Heel Reddit en macrumors staan inmiddels vol met topics over deze krasgevoeligheidNvde schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:50:
Ik heb sinds gisteren de 17 pro max, blauw en... al krassen op achterzijde. Tot zover de krasbestendigheid
In dat opzicht hadden we beter bij de pixel 10 kunnen blijven, al kent die weer andere uitdagingen._Bailey_ schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 11:43:
[...]
Apple Intelegence
[Afbeelding]
[Afbeelding]
oftewel; je mist niets, want het stelt helemaal niets voor. Zijn legio van deze afbeeldingen online te vinden
Koop gewoon deze, hiermee kan je dunne krassen heel goed verdoezelen.Nvde schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:50:
Ik heb sinds gisteren de 17 pro max, blauw en... al krassen op achterzijde. Tot zover de krasbestendigheid
streep over de kras en snel met je vinger het meeste wegvegen, dan blijft de inkt in de kras zitten.
:strip_exif()/f/image/lrFg715yRWx6FKHFptUJIlAb.png?f=user_large)
Er is geen andere reden geweestme3elem schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:11:
Ik begrijp de keus niet om naar aluminium over te stappen los van de warmte.
Je zit in het ervaringen topic, toestel is leverbaar dus ja: genoeg ervaringen.Ik heb nu een iPhone 16 pro. Normaliter upgrade ik elk jaar. Dit is het eerste jaar dat ik toch twijfel. Iemand met ervaringen met het nieuwe toestel?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ja verdomme komt onverwachts mijn 17pm binnen, die zou pas maandag binnen komen.
Geen tracking info niks gehad namelijk veder van dhl, komt pakket binnen moet ik 5 min later weg 😂.
Zie wel wat van ups tracking info, maar heb nog 2 dingen besteld. Dus geen idee dit de telefoon was.
Geen tracking info niks gehad namelijk veder van dhl, komt pakket binnen moet ik 5 min later weg 😂.
Zie wel wat van ups tracking info, maar heb nog 2 dingen besteld. Dus geen idee dit de telefoon was.
[ Voor 22% gewijzigd door Carlos0_0 op 20-09-2025 13:16 ]
Prima toch, normaal ben je net 5min weg en dan komt het pakket 😅Carlos0_0 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:10:
Ja verdomme komt onverwachts mijn 17pm binnen, die zou pas maandag binnen komen.
Maar dat lijkt vooralsnog alleen zo bij de blauwe. Bij de oranje en zilveren is het niet, of in ieder geval veel minder. Of vrijwel iedereen heeft de blauwe gekozen, dat kan natuurlijk ook._Bailey_ schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:52:
[...]
Heel Reddit en macrumors staan inmiddels vol met topics over deze krasgevoeligheid
Gebruik het altijd met een 16PM en het werkt prima hoor. Zoveel verschil maakt die laatste 20% gevoelsmatig niet, tenzij je echt een enorme power user bent.Dennisdn schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:47:
[...]
Ik blijf het een grappig en bijna fascinerend verschijnsel vinden. Elke dag met een kleinere batterij leven om hem over een paar jaar met een paar procent extra capaciteit te kunnen verkopen…
Haha ja ik had zelf pakket niet aangenomen, kreeg bezoek en die namen pakket aan die voor de deur stond.Dalive schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:17:
[...]
Prima toch, normaal ben je net 5min weg en dan komt het pakket 😅
Dus heb niet gezien wie de bezorger was, maar goed hij is binnen.
Vanavond dan maar instellen.
Wat een slechte video. laat totaal niet zien goed zien hoe de schade eruit zietVidaR-9 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:30:
Niet kapot te krijgen.
Wel benieuwd naar de kleine schades en krassen.
[YouTube: World's first iPhone 17 Pro Max DROP TEST and BEND TEST! - Strongest iPhone EVER?]
[ Voor 3% gewijzigd door Saven op 20-09-2025 13:29 ]
Ik heb het ook een tijdje gedaan moet ik eerlijk bekennen, maar uiteindelijk gaat het om max een paar tientjes extra verkoopwaarde. Mooi dat ding tot 100% opladen en gebruiken zonder al te veel bij na te denken!Dennisdn schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:47:
[...]
Ik blijf het een grappig en bijna fascinerend verschijnsel vinden. Elke dag met een kleinere batterij leven om hem over een paar jaar met een paar procent extra capaciteit te kunnen verkopen…
Nu met m’n Air kies ik er sowieso voor om tot 100% te gaan.

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king And a king ain't satisfied till he rules everything.
Hier gisteren de hele dag thuis gebleven want er moest getekend worden gaf de app aan. Ben ik net eventjes in de achtertuin, kom ik terug en ligt het pakket bij de voordeur. Ik snap er soms niks meer van al die verzendpartijen haha.Carlos0_0 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:10:
.
Met de komst van de nieuwe telefoon ook maar eens mijn home screen en dergelijke opnieuw instellen. De widget foto’s toegevoegd, gekoppeld aan een mapje familie foto’s. Valt me op dat de widget telkens 1 foto laat zien en niet om de zoveel seconden een volgende afbeelding in die map laat zien.
Beetje offtopic, maar weet iemand hoe dit in te stellen is?
.
Dat wisselen gaat niet om de zoveel seconden. Meer om de halve dag of nog minder.henidde schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:39:
Met de komst van de nieuwe telefoon ook maar eens mijn home screen en dergelijke opnieuw instellen. De widget foto’s toegevoegd, gekoppeld aan een mapje familie foto’s. Valt me op dat de widget telkens 1 foto laat zien en niet om de zoveel seconden een volgende afbeelding in die map laat zien.
