Vandaag eindelijk gelukt de ESU geactiveerd te krijgen op een van mijn twee Windows 10 pc's.
Gisteren bij de ene de bekende 'binnenkort' en bij de ander wilde Windows Update maar niet de
2025-09 ... KB5066198 update installeren en kreeg ik steeds de foutcode 0x800f0831.
Dus daar kon ik niet voldoen aan de voorwaarde om de laatste updates geïnstalleerd te hebben en is het logisch om geen ESU melding te krijgen.
Gisterenavond met beide pc's urenlang bezig geweest en het toen maar opgegeven.
Die eerste had status
ESUEligibility REG_DWORD 0xa en
ESUEligibilityResult REG_DWORD 0xd, die andere pc heb ik niet gecontroleerd omdat de updates nog niet klaar waren.
Vanavond weer verder en bij de pc met 'binnenkort'-melding Windows Update zonder enige verwachting maar weer een keer gedraaid en tot mijn verbazing werd er toch nog een update geïnstalleerd:
2025-10 ... KB5066791
En kreeg na installeren daarvan opeens wel de optie dat ik me voor ESU kon inschrijven.
Bij de Enrollment opties stond betalen voor local account vreemd genoeg in Engelse ponden:
:strip_exif()/f/image/HyI7X3AC6wUT6Vl2P5OqFzUc.png?f=user_large)
Dacht dat het na het verplicht invullen van mijn nederlandse adres wel naar euro's zo wijzigen maar dat bleek niet het geval:
:strip_exif()/f/image/GWB3LDykdwbcpXGwh9na9Ck6.png?f=user_large)
Misschien omdat mijn Windows op Engels ingesteld is.
Hoe dan ook, op deze pc is het gelukt.
:strip_exif()/f/image/FVlYNAfkalSx7Nxhp7O9SpMg.png?f=user_large)
De registry ziet er nu zo uit:
HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Windows\ConsumerESU
ESUEligibility REG_DWORD 0x3
ESUEligibilityResult REG_DWORD 0x1
Voor de goede orde wel mijn adres en visa kaart uit mijn Microsoft account verwijderd want dat wordt er natuurlijk automatisch in opgeslagen.
Nu die andere PC nog, die heb ik gisteren met
DISM commands proberen te fixen maar kwam niet verder doordat er werd aangegeven dat er source bestanden nodig waren waarvoor geen locatie was gedefinieerd.
Een van de opties om dat te fixen bleek Windows Update troubleshooter maar die bleef gisteren hangen en heb ik na drie kwartier uitgezet.
Vandaag als eerste maar weer eens Windows Update gedraaid en net als die andere pc kreeg ik hier nu ook opeens de melding dat update
2025-10 ... KB5066791 nog geïnstalleerd moest worden.
Helaas wilde deze niet installeren met dezelfde 0x800f0831 foutmelding als gisteren bij
2025-09 ... KB5066198 update
Na een herstart de Windows Update troubleshooter weer eens gedraaid die nu wel wilde draaien maar doodleuk meldde dat er geen probleem kon worden gevonden.
Daarop nog maar een update 2025-10 ... KB5066791 gedraaid tot de foutmelding weer kwam en direct daarna de Windows Update troubleshooter gestart die nu wel aangaf dat er een probleem was gevonden en de pc herstart moest worden.
Dat is nu een paar uur geleden en hij staat nu nog steeds op een blauw opstart scherm met de tekst "Windows voorbereiden. Schakel de computer niet uit" en van die in een cirkel draaiende balletjes.
Ik ga er maar vanuit dat dit zo lang duurt omdat hij heel Windows opnieuw aan het installeren is o.i.d. en niet omdat hij eigenlijk vast staat.
Fingers crossed
UPDATE
Helaas, na iets van 3 uur was de pc eindelijk opgestart en vol goede moed KB5066791 update weer proberen te installeren, het begon goed dacht ik want hij moest ‘m opnieuw downloaden wat er naar mijn idee op wees dat er oude zooi was opgeruimd maar na opnieuw downloaden en installeren tot 20%
weer foutmelding 0x800f0831.
Ben er inmiddels wel klaar mee

Ik ga gefrustreerd mijn bed in
[
Voor 6% gewijzigd door
Vliegvlug op 15-10-2025 00:07
]