Sorry, mijn post was nogal gefrustreerd, maar dat komt ook doordat er geen communicatie is, en beloftes die niet waar worden gemaakt. Zoals een firmware update die beloofd wordt, of een toezegging dat er iedere 4 weken wat gecommuniceerd zou worden, wat niet wordt nagekomen...
Daarnaast zijn de onberekenbare onbalansprijzen waarmee het systeem nu werkt ook niet positief voor mensen met eigen opwek. Ik gooi nu vrij veel energie weg omdat de accu vol is. In de ochtend wordt bijna niet ontladen, terwijl de prijs wel positief is, en de SoC tussen de 10-50% zit. Ik heb vrij veel overproductie, maar met deze 'goedkope' onberekenbare prijzen, wordt het voor iedereen met PV straks echt lastig om zijn winterproductie gesaldeerd te krijgen. In de zomer zullen de prijzen nog wel wat lager zijn, en dan zijn er maar weinig uurtjes waarop straks teruggeleverd kan worden. En ik vrees dat de aFFR biedladder hier echt niet gaat helpen...
Dat is met de EPEX prijzen een stuk beter te doen, omdat je dan ook in de ochtend vaak nog wel een paar cent voor de energie krijgt... En naast die paar cent is het natuurlijk ook de 13-15 cent salderingsruimte van BTW en energiebelasting voor menigeen.. Bovendien in de avond gegarandeerde prijzen, waardoor je zonder tussenpozen de energie kan wegduwen naar het net in een paar uur...