Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 89 ... 110 Laatste
Acties:

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
0xygen500 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:08:
Worden de: kan hij niet EPEX laden? Berichten niet wat saai? Dit kan die niet, BE steekt er nu geen moeite in. Net zoals ze niet optimalisatie gaan uitvoeren aan hoe er nu geladen wordt aangezien ze vol inzetten op aFFR. Veel pagina's met telkens dezelfde irritaties die naar boven komen is niet echt een toevoeging aan het topic
Vol inzetten op aFFR? Dat is aan de kant van Balans al helemaal klaar en er hoeft niets meer voor ontwikkeld te worden.
Zie bericht van 24 februari
Voor de duidelijkheid: dit is het laatste formele onderdeel. IT staat, communicatie staat, test is gedaan. Het is nu afwachten op formele goedkeuring.
Ze steken geen tijd in EPEX optimalisatie op dit moment omdat het onlogisch is te finetunen voor een tussenfase die hopelijk snel verandert.

Wat niet wil zeggen dat ze stilzitten *O* Ze werken nu aan de implementatie van de EPEX intraday markt.
Verder zeggen ze zelf ook op de website wel degelijk de de EPEX day-ahead te gaan gebruiken, dus alle ervaringen en discussies daarover kunnen helpen met een beter product te maken.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/L693RPf6/screenshot-546.png

• met451
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 09:49
Hee, ik ben redelijk nieuw met de thuisbatterij van Balans (vorige week geplaatst). Maar nu zie ik afgelopen nacht dat die de hele tijd met pieken heeft geladen. Is dit bij jullie ook het geval? en of kan iemand zeggen wat hier de gedachtegang achter is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-dmek-fRWksfPPUBUmMOdXJ5bk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o831VS2S6Uy5BbYf9gOVyZW4.png?f=fotoalbum_large

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:14
met451 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 06:38:
Hee, ik ben redelijk nieuw met de thuisbatterij van Balans (vorige week geplaatst). Maar nu zie ik afgelopen nacht dat die de hele tijd met pieken heeft geladen. Is dit bij jullie ook het geval? en of kan iemand zeggen wat hier de gedachtegang achter is?
[Afbeelding]
Ik ben slechts aan het raden hier. Maar het lijkt er op dat onder 50% SoC geladen mag worden met prijzen tussen de 0 en de -5 cent/kWh kaal. Dus als je accu onder de 50% dipt en de prijzen zijn semi-laag zoals nu dan wordt er even bijgeladen totdat het weer 50% is.

Dus niet langdurig want de prijs is niet laag genoeg en je accu is niet leeg genoeg. Dus je ziet nu een pendel effect.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:38
Wolly schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:21:
[...]

Vol inzetten op aFFR? Dat is aan de kant van Balans al helemaal klaar en er hoeft niets meer voor ontwikkeld te worden.
Zie bericht van 24 februari

[...]

Ze steken geen tijd in EPEX optimalisatie op dit moment omdat het onlogisch is te finetunen voor een tussenfase die hopelijk snel verandert.

Wat niet wil zeggen dat ze stilzitten *O* Ze werken nu aan de implementatie van de EPEX intraday markt.
Verder zeggen ze zelf ook op de website wel degelijk de de EPEX day-ahead te gaan gebruiken, dus alle ervaringen en discussies daarover kunnen helpen met een beter product te maken.

[Afbeelding]
Uhu, maar hoe helpt het als je dan zegt dat het kreng wel moet laden? Dat is niet echt een ervaring of discussie. Opmerking was niet specifiek bedoelt naar jou. Was ook in algemene zin. Dat er vaak wordt benoemd dat er geen logica in huidig laden zit en dergelijke. Na 376 bladzijdes gelezen te hebben is het nog een keer benoemen geen meerwaarde. Nogmaals, het was niet perse naar jou. Jij was alleen de laatste die het zei

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:50
KoningSlakkie schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 06:49:
[...]

Ik ben slechts aan het raden hier. Maar het lijkt er op dat onder 50% SoC geladen mag worden met prijzen tussen de 0 en de -5 cent/kWh kaal. Dus als je accu onder de 50% dipt en de prijzen zijn semi-laag zoals nu dan wordt er even bijgeladen totdat het weer 50% is.

Dus niet langdurig want de prijs is niet laag genoeg en je accu is niet leeg genoeg. Dus je ziet nu een pendel effect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mT1zHhpFJKcc-LIAJrVUcQQpjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDGlnrVOuwwMtgTWpXzWk1hV.jpg?f=fotoalbum_large

Hier hetzelfde beeld. Hopelijk even een aantal goede prijsdips, dat ie net even een stukje hoger komt (en natuurlijk een beetje PV erbij).

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:10:
Tarief momenteel -1,3 cent, zo goed als gratis stroom dus.

Met de harde wind en een regenachtige dag in het verschiet een mooi moment om de SOC bij iedereen op 100% te zetten om de broodnodige calibratie.
Yup, hier eerste 50kWh import gehad.

SoC bleef hier pingelen rond 50%, dus besloten de EV er aan te hangen. En jawel, EV vol, batterij nog steeds op 50%.

Dat nostradamus grafiekje heb ik ook in evcc, en die besloot vannacht dus de PV modus met drempelwaarde import voor <=1cent toch lekker op 11kW te gaan laden.

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 06:54:
[...]

Uhu, maar hoe helpt het als je dan zegt dat het kreng wel moet laden? Dat is niet echt een ervaring of discussie.
Mijn opmerking is zeker wel een discussie waardig. Zoals je weet zijn er problemen met SOC drift en worden die nog niet opgelost door Balans. Idealiter raak je periodiek de boven- en ondergrens van de batterij.

Dus @Balans Energie : Wanneer gaan jullie wat doen aan SOC drift? Is zo’n dag met urenlang negatieve tarieven en een regenachtige dag geen uitgelezen moment om zulk onderhoud uit te voeren? Wordt hier al over nagedacht?

Gezien de discussie over het verzekeren van de installatie ook nog een vraag.

Kunnen jullie bevestigen dat de installateur gecertificeerd is? Dit is nodig voor veel verzekeringen om voor vergoeding van de schade in aanmerking te komen.
Bij mij waren het mannen in een wit busje zonder bedrijfskleding en zonder website, dat is niet een sterk verhaal als de verzekeraar mij vragen gaat stellen :+
Verzekeraars als ANWB en Univé sluiten schade door montagefouten expliciet uit. Als de batterij door een niet-gecertificeerde installateur is geplaatst, kan de verzekeraar bij een woningbrand de volledige claim afwijzen.’
1 op 3 verzekeraars meldt niets over thuisbatterijen in polisvoorwaarden

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 25-03-2026 07:48 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:57
Hier hetzelfde laadgedrag met die korte piekjes. Wel goed voor de temperatuur van de batterijen, die is nu gedaald naar 23 graden.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:39
Get!em schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 07:29:
[...]

Yup, hier eerste 50kWh import gehad.

SoC bleef hier pingelen rond 50%, dus besloten de EV er aan te hangen. En jawel, EV vol, batterij nog steeds op 50%.

Dat nostradamus grafiekje heb ik ook in evcc, en die besloot vannacht dus de PV modus met drempelwaarde import voor <=1cent toch lekker op 11kW te gaan laden.
Same, EV vol soc tussen 49/51% geflipperd.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:30
Wolly schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 07:46:
[...]

Mijn opmerking is zeker wel een discussie waardig. Zoals je weet zijn er problemen met SOC drift en worden die nog niet opgelost door Balans. Idealiter raak je periodiek de boven- en ondergrens van de batterij.

Dus @Balans Energie : Wanneer gaan jullie wat doen aan SOC drift? Is zo’n dag met urenlang negatieve tarieven en een regenachtige dag geen uitgelezen moment om zulk onderhoud uit te voeren? Wordt hier al over nagedacht?

Gezien de discussie over het verzekeren van de installatie ook nog een vraag.

Kunnen jullie bevestigen dat de installateur gecertificeerd is? Dit is nodig voor veel verzekeringen om voor vergoeding van de schade in aanmerking te komen.
Bij mij waren het mannen in een wit busje zonder bedrijfskleding en zonder website, dat is niet een sterk verhaal als de verzekeraar mij vragen gaat stellen :+

[...]

1 op 3 verzekeraars meldt niets over thuisbatterijen in polisvoorwaarden
Relax Wolly!
Ik heb namelijk een andere kijk en die kan je erbij helpen:
Qua vulling: (los van dikke EV die alle strategiën om zeep helpt en niet past bij een te kleine thuisbatterij)
Ik vind maar 3 dingen belangrijk
- dat mijn thuis verbruik zo goed koop mogelijk is.
- dat mijn PV uitgesteld te gebruiken is en bij te veel nog een beetje oplevert
- dat aFRR mijn investering gaat helpen
Het is daarbij van 0 interesse voor mij hoe vol ze hem houden.
Op 80 % zoals van de winter voor mijn thuis gebruik, super.
Op 30% omdat er veel zon wordt voorspeld? Super!
Op 50% omdat het zonnetje onduidelijk is? Ook goed.
Het interessert me niks als bovenstaande 3 maar gehaald worden op jaarbasis.
Te vol met goedkope stroom maakt misschien dat daarna nog goedkopere niet past of zonnestroom.
Ik vind het dus niet relevant zolang Balans zorgt dat ik thuisverbruik goedkoop afdek.
Mag het eraf en toe eens naast zitten? Ja hoor helemaal niet erg.
Ik heb een prive dashbord en dat is mijn bankrekening en dat gaat super!
Wat betreft soc drift, dat gaat over levensduur, alle tijd om dat ook te gaan regelen geen stress voor nodig hoor.
Vragen over installatie: je hebt toch niet xelf gemonteerd maar bij een bedrijf die dat heeft gedaan? Dan zal je verzekering dat zo accepteren denk ik het dient om zelf knutselwerk gevaar tegen te gaan.
Relax!
Helpt dit je erbij?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Het is niet erg om af en toe uit te zoomen, maar datzelfde geldt om dat af en toe wel te doen voor het laaghangend fruit, of de technische aspecten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:30
Zolang het constructief en opbouwend is , zeker

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000

The Legend

*Plop*

Iemand van Don nog begrepen wat er gisteren misging tijdens deze kwartieren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwzEYq7LNJgX4lJIAFkwlKjZDZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4HIGNIsOTLRIXgr5Om4UKaH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omKPlfg_EQULYB5_v8L-mdcSaIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXMD80SNCR2WPCbazXqf54E7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjD-yiVN09nJeeYHunetHay9B4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MjthHemQuun9Gh4KsQkioSC0.jpg?f=fotoalbum_large

De verrekenprijs was hoog op een tekort. Dan zou je denken dat importeren dan niet handig is, dat gebeurde in de ochtend. Maar in de middag speelde hetzelfde en toen werd er geëxporteerd maar dat levert ook een negatief resultaat op :?

[ Voor 9% gewijzigd door The Legend op 25-03-2026 08:33 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• 0xygen500
paQ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:27:
Het is niet erg om af en toe uit te zoomen, maar datzelfde geldt om dat af en toe wel te doen voor het laaghangend fruit, of de technische aspecten.
Zeker is uitzoomen handig, echter als je vanaf het begin meeleest en telkens dezelfde kritiek ziet, is het bijhouden van het topic minder interessant geworden. Als gebruikers ergens mee zitten, bel of mail Don.

• paQ
  • Nu online
Of! Heb het erover in een topic speciaal voor ervaringen met het systeem in kwestie :)
Verdieping kan heel leerzaam zijn. Zowel in de effecten van genomen beslissingen, het uitblijven daarvan, en hoe dat zijn wissel trekt op de hardware.