En het probleem is?Carlos0_0 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:10:
Nou ja mijn bezoek stond ook bij de deur, en die had pakje aangenomen.henidde schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:37:
[...]
Hier gisteren de hele dag thuis gebleven want er moest getekend worden gaf de app aan. Ben ik net eventjes in de achtertuin, kom ik terug en ligt het pakket bij de voordeur. Ik snap er soms niks meer van al die verzendpartijen haha.
Dus zal dan wel wellicht ups geweest zijn, aangezien dhl met express stuurt en je dan zelfs whatsapp krijgt.
Goed maakt verder niet uit, ik heb hem alleen jammer ik weg moest. Dus vanavond er mee spelen dan maar.
Niks want je leest niet alle berichten, je reageert alleen op een ouder bericht
Ik moest erna weg, dus geen tijd gehad om de telefoon te kunnen instellen/ gebruiken.
[ Voor 15% gewijzigd door Carlos0_0 op 20-09-2025 14:10 ]
Bij mijn iPhone 15 Pro Max ging de maximumcapaciteit al vrij snel van de 100% af na regelmatig volledig ontladen en opladen. Daarom heb ik de oplaadlimiet na een tijdje op 85% gezet en meer tussendoor opgeladen. Sindsdien ontlaadt ie nog maar tot iets van 55-70%, voordat ik 'm weer oplaad. Maximumcapaciteit staat nu op 96% bij 330 cycli. (n=1)henidde schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:31:
De 17 pro staat standaard ingesteld dat hij 100 procent op kan laden. Op mijn vorige iPhone had je een vinkje dat het geoptimaliseerd tot 80 procent ging (kon je uiteraard ook uitzetten). Nu zie ik wel een regelaar bij de instellingen van de 17 pro waarmee je het maximum kunt beperken, maar wat zouden jullie adviseren? Zie een heel lap tekst op de Apple website waar ik niet veel wijzer van word.
Zelf ga ik nu na een aantal keren Pro Max naar de 17 Pro. Ik vind het toestel toch te zwaar worden. Op de bank heb ik een iPad Mini. Het scherm van de Pro is nu ook gegroeid naar 6,3 inch. Overdag ga ik dus slechts iets terug in schermgrootte tegenover een handzamere form-factor en gewicht.Andere tip: een iPhone 17 pro + een iPad Pro 11inch. Je telefoon handzaam voor onderweg en voor thuis op de bank of in het vliegtuig heb je meer scherm.
Zojuist even getest en inderdaad een klein klikje toen ik de camera opstartte. Het is me niet nog eens gelukt daarna.Furrr schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:12:
Meer mensen hier last van?
https://forums.macrumors....a-clicking-sound.2466702/
Heb de 17 pro en kom van 15PM af en het formaat vind ik wel goed maar eerlijk gezegd merk ik weinig verschil tussen beiden wat betreft prestaties. Ik merk nog niet dat het display helderder is en de anti reflectie is maar minimaal en niet te vergelijken met de S25 van Samsung. Ook de camera is marginaal beter door de telephoto lens maar de rest lijkt onveranderd.
Nog even een paar dagen mee spelen om te zien of er echt verbeteringen te merken zijn.
Nog even een paar dagen mee spelen om te zien of er echt verbeteringen te merken zijn.
Ik heb zojuist de oranje gezien op schiphol. Moet mijn woorden terug nemen, vind die kleur geweldig. Hij is niet fel oranje, maar iets donkerder en die metallic kleur maakt hem heel stijlvol. Kon hem zo meenemen en moest me inhouden om hem niet te kopen.
Net bij de amac de nieuwe pro max in m’n handen gehad. Wat ziet dat ding eruit als een baksteen vergeleken met m’n 15 pro max. Ik hoop dat apple tot inkeer komt met het ontwerp en titanium terugbrengt en de achterzijde weer geheel van glas maakt.
Over een jaar of drie weer.lexuzu schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:54:
Net bij de amac de nieuwe pro max in m’n handen gehad. Wat ziet dat ding eruit als een baksteen vergeleken met m’n 15 pro max. Ik hoop dat apple tot inkeer komt met het ontwerp en titanium terugbrengt en de achterzijde weer geheel van glas maakt.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Dit baart me wel een beetje zorgen, ondanks ik hoesje en screenprotector ga gebruiken_Bailey_ schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:52:
[...]
Heel Reddit en macrumors staan inmiddels vol met topics over deze krasgevoeligheid
Maar ik geloof het nog niet zo dat dit normaal gedrag is. Waarom zou het glas van de Pro wel krassen en bij de Air en normale 17 niet? Er wordt toch hetzelfde glas gebruikt aan de achterkant?
Ook het aluminium. Waarom zou dat meer krassen bij een Pro tov de 17?
Ook het aluminium. Waarom zou dat meer krassen bij een Pro tov de 17?
Mijn boefje is liev!
Alleen van de achterkant mag ik hopen? Niet van het scherm zelf waar je naar zit te kijken?sacaji schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:59:
[...]
Dit baart me wel een beetje zorgen, ondanks ik hoesje en screenprotector ga gebruiken
.
Kom op dat zou toch niet nodig moeten zijn?absrnd schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:56:
[...]
Koop gewoon deze, hiermee kan je dunne krassen heel goed verdoezelen.
streep over de kras en snel met je vinger het meeste wegvegen, dan blijft de inkt in de kras zitten.
[Afbeelding]
Elect a clown, expect a circus.
Heb je linkjes?_Bailey_ schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:52:
[...]
Mijn boefje is liev!
Heeft daar een cavia aan gevreten? Ik denk dat ik eea maar ga zandstralen…
Mijn boefje is liev!
