Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 92 ... 113 Laatste
Acties:

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Nu online
The Legend schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:37:
[...]

Dat betekent dat we dus nog wel een keer een deel BTW moeten afdragen. Gaat er nog weer wat van het al teruggekregen bedrag af.
Ja vast wel maar zal niet veel zijn, er was hier ook al gesuggereerd door de belastingtelefoon dat een 0 opgave voldoet, door Zunrob geloof ik.
Ik moet nog kijken.
Iemand met zo'n 0 opgave al ervaring?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ibak schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:14:
[...]

Nee als je na je eerste aangifte gedaan te hebben je gelijk aanmeld voor de kor krijg je netjes een brief met dat je kor aanvraag is goedgekeurd, tenminste bij mij.
Wat ik nu ga invullen moet ik nog bekijken maar net als bij de eerste opgave zal dat ook er niet erg om spannen.
Ik vul iets in wat ik kan verklaren en klaar.
Datalek warning, haal die streepjescode en qr even weg.

• ibak
  • Nu online
Get!em schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:07:
[...]

Datalek warning, haal die streepjescode en qr even weg.
Done, bedankt.

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:45
Bij mij doen de fysieke knoppen op de Deye het al een tijdje niet, touchscreen werkt gewoon. Geblokkeerd door BE of Deye issue? Iemand een idee?

This post was created with 100% recycled electrons

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

-54 cent/kwh gratis stroom! Nu.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 28-03-2026 21:10 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Toch zeker een heel kwartier. Even de 16kW aangezet hier.

• Single
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22-04 20:06
boredgeestje schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:06:
Bij mij doen de fysieke knoppen op de Deye het al een tijdje niet, touchscreen werkt gewoon. Geblokkeerd door BE of Deye issue? Iemand een idee?
Ik denk door Deye , ik heb een Deye 12K05 etc maar krijg bijv de beep niet uit dus heb de hele inverter maar even links laten liggen tot ik wat meer tijd heb. Touchscreen reageert idd maar de beep krijg ik niet uit terwijl daar wel een softkey voor is. En ik heb geen BE contract.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-04 15:37
De resultaten in de portal van 26-mrt zijn voor mij 4,52 euro aan kosten. Er is duur ingekocht in de ochtend tussen 07:15 - 08:30. Als ik dan kijk naar de soc op dat moment 30% zie ik niet direct een rede hiervoor? Kan het zijn dat de prijs op dat moment is omgeslagen?
Zien meer mensen dit terug in de resultaten? Het is een observatie / geen aanval wat er allemaal niet goed is, ben vooral benieuwd of hier een rede voor is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1upiRRn4NzZpMtgtOfpXM2EkvQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Anvry3UDkVGFtDzZGeqanZF0.png?f=user_large

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:30
Hier niet, maar ik denk dat zoals je zelf al aangeeft er niet echt wordt gestuurd, er dus wat "standaard regels" zijn.

Het lijkt dat de SOC waarde af en toe verschuift, maar dat er een soort van harde onderkant is, daaronder wordt gewoon gekocht ongeacht de prijs, of x % SOC is inkopen met wat variatie in prijs.

Omgekeerd ook, voor import, prijs en %.

Een van de redenen waarom wij hier onze SOC, import export posten is te kijken of we deze "standaard regels" kunnen doorgronden.

[ Voor 15% gewijzigd door blue eyes op 29-03-2026 09:48 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ecn1985 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:42:
De resultaten in de portal van 26-mrt zijn voor mij 4,52 euro aan kosten. Er is duur ingekocht in de ochtend tussen 07:15 - 08:30. Als ik dan kijk naar de soc op dat moment 30% zie ik niet direct een rede hiervoor? Kan het zijn dat de prijs op dat moment is omgeslagen?
Zien meer mensen dit terug in de resultaten? Het is een observatie / geen aanval wat er allemaal niet goed is, ben vooral benieuwd of hier een rede voor is?

[Afbeelding]
Hier is op dat moment van rond 8u ook best wat opgeladen. Maar niet zoveel en op andere momenten tegen beter tarief. Daardoor gemiddeld veel lager. Portaalbedrag - voordeelbedrag is bij mij samen een terugkrijgen van 50 cent over de hele dag.

• ecn1985
blue eyes schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:48:
Hier niet, maar ik denk dat zoals je zelf al aangeeft er niet echt wordt gestuurd, er dus wat "standaard regels" zijn.

Het lijkt dat de SOC waarde af en toe verschuift, maar dat er een soort van harde onderkant is, daaronder wordt gewoon gekocht ongeacht de prijs, of x % SOC is inkopen met wat variatie in prijs.

Omgekeerd ook, voor import, prijs en %.

Een van de redenen waarom wij hier onze SOC, import export posten is te kijken of we deze "standaard regels" kunnen doorgronden.
Ik was benieuwd. Nadeel is dat we de waardes niet weten. Anders zou je er mogelijk rekening mee kunnen houden. Als je kijkt naar de 26e is er bij mij voor 4,50 ingekocht terwijl ik dit niet nodig zou hebben gehad, als je kijk naar de soc en opweg op die dag. Wat je al zegt, er wordt niet gestuurd, betekend wel dat als het systeem efficient gaat sturen er ook direct winst te behalen is.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• ecn1985
Get!em schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:51:
[...]

Hier is op dat moment van rond 8u ook best wat opgeladen. Maar niet zoveel en op andere momenten tegen beter tarief. Daardoor gemiddeld veel lager. Portaalbedrag - voordeelbedrag is bij mij samen een terugkrijgen van 50 cent over de hele dag.
Ik zie die resultaten in het dashboard helaas pas een dag later? Maar verwacht hier niet veel terug te krijgen. Zo heb ik er helaas wel wat meer dagen tussen zitten, maar dat wisten we van te voren. Zo als het er nu uitziet ga ik maart positief afsluiten maar dat is dan ook door de uitschieter op 25-mrt anders was het negatief geweest in mijn geval.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Voor mij is die dag 70 cent betalen, 2.40 inkoop en 1.70 opbrengst.

Geheel maart gaat erg goed met 18 euro kosten en 55 euro opbrengst.

Jammer van februari waar ik 120 euro kosten heb, maar vrijwel geen opbrengst. Ik had namelijk wel een contract maar nog geen accu tot laat in die maand.

Met de waarschijnlijk ongeveer 10 cent aan ERE voor de kWh's die de auto ingaan erbij is het allemaal erg positief.

Het is wat investeren maar dan heb je wel wat.

[ Voor 25% gewijzigd door Moby op 29-03-2026 10:02 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:52
Spekkoper dan met 1,24 ontvangen op 26-03-2023

• ecn1985
Moby schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:58:

Jammer van februari waar ik 120 euro kosten heb, maar vrijwel geen opbrengst. Ik had namelijk wel een contract maar nog geen accu tot laat in die maand.

Met de waarschijnlijk ongeveer 10 cent aan ERE voor de kWh's die de auto ingaan erbij is het allemaal erg positief.

Ik heb ruim 40 euro aan kosten en 56 aan opbrengst. Die 25e was wel nodig om dat recht te trekken hier.

• ecn1985
0xygen500 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:03:
Spekkoper dan met 1,24 ontvangen op 26-03-2023
Waarschijnlijk je soc in de ochtend hoog genoeg dus geen import?

• ecn1985
Het geeft mij in elk geval wel aan als er wordt geoptimaliseerd er in mijn geval zeker nog winst te behalen is.

• blue eyes
Moby schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:58:

ERE heb ik nu ook sinds kort, tenminste, mijn leasemij toestemming gegeven. Beetje lui, via hun. Zijn 25%, ik 75%.
Vorig jaar 6000 kWh geladen, daarvoor 8000 kWh. Ga nu niet verder komen dan 4000 kWh (andere klanten, dichterbij).

Ik heb voor geheel maart 57 euro opbrengst, en 4,13 aan kosten.

Wellicht hier het voordeel van minder inkoop, dus meer eigen gebruik wegens een grote PV installatie?

Met de maart data is de tvt 14 jaar :D . Gebaseerd op JAN en FEB tientallen :D: D
Geld was niet het primaire, en we zijn er nog niet, aFRR wachten we op.

[ Voor 20% gewijzigd door blue eyes op 29-03-2026 10:19 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ecn1985 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:08:
Het geeft mij in elk geval wel aan als er wordt geoptimaliseerd er in mijn geval zeker nog winst te behalen is.
Uiteraard, daar valt heel veel te winnen. Maar er wordt op dit moment niet geoptimaliseerd voor deze onbalanshandel.

