Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:12
jeeedeee schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:54:
[...]

Ik heb ook PV op de Deye, dat kan hij prima verminderen. En dat gaat ook goed, zie de rechte lijnen. Als ik een verbruiker inschakel, gaat de Deye ook meer produceren zodat de overblijvende opwek rond de max is wat de batterij kan opnemen. Werkt best tof hoor :+
Ik vind het best keurig werken eerlijk gezegd.

Als ik mijn SE uitschakel bijv, of mijn vorige Growatts, ging dat ook niet van *hak* zo nu heb je 1200 minder, maar dat reguleerde langzaam terug. Zelfde bij inschakelen, dat toert ook op.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:56:
[...]

Ik vind het best keurig werken eerlijk gezegd.

Als ik mijn SE uitschakel bijv, of mijn vorige Growatts, ging dat ook niet van *hak* zo nu heb je 1200 minder, maar dat reguleerde langzaam terug. Zelfde bij inschakelen, dat toert ook op.
Klopt, werkt inderdaad mooi. Had hem ook meer gepost om aan te geven dat de Deye niet altijd instant reageert, dus meer dat je ondanks de loadbalancing nog wel moet uitkijken wat je voor de rest op je aansluiting doet :)

Wat dat betreft ben ik nog wel een beetje bang als straks mijn export CAP naar 16 kW gaat, en de Deye met een wolk lekker 12 kW aan het terugleveren is wat er gebeurd als die wolk weg is... De SolarEdge kan max 5 kW leveren, en Enphase ook zo ongeveer 5 kW... 22 kW totaal, hopelijk schroeft de Deye het snel genoeg terug... Voorheen met de GoodWe 10K nooit problemen gehad, dus hopelijk geeft die 2 kW extra geen problemen..

• paQ
jeeedeee schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:10:
[...]

Klopt, werkt inderdaad mooi. Had hem ook meer gepost om aan te geven dat de Deye niet altijd instant reageert, dus meer dat je ondanks de loadbalancing nog wel moet uitkijken wat je voor de rest op je aansluiting doet :)
Dat stukje van mijn reply op je had ik nog aangepast.
In essentie, is er in rust (geen activaties, geen overschot, geen lege of volle accu) nooit belasting op de hoofdzekering. Er is simpelweg geen verkeer op dat tracé.
Dus ook al zou er dan een kacheltje van 2 of 3kW aan staan; dat komt uit de accu en niet uit het NET.

edit:
Zelfs 'andersom', dus bijv er is een activatie import, 3 x 17A + huisverbruik, en je zet er dan 3kW bij aan, dan gaat dat vermogen eerst naar die verbruiker, en daarna zal de import pas worden verhoogd.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 26-03-2026 14:15 ]

• jeeedeee
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:13:
[...]

Dat stukje van mijn reply op je had ik nog aangepast.
In essentie, is er in rust (geen activaties, geen overschot, geen lege of volle accu) nooit belasting op de hoofdzekering. Er is simpelweg geen verkeer op dat tracé.
Dus ook al zou er dan een kacheltje van 2 of 3kW aan staan; dat komt uit de accu en niet uit het NET.

edit:
Zelfs 'andersom', dus bijv er is een activatie import, 3 x 17A + huisverbruik, en je zet er dan 3kW bij aan, dan gaat dat vermogen eerst naar die verbruiker, en daarna zal de import pas worden verhoogd.
Ik zal het nog eens gaan testen hier met een straalkacheltje, maar volgens mij werkt het andersom. De Deye heeft een max import van 16.000. Zet je tijdens een import activatie extra verbruikers aan, dan zal de net aansluiting eerst omhoog gaan, b.v. naar 17.000 bij een verbruiker van 5 kW. Dat meet de Deye via de Eastron en daarna zal de Deye afgifte naar de batterij met 1 kW verlagen, en gaat je aansluiting naar het net weer netjes naar 16 kW.

• paQ
jeeedeee schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:26:
[...]

Ik zal het nog eens gaan testen hier met een straalkacheltje, maar volgens mij werkt het andersom. De Deye heeft een max import van 16.000. Zet je tijdens een import activatie extra verbruikers aan, dan zal de net aansluiting eerst omhoog gaan, b.v. naar 17.000 bij een verbruiker van 5 kW. Dat meet de Deye via de Eastron en daarna zal de Deye afgifte naar de batterij met 1 kW verlagen, en gaat je aansluiting naar het net weer netjes naar 16 kW.
Dat zou ook kunnen.
Either way kan een hoofdzekering daar niet even van doorbranden.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:59
84% hier nu, toch relatief veel zon tussen de hagelbuien door. Toch maar weer eens de auto laden.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• paQ
@jeeedeee zal met zoveel opwek wel alle BMS-en aan 100% lijkt me zo :P

• jeeedeee
  • Nu online
Klopt, 95% hier nu... batterijen zijn weer rustig aan het balanceren... graag wat hogere prijzen, ben (groene) energie aan het weggooien... en maar klagen over de dure benzineprijzen...

