EV3 GT LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Is bij jou de reservering op de credit card alweer weg? Bij mij is de supportcase al een tijdje afgehandeld maar de reservering staat er nogTheVMaster schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:33:
[...]
Dan heb je hem toch sneller, die van mij komt in de middag. Maar hoezo rammelt hij?
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
De camera button heb ik nu ook in gebruik voor de lock focus & exposure. Maar hoe heb je die functionaliteit overgezet naar de action button?NiGeLaToR schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:58:
[...]
Nog even zoeken naar de ratio erachter, maar is 28mm equivalent zie ik. Ipv 24mm op 1x. 1.2x oogt wat natuurlijker.
Lock Focus & Exposure als optie van de camera / action button is de eerste feature op m’n nwe telefoon die ik echt tof vind. Dat is normaal op een camera ook de half ingedrukt houden van je shutter om zo je AF/AE vast te houden.
Ik kan je niet volgen, maar doel iig op deze button:bvsteyn schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:49:
[...]
De camera button heb ik nu ook in gebruik voor de lock focus & exposure. Maar hoe heb je die functionaliteit overgezet naar de action button?
:strip_exif()/f/image/GZGJDDDEpf2sovoE2GX5oGGf.jpg?f=fotoalbum_large)
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Denk dat hier de verwarring zit. Zijn twee totaal verschillende knoppen
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
NiGeLaToR schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:39:
[...]
Ik kan je niet volgen, maar doel iig op deze button:
[Afbeelding]
Precies dit!amphora schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:06:
Ja, ok check. Ik was in verwarring gebracht door jou opmerking over camera / action button. Die laatste button zit links boven je volume knop. En de camera button is de camera control button aan de kant van je power button.![]()
[...]
Denk dat hier de verwarring zit. Zijn twee totaal verschillende knoppen
Yes, hier is hij er weer af.Tylen schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:37:
[...]
Is bij jou de reservering op de credit card alweer weg? Bij mij is de supportcase al een tijdje afgehandeld maar de reservering staat er nog
Thanks. Vandaag maar eens bellen.
Wat verwacht je hier nu aan reacties? Dat je wordt overtuigd van het tegendeel? Ik heb Android nooit begrepen.Tweakriez schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:46:
Omdat Samsung nog steeds ellende geeft met de levering van mijn bestelling toch de iphone 17 een tweede kans gegeven. Maar sorry hoe hard ik het ook probeer, ik kan er niet aan wennen. Het blijft als een achteruitgang voelen. De gestures zijn echt all over the place met IOS en een voor een moeten swipen tussen open vensters om ze te sluiten is echt niet meer van deze tijd. Ook de hoge resolutie en grootte van het scherm wordt naar mijn idee niet goed benut door slechts vier iconen naast elkaar te laten staan. Er is mij echt te veel inconstinentie in IOS. Ik snap best dat als men dit gewend is de afgelopen jaren dat het fijn is (mensen kunnen nu eenmaal niet altijd goed met veranderingen omgaan) maar ik blijf Android echt zo veel intuïtiever vinden. Ook erger ik me bijvoorbeeld aan Apple Pay, de kaarten dan, wallet van Google werkt veel fijner vind ik met het toevoegen van diverse pasjes.
Mensen houden niet van verandering. Dat is de laatste tijd weer volop duidelijk geworden. De klachten over iOS 26 zijn ook volop te vinden.
Maar dit is hier nogal off-topic.
Het is gewenning. Apple Pay is bijvoorbeeld echt wel soepeler. Dat vinden veel die de overstap naar iPhone maken. Maar goed niet iedereen natuurlijk. Ik vind het bizar dat apps niet dezelfde design richtlijn volgen, dat de camera van de samsung ruk is t.o.v Apple.. ik kan zo nog door maar who cares. Blij dat jij je weg kunt vinden bij Samsung. Ik heb Samsung ook geprobeerd maar vind de camera toch echt meevallen de 17 Pro is dit keer echt top.Tweakriez schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:46:
Omdat Samsung nog steeds ellende geeft met de levering van mijn bestelling toch de iphone 17 een tweede kans gegeven. Maar sorry hoe hard ik het ook probeer, ik kan er niet aan wennen. Het blijft als een achteruitgang voelen. De gestures zijn echt all over the place met IOS en een voor een moeten swipen tussen open vensters om ze te sluiten is echt niet meer van deze tijd. Ook de hoge resolutie en grootte van het scherm wordt naar mijn idee niet goed benut door slechts vier iconen naast elkaar te laten staan. Er is mij echt te veel inconstinentie in IOS. Ik snap best dat als men dit gewend is de afgelopen jaren dat het fijn is (mensen kunnen nu eenmaal niet altijd goed met veranderingen omgaan) maar ik blijf Android echt zo veel intuïtiever vinden. Ook erger ik me bijvoorbeeld aan Apple Pay, de kaarten dan, wallet van Google werkt veel fijner vind ik met het toevoegen van diverse pasjes.