• Wolly
  • Niet online
ibak schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:24:
[...]

Relax Wolly!
Ik heb namelijk een andere kijk en die kan je erbij helpen:
Qua vulling: (los van dikke EV die alle strategiën om zeep helpt en niet past bij een te kleine thuisbatterij)
Ik vind maar 3 dingen belangrijk
- dat mijn thuis verbruik zo goed koop mogelijk is.
- dat mijn PV uitgesteld te gebruiken is en bij te veel nog een beetje oplevert
- dat aFRR mijn investering gaat helpen
Het is daarbij van 0 interesse voor mij hoe vol ze hem houden.
Op 80 % zoals van de winter voor mijn thuis gebruik, super.
Op 30% omdat er beel zon wordt voorspeld? Super!
Op 50% omdat het zonnetje onduidelijk is? Ook goed.
Het interessert me niks als bovenstaande 3 maar gehaald worden op jaarbasis.
Te vol met goedkope stroom maakt misschien dat daarna nog goedkopere niet past of zonnestroom.
Ik vind het dus niet televant zolang Balans zorgt dat ik thuisverbruik goedkoop afdek.
Mag het eraf en toe eens naast zitten? Ja hoor helemaal niet erg.
Ik heb een prive dashbord en dat is mijn bankrekening en dat gaat super!
Dat is mooi dat je er zo in staat. Maar ik denk dat Balans ook gebaat is bij klanten die ze wijzen op tekortkomingen, meedenken of kritisch bevragen waar nodig. Met alleen 'Veel zon vandaag, ik hoop dat ze ervan leren' komen ze niet heel ver, dan is het in mijn ogen ook prettig als mensen suggesties doen waar ze op kunnen focussen.

Je ziet ook dat Don af en toe de tips in dit topic ter harte neemt. Zoals:
- Betere communicatie
- Verbeterde manier van aansluiten voor nieuwe installaties
- Hogere laadvermogens
- API in de toekomstplannen (?)
Wat betreft soc drift, dat gaat over levensduur, he alle tijd om dat ook te gaan regelen geen stress voor nodig hoor.
Alle tijd, is dat zo? Ik weet het niet, ik heb geen enkele documentatie van de fabrikant gekregen en ook geen instructies voor onderhoud. Dit terwijl we ondertussen wel hebben geleerd dat dit semi-professionele systeem wel degelijk onderhoud benodigd. Denk aan SOC drift, maar ook aan bijvoorbeeld de temperaturen van verbindingen controleren en de vastzet momenten.
Vragen over installatie: je hebt toch niet xelf gemonteerd maar bij een bedrijf die dat heeft gedaan? Dan zal je verzekering dat zo accepteren denk ik het dient om zelf knutselwerk gevaar tegen te gaan.
Aannames in combinatie met schadeverzekeraars is een gevaarlijke combinatie.
Relax!
Zeker, relax is mijn tweede naam _/-\o_
Helpt dit je erbij?
Uiteraard, ik vind het mooi hoe jij erin staat en het geheel beschouwd als een black box. Zelf sta ik er wat technischer en ook meer gericht op optimalisering of op zijn minst begrijpbaar maken in.

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:45:
[...]

Zeker is uitzoomen handig, echter als je vanaf het begin meeleest en telkens dezelfde kritiek ziet, is het bijhouden van het topic minder interessant geworden. Als gebruikers ergens mee zitten, bel of mail Don.
De kracht van een forum is juist dat iedereen zijn mening geeft en het is ook een middel om te laten zien hoe belangrijk een deel van de klantenbase iets vindt.

• ecn1985
0xygen500 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:45:
[...]

Veel vragen kunnen hier worden beantwoord, als we voor alles Don gaan mailen of bellen kan de man een callcenter erlangs bijnemen.
Net zoals in de gewone wereld hebben mensen niet allemaal dezelfde kijk of mening, het makkelijkste is voor jezelf te filteren wat wel of niet belangrijk is, net zoals je wel of niet reageert op een bepaald topic. Bepalen voor anderen wat wel of niet nodig is, blijft ook slechts een mening.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• paQ
  • Nu online
ecn1985 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:45:
[...]

Als voorbeeld dagresultaat 01-mrt dashboard 1,17 voordeel portal 0,44 kosten = 0,73 euro voordeel. Dit heb ik gedaan tot 22-mrt. Kom ik uit op een kleine 2 euro aan kosten voor maart met de data die nu bekend is.
Sportmind schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:04:
[...]

Dus op 20 maart, waar ik weinig afname had en veel terugleverende zie ik bij Balans energie:
[Afbeelding][Afbeelding]
En zie ik bij Balans Stroom:

[Afbeelding]

Dan wordt mijn rekensom voor die dag: Balansstroom € -3,683 (das voordeel) - Balans energie €-0,88 (das nadeel) = € 2,803 voordeel?
Volgens Don zijn alle bedragen die je ziet op balansstroom bruto.
De 'voordelen' uit balansenergie dashboard moeten daar nog af (of bij in het ergste geval :+ )
Daaruit vloeien die creditering facturen.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 25-03-2026 09:58 ]

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:42:
@Wolly Ik ben benieuwd hoe deze uitpakt dan overmogen :P
[Afbeelding]
Heeft mij ruim € 1,80 gekost omdat de accu ging opladen ipv terugleveren.

20kWh zonne energie geèxporteerd en geëindigd met een dagverlies.

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:06:
[...]

Heeft mij ruim € 1,80 gekost omdat de accu ging opladen ipv terugleveren.

20kWh zonne energie geèxporteerd en geëindigd met een dagverlies.
Ik heb 1,91 voordeel (baten) uit balans dashboard
balansstroom import 0,74 (kosten)
balansstroom export 3,77 (baten)

Zo bekeken zou de som dan moeten zijn (?) 0,74-1,91-3,77=-4,94

• Sportmind
paQ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:57:
[...]

