Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 91 ... 112 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:55
jeeedeee schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:54:
[...]

Ik heb ook PV op de Deye, dat kan hij prima verminderen. En dat gaat ook goed, zie de rechte lijnen. Als ik een verbruiker inschakel, gaat de Deye ook meer produceren zodat de overblijvende opwek rond de max is wat de batterij kan opnemen. Werkt best tof hoor :+
Ik vind het best keurig werken eerlijk gezegd.

Als ik mijn SE uitschakel bijv, of mijn vorige Growatts, ging dat ook niet van *hak* zo nu heb je 1200 minder, maar dat reguleerde langzaam terug. Zelfde bij inschakelen, dat toert ook op.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:58
paQ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:56:
[...]

Ik vind het best keurig werken eerlijk gezegd.

Als ik mijn SE uitschakel bijv, of mijn vorige Growatts, ging dat ook niet van *hak* zo nu heb je 1200 minder, maar dat reguleerde langzaam terug. Zelfde bij inschakelen, dat toert ook op.
Klopt, werkt inderdaad mooi. Had hem ook meer gepost om aan te geven dat de Deye niet altijd instant reageert, dus meer dat je ondanks de loadbalancing nog wel moet uitkijken wat je voor de rest op je aansluiting doet :)

Wat dat betreft ben ik nog wel een beetje bang als straks mijn export CAP naar 16 kW gaat, en de Deye met een wolk lekker 12 kW aan het terugleveren is wat er gebeurd als die wolk weg is... De SolarEdge kan max 5 kW leveren, en Enphase ook zo ongeveer 5 kW... 22 kW totaal, hopelijk schroeft de Deye het snel genoeg terug... Voorheen met de GoodWe 10K nooit problemen gehad, dus hopelijk geeft die 2 kW extra geen problemen..

• paQ
jeeedeee schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:10:
[...]

Klopt, werkt inderdaad mooi. Had hem ook meer gepost om aan te geven dat de Deye niet altijd instant reageert, dus meer dat je ondanks de loadbalancing nog wel moet uitkijken wat je voor de rest op je aansluiting doet :)
Dat stukje van mijn reply op je had ik nog aangepast.
In essentie, is er in rust (geen activaties, geen overschot, geen lege of volle accu) nooit belasting op de hoofdzekering. Er is simpelweg geen verkeer op dat tracé.
Dus ook al zou er dan een kacheltje van 2 of 3kW aan staan; dat komt uit de accu en niet uit het NET.

edit:
Zelfs 'andersom', dus bijv er is een activatie import, 3 x 17A + huisverbruik, en je zet er dan 3kW bij aan, dan gaat dat vermogen eerst naar die verbruiker, en daarna zal de import pas worden verhoogd.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 26-03-2026 14:15 ]

• jeeedeee
paQ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:13:
[...]

Dat stukje van mijn reply op je had ik nog aangepast.
In essentie, is er in rust (geen activaties, geen overschot, geen lege of volle accu) nooit belasting op de hoofdzekering. Er is simpelweg geen verkeer op dat tracé.
Dus ook al zou er dan een kacheltje van 2 of 3kW aan staan; dat komt uit de accu en niet uit het NET.

edit:
Zelfs 'andersom', dus bijv er is een activatie import, 3 x 17A + huisverbruik, en je zet er dan 3kW bij aan, dan gaat dat vermogen eerst naar die verbruiker, en daarna zal de import pas worden verhoogd.
Ik zal het nog eens gaan testen hier met een straalkacheltje, maar volgens mij werkt het andersom. De Deye heeft een max import van 16.000. Zet je tijdens een import activatie extra verbruikers aan, dan zal de net aansluiting eerst omhoog gaan, b.v. naar 17.000 bij een verbruiker van 5 kW. Dat meet de Deye via de Eastron en daarna zal de Deye afgifte naar de batterij met 1 kW verlagen, en gaat je aansluiting naar het net weer netjes naar 16 kW.

• paQ
jeeedeee schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:26:
[...]

Ik zal het nog eens gaan testen hier met een straalkacheltje, maar volgens mij werkt het andersom. De Deye heeft een max import van 16.000. Zet je tijdens een import activatie extra verbruikers aan, dan zal de net aansluiting eerst omhoog gaan, b.v. naar 17.000 bij een verbruiker van 5 kW. Dat meet de Deye via de Eastron en daarna zal de Deye afgifte naar de batterij met 1 kW verlagen, en gaat je aansluiting naar het net weer netjes naar 16 kW.
Dat zou ook kunnen.
Either way kan een hoofdzekering daar niet even van doorbranden.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-04 15:39
84% hier nu, toch relatief veel zon tussen de hagelbuien door. Toch maar weer eens de auto laden.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• paQ
@jeeedeee zal met zoveel opwek wel alle BMS-en aan 100% lijkt me zo :P

• jeeedeee
Klopt, 95% hier nu... batterijen zijn weer rustig aan het balanceren... graag wat hogere prijzen, ben (groene) energie aan het weggooien... en maar klagen over de dure benzineprijzen...

• paQ
jeeedeee schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:07:
Klopt, 95% hier nu... batterijen zijn weer rustig aan het balanceren... graag wat hogere prijzen, ben (groene) energie aan het weggooien... en maar klagen over de dure benzineprijzen...
* paQ stapt zo weer in de auto tegen ca 2.5 cent / km

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:05
Ik zit nu op 90% en de laadstroom halveert volgens mij: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhOtmjWlKB2ocLclTZAlbRqQeq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WJbecZuxCO7meHyqObga9qL.jpg?f=fotoalbum_large

Is hij dan al aan het balanceren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPWFbuW_eud8c3M5glGIR0c7Esc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j0X2NBv7Qb4s1B3FWpfYW2P2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop tot de 100% te komen vandaag. Nog genoeg opwek maar het laatste stukje gaat langzaam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLJrTGSQNPCtLTeInzXBewugilk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koYpSKhUU2ZbVfXkD71beIBz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Sportmind op 26-03-2026 15:28 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• paQ
Sportmind schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:26:
Ik zit nu op 90% en de laadstroom halveert volgens mij: [Afbeelding]

Is hij dan al aan het balanceren?

