Wolly schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 07:46:
[...]
Mijn opmerking is zeker wel een discussie waardig. Zoals je weet zijn er problemen met SOC drift en worden die nog niet opgelost door Balans. Idealiter raak je periodiek de boven- en ondergrens van de batterij.
Dus @
Balans Energie : Wanneer gaan jullie wat doen aan SOC drift? Is zo’n dag met urenlang negatieve tarieven en een regenachtige dag geen uitgelezen moment om zulk onderhoud uit te voeren? Wordt hier al over nagedacht?
Gezien de discussie over het verzekeren van de installatie ook nog een vraag.
Kunnen jullie bevestigen dat de installateur gecertificeerd is? Dit is nodig voor veel verzekeringen om voor vergoeding van de schade in aanmerking te komen.
Bij mij waren het mannen in een wit busje zonder bedrijfskleding en zonder website, dat is niet een sterk verhaal als de verzekeraar mij vragen gaat stellen
[...]
1 op 3 verzekeraars meldt niets over thuisbatterijen in polisvoorwaarden
Relax Wolly!
Ik heb namelijk een andere kijk en die kan je erbij helpen:
Qua vulling: (los van dikke EV die alle strategiën om zeep helpt en niet past bij een te kleine thuisbatterij)
Ik vind maar 3 dingen belangrijk
- dat mijn thuis verbruik zo goed koop mogelijk is.
- dat mijn PV uitgesteld te gebruiken is en bij te veel nog een beetje oplevert
- dat aFRR mijn investering gaat helpen
Het is daarbij van 0 interesse voor mij hoe vol ze hem houden.
Op 80 % zoals van de winter voor mijn thuis gebruik, super.
Op 30% omdat er veel zon wordt voorspeld? Super!
Op 50% omdat het zonnetje onduidelijk is? Ook goed.
Het interessert me niks als bovenstaande 3 maar gehaald worden op jaarbasis.
Te vol met goedkope stroom maakt misschien dat daarna nog goedkopere niet past of zonnestroom.
Ik vind het dus niet relevant zolang Balans zorgt dat ik thuisverbruik goedkoop afdek.
Mag het eraf en toe eens naast zitten? Ja hoor helemaal niet erg.
Ik heb een prive dashbord en dat is mijn bankrekening en dat gaat super!
Wat betreft soc drift, dat gaat over levensduur, alle tijd om dat ook te gaan regelen geen stress voor nodig hoor.
Vragen over installatie: je hebt toch niet xelf gemonteerd maar bij een bedrijf die dat heeft gedaan? Dan zal je verzekering dat zo accepteren denk ik het dient om zelf knutselwerk gevaar tegen te gaan.
Relax!
Helpt dit je erbij?