[...]

Volgens Don zijn alle bedragen die je ziet op balansstroom bruto.
De 'voordelen' uit balansenergie dashboard moeten daar nog af (of bij in het ergste geval :+ )
Daaruit vloeien die creditering facturen.
Maar dat is toch wat ik doe ik de berekening? Balansstroom verrekenen met Balans energie of mis ik iets? Het is alleen even opletten: bij balans stroom is een negatief getal voordeel en bij balans energie is een negatief getal nadeel.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• paQ
  • Nu online
Sportmind schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:12:
[...]

Maar dat is toch wat ik doe ik de berekening? Balansstroom verrekenen met Balans energie of mis ik iets? Het is alleen even opletten: bij balans stroom is een negatief getal voordeel en bij balans energie is een negatief getal nadeel.
Het was meer ter bevestiging :+

Alles wat we tot nu toe zien op balansstroom is nog 'onverrekend' (dynamische tarieven) met de resultaten uit het dashboard.

edit:
Die op balansstroom zijn incl BTW, maar dashboard is ex... alles?

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 25-03-2026 10:23 ]

• Sportmind
paQ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:13:
[...]

Het was meer ter bevestiging :+
Gelukkig maar 8). Allang blij dat ik dit nu goed voor de bril heb.

[ Voor 12% gewijzigd door Sportmind op 25-03-2026 10:24 ]

• paQ
  • Nu online
Sportmind schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:23:
[...]

Gelukkig maar 8). Allang blij dat ik dit nu goed voor de bril heb.
ja, alleen is dan op het dashboard volgens mij bruto bruto kaal kaalst

• ecn1985
paQ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:10:
[...]

Ik heb 1,91 voordeel (baten) uit balans dashboard
balansstroom import 0,74 (kosten)
balansstroom export 3,77 (baten)

Zo bekeken zou de som dan moeten zijn (?) 0,74-1,91-3,77=-4,94
Ik heb de dashboard kosten nog niet voor de 23e helaas. Balans energie zijn de kosten: afname 2,77 / invoeden -2,06 = 0,71 euro aan kosten.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Gelukkig zijn de facturen niet ingewikkeld :+

- Vaste termijn (minimaal €20)
- Resultaat dynamisch
- Resultaat onbalans
- Resultaat aFRR

Worden resultaten in de praktijk gefactureerd of is dat na een jaar pas?
Een beetje zot om elke factuur op te volgen met een correctiefactuur als dat idd zo gaat.
Als klant zonder installatie heb ik maart en april nu al vooruitbetaald, apart...
Kijk ik in het portal dan kom ik aan -€5,862 (16 t/m 23 maart).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 21:05
Waar ik vooral mee kom te zitten is de BTW opgave per kwartaal, iig tot 2028.
Zijn daar duidelijke rapportages van?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Wolly
  • Niet online
Puppetmaster schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:50:
Waar ik vooral mee kom te zitten is de BTW opgave per kwartaal, iig tot 2028.
Zijn daar duidelijke rapportages van?
Nee. Ik denk dat het merendeel maar 1 aangifte doet en direct de kor in. Het invullen is voor mij ook dikke duimenwerk, immers wat is handel en wat is prive?

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-04 22:05
Minuten werk zo te lezen :)
Voor geldt dat ik 1,19 postitief heb op de 23ste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubOGRoxzrq7WTUtcMjswbHDzfJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b3vxPyDP6gXHkLrw8WUnqLif.png?f=fotoalbum_large

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• paQ
  • Nu online
blue eyes schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:08:
Minuten werk zo te lezen :)
Voor geldt dat ik 1,19 postitief heb op de 23ste.
... te verrekenen met het resultaat van de 23 op balansstroom

• ecn1985
ecn1985 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:29:
[...]

Ik heb de dashboard kosten nog niet voor de 23e helaas. Balans energie zijn de kosten: afname 2,77 / invoeden -2,06 = 0,71 euro aan kosten.
Dashboard staat er ook in nu: 0,81 positief - 0,71 aan kosten dan eindig ik 0,10 euro positief

• blue eyes
paQ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:12:
[...]

... te verrekenen met het resultaat van de 23 op balansstroom
-3,63 euro, dus een kleine 5 euro in totaal?

Ik heb bijna 33 kWh geexporteerd die dag, tegen 0,157 gemiddeld per kWh. En 7 kWh geimporteerd tegen 0,169 cent / kWh.

(als ik het goed lees, kijk op een klein GSM schermpje met oude ogen :D )

[ Voor 6% gewijzigd door blue eyes op 25-03-2026 11:41 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• brammmmmm
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-04 18:44
Ik heb de 23e 46 cent stuurverlies gemaakt, en ongeveer netto 0 op import/export. De 2500euro/MWh kosten voor import zijn gelukkig dus weggevallen door het extra stukje opwek. Ik heb nog geen terugkoppeling van Don gehad hoe dit kon gebeuren ondanks zijn belofte hierop terug te komen. Al met al loopt alles wel okay (ik ben in elk geval niet meer kwijt dan bij een vast contract tijdens de pilot fase), maar communicatie vanuit Balansenergie is écht een reden om niet nog een keer in zo'n pilot te stappen.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:27

Jerra

Beunhaas in wording

Er zijn inderdaad hele grote verschillen hier met hoe mensen in de pilot zijn gestapt.

Dingen als "Ik ga meteen Don bellen om dit ene kwariertje te verklaren"
Tjah, ja, als je echt een bug verwacht is dat super behulpzaam, zou dan alsnog eerder mailen maar goed.

Maar om nou steen en been te klagen en meteen aan de lijn te hangen bij elk foutje in het niet-geldige algortime wat Don al meermaals heeft uitgelegd dat het eigenlijk op non-actief staat op dit moment tot AFRR...

