlijk, voor het in discrediet brengen van Trump in bijzijn van diens vrienden.
Ontslag zou een volgende stap kunnen zijn.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• P-Rock
Voor een land dat 'Land of the free, home of the brave' dikwijls als slogan bezigt en waar het openbaar dragen van wapens is genormaliseerd, zijn de meeste Amerikanen erg afwachtend wanneer het gaat om het oprukkende fascisme. Ze hebben hun hoop gevestigd op de midterms in november, maar als je ziet wat er al allemaal gebeurd is in 2 weken tijd, dan zijn er tegen die tijd helemaal geen verkiezingen meer. Weten we in ieder geval hoe de nazi's zo groot zijn geworden, om er maar eens een Godwin tegenaan te gooien...

• squashedraven
  • Nu online
Ik vindt dat eigenlijk nog niet zo gek.
Ik zou ook ontslagen worden als ik tijdens mijn werk naar de koning, minister president of andere hoge ome zou gaan staan schreeuwen.
Staat compleet los van dat de reactie van Trump natuurlijk het niveau heeft van iemand in groep 3 op de basisschool

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-03 20:47

FunkyTrip

Funky vidi vici!

squashedraven schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:37:
Ik zou ook ontslagen worden als ik tijdens mijn werk naar de koning, minister president of andere hoge ome zou gaan staan schreeuwen.
Een bekertje gooien naar de koets van Wim-Lex is ook strafbaar immers ;)

Dit dus.

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-03 18:19

watercoolertje

Untertitel

Op basis waarvan dan?
FunkyTrip schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:42:
Een bekertje gooien naar de koets van Wim-Lex is ook strafbaar immers ;)
Lijkt mij ook volkomen logisch in tegenstelling tot je mening in woorden uiten...

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• squashedraven
  • Nu online
watercoolertje schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:44:
[...]
Op basis waarvan dan?

[...]
Lijkt mij ook volkomen logisch in tegenstelling tot je mening in woorden uiten...
het in diskrediet brengen van de werkgever of een verstoorde arbeidsrelatie. En in amerika is het iets makkelijker ontslagen te worden natuurlijk

• P-Rock
Die werknemer had beter zijn schoenen naar Trump kunnen gooien.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:36
watercoolertje schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:44:

[...]
Tja logisch hij heeft er twee jaar voor vast gezetten haha

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07:35
squashedraven schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:47:
[...]

het in diskrediet brengen van de werkgever of een verstoorde arbeidsrelatie. En in amerika is het iets makkelijker ontslagen te worden natuurlijk
Tja, we weten wat Trump op zijn kerfstok heeft. Dat Ford zo bang is voor "president" Trump is natuurlijk wel heel komisch. De vergelijking met onze koning gaat echter compleet mank... Willem heeft namelijk wel (wat) principes.

ICE heeft een tiener die werkt bij Target mishandelt/gemarteld en achtergelaten op de parkeerplaats, absolute waanzin 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Grunwold op 14-01-2026 11:01 ]

• squashedraven
  • Nu online
Grunwold schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Tja, we weten wat Trump op zijn kerfstok heeft. Dat Ford zo bang is voor "president" Trump is natuurlijk wel heel komisch. De vergelijking met onze koning gaat compleet mank... Willem heeft namelijk wel (wat) principes.
Er staat genoeg in documenten inderdaad. Maar aangeklaagd en veroordeeld is hij (nog) niet op dit punt.
En Trump heeft ook genoeg principes, die staan alleen compleet haaks op onze gedachtegang

• Grunwold
squashedraven schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:58:
[...]

Maar aangeklaagd en veroordeeld is hij (nog) niet op dit punt.
Niet heel frapant gezien het DOJ apparaat nu van en door Trump is. Dan blijven er inderdaad nog alleen vigilante acties over.

• squashedraven
  • Nu online
Grunwold schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:03:
[...]

