Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !!!_Cybrand_!!!
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06-10 14:58
Hoi, ik heb een pc die prima draait op Windows 10 en ik heb nog niet de behoefte om over te stappen op Windows 11, laat staan dat ik hiervoor mijn pc zou willen upgraden met een dure processor.
Nu zit ik al een tijd te zoeken voor de mogelijkheid van het ESU programma maar deze is nog steeds niet zichtbaar. De update KB5063709 heb ik inmiddels wel op mijn systeem staan.
Nu geeft Windows wel deze melding weer bij Windows update: deze pc voldoet momenteel niet aan de systeemvereisten voor windows 11
Kom ik nu niet in aanmerking voor het ESU programma en zal ik dan toch mijn pc moeten upgraden met een nieuwe processor?

Ik denk dat deze vraag hier wel vaker is gesteld maar kon deze niet zo snel vinden op het forum. Sorry daarvoor en veel dank voor de hulp! :)

Beste antwoord (via !!!_Cybrand_!!! op 24-08-2025 10:11)

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:07

Dark

who tweaked the light?

The_Doman schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:38:
[...]

Je bent niet de enige die daarop zit te wachten.
Zie dit topic:

Windows 10 tot 2032?

[...]

[...]
ik heb die reeks commando's geprobeerd die op mdl stond, en dat werkte, daarna kwam de enroll optie gewoon tevoorschijn.

ik kwoot het even:
You can force enable the feature currently if you want:

- install update 19045.6093 or later
- run the following in Command Prompt as administrator:
Code:

sc.exe config DiagTrack start= auto
sc.exe start DiagTrack 2>nul
reg.exe add "HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Policies\Microsoft\FeatureManagement\Overrides" /v 4011992206 /t REG_DWORD /d 2 /f

- restart the system
Code:

cmd /c ClipESUConsumer.exe -evaluateEligibility
reg.exe query "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Windows\ConsumerESU"
edit: in het bovenstaande register had ik voorheen:
ESUEliglibility : 0
ESUEliglibilityResult: 11

Het systeem heeft een W7 oem key in de slic table van de uefi, zelf een keertje een bios mod gedaan en erin gezet, had genoeg van die loader >:) dus ik dacht dat het daar misschien aan lag...

[ Voor 12% gewijzigd door Dark op 20-08-2025 14:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:44

ResuCigam

BOFH

Volgens Microsoft zou die optie vanzelf in je Windows update moeten verschijnen: Zie hier.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !!!_Cybrand_!!!
Ja, ik zit al steeds te zien of ik deze optie in beeld krijg maar tot op heden zie ik deze optie niet. Ik vermoed dat mijn systeem misschien toch niet compatible is.
De processor waardoor ik Windows 11 niet kan installeren is de Intel(R) Core(TM) i7-4790 CPU @ 3.60GHz 3.60 GHz
Op zich is er voor mij geen enkele reden om deze te vervangen en zou graag voor het ESU programma in aanmerking komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:31
Het ESU-programma is toch voor verlenging van de ondersteuning voor Windows 10? Ik snap niet zo goed wat Windows 11 daarmee te maken heeft?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !!!_Cybrand_!!!
Klopt, daar is ESU voor maar ik krijg de melding niet in beeld. Wel zie ik "deze pc voldoet momenteel niet aan de systeemvereisten voor windows 11" staan en misschien is dat de reden dat ik niet mee kan doen aan het ESU programma.
Ik heb nog geen behoefte om mijn pc te upgraden met een dure processor en een nieuw moederbord. Alles wat ik op dit moment met mijn pc doe (muziekserver, internet browsen en een muziekserver) gaat nog uitstekend.
Het ESU programma zou voor mij op dit moment wel een uitkomst zijn, dan upgrade ik mijn pc volgend jaar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
En je weet zeker dat je aan alle voorwaarden voldoet? Die staan ook op de pagina die @ResuCigam heeft gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !!!_Cybrand_!!!
Ja, ik voldoe aan alle voorwaarden. Dit lijstje heb ik al meerdere keren doorgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
!!!_Cybrand_!!! schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:34:
Ja, ik voldoe aan alle voorwaarden. Dit lijstje heb ik al meerdere keren doorgelopen.
Zie dit topic:

Windows 10 tot 2032?
slechtvalk schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:21:
Ik krijg op mijn Windows 10 32 bit Pro nog geen optie voor esu.
Wordt dit nog uitgerold?
The_Doman schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:41:
Dat vroeg ik mij dus ook al af.
Momenteel is deze optie blijkbaar dus nog niet in Nederland uirgerold.
Hier staat wat info van de "experts" op dat gebied wat het een en ander verklaart:

My Digital Life[Answered] Can't signup for MS's Win 10 Consumer ESU

[ Voor 13% gewijzigd door The_Doman op 18-08-2025 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !!!_Cybrand_!!!
Nou, dan nog maar even geduld hebben. Iedereen bedankt! :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999

Dark

who tweaked the light?

The_Doman schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:38:
[...]

Zie dit topic:

Windows 10 tot 2032?

[...]

[...]
ik heb die reeks commando's geprobeerd die op mdl stond, en dat werkte, daarna kwam de enroll optie gewoon tevoorschijn.

ik kwoot het even:
You can force enable the feature currently if you want:

- install update 19045.6093 or later
Code:

sc.exe config DiagTrack start= auto
sc.exe start DiagTrack 2>nul
reg.exe add "HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Policies\Microsoft\FeatureManagement\Overrides" /v 4011992206 /t REG_DWORD /d 2 /f

- restart the system
Code:

cmd /c ClipESUConsumer.exe -evaluateEligibility
reg.exe query "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Windows\ConsumerESU"

Het systeem heeft een W7 oem key in de slic table van de uefi, zelf een keertje een bios mod gedaan en erin gezet, had genoeg van die loader >:) dus ik dacht dat het daar misschien aan lag...