Ik ben net overgestapt van een Pixel 7 naar een IPhone 17 Pro en tot de conclusie gekomen dat ik dit al jaren eerder had moeren doen. Zeker naar de laatste Android update. Accuduur vele malen beter, Apple Pay wat veel sneller werkt en fijne camera’s.Tweakriez schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:46:
Besturing vindt ik juist fijner en overzichtelijker. Geen uitlog van apps, minder vastlopers en een veel betere warmte regulatie.
Zo zie je maar, het is allemaal erg persoonlijk ☺️
Dank voor het delen. Voor het slapen telefoon op 97% nu wakker en hij is op 90% na een reboot 85% interesting… weather app geeft aan 10% te hebben gebruikt terwijl on screen en background op 1m staat. Ik vermoed toch echt iOS issue. Ik kan een reset doen maar ik overweeg de 17 Pro om te wissen voor de Max.THE_BASE schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:42:
[...]
1 uur 25 minuten scherm actief en 5 uur 37 minuten scherm inactief.
Ik deel mijn ervaringen en wil hierover in discussie, precies waar dit forum voor isLa1974 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:03:
[...]
Wat verwacht je hier nu aan reacties? Dat je wordt overtuigd van het tegendeel? Ik heb Android nooit begrepen.
Mensen houden niet van verandering. Dat is de laatste tijd weer volop duidelijk geworden. De klachten over iOS 26 zijn ook volop te vinden.
Maar dit is hier nogal off-topic.
Maar ik ben vooral benieuwd naar andere mensen die van Android af komen, of zij hier ook meer worstelen of geworsteld hebben en of er bepaalde dingen zijn die het leven makkelijker maken op iOS voor ex Android gebruikers. Vooral die inconstinentie in de gestures vind ik lastig merk ik. Maar ik heb ook niks met Apple native apps, wel zag ik dat het meeste van Google gewoon te gebruiken is. Apple Pay werkt idd prima, het is vooral de wallet van Apple die niet goed samen werkt met diverse winkelpasjes zoals Google wallet kan. Vinden andere ex Android gebruikers ook niet dat er te weinig profijt wordt gehaald uit het home screen met slechts 4 app rijen naast elkaar?
Ter context, ik heb licht autisme en vind misschien daarom deze verandering moeilijker als sommige anderen maar probeer oprecht te kijken of ik er aan kan wennen.
Erg mee eens. Kom van een S25 ultra, heb nu de iPhone 17 pro Max.Tweakriez schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:46:
[...]
Ik deel mijn ervaringen en wil hierover in discussie, precies waar dit forum voor is.
Maar ik ben vooral benieuwd naar andere mensen die van Android af komen, of zij hier ook meer worstelen of geworsteld hebben en of er bepaalde dingen zijn die het leven makkelijker maken op iOS voor ex Android gebruikers. Vooral die inconstinentie in de gestures vind ik lastig merk ik. Maar ik heb ook niks met Apple native apps, wel zag ik dat het meeste van Google gewoon te gebruiken is. Apple Pay werkt idd prima, het is vooral de wallet van Apple die niet goed samen werkt met diverse winkelpasjes zoals Google wallet kan. Vinden andere ex Android gebruikers ook niet dat er te weinig profijt wordt gehaald uit het home screen met slechts 4 app rijen naast elkaar?
Ter context, ik heb licht autisme en vind misschien daarom deze verandering moeilijker als sommige anderen maar probeer oprecht te kijken of ik er aan kan wennen.
Apple is niet echt creatief vwb het instellen van het homescreen. Al sinds de eerste iPhone dezelfde iconen rijtjes met enkele widgets met geen enkele mogelijkheid om zelf iets te wijzigen. Geen app ook die dit overneemt.
Het meest stoort me dat als je terug wil naar een eerdere pagina of app je steeds moet zoeken waar het knopje terug zit. Niet consequent. Veeg gestures zouden welkom zijn.
Wat ik wel beter vind is de beveiliging en snelheid bij inloggen door de gezichts herkenning.
Fijn om te horen dat ik niet de enige ben. Ik snap echt niet waarom men niet gewoon overal dezelfde back gesture gebruikt zoals android doet. Ik moet steeds weer zoeken hoe ik ergens terug ga. Bij Android kan ik letterlijk overal links naar binnen trekken.cpootjes schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:12:
[...]
Erg mee eens. Kom van een S25 ultra, heb nu de iPhone 17 pro Max.
Apple is niet echt creatief vwb het instellen van het homescreen. Al sinds de eerste iPhone dezelfde iconen rijtjes met enkele widgets met geen enkele mogelijkheid om zelf iets te wijzigen. Geen app ook die dit overneemt.
Het meest stoort me dat als je terug wil naar een eerdere pagina of app je steeds moet zoeken waar het knopje terug zit. Niet consequent. Veeg gestures zouden welkom zijn.
Wat ik wel beter vind is de beveiliging en snelheid bij inloggen door de gezichts herkenning.
