Jerie schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:06:
[...]
als jullie mij beschermen als ik (ondanks alles) de macht op democratische wijze verlies. en jullie falen in jullie opstand, en ik kom daarna weer aan de macht, dan neem ik jullie in bescherming. Ik weet zo gauw niet of een vergelijking met SA spaak gaat, maar dit is toch afschuwelijk? Levensgevaarlijk spelletje met de democratische rechtsstaat. En de GOP staat er bij, kijkt er naar, en durft nauwelijks iets. Ze zijn medeplichtig.
Maar dat is toch helemaal niet vreemd?

Historisch consistent patroon voor alles in politiek rechts/conservatief clusters in het spectrum.

Zie Karen Stenner's werk t.a.v. predisposities, wat voor het individu geldt, gaat ook op voor de groep. Bij rechts en conservatief zijn toxische predisposities fundament van ordening (niet packaging, maar ordening). Dus is het volstrekt logisch dat dergelijke clusters altijd - zonder uitzondering - het pad scheppen, vrijmaken, normaliseren en faciliteren.

I know, het is hard om het zo op tafel te gooien, het is wel historische realiteit. Of we nu kijken naar Nederland sinds het gedoogkabinet VVD -> CDA -> Wilders, de Republikeinen in de VS, de Tories in het VK, waar dan ook.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
DropjesLover schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:57:

Dat vrees ik ook.
Het afsluiten van de Guillou is immers al gedaan in augustus.
Als je in die 4 maanden nog geen urgentie en zaken in gang gezet hebt om dit te voorkomen en het alleen bij voornemens en woorden houdt... Diep triest.

Iedereen ziet het aankomen, maar onderneemt geen zichtbare acties.
Hoe verwacht men dan uberhaupt iets van de eigen bevolking? Lead by example enzo...
Nou okay, een pamfletje over wat een noodpakket moet bevatten.
Ik vind het vooral symbolisch en enigszins fysiek beperkend. Het voorbeeld is dat ze geen concertkaartje meer kan kopen. In Nederland betwijfel dat. Naar een concert kun je alleen gaan of samen. Ga je samen met iemand, dan laat je die ander betalen. Ga je met een collega, dan lukt dat momenteel nog. Ga je met een gezinslid, lukt. Familie, lukt. Vriend(in), lukt.

Goed, dan zelf pinnen (creditcards is een ander verhaal). Qua pinnen kun je met bunq effectief een bankpas delen met je kind door er een unieke IBAN en unieke PIN op te zetten. Dat kan een ieder in haar omgeving ook voor haar zo instellen.

Is dat legaal? Dat niet. Maar je moet dat ook niet aan de grote klok hangen. Je moet net doen alsof het je enorm raakt, met representatieve voorbeelden die voor empathie zorgen bij de lezer.

Is het prettig? Nee, absoluut niet. Het is vervelend, treurig, autoritair, intimiderend. Het is bovenal fascistisch. De VS is (momenteel) fascistisch.

Is het verrassend? Ook niet echt. Laten we eerlijk zijn: de VS heeft nooit iets gehad met organisaties die achter oorlogsmisdadigers aangaan. Omdat ze zelf ook geregeld de regels aan de laars lapten (Agent Orange, bijvoorbeeld), en recenter in bijvoorbeeld Irak. Deels haalden ze voor ons de kolen uit het vuur.

Een offline creditcard heeft doorgaans een handtekening nodig, die mag je niet vervalsen, en je kunt er donder op zeggen dat ze her en der wordt geschaduwd, maar hoogstens wordt een betaling geweigerd. Een online creditcard is praktisch hetzelfde als een bankpas. Met de CVC delen (die je ook dynamisch kunt laten zijn, tegenwoordig) kom je al voldoende ver.

Qua iets bestellen, tja zal ze dan middels een proxy moeten doen (en dan heb ik het niet over proxy software). Ik zeg niet dat het zo is, maar onze overheid kan hierbij assisteren. Wel moeten we oppassen dat we niet worden gepakt met dat soort zaakjes. Die methodes moet je dan ook helemaal niet aan de grote klok hangen.

Qua vergaderingen, die kunnen in theorie prima in een hotel, samen met een beveiliger die garant staat. Of een safehouse, indien nodig.

Nu komt het belangrijke, en dit is echt zeer belangrijk: onze overheid zegt nu openlijk dat zij deze mensen gaat ondersteunen. Zoals ik al zei: je moet niet zeggen hoe; daarmee hang je het aan de grote klok, krijg je onnodige aandacht, kan de tegenpartij tegenwerken. Niet doen! Maar dat de overheid zegt dat zij deze mensen steunen is een stap in de escalatieladder met VS, vergeet dat niet. Onze overheid komt hier op voor een relatief kleine doch belangrijke internationale organisatie die wij hier hosten. Als wij deze organisatie niet zouden beschermen, zijn we het hosten van internationale organisaties onwaardig. (Denk hier ook even aan als je makkelijk denk te vinden dat België de bevroren Russische tegoeden liever vandaag dan gisteren maar moet doneren aan Oekraïne voor wederopbouw.)

Wat betreft cloud hoort dit een absolute wake-up call te zijn dat de cloudbedrijven het hier niet voor het zeggen hebben, maar de grote baas achter het primaire bedrijf (de president van de VS). Je kunt dat heel hoog spelen: toegang verlenen, of wegwezen. Dat doen we nu niet omdat de schade dan te groot is. Ik zie Hubert over allerlei lagen praten in de cloud toepassingen. Ja, die zijn allemaal interessant, maar het is niet zo dat als je daar slechts een klein deel van kunt, je dan niet zou kunnen beginnen met iets opzetten. Laten we gewoon beginnen met iets opzetten (hey, ik hoop dat er al was begonnen voor de huidige DRAM prijzen...) met staatssteun, als dat werkt dikke vette belasting op al die cloudbedrijfjes van de VS. Dan kunnen ze kiezen om te blijven, weg te gaan, door te berekenen aan klanten (prima d:)b is ons spul ineens goedkoper). Want sancties kunnen wij ook. Alleen is het niet verstandig met gestrekt been in te gaan, wanneer je je alternatieven niet op orde hebt.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:52
Glashelder schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:46:
[...]

Net op tijd ook.. Volgens mij moet Nicolas Guillou het nog altijd zonder bankrekening doen. Ook Europese bedrijven doen gewoon geen zaken meer met je als de Amerikanen sancties tegen je instellen en Nederland heeft daar tot op heden AFAIK nog altijd niets tegen gedaan.

Ik voorspel alvast dat Nederland niets doet, het blijft gewoon bij woorden. Veel te schijterig voor sancties van Ome Donald.
Precies wat ik ook denk. Als onze politiek zegt dat ze ermee bezig zijn, geloof ik dat het slechts bij woorden zal blijven. Want diezelfde politici staan onder invloedssfeer van het grootkapitaal waartoe ook BigTech behoort. En laat ons land nou net volstaan met datacenters van BigTech...

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:53
Jerie schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:47:
[...]

Ik vind het vooral symbolisch en enigszins fysiek beperkend. Het voorbeeld is dat ze geen concertkaartje meer kan kopen. In Nederland betwijfel dat. Naar een concert kun je alleen gaan of samen. Ga je samen met iemand, dan laat je die ander betalen. Ga je met een collega, dan lukt dat momenteel nog. Ga je met een gezinslid, lukt. Familie, lukt. Vriend(in), lukt.

Goed, dan zelf pinnen (creditcards is een ander verhaal). Qua pinnen kun je met bunq effectief een bankpas delen met je kind door er een unieke IBAN en unieke PIN op te zetten. Dat kan een ieder in haar omgeving ook voor haar zo instellen.

Is dat legaal? Dat niet. Maar je moet dat ook niet aan de grote klok hangen. Je moet net doen alsof het je enorm raakt, met representatieve voorbeelden die voor empathie zorgen bij de lezer.

Is het prettig? Nee, absoluut niet. Het is vervelend, treurig, autoritair, intimiderend. Het is bovenal fascistisch. De VS is (momenteel) fascistisch.

Is het verrassend? Ook niet echt. Laten we eerlijk zijn: de VS heeft nooit iets gehad met organisaties die achter oorlogsmisdadigers aangaan. Omdat ze zelf ook geregeld de regels aan de laars lapten (Agent Orange, bijvoorbeeld), en recenter in bijvoorbeeld Irak. Deels haalden ze voor ons de kolen uit het vuur.

Een offline creditcard heeft doorgaans een handtekening nodig, die mag je niet vervalsen, en je kunt er donder op zeggen dat ze her en der wordt geschaduwd, maar hoogstens wordt een betaling geweigerd. Een online creditcard is praktisch hetzelfde als een bankpas. Met de CVC delen (die je ook dynamisch kunt laten zijn, tegenwoordig) kom je al voldoende ver.

Qua iets bestellen, tja zal ze dan middels een proxy moeten doen (en dan heb ik het niet over proxy software). Ik zeg niet dat het zo is, maar onze overheid kan hierbij assisteren. Wel moeten we oppassen dat we niet worden gepakt met dat soort zaakjes. Die methodes moet je dan ook helemaal niet aan de grote klok hangen.

Qua vergaderingen, die kunnen in theorie prima in een hotel, samen met een beveiliger die garant staat. Of een safehouse, indien nodig.

Nu komt het belangrijke, en dit is echt zeer belangrijk: onze overheid zegt nu openlijk dat zij deze mensen gaat ondersteunen. Zoals ik al zei: je moet niet zeggen hoe; daarmee hang je het aan de grote klok, krijg je onnodige aandacht, kan de tegenpartij tegenwerken. Niet doen! Maar dat de overheid zegt dat zij deze mensen steunen is een stap in de escalatieladder met VS, vergeet dat niet. Onze overheid komt hier op voor een relatief kleine doch belangrijke internationale organisatie die wij hier hosten. Als wij deze organisatie niet zouden beschermen, zijn we het hosten van internationale organisaties onwaardig. (Denk hier ook even aan als je makkelijk denk te vinden dat België de bevroren Russische tegoeden liever vandaag dan gisteren maar moet doneren aan Oekraïne voor wederopbouw.)

Wat betreft cloud hoort dit een absolute wake-up call te zijn dat de cloudbedrijven het hier niet voor het zeggen hebben, maar de grote baas achter het primaire bedrijf (de president van de VS). Je kunt dat heel hoog spelen: toegang verlenen, of wegwezen. Dat doen we nu niet omdat de schade dan te groot is. Ik zie Hubert over allerlei lagen praten in de cloud toepassingen. Ja, die zijn allemaal interessant, maar het is niet zo dat als je daar slechts een klein deel van kunt, je dan niet zou kunnen beginnen met iets opzetten. Laten we gewoon beginnen met iets opzetten (hey, ik hoop dat er al was begonnen voor de huidige DRAM prijzen...) met staatssteun, als dat werkt dikke vette belasting op al die cloudbedrijfjes van de VS. Dan kunnen ze kiezen om te blijven, weg te gaan, door te berekenen aan klanten (prima d:)b is ons spul ineens goedkoper). Want sancties kunnen wij ook. Alleen is het niet verstandig met gestrekt been in te gaan, wanneer je je alternatieven niet op orde hebt.
Het voorbeeld van concertkaartjes is om het voor gewone mensen tastbaar te maken.
Natuurlijk gaat het dan ook om de huur of eten betalen, of een auto hebben (hoe betaal je de wegenbelasting?). En natuurlijk zijn er wegen omheen, al dan niet in grijs gebied. Wat ook exact aantoont hoe weinig sancties ook echt daadwerkelijk effectief zijn. Vervelend, maar omheen te werken.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Jerie
  • Niet online
Trishul schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:51:
[...]

Precies wat ik ook denk. Als onze politiek zegt dat ze ermee bezig zijn, geloof ik dat het slechts bij woorden zal blijven. Want diezelfde politici staan onder invloedssfeer van het grootkapitaal waartoe ook BigTech behoort. En laat ons land nou net volstaan met datacenters van BigTech...
Jammer, dan onderschat je onze diensten (vinden zij in beginsel geen probleem). Binnenlandse Zaken zou nooit allerlei details hierover aan de grote klok hangen. Zo werken ze niet. Waarom niet? Omdat onze diensten de tegenstander niet onnodig wijzer willen maken dan nodig. Bij hoge uitzondering delen ze een gave casus, zoals de poging tot hacken OPCW. Deze mensen en organisaties verdedigen is in ons landsbelang. Er zit een heel veiligheidsapparaat van verschillende diensten achter, inclusief de gemeente Den Haag. Hoe dat in detail werkt, wil ik eigenlijk niet weten omdat ik het niet hoef te weten. Maar wat ik wel denk te weten, is dat dit apparaat al opkwam voor deze mensen & organisaties. Dat onze overheid daar nu openlijk (zonder details) voor uit komt dat is groot, vergis je niet. Dat is een stap in de escalatieladder. Het is een dikke middelvinger naar Trump.
Virtuozzo schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:47:
[...]

Maar dat is toch helemaal niet vreemd?

Historisch consistent patroon voor alles in politiek rechts/conservatief clusters in het spectrum.

