Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 92 93 Laatste
Acties:

• Power Trader
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 30-03 23:05
Ik zie dat sommige van jullie zich rijk rekenen met het importeren van zgn. goedkope stroom uit de onbalansmarkt. De meeste van deze kwartiertjes zijn helaas regeltoestand 2 geworden. Ik ben zelf electriciteitshandelaar van beroep. Onderstaande regeltoestanden 2 van vanmiddag wil ik met jullie delen

[ Voor 43% gewijzigd door Power Trader op 30-03-2026 19:18 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Power Trader schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:13:
Ik zie dat sommige van jullie zich rijk rekenen met het importeren van zgn. goedkope stroom uit de onbalansmarkt. De meeste van deze kwartiertjes zijn helaas regeltoestand 2 geworden. Ik ben zelf electriciteitshandelaar van beroep. Onderstaande regeltoestanden 2 van vanmiddag wil ik met jullie delen

[Afbeelding]
Ja, ik noemde het in de vorige post ook al, grootste kans op regeltoestand 2, want de omslag gebeurde al halverwege het kwartier. Blijft een gokparadijs dat onbalansen.

Dank voor je bevestiging vanuit professionele hoek.

kom op Don... aFRR is er woensdag toch? :P

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 30-03-2026 17:30 ]

• Power Trader
Indien BE met Affr gaat werken telt regeltoestand 2 niet meer voor het afgeroepen volume door Tennet. Alles wat BE meer op of afregelt wel.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Power Trader schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:30:
Indien BE met Affr gaat werken telt regeltoestand 2 niet meer voor het afgeroepen volume door Tennet. Alles wat BE meer op of afregelt wel.
Ja, zou mooi zijn als dat binnenkort actief wordt. Gezien je hier in topic zit, is er professionele belangstelling/nieuwsgierigheid voor de pilot van Balans Energie?

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:50

[Afbeelding]
We weten het stiekem wel ;)

Af en toe even leuk met elkaar spelen met mogelijke leuke prijzen - elkaar vertellen dat het leuke verdiensten zijn ;)

Maar ja, we weten het, meermaals hier verteld door een aantal mensen.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Power Trader
Get!em schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:31:
[...]

Ja, zou mooi zijn als dat binnenkort actief wordt. Gezien je hier in topic zit, is er professionele belangstelling/nieuwsgierigheid voor de pilot van Balans Energie?
Géén professionele belangstelling, maar wel uit privé oogpunt. Enerzijds door de aanbieding van BE en anderzijds is een batterij toch wel de toekomst ook voor een huishouden. Dus ben met grote aandacht de reacties aan het lezen over deze partij. Wellicht dat ik ook nog een overstap maak.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Zo dit is wel de langste 99 procent SoC hier. De import activaties van vanmiddag heb ik gemist :+ zelfs een kortstondig moment van 2 minuten positieve prijzen dus wat teruggeleverd. 🫣 ben benieuwd of het kwartiertje eerder in de middag morgen goed uitvalt qua afrekening
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eq4bTnsii8BNzuufDDhKt_Fi_dU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4uMoPlUQtJcbsoYRvKcDK6g9.jpg?f=fotoalbum_large

Huidige toestand van de batterij, duidelijk nog niet diagonaal aangesloten. Kabels zijn ook tekort, dus hopelijk dat BE hier t.z.t. wat mee gaat doen in het kader van nazorg oid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfCanl3uQwPitejZqyULzGmjYBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5outySG7IEHOMD0hzOqsgra.jpg?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jeeedeee schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:59:
Zo dit is wel de langste 99 procent SoC hier. De import activaties van vanmiddag heb ik gemist :+ zelfs een kortstondig moment van 2 minuten positieve prijzen dus wat teruggeleverd. 🫣 ben benieuwd of het kwartiertje eerder in de middag morgen goed uitvalt qua afrekening
[Afbeelding]

Huidige toestand van de batterij, duidelijk nog niet diagonaal aangesloten. Kabels zijn ook tekort, dus hopelijk dat BE hier t.z.t. wat mee gaat doen in het kader van nazorg oid
[Afbeelding]
Hij wil hier niet verder dan 95%, laden gaat nog maar met 600W, de rest gaat naar Grid en batterij alarm = probleem gedetecteerd . Batterij capaciteit nog steeds 42kWh. Voltage 54,7 gemiddeld.

