Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !!!_Cybrand_!!!
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14-09 16:12
Hoi, ik heb een pc die prima draait op Windows 10 en ik heb nog niet de behoefte om over te stappen op Windows 11, laat staan dat ik hiervoor mijn pc zou willen upgraden met een dure processor.
Nu zit ik al een tijd te zoeken voor de mogelijkheid van het ESU programma maar deze is nog steeds niet zichtbaar. De update KB5063709 heb ik inmiddels wel op mijn systeem staan.
Nu geeft Windows wel deze melding weer bij Windows update: deze pc voldoet momenteel niet aan de systeemvereisten voor windows 11
Kom ik nu niet in aanmerking voor het ESU programma en zal ik dan toch mijn pc moeten upgraden met een nieuwe processor?

Ik denk dat deze vraag hier wel vaker is gesteld maar kon deze niet zo snel vinden op het forum. Sorry daarvoor en veel dank voor de hulp! :)

Beste antwoord (via !!!_Cybrand_!!! op 24-08-2025 10:11)

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:26

Dark

who tweaked the light?

The_Doman schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:38:
[...]

Je bent niet de enige die daarop zit te wachten.
Zie dit topic:

Windows 10 tot 2032?

[...]

[...]
ik heb die reeks commando's geprobeerd die op mdl stond, en dat werkte, daarna kwam de enroll optie gewoon tevoorschijn.

ik kwoot het even:
You can force enable the feature currently if you want:

- install update 19045.6093 or later
- run the following in Command Prompt as administrator:
Code:

sc.exe config DiagTrack start= auto
sc.exe start DiagTrack 2>nul
reg.exe add "HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Policies\Microsoft\FeatureManagement\Overrides" /v 4011992206 /t REG_DWORD /d 2 /f

- restart the system
Code:

cmd /c ClipESUConsumer.exe -evaluateEligibility
reg.exe query "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Windows\ConsumerESU"
edit: in het bovenstaande register had ik voorheen:
ESUEliglibility : 0
ESUEliglibilityResult: 11

Het systeem heeft een W7 oem key in de slic table van de uefi, zelf een keertje een bios mod gedaan en erin gezet, had genoeg van die loader >:) dus ik dacht dat het daar misschien aan lag...

[ Voor 12% gewijzigd door Dark op 20-08-2025 14:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 09:29

ResuCigam

BOFH

Volgens Microsoft zou die optie vanzelf in je Windows update moeten verschijnen: Zie hier.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !!!_Cybrand_!!!
Ja, ik zit al steeds te zien of ik deze optie in beeld krijg maar tot op heden zie ik deze optie niet. Ik vermoed dat mijn systeem misschien toch niet compatible is.
De processor waardoor ik Windows 11 niet kan installeren is de Intel(R) Core(TM) i7-4790 CPU @ 3.60GHz 3.60 GHz
Op zich is er voor mij geen enkele reden om deze te vervangen en zou graag voor het ESU programma in aanmerking komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:18
Het ESU-programma is toch voor verlenging van de ondersteuning voor Windows 10? Ik snap niet zo goed wat Windows 11 daarmee te maken heeft?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !!!_Cybrand_!!!
Klopt, daar is ESU voor maar ik krijg de melding niet in beeld. Wel zie ik "deze pc voldoet momenteel niet aan de systeemvereisten voor windows 11" staan en misschien is dat de reden dat ik niet mee kan doen aan het ESU programma.
Ik heb nog geen behoefte om mijn pc te upgraden met een dure processor en een nieuw moederbord. Alles wat ik op dit moment met mijn pc doe (muziekserver, internet browsen en een muziekserver) gaat nog uitstekend.
Het ESU programma zou voor mij op dit moment wel een uitkomst zijn, dan upgrade ik mijn pc volgend jaar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
En je weet zeker dat je aan alle voorwaarden voldoet? Die staan ook op de pagina die @ResuCigam heeft gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !!!_Cybrand_!!!
Ja, ik voldoe aan alle voorwaarden. Dit lijstje heb ik al meerdere keren doorgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
!!!_Cybrand_!!! schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:34:
Ja, ik voldoe aan alle voorwaarden. Dit lijstje heb ik al meerdere keren doorgelopen.
Zie dit topic:

