• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:21
Stukfruit schreef op maandag 8 december 2025 @ 00:12:
[...]

Niet alleen wat krenten in de pap. Zonder Thiel geen JD Vance.

Maar is al vele keren aangehaald door o.a. @Virtuozzo. Thiel is een enge Duitser / Zuid-Afrikaan / Amerikaan die alles ondanks zijn persoonlijke voorkeuren door een religieuze bril lijkt te zien.

Overigens kun je beter gewoon de info lezen ipv een YouTube-video uit Amsterdam van influencers uit Duitsland kijken die hem "Genius" noemen, want dat zet toch weer een betaalde toon terwijl hij eigenlijk een totale ****** (sorry, een betere omschrijving is er niet) is:

Wikipedia: Peter Thiel
De titel is vaak een ding bij YouTube, iets met algoritme. Ik denk dat de video voor een breder publiek die minder op de hoogte zijn van wat figuren als Thiel op de voorgrond, maar vooral ook op de achtergrond uitvoeren, wel een goed beeld schetst van waar hij mee bezig is. De aandacht die Simplicissimus en Hoog hiermee op Thiel vestigen zie ik dan ook niet als iets negatiefs.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Stukfruit schreef op maandag 8 december 2025 @ 00:12:
[...]

Niet alleen wat krenten in de pap. Zonder Thiel geen JD Vance.

Maar is al vele keren aangehaald door o.a. @Virtuozzo. Thiel is een enge Duitser / Zuid-Afrikaan / Amerikaan die alles ondanks zijn persoonlijke voorkeuren door een religieuze bril lijkt te zien.
De bottom line is dat alles wat Thiel rijker en machtiger maakt en rijk en machtig houd goed is. Wat hij is of of hij alleen maar doet alsof: uiteindelijk is dat een onbelangrijk onderscheid. Als je je als wit-supermacist (feit) uit en gedraagd, en slavernij (waarbij hij het zeker niet enkel reserveert voor niet-blanken) graag terug wil (feit) dan maakt het mij niet veel meer uit: je bent een lelijke tumor die wij dienen weg te snijden. Dat dit metastaseerd in de hoogste regionen van de Amerikaanse politiek wil wat zeggen over hoe ver weg ethiek daar momenteel is.

Ik zie dat Virtuozzo al zijn links heeft geplaatst: ik wilde onder Thiels wit-supremacisme zoeken naar cash-supermacisme, maar vind dat dus eigenlijk niet relevant voor het ethisch oordeel over het stuk vreten. Enkel om hem beter te snappen. Deze twee lopen eigenlijk door elkaar bij hem: rijken zijn beter, en verdienen het dus om voorbij de armen te evolueren. Rijk-/witsupermatie in die zin. Vandaar ook dat transhumanisme, de drang de planeet te verlaten (ik hoop dat mochten we in die tijdlijn leven, het iig eindigt zoals in de post-credits van "Don't look up").

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:35
Ondertussen rondom de discussie over "illegale orders":

Must the Military Disobey Unlawful Orders? Pam Bondi Has Said Yes.
“Military officers are required not to carry out unlawful orders,” she wrote.

She elaborated: “The military would not carry out a patently unlawful order from the president to kill nonmilitary targets. Indeed, service members are required not to do so.”
Dat schreef Bondi zelf in een formeel stuk aan de rechtbank over de discussie over hoe ver de presidentiële immuniteit ging.

Dit laat mooi zien in welke bochten er soms gewrongen moet worden om eea weer recht te praten.

Dit kwam na deze discussie met de toenmalige advocaat van Trump, tegenwoordig "Advocaat Generaal" van het Amerikaanse ministerie van Justitie.
“Could a president who ordered SEAL team 6 to assassinate a political rival, who was not impeached, would he be subject to criminal prosecution?” Judge Florence Y. Pan asked Mr. Sauer.

Mr. Sauer said no. That answer seemed to hurt his case, and Ms. Bondi tried to limit its blast radius in her brief by saying that the hypothetical was unrealistic because military officers would never comply with such an order.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hegseth vond dat zelf iig (vroeger) ook:
In 2016, as then-presidential candidate Donald Trump vowed that US troops would carry out even his most extreme battlefield orders as commander in chief — some of which former military leaders said would be illegal — Pete Hegseth warned that service members had a duty to refuse unlawful orders from a potential President Trump.

“You’re not just gonna follow that order if it’s unlawful,” Hegseth said in a March 2016 appearance on “Fox & Friends,” referring to veterans he spoke with.
https://edition.cnn.com/2...ned-unlawful-orders-kfile

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:57
Definieer unlawful, in de huidige tijd / context.
Trump en zijn enablers, ook die het Supreme Court, schijven immers zelf hun wetten momenteel.
Of pauzeren de wet totdat die over jaren bij het Supreme Court is.
En in de tussentijd zijn de orders al lang uitgevoerd...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• duvekot
Ondertussen in New Jersey:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCI_6vOFRcn5BkxpyMzYpt1EwSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TCzWFS9rqX03LaSuBdpopWr.jpg?f=fotoalbum_large
bron

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:33
duvekot schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:09:
@Teijgetje ik heb ook even rond gekeken naar recente rapportages. De American Immigration Council heeft in 2016 wel een rapport geschreven waarin ze aangeven dat veel mensen die uitgezet werden naar Mexico niet alle bezittingen hadden terug gekregen:
Deported with No Possessions

[...]

Dus het is zo te lezen nu niet "ineens" dat spullen niet terug gegeven worden of kwijt raken.

Dus ze hebben iig wel een bewijs dat spullen ingenomen zijn .. maar ze hebben ze niet terug gekregen en weten ook niet hoe ze dat alsnog kunnen regelen.

Maar ik lees bijvoorbeeld op Reddit ook verhalen van mensen die gedeporteerd zijn en wel alles terug hebben gekregen toen ze aankwamen in het land waar ze heen gestuurd waren
Dank je voor jouw "onderzoek".

Maar ik heb nooit gezegd dat het "ineens" was.

Ik merkte op dat de in beslag genomen sieraden en papieren niet teruggegeven worden, die verdwijnen in het systeem. En ik verzin dat ook niet zelf, dat zijn "geluiden" die uit de huidige Amerikaanse samenleving opstijgen.
Verder maak ik uit jouw onderzoek op dat het eerder gebeurde, maar dat gewijzigde wetgeving niet gezorgd heeft voor een verbetering. Er staat zelfs dat in bijna 90% van de klachten door gedeporteerde personen dit resulteerde in "geen tegenreactie", terwijl wel bevestigd werd dat door deze spullen achter te houden mensen geheel ontredderd zijn in een vreemd land.
Met geen mogelijkheden om iemand te bellen of om vervoer te regelen gezien ze alleen de kleding meekregen die ze aanhadden.

En zoals je aangeeft is het leuk als je een ontvangstbewijs krijgt.
Maar als je uiteindelijk je spullen niet terug krijgt, wat is dat ontvangstbewijs dan waard?
Helemaal als je dan dat rapport bekijkt waarin op 90% van de klachten, na deportatie, niet ingegaan wordt.
En dan is dat rapport nog "uit de goeie ouwe tijd" , vóór het era Trump.
Gezien zijn toen al vreemdelingenhaat kan ik me niet voorstellen dat het vanaf 2017 beter ging.

Dat je dan een Reddit link aanhaalt om aan te tonen dat mensen wel alles terugkrijgen, waarin welgeteld twee reacties staan van 6 maanden geleden:
Één van iemand die zijn schoonvader wel zijn spullen terug kreeg......
En één die aangeeft dat gedeporteerden alleen de kleding meekrijgen die ze dragen, én dat foutief gearresteerde inwoners hun spullen terug krijgen...
Waarbij hij zelfs aangeeft:
I know someone personally who was deported in 2009 and he never received his phone, wallet, and money after being sent back because of "evidence".
Same most likely applies nowadays.

Dit zegt natuurlijk helemaal alles.
Onder Trump 2 / Miller is het doel 3000 arrestaties per dag, (in werkelijkheid 1100), dat er welgeteld 1 van de 222.000 arrestaties vanaf zijn inauguratie, waarvan 75.000 helemaal zonder strafblad, aangeeft zijn spullen teruggekregen te hebben, dat is een supermooi begin . ;) _/-\o_

Maar volgens mij, als ik een beetje om mij heen lees, ICE arresteert mensen die eerst in een detentiecentracarrousel van privé gevangenissen terechtkomen, zodat de happy few daar vermogens aan verdienen en de familieleden extra in het duister tasten waar hun geliefde familielid gebleven is, klopt het dus wat ik aangaf.
Sieraden en papieren verdwijnen en worden niet teruggegeven, en of dat nu in het systeem blijft hangen of niet, feit is dat een advocate in immigratiezaken recent aangeeft nog nooit iets teruggekregen te hebben.
En dat nadat ze dus in Amerika zelf werkt en alle justitiële wegen kent, en de procedures dus in Amerika zelf aanhangig maakte.
En dan ook adviseert om niets van waarde bij je te hebben als je in een mogelijke doelgroep zit. Dus ook geen paspoort of papieren meenemen, ondanks dat ICE vereist dat je dat bij je hebt.

Maar de ring en telefoon eerder uit de verwijderde link waren van een Amerikaanse inwoonster die foutief gearresteerd was en weer vrijgelaten, die heeft ze niet terug.
Dus ook dat een staatsburger alles terug krijgt klopt niet ........

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• duvekot
Teijgetje schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:56:
[...]
Dank je voor jouw "onderzoek".
Graag gedaan
Maar ik heb nooit gezegd dat het "ineens" was.
Ik zei dat naar aanleiding van dat rapport uit 2016.
Ik merkte op dat de in beslag genomen sieraden en papieren niet teruggegeven worden, die verdwijnen in het systeem. En ik verzin dat ook niet zelf, dat zijn "geluiden" die uit de huidige Amerikaanse samenleving opstijgen.
En het zijn juist die "geluiden" waar hier in dit topic dan graag de bronnen willen zien, ipv "ik heb gehoord dat".
Verder maak ik uit jouw onderzoek op dat het eerder gebeurde, maar dat gewijzigde wetgeving niet gezorgd heeft voor een verbetering. Er staat zelfs dat in bijna 90% van de klachten door gedeporteerde personen dit resulteerde in "geen tegenreactie", terwijl wel bevestigd werd dat door deze spullen achter te houden mensen geheel ontredderd zijn in een vreemd land.
Met geen mogelijkheden om iemand te bellen of om vervoer te regelen gezien ze alleen de kleding meekregen die ze aanhadden.

En zoals je aangeeft is het leuk als je een ontvangstbewijs krijgt.
Maar als je uiteindelijk je spullen niet terug krijgt, wat is dat ontvangstbewijs dan waard?
Helemaal als je dan dat rapport bekijkt waarin op 90% van de klachten, na deportatie, niet ingegaan wordt.
En dan is dat rapport nog "uit de goeie ouwe tijd" , vóór het era Trump.
Gezien zijn toen al vreemdelingenhaat kan ik me niet voorstellen dat het vanaf 2017 beter ging.
Ik heb dat zelfde beeld, maar zonder een bron dan alleen maar iemand op YouTube is dat niet meer dan "van horen zeggen".
Dat je dan een Reddit link aanhaalt om aan te tonen dat mensen wel alles terugkrijgen, waarin welgeteld twee reacties staan van 6 maanden geleden:
Één van iemand die zijn schoonvader wel zijn spullen terug kreeg......
Die link was om ook het tegen geluid te laten horen .. niet bedoeld om de andere bronnen te ontkrachten.
En één die aangeeft dat gedeporteerden alleen de kleding meekrijgen die ze dragen, én dat foutief gearresteerde inwoners hun spullen terug krijgen...
Waarbij hij zelfs aangeeft:
I know someone personally who was deported in 2009 and he never received his phone, wallet, and money after being sent back because of "evidence".
Same most likely applies nowadays.
En dat komt idd overeen met de andere twee bronnen.
Dit zegt natuurlijk helemaal alles.
Onder Trump 2 / Miller is het doel 3000 arrestaties per dag, (in werkelijkheid 1100), dat er welgeteld 1 van de 222.000 arrestaties vanaf zijn inauguratie, waarvan 75.000 helemaal zonder strafblad, aangeeft zijn spullen teruggekregen te hebben, dat is een supermooi begin . ;) _/-\o_
Zoals eerder gezegd...dat was dus alleen een voorbeeld.
Maar volgens mij, als ik een beetje om mij heen lees, ICE arresteert mensen die eerst in een detentiecentracarrousel van privé gevangenissen terechtkomen, zodat de happy few daar vermogens aan verdienen en de familieleden extra in het duister tasten waar hun geliefde familielid gebleven is, klopt het dus wat ik aangaf.
Prima dat je eea leest. Maar laat dan zien wat je leest met een verwijzing naar de bron. En het liefst dus naar wat meer betrouwbare bronnen ipv persoonlijke blogs of andere posts
Sieraden en papieren verdwijnen en worden niet teruggegeven, en of dat nu in het systeem blijft hangen of niet, feit is dat een advocate in immigratiezaken recent aangeeft nog nooit iets teruggekregen te hebben.
En dat nadat ze dus in Amerika zelf werkt en alle justitiële wegen kent, en de procedures dus in Amerika zelf aanhangig maakte.
En dan ook adviseert om niets van waarde bij je te hebben als je in een mogelijke doelgroep zit. Dus ook geen paspoort of papieren meenemen, ondanks dat ICE vereist dat je dat bij je hebt.

