• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:57
Pendaco schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:53:
[...]

Ik had gister op je gereageerd Pendaco in "Geen ESU mogelijkheid bij mijn Windows 10?"
maar de local account optie werkt dus niet meer en je enrollment is daardoor een beetje van de wap. Zelfde geldt voor @Hopjesvla79

In de nieuwe versie (inmiddels 0.0.6) zit een -Reset parameter om die status weer terug te zetten. Draai dat eerst even.
Ik snap er niks van, maar dat script met -Reset en daarna kon ik via Windows Update gelijk enrollen 8)7 .

Dank :Y .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:03

JoeZuCK

_Fonz > all.

What the actual f? Gisteren nog een melding dat het beschikbaar zou komen. Nog snel schoonmoeder alle updates laten instaleren voor de zekerheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpObQeTvaS6jCW13zI4EpVFn690=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9X59ICpPgsvvUAwvJVRkXybf.jpg?f=fotoalbum_large

Krijgt ze vervolgens vanochtend te lezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmPgZocsz7ugWNCXKficRwIPBKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6I8fKbCIB11pDCmlEry7Mna.jpg?f=fotoalbum_large

Nogmaals de vraag: ze is met een Gmail adres ingelogd op een Microsoft account. Dat het Gmail is en niet Hotmail of Outlook maakt voor het Microsoft account niets uit denk ik?

[ Voor 48% gewijzigd door JoeZuCK op 15-10-2025 09:01 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:55
Bananenplant schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:14:
[...]

Ik snap er niks van, maar dat script met -Reset en daarna kon ik via Windows Update gelijk enrollen 8)7 .

Dank :Y .
idem hier! |:(

Hi Ha Hopjesvla

• RWVV
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-11 14:59
Ik ging vanmorgen even checken of in Windows Update settings een ESU knop verschenen was, maar het bericht dat ze binnenkort beschikbaar zouden zijn was zelfs verdwenen. Handig!

Maar goed, aan de rechterkant van het scherm stond een linkje naar:
https://www.microsoft.com/nl-nl/windows/end-of-support

En als je een stukje naar onder scrollt onder het kopje 'Houd je apparaat veilig', staat een link die een popup in Windows triggert om te enrollen:
[url]ms-settings:windowsupdate-esu?OCID=WEB_EOS_CY25_ESU&source=WEB[/url]

Misschien handig voor anderen!

• Baram
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-10 15:21
RWVV schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:27:
Ik ging vanmorgen even checken of in Windows Update settings een ESU knop verschenen was, maar het bericht dat ze binnenkort beschikbaar zouden zijn was zelfs verdwenen. Handig!

En als je een stukje naar onder scrollt onder het kopje 'Houd je apparaat veilig', staat een link die een popup in Windows triggert om te enrollen:

Dit was voor ons de gouden tip, hartelijk dank!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Na de eerst vermelde CMD commando's ingevoerd te hebben stond mijn PC in de wachtrij. Vanochtend een update die na installatie de wachtrij melding niet meer liet zien maar wel de melding dat de support was beëindigd. Wat een gedoe!
Maar deze optie via de Microsoft website werkte direct!

Kan de EU niet gewoon Microsoft op het matje roepen om dit voor eens en altijd voor iedereen makkelijk te maken of gewoon volledig automatisch te doen dan geheel onduidelijk tot verstopt handmatig?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11 17:46
memphis schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:25:
[...]

Na de eerst vermelde CMD commando's ingevoerd te hebben stond mijn PC in de wachtrij. Vanochtend een update die na installatie de wachtrij melding niet meer liet zien maar wel de melding dat de support was beëindigd. Wat een gedoe!
Maar deze optie via de Microsoft website werkte direct!

Kan de EU niet gewoon Microsoft op het matje roepen om dit voor eens en altijd voor iedereen makkelijk te maken of gewoon volledig automatisch te doen dan geheel onduidelijk tot verstopt handmatig?
Hier hetzelfde, een update met een lange reboot tijd maar verder geen link, kreeg wel de text gisteren dat ik binnenkort een link krijg voor verlening beveiligingsupdates maar deze is nu weg, staat nu je krijgt geen
beveiligingsupdates meer, lekker vaag weer van Microsoft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8s3eHNj1BFObU9j3AuV9o-vpfJM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zSDfVHeemdqxhP4HZLE4Jetl.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door tronmedia op 15-10-2025 18:54 ]

• tronmedia
Bedankt voor de link.

[ Voor 120% gewijzigd door tronmedia op 15-10-2025 18:56 ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:46
Bij mij is de knop vandaag verschenen na de laatste windows update.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• PsiTweaker
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Het script van abbodi1406 triggerde BitDefender en deze killde het script
...
ms-settings:windowsupdate-esu?OCID=WEB_EOS_CY25_ESU&source=WEB
...
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Die aanwijzing/link werkt wel

Na het klikken op die link kreeg ik een foutmelding dat er geen app gekoppeld was ( misschien ooit disabled of verwijderd ), maar via onderstaande werkt het ook !

- Login als admin
- start Run ( Win + R )
- Plak daarin "ms-settings:windowsupdate-esu?OCID=WEB_EOS_CY25_ESU&source=WEB" daarin en druk op [ENTER]
- Volg aanwijzingen en log in met een MS account.

[ Voor 28% gewijzigd door PsiTweaker op 15-10-2025 15:45 ]

• DerOllie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-12 15:25

DerOllie

PSN / GT7 = DerOllie

Topper! Dat is hem inderdaad, dat triggert de popup en kon ik me in 1-2-3 inschrijven

www.youtube.com/DerOllie

• erk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-11 13:10

erk

Ik wil een esu installeren op een laptop maar de microsoft zegt dat er te veel apparaten zijn, terwijl het er eerst 5 waren en nu 3 en toch blijft de esu beweren dat er te veel apparaten zijn. Wat moet ik doen dat de esu wel geinstalleerd wordt ?

[ Voor 12% gewijzigd door erk op 15-10-2025 17:00 ]

• slechtvalk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-12 03:01

Zou Tweakers deze oplossing niet op de hoofdpagina kunnen zetten

• hello1234567
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15-10 20:42
Ik heb alle updates gedaan, maar krijg nergens in beeld dat ik me kan aanmelden voor esu.
Wat doe ik verkeerd?

• memphis

memphis

hello1234567 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:53:
Ik heb alle updates gedaan, maar krijg nergens in beeld dat ik me kan aanmelden voor esu.
Wat doe ik verkeerd?
Het aantal oplossingen in dit topic doornemen? de quote in de post voor jouw post staat een werkende oplossing.

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-11 20:09
JoeZuCK schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:51:
Nogmaals de vraag: ze is met een Gmail adres ingelogd op een Microsoft account. Dat het Gmail is en niet Hotmail of Outlook maakt voor het Microsoft account niets uit denk ik?
Nee maakt niet uit, zit zelf ook op gmail.

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:22

Sagat

Is pappa x2!