Niet heel frapant gezien het DOJ apparaat nu van en door Trump is. Dan blijven er inderdaad nog alleen vigilante acties over.
Dan wel vigilante acties buiten de werkvloer om. De werkgever hoeft geen nadelen te ondervinden van jouw mening van het huidige regime. En als je vindt dat je werkgever het regime steunt kun je altijd ontslag nemen en voor de poort gaan protesteren

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-03 21:43
squashedraven schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:58:
[...]
Er staat genoeg in documenten inderdaad. Maar aangeklaagd en veroordeeld is hij (nog) niet op dit punt.
En Trump heeft ook genoeg principes, die staan alleen compleet haaks op onze gedachtegang
'k Vind één principe nl. ´ik moet van alles en ieder beter worden en profiteren, en daarin/daarvoor is alles toegestaan´ wel wat weinig. Dat is m.i. het enige principe dat hij heeft.
Als ik zijn handelen bekijk, kan ik geen enkel hoger of moreel principe, norm of waarde anders dan plat egoïsme, haat en rancune ontwaren.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
De zaken lijken in Iran ook aardig aan de kook te raken, de VS heeft een deel van het personeel van de luchtmachtbasis in Qatar geadviseerd het gebied te verlaten, en adviseert alle Amerikanen om Iran te verlaten. Bron

Kan een storm in een glas water zijn, maar ook heel goed een indicatie van een aanval op zeer korte termijn.

• Grunwold
squashedraven schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:07:
[...]

Dan wel vigilante acties buiten de werkvloer om. De werkgever hoeft geen nadelen te ondervinden van jouw mening van het huidige regime. En als je vindt dat je werkgever het regime steunt kun je altijd ontslag nemen en voor de poort gaan protesteren
Het is alleen geen "mening". Het is een feit want het staat zwart op wit :), we weten wat die kerel uitgespookt heeft en al die kerels op Epstein Island. We weten dat de regering op het moment niet de rest van de Epstein files vrij geeft, wat in strijd is met de wet. (m.a.w. de overheid van Trump, verdedigd op dit moment dus een rijke club pedofielen geassocieerd met Epstein).

Maar je moet je mond maar houden want anders komt de werkgever misschien in discrediet 8)7. Ik laat verdere discussie, maar zo kun je alles recht praten wat aantoonbaar krom is.

[ Voor 5% gewijzigd door Grunwold op 14-01-2026 11:29 ]

• Wozmro
Die pogingen om zaken te 'nuanceren' blijven mij verbazen.

De geschiedenis leert toch dat dit geen goed idee is?

• squashedraven
  • Nu online
Nee want hier doen alsof alles zwart wit is terwijl Trump toch nog een relatief groot deel van de bevolking achter zich heeft staan gaat veel goeds doen

• Wozmro
Waar zit dan de nuancering bij wat er nu gaande is? Toon mij die eens.

Volgens mij kan je niet beweren dat het grootste deel van de bevolking hiervoor gekozen heeft. Ze werden voorgelogen en bedrogen op alle vlakken. Project 2025 werd ten stelligste ontkent door Trump. Het tegendeel is waar.

• squashedraven
  • Nu online
Nou bijvoorbeeld de werknemer die is ontslagen vanwege de uitingen richting trump. De uitingen mogen wel waar zijn maar heeft totaal geen plek op het werk dus prima dat die ontslagen is. De reactie van trump staat daar compleet los van.

En project 2025 werdt inderdaad ontkent en het is nu duidelijk dat dat bullshit was. En toch staat een groot deel nog achter trump. Kan het me niet voorstellen maar het is wel zo

• Stukfruit
  • Niet online
Maar dat is niet hoe machtsverhoudingen werken.

Jij hebt als werknemer de beschikking over minder middelen: geld, contacten, de mogelijkheid om iemand te laten ontslaan, enz.

Koning Donald heeft door zijn positie daarentegen een voorbeeldfunctie (of hij dat nou wel of niet) én de middelen.