Begrijp dat niet helemaal, straks met aFFR wordt er toch ook nog steeds op deze manier gehandeld? aFFR is geen dagtaak.

Het lijkt mij eerlijk gezegd dan wel handig om deze maanden te gebruiken om te optimaliseren.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

blue eyes schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:14:
[...]

Ik heb voor geheel maart 57 euro opbrengst, en 4,13 aan kosten.
Wellicht hier het voordeel van minder inkoop, dus meer eigen gebruik wegens een grote PV installatie?

Voor deze maand, etc. delen op 10.000 euro (ik krijg de btw niet terug) is de tvt 14 jaar :D
Geld was niet het primaire, en we zijn er nog niet, aFRR wachten we op.
En, leuke maanden komen nog, en dure maanden heb ik niet echt extreem gehad, begonnen 19 JAN.
Dat zou het kunnen verklaren inderdaad, ik heb maar 14700Wp liggen :P

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:57

[Afbeelding]
De logica voor de ochtend behoeft inderdaad aandacht, op een dag zoals vandaag wordt bij 30 procent SoC wordt gekocht ipv verkocht. Hier was de prijs net boven de 10 cent, geen verkoop. Straks weer de panelen afschakelen, want auto is al vol.

Ook al eens gemeld, maar wordt nu nog niks mee gedaan, jammer want ik vind het toch wel wat zonde van de opwek. Na de Pasen ga ik mij zwembad verwarmen dan kan daar flink wat energie in en zie ik het wel weer…

• blue eyes
Hahahaha, nee dan lijkt mij dat van niet :D
(hier 19230).

Dan wellicht een EV? Hangt ook maar net af van de dure momenten, goedkope momenten, gerelateerd ook aan de SOC.
De de % als onderkant wisselt ook.

Volgens mij zit er tussen ons geen structureel verschil of reden dan. Marginaal.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

blue eyes schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:22:
Hahahaha, nee dan lijkt mij dat van niet :D
(hier 19230).

Dan wellicht een EV? Hangt ook maar net af van de dure momenten, goedkope momenten, gerelateerd ook aan de SOC.
De de % als onderkant wisselt ook.

Volgens mij zit er tussen ons geen structureel verschil of reden dan. Marginaal.
Wij zijn vrijwel hetzelfde, ook vrijstaande gasloze woning (uit 1996), en een EV. Alleen verwarmen wij anders met een L/W en een L/L WP. En ook geen 80 kWh accu, maar de standaard 46 kWh

Het verschil is gerommel in de marge.

Ik vind het mooi om te zien dat er geen kWh vanaf het dak verdwijnt zonder dat er over nagedacht is. Maart en April zijn mooie maanden. Veel opbrengst van de panelen maar ook veel verbruik voor de WP, zeker deze maart.

[ Voor 18% gewijzigd door Moby op 29-03-2026 10:49 ]

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Wolly schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:16:
[...]

Uiteraard, daar valt heel veel te winnen. Maar er wordt op dit moment niet geoptimaliseerd voor deze onbalanshandel.

Begrijp dat niet helemaal, straks met aFFR wordt er toch ook nog steeds op deze manier gehandeld? aFFR is geen dagtaak.

Het lijkt mij eerlijk gezegd dan wel handig om deze maanden te gebruiken om te optimaliseren.
Affr niet, een bedrijf uit de grond stampen wel. Balans is voor in duidelijk geweest. Dit heeft geen prioriteit. Deze dingen komen vanzelf, vooralsnog kunnen er aardig wat niet helemaal optimale dagen zijn voordat de aanschafkorting te niet gedaan is.

• ecn1985
Hopelijk mogen we op korte termijn weer een update ontvangen, ben erg benieuwd naar de aFRR status en mogelijk andere dingen die op de raodmap staan.

• ecn1985
Moby schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Wij zijn vrijwel hetzelfde, ook vrijstaande gasloze woning (uit 1996), en een EV. Alleen verwarmen wij anders met een L/W en een L/L WP. En ook geen 80 kWh accu, maar de standaard 46 kWh

Het verschil is gerommel in de marge.

Ik vind het mooi om te zien dat er geen kWh vanaf het dak verdwijnt zonder dat er over nagedacht is. Maart en April zijn mooie maanden. Veel opbrengst van de panelen maar ook veel verbruik voor de WP, zeker deze maart.
Oftopic, ik heb dit jaar Maart 15% minder verbuik met de WP dan in 2025

• Wolly
  • Niet online
Heeft iemand hier wel eens nagedacht over de hoge stromen die door de thuisaccu kunnen lopen in de groepenkast? Mijn aardlekschakelaars zijn bijv max 40A.

Met mijn zonnepanelen zat ik al op het randje want 25A van het net plus 16A van de zonnepanelen is 41A.

Nu met een extra bron van 3x16A zou dat max 57A worden, daar zijn de aardlekschakelaars helemaal niet tegen bestand.

Ik lees dat je dit kan oplossen op 3 manieren.
1. Alleen aardlekautomaten gebruiken
2. Aardlekschakelaars vervangen door 63A modellen, bedrading groepenkast upgraden naar 10mm2
3. Remautomaat 40A voor de huidige aardlekschakelaar plaatsen.

Optie 3:
Afbeeldingslocatie: https://zonnepanelensuper.nl/wp-content/uploads/2024/01/aansluitschema_omvormer-groepenkast_meer-dan-40A_3-fasen_1-fase-als-1024x573.jpg
Bron

Zie ook dit ABB document.

[ Voor 26% gewijzigd door Wolly op 29-03-2026 12:21 ]

• blue eyes
ecn1985 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:02:
[...]

Oftopic, ik heb dit jaar Maart 15% minder verbuik met de WP dan in 2025
Je post het met reden, voor jou ter vergelijk:
21 kWh minder MtD tov vorig jaar, 1372 vs 1293.

• Wolly
  • Niet online
overhyped schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:41:
[...]

Affr niet, een bedrijf uit de grond stampen wel. Balans is voor in duidelijk geweest. Dit heeft geen prioriteit. Deze dingen komen vanzelf, vooralsnog kunnen er aardig wat niet helemaal optimale dagen zijn voordat de aanschafkorting te niet gedaan is.
De zomer komt er snel aan, wij gaan onze stroom niet kwijtraken als het model gebaseerd blijft op “onder de 40% alleen ontladen als prijs >12ct” (voorbeeldje).

Dat betekent dat we dus zonder optimalisatie gaan terugleveren bij 100% SOC tegen grotendeels negatieve tarieven. Er zal dus wel iets geoptimaliseerd moeten worden om dit te voorkomen.

• Single
  • Laatst online: 22-04 20:06
Wolly schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:36:
[...]

De zomer komt er snel aan, wij gaan onze stroom niet kwijtraken als het model gebaseerd blijft op “onder de 40% alleen ontladen als prijs >12ct” (voorbeeldje).

Dat betekent dat we dus zonder optimalisatie gaan terugleveren bij 100% SOC tegen grotendeels negatieve tarieven. Er zal dus we l iets geoptimaliseerd moeten worden om dit te voorkomen.
Grappig , lijkt wel aan te sluiten bij mijn offtopic.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:02

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben daar op voorbereid, eigenlijk wel simpel (en goedkoop) met kamrails die vergelijkbaar zijn met 10mm2.
Het scheelt en hoop bedrading, in feite zie je alleen nog de kabels van de groepen en naar de aardlekschakelaars die ik verzwaard heb.
Je mag wel duidelijk uittekenen hoe de (pv) stroom in feite loopt, het gaat soms maar om een klein deel.
Hier gaat het om 2 omvormers die straks reserve worden (bij strings op de Deye) die elk op een fase zitten.
Omdat ik een off-grid situatie krijg wordt dat 10mm2 deel met 63A uitgevoerd (hoofdschakelaar en stand-by).
Ik wacht nog even af hoe zwaar de 'noodknop' uitgevoerd is, het wordt zonder off-grid geplaatst.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:41:
Ik ben daar op voorbereid, eigenlijk wel simpel (en goedkoop) met kamrails die vergelijkbaar zijn met 10mm2.
Het scheelt en hoop bedrading, in feite zie je alleen nog de kabels van de groepen en naar de aardlekschakelaars die ik verzwaard heb.
Je mag wel duidelijk uittekenen hoe de (pv) stroom in feite loopt, het gaat soms maar om een klein deel.
Hier gaat het om 2 omvormers die straks reserve worden (bij strings op de Deye) die elk op een fase zitten.
Omdat ik een off-grid situatie krijg wordt dat 10mm2 deel met 63A uitgevoerd (hoofdschakelaar en stand-by).
Ik wacht nog even af hoe zwaar de 'noodknop' uitgevoerd is, het wordt zonder off-grid geplaatst.
En je aardlekschakelaars zijn dus ook geupgrade jaar 63A? Alleen je bedrading uitvoeren op 10mm2 is niet voldoende.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:43:
[...]