Wacht nou even geduldig af, wees blij dat die iets doet in plaats van maanden in stand-by ;)

• Wolly
  • Niet online
Jerra schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:15:
Wacht nou even geduldig af, wees blij dat die iets doet in plaats van maanden in stand-by ;)
Daar ben ik ook blij mee, nu kan je veel ervaring opdoen hoe het gaat voor als het met de pilot misloopt.

Maar het vooruitzicht van de gouden AFFR berg lonkt wel, was dat vooruitzicht er niet dan had ik ook elke dag aan de lijn gehangen :+

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:27

Jerra

Beunhaas in wording

Oh ja, zeker mee eens en waardevolle ervaring, en qua AFRR hoe eerder hoe beter, en ik ben dan ook weer ontzettend benieuwd naar alle prachtige bevinden, analyses en conclusies :)

Maar we hebben ons wel opgegeven voor die pilot, ondanks dat die nu niet meer zo duidelijk op de website staat.
Hier op tweakers is er niemand die niet doorheeft dat we in deze pilot zitten toch?

Ik hoop niet dat het nog een half jaar duurt, dat zou echter wel kunnen gebeuren!

[ Voor 5% gewijzigd door Jerra op 25-03-2026 12:28 ]

• ReKo1977
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07:52
Ik heb niets meer vernomen van Balans na inschrijving en aanleveren gegevens ( 17 Feb ).
Ga maar even een mail doen.

En wat betreft de Deye omvormer, ik plaats hem denk ik aan de andere kant van de garage i.p.v. aan de muur die aan de keuken grenst.

• ecn1985
ReKo1977 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:33:
Ik heb niets meer vernomen van Balans na inschrijving en aanleveren gegevens ( 17 Feb ).

En wat betreft de Deye omvormer, ik plaats hem denk ik aan de andere kant van de garage i.p.v. aan de muur die aan de keuken grenst.
Zeker doen als je de mogelijkheid hebt, achteraf erachter komen en verplaatsen is veel meer werk!

• brammmmmm
Toen ik instapte is beloofd dat er in november al aFRR inkomsten zouden zijn. Deze datum is stilzwijgend aangepast naar februari.

• ecn1985
brammmmmm schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:39:
Toen ik instapte is beloofd dat er in november al aFRR inkomsten zouden zijn. Deze datum is stilzwijgend aangepast naar februari.
Ik heb ook in november getekend, weet niet of het een belofte was. Realistisch is het in elk geval niet gebleken. Hoop dat we nu in het staartje zitten en op korte termijn starten. Vooralsnog ben ik buiten de communicatie om helemaal niet ontevreden, er is nog een berg werk die verzet moet worden maar dat is te overkomen..

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:02
ReKo1977 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:33:

Prima keus, al heb ik hem aan een bakstenen muur in de garage, aan de huis kant. Geen last van trillingen / geluiden door de muur. Voordeel is dat hij dan in elk geval niet in rechte lijn met de deur naar de gang zit, en het geluid dus soort van een hoekje om moet :)

• brammmmmm
ecn1985 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:42:
[...]

Ik heb ook in november getekend, weet niet of het een belofte was. Realistisch is het in elk geval niet gebleken. Hoop dat we nu in het staartje zitten en op korte termijn starten. Vooralsnog ben ik buiten de communicatie om helemaal niet ontevreden, er is nog een berg werk die verzet moet worden maar dat is te overkomen..
ik heb in juli al getekend, destijds was november inderdaad de go live datum. Via Tweakers (niet eens via directe communicatie) moet ik erachter komen dat ik nog steeds in een pilot zit. Dit bedoel ik met slechte communicatie. Zo raak je als Balansenergie wel een stukje goodwill kwijt.

• blue eyes
Als er GEEN communicatie is gekomen, dan is bij mij nog steeds standaard dat je dan nog in de pilot zit.
Die stopt niet zomaar.

En zolang wij nog, BE niet naar de aFRR is overgestapt, ingestapt, is het per definitie een pilot toch?

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:44
blue eyes schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:52:
Als er GEEN communicatie is gekomen, dan is bij nog steeds standaard dat je in de pilot zit.
Die stopt niet zomaar.

En zolang wij nog, BE niet naar de aFRR is overgestapt, ingestapt, is het per definitie een pilot toch?
Ja precies. Ik denk dat veel mensen een iets te rooskleurig beeld hebben van een pilot. zolang eht huis stroom heeft is de rest eigenlijk gewoon mooi meegenomen :)

Maargoed, dit is ook lastig, en je doet het eigenlijk nooit goed. Ik doe vaak betas met klanten om feedback te verzamelen of om te zien hoe iets in klantomgevingen vs. eigen omgevingen werkt, en ondanks dat je heel duidelijk 40 keer communiceert dat er geen enkele garantie op functionaliteit is, dat de extra functies "as is" geleverd worden en elk moment uit kunnen en dat er geen enkele garantie is dat dit ook in het procut komt zijn er toch altijd weer klanten die gaan klagen, proberen te escalaren bij support, en verontwaardigd zijn over ieder klein detail dat niet af is... Ik zie hier een beetje hetzelfde patroon :)

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10:08

E-Transitie

Pijnacker

Soc van 50% is bij mij losgelaten na 11.00 uur. Door Pv nu een Soc van 70% . Er wordt nu ook niet meer uit het net bijgeladen, ondanks negatieve onbalansprijs. Lijkt of Balans elke dag een nieuw patroon uitprobeert.

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• overhyped
E-Transitie schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:17:
Lijkt of Balans elke dag een nieuw patroon uitprobeert.
Dat is wat ik zou doen tijdens een pilot, klinkt dus best logisch.

• Sportmind
Soc van 50% is bij mij losgelaten na 11.00 uur. Door Pv nu een Soc van 70% . Er wordt nu ook niet meer uit het net bijgeladen, ondanks negatieve onbalansprijs. Lijkt of Balans elke dag een nieuw patroon uitprobeert.
Ik zit nu op 67% en hoop dat ik nu eens richting de 100% kan gaan doordat de lage EPEX/onbalans ervoor zorgt dat er niet teruggeleverd gaat worden.

• paQ
  • Nu online
hmmmm nee toch?
Volgens mij nog altijd zelfde drempel patroon.

• paQ
  • Nu online
Dat hebben we toch ook?
Maar passief. Nog geen actieve handel en planning.

• brammmmmm
paQ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:28:
[...]

Dat hebben we toch ook?
Maar passief. Nog geen actieve handel en planning.
Nee, nog geen aFRR. Alleen een zeer matig onbalansalgoritme for the time being (wat ik wel snap. Zonneplan heeft bijvoorbeeld zo'n 10 man lopen voor alleen onbalanssturing, dat loont hier niet).

• overhyped
Beloofd? Of de hoop / verwachting uitgesproken die jij als belofte geïnterpreteerd hebt?

• brammmmmm
overhyped schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:35:
[...]

Beloofd? Of de hoop / verwachting uitgesproken die jij als belofte geïnterpreteerd hebt?
De datum stond zeer stellig in de timeline die initieel was gecommuniceerd. Werkzaam in de sector had ik zelf deze datum al als zeer onrealistisch bestempeld. Het gaat mij er niet om dat dit zo lang duurt, want dat begrijp 100%. Ik heb zelfs twijfels of BE er uiteindelijk wel helemaal doorkomt. Maar communiceer meer dan met 2x een update in inmiddels 8 maanden.

• paQ
  • Nu online
brammmmmm schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:35:
[...]

Nee, nog geen aFRR. Alleen een zeer matig onbalansalgoritme for the time being (wat ik wel snap. Zonneplan heeft bijvoorbeeld zo'n 10 man lopen voor alleen onbalanssturing, dat loont hier niet).
Ze bewegen nu op de passieve onbalansmarkt. Net als Zonneplan.
Zodra ze BSP worden kunnen ze actief deelnemen en bids uitbrengen.

Dat is iig 'my understanding'

• overhyped
brammmmmm schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:38:
[...]

De datum stond zeer stellig in de timeline die initieel was gecommuniceerd. Werkzaam in de sector had ik zelf deze datum al als zeer onrealistisch bestempeld. Het gaat mij er niet om dat dit zo lang duurt, want dat begrijp 100%. Ik heb zelfs twijfels of BE er uiteindelijk wel helemaal doorkomt. Maar communiceer meer dan met 2x een update in inmiddels 8 maanden.
Dat laatste ben ik wel met je eens. Een twee wekelijkse update mail zou er toch uit moeten kunnen.

• Wolly
  • Niet online
Bij soc hoger dan 50 wordt niet bijgeladen op negatief tenzij het echt heel negatief is. Geloof er niets van dat ze elke dag een nieuw patroon, het is gewoon een combi van soc en tarief.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:38:
[...]

Ze bewegen nu op de passieve onbalansmarkt. Net als Zonneplan.
Zodra ze BSP worden kunnen ze actief deelnemen en bids uitbrengen.

Dat is iig 'my understanding'
Zonneplan zit ook op de passieve aFFR, dat is waar Balans hopelijk ook snel op zit.

• vinxion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:12
Wolly schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:46:
[...]

Bij soc hoger dan 50 wordt niet bijgeladen op negatief tenzij het echt heel negatief is. Geloof er niets van dat ze elke dag een nieuw patroon, het is gewoon een combi van soc en tarief.
Dat lijkt inderdaad te kloppen. En andersom wordt er direct bij bedrag X ontladen als SOC hoog genoeg is. Ook als er later veel hogere tarieven zijn op EPEX en dus ook wel verwacht op onbalans.

• brammmmmm
Wolly schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:49:
[...]

Zonneplan zit ook op de passieve aFFR, dat is waar Balans hopelijk ook snel op zit.
Zonneplan is (nog) niet geprekwalificeerd met haar assets voor aFRR, zij zit op Passieve Onbalans. Bijgaand een lijst met alle BSP's: (https://www.tennet.eu/nl/...nsten-bspcsp/bsp-register). Als BSP kun je je voor 4 zaken prekwalificeren: FCR / mFRR en aFRR Energie en aFRR Capaciteit, waar alleen de laatste 2 relevant zijn voor een partij als Balansenergie. Balansenergie is zich aan het prekwalificeren voor aFRR Energie en mag zich later prekwalificeren voor aFRR capaciteit.

• Wolly
  • Niet online
brammmmmm schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:52:
[...]

Zonneplan is (nog) niet geprekwalificeerd met haar assets voor aFRR, zij zit op Passieve Onbalans. Bijgaand een lijst met alle BSP's: (https://www.tennet.eu/nl/...nsten-bspcsp/bsp-register). Als BSP kun je je voor 4 zaken prekwalificeren: FCR / mFRR en aFRR Energie en aFRR Capaciteit, waar alleen de laatste 2 relevant zijn voor een partij als Balansenergie. Balansenergie is zich aan het prekwalificeren voor aFRR Energie en mag zich later prekwalificeren voor aFRR capaciteit.
Je kan schijnbaar ook als niet BSP via partners de aFFR markt bedienen. Doet Frank Energie ook.

• brammmmmm
Wolly schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:53:
[...]

Je kan schijnbaar ook als niet BSP via partners de aFFR markt bedienen. Doet Frank Energie ook.
Nee, dit doet Frank niet. Frank is ook alleen actief als BRP (op Day Ahead, Intraday en Passieve Onbalans).

• blue eyes
paQ schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:27:
[...]

hmmmm nee toch?
Volgens mij nog altijd zelfde drempel patroon.
Drempel is een keer 20% geweest, kort geleden lag deze op 35% en nu op 50% volgens mij.

Eergisteren is de SOC hier op 35% gehouden, vannacht op 50%. SOC nu 63% - ik neem aan dat de zon harder is gaan schijnen :P (ben niet thuis, geen activaties te zien).
Ik heb naast de imports ook nog export van 8 minuten gehad vanochtend.

• JeVe
  • Laatst online: 09:19
brammmmmm schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:55:
[...]

Nee, dit doet Frank niet. Frank is ook alleen actief als BRP (op Day Ahead, Intraday en Passieve Onbalans).
Misschien doet Zonneplan dit via Next Kraftwerke? Dat lijken ze te doen, aldus onze vrienden van Chat..

[ Voor 3% gewijzigd door JeVe op 25-03-2026 14:00 ]

• 0xygen500
ecn1985 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:08:
[...]

Veel vragen kunnen hier worden beantwoord, als we voor alles Don gaan mailen of bellen kan de man een callcenter erlangs bijnemen.
Net zoals in de gewone wereld hebben mensen niet allemaal dezelfde kijk of mening, het makkelijkste is voor jezelf te filteren wat wel of niet belangrijk is, net zoals je wel of niet reageert op een bepaald topic. Bepalen voor anderen wat wel of niet nodig is, blijft ook slechts een mening.
Allemaal prima. Het was slechts een suggestie aangezien er gewoon vaak dezelfde kritiek terugkomt die hier niet op te lossen is. Hoezo is er een negatief saldo? Waarom wordt er nu niet geladen via EPEX tarief? Na 370 bladzijdes is dat wel besproken en geeft het alleen een negatieve toon in het topic. Als jullie dat anders zien even goede vrienden

• Wolly
  • Niet online
brammmmmm schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:55:
[...]

Interessant, dacht het ergens gelezen te hebben.

Maar ze pakken dus met die 3 dingen 170 euro per maand?

• brammmmmm
Wolly schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:31:
[...]

Je ziet het bij grote assets (bijvoorbeeld bij tuinders) dat de BRP / BSP rol gescheiden is, maar dit is bij KV aansluitingen eigenlijk niet haalbaar. En ja, zeker met de huidige gasprijzen is het mogelijk om best leuk te arbitreren tussen de goedkope uren op DA/ID en Passieve Onbalans; dit laten wij nu liggen tijdens het prekwalificatieproces bij BE.

• BasSteve
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-04 16:27
Ik stap even halverwege in. 4 mei wordt bij ons het systeem geplaatst. Ik zie hier echter nog vrij veel vragen en opmerkingen voorbij komen mbt het feit dat het nog steeds een pilot is. Eigenlijk zie ik vooral heel veel voorbij komen; verwacht er, zeker nu, nog niet teveel van. Kan iemand eens wat duidelijkheid geven over de huidige status? In mijn ogen zou er een vrij directe besparing plaats moeten kunnen vinden met dit systeem, zie ik dat te rooskleurig?

• brammmmmm
BasSteve schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:51:
Ik stap even halverwege in. 4 mei wordt bij ons het systeem geplaatst. Ik zie hier echter nog vrij veel vragen en opmerkingen voorbij komen mbt het feit dat het nog steeds een pilot is. Eigenlijk zie ik vooral heel veel voorbij komen; verwacht er, zeker nu, nog niet teveel van. Kan iemand eens wat duidelijkheid geven over de huidige status? In mijn ogen zou er een vrij directe besparing plaats moeten kunnen vinden met dit systeem, zie ik dat te rooskleurig?
Dit is compleet afhankelijk van je thuissituatie. Ik zit bijvoorbeeld met 4000 import 5000 kWh export en 27 zonnepanelen, warmtepomp ongeveer op het niveau van wanneer ik een vast contract zou hebben afgesloten. Verwacht tot start aFRR zeker geen wonderen.

• BasSteve
brammmmmm schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:56:
[...]

Dit is compleet afhankelijk van je thuissituatie. Ik zit bijvoorbeeld met 4000 import 5000 kWh export en 27 zonnepanelen, warmtepomp ongeveer op het niveau van wanneer ik een vast contract zou hebben afgesloten. Verwacht tot start aFRR zeker geen wonderen.
Wij zitten op een kleine 17k kWh afname en een kleine 2500kWh teruglevering (van de 4000kWh opwek). Ik verwacht dat de situatie er dan wel anders uitziet. Gaat de combinatie met een warmtepomp en EV lekker gemaakt kunnen worden? Of is de ervaring daarmee dat die combi eigenlijk nog niet echt lekker loopt?

• brammmmmm
BasSteve schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:04:
[...]

Wij zitten op een kleine 17k kWh afname en een kleine 2500kWh teruglevering (van de 4000kWh opwek). Ik verwacht dat de situatie er dan wel anders uitziet. Gaat de combinatie met een warmtepomp en EV lekker gemaakt kunnen worden? Of is de ervaring daarmee dat die combi eigenlijk nog niet echt lekker loopt?
wat ik begrijp, en ook logisch vindt, is dat behind the meter optimisation niet op de roadmap staat bij BE; wat je wel kunt doen is zoveel mogelijk tijdens opwek/lage marktprijzen je verbruik verhogen. Ik ben heel benieuwd naar het aFRR algoritme wat BE gaat gebruiken; ook hier is heel veel in te winnen/verliezen, zeker als je niet de grootste speler bent op de markt.

• BasSteve
brammmmmm schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:11:
[...]

wat ik begrijp, en ook logisch vindt, is dat behind the meter optimisation niet op de roadmap staat bij BE; wat je wel kunt doen is zoveel mogelijk tijdens opwek/lage marktprijzen je verbruik verhogen. Ik ben heel benieuwd naar het aFRR algoritme wat BE gaat gebruiken; ook hier is heel veel in te winnen/verliezen, zeker als je niet de grootste speler bent op de markt.
Daar zijn we nu al behoorlijk mee bezig. Auto alleen aan de lader als de zon schijnt of als de prijzen laag zijn. Andere grote apparaten doen we hetzelfde mee. Warmtepomp staat al op smart price adaptation. Ik ben vooral zoekende naar hoeveel die batterij dan als "extra" gaat toevoegen daarin. Gaan we ons eigen verbruik van de PV kunnen maximaliseren? Gaan we overdag onze zonnestroom opslaan en daarmee in de avond kunnen koken? Of zit het potentiele verdienmodel echt puur in het acteren op de balanceringsdiensten?