Ontslaan is in dit geval min of meer (afhankelijk van hoe het tot stand kwam) machtsmisbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door Stukfruit op 14-01-2026 12:40 ]

Dat zit wel Schnorr.

• P-Rock
squashedraven schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:34:
Nou bijvoorbeeld de werknemer die is ontslagen vanwege de uitingen richting trump. De uitingen mogen wel waar zijn maar heeft totaal geen plek op het werk dus prima dat die ontslagen is. De reactie van trump staat daar compleet los van.

En project 2025 werdt inderdaad ontkent en het is nu duidelijk dat dat bullshit was. En toch staat een groot deel nog achter trump. Kan het me niet voorstellen maar het is wel zo
Project 2025 is bullshit? 8)7

Het huidige Trump beleid en acties staan daar letterlijk in: https://www.project2025.observer/en

[ Voor 3% gewijzigd door P-Rock op 14-01-2026 12:40 ]

• squashedraven
  • Nu online
P-Rock schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:39:
[...]

Project 2025 is bullshit? 8)7 Het huidige Trump beleid en acties staan daar letterlijk in.
Het ontkennen is bullshit bedoelde ik

• P-Rock
Als de beste man nog nooit eerder een waarschuwing heeft gehad en zijn werk altijd naar behoren uitvoerde, dan is ontslag zeker onredelijk. Een officiële waarschuwing zou op zijn plek zijn geweest.

Maar ja, de oprichter van Ford was ook een bekende nazi-sympathisant.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:44
Staat compleet los van dat de reactie van Trump natuurlijk het niveau heeft van iemand in groep 3 op de basisschool
Nog niet zo lang geleden zou ook de positie van een president ernstig ter discussie staan wanneer hij een letterlijk een middelvinger naar een burger opsteekt.

Maar laten we het vooral over de werkgever werknemer relatie hebben dan blijft het echte probleem buiten beeld.

• Wozmro
Een productie arbeider heeft een lelijk woord geroepen. Is dat een nuancering in het totaalplaatje?

Ocharme, nu moet Trump jaren in therapie om dat trauma te verwerken.

Heb je nog voorbeelden van nuancering die het beleid van Trump op een of andere manier rechtvaardigen?

• P-Rock
Wozmro schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:51:
Een productie arbeider heeft een lelijk woord geroepen. Is dat een nuancering in het totaalplaatje?

Ocharme, nu moet Trump jaren in therapie om dat trauma te verwerken.
Dit ligt niet ver van de waarheid. Trump kennende ligt hij hier maanden van wakker en zal hij alles op alles zetten om deze 'lowly peasant' het leven zuur te maken.

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
squashedraven schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:17:
Nee want hier doen alsof alles zwart wit is terwijl Trump toch nog een relatief groot deel van de bevolking achter zich heeft staan gaat veel goeds doen
squashedraven schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:34:
[...]
En toch staat een groot deel nog achter trump. [...]
Dus als een "groot deel" van de bevolking achter een machtshebber staat dan is het beleid van een machtshebber automatisch akkoord volgens jou?

Een hoop dictators van Adolf H. tot Mao Z. zouden erg blij zijn met zo'n definitie, ook achter hun beleid stond een groot deel van de bevolking maar ondertussen hebben zij ook miljoenen de dood ingejaagd. Daarom zijn tegenwoordig de mensenrechten gedefinieerd waarin bijvoorbeeld is vastgelegd dat je ongestraft je mening mag verkondigen over machtshebbers. En die mensenrechten zijn inderdaad zwart-wit, daarin is geen ruimte voor nuance.

• Wozmro
Een bron die aantoont dat een groot deel van de bevolking achter Trump staat ontbreekt vooralsnog.

Diegene die stemden voor Trump deden dat onder andere omwille van America first, lagere cost of living en om de waarheid boven te halen betreffende Epstein.

Wat blijft er nog over van die beloftes?

