Van klussen krijg je grijze haren
Normaal zijn de export sessies 7 minuten, onlangs naar 9 minuten gezet, maar nu.....
De laatste sessie werd nu afgebroken na 13 a 14 minuten omdat de prijs ineens weer kelderde.
[ Voor 4% gewijzigd door blue eyes op 25-03-2026 21:14 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
[ Voor 16% gewijzigd door E-Transitie op 25-03-2026 21:06 ]
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Ja hier werd ook een lang blok (20:47 - 21:01) teruggeleverd. Wel gewoon met maximale capaciteit (bijna 12KW) kijk je wel naar de gele lijn in de grafiek? Je huisgebruik gaat daar natuurlijk nog vanaf en wat resteert gaat het net op.E-Transitie schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:02:
Voor het eerst had ik een export blok van 14 minuten ipv de gebruikelijke 8 minuten. Met 9kW
Deze 4 export blokjes tegen €4 /Kwh heeft als ik het goed berekend ergens tussen de 25-35 euro opgebracht.
Waar volgt uit dat afname 2,57 kost dan? De verrekenprijs bij ‘tekort’ is toch gewoon de prijs die je krijgt voor exporteren?Yaay schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:57:
[...]
Volgens mij zit het als volgt.
Over het algemeen loopt de prijs voor opregelen en afregelen gelijk. Dat is bijvoorbeeld op de website van Tenergy goed te zien: Actuele voorspelde onbalansprijzen - Tenergy Services als de oranje en blauwe lijn uit elkaar lopen.
Dit lijkt in jouw voorbeeld van 17:00 - 17:15 ook het geval te zijn geweest.
Afname kost 2,57 per KwH Invoeden levert slechts 0,1135 per Kwh op. Dit terwijl de epex prijs op dat moment zelfs een fractie hoger lag (0,11891). Daarnaast heb je in dat ISP kwartier ook nog een heel klein beetje stroom afgenomen (maar wel tegen 2,57 per KwH) wat het resultaat van -0,118 verklaart.
Ik zie nu trouwens op onbalansmarkt.com bij het historische prijsoverzicht van 23/3 dat bij beide ‘dure’ kwartieren regeltoestand 2 staat vermeld: geen opbrengst op onbalans. Dat zal dan eerder het probleem zijn denk ik?
Ik ben toch malle pietje niet!
Zag er zo uit, de rode lijn ging het net opYaay schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:09:
[...]
Ja hier werd ook een lang blok (20:47 - 21:01) teruggeleverd. Wel gewoon met maximale capaciteit (bijna 12KW) kijk je wel naar de gele lijn in de grafiek? Je huisgebruik gaat daar natuurlijk nog vanaf en wat resteert gaat het net op.
Deze 4 export blokjes tegen €4 /Kwh heeft als ik het goed berekend ergens tussen de 25-35 euro opgebracht.
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Zo ja, liep alles zoals je gedacht had?
Bij Balans ook verwacht ik..
Het is ook best bijzonder dit, gaaf dat ze dit starten en leuk dat ik erin meedoe.
Maar van Leveraciers, klanten, Belastingdienst, pand, personeel, partners zoals installtieteams en Anwb, banken,administratie of verzekeringen tot kredietverstrekkers enz enz vreet waarschijnlijk onverwacht even alle energie.
Belangrijk is een betrouwbare grote pool creeren voor Tennet want dat is de levensader voor hen (en ons)
Hoe langer dat voor hen uitblijft hoe meer druk op hun buisnesscase, dus dat zal prio voor nu zijn naast al het bovenstaande.
Niet raar dat er even afgeweken moet worden van beloftes of normale reactietijden denk ik en wij , hoe belangrijk ook ,even op plek 2 of 3 komen.
Voor ons is het belangrijk dat ze niet ziek worden, werken aan stabiliteit en bestaan en Tennet, de rest komt dan wel...
Ik hoop op een lang en stabiel bestaan want van mijn vorige post met 3 voor mij belangrijke dingen, ontbrak de 4e , dat zij voor mij alle energie veranderingen op komst toekomstig in het Ems actueel houden.
Jullie snappen dat ik evt aanpassingen Ems strategie wat zowiso nu tijdelijk is, niet zo nodig vind.
Dat ze qua gezondheid en financien overeind blijven is van veel groter belang!
Laten we daarom zonder al te veel druk ze even de tijd geven en afwachten!
Zoals ik het begrijp hoeft de prijs voor invoeden en afnemen niet altijd gelijk te zijn, en was dat ook aan de hand op 23/03 17.00-17:15.The Legend schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:16:
[...]