En je aardlekschakelaars zijn dus ook geupgrade jaar 63A? Alleen je bedrading uitvoeren op 10mm2 is niet voldoende.
Alleen waar de stroom zo hoog kan worden, dat is er maar 1 hier.
Ik heb het meeste als 1-fase ingericht, daar is 40A meer dan genoeg.

[ Voor 10% gewijzigd door Speedy-Andre op 29-03-2026 12:54 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• blue eyes
Wat ik zelf er aan doe is proberen de EV maximaler in te zetten dan vorig jaar (vast contract - saldering) door proberen om de dag thuis te werken, daarmee 1 dag vanuit PV te laden en hopen om wat af te romen met de accu.

Verder daarom ook juist meer capaciteit gekocht, maar wel met uitgangspunt - voor 10 uur in de ochtend weer leeg....

Als het niet anders gaat, dan zet ik 1 van de 2 PV installaties maar hard uitschakelen.

Aan de andere kant, gaat het om centen of euro's, of veel euro's.

Koffiedik kijken idd. Ben er nog niet actief mee bezig. Ik kan alleen de PV niet software matig aansturen, dat is wat ik moet oplossen dit jaar.
Overgangsjaar.

• overhyped
  • Nu online
[...]

Dat betekent dat we dus zonder optimalisatie gaan terugleveren bij 100% SOC tegen grotendeels negatieve tarieven. Er zal dus wel iets geoptimaliseerd moeten worden om dit te voorkomen.
Ik reken daar niet op, met name vanwege de duidelijke positionering vanuit Balans: gaan we niet doen, heeft geen prioriteit.

En ach, heel wat kilowattuurtjes sub. optimaal af te nemen of terug y leveren voordat het na twee jaar een slechte deal is. En als na twee jaar zulke dingen niet of geneuzel in de marge zijn, of opgelost dan raakt balans veel klanten kwijt, dus genoeg incentive om, als de tijd daar is, te optimaliseren. Ik verwacht dat alleen niet deze zomer.

Ook leuk: kom van een mega voordelig vast contract: geen terug lever kosten, lage tarieven, zelfs nog een semi redelijke teruglever vergoeding. Moet toch 30€ opzeg boete betalen aan Greenchoice… ze zouden mij moeten betalen dat ik drie maanden overschot niet extra terug lever… maargoed, toen Greenchoice mee ging in terugleverkosten in plaats van met een vernieuwende, PV stimulerende maar wel kloppende propositie te komen was wel duidelijk dat we niet meer bij elkaar pasten :)

• ecn1985
overhyped schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:10:
[...]

Ik reken daar niet op, met name vanwege de duidelijke positionering vanuit Balans: gaan we niet doen, heeft geen prioriteit.

En ach, heel wat kilowattuurtjes sub. optimaal af te nemen of terug y leveren voordat het na twee jaar een slechte deal is. En als na twee jaar zulke dingen niet of geneuzel in de marge zijn, of opgelost dan raakt balans veel klanten kwijt, dus genoeg incentive om, als de tijd daar is, te optimaliseren. Ik verwacht dat alleen niet deze zomer.

Ook leuk: kom van een mega voordelig vast contract: geen terug lever kosten, lage tarieven, zelfs nog een semi redelijke teruglever vergoeding. Moet toch 30€ opzeg boete betalen aan Greenchoice… ze zouden mij moeten betalen dat ik drie maanden overschot niet extra terug lever… maargoed, toen Greenchoice mee ging in terugleverkosten in plaats van met een vernieuwende, PV stimulerende maar wel kloppende propositie te komen was wel duidelijk dat we niet meer bij elkaar pasten :)
Klopt heb je wel een punt, als je zoals een groot deel hier laag bent ingestapt. Na ons komen er ook mensen die er al weer wat meer voor hebben betaald, en na die groep al weer de volgende groep die hebben aangekocht voor de huidige prijs. Misschien nog steeds goedkoop maar de deal wordt zonder aFRR en optimalisatie natuurlijk wel steeds minder interresant. geloof ook niet dat er momenteel nog ergens duidelijk is aangegeven dat het om een pilot gaat, lijkt me toch wel goed om nog te vermelden in dit stadium.

Leuk: Ik denk dat ik hetzelfde contact had bij GC dat was de afgelopen jaren in elk geval geen rede tot klagen..

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:58:
Wat ik zelf er aan doe is proberen de EV maximaler in te zetten dan vorig jaar (vast contract - saldering) door proberen om de dag thuis te werken, daarmee 1 dag vanuit PV te laden en hopen om wat af te romen met de accu.

Verder daarom ook juist meer capaciteit gekocht, maar wel met uitgangspunt - voor 10 uur in de ochtend weer leeg....

Als het niet anders gaat, dan zet ik 1 van de 2 PV installaties maar hard uitschakelen.

Aan de andere kant, gaat het om centen of euro's, of veel euro's.

Koffiedik kijken idd. Ben er nog niet actief mee bezig. Ik kan alleen de PV niet software matig aansturen, dat is wat ik moet oplossen dit jaar.
Overgangsjaar.
Voor 10 uur leeg gaat dus niet gebeuren met de huidige situatie. En qua kosten is het gissen, wat kost het je als je 30% van je zonnepanelen opbrengt niet in waarde kan omzetten of dat je geld moet betalen om deze af te voeren?

Ik hoop dat het huidige model wel nog een paar draaiknoppen heeft om aan te draaien maar gezien de reactie van Balans is dat niet echt duidelijk.

• blue eyes
Afzetten kost mij alleen opbrengst, opbrengst die ik in de zomer toch niet nodig heb. Ik wek in deze dagen al 60-70 kWh op.... in de zomer ruim boven de 100 kWh.
Ik kan best afschalen, zeker als gebruikers worden aangepast, bijv. EV.

Stel, negatief gedacht, dat ik 1/3 (Enphase is 1/3 van de totale PV) vanaf mei uitzet, en in ergens in september weer aanzet....
Het enige waar ik dan op wil / ga sturen is saldering; in ieder geval meer terugleveren dan ik afneem.

Maar dat is dan direct tricky.

Een van de zaken die ik kan doen is de EV als de zon niet schijnt niet thuis laden. Maar op het werk of langs de weg.
EV is ruwweg de 30-50% van mijn verbruik.

Daar loop ik mee te spelen.
Of de meterkast helemaal opnieuw opbouwen (2-3k) waarmee ik wel ruimte voor de spoelen van Enphase heb, en dus de Enphase software matig uit en aan kan zetten.
Maar die 2/3k is van andere orde dan teruglever kosten :D (misschien wel doen, uit het principe).

• ibak
  • Nu online
blue eyes schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:45:
Afzetten kost mij alleen opbrengst, opbrengst die ik in de zomer toch niet nodig heb. Ik wek in deze dagen al 60-70 kWh op.... in de zomer ruim boven de 100 kWh.
Ik kan best afschalen, zeker als gebruikers worden aangepast, bijv. EV.

Stel, negatief gedacht, dat ik 1/3 (Enphase is 1/3 van de totale PV) vanaf mei uitzet, en in ergens in september weer aanzet....
Het enige waar ik dan op wil / ga sturen is saldering; in ieder geval meer terugleveren dan ik afneem.

Maar dat is dan direct tricky.

Een van de zaken die ik kan doen is de EV als de zon niet schijnt niet thuis laden. Maar op het werk of langs de weg.
EV is ruwweg de 30-50% van mijn verbruik.

Daar loop ik mee te spelen.
Of de meterkast helemaal opnieuw opbouwen (2-3k) waarmee ik wel ruimte voor de spoelen van Enphase heb, en dus de Enphase software matig uit en aan kan zetten.
Maar die 2/3k is van andere orde dan teruglever kosten :D (misschien wel doen, uit het principe).
Misschien beter eerst even nog aankijken zou ik denken.
Als batterij opslag echt zo gaat toenemen blijft de prijs misschien wel positief en verdien je toch nog eraan.
De beginnende groene waterstof projecten helpen straks ook.

• blue eyes
Zekers - we hebben het over overwegingen he - er is niets in gang gezet ;)

De opmerkingen hier helpen mij alleen maar!