Misschien dat het bij android moet maar in iOS moet je niet alle apps “afsluiten” dat doe je alleen als een app raar doet ofzo. Zo is iOS niet gemaakt. Het kost geen geheugen/performance als je ze laat staan. Sterker nog het kost je juist meer resources als je alles afsluit omdat ze dan weer helemaal opnieuw opgestart moeten worden bij aanroepen ipv uit slaap halen.Tweakriez schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:46:
Daar was ik mij niet van bewust.Tylen schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:32:
[...]
Misschien dat het bij android moet maar in iOS moet je niet alle apps “afsluiten” dat doe je alleen als een app raar doet ofzo. Zo is iOS niet gemaakt. Het kost geen geheugen/performance als je ze laat staan. Sterker nog het kost je juist meer resources als je alles afsluit omdat ze dan weer helemaal opnieuw opgestart moeten worden bij aanroepen ipv uit slaap halen.
Geef eens een paar voorbeelden waar je in iOS niet diezelfde gesture kunt gebruiken om terug te gaan? Volgens mij kan dat nagenoeg overal?Tweakriez schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:29:
[...]
Fijn om te horen dat ik niet de enige ben. Ik snap echt niet waarom men niet gewoon overal dezelfde back gesture gebruikt zoals android doet. Ik moet steeds weer zoeken hoe ik ergens terug ga. Bij Android kan ik letterlijk overal links naar binnen trekken.
Ik ben doorgewinterde iOS gebruiker (zoals bijna iedereen hier waarschijnlijk) dus dit soort kritiek is enerzijds lastig te bevatten (want iOS is zóveel beter dan Android
Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!
joblamie schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:36:
[...]
Geef eens een paar voorbeelden waar je in iOS niet diezelfde gesture kunt gebruiken om terug te gaan? Volgens mij kan dat nagenoeg overal?
Ik ben doorgewinterde iOS gebruiker (zoals bijna iedereen hier waarschijnlijk) dus dit soort kritiek is enerzijds lastig te bevatten (want iOS is zóveel beter dan Android), maar ook wel interessant omdat wij door een roze bril kijken waarschijnlijk en de tekortkomingen van iOS niet echt meer zien.
Ik weet zo uit mijn hoofd niet de directe voorbeelden van apps. Maar ik kom dus apps tegen waarbij ik een pijltje links bovenaan moet aanraken, bij weer andere kan ik links vegen en weer andere vanaf het midden. Sommige schermen moeten dan weer gewoon omhoog geswiped worden. Bij Android kan ik zowel links als rechts van het scherm naar binnen trekken om terug te gaan, overal en altijd. Je weet gewoon altijd vanuit muscle memory hoe je terug gaat. De notificaties en meldingen zijn bij iOS ook twee losse onderdelen en moeten los van elkaar gewoon worden. Bij Android kan ik vanuit de een naar links of rechts swipen om de ander te openen. Ook het iOS toetsenbord is minder praktisch als Gboard.joblamie schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:36:
[...]
Geef eens een paar voorbeelden waar je in iOS niet diezelfde gesture kunt gebruiken om terug te gaan? Volgens mij kan dat nagenoeg overal?
Ik ben doorgewinterde iOS gebruiker (zoals bijna iedereen hier waarschijnlijk) dus dit soort kritiek is enerzijds lastig te bevatten (want iOS is zóveel beter dan Android), maar ook wel interessant omdat wij door een roze bril kijken waarschijnlijk en de tekortkomingen van iOS niet echt meer zien.
Ik kan dan juist weer bij iOS dingen niet goed vinden. Er zijn vaak meer handelingen nodig om iets te doen.pinokkia schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:01:
Ik heb al vanaf de iPhone 2G bijna alle iPhones gehad en mijn man Samsung. Iedere keer als mijn man belt of appt, vanwege wat van reden ook mbt zijn Samsung telefoon. Moet ik altijd zoeken waar de instellingen staan wat het “probleem” is. Ik moet echt mijn oude Samsung S7 telefoon erbij halen om mijn man telefonisch of via what’s app te helpen. Dat is weliswaar heel vervelend als mijn man in het buitenland zit. Bij iPhone weet ik precies waar alles zit in het menu. Dus persoonlijk vind ik Android echt een verschrikkelijke besturingssysteem.
Ik vind Android ook een verschrikkelijk besturings systeem, en vind het ook vaak moeilijk iets te vinden.pinokkia schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:01:
Ik heb al vanaf de iPhone 2G bijna alle iPhones gehad en mijn man Samsung. Iedere keer als mijn man belt of appt, vanwege wat van reden ook mbt zijn Samsung telefoon. Moet ik altijd zoeken waar de instellingen staan wat het “probleem” is. Ik moet echt mijn oude Samsung S7 telefoon erbij halen om mijn man telefonisch of via what’s app te helpen. Dat is weliswaar heel vervelend als mijn man in het buitenland zit. Bij iPhone weet ik precies waar alles zit in het menu. Dus persoonlijk vind ik Android echt een verschrikkelijke besturingssysteem.