Zie Karen Stenner's werk t.a.v. predisposities, wat voor het individu geldt, gaat ook op voor de groep. Bij rechts en conservatief zijn toxische predisposities fundament van ordening (niet packaging, maar ordening). Dus is het volstrekt logisch dat dergelijke clusters altijd - zonder uitzondering - het pad scheppen, vrijmaken, normaliseren en faciliteren.

I know, het is hard om het zo op tafel te gooien, het is wel historische realiteit. Of we nu kijken naar Nederland sinds het gedoogkabinet VVD -> CDA -> Wilders, de Republikeinen in de VS, de Tories in het VK, waar dan ook.
Ehm, voor mij niet (de zaak Scooter Libby vs. United States... :r ). Algemeen: we zagen al allerlei discutabele praktijken tijdens de oorlog in Irak. Als de VS het destijds bij Afghanistan had gehouden, dan hadden ze veel meer goodwill weten te behouden dan de leugens over en oorlogsmisdaden in Irak. De haviken binnen de regering Bush hielden er toen ook graaipraktijken op na. Ik noemde al Agent Orange. Jij kent hier vast nog veel meer concrete voorbeelden van.

Wilders is gewoon een sneeuwschuiver voor de VVD, die constant de grenzen opzoekt, en eroverheen gaat. Als een VVD in onze regering komt, dan maak ik mij zorgen om bepaalde zaken (zoals standpunten gerelateerd aan Israel; en dat is deze kwestie).

We moeten ook niet vergeten dat we ook allerlei diensten gebruiken van Israëlische bedrijven. Dat moet ook allemaal mee worden genomen in risicoanalyses. De Mossad en Unit 8200 zijn kundig en openlijk trots (ook in die zin agressief-toxisch), maar past misschien beter in een ander topic als we dat op dit forum al kunnen en mogen bespreken. In de podcast serie Darknet Diaries komen hier in ieder geval een aantal mooie casussen over voorbij.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Niet online
DropjesLover schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:16:
[...]

Het voorbeeld van concertkaartjes is om het voor gewone mensen tastbaar te maken.
Natuurlijk gaat het dan ook om de huur of eten betalen, of een auto hebben (hoe betaal je de wegenbelasting?). En natuurlijk zijn er wegen omheen, al dan niet in grijs gebied. Wat ook exact aantoont hoe weinig sancties ook echt daadwerkelijk effectief zijn. Vervelend, maar omheen te werken.
Huur/eten/auto? Van de zaak (nepbedrijf).

Klopt, het is illustratief, niet representatief. De sancties zijn ineffectief zolang deze personen vrij in Den Haag hun werk kunnen blijven uitvoeren, en ze zijn vervelend omdat deze mevrouw niet naar de VS kan reizen, een Apple iPhone niet kan gebruiken op eigen naam of naam werkgever, enz. Nederland zelf wordt niet gesanctioneerd. We zouden dus heimelijk kunnen faciliteren. Dat kunnen onze diensten. Onze diensten staan internationaal ook als kundig aangeschreven, maar wel gelimiteerde manpower. Kwalitatief dus hoogstaand. We zouden het zelfs kunnen gebruiken als casus om zelf maar een cloud (met FOSS stack) op te zetten voor thuiswerken. En ja, daar is een learning curve, en dat is irritant. Laat ik een voorbeeld noemen.

Stel, je hebt een Linux desktop computer. Daar draait een of andere gebruikersvriendelijke UI op, bijvoorbeeld GNOME of KDE. Daar draait QEMU op. Via QEMU kan een applicatie 1:1 draaien in RDP alsof het een native window betreft (op macOS kun je dit ook, maar dat is Amerikaans). Vervolgens zet je die Windows sessie niet op het netwerk, hoogstens een DMZ. Bepaalde bestanden in de guest exporteer je in een map, die op de host (Linux desktop) neer komt op bijvoorbeeld ~/Documents. Microsoft Word lokaal draaien is dan mogelijk. Je kunt er zelfs een legale licentie aan hangen, als je dat wilt. Onze overheid kan namelijk gewoon een nepbedrijfje opzetten (klinkt superspannend, is het niet, en doen andere overheden ook gewoon). Maar hoe dan ook: die Microsoft Word kan nooit communiceren met het internet. De gebruiker hoeft geen nieuw programma te leren, alleen de desktop. Je hebt ook desktops die lijken nagenoeg op andere OSen. Dan email programma. Je kunt met open source tooling een complete email infra opzetten inclusief server en client, AD, noem maar op. Je hebt Microsoft daar niet voor nodig. Het enige probleem is: het kost moeite, tijd, geld, en als iedere toko in de wereld dit allemaal zelf zou doen dan is dat enorm inefficient en dus duur vandaar de cloud! Dat is de hele business case van de cloud. Doch, als je een uitzonder maakt, of zelfs een eigen cloud op wilt zetten, waarom niet? Het belang is er. Ik zou er vandaag nog mee beginnen, en er zijn techneuten die dit zo uit kunnen rollen. Maar vraag je het volgende af: waarom zou je het feit dat je dit doet aan de grote klok willen hangen? Wat is het belang? Nogmaals, zo werken onze diensten niet.

Sancties kunnen wel degelijk effectief zijn (volgens Gorbachov de reden dat hij stopte met de oorlog in Afghanistan), kijk ook naar effecten op Iran, Noord-Korea, en China. Je hebt gelijk in de zin dat ze niet waterdicht zijn. China is ook de poort voor Noord-Korea. Zie de casus Wikipedia: Lazarus Group. Toch doen ze bijvoorbeeld Rusland wel pijn. In het Rusland topic kom ik met uitgebreide cijfers, inclusief referenties/bronnen, dat het economisch niet goed gaat met Rusland.

Punt is dat deze sancties in deze casus targeted waren en nog steeds zijn. Wij (Nederland) als host kunnen daaromheen werken. De grote hamvraag is wat het ons kost qua resources. Daar heb ik geen kijk op. Maar we weten wel dat intern bij onze diensten ze dergelijke interne netwerken hebben (ook niet uniek, overigens, andere diensten zoals CIA en NSA gaan ook zo te werk). Ik zou het dan ook als volgt vertalen: onze overheid gaat hier kost wat kost resources aan wijden. En ik denk ook al een volgende stap in de escalatieladder te voorzien: dat deze organisatie vogelvrij is voor Amerikaanse en Israëlische diensten. Voor Russische was ze dat al. Denk hierbij aan computervredebreuk door spionnen (diplomaten met onschendbaarheid, of de nog agressievere variant van spionnen zonder diplomatieke onschendbaarheid).

• DropjesLover
Jerie schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:56:
[...]

Huur/eten/auto? Van de zaak (nepbedrijf).

Klopt, het is illustratief, niet representatief. De sancties zijn ineffectief zolang deze personen vrij in Den Haag hun werk kunnen blijven uitvoeren, en ze zijn vervelend omdat deze mevrouw niet naar de VS kan reizen, een Apple iPhone niet kan gebruiken op eigen naam of naam werkgever, enz. Nederland zelf wordt niet gesanctioneerd. We zouden dus heimelijk kunnen faciliteren. Dat kunnen onze diensten. Onze diensten staan internationaal ook als kundig aangeschreven, maar wel gelimiteerde manpower. Kwalitatief dus hoogstaand. We zouden het zelfs kunnen gebruiken als casus om zelf maar een cloud (met FOSS stack) op te zetten voor thuiswerken. En ja, daar is een learning curve, en dat is irritant. Laat ik een voorbeeld noemen.

Stel, je hebt een Linux desktop computer. Daar draait een of andere gebruikersvriendelijke UI op, bijvoorbeeld GNOME of KDE. Daar draait QEMU op. Via QEMU kan een applicatie 1:1 draaien in RDP alsof het een native window betreft (op macOS kun je dit ook, maar dat is Amerikaans). Vervolgens zet je die Windows sessie niet op het netwerk, hoogstens een DMZ. Bepaalde bestanden in de guest exporteer je in een map, die op de host (Linux desktop) neer komt op bijvoorbeeld ~/Documents. Microsoft Word lokaal draaien is dan mogelijk. Je kunt er zelfs een legale licentie aan hangen, als je dat wilt. Onze overheid kan namelijk gewoon een nepbedrijfje opzetten (klinkt superspannend, is het niet, en doen andere overheden ook gewoon). Maar hoe dan ook: die Microsoft Word kan nooit communiceren met het internet. De gebruiker hoeft geen nieuw programma te leren, alleen de desktop. Je hebt ook desktops die lijken nagenoeg op andere OSen. Dan email programma. Je kunt met open source tooling een complete email infra opzetten inclusief server en client, AD, noem maar op. Je hebt Microsoft daar niet voor nodig. Het enige probleem is: het kost moeite, tijd, geld, en als iedere toko in de wereld dit allemaal zelf zou doen dan is dat enorm inefficient en dus duur vandaar de cloud! Dat is de hele business case van de cloud. Doch, als je een uitzonder maakt, of zelfs een eigen cloud op wilt zetten, waarom niet? Het belang is er. Ik zou er vandaag nog mee beginnen, en er zijn techneuten die dit zo uit kunnen rollen. Maar vraag je het volgende af: waarom zou je het feit dat je dit doet aan de grote klok willen hangen? Wat is het belang? Nogmaals, zo werken onze diensten niet.

Sancties kunnen wel degelijk effectief zijn (volgens Gorbachov de reden dat hij stopte met de oorlog in Afghanistan), kijk ook naar effecten op Iran, Noord-Korea, en China. Je hebt gelijk in de zin dat ze niet waterdicht zijn. China is ook de poort voor Noord-Korea. Zie de casus Wikipedia: Lazarus Group. Toch doen ze bijvoorbeeld Rusland wel pijn. In het Rusland topic kom ik met uitgebreide cijfers, inclusief referenties/bronnen, dat het economisch niet goed gaat met Rusland.

Punt is dat deze sancties in deze casus targeted waren en nog steeds zijn. Wij (Nederland) als host kunnen daaromheen werken. De grote hamvraag is wat het ons kost qua resources. Daar heb ik geen kijk op. Maar we weten wel dat intern bij onze diensten ze dergelijke interne netwerken hebben (ook niet uniek, overigens, andere diensten zoals CIA en NSA gaan ook zo te werk). Ik zou het dan ook als volgt vertalen: onze overheid gaat hier kost wat kost resources aan wijden. En ik denk ook al een volgende stap in de escalatieladder te voorzien: dat deze organisatie vogelvrij is voor Amerikaanse en Israëlische diensten. Voor Russische was ze dat al. Denk hierbij aan computervredebreuk door spionnen (diplomaten met onschendbaarheid, of de nog agressievere variant van spionnen zonder diplomatieke onschendbaarheid).
Sancties doen landen zeker pijn, omdat landen veel groter en zichtbaarder zijn. Ook kan je de herkomst van goederen moeilijker verdoezelen.
Echter bij individuen zijn er zat alternatieven te vinden. Tenzij het individuen zijn met grote vermogens of onroerend goed / bedrijven. Moet je wel een sanctie heimelijk voorbereiden en bij aankondiging direct invoeren om te voorkomen dat alles naar stromannen of naar andere landen geschoven wordt.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Jerie
  • Niet online
DropjesLover schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:13:
[...]

Sancties doen landen zeker pijn, omdat landen veel groter en zichtbaarder zijn. Ook kan je de herkomst van goederen moeilijker verdoezelen.
Echter bij individuen zijn er zat alternatieven te vinden. Tenzij het individuen zijn met grote vermogens of onroerend goed / bedrijven. Moet je wel een sanctie heimelijk voorbereiden en bij aankondiging direct invoeren om te voorkomen dat alles naar stromannen of naar andere landen geschoven wordt.
Trump en heimelijk _O- die ezel die moest tijdens z'n eerste termijn zo nodig toch een selfie maken van een foto van een satelliet van Iran waardoor OSINT experts konden achterhalen hoe accuraat de lens is. Je kunt er vergif op innemen dat het hem is ontraden.

Trump's doel is ook denk ik niet dat die sancties effectief zijn. Het is puur media-aandacht, pestgedrag, en economische schade (want zonde van onze resources). Als hij het effectief wil laten werken, dan kondigt hij het ook niet aan. Dan doet hij het direct. En ook dat is hem geadviseerd. Mede daarom moet je ook niet in detail reageren hoe je dit op gaat vangen. Dan geef je hem olie voor op het vuur. 1x reageren dat je dat doet is al sterk genoeg, en dat moet afgewogen zijn.

Ik dacht zojuist aan meneer Altman die de volledige DRAM computerindustrie op de kop heeft gezet. Dat is een veel groter probleem voor onze nationale veiligheid: om een aardige exascaler te bouwen heb je veel hardware nodig, waaronder gigantische hoeveelheden DRAM. Probleem is, hij koopt zelfs grondstoffen voor het eindproduct DRAM op. In een normale tijd zou een overheidsdienst eens gaan praten met zo iemand, maar dit zijn geen normale tijden. Het is wellicht zelfs geaccordeerd door Trump.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:11
En weer bijna direct vast gezet, maar dat is nu ook geblokkeerd door de zelfde rechter die hem uit de gevangenis heeft laten gaan voor huisarrest:
Court blocks immigration officials from re-detaining Abrego Garcia
Abrego Garcia was released from immigration custody Thursday evening, and he was given an ICE supervision order that sets various conditions and requires him to return for an appointment Friday at 8 a.m. EST in Baltimore.