[Afbeelding]

Ik hoop tot de 100% te komen vandaag.
De max laadstroom halveert.

Balanceren gebeurt pas als ze minder stroom gaan nemen. Je moet een schermpje terug dus, waarin je de stroomverdeling per accu kunt zien.

Maar dat zal pas na 95% op die BMS gebeuren.

voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxqhnpR6Aa9BvNLx804Wdw0KiSI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mmZTrqA8PpRVDf9izyAEbEqG.png?f=fotoalbum_large

Jij bent nu waar hij van 600 naar 300 valt.
Daarna moet je nog naar 30 enz enz. Al die tijd exporteer je het overige, dus ik denk niet dat je het gaat halen vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-S3jcId3aQVyni2UF-jOFtN3eg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dziRkRhmrBwSuoIfRiHyXaZ1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 26-03-2026 15:40 ]

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:38
BasSteve schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:42:
En de vraag is dus, bij mensen die al zo'n systeem hebben staan, gaat dat ook daadwerkelijk gebeuren? Of hebben mensen (waaronder ik) straks gewoon een heel dure gadget staan waar je leuk mee kunt opscheppen op verjaardagen, die in de praktijk zijn geld niet waard is?
Ik "schep erover op" dat ik voor €22k de energietransitie heb gemaakt incl 40kWh EV met laadpaal en offgrid. Wel met inruil van de oude fossiele auto dat wel. 10k voor 80kWh Balans batterij incl offgrid, 5k voor max panelen op het dak, 5k voor de tweedehands EV na inruil (5k) en subsidie (2k), 2k voor laadpaal incl meterkast modernisering.
Nu had ik al aircos om mee te verwarmen en koelen dat scheelt wel, en redelijk geisoleerd huis. Fossielvrij en een groot deel van het jaar offgrid kunnen leven vind ik meer iets om over te scheppen dan dingen als batterij TVT en dat soort financiele onbenulligheden.

• Sportmind
paQ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:28:
[...]

De max laadstroom halveert.

Balanceren gebeurt pas als ze minder stroom gaan nemen. Je moet een schermpje terug dus, waarin je de stroomverdeling per accu kunt zien.

Maar dat zal pas na 95% op die BMS gebeuren.

voorbeeld:
[Afbeelding]

Jij bent nu waar hij van 600 naar 300 valt.
Daarna moet je nog naar 30 enz enz. Al die tijd exporteer je het overige, dus ik denk niet dat je het gaat halen vandaag.
[Afbeelding]
Geen 100% maar toch uitgeleveld op 96%:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qpVS1hvXojg8dHEs4CbkHFP-6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQVLMw1RDiEwq2WHJ3hyizoM.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sportmind schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:23:
[...]

Geen 100% maar toch uitgeleveld op 96%:

[Afbeelding]
Hier kwam ik 5% tekort (wat effectief meer is omdat die laatste zo traag gaan omdat huidige capaciteit nog steeds op 42kWh staat)

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 26-03-2026 19:06 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:59
Hier tot 90% gekomen, komend vanaf 41% deze ochtend

Veel verbruik, opwek, import en export. Weer niet de 100% gehaald :D

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-04 06:58
Hebben jullie bericht gehad over de AFRR?
Ik niet… -O-

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Puppetmaster schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:31:
Hebben jullie bericht gehad over de AFRR?
Ik niet… -O-
Even geduld, volgende week woensdag gaat het gebeuren.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wolly schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:34:
[...]

Heb jij iemand hierover gesproken die dit noemt?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• jeeedeee
[...]

Grappenmaker… 😃

• blue eyes
[...]

“1 april, kikker in je bil,
Je hebt het niet gevoeld,
Maar hij zit er nog stil!”

:P lol

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Wolly
  • Niet online
Ik heb maar één mod gevangen :+

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 06:06

E-Transitie

Pijnacker

blue eyes schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:41:
[...]

“1 april, kikker in je bil,
Je hebt het niet gevoeld,
Maar hij zit er nog stil!”

1 april kikker in je bil
En eet je een beschuit
Dan komt ie eruit

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• Single
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22-04 20:06
Goedemorgen, Heeft iemand een idee of er op een dynamisch contract nog wel terugverdient kan worden op een installatie als BE maar dan zonder de EMS van BE en zo ja , waar je die EMS kan halen?

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2bXjAC0f-et6V7HHf1K-4Ns_98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QykEeZeJ8UZbKV2A8OmSMh3.jpg?f=fotoalbum_large

Let's go baby!

• Single
@oxygen500 dank voor de info.Ben nieuw op dit gebied moet duidelijk de waarden nog begrijpen.
Besparing tov dyn is die € 1.15 door de balansenergie batterij?
En de € 28,88 krijg je dan in totaal van BE?
En wat is de hoeveelheid aan Kw dat zo een bedrag bij elkaar sprokkelt?

[ Voor 14% gewijzigd door Single op 27-03-2026 07:19 ]

• geertkb
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-04 14:15
Hier ook een fijne score op de 25e.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFLW-8Sg07324Blol0wINy0J69k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLGFSpCP3gDNsiy1RKCDUHcS.jpg?f=fotoalbum_large

• Sportmind
Single schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 07:15:
@oxygen500 dank voor de info.Ben nieuw op dit gebied moet duidelijk de waarden nog begrijpen.
Besparing tov dyn is die € 1.15 door de balansenergie batterij?
En de € 28,88 krijg je dan in totaal van BE?
En wat is de hoeveelheid aan Kw dat zo een bedrag bij elkaar sprokkelt?
Op 25 maart was de terugleverprijs (dus vergoeding) op de onbalansmarkt van 20:15 tot ongeveer 21:00 ongeveer €4 / kWh. De balansenergie accu is toen gaan ontladen (in blokken) met als gevolg een mooi dagresultaat wat oa @0xygen500 poste. Het is niet altijd feest in zo'n situatie; de prijs kan ook omslaan waardoor je niets verdient of moet betalen.