• BadRespawn
squashedraven schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:37:
[...]

Het zou de eerste keer niet zijn dat Rogan kritiek uit maar niet z'n standpunt wijzigt. Wat ook betekent dat veel van z'n volgelingen niet hun standpunt wijzigen.
Ik denk dat het voor Rogan puur politiek opportunisme is: hij zal best weten dat bij een groot deel van zijn publiek veel van wat Trump doet niet goed valt, maar ook weten dat veel daarvan trouwe volgelingen van zijn show zijn die niet snel hun eigen conclusies trekken en Rogan afschrijven.

Andere rechtse podcasters zeggen wel iets waaruit je op kan maken dat ze inzien zich vergist te hebben mbt Trump:

Andrew Schulz, ...saying he felt duped. ...He’s doing the exact opposite of everything I voted for.”

Theo Von: ...please take this down and please keep me out of your ‘banger’ deportation videos,” Von wrote on X.

• BadRespawn
squashedraven schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:17:
Relatief groot ten opzichte van wat?
Volgens de polls is het een duidelijke minderheid die goedkeurt wat Trump doet:

jan 2025 ~ jan 2026
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeIhgBVnJGubjx_UcVtYq3_o8h4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eigLVbnHrT3NNi0N2pawcFjV.png?f=fotoalbum_large
https://www.natesilver.ne...ings-nate-silver-bulletin

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:42
Wozmro schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:35:
Een bron die aantoont dat een groot deel van de bevolking achter Trump staat ontbreekt vooralsnog.

Diegene die stemden voor Trump deden dat onder andere omwille van America first, lagere cost of living en om de waarheid boven te halen betreffende Epstein.

Wat blijft er nog over van die beloftes?
Maar dat komt in hun ogen doordat de democraten het beleid dwarszitten, door het beleid van de vorige president, etc.

iRacing Profiel

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15-03 17:53
Ik denk dat je hier in zo'n geval (afhankelijk van de context) de rechtzaak tegen je werkgever best nog wel kunt winnen.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-03 08:58
Wozmro schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:35:
Ik denk dat kosten van levensonderhoud wel op plek 1 t/m 100 hebben gestaan en de rest pas erna. Ze hadden beter moeten nadenken. Veel van nu wist je al van tevoren.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

martwoutnl schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:34:
[...]

Ik denk dat kosten van levensonderhoud wel op plek 1 t/m 100 hebben gestaan en de rest pas erna. Ze hadden beter moeten nadenken. Veel van nu wist je al van tevoren.
Ik denk dat daar de ironie zit. Alhoewel het klopt dat Trump een hoop heeft gezegd wat hij niet heeft gedaan (Soms domweg vergeten) is het zo dat de meeste van de echt erge dingen hij ook gewoon tijdens campagnes heeft gezegd.
Het probleem is dat veel mensen of letterlijk te dom waren of de mindset hadden dat het hen niet zou raken. Onzin natuurlijk maar die mentaliteit heerst in Europa ook. Zat mensen die anti-EU zijn omdat ze productie in eigen land willen. Maar dan niet waarbij stilstaan dat dit enorm grote negatieve gevolgen heeft voor de economie.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Wild Chocolate schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Maar dat komt in hun ogen doordat de democraten het beleid dwarszitten, door het beleid van de vorige president, etc.
Hoe lang kun je dat volhouden dat het aan het beleid van de vorige president ligt, we zijn een jaar na zijn inauguratie, dan is dat echt het slapste excuus ever.

How bad is it on a scale from one to Spurs

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Maar er is ook een hele grote groep mensen in de rustbelt die of Trump blind volgen of die altijd rood zullen stemmen "to stick it to the libs". Ook al lijden ze er zelf onder, kunnen ze hun boodschappen niet meer betalen of verliezen ze hun woning. Ze vinden het belangrijker dat ICE alles wat niet white en christian is hardhandig het land uitschoppen en als er dan per ongeluk een blanke soccer mom 3x in haar hoofd wordt geschoten vinden ze dat niet zo erg, had ze maar niet in de weg moeten lopen.