Abrego Garcia’s lawyers rushed back to Xinis’s court, warning the Trump administration would attempt to re-detain him. They also raised concern about the impact of an immigration judge’s ruling in his case that came down later Thursday evening.

“For the public to have any faith in the orderly administration of justice, the Court’s narrowly crafted remedy cannot be so quickly and easily upended without further briefing and consideration,” Xinis wrote.
Ik heb het hele dossier er maar bij gehaald om uit te zoeken wat er nu allemaal weer bedacht was:
Abrego Garcia v. Noem (8:25-cv-02780)
Uit die documenten komt de volgende tijdslijn:
  • Petitioner was released from ICE custody yesterday around 4:45 p.m.
  • At or shortly before his release, the Government provided him with an “Order of Supervision” directing him to report to ICE’s office in Baltimore, Maryland, today (December 12, 2025) at 8:00 a.m.
  • at approximately 7:01 p.m., an immigration judge issued a document with the heading “Order of the Immigration Judge,” and the subheading “Immigration Court’s Sua Sponte Order Correcting Scrivener’s Error.”
Allereerst is het belangrijk om te vermelden dat een "Immigration Judge" eigenlijk geen echte rechter is. Het zijn medewerkers van het ministerie van Justitie, maar zijn dus geen volwaardige rechters. Je wordt niet benoemd maar iedereen kan tegenwoordig "gewoon" zo'n immigration judge worden. Of zoals Kristi Noem ze tegenwoordig noemt: De term "Deportation Judge" laat zien wat ze eigenlijk van deze personen verwacht .. ipv de wet volgen en uitzoeken wat er precies aan de hand is.

In dit geval hebben ze zo'n medewerker gevonden die nu op eens een fout heeft gevonden in de uitspraak uit 2019 waarin stond dat hij niet uitgezet kon worden. Deze uitspraak van deze "immigration judge" komt dus opeens uit de lucht vallen. Er is blijkbaar zelfs een zitting geweest waar Abrego zelf niet bij aanwezig is geweest. En blijkbaar kon die zaak nu wel weer opeens opgepakt worden, terwijl dat eerder werd geweigerd en waar ook weer een aparte rechtzaak over loopt (ja .. het is lastig om alles in de gaten te houden)

Dus hebben zijn advocaten maar weer direct een "emergency request" gedaan om een tijdelijke verbod aan te vragen zodat ze hem niet direct weer kunnen oppakken en uitzetten.

"Ze" proberen echt alles uit de kast te halen om hun zin te krijgen.

De rechter Xinis heeft maar weer een extra zitting ingelast voor deze variant.

Wordt zeker weer vervolgd.

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:46
Puur om even te lachen. Wanneer de vraag komt waarom Trump een pleister heeft op zijn hand. Is het antwoord natuurlijk heel duidelijk. "Trump schudt zoveel handen dat dit lijdt tot wondjes" Niemand schudt natuurlijk zoveel handen als Trump.

Het verbaasd mij dat de gehele pers wat daar zat niet in koor begon te lachen.

https://www.ndtv.com/worl...tly-shaking-hands-9795234

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:07

ManiacsHouse

Scheisse!

Pukson schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:47:
Puur om even te lachen. Wanneer de vraag komt waarom Trump een pleister heeft op zijn hand. Is het antwoord natuurlijk heel duidelijk. "Trump schudt zoveel handen dat dit lijdt tot wondjes" Niemand schudt natuurlijk zoveel handen als Trump.

Of schaafwond van het afrollen van al die condooms. :+
Ook zit er een foto bij van een stapel met condooms die in een verpakking zitten met het gezicht van Trump erop. "I'm huuuuge!" ("Ik ben enorm!") staat er op de verpakking geschreven.
https://www.nu.nl/verkiez...et-zijn-gezicht-erop.html

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:05
Nog meer interessant nieuws. Er zijn foto's gepubliceerd door de Democraten, waarop meerdere machtige mannen als Trump, Clinton, Gates en Bannon zich rondom Epstein bevinden:
https://oversightdemocrat...t-democrats-receive-95000

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:14

Zewatanejo

Fine Thanks!

Pukson schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:47:

Lijkt me een pleister op de prikplaats van een infuus...

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• DropjesLover
Eerst wordt de vakbond als aangevallen, dat wordt geblokkeerd een rechter (het recht op vereniging in een vakbond).
Daar wordt niet op gereageerd of beroep op ingesteld.
Dan de government shutdown waarin de mensen moeten doorwerken zonder betaald te krijgen. Daar worden ze door de regering voor bedankt.

En nu, dagen voor Kerstmis, wordt de vakbond weer aangevallen, nu door de werkgever salaris systemen te gebruiken om de afdracht naar de vakbond te blokkeren.

Nu de TSA, maar kan zo overal gebeuren lijkt mij.
https://www.politico.com/...n-contract-again-00689888

De aanzet hiervoor is mij onbekend, maar iedereen weet dat Trump en zn kliek een enorme hekel hebben aan vakbonden en werknemersrechten...

BThGvNeOA

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
daanb14 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:02:
Nog meer interessant nieuws. Er zijn foto's gepubliceerd door de Democraten, waarop meerdere machtige mannen als Trump, Clinton, Gates en Bannon zich rondom Epstein bevinden:
https://oversightdemocrat...t-democrats-receive-95000
en nu opletten komende dagen waar de aandacht naar toe wordt afgeleid (door team Trump); dat dat staat te gebeuren is al haast een feit, zie verleden

• DropjesLover
_Bailey_ schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:12:
[...]

en nu opletten komende dagen waar de aandacht naar toe wordt afgeleid (door team Trump); dat dat staat te gebeuren is al haast een feit, zie verleden
Polletje maken:
  • Venezuela
  • Oekraïne/Rusland
  • NAVO
  • Groenland
  • Tariffs
  • ICE / National Guard naar democratische stad X
  • Iets nieuws
  • All of the above

BThGvNeOA

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

DropjesLover schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:28:
[...]

Polletje maken:
  • Venezuela
  • Oekraïne/Rusland
  • NAVO
  • Groenland
  • Tariffs
  • ICE / National Guard naar democratische stad X
  • Iets nieuws
  • All of the above
  • Europa kapot maken
Dacht vul maar even aan.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:44

hamsteg

Species 5618

De vraag die ik hier niemand zie stellen is waarom Trump Europa wil breken. Dat wij over 20 jaar niet meer van betekenis zijn, is een dogreden. Onze geschiedenis is vele malen langer dan die van de VS en heeft al wel een paar crisissen doorstaan en toch zoeken we elkaar steeds weer op. Hij is bang voor Europa omdat die niet wild wispelteurig reageren en hij daar geen enkele invloed op heeft. Europa lijkt zwak omdat er niet één leider is maar dat is juist de kracht, impulsiviteit heeft namelijk ook een prijs. Hij weet dat wij langzaam reageren maar ook bedachtzaam en sluw zijn en uiteindelijk hem ten onder kunnen brengen. Als je ziet welke landen hij target zijn dat niet de economisch sterke landen, dat zegt alles. Hij is bang voor Europa, de techbedrijven maken bij ons de echte winst en als Europa op dit gebied meer zelfstandig wordt, heeft de VS een probleem.

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:57

FunkyTrip

Funky vidi vici!

hamsteg schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:06:
De vraag die ik hier niemand zie stellen is waarom Trump Europa wil breken. Dat wij over 20 jaar niet meer van betekenis zijn, is een dogreden. Onze geschiedenis is vele malen langer dan die van de VS en heeft al wel een paar crisissen doorstaan en toch zoeken we elkaar steeds weer op. Hij is bang voor Europa omdat die niet wild wispelteurig reageren en hij daar geen enkele invloed op heeft. Europa lijkt zwak omdat er niet één leider is maar dat is juist de kracht, impulsiviteit heeft namelijk ook een prijs. Hij weet dat wij langzaam reageren maar ook bedachtzaam en sluw zijn en uiteindelijk hem ten onder kunnen brengen. Als je ziet welke landen hij target zijn dat niet de economisch sterke landen, dat zegt alles. Hij is bang voor Europa, de techbedrijven maken bij ons de echte winst en als Europa op dit gebied meer zelfstandig wordt, heeft de VS een probleem.
Meh, zijn kliek target Duitsland (steun aan AfD), dat is nu niet echt een economisch zwak land.

Dit dus.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:44

hamsteg

Species 5618

FunkyTrip schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:08:
[...]

Meh, zijn kliek target Duitsland (steun aan AfD), dat is nu niet echt een economisch zwak land.
Steunen is wat anders. Dit is een doelgericht beleid Gelekte documenten: ‘Trump wil vier landen uit EU krijgen’: de aandacht gaat bewust uit naar: Hongarije, Italie, Oostenrijk en Polen. Duitsland is economisch te sterk en te bewust van zijn verleden. Oostenrijk daarentegen is nog steeds verscheurd en neemt qua oorlogsverleden minder verantwoordelijkheid. Vergis je niet in hoe fascistisch Oostenrijk nog is, zij zijn een makkelikker target.

[ Voor 19% gewijzigd door hamsteg op 13-12-2025 12:25 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

hamsteg schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:17:
[...]

Steunen is wat anders. Dit is een doelgericht beleid Gelekte documenten: ‘Trump wil vier landen uit EU krijgen’: de aandacht gaat bewust uit naar: Hongarije, Italie, Oostenrijk en Polen.
Nou succes daarmee. PiS had wel eventjes macht in Polen, maar volgens mij is dat een van de meest pro-EU landen binnen de EU. Ze ontvangen netto miljarden, vormen graag een sterk blok tegen Rusland en Polen kunnen overal makkelijk werken en geld terugsturen richting Polen.

Dit dus.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
of hij krijgt een opdracht van iemand die Europa niet zo'n warm hart toedraagt, ik noem een Putin bv? Los daarvan is er altijd goed geld te verdienen tijdens tijden van chaos en conflict.

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:46
[...]

Steunen is wat anders. Dit is een doelgericht beleid Gelekte documenten: ‘Trump wil vier landen uit EU krijgen’: de aandacht gaat bewust uit naar: Hongarije, Italie, Oostenrijk en Polen. Duitsland is economisch te sterk en te bewust van zijn verleden. Oostenrijk daarentegen is nog steeds verscheurd en neemt qua oorlogsverleden minder verantwoordelijkheid. Vergis je niet in hoe fascistisch Oostenrijk nog is, zij zijn een makkelikker target.
Ik mag hopen dat er binnen de EU achter de schermen de nodige stappen worden gezet tegen dergelijk vijandelijk beleid. Oké, Hongarije mogen ze hebben als het volk wederom voor Orban kiest volgend jaar.

In ander nieuws; De VS wil letterlijk ALLES van je weten als je er heen gaat, tot je DNA aan toe. Misschien om the checken of je wel Arisch genoeg bent ofzo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ir9WPCxLB_uQioDTP6o4BbIIeE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hGEtTgeLiIG9aB2GJCEF8TrP.jpg?f=user_large

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ErikT738 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:13:
[...]

In ander nieuws; De VS wil letterlijk ALLES van je weten als je er heen gaat, tot je DNA aan toe. Misschien om the checken of je wel Arisch genoeg bent ofzo.
[Afbeelding]
Klopt, stond eerder deze week ook op FP: nieuws: VS wil toeristen uit onder meer Benelux verplicht sociale accounts la...

Virussen? Scan ze hier!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
En volgens mij ook in dit topic, maar het is niet verkeerd om het nogmaals te noemen. Het is namelijk niet eens mogelijk om aan die belachelijke eisen te voldoen.

Hoe ga je alle mailadressen uit zoveel jaar bij elkaar krijgen? Gaan ze betalen voor de uren die het kost om zoiets in te vullen? Hoezo al die informatie over familieleden? Alleen het invullen van basisgegevens van ouders bij de oude ESTA was al erg genoeg.

DNA eisen is alsof je een aanvraag doet om Gilead te betreden. Doe even normaal zeg.

Dat zit wel Schnorr.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Die IP adresses en metadata van foto's leveren. Hoe dan?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:17
Dat zal goed werken bij de tweakers onder ons die voor iedere website een alias gebruiken 8)7

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:47

rapture

Zelfs daar netwerken?

Big Tech is een factor dat uitgelegd door een Britse voormalige leraar die door het uitleggen van de gevolgen van Brexit en hoe je door de propaganda/BS moet prikken full-time op het commentaar geven kan richten.
We waren opgegroeid met het Internet als het Wilde Westen 2.0 waar de Big Tech de wetten/regels schreven. In ruil voor allerlei gratis diensten op het Internet gaven we persoonlijke informatie (het nieuwe goud dat doorverkocht wordt) aan de Big Tech.

De Amerikanen dachten dat Europa een grote kolonie/wingewest is waar zij de regels/wetten bepalen en ongelimiteerd data kunnen harvesten. Met GDPR gaven we een signaal dat onze data niet zomaar te harvesten is en we hebben het recht om onze data te beschermen van het harvesten.

Na verloop van tijd kan de EU ook grote boetes aan de Big Tech bedrijven geven en Mark Zuckerberg op het matje roepen.

