Sinds gisteren de overstap gemaakt van een Google Pixel 7 naar een 17 pro. Overzetten vanaf Whatsapp was een drama maar na 3 pogingen gelukt. Ben onder de indruk van de soepelheid van het toestel!
Een vraag: ik wil eigenlijk na een aantal jaar een frisse start van iOS. Ik ken de discussie of een clean install zinvol is, maar gevoelsmatig is dat het.
Alleen moet er tegenwoordig ten opzichte van iOS 4.0 nogal wat meer opnieuw worden ingesteld. Waarom ik het bijvoorbeeld doe: een app als Eufy is inmiddels 1.5 GB aan cache die niet leeg wil. En Apple Watch opnieuw instellen heb ik ook weinig zin in.
Kan ik niet gewoon alle apps verwijderen, een nieuwe reservekopie maken en die terugzetten? Volgens AI is het wel zinvol om echt leeg te beginnen, zeker nu met iOS 26, want ik merk best wat gekke dingetjes waar ik niemand over hoor.
Alleen moet er tegenwoordig ten opzichte van iOS 4.0 nogal wat meer opnieuw worden ingesteld. Waarom ik het bijvoorbeeld doe: een app als Eufy is inmiddels 1.5 GB aan cache die niet leeg wil. En Apple Watch opnieuw instellen heb ik ook weinig zin in.
Kan ik niet gewoon alle apps verwijderen, een nieuwe reservekopie maken en die terugzetten? Volgens AI is het wel zinvol om echt leeg te beginnen, zeker nu met iOS 26, want ik merk best wat gekke dingetjes waar ik niemand over hoor.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Ja je kan gewoon alle apps verwijderen, ik zou niet alles doen.THE_BASE schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:00:
Een vraag: ik wil eigenlijk na een aantal jaar een frisse start van iOS. Ik ken de discussie of een clean install zinvol is, maar gevoelsmatig is dat het.
Bijv een 2 staps autenticator van google of Microsoft(Of iets anders wat je gebruikt).
Het is toch wel makkelijk je nog bij je wachtwoorden kan, of eventuele 2fa codes weer met instellen
Dus gewoon even goed kijken wat weg kan, maar veel kan weg.
Ik doe zelf bij whatsapp ook elk jaar gewoon hup alles weg, elke chat, of het nu persoonlijk of groep is. al mijn foto's hop er af weg ermee(Die heb ik toch al lang bewaard elders).
Kunnen er eventueel nog wat apps weg, mijn apps staan al heel netjes gesorteerd in mapjes etc. en als ik iets niet gebruik meer gaat het er al af(Maar goed even kijken voor de zekerheid).
Dus dat is misschien niet zio drastisch als jij wil doen, maar ik schoon ook 1 keer per jaar wat dingen op(Net voordat de nieuwe ios uit komt).
Ik doe dan wel een upgrade, en geen fresh install uiteindelijk. maar een beetje opruimen soms is wel lekker.
[ Voor 25% gewijzigd door Carlos0_0 op 04-10-2025 09:15 ]
Inderdaad vooral de authenticator app van MS even erbij houden op je oude foon ter backup. Altijd een ramp…Carlos0_0 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:10:
[...]
Ja je kan gewoon alle apps verwijderen, ik zou niet alles doen.
Bijv een 2 staps autenticator van google of Microsoft(Of iets anders wat je gebruikt).
Het is toch wel makkelijk je nog bij je wachtwoorden kan, of eventuele 2fa codes weer met instellen.
Ik doe zelf bij whatsapp ook elk jaar gewoon hup alles weg, elke chat, of het nu persoonlijk of groep is. al mijn foto's hop er af weg ermee(Die heb ik toch al lang bewaard elders).
Kunnen er eventueel nog wat apps weg, mijn apps staan al heel netjes gesorteerd in mapjes etc. en als ik iets niet gebruik meer gaat het er al af(Maar goed even kijken voor de zekerheid).
Dus dat is misschien niet zio drastisch als jij wil doen, maar ik schoon ook 1 keer per jaar wat dingen op(Net voordat de nieuwe ios uit komt).
Ik doe dan wel een upgrade, en geen fresh install uiteindelijk. maar een beetje opruimen soms is wel lekker.
I don't have dreams, I have goals!!
Welkom in het land van de Apple mobile devices!Fiorano schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 07:58:
Sinds gisteren de overstap gemaakt van een Google Pixel 7 naar een 17 pro. Overzetten vanaf Whatsapp was een drama maar na 3 pogingen gelukt. Ben onder de indruk van de soepelheid van het toestel!
Dan inderdaad toch maar iets minder drastisch, het is echt geen doen om echt alle instellingen weer exact zo te krijgen als nu. Ik noem maar een control panel… of privacy settings…Carlos0_0 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:10:
[...]