[ Voor 12% gewijzigd door Dark op 20-08-2025 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !!!_Cybrand_!!!
Dark schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

ik kwoot het even:

[...]

Thanks man, het is gelukt alleen toch nog even geduld want:

"ESU-inschrijving binnenkort beschikbaar
Inschrijving voor Windows 10 uitgebreide beveiligingsupdates is tijdelijk niet beschikbaar in jouw regio."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Op welke manier ga je de ondersteuning afnemen/betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:08
Ik kan mij herinneren dat ik een tijdje terug met dezelfde processor zat, ik heb toen wat registry keys gevonden die de CPU check eruit haalden. Daarna zonder problemen kunnen upgraden en tot de dag van vandaag draait Windows 11 als een zonnetje.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Hier ook nog niets te zien.

Wacht nog even af en anders neem ik wel 0-Patch voor een jaar.

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:02
ESU nog niet beschikbaar in jouw regio.

Kunnen jullie er ook nog steeds geen gebruik van maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pokemon321
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 17:15
Gisteren stond de optie er ineens bij Updates. Gelijk gedaan. Maar op een andere PC stond de optie er vandaag (nog) niet, terwijl daar ook alle updates bijgewerkt waren. Hierbij 2 schermprintjes met de opties en de bevestiging dat ik de updates tot 13 oktober 2026 krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5eA-EGhyr509vWiWM1nsy4bxD8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hFtMKRuZIFmqlOev3YbiJ5KA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUBwRUPSNQ3LMPZ4eq4H6A-Lf8w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OGFGovKkHZK8sY7UMHKivqGe.jpg?f=user_large

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
pokemon321 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:04:
Gisteren stond de optie er ineens bij Updates. Gelijk gedaan. Maar op een andere PC stond de optie er vandaag (nog) niet, terwijl daar ook alle updates bijgewerkt waren. Hierbij 2 schermprintjes met de opties en de bevestiging dat ik de updates tot 13 oktober 2026 krijg.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah! Ze wachten dus echt tot het laatste moment om deze optie weer te geven.
Vraagje: weet iemand of je deze ESU ook krijgt als er (naast de prive account) ook een school.account is gekoppeld ( dus geen prive account). Dit omdat ik hier twee laptops heb van mijn kinderen op de middelbare die nog W10 draaien. Ik heb bij school aangekaart dat deze school account mogelijk een belemmering vormt voor de consument ESU optie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Hier ook nog geen automatische ESU notificatie/updates op diverse Windows 10 (test) systemen.
Maar je kan het wel forceren met een aantal register aanpassingen/handelingen.
Zie ook de uitgebreide discussie:

AskWoody: How to force the Windows 10 ESU

De auteur van de eerder aangehaalde posting op MDL heeft een makkelijk script daarvoor gemaakt waarmee het ook kan via een lokaal account zonder extra gedoe. ;)
Hetzelfde scriptje wordt ook gebruikt bij de laatste versies van het Flyoobe tooltje
The_Doman schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:41:
Dat vroeg ik mij dus ook al af.
Momenteel is deze optie blijkbaar dus nog niet in Nederland uitgerold.
Hier staat wat info van de "experts" op dat gebied wat het een en ander verklaart:

My Digital Life[Answered] Can't signup for MS's Win 10 Consumer ESU
Google: Windows 10 Consumer ESU Enrollment script

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUCok5WgTf6JFXUnwTCjGKIn9uM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ak1nENFW266Y9jnW3DRi5BUA.png?f=fotoalbum_large

• slechtvalk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-10 22:26
Ik kreeg bij de september update wel de melding dat ESU binnenkort beschikbaar komt op mijn pc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reintje
Nou ja! Het is gelukt met het tooltje van abbodi1406 op github.
https://github.com/abbodi1406/ConsumerESU

The_Doman hartelijk dank voor de tip.

Zonder microsoft account en zonder te backuppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6quqqWVumvkz3q5ElIuuZhxq07I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6TWsURttK4ZlDfHotle9zWl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 87% gewijzigd door Reintje op 12-09-2025 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slechtvalk
Er staat wel bij vermeld dat het geen garantie is dat je dan ook daadwerkelijk de updates krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !!!_Cybrand_!!!
Reintje schreef op donderdag 11 september 2025 @ 23:17:

[Afbeelding]
Ik ben inmiddels ook zover met behulp van het tooltje en "Je pc is ingeschreven voor Uitgebreide beveiliging".Is dit voor dit moment voldoende? Ik zie namelijk geen optie dat ik bijvoorbeeld moet betalen voor het jaar extra bescherming... :N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:17

[Afbeelding]
Microsoft gaat echt een jaar lang zeuren om een Microsoft account te maken en via OneDrive een backup maken, bij iedere update zetten ze gewoon je instellingen weer terug en krijg je meldingen, gaat een kat een muis spelletje worden, lekker de gebruiker een jaar lang pesten dat je vanzelf naar Windows 11 vlucht ( niet dat ze je daar wel met rust laten met die AI meuk ) of naar Linux kan ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reintje
tronmedia schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:21:
[...]

Microsoft gaat echt een jaar lang zeuren om een Microsoft account te maken en via OneDrive een backup maken, bij iedere update zetten ze gewoon je instellingen weer terug en krijg je meldingen, gaat een kat een muis spelletje worden, lekker de gebruiker een jaar lang pesten dat je vanzelf naar Windows 11 vlucht ( niet dat ze je daar wel met rust laten met die AI meuk ) of naar Linux kan ook.
Sluit ik ook zeker niet uit.