• paQ
jeeedeee schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:07:
Klopt, 95% hier nu... batterijen zijn weer rustig aan het balanceren... graag wat hogere prijzen, ben (groene) energie aan het weggooien... en maar klagen over de dure benzineprijzen...
* paQ stapt zo weer in de auto tegen ca 2.5 cent / km

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:28
Ik zit nu op 90% en de laadstroom halveert volgens mij: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhOtmjWlKB2ocLclTZAlbRqQeq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WJbecZuxCO7meHyqObga9qL.jpg?f=fotoalbum_large

Is hij dan al aan het balanceren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPWFbuW_eud8c3M5glGIR0c7Esc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j0X2NBv7Qb4s1B3FWpfYW2P2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop tot de 100% te komen vandaag. Nog genoeg opwek maar het laatste stukje gaat langzaam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLJrTGSQNPCtLTeInzXBewugilk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koYpSKhUU2ZbVfXkD71beIBz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Sportmind op 26-03-2026 15:28 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• paQ
Sportmind schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:26:
Ik zit nu op 90% en de laadstroom halveert volgens mij: [Afbeelding]

Is hij dan al aan het balanceren?

[Afbeelding]

Ik hoop tot de 100% te komen vandaag.
De max laadstroom halveert.

Balanceren gebeurt pas als ze minder stroom gaan nemen. Je moet een schermpje terug dus, waarin je de stroomverdeling per accu kunt zien.

Maar dat zal pas na 95% op die BMS gebeuren.

voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxqhnpR6Aa9BvNLx804Wdw0KiSI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mmZTrqA8PpRVDf9izyAEbEqG.png?f=fotoalbum_large

Jij bent nu waar hij van 600 naar 300 valt.
Daarna moet je nog naar 30 enz enz. Al die tijd exporteer je het overige, dus ik denk niet dat je het gaat halen vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-S3jcId3aQVyni2UF-jOFtN3eg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dziRkRhmrBwSuoIfRiHyXaZ1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 26-03-2026 15:40 ]

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:23
BasSteve schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:42:
En de vraag is dus, bij mensen die al zo'n systeem hebben staan, gaat dat ook daadwerkelijk gebeuren? Of hebben mensen (waaronder ik) straks gewoon een heel dure gadget staan waar je leuk mee kunt opscheppen op verjaardagen, die in de praktijk zijn geld niet waard is?
Ik "schep erover op" dat ik voor €22k de energietransitie heb gemaakt incl 40kWh EV met laadpaal en offgrid. Wel met inruil van de oude fossiele auto dat wel. 10k voor 80kWh Balans batterij incl offgrid, 5k voor max panelen op het dak, 5k voor de tweedehands EV na inruil (5k) en subsidie (2k), 2k voor laadpaal incl meterkast modernisering.
Nu had ik al aircos om mee te verwarmen en koelen dat scheelt wel, en redelijk geisoleerd huis. Fossielvrij en een groot deel van het jaar offgrid kunnen leven vind ik meer iets om over te scheppen dan dingen als batterij TVT en dat soort financiele onbenulligheden.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:28
paQ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:28:
[...]

De max laadstroom halveert.

Balanceren gebeurt pas als ze minder stroom gaan nemen. Je moet een schermpje terug dus, waarin je de stroomverdeling per accu kunt zien.

Maar dat zal pas na 95% op die BMS gebeuren.

voorbeeld:
[Afbeelding]

Jij bent nu waar hij van 600 naar 300 valt.
Daarna moet je nog naar 30 enz enz. Al die tijd exporteer je het overige, dus ik denk niet dat je het gaat halen vandaag.
[Afbeelding]
Geen 100% maar toch uitgeleveld op 96%:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qpVS1hvXojg8dHEs4CbkHFP-6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQVLMw1RDiEwq2WHJ3hyizoM.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sportmind schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:23:
[...]

Geen 100% maar toch uitgeleveld op 96%:

[Afbeelding]
Hier kwam ik 5% tekort (wat effectief meer is omdat die laatste zo traag gaan omdat huidige capaciteit nog steeds op 42kWh staat)

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 26-03-2026 19:06 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:13
Hier tot 90% gekomen, komend vanaf 41% deze ochtend

Veel verbruik, opwek, import en export. Weer niet de 100% gehaald :D

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:31
Hebben jullie bericht gehad over de AFRR?
Ik niet… -O-

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Puppetmaster schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:31:
Hebben jullie bericht gehad over de AFRR?
Ik niet… -O-
Even geduld, volgende week woensdag gaat het gebeuren.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:50

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wolly schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:34:
[...]

Heb jij iemand hierover gesproken die dit noemt?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• jeeedeee
  • Nu online
[...]

Grappenmaker… 😃

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:13
[...]

“1 april, kikker in je bil,
Je hebt het niet gevoeld,
Maar hij zit er nog stil!”

:P lol

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb maar één mod gevangen :+

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:02

E-Transitie

Pijnacker

blue eyes schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:41:
[...]

“1 april, kikker in je bil,
Je hebt het niet gevoeld,
Maar hij zit er nog stil!”

1 april kikker in je bil
En eet je een beschuit
Dan komt ie eruit

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste