windows 10 (veilig) blijven gebruiken na okt 2025

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:10
Hallo,

Een vraag die me bezig houd!
Ik heb een Asus laptop van een jaar of 12 oud. Voor het doel waarvoor ik hem gebruik doet ie het nog prima.
Nu stopt windows 10 met beveiligingsupdate na okt 2025. En de laptop kan niet draaien op windows 11.
Mijn eerste gedachte is…so wat…Ik heb een goede firewall een uitstekende virusscaner op de laptop en draai regelmatig malewarebytes. Ik zou zeggen dit houd toch eventuele dreigingen van buiten af tegen.
Is dit te kort door de bocht gedacht?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-07 15:28
Tja het kan... maar persoonlijk zou ik een laptop die actief gebruikt wordt 'op internet' altijd blijven voorzien van security updates. Dus als die niet meer komen, dan wordt het tijd voor een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:08
Ja dat is te kort door de bocht. Windows zal na die periode vulnerabilities bevatten en als de virusscanner een bepaalde trojan oid niet herkend kan er misbruik gemaakt worden van deze vulnerabilities.

Je kunt het risico wel minimaliseren door alleen bekende sites te openen zoals nieuws sites en geen links in mails aan te klikken. Je zou ook bank zaken op een ander apparaat kunnen doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Nopheros op 03-12-2024 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:57
Ik ben zelf niet echt een Linux fan. Maar wellicht Linux? Dacht dat Chrome os wellicht ook een optie was?

Maar ligt er maar aan wat je er precies mee doet. Wij hebben zelf ook een laptop van ongeveer 12 jaar oud. Verder prima, was toen higher end, maar windows 10 is op een normale manier het laatste os. Denk dat ik zelf naar bovenstaande opties ga kijken voor zover we hem gebruiken dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het is natuurlijk sowieso niet dat één dag daarna je niet meer veilig bent, nu ben je immers ook veilig als je twee dagen geleden voor het laatste je updates hebt geinstalleerd.

Dan ligt het wel een beetje eraan wat je ermee doet. Gebruik je hem alleen om Netflix op te kijken (ik zeg maar wat), dan zou ik me niet erg druk erover maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:54

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

fmrama schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:19:
Hallo,

Een vraag die me bezig houd!
Ik heb een Asus laptop van een jaar of 12 oud. Voor het doel waarvoor ik hem gebruik doet ie het nog prima.
Nu stopt windows 10 met beveiligingsupdate na okt 2025. En de laptop kan niet draaien op windows 11.
Mijn eerste gedachte is…so wat…Ik heb een goede firewall een uitstekende virusscaner op de laptop en draai regelmatig malewarebytes. Ik zou zeggen dit houd toch eventuele dreigingen van buiten af tegen.
Er zijn mogelijkheden om toch Windows 11 op je laptop te krijgen. Draai het hier zelf op een oude desktop.
Is dat geen overweging? Er was 2 maanden geleden een topic over.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:05
Let er wel op dat wanneer Windows 10 niet meer wordt ondersteunt dat binnen de kortste keren verschillende software-leveranciers deze lijn gaan volgen.

Als je echt gebonden bent aan die laptop, zet er een gangbare Linux-distributie op (desnoods een met een Windows-achtige skin). Dan kan je vaak je oudere hardware nog wel een tijdje voor huis, tuin, en keukenwerk gebruiken (browsen, video-streaming, etc).

[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 03-12-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

Sissors schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:31:
Het is natuurlijk sowieso niet dat één dag daarna je niet meer veilig bent,
Nou, toch wel, als er zich een nieuwe kwetsbaarheid voordoet.
nu ben je immers ook veilig als je twee dagen geleden voor het laatste je updates hebt geinstalleerd.
Niet als er in de tussentijd een nieuwe kwetsbaarheid zich voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ben je gebonden aan programma's die enkel onder Windows draaien en heb je onvoldoende zin en tijd om te kijken of je deze apps ook onder een linux variant kunt draaien met Crossover/Wine, etc dan zou ik denken aan hardware vervanging.