Op YT verschillende filmpjes gezien waarin mensen even inloggen met hun microsoft account om de esu te activeren en vervolgens weer teruggaan naar een lokaal account en onedrive uitschakelen. Dat werkt vooralsnog.
Zelfs gezien dat een backup niet nodig is om een verlenging van de updates te krijgen (YouTube Britec).

Ik ben niet de enige die het een en ander uitprobeert. We gaan zien wat Microsoft gaat doen.

En met mijn 2 laptopjes kan ik ook alleen “illegaal” naar W11. Wie weet wat dat gaat geven op den duur.

Gelukkig vind ik altijd wel hulp en tips via sites als tweakers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
slechtvalk schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:01:
Ik kreeg bij de september update wel de melding dat ESU binnenkort beschikbaar komt op mijn pc.
Microsoft zet ons hier nog steeds in de ESU wachtkamer blijkbaar. :-(
Hier ook op diverse W10 family/test systemen officieel nog niets gezien.
Forceren via de "scriptjes" voor 1/3+ jaar dan maar? :)

I’d seen that but I hoped that all EEA countries would be included before the deadline.

The wait is over. I ran @abbodi86’s consumerESU script and it worked flawlessly. Thank you!

My PC cannot “officially” migrate to Windows 11 because the CPU is 1 generation too old.
I changed the M.2 SSD (with Windows 10) one year ago because the original one was about to fail. No need to change the PC right now as it’s working fine.
https://www.microsoft.com/en-US/windows/end-of-support
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3TAvEKsq_a7Uue9d4pyG-5GMhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eB20LjvTzZbNdrkW1DfDG9hI.png?f=fotoalbum_large

https://www.microsoft.com/nl-NL/windows/end-of-support
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNSdYri0hWmdItVbDtRHmgV0TNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LhmXNmrGuuGBgWR3SQyTrOHW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 13:43
Waarom zou je w10 draaien? Hardware? TPM?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chupachups
The_Doman schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:20:
[...]

Microsoft zet ons hier nog steeds in de ESU wachtkamer blijkbaar. :-(
Hier ook op diverse W10 family/test systemen officieel nog niets gezien.
Forceren via de "scriptjes" voor 1/3+ jaar dan maar? :)

[...]

https://www.microsoft.com/en-US/windows/end-of-support
[Afbeelding]

https://www.microsoft.com/nl-NL/windows/end-of-support
[Afbeelding]
Ik krijg sterk de indruk dat MS de ESU optie zo lang mogelijk wil rekken om mensen zenuwachtig te maken. Doel zal zijn om alsnog te dwingen een W11 compatible aanschaf te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diersestook
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-09 07:39
Nieuw Tweakers artikel over dit gedeelte: https://tweakers.net/nieu...-voor-einde-nog-niet.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reintje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Reintje schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:43:
Gratis en zonder voorwaarden een jaartje erbij:
Niet "zonder voorwaarden" natuurlijk want je moet een Microsoft Account gebruiken/aanmaken.
Maar het kan dus ook met een lokaal account "zonder voorwaarden". :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Er is wat geüpdatet op de Nederlandse pagina zie ik:

https://www.microsoft.com/nl-nl/windows/end-of-support
Windows 10 Extended Security Updates (ESU) voor consumenten
De Microsoft-account die wordt gebruikt voor aanmelding bij de ESU-inschrijvingstool, schakelt tot en met 13 oktober 2026 uitgebreide beveiligingsupdates in op het apparaat, zolang je je blijft aanmelden bij Windows met je Microsoft-account die je hebt gebruikt om je in te schrijven.

Als je je niet blijft aanmelden bij je pc met je Microsoft-account, worden ESU-updates voor je apparaat na een bepaalde periode (maximaal 60 dagen) stopgezet.

Als ESU-updates zijn stopgezet omdat je je niet kunt aanmelden met je Microsoft-account, moet je je opnieuw inschrijven om updates te hervatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wordt het nog mogelijk (of is het al mogelijk) om een ESU licentie te kopen voor de aangekondigde € 30,- of € 60,-?

In sommige gevallen doe ik dat liever dan het gebruikers account admin maken

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Je hoeft geen licentie meer te kopen voor het eerste jaar ESU als ik het goed heb? MS biedt dit nu gratis aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Wat ik nog steeds onduidelijk vind: een (door ouders zelf aangeschafte) middelbare school laptop met zowel een privé als een school account erop, wordt dat nu als een consumenten laptop of onderwijs gezien door MS? Omdat de school account hangt aan het Office 365 abo lijkt het erop dat MS dit als een zakelijke laptop ziet, waar dus de consumenten ESU niet geldt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Chupachups schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:34:
Je hoeft geen licentie meer te kopen voor het eerste jaar ESU als ik het goed heb? MS biedt dit nu gratis aan.
Dat klopt, maar wel met voorwaarden:

- Je moet inloggen met een Microsoft account
- Dat account moet admin rechten hebben

Dit is niet altijd wenselijk, dus ik zou graag weten of ik ook mag betalen voor ESU zonder aan die voorwaarden te hoeven voldoen.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:54
Diederik schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:27:
Wordt het nog mogelijk (of is het al mogelijk) om een ESU licentie te kopen voor de aangekondigde € 30,- of € 60,-?