Als hij dan rekent met 95% van 42kWh zit ik nog best ver van de 48kWh af.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:22
jeeedeee schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:59:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jaloers! Ik zou ook graag willen balanceren!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
zunrob schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:35:
[...]

Jaloers! Ik zou ook graag willen balanceren!
Laden aanzetten via HA :+

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:40:
[...]

Moet ie wel willen laden. 2,2kW PV momenteel, maar 1,6kW wordt naar Grid geëxporteerd. Laden gaat nog met max 400W.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 30-03-2026 18:42 ]

• zunrob
Wolly schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:40:
[...]

Kan dat? Hoe dan?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Program 6 charging schijnt iets te doen.

Maar ik zou er niet aan durven zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 30-03-2026 18:58 ]

• Wolly
  • Niet online
Kom op topicstarter, wel je eigen topic in de gaten houden >:)
SlinkingAnt in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Er wordt hier sinds 17:00 niets geëxporteerd, SoC 78%. Ook niet bv bij 14 cent voor invoeden. Zien meer gebruikers dit?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sportmind schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:13:
Er wordt hier sinds 17:00 niets geëxporteerd, SoC 78%. Ook niet bv bij 14 cent voor invoeden. Zien meer gebruikers dit?
Net van 94 % naar 79% in 3 export activaties.

• bart997
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-03 22:22
Jep hier idem. Wellicht omdat de prijzen (zelfs die 14ct) onder de EPEX prijs ligt. Mogelijk is dat een voorwaarde?

• jeeedeee
  • Nu online
Hier ook bijna niks geëxporteerd, halve dag panelen uit gestaan, vannacht bijgeladen uit net. Waardeloos

• Wolly
  • Niet online
Die 14 cent moet wel in het goede gedeelte van het kwartier vallen anders pakt hij hem niet?

Edit:
Je ziet het nu gebeuren, al twee activaties achter de rug omdat het hoge tarief langer aanhoudt dan een paar minuten.

[ Voor 16% gewijzigd door Wolly op 30-03-2026 23:03 ]

• Sportmind
  • Nu online
jeeedeee schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:28:
Hier ook bijna niks geëxporteerd, halve dag panelen uit gestaan, vannacht bijgeladen uit net. Waardeloos
Had je je panelen uit omdat je accu vol zat? En heeft ie met hige SoC dan 's nachts toch bijgeladen?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Sportmind
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:29:
[...]

Die 14 cent moet wel in het goede gedeelte van het kwartier vallen anders pakt hij hem niet?

Edit:
Je ziet het nu gebeuren, al twee activaties achter de rug omdat het hoge tarief langer aanhoudt dan een paar minuten.
Kort na mijn post ging ie bij mij ook :) . Iets met geduld...

Na 0:00 ook nog een 35 cent ontlaad-blok

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:46
Sportmind schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 07:28:
[...]

Kort na mijn post ging ie bij mij ook :) . Iets met geduld...

Na 0:00 ook nog een 35 cent ontlaad-blok
Had gister een aantal ontlaadblokken tussen 22:30 en 00:00 inmiddels is de soc teruggezakt naar 23% heb de auto opgeladen vannacht.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• ecn1985
In mijn geval met de huidige opwek en het verbruik is het efficiënter om niet terug te verkopen, alleen bij extreme langdurige pieken zoals op de 25e anders kost het eigelijk alleen maar geld, op een later moment koop ik bijna altijd voor meer geld weer in als waarvoor er is verkocht. De accu is tot op heden nog niet tot 100% gekomen. Het verschil tussen import en export is gemiddeld bijna 0 of negatief dat het bij mij in elk geval bijna altijd geld kost gemiddeld over de dag. Voor maart zorgt de uitschieter van de 25e dat het positief uitvalt, anders was ik negatief uitgekomen.
Het is voor iedereen anders maar dit is wat ik hier zie gebeuren.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ecn1985 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:13:
In mijn geval met de huidige opwek en het verbruik is het efficiënter om niet terug te verkopen, alleen bij extreme langdurige pieken zoals op de 25e anders kost het eigelijk alleen maar geld, op een later moment koop ik bijna altijd voor meer geld weer in als waarvoor er is verkocht. De accu is tot op heden nog niet tot 100% gekomen. Het verschil tussen import en export is gemiddeld bijna 0 of negatief dat het bij mij in elk geval bijna altijd geld kost gemiddeld over de dag. Voor maart zorgt de uitschieter van de 25e dat het positief uitvalt, anders was ik negatief uitgekomen.
Het is voor iedereen anders maar dit is wat ik hier zie gebeuren.
Indien mogelijk, opladen ev plannen op momenten met negatief tarief overdag 2e helft ochtend of soms ‘s nachts bij wind. Dan importeer je direct van grid, want batterij gaat bij <30% dan ook importeren.