Gebruik je de laptop voornamelijk om te browsen, email, media streaming dan zijn er voldoende alternatieven om een lichtgewicht OS te draaien op een oude laptop, of dat nu één van de vele linux distributies is of bijvoorbeeld Chrome OS Flex

Heb mijn ouweheer zijn oude laptop omgebouwd naar Chrome OS flex en met de mogelijkheid om Microsoft Onedrive te gebruiken kan hij probleemloos simpel browsen/mailen/media streamen op de Chrome OS flex laptop en toch bij zijn bestanden zoals hij op zijn Windows 11 desktop heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-07 14:15
Een laptop van 12 jaar oud is wellicht sowieso wel aan vervanging toe?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Na het lezen van de berichten wordt het denk uiteindelijk een nieuwe laptop. Tegen die tijd eens kijken wat er op de markt is. Wellicht zijn er dan laptops met windows 12.
De huidige Asus (en een even oude sony vaio) wordt nu oa. gebruikt voor de jaarlijkse belastingopgave en het instellen en onderhouden van de software van de aangesloten beveilingscamera’s. En af en toe een beetje teksverwerking. Bankzaken , internet bestellingen etc wordt gedaan met de ipad’s. Tegen die tijd zal zal ik me eens verdiepen in linux en kijken of de huidige software er ook in een linux variant is of chrome OS
Betalen voor extra ondersteuning van windows 10 is sowieso geen optie.
Dank voor jullie snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nopheros schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:27:
Ja dat is te kort door de bocht. Windows zal na die periode vulnerabilities bevatten en als de virusscanner een bepaalde trojan oid niet herkend kan er misbruik gemaakt worden van deze vulnerabilities.

Je kunt het risico wel minimaliseren door alleen bekende sites te openen zoals nieuws sites en geen links in mails aan te klikken. Je zou ook bank zaken op een ander apparaat kunnen doen.
die kwetsbaarheden zitten er nu ook al in (waarschijnlijk), ze worden dan alleen niet meer gegarandeerd verholpen.

Qua bekende sites: veel malware komt bia reclame-netwerken. Zie de infecties van nu.nl van een aantal jaar geleden, dat voorkom je niet door alleen bekende sites te openen. Op zich is het beter om nu en tweakers te lezen dan epicmalware.tk, maar je houdt echt wel een vector. Naast email ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Redelijk wel. Doordat lekken na oktober 2025 niet meer gedicht worden, loop je dus risico dat dergelijk gevonden lekker veel meer misbruikt zullen gaan worden. Een virusscanner of malwarebytes' anti malware, of hoe het programma ook weer heet, gaat je niet volledig meer kunnen afschermen. Je kunt middels wat register sleutel aanpassingen alsnog Windows 11 installeren.

Het makkelijkste is om de ISO met Windows 11 installatie er in te downloaden bij Microsoft (onderste optie), tezamen met Rufus, een gratis en open source tooltje. Met Rufus en de ISO, kun je een eigen bootable USB stick maken, waar je middels een vinkje de (hardware) checks uit zet. Zo kun je alsnog Windows 11 installeren op de laptop en ben je (voor zolang dat nog werkt) voorzien van updates in een OS dat wel supported is.

EDIT:
Wellicht sowieso verstandig om eerst te doen, scheelt je een licentie aanschaffen. Je kunt dan immers de Windows 10 key ook gratis upgraden naar Windows 11!

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 03-12-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:35

Blokker_1999

Full steam ahead

Vergeet niet dat MS wel stilaan functies aan het implementeren is die wel degelijk vertrouwen op bijvoorbeeld die TPM zoals het standaard aanzetten van BitLocker in 24H2, ook bij de Home editie en dat er mogelijks ook drivers gaan ontbreken voor oude hardware omdat die nooit zijn uitgebracht voor Windows 11. Heb zo thuis bijvoorbeeld een laptop waar Windows 10 op staat, maar die origineel met 7 kwam en waar Bluetooth niet op werkende te krijgen is. Ga er dus niet zomaar van uit dat het werkt, maar dat zal je dan uit moeten proberen.

Zowel nieuw als tweedehands zijn er ook perfect niet al te dure systemen te vinden waar men weer jaren mee verder kan. Gaan we volgend jaar Windows 12 zien? Ik weet het niet. Die geruchten gaan al lang rond, maar het kan evenzeer 2026 worden voordat die zal uitkomen, al verwacht ik niet dat er bijkomende systeemeisen gaan zijn die een upgrade van een recente Windows 11 machine op dat moment in de weg gaan staan. En dan kan je weer +10 jaar doen met dezelfde computer.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:08
Boudewijn schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:04:
[...]
die kwetsbaarheden zitten er nu ook al in (waarschijnlijk), ze worden dan alleen niet meer gegarandeerd verholpen.

Qua bekende sites: veel malware komt bia reclame-netwerken. Zie de infecties van nu.nl van een aantal jaar geleden, dat voorkom je niet door alleen bekende sites te openen. Op zich is het beter om nu en tweakers te lezen dan epicmalware.tk, maar je houdt echt wel een vector. Naast email ;)
Het klopt dat ze er nu waarschijnlijk ook al inzitten maar daar komt bij dat ze nu, waarschijnlijk, ook nog onbekend zijn.