Ik heb het volgende probleem, ik kreeg gewoon AUTOMAGISCH al de link om me in te schrijven voor ESU. Op zich ook logisch, want de pc kan windows 11 niet aan (nou iig niet zonder trucs/omwegen etc). Alleen het inloggen wil niet. Ik ging er vanuit dat het kwam omdat het afgelopen dinsdag wellicht druk zou zijn...maar zelfs nu nog exact hetzelfde.....een prachtige 'oops, something went wrong, it's probably not you but us'. Ben ingelogged via account.microsoft.com......? Enige wat ik nog kan verzinnen en wellicht ergens voorbij zag komen met wat googlen is dat 2fa uit zou kunnen maken? Iemand daar info over?

edit:
Op mijn andere (wel win11 capable) pc kreeg ik met de link...
Voor gemak even de tweaker PsiTweaker geqoute die dit gepost heeft:
- start Run ( Win + R )
- Plak daarin "ms-settings:windowsupdate-esu?OCID=WEB_EOS_CY25_ESU&source=WEB" daarin en druk op [ENTER]
- Volg aanwijzingen en log in met een MS account.
...inderdaad de esu pop up en kon ik succesvol enrollen! _/-\o_ Op mijn oudere pc ben ik nu aan het testen met een nieuw admin account... kijken of dat nog uitmaakt (heb alleen lokale accounts en wil dat ook zo houden)

Edit 2:
Het is met een ander account ook gelukt op mijn oudere pc.
Initieel moest ik nogmaals gaan betalen (en tip voor mensen die dit nog niet gedaan hebben, je kan ook ms points inzetten, die had ik voldoende maar initieel deze optie NIET gespot :( )
maar na een herstart kon ik idd kiezen om de pc te enrollen.

Met wel een voetnoot.....
Op mijn normale account (waar dus ook de 'oops' melding kwam) houdt ik de melding over ESU, dus die prompt mij om in te loggen. In theorie zou natuurlijk gezien moeten worden dat ik dit op pc niveau al gedaan heb.
Blijf het byzonder vinden dat dit zo uitdagend is. Ik laat het maar even 'synchen' en kijk over paar dagen nog wel eens hoe het ervoor staat. Worst case gebruik ik dan het extra account om in te loggen en mijn updates binnen te harken.

[ Voor 57% gewijzigd door Sagat op 16-10-2025 12:07 ]

10 second ninja DONE

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-12 14:00
Wellicht goed om te melden dat de support van Office 2016 en Office 2019 ook per 14-10-2025 beëindigd is. Voor Office LTSC 2021 loopt deze nog door tot 13-10-2026 (zelfde einddatum als Windows 10 met ESU).

Office 2024 lijkt de logische vervanger van 2016/2019, want dat is eenmalig €149 (nog iets goedkoper te vinden in de Pricewatch) en dat is tot de support-einddatum van 9-10-2029 een stuk goedkoper dan een maandelijks betalend Microsoft 365 Personal-abonnement (€99/jaar).

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Denoiser
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-11 22:03
Railgunner schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:49:
Office 2024 lijkt de logische vervanger van 2016/2019, want dat is eenmalig €149 (nog iets goedkoper te vinden in de Pricewatch) en dat is tot de support-einddatum van 9-10-2029 een stuk goedkoper dan een maandelijks betalend Microsoft 365 Personal-abonnement (€99/jaar).
Bij die eenmalige aanschaf krijg je alleen niet de volledige apps voor tablets met Android/iOS (en ook geen opslagruimte in OneDrive). Vanaf een x-aantal inch moet je daar een abonnement voor hebben.

• memphis

memphis

Office maak ik mij minder druk om, heb naast een Free Office ook nog Office 2007 draaien, ik gebruik het alleen voor Excel en Word.

Mijn tablet stond net vrolijk updates te draaien.

• PsiTweaker
  • Niet online
Railgunner schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:49:
...
Office 2024 lijkt de logische vervanger van 2016/2019, want dat is eenmalig €149
...
Dan maar via de webshop van o.a. het AD en deze optie maar gebruiken ??!!

Het AD zal geen MS dealer zijn, maar ik ga er wel vanuit dat ze legale zaken/licenties verkopen. Nu moet men van die cursussen niet te veel verwachten, maar zo is die Office 2024 licentie wel stukken goedkoper !!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:44
Ik kreeg de ESU-optie te zien door 'Mijn apparaat zoeken' aan te zetten.

• PsiTweaker
  • Niet online
P-Rock schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:06:
Ik kreeg de ESU-optie te zien door 'Mijn apparaat zoeken' aan te zetten.
Windows ( en Microsoft's ) wegen zijn ondoorgrondelijk en vele wegen leiden naar Rome, maar volgens MS is er maar 1 de juiste 8)7 .

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:44
PsiTweaker schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:09:
[...]

Windows ( en Microsoft's ) wegen zijn ondoorgrondelijk en vele wegen leiden naar Rome, maar volgens MS is er maar 1 de juiste 8)7 .
Was een tip van een Reddit-gebruiker. Ik was al bang dat ik in het register zou moeten gaan klooien, maar na het aanzetten van 'Mijn apparaat zoeken' kreeg ik de optie tot verlengen gelijk te zien.

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-11 00:12

Held! Dit werkte uitstekend op beide apparaten hier die maar geen ESU aankondiging in Windows Update kregen

• Denoiser
Ik heb mijn lokale account omgezet naar een Microsoftaccount en ik krijg het scherm om in te schrijven wel te zien, maar nergens is er een gratis optie tenzij ik backups via OneDrive inschakel :/. Anders €32 betalen. Regio en tijdzone van zowel mijn Microsoftaccount als Windows staan op Nederlands.

Zomaar scripts van GitHub draaien met adminrechten lijkt me echter niet zo'n heel fijn idee. Zijn er nog andere manieren om de gratis verlenging tevoorschijn te krijgen?

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Denoiser schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:37:
Ik heb mijn lokale account omgezet naar een Microsoftaccount en ik krijg het scherm om in te schrijven wel te zien, maar nergens is er een gratis optie tenzij ik backups via OneDrive inschakel :/. Anders €32 betalen. Regio en tijdzone van zowel mijn Microsoftaccount als Windows staan op Nederlands.

Zomaar scripts van GitHub draaien met adminrechten lijkt me echter niet zo'n heel fijn idee. Zijn er nog andere manieren om de gratis verlenging tevoorschijn te krijgen?
Er is geen gratis optie (meer). Het is of betalen met data of met euro's/punten.
De enige gratis optie was met het draaien van scriptje voor bepaalde datum.

• tronmedia
Denoiser schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:37:

Vanmiddag nog 5 machines aangemeld via deze link https://www.microsoft.com/nl-nl/windows/end-of-support 'Houd je apparaat veilig', een nieuw Microsoft account aangemaakt en gratis aanmelden ( optie 1 ) , bij herstart kreeg ik wel een venster "Gegevens met een Microsoft-account te synchroniseren ? "ik heb op Nee gedrukt vervolgens een vraag over Backup, ook hierbij op Nee gedrukt, verder geen melding meer hierover, we gaan het zien of ik Back-up alsnog moet aanzetten.
" je pc is ingeschreven voor uitgebreide beveiliging " blijft tot nu toe staan.