Windows 10 tot 2032?
slechtvalk schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:21:
Ik krijg op mijn Windows 10 32 bit Pro nog geen optie voor esu.
Wordt dit nog uitgerold?
The_Doman schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:41:
Dat vroeg ik mij dus ook al af.
Momenteel is deze optie blijkbaar dus nog niet in Nederland uirgerold.
Hier staat wat info van de "experts" op dat gebied wat het een en ander verklaart:

My Digital Life[Answered] Can't signup for MS's Win 10 Consumer ESU

[ Voor 13% gewijzigd door The_Doman op 18-08-2025 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !!!_Cybrand_!!!
Nou, dan nog maar even geduld hebben. Iedereen bedankt! :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:26

Dark

who tweaked the light?

The_Doman schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:38:
[...]

Zie dit topic:

Windows 10 tot 2032?

[...]

[...]
ik heb die reeks commando's geprobeerd die op mdl stond, en dat werkte, daarna kwam de enroll optie gewoon tevoorschijn.

ik kwoot het even:
You can force enable the feature currently if you want:

- install update 19045.6093 or later
Code:

sc.exe config DiagTrack start= auto
sc.exe start DiagTrack 2>nul
reg.exe add "HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Policies\Microsoft\FeatureManagement\Overrides" /v 4011992206 /t REG_DWORD /d 2 /f

- restart the system
Code:

cmd /c ClipESUConsumer.exe -evaluateEligibility
reg.exe query "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Windows\ConsumerESU"

Het systeem heeft een W7 oem key in de slic table van de uefi, zelf een keertje een bios mod gedaan en erin gezet, had genoeg van die loader >:) dus ik dacht dat het daar misschien aan lag...

[ Voor 12% gewijzigd door Dark op 20-08-2025 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !!!_Cybrand_!!!
Dark schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

ik kwoot het even:

[...]

Thanks man, het is gelukt alleen toch nog even geduld want:

"ESU-inschrijving binnenkort beschikbaar
Inschrijving voor Windows 10 uitgebreide beveiligingsupdates is tijdelijk niet beschikbaar in jouw regio."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Op welke manier ga je de ondersteuning afnemen/betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:41
Ik kan mij herinneren dat ik een tijdje terug met dezelfde processor zat, ik heb toen wat registry keys gevonden die de CPU check eruit haalden. Daarna zonder problemen kunnen upgraden en tot de dag van vandaag draait Windows 11 als een zonnetje.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Hier ook nog niets te zien.

Wacht nog even af en anders neem ik wel 0-Patch voor een jaar.

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:43
ESU nog niet beschikbaar in jouw regio.

Kunnen jullie er ook nog steeds geen gebruik van maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pokemon321
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-09 23:10
Gisteren stond de optie er ineens bij Updates. Gelijk gedaan. Maar op een andere PC stond de optie er vandaag (nog) niet, terwijl daar ook alle updates bijgewerkt waren. Hierbij 2 schermprintjes met de opties en de bevestiging dat ik de updates tot 13 oktober 2026 krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5eA-EGhyr509vWiWM1nsy4bxD8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hFtMKRuZIFmqlOev3YbiJ5KA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUBwRUPSNQ3LMPZ4eq4H6A-Lf8w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OGFGovKkHZK8sY7UMHKivqGe.jpg?f=user_large

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:02
pokemon321 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:04:
Gisteren stond de optie er ineens bij Updates. Gelijk gedaan. Maar op een andere PC stond de optie er vandaag (nog) niet, terwijl daar ook alle updates bijgewerkt waren. Hierbij 2 schermprintjes met de opties en de bevestiging dat ik de updates tot 13 oktober 2026 krijg.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah! Ze wachten dus echt tot het laatste moment om deze optie weer te geven.
Vraagje: weet iemand of je deze ESU ook krijgt als er (naast de prive account) ook een school.account is gekoppeld ( dus geen prive account). Dit omdat ik hier twee laptops heb van mijn kinderen op de middelbare die nog W10 draaien. Ik heb bij school aangekaart dat deze school account mogelijk een belemmering vormt voor de consument ESU optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
Hier ook nog geen automatische ESU notificatie/updates op diverse Windows 10 (test) systemen.
Maar je kan het wel forceren met een aantal register aanpassingen/handelingen.
Zie ook de uitgebreide discussie:

AskWoody: How to force the Windows 10 ESU

De auteur van de eerder aangehaalde posting op MDL heeft een makkelijk script daarvoor gemaakt waarmee het ook kan via een lokaal account zonder extra gedoe. ;)
Hetzelfde scriptje wordt ook gebruikt bij de laatste versies van het Flyoobe tooltje
The_Doman schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:41:
Dat vroeg ik mij dus ook al af.
Momenteel is deze optie blijkbaar dus nog niet in Nederland uitgerold.
Hier staat wat info van de "experts" op dat gebied wat het een en ander verklaart:

My Digital Life[Answered] Can't signup for MS's Win 10 Consumer ESU
Google: Windows 10 Consumer ESU Enrollment script

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUCok5WgTf6JFXUnwTCjGKIn9uM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ak1nENFW266Y9jnW3DRi5BUA.png?f=fotoalbum_large

• slechtvalk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 20:16
Ik kreeg bij de september update wel de melding dat ESU binnenkort beschikbaar komt op mijn pc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reintje
Nou ja! Het is gelukt met het tooltje van abbodi1406 op github.
https://github.com/abbodi1406/ConsumerESU

The_Doman hartelijk dank voor de tip.

Zonder microsoft account en zonder te backuppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6quqqWVumvkz3q5ElIuuZhxq07I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6TWsURttK4ZlDfHotle9zWl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 87% gewijzigd door Reintje op 12-09-2025 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slechtvalk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 20:16
Er staat wel bij vermeld dat het geen garantie is dat je dan ook daadwerkelijk de updates krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !!!_Cybrand_!!!
Reintje schreef op donderdag 11 september 2025 @ 23:17:

[Afbeelding]
Ik ben inmiddels ook zover met behulp van het tooltje en "Je pc is ingeschreven voor Uitgebreide beveiliging".Is dit voor dit moment voldoende? Ik zie namelijk geen optie dat ik bijvoorbeeld moet betalen voor het jaar extra bescherming... :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09 15:44
Reintje schreef op donderdag 11 september 2025 @ 23:17:

[Afbeelding]
Microsoft gaat echt een jaar lang zeuren om een Microsoft account te maken en via OneDrive een backup maken, bij iedere update zetten ze gewoon je instellingen weer terug en krijg je meldingen, gaat een kat een muis spelletje worden, lekker de gebruiker een jaar lang pesten dat je vanzelf naar Windows 11 vlucht ( niet dat ze je daar wel met rust laten met die AI meuk ) of naar Linux kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
tronmedia schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:21:
[...]

Microsoft gaat echt een jaar lang zeuren om een Microsoft account te maken en via OneDrive een backup maken, bij iedere update zetten ze gewoon je instellingen weer terug en krijg je meldingen, gaat een kat een muis spelletje worden, lekker de gebruiker een jaar lang pesten dat je vanzelf naar Windows 11 vlucht ( niet dat ze je daar wel met rust laten met die AI meuk ) of naar Linux kan ook.
Sluit ik ook zeker niet uit.

Op YT verschillende filmpjes gezien waarin mensen even inloggen met hun microsoft account om de esu te activeren en vervolgens weer teruggaan naar een lokaal account en onedrive uitschakelen. Dat werkt vooralsnog.
Zelfs gezien dat een backup niet nodig is om een verlenging van de updates te krijgen (YouTube Britec).

Ik ben niet de enige die het een en ander uitprobeert. We gaan zien wat Microsoft gaat doen.

En met mijn 2 laptopjes kan ik ook alleen “illegaal” naar W11. Wie weet wat dat gaat geven op den duur.

Gelukkig vind ik altijd wel hulp en tips via sites als tweakers etc.
Pagina: 1