Ik zie overigens mijn resultaten nog niet van de 25e

[ Voor 5% gewijzigd door Sportmind op 27-03-2026 07:36 ]

• ecn1985
Nice, ben benieuwd, op de 1 of andere manier lopen bij mij de resultaten achter en zie ik die pas in de loop van de dag..
Resultaten t/m 24mrt zijn mijn kosten portal verrekend met dashboard 1 euro positief.

[ Voor 8% gewijzigd door ecn1985 op 27-03-2026 07:53 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• jeeedeee
Single schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 06:41:
Goedemorgen, Heeft iemand een idee of er op een dynamisch contract nog wel terugverdient kan worden op een installatie als BE maar dan zonder de EMS van BE en zo ja , waar je die EMS kan halen?
Je kan deze berekening eens voor jezelf maken. jeeedeee in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie" Hierbij ben ik ervan uitgegaan dat ik in de zomer iets meer opbrengst heb omdat ik later kan terugleveren en in de winter iets meer kwijt ben omdat ik goedkoper kan inkopen. Wel heb ik ivm auto en zwembad met warmtepomp en 25 kWp panelen gemiddeld een vrij hoog eigen gebruik van energie. Moet wel zeggen dat de Deye toch wel flink verbruikt, dus op basis van alleen EPEX zou ik nu op 10 jaar uitkomen. Ik zou dan zelf bv met home assistent iets moeten maken dat de aansturing regelt.

Hier ook ruim 29 euro in de plus voor eergisteren 😃

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:52
Zo, dat was een fijne avond 8)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RTw817Jm/Scherm-afbeelding-2026-03-27-om-08-09-52.png

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 09:04
Er zijn hier zeker wat namen voorbijgekomen in de loop der tijd.
Ik heb ze niet opgeslagen omdat geen van allen aFRR inkomsten bied en het allemaal weer geld ging kosten per maand wat het rendement drukt.
Ik heb de hoop dus echt wel op Balans gevestigd.
Mocht het toch niet lukken kijk ik dan wel rond want maatschappelijk staan accu en Ems erg in de belangstelling dus er komt vast wel meer zoals een Bliq momenteel bijvoorbeeld bied.

• Puppetmaster
Als de aFRR opbrengsten komende twee jaar goed genoeg zijn, dan blijf ik daarna gewoon bij BE.

Als het allemaal tegenvalt, dan zorg ik zelf met een EMS voor NOM tussen maart en oktober en kosten minimalisatie in de wintermaanden.

Maar dat is pas over twee jaar. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:01
Idem, mijn dashboard geeft ook 32€ aan.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:31
De EMS is integraal onderdeel van de dienst. Je mag die er dus niet uithalen. Ik hoop (voor balans als ze me na 2 jaar willen houden) dat dit ems meer open wordt en een goede balans (pun intended) tussen handel en huis gaat bieden.

• brammmmmm
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 25-04 21:18
veejee schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:01:
[...]

Idem, mijn dashboard geeft ook 32€ aan.
dit is wel heel uitzonderlijk hoor. Tot 2 jaar terug waren deze avonden bijna gemeengoed (tot 1800 euro/MWh), nu zie je ze bijna niet meer (en zeker niet met regelfase 1 of langer dan een kwartier). Nu was er parallel ook een noodvermogen (mFRR) afroep.

• Wolly
  • Niet online
brammmmmm schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:03:
[...]

dit is wel heel uitzonderlijk hoor. Tot 2 jaar terug waren deze avonden bijna gemeengoed (tot 1800 euro/MWh), nu zie je ze bijna niet meer (en zeker niet met regelfase 1 of langer dan een kwartier). Nu was er parallel ook een noodvermogen (mFRR) afroep.
Zijn dit soort momenten verdwenen door de komst van enorme batterij parken?

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:35:
[...]

En door dynamische contracten lijkt me.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

brammmmmm schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:03:
[...]

Komt bij dat mijn inschatting is dat als we onder aFRR hadden meegedaan, we minder opbrengsten hadden gehad. Er waren berichten dat t bidbook leeg/eindig was op dat moment.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:35:
[...]

Ik vermoed dus omdat het biedboek met FRR diensten beter gevuld is met gecontracteerde reserves.

• paQ
by the way:
Deye heeft aan me bevestigd dat er geen verschil zit in eigenverbruik van de Deye tussen wel of niet off-grid.

• Puppetmaster
Kan het ook zijn dat het zo lijkt omdat er bij off-grid meer via de Deye gaat?
(Of is dat niet het geval)

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:59
ibak schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:47:
[...]

Er zijn hier zeker wat namen voorbijgekomen in de loop der tijd.
Ik heb ze niet opgeslagen omdat geen van allen aFRR inkomsten bied en het allemaal weer geld ging kosten per maand wat het rendement drukt.
Ik heb de hoop dus echt wel op Balans gevestigd.
Mocht het toch niet lukken kijk ik dan wel rond want maatschappelijk staan accu en Ems erg in de belangstelling dus er komt vast wel meer zoals een Bliq momenteel bijvoorbeeld bied.
Dat is precies het probleem. Ze zijn wellicht nu wel rendabel maar zonder aFRR na 2027, qua passieve onbalanshandel niet meer lijkt mij. Aanschaf van een bliq is 679 euro inclusief installatie kosten +7 euro per maand. Dat is dan wel een kant en klaar EMS die je koopt met abonnementskosten, het is handig en wellicht essentieel als je geen HASS gebruikt. Maar ik vind 679 wel onnodig duur.

Ik zou zelf (met behulp van de slimme koppen bij tweakers) EVCC gebruiken als EMS en daarmee op NOM te draaien en bij te laden op EPEX. Is wel gedoe, maar voor mij is het wel waard.

De hoop voor nu is gevestigd op Balans Energie over 2 jaar zien wel wat er gebeurt.

• BasSteve
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-04 09:39
bumble_bee schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:56:
[...]