Tsja. Als het scherm maar bulletproof is. Hierover nog geen vervelende linkjes op reddit?
.
De mini was het niet, de plus is het niet, nu is het aan de beurt aan de Air. En ikgok dat het afhangt van het succes van de Air. Het strakke design van de Pro’s is naar de Air verhuist. Nu heb je goedkoop, mooi en PRO (ROARR).lexuzu schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:54:
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Jup, hier ook. Inderdaad de klikjes en daarna de ruis. Als ik switch naar de front camera is het weg.Furrr schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:12:
Meer mensen hier last van?
https://forums.macrumors....a-clicking-sound.2466702/
Ik heb de PM altijd al een baksteen gevonden, maar het nieuwe plateau maakt hem iets robuuster maar wel sierlijker in rl. Mijn mening hoor, want ik was héél sceptisch. Pro (Max) is nooit de foon van elegantie geweest, ja misschien zes generaties terug toen de camerabulten niet uitstaken. Maarja, de fotokwaliteit is er nu ook op vooruit gegaan.lexuzu schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:54:
I don't have dreams, I have goals!!
Ik ben erg tevreden met het bruine Techwoven-hoesje. Het materiaal voelt heerlijk aan: beetje grippy maar niet als schuurpapier (zoals mijn vorige hoesje van dbrand). De kleur is prachtig in combinatie met de oranje iPhone.
Tot nu toe valt het me op dat iOS sneller voelt dan op mijn vorige iPhone (16 Pro). Toch wel weer een upgrade.
Tot nu toe valt het me op dat iOS sneller voelt dan op mijn vorige iPhone (16 Pro). Toch wel weer een upgrade.
Al die z.g.n. beschadiging foto's zijn allemaal van de Apple store toestellen, waar ze met opzet beschadigd worden.
Ik ben er niet zo bang voor
Net even bij Apple Store geweest en een 17 Pro Silver gehaald. Toch een meer wow gevoel dan bij die Air. Toch vreemd, had ik niet verwacht.Redondo1982 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:44:
[...]
Ik heb de PM altijd al een baksteen gevonden, maar het nieuwe plateau maakt hem iets robuuster maar wel sierlijker in rl. Mijn mening hoor, want ik was héél sceptisch. Pro (Max) is nooit de foon van elegantie geweest, ja misschien zes generaties terug toen de camerabulten niet uitstaken. Maarja, de fotokwaliteit is er nu ook op vooruit gegaan.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
De standaard kabel bij iphones is usb 2. Connector zelf is wel 3.2 😂 sad but true.FireStarter schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:04:
Vanmorgen al een backup gemaakt op mn macbook. De pro is nu binnen, ik dacht met USB 3.2 gaat die backup razend snel op de nieuwe pro maar niets is minderwaar...
Of USB 3.2 is gewoon traag.
Ik wist al dat jij die ging kopen -jij zelf ook al- maar toch ontkende je hetTHE_BASE schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:55:
[...]
Net even bij Apple Store geweest en een 17 Pro Silver gehaald. Toch een meer wow gevoel dan bij die Air. Toch vreemd, had ik niet verwacht.
De Pro is echt héél mooi in balans nu vind ik. Nogmaals, totaal niet verwacht.
Welke kleur heb jij ook alweer?Redondo1982 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:12:
[...]
Ik wist al dat jij die ging kopen -jij zelf ook al- maar toch ontkende je het![]()
Mijn boefje is liev!
Nadat ik de oranje iPhone 17 Pro heb terug gestuurd heb ik de zilveren en blauwe bekeken. De zilveren vind ik uiteindelijk het mooist. Via Odido + ING rentepunten voor €1.105 aangeschaft. Scheelt toch weer €224.
Absoluut, je ziet nu al het rommel veel beterToppe schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:19:
Ben echt wel onder de indruk van de 8x zoom kwaliteit
[Afbeelding]
Daarom ook geen foto van de vloerRedondo1982 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:23:
[...]
Absoluut, je ziet nu al het rommel veel beter
Zit nog een beetje in de ontkenningsfase (ook blauw) maar het heeft zeker wat! Ook de accu is bizar vooralsnog en de camera werkt ook top. Kunnen weer vooruit
Mijn boefje is liev!
Ik kan nu net de Oranje uit, en vind hem juist ontzettend mooi.Mog schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:21:
Nadat ik de oranje iPhone 17 Pro heb terug gestuurd heb ik de zilveren en blauwe bekeken. De zilveren vind ik uiteindelijk het mooist. Via Odido + ING rentepunten voor €1.105 aangeschaft. Scheelt toch weer €224.
Oranje is echt hate it or love it denk ik. Ik had een meer koper kleur verwacht. Maar dit is echt Koningsdag/Femke Bol/EK/Max Verstappen oranjeCarlos0_0 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:36:
[...]
Ik kan nu net de Oranje uit, en vind hem juist ontzettend mooi.
De LiDAR lijkt een stuk nauwkeuriger. Vorige meringue waren altijd ‘stuk’ kleiner.
Alleen jammer dat deze app (Polycam) €200 per jaar kost.
Alleen jammer dat deze app (Polycam) €200 per jaar kost.