[ Voor 4% gewijzigd door tronmedia op 16-10-2025 15:55 ]

• Sagat

Sagat

Is pappa x2!

tronmedia schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:48:
[...]

Vanmiddag nog 5 machines aangemeld via deze link https://www.microsoft.com/nl-nl/windows/end-of-support 'Houd je apparaat veilig', een nieuw Microsoft account aangemaakt en gratis aanmelden ( optie 1 ) , bij herstart kreeg ik wel een venster "Gegevens met een Microsoft-account te synchroniseren ? "ik heb op Nee gedrukt vervolgens een vraag over Backup, ook hierbij op Nee gedrukt, verder geen melding meer hierover, we gaan het zien of ik Back-up alsnog moet aanzetten.
Neem aan dat je al bestaande accounts had, zou je eens willen kijken of je daar ook de melding krijgt dat de pc ingeschreven is? Ik krijg het dus niet bij mijn normale account, wel bij het 'aankoop' account.

10 second ninja DONE

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:31

FlipFluitketel

Frontpage Admin
JBplap schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:41:
[...]

Er is geen gratis optie (meer). Het is of betalen met data of met euro's/punten.
De enige gratis optie was met het draaien van scriptje voor bepaalde datum.
Je bent niet helemaal up-to-date ;)
nieuws: Microsoft schrapt eisen voor gratis extra jaar Windows 10-support in ...

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• Denoiser
tronmedia schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:48:
[...]

Die link opent bij mij hetzelfde scherm met de optie om te betalen of Microsoft punten in te leveren (die heb ik niet voldoende) of als ik Backup inschakel, maar niet de gratis ondersteuning zonder verdere voorwaarden. Op een andere laptop gaat het ook mis, daar verschijnt een generieke foutmelding. Op beide laptops staan uiteraard wel legale en geactiveerde versies van Windows 10.

Afijn, Windows gebruik ik maar zeer zelden want ik ben al heel lang over op Linux. Dit soort kinderachtig gedoe van Microsoft (het expres moeilijk maken voor mensen om hun jaar gratis updates te krijgen) maakt weer eens duidelijk waarom. Tijd om nu volledig afscheid te nemen en het niet nog een jaar uit te stellen.

• AvEB
  • Laatst online: 19-10 10:05
Ik kan me nu wel inschrijven, maar als ik vervolgens klik op "nu inschrijven" verschijnt de melding ESU-inschrijving binnenkort beschikbaar. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Mijn instellingen staan op Nederland.

[ Voor 9% gewijzigd door AvEB op 16-10-2025 19:57 ]

• memphis

memphis

AvEB schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:47:
Ik kan me nu wel inschrijven, maar als ik vervolgens klik op "nu inschrijven" verschijnt de melding ESU-inschrijving binnenkort beschikbaar. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Mijn instellingen staan op Nederland.
Zoals in dit topic aangegeven kan het even duren, bij mij duurde het ook een dag.

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Ik lees toch echt:
"als enige voorwaarde een Microsoft-account"

Dat is dus betalen met data. Ik heb geen account en wil dit ook niet.

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:33

R.G

JBplap schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 23:30:
[...]

Ik lees toch echt:
"als enige voorwaarde een Microsoft-account"

Dat is dus betalen met data. Ik heb geen account en wil dit ook niet.
Welke data?
En ja ik ben hier ook bang voor.

Dit Is dus je Microsoft account wat staat daaroop op een Microsoft account?

Je persoonlijke details
Je aankopen
Je mails
Je browsing history

Als je geen OneDrive instelt dan niet je fotos en videos en valt dat mee?

Dus al deze info Vs 30 euro?
Wat gebeurt er na het jaar?

Daarnaast mag dit zomaar ?

Als je dan geen Microsoft account aanmaak pakken ze Als nog je data via telemetry?

Hmm wordt steeds erger?

Kan je dan geen debloat doen?
Debloat scripts telemetry uit, apps weg zoals win store etc OneDrive?

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:29
Ik kreeg ook de melding dat het "tijdelijk niet beschikbaar" was in mijn regio, maar dat was weer een waardeloze melding. Want wat bleek, ik heb al sinds dag 1 een MS account maar nog nooit de store geopend. En dan kan hij die ESU licentie niet ophalen via de store, en blokkeert het proces. Dus ingelogd in de Windows Store en toen kon ik me ineens wel aanmelden voor ESU. Wellicht helpt het iemand.

• memphis

memphis

R.G schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 03:12:
Dit Is dus je Microsoft account wat staat daaroop op een Microsoft account?

1) Je persoonlijke details
2) Je aankopen
3) Je mails
4) Je browsing history
5) Als je geen OneDrive instelt dan niet je fotos en videos en valt dat mee?
Niets op het internet is gratis, je betaalt altijd wel ergens mee. Ik snap de angst maar is het echt zo erg zoals je het voorstelt? Ook denk je afgeschermd te zijn wordt je nog steeds gevolgd en data van je opgeslagen zoals IP adressen, locaties met je telefoon, cookies, Facebook pixel etc etc etc.

Maar OK:

1) die staan ook in het telefoonboek als ook vast wel bij andere bedrijven waar je online iets gekocht hebt.

2) die staan ook bij andere bedrijven waar je online koopt. Of koop je echt niets online?

3) Huh? Ik gebruik helemaal geen Microsoft mail dus mijn mail kan daar zeker niet staan. En als je wel een Hotmail gebruikt staat het al bij Microsoft op de server.

4) Heel eng ja, kon je wel eens mee afgeperst worden......

5) Onedrive kan je instellen zoals je het wilt en nee, je hoeft het niet te gebruiken.

• tronmedia
Sagat schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:22:
[...]

Neem aan dat je al bestaande accounts had, zou je eens willen kijken of je daar ook de melding krijgt dat de pc ingeschreven is? Ik krijg het dus niet bij mijn normale account, wel bij het 'aankoop' account.
Bij alle de 5 machines heb ik een nieuw ( voorheen lokaal ) Microsoft account aangemaakt ( outlook.com ) ik kreeg dan 2 opties, gratis of betalen, nu blijkt dat bij gebruikers ( althans een deel ) die al een bestaand Microsoft account hebben er problemen ontstaan bij het aanmelden.

Deze morgen nog 1 machine aangemeld, hier heb ik wel bestaand Microsoft account maar ik heb deze niet gebruikt, vervolgens een nieuw Microsoft account aangemaakt ( ook onder outlook.com ) en deze gebruikt, hierbij weer 2 opties namelijk gratis ( wat al staat aangevinkt ) of betalen, verder geen problemen met het aanmelden, het was binnen een paar minuten gedaan , ik heb dit gedaan bij zowel Windows 10 Home als Pro.