Britain heeft ook naar Mark Zuckerberg gevraagd en kreeg een underling ipv hem persoonlijk te pakken. Dit is het nadeel van buiten de EU bevinden. De Amerikanen willen nog meer Europese landen uit de EU halen om ze individueel zo zwak als Britain te maken.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Tja. De Unie is simpelweg een zeer grote concurrent voor de overige wereldmachten China en de VS. Rusland beschouw ik niet als een wereldmacht maar als zwak land met kernwapens en een psychopathische nostalgicus aan het roer.

En de MAGA ideologen in de VS - Vance, Vought, Miller - zien de VS als ‘gods nation on Earth’ en daar past een sterkere concurrent niet bij. Trump is slechts een useful elephant die ongegeneerd door de porseleinkast banjert, wat de weg vrijmaakt voor deze 3 ideologen Amerika te vormen naar eigen inzicht.

Maar momenteel vind ik Von Der Leyen/christendemocraten op de korte termijn een groter probleem in de Unie, met haar afzwakbeleid wat veel te rücksichtslos gebeurt, i.s.m. extreemrechts.

It’s the economy, stupid!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Soms blijf ik me verbazen over dit soort berichtgeving:
Onder Trump zijn de VS een tegenstander van Europa geworden. Hoezo?
Wat heeft Donald Trump tegen Europa? Aan deze kant van de oceaan breken politici, journalisten en denktanks zich het hoofd over die vraag. Helaas: rationele antwoorden zijn er niet.
Al het bovenstaande is waar, zegt politicoloog Jeremy Shapiro van de European Council on Foreign Relations deze week in een interview met Politico. Maar de kern van Trumps antipathie voor Europa is volgens hem gevoelsmatig. In Trumps binaire belevingswereld van sterken en zwakken is Europa bij uitstek zwak. Een continent dat zichzelf niet kan verdedigen, met leiders die elke beslissing moeten afstemmen met Brussel – in Trumps beleving gewoonweg onbegrijpelijk.
Maar de afkeer van Europa die blijkt uit de tekst van de Nationale Veiligheidsstrategie gaat nog een niveau dieper dan die van Trump. Met zijn hoogdravende taal en ideologisch gekleurde ‘analyses’ van het door immigratie veroorzaakte ‘verval’ van het Europese continent, lijkt het stuk afkomstig van de radicaalste Maga-ideologen, zoals vicepresident JD Vance, Trumps stafchef Stephen Miller en Russel Vought, de architect van het oerconservatieve boekwerk Project 2025.
Europeanen lazen met ontsteltenis dat de steun voor uiterst rechtse partijen nu officieel Amerikaans regeringsbeleid is. In een door de onderzoekswebsite Defence One ingeziene eerdere versie van de strategie stond zelfs dat de VS actief zouden moeten proberen om landen los te weken van de EU, te beginnen bij landen waar uiterst rechts al dicht bij of aan de macht is. Hongarije, Oostenrijk, Polen en Italië worden bij naam genoemd.
Het artikel wekt de indruk dat we te maken hebben met een black swan event, een onverwacht ramp waar niemand zich op voor kon bereiden en waar experts met de handen in haar zitten van wat en hoe dit is gekomen. Als dat waar is moet we inderdaad vrezen voor het ergste in Europa, niet zozeer vanwege de dreiging, maar door een chronisch gebrek aan kritisch en inhoudelijke analyse en inlichtingen over deze dreigingen.

Extreem rechtse bewegingen uiten deze denkbeelden al sinds begin deze eeuw en kennen we in Europa sinds die tijd al heel lang met de bekende retoriek. D.w.z massa migratie is een vijandelijke invasie die onze cultuur en "het volk" ondermijnt, gepropageerd door z.g.n. elites in de EU, wat een dictatoriaal instituut zou zijn en afgeschaft moet worden. Denkbeelden die erg bekend zijn in Nederland en o.a. geuit worden door de PVV en FvD. Denkbeelden die ook worden gedeeld door Rusland die Europa uit elkaar wil spelen met verdeel en heers.

Deze extreem rechtse groeperingen vinden elkaar steeds meer op internationaal vlak en werken samen en wisselen ideeën uit, o.a. in de het Hongerije van autocraat Orban. Deze bewegingen hebben ook banden met de Maga beweging in de VS.

Met het rechtstreeks verband en kruisbestuiving tussen extreem rechts in Europa en Rusland zou het geen verrassing moeten zijn dat Trump uiteindelijk dezelfde ideeën uit en uiteindelijk omzet in beleid. Net zoals de pro-Rusland en anti-Oekraïne propaganda ideeën die al minimaal een decennium gemeengoed zijn in extreem rechtse kringen in Europa.

Het verbaast me dan ook enorm dat journalistiek en diplomatiek men deze connectie niet legt, de anti-Europese ideeën van Trump en Maga zijn ontstaan op Europese bodem door extremistische partijen hier en door Rusland. Dat zou juist erg bekend in de oren moeten klinken.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De wens om Europa te breken is natuurlijk voor binnenlandse consumptie. Door actief Amerika te isoleren hebben ze geen vrienden meer, dus een volgend regime heeft ook geen vrienden. Dat is voor de GOP geen issue, wel voor de democraten.
En dat maakt dat Amerikanen in het algemeen dus bij verkiezingen goed moeten kijken naar wie ze moeten stemmen, want als er bv kosmopolitische burgers zijn met internationale ideeën, waarom zouden die op Democraten gaan stemmen? De Dems krijgen niets meer voor elkaar (kijk naar Biden, na een coup zit Trump na 4 jaar nog vaster in het zadel ook).

Maar persoonlijk, wat is dat land in recordtijd een rotland geworden; alles wat mooi was moet stuk. Alles. Vrijheid, milieu, economie, mensenrechten... alles moet stuk om die paar miljardairs nog rijker te maken. En het hele politieke systeem, de hele rechtspraak en ook het leger staat er maar morrend bij en doet niets. ALLE andere landen hadden nu al enorme demonstraties gehad, in Frankrijk was Parijs al platgebrand. Maar zelfs de sloop van het Witte Huis en het ontslag van de architect (dus geen plan) doet niets in dat land. Alsof de Amerikaanse manier van leven een gegeven is...

• Requiem19
Ik vond het opiniestuk van de Duitse eigenaar van Politici ook ronduit shockerend.

https://www.politico.eu/a...-europe-eu-should-listen/
The transatlantic drift is also a rupture of political language. Trump very often simply says what he thinks — sharply contrasting with many European politicians who are increasingly afraid to say what they believe is right. People sense the castration of thought through a language of evasions. And they turn away. Or toward the rabble-rousers.

My impression is that our difficult American friends genuinely want exactly what they say they want: a strong Europe, a reliable and effective partner. But we do not hear it — or refuse to hear it. We hear only the criticism and dismiss it.
Which brings us to the second point: Unfortunately, much of the criticism is accurate.
Europe has delivered far too little — or nothing at all. Not in terms of above-average growth and prosperity, nor in terms of affordable energy. Europe does not deliver on deregulation or debureaucratization; it does not deliver on digitalization or innovation driven by artificial intelligence. And above all: Europe does not deliver on a responsible and successful migration policy.
Instead of a European fresh start, we see continued agony and decline. Germany still suffers from its National Socialist trauma and believes that if it remains pleasantly average and certainly not excellent, everyone will love it. France is now paying the price for its colonial legacy in Africa and finds itself — all the way up to a president driven by political opportunism — in the chokehold of Islamist and antisemitic networks.

In Britain, the prime minister is pursuing a similar course of cultural and economic submission. And Spain is governed by socialist fantasists who seem to take real pleasure in self-enfeeblement and whose “genocide in Gaza” rhetoric mainly mobilizes bored, well-heeled daughters of the upper middle class.
If all of this fails, American criticism will be vindicated by history. The excuses for why a European renewal is supposedly impossible or unnecessary are merely signs of weak leadership.
Alsof JD Vance het zelf heeft ingefluisterd toch…

XMCS Netherlands

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:52
Requiem19 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:21:
Ik vond het opiniestuk van de Duitse eigenaar van Politici ook ronduit shockerend.

https://www.politico.eu/a...-europe-eu-should-listen/

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Het aantal keren dat 'antisemitism' en 'Gaza' voorkomt in dat stuk zegt meteen ook al genoeg over de beweegredenen van de auteur.
Iemand uit het (extreem) rechts spectrum.

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:21:
Politico is van Axel Springer. Dan weet je het wel. Dit pas gewoon regelrecht in hun straatje. Niets anders van te verwachten.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:08
AvAars schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:30:
Dat zal goed werken bij de tweakers onder ons die voor iedere website een alias gebruiken 8)7
Of zelfs meerdere aliassen per site / medium hebben. :D

Indertijd heb ik voor mijn screening door de *IVD een lijst van pak'm beet twintig aliassen opgegeven.

Liege, liege, liegebeest!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Er is nieuws over de Nederlander Owen Ramsingh. Woont al sinds 86 in de VS (met green card) en heeft daar een gezin. Heeft in de jaren 90 ergens een veroordeling gehad wegens een drugsgerelateerde zaak. Hij wordt nu gedeporteerd naar Nederland wegens die veroordeling. Helemaal van het padje af daar. Het hele gezin gaat nu verhuizen naar Nederland.
Nederlandse greencardhouder zat in VS maanden vast; nu land uitgezet wegens oude veroordeling
WASHINGTON - Een Nederlandse man die al veertig jaar in Amerika woont, is maanden vastgehouden door de federale vreemdelingenpolitie ICE voor een oud vergrijp in de jaren negentig. Het is het gevolg van de harde migratie-aanpak door de Trump-regering. De man wordt nu definitief het land uitgezet.

Owen Ramsingh emigreerde in 1986 als kind naar de VS. Hij bezit een verblijfsvergunning (greencard) en stichtte later een gezin. Na een trip naar Europa werd de Nederlander eind september bij terugkeer in de VS op het vliegveld van Chicago door ICE-agenten in de kraag gevat. Reden voor zijn arrestatie door de vreemdelingenpolitie was een oude drugsveroordeling uit de jaren negentig.

Dat was het begin van een maandenlang drama. Ramsingh werd aanvankelijk in vreemdelingendetentie gehouden in Texas. Hoewel een rechter vertelde dat zijn vastzetting na het nodige papierwerk zou worden opgeschort, werd de Nederlander tussentijds overgeplaatst naar een cel in New Mexico.

De migratierechter aldaar beval deze week dat ICE de Nederlander mag uitzetten vanwege de veroordeling, ook al is die ruim 25 jaar oud. De Trump-regering hanteert een zero-tolerancebeleid ten aanzien van migranten die een strafblad hebben.

Tiener berecht als volwassene
Ramsingh woonde samen met zijn vrouw Diana en een dochter in de stad Columbia in Missouri. De Nederlander was in 1997 opgepakt wegens drugsbezit. Hij was toen zestien jaar, maar werd als volwassene berecht. Volgens zijn vrouw Diana leefde de Nederlander in de jaren negentig enige tijd als tiener op straat. Hij heeft later de weg omhoog gevonden en zijn leven in Amerika opgebouwd.

Op Facebook laat Owen weten dat hij ’geen eerlijk proces’ heeft gehad. Diana stelt dat ze in beroep hadden kunnen gaan tegen het vonnis van de migratierechter, maar dat het zou betekenen dat haar man circa nog een jaar in detentie zou zitten voordat die zaak voorkomt. Dat leverde een duivels dilemma op. „Als hij eenmaal uit ICE-detentie is, kan hij niet meer in beroep”, schrijft ze. Toch is gekozen voor uitzetting.

Het gezin zegt nu noodgedwongen naar Nederland te vertrekken. Diana schrijft dat ze hoopt dat haar man voor kerst in ons land aankomt, waar zijn oude vader nog woont. Ze wil hem dan met haar dochter opzoeken, alvorens terug te keren naar de VS om zaken te regelen voor een definitief vertrek naar Nederland.

„We beginnen helemaal opnieuw. We weten niet wat de toekomst in petto heeft, maar volgen ons hart”, schrijft de vrouw op Facebook. „Owen heeft veel werk te doen om mentaal alles te verwerken wat hem de voorbije maanden is overkomen, dus gebeden zijn welkom.”

’Dacht voor Kerstmis thuis te zijn’
Owen schreef eergisteren: „Dit is een van de zwaarste momenten van mijn leven, terwijl ik hier in de gevangenis zit te wachten op een vlucht naar Nederland. We dachten echt dat ik voor Kerstmis in Columbia terug zou zijn.”

Volgens Diana heeft haar man een levenslange ban opgelegd gekregen van de rechter, hetgeen in de praktijk zou betekenen dat hij over acht tot tien jaar een verzoek mag indienen om de ban op te heffen, zo meldt ze op Facebook.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• DropjesLover
Glashelder schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:59:
Er is nieuws over de Nederlander Owen Ramsingh. Woont al sinds 86 in de VS (met green card) en heeft daar een gezin. Heeft in de jaren 90 ergens een veroordeling gehad wegens een drugsgerelateerde zaak. Hij wordt nu gedeporteerd naar Nederland wegens die veroordeling. Helemaal van het padje af daar. Het hele gezin gaat nu verhuizen naar Nederland.

[...]
Het enige wat mij verbaast is dat hij naar Nederland uitgezet wordt, in plaats van een gevangenis in Panama, Ghana of Sudan...