In sommige gevallen doe ik dat liever dan het gebruikers account admin maken
Ja, bij mij is het mogelijk voor €31,99. Ik log met een lokaal account in op mijn Windows 10 Pro PC.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-10 15:21
Ik zie dat bij Windows Update nu staat dat ESU 'will be coming soon'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PQ2dbuPA4wpgyEXgQV6-LJKlt4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/j8wcKImPNKqsGCvAnCCz23aI.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Baram schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:38:
Ik zie dat bij Windows Update nu staat dat ESU 'will be coming soon'

[Afbeelding]
Zelfde hier. Waarschijnlijk betekent dit: pas op 14 oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

dat niet elk systeem tegelijk de optie erbij krijgt is misschien vanuit performance overweging gedaan. elk verzoek moet worden beoordeeld en afgehandeld (ongetwijfeld geeft dit load en stress).

bij mij was de optie beschikbaar zonder daar iets voor te hoeven doen en ik ben nu enrolled t/m volgend jaar 13 oktober (beetje vreemd dat dit via de keuze voor backup pas zichtbaar werd waarna een backup toch niet vereist is en ook raar dat de betaalde optie nog zo prominent gepresenteerd wordt als die niet nodig is).
hopelijk heeft Nvidia tegen die tijd de volgende generatie kaarten gelanceerd waaromheen ik dan een nieuw systeem kan gaan bouwen. tot die tijd blijf ik nog even een happy Win10 gebruiker. :)

[ Voor 22% gewijzigd door JJ Le Funk op 02-10-2025 13:36 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-10 10:49
Inmiddels 4/10 en nog steeds de Inschrijving voor Win 10 Uitgebreide beveiligingsupdates binnenkort beschikbaar.

Hendig weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slechtvalk
Heb geduld, komt vanzelf en op tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
Voor EU gebruikers is het gratis, wel is een Microsoft-account nodig, deze kun je dan aanmaken mocht je niet over een Microsoft-account beschikken , echter kun je later weer naar een lokaal account zonder problemen, vragen over back-up heb ik niet gezien, het is gewoon afwachten tot je vanzelf een link krijgt voor nog 1 jaar support ( beveiligingsupdates ) te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:40

Technomania

Huiskamer verslaafde.

tronmedia schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:07:
Voor EU gebruikers is het gratis, wel is een Microsoft-account nodig, deze kun je dan aanmaken mocht je niet over een Microsoft-account beschikken , echter kun je later weer naar een lokaal account zonder problemen, vragen over back-up heb ik niet gezien, het is gewoon afwachten tot je vanzelf een link krijgt voor nog 1 jaar support ( beveiligingsupdates ) te activeren.
En die link krijg je dan gewoon via mail of moet ik echt dagelijks even inloggen op mijn desktop met Windows 10?

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slechtvalk
Technomania schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:37:
[...]

En die link krijg je dan gewoon via mail of moet ik echt dagelijks even inloggen op mijn desktop met Windows 10?
Gewoon een keer in de week bij Windows update kijken.
Het zal mij niet verrassen als het bij de laatste dinsdag update komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

slechtvalk schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:21:
[...]

Gewoon een keer in de week bij Windows update kijken.
Het zal mij niet verrassen als het bij de laatste dinsdag update komt.
Dat zou dus vandaag moeten zijn want komende dinsdag is het de 14 en inschrijven voor ESU kan t/m maandag de 13e.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Railgunner
Technomania schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:26:
[...]

Dat zou dus vandaag moeten zijn want komende dinsdag is het de 14 en inschrijven voor ESU kan t/m maandag de 13e.
Dit klopt niet. Microsoft schrijft nl. het volgende:
Je kunt je op elk moment inschrijven voor ESU totdat het programma eindigt op 13 oktober 2026, maar apparaten zullen kwetsbaarder en vatbaarder zijn voor virussen en malware voordat je je inschrijft. Als je je inschrijft nadat het ESU-programma is gelanceerd, ontvang je alle eerdere updates en toekomstige updates.
Bron: de veelgestelde vragen op deze pagina: https://www.microsoft.com...extended-security-updates

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:09

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Technomania schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:26:
[...]

nieuws: Microsoft opent inschrijving voor extra jaar beveiligingsupdates voor...
Sinds vandaag zijn er dus gebruikers die zich hebben kunnen inschrijven (via de "normale" manier).

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

FlipFluitketel schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:57:
[...]

nieuws: Microsoft opent inschrijving voor extra jaar beveiligingsupdates voor...
Sinds vandaag zijn er dus gebruikers die zich hebben kunnen inschrijven (via de "normale" manier).
Dat artikel heb ik gelezen maar vanmiddag lukte het nog steeds niet. Zie mijn reactie onder het artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Technomania schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:01:
[...]

Dat artikel heb ik gelezen maar vanmiddag lukte het nog steeds niet. Zie mijn reactie onder het artikel.
Geduld dus ;)

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Geduld? Daar gaat het mis _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slechtvalk
Of de hele dag op F5 drukken.😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
JJ Le Funk schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:21:
dat niet elk systeem tegelijk de optie erbij krijgt is misschien vanuit performance overweging gedaan. elk verzoek moet worden beoordeeld en afgehandeld (ongetwijfeld geeft dit load en stress).

bij mij was de optie beschikbaar zonder daar iets voor te hoeven doen en ik ben nu enrolled t/m volgend jaar 13 oktober (beetje vreemd dat dit via de keuze voor backup pas zichtbaar werd waarna een backup toch niet vereist is en ook raar dat de betaalde optie nog zo prominent gepresenteerd wordt als die niet nodig is).
hopelijk heeft Nvidia tegen die tijd de volgende generatie kaarten gelanceerd waaromheen ik dan een nieuw systeem kan gaan bouwen. tot die tijd blijf ik nog even een happy Win10 gebruiker. :)
het lijkt me moeilijk vol te houden dat MS de uitrol van ESU voor consumenten tot de laatste dag uit blijft stellen uit 'performance' overwegingen'. Immers, dit creert juist een enorme piek als elke consument op dat laatste moment wanhopig probeert de ESU te krijgen.
Dit is mi. gewoon bewust traineren, mensen zenuwachtig maken en daarmee pushen om nieuw te kopen met W11. Kwalijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Chupachups schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:47:
[...]

