Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 93 94 Laatste
Acties:

• lzondervan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:45
Bij wie klopt de waardes die de omvormer afgeven ook niet?
Vandaag heb ik tot nu toe 11 kwh opgewerkt met de zonnepanelen. De omvormer gaf aan dat die voordat de zon ging schijnen op 30% stond. Dat is ongeveer 15 kwh.
11kwh erbij zou betekenen dat er 26kwh in de accu zou kunnen zitten maximaal. = iets meer dan 50%
Deye gaf al geruime tijd 100% aan en was aan het terug leveren.
Paar weken terug was het probleem dat er maar 1 batterij gebruikt werd en er met 50% al terug geleverd werd, Don heeft toen een update geinstalleerd en toen leek het te werken maar schijn bedriegt dus.
Helaas wordt er zeer slecht gereageerd op mail, telefoon sowieso nooit opgenomen en ben ik er nu toch wel een beetje klaar mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dO4vxkAomNb3eGEaWBtWPbbdQG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F5QCYm5YbrEJ0sriaw40yH9c.png?f=fotoalbum_large

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:32
lzondervan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:54:
Vandaag heb ik tot nu toe 11 kwh opgewerkt met de zonnepanelen. De omvormer gaf aan dat die voordat de zon ging schijnen op 30% stond. Dat is ongeveer 15 kwh.
11kwh erbij zou betekenen dat er 26kwh in de accu zou kunnen zitten maximaal. = iets meer dan 50%
Paar weken terug was het probleem dat er maar 1 batterij gebruikt werd en er met 50% al terug geleverd werd, Don heeft toen een update geinstalleerd en toen leek het te werken maar schijn bedriegt dus.
Helaas wordt er zeer slecht gereageerd op mail, telefoon sowieso nooit opgenomen en ben ik er nu toch wel een beetje klaar mee.
[Afbeelding]
Als ik vergelijk met mijn grafiek en. opwek dan zit de jouwe wel snel op 100% idd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guoBfkCHiwacYH3V04Dk6m4igAk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hE0m5Zlb1Qb3Rwe1LB4F9hzB.png?f=fotoalbum_large

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• lzondervan
ecn1985 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:56:
[...]

Als ik vergelijk met mijn grafiek en. opwek dan zit de jouwe wel snel op 100% idd
[Afbeelding]
Heb wel 20 zonnepanelen op het dak liggen maar zo snel als wat de deye zegt gaat het nou ook weer niet :P

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:27
KoningSlakkie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:52:
[...]

Hier ook 4 modules :? Ik hoop wel dat mijn 4e module iets aan het doen is |:(
[Afbeelding]
Ik weet niet of het nodig is maar in de Deye heb ik destijds wel de batterij capaciteit aangepast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWkswA_604IR6oP14sCbEx0Ot1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jRxYAdBm8g3VViCdF6JhDQsr.png?f=fotoalbum_large

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:14
lzondervan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:58:
[...]
Heb wel 20 zonnepanelen op het dak liggen maar zo snel als wat de deye zegt gaat het nou ook weer niet :P
Ik heb 40 zonnepanelen, waarvan 30 op de Deye. In totaal is er vandaag 26 kWh opgewekt, nog geen 6 kWh verbruikt. De batterij is vandaag van 25% naar 70% gegaan, wat mij lijkt te kloppen

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jP9VzHwM/Naamloos.png

[ Voor 29% gewijzigd door marana op 01-04-2026 14:10 ]

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02:45
zunrob schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:07:
[...]

Ik weet niet of het nodig is maar in de Deye heb ik destijds wel de batterij capaciteit aangepast.
[Afbeelding]
Dat zal waarschijnlijk indicatief zijn, waar andere waardes mee worden berekend. Ik heb hem ook maar verhoogd via HASS. Kijken of de battery capacity dan ook hoger wordt weergeven. Zolang ik maar in werkelijkheid 64 kWh heb O-)

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:44
marana schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:10:
[...]

Ik heb 40 zonnepanelen, waarvan 30 op de Deye. In totaal is er vandaag 26 kWh opgewekt, nog geen 6 kWh verbruikt. De batterij is vandaag van 25% naar 70% gegaan, wat mij lijkt te kloppen

[Afbeelding]
Die pagina klopt ook weer geen biet van, want Import en Export staat voor gister en vandaag op 0, terwijl er de hele tijd activaties zijn. Dus je hebt daar niks aan als je statistieken over vandaag wilt bekijken.