Ik "schep erover op" dat ik voor €22k de energietransitie heb gemaakt incl 40kWh EV met laadpaal en offgrid. Wel met inruil van de oude fossiele auto dat wel. 10k voor 80kWh Balans batterij incl offgrid, 5k voor max panelen op het dak, 5k voor de tweedehands EV na inruil (5k) en subsidie (2k), 2k voor laadpaal incl meterkast modernisering.
Nu had ik al aircos om mee te verwarmen en koelen dat scheelt wel, en redelijk geisoleerd huis. Fossielvrij en een groot deel van het jaar offgrid kunnen leven vind ik meer iets om over te scheppen dan dingen als batterij TVT en dat soort financiele onbenulligheden.
Ja fair enough. Opscheppen omdat je er in deze tijden behoorlijk weinig van merkt dat de gasprijs omhoog schiet en de benzineprijs achterlijk is, is ook wat waard. Die rust is de investering in ieder geval al wel waard geweest. Maar toch is, eerlijkheid gebied mij te zeggen, de tvt bij de keuze voor een accu wel een vrij belangrijke factor geweest. Afijn, we gaan het meemaken.

• KoningSlakkie
De "economische RTE" van de salderingsregeling vanwege terugleverkosten is ~45%. Dus je verliest 65% van de waarde van de energie die je niet direct gebruikt.

Dan is een RTE van 80% bij een thuisaccu eigenlijk niet verkeerd :P

Edit: tvt is bij mij wel gewoon belangrijk, ik zit in een totaal andere belastingsschaal dan jullie. Als ik kijk wat voor solar installaties jullie allemaal hebben. Dat zijn flinke huizen/daken/oppervlaktes :o

[ Voor 33% gewijzigd door KoningSlakkie op 27-03-2026 10:41 ]

• ibak
KoningSlakkie schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:26:
[...]

Dat is precies het probleem. Ze zijn wellicht nu wel rendabel maar zonder aFRR na 2027, qua passieve onbalanshandel niet meer lijkt mij. Aanschaf van een bliq is 679 euro inclusief installatie kosten +7 euro per maand. Dat is dan wel een kant en klaar EMS die je koopt met abonnementskosten, het is handig en wellicht essentieel als je geen HASS gebruikt. Maar ik vind 679 wel onnodig duur.

Ik zou zelf (met behulp van de slimme koppen bij tweakers) EVCC gebruiken als EMS en daarmee op NOM te draaien en bij te laden op EPEX. Is wel gedoe, maar voor mij is het wel waard.

De hoop voor nu is gevestigd op Balans Energie over 2 jaar zien wel wat er gebeurt.
Ja dat lijkt me slim idd voor het geval dat..
Maar eigelijk misschien ook nu al voor de EV.
Als zakelijke rijder (nog zonder EV) zou ik dan willen dat de zonnestroom in de thuis accu gaat en de auto op laad zoals ik de volgende dag nodig heb op netstroom.
Kan dat daarmee?
De SAP betaald dan de baas en de rekening is dan ook helder.
Is hier nog niet zover maar helpt anderen in dezelfde situatie misschien.

• ecn1985
Soc op 56%, auto staat vol. Eens kijken of we vandaag de 100% aangetikt krijgen.

• KoningSlakkie
ibak schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:41:
[...]

Ja dat lijkt me slim idd voor het geval dat..
Maar eigelijk misschien ook nu al voor de EV.
Als zakelijke rijder (nog zonder EV) zou ik dan willen dat de zonnestroom in de thuis accu gaat en de auto op laad zoals ik de volgende dag nodig heb op netstroom.
Kan dat daarmee?
De SAP betaald dan de baas en de rekening is dan ook helder.
Is hier nog niet zover maar helpt anderen in dezelfde situatie misschien.
Dat is precies waar EVCC voor bedoeld is, zolang je actief controle hebt over de thuisaccu (met Balans Energie EMS er tussen kan dat dus niet). Je kan dan je zonnestroom gebruiken om de thuisaccu te laden (bijvoorbeeld tot 70%). Na 70% thuisaccu SOC kan je al je solar vermogen sturen naar je auto bijvoorbeeld.

Wil je de auto op EPEX laden (want 7:00 in de ochtend moet de auto op 80% geladen zijn), dan zorgt dat EVCC de auto gaat laden. De thuisaccu wilt dan eigenlijk ontladen en je auto voeden. EVCC stopt het ontladen van de thuisaccu (active control) waardoor je vermogen van het net afhaalt. Na het laden van de auto of als er een dure EPEX moment aankomt. Dan zorgt dat de thuisaccu weer inschakelt en op NOM draait en het huis voedt met energie.

Met active control verbinding met de Deye:
  1. Grid-only (nacht)
  2. Solar-only
  3. Thuisaccu (nacht)
  4. Solar + thuisaccu
  5. Solar + thuisaccu + Grid (fast-mode)
Nu omdat we geen actief beheer hebben kan ik het ontladen van de thuisaccu niet stopzetten. Dus alleen op grid energie kan dus niet (behalve tijdens een import activatie).

Zonder active control, dus read-only met de Deye (zoals ik dat nu heb)
  1. Solar only
  2. Thuisaccu (nacht)
  3. Solar + thuisaccu
  4. Solar + thuisaccu + Grid (fast-mode)

• paQ
Puppetmaster schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:00:
Kan het ook zijn dat het zo lijkt omdat er bij off-grid meer via de Deye gaat?
(Of is dat niet het geval)
Ik weet niet precies wat je bedoelt.
Zelf merkte ik ook geen verschil op in verbruik tussen grid of load. De modus operandi van de inverter is hetzelfde.
Ook bij niet off grid doet load gewoon zijn ding.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:31
KoningSlakkie schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:26:
[...]

Dat is het lastige met consumer EMSen.

Ik ben zelf product manager van een SaaS product, en als ik dan die pet 679 euro zie, en 7 euro per maand (allemaal in de btw) en denk dat aan cost of sale, cost of goods, een service up and running houden, integraties die altijd breken, support, de lokale regelgeving en daardoor beperkte schaalbaarheid van effort dan denk ik: Laat maar ik ga wel iets lucratievers met m'n tijd doen.

Als ik als consument denk: Ja dag... ik ga toch geen 700 euro betalen om dan ook nog een. abbonement te hebben, en je zul je zien: net mijn warmtepomp werkt niet lekker.

