dawg schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:09:
Denk dat het tweeledig is. De figuren achter Trump (Vought, Vance, e.a.) zijn zeker niet dom en weten heel goed wat ze willen en hoe dat te bereiken. Men heeft simpelweg onderschat dat Trump niet goed te sturen is, hij is enigszins een ongeleid projectiel. Maar ik denk niet dat ze echt respect voor Trump hebben.
Dat hebben velen niet. Althans, dat geslijm en gekruip vind ik een teken dat mensen Trump juist niet respecteren. Hij ziet het zelf alleen niet want hij is nogal een narcist, die enkel aan zichzelf denkt. Zodra Trump uit beeld is worden de VS nog veel gevaarlijker vermoed ik.
Stroking the ego is een tactiek die uitstekend werkt bij mensen (meestal mannen) met een groot ego, of mensen die proberen over te komen alsof ze een groot ego hebben maar eigenlijk onzeker zijn (narcisme in a nutshell).
Het is een tactiek die je kunt toepassen binnen politieel kader (zoals verhoor of infiltratie), maar ook binnen diplomatieke kader (zoals hier het geval: tijdens onderhandelingen). Niet zelden werkt het bij dictators ook goed want die scoren hoog in het dark triad (spectrum van drie), al denk ik dat Xi er niet zo gevoelig voor is. Die kijkt daar zo doorheen. Ook adviseurs van politici zie ik hier doorheen kijken, en.... om die reden moet je een Musk of een Trump niet 1 op 1 in dezelfde kamer met Poetin zetten. Maar met mensen eromheen.
Om Trump hier uiterst gevoelig voor is, stond Trump in de jaren '80 al in de belangstelling van de Sovjets, onder de codenaam Danila Krasnov. Het zou mij niets verbazen wanneer de kompromat zo voor onze neus ligt, in de vorm van het Epstein dossier (ofwel hun eigen onderzoek), en vergeet niet: als DT niet meer nuttig is, laat GOP hem vallen. Als een baksteen.
Helaas heeft DT een behoorlijk aantal voordelen:
1) Dat de FBI niets met het Epstein dossier deed jegens hem, spreekt in zijn voordeel.
2) Hij heeft zich beter voorbereid met Trump-II en meer loyale vazallen om zich heen verzameld die zijn vuile werk opknappen. Die hij dan weer zou beschermen met gratie. Want dat heeft hij in begin van zijn termijn al bewezen.
3) Een voorbeeld van die vazallen is SCOTUS. Maar er zijn er natuurlijk veel en veel meer. Voor een goede over schijnprocessen, Bloodlands van Timothy Snyder heeft uitgebreide voorbeelden, en in de fantastische serie Babylon Berlin gaat het ook een aflevering over hoe corrupt de rechtsstaat werd tijdens en in het einde van de Weimar republiek.
4)
Als er vrije verkiezingen gaan zijn (en die beginnen al bij de mid-terms), dan zal DT nog steeds middels decreten regeren. We zitten dus nog drie jaar met dit figuur,
tenzij voldoende leden van GOP ineens iets van ethisch besef zou ontwikkelen om een afzettingsprocedure mogelijk te maken. Sorry, ik heb daar weinig vertrouwen in, want #2.
5) Na #4 ligt een herhaling van een scenario zoals 6 Jan. m.i. dan ook voor de hand. Al kan het de volgende keer
wel uitlopen op grootschalig bloedvergieten. Dat houdt trouwens niet in dat je dan maar toe moet geven.
Wij moeten z.s.m. zo min mogelijk afhankelijk zijn van dit idiote land. De kans dat het fout gaat, is gigantisch. Onze diensten moeten dit ook doorhebben. En ik blijf erbij dat Schoof een backstop was om Wilders' macht binnen een kabinet (als MP) in te perken. Je wilt zo'n mafkees immers ook niet binnen Binnenlandse Zaken, Defensie, of Justitie. Eigenlijk het liefst nergens, maar dat is een kwestie van compromissen sluiten en de schade minimaliseren.
(Moge punt #2 ook een wijze raad zijn voor de PVV-stemmer. De parallel is er.)