het lijkt me moeilijk vol te houden dat MS de uitrol van ESU voor consumenten tot de laatste dag volhoudt uit 'performance' overwegingen'. Immers, dit creert juist een enorme piek als elke consument op dat laatste moment wanhopig probeert de ESU te krijgen.
Dit is mi. gewoon bewust traineren, mensen zenuwachtig maken en daarmee pushen om nieuw te kopen met W11. Kwalijk.
taalinstelling anders? mijn Win10Pro is de Engelse versie en ik was vroeg aan de beurt met enrollment.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
JJ Le Funk schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:56:
[...]

taalinstelling anders? mijn Win10Pro is de Engelse versie en ik was vroeg aan de beurt met enrollment.
nederlands, maar ik maak me toch sterk dat dat niet uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Gisteren alsnog aangemeld voor dat ESU programma via deze manier.

https://www.pc-tips.info/...voor-uitgebreide-updates/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Het zou overigens kunnen dat de reguliere support niet per 14 oktober vervalt, maar dat Windows 10 die datum nog één laatste keer in de Patch Tuesday-updates zit. Microsoft is hier niet duidelijk over, maar zowel bij Windows 7 als 8.1 kwam er op de einddatum van de ondersteuning (ook op Patch Tuesday) nog een laatste maandelijkse update uit.

Als MS nu dezelfde aanpak hanteert, vervalt de support eigenlijk bij de eerstvolgende Patch Tuesday (11 november), al is dat niet zo exact te zeggen want zodra er een kwetsbaarheid bekend is, is Windows 10 zonder ESU niet langer veilig. Maar dit alles betekent wel dat je niet exact/uiterlijk op 14 oktober geregeld hoeft te hebben dat je PC de Extended Security Updates ontvangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tronmedia
Technomania schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:37:
[...]

Bij instellingen / bijwerken en beveiliging / update, hier komt dan een link te staan, laat de computer
om de dag zoeken naar updates ( handmatig ) dan wordt de link uiteindelijk vanzelf zichtbaar, ook al heb je een lokaal account, maakt niet uit.

Het is niet zo dat Windows 10 op 14 oktober dan meteen onveilig is als je geen beveiligingsupdates krijgt via het ESU-Programma, ik zou me daarover geen zorgen maken.

[ Voor 14% gewijzigd door tronmedia op 08-10-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

tronmedia schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:28:
[...]

Bij instellingen / bijwerken en beveiliging / update, hier komt dan een link te staan, laat de computer
om de dag zoeken naar updates ( handmatig ) dan wordt de link uiteindelijk vanzelf zichtbaar, ook al heb je een lokaal account, maakt niet uit.
Inmiddels is het gelukt om mij in te schrijven maar dat was wel via een omweg O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_Peror
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:20
Railgunner schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:09:
Het zou overigens kunnen dat de reguliere support niet per 14 oktober vervalt, maar dat Windows 10 die datum nog één laatste keer in de Patch Tuesday-updates zit. Microsoft is hier niet duidelijk over, maar zowel bij Windows 7 als 8.1 kwam er op de einddatum van de ondersteuning (ook op Patch Tuesday) nog een laatste maandelijkse update uit.
(...)
Ik denk dat je gelijk hebt. Bij mij staat in elk geval al een tijdje een "2025-09 Preview cumulatieve update voor Windows 10 22H2" klaar. (KB5066198.) Mijn ervaring tot nu toe is dat die "Preview" rond patch tuesday doorgaans beschikbaar komt als gewone cumulatieve update.
De preview beschikbaar maken zonder intentie om ooit de final versie uit te rollen lijkt me in elk geval niet heel aannemelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirre
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:31
Al die scriptjes die ik zie om ESU toch te activeren durf ik echt niet zomaar los te laten op mijn PC. Hoe weet je of dat veilig is en of je niet allemaal narigheid activeert/binnenlaat. Als ik op mijn win10 pc naar die link van "ConsumerESU" ga dan begint Malwarebytes meteen te krijsen. Kan ik dat zomaar negeren?

Malwarebytes zegt:
Website geblokkeerd vanwege een riskant patroon
Website geblokkeerd: https://github.com/abbodi...ive/refs/heads/master.zip
v3.0.27 | Heuristics: een riskant patroon | ID: 24340283

Malwarebytes Browser Guard heeft deze pagina geblokkeerd vanwege potentieel kwaadaardige activiteiten.

Warning icon
We raden u met klem aan niet verder te gaan. U kunt uw veiligheid op het spel zetten door deze website te bezoeken. Ga voor meer informatie naar Support voor Malwarebytes.

Als de server down is, dan volijken we 'm weer op !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slechtvalk
Gewoon geduld hebben mensen komt vanzelf goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mirre schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 03:18:
[...]

Al die scriptjes die ik zie om ESU toch te activeren durf ik echt niet zomaar los te laten op mijn PC. Hoe weet je of dat veilig is en of je niet allemaal narigheid activeert/binnenlaat. Als ik op mijn win10 pc naar die link van "ConsumerESU" ga dan begint Malwarebytes meteen te krijsen. Kan ik dat zomaar negeren?

Malwarebytes zegt:
[i]Website geblokkeerd vanwege een riskant patroon
Die link werkt bij mij prima. Kan mij ook niet voorstellen dat pctips een blogpost gaat aanmaken om malware te promoten. Lijkt mij een false positive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert56
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-10 11:27
Ik heb deze tool gebruikt, maar toch verschijnt de link niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

bert56 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:48:
[...]

Ik heb deze tool gebruikt, maar toch verschijnt de link niet
Klopt. Want door het draaien van dat tooltje ben je meteen ingeschreven. Tenminste bij mij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Mirre schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 03:18:
[...]