Ik denk dat die groep eng groot is en ook al is Trump een convicted felon of pedo, toch op hem zullen stemmen. Die zijn ook compleet gehersenspoeld door wat de conservatieve media ze voorschotelt. De approval ratings van Trump zullen daarom denk ik ook niet snel onder de 30-25% zakken juist door die hardcore groep.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Wozmro schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:51:
Elk ander persoon zou het genegeerd hebben, maar Trump moest en zou reageren als een kleuter.
Echt niet te filmen.

How bad is it on a scale from one to Spurs

• DropjesLover
Auredium schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:41:
[...]

Ik denk dat daar de ironie zit. Alhoewel het klopt dat Trump een hoop heeft gezegd wat hij niet heeft gedaan (Soms domweg vergeten) is het zo dat de meeste van de echt erge dingen hij ook gewoon tijdens campagnes heeft gezegd.
Het probleem is dat veel mensen of letterlijk te dom waren of de mindset hadden dat het hen niet zou raken. Onzin natuurlijk maar die mentaliteit heerst in Europa ook. Zat mensen die anti-EU zijn omdat ze productie in eigen land willen. Maar dan niet waarbij stilstaan dat dit enorm grote negatieve gevolgen heeft voor de economie.
De meesten dachten meer "ach, dat is de verkiezingspraat, in het echt zal het niet zo erg zijn of afgezwakt worden want compromissen en politiek enzo. Daarom moet hij nu ook zo extreem doen om het een beetje zijn kant uit te trekken" en meer van dat soort redenen.

Yeah, dat is nu zuur ja dat het wel exact zo extreem is als wat hij zei, en extremer...
Slasher schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:43:
[...]

Hoe lang kun je dat volhouden dat het aan het beleid van de vorige president ligt, we zijn een jaar na zijn inauguratie, dan is dat echt het slapste excuus ever.
Maakt dat nog uit dat het een slap excuus is? Hij gebruikt het nog steeds volop en zijn kiezers slikken het blijkbaar.

BThGvNeOA

• DropjesLover
kazuka schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:46:
Maar er is ook een hele grote groep mensen in de rustbelt die of Trump blind volgen of die altijd rood zullen stemmen "to stick it to the libs". Ook al lijden ze er zelf onder, kunnen ze hun boodschappen niet meer betalen of verliezen ze hun woning. Ze vinden het belangrijker dat ICE alles wat niet white en christian is hardhandig het land uitschoppen en als er dan per ongeluk een blanke soccer mom 3x in haar hoofd wordt geschoten vinden ze dat niet zo erg, had ze maar niet in de weg moeten lopen.

Ik denk dat die groep eng groot is en ook al is Trump een convicted felon of pedo, toch op hem zullen stemmen. Die zijn ook compleet gehersenspoeld door wat de conservatieve media ze voorschotelt. De approval ratings van Trump zullen daarom denk ik ook niet snel onder de 30-25% zakken juist door die hardcore groep.
Nee, ze zitten in de cult, of eerder genoemd, de "kerk".
Stemmen op een Democraat is voor hun hetzelfde als een streng Christen die ineens Moslim zou worden. Dat is het niveau van indoctrinatie, verzuiling, polarisering.

BThGvNeOA

• Wozmro
kazuka schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:46:

Bij ons merk je dit ook. Het lijkt wel een vorm van OCD die links/rechts-dwanggedachten.

En eerlijk gezegd: ik voel soms zelf de neiging om daarin mee te gaan. Het heeft iets verleidelijks. Zal ook wel iets met dopamine te maken hebben vermoed ik.