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:03

E-Transitie

Pijnacker

Vandaag lijkt het er op dat bij SOC 80% de max is. Vanaf dan wordt er naar het net gestuurd ( voor bodemprijzen) Het laden gaat met kleine hoeveelheden door.

[ Voor 16% gewijzigd door E-Transitie op 01-04-2026 14:59 ]

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• ecn1985
E-Transitie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:58:
Vandaag lijkt het er op dat bij SOC 80% de max is. Vanaf dan wordt er naar het net gestuurd ( voor bodemprijzen) Het laden gaat met kleine hoeveelheden door.
Hier ook export vanaf 90%

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• ecn1985
QuarkuS schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:50:
[...]

Die pagina klopt ook weer geen biet van, want Import en Export staat voor gister en vandaag op 0, terwijl er de hele tijd activaties zijn. Dus je hebt daar niks aan als je statistieken over vandaag wilt bekijken.
Die data is bij mij altijd pas zichtbaar na 2 dagen, ik zie nu de data t/m 30 maart

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:44
ecn1985 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:13:
[...]

Die data is bij mij altijd pas zichtbaar na 2 dagen, ik zie nu de data t/m 30 maart
Ik bedoel hier het tabblad 'Historie', waar wel al data van vandaag en gisteren te vinden is. Maar dus niet de correcte Import en Export getallen.

• zunrob
ecn1985 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:09:
[...]

Hier ook export vanaf 90%
De prijs is nu simpelweg hoger dan de threshold waardoor er export plaatsvindt.

• ecn1985
QuarkuS schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:33:
[...]

Ik bedoel hier het tabblad 'Historie', waar wel al data van vandaag en gisteren te vinden is. Maar dus niet de correcte Import en Export getallen.
Ja die heb ik dus nooit eerder zichtbaar pas 2 dagen later.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:27
Prima prijzen nu om boven de 80% te ontladen... Jippie een keer boven de EPEX prijs ... Tussen de activaties door nog lekker aan het bijladen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rW7K7newZHZQDQPFSyqkgwT31ow=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/O0FXVnxcVMN7jykgQZG5wezo.png?f=user_large

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:46
Mijn export komt niet boven de 12000, 9000 van de panelen en 3000 vanuit de accu.

Mailtje naar Don gestuurd, ik wil ook exporteren met 16000 ;)

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:27
blue eyes schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:06:
Mijn export komt niet boven de 12000, 9000 van de panelen en 3000 vanuit de accu.

Mailtje naar Don gestuurd, ik wil ook exporteren met 16000 ;)
Net Don aan de lijn gehad, hij wacht nog op een interne firmware van Deye die nog niet gerealiseerd is… ook maar weer even een update gevraagd rondom AFFr etc. Don heeft beloofd deze week nog hier een update te plaatsen

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het valt mij op dat Balans voor sommigen blijkbaar heel snel bereikbaar is en voor anderen totaal niet. Niet telefonisch en niet per mail.

Is dat een kwestie van een direct 06 nummer? Of gaat de directe snelle communicatie via Whatsapp oid?

• blue eyes
Ik krijg altijd netjes een antwoord, ik ben hier en in de mail vriendelijk, ik bel eigenlijk nooit, ik vind ook niet dat ik echt prangende vragen heb.

Ik zie de antwoorden wel komen ;)

p.s. Bovenstaand is wel waar (eerste regel) maar niet serieus bedoelt he - plagen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door blue eyes op 01-04-2026 16:34 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:22:
Het valt mij op dat Balans voor sommigen blijkbaar heel snel bereikbaar is en voor anderen totaal niet. Niet telefonisch en niet per mail.

Is dat een kwestie van een direct 06 nummer? Of gaat de directe snelle communicatie via Whatsapp oid?
Hier, behalve de installatie mails, geen antwoord gehad op twee mails na installatie.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Hier wil ik ook wel even op reageren, want ik denk dat het ook over mij gaat.

Ik heb een mail gestuurd, zonder enige vraag, verwijt of ook maar iets negatiefs er in. Sterker nog, ik heb hem complimenten gegeven dat ik hem een held vind dat hij deze pilot is opgestart, en dat ik heel tevreden ben. Een mail met alleen een positieve boodschap dus.

En hoewel het misschien niet netjes is vanuit een zakelijk oogpunt, waar zou jij op reageren als er maar 8 uur in een werkdag zit.

