dion_b schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:31:
[...]
We gaan ondertussen aardig offtopic, maar ook dat is planned obselescence - de economische levensduur van een PC werd ooit bepaald door de snelle voortgang van de techniek. Als je pakweg in 1995 een 5-jaar oude computer had, zou je een 286 of 386 hebben die nauwelijk tot niet in staat zou zijn om relevante toepassingen te draaien. Daarom was het logisch dat je die PC over 3 tot 5 jaar afschreef en verving. We leven nu 30 jaar later. Stel je hebt nu een 5 jaar oude PC. Wat heb je dan? Een 9th of 10th gen Inte Core series, of (nog steeds in bedrijven minder gangbaar) een Zen 2-series Ryzen. Niet iets waar je de allernieuwste game op zou willen draaien, maar Word, Excel, Teams en Powerpoint? Met twee vingers in z'n neus. Sterker nog, pak een 10 jaar oude PC - 6/7th gen Core - en het is voor die toepassingen nog steeds meer dan geschikt, zoals trouwens ook de 4th gen in dit topic.
Grotendeels eens hoor, uiteraard is een geplande lifecycle deels 'planned obsolescence', maar mijn inziens niet in de negatieve context die men daar vaak aan hangt, als in 'bedrijft brengt X uit en na 3 jaar stopt de support al'. Ik zie 'planned obsolescence' dan ook niet altijd als negatief, wat anderen vaak wel zo lijken te zien.
Meestal worden machines dan ook inderdaad niet meer vervangen omdat ze 'te traag' zijn, zoals vroeger, maar om andere redenen. Dat kan financieel zijn, maar ook omdat een fabrikant geen support meer geeft, terwijl je dat wel wil hebben voor bepaalde zaken. In 1995 maalde vrijwel niemand om beveiliging, encryptie, dat soort zaken. Dat is nu, gelukkig, ook wel anders.
Er is juist voor zakelijke toepassingen geen enkele technische reden om nog steeds elke 3 of 5 jaar alle client systemen te vervangen, en evenmin om support dan te beeindingen. Kijk maar naar andere tech dat bedrijven inkopen - ik verzeker je dat je je netwerkhardware veel minder vaak vervangt, zelfs onderdelen waar ontwikkelingen elkaar snel opvolgen als WiFi AP's, om nog maar te zwijgen over dingen als schermen en communicatiemeuk in vergaderzalen. Dat de clients zo vaak vervangen worden is puur een commerciele keuze, gestimuleerd door bedrijven die er belang bij hebben (zie MS extended support tegen betaling als stimulis om nieuw te kopen) en in stand gehouden door finance afdelingen waar nog in steen gebeiteld staat: "afschrijven over 5 jaar".
In een perfecte wereld niet, maar in een wereld waar fabrikanten support stoppen na X jaar zie ik die 'technische' redenen wel (ik zie technisch niet alleen als 'het werkt nog, dus het hoeft niet vervangen te worden', of 'het is nog snel genoeg, dus kan nog wel' maar ook als 'hey fabrikant X brengt geen bios updates meer uit, kunnen wij dan wel blijven vertrouwen op deze apparatuur' en 'voldoet de hardware nog wel aan de eisen van vandaag de dag, bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend aangaande beveiliging'). En daar kwam ook meer mijn post vandaan, als Intel, AMD, Dell / HP / Lenovo hun shit niet meer willen supporten, waarom zou Microsoft dat dan nog wel willen doen, en kan MS nog veiligheid garanderen als het fundament niet meer gesupport wordt door die fabrikanten.
Als er dan zo'n ophef moet zijn, waarom vallen we niet massaal over AMD, Intel, Dell / HP e.d. die de support nog altijd (vrijwel) altijd eerder stoppen dan MS, immers zo vreemd zijn de eisen die MS heden ten dage stelt aan hardware niet.
Andere hardware vervang je inderdaad minder, maar dat is ook vaak omdat je daar meer controle over hebt (je kan het afschermen) en support contracten langer lopen, ik zie bijv. nog steeds relaties met support overeenkomsten op dure netwerk hardware van 10-15 jaar oud (als het niet ouder is), ook daar gaat grif geld in om.
Client systemen zie je echter dan men over het algemeen wil dat de systemen supported zijn, zowel in hardware als software. Je ziet daar ook steeds meer op ge-audit worden, maar ook bijv. in voor consumenten ook belangrijke zaken als bankzaken zie je het terugkomen als eis voor coulance mocht je 'gehacked' worden (wat natuurlijk vrijwel nooit een hack is).