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:57

Major_ton

Shoot!

Wat ik ook doe, ik blijf op de volgende 'Oops' melding hangen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-oayhYmpUH7e-Mkso7IledXVa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giWImjQBL0oFDeqwGQIufBOx.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit ook een kwestie van geduld of doe ik iets fout? Ik ben gewoon aangemeld met mijn MS account en alle updates zijn uitgevoerd. Nu is dit voor een eigen laptop die ik verder amper gebruik, maar morgen ga ik mijn vader helpen met zijn laptop. Ik hoop niet dat ik tegen dezelfde melding aanloop.

Some infinities are bigger than others.

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-12 10:49
Major_ton schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:59:
Wat ik ook doe, ik blijf op de volgende 'Oops' melding hangen;

[Afbeelding]

Is dit ook een kwestie van geduld of doe ik iets fout? Ik ben gewoon aangemeld met mijn MS account en alle updates zijn uitgevoerd. Nu is dit voor een eigen laptop die ik verder amper gebruik, maar morgen ga ik mijn vader helpen met zijn laptop. Ik hoop niet dat ik tegen dezelfde melding aanloop.
Ik zit ook in precies hetzelde schuitje, ik heb nog ergens een pctje draaien met Windows 10 en heb daarvoor precies hetzelde. Ook ik moet bij iemand anders helpen, maar krijg het bij mezelf nog niet voor elkaar. Ik heb alles gedaan wat ik heb gelezen behalve wijziging in mijn register. (voor mij geen probleem, maar lijkt me niet de procedure zoals Microsoft het bedoelt heeft)
Afgelopen dagen al tientallen keer op enroll geklikt, maar blijf dezelfde melding krijgen.

• Newy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-11 14:43

Newy

is het nog steeds Zat

Bij mij werkte dit:
https://github.com/abbodi1406/ConsumerESU
Consumer_ESU_Enrollment_run.cmd -Reset
Als Admin uitgevoerd.

• tronmedia
Vandaag 1 machine ( Dell optiplex 2015 ) die al was aangemeld voor een enroll een schone Windows 10 install gedaan ( met een Windows 10 ISO van augustus 2025 ), eerst een lokaal account aangemaakt vervolgens alle updates gedownload, ( geen enroll link bij venster updates ) via https://www.microsoft.com/nl-nl/windows/end-of-support ( pop-up Microsoft venster) een nieuw Microsoft account aangemaakt en vervolgens aangemeld, venster met 2 opties 'gratis' of 'betalen' komt te voorschijn, verder geen problemen met het aanmelden, ik weet niet hoe Microsoft aanmeldingen verwerkt, alleen via een Microsoft account of samen met het computer ID.

• Goof2000
Newy schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:21:
Bij mij werkte dit:
https://github.com/abbodi1406/ConsumerESU
Als Admin uitgevoerd.
Been there done that, kreeg wel een foutmelding met iets als MFA. Zal hem nog eens draaien om de exacte melding hier te kunnen plaatsen.

Onderstaande de foutmelding die ik krijg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Disable EEA_REGION_POLICY_CHECK features ...

Evaluate ESU Eligibility state ...
Eligibility Status: Eligible
Eligibility Result: SUCCESS

Obtain MSA Token ...
Operation Failed.

Enrollment is not possible without MSA Token.

Press Enter to exit:

[ Voor 29% gewijzigd door Goof2000 op 17-10-2025 21:37 . Reden: foutmelding toegevoegd ]

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Goof2000 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:33:
[...]

Been there done that, kreeg wel een foutmelding met iets als MFA. Zal hem nog eens draaien om de exacte melding hier te kunnen plaatsen.

Onderstaande de foutmelding die ik krijg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12

Eligibility Status: Eligible
Eligibility Result: SUCCESS

Obtain MSA Token ...
Operation Failed.

Enrollment is not possible without MSA Token.

Press Enter to exit:
MS die het je bewust moeilijk maakt om tóch een Win11 computer te kopen of zijn wij gewoon niet snugger genoeg / te ongeduldig? Ik krijg het echt niet voor elkaar. Hoe moeilijk kan het zijn?

• R.G

R.G

even een recap:

Wat moet je doen voor een local account ?

Dus je hebt een windows 10 pc met laatste update en daarop draai je alleen een local account als admin.

Heb je dan een script nodig?

Ik heb even getest om alleen in te loggen op windows store als ik dan de update link gebruik dan opent de inschrijving, dan krijg ik de keuze:

betaal 31,99 of login met een microsoft account en blijf ingelogd voor updates.
2 keuzes dus. ik had gehoopt dat ingelogd zijn met windows store app voldoende is, maar blijkbaar niet..

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Bij de laptop voor mijn vader dacht ik dat ik er was, maar dan helemaal op het op einde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/matCAInrqBVfgphhYKjg5Dn2T3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dyqQi6lF6oHT0vPjFJPqrv21.jpg?f=fotoalbum_large

Echt, f*ck you Microsoft :(

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Even opnieuw opstarten en het werkt wel 8)7 Nog steeds, f*ck you Microsoft. Wat een gehannes.

• Sagat

Sagat

Is pappa x2!

Voor de ' oop's mensen (en ik neem aan dat de post boven mij de nl versie hiervan is), probeer een nieuw admin account aan te maken, daarmee lukte het bij mij wel. (zie ook mijn vorige posts hier).

[ Voor 15% gewijzigd door Sagat op 18-10-2025 11:00 ]

10 second ninja DONE

• tronmedia
Major_ton schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:54:
Bij de laptop voor mijn vader dacht ik dat ik er was, maar dan helemaal op het op einde:

[Afbeelding]

Echt, f*ck you Microsoft :(
Mooi dat het uiteindelijk toch nog is gelukt :)

Microsoft die gebruikers pest, je verwacht het niet, dit was bij Windows 10 al zo maar bij Windows 11 gaat Microsoft nog een stapje verder, Windows XP was echt het laatste besturingssysteem wat voor de gebruiker was ingericht, gelukkig is er nog Linux, al is het niet de heilige graal maar zeker een goed alternatief als je niet vast zit aan Microsoft producten.

• cirs
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-10 21:13
Beste lezers, wie kan mij helpen?
Ik probeer de ESU te krijgen, maar het lukt niet.

Op 14 okt heb ik het programmatje gerund van Abodi. Volgens mij die v.0.05.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWTrGa9OKjr8YW-CV32YXSqul-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3pH143J4orUX0sy9uHWYzTwS.png?f=fotoalbum_large

Het enige wat gebeurde was, dat ik kon klikken op nu inschrijven.

Maar als ik daarop klik krijg ik: dat de updates in mijn regio er nog niet zijn.

Uiteindelijk op 14 oktober de updates nog binnengehaald. Maar er gebeurde niets, ook niet als ik inlogde met een Microsoft account.