[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 29-03-2026 15:57 ]

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:10
Ik heb de SolarmanSmart app draaiend op telefoon. Nu probeer ik accu data in HA Solarman te krijgen, maar dat krijg ik maar niet voor elkaar... :? Als ik inlog op 192.168.20.164 van de stick kom ik deze settings tegen.
WiFi is een 2.4GHz verbinding, net als de SolarmanSmart app. Signal Quality staat op 0%, ik vermoed dat dit de reden is dat er geen communicatie tot stand komt met de Deye. Ik heb de nieuwe batterij config, mss wordt de logger/stick afgeschermd door BE? Heeft iemand een oplossing hiervoor gevonden? Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuaTPy0lmxf5k0Wkhwy8aEtWhMI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KdRGTpv8STwwZFQLc1TyLOMG.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Bman op 29-03-2026 18:28 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bman schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:25:
Ik heb de SolarmanSmart app draaiend op telefoon. Nu probeer ik accu data in HA Solarman te krijgen, maar dat krijg ik maar niet voor elkaar... :? Als ik inlog op 192.168.20.164 van de stick kom ik deze settings tegen.
WiFi is een 2.4GHz verbinding, net als de SolarmanSmart app. Signal Quality staat op 0%, ik vermoed dat dit de reden is dat er geen communicatie tot stand komt met de Deye. Ik heb de nieuwe batterij config, mss wordt de logger/stick afgeschermd door BE? Heeft iemand een oplossing hiervoor gevonden? Iemand een idee?

[Afbeelding]
Wij hebben de LAN versie met Utp kabel erin. Heb jij ook een Utp ingang erop zitten?

• Bman
De Wifi stick heeft geen LAN poort en gaat bekabeld naar de POE switch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAGBPpjTCf-5Wwoxwg58-__ZEHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKesTpFMMz5QFt9Pu7f5hpS1.jpg?f=fotoalbum_large

Links de twee Cat6 kabels vanaf de router, éën zou in principe kunnen vervallen.
Rechts de twee kabels van BE, één van de EMS, de ander van de Wifi Stick.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pCRTtTy0xd3yuB1ZLUdzp87T9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdOZughODDiItw2TxuROK7EL.jpg?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dan zal het wel een LAN-stick zijn en zoek je het totaal op de verkeerde plek 8)7

• blue eyes
Bman schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:25:

[Afbeelding]
Welke Solarman gebruik je in HA?

Er zijn een aantal mensen hier waarbij het niet werkte, bleek dat ze de "verkeerde" Solarman hadden geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-Fa0d64u_q2QRBo6xsRBRU3JyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BjpOacrqdXkyyf55gHPV0jZi.png?f=fotoalbum_large

• Bman
Ik heb beide Solarman integraties geprobeerd via HACS, alle sensoren blijven “onbekend”

[ Voor 6% gewijzigd door Bman op 29-03-2026 19:20 ]

• Bman
Speedy-Andre schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:01:
Dan zal het wel een LAN-stick zijn en zoek je het totaal op de verkeerde plek 8)7
Ja oké, maar ik kan dus wel met SolarmanSmart app via wifi connecten en alle data van accu uitlezen. De app SolarmanSmart maakt dus verbinding. De vraag is nu hoe krijg ik dat in HA…

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bman schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:18:
[...]

Ja oké, maar ik kan dus wel met SolarmanSmart app via wifi connecten en alle data van accu uitlezen. De app SolarmanSmart maakt dus verbinding. De vraag is nu hoe krijg ik dat in HA…
Als ik in HA de integratie toevoeg dan vraagt ie om het ip van de omvormer enz.
Dat zal dan ook wel ergens in de app staan...

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-04 08:05
Wolly schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:13:
Heeft iemand hier wel eens nagedacht over de hoge stromen die door de thuisaccu kunnen lopen in de groepenkast? Mijn aardlekschakelaars zijn bijv max 40A.

Met mijn zonnepanelen zat ik al op het randje want 25A van het net plus 16A van de zonnepanelen is 41A.

Nu met een extra bron van 3x16A zou dat max 57A worden, daar zijn de aardlekschakelaars helemaal niet tegen bestand.

Ik lees dat je dit kan oplossen op 3 manieren.
1. Alleen aardlekautomaten gebruiken
2. Aardlekschakelaars vervangen door 63A modellen, bedrading groepenkast upgraden naar 10mm2
3. Remautomaat 40A voor de huidige aardlekschakelaar plaatsen.

Optie 3:
[Afbeelding]
Bron

Zie ook dit ABB document.
Dit is helemaal correct. Optie 4 heb ik gekozen: van de aardlekschakelaars aardlekautomaten nemen van 40A. Dit omdat de kamrails niet zo veel 10mm2 bekabeling aansluitingen hebben en ik geen zin had in een nieuwe meterkast. Ook had ik geen plek voor een remauromaat of allemaal aardlekautomaten per groep.

Daarnaast gaan de losse groepen nooit meer dan 40A nodig hebben dan voorheen (25A per fase). Dus enkel beveiligen voor het geval het door een fout toch gebeurd leek mij voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door harrr op 29-03-2026 19:35 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-04 08:05
[...]

Precies om deze reden was ik dit gaan volgen. In de zomer heb ik een opbrengst van 70-80 kWh per dag. Nu al 56 kWh op een dag als vandaag. Wat als die balans accus gaan laden op 12KW en ik tussen de 5-10KW opbrengst heb over de hele dag. Dan is die accu voor het einde van de middag vol en heb ik nog bakken met opbrengst die voor niks het net in gaat.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• ibak
  • Nu online
harrr schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:41:
[...]

Precies om deze reden was ik dit gaan volgen. In de zomer heb ik een opbrengst van 70-80 kWh per dag. Nu al 56 kWh op een dag als vandaag. Wat als die balans accus gaan laden op 12KW en ik tussen de 5-10KW opbrengst heb over de hele dag. Dan is die accu voor het einde van de middag vol en heb ik nog bakken met opbrengst die voor niks het net in gaat.
En wat dan als je niet mee doet?
Ik heb max 50kw opbrengst en nog nooit vol geweest, er waren altijd wel gunstige ontlaad momenten smiddags.
Ik verwacht de komende tijd hopelijk ivm balanceren eens boven de 95% te komen.
Met een extra module is jouw 70-80 vergelijkbaar met wat anderen hier en gaat volgens mij prima.
Maar Balans is al wat te vol proef ik..

• Wolly
  • Niet online
ibak schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:13:
[...]

En wat dan als je niet mee doet?
Ik heb max 50kw opbrengst en nog nooit vol geweest, er waren altijd wel gunstige ontlaad momenten smiddags.
Ik verwacht de komende tijd hopelijk ivm balanceren eens boven de 95% te komen.
Met een extra module is jouw 70-80 vergelijkbaar met wat anderen hier en gaat volgens mij prima.
Maar Balans is al wat te vol proef ik..
Het is nog geen zomer, straks hebben we 4 uur extra daglicht per dag. Ik denk dat de onbalanstarieven dan ook gedurende de dag langer negatief zijn, tot nu toe is er ook elk jaar een toename van negatieve epex uren.
Dus de situatie van nu is niet erg vergelijkbaar met hoogzomer.

• Wolly
  • Niet online
harrr schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:34:
[...]

Dit is helemaal correct. Optie 4 heb ik gekozen: van de aardlekschakelaars aardlekautomaten nemen van 40A. Dit omdat de kamrails niet zo veel 10mm2 bekabeling aansluitingen hebben en ik geen zin had in een nieuwe meterkast. Ook had ik geen plek voor een remauromaat of allemaal aardlekautomaten per groep.

Daarnaast gaan de losse groepen nooit meer dan 40A nodig hebben dan voorheen (25A per fase). Dus enkel beveiligen voor het geval het door een fout toch gebeurd leek mij voldoende.
Ook een goede optie, dankjewel!

• ibak
  • Nu online
Wolly schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:35:
[...]

Het is nog geen zomer, straks hebben we 4 uur extra daglicht per dag. Ik denk dat de onbalanstarieven dan ook gedurende de dag langer negatief zijn, tot nu toe is er ook elk jaar een toename van negatieve epex uren.
Dus de situatie van nu is niet erg vergelijkbaar met hoogzomer.
En wat doe je met je 70 - 80 kw in de zomer na salderen als je niet mee doet????

Nou ja.. of niet zoiets aan opslag ii geval...
In de grond als winter warmte voor je bodem warmtepomp?
Bitcoins minen?
Zelf waterstof maken en opslaan voor wintergebruik in je cv?
Aan je buren aanbieden voor weinig?
Of uitzetten?
Maar zelfs bij dit alles moet je nog steeds savonds en in de winter ondanks je eigen zomer opwek dure stroom kopen...

[ Voor 24% gewijzigd door ibak op 29-03-2026 22:57 ]

• overhyped
  • Nu online
ibak schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:36:
[...]

En wat doe je met je 70 - 80 kw in de zomer na salderen als je niet mee doet????

Nou ja.. of niet zoiets aan opslag ii geval...
In de grond als winter warmte voor je warmtepomp?
Bitcoins minen?
Zelf waterstof maken en opslaan voor wintergebruik in je cv?
Aan je buren aanbieden voor weinig?
Of uitzetten?
Maar zelfs bij dit alles moet je nog steeds savonds ondanks je eigen opwek dure stroom kopen...
Laat maar,
Las verkeerd ;)

[ Voor 8% gewijzigd door overhyped op 29-03-2026 22:44 ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Wolly schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:13:

Ben wel benieuwd, ter lering voor mijzelf, in welk scenario je 25A gelijktijdig per fase van het net trekt, terwijl je 16A per fase zonnestroom levert (dat is 11000Wp in volle glorie opbrengst op 3fase) en de batterij (tijdens die enorme opwek) ook denkt om 12kWh het net op te pompen (vraag me überhaupt af of de Eastron dat niet tackelt)?

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:12
Source90 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:01:
[...]
Ben wel benieuwd, ter lering voor mijzelf, in welk scenario je 25A gelijktijdig per fase van het net trekt, terwijl je 16A per fase zonnestroom levert (dat is 11000Wp in volle glorie opbrengst op 3fase) en de batterij (tijdens die enorme opwek) ook denkt om 12kWh het net op te pompen (vraag me überhaupt af of de Eastron dat niet tackelt)?
Volgens mij geef je het juiste antwoord. Bij de oudere systemen zien we nu al dat je maximaal tot 12 kW exporteert. Stel 9 kW van PV dan max 3 uit de batterij erbij. Bij jou (en andere nieuwere systemen) 16 kW.

Wat er precies gebeurt als je 17 kW opwekt met PV weet ik eigenlijk niet.

• Wolly
  • Niet online
[...]
Ben wel benieuwd in welk scenario je 25A gelijktijdig per fase van het net trekt, terwijl je 16A per fase zonnestroom levert (dat is 11000Wp in volle glorie opbrengst) en de batterij (tijdens die enorme opwek) ook denkt om 12kWh het net op te pompen (vraag me überhaupt af of de Eastron dat niet tackelt)?
De "Eastron" maakt een softwarematige oplossing mogelijk in de Deye, ik denk niet dat dat volgens de normen geldt als voldoende beveiliging.
En blijkbaar is het dus mogelijk, zie ABB document, dat er teveel stroom door zo'n 40A aardlek (redelijk standaard uitvoering) OF de bekabeling in de groepenkast kan gaan bij invoeding anders dan het net en dat deze daardoor overbelast wordt.

Dan krijg je van die verbrande plastic geurtjes O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 29-03-2026 23:20 ]

• Source90
zunrob schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:15:
[...]

Volgens mij geef je het juiste antwoord. Bij de oudere systemen zien we nu al dat je maximaal tot 12 kW exporteert. Stel 9 kW van PV dan max 3 uit de batterij erbij. Bij jou (en andere nieuwere systemen) 16 kW.

Plus dat ik het onwaarschijnlijk acht dat je gelijktijdig 75A verbruikt (er wordt met 3x25A maximaal belast gerekend), dat is 17kW. En dan ook nog terugleverd.

Verbruiker zal dan eerst PV/batterij opsnoepen en niet simultaan naast de PV opwek 75A binnen hengelen van het net.

—-
offtopic:
Maarreh, duur geintje. Waarschijnlijk heb je 3x ALS 40A met daarachter groepen (ALS 64A €50/st), heb je ook minimaal 2x een 3fase automaat voor warmtepomp (gezien nieuwbouw) en fornuis (65€/st) en met een EV mag je de B16 ook vervangen :o
Ik zou deze vraag in onderstaand topic neerleggen voordat je tot aankoop overgaat. Ik acht de kans niet bestaand, maar ben geen elektricien :)
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

[ Voor 40% gewijzigd door Source90 op 29-03-2026 23:39 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:07
zunrob schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:15:
[...]

Als ie 17kW opwekt op een 3x25 aansluiting, dan heb je al een ws overbemeten systeem aangelegd :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]
Over de p1 meter: Aan de input kant heb je dan 12kW naar de batterij (import activatie) en nog 5kW direct doorleveren naar het huis (want vraag). En dus 11kW-17kW van je panelen

Moet je dus minimaal 16kW verbruiken op dat moment.

EV op 22kW aanzetten en warmtepomp op legionella run a 3kW en inductie a 7,4kW. Dan zit je er al over.

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:52:
[...]

Over de p1 meter: Aan de input kant heb je dan 12kW naar de batterij (import activatie) en nog 5kW direct doorleveren naar het huis (want vraag). En dus 11kW-17kW van je panelen

EV op 22kW aanzetten en warmtepomp op legionella run a 3kW en inductie a 7,4kW. Dan zit je er al over.
Volgens mij gaat het er om dat wanneer je de 40A op één aardlek&fase combinatie overschrijdt dat je dan al risico loopt omdat de kabels/kast hier niet op zijn uitgevoerd en de aardlek dan overbelast raakt.

Dat is 'maar' 9200W. Normaliter zou je 25A hoofdzekering dan allang hebben ingegrepen maar die beveiliging is komen te vervallen doordat nu zelf energie invoert via accu of zonnepanelen.

En @Source90 je hoeft dus niet aardlekautomaten te vervangen van wp, ev of fornuis, die zijn al veilig. Het gaat om de aardlekschakelaars.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 30-03-2026 09:01 ]

• zunrob
[...]

Volgens mij klopt dit niet wat je zegt. Je panelen gaan voor. Dus alle PV van je panelen wordt (tot een maximum van 12 kW) je accu in gestampt. Er zal dan geen activatie plaats vinden omdat de Deye simpelweg niet meer dan 12 kW je accu in kan duwen. Alles meer dan 12 kW PV zal je zelf verbruiken en exporteren.

In jouw voorbeeld wordt van de 17 kW PV dus 5 kW direct zelf verbruikt, de overige 12 kW gaan je accu in. Geen activatie want er kan niets meer bij.

[ Voor 12% gewijzigd door zunrob op 30-03-2026 09:17 ]

• Source90
[...]

EV en warmtepomp zitten niet achter een 2P (1fase) 40A aardlekschakelaar van het huis als ze 11kWh trekken.
@Wolly WP en fornuis kunnen wél achter een 4pin 40A aardlekschakelaar zitten. Zo was onze woning opgeleverd (met 3fase busboard), dat zijn niet altijd alamats..

Ik kan mij daarnaast geen gebruikers voorstellen die, op een standaard 16A automaat achter de 40A aardlekschakelaar zitten die 9kWh trekken. Die horen normaal gesproken achter een krachtgroep.

Vraag mij daarnaast af of de Deye gaat/kan importeren met 12kW, als er 17kW aan Pv binnenkomt (en dat de accu in gaat).

Denk voorts dat deze discussie beter past in het elektratopic.

[ Voor 20% gewijzigd door Source90 op 30-03-2026 09:44 ]

• blue eyes
Ik kan dat gemakkelijk testen, ik zit nu met pieken al bij de 12000 watt vermogen opwek....

Ik zal het in de gaten houden en melden.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zunrob schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:15:
[...]

Volgens mij klopt dit niet wat je zegt. Je panelen gaan voor. Dus alle PV van je panelen wordt (tot een maximum van 12 kW) je accu in gestampt. Er zal dan geen activatie plaats vinden omdat de Deye simpelweg niet meer dan 12 kW je accu in kan duwen. Alles meer dan 12 kW PV zal je zelf verbruiken en exporteren.

In jouw voorbeeld wordt van de 17 kW PV dus 5 kW direct zelf verbruikt, de overige 12 kW gaan je accu in. Geen activatie want er kan niets meer bij.
Ah, spraakverwarrinkje....en een typfoutje van mij (5 = 4)

Even uitgangsituatie:

AC gekoppelde PV omvormer
Offgrid, met huis en ac omvormer en EV charger aan de LOAD

Deye kan 12kW de batterij in/out verwerken
Deye kan aanvullend 4kW direct van grid naar load sturen (en in de nieuwste installaties dus ook van load naar grid).