Wat wel zo is in settings menu, kan je bij Android ook zoeken(Zoekbalk). wellicht dat dit een beetje helpt met vinden van de instelling.
Geloof me, hoe je in iOS ergens terug gaat zal zeer snel ook in jouw muscle memory zitten. Ik heb er nog nooit iemand over gehoord dat dit niet duidelijk zou zijn of heel divers zou zijn, het werkt juist enórm intuïtief en bijna in elke app hetzelfde (maar blijkbaar niet letterlijk in elke). Dat betekent overigens niet dat Android het mogelijk nóg beter geregeld heeft, dat wil ik opzich wel geloven. Maar de frustraties die je nu hebt, zullen vrijwel zeker na 3 dagen gebruik wel verdwenen zijn. Dan weet je niet beter meer.Tweakriez schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:05:
[...]
[...]
Ik weet zo uit mijn hoofd niet de directe voorbeelden van apps. Maar ik kom dus apps tegen waarbij ik een pijltje links bovenaan moet aanraken, bij weer andere kan ik links vegen en weer andere vanaf het midden. Sommige schermen moeten dan weer gewoon omhoog geswiped worden. Bij Android kan ik zowel links als rechts van het scherm naar binnen trekken om terug te gaan, overal en altijd. Je weet gewoon altijd vanuit muscle memory hoe je terug gaat. De notificaties en meldingen zijn bij iOS ook twee losse onderdelen en moeten los van elkaar gewoon worden. Bij Android kan ik vanuit de een naar links of rechts swipen om de ander te openen. Ook het iOS toetsenbord is minder praktisch als Gboard.
Ik twijfel nu tussen weer terug brengen of het uit te zingen tot de Galaxy S26 series in februari komen en als ik dan nog steeds niet happy ben de iphone 17 te verkopen en voor een launch aanbieding te gaan van de de S26. Maar weet niet of een iphone 17 base model dan nog wat oplevert of ik enorm veel verlies ga lijden.joblamie schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:10:
[...]
Geloof me, hoe je in iOS ergens terug gaat zal zeer snel ook in jouw muscle memory zitten. Ik heb er nog nooit iemand over gehoord dat dit niet duidelijk zou zijn of heel divers zou zijn, het werkt juist enórm intuïtief en bijna in elke app hetzelfde (maar blijkbaar niet letterlijk in elke). Dat betekent overigens niet dat Android het mogelijk nóg beter geregeld heeft, dat wil ik opzich wel geloven. Maar de frustraties die je nu hebt, zullen vrijwel zeker na 3 dagen gebruik wel verdwenen zijn. Dan weet je niet beter meer.
Top en bedankt voor de tipCarlos0_0 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:07:
[...]
Ik vind Android ook een verschrikkelijk besturings systeem, en vind het ook vaak moeilijk iets te vinden.
Wat wel zo is in settings menu, kan je bij Android ook zoeken(Zoekbalk). wellicht dat dit een beetje helpt met vinden van de instelling.
Bij Safari komt er een pijltje linksonder te staan om 1 scherm terug te gaan. Bij X staat hetzelfde pijltje linksboven.
iPhone blijft wel waardevast, maar niet de nieuwprijs natuurlijk. Kun je op marktplaats e.d. wel redelijk zien hoeveel afschrijving je kunt verwachten.Tweakriez schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:13:
[...]
Ik twijfel nu tussen weer terug brengen of het uit te zingen tot de Galaxy S26 series in februari komen en als ik dan nog steeds niet happy ben de iphone 17 te verkopen en voor een launch aanbieding te gaan van de de S26. Maar weet niet of een iphone 17 base model dan nog wat oplevert of ik enorm veel verlies ga lijden.
Vind het in ieder geval moedig dat je gewisseld bent, zie weinig mensen dat doen. Als je eenmaal vast zit in een ecosysteem is dat gewoon niet zo makkelijk. Heb het nog erger gemaakt omdat ik ook een Mac heb, die telefoon en laptop zijn helemaal in elkaar verweven in alle opzichten. Wil in ieder geval nooit meer terug (voor werkplek, ben ook/wel pc-gamer) naar Windows, dat is nu echt een gevoelsmatig gedateerd en onnodig complex systeem.
Die snap ik. Er is net een nieuwe iOS versie met een verandering in het OS en design van de standaard knoppen en niet alle apps hebben dat al overgenomen. Want oa de plek van het zoekveld en de navigatieknopjes is veranderd. Ik verwacht dat appbouwers binnenkort hun apps weer aanpassen dat het in lijn is met de huidige designprincipes.cpootjes schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:16:
Voorbeeldje
Bij Safari komt er een pijltje linksonder te staan om 1 scherm terug te gaan. Bij X staat hetzelfde pijltje linksboven.
Dus ben dat met je eens: ik vond het suf dat die knopjes vaak hoog op het scherm zaten maar je vingers laag, dat is nu veranderd alleen nog niet overal dus blijkbaar. Gebruik overigens geen X, maar snap je punt wel.