Ik heb de tip ook al geprobeerd om te klikken op de link bij houd je apparaat veilig

maar ook daar krijg ik weer hetzelfde venster: Dat de updates in mijn regio nog niet beschikbaar zijn.

Ik ben bang dat ik doordat ik dat script van Abodi heb gedraaid misschien iets verkeerds ingesteld heb. Ik heb vervolgens ook geprobeerd om die versie 0.0.6 te runnen maar dan krijg ik een foutmelding. Dus die runt hij niet.
Wie kan mij helpen? Dit gaat me helaas boven de pet.

Ik heb ook dit allemaal proberen te doen met een Microsoft Account, maar het blijft hetzelfde.

Moet ik gewoon rustig afwachten tot de melding anders wordt?

Ik ben nu ook huiverig geworden voor scripts draaien.

Klopt het dat als je in je Powershell geschiedenis kijkt en je ziet Event ID 4103 staan dat het script volledig is gedraaid, en zolang dat er niet staat (en ook geen ID600, ID800) dat het niet volledig is gedraaid?
Ik zie namelijk alleen maar die 4103 staan, en verder wel 4104 maar nooit meer 4103.
Betekent dat dus dat ik alleen die v.0.0.5 volledig heb gedraaid en de rest niet?

In het register staat een 2 bij ESU eligiblity en een 1 bij Eligibilityresult

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Dank je wel alvast.

[ Voor 2% gewijzigd door cirs op 18-10-2025 15:12 . Reden: aanvulling info ]

• memphis

memphis

Heb je het topic doorgenomen? Een paar posts terug staat een link naar een Microsoft pagina waarop als je verder naar beneden scrolt gewoon een linkje kunt klikken om je PC in de ESU te krijgen mits je voldoet aan de eisen van een MS account en de 22H2 update..

• cirs
Ja, ik heb het topic gelezen en dat heb ik ook geprobeerd.
Dat bedoelde ik met "Ik heb de tip ook al geprobeerd om te klikken op de link bij houd je apparaat veilig"
Dan opent het venster, zegt hij even geduld, en dan verschijnt de mededeling dat het in mijn regio nog niet is.

Ik vraag me af of ik die registerkeys moet aanpassen? Naar nummer 3? Maar weet niet of dat kan en aan te raden is?

[ Voor 26% gewijzigd door cirs op 18-10-2025 16:06 ]

• tronmedia
cirs schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:03:
Dat bedoelde ik met "Ik heb de tip ook al geprobeerd om te klikken op de link bij houd je apparaat veilig"
Dan opent het venster, zegt hij even geduld, en dan verschijnt de mededeling dat het in mijn regio nog niet is.

Ik vraag me af of ik die registerkeys moet aanpassen? Naar nummer 3? Maar weet niet of dat kan en aan te raden is?
Laat de registerkeys maar op default staan en geen veranderingen aanbrengen, volg zoals hierboven staat beschreven https://www.microsoft.com/nl-nl/windows/end-of-support scrollt onder het kopje 'Houd je apparaat veilig', veranderingen aanbrengen in het register is altijd een risico dat je later niet meer weet wat de veranderingen zijn als je dit niet opschrijft, zo loop je tegen problemen aan, als je er echt niet meer uitkomt dan is waarschijnlijk een schone install de laatste optie of een systeemherstelpunt van een paar weken terug proberen.

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:56

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

cirs schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:03:

Ja idd niet verstanding om met registerkeys te klooien..

Vraag 1 is; heb je het script de eerste keer gedraaid terwijl je alleen met een lokaal account was ingelogd? Zo lees ik het wel iig.

Je kunt hetzelfde script gebruiken m.b.v. de -Reset parameter om de wijzigingen ervan weer ongedaan te maken. Sowieso niet perse handig om de Powershell optie te gebruiken als je niet weet wat je doet. Gebruik gewoon de CMD variant.

- Open een CMD window als admin (klik op windows toets en typ cmd, resultaat Opdrachtprompt rechts klikken en als Administrator uitvoeren)
- Navigeer naar de map van het script (staat die niet op C: typ dan eerst de letter van de goede schijf bijv. D: en cd naar de directory bijv. cd D:\Gebruikers\<je gebruikersnaam>\Bureaublad\ConsumerESU-master. Als je het niet wilt overtypen klik je in de Verkenner bovenin op de adresbalk met rechts op Adres kopiëren, wanneer je in de map van het script zit.
- draai Consumer_ESU_Enrollment_run.cmd -Reset

Dat zorgt er iig voor dat je die wijzigingen ongedaan maakt en weer terug bent waar je begon.

Log daarna in met een MS account op je profiel (omzetten van lokaal naar MS account). Bij Windows update zou de link zichtbaar moeten zijn. Zo niet (ook niet na herstarten), plak dan:
code:
1

in een browser window. Dit is wat voor anderen op de vorige pagina's al werkte.

Andere optie is om het via de MS Store te doen. Open Store, login met MS account, draai nu weer hetzelfde script van abbodi1406 maar dit keer met Consumer_ESU_Enrollment_run.cmd -Store -Proceed

[ Voor 9% gewijzigd door Pendaco op 18-10-2025 18:02 ]

• cirs
Hoi Pendaco,

Vraag 1: ik heb het idd gedraaid toen ik alleen met een lokaal account was ingelogd.

Jullie hebben gelijk. Ik had dit ook niet zo moeten doen.

Even voor de zekerheid:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_34uZbvEIaMz82iSnkwlyKpu05k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tM9y3TZyr7lPsTtkWlptAnP3.png?f=user_large

zo ziet het eruit, en dan typ ik in het CMD venster:
C:\WINDOWS\system32>cd D:\Documenten\Downloads\Consumer_ESU_Enrollment-v0.0.5\ConsumerESU
(en dan enter)?.

Als dat me lukt, dan lukken de volgende stappen ook.
Sorry voor de onervarenheid. Dit was echt eens maar nooit weer.
Bij het runnen van het script heb ik rechtermuisknop gedaan, volgens mij bij de file Consumer ESU enrollment run.

[ Voor 3% gewijzigd door cirs op 18-10-2025 18:51 ]

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:56

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Als het op je D: schijf staat typ dan eerst D: en enter. Daarmee wissel je naar de goede schijf.

Dan pas het cd comando met het volledige pad naar de map.

En als 3de stap het commando Consumer_ESU_Enrollment_run.cmd -Reset

Met bovenstaande reset je dus alleen de status van het script. De daadwerkelijke enrollment moet je dan daarna nog uitvoeren via een van de eerder beschreven methodes.

[ Voor 75% gewijzigd door Pendaco op 18-10-2025 19:46 ]

• cirs
Duizendmaal dank, het is gelukt!!

En nog even voor de zekerheid, ik heb nu dan ook dat script ongedaan gemaakt, dus daar hoef ik me ook geen zorgen meer om te maken?

• R.G

R.G

cirs schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:49:
Hoi Pendaco,

Vraag 1: ik heb het idd gedraaid toen ik alleen met een lokaal account was ingelogd.