Malwarebytes zegt:
Website geblokkeerd vanwege een riskant patroon

Malwarebytes Browser Guard heeft deze pagina geblokkeerd vanwege potentieel kwaadaardige activiteiten.

Warning icon
We raden u met klem aan niet verder te gaan. U kunt uw veiligheid op het spel zetten door deze website te bezoeken. Ga voor meer informatie naar Support voor Malwarebytes.
Ik heb 'm zelf nog niet gedraaid maar je kunt de code van de scripts gewoon zelf bekijken he ;)

Jotti geeft bij alle scanners ook geen gekke dingen aan; https://virusscan.jotti.org/nl-NL/filescanjob/dm2wxnto02

En als je wilt weten wat Gemini ervan vindt:

Lijkt mij niet heel nodig om een complete output van een willekeurige AI hier te dumpen. Het is hier wel een discussie-forum. :)

[ Voor 58% gewijzigd door Question Mark op 11-10-2025 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirre
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:31
Op Gemini ga ik echt niet af. Die vult mij te vaak hiaten in kennis met bullshit.
Tuurlijk kan ik die scripts zelf bekijken maar bekijken is iets anders dan begrijpen.

We wachten denk ik maar gewoon nog even af maar bedankt voor jullie reacties.

Als de server down is, dan volijken we 'm weer op !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierke_02
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14-10 21:28
Sorry mijn reactie was al eens beschreven

[ Voor 93% gewijzigd door Pierke_02 op 11-10-2025 11:21 . Reden: Dubbele post ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micromaster
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-10 19:49
Het is vandaag 11 oktober en mijn Windows 10 meldt nog steeds "Inschrijving voor Windows 10 uitgebreide beveiligingsupdates is binnenkort beschikbaar".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ez_iVVtqJw8B0CHKukIaJZSdpQQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ev3s2GkVdYyNJ3oYkQH5dy7Q.png?f=user_large

Heeft iemand al kunnen inschrijven? Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:04

R.G

Technomania schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:51:
[...]

Klopt. Want door het draaien van dat tooltje ben je meteen ingeschreven. Tenminste bij mij dan.
Hoe verifeer jij dat je bent ingeschreven?
Met slmgr.vbs /dlv zie ik nu wel 1 jaar esu erbij.

Maar is er nog een GUI mogelijkheid om dit te zien of een register key edit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierke_02
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14-10 21:28
Heeft iemand al kunnen inschrijven? Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb me afgelopen donderdag 09 okt. kunnen inschrijven voor de uitgebreide beveiligingsupdates tot 13 oktober 2026.
Ik had de PC eerst opnieuw opgestart voor ik met Windows update naar nieuwe updates ging zoeken waarna het bericht werd aangeboden om deel te nemen aan ESU.
Ik hoefde daarna niet veel te doen en na een paar klikken was ik ingeschreven.
Ik weet niet of het eerst opnieuw opstarten geholpen heeft en ik was aangemeld met een MS account.
Het ging dus erg makkelijk en nu afwachten wanneer de eerste beveiligingsupdates komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:20
Ik was initieel blij met het nieuws dat ik nog wat meer tijd heb om de migratie van mijn laptop naar Ubuntu in te plannen, maar die inschrijving mag onderhand wel eens gaan werken. Ik heb net wat nader gekeken naar de prerequisites, kwam erachter dat mijn OneDrive geblokkeerd was vanwege inactiviteit ( :') ), maar zou nu wel aan de voorwaarden moeten voldoen.

Maar nog steeds niks :/ .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

R.G schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:35:
[...]

Sorry voor de late reactie maar bij Windows Update zie ik aan de rechterkant staan dat ik ingeschreven ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWiFIr-8kgitNUKufKWXpFx3wYk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WSSmX8KdS413CbabbzrsOrEb.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:07
R.G schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:35:
[...]

Wat zie jij in het venster staan bij slmgr.vbs /dlv over de ESU?
Ik kan daar niet iets vinden van het 1 jaar ESU. In het Windows Update venster staat wel dat ik ingeschreven ben. Al een paar maanden overigens, ik kreeg de optie om aan te melden al heel vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:16

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik meld me hier ook even. Is het mogelijk om je na de 14e nog in te schrijven voor ESU? De PC van mijn ouders voldoet aan alle vereisten voor zover ik kan zien, maar die geeft nog altijd geen linkje om het te regelen.

Anders wordt het tijd om Microsoft support te gaan inschakelen denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 12-10-2025 13:39 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markvl
  • Registratie: Augustus 2009
Ik had tot nu toe ook geen melding dat ik me kon inschrijven, ook niet na het resetten van alle Windows Update instellingen en policies en na uitvoeren van de ESU registry settings.

Zojuist heb ik de optionele update KB5066198 geinstalleerd en na een reboot kreeg ik nu wel de inschrijf optie.
Ik had naast mijn lokale user account ook een user met mijn MS account aangemaakt en die gebruikt voor de inschrijving.

Dus mocht je de inschrijf optie nog niet zien, kijk dan even of die 'optionele' update al geinstalleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:20
Nou, ik heb dat script geprobeerd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Disable EEA_REGION_POLICY_CHECK features ...

Evaluate ESU Eligibility state ...
Eligibility Status: Eligible
Eligibility Result: SUCCESS

Obtain MSA Token ...
Obtained token for Local user account

Run Consumer ESU Enrollment ...
Operation Failed: 0x800800C8

Het enige effect is dat ik een "enroll now" in Windows Update kan doen, maar als ik dat doe krijg ik de melding dat enrollment tijdelijk niet beschikbaar is in mijn regio :F .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

markvl schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:39:
Ik had tot nu toe ook geen melding dat ik me kon inschrijven, ook niet na het resetten van alle Windows Update instellingen en policies en na uitvoeren van de ESU registry settings.

