Windows 10 tot 2032?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbi
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-09 08:41
Mijn vraag:
is dat mogelijk met Windows 10 pro 22H2 doorgaan tot 2032? Misschien begrijp ik het niet goed, maar dat heb ik hier wel gelezen. Hoe dat dan in z'n werk moet gaan.....?
...
Op deze website wordt daar over geschreven:
https://learn.microsoft.c...sions-by-servicing-option

Only Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021 (version 21H2) will have support until 2032-01-13.

Ik denk dat jullie dit beter snappen dan ik, dus wil iemand hier zijn knowhow op loslaten?

Groetjes,
Marbi
...

Beste antwoord (via Marbi op 23-03-2025 13:28)

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:32
nee, windows IoT is voor embedded systemen, zoals een OV chipkaart paal oid.

De pro versie stopt per 2025. Er zijn wel berichten dat je voor max 3 jaar updates kan kopen, maar is niet goedkoop en zo diep weggestopt binnen Microsoft dat het bijna onmogelijk is te vinden hoe.
https://learn.microsoft.c...extended-security-updates

Flickr - Strava

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JfbK
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-07 12:29
Ondersteuning van Windows 10 voor consumenten verloopt op 14 oktober 2025. Bron: https://learn.microsoft.c...s/windows-10-home-and-pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11:32
Kort antwoord: Nee.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Laatst online: 12:32
nee, windows IoT is voor embedded systemen, zoals een OV chipkaart paal oid.

De pro versie stopt per 2025. Er zijn wel berichten dat je voor max 3 jaar updates kan kopen, maar is niet goedkoop en zo diep weggestopt binnen Microsoft dat het bijna onmogelijk is te vinden hoe.
https://learn.microsoft.c...extended-security-updates

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 21:33
Kwam vandaag op Youtube hier een video over tegen. Het lijkt best aantrekkelijk en wordt ook zo gepresenteerd, maar volgens mij is dit gewoon hartstikke illegaal.

Ik stuur daarom ook geen link, maar alleen een plaatje van de video en het kanaal.

Ben benieuwd naar jullie mening hierover. Want op zich ben ik er wel voor om pc's die officieel niet naar W11 kunnen nog zo lang mogelijk te blijven gebruiken, en als je via de rufus methode W11 installeert moet je toch elk jaar handmatig een feature update doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyODW3meiw7Pbsyfwq-NuCurZxk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/00GtHU8vsO1aynjEH8rVs9n4.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVR42XMm6vBD0BFQFk2HoYxavXM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/drgSMRv1NEs6Vvg8GwFBDRgu.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBSVVE
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-08 18:10
Er is al een poosje Windows 10 ESU voor Home en Pro met updates tot 14 oktober 2026.
ESU = Extended Security Updates.

https://support.microsoft...b3-43bb-874d-6c53d2e4bf42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbi
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-09 08:41
De Consumentenbond heeft Microsoft benaderd om verlenging van de updates:
https://www.consumentenbo...kers-niet-in-de-kou-staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:23
@Marbi elk initiatief juich ik toe. Ik had eigenlijk de hoop dat de EU iets zou proberen. Ik ben geen groot fan van de EU, maar imo hadden ze in dit soort cases best druk kunnen zetten. Net zoals ze gedaan hebben met USB C, dat duurde overigens erg lang maar het is wel gelukt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slechtvalk
  • Laatst online: 15-09 20:16
Ik krijg op mijn Windows 10 32 bit Pro nog geen optie voor esu.
Wordt dit nog uitgerold?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:28
slechtvalk schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:21:
Ik krijg op mijn Windows 10 32 bit Pro nog geen optie voor esu.
Wordt dit nog uitgerold?
Je moet wel met een Microsoft account zijn aangemeld om deze optie zichtbaar te krijgen.
Na activeren van ESU kan je eventueel weer terug naar een lokale account.