Jullie hebben gelijk. Ik had dit ook niet zo moeten doen.

Even voor de zekerheid:[Afbeelding]

zo ziet het eruit, en dan typ ik in het CMD venster:
C:\WINDOWS\system32>cd D:\Documenten\Downloads\Consumer_ESU_Enrollment-v0.0.5\ConsumerESU
(en dan enter)?.

Als dat me lukt, dan lukken de volgende stappen ook.
Sorry voor de onervarenheid. Dit was echt eens maar nooit weer.
Bij het runnen van het script heb ik rechtermuisknop gedaan, volgens mij bij de file Consumer ESU enrollment run.
Bijzonder ik krijg daar een consumer dll niet gevonden is waardoor script stopt.

Heeft Microsoft dit net gepatched?

Ik deed het store command

• Mberg12
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-10 18:33
Tot gisteren ook de hele tijd de pop up dat het programma in mijn regio nog niet beschikbaar was, toen werd er toch ineens nog een update geïnstalleerd (alhoewel ik al 2 dagen ervoor helemaal bij bij was en er bij Windows Update in rode letters stond dat ik geen updates meer kreeg).
Na installeren van die update werkte het ineens wel en kon ik me gewoon aanmelden via de link

• R.G

R.G

ik ga het zo eens proberen.

p.v.a:

1. laatste updates ophalen
2. in store inloggen met microsoft account
3. script draaien met -store
4. uitloggen uit de store
5. om de maand even inloggen in de store.

Zou moeten werken?

Dan moet ik zien je bent ingeschreven?

Hoe erg is het om gewoon een microsoft account te maken en in te loggen op de gehele pc een account dat ik dan alleen gebruik voor het activeren van pc's?

Dus stel 20 pcs in huis overal met dat account inloggen voor esu only?

• R.G

R.G

update:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
\Consumer_ESU_Enrollment.ps1 -Store -Proceed

Enable Consumer ESU feature ...

Eligibility Status: Ineligible

Eligibility status is not supported for enrollment.

[ Voor 5% gewijzigd door R.G op 22-10-2025 00:57 ]

• R.G

R.G

ESUEligibility (HKCU) : Not Eligible - Controleer Windows-editie en vereiste updates.
ESUEligibilityResult (HKCU) : Onbekend (Waarde: 12) - Raadpleeg Microsoft-documentatie.
ESUInstalled (HKCU) : Niet aanwezig / Onbekend

• AnonEntropy
  • Laatst online: 24-10 01:56
Ben in de war nu, via het script gedaan zegt het dat ik enrolled ben voor ESU. Ik had the zelfde probleem dat het niet beschikbaar is in mijn regio. Maar nu krijg ik twee andere meldingen. Windows Update page zegt dat ik het heb, maar Microsoft zegt het niet beschikbaar is in mijn regio.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mrQZd45b/image.png

Ik heb ingelogd via the microsoft store( nieuw account gemaakt want ik heb de script op okt12 op local gerunt), and had nogsteeds het zelfde probleem dus heb ik het commando gerunt:

Geeft aan dat "ESU Enrolment is Coming Soon" melding alweer.

Heb ook geprobeerd met de script:
Consumer_ESU_Enrollment_run.cmd -Remove
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fyY6sWYS/image.png

En dit is hoe het eruit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MGhPG260/image.png

Toen heb ik deze commando gerunt:
Consumer_ESU_Enrollment_run.cmd -Store -Proceed

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KYqK7xkf/image.png

En nu geeft het aan dat ik enrolled ben maar ik ben niet zeker of dat het gelukt is dus ik wilde het checken via ms-settings:windowsupdate-esu?OCID=WEB_EOS_CY25_ESU&source=WEB

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/PqxJ593q/image.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zDnz8qzs/image.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qq0dzCJQ/image.png

Wat moet ik nu geloven?? Ben ik nu well ESU of niet??
Heb the script page gecheckt en het geeft aan dat je dit moet doen als het gelukt is maar ik weet nu niet zeker..

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/DyZM5cMm/image.png

Hoe kan ik checked of dat ik echt ESU heb?

Heb slmgr.vbs /dlv rerunt:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ht5FB5HS/image.png

En: reg.exe query "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Windows\ConsumerESU"
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/W4z2mrPh/image.png

• R.G

R.G

AnonEntropy schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:12:
Ben in de war nu, via het script gedaan zegt het dat ik enrolled ben voor ESU. Ik had the zelfde probleem dat het niet beschikbaar is in mijn regio. Maar nu krijg ik twee andere meldingen. Windows Update page zegt dat ik het heb, maar Microsoft zegt het niet beschikbaar is in mijn regio.

[Afbeelding]

Ik heb ingelogd via the microsoft store( nieuw account gemaakt want ik heb de script op okt12 op local gerunt), and had nogsteeds het zelfde probleem dus heb ik het commando gerunt:

Geeft aan dat "ESU Enrolment is Coming Soon" melding alweer.

Heb ook geprobeerd met de script:
Consumer_ESU_Enrollment_run.cmd -Remove
[Afbeelding]

En dit is hoe het eruit ziet:
[Afbeelding]

Toen heb ik deze commando gerunt:
Consumer_ESU_Enrollment_run.cmd -Store -Proceed

[Afbeelding]

En nu geeft het aan dat ik enrolled ben maar ik ben niet zeker of dat het gelukt is dus ik wilde het checken via ms-settings:windowsupdate-esu?OCID=WEB_EOS_CY25_ESU&source=WEB

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wat moet ik nu geloven?? Ben ik nu well ESU of niet??
Heb the script page gecheckt en het geeft aan dat je dit moet doen als het gelukt is maar ik weet nu niet zeker..

[Afbeelding]

Hoe kan ik checked of dat ik echt ESU heb?

Heb slmgr.vbs /dlv rerunt:
[Afbeelding]

En: reg.exe query "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Windows\ConsumerESU"
[Afbeelding]
Je hebt esu ja

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is MS niet van plan dit te fixen?

• Larana
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 02-11 18:33
Kan iemand mij wellicht helpen?

De dagen voor 14-10 stond er dat verlenging binnenkort beschikbaar zou zijn. Nu is deze melding verdwenen na die datum en is er nog steeds geen optie voor de verlenging. Updates draaien niet meer en als ik deze alsnog handmatig zoek kom ik ook niet verder. Ik begrijp niet waarom het niet beschikbaar is, terwijl dit wel werd aangegeven? Ik ben niet technisch dus zelf dit installeren wat hier wordt beschreven gaat niet lukken. Kan het zijn dat de optie nog verschijnt? Herkent iemand dit?

• memphis

memphis

Larana schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:03:
Kan iemand mij wellicht helpen?