Situatie 1

Je zet je EV charger aan op 4kW, er is een import activatie, en je hebt geen PV productie:

12kW gaat van GRID via Deye naar Batterij

4kW gaat van GRID via Deye naar Load

Totaal: 16kW over je Grid aansluiting, 4kW over je Load

Situatie 2

Zelfde als vorige, maar nu met PV productie a 7kW, en de EV charger op 11kW

4kW gaat van GRID via Deye naar Load naar EV

7kW gaat van PV naar EV

Totaal: 16kW over je Grid aansluiting, 4kW over je Load, 11kW over je interne groepenkast

Situatie 3

Aanvullend op vorige: PV productie 14kW, EV 11kW en je gaat koken met inductie 7kW, wederom import activatie.

7kW gaat van PV naar EV

7kW gaat van PV naar Inductie

Totaal: 16kW over je Grid aansluiting, 4kW over je Load, 18kW over je interne groepenkast.

Situatie 3 is niet eens echt ongewoon, behalve de hoge PV productie. Al zou bij mij met 13kWp er dicht bij komen, ware het niet dat ze op Oost/West liggen en ik max 8kW haal.

• Source90
Get!em schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:37:
[...]Situatie 3

Aanvullend op vorige: PV productie 14kW, EV 11kW en je gaat koken met inductie 7kW, wederom import activatie.

7kW gaat van PV naar EV

Totaal: 16kW over je Grid aansluiting, 4kW over je Load, 18kW over je interne groepenkast.
En 18kW is (afgerond) 80A. Dat is 3 fase, ofwel (afgerond) 27A per fase. Kan makkelijk met een 40A ALS dus. Zelfs met een kookgroep (minimaal 2P/2N met 7kWh) op een enkele fase. EV en PV met die aantallen is sowieso 3fase.

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 30-03-2026 09:42 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Source90 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:33:
[...]

EV en warmtepomp zitten niet achter een 2P (1fase) 40A aardlekschakelaar van het huis.
@Wolly WP en fornuis kunnen ook achter een 4pin 40A aardlekschakelaar zitten. Zo was onze woning opgeleverd (met 3fase busboard), dat zijn niet altijd alamats..

Ik kan mij daarnaast geen gebruikers voorstellen die, op een standaard 16A automaat achter de 40A aardlekschakelaar zitten die 9kWh trekken. Die horen normaal gesproken achter een krachtgroep.

Vraag mij daarnaast af of de Deye gaat/kan importeren met 12kW, als er 17kW aan Pv binnenkomt (en dat de accu in gaat).

Denk voorts dat deze discussie beter past in het elektratopic.
Hier zit bijv mijn inductie achter een 2P + 2N. 7,4kW schoon aan de haak op 1 fase. Heb nu alle andere grootverbruikers van die fase afgehaald (oven, WP, maar heb vorig jaar toch zeker 1 a 2x per maand aan de 40A gezeten op die fase en toch gemiddeld 5x per maand >30A op die fase. Was ook slechte inrichting van de electricien.....

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:00

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ho4LHAmiYdlq0RE7rjy2tH4q2UI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7DrkPJtC3mc7TAAxTDh93fd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfZqoeYM_R7U4_YrEE8sggviwG8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rozUTojswegVC6JFdaz2lFk.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik zie wel hetzelfde laadgedrag als bij jou @ecn1985. Maar het lijkt of er bij jou meer is geladen (mijn SoC was ook een stukje hoger?). Ik heb nog geen financiële data, die komt hier altijd vrij laat door merk ik.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Source90 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:40:
[...]

En 18kW is (afgerond) 80A. Dat is 3 fase, ofwel (afgerond) 27A per fase. Kan makkelijk met een 40A ALS dus.
Klopt.

Maar sommigen hebben hier meer dan 14kW productie (ik lees sommigen met 17kWp of hoger), dan moet je dus wel gaan opletten met je interne stromen. Maar dat moest je zonder batterij dan ook al.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:00
Ik moet in zijn algemeenheid zeggen dat ik best tevreden ben de laatste tijd, nu de zon en wind ook een beetje meewerken. Vannacht mooi laadgedrag gezien (bijladen op 0 cent of eronder). In de ochtend niet meer bijgeladen als de zon is opgekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNlC1KmJviR56y-uXTI7WEvih7w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Szy1iVS56h8DTXBjwCR6GPdq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEDJ_DqoY1q6n7TW6KBDyG46nMs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D1QvtmHr8hPsh54fl9yZjhlH.jpg?f=fotoalbum_tile
Vandaag kan ie weer mooi op de zon bijladen. Zoals ik al zei het weer werkt mee, maar kom nu best goed uit met auto laden (terwijl ik in het weekend veel meer km's heb gemaakt dan anders) en andere grootverbruikers. Supermooi om thuis te komen als de zon al bijna onder is en dan toch je auto te kunnen laden zonder gebruik te maken van het net. Het laadgedrag is voor mijn gevoel best logisch nu.

[ Voor 4% gewijzigd door Sportmind op 30-03-2026 09:56 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• ecn1985
Sportmind schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:44:
[...]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zie wel hetzelfde laadgedrag als bij jou @ecn1985. Maar het lijkt of er bij jou meer is geladen (mijn SoC was ook een stukje hoger?). Ik heb nog geen financiële data, die komt hier altijd vrij laat door merk ik.
Het zal idd een combinatie zijn geweest van soc en prijs. In dit geval heb ik pech dat de soc net op het punt komt waar deze wordt geactiveerd.

Ik heb de resultaten in het dashboard ook nog niet, deze komen ook bij mij pas een aantal dagen later.

Zie nu ook dat de resultaten van de 26e en 27e niet worden weergegeven maar de 28e wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOMsy2TV9qwRcjNx2O8skgwW32A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aQS9HyCpQSh0w1SYKnqDbkR6.png?f=user_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ecn1985 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:24:
[...]

Het zal idd een combinatie zijn geweest van soc en prijs. In dit geval heb ik pech dat de soc net op het punt komt waar deze wordt geactiveerd.

Ik heb de resultaten in het dashboard ook nog niet, deze komen ook bij mij pas een aantal dagen later.

Zie nu ook dat de resultaten van de 26e en 27e niet worden weergegeven maar de 28e wel?

[Afbeelding]
26e hier wel, 27e niet, 28e weer wel.

• ecn1985
Get!em schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:27:
[...]

Morgen kan het goed weer anders zijn, komt uiteindelijk wel goed. Dit is wat mij betreft ook niet prio 1 om op te (laten) lossen op het moment.

• ecn1985
Sportmind schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:52:
Ik moet in zijn algemeenheid zeggen dat ik best tevreden ben de laatste tijd, nu de zon en wind ook een beetje meewerken. Vannacht mooi laadgedrag gezien (bijladen op 0 cent of eronder). In de ochtend niet meer bijgeladen als de zon is opgekomen:
[Afbeelding][Afbeelding]
Vandaag kan ie weer mooi op de zon bijladen. Zoals ik al zei het weer werkt mee, maar kom nu best goed uit met auto laden (terwijl ik in het weekend veel meer km's heb gemaakt dan anders) en andere grootverbruikers. Supermooi om thuis te komen als de zon al bijna onder is en dan toch je auto te kunnen laden zonder gebruik te maken van het net. Het laadgedrag is voor mijn gevoel best logisch nu.
Overall is het inderdaad nog niet heel gek, zeker niet als Balans zoals ze aangeven hier verder niet heel veel tijd en energie in steken. Dat stemt me ook wel hoopvol voor de toekomst, hopelijk met de komt van aFRR gaat er meer worden gefinetuned waardoor er slimmer wordt ingekocht en verkocht en soc gerelateerd aan moment van de dag (ochtend / avond) en verwachting van opwek gaat worden gestuurd. Wat dat betreft is er nog een hoop te verbeteren wat hopelijk ook het rendement van het systeem ten goede komt.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:19
ecn1985 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:30:
[...]

Morgen kan het goed weer anders zijn, komt uiteindelijk wel goed. Dit is wat mij betreft ook niet prio 1 om op te (laten) lossen op het moment.
Ik mis nog steeds data van eerdere dagen zoals 27-1, 11-2, 16-2 ik heb mijn twijfels of het goed komt. Als je @Balans Energie hiernaar vraagt krijg je geen antwoord.

• brammmmmm
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 26-04 17:30
ecn1985 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:36:
[...]