Maar de ring en telefoon eerder uit de verwijderde link waren van een Amerikaanse inwoonster die foutief gearresteerd was en weer vrijgelaten, die heeft ze niet terug.
Dus ook dat een staatsburger alles terug krijgt klopt niet ........
En dat is natuurlijk geen prettig idee als zowel Amerikaanse staatsburger als immigranten die niets verkeerds gedaan hebben anders dan "illegaal" in Amerika aanwezig te zijn.

Ergens bekruipt me het gevoel dat je het mij kwalijk neemt dat ik er op gewezen hebt dat bronnen nodig zijn zodat iedereen hier zijn eigen beeld kan vormen op basis daarvan.

En ik probeer ook altijd waar mogelijk de onderliggende bronnen op te zoeken van nieuwsberichten zodat elke mogelijke "gekleurdheid" van de nieuwsberichten wegvallen (daar waar mogelijk). En ook probeer ik zowel te linken naar nieuws media die wat meer rechts zijn (The Hill is naar mijn mening redelijk rechts) als media die meer links zijn (bijvoorbeeld de NY Times)

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:33
duvekot schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:27:

Ergens bekruipt me het gevoel dat je het mij kwalijk neemt dat ik er op gewezen hebt dat bronnen nodig zijn zodat iedereen hier zijn eigen beeld kan vormen op basis daarvan.
Ik neem je niets kwalijk.........
Maar waar jij mee komt als onderzoek is eigenlijk wat ik al aangaf, je kan je daar lijkt me prima een beeld van vormen.
Hier is een ander onderzoek van jouw eerste link, Deported with no possesions (pdf), die het aantoont, of het raakt kwijt in het systeem, of door de transfers van gevangenis naar gevangenis is het niet meer te achterhalen, of de termijn om het te claimen is onduidelijk/verstreken, of de gevangenis heeft geen opslag om het te bewaren, er wordt zelf gesproken over dat zelfs een deel door "handhavers" gestolen wordt.
En zelfs als er wel geld wordt teruggegeven wordt dat vaak gedaan op een manier die cashen onmogelijk maakt doordat checks of creditcards in dat land niet geaccepteerd worden, pincodes niet gegeven zijn, of een social security nummer nodig is dat ze niet hebben, tot zelfs fees van de buitenlandse bank die het tegoed overstijgen/teniet doen.
Dat er af en toe wel iets goed gaat weegt volgens mij niet op tegen dat heel veel gewoon verdwenen is.

Het was in 2016 en daarvoor al zo, onder Obama, en nu onder Trumps fascistische regime, met de verzwijg/deflect/lieg-cultuur lijkt me dat je daar prima een beeld van kan vormen.
Of geloof je echt dat het allemaal beter is geworden, en nu iedereen netjes een reçuutje krijgt en daarna zijn spullen terug?
Dat ze een systeem opgezet hebben om de eigendommen van die 222.000 gearresteerde mensen op te slaan en te verzenden achter de detentiecarrousel aan, van gevangenis naar gevangenis, en dan naar het land van deportatie?

Omdat ik geen recente mainstreammediabron hiervan heb, wordt mij dit kwalijk genomen begrijp ik.
Want zonder mainstreammediabron is het "niet waar"? Of niet te verifiëren? Want je kan je daar geen eigen beeld van schetsen?
Toen was het waar, nu is het alleen maar extremer geworden onder Miller.
Als je personen op Amerikaanse bodem al van hun Due Process stript, en gewoon deporteert tegen beslissingen van rechters in, zal ICE vast niet alle moeite doen om de in beslag genomen items bij de rechtmatige eigenaar te krijgen.
Just my 2 cents dan maar.........

Het wachten is dus op de mainstreammedia om hier over te berichten, dat maakt het echter niet minder waar.

Persoonlijk vind ik de geluiden uit de Amerikaanse samenleving momenteel betrouwbaarder dan de mainstreammedia, die toch imo grotendeels met damagecontrol/overleven bezig is.
De kleinere kanalen dansen niet om de brij heen en benoemen het beestje gewoon, en zijn niet bang voor hun uitzendlicentie, fusie of plaatsje bij de persconferentie van het Witte Huis.
Nog even daargelaten dat via het Department of "War" alleen nog door Trump goedgekeurd nieuws gepubliceerd mag door de "journalisten".

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:09:
[...]

... en nu iedereen netjes een reçuutje krijgt en daarna zijn spullen terug?
Waarom zit je zo te focussen op die spullen? De links die je plaatst bevatten voor zover ik kan vinden weinig over zoiets. Wees eens concreet.

Als jij iets ziet wat wij hier niet zien: maak het zichtbaar door er direct naar te linken, te highlighten, quoten mét directe bron, enz.
Omdat ik geen recente mainstreammediabron hiervan heb, wordt mij dit kwalijk genomen begrijp ik.
Want zonder mainstreammediabron is het "niet waar"? Of niet te verifiëren? Want je kan je daar geen eigen beeld van schetsen?
Nee.

Sommige media worden serieuzer genomen omdat bekend is dat ze meer voorwerk doen om te achterhalen of iets klopt én hier bewijs voor proberen te leveren dat uit meer bestaat dan "geloof mij op m'n blauwe ogen".

Je hoeft niet te linken naar "mainstream" media. Je wordt gevraagd om te linken naar zaken die traceerbaar zijn.
Het wachten is dus op de mainstreammedia om hier over te berichten, dat maakt het echter niet minder waar.
Waarheidsvinding doe je niet door te roepen dat de lucht groen is omdat je dat zegt. Wees concreet.
Persoonlijk vind ik de geluiden uit de Amerikaanse samenleving momenteel betrouwbaarder dan de mainstreammedia, die toch imo grotendeels met damagecontrol/overleven bezig is.
De kleinere kanalen dansen niet om de brij heen en benoemen het beestje gewoon, en zijn niet bang voor hun uitzendlicentie, fusie of plaatsje bij de persconferentie van het Witte Huis.
Nog even daargelaten dat via het Department of "War" alleen nog door Trump goedgekeurd nieuws gepubliceerd mag door de "journalisten".
Realiseer je je dat dit qua waarheidsvinding niet anders is dan de gemiddelde persoon die "do your own research" roept zonder concrete details te geven?

Het is ook jammer want het zou best zo kunnen zijn dat ICE nog meer (kan dat nog dan? Is mensen zomaar van straat plukken en zonder proces vastzetten nog niet erg genoeg?) dingen doet die niet door de beugel kunnen.

Maar iedereen kan iets roepen en dat "mainstream" (inclusief media die nog niet van bv. Bezos of Musk zijn) er nog niet bovenop is gesprongen kan ook betekenen dat er niets noemenswaardigs te vinden is.

Dat zit wel Schnorr.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-01 16:14
Kirsten Verdel heeft vanochtend een interessante tweet rond overname Warner zie https://x.com/locuta/status/1998285937701450116 Ze haalt daarin een artikel aan van Wall Street Journal over de baas van Paramount Ellison. Die heeft eerder aangegeven dat als hij CNN in handen krijgt de zender een makeover krijgt. En schoonzoon Trump zijn investeringsfonds steunt het bod. Vandaar ineens een probleem rond overname door Netflix. Alsof combi Paramount Warner niet te groot wordt.

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-01 10:07

Baseman77

We move

De gewenste overname door Paramount van Warner past in het patroon, Trump en zijn vriendjes krijgen steeds meer media en social media onder controle: Verder is niet alleen Jared Kushner betrokken bij de overname van Warner, ook China en het Midden-Oosten horen hierbij: Dit alles voorspelt weer veel goeds, zoals gebruikelijk.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:50
Baseman77 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:17:
De gewenste overname door Paramount van Warner past in het patroon, Trump en zijn vriendjes krijgen steeds meer media en social media onder controle:

[X]

[X]

Verder is niet alleen Jared Kushner betrokken bij de overname van Warner, ook China en het Midden-Oosten horen hierbij:

[X]

Dit alles voorspelt weer veel goeds, zoals gebruikelijk.
Krankzinnig, als je het zo ziet. 8)7 Dat land gaat écht totaal naar de klote.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Alles om via hun media kanalen de midterms te kunnen beïnvloeden. Dat is toch een beetje een make or break voor MAGA.

De fictieve serie Succession (ironisch genoeg onderdeel van deze overname) wordt zo ineens realiteit (Waystar Royco > Ellison family).

[ Voor 9% gewijzigd door kazuka op 09-12-2025 12:24 ]

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

De gewenste overname door Paramount van Warner past in het patroon, Trump en zijn vriendjes krijgen steeds meer media en social media onder controle:

[X]

[X]

Verder is niet alleen Jared Kushner betrokken bij de overname van Warner, ook China en het Midden-Oosten horen hierbij:

[X]

Illustreert goed waarom we paal & perk moeten stellen aan miljardairs, d.w.z. extreem grote vermogens. Zie ook mijn signature.

It’s the economy, stupid!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
martwoutnl schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:06:
Kirsten Verdel heeft vanochtend een interessante tweet rond overname Warner zie https://x.com/locuta/status/1998285937701450116 Ze haalt daarin een artikel aan van Wall Street Journal over de baas van Paramount Ellison. Die heeft eerder aangegeven dat als hij CNN in handen krijgt de zender een makeover krijgt. En schoonzoon Trump zijn investeringsfonds steunt het bod. Vandaar ineens een probleem rond overname door Netflix. Alsof combi Paramount Warner niet te groot wordt.
Dit is idd bizar als dit echt gaat gebeuren, als zelfs CNN etc zometeen een soort Fox news gaan worden dan is het einde zoek.
Amerikanen moeten zo langzamerhand toch is wat meer in opstand gaan komen dan of het land is echt verloren.

Playstation 5

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
dawg schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:46:
[...]

Illustreert goed waarom we paal & perk moeten stellen aan miljardairs, d.w.z. extreem grote vermogens. Zie ook mijn signature.
Idd. Deze vleesgeworden excessen van het kapitalisme zijn verworden tot de koningen van onze tijd, die boven de wet menen te staan omdat ze het hele systeem kunnen frustreren met oneindig vermogen.

Politiek, media, rechtstaat... Alles wordt gekocht en naar hun hand gezet.

Is helemaal nergens goed voor.

Uiteindelijk zullen ze vallen zoals iedere repressieve macht altijd is gevallen. De periode die er aan vooraf gaat zal alleen onnodig veel bloedvergieten kennen.

Maar ach. Misschien gaat het dan weer een paar honderd jaar goed. Onder het mom van: dit nooit weer.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:46

Snippertje

Light up your life

[...]

Goede punten. Ik ben mezelf hier ook enorm bewust van, mede omdat ikzelf opgegroeid ben met het idee dat geld verdienen het allerbelangrijkste is. Ondertussen erachter gekomen dat dat niet zo is (the hard way) en sindsdien verbaas ik me over de wereld en hoe die afglijdt. Ik ben erg benieuwd of er al bewegingen zijn die dit probleem aanpakken of dat het eerst weer tot oorlog moet komen voordat we met z'n allen gaan inzien dat deze manier van leven onhoudbaar is.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Leavitt: "President Trump convinced President Xi to continue purchasing again American soybeans, which is something China wasn't doing under the last administration because they had no respect for President Biden or the country at the time."

Aaron Rupar (@atrupar.com) 9 december 2025
Dit schaamteloos liegen blijf ik bijzonder vinden. Het maakt niet uit wat waar is, je verzint gewoon iets dat leuk klinkt.

China koopt geen sojabonen uit de VS meer sinds Trump met zijn invoerheffingen kwam dit jaar (ook tijdens Trump 1 was er een dip).