Google: Free Windows 10 ESU how to

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:19

The Zep Man

🏴‍☠️

arjan1995 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:29:
Kwam vandaag op Youtube hier een video over tegen. Het lijkt best aantrekkelijk en wordt ook zo gepresenteerd, maar volgens mij is dit gewoon hartstikke illegaal.
Is het illegaal? Ongetwijfeld. Zeker gekeken naar de letter van de wet.

Wie boeit het als je er geen geld mee verdient? Niet Microsoft, want die laat anderen de tools daarvoor hosten op en downloaden van hun eigen GitHub.

IoT Enterprise LTSC is prima voor bijvoorbeeld het draaien van je doorsnee "standaard" losstaande win32-applicaties.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:57
@Marbi wat is je Use Case?
Makkelijkste optie als consument is overstappen op Windows 11.
Iedere machine die jonger is dan 7 jaar moet makkelijk Windows 11 kunnen draaien.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• slechtvalk
The_Doman schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:18:
[...]

Je moet wel met een Microsoft account zijn aangemeld om deze optie zichtbaar te krijgen.
Na activeren van ESU kan je eventueel weer terug naar een lokale account.

Google: Free Windows 10 ESU how to
Dat ben ik. Maar ik zie de optie niet. Is het al bij iedereen uitgerold?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:05

Blokker_1999

Full steam ahead

dennis_rsb schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:21:
@Marbi elk initiatief juich ik toe. Ik had eigenlijk de hoop dat de EU iets zou proberen. Ik ben geen groot fan van de EU, maar imo hadden ze in dit soort cases best druk kunnen zetten. Net zoals ze gedaan hebben met USB C, dat duurde overigens erg lang maar het is wel gelukt,
Maar wat moet de EU hier tegen doen dan? Windows 10 is dit jaar 10 jaar oud. Noem eens 1 ander besturingssysteem dat zo lang van updates is voorzien. Dat is er niet. Dus waarom zou MS ineens nog langer updates moeten voorzien?

Niet alleen dat, maar Microsoft was ook de eerste om vanaf de dag van release van zijn software aan te geven hoe lang die software ondersteund zal worden. Iets wat de meeste softwaremakers vandaag nog altijd niet doen en waarbij je bij Apple bijvoorbeeld nooit vooraf zult weten hoe lang een apparaat ondersteund zal worden.

Daarnaast heeft MS al enkele mogelijkheden voorzien voor consumenten om toch nog 1 jaar langer updates te krijgen.

Neen, ik vind niet dat de EU hier enige druk moet zetten op MS. Ofwel kom je met wetgeving die van toepassing is op alles, ofwel laat je de bedrijven gewoon doen. Het kan niet zijn dat we gaan zeggen dat MS na 10 jaar niet mag stoppen met updates voor een OS, maar dat Apple wel de laatste Intel macs kan verkopen in 2023 om dan in 2026 te stoppen met ondersteuning voor die macs bijvoorbeeld.

Windows 7, 8 en 10 hebben allemaal dezelfde systeemvereisten gehad. Dat is 15 jaar lang dezelfde systeemvereisten. Dat er eens een specbump zou komen kon je verwachten. Is dat dan echt zo abnormaal?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:14

Croga

The Unreasonable Man

Blokker_1999 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:03:
Maar wat moet de EU hier tegen doen dan? Windows 10 is dit jaar 10 jaar oud. Noem eens 1 ander besturingssysteem dat zo lang van updates is voorzien. Dat is er niet. Dus waarom zou MS ineens nog langer updates moeten voorzien?
Exact dat....

En voor iedereen die klaagt over "Ja maar dan kan m'n 40 jaar oude PC niet meer mee doen!!111!!oneone"
Nee, dat klopt.

Jarenlang is iedereen aan het hameren op hoe alles in PC land veiliger moet. Dan doet Microsoft eindelijk iets om daarin te voorzien en dan klaagt iedereen dat ze niet meer op oude, onveilige, hardware kunnen draaien.

Ik snap het geklaag echt niet. Windows 10 wordt langer ondersteund dan welke eerdere versie dan ook. En ja, Windows 11 verwacht dat je niet véél te oude hardware hebt. We hebben het over 8e generatie Core. Dat is ondertussen een jaar of 8 geleden. Microsoft heeft geen enkele verantwoordelijkheid die hardware nog te ondersteunen.