Vanochtend nog een paar mooie blokken export op 50cent. En nu 57 cent.

• ecn1985
Get!em schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:56:
[...]

Indien mogelijk, opladen ev plannen op momenten met negatief tarief overdag 2e helft ochtend of soms ‘s nachts bij wind. Dan importeer je direct van grid, want batterij gaat bij <30% dan ook importeren.

Vanochtend nog een paar mooie blokken export op 50cent.
Probeer daar wel zo goed als mogelijk rekening mee te houden, de EV is buiten het weekend om overdag weg helaas dus daar kan ik niet zo veel mee. Het probleem zijn ook niet de exportblokken van 50cent, de uitschieters zijn prima, maar ik zou zeggen in mijn geval onder de 20cent mooi laten wat het is. Begrijp dat het voor iedereen anders is maar bij mij gebruikersprofiel kost het meer dan het oplevert. Wat niet 'onnodig' wordt teruggeleverd hoef ik dan dus ook niet terug te kopen en ook niet de kans dat er op een duur moment wordt ingekocht.
Nu tijd dat aFRR wordt aangeslingerd, ben benieuwd hoe dat zich verhoud met wat ik nu zie gebeuren..

• Sportmind
  • Nu online
jeeedeee schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:39:
Hier is het trouwens vorige week de firmware niet gedaan... Dus vanochtend er maar weer eens een mailtje aan gewaagd... morgen maar weer eens bellen.
Ik wacht hier mee tot de aFRR er echt is. Tot die tijd gooi ik liever 25% minder in de gokkast 8)

• Wolly
  • Niet online
Sportmind schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:31:
[...]

Ik wacht hier mee tot de aFRR er echt is. Tot die tijd gooi ik liever 25% minder in de gokkast 8)
Vandaag is toch wel de laatste dag dat een maandelijkse update gegeven kan worden. Sluit mooi aan op de goed nieuws / slecht nieuws brief die Balans uiterlijk afgelopen donderdag heeft ontvangen.

Wordt het weer 6 weken gokken en dokken of komt er nu schot in de zaak. Place your bets :+

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:50
ecn1985 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:31:
[...]

Probeer daar wel zo goed als mogelijk rekening mee te houden, de EV is buiten het weekend om overdag weg helaas dus daar kan ik niet zo veel mee. Het probleem zijn ook niet de exportblokken van 50cent, de uitschieters zijn prima, maar ik zou zeggen in mijn geval onder de 20cent mooi laten wat het is. Begrijp dat het voor iedereen anders is maar bij mij gebruikersprofiel kost het meer dan het oplevert. Wat niet 'onnodig' wordt teruggeleverd hoef ik dan dus ook niet terug te kopen en ook niet de kans dat er op een duur moment wordt ingekocht.
Nu tijd dat aFRR wordt aangeslingerd, ben benieuwd hoe dat zich verhoud met wat ik nu zie gebeuren..
Voor het deel dat je saldeert kan je de kale prijs rekenen ;)

Maar hoe weten we zeker dat we genoeg gaan exporteren ;)

Ik lees je bericht als zijnde 20 cent inclusief heffingen en btw, dat zal dan ongeveer 7 - 8 cent kaal zijn?

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• ecn1985
Wolly schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:37:
[...]

Vandaag is toch wel de laatste dag dat een maandelijkse update gegeven kan worden. Sluit mooi aan op de goed nieuws / slecht nieuws brief die Balans uiterlijk afgelopen donderdag heeft ontvangen.

Wordt het weer 6 weken gokken en dokken of komt er nu schot in de zaak. Place your bets :+
Het gebrek aan communicatie is wat mij betreft het grootste probleem. Dat heeft balans voor 100% zelf in de hand. aFRR ben je afhankelijk van een externe partij, maar een update uitsturen naar je klanten ben je zelf verantwoordelijk voor.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Ik was nog steeds aan het exporteren met SOC 21%. In mijn geval wenselijk met deze prijzen, het huis kan tussendoor op solar door gaan.