Kortom: Het blijft ruk:)

• ecn1985
overhyped schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:40:
[...]

Dat is het lastige met consumer EMSen.

Ik ben zelf product manager van een SaaS product, en als ik dan die pet 679 euro zie, en 7 euro per maand (allemaal in de btw) en denk dat aan cost of sale, cost of goods, een service up and running houden, integraties die altijd breken, support, de lokale regelgeving en daardoor beperkte schaalbaarheid van effort dan denk ik: Laat maar ik ga wel iets lucratievers met m'n tijd doen.

Als ik als consument denk: Ja dag... ik ga toch geen 700 euro betalen om dan ook nog een. abbonement te hebben, en je zul je zien: net mijn warmtepomp werkt niet lekker.

Kortom: Het blijft ruk:)
Het blijft ook allemaal koffiedik kijken, het is ook lastig in te schatten hoe snel alles gaat ontwikkelen en hoe dit alles eruit gaat zien binnen nu en 2 jaar. Maakt Balans het waar, hebben we geen rede tot overstappen. Hebben we dit wel zal er tegen die tijd vast wel een aanbieder zijn die in dit gat is gesprongen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ecn1985 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:14:
[...]

Het blijft ook allemaal koffiedik kijken, het is ook lastig in te schatten hoe snel alles gaat ontwikkelen en hoe dit alles eruit gaat zien binnen nu en 2 jaar. Maakt Balans het waar, hebben we geen rede tot overstappen. Hebben we dit wel zal er tegen die tijd vast wel een aanbieder zijn die in dit gat is gesprongen.
Ik heb al een link gegeven naar een ems die samenwerkt met frankenergie en de Deye.

Ook zal EVCC tegen die tijd volwaardiger als EMS werken met batterij support en EMS optimizer (smart aansturing van grote verbruikers obv tarief en verwachte zon)

• ecn1985
Get!em schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:07:
[...]

Ik heb al een link gegeven naar een ems die samenwerkt met frankenergie en de Deye.

Ook zal EVCC tegen die tijd volwaardiger als EMS werken met batterij support en EMS optimizer (smart aansturing van grote verbruikers obv tarief en verwachte zon)
Met de groei en komst van meer battery systemen zal dit zich ook verder ontwikkelen. Voor nu nog ver weg, nog 20 maanden voor het zover is.

• E-Transitie

E-Transitie

Pijnacker

Vanaf 14.00 uur is terugleveren begonnen toen de Soc op 95% stond. Ondertussen opgelopen naar 98% maar het merendeel gaat nu het net op. Deze prijzen daarvoor zijn niet best. Gelukkig voor mij wordt het steeds bewolkter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6DMKwGUdW_E3rgJPAavt8M3MMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxMzeoppWQQ2ggKKaskTMfOZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door E-Transitie op 27-03-2026 14:56 ]

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:52
E-Transitie schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:44:
Vanaf 14.00 uur is terugleveren begonnen toen de Soc op 95% stond. Ondertussen opgelopen naar 98% maar het merendeel gaat nu het net op. Deze prijzen daarvoor zijn niet best. Gelukkig wordt het steeds bewolkter.
De prijzen zijn boven nul, dus je krijgt iig iets. Meer dan wanneer het zo bewolkt is dat je geen opwek hebt en dus niets teruglevert bij een volle accu.

• paQ
E-Transitie schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:44:
Vanaf 14.00 uur is terugleveren begonnen toen de Soc op 95% stond. Ondertussen opgelopen naar 98% maar het merendeel gaat nu het net op. Deze prijzen daarvoor zijn niet best. Gelukkig voor mij wordt het steeds bewolkter.

[Afbeelding]
Je kunt het zo automatiseren dat je AC aangesloten PV minder exporteert natuurlijk, en voor de Deye aangesloten PV kun je hem eenvoudig terugschroeven.

• E-Transitie

E-Transitie

Pijnacker

paQ schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:58:
[...]

Je kunt het zo automatiseren dat je AC aangesloten PV minder exporteert natuurlijk, en voor de Deye aangesloten PV kun je hem eenvoudig terugschroeven.
Kan ik dat op het schermpje van de Deye instellen?

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:57
Stiekem toch wel aan het uitkijken is naar de post van Don. Al zou het beter zijn dit via de mail te ontvangen 😁

• Wolly
  • Niet online
Volgens mij weer een drempel bereikt, bij 80% en 8 cent wordt er ontladen.

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 15-04 16:55
Ben heel benieuwd wanneer ik een reactie kan verwachten.
Zit al maand te wachten op bevestiging installatie.

Via telefoon zijn ze niet bereikbaar.

• Ronaldo 013
ecn1985 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:46:
[...]

Zie FAQ:

Let op: het complete systeem weegt 450 kg en kan alleen worden geïnstalleerd op locaties die zonder trap bereikbaar zijn.

Heb je een lift naar de 1e verdieping?
Wij tillen ze zelf naar boven. Met verhuizers die hier de hulpmiddelen voor hebben.

• Wolly
  • Niet online
Ronaldo 013 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:40:
[...]

Wij tillen ze zelf naar boven. Met verhuizers die hier de hulpmiddelen voor hebben.
Heb je al geinformeerd bij je verzekeraar wat zij ervan vinden? Ik denk ook dat de verzekeringseisen strenger zullen worden in de toekomst, kan ook een puntje worden bij keuze van de installatie locatie.

• vinxion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-04 19:52
Wolly schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:38:
En dat met regeltoestand 2 vorig kwartier.. vrij pijnlijk

• paQ
E-Transitie schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:09:
[...]

Kan ik dat op het schermpje van de Deye instellen?
van AC niet. Van Deye PV wel ja, max solar power bijv.
Maar volgens mij hoef je alleen maar sell surplus uit te vinken. Dan moduleert ie vanzelf.

• ecn1985
Wolly schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:38:
Zat zelf op 89% maar die had van mij achterwege mogen blijven..

• Wolly
  • Niet online
ecn1985 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:07:
[...]

Zat zelf op 89% maar die had van mij achterwege mogen blijven..
Erg lineair verloopt het niet. Nu met 80% gaat hij voor 6 ct ontladen :X :?