China Bought $12.6 Billion in U.S. Soybeans Last Year. Now, It’s $0.
Afbeeldingslocatie: https://static01.nyt.com/images/2025/09/24/multimedia/2025-09-24-soybean-exports-index/2025-09-24-soybean-exports-index-videoSixteenByNine3000-v7.png

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:00
user109731 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:11:
[Bluesky]
Dit schaamteloos liegen blijf ik bijzonder vinden. Het maakt niet uit wat waar is, je verzint gewoon iets dat leuk klinkt.

China koopt geen sojabonen uit de VS meer sinds Trump met zijn invoerheffingen kwam dit jaar (ook tijdens Trump 1 was er een dip).

China Bought $12.6 Billion in U.S. Soybeans Last Year. Now, It’s $0.
[Afbeelding]
Als je iets maar vaak genoeg blijft herhalen wordt het voor iedereen die er niet direct mee te maken heeft gewoon "waarheid". Dit is ook precies waarom Trump dikke maatjes is met een aantal media- en social media boeren; hij heeft dan meer kanalen om zijn "waarheid" te pushen.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Zelfs de noord Koreaanse minister van propaganda zou hier nog jaloers op zijn, dat glasharde liegen.

Hoe ze met een rein hart een kruisje om kan hangen elke dag is me een raadsel.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:11

Standeman

Prutser 1e klasse

Gunner schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:11:
Zelfs de noord Koreaanse minister van propaganda zou hier nog jaloers op zijn, dat glasharde liegen.

Hoe ze met een rein hart een kruisje om kan hangen elke dag is me een raadsel.
Dat reine hart is er dus niet en dat kruisje is er alleen voor beeldvorming en marketing. Het heeft niets met met christelijke waarden te maken, maar met conservatieve.

Maar als humanist vraag ik me iets soortgelijks af. Hoe kan iemand haar meer verantwoordelijkheid geven dan moertjes op schroefjes draaien in een fabriek.

[ Voor 12% gewijzigd door Standeman op 09-12-2025 22:42 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• DropjesLover
[...]

Of een functionerende mededingingsauthoriteit die dit soort machtsblokken tegen houdt.
Maar die schieten telkens tekort, en zijn in de VS ook flink gepolitiseerd.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• DropjesLover
FrambozenTaart schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:47:
[...]

Idd. Deze vleesgeworden excessen van het kapitalisme zijn verworden tot de koningen van onze tijd, die boven de wet menen te staan omdat ze het hele systeem kunnen frustreren met oneindig vermogen.

Politiek, media, rechtstaat... Alles wordt gekocht en naar hun hand gezet.

Is helemaal nergens goed voor.

Uiteindelijk zullen ze vallen zoals iedere repressieve macht altijd is gevallen. De periode die er aan vooraf gaat zal alleen onnodig veel bloedvergieten kennen.

Maar ach. Misschien gaat het dan weer een paar honderd jaar goed. Onder het mom van: dit nooit weer.
Alles gebeurt in golfbewegingen, een economische crisis elke 10 jaar (2020 Covid, 2010 bankencrisis, 2001 dotcom, etc), progressief ('70s, '90s, '10s) vs conservatief ('60s, '80s, '00s, '20s), liberaal vs sociaal, etc. Welke vaak aan elkaar gerelateerd zijn, met een tijdsvertraging.

Ik denk dat een paar jaar snoeihard extreem rechts op de lange termijn niet slecht is. Wat daarna komt zal beter zijn, en ook de kans hebben om de huidige weeffouten recht te trekken (never waste a good crisis...).
MITS er van het verleden geleerd wordt, ipv wat in elkaar geflanst wordt.

BThGvNeOA

DropjesLover schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:56:
[...]

Alles gebeurt in golfbewegingen, een economische crisis elke 10 jaar (2020 Covid, 2010 bankencrisis, 2001 dotcom, etc), progressief ('70s, '90s, '10s) vs conservatief ('60s, '80s, '00s, '20s), liberaal vs sociaal, etc. Welke vaak aan elkaar gerelateerd zijn, met een tijdsvertraging.

Ik denk dat een paar jaar snoeihard extreem rechts op de lange termijn niet slecht is. Wat daarna komt zal beter zijn, en ook de kans hebben om de huidige weeffouten recht te trekken (never waste a good crisis...).
MITS er van het verleden geleerd wordt, ipv wat in elkaar geflanst wordt.
De geschiedenisboeken maken helaas duidelijk dat de prijs nogal hoog is.

Bloed. Masaal. Puin. Massaal.

De crux die we hier bij vergeten is dat het niet eens vanzelfsprekend is dat er een herstel is. Laten daar nu alle studies al twintig jaar bij aan de bel trekken: het is voor het eerst in de geschiedenis mogelijk om zelfversterkend hyperparasitisme te consolideren en te integreren.

Technologie.

Het is wel een bijzonder stukje ironie eigenlijk. Tech forum, maar ik betrap me er zelf ook op, we vergeten de factor technologie. Goed voorbeeld in de laatste pagina's, we zien CNN en netwerken. Maar we zien het niet als ecosysteem van perceptie management wat geautomatiseerd wordt.

Ja, autoritarisme trekt altijd media naar zich toe als mechanisme. Maar dit is een tijdperk van ongebreidelde netwerkcorruptie annex oligarchie, en surveillance capitalism als fundament voor letterlijk alles. En elk AI project ter wereld heeft maar één focus, automatisering van perceptie management and "sole point of truth".

Voorkomen is altijd het betere genezen. En afhankelijk van aanwezige condities, al snel zelfs het enige genezen.

Misschien dat men zich in het Nederlandse daar eens gedachten over moet maken, hoe hard het ook is om dit op te merken.

Triage.

VS, lost cause.
NL, leren van die lost cause.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• DropjesLover
Virtuozzo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 00:44:
[...]

De geschiedenisboeken maken helaas duidelijk dat de prijs nogal hoog is.

Bloed. Masaal. Puin. Massaal.

De crux die we hier bij vergeten is dat het niet eens vanzelfsprekend is dat er een herstel is. Laten daar nu alle studies al twintig jaar bij aan de bel trekken: het is voor het eerst in de geschiedenis mogelijk om zelfversterkend hyperparasitisme te consolideren en te integreren.

Technologie.

Het is wel een bijzonder stukje ironie eigenlijk. Tech forum, maar ik betrap me er zelf ook op, we vergeten de factor technologie. Goed voorbeeld in de laatste pagina's, we zien CNN en netwerken. Maar we zien het niet als ecosysteem van perceptie management wat geautomatiseerd wordt.

Ja, autoritarisme trekt altijd media naar zich toe als mechanisme. Maar dit is een tijdperk van ongebreidelde netwerkcorruptie annex oligarchie, en surveillance capitalism als fundament voor letterlijk alles. En elk AI project ter wereld heeft maar één focus, automatisering van perceptie management and "sole point of truth".

Voorkomen is altijd het betere genezen. En afhankelijk van aanwezige condities, al snel zelfs het enige genezen.

Misschien dat men zich in het Nederlandse daar eens gedachten over moet maken, hoe hard het ook is om dit op te merken.

Triage.

VS, lost cause.
NL, leren van die lost cause.
Absoluut zal dat een mindere tijd zijn. En met de huidige technologie is massa surveillance en andere controle makkelijker dan ooit (zie China) dus kan die tijd ook verrekte lang aanhouden. Het klappen daar van zal inderdaad met bloed betaald worden.

Maar hoe het nu gaat begint te lijken op de wal die het (moreel verheven) schip gaat keren.
De angel gaat maar niet uit extreem rechts, de rot blijft groeien en de kiezers blijft er meer en meer in volharden dat extreem rechts de oplossing is.
Was de LPF nog een eendagsvlieg die in elkaar plofte, was de PVV 20 jaar geleden nog een verrassende grote splinters met 9 zetels, is het nu gegroeid tot 46.

Dit gedachtegoed gaat niet meer weg zonder een grote crisis die mensen echt persoonlijk raakt.

Net zoals in de VS.

BThGvNeOA

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-01 09:56

Garyu

WW

[X]

[X]

[X]

Het lijkt wel op het Italie van Berlusconi in zijn hoogtij-dagen zo...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Prosac schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:36:
[...]

Dat vind ik nog altijd wel het lastigste rondom Trump. Iedereen denkt/hoopt dat het beter wordt als hij morgen omvalt, maar dan hebben we geen verkiezingen.. nee dan staat Vance met zijn hand op de bijbel in de hoop dat hij niet ter plekke in brand vliegt.
En Vance heeft om bepaalde redenen echt een bloedhekel aan Europa. Vance is protege van Thiel en consorten en dat is een enge club mensen. Trump is een flipflop, Vance is standvastiger en conservatiever.
Ik verplaats even de discussie vanuit het RU topic naar het US topic:

Fijn dat meer mensen dat zien - Trump is een eenvoudige opportunist die in transacties denkt.

Het écht gevaar schuilt in ideologische mensen op machtsposities, zeker als ze een breed netwerk ideologen en soft power om zich heen hebben zoals idd Vance.

XMCS Netherlands

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:18

boesOne

meuh

DropjesLover schreef op woensdag 10 december 2025 @ 07:07:
[...]

Dit gedachtegoed gaat niet meer weg zonder een grote crisis die mensen echt persoonlijk raakt.
Die crisis komt er in rap tempo aan. Met de breuk USA / EU is het natuurlijk wachten op een Navo-test. Die gaat dan vervolgens falen omdat USA ons nogmaals de vinger geeft en dan zijn de rapen helmaal gaar. Me dunkt dat de vervolgstappen iedereen gaan raken, financieel, maar ook in zaken als dienstplicht. Gaan we de giftige propaganda kanalen afknijpen? Durven we alles weer uit de cloud te trekken?

We worden gedwongen te kiezen. Gaan we de EU en onze waarden verdedigen of gaan we lekker mee de fascistische glijbaan af.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
boesOne schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:56:
[...]

Die crisis komt er in rap tempo aan. Met de breuk USA / EU is het natuurlijk wachten op een Navo-test. Die gaat dan vervolgens falen omdat USA ons nogmaals de vinger geeft en dan zijn de rapen helmaal gaar. Me dunkt dat de vervolgstappen iedereen gaan raken, financieel, maar ook in zaken als dienstplicht. Gaan we de giftige propaganda kanalen afknijpen? Durven we alles weer uit de cloud te trekken?

We worden gedwongen te kiezen. Gaan we de EU en onze waarden verdedigen of gaan we lekker mee de fascistische glijbaan af.
Cru, maar we moeten hopen op een escalatie die net niet zo erg is dat de EU kopje onder gaat, maar wel zo erg dat de meerderheid van de EU inwoners eindelijk de urgentie voelt.

Alleen dan gaat er daadwerkelijk iets veranderen...

Tot die tijd struikelen we vrolijk door.

XMCS Netherlands

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-01 23:59
Ik kwam deze video (Poolse nieuwszender) per ongeluk tegen. Er wordt een interessant punt aangestipt; het NSS document is weliswaar belangrijk om te weten waar de Amerikaanse regering heen wil gaan, maar niet per sé een document waar het daadwerkelijk heen gaat; i.e. het is nog niet direct uitvoerbaar met wetten en beleid.

Het National Defense Authorization Act (NDAA) is door het US congres opgesteld en is dat wel. En interessant genoeg heeft het congres dus meer budget uitgetrokken voor de Amerikaanse verdediging van Europa. Dit terwijl de regering Trump om minder vroeg.

Het wordt de komende maanden interessant om te zien hoe Congresleden zich manoeuvreren. Er lijkt meer en meer verzet te komen, niet in de laatste plaats vanwege Epstein en de economie, maar dus ook op dit punt, hoewel stilletjes. En als de mid-terms daadwerkelijk desastreus gaan verlopen voor de GOP dan moet ik nog maar zien hoeveel er van die isolationistische agenda terecht gaat komen.
Disclaimer: imo moeten we nog altijd zo hard mogelijk wegrennen van de US, dit eventuele gezwabber moet daar niks aan veranderen.

En nog even een schaamteloze video drop; The Rest is Politics UK heeft een complete podcast aan dit onderwerp gewijd. Steward en Campbell vind ik altijd érg scherp:

[ Voor 10% gewijzigd door Emgeebee op 10-12-2025 12:38 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Trump wil nog meer richting een totalitaire politie-/controle-staat, door hun geheime staatspolitie (ICE) extra bevoegdheden en informatie te geven:
De Verenigde Staten zijn van plan de sociale media te controleren van alle aankomende reizigers. Dat staat te lezen in een document dat vandaag gepubliceerd werd in het Federal Register, waarin officiële bekendmakingen worden gepubliceerd

In het document staat dat iedereen die een ESTA (verplichte reistoestemming van de Amerikaanse overheid) aanvraagt voor vertrek, voortaan verplicht is zijn sociale media kenbaar te maken en dat van de afgelopen vijf jaar. Nu is dat nog optioneel.