/f/image/YXhGDWrziMmz117UMqohwrk7.png?f=fotoalbum_large)
Misschien een heel impopular opinion, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Apple bewust voor een meer krasgevoelig en zachter materiaal als aluminium heeft gekozen vanuit financieel oogpunt. Het punt is namelijk: de 15 Pro Max met zijn geborstelde titanium is vrijwel ongevoelig voor schade. Krassen zie je niet, maar titanium is ook nog eens veel harder. Het gevolg van die keuze voor titanium destijds moet zijn geweest dat Apple minder geld vangt voor reparaties en vervanging. Waarom zou je aluminium en zo’n geanodiseerde verf coating prefereren op een Pro toestel? Je maakt mij niet wijs dat de Pro Max met zijn vapor chamber niet gewoon met titanium had kunnen worden uitgevoerd. Aluminium is broos, de coating krast en dat levert onherroepelijk meer reparatie of vervangingsinkomsten met zich mee.
Je kan je toestel niet zomaar laten omruilenSmartHomer1993 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:59:
Misschien een heel impopular opinion, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Apple bewust voor een meer krasgevoelig en zachter materiaal als aluminium heeft gekozen vanuit financieel oogpunt. Het punt is namelijk: de 15 Pro Max met zijn geborstelde titanium is vrijwel ongevoelig voor schade. Krassen zie je niet, maar titanium is ook nog eens veel harder. Het gevolg van die keuze voor titanium destijds moet zijn geweest dat Apple minder geld vangt voor reparaties en vervanging. Waarom zou je aluminium en zo’n geanodiseerde verf coating prefereren op een Pro toestel? Je maakt mij niet wijs dat de Pro Max met zijn vapor chamber niet gewoon met titanium had kunnen worden uitgevoerd. Aluminium is broos, de coating krast en dat levert onherroepelijk meer reparatie of vervangingsinkomsten met zich mee.
Tja, ik kan daar wel in komen. Het lijkt me stug dat dit niet bij tests héél snel naar boven komt.SmartHomer1993 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:59:
Tegelijkertijd lijkt het me stug dat Apple bewust een kwetsbaar toestel uitbrengt, zulke imagoschade is behoorlijk. Ook heeft volgens mij half Amerika Apple Care, al is het de vraag of deze schade daar onder valt.
In NL verwacht ik dat dit soort shade ook gewoon onder garantie bij de verkopende partij valt. Je mag van een product verwachten dat het geen schade oploopt bij regulier gebruik, de bewijslast is lastig, maar met alle online posts...
Daarbij wellicht eerder beschadigingen maar die brok alu gaat minder snel kapot dan een 15/16Pro. Zie je nu al in filmpjes terug.
Verder is de accu makkelijker te vervangen als ik het goed begrijp, dus los van een lakschade, zit er volgens mij een duurzame filosofie achter. Ik had ook liever een toestel als Air om het premium gevoel te behouden, dat geef ik eerlijk toe. Das nog een beetje waar ik op hang qua gevoel. Verder is het (voor mij) duidelijk een stap voorwaarts alleen al kijkende naar de camera
Verder is de accu makkelijker te vervangen als ik het goed begrijp, dus los van een lakschade, zit er volgens mij een duurzame filosofie achter. Ik had ook liever een toestel als Air om het premium gevoel te behouden, dat geef ik eerlijk toe. Das nog een beetje waar ik op hang qua gevoel. Verder is het (voor mij) duidelijk een stap voorwaarts alleen al kijkende naar de camera
Mijn boefje is liev!
Volgens mij snap je niet wat ik bedoel? Ik heb het toch niet over laten omruilen? Ik heb het over de keuze die Apple bewust gemaakt lijkt te hebben, waarvan ik vermoed dat het gemotiveerd is omwille financiële redenen en niet omwille van gebruikerservaring of duurzaamheid.Toppe schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:05:
[...]
Je kan je toestel niet zomaar laten omruilen
Haha, sommige Tweakers kennen mij beter dan dat ik mijzelf ken.Redondo1982 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:12:
[...]
Ik wist al dat jij die ging kopen -jij zelf ook al- maar toch ontkende je het![]()
Ik had het echt niet verwacht, in die zin dat ik echt zin had in een nieuw design. Maar ook vandaag weer: was op een voetbalveld en moest het met 2x zoom doen. Dat werkt niet voor mij. De Air is ook net iets te breed voor me waardoor de Pro gewoon heel fijn voelt als ik die weer in mijn hand heb.
Ook is de Air misschien iets te licht, was steeds bang dat ik hem uit mijn handen liet kletteren.
Er zit trouwens wel echt een joekel van een lens in
Das gewoon een groot gat als je er in kijkt!
Mijn boefje is liev!
Vanmiddag dus bij Apple Store Amsterdam. We hebben een kwartiertje in de rij moeten staan. De enige iPhones die ik verkocht zag worden:
iPhone 17 in mindere mate en iPhone Pro in oranje. Blauw zag ik een enkeling en zilver niet. Natuurlijk een momentopname, maar zegt wel iets dat ik geen Air gezien heb vanmiddag.
PS: Mag ik mij nog in dit topic begeven nu ik om ben?
iPhone 17 in mindere mate en iPhone Pro in oranje. Blauw zag ik een enkeling en zilver niet. Natuurlijk een momentopname, maar zegt wel iets dat ik geen Air gezien heb vanmiddag.
[ Voor 8% gewijzigd door THE_BASE op 20-09-2025 17:19 ]
KOEKOEK!JB schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:16:
Er zit trouwens wel echt een joekel van een lens inDas gewoon een groot gat als je er in kijkt!
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YMbCibZmT3plhLBCOuLxuab9.jpg?f=user_large)
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
De Air is bij KPN ook nog royaal op voorraad volgens mij. Dat zegt weinig interesse of meer van geproduceerd? Heel benieuwd naar de cijfers (als die ooit komen).THE_BASE schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:19:
Vanmiddag dus bij Apple Store Amsterdam. We hebben een kwartiertje in de rij moeten staan. De enige iPhones die ik verkocht zag worden:
Mijn boefje is liev!