[ Voor 27% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-10-2025 11:19 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Dat vastzitten in het ecosysteem hoor ik vooral juist bij Apple gebruikers. Ik heb wel een MacBook Air. Maar verder geen Watch, Apple TV of andere zaken van Apple. Ik heb daar echt helemaal niks mee. Ik gebruik ook het liefst Gmail, Google agenda en Vivaldi als browser op al mijn devices.NiGeLaToR schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:17:
[...]
iPhone blijft wel waardevast, maar niet de nieuwprijs natuurlijk. Kun je op marktplaats e.d. wel redelijk zien hoeveel afschrijving je kunt verwachten.
Vind het in ieder geval moedig dat je gewisseld bent, zie weinig mensen dat doen. Als je eenmaal vast zit in een ecosysteem is dat gewoon niet zo makkelijk. Heb het nog erger gemaakt omdat ik ook een Mac heb, die telefoon en laptop zijn helemaal in elkaar verweven in alle opzichten. Wil in ieder geval nooit meer terug (voor werkplek, ben ook/wel pc-gamer) naar Windows, dat is nu echt een gevoelsmatig gedateerd en onnodig complex systeem.
[...]
Die snap ik. Er is net een nieuwe iOS versie met een verandering in het OS en design van de standaard knoppen en niet alle apps hebben dat al overgenomen. Want oa de plek van het zoekveld en de navigatieknopjes is veranderd. Ik verwacht dat appbouwers binnenkort hun apps weer aanpassen dat het in lijn is met de huidige designprincipes.
Dus ben dat met je eens: ik vond het suf dat die knopjes vaak hoog op het scherm zaten maar je vingers laag, dat is nu veranderd alleen nog niet overal dus blijkbaar. Gebruik overigens geen X, maar snap je punt wel.
Zeiken om het zeiken gebeurt genoeg maar ik wil oprecht het een kans geven maar het is verdomd moeilijk.
:strip_exif()/f/image/V6X1oDvBXgh1dJrAGJWYzcYf.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is mijn huidige homescreen op een oude Samsung die ik even gebruik. 5 iconen naast elkaar, de dingen die ik veel gebruik zonder gelijk mijn hele scherm vol te hebben. (Geen fan van widgets ook)
:strip_exif()/f/image/xvDPIgoJnyC6jK6ugYrBf63O.jpg?f=fotoalbum_large)
De rest netjes weg in de launcher die ik eenvoudig open door omhoog te swipen vanaf elk op mijn homescreen.
:strip_exif()/f/image/mUht66M5DMeGGTxkzQAgg0vW.jpg?f=fotoalbum_large)
De wallet app van Google waarin ik in een simpel overzich al mijn pasjes kan vinden, dat mis ik ook aan Apple.
Dit zijn enkele voorbeelden van zaken die ik moeilijk vind om aan te wennen in iOS en soms zelf niet snap dat men niet toegevoegd heeft. Die app bibliotheek functie is een drama vind ik om zaken in terug te vinden.
De halfbakken oplossing om youtube zonder reclame te kijken dmv een browser met adblocks te bookmarken ipv een volwaardig third party app kunnen sideloaden met ingebouwde adblocker en sponsorblock blijft daarnaast echt een enorm gemist.
Je kan ook al sinds jaar en dag swipen terug, dus gewoon van links naar rechts(Dus net zoals op je begin schermen).cpootjes schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:16:
Voorbeeldje
Of dit bij twitter app werkt geen idee, maar is een standaard functie. wat ook in bijna alle apps werkt.
Waarom gebruik je geen mapjes?Tweakriez schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:42:
[...]
Dat vastzitten in het ecosysteem hoor ik vooral juist bij Apple gebruikers. Ik heb wel een MacBook Air. Maar verder geen Watch, Apple TV of andere zaken van Apple. Ik heb daar echt helemaal niks mee. Ik gebruik ook het liefst Gmail, Google agenda en Vivaldi als browser op al mijn devices.
Zeiken om het zeiken gebeurt genoeg maar ik wil oprecht het een kans geven maar het is verdomd moeilijk.
[Afbeelding]
Dit is mijn huidige homescreen op een oude Samsung die ik even gebruik. 5 iconen naast elkaar, de dingen die ik veel gebruik zonder gelijk mijn hele scherm vol te hebben. (Geen fan van widgets ook)
[Afbeelding]
De rest netjes weg in de launcher die ik eenvoudig open door omhoog te swipen vanaf elk op mijn homescreen.
[Afbeelding]
De wallet app van Google waarin ik in een simpel overzich al mijn pasjes kan vinden, dat mis ik ook aan Apple.
Dit zijn enkele voorbeelden van zaken die ik moeilijk vind om aan te wennen in iOS en soms zelf niet snap dat men niet toegevoegd heeft. Die app bibliotheek functie is een drama vind ik om zaken in terug te vinden.
De halfbakken oplossing om youtube zonder reclame te kijken dmv een browser met adblocks te bookmarken ipv een volwaardig third party app kunnen sideloaden met ingebouwde adblocker en sponsorblock blijft daarnaast echt een enorm gemist.