En die rechtszaak die nu gestart is waar beweert wordt dat Microsoft iedereen met deze actie naar AI wil duwen is al helemaal compleet kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Blokker_1999 @Croga oke dan stopt men de support van 10. Waarom kan men niet zegggen elke pc kan windows 11 draaien? Ik lees, hoor en zie veel mensen die systemen hebben van een jaar of 10 oud welke voor hun nog prima voldoen.

En voor de helderheid, het gaat niet om mij.ik heb een ryzen 5 windows 11 laptop, en een desktop met een i5 8400 welke normaal ondersteund wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:14

Croga

The Unreasonable Man

dennis_rsb schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:28:
@Blokker_1999 @Croga oke dan stopt men de support van 10. Waarom kan men niet zegggen elke pc kan windows 11 draaien? Ik lees, hoor en zie veel mensen die systemen hebben van een jaar of 10 oud welke voor hun nog prima voldoen.
Croga schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:44:
Jarenlang is iedereen aan het hameren op hoe alles in PC land veiliger moet. Dan doet Microsoft eindelijk iets om daarin te voorzien en dan klaagt iedereen dat ze niet meer op oude, onveilige, hardware kunnen draaien.
Eisen vanuit een hele berg verschillende partijen...... In feite dezelfde reden als waarom NT4 niet op een 8088 kon draaien en waarom 64 bit windows niet op niet-64 bit CPUs kan draaien; de techniek is vooruit gegaan en de eigenschappen die nodig zijn om het te draaien zijn niet (eenvoudig) aanwezig in oudere CPUs.

Maar nog veel belangrijker; zoals al gezegd; Microsoft heeft geen enkele verplichting om oudere hardware te ondersteunen. Er is geen wet die zegt dat de nieuwste software van Microsoft (of wie dan ook!) moet kunnen draaien op alle mogelijke hardware. Microsoft heeft een hele goede reden om ingebouwde TPM2 als cutoff point te nemen en er niemand kan ze verplichten dat anders te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Omdat er dus een bump in systeemvereisten is na meer dan 15 jaar. Waarom is dat zo moeilijk om te begrijpen? Microsoft werkt verder aan het steeds verder beveiligen van het besturingssysteem en vereist daarom een TPM 2.0 chip op het moederbord en bepaalde functionaliteiten in de CPU. Windows 11 25H2 gaat, voor zover tot op heden bekend, ook effectief een harde eis hebben voor die TPM chip.

De vereiste voor TPM2.0 ipv TPM1.2 komt dan weer doordat TPM2.0 wel voldoet aan de ISO standaarden en meer cryptografische algorithmes ondersteunt dan TPM1.2. De TPM chip is ook reeds een vereiste voor Bitlocker en Recall waarbij Microsoft de eerste standaard aanzet in installaties met 24H2.

En met steeds meer virtualisatie en betere beveiliging komen steeds hogere eisen aan de onderliggende hardware. En dan kan je wel zeggen dat je daar als consument weinig aan hebt, maar Windows is er niet alleen voor de consument natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:03:
[...]

Maar wat moet de EU hier tegen doen dan? Windows 10 is dit jaar 10 jaar oud. [...]
Dat ben ik niet met je eens. De eerste versie van Windows 10 is 10 jaar oud, maar er zijn regelmatig grote nieuwe releases uitgekomen. En daarnaast is Windows 11 ook niet meer dan een marketingnaam, intern is het gewoon nog Windows 10:
C:\>ver

Microsoft Windows [Version 10.0.26100.4652]

Dus nee, de codebase is absoluut geen argument, imho. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Croga het punt is nu juist dat dat windows 11 prima op een willekeurige oude i3/i5/i7 kan draaien, dat bewijst de rufus bypass. De TPM 2.0 en cpu eis belemmeren het. En wat ik ook wil zeggen, en dat is ook aan @Blokker_1999 ik snap de theorie dat hardwarematige protectie goed is. Maar als het effect gaat zijn dat honderden miljoenen windows gebruikers nog jarenlang win10 blijven draaien bereik je ook niks er mee. Voor mijn part brengen ze een windows 11 basic uit, die wel updates krijgt maar iets minder systeemeisen heeft.