De dagen voor 14-10 stond er dat verlenging binnenkort beschikbaar zou zijn. Nu is deze melding verdwenen na die datum en is er nog steeds geen optie voor de verlenging. Updates draaien niet meer en als ik deze alsnog handmatig zoek kom ik ook niet verder. Ik begrijp niet waarom het niet beschikbaar is, terwijl dit wel werd aangegeven? Ik ben niet technisch dus zelf dit installeren wat hier wordt beschreven gaat niet lukken. Kan het zijn dat de optie nog verschijnt? Herkent iemand dit?
In dit topic is deze post te vinden: RWVV in "Geen ESU mogelijkheid bij mijn Windows 10?"

Dat lijkt voor de meeste goed te werken.

• Larana
Dank voor je snelle reactie.

Heb ik gelezen, maar kon er niet uit opmaken of iemand alsnog dit normaal kon installeren zonder die handelingen die mij helaas niet gaan lukken.

• memphis

memphis

Larana schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:06:
Dank voor je snelle reactie.

Heb ik gelezen, maar kon er niet uit opmaken of iemand alsnog dit normaal kon installeren zonder die handelingen die mij helaas niet gaan lukken.
Gewoon op het aangegeven linkje klikken en scrol naar dit deel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sST5GxsYzjZMMEWk9fK1ShfMexk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gr6UygIw1L191x2kZw0GRalb.jpg?f=fotoalbum_large

Klik op dat linkje en volg de rest, in een paar tellen klaar.

• Larana
Maar dat is dus het punt; die link is er niet.
“houdt je apparaat veilig” staat nergens…

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:34
Larana schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:57:
Maar dat is dus het punt; die link is er niet.
“houdt je apparaat veilig” staat nergens…
Op deze pagina:

Doorscrollen tot je dit ziet en klikken op de link "Ontvang uitgebreide beveiligingsupdates":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsalXsQs7lQQb492HfJEVegAAJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qP4VnjQdvTup80hGK1ToVBqX.jpg?f=fotoalbum_large

Dan zou het scherm voor registratie moeten openen

• Olaf van der Spek
  • Niet online
code:
1
via Start - Run (Win+R) of in een browser plakken werkt ook.

Een MS account is wel nodig. Moest er pas een maken en OMG wat was de captcha irritant.

[ Voor 55% gewijzigd door Olaf van der Spek op 02-11-2025 16:10 ]

• Larana
Myliobatis schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:27:
[...]

Op deze pagina:

Doorscrollen tot je dit ziet en klikken op de link "Ontvang uitgebreide beveiligingsupdates":
[Afbeelding]

Dan zou het scherm voor registratie moeten openen
Dit is gelukt. Ontzettend bedankt voor je hulp!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik ontvang "2025-11 Cumulative Update for Windows 10 Version 22H2 for x64-based Systems (KB5071959)" ook zonder enrollment.

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:34
Zag dat ook op Reddit voorbij komen, dat is deze update:

November 11, 2025—KB5071959: Windows 10, version 22H2 (OS Build 19045.6466) O...

De update zorgt voor een fix bij problemen met de enrollment wizard

Met ESU geactiveerd komt bij mij o.a. update KB5068781 binnen

November 11, 2025—KB5068781 (OS Builds 19044.6575 and 19045.6575) - Microsoft...

Naast beveiligingsfixes een fix voor als de update melding over einde ondersteuning incorrect wordt weergegeven.

[ Voor 28% gewijzigd door Myliobatis op 12-11-2025 13:00 ]

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Dit is toch best wel vreemd. Ik heb nadrukkelijk niet mee gedaan aan de ESU, maar net als @Olaf van der Spek krijg ik hier zojuist toch de melding dat Windows 10 toestemming vraagt om zichzelf opnieuw op te starten i.v.m. Windows updates. Naast de genoemde Cumulative Update KB5071959 (pending restart) zie ik ook een Malicious Software Removal Tool x64 v5.137 KB890830 klaar staan (pending install).

Het is extra vreemd omdat ik sinds vorige maand ook in de Advanced Options heb aangegeven eventueel toch nog binnenkomende updates pas na 7 dagen te willen laten installeren. Uiteraard had ik niet verwacht dat die updates voor mij nog uit zouden komen, maar nu krijg ik KB5071959 mogelijk toch door mijn strot geduwd. Niet zo fijn wanneer je bezig bent om een dual boot met Linux op te zetten (gelukkig wel op twee gescheiden SSD's, al is dat geen garantie dat er niets mis kan gaan qua overschrijven van bootloaders etc).

Edit: Nadat ik deze 7dagen-instelling zojuist nog eens controleerde via Advanced Options stonden de genoemde KB's niet langer vermeld in het Windows Update hoofdscherm en verdween ook het oranje puntje dat al was afgebeeld bij de Power knop (Lock/Sleep/Shutdown*/Restart*).

Edit 2: Heb zojuist alsnog toestemming gegeven om de update-mogelijkheid te hervatten (geen 7 dagen pauzestand meer) en heb de computer herstart om de updates te laten installeren. Beide KBs die ik in mijn reactie noem zijn ook daadwerkelijk geïnstalleerd, zo blijkt uit het checken van de Update History.
Best bijzonder, gegeven geen ESU en het gebruik van een lokale account :).

[ Voor 13% gewijzigd door choogen op 12-11-2025 14:22 ]

• memphis

memphis

Nah, zelfs ver nadat Win7 zijn support was stopgezet heb ik 1 of 2x een update voorbij zien komen. Misschien was dit wel een laatste zonder ESU of Microsoft is wat slimmer geworden en sturen nieuwe updates naar alle PC's die aan de ESU voldoen.

• paulvdb
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-12 13:28
Ik heb gisteren een beveiligingsupdate gekregen (KB5072653) maar als ik in mijn Windows Update instellingen kijk zie ik daar dat ik geen beveiligingsupdates meer ontvang. Dat is dus wel vreemd.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:37

Onbekend

...

Sinds de november update (KB5072653 en KB5071959) heb ik nu ook eindelijk terecht de melding staan dat ik geen security updates meer ontvang.
Het lijkt er dus op dat hier en daar wat hersteld is in de november update. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Micromaster
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 26-11 14:55
paulvdb schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:02:
Ik heb gisteren een beveiligingsupdate gekregen (KB5072653) maar als ik in mijn Windows Update instellingen kijk zie ik daar dat ik geen beveiligingsupdates meer ontvang. Dat is dus wel vreemd.
Heb je ingeschreven voor uitgebreide beveiliging (1 jaar gratis)?
Zie https://www.microsoft.com...extended-security-updates

• paulvdb
Micromaster schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:24:
[...]

Heb je ingeschreven voor uitgebreide beveiliging (1 jaar gratis)?
Zie https://www.microsoft.com...extended-security-updates
Nee, ik heb me niet ingeschreven. Ik heb een Education licentie die daar niet voor in aanmerking komt.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:10
paulvdb schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:02:
Dat is een extra Windows 10 update/fix om installatie/meldings problemen met de ESU op te lossen.
Google: KB5072653
Google: Windows 10 ESU "Your device is no longer receiving security updates"
Als je ESU hebt geactiveerd zou je nu KB5068781 moeten hebben.