En qua ecosysteem:
Als je al een Macbook hebt kun je alles wat je met je telefoon kunt op je macbook en vice versa. Je telefoon is je webcam of je watch je microfoon in calls, copy paste platformbreed, bestanden, apps, blijft allemaal in sync.
Dat lijkt mij wennen als ik dat niet meer zou hebben. Los van dat ik allerlei tools en apps gebruik die aan domotica enzo hangen die ik dan moet omzetten, maar das nog tot daar aan toe.
Apple ondersteunt inderdaad niet heel breed het omzeilen van rechten van rechthebbenden. Das zeker irritant
Heb m’n apple wallet net weer compleet gemaakt en zie daar al m’n pasjes en tickets enzo. Weet niet wat je daar mist. Evt kan ik ze ook op m’n apple watch activeren.
Snap dat je er wellicht niet aan wilt wennen, zie alleen vooral dingen die of anders zijn (maar wel kunnen) of nog niet uitgevogeld zijn hoe je het kunt gebruiken. Gelukkig is er keuzevrijheid.
Mapjes kan ik gewoon niet echt aan wennen qua uiterlijk. Misschien nog eens proberen. Ik wil geen iCloud gebruiken, heb Google Drive immers al. Ik heb verder ook geen domotica van Apple en wil ook geen Apple diensten gaan gebruiken. Ik heb Google Home, maar volgens mij kan ik dit ook gewoon gebruiken op iOS net als Gmail, Google agenda en Google maps ipv de Apple varianten. Ik begreep dat ik niet eenvoudig mijn winkelpasjes kan toevoegen aan Apple Pay dmv ze gewoon in te scannen oid maar deze dan weer via een winkel app moet installerenNiGeLaToR schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:46:
[...]
Waarom gebruik je geen mapjes?
En qua ecosysteem:
Als je al een Macbook hebt kun je alles wat je met je telefoon kunt op je macbook en vice versa. Je telefoon is je webcam of je watch je microfoon in calls, copy paste platformbreed, bestanden, apps, blijft allemaal in sync.
Dat lijkt mij wennen als ik dat niet meer zou hebben. Los van dat ik allerlei tools en apps gebruik die aan domotica enzo hangen die ik dan moet omzetten, maar das nog tot daar aan toe.
Apple ondersteunt inderdaad niet heel breed het omzeilen van rechten van rechthebbenden. Das zeker irritantgebruik wel 1block voor ad en tracking blocking maar heb geen idee hoe je yt kunt saboteren zodat je geen reclames hebt.
Heb m’n apple wallet net weer compleet gemaakt en zie daar al m’n pasjes en tickets enzo. Weet niet wat je daar mist. Evt kan ik ze ook op m’n apple watch activeren.
Snap dat je er wellicht niet aan wilt wennen, zie alleen vooral dingen die of anders zijn (maar wel kunnen) of nog niet uitgevogeld zijn hoe je het kunt gebruiken. Gelukkig is er keuzevrijheid.
Zelfde probleem hier: ik laad tot 80%, en als ik wakker word, is er 7–8% verbruik. Always On staat uit, en iOS gaf tot vandaag niet aan welke app dat verbruik veroorzaakte. En dan plots vandaag staat er dat de Mail app in 1 minuut 7% heeft verbruiktFbdJ schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:13:
[...]
Dank voor het delen. Voor het slapen telefoon op 97% nu wakker en hij is op 90% na een reboot 85% interesting… weather app geeft aan 10% te hebben gebruikt terwijl on screen en background op 1m staat. Ik vermoed toch echt iOS issue. Ik kan een reset doen maar ik overweeg de 17 Pro om te wissen voor de Max.
Zelfde probleem, maar dan met weer app. Staat er even en daarna weer weg.nazimv schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:31:
[...]
Zelfde probleem hier: ik laad tot 80%, en als ik wakker word, is er 7–8% verbruik. Always On staat uit, en iOS gaf tot vandaag niet aan welke app dat verbruik veroorzaakte. En dan plots vandaag staat er dat de Mail app in 1 minuut 7% heeft verbruikt(enkel een mailtje open gedaan).
Daarnaast heb ik een ander probleem als ik de camera open, en dan mijn telefoon tegen mijn oor houdt hoor ik ruis. Dit gebeurd zowel bij front camera als achterkant. Iemand met hetzelfde probleem?
1. Dit homescreen kun je exact zo namaken in iOS, alleen geen 5 maar 4 iconen naast elkaar.Tweakriez schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:42:
[...]
Dat vastzitten in het ecosysteem hoor ik vooral juist bij Apple gebruikers. Ik heb wel een MacBook Air. Maar verder geen Watch, Apple TV of andere zaken van Apple. Ik heb daar echt helemaal niks mee. Ik gebruik ook het liefst Gmail, Google agenda en Vivaldi als browser op al mijn devices.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2. Je moet de handigheidjes van iOS leren te gebruiken; type vanaf je homescreen naar beneden en je kunt typen welke app je zoekt. Vaak is 1 of 2 letters al voldoende. Daarnaast vindt ie in dit zoekscherm ook emails, bestanden, notities, bookmarks en foto's die voldoen aan je zoekactie. Ideaal. Ik open bijna alles op deze manier.