En nogmaals ik pleit niet voor eigen parochie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Room42 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:39:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. De eerste versie van Windows 10 is 10 jaar oud, maar er zijn regelmatig grote nieuwe releases uitgekomen. En daarnaast is Windows 11 ook niet meer dan een marketingnaam, intern is het gewoon nog Windows 10:
C:\>ver

Microsoft Windows [Version 10.0.26100.4652]

Dus nee, de codebase is absoluut geen argument, imho. :)
Dat is wel erg kort door de bocht. Windows 8.1 is ook geen Windows Vista ondanks dat ze beide gebruik van de NT Kernel 6.X. Lange tijd hadden interne en beta builds van Windows 10 gewoon versie 6.4. Pas later (nog steeds voor de release) is dit aangepast naar 10.0 voor Windows 10.

5.1 -> Windows XP
6.0.X -> Windows Vista
6.1.X -> Windows 7
6.2.X -> Windows 8
6.3.X -> Windows 8.1
10.0.1X -> Windows 10
10.0.2X -> Windows 11

Ubuntu 22.04 LTS (5.17/5.15) noemen wij toch ook niet een marketing naam voor Ubuntu 20.04 LTS omdat het op dezelfde 5.X kernel gebaseerd is.

[ Voor 31% gewijzigd door Caayn op 15-08-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

dennis_rsb schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:04:
@Croga het punt is nu juist dat dat windows 11 prima op een willekeurige oude i3/i5/i7 kan draaien, dat bewijst de rufus bypass. De TPM 2.0 en cpu eis belemmeren het. En wat ik ook wil zeggen, en dat is ook aan @Blokker_1999 ik snap de theorie dat hardwarematige protectie goed is. Maar als het effect gaat zijn dat honderden miljoenen windows gebruikers nog jarenlang win10 blijven draaien bereik je ook niks er mee. Voor mijn part brengen ze een windows 11 basic uit, die wel updates krijgt maar iets minder systeemeisen heeft.

En nogmaals ik pleit niet voor eigen parochie.
Dus... je hebt een Windows die zich houdt aan allerlei vereisten die komen met (bedrijfs)certificeringen voor veilig werken. Er is een derde partij die daar omheen weet te werken. En op basis van die hacks claim je dat Microsoft het niet goed doet... ;)

En voor wat betreft die 'Windows Basic' die je voorstelt.. Die zou dan ingebakken moeten worden in de huidige image, die op basis van een serienummer weet of 'ie als Home of als Pro moet werken... waarmee ze DUS kwestbaarheden inbakken (en (nog) makkelijker toegankelijk maken) in het installatiemedium...
Ik zie de hackers al in hun handjes knijpen, de nodige topics op Tweakers langskomen met 'Hoe maak ik van mijn (goedkope) Windows 11 Basic een Windows 11 Pro" en vervolgens de klachten richting Microsoft gaan omdat het OS niet (meer) zo veilig is als het was... ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Jester-NL ik snap helemaal wat je zegt, maar ook aan jou zeg ik. Wat vind je er van als er nog honderden miljoenen op W10 jarenlang blijven?

Dat is vrij simpel op te lossen door MS, misschien niet sleutelen aan w11. Maar wel 3 jaar extra updates ofzo zonder voorwaarden. Net zoals ze bij XP deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
dennis_rsb schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:10:
@Jester-NL ik snap helemaal wat je zegt, maar ook aan jou zeg ik. Wat vind je er van als er nog honderden miljoenen op W10 jarenlang blijven?