Daarnaast moeten reizigers ook meer gedetailleerde informatie verschaffen over zichzelf, zoals al hun telefoonnummers van de afgelopen vijf jaar, e-mailadressen van de afgelopen tien jaar en persoonlijke gegevens van familieleden. De aanvragers zouden ook een selfie moeten opladen en de registratie van hun DNA en iris moeten toestaan.
ICE (dat de immigratie- en douanewetten in de VS handhaaft) controleert nu ook al sociale media, maar op een veel kleinere schaal. Agenten van de Customs and Border Protection (CBP) gaan aan de grens soms door sociale mediaberichten op de mobiele toestellen van reizigers. Maar in de toekomst gaat dat dus veel uitgebreider gebeuren.

De controles worden bovendien uitgevoerd door privébedrijven. Die worden door de Amerikaanse regering betaald om met de hulp van artificiële intelligentie Facebook, Google+, LinkedIn, Pinterest, Tumblr, Instagram, VK, Flickr, Myspace, X (het vroegere Twitter), TikTok, Reddit, WhatsApp, YouTube te doorzoeken en verdachte openbare berichten te melden aan ICE.
VS wil sociale media controleren van alle aankomende reizigers: ‘Ook de gegevens van familieleden worden gevraagd’

Virussen? Scan ze hier!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

^ Oftewel, hoe draaien we de toeristen inkomsten de nek om. Nog verdere isolatie van de rest van de wereld.

• DropjesLover
wildhagen schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:31:
Trump wil nog meer richting een totalitaire politie-/controle-staat, door hun geheime staatspolitie (ICE) extra bevoegdheden en informatie te geven:

[...]

[...]

VS wil sociale media controleren van alle aankomende reizigers: ‘Ook de gegevens van familieleden worden gevraagd’
Dat was maanden geleden toch al bekend gemaakt/ingevoerd?

Ik kan het niet meer terug vinden, alle searches zijn alleen maar van de laatste 10 uur :/

BThGvNeOA

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:09

ManiacsHouse

Scheisse!

kazuka schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:17:
^ Oftewel, hoe draaien we de toeristen inkomsten de nek om. Nog verdere isolatie van de rest van de wereld.
Haha ja. Ach ja moeten ze vooral doen. Ik ga toch niet naar de intussen verrotte land.
Ik begrijp alleen niet zo goed wat ze willen met je emailadressen etc. Hebben ze dan mogelijkheid om dat in te zien? Dat kan toch niet!? Ik heb niks te verbergen :+

Uit het nieuwsbericht:
De ontwikkeling is opmerkelijk omdat de Amerikaanse president Donald Trump zich opwerpt als de grote verdediger van de vrijheid van meningsuiting, en Europa verwijt die te beknotten.
_O- :w ;w

[ Voor 20% gewijzigd door ManiacsHouse op 10-12-2025 14:31 ]

• wildhagen
  • Niet online
.geek: Amerikaanse regering noemt Calibri 'te inclusief'

Wow. De VS is écht bezig met het oplossen van de grootste problemen ter wereld.

Vergeet de klimaatproblematiek. Vergeet de oorlogen op de hele wereld. Vergeet de overbevolking. Dat is allemaal maar klein bier.

Nee, weet je wat echt het grootste probleem van de mensheid van de laatste 100 jaar is? Dat is een te inclusief lettertype. Jazeker, dat had je nooit gedacht he?

/s

Virussen? Scan ze hier!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:39

Auredium

Informaticus Chaoticus

wildhagen schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:46:
.geek: Amerikaanse regering noemt Calibri 'te inclusief'

Wow. De VS is écht bezig met het oplossen van de grootste problemen ter wereld.

Vergeet de klimaatproblematiek. Vergeet de oorlogen op de hele wereld. Vergeet de overbevolking. Dat is allemaal maar klein bier.

Nee, weet je wat echt het grootste probleem van de mensheid van de laatste 100 jaar is? Dat is een te inclusief lettertype. Jazeker, dat had je nooit gedacht he?

/s
Symbool politiek. Ik vind dat de huidige Amerikaanse regering Comic Sans moet gebruiken want dat past beter bij ze.

Op de achtergrond was laatst een juf geïnterviewd in de VS die schrok van hoe ongeletterd de leerlingen van haar klassen zijn geworden. Ze doen niet echt meer aan lezen in de scholen van de VS en de jeugd wordt volledig met video's opgevoegd. De juffrouw gaf te kennen dat ze letter een stelling kon geven Bijvoorbeeld "Bijen maken honing met behulp van bloemen" en dat dan door leerlingen liet herhalen en daarna vroeg "Wat gebruiken bijen om honing te maken" ze het gewoon niet wisten. Dramatisch natuurlijk.

Ik zie dat in Europa ook hoe er gewoon jonge ouders zijn die hun kinderen op jonge leeftijd voor de TV zetten en de gekste niets zeggende video's laten kijken zodat ze stil zijn. Slecht natuurlijk. Trek de leesboekjes uit de kast en lees gezellig Nijntje met ze. Maar nee, die interactie kost ze teveel tijd.

Maar in de VS is dus de educatie totaal aan het instorten. Nog even en ze besproeien de velden niet meer met water.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-01 16:14
Dat was maanden geleden toch al bekend gemaakt/ingevoerd?

Ik kan het niet meer terug vinden, alle searches zijn alleen maar van de laatste 10 uur :/
Document is vandaag online gezet zo te zien. Zie https://www.federalregist...ture-record-form-i-94-and voor het officiële document bij Federal Register (AD verwees ernaar). En niet alleen sociale media staat erin. Ook DNA wordt genoemd. En dan door een fout daar ineens verdachte worden in een zaak. Laat Europa Amerika snel op rood zetten qua reisadvies. En graag dan ook andersom strenge eisen. Dan maar minder Amerikaanse toeristen. En hopelijk gaat de EU snel stappen zetten dat handel met Amerika gaat verminderen.

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

martwoutnl schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:14:
[...]

Document is vandaag online gezet zo te zien. Zie https://www.federalregist...ture-record-form-i-94-and voor het officiële document bij Federal Register (AD verwees ernaar). En niet alleen sociale media staat erin. Ook DNA wordt genoemd. En dan door een fout daar ineens verdachte worden in een zaak. Laat Europa Amerika snel op rood zetten qua reisadvies. En graag dan ook andersom strenge eisen. Dan maar minder Amerikaanse toeristen. En hopelijk gaat de EU snel stappen zetten dat handel met Amerika gaat verminderen.
Exact, andersom ook doorvoeren. Rot een eind op met je Amerikaanse grote mond. Maar dat zal wel op commentaar komen te staan van de grote leider.

• Stukfruit
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:31:

[...]

[...]

Straks kun je alleen nog binnenkomen als je een echte crimineel bent en Trump minstens een paar keer hebt gebribed via z'n eigen coin.

En het erge is: dit is helemaal niet meer zo vergezocht :X

Dat zit wel Schnorr.

• duvekot
Ondertussen voor de kust van Venezuela:
Trump says US has seized oil tanker near Venezuela
“We’ve just seized a tanker on the coast of Venezuela. A large tanker, very large,” Trump told reporters. “And other things are happening.”
Zo te lezen was het niet de grootste ooit :+
Edit: ooo bij de NY Times is de quote iets anders:
“As you probably know, we just seized a tanker on the coast of Venezuela,” Trump said. “A large tanker, very large. Largest one ever seized, actually, and other things are happening.”
bron
Maar veel details zijn er verder ook niet echt bekend gemaakt.

[ Voor 29% gewijzigd door duvekot op 10-12-2025 21:34 . Reden: toch de grootste 😂 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:32

Onbekend

...

Ik heb even moeten zoeken waarom juist die tanker in beslag werd genomen. Maar het schijnt dat deze ruwe olie vervoerde van Venezuela naar Cuba. (bron)
Er gelden natuurlijk al tientallen jaren sancties vanuit de VS voor Cuba, en meteen slaat Trump hiermee 2 vliegen in 1 klap.

Zelf dacht ik eerst dat deze acties tegen Venezuela op zichzelf stonden, geheel onafhankelijk de bestaande Amerikaanse acties elders in de wereld.
Maar het blijkt dat Iran en Rusland directe belangen hebben met de olie-infrastructuur, de economie en het leger van Venezuela. (bron 1 en bron 2)

De aanvallen op de Venezolaanse olie zet daarmee ook die landen onder druk.
Zou Trump zelf die olie (goedkoop) willen opkopen om meer olie voor de Amerikaanse markt beschikbaar te hebben? Of juist andersom dat er wereldwijd minder olie beschikbaar is en de olieprijzen gaan stijgen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Oeh, Trump doet een Erdogannetje en verlaagt de rente (waar hij officieel niets over te vertellen heeft): https://www.nu.nl/economi...op-rij-na-druk-trump.html

Ik ben heel benieuwd hoe veel vaker dit gaat gebeuren en vraag me af in welke mate Powell is gezwicht.

[ Voor 22% gewijzigd door Standeman op 11-12-2025 00:36 ]

• DropjesLover
Standeman schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:06:
Oeh, Trump doet een Erdogannetje en verlaagt de rente (waar hij officieel niets over te vertellen heeft): https://www.nu.nl/economi...op-rij-na-druk-trump.html

Ik ben heel benieuwd hoe veel vaker dit gaat gebeuren en vraag me af in welke mate Powell is gezwicht.
Ze zitten daar ook met stagflatie. Hoge inflatie (importheffingen) maar ook een krimp bij bedrijven.

Mede met de druk van Trump worden bedrijven dus belangrijker gevonden dan de burger.

BThGvNeOA

• duvekot
Standeman schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:06:

Dat gebeurt niet door Trump maar door een stemming bij de Federale Bank. Het was dit keer 9 voorstanders en 3 tegenstanders (wat vrij ongebruikelijk is). De kandidaat die Trump recent had aangesteld was 1 van die 3 tegenstemmers omdat hij een grotere daling wilde van een half procent. De andere twee waren helemaal tegen een daling.

Dus hoewel Trump natuurlijk wel druk uit oefend heeft hij er dus niets over te zeggen.

De uitdaging die de Amerikaanse centrale bank heeft is dat de huidige economische cijfers (die niet compleet zijn als gevolg van de shutdown) tegenstrijdige signalen laat zien waardoor het lastig is om te bepalen wat te doen. De inflatie is nog steeds hoog (door oa de tarieven van Trump) maar het aantal nieuwe banen is laag.

• tiswat
duvekot schreef op donderdag 11 december 2025 @ 06:48:
[...]

Dat gebeurt niet door Trump maar door een stemming bij de Federale Bank. Het was dit keer 9 voorstanders en 3 tegenstanders (wat vrij ongebruikelijk is). De kandidaat die Trump recent had aangesteld was 1 van die 3 tegenstemmers omdat hij een grotere daling wilde van een half procent. De andere twee waren helemaal tegen een daling.

Dus hoewel Trump natuurlijk wel druk uit oefend heeft hij er dus niets over te zeggen.

De uitdaging die de Amerikaanse centrale bank heeft is dat de huidige economische cijfers (die niet compleet zijn als gevolg van de shutdown) tegenstrijdige signalen laat zien waardoor het lastig is om te bepalen wat te doen. De inflatie is nog steeds hoog (door oa de tarieven van Trump) maar het aantal nieuwe banen is laag.
Nou het is wel duidelijk dat ie een flinke vinger in de pap heeft.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:09
tiswat schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:26:
[...]

Nou het is wel duidelijk dat ie een flinke vinger in de pap heeft.
Rente verlaag je om de economische groei aan te wakkeren bij een kwakkelende economie. Dat er zoveel voorstemmers waren zegt meer dat het economisch steeds slechter gaat. En als de inflatie verder blijft oplopen krijg je stagflatie, een economisch horrorscenario.

Zonder AI. was de Amerikaanse economie al gekrompen.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Heerlijk corrupt weer, vlak na de FIFA Peace Prize uitreiking:
U.S. Moves to Drop Charges in International Soccer Corruption Case

Voor 1 miljoen dollar kun je nu een Trump Gold Card visum kopen (https://trumpcard.gov/). Dat geld gaat in een speciaal account... Nog meer corruptie?