Profiler in the house!THE_BASE schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:13:
[...]
Haha, sommige Tweakers kennen mij beter dan dat ik mijzelf ken.
Ik had het echt niet verwacht, in die zin dat ik echt zin had in een nieuw design. Maar ook vandaag weer: was op een voetbalveld en moest het met 2x zoom doen. Dat werkt niet voor mij. De Air is ook net iets te breed voor me waardoor de Pro gewoon heel fijn voelt als ik die weer in mijn hand heb.
Ook is de Air misschien iets te licht, was steeds bang dat ik hem uit mijn handen liet kletteren.
Maar je hebt het nu wel goed kunnen ervaren allemaal…
Zeker. En geleerd geen uitstapjes meer te maken.Redondo1982 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:25:
[...]
Profiler in the house!
Maar je hebt het nu wel goed kunnen ervaren allemaal…
Haha, nou je het zegt…wowJB schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:16:
Er zit trouwens wel echt een joekel van een lens inDas gewoon een groot gat als je er in kijkt!
Big Brother ‘Apple’ is watching you!
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Nouja…stijlRivanov schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:27:
M’n bandje even gewisseld om de Cosmic Orange vanmiddag in stijl op te halen.
[Afbeelding]
Mensen hier ervaring met Apple Watch overzetten?, ik open de nieuwe iPhone de watch app. Ik zeg voltooi koppeling en mislukt iedere keer ?.
Misschien maar gewoon beter ontkoppelen op de oude telefoon, en ik de nieuwe als nieuw configureren ?.
Misschien maar gewoon beter ontkoppelen op de oude telefoon, en ik de nieuwe als nieuw configureren ?.
Als je al zover bent kun je volgens mij alleen maar ontkoppelen en opnieuw koppelen met backup die in iCloud hangt.Carlos0_0 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:29:
Mensen hier ervaring met Apple Watch overzetten?, ik open de nieuwe iPhone de watch app. Ik zeg voltooi koppeling en mislukt iedere keer ?.
Ik had precies hetzelfde, inderdaad zo doen.Carlos0_0 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:29:
Toevallig in Vancouver?Rivanov schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:27:
M’n bandje even gewisseld om de Cosmic Orange vanmiddag in stijl op te halen.
[Afbeelding]

Nee toevallig niet. Ga daar niet zo interessant over doen.
“ Aluminium is broos, de coating krast en dat levert onherroepelijk meer reparatie of vervangingsinkomsten met zich mee.”SmartHomer1993 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:13:
[...]
Volgens mij snap je niet wat ik bedoel? Ik heb het toch niet over laten omruilen? Ik heb het over de keuze die Apple bewust gemaakt lijkt te hebben, waarvan ik vermoed dat het gemotiveerd is omwille financiële redenen en niet omwille van gebruikerservaring of duurzaamheid.
Je kan niet zomaar een Apple Store binnen lopen en voor een bepaald bedrag je toestel laten omruilen.
fijne vakantie!Rivanov schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:37:
[...]
Nee toevallig niet. Ga daar niet zo interessant over doen.
A person who never made a mistake never tried anything new.
Precies, je ziet in de forums op Tweakers al hoe graag men hoopt op één of andere gate om te kunnen bashen. Dat zullen ze nooit expres doen. En met een boel krasjes zullen er genoeg de neiging krijgen hem per ongeluk te laten vallen om wél voor AC+ in aanmerking te komen.Valandin schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:12:
[...]
Tegelijkertijd lijkt het me stug dat Apple bewust een kwetsbaar toestel uitbrengt, zulke imagoschade is behoorlijk.
Maar die complottheorieën zijn van alle tijden. Nokia werd 25 jaar geleden al beschuldigd toestellen te maken die precies een jaar en een week mee gingen.
[ Voor 14% gewijzigd door Dennisdn op 20-09-2025 17:54 ]
Hoezo al zover bent, eerder kan je het niet doen.THE_BASE schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:31:
[...]
Als je al zover bent kun je volgens mij alleen maar ontkoppelen en opnieuw koppelen met backup die in iCloud hangt.
Je kan het pas doen zodra je toegang heb tot je nieuwe telefoon, de telefoon miept ook dan de hele tijd dat er nog een Watch niet gekoppeld is ofzo.
Je kan het niet doen tijdens de initiële 1ste configuratie van de iPhone, met eventueel backup terug zetten.
Maar goed dan ontkoppel ik hem zo thuis op de oude iPhone
[ Voor 11% gewijzigd door Carlos0_0 op 20-09-2025 17:58 ]
DxOMARK heeft de iPhone 17 Pro getest: klik
[edit]
Ik vind het altijd wat teleurstellend dat ze niet naar ProRaw kijken.
Ik snap wel dat de meeste mensen alleen kant-en-klare .heic of .jpg plaatjes willen, maar deze telefoons kunnen zoveel meer....
[edit]
Ik snap wel dat de meeste mensen alleen kant-en-klare .heic of .jpg plaatjes willen, maar deze telefoons kunnen zoveel meer....
[ Voor 48% gewijzigd door manusz op 20-09-2025 18:32 ]
Geen stijl is ook stijl
Daar hebben ze dit jaar lak aan…manusz schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:24:
DxOMARK heeft de iPhone 17 Pro getest: klik
[edit]
Mijn boefje is liev!
De nieuwe iPhone moet ook minimaal 50% battery hebben. Liep tegen hetzelfde aan. Eerst ontkoppeld in de oude iPhone. Daarna opnieuw gekoppeld in de nieuwe. Maar die moest wel aan de stroom hangen (of min 50% accu)Carlos0_0 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:29:
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Sorry, dacht dat je alles grond had. Mijn fout!Carlos0_0 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:54:
[...]