BThGvNeOA

• duvekot
DropjesLover schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:28:
[...]

Het enige wat mij verbaast is dat hij naar Nederland uitgezet wordt, in plaats van een gevangenis in Panama, Ghana of Sudan...
Omdat Nederland hem accepteert en (als het nodig was) zijn papieren op order maakt omdat hij nog steeds Nederlands staatsburger is. In de gevallen dat ze naar andere landen uitgezet werden was er geen medewerking.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Llopigat schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:43:
[...]

Politico is van Axel Springer. Dan weet je het wel. Dit pas gewoon regelrecht in hun straatje. Niets anders van te verwachten.
Ik dacht dat Politico nog een best okaye bron was...

Maar ja, ook dat zegt niks meer, wat jaren terug was bijvoorbeeld de WaPo gewoon een serieus solide krant, of de NYT.

People as things, that’s where it starts.

• duvekot
RobinHood schreef op zondag 14 december 2025 @ 00:38:
[...]

Ik dacht dat Politico nog een best okaye bron was...

Maar ja, ook dat zegt niks meer, wat jaren terug was bijvoorbeeld de WaPo gewoon een serieus solide krant, of de NYT.
Elke bron geeft zijn eigen kleurtje of richting aan het nieuws. Er is niets mis met Politico te gebruiken als startpunt om daarna verder te zoeken en proberen de daadwerkelijke bron of uitspraak er zelf bij te vinden. Vandaar dat ik zelf op verschillende sites naar het zelfde bericht kijk om een beter beeld te krijgen. Zowel wat er in Amerika gebeurt als wat er hier in Nederland aan nieuws is. Dan kan je zelf een beter beeld krijgen van wat en hoe.
Vandaar dat ik ook vrij regelmatig de oorspronkelijke rechtbank documenten er bij probeer te zoeken. En je kan die lange PDFs tegenwoordig prima door 2 of 3 LLM Modellen heen halen voor een samenvatting om ook de "bias" van de LLM niet als blinde vlek te hebben. Of de oorspronkelijke post op X of Video van een interview etc. Zolang je maar je best doet om uit bubbels te blijven (wat natuurlijk niet eenvoudig is tegenwoordig)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wat doe je als Trump zijnde als je vrienden in een ander land (Roemenie in dit geval) voor verkrachting worden vervolgd?

Wel, dan oefen je druk uit om ze vrij te laten natuurlijk. Verkrachting is immers niks mis mee, en het zijn immers goede jongens. Toch?

Het was vast de eigen schuld van de vrouwen die verkracht werden. Toch?
De regering van Donald Trump heeft een belangrijke rol gespeeld in de vrijlating van de razendpopulaire influencers en broers Andrew en Tristan Tate, die worden verdacht van verkrachting, slagen en verwondingen en gedwongen prostitutie. Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse krant The New York Times. De broers kregen door de inmenging de toestemming om Roemenië te verlaten, maar de rechtszaken blijven lopen.

Al sinds 2022 loopt in Roemenië een onderzoek tegen Andrew en Tristan Tate, die de Amerikaanse en Britse nationaliteit hebben. Ze worden ervan verdacht vrouwen tot prostitutie te dwingen en meermaals te verkrachten. Daarnaast zou Andrew Tate een 15-jarig meisje hebben geslagen en verkracht. Beide mannen mochten het land niet verlaten: de Roemeense aanklagers vreesden dat de mannen zouden vluchten en zich in het buitenland zouden verschuilen.

Begin dit jaar stuurde Andrew Tate echter een opvallende sms: "Ik heb gehoord dat de regering-Trump er nu op zit." Enkele weken later gaf Roemenië de broers toestemming om het land te verlaten en zaten ze op een privévliegtuig richting Miami, in de Amerikaanse staat Florida.
De Amerikaanse krant The New York Times is erin geslaagd een reconstructie samen te stellen van hoe Andrew en Tristan Tate hulp kregen van de familie Trump, met wie de broers een goede band hebben. Dat gebeurde door middel van diepgaand onderzoek, tientallen interviews met Roemeense, Britse en Amerikaanse getuigen en duizenden pagina's aan bewijsmateriaal.

Met verloop van tijd slaagde Andrew Tate erin zijn invloed wereldwijd uit te breiden. Hij kwam in contact met rechtse mediafiguren, zoals Tucker Carlson. Hij steunde Donald Trump ook openlijk tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen, waarna hij bevriend geraakte met onder meer Donald Trump Jr.
Ook Trumps jongste zoon Barron toonde bewondering voor Andrew Tate. Vorig jaar hebben de 2 elkaar gesproken in een Zoom-gesprek. Barron Trump en Tate hebben het toen gehad over de rechtszaak die loopt in Roemenië, die ze allebei als onzin bestempelden.

Na Trumps verkiezingsoverwinning in 2024 slaagden verschillende getrouwen van de broers Tate erin zich aan te sluiten bij het team van de nieuwe president. Een van hen - de diplomaat Richard Grenell - zou 2 keer een overleg hebben gehad met Roemeense functionarissen over de rechtszaak tegen de Tates. Enkele dagen na het 2e overleg kregen de Roemeense aanklagers het bevel om het uitreisverbod van de broers op te heffen.
Bron en meer info: New York Times: "Trump-regering speelde sleutelrol bij vrijlating Andrew en Tristan Tate".

Wat gaat Trumps volgende stap worden? Een wet of presidentieel decreet die verkrachting ronuit legaliseert?

Virussen? Scan ze hier!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

[...]
Het hele concept van een veroordeling is toch dat je na het doen van je straf je op eenzelfde niveau terug kan keren in de samenleving? Nu is het stelsel in de VS sowieso wat bijzonder zeker in relatie tot bepaalde misdrijven / delicten maar dat je omwille van een uitgezeten straf 25 jaar geleden nog uitgezet kan worden is wel heel cru.

• duvekot
wildhagen schreef op zondag 14 december 2025 @ 07:07:
Wat doe je als Trump zijnde als je vrienden in een ander land (Roemenie in dit geval) voor verkrachting worden vervolgd?

Wel, dan oefen je druk uit om ze vrij te laten natuurlijk. Verkrachting is immers niks mis mee, en het zijn immers goede jongens. Toch?

Het was vast de eigen schuld van de vrouwen die verkracht werden. Toch?
[...]
Bron en meer info: New York Times: "Trump-regering speelde sleutelrol bij vrijlating Andrew en Tristan Tate".

Wat gaat Trumps volgende stap worden? Een wet of presidentieel decreet die verkrachting ronuit legaliseert?
Hier het volledige artikel uit de New York Times:
How a Manosphere Star Accused of Rape and Trafficking Was Freed
Het is een deel artikel dus iedereen kan het lezen.

• Jerie
  • Niet online
[...]

Oh die liggen geografisch interessant. Alles ten oosten van deze landen kan Poetin zo opvegen.

• Jerie
  • Niet online
FunkyTrip schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:19:
[...]

Nou succes daarmee. PiS had wel eventjes macht in Polen, maar volgens mij is dat een van de meest pro-EU landen binnen de EU. Ze ontvangen netto miljarden, vormen graag een sterk blok tegen Rusland en Polen kunnen overal makkelijk werken en geld terugsturen richting Polen.
Tusk heeft flink in moeten binden omdat zijn kandidaat nipt verloor van een conservatieve tijdens een tussentijdse verkiezing. Ook heeft PiS de rechtsstaat gesloopt, zoals bij aanstelling rechters. Dat draai je moeilijk terug.

Peter Magyar zal dit probleem (als hij al wint) ook tegenkomen. Allerlei bullshit (zoals Orban's vriendjespolitiek voor bedrijven) zit in de grondwet. Dat draai je niet 1-2-3 terug; is in geval van Hongarije een 2/3 meerderheid voor nodig.

Hetzelfde zal ook blijken als Trump exit is, en daarmee schept hij de bouwstenen voor een Christelijk-fascistische samenleving.

[ Voor 14% gewijzigd door Jerie op 14-12-2025 09:56 . Reden: Peter Magyar voorbeeld ]

• Jerie
  • Niet online
ErikT738 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:13:
[...]

Ik mag hopen dat er binnen de EU achter de schermen de nodige stappen worden gezet tegen dergelijk vijandelijk beleid. Oké, Hongarije mogen ze hebben als het volk wederom voor Orban kiest volgend jaar.

[Afbeelding]
Naar mijn bescheiden mening security theater.

Op zich snap ik wel dat ze e.e.a. willen weten over inkomende reizigers. Deels kan ik daar begrip voor opbrengen, ook deels mee eens (specifiek voorbeeld: ik begrijp dat men in de context van terrorisme waakt voor copycats). Maar dat ging al ver. Erg ver.

Het is ook een fishing expedition. Een deel van deze data bezitten ze; het subject weet niet wat. Vervolgens is er de dreiging dat men verzaakt belangrijke feiten te delen. Statistiek zal ook uitwijzen dat er (zeker eerste keer) allerlei feiten boven water komen. Gaan ze alles cross checken? Ik betwijfel dat ze dat bij VWP bij iedere kandidaat doen. Zeker bij terugkerende klanten. Kost veel teveel tijd.

Toen ik mijn VWP in moest vullen (al weer twintig jaar geleden) vond ik de vragen behoorlijk zwart-wit. Het eerste papiertje dat ik invulde heb ik toen maar 'weggegooid', want daar was ik veel te uitgebreid en eerlijk en had er van alles bijgeschreven, en dat gaat hoe dan ook tot (nodeloze) discussie leiden. Maar als je belangrijke feiten weglaat, ook tijdens een interview, dan kun je het vergeten.

Dat is hier misschien wel het doel. Iemand die je niet moet kun je zo weigeren op een technicality. @Liegebeest kwam met twintig aliasen, maar vergat nummer eenentwintig. Dank voor alle informatie. Helaas, u mag het land niet in.

Er is no way dat ik in deze tijd naar VS zou gaan. Ik zie dat land niet meer als functionerende rechtsstaat, en dat was al een hellend vlak na Dubya. Obama zou e.e.a. repareren; sommige zaken zijn zelfs verergert. We reageren geschokt op aanvallen op boten. Deels is dat selectieve verontwaardiging. In het Midden-Oosten voeren ze al tientallen jaren drone strikes uit op (vermeende) subjecten, en daarbij raken ook onschuldige mensen slachtoffer. Drone piloten zitten met PTSD thuis.

Rond de Snowden onthullingen waren we bang voor de wat als (het what if scenario). Wat als deze wapens in bezit komen van een Amerikaanse regering met onzuivere, niet-integere doelen? Terwijl dat eigenlijk al op had getreden: minstens 2x de regering Dubya. Als je niet denkt dat de VS op een berg zero days zit, dan ben je m.i. wel erg goedgelovig / laconiek.

En waar ik mij dan zo aan erger, al tientallen jaren, is dat gave hacker conferenties in de VS plaatsvinden. Daarmee sluit men effectief mensen uit, ofwel zorgt men er voor dat zij onder dreiging land niet binnenkomen (want VWP). Ze kunnen die conferenties ook in andere landen houden die er niet dergelijke belachelijke praktijken op nahouden. Hoeft niet in Europa. Dat kan ook in de buurt van VS; Canada bijvoorbeeld.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:01

[...]
Goed beleid, zouden ze in meer landen moeten doen. Echter dan wel gelijk uitzetten bij die eerste veroordeling en niet tientallen jaren later.

• vanaalten
  • Laatst online: 18:58
TheBrut3 schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:45:
[...]

Goed beleid, zouden ze in meer landen moeten doen. Echter dan wel gelijk uitzetten bij die eerste veroordeling en niet tientallen jaren later.
Mwah, dat is wel heel zwart-wit gedacht.

Als iemand simpelweg een joint opsteekt kan dat in sommige landen al reden voor een veroordeling zijn (drugsbezit). Ook als je daar verder niemand kwaad mee doet. Moet die persoon dan gestraft worden met uitzetting? Inclusief z'n gezin? Ook als die persoon verder gewoon een zinnige baan in de gezondheidszorg heeft en een positieve bijdrage aan de samenleving levert?

Een straf moet proportioneel zijn. Afhankelijk van het misdrijf lijkt uitzetting mij disproportioneel (nog afgezien van het 'tientallen jaren later' aspect).

Al wordt het wel een interessante samenleving als je voor ELKE ovetreding ALTIJD de doorstraf geeft. Disproportioneel, maar ik ben dan ergens wel benieuwd wat voor effect zo'n systeem zou hebben...

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

vanaalten schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:05:
Al wordt het wel een interessante samenleving als je voor ELKE ovetreding ALTIJD de doorstraf geeft. Disproportioneel, maar ik ben dan ergens wel benieuwd wat voor effect zo'n systeem zou hebben...
in ieder geval een samenleving waar je beter geen getuige ergens van kan zijn, want mensen die kwaad willen zullen er in ieder geval voor zorgdragen dat alle getuigen uit de weg worden geruimd... Een soort RDR2

Dit dus.