Trump says the Gold Card proceeds will go "an account where we can do things positive for the country. Many billions of dollars"

Aaron Rupar (@atrupar.com) 10 december 2025
Over CNN:

Trump: "I think the people that have run CNN are a disgrace. I think it's imperative that CNN be sold because you certainly wouldn't want to just leave those people with some money so they can spend even more spending poison. It's lies. I wouldn't want to see the same company end up with CNN."

Aaron Rupar (@atrupar.com) 10 december 2025
Als Biden dit over Fox News had gezegd was Twitter ontploft, maar al die 'free speech' voorstanders hoor je hier niet over.

• Stukfruit
  • Niet online
user109731 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:10:
Heerlijk corrupt weer, vlak na de FIFA Peace Prize uitreiking:
U.S. Moves to Drop Charges in International Soccer Corruption Case

Voor 1 miljoen dollar kun je nu een Trump Gold Card visum kopen (https://trumpcard.gov/). Dat geld gaat in een speciaal account... Nog meer corruptie?
[Bluesky]

Over CNN:
[Bluesky]
Als Biden dit over Fox News had gezegd was Twitter ontploft, maar al die 'free speech' voorstanders hoor je hier niet over.
Uit het artikel van de Times:
One of the federations that Mr. López was convicted of bribing was headquartered in Paraguay, where his lawyers said commercial bribery was “not a crime.”

“South America has different cultural norms and customs of gift-giving than the United States,” Mr. López’s lawyers wrote.
Oh, advocaten. Wat niet recht is wordt vanzelf krom als je genoeg geld hebt.

Dat zit wel Schnorr.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Onbekend schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:21:
Ik heb even moeten zoeken waarom juist die tanker in beslag werd genomen. Maar het schijnt dat deze ruwe olie vervoerde van Venezuela naar Cuba. (bron)
Er gelden natuurlijk al tientallen jaren sancties vanuit de VS voor Cuba, en meteen slaat Trump hiermee 2 vliegen in 1 klap.

Zelf dacht ik eerst dat deze acties tegen Venezuela op zichzelf stonden, geheel onafhankelijk de bestaande Amerikaanse acties elders in de wereld.
Maar het blijkt dat Iran en Rusland directe belangen hebben met de olie-infrastructuur, de economie en het leger van Venezuela. (bron 1 en bron 2)

De aanvallen op de Venezolaanse olie zet daarmee ook die landen onder druk.
Zou Trump zelf die olie (goedkoop) willen opkopen om meer olie voor de Amerikaanse markt beschikbaar te hebben? Of juist andersom dat er wereldwijd minder olie beschikbaar is en de olieprijzen gaan stijgen?
het betreffende schip, de Adisa, dat is aangevallen is in bezit van een Russische Oligarch,Viktor Sergiyovich Artemov.
Vaart ook nog eens onder een valse vlag, Guyana.

Ik denk dat Trump een boos telefoontje heeft gekregen of kan verwachten van zijn baas uit Moskou hierover...

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Nee mensen, dit is geen grap, maar een feit. Burgerschap is tegenwoordig een goed dat je eenvoudigweg kunt kopen in de VS, mits je vermogend genoeg bent.

https://www.rtl.nl/nieuws...erblijfsvergunning-voor-1

Vermogend zijn staat overigens niet direct gelijk aan een 'gekwalificeerd persoon' te zijn, maar ach... Dat is een klein detail.

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-01 18:41
Martinez- schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:23:
Nee mensen, dit is geen grap, maar een feit. Burgerschap is tegenwoordig een goed dat je eenvoudigweg kunt kopen in de VS, mits je vermogend genoeg bent.

Vermogend zijn staat overigens niet direct gelijk aan een 'gekwalificeerd persoon' te zijn, maar ach... Dat is een klein detail.
Je kan toch al jaren een Maltees of Cypriotisch paspoort krijgen als je een "investering" doet, en dat geeft toegang tot de hele EU.

[ Voor 0% gewijzigd door durian op 11-12-2025 09:30 . Reden: Spelfout ]

• Martinez-
  • Niet online
durian schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:30:
[...]

Je kan toch al jaren een Maltees of Cypriotisch paspoort krijgen als je een "investering" doet, en dat geeft toegang tot de hele EU.
We hebben het hier dan ook niet over kleine EU-landen, maar over een groot land dat enerzijds de controles omhoog gooit v.w.b. het afreizen naar de VS en anderzijds een route aanbiedt om tegen betaling een staatsburgerschap af te nemen.

• duvekot
Martinez- schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:23:

Een "residency permit" is wat anders dan "burgerschap" .. je krijgt alleen het recht om te wonen en werken in de USA voor 1M dollar. Als als je 5M dollar betaalt krijg je nog wat extra belastingvoordeel. Maar je wordt zeker geen Amerikaanse staatsburger.

• duvekot
durian schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:30:
[...]

Die route is ook afgesloten (er is nog wel een werk/woon visa programma):
EU top court rules Malta's 'golden passport' scheme illegal

• Martinez-
  • Niet online
duvekot schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:44:
[...]

Een "residency permit" is wat anders dan "burgerschap" .. je krijgt alleen het recht om te wonen en werken in de USA voor 1M dollar. Als als je 5M dollar betaalt krijg je nog wat extra belastingvoordeel. Maar je wordt zeker geen Amerikaanse staatsburger.
'A direct path to citizenship (...)' lijkt toch echt te verwijzen naar burgerschap (zie het bericht van Trump op Truth Social). Maar je kan het natuurlijk ook lezen als een van de eerste stappen om snel staatsburgerschap te verkrijgen. Gecombineerd met het nieuws van gister is dit een verdere escalatie wmb rondom toegang en verblijven in de VS.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Onbekend schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:21:
Trump probeert uit alle macht schone energie tegen te gaan om de olie-industrie te stimuleren en te zorgen dat er meer olie geproduceerd wordt. zodat de prijs daalt. Dat levert ook een lagere prijs aan de pomp op, wat voor het electoraat in de VS belangrijk is omdat het hele land gebaseerd is op auto-verkeer.

Het antwoord is dus A :P.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
user109731 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:10:
Over CNN:
[Bluesky]
Het zal mensen niet ontgaan zijn dat Netflix deze week een overname van Warner Bros. Discovery bekend heeft gemaakt. Nu is er een zogenaamd 'hostile bid' gedaan op WBD door Paramount-Skydance, met een saillante rol daarin voor Trump's schoonzoon Jared Kushner. Let wel: het is de Amerikaanse regering die de overname door Netflix goed moet keuren.

Wat valt ook onder de deal: CNN (want eigendom van WBD).

De eerste geluiden vanuit Trump maken duidelijk welke kant het opgaat:
President Donald Trump inserted himself directly into the battle for control of Warner Bros. Discovery on Wednesday, saying, “It’s imperative that CNN be sold,” while deriding the network’s news coverage.

Trump’s comments during a White House roundtable indicated that he favors Paramount’s hostile takeover bid for Warner Bros. Discovery, WBD for short — though he did not mention Paramount by name.
But earlier this week, The Wall Street Journal reported that David Ellison recently “offered assurances to Trump administration officials that if he bought Warner, he’d make sweeping changes to CNN.” The Journal cited “people familiar with the matter.”
Oftewel, het doel is een (in zijn ogen) kritische nieuwsorganisatie uit te schakelen.

Die Ellisons zijn ook niet fris, trouwens. Beter maar geen Oracle software meer gebruiken (al was dat al jarenlang mijn advies).

• duvekot
Martinez- schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:02:
[...]
'A direct path to citizenship (...)' lijkt toch echt te verwijzen naar burgerschap (zie het bericht van Trump op Truth Social). Maar je kan het natuurlijk ook lezen als een van de eerste stappen om snel staatsburgerschap te verkrijgen. Gecombineerd met het nieuws van gister is dit een verdere escalatie wmb rondom toegang en verblijven in de VS.
Niet alles geloven wat Trump schrijft >:)

Dit staat er op de site:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48rwRCI6r1Q1gPxn3EudW_G9kRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cr9YmvEPGvPKjPGNLGFh7DkV.png?f=fotoalbum_large

Je krijgt dus een EB-1 of EB-2 visum via deze route .. alleen wat sneller dan via de normale route (daar kan het soms wel 2 jaar duren). Dat zijn eigenlijk gewoon bijna het zelfde als een Green Card. En daarna kan je, zoals iedereen, nadat je er 5 jaar legaal en niet langere tijd afwezig bent geweest een verzoek indienen om Amerikaans staatsburger te worden (als je dat echt zou willen)

Maar er zijn nu ook al wettelijke mogelijkheden om zo'n visa versneld te krijgen .. als je bijvoorbeeld bijzondere kennis en kunde hebt. Maar met een extra donatie van 1M dollar kan het dus ook snel als je daar niet aan kan voldoen.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

autje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:13:
[...]

Het zal mensen niet ontgaan zijn dat Netflix deze week een overname van Warner Bros. Discovery bekend heeft gemaakt. Nu is er een zogenaamd 'hostile bid' gedaan op WBD door Paramount-Skydance, met een saillante rol daarin voor Trump's schoonzoon Jared Kushner. Let wel: het is de Amerikaanse regering die de overname door Netflix goed moet keuren.

Wat valt ook onder de deal: CNN (want eigendom van WBD).

De eerste geluiden vanuit Trump maken duidelijk welke kant het opgaat:

[...]

[...]

Oftewel, het doel is een (in zijn ogen) kritische nieuwsorganisatie uit te schakelen.

Die Ellisons zijn ook niet fris, trouwens. Beter maar geen Oracle software meer gebruiken (al was dat al jarenlang mijn advies).
het is belangrijk om te realiseren dat deze corruptie en nepotisme alleen maar in het oppervlakte Trump dient. Trump ziet het als een manier om kritiek de mond te snoeren. Maar zodra Trump het veld ruimt dan zal dit hele stelsel moeiteloos worden over genomen door Vance en de mensen die hij vertegenwoordigd. Effectief blijft dus een hele hoop van Main Stream media en US power Social Media gegijzeld door de kingmakers in de VS zelf. Dus Trump zijn acties zijn niet enkel self serving in deze zaak - Hij is niet enkel de media aan het wurgen voor zijn persoonlijke doelen, hij is het aan het wurgen voor de mensen achter Project 2025. Zodra Trump het stokje doorgeeft nemen de mensen die hem naar voren hebben geschoven dit naadloos over. Het is een belangrijke zet naar nepotistische dictatuur.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Martinez-
  • Niet online
duvekot schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:35:
[...]

Niet alles geloven wat Trump schrijft >:)

Dit staat er op de site:
[Afbeelding]

Je krijgt dus een EB-1 of EB-2 visum via deze route .. alleen wat sneller dan via de normale route (daar kan het soms wel 2 jaar duren). Dat zijn eigenlijk gewoon bijna het zelfde als een Green Card. En daarna kan je, zoals iedereen, nadat je er 5 jaar legaal en niet langere tijd afwezig bent geweest een verzoek indienen om Amerikaans staatsburger te worden (als je dat echt zou willen)

Maar er zijn nu ook al wettelijke mogelijkheden om zo'n visa versneld te krijgen .. als je bijvoorbeeld bijzondere kennis en kunde hebt. Maar met een extra donatie van 1M dollar kan het dus ook snel als je daar niet aan kan voldoen.
Zonde dat RTL dan vooral een clickbait-titel en dito artikel produceert en dan niet een stapje extra doet om deze toelichting eraan toe te voegen. Ja - ik had zelf natuurlijk verder onderzoek moeten en kunnen doen, maar je mag toch ook wel enige kwaliteit verwachten ;) .

Dank voor de toelichting en de moeite!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:06

FunkyTrip

Funky vidi vici!

HEY_DUDE schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:48:
Rente verlaag je om de economische groei aan te wakkeren bij een kwakkelende economie. Dat er zoveel voorstemmers waren zegt meer dat het economisch steeds slechter gaat. En als de inflatie verder blijft oplopen krijg je stagflatie, een economisch horrorscenario.

Zonder AI. was de Amerikaanse economie al gekrompen.
Het is wat dat betreft best duidelijk:
- Alle cijfers over de economie worden verdoezeld/gecanceld
- Trump wil dat de rente verlaagd wordt

Het gaat echt richting behoorlijke recessie daar, als het al niet zover is. Trump roept beste economie ooit, maar verdoezelt alle cijfers en rente verlagen doe je alleen als het economisch slecht gaat. Als het economisch goed had gegaan, dan had Trump het van de daken geschreeuwd en de cijfers in mooie slides bij elke presentatie laten zien.