• duvekot
ondertussen op Truth Social:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oWUAX3H-H8QECQ4vvhHzjeDdLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e7HGHj1iEiMnvZjnCvrXTV4N.png?f=fotoalbum_large
bron ..een mirror ipv direct een link naar truth social

maar ... de rechtbank had vorige jaar April al bepaald dat zo'n opschorting helemaal niet mag.
Judge finds Trump’s ‘sanctuary city’ order likely unconstitutional

en de voorlopige voorziening daarover is ook nog steeds van kracht.

het gaat weer lekker hard tegen hard ..
hier de lijst van staten en steden etc die hierdoor geraakt worden:
https://www.justice.gov/a...ting-american-communities

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Wozmro schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:55:
[...]

Bij ons merk je dit ook. Het lijkt wel een vorm van OCD die links/rechts-dwanggedachten.

En eerlijk gezegd: ik voel soms zelf de neiging om daarin mee te gaan. Het heeft iets verleidelijks. Zal ook wel iets met dopamine te maken hebben vermoed ik.
Het is gewoon tribalisme, dat zit diepgeworteld in elk van ons. We zijn hardwired om te denken in wij vs zij en hardwired om idiote karakteristieken als uiterlijk, geloof en politieke opvattingen als scheidslijnen te zien.

Vroeger, toen we nog met sticks and stones op de savanne rondliepen, was dit meer dan logisch. Vandaag de dag, not so much....

• Seraphin

Seraphin

Meep?

Interessant. Indien Trump dit doorzet, worden dus de volgende staten geraakt:

California
Colorado
Connecticut
Delaware
District of Columbia
Illinois
Minnesota
New York
Oregon
Rhode Island
Vermont
Washington

Merk op; van de 50 staten zijn er 19 "net contributor" dwz ze dragen meer af aan de federale begroting dan ze zelf terug ontvangen. De 7 grootste net contributors zijn (in volgorde van netto afdracht):

1. California ($275 miljard netto afdracht)
2. New York ($89B)
3. New Jersey ($70B)
4. Texas ($68B)
5. Washington ($55B) - niet te verwarren met D.C.
6. Massachusetts ($46B)
7. Minnesota ($44B)

Oftewel, met deze actie riskeert Trump ruzie met 4 van de 7 grootste netto-betalers.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
duvekot schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:56:
ondertussen op Truth Social:
[Afbeelding]
bron ..een mirror ipv direct een link naar truth social

maar ... de rechtbank had vorige jaar April al bepaald dat zo'n opschorting helemaal niet mag.
Judge finds Trump’s ‘sanctuary city’ order likely unconstitutional

en de voorlopige voorziening daarover is ook nog steeds van kracht.

het gaat weer lekker hard tegen hard ..
hier de lijst van staten en steden etc die hierdoor geraakt worden:
https://www.justice.gov/a...ting-american-communities
voor het gemak de lijst , en ik heb er zelf even achter gezet wat de betreffende staat gestemd heeft de afgelopen presidentsverkiezing ;)
California (Dem)
Colorado (Dem)
Connecticut (Dem)
Delaware (Dem)
District of Columbia (Dem)
Illinois (Dem)
Minnesota (Dem)
New York (Dem)
Oregon (Dem)
Rhode Island (Dem)
Vermont (Dem)
Washington (Dem)

Dat betekent, stam + t .

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Apache4u schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:13:
[...]

voor het gemak de lijst , en ik heb er zelf even achter gezet wat de betreffende staat gestemd heeft de afgelopen presidentsverkiezing ;)
California (Dem)
Colorado (Dem)
Connecticut (Dem)
Delaware (Dem)
District of Columbia (Dem)
Illinois (Dem)
Minnesota (Dem)
New York (Dem)
Oregon (Dem)
Rhode Island (Dem)
Vermont (Dem)
Washington (Dem)
Allemaal democratische staten? Das ook toevallig zeg!

Deze staten dragen bij elkaar bijna 500 miljard bij per jaar.
Op (nu al) een deficit van bijna 1800 miljard.