Dat is vrij simpel op te lossen door MS, misschien niet sleutelen aan w11. Maar wel 3 jaar extra updates ofzo zonder voorwaarden. Net zoals ze bij XP deden.
En wat wanneer de drie jaar zijn afgelopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Het probleem ligt niet bij Microsoft/Windows, maar het feit dat wat een gemiddelde Henk\Ingrid nodig heeft zonder problemen lukt op een processor van tien jaar oud, in combinatie met wat modernere opslag. (lees: een SSD) Heeft die gebruiker iets aan de modernere eisen van W11? Ik betwijfel het. Voor wat browsen en e-mail is een moderne machine helemaal niet nodig.

Ook is het versleten verklaren van miljoenen computers onder het mom van "veiligheid" imho een misdaad van epische proporties wat milieuvervuiling betreft. En wat al gezegd is, het is niet zo dat Windows 11 niet KAN draaien op verouderde hardware, wat tools als Rufus al aangetoond hebben. Wat mij betreft moet Microsoft gewoon verplicht worden om dit soort "illegale" installaties gewoon te accepteren en te ondersteunen. Voor mijn part met een permanente melding op het bureaublad dat het een "onveilige" situatie is.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

@dennis_rsb Daar vind ik eigenlijk hetzelfde van als al die mensen die nog jaren op [vul een ander ouder OS in]. We roepen bij XP-liefhebbers ook heel hard dat ze niet meer met hun bakkie op het internet moeten willen.

Laten we het even de andere kant op bekijken... de computer maakt meer en meer deel uit van het dagelijks leven. En dat houdt dus ook in dat er meer en meer private data op zo'n ding staat. Persoonlijk vind ik het best prettig dat ik weet dat als mijn computer onverhoopt gejat wordt, dat mijn persoonlijke data niet gelijk op straat ligt, omdat ik weet dat de boel beveiligt is.
Ik hoef niet meer iedere 3 jaar mijn PC te vervangen om bij de tijd te zijn, maar het beestje is goedkoper dan een auto. En op enig moment begin ik toch te merken dat mijn i5 van een jaar of 6 oud wat aan de tragere kant begint te raken. En nee... een i3 van 10 jaar oud, die ik met Rufus aan de gang hack is dan geen oplossing.

Vanuit een Tweakers oogpunt zeg ik: vooral doorgaan om te proberen Windows 11 op weet ik veel wat te draaien... Maar bedenk dat het geen Doom is, maar een OS. En ik stel aan mijn OS andere eisen dan aan een spelletje dat ik al op mijn 3.x machine speelde ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slechtvalk
Ik herhaal mijn vraag nog maar eens een keer.
Is esu al overal, met name in Nederland uitgerold?
Op Reddit lees ik verhalen dat dit nog niet het geval is. Ik heb Windows 10 laatste versie geüpdatet en ingelogd met en Microsoft account en zie de optie nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

slechtvalk schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:42:
Op Reddit lees ik verhalen dat dit nog niet het geval is. Ik heb Windows 10 laatste versie geüpdatet en ingelogd met en Microsoft account en zie de optie nog niet.
Laatst ook mee aan het stoeien geweest bij de laptop van een vriendin. Maar kreeg daar ook de optie niet.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Ik onderschrijf helemaal wat @Marc H zegt.

De spreekwoordelijke Henk en ingrid zijn nog tevreden met hun oude i3 of i5. Of zelfs met een core2duo.

En tpm etc maakt zaken veiliger, maar als je eindigt met een unsupported w10 heb je er ook niks aan.

Ik raad het af om w10 na oktober te blijven gebruiken, dus ik ga oriënteren wat de mogelijkheden zijn voor kenissen. Het lijkt op esu, linux, of andere computer. Bypassen met rufus heeft ook haken en ogen zoals major upgrades die je met hand moet doen.

Edit; ik had laatst ook dat esu script van github getest. Het nadeel is dat je niet kan zijn datie daadwerkelijk deel uitmaakt van het esu programma. Dus dat lijkt me ook tricky.

[ Voor 16% gewijzigd door dennis_rsb op 15-08-2025 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
Klopt ik heb op een testlaptop ook de optie niet gezien. Ondanks inloggen met account. En windows is helemaal up to date.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

dennis_rsb schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:10:

Beveiliging moet beter, dan moet je niet met een OS gaan beginnen waar je de veiligheid terug achteruit schroeft, waar je de standaarden verlaagt. Ik denk dat we het daar ook wel eens over kunnen zijn.