Zojuist heb ik de optionele update KB5066198 geinstalleerd en na een reboot kreeg ik nu wel de inschrijf optie.
Ik had naast mijn lokale user account ook een user met mijn MS account aangemaakt en die gebruikt voor de inschrijving.

Dus mocht je de inschrijf optie nog niet zien, kijk dan even of die 'optionele' update al geinstalleerd is.
Gaan we dat eens proberen, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TekkenLord
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-10 06:53
ook net ingeschreven voor de ESU. 1 dummy MS account gemaakt voor 3 PC/laptops. Bij de volgende PC/laptop, zal je dan de vraag krijgen dat er al een device is ingeschreven. Je kan vervolgens het apparaat toevoegen via de add button.

Er kunnen maximaal 10 apparaten worden toegevoegd voor 1 account.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFNMSbxdmh2S1lIa6L8E8LhGVRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4OUODzns5xzslEl1FUcQE0p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megapaul
  • Laatst online: 20:29
Ik heb alleen de melding dat de ondersteuning stopt per 14 oktober, ik heb de laatste updates van de week al geïnstalleerd maar er is geen mogelijkheid om in te schrijven voor ESU, het script wat hier in het topic stond heeft ook niet geholpen, ik zag toen wel dat ik mij kon inschrijven maar wanneer ik op die link klikte kreeg ik de melding dat de inschrijving nog niet beschikbaar was in mijn regio.

[ Voor 38% gewijzigd door Megapaul op 12-10-2025 19:20 ]

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Same, hoop dat de link morgen nog verschijnt, anders support maar eens benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
BeQuietAndDrive schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:32:
Ik meld me hier ook even. Is het mogelijk om je na de 14e nog in te schrijven voor ESU? De PC van mijn ouders voldoet aan alle vereisten voor zover ik kan zien, maar die geeft nog altijd geen linkje om het te regelen.

Anders wordt het tijd om Microsoft support te gaan inschakelen denk ik.
https://www.microsoft.com...nded-security-updates?r=1
Wanneer kan ik me inschrijven voor ESU?
Je kunt je op elk moment inschrijven voor ESU totdat het programma eindigt op 13 oktober 2026, maar apparaten zullen kwetsbaarder en vatbaarder zijn voor virussen en malware voordat je je inschrijft. Als je je inschrijft nadat het ESU-programma is gelanceerd, ontvang je alle eerdere updates en toekomstige updates.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pork
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12-10 23:29
Enkel de melding dat de betaalde Win10 versie aan zijn einde is bij updates, maar daar bleef het bij ondanks alle bijwerkingen. Sterker, het gekleurde symbool van ingeschakelde virusbeveiliging van defender ging op blanco.

Het apparaat van mijn ouders die zelf niet meer internetten maar de pc voornamelijk gebruiken voor de belastingaanslagen is niet compatibel met Win 11. Ook upgrade van xp naar Win 10 was destijds al problematisch.

De korte tijd dat zij nog te gaan hebben met het beperkte computergebruik maakt dat ik mij over windows verder niet druk maak. Heb voor minder dan de kosten voor het extra jaar updates een betere virusscan erop gezet voor een jaar, en stap over op Mint voor de kleine taakjes die nog gedaan moeten worden per pc. Waar zouden we immers zijn zonder DigiD. Rofl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

ooooh 2026
thanks! Maar goed, desondanks dus wachten tot de link verschijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ariedk
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-10 00:35
Vanmorgen kon ik enrollen voor ESU.
3 opties:
- Sync apps, settings, passwords
- 1000 reward points?
- €31,99 betalen.

Vond het ok om te betalen, maar dan moet je een betaalmethode aan je microsoft account koppelen waarna je alles met je microsoft account daarmee kan betalen. Hoeft niet. Toch die sync eens verkennen.
Your microsoft account is not synchronizing with Windows, you can still enroll.
Ok, enroll dan maar .
Done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. vd Loo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-10 01:15
Technomania schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:51:
[...]

Ik krijg het niet voor elkaar helaas.

[ Voor 10% gewijzigd door P. vd Loo op 13-10-2025 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Ik wacht denk ik nog even op een truukje dat het toch mogelijk wordt zonder account. Met een burner account schijnt ook niet handig te zijn want je moet dan elke paar maanden opnieuw ermee inloggen o.i.d.

Betalen vind ik ook niet erg, zo lang je maar niets hoeft te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
Ariedk schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:35:
Vanmorgen kon ik enrollen voor ESU.
3 opties:
- Sync apps, settings, passwords
- 1000 reward points?
- €31,99 betalen.

Vond het ok om te betalen, maar dan moet je een betaalmethode aan je microsoft account koppelen waarna je alles met je microsoft account daarmee kan betalen. Hoeft niet. Toch die sync eens verkennen.

[...]

Ok, enroll dan maar .
Done.
Vervolgens backup uitzetten en terug naar een Lokaal Account, om de 60 dagen even inloggen met je Microsoft Account, nu hopen dat Microsoft ondertussen de regels niet gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RWVV
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:20
Oh jongens, ze maken er wel een beetje een potje van bij Microsoft. Totaal niet transparant in hoe ESU uitrollen.

Ik heb zelf een vage issue: op mijn PC staat niet eens een melding dat de ESU er 'binnenkort' aankomen. Ik heb deze wel gezien op andere apparaten. Die draaiden wel een Home licentie versus de Pro for Workstations die ik op mijn PC heb staan, dus het zal er wellicht mee te maken hebben. Alleen, zouden workstation licenties ook eligible zijn. Mijn PC staat ook niet geregistreerd in het domein van mijn werk. Eerst wel, maar heb hem er uit gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

RWVV schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:51:
Oh jongens, ze maken er wel een beetje een potje van bij Microsoft. Totaal niet transparant in hoe ESU uitrollen.