Totaal vandaag tot nu toe 8.4 kWh geëxporteerd.

Ik heb een RAW realtime efficiency sensor laatst aangemaakt. Bij continu vermogen wel relatief te vertrouwen. Export is 90.7% efficient op 11.7kW DC ontladen. Dus RTE is bij vol vermogen in/uit ongeveer 86% bij mij.

Gemiddeld moet ik nog zien te berekenen. Waarschijnlijk kan ik alleen absoluut kWh verlies berekenen. Dus dat zal niet de echte RTE zijn.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:44
ecn1985 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:41:
[...]

Het gebrek aan communicatie is wat mij betreft het grootste probleem. Dat heeft balans voor 100% zelf in de hand. aFRR ben je afhankelijk van een externe partij, maar een update uitsturen naar je klanten ben je zelf verantwoordelijk voor.
Vind dit ook wel een puntje. Je kan een nieuwsbrief desnoods in een paar tellen door een LLM laten maken en die ff controleren en verzenden.

• ecn1985
blue eyes schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:40:
[...]

Voor het deel dat je saldeert kan je de kale prijs rekenen ;)

Maar hoe weten we zeker dat we genoeg gaan exporteren ;)

Ik lees je bericht als zijnde 20 cent inclusief heffingen en btw, dat zal dan ongeveer 7 - 8 cent kaal zijn?
Ik voorkom liever dat ik op een duur moment terug moet kopen omdat het EMS vind dat de soc en prijs op dat moment daarvoor 'goed' zijn.

Als ik de resultaten uit het portal voor maart bekijk is er veelal duurder ingekocht als er is teruggeleverd op dagbasis , dat is natuurlijk nooit rendabel als de battery op dat moment niet vol zit.
Het is allemaal zo marginaal dat ik liever voorspelbaarheid heb als de gok die het op het moment is.

[ Voor 6% gewijzigd door ecn1985 op 31-03-2026 09:46 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:42:
Ik was nog steeds aan het exporteren met SOC 21%. In mijn geval wenselijk met deze prijzen, het huis kan tussendoor op solar door gaan.

Ik heb een RAW realtime efficiency sensor laatst aangemaakt. Bij continu vermogen wel relatief te vertrouwen. Export is 90.7% efficient op 11.7kW DC ontladen. Dus RTE is bij vol vermogen in/uit ongeveer 86% bij mij.
Die ga ik nog eens aanmaken. De momentane verlies.

Edit, net even aangemaakt. Onder lage load, haal ik hier 70%. Zal straks de activaties en PV input gaan volgen wat die doet.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{% set batterijvermogen = states('sensor.deyeinverter_battery_power') | float(0) %}
{% set p1vermogeninverted = states('sensor.p1_meter_vermogen_inverted')| float(0) %}
{% set loadvermogen = states('sensor.homewizardload_vermogen') | float(0) %}

{% if batterijvermogen < 0 %}
{{ batterijvermogen / (p1vermogeninverted + loadvermogen) * 100 }}
{% elif batterijvermogen > 0 %}
{{ (p1vermogeninverted + loadvermogen) / batterijvermogen * 100 }}
{% else %}
{{ 0 }}
{% endif %}
Gemiddeld moet ik nog zien te berekenen. Waarschijnlijk kan ik alleen absoluut kWh verlies berekenen. Dus dat zal niet de echte RTE zijn.
Ik heb die op rolling window 7 dagen gedaan, zonder de entities van de deye/batterij te gebruiken. Puur inputs (p1 en solaroverschot) vs outputs (exports en huisverbruik). Afhankelijk van het moment varieert het verlies tussen de 11% en de 35%. Meestal rond 20%.

Dit lijkt me de meest eerlijke versie, omdat die puur kijkt naar input/output en niet naar waardes die de deye al dan niet juist weergeeft. Zo zit in die 20% ook het eigenverbruik van de deye (die niet terugkomt in de losses).

[ Voor 20% gewijzigd door Get!em op 31-03-2026 11:49 ]

• KoningSlakkie
  • Nu online
Get!em schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:03:
[...]

Die ga ik nog eens aanmaken. De momentane verlies.

[...]