Dit dus.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

FunkyTrip schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:49:
[...]

Het is wat dat betreft best duidelijk:
- Alle cijfers over de economie worden verdoezeld/gecanceld
- Trump wil dat de rente verlaagd wordt

Het gaat echt richting behoorlijke recessie daar, als het al niet zover is. Trump roept beste economie ooit, maar verdoezelt alle cijfers en rente verlagen doe je alleen als het economisch slecht gaat. Als het economisch goed had gegaan, dan had Trump het van de daken geschreeuwd en de cijfers in mooie slides bij elke presentatie laten zien.
Ik denk echter dat in dit geval Trump niet heel veel weet te verdoezelen. Je kunt de nummers proberen te verbergen maar de meeste mensen beoordelen de economische staat niet aan de hand van landelijke cijfertjes maar aan de prijzen in de winkel en hun loon. Je ziet ook dat behoorlijk wat mensen online ontevreden zijn. Samen met wat grote zaken zoals de Epstein case (Die wat weer succesvol is ondergesneeuwd voor een paar weken) en de falende migratie is economie 1 van de hot items waardoor Trump zijn support valt.

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 16:03
Volgens mij hebben de sancties die Trump oplegt aan import meerdere doelen:

1. Meer geld richting zijn eigen regering laten stromen.

2. De VS verder isoleren, wat precies is wat je doet wanneer je je voorbereidt op het binnenvallen van buurlanden.

3. Mensen die het nu al moeilijk hebben nóg harder raken.

De volgende stap is klassiek: alle problemen waar mensen mee worstelen afschuiven op een minderheidsgroep. Onlangs waren de Somaliërs opnieuw het doelwit. Het is helaas voorspelbaar dat dit uiteindelijk zal leiden tot geweld tegen deze mensen.

En wat wordt dan de stap daarna?
Volgens mij is het geen toeval dat volgend jaar het WK voetbal in de VS plaatsvindt.

Daarnaast blijft het schandaal rond Mar-a-Lago een open zenuw: Trump had zijn hele badkamer volgestouwd met geheime documenten. Trump staat erom bekend dat hij nauwelijks leest — dus wíe heeft die documenten dan wél gelezen? En nog belangrijker: stond daarin misschien informatie over de locaties en beveiliging van de nucleaire wapens van het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk?

Amerika is onder controle van het Kremlin, ik denk dat dat ondertussen wel voor iedereen duidelijk is?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

C00P schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:08:
Amerika is onder controle van het Kremlin, ik denk dat dat ondertussen wel voor iedereen duidelijk is?
Aangezien ze helemaal mee gaan in de eisen die Putin stelt w.b de vredesovereenkomst in Oekraine; ja dan lijkt dat daar wel op. Dat aftreden van Zelensky d.m.v verkiezingen is niet zomaar. Een gunstiger gezinde president voor zowel de VS als Rusland.

Het is allemaal zo overduidelijk. Jammer dat te weinig mensen dit zien.

Emgeebee schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:36:
Ik kwam deze video (Poolse nieuwszender) per ongeluk tegen. Er wordt een interessant punt aangestipt; het NSS document is weliswaar belangrijk om te weten waar de Amerikaanse regering heen wil gaan, maar niet per sé een document waar het daadwerkelijk heen gaat; i.e. het is nog niet direct uitvoerbaar met wetten en beleid.

Het National Defense Authorization Act (NDAA) is door het US congres opgesteld en is dat wel. En interessant genoeg heeft het congres dus meer budget uitgetrokken voor de Amerikaanse verdediging van Europa. Dit terwijl de regering Trump om minder vroeg.

Het wordt de komende maanden interessant om te zien hoe Congresleden zich manoeuvreren. Er lijkt meer en meer verzet te komen, niet in de laatste plaats vanwege Epstein en de economie, maar dus ook op dit punt, hoewel stilletjes. En als de mid-terms daadwerkelijk desastreus gaan verlopen voor de GOP dan moet ik nog maar zien hoeveel er van die isolationistische agenda terecht gaat komen.
Het probleem is gewoon de realiteit op de grond. Wij zien dit nog steeds als iets van procedure en besluit, van memo and memorandum of understanding, van akkoord en protocol.

In de praktijk zijn de meeste reguliere verbindingen al lang en breed kapot. Van diplomaten die gewoon geen antwoorden meer krijgen van Amerikaanse collegae, tot diensten die gewoon genegeerd worden, van protocollen die niet langer gehonoreerd worden. Met brede trend van compromitteren en recruteren met alle toxiciteit van dien.

Of je nu rondloopt of binnenloopt bij een SHAPE in Mons, of JFC in Brunssum, er is een brede trend van Amerikanen die óf zelf uitgerangeerd worden, óf zelf uitrangeren, en nog meer kritiek, zelf spelletjes spelen - iets wat we kennen van een Rusland of geschiedenisboeken, maar wat inmiddels breed genormaliseerd wordt.

Het is het verschil tussen het geloof in het papier, en de realiteit op de grond. Dat komt af en toe wel eens in het zichtbare, als ik het mij goed herinner is het zelfs een keer voorbij gekomen de afgelopen weken bij Eva aan tafel (opmerkelijk), maar het valt grotendeels buiten beeld.

En ja, het is ook nogal iets. Zo kwam ik recent consternatie tegen bij zowel Nederlandse als Duitse relaties, die bij reguliere samenwerkingen in NATO verband met Amerikaanse partners te maken kregen met "quid pro quo" varianten die elk protocol volledig onderuit halen, elk punt van gezond verstand compromitteren, en ronduit neerkwamen op netwerkcorruptie: we volgen het protocol als jij jezelf compromitteert. Hellend vlak. Nu ja, het is misschien hard om dit op te merken, maar dit gaat verder dan gewoon "niet weten wat Washington doet" of "ik kan niks want ik heb geen instructies van State". Dit is het bewust bewegen naar een structuur van crimineel gedrag bij collectieve veiligheid. Van hoog tot laag, in die volgorde.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Martinez-
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:26:
[...]

Aangezien ze helemaal mee gaan in de eisen die Putin stelt w.b de vredesovereenkomst in Oekraine; ja dan lijkt dat daar wel op. Dat aftreden van Zelensky d.m.v verkiezingen is niet zomaar. Een gunstiger gezinde president voor zowel de VS als Rusland.

Het is allemaal zo overduidelijk. Jammer dat te weinig mensen dit zien.
Laten we hopen dat de Epstein files (ja, die zullen zoveel mogelijk gelakt worden) de ogen gaat openen van velen. We moeten in dat geval natuurlijk hopen op een klokkenluider die 'per ongeluk' lekt.

• HEY_DUDE
Martinez- schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:08:
[...]

Laten we hopen dat de Epstein files (ja, die zullen zoveel mogelijk gelakt worden) de ogen gaat openen van velen. We moeten in dat geval natuurlijk hopen op een klokkenluider die 'per ongeluk' lekt.
Trump is daar immuun voor. De katholieke kerk is ook niet leeggelopen na misbruik schandalen van epische proporties. Trump is ook religie het heeft niets met feiten van doen. Maga gelooft rotsvast dat Trump de verlosser is.

Maga was alleen geïnteresseerd in de Epstein files omdat het tegen de dems gebruikt kon worden. Maga is op geen enkele manier gemotiveerd om daadwerlijk seksueel misbruik terug te dringen of maatregelen te nemen.

Dit is het belangrijkste constatering bij radicaal rechts. Argumenten doen er alleen toe als het in je voordeel is. Er is ook geen samenhang in argumentatie. Er is ook geen intrinsieke drijfveer om zaken te verbeteren. Radicaal rechts is inhoudelijk volledig leeg. Elke discussie die je voert met radicaal rechts gebeurt op gelegenheidsargumenten.

Als je door al het theater en gelegenheidsargumenten heen kijkt dan is er slechts een thema dat overeind blijft. De blanke man is superieur en niet blanken hebben minder of geen rechten in deze wereld.

• Martinez-
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:18:
[...]

Trump is daar immuun voor. De katholieke kerk is ook niet leeggelopen na misbruik schandalen van epische proporties. Trump is ook religie het heeft niets met feiten van doen. Maga gelooft rotsvast dat Trump de verlosser is.

Maga was alleen geïnteresseerd in de Epstein files omdat het tegen de dems gebruikt kon worden. Maga is op geen enkele manier gemotiveerd om daadwerlijk seksueel misbruik terug te dringen of maatregelen te nemen.

Dit is het belangrijkste constatering bij radicaal rechts. Argumenten doen er alleen toe als het in je voordeel is. Er is ook geen samenhang in argumentatie. Er is ook geen intrinsieke drijfveer om zaken te verbeteren. Radicaal rechts is inhoudelijk volledig leeg. Elke discussie die je voert met radicaal rechts gebeurt op gelegenheidsargumenten.

Als je door al het theater en gelegenheidsargumenten heen kijkt dan is er slechts een thema dat overeind blijft. De blanke man is superieur en niet blanken hebben minder of geen rechten in deze wereld.
Het is ook meer ijdele hoop dan dat ik het zie gebeuren. Het is eeuwig zonde dat deze president gekozen is - divide and conquer lijkt het devies.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Meta shuts down global accounts linked to abortion advice and queer content
Campaigners say the actions indicate that Meta is taking its Trump-era approach to women’s health and LGBTQ+ issues global. Earlier this year, it appeared to “shadow-ban” or remove the accounts of organisations on Instagram or Facebook helping Americans to find abortion pills. Shadow-banning is when a social media platform severely restricts the visibility of a user’s content without telling the user.

In this latest purge, it blocked abortion hotlines in countries where abortion is legal, banned queer and sex-positive accounts in Europe, and removed posts with even non-explicit, cartoon depictions of nudity.
Duidelijke stijging waar te nemen (Meta ontkent dat uiteraard)
“Within this last year, especially since the new US presidency, we have seen a definite increase in accounts being taken down – not only in the US, but also worldwide as a ripple effect,” said Martha Dimitratou, executive director of Repro Uncensored.
Afbeeldingslocatie: https://i.guim.co.uk/img/media/9cbcb14759839e4807385822bff8b17500bd20b3/0_0_7819_5213/master/7819.jpg?width=445&dpr=2&s=none&crop=none

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

HEY_DUDE schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:18:
[...]

Apropos, religie. Religie is wel een hekel punt want de VS gaat momenteel in sneltrein vaart door het fenomeen waar Europa sinds het eind van de tweede wereldoorlog doorheen gaat. Veel kerkelijke gemeenschappen zijn leeg aan het lopen. De mega kerken hebben moeite om nog open te blijven. Volgens de cijfers ziet het er niet heel goed uit.

Het is moeilijk om een aanwijsstok te gebruiken maar het lijkt erop dat groeiende toegang tot het internet bij o.a. landelijk VS ervoor zorgt dan men verder kijkt dan de gemeenschap en daardoor het geloof los laat als gevolg van tegenstrijdigheden erin.

Het is in die zin een wat vreemd huwelijk dat zowel religieus VS alsook de tech bro's zich achter dezelfde groep voegen. Maar het is al gebleken dat de cirkel van daadwerkelijke bewegers achter het web van MAGA veel tegenstrijdigheden hebben in hun doelen en bondgenoten (met opzet). Ik vermoed dat de kerkelijke macht gecombineerd met conservatieve politiek hoopt de teloorgang van religie te verhinderen.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Don Quichot is weer een gefactcheckt over uitspraken over windmolens in China:

🇺🇸🇨🇳 Trump: China has very few windmills. You know why? Because they're smart. We don't like things that kill all our birds. China is actually the world leader in installed wind power capacity.

The Ukrainian Review (@theukrainianreview.bsky.social) 11 december 2025

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 11-12-2025 15:25 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• wildhagen
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:18:
Don Quichot is weer een gefactcheckt over uitspraken over windmolens in China:
[Bluesky]
En daarnaast, aantallen zeggen niet eens zoveet. Het gaat om de totale capaciteit. En daar is China ook al wereldleider, met grote afstand....
China is the world leader in wind power generation, with the largest installed capacity of any nation and continued rapid growth in new wind facilities

[...]

In 2020, China added 71.6 GW of wind power generation capacity to reach a total capacity of 281GW. Both China's installed capacity and new capacity in 2020 are the largest in the world by a wide margin, with the next largest market, the United States, adding 14 GW in 2020 and having an installed capacity of 118 GW.

[...]

China is forecast to have 1200 GW of combined wind and solar capacity by 2030 as part of the government's pledge to increase the share of non-fossil fuels in primary energy consumption to around 25% by that year
Zie Wikipedia: Wind power in China

In andere woorden, de zoveelste bullshit die uit Trumps onderbuik ontsnapt.