Positieve mensen, of mensen met een negatieve insteek, waarvan je er al 4 heb gelezen en nog 4 ongelezen in je inbox hebt.

Ik zou het wel weten.

[ Voor 3% gewijzigd door Moby op 01-04-2026 16:34 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:16
Maandag is mijn accu geplaatst. Nu valt me op dat er gedurende de nacht steeds 20 tot 25 wat uit het net wordt getrokken. Homewizard meet het bij de p1 poort in de nacht. Is dat normaal?

Verder lijkt het prima te werken. Vandaag zag ik een activatie met teruglevering van ruim 14.000 watt en op dag 1 99% Soc aangetikt. Het geluid valt me reuze mee. Buiten de schuur is het te horen, maar daar heb je het ook wel mee gehad. Mijn vinex-houten schuurtje kijk je letterlijk door de kieren naar buiten, dus dat had ik erger verwacht.

• blue eyes
HW p1 20 watt wordt vaker genoemd.

• ecn1985
Tasteless schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:38:
[...]

Ik zal morgen het installatieteam hier in het zuiden van het land even uithoren aangezien ze hier 2 batterij installaties gaan plaatsen.
Hopelijk is de installatie goed verlopen, nog wat wijzer geworden van de installateurs?

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:13

The Legend

*Plop*

xxander968 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:33:
Maandag is mijn accu geplaatst. Nu valt me op dat er gedurende de nacht steeds 20 tot 25 wat uit het net wordt getrokken. Homewizard meet het bij de p1 poort in de nacht. Is dat normaal?

Verder lijkt het prima te werken. Vandaag zag ik een activatie met teruglevering van ruim 14.000 watt en op dag 1 99% Soc aangetikt. Het geluid valt me reuze mee. Buiten de schuur is het te horen, maar daar heb je het ook wel mee gehad. Mijn vinex-houten schuurtje kijk je letterlijk door de kieren naar buiten, dus dat had ik erger verwacht.
Het schommelen rond 0 is normaal en een eigenschap van de Deye. Echt NOM is het dus nooit, zal altijd iets van 0,5 kWh per dag uit het net komen, maar dat is in the grand scheme of things nogal betrekkelijk.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Wolly
  • Niet online
Moby schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:33:

Ik heb een mail gestuurd, zonder enige vraag, verwijt of ook maar iets negatiefs er in. Sterker nog, ik heb hem complimenten gegeven dat ik hem een held vind dat hij deze pilot is opgestart, en dat ik heel tevreden ben. Een mail met alleen een positieve boodschap dus.

En hoewel het misschien niet netjes is vanuit een zakelijk oogpunt, waar zou jij op reageren als er maar 8 uur in een werkdag zit.

Positieve mensen, of mensen met een negatieve insteek, waarvan je er al 4 heb gelezen en nog 4 ongelezen in je inbox hebt.

Ik zou het wel weten.
Ik heb geen idee wat de insteek is geweest van de vele contactpogingen, zelf heb ik ook geen behoefte om Don van zijn werk te houden 8)

Maar in dit topic is toch vaker gemeld dat contact nagenoeg of helemaal niet mogelijk is. Ik neem niet aan dat mensen hier nu hele onvriendelijke mails sturen?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Moby schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:33:

Ik zou het wel weten.
Tsja, leuk. In mijn geval gewoon een informatieve mail gestuurd over de niet werkende Utp en daardoor niet reagerend systeem. Lijkt me vrij cruciaal. en dat ik die nu in tijdelijkheid met een eigen Utp vanaf eigen switch even overbrug dwars door de garage. De door hen geïnstalleerde Utp ligt er werkloos bij. Op installatiedag waren daar ook al problemen mee.

Niet perse negatief in die zin. Maar lijkt me ook niet dat ik moet gaan hielenlikken om op zo’n mail antwoord te krijgen.

• zunrob
Ik vond dit een leuk plaatje om te delen. Hier wordt de afgelopen 2 uur met min of meer constant vermogen vanuit PV geladen (geen export). Hier zie je duidelijk dat ie er steeds langer over doet om een stapje te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wo9YoB55HM-FTxTLceYEkw2vTEQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/khxyhXpfku48m0U2TA9Qf7jO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaQSvvfg6jbLmRx4FJpRYXhyFOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xMm2jHBNIGffJyY8NVvoNNav.png?f=fotoalbum_large

Dit bevestigd mooi wat hier al eerder werd gezegd door o.a. @paQ, dat balanceren nodig is. :)

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:50

ede

zunrob schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:13:
Ik vond dit een leuk plaatje om te delen. Hier wordt de afgelopen 2 uur met min of meer constant vermogen vanuit PV geladen (geen export). Hier zie je duidelijk dat ie er steeds langer over doet om een stapje te maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit bevestigd mooi wat hier al eerder werd gezegd door o.a. @paQ, dat balanceren nodig is. :)
Het kan natuurlijk ook bevestigen dat de opbrengst van de zonnepanelen lager wordt naarmate het later wordt

• zunrob
ede schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:23:
[...]