Ik heb zelf een vage issue: op mijn PC staat niet eens een melding dat de ESU er 'binnenkort' aankomen. Ik heb deze wel gezien op andere apparaten. Die draaiden wel een Home licentie versus de Pro for Workstations die ik op mijn PC heb staan, dus het zal er wellicht mee te maken hebben. Alleen, zouden workstation licenties ook eligible zijn. Mijn PC staat ook niet geregistreerd in het domein van mijn werk. Eerst wel, maar heb hem er uit gehaald.
Ze maken er een behoorlijk potje van. Dat ze niet transparant communiceren over het probleem neem ik ze nog het meest kwalijk. Microsoft -1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

P. vd Loo schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:09:
[...]

Ik krijg het niet voor elkaar helaas.
Het tooltje werkt idd al niet meer sinds afgelopen woensdag (8 okt) jammer genoeg.
Navi schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:16:
Ik wacht denk ik nog even op een truukje dat het toch mogelijk wordt zonder account. Met een burner account schijnt ook niet handig te zijn want je moet dan elke paar maanden opnieuw ermee inloggen o.i.d.
Waar heb je dat vandaan dan dat je elke paar maanden opnieuw zou moeten inloggen? Dat zou toch raar zijn lijkt mij. Je kunt meerdere user accounts hebben met meerdere personen die een pc gebruiken. Als dan net die persoon een tijd lang niet inlogt zou je al nat gaan mbt updates. Van wat ik begreep is ingeschreven = ingeschreven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Pendaco schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:43:
[...]

Het tooltje werkt idd al niet meer sinds afgelopen woensdag (8 okt) jammer genoeg.

[...]

Waar heb je dat vandaan dan dat je elke paar maanden opnieuw zou moeten inloggen? Dat zou toch raar zijn lijkt mij. Je kunt meerdere user accounts hebben met meerdere personen die een pc gebruiken. Als dan net die persoon een tijd lang niet inlogt zou je al nat gaan mbt updates. Van wat ik begreep is ingeschreven = ingeschreven.
Als je je niet blijft aanmelden bij je pc met je Microsoft-account, worden ESU-updates voor je apparaat na een bepaalde periode (maximaal 60 dagen) stopgezet.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micromaster
Bananenplant schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:06:
Ik was initieel blij met het nieuws dat ik nog wat meer tijd heb om de migratie van mijn laptop naar Ubuntu in te plannen, maar die inschrijving mag onderhand wel eens gaan werken. Ik heb net wat nader gekeken naar de prerequisites, kwam erachter dat mijn OneDrive geblokkeerd was vanwege inactiviteit ( :') ), maar zou nu wel aan de voorwaarden moeten voldoen.

Maar nog steeds niks :/ .
Melding is bij mij nog steeds hetzelfde: inschrijving binnenkort beschikbaar. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

hey tweakers,

Kijk eens in jullie register na dit item en geef mij de gegevens daarin:
code:
1
HKCU:\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Windows\ConsumerESU

wat hebben jullie daar?

en via :
code:
1
2
3
reg query "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Windows\ConsumerESU" /v ESUEligibility
reg query "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Windows\ConsumerESU" /v ESUEligibilityResult
reg query "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Windows\ConsumerESU" /v ESUInstalled

Geef mij de output hier van:
een pc welke esu geactiveerd heeft en niet geactiveerd svp

Mocht je geen update/ view zien in je windows update voeg dit toe:
via een register command:
code:
1
reg add "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\WindowsUpdate\UX\Settings" /v "ShowExtendedSupportUpdates" /t REG_DWORD /d 1 /f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micromaster
ESU is nog niet geactiveerd.

HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Windows\ConsumerESU
ESUEligibility REG_DWORD 0xa
ESUEligibilityResult REG_DWORD 0xd

Key ESUInstalled bestaat bij mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Micromaster schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:28:

HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Windows\ConsumerESU

Thanks dat is precies wat ik had gevraagd aan devs van microsoft, je bent pas echt esu completed.
Als je ESUinstalled hebt staan voor consumer versie zoals win 10 pro , home.

Dus inderdaad het is nog niet goed bij jouw.

Moet zeggen wat een ellende en draak van esu regelen.
Ik vind het eerlijk gezegd ook flauwekul dat je jouw microsoft accoutn moet koppelen en of 31,99 moet betalen en of rewards moet inleveren..

Gaat nergens over. Laat ze maar eens win11 goed maken, meeste hardware draait er niet op wegens tpm..

Microsoft gaat een duistere weg in zo..

ESUinstalled

dit is bepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Bananenplant schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:55:
Nou, ik heb dat script geprobeerd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Disable EEA_REGION_POLICY_CHECK features ...

Obtain MSA Token ...
Obtained token for Local user account

Run Consumer ESU Enrollment ...
Operation Failed: 0x800800C8

Het enige effect is dat ik een "enroll now" in Windows Update kan doen, maar als ik dat doe krijg ik de melding dat enrollment tijdelijk niet beschikbaar is in mijn regio :F .
Heb jij in jouw reg key staan: ESUinstalled ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Micromaster schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:28:

die 0xa en 0xd is ook niet goed moet denk ik zijn 0x1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

0xa = Geschikt (Eligible), maar de licentiecomponent is onvolledig geïnstalleerd.
0xd = Licentie niet geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:54
Ik heb hier de optie gekregen na alle updates binnen te halen. Inclusief die van de Microsoft Store
Pagina: 1 2 Laatste