Overall is het inderdaad nog niet heel gek, zeker niet als Balans zoals ze aangeven hier verder niet heel veel tijd en energie in steken. Dat stemt me ook wel hoopvol voor de toekomst, hopelijk met de komt van aFRR gaat er meer worden gefinetuned waardoor er slimmer wordt ingekocht en verkocht en soc gerelateerd aan moment van de dag (ochtend / avond) en verwachting van opwek gaat worden gestuurd. Wat dat betreft is er nog een hoop te verbeteren wat hopelijk ook het rendement van het systeem ten goede komt.
Voor mijn werk zijn wij ook de verschillende markten DA/ID/aFRR/FCR aan het stacken, en hier kunnen we arbitreren tussen de verschillende markten. Met andere woorden: we kunnen ook zeggen dat een asset niet geschikt/beschikbaar is voor een bepaalde markt. Dat er nu op deze manier omgegaan wordt met de eerste klanten stemt mij eerlijk gezegd niet heel hoopvol. Kunnen ze het wel? Ik zie het juist nú als een kans om te beginnen met optimaliseren.

• veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-04 14:30
Get!em schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:27:
[...]

Idem, dit heb ik ook

• ecn1985
brammmmmm schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:56:
[...]

Voor mijn werk zijn wij ook de verschillende markten DA/ID/aFRR/FCR aan het stacken, en hier kunnen we arbitreren tussen de verschillende markten. Met andere woorden: we kunnen ook zeggen dat een asset niet geschikt/beschikbaar is voor een bepaalde markt. Dat er nu op deze manier omgegaan wordt met de eerste klanten stemt mij eerlijk gezegd niet heel hoopvol. Kunnen ze het wel? Ik zie het juist nú als een kans om te beginnen met optimaliseren.
Ik had het zeker ook liever anders zien gaan. Het is aangegeven dat de focus puur op aFFR zou liggen (helaas duurt het langer als initieel aangeven). De rede dat er niet wordt gestart met optimailisatie heeft denk ik puur te maken met capaciteit, denk dat Balans momenteel op alle vlakken is onderbezet. Dat lees je ook terug hier in de reacties en de beloofde update laat ook op zich wachten!

Wat mij wel doet twijfelen is of de groei niet te hard gaat op het moment, uiteindelijk zal er ook ontwikkeld en verbeterd moeten worden om vooruitgang te boeken. Vanuit de eerste gebruikers is er (hoofdzakelijk) begrip en was het min of meer duidelijk dat er haken en ogen aan de opstart zouden zitten.

Vraag me wel af of dat ook zo is bij de mensen waaraan de systemen momenteel worden verkocht voor een hogere prijs, en dit niet meer als pilot wordt weggezet, deze verwachten waarschijnlijk een geoptimaliseerd systeem!?

Meen ook, maar dat weet niet zeker is dat de pilot groep was bedoeld om als kleine groep te worden gebruikt om het systeem te optimaliseren en een goede basis neer te zetten voor het verder uitgerold zou worden. Denk niet dat we al op dat punt zijn aanbeland eerlijk gezegd.

Hopelijk wordt eea toegelicht in een volgende update.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

brammmmmm schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:56:
[...]

Ik zie het juist nú als een kans om te beginnen met optimaliseren.
Het lastige van optimaliseren op alleen onbalansmarkt nu, is dat de invloed van de aFRR dan erbuiten blijft. Zoals ik uit een eerder bericht begrepen heb, is de aFRR straks de hoofdmoot (verwachting) en is de onbalans straks de kruimels. Het heeft dan weinig zin te optimaliseren voor centenkwestie, terwijl de aFRR euro's binnenbrengt.

En de invloed van op aFRR voorbereid zijn, zit bijv in het altijd klaarstaan met een minimale en maximale SoC op de meest potentiële aFRR momenten (ochtend en avondspits, zonsopkomst/ondergang, plotseling windveld etc).

Voorbeeld:

Het is 6 uur sochtends je SoC is 20-30%. Op alleen onbalansmarkt ga je de batterij leegverbruiken tot 5%, in afwachting op de verwachte lagere tarieven over 4 uur, rond 10 uur als de zon instraling optimaal is. Dan tegen 10u laad je je batterij vol met de meest gunstige (negatieve) tarieven voor verbruik en export op duurdere momenten later. Bovendien zijn onbalans tarieven minutenwerk, en kunnen continue omslaan.

Dan met aFRR erbij: Het is wederom 6 uur, SoC 20-30%. Met aFRR wil je dat je minimum SoC 40% of 50% is, omdat de verwachte ochtendspits om 7.30-8.30 je reserve mogelijk ingezet gaat worden (up or down). Dat betekent dat je tussen 6 en 7.30 je batterij dus gaat bijladen tegen iets ongunstigere tarieven op onbalans (centenkwestie), maar je staat dan wel paraat voor aFRR (euros). In de tussentijd (rustige momenten) pak je dan alsnog de onbalans extremen mee indien die zich voordoen (de 25e als voorbeeld, al waren we mogelijk dan al leeg geweest vanwege inzet aFRR in het uur ervoor) en/of werk je al toe naar die SoC 40-50%.

Je ziet nu dat de minimum en maximum SoC op dat tweede scenario worden gestuurd, in voorbereiding op aFRR. We plukken daar nu dus nog niet de vruchten van, maar hebben al wel de nadelen (in centen dan...), al zie je dat het heel aardig gaat.

Grootste nadeel van BalansEnergie batterij vs de andere grote jongens op aFRR is dat we een redelijk vlot eindige batterij hebben. Effectief heb je vanaf 50% maar een 20kWh down of up. Met 12kW omvormer (en nog wat huisverbruik) zit je dan op maximaal 2uur aan activaties one-way, maar eerder 1,5uur. Oftewel 9 blokken van 10 minuten.

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 30-03-2026 12:04 ]

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:53:
[...]

Dan met aFRR erbij: Het is wederom 6 uur, SoC 20-30%. Met aFRR wil je dat je minimum SoC 40% of 50% is, omdat de verwachte ochtendspits om 7.30-8.30 je reserve mogelijk ingezet gaat worden (up or down). Dat betekent dat je tussen 6 en 7.30 je batterij dus gaat bijladen tegen iets ongunstigere tarieven op onbalans (centenkwestie), maar je staat dan wel paraat voor aFRR (euros). In de tussentijd (rustige momenten) pak je dan alsnog de onbalans extremen mee indien die zich voordoen (de 25e als voorbeeld, al waren we mogelijk dan al leeg geweest vanwege inzet aFRR in het uur ervoor) en/of werk je al toe naar die SoC 40-50%.

Je ziet nu dat de minimum en maximum SoC op dat tweede scenario worden gestuurd, in voorbereiding op aFRR. We plukken daar nu dus nog niet de vruchten van, maar hebben al wel de nadelen (in centen dan...), al zie je dat het heel aardig gaat.
Ik denk dat je de huidige werking zwaar overschat. Wat ik zie is dat het systeem kijkt naar prijs en SOC. SOC onder de 30% en tarief <10 ct --> Laden.
SOC boven de 80% en tarief > 12 ct -> Ontladen.

Dit zijn voorbeeldgetallen en er zitten ook gradaties in, dus bij hogere SOC lager tarief en vice versa. Of bij enorme uitschieters altijd meedoen met een activatie.

Dus dat er nu iets wordt gestuurd in voorbereiding op aFRR lijkt mij heel sterk. Misschien dat Don weer eens een update kan plaatsen met bereikte resultaten in de afgelopen maand, doel en planning op korte termijn.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:06:
[...]

Ik denk dat je de huidige werking zwaar overschat. Wat ik zie is dat het systeem kijkt naar prijs en SOC. SOC onder de 30% en tarief <10 ct --> Laden.
SOC boven de 80% en tarief > 12 ct -> Ontladen.

Dit zijn voorbeeldgetallen en er zitten ook gradaties in, dus bij hogere SOC lager tarief en vice versa. Of bij enorme uitschieters altijd meedoen met een activatie.

Dus dat er nu iets wordt gestuurd in voorbereiding op aFRR lijkt mij heel sterk. Misschien dat Don weer eens een update kan plaatsen met bereikte resultaten in de afgelopen maand, doel en planning op korte termijn.
Ik overschat het niet, ik zie alleen de werking idd naar een drempelwaarde SOC tegen tarief x. Nu inderdaad vrij grof, en tegelijkertijd toch effectief. Verander de parameters voor % en tarief en je ziet dat een target-soc voor aFRR mee te finetunen is.

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:10:
[...]

