retlaw schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:34:
Vandaag een 17 Pro aangeschaft bij de Apple Store in Den Haag. Sysdiagnose uitgevoerd en heb een BOE scherm. Serial number start met J5V. Blijkbaar is dat het minst betrouwbare panel en zou BOE geen schermen meer leveren voor de pro modellen. Hopelijk krijg ik hier geen last mee.
Een aantal pagina's terug kan je zien dat ik schreef over een merkbare oscillatie in het scherm.
PWM reductie stond aan en alsnog deed het zich voor. Voornamelijk met het donkere thema. Ik gebruik dit praktisch elke dag, ongeacht of het buiten licht of donker is. Ik vind het aangenamer voor de ogen en verbruikt minder batterij.
Ik ben naar de Apple Store gegaan. Er werd een nieuw scherm gemonteerd en alles is erg vlot verlopen. Ik had het LG GVC scherm. Weergave bij het nieuwe scherm is een pak beter. Heel wat minder groenige gloed bij het veranderen van kijkhoek. Tijdens het wachten heb ik praktisch alle 17 PM bekeken en getest. Er was er letterlijk 1 die voor mij goede kijkhoeken had.
Wanneer je bijvoorbeeld, in licht thema, de instellingen opent en je er niet rechtop kijkt, zie je dat het wit wat groenig of blauwig wordt. En dit steeds feller naargelang de kijkhoek vergroot. Dit zowel wanneer je er schuin op kijkt als wanneer je er langs boven of langs onderen op kijkt. Bij het "kantelen" van het toestel dus.
Oh, en ik kon het niet laten. Ik heb alsnog de Sysdiag z'n ding laten doen. Ik weet niet of dit mee verandert als het scherm wordt vervangen of niet, maar indien wel, heb ik opnieuw een GVC scherm. De oscillatie is wel verdwenen en het contract is een pak hoger lijkt me. Mijn oud scherm bleek vaak onleesbaar bij heldere dagen. Heldere dagen in januari en februari nota bene. Heb de maximale helderheid toen ook vergeleken met de 16PM van een kennis. Mijn oorspronkelijke scherm was erg aanzienlijk donkerder. Allebei zelfde iOS en instellingen qua true tone etc.
Eens je op de "verkleuring" gaat letten bij "afwijkende" kijkhoeken tegenover er recht op kijken, dan wordt het erg teleurstellend wat mij betreft. Zeker voor deze premium toestellen.
Het is gewoon een loterij. Zoals het leven.
[
Voor 5% gewijzigd door
Dorryflorry op 10-04-2026 14:08
]