Ik heb die op rolling window 7 dagen gedaan, zonder de entities van de deye/batterij te gebruiken. Puur inputs (p1 en solaroverschot) vs outputs (exports en huisverbruik). Afhankelijk van het moment varieert het verlies tussen de 11% en de 35%. Meestal rond 20%.

Dit lijkt me de meest eerlijke versie, omdat die puur kijkt naar input/output en niet naar waardes die de deye al dan niet juist weergeeft. Zo zit in die 20% ook het eigenverbruik van de deye (die niet terugkomt in de losses).
Dat is dus precies wat ik ook wil gaan doen. Technisch gezien kan ik het denk ik geen RTE noemen. Maar het totale verlies (afgelopen 1 week en 4 weken) wil ik ook weten zonder te vertrouwen op de SOC metingen.

Ik heb eigenlijk ook alles af gedekt met de homewizard meters dus P1, solar, huisverbruik (solar + huis). Dus de gap wijs ik toe aan de Deye, dat is dus inclusief eigen verbruik van de deye. Ook mijn realtime efficiency zit het eigen verbruik van de Deye in opgenomen. Hierdoor zie ik soms 30-50% efficiency getallen.

Het is vast al gedeeld maar ik kan het niet vinden, zou je de link/code nogmaals kunnen delen? :$
Ik heb nog nooit de configuration.yaml gebruikt moet ik toegeven :$ . Moet dit op die manier of kan ik dit in een sensor template plakken? (Ik doe ook alles via ChatGPT want ik kan voor geen meter coderen :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door KoningSlakkie op 31-03-2026 10:27 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Dat is dus precies wat ik ook wil gaan doen. Technisch gezien kan ik het denk ik geen RTE noemen. Maar het totale verlies (afgelopen 1 week en 4 weken) wil ik ook weten zonder te vertrouwen op de SOC metingen.

Ik heb eigenlijk ook alles af gedekt met de homewizard meters dus P1, solar, huisverbruik (solar + huis). Dus de gap wijs ik toe aan de Deye, dat is dus inclusief eigen verbruik van de deye. Ook mijn realtime efficiency zit het eigen verbruik van de Deye in opgenomen. Hierdoor zie ik soms 30-50% efficiency getallen.

Het is vast al gedeeld maar ik kan het niet vinden, zou je de link/code nogmaals kunnen delen? :$
Ik heb nog nooit de configuration.yaml gebruikt moet ik toegeven :$ . Moet dit op die manier of kan ik dit in een sensor template plakken? (Ik doe ook alles via ChatGPT want ik kan voor geen meter coderen :+ )
Ik heb een SQL sensor gemaakt voor elke sensor waar ik de historische status (kWh) van 7 dagen terug wilde hebben. Vervolgens kun je met het verschil tov nu gaan rekenen.

Get!em in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

De template heb ik ondertussen aangepast om zonder de Deye zaken te rekenen. Ik maak ze allemaal aan in de UI van Homeassistant. De If/Else heb ik er ingezet, om de uitschieters te voorkomen (die oa voorkomen door polling verschillen en de batterysoc die uitschieters heeft).

Ik ben verder ook gewoon een code-prutser, dus je zult me ongetwijfeld op foutjes betrappen. Corrigeer wanneer je ze ziet. Geen AI, ik maak mijn fouten liever zelf. :P
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
{% set sevendayloadimport = states('sensor.select_sql_query_load_import_7_day')| float(0) %}
{% set currentdayloadimport = states('sensor.homewizardload_energie_import')| float(0) %}
{% set sevendayloadimportdif = currentdayloadimport - sevendayloadimport | float(0)%}
{% set sevendayloadexport = states('sensor.select_sql_query_load_export') | float(0) %}
{% set currentdayloadexport = states('sensor.homewizardload_energie_export') | float(0) %}
{% set sevendayloadexportdif = currentdayloadexport - sevendayloadexport | float(0)%}
{% set sevendayp1import = states('sensor.batterystatistics_import_7_days') | float(0) %}
{% set currentdayp1import = states('sensor.p1_meter_energy_import') | float(0) %}
{% set sevendayp1importdif = currentdayp1import - sevendayp1import | float(0)%}
{% set sevendayp1export = states('sensor.batterystatistics_p1_export_7_day') | float(0) %}
{% set currentdayp1export = states('sensor.p1_meter_energie_export') | float(0) %}
{% set sevendayp1exportdif = currentdayp1export - sevendayp1export | float(0) %}
{% set batterysocsevenday = states('sensor.select_sql_query_battery_soc_7_day') | float(0) %}
{% set batterysoccurrentday = states('sensor.deyeinverter_battery') | float(0) %}
{% set socdif = batterysocsevenday - batterysoccurrentday %}
{% set socdifkwh = socdif * 48.3/100 %}
{% set inputtotal = sevendayp1importdif + sevendayloadexportdif %}
{% set totalverlies = sevendayp1importdif + sevendayloadexportdif -sevendayp1exportdif - sevendayloadimportdif - socdifkwh %}
{% set batterijenomzetverlies = (totalverlies/inputtotal) *100 | round(1) %}
{% if batterijenomzetverlies > 100 %}
{{ 100 }}
{% elif batterijenomzetverlies < 0 %}
{{ 0 }}
{% else %} 
{{ batterijenomzetverlies }}
{% endif %}