En die honderden miljoenen mensen. Met alle respect voor die mensen, maar we hebben hetzelfde gezien met Windows XP. We hebben hetzelfde gezien met Windows 7. Het is niet het feit dat Windows 11 niet werkt op hun hardware dat hen tegen houdt om een oplossing te zoeken. Het is primair de weigering om over te willen gaan naar een nieuw OS dat hen tegenhoudt. Want het is anders, het is onbekend, en dat willen ze niet.

Vergeet ook niet dat het marktaandeel van Windows 11 vandaag al bijna het toppunt bereikt dat Windows 7 ooit gehaald heeft terwijl het marktaandeel van Windows 10 de laatste maanden de stijlste daling kent van welke versie dan ooit in zijn levensduur. En dat net ondanks dat er voor het eerst een ESU komt voor consumenten die daarmee een jaar langer beveiligd kunnen blijven als zij dat wensen.

Maar hoeveel van die honderden miljoenen mensen gaan dat doen denk je? Denk jij dat zij echt geven om die veiligheid?

Microsoft weet heel goed hoe dit werkt. Ze hebben de ervaring met vorige versies, en de komende maanden gaan we het gebruik van Windows 10 steeds verder zien afnemen. Vergeet niet dat op het einde van de ondersteuning van Windows 7, nog ongeveer 25% van computers op dat OS draaide. En het zal deze keer echt niet zoveel anders zijn. Dus waarom zou het deze keer dan toch anders moeten?

Ja, dat zijn veel computers. Dat gaat niemand ontkennen. Maar je kan ze, zoals eerder aangehaald, niet tot in de eeuwigheid blijven ondersteunen. Het einde van de ondersteuning, die datum van 14 Oktober 2025 is 10 jaar terug al bekend gemaakt! Dan moet je niet verrast zijn dat het er zit aan te komen. Want stel je voor dat je nu voor niets 3 jaar lang updates gaat geven na de aangekondigde end of support datum, dan zijn we over 3 jaar weer deze zelfde verdomde discussie aan het voeren. Dat begrijp je toch ook mag ik hopen.

XP was een ander verhaal. XP was ook maar bedoeld als een interim OS, alleen hebben ze toen codename Longhorn zo verpest dat ze langer met XP door moesten blijven gaan waarna Vista ook nog eens negatief ontvangen werd waardoor de meeste mensen niet eens wensten te upgraden. Maar toen in April 2014 de stekker uit XP ging, gebruikte nog altijd 20% van de computers dat OS. Wat uiteraard wel een stuk minder is dan de 50% in April 2011, waar Windows 10 nu dus al onder zit met 40% en nog enkele maanden te gaan.

Dus ja, als we naar de geschiedenis kijken, dan zien we dat het verlengen van ondersteuning geen oplossing is. Je stelt alleen het onvermeidelijke uit maar zelfs dan blijf je met honderden miljoenen computers zitten die niet langer beveiliginsupdates krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Marc H schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:06:
Het probleem ligt niet bij Microsoft/Windows, maar het feit dat wat een gemiddelde Henk\Ingrid nodig heeft zonder problemen lukt op een processor van tien jaar oud, in combinatie met wat modernere opslag. (lees: een SSD) Heeft die gebruiker iets aan de modernere eisen van W11? Ik betwijfel het. Voor wat browsen en e-mail is een moderne machine helemaal niet nodig.
Precies dat dus.
Met een SSD voldoet eigenlijk elk systeem vanaf de eerste generatie I3/I5 voor (niet alleen) "Henk & Ingrid" prima voor gewoon de basiszaken.
Tikt dit nu ook vanaf een "huiskamer PC" met een I7-2500 :)