Hoezo al zover bent, eerder kan je het niet doen.
Je kan het pas doen zodra je toegang heb tot je nieuwe telefoon, de telefoon miept ook dan de hele tijd dat er nog een Watch niet gekoppeld is ofzo.
Je kan het niet doen tijdens de initiële 1ste configuratie van de iPhone, met eventueel backup terug zetten.
Maar goed dan ontkoppel ik hem zo thuis op de oude iPhone
iPhone hoefde geen 50% batterij te hebben(Misschien op die stap maar anders niet), om een watch uiteindelijk als nieuw in te loggen op de nieuwe phone.TheKerremenke schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 19:04:
[...]
De nieuwe iPhone moet ook minimaal 50% battery hebben. Liep tegen hetzelfde aan. Eerst ontkoppeld in de oude iPhone. Daarna opnieuw gekoppeld in de nieuwe. Maar die moest wel aan de stroom hangen (of min 50% accu)
De watch was wel verder goed opgeladen, heb hem inderdaad ook maar ontkoppeld op de oude en gekoppeld op de nieuwe.
Ik ben vandaag naar de Apple Store geweest om alle nieuwe iPhones te bekijken. De iPhone Air viel me meteen positief op. In het echt ziet hij er verrassend mooi uit; eerlijk gezegd had ik dat niet verwacht. De witte uitvoering is zonder twijfel de mooiste, gevolgd door de gouden.
De blauwe heb ik niet gezien of hij is me simpelweg niet opgevallen. De zwarte daarentegen vond ik duidelijk de minst geslaagde variant. Wat wel tegenviel, is dat de matte afwerking erg kwetsbaar lijkt: na nog geen dag in de winkel lagen er al flinke krassen op de toestellen.

Ook de gewone iPhone verraste me in positieve zin. Waar ik aanvankelijk de witte versie wilde nemen, heb ik uiteindelijk bij KPN de groene besteld. Het nieuwe scherm met de dunne randen in combinatie met de groene behuizing geeft het toestel een erg stijlvolle uitstraling.

Tot slot heb ik ook de iPhone 17 Pro vastgehad, maar eerlijk gezegd vond ik die in alle kleuren lelijk. Het voelt als een stap terug vergeleken met de iPhone 16 Pro. Zelfs als hij voor €1100 zou liggen, zou ik hem niet nemen.
Het design spreekt me totaal niet aan en in het echt ziet hij er nog slechter uit dan op video. Vooral de oranje uitvoering is echt een misser: de randen steken lelijk af en maken het geheel rommelig en onaantrekkelijk.
De blauwe heb ik niet gezien of hij is me simpelweg niet opgevallen. De zwarte daarentegen vond ik duidelijk de minst geslaagde variant. Wat wel tegenviel, is dat de matte afwerking erg kwetsbaar lijkt: na nog geen dag in de winkel lagen er al flinke krassen op de toestellen.

Ook de gewone iPhone verraste me in positieve zin. Waar ik aanvankelijk de witte versie wilde nemen, heb ik uiteindelijk bij KPN de groene besteld. Het nieuwe scherm met de dunne randen in combinatie met de groene behuizing geeft het toestel een erg stijlvolle uitstraling.

Tot slot heb ik ook de iPhone 17 Pro vastgehad, maar eerlijk gezegd vond ik die in alle kleuren lelijk. Het voelt als een stap terug vergeleken met de iPhone 16 Pro. Zelfs als hij voor €1100 zou liggen, zou ik hem niet nemen.
Het design spreekt me totaal niet aan en in het echt ziet hij er nog slechter uit dan op video. Vooral de oranje uitvoering is echt een misser: de randen steken lelijk af en maken het geheel rommelig en onaantrekkelijk.

Bedoel punt vier in deze link. Daar liep ik tenminste tegenaan. https://support.apple.com/nl-nl/104956Carlos0_0 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 19:11:
[...]
iPhone hoefde geen 50% batterij te hebben(Misschien op die stap maar anders niet), om een watch uiteindelijk als nieuw in te loggen op de nieuwe phone.
De watch was wel verder goed opgeladen, heb hem inderdaad ook maar ontkoppeld op de oude en gekoppeld op de nieuwe.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Grappig die vraag heb ik dus niet gehad van de Watch, misschien omdat de mijne niet uit de iCloud kwam(Maar ik koos voor overzetten alles van andere iPhone ?).TheKerremenke schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 19:21:
[...]
Bedoel punt vier in deze link. Daar liep ik tenminste tegenaan. https://support.apple.com/nl-nl/104956
Maar goed Esim kon ook niet overgezet worden van Simyo, het is allemaal nog niet zo simpel schijnbaar
[ Voor 11% gewijzigd door Carlos0_0 op 20-09-2025 19:32 ]
Zonet mijn iPhone 17 Pro Deep Blue 256GB mogen ontvangen. Best een toffe kleur, maar al die “scratch” verhalen doen mij twijfelen. Had ik dan toch maar een zilveren moeten nemen?

Je kunt hem ook thuis in een glazen kastje houden dan kun je er elke dag naar kijken. Het is een telefoon, een gebruiksvoorwerp. Krasjes geven hem karakter.sari-inc schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 19:56:
Zonet mijn iPhone 17 Pro Deep Blue 256GB mogen ontvangen. Best een toffe kleur, maar al die “scratch” verhalen doen mij twijfelen. Had ik dan toch maar een zilveren moeten nemen?