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

https://www.nu.nl/buitenl...air-toestel-vs.html#nujij
Vlucht JetBlue 1112 moest 26 minuten na vertrek van Curaçao naar JFK Airport in New York uitwijken voor een Amerikaans militair tankvliegtuig dat niet zichtbaar was voor andere vliegtuigen op de radar.
Ik zat er vorige week al aan te denken. Wat nou als Trump en zijn club iets neerhaalt? Een lijnvlucht bijvoorbeeld. Of een botsing...
Zal meneer waarschijnlijk roepen dat het vliegtuig er niks te zoeken had en een grote waffel opzetten. Maar tis natuurlijk afwachten tot er iets mis gaat daar. Gezellig zonder transponder aan beetje boven of in de buurt van Curaçao rondhangen. Is ook nog eens de vraag of ze überhaupt daar wat te zoeken hadden. Tis niet hun luchtruim toch?

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Het hele gezin gaat nu verhuizen naar Nederland.

[...]
Lijkt me een behoorlijke upgrade voor ze.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:03

inXs

known as inXs

Trump begint nu al toch wat te twijfelen, overwinning midterms uiterst onzeker: https://www.ad.nl/buitenl...ingen-te-winnen~aee50bd8/

Vooral omdat al zijn ‘fantastisch’ maatregelen tijd nodig hebben om positieve gevolgen te hebben voor de ‘gemiddelde Amerikaan’.

Ik vind hem wel erg mild, waar is het: ‘they stole the elections!’ ? Toch weer smoke and mirrors?

superB

• andru123
  • Laatst online: 24-01 11:45
ManiacsHouse schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:49:
Is ook nog eens de vraag of ze überhaupt daar wat te zoeken hadden. Tis niet hun luchtruim toch?
Zoals hierboven vermeld, vinden droneaanvallen op vermeende terroristen al jaren regelmatig plaats. Meestal hoor je er niets over. Soms is er ophef. (In 2004 werd het hele land in het Midden-Oosten platgebombardeerd, dat was een grote) Wat is er nu anders?

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
[...]

Als iemand simpelweg een joint opsteekt kan dat in sommige landen al reden voor een veroordeling zijn (drugsbezit). Ook als je daar verder niemand kwaad mee doet. Moet die persoon dan gestraft worden met uitzetting? Inclusief z'n gezin? Ook als die persoon verder gewoon een zinnige baan in de gezondheidszorg heeft en een positieve bijdrage aan de samenleving levert?

Een straf moet proportioneel zijn. Afhankelijk van het misdrijf lijkt uitzetting mij disproportioneel (nog afgezien van het 'tientallen jaren later' aspect).
Hij was nou ook niet bepaald el chapo:

Owen Ramsingh has two prior drug-related incidents on his record. He had a 2011 marijuana possession conviction in Boone County, which has since been expunged. In 1997, he was charged with cocaine possession at age 16 and tried as an adult at 17.

Het gaat dus idd om 'een joint' in zijn volwassen verleden, en bovendien wat cocaine bezit toen hij nog minderjarig was. Het is niet netjes maar ook weer geen vreselijke feiten en bovendien heeft de rechtspraak deze feiten allang afgehandeld.

Bovendien laat Trump grote veroordeelde drugsbazen met jaren celstraffen gewoon lopen (Ross Ulbricht en die ex-Honduras president) en daarmee is het hele morele verhaal al compleet doorgestreept wat mij betreft.

Ik vind zelf geweldsmisdrijven (beroving, inbraak enz) veel ernstiger wat dat betreft. Met prive drugsgebruik doe je mensen niet echt kwaad.

[ Voor 7% gewijzigd door Llopigat op 14-12-2025 21:05 ]

• DropjesLover
[...]

Rules for thee but not for me.
Drinken, hoeren, drugs, etc is ook standaard in de hoge bomen in sharia islamitische landen.

Net zoals in de VS nu ook aan de hand is, waar vriendjes gratie krijgen en openbare aanklagers of onderzoekers vervolgd worden...

BThGvNeOA

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

andru123 schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:16:
[...]
Zoals hierboven vermeld, vinden droneaanvallen op vermeende terroristen al jaren regelmatig plaats. Meestal hoor je er niets over. Soms is er ophef. (In 2004 werd het hele land in het Midden-Oosten platgebombardeerd, dat was een grote) Wat is er nu anders?
Verschil is dat er nu bijna een tanker bovenop een passagiersvliegtuig knalt van een land welke niks te maken heeft met dit hele sneue machtsvertoon. Onaangekondigd, niet zichtbaar zonder toestemming over zo'n land vliegen lijkt me toch wel een dingetje. En daarbij ook nog anderen in gevaar brengen.

[ Voor 8% gewijzigd door ManiacsHouse op 14-12-2025 21:56 ]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Een incident met (NL) slachtoffers als MH17 is waiting to happen zo.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:46
evilution schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:17:
Een incident met (NL) slachtoffers als MH17 is waiting to happen zo.
Het luchtruim van Venezuela moest als gesloten worden beschouwd. Curaçao ligt daar 65 km vandaan. Schoof zal wel opheldering hebben gevraagd in Washington. /s

Mocht Venezuela overlopen worden door de Amerikanen dan worden de eilanden binnen ons koninkrijk overlopen met vluchtelingen. En wellicht zullen we ze dan ook in Nederland moeten gaan opvangen. We hebben nagenoeg een grens met Venezuela.

• andru123
Volgens Merz komt de Pax Americana aan het eind.
Persoonlijk geloof ik dat (nog) niet, maar als een kanselier het zelf zegt, is er misschien wel iets aan de hand. (Die hand die een hond bijt?)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

andru123 schreef op maandag 15 december 2025 @ 05:15:
Volgens Merz komt de Pax Americana aan het eind.
Persoonlijk geloof ik dat (nog) niet, maar als een kanselier het zelf zegt, is er misschien wel iets aan de hand. (Die hand die een hond bijt?)
Wat is dat toch met die ontkenning? Als de Amerikanen er zelf niet eens een geheim van maken..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Stukfruit
  • Niet online
En zo kweekt Trump met MAGA een nieuwe partij op het wereldtoneel die niet in het belang van de VS kan opereren. Dan laat ik nog weg dat hij en z'n cult een beetje het verleden en wetenschappelijke + industriële output van Europa gemist lijken te hebben.

Ik heb nog nooit eerder een stable genius zo vaak zo hard in zijn eigen voet zien schieten.

Dat zit wel Schnorr.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-01 12:52

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Stukfruit schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:29:
En zo kweekt Trump met MAGA een nieuwe partij op het wereldtoneel die niet in het belang van de VS kan opereren. Dan laat ik nog weg dat hij en z'n cult een beetje het verleden en wetenschappelijke + industriële output van Europa gemist lijken te hebben.

Ik heb nog nooit eerder een stable genius zo vaak zo hard in zijn eigen voet zien schieten.
We zouden verbaasd moeten zijn waarom we verbaasd zijn denk ik vooral. Woodward heeft in zijn 2 werken al vrij goed uiteengezet hoe Trump te werk ging. Hij is emotioneel, wraakzuchtig, eigenwijs en teert op een angstcultuur.

Zijn nicht (Mary Trump) heeft ook een werk gemaakt over de familiehistorie ('too much and never enough') waarbij zijn karaktertrekken (het boek was er voor zijn 2de termijn) destijds gewoon matchen met hoe hij zich nu gedraagt. Het draait alleen maar om zijn beeld, zijn persoon voor hem. Als hij er persoonlijke baat bij heeft om te zeggen dat de zon paars is, dan zal hij dat roepen en blijven volhouden. Dat is de rode lijn door zijn hele leven en dat van zijn vader for that matter.

MAGA dient niet een Amerikaanse agenda, dat is marketing van het kaliber zoals 'Trump steak' de beste steak ooit zou zijn, Trump Wodka de beste wodka ooit enz, enz. De rode draad in de effectieve handelingen, de daden, zijn een totale afkeer van welke vorm van rechten en wetten dan ook en er is geen verschil tussen een publiek belang en een persoonlijke belang bij Trump.

De mensen die hem steunen zijn van eenzelfde slag: ze hebben geen baat bij een functionerende rechtsorde. Wetten en regels zijn beperkingen in hun visie, verantwoording hoef je niet af te leggen. Peter Thiel heeft hier nooit een geheim van gemaakt, Sam Altman en consorten investeren ook al lustig in vrijhavens als volgende stappen (macht-en-geld-zijn-niet-genoeg-voor-de-techbro-s-ze-willen-hun-eigen-staten-stichten , accountwall).

Quotes uit dat artikel:
Ondanks hun exorbitante vermogens en grote schaduwmacht verlangen de techtitanen uit Silicon Valley naar eigen staten, vrij van democratisch toezicht. Miljarden staken ze inmiddels in een droomstad in Californië, een Hondurees eiland en een fascistoïde techno-heilstaat.
Het is een ‘gedereguleerde start-upzone’, een locatie waar ‘ondernemers beter, goedkoper en sneller kunnen bouwen’, meldt de website. Het terrein is, na een wijziging van de Hondurese grondwet in 2013, vrij van import- en exportbelastingen en heeft een eigen rechtssysteem.
Lees dit stuk zorgvuldig: men koopt dus een stuk grond van een overheid en voert een eigen rechtssysteem in. De eigenaar bepaald dus wat de wetten zijn.
De start-upzone mag zich verheugen in de warme belangstelling van prominente techinvesteerders en -ondernemers als Peter Thiel, durfinvesteerder Marc Andreessen, en OpenAI-topman Sam Altman. Allemaal staken ze geld in het project. In totaal zijn er 117 soortgelijke initiatieven, blijkt uit een open database van een opleiding die mensen leert hoe ze dit soort plekken kunnen oprichten. Van al die initiatieven is Próspera het meest concreet, met een daadwerkelijke locatie en juridische basis.
En daar komen de bekende namen die net zo actief nu in Trump zijn politiek/MAGA zitten te roeren/deelnemen.

Alle woorden die men uitspreekt over Europa, al het gebrek aan historische kennis (al dan niet bewust) is vooral in dienst van dat ene ding: ultieme macht op basis van 'might makes right' en zonder dingen zoals internationale rechtsorde of vervelende zaken zoals regeringen en verkiezingen.

Trump is voor die mensen deel van een oplossing: de man trekt zich geen bal aan van gewoontes, afspraken, verbonden of wetten en plichten. Hem president maken met een meestemmende groep senatoren is het equivalent van simpelweg een heel juridisch systeem opblazen.

Als je ziet dat men vredesonderhandelingen voert door een vastgoedmagnaat en een durfkapitaalinvesteerder te sturen in plaats van diplomaten, weet je dat vrede absoluut niet het doel is, maar men vooral aan het zoeken is om er geld aan te verdienen, waarbij zaken als rechtsorde totaal irrelevant zijn.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Jerie
  • Niet online
polthemol schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:45:
[...]

We zouden verbaasd moeten zijn waarom we verbaasd zijn denk ik vooral. Woodward heeft in zijn 2 werken al vrij goed uiteengezet hoe Trump te werk ging. Hij is emotioneel, wraakzuchtig, eigenwijs en teert op een angstcultuur.

Zijn nicht (Mary Trump) heeft ook een werk gemaakt over de familiehistorie ('too much and never enough') waarbij zijn karaktertrekken (het boek was er voor zijn 2de termijn) destijds gewoon matchen met hoe hij zich nu gedraagt. Het draait alleen maar om zijn beeld, zijn persoon voor hem. Als hij er persoonlijke baat bij heeft om te zeggen dat de zon paars is, dan zal hij dat roepen en blijven volhouden. Dat is de rode lijn door zijn hele leven en dat van zijn vader for that matter.

MAGA dient niet een Amerikaanse agenda, dat is marketing van het kaliber zoals 'Trump steak' de beste steak ooit zou zijn, Trump Wodka de beste wodka ooit enz, enz. De rode draad in de effectieve handelingen, de dagen, zijn een totale afkeer van welke vorm van rechten en wetten dan ook en er is geen verschil tussen een publiek belang en een persoonlijke belang bij Trump.

De mensen die hem steunen zijn van eenzelfde slag: ze hebben geen baat bij een functionerende rechtsorde. Wetten en regels zijn beperkingen in hun visie, verantwoording hoef je niet af te leggen. Peter Thiel heeft hier nooit een geheim van gemaakt, Sam Altman en consorten investeren ook al lustig in vrijhavens als volgende stappen (macht-en-geld-zijn-niet-genoeg-voor-de-techbro-s-ze-willen-hun-eigen-staten-stichten , accountwall).

Quotes uit dat artikel:

[...]

[...]

Lees dit stuk zorgvuldig: men koopt dus een stuk grond van een overheid en voert een eigen rechtssysteem in. De eigenaar bepaald dus wat de wetten zijn.

[...]

En daar komen de bekende namen die net zo actief nu in Trump zijn politiek/MAGA zitten te roeren/deelnemen.

Alle woorden die men uitspreekt over Europa, al het gebrek aan historische kennis (al dan niet bewust) is vooral in dienst van dat ene ding: ultieme macht op basis van 'might makes right' en zonder dingen zoals internationale rechtsorde of vervelende zaken zoals regeringen en verkiezingen.

Trump is voor die mensen deel van een oplossing: de man trekt zich geen bal aan van gewoontes, afspraken, verbonden of wetten en plichten. Hem president maken met een meestemmende groep senatoren is het equivalent van simpelweg een heel juridisch systeem opblazen.