[ Voor 45% gewijzigd door Get!em op 31-03-2026 11:41 ]

• jeeedeee
  • Nu online
Sportmind schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 07:26:
[...]
Had je je panelen uit omdat je accu vol zat? En heeft ie met hige SoC dan 's nachts toch bijgeladen?
Sorry, mijn post was nogal gefrustreerd, maar dat komt ook doordat er geen communicatie is, en beloftes die niet waar worden gemaakt. Zoals een firmware update die beloofd wordt, of een toezegging dat er iedere 4 weken wat gecommuniceerd zou worden, wat niet wordt nagekomen...

Daarnaast zijn de onberekenbare onbalansprijzen waarmee het systeem nu werkt ook niet positief voor mensen met eigen opwek. Ik gooi nu vrij veel energie weg omdat de accu vol is. In de ochtend wordt bijna niet ontladen, terwijl de prijs wel positief is, en de SoC tussen de 10-50% zit. Ik heb vrij veel overproductie, maar met deze 'goedkope' onberekenbare prijzen, wordt het voor iedereen met PV straks echt lastig om zijn winterproductie gesaldeerd te krijgen. In de zomer zullen de prijzen nog wel wat lager zijn, en dan zijn er maar weinig uurtjes waarop straks teruggeleverd kan worden. En ik vrees dat de aFFR biedladder hier echt niet gaat helpen...

Dat is met de EPEX prijzen een stuk beter te doen, omdat je dan ook in de ochtend vaak nog wel een paar cent voor de energie krijgt... En naast die paar cent is het natuurlijk ook de 13-15 cent salderingsruimte van BTW en energiebelasting voor menigeen.. Bovendien in de avond gegarandeerde prijzen, waardoor je zonder tussenpozen de energie kan wegduwen naar het net in een paar uur...

• zunrob
KoningSlakkie schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:42:

Dat is bijzonder, hier is er onder de 25% niet meer geëxporteerd. Terwijl de regels zover ik weet bij iedereen gelijk zijn.

• KoningSlakkie
  • Nu online
zunrob schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:22:
[...]

Dat is bijzonder, hier is er onder de 25% niet meer geëxporteerd. Terwijl de regels zover ik weet bij iedereen gelijk zijn.
Ik denk dat de regels hetzelfde zijn. Maar het zou kunnen dat op dat moment jouw accu SOC simpel weg hoger was dan de mijne en toevallig stopte bij 25%

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Ja, wel gek. Hier was de SoC 22% om 9.20u, en toen starte de export van 58 cent.

• KoningSlakkie
  • Nu online
Get!em schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:29:
[...]

Ik heb een SQL sensor gemaakt voor elke sensor waar ik de historische status (kWh) van 7 dagen terug wilde hebben. Vervolgens kun je met het verschil tov nu gaan rekenen.

Get!em in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

De template heb ik ondertussen aangepast om zonder de Deye zaken te rekenen. Ik maak ze allemaal aan in de UI van Homeassistant. De If/Else heb ik er ingezet, om de uitschieters te voorkomen (die oa voorkomen door polling verschillen en de batterysoc die uitschieters heeft).