asus moederbord zonder tpm naar Windows 11?
The_Doman schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:58:
Ik weet in mijn omgeving nog diverse plekken waar zelfs dit soort systemen nog volledig naar tevredenheid in gebruik zijn voor normaal basic Internet/Office gebruik. :)
Ja, wel dan met SSD's natuurlijk.
Budget-Builds Official: Intel's Core i5 2400 - The Worthless Era...
dennis_rsb schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:45:
Edit; ik had laatst ook dat esu script van github getest. Het nadeel is dat je niet kan zijn datie daadwerkelijk deel uitmaakt van het esu programma. Dus dat lijkt me ook tricky.
We moeten gewoon even afwachten op de updates na 14 oktober natuurlijk.
3 more years, of nog langer. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Blokker_1999 ik snap je betoog en ook vanuit de redenatie vanuit MS. Maar het gaat er mij vooral om dat heel veel hardware nog prima werkbaar is voor basisgebruik. Vroeger gingen de ontwikkelingen sneller. Klein voorbeeldje: mijn broer heeft een i3 4130, 8 gb ram en een 120 gb ssd. Dat ding gaat als een raket voor wat hij er mee doet. De enige reden voor een ander systeem zou dus EOL van Win10 zijn. Dan kun je redeneren van, tja systeem is 12 jaar oud. En dat is idd oud, maar hij werkt nog prima. Stel je denkt dat hele tpm en cpu eis weg, en ms zou alleen nog patches uitbrengen. Dan heb je nog steeds een vrij veilig systeem. Dus misschien speel ik ook een beetje advocaat van de duivel ;)

@The_Doman verwacht je dat MS dit gaat blokken dan? En klopt mijn waarneming dat je niet kan vaststellen dat de support doorloopt? (Behalve als het goed is dat de komende 3 jaar updates blijven komen) Nu is het feitelijk niet vast te stellen toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
Dat vroeg ik mij dus ook al af.
Momenteel is deze optie blijkbaar dus nog niet in Nederland uirgerold.
Hier staat wat info van de "experts" op dat gebied wat het een en ander verklaart:

My Digital Life[Answered] Can't signup for MS's Win 10 Consumer ESU
I have Win 10 Home on my computer, which was installed as an upgrade from Win 7 which was installed using Windows Loader.
My computer doesn't meet the requirements to upgrade to Win 11, so I want to signup for Win 10 Consumer Extended Security Updates (ESU) for $30 for 1yr.
I'm not being offered the option to signup for the ESU updates, in my Win 10 "Settings" -> "Windows Update" page (which I understand is where the option should appear).
Consumer ESU feature is not broadly enabled
it supposedly will be available for all by mid-August or with August Cumulatve Update Preview

currently, you have to either join Insider Release Preview channel, or turn on “Get the latest updates as soon as they’re available“, and wait hopefully to get picked from MS side
you can get better and longer ESU using MAS / TSforge

p.s. Consumer ESU does not check or care about your OS activation method
p.s. some regions are prohibited from Consumer ESU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slechtvalk
@The_Doman
Bedankt voor je duidelijk antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjan1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 21:33
We zouden natuurlijk ook als tweakers het goede voorbeeld kunnen geven om de hardware zo lang mogelijk mee te laten gaan.

Upgrade de pc's van je familie / vrienden die niet in aanmerking komen alsnog naar windows 11 met een gratis tooltje zoals Rufus of Flyby11. Alleen als de pc niet meer aan de echte 'harde' eisen voldoet, zoals de POPCNT check of 4GB RAM, of als het echt een hele trage PC is, dan is het tijd voor een nieuwe. Zeker de intel i5 / i7 van de oudere generaties zullen nog best vlot blijven onder W11.

Leg daarna in een spreadsheet / excel vast welke pc's je hebt ge-update. Zet er in welke hardware in de pc zit, welk tooltje je hebt gebruikt en welke onderdelen volgens de Pc-healthcheck app of WhyNotWin11 niet aan de officiele eisen van MS voldeden.

Als er dan over een jaar een grote feature update komt, kun je het lijstje aflopen, iedereen contacten wat ze eventueel zelf kunnen doen om hun pc te updaten, of anders een rondje maken en de pc's alsnog een update geven. Valt vaak vast wel te combineren met een keertje op de koffie gaan of een etentje.
Pagina: 1