Ik overschat het niet, ik zie alleen de werking idd naar een drempelwaarde SOC tegen tarief x. Nu inderdaad vrij grof, en tegelijkertijd toch effectief. Verander de parameters voor % en tarief en je ziet dat een target-soc voor aFRR mee te finetunen is.
Dat betekent dus dat ze aan de knoppen moeten draaien en dat is nu juist wat er momenteel ontbeert :o

Voorbeeld: Als de tarieven in de nacht hoog zijn zal je de dag starten met 30%, je accu zit de hele nacht op die pendelende lijn van 29%-30%.
Geen ideale startsituatie voor een ochtend-aFFR lijkt mij. Ook geen ideale situatie voor mensen met 4 of 5 accu's.

• blue eyes
Get!em schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:44:
[...]

Klopt.

Maar sommigen hebben hier meer dan 14kW productie (ik lees sommigen met 17kWp of hoger), dan moet je dus wel gaan opletten met je interne stromen. Maar dat moest je zonder batterij dan ook al.
Goede opmerking. Maar... ( :D )

Mijn weerwoord - totale WP waarde is niet wat het max op hetzelfde moment hier geleverd wordt. Ik heb 19230 WP liggen, maar op een oost/west installatie.
Ik zie pieken tot max ongeveer 15000 watt.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:45:
[...]

Goede opmerking. Maar... ( :D )

Mijn weerwoord - totale WP waarde is niet wat het max op hetzelfde moment hier geleverd wordt. Ik heb 19230 WP liggen, maar op een oost/west installatie.
Ik zie pieken tot max ongeveer 15000 watt.
Klopt, zo bedoelde ik het ook. Heb hier ook 13kWp op Oostwest en piek op max 8kW, maar meestal niet hoger dan 7kW.

15kW productie (met ac omvormer buiten de deye om) + 12kW deye / discharge van batterij + 4kW directe import levert je overigens potentieel 31kW binnen de groepenkast op. Niets nieuws tov zonder batterij, maar wel iets om op te letten.

• enes92
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:56
Get!em schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:37:
[...]

Ah, spraakverwarrinkje....en een typfoutje van mij (5 = 4)

Even uitgangsituatie:

AC gekoppelde PV omvormer
Offgrid, met huis en ac omvormer en EV charger aan de LOAD

Deye kan 12kW de batterij in/out verwerken
Deye kan aanvullend 4kW direct van grid naar load sturen (en in de nieuwste installaties dus ook van load naar grid).

Situatie 1

Je zet je EV charger aan op 4kW, er is een import activatie, en je hebt geen PV productie:

4kW gaat van GRID via Deye naar Load

Totaal: 16kW over je Grid aansluiting, 4kW over je Load

Situatie 2

Zelfde als vorige, maar nu met PV productie a 7kW, en de EV charger op 11kW

7kW gaat van PV naar EV

Totaal: 16kW over je Grid aansluiting, 4kW over je Load, 11kW over je interne groepenkast

Situatie 3

7kW gaat van PV naar EV

Situatie 3 is niet eens echt ongewoon, behalve de hoge PV productie. Al zou bij mij met 13kWp er dicht bij komen, ware het niet dat ze op Oost/West liggen en ik max 8kW haal.
Wat is de reden dat de oude systemen de extra 4kwh van load naar grid niet kunnen leveren is dit iets softwarematigs of heeft het met de fysieke installatie te maken?

• zunrob
enes92 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:27:
[...]

Wat is de reden dat de oude systemen de extra 4kwh van load naar grid niet kunnen leveren is dit iets softwarematigs of heeft het met de fysieke installatie te maken?
Firmware foutje in de eerste Deye's. Op te lossen middels firmware update.

• Boswachter
  • Laatst online: 08:04
Kan je die firmwar update zelf uitvoern? of moet je dat laten doen?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jeeedeee schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:50:
Net nog even met Don gesproken, ik krijg een update van mijn firmware deze week zodat ik straks ook met 16 kW kan exporteren(even foto van de zijkant van de Deye gemaakt).
Boswachter schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:40:
Kan je die firmwar update zelf uitvoern? of moet je dat laten doen?
Zie quote.

• ecn1985
Maar een foto naar Don is dus voldoende? Is het raar als ik zeg dat ik het juist andersom had verwacht, dat het verzoek vanuit Balans zou komen?

• ecn1985
Zie nu dat ik een import heb op 93%soc die heb ik tot op heden nog niet gezien, anderen dit ook met een hoge soc?

• zunrob
ecn1985 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:09:
Zie nu dat ik een import heb op 93%soc die heb ik tot op heden nog niet gezien, anderen dit ook met een hoge soc?
Klopt, je kreeg 45 cent per kWh import.

• zunrob
ecn1985 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:53:
[...]

Maar een foto naar Don is dus voldoende? Is het raar als ik zeg dat ik het juist andersom had verwacht, dat het verzoek vanuit Balans zou komen?
Nou, het moet wel afgesproken worden. De Deye gaat een paar keer uit tijdens de update, dat betekent dus ook dat als je een off grid installatie hebt je huis op die momenten steeds stroomloos is.

• ecn1985
zunrob schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:10:
[...]

Ah, het paste er nog net bij, soc nu 95%

• ecn1985
zunrob schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:11:
[...]

Nou, het moet wel afgesproken worden. De Deye gaat een paar keer uit tijdens de update, dat betekent dus ook dat als je een off grid installatie hebt je huis op die momenten steeds stroomloos is.
Dan maar een mailtje er aan wagen, heb geen off grid moet geen probleem zijn.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zunrob schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:11:
[...]

Of dat je die even moet bypassen. (maar effectief hetzelfde, want je gaat langs 0, en je wordt aangeraden de groepen even uit te zetten).

Maar het lijkt me met aFRR en overdag productie wel een handige optie, zodat er nog wat ruimte is voor export activaties. Als er straks meer info is, denk ik dat ik ze het ofwel breder communiceren of dat het op aanvraag gedaan kan worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Get!em op 30-03-2026 16:31 ]

• blue eyes
Ga dat ook maar vragen aan Don. Ik zal er een mailtje aan wagen,

Was idd even lekker zojuist, auto 100% max laden (11000 watt ongeveer) via import tegen -54 cent en de panelen 10000 watt de accu in.
Accu nu op 88% , auto helemaal leeg, die komt wel vol heb ik het idee ;)

Jammer dat dit maar 9 minuten duurde :D lol

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:57
Hier is het trouwens vorige week de firmware niet gedaan... Dus vanochtend er maar weer eens een mailtje aan gewaagd... morgen maar weer eens bellen. Zou ook wel graag een update willen waar ze nu staan...

Is er trouwens al iemand die het voor elkaar heeft om zelf de ontlaad modus te activeren ... zou dat wel kunnen gebruiken om 's ochtends de accu wat leger te krijgen... :*)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zunrob schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:10:
[...]

53,5cent kale prijs de tweede hobbel. Echter, merk ik op dat de 12e minuut een omslag plaatsvond. De invoeding ging wel langere tijd door op die prijs. zal net als vanochtend goed mogelijk een regel 2 kunnen worden. Zien we morgen wel weer in de verreken prijzen.

En hoppa, gaan we een 3e keer naar -53,6 cent.

SoC hier op 95%, en toch nog activatie, maar slechts met 900W :o :9 en nog 900W vanaf de PV. Maar met die wolken op de PV en de import activatie schiet hij nu continue om van Import naar Export en terug. De batterij slikt nog maximaal 1,5kW. PV Schiet zonder wolken tot 4kW en terug naar 500W met wolken. Niet het beste moment om nog export te hebben nu. Maar ik laat t even gaan. Afregelen PV stel ik later pas in. Nu eindelijk eens boven de 90% sinds installatie.

[ Voor 38% gewijzigd door Get!em op 30-03-2026 16:46 ]

• ecn1985
Get!em schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:39:
[...]

53,5cent kale prijs de tweede hobbel. Echter, merk ik op dat de 12e minuut een omslag plaatsvond. De invoeding ging wel langere tijd door op die prijs. zal net als vanochtend goed mogelijk een regel 2 kunnen worden. Zien we morgen wel weer in de verreken prijzen.

En hoppa, gaan we een 3e keer naar -53,6 cent.

SoC hier op 95%, en toch nog activatie, maar slechts met 900W :o :9 en nog 900W vanaf de PV. Maar met die wolken op de PV en de import activatie schiet hij nu continue om van Import naar Export en terug. Niet het beste moment om nog export te hebben nu.
Hier was het maar 2 minuten maar dat zal waarschijnlijk te maken hebben dat er wordt gestopt als de soc op 95% staat.

Pagina: 1 ... 92 ... 113 Laatste