Ik ben verder ook gewoon een code-prutser, dus je zult me ongetwijfeld op foutjes betrappen. Corrigeer wanneer je ze ziet. Geen AI, ik maak mijn fouten liever zelf. :P
{% set sevendayloadimport = states('sensor.select_sql_query_load_import_7_day')| float(0) %}
{% set currentdayloadimport = states('sensor.homewizardload_energie_import')| float(0) %}
{% set sevendayloadimportdif = currentdayloadimport - sevendayloadimport | float(0)%}
{% set sevendayloadexport = states('sensor.select_sql_query_load_export') | float(0) %}
{% set currentdayloadexport = states('sensor.homewizardload_energie_export') | float(0) %}
{% set sevendayloadexportdif = currentdayloadexport - sevendayloadexport | float(0)%}
{% set sevendayp1import = states('sensor.batterystatistics_import_7_days') | float(0) %}
{% set currentdayp1import = states('sensor.p1_meter_energy_import') | float(0) %}
{% set sevendayp1importdif = currentdayp1import - sevendayp1import | float(0)%}
{% set sevendayp1export = states('sensor.batterystatistics_p1_export_7_day') | float(0) %}
{% set currentdayp1export = states('sensor.p1_meter_energie_export') | float(0) %}
{% set sevendayp1exportdif = currentdayp1export - sevendayp1export | float(0) %}
{% set batterysocsevenday = states('sensor.select_sql_query_battery_soc_7_day') | float(0) %}
{% set batterysoccurrentday = states('sensor.deyeinverter_battery') | float(0) %}
{% set socdif = batterysocsevenday - batterysoccurrentday %}
{% set socdifkwh = socdif * 48.3/100 %}
{% set inputtotal = sevendayp1importdif + sevendayloadexportdif %}
{% set totalverlies = sevendayp1importdif + sevendayloadexportdif -sevendayp1exportdif - sevendayloadimportdif - socdifkwh %}
{% set batterijenomzetverlies = (totalverlies/inputtotal) *100 | round(1) %}
{% if batterijenomzetverlies > 100 %}
{{ 100 }}
{% elif batterijenomzetverlies < 0 %}
{{ 0 }}
{% else %} 
{{ batterijenomzetverlies }}
{% endif %}
Bedankt! Even kijken of ik dit na kan bouwen.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:37

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

@Get!em
Zet die riedels even tussen code tags, de </> als je een bericht typt.
Selecteer de betreffende regels met je muis als je je bericht wijzigt en klik dan op </>.

[ Voor 35% gewijzigd door Speedy-Andre op 31-03-2026 11:41 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Speedy-Andre schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:39:
@Get!em
Zet die riedels even tussen code tags, de </> als je een bericht typt.
Moet je tweakers.net voor aankijken. Die maken dat met de wysiwyg editor stuk. Net als dat ze de pricewatch vern**kt hebben.
Heb nu even de code tags er alsnog ingehackt.

Ah, wacht, is in de wysiwyg nu weggestopt onder menu rechts..... volgende keer die route maar doen. Was in eerste beta van de wysiwyg niet aanwezig.
YAML: RTE
1
2
3
Test test
En nog een test
{% veel meer test %}

[ Voor 24% gewijzigd door Get!em op 31-03-2026 11:46 ]

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Wilde ik net nog even kijken naar de tabel maar die was weg.
Je hebt je bericht enkele uren later aangepast en de afbeelding verwijderd met een specifieke reden?

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ersus schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:45:
[...]

Wilde ik net nog even kijken naar de tabel maar die was weg.
Je hebt je bericht enkele uren later aangepast en de afbeelding verwijderd met een specifieke reden?
Stonden gewoon de blokken in die met regeltoestand 2 zouden worden (op basis van realtime info vanuit zijn handelen). Maar kun je nu dus gewoon terugzien bij tennet een dag later.

Verrekenprijzen | TenneT

Bijna hele avond was regeltoestand 2
64	15:45-16:00			200	-486,3	200	-486,3	2
65	16:00-16:15			118,08	-536,1	118,08	-536,1	2
66	16:15-16:30			91,12	-106,54	91,12	-106,54	2
67	16:30-16:45			139	-536,1	139	-536,1	2
68	16:45-17:00			80	-10	80	-10	2
69	17:00-17:15			105	-18	105	-18	2
70	17:15-17:30			73	-26	73	-26	2
71	17:30-17:45			139	-20	139	-20	2
72	17:45-18:00			91,12	-35	91,12	-35	2
73	18:00-18:15				-18	-18	-18	-1
74	18:15-18:30			112	-10	112	-10	2
75	18:30-18:45			108,9	-30	108,9	-30	2
76	18:45-19:00			111,07	10	111,07	10	2
77	19:00-19:15			112	-457,4	112	-457,4	2
78	19:15-19:30			109	-30	109	-30	2
79	19:30-19:45			91,12	-14,41	91,12	-14,41	2
80	19:45-20:00			101	-4	101	-4	2
81	20:00-20:15			102	43,28	102	43,28	2
82	20:15-20:30			102	31,9	102	31,9	2
83	20:30-20:45			73	31,9	99	31,9	2