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Heb hier een zilveren. En vind ik echt klassiek mooi, beetje iPod vibes. Gewoon zoals een iPhone hoort te zijn. Maar dat is mijn mening.sari-inc schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 19:56:
Ik moet zeggen dat ik de kleuren op m’n 17 pro max wat flets vind. Ik kom van een 13 pro max en zijn de kleuren daar veel kleurrijker, popt meer en heeft meer contrast.
Ben benieuwd naar de mening van anderen.
Deze iPhone launch was toch een minder positieve ervaring voor mij, gewoon door technische problemen.
Ik heb een pro max, air en Watch ultra 3 besteld. Uiteindelijk na enkele uren de air retour aangemeld wegens voorkeur voor de pro max, maar wat ik dan tegenkwam van software issues tussen mijn iPhone en Watch had ik echt zin om alles buiten te gooien.
2 syncs die fout liepen, waardoor ik iedere keer moest unpairen en opnieuw beginnen. Derde keer dan wel ok, maar waren al mijn standaard apps op de Watch weg en geen mogelijkheid ze te downloaden. Dus 3de factory reset op 1 dag. Dan maar de Watch retour aangemeld en 1 gekocht bij coolblue gezien geen vertrouwen meer in dat specifiek exemplaar.
Bij deze sync alles goed verlopen, wil ik Watch faces aanmaken via de iPhone en sturen naar de Watch, komt er niets toe…. Hup weeral issues. Paar uur aan de kant gelegd en dan opeens wel ok…. Beetje rondgekeken op reddit, komt dus nog voor de vorige jaren dat er zulke sync issues zijn…
“It just works” niet bij mij dus. Hopelijk blijft alles ok nu maar het vertrouwen in Apple Watch en iPhone als een pakket is wel beschadigd.
Ik heb een pro max, air en Watch ultra 3 besteld. Uiteindelijk na enkele uren de air retour aangemeld wegens voorkeur voor de pro max, maar wat ik dan tegenkwam van software issues tussen mijn iPhone en Watch had ik echt zin om alles buiten te gooien.
2 syncs die fout liepen, waardoor ik iedere keer moest unpairen en opnieuw beginnen. Derde keer dan wel ok, maar waren al mijn standaard apps op de Watch weg en geen mogelijkheid ze te downloaden. Dus 3de factory reset op 1 dag. Dan maar de Watch retour aangemeld en 1 gekocht bij coolblue gezien geen vertrouwen meer in dat specifiek exemplaar.
Bij deze sync alles goed verlopen, wil ik Watch faces aanmaken via de iPhone en sturen naar de Watch, komt er niets toe…. Hup weeral issues. Paar uur aan de kant gelegd en dan opeens wel ok…. Beetje rondgekeken op reddit, komt dus nog voor de vorige jaren dat er zulke sync issues zijn…
“It just works” niet bij mij dus. Hopelijk blijft alles ok nu maar het vertrouwen in Apple Watch en iPhone als een pakket is wel beschadigd.
[ Voor 4% gewijzigd door Pufster op 20-09-2025 20:49 ]
Ik kom van de 13 Max. De Action button is echt geniaal icm de opdrachten app van Apple. Ik heb zelf allerlei taken gemaakt en in de opdrachten app in een mapje gegooid. Iedere keer als ik die knop indruk dus gewoon een lijstje met acties die je kunt kunt met een simpele klik. Echt een geniale app.
Ik heb de silent button dus zelf ook even gemaakt met de opdrachten app. (Optie 1)
Ik heb de silent button dus zelf ook even gemaakt met de opdrachten app. (Optie 1)
:strip_exif()/f/image/v9cMOy9ieUYzHwyzVQP7yjLP.jpg?f=fotoalbum_large)
Gereserveerd voor een nog te verzinnen Signature
Scherm loterij is ook met deze generatie weer een ding.Furrr schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 20:34:
Ik moet zeggen dat ik de kleuren op m’n 17 pro max wat flets vind. Ik kom van een 13 pro max en zijn de kleuren daar veel kleurrijker, popt meer en heeft meer contrast.
Het scherm van mn 13 pro max is echt mooier. Verder wordt het scherm van de 17 pro max flink groen als ik het toestel met de onderkant iets van me af kantel.
😅
Dit is toch wel heel erg jammer!
15 pro aan mijn zoon gegeven en zelf nu een pro 17 orange. Mooi toestel. Echter zie ik mensen nu meningen verkondigen als een feit. Lelijk of mooi het is allemaal subjectief. IOS 26 bevalt tot nu toe prima. Techwoven hoes zwart en orange pro 17, naar mijn mening top combi. Gewicht en dikte toename vallen voor mij best mee. Wij zijn ver gekomen vanaf de eerste iphone. Nu nog AI implementeren dat je alles via spraak kunt doen, dan zijn ze weer helemaal in the game!
Nice kan je deze delen ?mksoftware schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 21:40:
Ik kom van de 13 Max. De Action button is echt geniaal icm de opdrachten app van Apple. Ik heb zelf allerlei taken gemaakt en in de opdrachten app in een mapje gegooid. Iedere keer als ik die knop indruk dus gewoon een lijstje met acties die je kunt kunt met een simpele klik. Echt een geniale app.
[Afbeelding]
3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35
Goed om te lezen dat je de action button actief gebruikt. Veel van deze opdrachten kunnen nu ook direct aan het control center worden toegevoegd. Een shortcut die ik dagelijks gebruik: screenshot maken (met action knop), deze direct naar het klembord kopiërenen en vervolgens de screenshot uit je foto's verwijderen. Scheelt weer een paar keer klikkenmksoftware schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 21:40:
[Afbeelding]
Welke paar klikken scheelt dit dan? Ik snijd een screenshot vaak bij, stuur deze in de beoogde app en swipe het knipsel weg waardoor deze ook niet opgeslagen wordt. Zou niet weten hoe dat sneller kan met een opdrachtCariernb schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:11:
[...]