• jeeedeee
Edit: verkeerd gekeken

[ Voor 93% gewijzigd door jeeedeee op 27-03-2026 18:32 ]

• jeeedeee
@deejeebv Never mind keek verkeerd, dacht dat hij bij 80 procent nog ging kopen maar was verkopen 🫣. Wel wat aFFR test bij mij vanmiddag leek het

[ Voor 26% gewijzigd door jeeedeee op 27-03-2026 18:33 ]

• Single
jeeedeee schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 07:56:
[...]

Je kan deze berekening eens voor jezelf maken. jeeedeee in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie" Hierbij ben ik ervan uitgegaan dat ik in de zomer iets meer opbrengst heb omdat ik later kan terugleveren en in de winter iets meer kwijt ben omdat ik goedkoper kan inkopen. Wel heb ik ivm auto en zwembad met warmtepomp en 25 kWp panelen gemiddeld een vrij hoog eigen gebruik van energie. Moet wel zeggen dat de Deye toch wel flink verbruikt, dus op basis van alleen EPEX zou ik nu op 10 jaar uitkomen. Ik zou dan zelf bv met home assistent iets moeten maken dat de aansturing regelt.

Hier ook ruim 29 euro in de plus voor eergisteren 😃
Ik gebruik op dit moment een 6.2Kw PowMr omvormer , die verbruikt 1.25A bij 52V v.d. accu. Nog zoekende naar een 0 op de meter zonder de hoofdschakelaar uit te moeten zetten.....

• ecn1985
Duurde even maar het resultaat voor de 25e is binnen 22,22 euro voordeel. Resultaten voor maart t/m 25e, Balansenergie / Balansstroom is 22,94 voordeel.

• Ronaldo 013
Vandaag reactie van Don ontvangen. Binnen 2 weken krijg ik de installatiedatum te horen.
Extra accu erbij besteld.

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 25-04 20:10
Heb nu een weekje mijn BE offgrid systeem, geïnstalleerd door Balans Stroom.
Top mannen de gebroeders Nick en Kevin, diagonaal aangesloten en netjes gewerkt!
Ik heb goede uitleg gehad en aantekeningen gemaakt. Kan dat uitwerken en posten bij interesse.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Kg-I8cK1QU-_pFi31ZNocM6pvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0o9KDzLgTJ2aOBftBUENjVl.jpg?f=fotoalbum_large

Heb HA green aangeschaft en ben aan het pielen om Solarman draaiend te krijgen.
IP adres WiFi stick, SN en ID staan goed, Solarman blijft “Disconnected” ….
Met ChatGTI kom ik een end, maar blijf hier op vastlopen. Om gek van te worden |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDv9P_h2dUQC24-YiW8JxADrS0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZawD3c0rsqStP9apirwKRZY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben een beginner in HA en wil ook die fancy grafiekjes gaan maken die hier voorbij komen.
Solarman app op iPhone/iPad zie ik alle data, Weet iemand een hulplijn..?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKhM1AoDKYWC2PJWSj7p5Ly3uHU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5hs0rzI1xNPu0bzKZxgSiS1Q.png?f=fotoalbum_large

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bman schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:07:
Top mannen de gebroeders Nick en Kevin, diagonaal aangesloten en netjes gewerkt!
Ik heb goede uitleg gehad en aantekeningen gemaakt. Kan dat uitwerken en posten bij interesse.
Graag, mij is het ook uitgelegd maar ben het alweer vergeten :F.

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec). Interessant voor jouw huis? DM me maar :)

• Wolly
  • Niet online
[Afbeelding]
Ziet er mooi uit. Wel bijzonder dat ze diagonaal hebben aangesloten. Wat ik ook apart vind is dat er duidelijk een verschil in opleveringsniveau zit tussen de verschillende teams. Bij jou is alles netjes in buisje en afgebonden, bij anderen is het meer een klus die snel afgeraffeld is.

Dit heb ik zelfs nog nooit zo mooi gezien in dit topic _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/y8Sjvzfk/screenshot-548.png

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 28-03-2026 11:18 ]

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:10

Metalrick

tcpdump ninja

Gezien de hele discussie over het aansluiten van de accu's heb ik ook maar de juiste spullen hiervoor besteld en aan laten sluiten.

https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1 <-- let op dat je de juiste diameter koopt, m10 is wat enthousiast, m8 is beter.

Via deze toko kabels laten maken: https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/home/accukabel-persen <-- opdracht: 3x M8 oog - 50cm Accukabel Zwart 50mm2 - M8 oog.

Loadcycles van boven naar onder voor de ingreep: 99, 76, 57. Behoorlijke verschillen, dat zou nu gelijk moeten blijven, over een maandje weer eens kijken :)

• Bman
Ik had gevraagd om omvormer zo hoog mogelijk te hangen zodat een 4e module erop kan.
De kabels over de plint, boren kruipruimte en trekken naar meterkast heb ik zelf gedaan. Totaal 15m. Achteraf heeft me dit geen financieel voordeel opgeleverd, enkel tijdwinst bij installatie.
Graafwerk in je tuin, lange kabel trace’s en bestrating, adviseer ik dat in eigen beheer te doen.

Diagonaal aansluiten heb ik specifiek gevraagd. Was geen probleem. Nick gaf aan dat de fabriek het niet voorschrijft, maar het kan geen kwaad en ze doen het nu standaard.
Ik zal mijn gekrabbel van Nick’s uitleg in een Word doc wegtikken en hier posten morgen.

• Wolly
  • Niet online
Metalrick schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:28:
Via deze toko kabels laten maken: https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/home/accukabel-persen <-- opdracht: 3x M8 oog - 50cm Accukabel Zwart 50mm2 - M8 oog.
Je hebt toch alleen maar 1 extra rode en 1 extra zwarte kabel nodig met dezelfde lengte als Balans gebruikt tussen de accu's onderling?

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Gezien de hele discussie over het aansluiten van de accu's heb ik ook maar de juiste spullen hiervoor besteld en aan laten sluiten.

https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1 <-- let op dat je de juiste diameter koopt, m10 is wat enthousiast, m8 is beter.

Loadcycles van boven naar onder voor de ingreep: 99, 76, 57. Behoorlijke verschillen, dat zou nu gelijk moeten blijven, over een maandje weer eens kijken :)
Is die busbar wel geschikt? Zijn de accu’s van Balans geen 52V?

Van klussen krijg je grijze haren

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Waar en hoe ga je de busbars plaatsen?

• paQ
fenrir schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:10:
[...]

Is die busbar wel geschikt? Zijn de accu’s van Balans geen 52V?
precies die ik er hier op heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eY7jPQfQD2-PKLVsC2FMFHct0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lclag9q2aNTQGUHREdOZbf3Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rJe_f8dUBZmfFN_mveG5Ody0fI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLi7652HtpHpDO3gILtkM13D.jpg?f=fotoalbum_large

let wel op dat er geen vlakringen bij de busbars worden meegeleverd

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 28-03-2026 12:22 ]

• blue eyes
[Afbeelding]

Met ChatGTI kom ik een end, maar blijf hier op vastlopen. Om gek van te worden |:(
Je hebt 2 maal Solarman integraties in HA...... Probeer die andere eens? Wellicht heb je net de verkeerde!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcXD09ox_Dat7AngzHRtVI_Q-3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e96sIPkIVosLyaVaC1ccWvpN.png?f=fotoalbum_large

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:20
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben een beginner in HA en wil ook die fancy grafiekjes gaan maken die hier voorbij komen.
Solarman app op iPhone/iPad zie ik alle data, Weet iemand een hulplijn..?
[Afbeelding]
Is dat nog de vorige serie? Dacht dat ze nu overal wel de nieuwe plaatsen. Mijne is anderhalve week oud.

• paQ
nee dat is zo te zien de nieuwe variant

• Bman
Ik heb de nieuwe versie. Totale hoogte is ook iets lager; 84cm. De wieltjes zijn ook anders volgens mij. Ik had nog een plaat liggen en er onder gelegd om de druk(punt)belasting beter te verdelen. Niet echt nodig, maar ja anders ligt de plaat toch maar in weg en nu heeft ie nog iets van nut. Diagonaal is de min op de middelste module en plus op de bovenste aangesloten, mocht ik kiezen voor een 4e dan hoeven ze kabels niet om te zetten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVoZecFc_MKrira8Vt_qZ3hPu5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaAgATHD4dXiLRBbVRwj0va4.jpg?f=fotoalbum_large

• Source90
  • Registratie: December 2008
paQ schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:33:
nee dat is zo te zien de nieuwe variant
Dan moet het kruislings worden aangesloten en niet op verzoek diagonaal?

Edit: gelijktijdig post aan het typen, lees nu wat @Bman met diagonaal bedoelde.

Sloeg aan op
Diagonaal aansluiten heb ik specifiek gevraagd. Was geen probleem. Nick gaf aan dat de fabriek het niet voorschrijft, maar het kan geen kwaad en ze doen het nu standaard
Terwijl het bij de nieuwe juist wel door de fabrikant (en/of BE) wordt voorgeschreven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cG1n2WXcNsF7ZgWpwtkyOzh_mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5buBWre2rK7uszJV1etILomW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door Source90 op 28-03-2026 13:40 ]

• Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002

Tsuranim

There is only one

Ik heb sinds half februari het systeem geinstalleerd gekregen. Aangemeld als ondernemer en nu net de brief aangifte omzetbelasting gekregen voor oa Q1 dit jaar.
Klopt de methode van invullen nog steeds volgens the legend (dinsdag 13 januari 2026 20:01)?
Verder, zekerheidshalve:
" Bij 1A: het resultaat uit het BE dashboard over december 2025 (geïnstalleerd in die maand) ex btw. De kolom daarnaast het bedrag aan BTW (21%)"
resultaat = Bij tab resultaten: "stroomvoordeel" = "Uit te betalen"
Het bedrag op het dashboard is toch inclusief 21% BTW? Dus formulier nog BTW aftrekken?

Verder t.a.v. KOR: de brief is erg dreigend: mogelijk moet u een deel van de btw weer aan ons betalen bij ingaan KOR. Ik las 'ergens' dat je daarom pas na 1 jaar de KOR in moet gaan. Weet iemand al hier meer over?

• Bman
--Erik-- schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:14:
[...]

Graag, mij is het ook uitgelegd maar ben het alweer vergeten :F.
Het is kut weer en ik dacht laat ik het nu maar doen ;)
Kun je hier iets mee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7dE603bY1b6y0UH6y3wd5Y5uN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9sXtvHiJQXD0N0bIyZEOgVu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9P_UvYcnk28gq5W3OXOLAbIYcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHslKwbVi7bHrTThJycrSMoq.jpg?f=fotoalbum_large

• blue eyes
Mbt discussie fans - ik realiseerde mij dat ik nog 3 stuks (1 nog nooit gebruikt!) AC Infiniti fans heb liggen met een controller met 4 aansluitingen en 4 temp sensoren.
Deze had ik gekocht voor een audio project, maar inmiddels van merk veranderd, geen hitte meer.

Dubbele fans, 1 setje omgekeerde richting (zuigen en blazen).

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61JnLfQEyDL._AC_SL1000_.jpg

• paQ
Volgens mij klopt dit niet.

Die grote paarse is alleen een by pass. (Althans, ATS als omschakelaar ingezet)
Ik denk ook als je die onder last omschakelt er het nodige uitschakelt, en/of ALS trippen.

De ATS zelf zit en gebeurt in je Deye.

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:10

Metalrick

tcpdump ninja

Wolly schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:34:
[...]

Je hebt toch alleen maar 1 extra rode en 1 extra zwarte kabel nodig met dezelfde lengte als Balans gebruikt tussen de accu's onderling?
Normaalgesproken wel, maar ik kwam er achter dat BE de boel hier met voornamelijk rode kabels had aangesloten, dat meteen netjes opgelost.