Ben benieuw hoe dit gaat uitwerken. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 14-01-2026 15:37 ]

• Wozmro
Zullen die dan ook stoppen met bepaalde belastingsinkomsten doorstorten naar het federale niveau?

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Die GoFundMe gaat lekker, hoop dat ze een miljonair van de beste man maken als statement :Y

Als fabrieksarbeider zelf ook maar een kratje gedoneerd, arbeiders moeten elkaar tenslotte steunen toch? ;)

Stick it to the man.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:22

ManiacsHouse

Scheisse!

FrambozenTaart schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:15:
[...]

Die GoFundMe gaat lekker, hoop dat ze een miljonair van de beste man maken als statement :Y

Als fabrieksarbeider zelf ook maar een kratje gedoneerd, arbeiders moeten elkaar tenslotte steunen toch? ;)

Stick it to the man.
En vlot vertrekt naar een normaal land. Maar zie Trump en zijn DOJ er voor aan om meneer nog even aan te klagen/kaal te plukken.
Ook maar een kleine bijdrage gedaan.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Naast ICE wordt de FBI ook goed gebruikt om tegenstanders dwars te zitten

https://www.nu.nl/media/6...rheid-en-trump-volgt.html

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
Vergelijkingen met bruinhemden zijn ondertussen niet langer Godwin-waardig, maar gewoon terecht.
This is not sustainable. Something is going to break, and even if everybody knows that stoking that something is precisely what Bovino, Miller, and Trump are trying to do, that doesn't mean that the something can be prevented. Americans are enraged, and they should be. Americans see themselves, in this unending chain of videos that show roided-out street thugs leaping out of cars demanding that teens prove their identity, that delivery drivers prove their identity, that random Americans just trying to go from one place to another prove their identity—and they should. Americans see car windows being smashed in for the supposed crime of being in a place where secret police can see you—as they should.
(unchartedblue)

Nice country you have there,...

The US president, Donald Trump, has sparked fresh concerns about the future of Greenland after he dismissed the territory’s prime minister’s defiant rejection of the US, saying “I don’t know anything about him, but this is going to be a big problem for him.”

Ze zijn ondertussen alweer uitgepraat.

Apropós steun voor Trump: Het lijkt erop, dat er in de meeste maatschappijen wel 30% van de bevolking te porren is voor een extreem-rechtse (of fascistische) partij. Zie ook onze zetelverdeling, bijvoorbeeld. Hitler kwam ook nooit veel verder dan dat. Maar als de rijke lui en de zittende macht je in het zadel helpen, dan is het genoeg.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Het lijkt alsof Denemarken de zaken toch serieus begint op te pakken, ook een prima timing net voor het gesprek in de VS dit te communiceren.
Denemarken zegt "vanaf vandaag" de militaire aanwezigheid in Groenland te versterken. Onder anderen Zweedse troepen komen woensdag op verzoek van Denemarken aan op het eiland. [...]
Op verzoek van Denemarken komen woensdag Zweedse gewapende troepen aan in Groenland, meldt de Zweedse premier Ulf Kristersson. Die maken volgens hem deel uit van een groep militairen van verschillende geallieerde landen. Naast Zweden maken ook Noorwegen, Duitsland en Frankrijk daar deel van uit, staat in een verklaring.

Het is niet duidelijk uit welke anderen landen de troepen zouden komen en of die al zijn aangekomen. Deense media meldden dat maandag een vliegtuig in Groenland was geland dat mogelijk militairen vervoerde. Dat zou kunnen gaan om een vooruitgeschoven eenheid die de komst van meer troepen voorbereidt.
Bron
Pagina: 1 ... 35 ... 62 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Topic specifiek beleid
Lees s.v.p. in de topic start de kop "Discussiebeleid en moderatie" goed door:
[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II
Ontwikkelingen rond Venezuela, Groenland, etc mogen in Opkomst Amerikaans imperialisme (Venezuela etc.).