Het kan natuurlijk ook bevestigen dat de opbrengst van de zonnepanelen lager wordt naarmate het later wordt
Goed lezen, die is min of meer constant gebleven. :)

Neemt idd beetje af, maar niet zoveel om dit te verklaren. Ook is het huis verbruik niet gestegen. Edit: sterker nog het huis verbruik is gedaald omdat de WP uit is gegaan.

[ Voor 22% gewijzigd door zunrob op 01-04-2026 17:35 ]

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:09:
[...]

Tsja, leuk. In mijn geval gewoon een informatieve mail gestuurd over de niet werkende Utp en daardoor niet reagerend systeem. Lijkt me vrij cruciaal. en dat ik die nu in tijdelijkheid met een eigen Utp vanaf eigen switch even overbrug dwars door de garage. De door hen geïnstalleerde Utp ligt er werkloos bij. Op installatiedag waren daar ook al problemen mee.

Niet perse negatief in die zin. Maar lijkt me ook niet dat ik moet gaan hielenlikken om op zo’n mail antwoord te krijgen.
Hier functioneerde de utp kabel ook niet, kwam ik pas achter toen ik met Solarman ging spelen. Gelukkig heb ik zelf de spullen, het bleek dat de kabel gewoon niet geknepen was dus dat heb ik zelf maar even opnieuw gedaan.

De ene vakman is de andere niet, dat zie je ook terug aan de installatie foto’s in dit topic. Soms is het om door een ringetje te halen en bij een ander is het een nipte voldoende.

Blijft natuurlijk staan dat het inderdaad geen hielenlikken moet worden om überhaupt contact te krijgen. Volgens mij is dit ook niet zijn eerste bedrijf en is hij ook druk bezig met zijn cryptobedrijf dus contact met klanten zal niet heel nieuw voor hem zijn.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Het eerste kwartaal is voorbij, dus tijd om een eerste btw aangifte te doen.
Waar ik nog niet helemaal uit ben is hoe ik bepaal in welke mate ik de accu privé heb gebruikt.

Nu zat ik te denken om via de dashboard te kijken naar hoeveel kWh er in de afgelopen 3 maanden vanaf het grid gekomen is en hoeveel er in kWh het grid op is gegaan. Hierbij wil ik dan nog wel 10% bij de levering naar het grid optellen ivm rendementsverlies.

Voorbeeld, fictive getallen zodat het matched met het voorbeeld van de belastingdienst:
1000 kWh van het net afgenomen en 500 kWh teruggeleverd. Rekeninghoudend met rendementsverlies wordt de 500 kWh een 550kWh. Oftewel een zakelijk verbruik van 550/1000 = 55% En privé gebruik is dan 45%.

Volgens de belastingdienst zou je dit privé gebruik dan moeten corrigeren op je jaardeel van de btw. Echter is dit slechts data van een kwartaal en niet van een jaar.

Hoe pakken jullie dit aan? Ik heb de neiging om de 45% privé gebruik alleen over een kwartaal te rekenen ipv over een jaar. Op basis van onderstaand voorbeeld gaat het dan om een kwart van 900 euro waarover ik dan btw zou moeten betalen.
De KOR kan pas na de eerste btw aangifte, dus deze moet ik sowieso doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeaFCQfhMRxBBKVqplOJXHWroZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2xXJJOz7qpPoFkl1zZSENeA.jpg?f=fotoalbum_large

Van klussen krijg je grijze haren

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:58
ecn1985 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:41:
[...]