Als je ziet dat men vredesonderhandelingen voert door een vastgoedmagnaat en een durfkapitaalinvesteerder te sturen in plaats van diplomaten, weet je dat vrede absoluut niet het doel is, maar men vooral aan het zoeken is om er geld aan te verdienen, waarbij zaken als rechtsorde totaal irrelevant zijn.
Zie ook dit artikel op mooreslawisdead.com over Sam Altman’s Dirty DRAM Deal

Deze CEO van OpenAI zorgt er in zijn eentje voor dat de DRAM prijzen over de kop gaan. Dit werk verstoort de IT markt. Ik ging hier eerder op in op FP: Jerie in 'Framework verhoogt prijzen DDR5-geheugen voor zijn DIY-laptops met de helft'

En wij hebben onze eigen clouds nodig. Een voorbeeld van afgelopen zomer is Zivver dat gekocht is door een Amerikaans bedrijf dat onder de CLOUD act valt. Terwijl de privédata altijd door Zivver gelezen kan worden voor ze de boel versleutelen. Ik schreef daar hier over: Jerie in "Hybride oorlog in Europa - Bescherming van onze democratie".

Naar wat ik heb begrepen komt het Eurostack initiatief pas in 2026 van de grond.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:01
[...]

Elk land heeft andere wetten en waardeert bepaalde criminaliteit daarom anders. Maar vooruit laat ik het houden op elke strafrecht overtreding. Volgens mij heeft Nieuw Zeeland zo'n strenge screening. Heb je iets gedaan in het verleden of wordt verwacht dat je meer kosten voor de maatschappij meebrengt dan baten, omdat je bijvoorbeeld een aandoening hebt, dan mag je daar niet blijven.

• Liegebeest
Oh Texas, ik dacht dat jullie niet van geldverspilling hielden?

https://www.texastribune....mentation-policy-capitol/

State Troopers, of Dept of Public Safety, bij damestoiletten plaatsen op universiteiten en overheidsgebouwen, om te controleren op transgender vrouwen? Maar niet omgekeerd de transgender mannen uit de herentoiletten weghouden? Ga toch iets nuttigs doen met je geld. :|

Het was er blijkbaar tijd voor: “hier geen zwarten joden transgenders”.

[ Voor 12% gewijzigd door Liegebeest op 15-12-2025 12:03 ]

• Stukfruit
  • Niet online
Liegebeest schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:59:
Oh Texas, ik dacht dat jullie niet van geldverspilling hielden?

https://www.texastribune....mentation-policy-capitol/

State Troopers, of Dept of Public Safety, bij damestoiletten plaatsen op universiteiten en overheidsgebouwen, om te controleren op transgender vrouwen? Maar niet omgekeerd de transgender mannen uit de herentoiletten weghouden? Ga toch iets nuttigs doen met je geld. :|

Het was er blijkbaar tijd voor: “hier geen zwarten joden transgenders”.
En voor wie denkt dat het wel meevalt, en wellicht ten overvloede, dit is fascisme op verschillende punten:
Fascism may also centre around an ingroup-outgroup opposition and demonization of "Others" such as various ethnicities, immigrants, nations, races, political opponents of fascist parties, religious groups, and sexual and gender minorities. In the case of Nazism, this involved racial purity and a belief in a master race.

Dat zit wel Schnorr.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:52

Robtimus

me Robtimus no like you

ManiacsHouse schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:49:
https://www.nu.nl/buitenl...air-toestel-vs.html#nujij

[...]
Ik zat er vorige week al aan te denken. Wat nou als Trump en zijn club iets neerhaalt? Een lijnvlucht bijvoorbeeld. Of een botsing...
Zal meneer waarschijnlijk roepen dat het vliegtuig er niks te zoeken had en een grote waffel opzetten. Maar tis natuurlijk afwachten tot er iets mis gaat daar. Gezellig zonder transponder aan beetje boven of in de buurt van Curaçao rondhangen. Is ook nog eens de vraag of ze überhaupt daar wat te zoeken hadden. Tis niet hun luchtruim toch?
We hebben al een tweede geval: https://nos.nl/artikel/25...nkvliegtuig-boven-curacao. Het wordt op deze manier een kwestie van tijd voordat er iets fout gaat.

En wat doet een militair VS vliegtuig boven Curacao? Eventjes eromheen vliegen is te veel moeite?

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Robtimus schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:54:
[...]

We hebben al een tweede geval: https://nos.nl/artikel/25...nkvliegtuig-boven-curacao. Het wordt op deze manier een kwestie van tijd voordat er iets fout gaat.

En wat doet een militair VS vliegtuig boven Curacao? Eventjes eromheen vliegen is te veel moeite?
Aangezien ik zelf volgende week naar Curacao ga, volg ik dit ;) Maar de kisten vlogen niet boven Curaçao. Het gaat om het gebied wat valt onder Curaçaos luchtruim, op zo'n 250-300 kilometer ten noorden van Curaçao.

Dat laat natuurlijk onverlet dat het ongelooflijk amateuristisch is en ook wat zegt over de Amerikaanse luchtmacht. Als dit bij de Russen was gebeurd, had iedereen gelachen om hun onkunde, een A321 over het hoofd zien.

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

PWM schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:08:
[...]

Aangezien ik zelf volgende week naar Curacao ga, volg ik dit ;) Maar de kisten vlogen niet boven Curaçao. Het gaat om het gebied wat valt onder Curaçaos luchtruim, op zo'n 250-300 kilometer ten noorden van Curaçao.

Dat laat natuurlijk onverlet dat het ongelooflijk amateuristisch is en ook wat zegt over de Amerikaanse luchtmacht. Als dit bij de Russen was gebeurd, had iedereen gelachen om hun onkunde, een A321 over het hoofd zien.
Tja wat zegt het... Onkunde of arrogantie? Niemand maakt ons wat en ze moeten maar aan de kant gaan. Waar MH17 (waarschijnlijk) een vergissing was... Is dit natuurlijk moedwillig op een levensgevaarlijke manier door een luchtruim vliegen. En dat het 1 keer voorkomt okay. Maar 2 keer binnen een paar dagen zegt wel iets over onkunde of arrogantie of allebei. Wellicht moeten we Aruba ook maar een Patriot lenen die alle onbekende zooi uit de lucht slingert.

• PWM
  • Niet online

PWM

Arrogantie van de leiding, onkunde van het vliegend en ondersteunend personeel. Er zit gewoon bemanning in die kist, die gaan niet voor de lol in het flighpath van een airliner hangen. Ook hangt deze daar nu in de lucht:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d0/Usaf.e3sentry.750pix.jpg

Die hoort de bemanning te informeren over enig gevaar, al is het een groep ganzen. Dat deze vluchten elkaar zouden naderen, hadden ze 30 minuten daarvoor al kunnen zien toen ze opstegen. Dit is gewoon echt pure onkunde. Nu is de Venezolaanse luchtmacht niet super, maar ze hebben werkende F16's.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:48
Je hoort de laatste wel vaker over onkunde, fouten en ongelukken in het Amerikaanse leger en vooral de Marine. blijkbaar zijn ze niet echt meer de best getrainde militairen ter wereld maar denken ze dat graag wel. Beetje een USA Probleem

• DropjesLover
PWM schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:31:
Arrogantie van de leiding, onkunde van het vliegend en ondersteunend personeel. Er zit gewoon bemanning in die kist, die gaan niet voor de lol in het flighpath van een airliner hangen. Ook hangt deze daar nu in de lucht:

[Afbeelding]

Die hoort de bemanning te informeren over enig gevaar, al is het een groep ganzen. Dat deze vluchten elkaar zouden naderen, hadden ze 30 minuten daarvoor al kunnen zien toen ze opstegen. Dit is gewoon echt pure onkunde. Nu is de Venezolaanse luchtmacht niet super, maar ze hebben werkende F16's.
Doet me denken aan dat verhaal van een Amerikaans vliegdekschip.
This is the transcript of a radio conversation of a US naval ship with Canadian authorities off the coast of Newfoundland in October, 1995. Radio conversation released by the Chief of Naval Operations 10-10-95.

Americans: Please divert your course 15 degrees to the North to avoid a collision.
Canadians: Recommend you divert YOUR course 15 degrees to the South to avoid a collision.
Americans: This is the Captain of a US Navy ship. I say again, divert YOUR course.
Canadians: No. I say again, you divert YOUR course.
Americans: This is the aircraft carrier USS Lincoln, the second largest ship in the United States' Atlantic fleet. We are accompanied by three destroyers, three cruisers and numerous support vessels. I demand that YOU change your course 15 degrees north, that's one five degrees north, or countermeasures will be undertaken to ensure the safety of this ship.
Canadians: This is a lighthouse. Your call.
Al zou het een urban legend zijn volgens wikipedia. Maar Amerikanen op een powertrip kennende, best plausibel :P
Bvanham schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:06:
Je hoort de laatste wel vaker over onkunde, fouten en ongelukken in het Amerikaanse leger en vooral de Marine. blijkbaar zijn ze niet echt meer de best getrainde militairen ter wereld maar denken ze dat graag wel. Beetje een USA Probleem
Al ben je een totale loser in het leven, kan je helemaal niks... Dan kan je nog altijd terecht bij the US army.
Het is de grootste anti-werkeloosheids-organisatie daar...

[ Voor 12% gewijzigd door DropjesLover op 15-12-2025 16:40 ]

BThGvNeOA

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:52
Je hebt mensen die laag zinken, en daaronder heb je Trump.
President Donald Trump commented on the shocking death of legendary film director Rob Reiner, who was found dead Sunday afternoon in his Brentwood home alongside his wife Michele Singer.

Trump blasted Reiner, who was strongly opposed to Trump’s politics and was a noted supporter of Democratic causes, as having “Trump Derangement Syndrome” in a post on social media Monday.
Let wel: de 'shocking death' van Reiner is omdat hij (en zijn vrouw) naar alle waarschijnlijkheid vermoord zijn door hun eigen zoon.

Misselijkmakend.

• andru123
Bvanham schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:06:
En wie is dan de beste? De Fransen? ;) Kom op zeg. De VS is de machtigste militair ter wereld. Europa bestaat dankzij de VS en haar macht.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

How can I make this about me 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Gunner op 15-12-2025 17:07 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Jerie
  • Niet online
autje schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:05:

[...]

Let wel: de 'shocking death' van Reiner is omdat hij (en zijn vrouw) naar alle waarschijnlijkheid vermoord zijn door hun eigen zoon.

Misselijkmakend.
Tja, en bij Kirk waren de maten ineens anders. Vreemde gewaarwording.

• autje
Jerie schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:09:
[...]

Tja, en bij Kirk waren de maten ineens anders. Vreemde gewaarwording.
Dat zal allemaal wel, maar dit is de president van de Verenigde Staten. Ik heb bij de dood van Charlie Kirk geen politici aan Democratische zijde dit soort walgelijke dingen horen zeggen.

• Liegebeest
DropjesLover schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:30:
[...]

Doet me denken aan dat verhaal van een Amerikaans vliegdekschip.

[...]
Al zou het een urban legend zijn volgens wikipedia. Maar Amerikanen op een powertrip kennende, best plausibel :P
Kunnen we het serieus houden? Of gaan we dan ook Belgen en Fransozen moppen tappen in de grote EU topics?

• Bvanham
andru123 schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:06:
[...]

En wie is dan de beste? De Fransen? ;) Kom op zeg. De VS is de machtigste militair ter wereld. Europa bestaat dankzij de VS en haar macht.
er is een verschil tussen macht en kwaliteit. Net als er verschil is tussen een kiloknaller en goed vlees. Het ene vult je maag maar je wordt er niet vrolijk van, het andere is genieten.

• Jerie
  • Niet online
autje schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:12:
[...]

Dat zal allemaal wel, maar dit is de president van de Verenigde Staten. Ik heb bij de dood van Charlie Kirk geen politici aan Democratische zijde dit soort walgelijke dingen horen zeggen.
Wat ik bedoel is de selectieve verontwaardiging wanneer mensen niet treuren om de dood van Kirk. Het is wellicht niet zo netjes om dat te uiten, maar als je ziet dat iemand de hemel in wordt geprezen terwijl je die persoon een hater vond dan kun je daarover enige nuance bieden.

Hoe dan ook, een president hoort zich genuanceerd en verbindend op te stellen. Bij Kirk deed hij dat niet, toen was het direct de radical left dit en dat. Ook nu weer: Trump verbindt niet; hij ontbindt.

• autje
Jerie schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:17:
[...]

Wat ik bedoel is de selectieve verontwaardiging wanneer mensen niet treuren om de dood van Kirk. Het is wellicht niet zo netjes om dat te uiten, maar als je ziet dat iemand de hemel in wordt geprezen terwijl je die persoon een hater vond dan kun je daarover enige nuance bieden.

Hoe dan ook, een president hoort zich genuanceerd en verbindend op te stellen. Bij Kirk deed hij dat niet, toen was het direct de radical left dit en dat. Ook nu weer: Trump verbindt niet; hij ontbindt.
Het dikgedrukte kan ik iets op zeggen, maar ik ben Trump niet...

• HEY_DUDE
[...]

Het leger van de V.S. heeft geen best track record op het winnen van oorlogen. Ze zijn net als de Russen door de “primitieve” Taliban verslagen.