3. De wallet van Android ziet er inderdaad wel een stuk beter uit, dat blijft behelpen op iOS met hoe moeilijk je het juiste pasje moet selecteren.
4. En in Safari en Twitter (en nagenoeg elke andere app) kun je dus net als op Android swypen om terug te gaan. Niet zoeken naar waar een terug-knop zit, maar gewoon swypen.
Geloof me nou maar, na 1 week volledig gebruik wil je nooit meer anders.
[ Voor 3% gewijzigd door joblamie op 15-10-2025 13:37 ]
joblamie schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:36:
[...]
1. Dit homescreen kun je exact zo namaken in iOS, alleen geen 5 maar 4 iconen naast elkaar.
2. Je moet de handigheidjes van iOS leren te gebruiken; type vanaf je homescreen naar beneden en je kunt typen welke app je zoekt. Vaak is 1 of 2 letters al voldoende. Daarnaast vindt ie in dit zoekscherm ook emails, bestanden, notities, bookmarks en foto's die voldoen aan je zoekactie. Ideaal. Ik open bijna alles op deze manier.
3. De wallet van Android ziet er inderdaad wel een stuk beter uit, dat blijft behelpen op iOS met hoe moeilijk je het juiste pasje moet selecteren.
4. En in Safari en Twitter (en nagenoeg elke andere app) kun je dus net als op Android swypen om terug te gaan. Niet zoeken naar waar een terug-knop zit, maar gewoon swypen.
Geloof me nou maar, na 1 week volledig gebruik wil je nooit meer anders.
/f/image/rT2VcTv1pxdr5JUVxD2317ea.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben ondertussen actief aan het proberen open minded te zijn en er aan te wennen. Er kan mij in ieder geval niet verweten worden straks dat ik het niet geprobeerd heb als ik het toch niks blijf vinden
[ Voor 12% gewijzigd door Tweakriez op 15-10-2025 13:54 ]
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
De aandacht voor detail, cinematografie, scripting, editting, etc etc is naar mijn idee ongekend.
HTX Studio. Voor mij een naam om te onthouden.
https://youtu.be/zC7IIJCz8Dw
Ik ben al jarenlang IOS-gebruiker, maar ik ervaar regelmatig onduidelijkheden of inconsistenties in navigatie op mijn Iphone. Een van de dingen die ik in Android beter vind werken is de navigatie. In tegenstelling tot IOS, waar elke app-ontwikkelaar zelf mag zien waar de 'back'-knop zit (of die functionaliteit er helemaal niet in zet), zit in Android navigatie ingebakken op het niveau van het besturingssysteem, zodat er altijd consistente navigatie is. Dat is historisch zo gegroeid doordat de Iphone maar één (home) knop had, in tegenstelling tot een home- én back-knop op elke Android-telefoon.joblamie schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:10:
[...]
Geloof me, hoe je in iOS ergens terug gaat zal zeer snel ook in jouw muscle memory zitten. Ik heb er nog nooit iemand over gehoord dat dit niet duidelijk zou zijn of heel divers zou zijn, het werkt juist enórm intuïtief en bijna in elke app hetzelfde (maar blijkbaar niet letterlijk in elke). Dat betekent overigens niet dat Android het mogelijk nóg beter geregeld heeft, dat wil ik opzich wel geloven. Maar de frustraties die je nu hebt, zullen vrijwel zeker na 3 dagen gebruik wel verdwenen zijn. Dan weet je niet beter meer.
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
helaas nog steeds hetzelfde. ik ga wat screenshots verzamelen en Apple contacteren. Ik heb eigenlijk geen zin om een reset te doen.nazimv schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:31:
[...]
Zelfde probleem hier: ik laad tot 80%, en als ik wakker word, is er 7–8% verbruik. Always On staat uit, en iOS gaf tot vandaag niet aan welke app dat verbruik veroorzaakte. En dan plots vandaag staat er dat de Mail app in 1 minuut 7% heeft verbruikt(enkel een mailtje open gedaan).
En vanaf ik opsta dan trek ik de stekker uit de iPhone en heb ik 100% staan, ik zou gek komen om te moeten starten met 80% of 90. Opstaan is bij mij 100% aan den dag beginnen.
Nog steeds 100% ook zie ik staan. En het boeit me ook niet of mijn phone nog 40-60% zou hebben, gaan slapen is de stekker in, punt.
Ik heb er nog nooit enige miserie mee gehad.
Mss ist mijn voordeel dat ik ieder jaar nieuwe phone koop alhoewel, kameraad koop die soms over van mij en die batterij is nog jaren goed zegt die. Pas na 4-5 jaar begint de batterij te downgraden zegt die. Dus mijn methode is dan zo slecht niet, gewoon gaan met die banaan. En ist ooit te erg , steek dan nieuwe of koopt nieuwe phone, opgelost.