Hopelijk is de installatie goed verlopen, nog wat wijzer geworden van de installateurs?
Heren zijn nog bezig dus wordt een latertje. Helaas was dit installatieteam (uit Veghel) ook niet goed op de hoogte van het reilen en zeilen bij Balans Energie. Ik zal later deze week nog mijn bevinden posten (installatie technisch)

Weheat sparrow P60 | LMNT Pura 200L

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:15
lzondervan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:54:
[Afbeelding]
Bij mij wijkt de Deye SoC % nogal af van wat er gemiddeld in de batterijen zit. Met als gevolg dat ik soms vanaf 20/30% een drop naar 0% heb (met ongunstig laden tot gevolg). Eerst dacht men aan een firmware probleem van de batterijen maar dat bleek het niet te zijn. Volgende week komt er iemand langs voor de communicatie kabel tussen de batterijen en Deye.
@Wolly is het een rj45 / rj11? Ander knijp ik hem zelf wel. Zat het bij jou aan de Deye kant niet goed of aan de batterijen kant?

• Wolly
  • Niet online
PisPix schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:30:
[...]

Bij mij wijkt de Deye SoC % nogal af van wat er gemiddeld in de batterijen zit. Met als gevolg dat ik soms vanaf 20/30% een drop naar 0% heb (met ongunstig laden tot gevolg). Eerst dacht men aan een firmware probleem van de batterijen maar dat bleek het niet te zijn. Volgende week komt er iemand langs voor de communicatie kabel tussen de batterijen en Deye.
@Wolly is het een rj45 / rj11? Ander knijp ik hem zelf wel. Zat het bij jou aan de Deye kant niet goed of aan de batterijen kant?
Bij mij was de utp kabel tussen switch en Deye niet in orde, maar jij bedoelt een andere kabel.
Volgens mij zijn dat ook rj45 plugjes maar misschien wel anders bedraad dan een normale netwerkkabel.

• lzondervan
Na mijn eerdere klaagpost omtrent de werking en service van Balans ben ik zeker niet de beroerdste om ook een positieve post te geven.
Na mijn niet zo heel positieve mail vanmiddag aan Don, kreeg ik binnen 20 minuten al een reactie van Don met de vraag of ik vanmiddag thuis was en zoja dat Nick langs zou komen om de installatie te controleren.
Kort op die mail ook een belletje van Don met excuses.
Uiteindelijk heeft Nick de firmware van de batterij up to date gemaakt en wat instellingen in de Deye aangepast en voor nu lijkt het allemaal goed te werken.
Fijn dat dit nu toch op zo'n korte termijn is opgelost en als het goed is komt Don op korte termijn met een update omtrent de Tennet activatie.

• blue eyes
Heeft iemand hier ipv de CHNT NXBLE-63YH een Schneider variant (als ik AI vraag -> Schneider Acti9 iCV40 (3P+N). , maar dat laat ik aan de monteur afhangen en minimale specs vanuit hier en Don).

Ik moet uiteraard met Don in overleg, maar de meterkast laat ik fors verbouwen.
Ipv het eigen kastje van de accu kan ik de Eastron, ga ik uiteraard niet vervangen, ook in de nieuwe meterkast behuizing zetten.

In overleg zijn wij vrij deze te vervangen toch, mits minimaal zelfde spes lijkt mij ook gezien de aanpassingen hier.

Ik overweeg Schneider, advies bevriende elektra monteur. Als toetje, is het niet waard..... Powertag.
Daarmee kan je elke groep meten, accu, etc. Dus je echte huis import, export, opwek, verbruik, accu in out en dus ook je conversie....

Maar goed, dat is leuk - maar veel te veel geld. Ik heb nu enkele HW 3 fase meters er tussen.

[ Voor 15% gewijzigd door blue eyes op 01-04-2026 22:30 ]

• zunrob
lzondervan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:17:
Na mijn eerdere klaagpost omtrent de werking en service van Balans ben ik zeker niet de beroerdste om ook een positieve post te geven.
Na mijn niet zo heel positieve mail vanmiddag aan Don, kreeg ik binnen 20 minuten al een reactie van Don met de vraag of ik vanmiddag thuis was en zoja dat Nick langs zou komen om de installatie te controleren.
Kort op die mail ook een belletje van Don met excuses.
Uiteindelijk heeft Nick de firmware van de batterij up to date gemaakt en wat instellingen in de Deye aangepast en voor nu lijkt het allemaal goed te werken.
Fijn dat dit nu toch op zo'n korte termijn is opgelost en als het goed is komt Don op korte termijn met een update omtrent de Tennet activatie.
Dit is goed om te horen. Mijn inschatting is dat ze het nu veel te druk hebben, waardoor ze niet zo kunnen reageren als ze zouden willen. Hopelijk gaat dat vanaf vandaag met de nieuwe collega's beter.

Weet je toevallig technisch gezien wat er verandert is?

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:58
blue eyes schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:25:
Heeft iemand hier ipv de CHNT NXBLE-63YH een Schneider variant?

Ik moet uiteraard met Don in overleg, maar de meterkast laat ik fors verbouwen.
Ipv het eigen kastje van de accu kan ik de Eastron, ga ik uiteraard niet vervangen, ook in de nieuwe meterkast behuizing zetten.

In overleg zijn wij vrij deze te vervangen toch, mits minimaal zelfde spes lijkt mij ook gezien de aanpassingen hier.

Ik overweeg Schneider, advies bevriende elektra monteur. Als toetje, is het niet waard..... Powertag.
Daarmee kan je elke groep meten, accu, etc. Dus je echte huis import, export, opwek, verbruik, accu in out en dus ook je conversie....

Maar goed, dat is leuk - maar veel te veel geld. Ik heb nu enkele HW 3 fase meters er tussen.
Je, je kan inderdaad elke C25 300mA (let hierop) bestellen. Krijgt alleen niets terug voor de Chint.

Hier zit deze erin:
https://www.sandervunderi...maat-3p-n-c25a-300ma.html

• zunrob
Source90 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:34:
[...]

Je, je kan inderdaad elke C25 300mA (let hierop) bestellen. Krijgt alleen niets terug voor de Chint.

Hier zit deze erin:
https://www.sandervunderi...maat-3p-n-c25a-300ma.html
Klopt. Losse aardlek en automaat kan ook, kost iets minder, maar neemt meer ruimte in.

• blue eyes
Check, Thx.

Model: Schneider Acti9 iCV40 (3P+N)
Specificaties: 25A, C-karakteristiek, 300mA, Type A (of Type SI voor extra immuniteit tegen storingen).

Zou dan deze moeten zijn.

• blue eyes
zunrob schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:35:
[...]

Klopt. Losse aardlek en automaat kan ook, kost iets minder, maar neemt meer ruimte in.
Volgens mijn slimme AI vriend in technische zin de betere oplossing, maar idd, meer ruimte. Kosten technisch meer dan de helft duurder.

• Wolly
  • Niet online
fenrir schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:21:
Het eerste kwartaal is voorbij, dus tijd om een eerste btw aangifte te doen.
Waar ik nog niet helemaal uit ben is hoe ik bepaal in welke mate ik de accu privé heb gebruikt.

Nu zat ik te denken om via de dashboard te kijken naar hoeveel kWh er in de afgelopen 3 maanden vanaf het grid gekomen is en hoeveel er in kWh het grid op is gegaan. Hierbij wil ik dan nog wel 10% bij de levering naar het grid optellen ivm rendementsverlies.

Voorbeeld, fictive getallen zodat het matched met het voorbeeld van de belastingdienst:
1000 kWh van het net afgenomen en 500 kWh teruggeleverd. Rekeninghoudend met rendementsverlies wordt de 500 kWh een 550kWh. Oftewel een zakelijk verbruik van 550/1000 = 55% En privé gebruik is dan 45%.

Volgens de belastingdienst zou je dit privé gebruik dan moeten corrigeren op je jaardeel van de btw. Echter is dit slechts data van een kwartaal en niet van een jaar.

Hoe pakken jullie dit aan? Ik heb de neiging om de 45% privé gebruik alleen over een kwartaal te rekenen ipv over een jaar. Op basis van onderstaand voorbeeld gaat het dan om een kwart van 900 euro waarover ik dan btw zou moeten betalen.
De KOR kan pas na de eerste btw aangifte, dus deze moet ik sowieso doen.
[Afbeelding]
ZIt hier nu ook mee te stoeien.
Allereerst heb ik een 'batterij opgeladen'en een 'batterij ontladen' totaal in het dashboard.

Maar wat is nu het zakelijke en wat is het prive gebruik :?

Jij kijkt naar import en export, maar dat zegt ook niet veel over het gebruik van de accu. Als je zonnepanelen hebt is export alweer vertekend. Zojuist ook de Solarman Smart app geinstalleerd maar die kan ook niet aangeven wat direct is verbruikt uit de accu en wat is geëxporteerd uit de accu.

Edit) Denk dat ik eruit ben. (Batterij ontladen - export) / Batterij ontladen = prive percentage.

Dan kan je inderdaad bij de export nog denken aan een bepaalde compensatie door de omzettingsverliezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 02-04-2026 00:02 ]

Pagina: 1 ... 93 94 Laatste