zunrob schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:15:
[...]
Volgens mij klopt dit niet wat je zegt. Je panelen gaan voor. Dus alle PV van je panelen wordt (tot een maximum van 12 kW) je accu in gestampt. Er zal dan geen activatie plaats vinden omdat de Deye simpelweg niet meer dan 12 kW je accu in kan duwen. Alles meer dan 12 kW PV zal je zelf verbruiken en exporteren.
In jouw voorbeeld wordt van de 17 kW PV dus 5 kW direct zelf verbruikt, de overige 12 kW gaan je accu in. Geen activatie want er kan niets meer bij.
Ah, spraakverwarrinkje....en een typfoutje van mij (5 = 4)
Even uitgangsituatie:
AC gekoppelde PV omvormer
Offgrid, met huis en ac omvormer en EV charger aan de LOAD
Deye kan 12kW de batterij in/out verwerken
Deye kan aanvullend 4kW direct van grid naar load sturen (en in de nieuwste installaties dus ook van load naar grid).
Situatie 1
Je zet je EV charger aan op 4kW, er is een import activatie, en je hebt geen PV productie:
12kW gaat van GRID via Deye naar Batterij
4kW gaat van GRID via Deye naar Load
Totaal: 16kW over je Grid aansluiting, 4kW over je Load
Situatie 2
Zelfde als vorige, maar nu met PV productie a 7kW, en de EV charger op 11kW
4kW gaat van GRID via Deye naar Load naar EV
7kW gaat van PV naar EV
Totaal: 16kW over je Grid aansluiting, 4kW over je Load, 11kW over je interne groepenkast
Situatie 3
Aanvullend op vorige: PV productie 14kW, EV 11kW en je gaat koken met inductie 7kW, wederom import activatie.
4kW gaat van GRID via Deye naar Load naar EV
7kW gaat van PV naar EV
7kW gaat van PV naar Inductie
Totaal: 16kW over je Grid aansluiting, 4kW over je Load, 18kW over je interne groepenkast.
Situatie 3 is niet eens echt ongewoon, behalve de hoge PV productie. Al zou bij mij met 13kWp er dicht bij komen, ware het niet dat ze op Oost/West liggen en ik max 8kW haal.