En die bullshit over gedode vogels kan ook de vuilnisbak in:

Afbeeldingslocatie: https://www.sibleyguides.com/wp-content/uploads/Rplot_bird_deaths_revised_colorblind.png

Dus alleen al die olieputten van Donald 'Drill Baby, Drill!" T. veroorzaken al ruim 3x zoveel dode vogels als de windturbines. En dan hebben we het nog niet eens over de écht grote killers waar hij niks aan doet....

Virussen? Scan ze hier!

• duvekot
Ondertussen in het leven van Kilmar Armando Abrego Garcia
Judge orders Abrego Garcia’s immediate release from ICE custody
“Because Abrego Garcia has been held in ICE detention to effectuate third-country removal absent a lawful removal order, his requested relief is proper,” U.S. District Judge Paula Xinis wrote in her 31-page opinion.

“Separately, Respondents’ conduct over the past months belie that his detention has been for the basic purpose of effectuating removal, lending further support that Abrego Garcia should be held no longer,” Xinis continued.
die rechter is niet echt blij met hoe de overheid heeft gehandeld. Hij moet nu in huisarrest in zijn eigen huis.

De reactie van de overheid is natuurlijk te verwachten:
“This is naked judicial activism by an Obama appointed judge,” Department of Homeland Security spokesperson Tricia McLaughlin wrote on the social platform X. “This order lacks any valid legal basis and we will continue to fight this tooth and nail in the courts.”
Hij kan iig zijn kinderen gaan knuffelen .. de vraag is hoe lang hij dat kan doen ..(als hij überhaupt vandaag vrij komt)
She ordered his release to take place “immediately” and demanded the government provide an update by 5 p.m. EST.
We weten het aan het eind einde van de dag ..

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

wildhagen schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:40:
Dus alleen al die olieputten van Donald 'Drill Baby, Drill!" T. veroorzaken al ruim 3x zoveel dode vogels als de windturbines. En dan hebben we het nog niet eens over de écht grote killers waar hij niks aan doet....
Ik zit nu al een tijdje naar dat plaatje te kijken of ik het goed begrijp. Maar zeggen ze nu dat er 2400 miljoen vogels sterven door katten?

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:49

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Gunner schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:40:
[...]

Ik zit nu al een tijdje naar dat plaatje te kijken of ik het goed begrijp. Maar zeggen ze nu dat er 2400 miljoen vogels sterven door katten?
Volgens het IFAW zijn dat er in NL jaarlijks zo’n 18 miljoen, voor wat context.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• duvekot
[...]
Yep .. katten zijn de grootste "killers" die er zijn. In Australië (waar van nature helemaal geen katachtige voorkomen) is het een zeer groot probleem. De vogels en kleine dieren zijn gewoon niet opgewassen tegen ze.
The Invasive Species Council has estimated that each year domestic and feral cats in Australia kill nearly 1.1 billion mammals, 399 million birds, 609 million reptiles, 93 million frogs, and nearly 1.1 billion invertebrates.[6] Cats are found to have significantly contributed to the extinction of at least 22 endemic Australian mammals since the arrival of Europeans.
Wikipedia: Cats in Australia

• HEY_DUDE
[...]

Ja

https://www.nature.com/articles/ncomms2380

[ Voor 3% gewijzigd door HEY_DUDE op 11-12-2025 19:02 ]

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Eigenlijk vinden dus 3,324 miljard vogels de dood door de mens. Goed, op een klein beetje andere dieren na die vogels doden voor hun voedsel zoals het in de natuur gaat met de voedselketen.

Leuk om te gaan diversificeren, maar daarmee benoem je de echte belangrijkste reden niet. En ja, dat gaat voor veel meer problemen op uiteraard... maar die benoemen we ook liever niet want dat is zo confronterend. Daar is T. als één van de weinige dingen heel goed in.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Stukfruit
  • Niet online
De panelen op de begraafplaats in Margraten met uitleg over de rol van zwarte Amerikaanse soldaten tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn daar weggehaald uit angst voor de regering-Trump. Het was geen opdracht vanuit het Witte Huis.

Dat blijkt uit interne e-mails van de zogenoemde American Battle Monuments Commission (ABMC) die alle 26 overzeese Amerikaanse begraafplaatsen beheert, waaronder Margraten. De mails zijn bij de Amerikaanse overheid opgevraagd door de Jewish Telegraph Agency.
https://nos.nl/artikel/25...aald-uit-angst-voor-trump

Obey in advance, was het toch?

Dat zit wel Schnorr.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:13
Wel typisch Nederlands helaas. Terwijl ondertussen in België keihard Amerikaanse bedrijven een 'nee' te horen krijgen bij een aantal tenders, omdat ze 'niet Europees zijn'. Zoiets is ondenkbaar hier in NL.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Trishul schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:08:
[...]

Wel typisch Nederlands helaas. Terwijl ondertussen in België keihard Amerikaanse bedrijven een 'nee' te horen krijgen bij een aantal tenders, omdat ze 'niet Europees zijn'. Zoiets is ondenkbaar hier in NL.
Charles Djou is een Amerikaan die werkt voor de Amerikaanse overheid.

Nederland heeft hier weinig mee te maken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• tiswat
Trishul schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:08:
[...]

Is helemaal niet in Nederlands beheer. Heeft Nederland niet juist zelf initiatief getoond en er een plakkaat buiten de begraafplaats gehangen?

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

https://www.nu.nl/buitenl...aanse-haven-gebracht.html
De olietanker die de VS heeft onderschept voor de kust van Venezuela is onderweg naar een Amerikaanse haven. Daar wil de VS de olie in beslagnemen.
Is dit niet gewoon ordinaire diefstal/piraterij...

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:13
@Glashelder & @tiswat Ik lees inderdaad nu in het artikel dat het besluit genomen is destijds door Charles toen hij nog beheerder was.
Mijn reactie was dan misschien wat voorbarig/uit frustratie.

Neemt niet weg dat we echt meer aan het Nederlands/Europees belang moeten denken. Wij lopen echt achter en blijven massaal producten en diensten uit de VS kopen. In de landen om ons heen gaat dat beter.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

tiswat schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:22:
[...]

Is helemaal niet in Nederlands beheer. Heeft Nederland niet juist zelf initiatief getoond en er een plakkaat buiten de begraafplaats gehangen?
Het programma "Even tot hier" heeft dat gedaan. Dus niet Nederland... Maar even tot hier wordt uitgezonden door de npo. Dus eigenlijk wel heel Nederland, finacieel gezien. :)

Maar ja. Wordt vast wel weer als extreem communistisch en radicaal links gezien door iedereen die zich minimaal als centrum rechts ziet.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Die relatief weinige hoeveelheid olie. Zoveel moeite doen? Vreemd.

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:30
Gunner schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:31:
[...]

Die relatief weinige hoeveelheid olie. Zoveel moeite doen? Vreemd.
de VS zet zichzelf er wel aardig te kijk mee op het wereldtoneel, misschien valt het onder het "sloopwerk" wat hier eerder genoemd is.

• Jerie
  • Niet online
[...]

Jazeker, vandaar het bestaan van het (overigens niet onomstreden) kattebelletje (zou je eens een onderzoeksgroep naar moeten vernoemen ;)). Katten zijn vleeseters, en jagen van nature op beestjes. Zet een kitten vis of brokjes graan met kipsmaak voor en ze kiest voor het eerste (zelf getest ;)). Ze jagen niet enkel en alleen op veldmuisjes op de boerderie. Ze vinden het ook leuk om (mee) te spelen. Niet iedere kat doet dit even fel. Zo hebben wij een kitten gehad die ontzettend speels was en nog steeds is (persoonlijkheid), maar ook wat meer, tja, luiere katten zoals archetype Garfield.

De kat stamt af van de kat-achtigen; roofdieren panthers ed. Cleopatra domesticeerde ze al. De hond van de wolf. In de Sovjet-Unie was veel verboden, waaronder wetenschappelijk onderzoek. Desondanks was midden vorige eeuw in geheim sprake van een wetenschappelijk onderzoek naar domesticeren van wolven in Siberië. Als je selecteert op de meest vriendelijke wolf (hier komt e.e.a. bij kijken qua criteria maar denk voor gemak even enkel en alleen op welke wolf oogt vriendelijk?), en die vervolgens kiest om te fokken (wat niet eenvoudig is voor een wild dier), hoe lang duurt het dan voor je een wolf kunt domesticeren? Wat bleek: al na enkele generaties was dat mogelijk. Het effect was gigantisch. En dit is waarschijnlijk ook wat de dienaren van mw. Petra Sleutel destijds hebben klaargespeeld. Toch blijven ze bepaalde roots hebben. Zo heb je tegenwoordig ook nog familie van de huiskat (Europese korthaar), de wilde kat. Nog een interessant weetje: Istanbul is een stad met een gigantische populatie straatkatten (en dat heeft neveneffecten), die worden zelfs door vrijwilligers verzorgd.

Trump weet helemaal niets over bovenstaande want met dergelijke informatie kun je geen vastgoeddeals vereeuwigen verzilveren. Geluk is immers met de dommen (ofwel, de kortzichtigen). Op zich niet erg als je je laat omringen door adviseurs die kennis hebben over belangrijke materie (zoals allerlei adviseurs op diverse vakgebieden op bezoek zijn geweest bij Jetten en Bontenbal). Helaas heeft Trump zich deze keer laten omringen door zeeloten, ja-knikkers, en kortetermijn winstmaximalisatie strategen. Met de mentaliteit van 'na mij de zondvloed' (die ik overigens totaal niet vind stroken met de lessen van de here Jezus in de bijbel, en dat zeg ik als agnost zijnde) krijg je het soort gekkigheid zoals de quote over windmolens: iets dat totaal uit verband is gerukt en niet strookt met de werkelijkheid, puur vanwege een bepaalde anti-'woke' agenda, want groen is vies. Een beweging die vanuit nostalgisch oogpunt een goeie ouwe tijd koestert. Het populisme in een notendop. MvR kwam in zijn podcast met een treffende vergelijking uit verleden namelijk de Britse wevers die niet meewilde gaan met de industriële revolutie. Zie bijv. deze excerpt https://www.cambridge.org...3DFBE508CA1289442C5B83276 en zo heb je meer voorbeelden van voor de Verlichting, zoals Copernicus Wikipedia: Nicolaus Copernicus. Waarmee gezegd mag worden dat populisme (ofwel conservatisme in een jasje) niet enkel iets is van ons huidige tijdsgewricht.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-01 18:24

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Met de corrupte verkoop van een VS verblijfsstatus en het bijna complete verraad van Oekraïne & de EU bereikt trump in zijn eerste jaar weer een paar diep trieste dieptepunten. Vergeet ook de wereldwijde handelsoorlog, het afbreken van de VS rechtstaat en het deporteren van staatsburgers niet. En dan is zijn eerste jaar nog eens af en komen er met een beetje pech nog drie trump jaren achteraan.

Met 100% corruptie, antidemocratisch, het militair verraad, racisme en alle leugens ben ik benieuwd hoe in de toekomst terug gekeken gaat worden op deze oranje ramp periode.

En dan te bedenken dat ook in Nederland er heel veel mensen zijn, ook uit de tweede kamer, die trump nog steeds een goed plan vinden.

Er zijn wel een paar lichtpuntjes, Senator Kelly doet heel goed werk, verder gaan de mid terms hopelijk flink tegengas geven. Er zou mogelijk ook sprake zijn van juridische illegaliteit van de VS handelstarieven. Maar daar heb ik later niets meer over gehoord?

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

• wildhagen
  • Niet online
Trump heeft aangekondigd nog meer aan agressie, piraterij en diefstal te willen gaan doen:
De Verenigde Staten bereiden zich voor om de komende weken meer olietankers in beslag te nemen voor de kust van Venezuela. Dat meldt persbureau Reuters op basis van zes bronnen. Een vermindering of stopzetting van de Venezolaanse olie-export zou de financiën van het Zuid-Amerikaanse land onder druk zetten. Olie is de belangrijkste bron van inkomsten voor de regering van president Nicolás Maduro.

Woensdag namen de VS in de Caraïbische Zee voor het eerst een tanker in beslag uit Venezuela. De onderschepping was een verdere escalatie in het conflict tussen Washington en Caracas. De VS bouwen al maanden hun militaire aanwezigheid in de regio op.