@reclame netwerken, dat was toch iets van jaren geleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nopheros schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:27:
@reclame netwerken, dat was toch iets van jaren geleden?
DoubleClick en AdSense en vele anderen zijn toch ook niet weg? :+

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 03-12-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:10

FreakNL

Well do ya punk?

GarBaGe schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:01:
Een laptop van 12 jaar oud is wellicht sowieso wel aan vervanging toe?
12 jaar is wel erg oud, maar hardware gaat niet zo hard meer, zeker niet als je niks bijzonders doet (bijv gaming)..

Accu is een ding (vaak) maar voor de rest kan een laptop nog prima zijn na een fik aantal jaren, afhankelijk hoe je hem behandelt hebt.

Ik heb zelf een Dell Latitude 5480 uit 2017 die op zich nog prima voldoet. Die pak ik nog weleens uit de kast als ik gewoon ff op de bank wil laptoppen maar daar niet mijn zware 17" ding voor wil gebruiken... Mijn ouders hebben een Dell 6540 op de keukentafel staan.. Loeizwaar en accu is naar God. Maar voldoet nog prima voor mijn ouders, alleen een SSD ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ik heb in die asus en sony ook een ssd ingezet. En met een i3 nog snel genoeg, voor wat ik ermee doe.
Ik ben er inmiddels wel achter dat de dahua software alleen op windows of apple draait.
Het wordt eind 2025 dan toch een nieuwe windows laptop. Ook weer leuk toch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
En de laptop kan niet draaien op windows 11.
Is dat zo? Er zijn enkele voor de hand liggende mogelijke problemen: drivers en eisen van Windows 11.

Drivers werken vaak ook onder Windows 11, het is immers hetzelfde OS intern (ook versie 10).

Bepaalde eisen van Windows 11 kunnen worden omzeild met registry settings .

Dus de vraag is: waarom kan de laptop niet Windows 11 draaien?

Kun je een Pricewatch link geven naar de laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Het is een asus n61jv i3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dat model is een ontwerp uit 2009 en heeft Windows 7 drivers. Ik denk dat die laptop te weinig geheugen zal hebben. Dan is inderdaad een nieuwe computer het beste. Investeren met hardware upgrades, zoals geheugen is niet meer zinvol. Je kan misschien nog wel Linux installeren op de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Dit is het juiste type
uitvoering: Asus N61JV-JX033V

En idd is het een oudje. Gekocht in 2010 met windows 7.

Tzt gebruiken o met linux te experimenteren. Weggooien kan altijd nog.

[ Voor 15% gewijzigd door fmrama op 03-12-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:46
fmrama schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:21:
Dit is het juiste type
uitvoering: Asus N61JV-JX033V

En idd is het een oudje. Gekocht in 2010 met windows 7.
Als er 4 GB in zit kan je nog prima Windows 11 gebruiken voor basis/eenvoudig gebruik.
Hier staat ook nog een Dell Latitude e6410 I3 met 4GB met Windows 11 24H2.
Vlot genoeg om je niet te ergeren.
Wel natuurlijk met een SSD, want alles zonder (boot) SSD kan je niet nu niet meer serieus nemen/gebruiken.
fmrama schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:21:
Tzt gebruiken o met linux te experimenteren. Weggooien kan altijd nog.
Ja, experimenteren is altijd leuk en leerzaam, maar dan kan je net zo goed ook experimenteren met Windows 11 ;)

Windows 11 24H2 Microsoft updated how to install unsupported page

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Interessant youtube je.
Ik ga het eens rustig bekijken!
Zou mooi zijn als dat lukt.

Ik heb inmiddels hier ook een artikeltje gevonden.

https://www.ct.nl/achterg...o-doe-je-dit/#installeren

[ Voor 46% gewijzigd door fmrama op 03-12-2024 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:46
fmrama schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:59:
Interessant youtube je.
Ik ga het eens rustig bekijken!
Zou mooi zijn als dat lukt.
Zie ook dit recente topic:
Hoe kan ik updaten naar de laatste versie van Windows 11?

Deze Youtuber legt het ook altijd wel aardig uit:
CyberCPU Tech: Windows 11 24H2 Unsupported With Rufus Updated

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-07 23:39
Ik heb gisteren de stoute schoenen aangetrokken en mijn Toshiba Qosmio X70-B uit 2015 naar Windows 11 geüpgraded met hulp van dit filmpje. Een fluitje van een cent, en het draait (uiteraard) als een zonnetje op dit systeem.
Pagina: 1