Ja je kan gewoon alle apps verwijderen, ik zou niet alles doen.
Het is toch wel makkelijk je nog bij je wachtwoorden kan, of eventuele 2fa codes weer met instellen.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Nee hoor is zo gebeurt, alleen inderdaad je oude telefoon niet direct resetten.Redondo1982 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:26:
[...]
Inderdaad vooral de authenticator app van MS even erbij houden op je oude foon ter backup. Altijd een ramp…
Of het kan wel, als je nog een device heb met die autenticator en account.
Ik doe sowieso nooit mijn oude telefoon eerst leeg gooien, eerst de nieuwe aan / backup terug.
Dan open ik de autenticator van MS, dan moet je inloggen en je zelf verifiëren. Dat verifiëren doe ik dan even via de oude telefoon en klaar(Dan kan die er vanaf op de oude
Passkeys gaan gewoon mee in de icloud backup, dat werkte in 1 keer al zag ik op mijn nieuwe iphone.
Settings loop ik inderdaad ook even na, zeker eens na een jaar van elke app.THE_BASE schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:52:
[...]
Dan inderdaad toch maar iets minder drastisch, het is echt geen doen om echt alle instellingen weer exact zo te krijgen als nu. Ik noem maar een control panel… of privacy settings…
Want ja, jammer genoeg gaat het vaak standaard aan. Zonder enige melding gehad te hebben.
Zoals Live activiteiten, dat wil ik niet, dus kan uit. Nu maken niet veel apps er gebruik van maar toch.
Even na lopen weer eens elke app, zeker na een grote upgrade/update. Om te kijken hoe de instelling staat.
Ik heb dan ook geluk ik geen 300 apps heb ofzo, maar 41 op de iPhone. Dus dat is ook niet lang werk
Control panel heb ik niks aan gewijzigd, maar Settings menu is prima na te lopen.
[ Voor 5% gewijzigd door Carlos0_0 op 04-10-2025 10:21 ]
Precies wat ik zei toch, het is een ramp als je niet je oude foon hebt.Carlos0_0 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:16:
[...]
Nee hoor is zo gebeurt, alleen inderdaad je oude telefoon niet direct resetten.
Of het kan wel, als je nog een device heb met die autenticator en account.
Ik doe sowieso nooit mijn oude telefoon eerst leeg gooien, eerst de nieuwe aan / backup terug.
Dan open ik de autenticator van MS, dan moet je inloggen en je zelf verifiëren. Dat verifiëren doe ik dan even via de oude telefoon en klaar(Dan kan die er vanaf op de oude.
Passkeys gaan gewoon mee in de icloud backup, dat werkte in 1 keer al zag ik op mijn nieuwe iphone.
Passkeys gebruik ik sowieso niet. Geef mij maar oud en vertrouwd een ww en 2FA/MFA.
[ Voor 5% gewijzigd door Redondo1982 op 04-10-2025 11:36 ]
Heb je echt grote issues dan? Anders zou ik het allemaal niet op m’n nek halen en gewoon gaan genieten van de tijd elders.THE_BASE schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:52:
[...]
Dan inderdaad toch maar iets minder drastisch, het is echt geen doen om echt alle instellingen weer exact zo te krijgen als nu. Ik noem maar een control panel… of privacy settings…
Ik weet: het zit in je hoofd. Ik weet denk ik welk persoon (lees: aard je hebt) je bent, ik ben ook zo. Alleen, ben er gaandeweg wel achtergekomen dat ik veel tijd kwijt ben aan dit soort loze dingen en later ook vaak nog meer problemen op mijn nek haalde ermee. Zoveel dat ik er meestal weer een dag aan kwijt was.
Eindresultaat: puur als placebo is het dan. Veel tijd kwijt en het zelfde gevoel als het hebben van een nieuwe iPhone na een jaar.
Passkey werken prima verder, en mocht mijn telefoon ermee ophouden op 1 of andere manier.Redondo1982 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:35:
[...]
Precies wat ik zei toch, het is een ramp als je niet je oude foon hebt.
Passkeys gebruik ik sowieso niet. Geef mij maar oud en vertrouwd een ww en 2FA/MFA.
Dan kan ik overal nog steeds bij via mijn Macbook of Ipad, dus zou echt niet perse terug willen naar oude systeem.
Is het normaal dat dit 2 uur duurt?
Zo belachelijk veel staat er ook weer niet op.
Indicatie vooraf was 10-15 minuten.
:strip_exif()/f/image/3ff5XgTUnx2c5nt8ROu9Fnq8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door amphora op 04-10-2025 11:54 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Mooi gezegd van je!Redondo1982 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:41:
[...]
Heb je echt grote issues dan? Anders zou ik het allemaal niet op m’n nek halen en gewoon gaan genieten van de tijd elders.