Beetje bizat zoveel mensen zo'n schrik hebben om het zo te doen?.
Ik heb dit filmpje gevonden , die video camera vd iPhone die is toch echt goed, beste vindk die er is, ervaar dit zelf ook zo. Heb al oneplus gehad en poco en pixel en samsung en ga zo maar door. Ook dat in en uitzoomen die zo smooth gaat. Love it.
YouTube: iPhone 17 Pro Max - 4K 60fps HDR OFF - Video test in daylight.
Ja, dat is inderdaad fijner geregeld op Android dan. Wat ik sowieso vind is dat het instellingen-menu op iOS en iPadOS een rommeltje aan het worden is. Ook de zoekfunctie werkt voor geen meter. Het is nu net alsof ik voor het eerst in iOS zit, zo voelt het iig.Of-Aaargh schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:41:
[...]
Ik ben al jarenlang IOS-gebruiker, maar ik ervaar regelmatig onduidelijkheden of inconsistenties in navigatie op mijn Iphone. Een van de dingen die ik in Android beter vind werken is de navigatie. In tegenstelling tot IOS, waar elke app-ontwikkelaar zelf mag zien waar de 'back'-knop zit (of die functionaliteit er helemaal niet in zet), zit in Android navigatie ingebakken op het niveau van het besturingssysteem, zodat er altijd consistente navigatie is. Dat is historisch zo gegroeid doordat de Iphone maar één (home) knop had, in tegenstelling tot een home- én back-knop op elke Android-telefoon.
I don't have dreams, I have goals!!
Nogmaals, geniet van jullie nieuwe toestel!
𝐍𝐞𝐞 𝐧𝐢𝐞𝐭 𝐞𝐜𝐡𝐭🤣NiGeLaToR schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:56:
Mijn dochter begint steeds het Wilhelmus te zingen als ik rondloop met mijn nieuwe telefoon. Gaat dat nog over denken jullie?
Dat is inderdaad zelfs eens bevestigd door een Apple medewerker. Was het Scott nog? Of wie was het toen.Tylen schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:32:
[...]
Misschien dat het bij android moet maar in iOS moet je niet alle apps “afsluiten” dat doe je alleen als een app raar doet ofzo. Zo is iOS niet gemaakt. Het kost geen geheugen/performance als je ze laat staan. Sterker nog het kost je juist meer resources als je alles afsluit omdat ze dan weer helemaal opnieuw opgestart moeten worden bij aanroepen ipv uit slaap halen.
Het interesseert me overigens wel of jullie de apps manueel geregeld sluiten of net niet of nooit.
Het zou wel eens interessant zijn om het verschil in levensduur met volle accu te vergelijken. Ik betrap mezelf er soms ook op als ik RAM intensievere apps sluit.
Ik begin de 17 Pro Max een erg fijn toestel te vinden.
Fijn weekend alvast iedereen!
Als je in een formulier het toetsenbord hebt openstaan, en er niet het logootje is om het toetsenbord te doen verdwijnen, ben ik soms ook wat aan het sukkelen. Als je dan de gesture doet om terug te gaan, gebeurt het bij mij wel eens dat je werkelijk naar de vorige pagina gaat...joblamie schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:36:
[...]
Edit: een goed vorbeeld is wanneer je een notitie aan het typen bent in de Notities app. Toetsenbord doen verdwijnen zonder naar het overzicht van al je notitities te gaan. Hoe doe je dit überhaupt?
[ Voor 10% gewijzigd door Dorryflorry op 17-10-2025 11:59 ]
iPhone 17 Zwart vs Wit
Ik lees wel eens dat je snel beschadigingen ziet in het zwart aluminium...
Ik doe sowieso een goede cover rondom de telefoon.
Maar zelfs dan merkte ik bij mijn vorige telefoons dat er wel eens vuil tussen de cover en de telefoon kruipt en die als nog beschadigingen in de behuizing maakt.
Maandelijks het hoesje schoonmaken is een mogelijkheid, maar dan is het ook in no time uitgerekt
Wat is jullie ervaring i.v.m. beschadigingen zwart vs wit aluminium?
Bedankt voor het delen!
Voor levertijden en beschikbaarheid is er:
[iPhone] Levertijd & Beschikbaarheid – Deel 6
Voor importeren en losse koop is er:
[iPhone] Importeren en / of losse koop - deel 6
Discussies over providers en abonnementen mogen in:
[iPhone] Provider(s) & Abonnementen - deel 11
En voor discussies en ervaringen met accessoires, hoesjes, wallets, screenprotectors, en andere beschermmiddelen is er:
[iPhone 17, 17 Pro (Max) & Air] Accessoires/hoesjes/wallets
Als je wilt babbelen, gezellig kletsen, of slowchatten kom dan naar #apple-talk op de officiële Tweakers Discord.