• Micromaster
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 26-11 14:55
paulvdb schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:00:
[...]

Nee, ik heb me niet ingeschreven. Ik heb een Education licentie die daar niet voor in aanmerking komt.
Wanneer je deze licentie via een onderwijs instelling heb gekregen zou het door de instelling geregeld kunnen worden. Zo niet, dan is herinstallatie van Windows 10 met retail licentie de enige optie denk ik. Of Windows 11 installeren indien dat kan in jouw situatie.

• paulvdb
Micromaster schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:54:
[...]

Wanneer je deze licentie via een onderwijs instelling heb gekregen zou het door de instelling geregeld kunnen worden. Zo niet, dan is herinstallatie van Windows 10 met retail licentie de enige optie denk ik. Of Windows 11 installeren indien dat kan in jouw situatie.
Ik was wel van plan om Windows 11 te installeren maar daar wacht ik nog even mee op een moment dat ik daar genoeg tijd voor heb. Bij upgrades is er altijd de kans op onverwachte problemen dus ik wil er genoeg tijd voor beschikbaar hebben.

• WachtToren
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 03-12 21:39
Hallo, IDIOOT in de stress hier. Als oud MSCE-er dacht ik alles wel gezien te hebben qua Microsoft strapatsen ???.............ben nu reeds 2 maanden aan het zoeken naar mogelijkheid tot updaten van 2 windows 10 PC s hier thuis.........Ik wil / kan niet naar 11.
Het lukt me niet om die enrollement op te starten voor ESU.

"..................blablablabla.............tijdelijk niet beschikbaar in jou regio"

Editie Windows 10 Home
Versie 22H2
Installatiedatum ‎16-‎10-‎2021
Build van besturingssysteem 19045.6466

i7-4770 3.4Hz 16GB DDR3
Nvidia gforce gtx 1050 6GB

product ID eidigt op AAOEM

Wat te doen ??

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Alle updates die wel beschikbaar zijn al geinstalleerd en opnieuw gestart?

• WachtToren
Olaf van der Spek schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:03:
[...]

Alle updates die wel beschikbaar zijn al geinstalleerd en opnieuw gestart?
Wat zijn ".....Alle Updates ......" Ik heb altijd alle updates gedraaid...................

• Olaf van der Spek
  • Niet online
WachtToren schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:21:
[...]

Wat zijn ".....Alle Updates ......" Ik heb altijd alle updates gedraaid...................
Kun je een screenshot posten van het Windows Update scherm?

• Goof2000
WachtToren schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:21:
[...]

Je hebt geen dingen in het register aangepast of 1 van de tools gedraaid? (dat had ik gedaan omdat ik ongeduld was en kreeg niet de optie, toen ik dat ongedaan maakte kreeg ik wel de optie)

• WachtToren
Het rare is dat ik inderdaad recent een update zag bij afsluiten......................dan denk je euhhh ik doe niet mee maar het loopt toch of zo ?
Weet niet of die van 26-11 de laatste is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlFI-ZED3qbrghGCHnkgGGOJuUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gCtJpeQbnLjDf3GVvFaJsAqb.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnhHBqH2c34gf0gM2i8grlWK3aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tT3h1SQLdsfPasEjvcCSfZe5.jpg?f=fotoalbum_large

• WachtToren
KB5072653: Extended Security Updates (ESU) Licensing Preparation Package for ...

Die laatste zou zelfs de ESU enrollment zijn ??? ik snap het niet

• WachtToren
Oja als ik vanuit windows inlog via andere gebruiker met MS account krijg ik een melding dat Outlook al is aangemeld met ander account ???? Vanaf opstart inloggen met MS account lukt wel.

• WachtToren
Goof2000 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:45:
[...]

Je hebt geen dingen in het register aangepast of 1 van de tools gedraaid? (dat had ik gedaan omdat ik ongeduld was en kreeg niet de optie, toen ik dat ongedaan maakte kreeg ik wel de optie)
Euhhh hoe maak ik die ongedaan ?

• Goof2000
WachtToren schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:35:
[...]

Euhhh hoe maak ik die ongedaan ?
Dat ligt eraan wat je hebt gedaan, er zijn meerdere opties in dit topic langs geweest.
Soms om het register aan te passen, soms om de tool https://github.com/abbodi1406/ConsumerESU/ te gebruiken. (die nu offline is)
Als ik naar je achtergrond kijkt, moet dat ongedaan maken toch wel lukken?

• WachtToren
Thx,
Ik heb die tool juist gedraaid eersttijds......... als ik de keys weet met de settings voor ik die zo in ? maar wat welke waardes moet ik invoeren ?

• WachtToren
Ik heb die key verwijderd herstart. Bij update was inschrijf optie weg. Key weer toegevoegd met waardes en shizzle..........werkt nog steeds niet ............... niet beschikbaar voor regio................land en taal zijn NL heb nu ook locatie aangezet ?

• WachtToren
OK lijkt erop dat ik iets aan het lopen heb ..............ondanks dat ik goede regio woon ? mocht ik niet updaten.................AHV deze video met uitleg YouTube: Fix ESU Enrollment Coming Soon - Windows 10 Extended Security Update... lijkt het nu te gaan lopen.

Goof2000 --> "........Als ik naar je achtergrond kijkt, moet dat ongedaan maken toch wel lukken?..................." was motiverend.............maar ik WAS MCSE NT4 ....1998 ? ofzo .........maar toch je hebt gelijk, .......apply yourself.......... :)

• WachtToren
Na half uur of meer updaten blijkt er onder "zoeken updates "staan "..................Op uw apparaat ontbreken belangrijke beveiligings-en kwaliteitsfixes......................"
Verder heb ik land en regio gewijzigd met die powershell commands in de registry.........maar maar die lees ik in control panel GUI zoniet uit.............daar staat nog steeds NL..............................we gaan het zien allemaal in ieder geval stukje verder in updute shizzle story

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:33
WachtToren schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:26:
Na half uur of meer updaten blijkt er onder "zoeken updates "staan "..................Op uw apparaat ontbreken belangrijke beveiligings-en kwaliteitsfixes......................"
Verder heb ik land en regio gewijzigd met die powershell commands in de registry.........maar maar die lees ik in control panel GUI zoniet uit.............daar staat nog steeds NL..............................we gaan het zien allemaal in ieder geval stukje verder in updute shizzle story
Is je punt toets stuk? Het leest in ieder geval heel irritant.

Zou eens proberen al je experimentjes ongedaan te maken, desnoods door een schone installatie uit te voeren. Waarschijnlijk heb je ergens nog iets verkeerd staan door een eerder probeersel waardoor het nu niet werkt.

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@WachtToren Is er misschien een MS account gekoppeld aan jouw Windows? Zo ja, dan kan het zijn dat ESU kijkt naar de regio waarop je het MS account hebt ingesteld.

Invoegen doe je zo!

Pagina: 1 2 3 Laatste