Goed om te lezen dat je de action button actief gebruikt. Veel van deze opdrachten kunnen nu ook direct aan het control center worden toegevoegd. Een shortcut die ik dagelijks gebruik: screenshot maken (met action knop), deze direct naar het klembord kopiërenen en vervolgens de screenshot uit je foto's verwijderen. Scheelt weer een paar keer klikken
Mijn boefje is liev!
Ik snap wat je bedoelt. De screenshots die ik dagelijks verstuur, maak ik van het hele scherm en kan ik direct 1 op 1 doorsturen. Ik hoef ze dus niet bij te snijden of iets dergelijks. Na het maken met de actieknop plak ik ’m direct en ben ik klaar. Voor mij werkt dat dus net even snellerJB schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:13:
[...]
Welke paar klikken scheelt dit dan? Ik snijd een screenshot vaak bij, stuur deze in de beoogde app en swipe het knipsel weg waardoor deze ook niet opgeslagen wordt. Zou niet weten hoe dat sneller kan met een opdracht
Ik heb wel een knop gemaakt om de grootte aan te passen en EXIF gegevens eruit te slopen als ik online iets wil delen. Dat is wel ideaal en snelCariernb schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 23:25:
[...]
Ik snap wat je bedoelt. De screenshots die ik dagelijks verstuur, maak ik van het hele scherm en kan ik direct 1 op 1 doorsturen. Ik hoef ze dus niet bij te snijden of iets dergelijks. Na het maken met de actieknop plak ik ’m direct en ben ik klaar. Voor mij werkt dat dus net even sneller
:strip_exif()/f/image/p9yOLCG7f3xCyMveK73vlrBm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door JB op 20-09-2025 23:30 ]
Mijn boefje is liev!
Ik ben IPhone/Apple & Samsung fan.
Ik weet niet of er hier nog zijn die samsung hebben gehad maar een lange screenshot nemen met de iPhone, ne mens moet wat doen & vooral beperkt ook. Je moet in de safari browser zijn, maar ik zit vooral via social media apps en doe links open & geen long screenshot.
Ik beginnen zoeken naar een app die een beetje kan meehelpen. Eerst doe ik stukje bij stukje vh lange artikel screenshot telkens & snij bij, dan open ik de app & in de juiste volgorde steek ik al die screens er in 1 keer in en dan stitch it, die app zet het mooi samen in 1 screenshot.
https://apps.apple.com/be...reenshot/id554594252?l=nl
Klembord? Zie ik niet? Ook via apps, maar allemaal betalend. Of miskijk ik me?
Voor wie foto app wil om link te maken , om foto te posten op fb en dergelijke , heb deze aangeschaft.
https://apps.apple.com/be...ploader/id1542487185?l=nl
Voor de rest; als je je phone in handen hebt, mss ben ik 1 vd weinige; maar oranje kleur is nog mooier dan ik dacht & achteraan de camera bump? Helemaal geen probleem mee, i like it.
Ik weet niet of er hier nog zijn die samsung hebben gehad maar een lange screenshot nemen met de iPhone, ne mens moet wat doen & vooral beperkt ook. Je moet in de safari browser zijn, maar ik zit vooral via social media apps en doe links open & geen long screenshot.
Ik beginnen zoeken naar een app die een beetje kan meehelpen. Eerst doe ik stukje bij stukje vh lange artikel screenshot telkens & snij bij, dan open ik de app & in de juiste volgorde steek ik al die screens er in 1 keer in en dan stitch it, die app zet het mooi samen in 1 screenshot.
https://apps.apple.com/be...reenshot/id554594252?l=nl
Klembord? Zie ik niet? Ook via apps, maar allemaal betalend. Of miskijk ik me?
Voor wie foto app wil om link te maken , om foto te posten op fb en dergelijke , heb deze aangeschaft.
https://apps.apple.com/be...ploader/id1542487185?l=nl
Voor de rest; als je je phone in handen hebt, mss ben ik 1 vd weinige; maar oranje kleur is nog mooier dan ik dacht & achteraan de camera bump? Helemaal geen probleem mee, i like it.
Let op:
Voor levertijden en beschikbaarheid is er:
[iPhone] Levertijd & Beschikbaarheid – Deel 6
Voor importeren en losse koop is er:
[iPhone] Importeren en / of losse koop - deel 6
Discussies over providers en abonnementen mogen in:
[iPhone] Provider(s) & Abonnementen - deel 11
En voor discussies en ervaringen met accessoires, hoesjes, wallets, screenprotectors, en andere beschermmiddelen is er:
[iPhone 17, 17 Pro (Max) & Air] Accessoires/hoesjes/wallets
Als je wilt babbelen, gezellig kletsen, of slowchatten kom dan naar #apple-talk op de officiële Tweakers Discord.
Voor levertijden en beschikbaarheid is er:
[iPhone] Levertijd & Beschikbaarheid – Deel 6
Voor importeren en losse koop is er:
[iPhone] Importeren en / of losse koop - deel 6
Discussies over providers en abonnementen mogen in:
[iPhone] Provider(s) & Abonnementen - deel 11
En voor discussies en ervaringen met accessoires, hoesjes, wallets, screenprotectors, en andere beschermmiddelen is er:
[iPhone 17, 17 Pro (Max) & Air] Accessoires/hoesjes/wallets
Als je wilt babbelen, gezellig kletsen, of slowchatten kom dan naar #apple-talk op de officiële Tweakers Discord.