Units zitten vastgeplakt met dubbelzijdig 3m foam tape, zou voorlopig nergens naartoe moeten gaan :)

• ibak
Tsuranim schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:45:
Ik heb sinds half februari het systeem geinstalleerd gekregen. Aangemeld als ondernemer en nu net de brief aangifte omzetbelasting gekregen voor oa Q1 dit jaar.
Klopt de methode van invullen nog steeds volgens the legend (dinsdag 13 januari 2026 20:01)?
Verder, zekerheidshalve:
" Bij 1A: het resultaat uit het BE dashboard over december 2025 (geïnstalleerd in die maand) ex btw. De kolom daarnaast het bedrag aan BTW (21%)"
resultaat = Bij tab resultaten: "stroomvoordeel" = "Uit te betalen"
Het bedrag op het dashboard is toch inclusief 21% BTW? Dus formulier nog BTW aftrekken?

Verder t.a.v. KOR: de brief is erg dreigend: mogelijk moet u een deel van de btw weer aan ons betalen bij ingaan KOR. Ik las 'ergens' dat je daarom pas na 1 jaar de KOR in moet gaan. Weet iemand al hier meer over?
Het was een hele vroege post van mij toen er nog 0 ervaring mee was om 4 kwartalen dus een jaar opgaves te doen voor ik de kor ging aanvragen.
Dat heb ik uiteindelijk niet gedaan.
Ik heb direct na de eerste opgave gelijk de kor aangevraagd en kreeg erop de toestemming plus de mededeling dat ik nog 1 opgave moest doen.
Die moet ik nu doen, de Btw heb ik al een tijdje ontvangen.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

paQ schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:21:
[...]

precies die ik er hier op heb:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

let wel op dat er geen vlakringen bij de busbars worden meegeleverd
Dat jij ze ook geplaatst hebt wil nog niet zeggen dat ze ook geschikt zijn, alleen dat ze fysiek passen.
Mijn punt/vraag is dat ik lees dat die busbar tot 48V geschikt is en de accu’s bij mijn weten 52V zijn.
Dat de kabels passen geloof ik wel, maar zijn de specs van die busbar passend voor gebruik bij de BE batterijen?

Van klussen krijg je grijze haren

• Wolly
  • Niet online
fenrir schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:58:
[...]

Dat jij ze ook geplaatst hebt wil nog niet zeggen dat ze ook geschikt zijn, alleen dat ze fysiek passen.
Mijn punt/vraag is dat ik lees dat die busbar tot 48V geschikt is en de accu’s bij mijn weten 52V zijn.
Dat de kabels passen geloof ik wel, maar zijn de specs van die busbar passend voor gebruik bij de BE batterijen?
Dat maakt niets uit, 4V verschil.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:08:
[...]

Dat maakt niets uit, 4V verschil.
Wel iets, maar als ze idd 300A aan kunnen dan is dat belangrijker (wat de Deye bovendien niet haalt).
Ik heb liever zo weinig mogelijk contactpunten, kruislings aansluiten vind ik goed genoeg gezien de resultaten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

ibak schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:11:
[...]

Het was een hele vroege post van mij toen er nog 0 ervaring mee was om 4 kwartalen dus een jaar opgaves te doen voor ik de kor ging aanvragen.
Dat heb ik uiteindelijk niet gedaan.
Ik heb direct na de eerste opgave gelijk de kor aangevraagd en kreeg erop de toestemming plus de mededeling dat ik nog 1 opgave moest doen.
Die moet ik nu doen, de Btw heb ik al een tijdje ontvangen.
Hier ook de brief gehad. Die houdt geen rekening met de KOR trouwens want daar wordt nog uitgegaan van een heel jaar aangiftes. Welke omzet voor Q1 geef je op?

Ik ben toch malle pietje niet!

• paQ
fenrir schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:58:
[...]

Ik vind die 48V een rare spec.
De stroom lijkt me een stuk belangrijker.
Die busbar heeft een dwarsdoorsnee van rond de 122mm2 160mm2 :+

edit: misschien dat het met de isolerende factor van het kunststof heeft te maken. De busbar zelf zit met boutjes op de kunststof houder. Aan de onderkant is dat afgedekt met een laagje schuim. (@Metalrick kijk uit met koud op de behuizing plakken) Maar ik maak me 0,0 'zorgen' om die busbar zelf. Dat is HEEL wat groter en dikker dan in de accu's zelf zit ;)

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 28-03-2026 16:13 ]

• ibak
The Legend schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:57:
[...]

Hier ook de brief gehad. Die houdt geen rekening met de KOR trouwens want daar wordt nog uitgegaan van een heel jaar aangiftes. Welke omzet voor Q1 geef je op?
Nee als je na je eerste aangifte gedaan te hebben je gelijk aanmeld voor de kor krijg je netjes een brief met dat je kor aanvraag is goedgekeurd, tenminste bij mij.
Wat ik nu ga invullen moet ik nog bekijken maar net als bij de eerste opgave zal dat ook er niet erg om spannen.
Ik vul iets in wat ik kan verklaren en daarmee klaarAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KArQ7a8qyOHT5EdDuL4TQtY3uzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Otx6Ex1H5WvhPYpRrbY1RD6F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 89% gewijzigd door ibak op 28-03-2026 18:12 ]

• Wolly
  • Niet online
ibak schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:14:
[...]

Nee als je na je eerste aangifte gedaan te hebben je gelijk aanmeld voor de kor krijg je netjes een brief met dat je kor aanvraag is goedgekeurd, tenminste bij mij.
Wat ik nu ga invullen moet ik nog bekijken maar net als bij de eerste opgave zal dat ook er niet erg om spannen.
Ik vul iets in wat ik kan verklaren en klaar.[Afbeelding]
Je kan je zelfs aanmelden voor de KOR vóór je eerste aangifte. Dan ga je de KOR in na je eerste kwartaalaangifte.

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

[...]

Ik bedoel dat de de brief die je nu net hebt gehad (je moet aangifte dien voor eind april) daar dus geen rekening mee houdt.

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

[...]

Dat betekent dat we dus nog wel een keer een deel BTW moeten afdragen. Gaat er nog weer wat van het al teruggekregen bedrag af.

Pagina: 1 ... 91 ... 112 Laatste