Waar volgt uit dat afname 2,57 kost dan? De verrekenprijs bij ‘tekort’ is toch gewoon de prijs die je krijgt voor exporteren?
Ik zie nu trouwens op onbalansmarkt.com bij het historische prijsoverzicht van 23/3 dat bij beide ‘dure’ kwartieren regeltoestand 2 staat vermeld: geen opbrengst op onbalans. Dat zal dan eerder het probleem zijn denk ik?
Zie ook op dit moment op de website van Tenergy:
Invoeden levert op: 103,94 per MwH
Afnemen kost: 628,09 per MwH
Ja precies, je huisgebruik was op dit moment zo'n 3KW waardoor er van de 12 die de Deye kan leveren nog maar 9 overbleef om te exporteren.E-Transitie schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:21:
[...]
Zag er zo uit, de rode lijn ging het net op
[Afbeelding]
Bijna. Er komt 12 kW uit de batterij, na verlies (zo een 780W) blijft er dus 11,2 kW over. Daar gaat je huis verbruik vanaf, de rest gaat het net op.Yaay schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:38:
[...]
Ja precies, je huisgebruik was op dit moment zo'n 3KW waardoor er van de 12 die de Deye kan leveren nog maar 9 overbleef om te exporteren.
Bedoel je die van PAQ/mij? Ik/ChatGPT had naar aanleiding van de post dat het niet werkte een tijd terug nog wel iets veranderd. Bij mij toonde hij het goed vanavondGet!em schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:10:
De commandline scraper in Homeassistant knalde door de hoge prijs er alsnog uit.
:strip_exif()/f/image/6rwHZtQdkHoKQBF65DeXjfOJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn huidige YAML
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| # This section creates the "Buy" and "Sell" entities for your ApexCharts
- sensor:
- name: "Tennet Onbalans Prijs koop buy"
unique_id: onbalans_prijs_buy_final
unit_of_measurement: "EUR/MWh"
state: "{{ states('sensor.tennet_imbalance_prices') }}"
- name: "Tennet Onbalans Prijs verkoop sell"
unique_id: onbalans_prijs_sell_final
state: "{{ state_attr('sensor.tennet_imbalance_prices', 'sell') }}"
# This section handles the actual "fetching" of the data
command_line:
- sensor:
name: "Tennet Imbalance Prices"
unique_id: tennet_prices_master
command: >
curl -s 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html,json; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); normalize=lambda n: (n.replace(',','').replace('.','.') if (n.find(',') < n.find('.') if ',' in n and '.' in n else ',' not in n) else n.replace('.','').replace(',','.')); num=r'-?\d[\d,\.]*'; data=[[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)] for r in rows]; row=next((r for r in data if len(r)>=3 and re.fullmatch(num, r[-1])), None); print(json.dumps({'sell': normalize(row[-2]), 'buy': normalize(row[-1])}) if row else '{}')"
scan_interval: 60
value_template: "{{ value_json.buy if value_json.buy is defined else 'unavailable' }}"
json_attributes:
- sell
- buy |
Ja hier ook op 23-02-2026The Legend schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:49:
[...]
Hopelijk wel ja, heb jij gecheckt wat er gisteren de 23e om 11.30 en 17.00 bij resultaten op het dashboard staat? Ondanks een hoge verrekenprijs bij ‘tekort’ heb ik toch een negatief resultaat.
Zie The Legend in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Maar dat kan niet beide tegelijk waar zijn. Het kwartier om 11.30 had exact dezelfde ‘tekort’ prijs, daar heb ik geïmporteerd maar moet ik 2 euro betalen. Als de tekort prijs later op de dag precies even hoog is waarom betaal ik dan ook voor exporterenYaay schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:37:
[...]
Zoals ik het begrijp hoeft de prijs voor invoeden en afnemen niet altijd gelijk te zijn, en was dat ook aan de hand op 23/03 17.00-17:15.
Zie ook op dit moment op de website van Tenergy:
Invoeden levert op: 103,94 per MwH
Afnemen kost: 628,09 per MwH
[Afbeelding]
Ja ook, er werd flink geëxporteerd maar idd negatief resultaat op 23-03The Legend schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:50:
[...]
En 17.00 ook negatief resultaat bij exporteren?
:strip_exif()/f/image/pzvuIoxLYOEgXyh3JGd4NitV.jpg?f=fotoalbum_large)
23-03-2026
- Stroom voordeel 0,41
- Besparing vs dynamisch : € -0,79
- Besparing vs vast contract : € -0,80
[ Voor 11% gewijzigd door KoningSlakkie op 25-03-2026 21:55 ]
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Zou jammer zijn als we onder de limiet zitten qua SOC waardoor er wordt gekocht tegen het op dat moment actuele tarief.
[ Voor 44% gewijzigd door zunrob op 25-03-2026 22:00 ]
Ik denk met een laag genoeg SOC dat het wel getriggerd zal worden. Dit zijn van die momenten die de inkomsten bepalen voor de maand. Al dat gerommel in de marge wordt helemaal rechtgetrokken zo.zunrob schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:59:
Hopelijk wordt er straks wel terug gekocht als de prijs iets lager is. 😬
Zou jammer zijn als we onder de limiet zitten qua SOC waardoor er wordt gekocht tegen het op dat moment actuele tarief.
Ik pak nog even je screenshot erbij:The Legend schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:49:
[...]
Maar dat kan niet beide tegelijk waar zijn. Het kwartier om 11.30 had exact dezelfde ‘tekort’ prijs, daar heb ik geïmporteerd maar moet ik 2 euro betalen. Als de tekort prijs later op de dag precies even hoog is waarom betaal ik dan ook voor exporteren
In beide ISP kwartieren wijkt de invoed en afname prijs van elkaar af. In beide bevallen kost afnemen ~€2,50 maar levert invoeren slechts ~ 7 en 11 cent op.
Je betaald niet netto voor exporteren om 17.00 maar ontvangt slechts 11 cent (die dus een fractie lager ligt dan de epex prijs) Daarbij komt nog de 0,44 kWh afname tegen €2,50.
Jups. Maar vanaf en onder 5 procent wordt er volgens mij ingekocht tegen actuele prijs, als eerste niet de inkoop threshold werd gehaald.KoningSlakkie schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:03:
[...]
Ik denk met een laag genoeg SOC dat het wel getriggerd zal worden. Dit zijn van die momenten die de inkomsten bepalen voor de maand. Al dat gerommel in de marge wordt helemaal rechtgetrokken zo.
Edit: top, er wordt nu ingekocht!
[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 25-03-2026 22:07 ]
Mooi systeem voor weinig.
[ Voor 18% gewijzigd door blue eyes op 25-03-2026 22:20 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Kale prijs 6 cent, ook hier een import met een SoC van 31%.zunrob schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:06:
[...]
Jups. Maar vanaf en onder 5 procent wordt er volgens mij ingekocht tegen actuele prijs, als eerste niet de inkoop threshold werd gehaald.
Edit: top, er wordt nu ingekocht!
18 kWh export vanavond bedoel je? Lekker! Hier 13,6 kWh over de gehele dag.blue eyes schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:10:
Hier nu weer een import, tegen een SOC van 43% , dit na 18 kWh met leuke export prijzen
Ah ok, ik vraag me alleen af waarom de verrekenprijs dan wordt beschreven als ‘tekort’ en ‘overschot’ als het eigenlijk gewoon import / export is. Bij tekort en overschot zou ik precies andersom verwachten namelijk. Bij tekort ga je exporteren en bij overschot ga je importeren.Yaay schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:05:
[...]
Ik pak nog even je screenshot erbij: [Afbeelding]
In beide ISP kwartieren wijkt de invoed en afname prijs van elkaar af. In beide bevallen kost afnemen ~€2,50 maar levert invoeren slechts ~ 7 en 11 cent op.
Je betaald niet netto voor exporteren om 17.00 maar ontvangt slechts 11 cent (die dus een fractie lager ligt dan de epex prijs) Daarbij komt nog de 0,44 kWh afname tegen €2,50.
Ik moet van het weekend de HA code / sensoren maar even nakijken. Ik kreeg waardes van 80 cent, en niet de 3,99 euro in mijn grafieken.
Code lijkt hetzelfde te zijn als hier een paar postings later.
@ Zunrob - nee, hele dag, het staat er krom, ik pas het even aan
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Ja die. Ging hier 2x fout vanavond met die hoge prijzen. Zal morgen deze nog eens nakijken.jeeedeee schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:46:
[...]
Bedoel je die van PAQ/mij? Ik/ChatGPT had naar aanleiding van de post dat het niet werkte een tijd terug nog wel iets veranderd. Bij mij toonde hij het goed vanavond
[Afbeelding]
Mijn huidige YAMLcode:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25# This section creates the "Buy" and "Sell" entities for your ApexCharts - sensor: - name: "Tennet Onbalans Prijs koop buy" unique_id: onbalans_prijs_buy_final unit_of_measurement: "EUR/MWh" state: "{{ states('sensor.tennet_imbalance_prices') }}" - name: "Tennet Onbalans Prijs verkoop sell" unique_id: onbalans_prijs_sell_final unit_of_measurement: "EUR/MWh" state: "{{ state_attr('sensor.tennet_imbalance_prices', 'sell') }}" # This section handles the actual "fetching" of the data command_line: - sensor: name: "Tennet Imbalance Prices" unique_id: tennet_prices_master command: > curl -s 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html,json; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); normalize=lambda n: (n.replace(',','').replace('.','.') if (n.find(',') < n.find('.') if ',' in n and '.' in n else ',' not in n) else n.replace('.','').replace(',','.')); num=r'-?\d[\d,\.]*'; data=[[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)] for r in rows]; row=next((r for r in data if len(r)>=3 and re.fullmatch(num, r[-1])), None); print(json.dumps({'sell': normalize(row[-2]), 'buy': normalize(row[-1])}) if row else '{}')" scan_interval: 60 value_template: "{{ value_json.buy if value_json.buy is defined else 'unavailable' }}" unit_of_measurement: "EUR/MWh" json_attributes: - sell - buy
??? Wat is de reden voor deze rare uitspraak?ReKo1977 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:07:
Krijg het gevoel dat BE de boel niet meer in controle heeft ..... degene die dus al is voorzien van het systeem heeft w.s. geluk :-)
Mooi systeem voor weinig.
Het is dat je posthistorie in dit topic verder netjes is, anders had ik haast nog gedacht dat je aan het trollen bent. Dus blijkbaar bedoel je het serieus?
[ Voor 26% gewijzigd door Get!em op 25-03-2026 22:56 ]
Plaatsingsbericht komt wel in de spam binnen !
Polestar 2, Launch Edition, PP 20”, midnight, 9-2020
Precies! Hier wel ervaring met het ontwikkelen en naar de markt brengen van producten, en dan heb ik nog de luxe dat binnen de context van een stabiel bedrijf te doen. (Ben product manager bij een groot IT bedrijf)ibak schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:22:
Is er hier iemand die een idee voor een product tot onderneming gebracht heeft?
Zo ja, liep alles zoals je gedacht had?
Bij Balans ook verwacht ik..
Het is ook best bijzonder dit, gaaf dat ze dit starten en leuk dat ik erin meedoe.
Maar van Leveraciers, klanten, Belastingdienst, pand, personeel, partners zoals installtieteams en Anwb, banken,administratie of verzekeringen tot kredietverstrekkers enz enz vreet waarschijnlijk onverwacht even alle energie.
Belangrijk is een betrouwbare grote pool creeren voor Tennet want dat is de levensader voor hen (en ons)
Hoe langer dat voor hen uitblijft hoe meer druk op hun buisnesscase, dus dat zal prio voor nu zijn naast al het bovenstaande.
Niet raar dat er even afgeweken moet worden van beloftes of normale reactietijden denk ik en wij , hoe belangrijk ook ,even op plek 2 of 3 komen.
Voor ons is het belangrijk dat ze niet ziek worden, werken aan stabiliteit en bestaan en Tennet, de rest komt dan wel...
Ik hoop op een lang en stabiel bestaan want van mijn vorige post met 3 voor mij belangrijke dingen, ontbrak de 4e , dat zij voor mij alle energie veranderingen op komst toekomstig in het Ems actueel houden.
Jullie snappen dat ik evt aanpassingen Ems strategie wat zowiso nu tijdelijk is, niet zo nodig vind.
Dat ze qua gezondheid en financien overeind blijven is van veel groter belang!
Laten we daarom zonder al te veel druk ze even de tijd geven en afwachten!
Ja er zijn dingen die beter kunnen(wat ik eerder aangaf, iets vaker een nieuwsbrief naar klanten zou welkom zijn) maar we zitten in de opstart fase van een bedrijf, en daar is de prijs ook naar. Vraag voor de grap even een offerte op bij 1komma5 (mooi product wel) en je weet dat je nog even wat hobbels mag verwachten.
:strip_exif()/f/image/ubhWaYUhzkvwkl2V2QXnqKq7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ARhZ7YdWmCIeswdGDnPyHi88.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ieKqwUMy9WSv5l1tx0aFP83b.jpg?f=fotoalbum_large)