[ Voor 41% gewijzigd door Get!em op 31-03-2026 11:48 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:37

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Get!em schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:42:
[...]

Moet je tweakers.net voor aankijken. Die maken dat met de wysiwyg editor stuk. Net als dat ze de pricewatch vern**kt hebben.
Heb nu even de code tags er alsnog ingehackt.
Die van 10:03 ook graag, ik ben gewend om de tags zelf toe te voegen en laat niks aan het toeval over ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Wolly
  • Niet online
[...]

Er zit wel een verschil, we zagen het onlangs ook toen er bij een hoge invoedprijs bij de ene werd ingevoed en bij de andere werd afgenomen.

De laatste waren dus het bokje.

Waar dat verschil door verklaard kan worden, geen idee. Misschien AB test?

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Get!em schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:47:
[...]

Stonden gewoon de blokken in die met regeltoestand 2 zouden worden (op basis van realtime info vanuit zijn handelen). Maar kun je nu dus gewoon terugzien bij tennet een dag later.

Verrekenprijzen | TenneT

Ach zo dank je.
Wel raar dan dat die afbeelding is verwijderd als het toch al open data is.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:47:
[...]

Verrekenprijzen | TenneT

Ik had ook een site waar je direct na afloop van het kwartier de regeltoestand kon zien, helaas niet meer vindbaar.

Iemand de link nog?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ersus schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:51:
[...]

Ach zo dank je.
Wel raar dan dat die afbeelding is verwijderd als het toch al open data is.
Naja, ik weet niet of die realtime versie wel open data is..... ik vermoed van niet. Al geeft Wolly aan dat die wel bestaan heeft.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:43
Wellicht dat @Power Trader dat weet :D

• enes92
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:30
ik zie dat er bijvoorbeeld bij de piek van 09:18 die om 09:16 is begonnen en 09:21 is geëindigd. dat mijn batterij pas om 09:21 is gaan ontladen waardoor ik de piek net heb gemist. en op https://onbalansmarkt.com/live is te zien dat de batterij percentages als vanaf 09:16 al is gaan dalen. is dit een bewuste keus van BE? of reageert mijn systeem traag op de besturing van BE? was dit bij jullie ook het geval ?

• Wolly
  • Niet online
enes92 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:10:
ik zie dat er bijvoorbeeld bij de piek van 09:18 die om 09:16 is begonnen en 09:21 is geëindigd. dat mijn batterij pas om 09:21 is gaan ontladen waardoor ik de piek net heb gemist. en op https://onbalansmarkt.com/live is te zien dat de batterij percentages als vanaf 09:16 al is gaan dalen. is dit een bewuste keus van BE? of reageert mijn systeem traag op de besturing van BE? was dit bij jullie ook het geval ?
BE activeert pas 6 minuten na het begin van een kwartier. Dus .21 klopt.

Uitzondering: Bij hele hoge of lage tarieven.

Oja, de minuutprijzen (eigenlijk 12 seconde prijzen) zijn niet de prijzen waar je op wordt afgerekend. Pas een dag later wordt bekend gemaakt welke voor dat kwartier wordt gebruikt, dat heet verrekenprijs.

[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 31-03-2026 12:17 ]

• jeeedeee
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:53:
[...]

Ik had ook een site waar je direct na afloop van het kwartier de regeltoestand kon zien, helaas niet meer vindbaar.

Iemand de link nog?
Ik heb dit zichtbaar in home assistant met https://github.com/aritmeester/tennet_balance. Je hebt ook een entity met de te verwachten regeltoestand van het huidig kwartier. Helaas kan ik geen screenshot tonen, geen toegang tot HA hier.

[ Voor 8% gewijzigd door jeeedeee op 31-03-2026 12:40 ]

Pagina: 1 ... 92 93 Laatste