Volgens het Witte Huis is de in beslag genomen olietanker onderdeel van een schaduwvloot die olie leverde aan de Revolutionaire Garde in Iran. Het schip stond op een sanctielijst en het ministerie van Justitie vroeg om de inbeslagname van het schip, zegt woordvoerster Karoline Leavitt. Uit haar verklaring werd niet duidelijk waarom Venezuela olie aan de Revolutionaire Garde zou leveren. Iran heeft zelf aanzienlijke oliereserves.
Verder geeft hij gratie aan personen die stemfraude hebben gefaciliteerd die in zijn voordeel uitviel:
De Amerikaanse president Donald Trump heeft gezegd dat hij gratie verleent aan Tina Peters, een griffier van een district in de staat Colorado die werd veroordeeld voor het manipuleren van stemmachines na de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2020. Peters, een uitgesproken Trump-aanhanger, kreeg negen jaar gevangenisstraf.

,,Vandaag verleen ik Tina volledige gratie voor haar pogingen om kiezersfraude aan het licht te brengen tijdens de gemanipuleerde presidentsverkiezingen van 2020", zei Trump op Truth Social.

Trump kon zich in januari 2021 niet neerleggen bij zijn verkiezingsnederlaag. Sindsdien blijft hij zonder bewijs volhouden dat hij door fraude de presidentsverkiezing verloor van Joe Biden.
Hoewel Trump de afgelopen maanden een reeks gratieverleningen heeft toegekend, veelal aan witteboordencriminelen en politieke bondgenoten, ligt de bevoegdheid tot gratieverlening in de zaak-Peters bij de Democratische gouverneur van Colorado, niet bij Trump. In de VS kan de president alleen gratie verlenen aan personen die zijn veroordeeld op basis van federaal recht. Peters is veroordeeld op basis van Colorado's recht. Gratieverlening door gouverneur Jared Polis wordt als uiterst onwaarschijnlijk beschouwd.
Verder is de Greatest Dealmaker Ever gefrusteerd:
Volgens een zegsvrouw is Trump extreem gefrustreerd over de Oekraïense en Russische regering, omdat het deze strijdende partijen niet lukt tot een bestand te komen. Inmiddels is Trump op de hoogte van de Oekraïense reactie op de Amerikaanse vredesvoorstellen, aldus de woordvoerster.

Trump stuurt komend weekend een vertegenwoordiger naar de besprekingen in Europa over Oekraïne als er een reële kans is op de ondertekening van een vredesakkoord. ,,De president is uiterst gefrustreerd over beide partijen in deze oorlog en hij is het zat om vergaderingen te houden om het vergaderen zelf", stelde de zegsvrouw van het Witte Huis.
Typisch. Want hij heeft zelf beloofd 'binnen 24 uur na zijn aantreden' vrede in Oekraïne te brengen. Een belofte die hij weigert waar te maken.

(alles uit het AD Liveblog: https://www.bndestem.nl/b...vergaderen-zelf~aee50bd8/)

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Niet online
En nog meer nieuws. Om te voorkomen dat Trump verdere wraak-acties richting (leden van) het Internationale Strafhof uit gaat voeren, treft het ICC nu samen met Nederland maatregelen voor zelfbescherming:
De Amerikaanse president Donald Trump richt zijn pijlen opnieuw op het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag. Hij dreigt met nieuwe sancties, dit keer niet alleen voor medewerkers van het hof, maar voor de hele instelling. Achter de schermen proberen ICC-lidstaten de gemoederen te bedaren, maar mocht het toch zover komen, dan bereidt het ICC zich vast voor. Met hulp van Nederland.

Amerikaanse media meldden deze week dat Trump een wijziging eist in het ICC-oprichtingsdocument, het Statuut van Rome. Volgens dat statuut mag het ICC staatshoofden vervolgen, en Trump zou met de wijziging willen voorkomen dat hij zelf doelwit wordt. Doet het ICC deze wijziging niet, dan volgen er nieuwe sancties, luiden de berichten. Trump zou onder meer vrezen voor vervolging voor de dodelijke aanvallen tegen vermeende drugsschepen voor de kust van Venezuela.

Demissionair minister van Buitenlandse Zaken David van Weel bevestigt dat Washington nieuwe sancties voor het strafhof voorbereidt. "Met alle lidstaten pleiten we natuurlijk bij de VS om dat niet te doen", zegt Van Weel tegen Nieuwsuur. "Maar als het zover komt, kijken we hoe we die sancties het hoofd kunnen bieden."
Bovenaan de prioriteitenlijst: diensten die het hof gebruikt onderbrengen bij niet-Amerikaanse bedrijven. Als de regering-Trump het hele hof sanctioneert, betekent dat namelijk dat Amerikaanse bedrijven direct geen zaken meer mogen doen met het ICC. Van Weel: "Mensen kunnen dan niet meer bankieren en geen e-mailprogramma's meer gebruiken. Overal waar nu Amerikaanse diensten worden gebruikt, zullen we naar alternatieven moeten zoeken."

De Nederlandse overheid is hier nauw bij betrokken. Als gastland van het ICC draagt Nederland de verantwoordelijkheid dat het instituut zijn werk goed kan doen. Volgens Van Weel wordt er al een tijd gewerkt aan de maatregelen, "maar we hopen natuurlijk dat ze niet nodig zullen zijn."

Trump legde eerder al sancties op aan de openbare aanklager, twee plaatsvervangende openbare aanklagers, de speciale VN-rapporteur voor Palestina en zes rechters. De Canadese ICC-rechter Kimberly Prost is één van hen.
Bron en meer info: ICC bereidt zich met hulp van Nederland voor op nieuwe Amerikaanse sancties

Virussen? Scan ze hier!

• Stukfruit
  • Niet online
Eigenlijk zie ik daar alleen maar positieve punten in:

1) Donald is bang? Good for him.
2) Nederland en belangrijke organisaties zouden hierdoor wel eens vooraan kunnen staan bij het sneller onafhankelijk worden en zo op de langere termijn een domino-effect veroorzaken.

First-mover advantage.

Dat zit wel Schnorr.

• duvekot
Stukfruit schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:14:
Eigenlijk zie ik daar alleen maar positieve punten in:

1) Donald is bang? Good for him.
2) Nederland en belangrijke organisaties zouden hierdoor wel eens vooraan kunnen staan bij het sneller onafhankelijk worden en zo op de langere termijn een domino-effect veroorzaken.

First-mover advantage.
Voor discussie over wat er bij komt kijken om onafhankelijk te worden van Amerikaanse providers kan je terecht in dit topic :
Cloud Kootwijk (onafhankelijkheid van US cloud providers)

Zodat die we die discussie niet hier gaan voeren.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Pirates of the Caribbean, maar dan letterlijk / in het echt.

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 08:26
Interessant . Trump krijgt in eigen land op staats niveau met steeds meer verzet te maken. Die herindeling van kiesdistricten in Indiana gaat er niet komen ondanks zware lobby delegaties, swatting en doxing en zelfs de dreigementen dat de staat geen financiering meer krijgt. Tegenstemmende staats senatoren lijken óf bang dat ze niet herkozen worden óf zijn klaar met de praktijken van de Maga club.

https://www.politico.com/...cting-vote-trump-00687714

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

wildhagen schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 07:55:
En nog meer nieuws. Om te voorkomen dat Trump verdere wraak-acties richting (leden van) het Internationale Strafhof uit gaat voeren, treft het ICC nu samen met Nederland maatregelen voor zelfbescherming:

[...]

[...]

Bron en meer info: ICC bereidt zich met hulp van Nederland voor op nieuwe Amerikaanse sancties
Net op tijd ook.. Volgens mij moet Nicolas Guillou het nog altijd zonder bankrekening doen. Ook Europese bedrijven doen gewoon geen zaken meer met je als de Amerikanen sancties tegen je instellen en Nederland heeft daar tot op heden AFAIK nog altijd niets tegen gedaan.

Ik voorspel alvast dat Nederland niets doet, het blijft gewoon bij woorden. Veel te schijterig voor sancties van Ome Donald.

• DropjesLover
wildhagen schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 05:53:
Trump heeft aangekondigd nog meer aan agressie, piraterij en diefstal te willen gaan doen:

[...]

Verder geeft hij gratie aan personen die stemfraude hebben gefaciliteerd die in zijn voordeel uitviel:

[...]

[...]
Typisch dat hij geen kennis heeft van zijn eigen land, of als president macht probeert te grijpen waar hij die expliciet niet heeft (statelijk vs federaal)...
Verder is de Greatest Dealmaker Ever gefrusteerd:

[...]

Typisch. Want hij heeft zelf beloofd 'binnen 24 uur na zijn aantreden' vrede in Oekraïne te brengen. Een belofte die hij weigert waar te maken.

(alles uit het AD Liveblog: https://www.bndestem.nl/b...vergaderen-zelf~aee50bd8/)
Hij zou ook kunnen aansturen op directe gesprekken tussen alle partijen, in plaats van telkens afzonderlijk.
Dan weet men beter waar iedereen staat en kan er echt gewerkt worden aan een oplossing.
Maar dan kunnen er geen heimelijke zakelijke deals over bodemschatten gesloten worden natuurlijk...
Glashelder schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:46:
[...]

Net op tijd ook.. Volgens mij moet Nicolas Guillou het nog altijd zonder bankrekening doen. Ook Europese bedrijven doen gewoon geen zaken meer met je als de Amerikanen sancties tegen je instellen en Nederland heeft daar tot op heden AFAIK nog altijd niets tegen gedaan.

Ik voorspel alvast dat Nederland niets doet, het blijft gewoon bij woorden. Veel te schijterig voor sancties van Ome Donald.
Dat vrees ik ook.
Het afsluiten van de Guillou is immers al gedaan in augustus.
Als je in die 4 maanden nog geen urgentie en zaken in gang gezet hebt om dit te voorkomen en het alleen bij voornemens en woorden houdt... Diep triest.

Iedereen ziet het aankomen, maar onderneemt geen zichtbare acties.
Hoe verwacht men dan uberhaupt iets van de eigen bevolking? Lead by example enzo...
Nou okay, een pamfletje over wat een noodpakket moet bevatten.

[ Voor 28% gewijzigd door DropjesLover op 12-12-2025 11:02 ]

BThGvNeOA

• Jerie
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 05:53:

Is het specifiek het kwijtschelden van de straf (commuting the sentence)? Wikipedia: Commutation (law). Hoe dan ook, diverse media onderschrijven dat de president hier geen jurisdictie over heeft. Dat is aan de regent van de Staat, omdat deze mevrouw is aangeklaagd in de staat Colorado en als gevolg daarvan ook berecht is aldaar (Colorado is ook weer zo'n voorbeeld waar de grote stad (Denver) liberaal is, en alle gehuchten conservatief).

In verleden kan ik me nog herinneren dat tot afgrijzen van de destijds huidige president, bepaalde conservatieve Staten de doodstraf voltrokken. Ook dat kon hij niet tegenhouden.

Veertig jaar geleden is dit iets waar de gemiddelde Texaan om zou springen. Die vonden destijds dat Washington (DC) veel teveel macht zou hebben, en dat de macht bij de individuele Staat zou liggen. Alex Jones is er groot mee geworden. Nou moet ik zeggen dat ze wat betreft dingen als abortus en netneutraliteit daar wel hun zin in hebben gekregen.

Die komt niet vrij, maar het krijgt nu wel aandacht in de media, en daarmee wordt gezegd: als jullie mij beschermen als ik (ondanks alles) de macht op democratische wijze verlies. en jullie falen in jullie opstand, en ik kom daarna weer aan de macht, dan neem ik jullie in bescherming. Ik weet zo gauw niet of een vergelijking met SA spaak gaat, maar dit is toch afschuwelijk? Levensgevaarlijk spelletje met de democratische rechtsstaat. En de GOP staat er bij, kijkt er naar, en durft nauwelijks iets. Ze zijn medeplichtig.

Vergeet niet: ook al lijkt Trump ergens mee weg te komen, the wheels of justice grind slowly. We moeten nog zien of dat op termijn overeind blijft staan. Vandaar ook zijn tactiek flooding the zone. En de media die smullen er van, want het geeft ze goedkope content. Gelijk hebben en gelijk krijgen is een wezenlijk verschil. Dat zie je trouwens ook met regelmaat terug binnen onze eigen rechtsstaat.

Pagina: 1 ... 23 ... 52 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Topic specifiek beleid
Lees s.v.p. in de topic start de kop "Discussiebeleid en moderatie" goed door:
[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II
Ontwikkelingen rond Venezuela, Groenland, etc mogen in Opkomst Amerikaans imperialisme (Venezuela etc.).