Ik weet: het zit in je hoofd. Ik weet denk ik welk persoon (lees: aard je hebt) je bent, ik ben ook zo. Alleen, ben er gaandeweg wel achtergekomen dat ik veel tijd kwijt ben aan dit soort loze dingen en later ook vaak nog meer problemen op mijn nek haalde ermee. Zoveel dat ik er meestal weer een dag aan kwijt was.
Eindresultaat: puur als placebo is het dan. Veel tijd kwijt en het zelfde gevoel als het hebben van een nieuwe iPhone na een jaar.
En ook helemaal eens, ben er weer een avond en dag aan kwijt en uiteindelijk na een week is alles hetzelfde en de cache gevuld...
Wat ik nu wel heb gedaan: alle non-Apple apps verwijderd en zoveel mogelijk cache gewist. Daarna een backup gemaakt van een 'kale' iPhone met wel mijn settings en voorkeuren. Dat lijkt me dan voldoende.
Verspringt zo wel, geduld is een schone zaak!amphora schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:53:
Is het normaal dat dit 2 uur duurt?
[Afbeelding]
Een paar pixels per minuut ja. Is al zeker drie kwartier bezig...THE_BASE schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:58:
[...]
Verspringt zo wel, geduld is een schone zaak!
Update: Balkje iets over de helft en 'Resterende tijd: Ongeveer 1 uur'... (ja, ik verveel me)
[ Voor 17% gewijzigd door amphora op 04-10-2025 12:16 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Dan gaj e toch wat anders doen, boodschappen, gamen, film/ serie kijken, de was doen of weet ik hetamphora schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:01:
[...]
Een paar pixels per minuut ja. Is al zeker drie kwartier bezig...
Update: Balkje iets over de helft en 'Resterende tijd: Ongeveer 1 uur'... (ja, ik verveel me)
Net twee 17 Pro's ontvangen, een met een G9P-paneel en een met een G9N-paneel. Verschil zie je zelfs met die twee wel, maar is prima.
Wat me wel opvalt is dat de rand van het 'plateau' bij de één heel scherp is. Kan er bijna iets mee snijden. De ander heeft een veel beter gevoel. Hoe is dat bij jullie?
Wat me wel opvalt is dat de rand van het 'plateau' bij de één heel scherp is. Kan er bijna iets mee snijden. De ander heeft een veel beter gevoel. Hoe is dat bij jullie?
Best of both worlds. Toch wat gedaan en een goed gevoel aan over gehouden plus geen issuesTHE_BASE schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:58:
[...]
Mooi gezegd van je!
En ook helemaal eens, ben er weer een avond en dag aan kwijt en uiteindelijk na een week is alles hetzelfde en de cache gevuld...
Wat ik nu wel heb gedaan: alle non-Apple apps verwijderd en zoveel mogelijk cache gewist. Daarna een backup gemaakt van een 'kale' iPhone met wel mijn settings en voorkeuren. Dat lijkt me dan voldoende.
Bij mij ook! Net een ‘apple’ mee geschild, werkt prima. Is een featureTHE_BASE schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:48:
Net twee 17 Pro's ontvangen, een met een G9P-paneel en een met een G9N-paneel. Verschil zie je zelfs met die twee wel, maar is prima.
Haha, zal dat straks dan maar eens gaan doen ook!Redondo1982 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:04:
[...]
Bij mij ook! Net een ‘apple’ mee geschild, werkt prima. Is een feature
Let op:
Voor levertijden en beschikbaarheid is er:
[iPhone] Levertijd & Beschikbaarheid – Deel 6
Voor importeren en losse koop is er:
[iPhone] Importeren en / of losse koop - deel 6
Discussies over providers en abonnementen mogen in:
[iPhone] Provider(s) & Abonnementen - deel 11
En voor discussies en ervaringen met accessoires, hoesjes, wallets, screenprotectors, en andere beschermmiddelen is er:
[iPhone 17, 17 Pro (Max) & Air] Accessoires/hoesjes/wallets
Als je wilt babbelen, gezellig kletsen, of slowchatten kom dan naar #apple-talk op de officiële Tweakers Discord.
Voor levertijden en beschikbaarheid is er:
[iPhone] Levertijd & Beschikbaarheid – Deel 6
Voor importeren en losse koop is er:
[iPhone] Importeren en / of losse koop - deel 6
Discussies over providers en abonnementen mogen in:
[iPhone] Provider(s) & Abonnementen - deel 11
En voor discussies en ervaringen met accessoires, hoesjes, wallets, screenprotectors, en andere beschermmiddelen is er:
[iPhone 17, 17 Pro (Max) & Air] Accessoires/hoesjes/wallets
Als je wilt babbelen, gezellig kletsen, of slowchatten kom dan naar #apple-talk op de officiële Tweakers Discord.