Het leger dat het beste kan vechten is momenteel het Oekraïense leger. Maar de V.S. heeft oneindig veel geld en materieel.

We hadden in Europa wat eerder aan zelfbescherming kunnen denken en we lijden aan een enorm Calimero complex. We hadden prima bestaan zonder de VS.

• PWM
  • Niet online

PWM

Misselijkmakend.
Hart op de tong. Hij zegt wat hij denkt. Hij spreekt begrijpelijke taal. Hij draait er tenminste niet omheen. Persoon X heeft ook wel eens iets lelijks gezegd. Etc etc

Pas als zijn approval onder de 10% duikt, krijg ik vertrouwen terug. Daarboven denk ik nog steeds dat de haat voor Democraten, gaat winnen van de afkeer van Trump.

• Bvanham
Hij spreekt begrijpelijke taal?? Heb je al eens geprobeerd een speech aan te horen. Na 5 minuten herhalingen hoe goed hij is vervalt hij. In een woord salade waar niets van te maken is

• Stukfruit
  • Niet online
[...]

Zoek voor de grap eens op hoe de staat van het Amerikaanse leger was rond de twee wereldoorlogen.

Hier een begin:
Emphasizing over and over the weak state of national defenses, they showed that the US's 100,000-man Army even augmented by the 112,000 National Guardsmen, was outnumbered 20 to one by Germany's army, which was drawn from a smaller population. Similarly in 1915, the armed forces of Britain and her Empire, France, Russia, Austria-Hungary, Ottoman Empire, Italy, Bulgaria, Romania, Serbia, Belgium, Japan and Greece were all larger and more experienced than the United States military, in many cases significantly so.
In de afgelopen eeuw heeft de VS eigenlijk twee dingen laten zien: ze konden anderen eruit produceren + meer geld.

En misschien nog wel iets met het overlopen van mensen met kennis die anders vermoord zouden worden door toenmalige despoten:
In 1933, while Einstein was visiting the United States, Adolf Hitler came to power in Germany. Horrified by the Nazi persecution of his fellow Jews,[8] he decided to remain in the US, and was granted American citizenship in 1940.[9] On the eve of World War II, he endorsed a letter to President Franklin D. Roosevelt alerting him to the potential German nuclear weapons program and recommending that the US begin similar research, later carried out as the Manhattan Project.
Dat laatste project heb je wellicht van gehoord.

3x raden wat de MAGA-cult in het witte huis nu allemaal aan het verkwanselen is.

Dat zit wel Schnorr.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Stukfruit schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:58:
[...]

Zoek voor de grap eens op hoe de staat van het Amerikaanse leger was rond de twee wereldoorlogen.

Hier een begin:

[...]

In de afgelopen eeuw heeft de VS eigenlijk twee dingen laten zien: ze konden anderen eruit produceren + meer geld.

En misschien nog wel iets met het overlopen van mensen met kennis die anders vermoord zouden worden door toenmalige despoten:

[...]

Dat laatste project heb je wellicht van gehoord.

3x raden wat de MAGA-cult in het witte huis nu allemaal aan het verkwanselen is.
Je ondertitel spreekt boekdelen. Over maga en Amerikaanse politiek. Een heel kort snorretje zo te zeggen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:16

Seraphin

Meep?

Bvanham schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:54:
Hij spreekt begrijpelijke taal?? Heb je al eens geprobeerd een speech aan te horen. Na 5 minuten herhalingen hoe goed hij is vervalt hij. In een woord salade waar niets van te maken is
Wat @PWM aanhaalt, zijn de te verwachten excuses vanuit het MAGA-kamp waarom Trump toch echt wel het mannetje is. Ik las in zijn post een forse portie satire, niet het delen van zijn mening.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:06
PWM schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:41:
Hart op de tong. Hij zegt wat hij denkt. Hij spreekt begrijpelijke taal. Hij draait er tenminste niet omheen. Persoon X heeft ook wel eens iets lelijks gezegd. Etc etc
Voor mijn gevoel valt hij steeds vaker terug op de veilige automatische piloot. Dat gedoe over die potloden en speelpoppen, precies dat heeft ie veel eerder dit jaar ook van stal gehaald, potloden en speelpoppen. Of hij daar zijn aanhang mee weet te overtuigen als die bij de kassa staan? En dat afgeven op interviewsters, het komt op mij over als een maniertje, iets waar ie zichzelf een houding mee denkt te geven. Maar dat maniertje komt inmiddels ook wel een beetje krampachtig over, als een reflex.

Zegt wat hij denkt, ja kan zijn maar dat denkproces is nog maar een zwak aftreksel in vergelijking met zijn 1e termijn. Het is een oude man geworden. Zijn vervanger is jonger en scherper maar als ik me niet vergis, is die niet erg populair, ontbeert het charisma van trump.

Maar wat er ook gaat gebeuren, de aangerichte schade is enorm en dat is een probleem, zelfs áls de dems het stokje mogen overnemen.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• andru123
@Stukfruit @HEY_DUDE Ik denk dat jullie de macht en het belang van Amerikaanse leger zwaar onderschatten. Ook historisch gezien.

• HEY_DUDE
andru123 schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:28:
@Stukfruit @HEY_DUDE Ik denk dat jullie de macht en het belang van Amerikaanse leger zwaar onderschatten. Ook historisch gezien.
Onderbouwing?

Het heeft ook heel veel schade aangericht na WO2. Ik vind het idee dat Europa niet bestaan zouden hebben echt de grootst mogelijk kul. Na de koude oorlog is gebleken dat de Russen geen enkele intentie whatsoever hadden om West Europa binnen te vallen. Denk dat we ook zonder de VS prima bestaan hadden.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

PWM schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:41:
[...]
Pas als zijn approval onder de 10% duikt, krijg ik vertrouwen terug. Daarboven denk ik nog steeds dat de haat voor Democraten, gaat winnen van de afkeer van Trump.
Ik denk dat de beste man meerdere seizoenen van Black Mirror-proporties moet doen om überhaupt onder de 20% te duiken. Je kan het zo gek niet verzinnen of mensen vinden het goed, zo ook in Rusland waar Stalin-liefde opleeft. Je 10% is nogal een percentage.
Nu is 20% support niet zo gek veel, maar als dat een clubje is dat ook de top25 van rijkste mensen ooit bevat... meh.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:20
HEY_DUDE schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:33:
[...]
Het heeft ook heel veel schade aangericht na WO2. Ik vind het idee dat Europa niet bestaan zouden hebben echt de grootst mogelijk kul. Na de koude oorlog is gebleken dat de Russen geen enkele intentie whatsoever hadden om West Europa binnen te vallen. Denk dat we ook zonder de VS prima bestaan hadden.
Net zoals de Russen volgens veel geen enkele intentie hadden om Oekraïne binnen te vallen?

In de koude oorlog hadden we de backing van de Amerikanen nodig, en nu helemaal. Ruim dertig jaar verwaarlozing van onze defensie laat zich niet in korte tijd oplossen.

Het zal niet, maar mochten de Russen besluiten om nu door te stoten dan gaan we daar een hele harde dobber aan krijgen. En zullen we de Amerikanen in ieder geval hard nodig hebben. Kom niet met een Russische economie die op klappen staat, dat verhaal horen we nu al 3 jaar. De Russische economie is omgevormd tot oorlogseconomie, net zoals de oorlogvoerende landen in de Tweede Wereldoorlog deden. En dat is ellendig voor de bevolking, maar heel effectief voor de gevechtskracht. Ondanks massale bombardementen bereikte de Duitse industrie in 1944 haar piek in productie.

En dan beginnen we helemaal nog niet over de bereidheid om oorlog te voeren. In Rusland heb je één keuze: vechten of de kogel. Zet daar onze mentaliteit tegenover.

We lopen momenteel over een zijden draadje, en de dikte van dat draadje wordt bepaald door de Amerikanen. Of we dat nu leuk vinden of niet.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Stukfruit
  • Niet online
andru123 schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:28:
De Britten zijn het niet met je eens.

Dat zit wel Schnorr.

• HEY_DUDE
alexbl69 schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:03:
[...]

Net zoals de Russen volgens veel geen enkele intentie hadden om Oekraïne binnen te vallen?

In de koude oorlog hadden we de backing van de Amerikanen nodig, en nu helemaal. Ruim dertig jaar verwaarlozing van onze defensie laat zich niet in korte tijd oplossen.

Het zal niet, maar mochten de Russen besluiten om nu door te stoten dan gaan we daar een hele harde dobber aan krijgen. En zullen we de Amerikanen in ieder geval hard nodig hebben. Kom niet met een Russische economie die op klappen staat, dat verhaal horen we nu al 3 jaar. De Russische economie is omgevormd tot oorlogseconomie, net zoals de oorlogvoerende landen in de Tweede Wereldoorlog deden. En dat is ellendig voor de bevolking, maar heel effectief voor de gevechtskracht. Ondanks massale bombardementen bereikte de Duitse industrie in 1944 haar piek in productie.

En dan beginnen we helemaal nog niet over de bereidheid om oorlog te voeren. In Rusland heb je één keuze: vechten of de kogel. Zet daar onze mentaliteit tegenover.

We lopen momenteel over een zijden draadje, en de dikte van dat draadje wordt bepaald door de Amerikanen. Of we dat nu leuk vinden of niet.
Het gaat er bij mij nog steeds niet in dat het grote Russische leger dagen bezig is om een tennisveldje in de Oekraïne te veroveren ineens een serieuze bedreiging is voor Europa.

Als we de backing in de koude oorlog niet hadden hadden we wellicht eerder een eigen leger in het leven geroepen. We zijn de komende jaren nog te veel verweven met de Amerikanen qua doctrine en systemen. Maar Rusland heeft een economie ter grote van de Benelux. We zijn als Europa gigantisch veel groter, in inwoners, economie en productie capaciteit. Als Europa (wellicht uit pure noodzaak door een inval) een grote broek aantrekt zijn we de Russen echt wel de baas. Maar we zijn liever Calimero.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:20
HEY_DUDE schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:17:
[...]

Het gaat er bij mij nog steeds niet in dat het grote Russische leger dagen bezig is om een tennisveldje in de Oekraïne te veroveren ineens een serieuze bedreiging is voor Europa.

Als we de backing in de koude oorlog niet hadden hadden we wellicht eerder een eigen leger in het leven geroepen. We zijn de komende jaren nog te veel verweven met de Amerikanen qua doctrine en systemen. Maar Rusland heeft een economie ter grote van de Benelux. We zijn als Europa gigantisch veel groter, in inwoners, economie en productie capaciteit. Als Europa (wellicht uit pure noodzaak door een inval) een grote broek aantrekt zijn we de Russen echt wel de baas. Maar we zijn liever Calimero.
Als de Amerikanen niet aanwezig waren geweest zouden we inderdaad een groter leger hebben. En ja, de Russen zijn niet groter dan de Benelux. Maar een Benelux in full-out oorlogsstand kan verschrikkelijke verwoestingen aanrichten.

De Russen zullen het (vanuit hun perspectief) ook slim aanpakken. Er komt geen all-out aanval waarbij we allemaal gedwongen worden mee te doen, maar iets 'kleins'. Moldavië of één van de Baltische staten. Iets dat net klein genoeg is om verdeeldheid te zaaien in Europa.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:10

[...]

Misselijkmakend.
De uitspraken van Trump zijn heel schokkend... en daarom ook heel afleidend :9
_Bailey_ schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:12:
[...]

[ Voor 8% gewijzigd door Grunwold op 16-12-2025 00:51 ]

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:10
Fentanyl wordt nu gezien als een "weapon of mass destruction" door President Trump.
Een bijzonder stukje uit deze verklaring:

"(c) the Secretary of War and the Attorney General shall determine whether the threats posed by illicit fentanyl and its impact on the United States warrant the provision of resources from the Department of War to the Department of Justice to aid in the enforcement of title 18 of the United States Code, as consistent with 10 U.S.C. 282;"

[ Voor 80% gewijzigd door Grunwold op 16-12-2025 02:09 ]

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:16

Kheos

FP ProMod
alexbl69 schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:03:
[...]
Het zal niet, maar mochten de Russen besluiten om nu door te stoten dan gaan we daar een hele harde dobber aan krijgen.
Ja, want de afgelopen 11 jaar gaan ze als een mes door de boter in Oekraïne.
Als dat zo doorgaat staan ze over 15 jaar in Duitsland en nog eens 10 jaar later in Amsterdam!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-01 12:52

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:De discussie over de oorlog in Oekraïne en Rusland hun eventuele plannen horen niet thuis in dit topic. Probeer graag bij het onderwerp te blijven en niet op elk stukje rood vlees te reageren wat in de arena wordt geslingerd.

Trump zijn presidentschap is chaotisch, laten we proberen daar binnen onze discussies wat meer structuur aan te houden

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
*knip* zie modbreak

[ Voor 101% gewijzigd door polthemol op 16-12-2025 07:46 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Pagina: 1 ... 24 ... 54 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Topic specifiek beleid
Lees s.v.p. in de topic start de kop "Discussiebeleid en moderatie" goed door:
[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek - deel II
Ontwikkelingen rond Venezuela, Groenland, etc mogen in Opkomst Amerikaans imperialisme (Venezuela etc.).