• Wolly
  • Niet online
BasSteve schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:04:
[...]

Dan zit je zo op 3000kWh extra verbruik per jaar puur om het systeem te hebben draaien. EV is lastig, zeker in de donkere maanden en als je doel is een beetje goedkoop te laden.

Verder werkt alles natuurlijk prima, stroom genoeg. Maar verwacht met de kennis van nu geen wonderen.

• Wolly
  • Niet online
BasSteve schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:21:
[...]

Daar zijn we nu al behoorlijk mee bezig. Auto alleen aan de lader als de zon schijnt of als de prijzen laag zijn. Andere grote apparaten doen we hetzelfde mee. Warmtepomp staat al op smart price adaptation. Ik ben vooral zoekende naar hoeveel die batterij dan als "extra" gaat toevoegen daarin. Gaan we ons eigen verbruik van de PV kunnen maximaliseren? Gaan we overdag onze zonnestroom opslaan en daarmee in de avond kunnen koken? Of zit het potentiele verdienmodel echt puur in het acteren op de balanceringsdiensten?
Acteren wanneer prijzen laag zijn wordt lastig, de onbalansprijzen schieten vaak alle kanten op en zijn weinig stabiel.

• BasSteve
Wolly schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:23:
[...]

Dan zit je zo op 3000kWh extra verbruik per jaar puur om het systeem te hebben draaien. EV is lastig, zeker in de donkere maanden en als je doel is een beetje goedkoop te laden.

Verder werkt alles natuurlijk prima, stroom genoeg. Maar verwacht met de kennis van nu geen wonderen.
Wat bedoel je precies met 3000kWh extra om het systeem te hebben draaien? Is dat wat er "verhandeld" gaat worden en wat er dus op de energierekening extra komt te staan? Kan met de EV ook de keuze maken om deze op het werk te laden, dus ben daar niet heel bang voor.

Ik ben dus niet bang voor een stroomtekort. Ik ben vooral benieuwd naar wat momenteel, bij de mensen die hem al hebben staan, de prognose is met betrekking tot een potentiele terugverdientijd. Of is dat iets wat je eigenlijk nog buiten beschouwing moet laten en het echt als tof hebbeding moet zien?

• BasSteve
Wolly schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:25:
[...]

Acteren wanneer prijzen laag zijn wordt lastig, de onbalansprijzen schieten vaak alle kanten op en zijn weinig stabiel.
Ik begrijp dat er dus een verschil is in handelen met day-ahead en onbalans. Mijn gedachten dat er (bijvoorbeeld) in de nacht tegen 10 cent geladen wordt zodat ik in de ochtend tegen 30 cent terug ga leveren en daarmee 20 cent per kWh pak is dus niet de praktijk. Het gaat echt om de onbalansmarkt die een stap hoger ligt dus?

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Zou het kunnen zijn dat geen duidelijk patroon zichtbaar is omdat een BE intern winstpatroon volgt?

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Wolly
  • Niet online
BasSteve schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:26:
[...]

Wat bedoel je precies met 3000kWh extra om het systeem te hebben draaien? Is dat wat er "verhandeld" gaat worden en wat er dus op de energierekening extra komt te staan? Kan met de EV ook de keuze maken om deze op het werk te laden, dus ben daar niet heel bang voor.

Ik ben dus niet bang voor een stroomtekort. Ik ben vooral benieuwd naar wat momenteel, bij de mensen die hem al hebben staan, de prognose is met betrekking tot een potentiele terugverdientijd. Of is dat iets wat je eigenlijk nog buiten beschouwing moet laten en het echt als tof hebbeding moet zien?
Die 3000kWh is verlies.
1000kWh aan standbyverbruik inverter.
Ongeveer 10% van je verbruik aan omzettingsverlies, dus 2000kWh in jouw geval.

Dat verlies moet je wel betalen en is handig om ook te weten in je berekening.

• Wolly
  • Niet online
BasSteve schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:28:
[...]

Ik begrijp dat er dus een verschil is in handelen met day-ahead en onbalans. Mijn gedachten dat er (bijvoorbeeld) in de nacht tegen 10 cent geladen wordt zodat ik in de ochtend tegen 30 cent terug ga leveren en daarmee 20 cent per kWh pak is dus niet de praktijk. Het gaat echt om de onbalansmarkt die een stap hoger ligt dus?
Balans handelt op onbalanstarieven, daar zijn op dit moment niet zulke getallen aan de orde.
Gisteren werd er bijvoorbeeld gekocht voor 8 cent en verkocht voor 6 of 7 cent. De meeste verkoop vindt plaats op 12 cent de laatste tijd, absoluut geen vetpot.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:12
Wolly schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:31:
[...]

Klopt die lijst wel of rekent deze heel anders /vertekend beeld?

Zie vorige maand iemand met BE op één.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzmmvoikfmcoZrfv31TcDSa19k4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IRr470GNEnmB7aBOg9o44oBR.png?f=fotoalbum_large

In januari pakte hij volgens de site ook 150€.
Ben benieuwd met welke data dat wordt berekend (sinds er volgens mij met bedragen uit twee portalen moet worden gerekend).

[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 25-03-2026 16:16 ]

• jeeedeee
@BasSteve toen ik het systeem kocht, ben ik uitgegaan van de 8 jaar terugverdientijd door middel van EPEX prijzen, zie deze post jeeedeee in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie" Ik hoop natuurlijk dat het gaat meevallen, maar daar is nu nog niks van te zien...

De onbalansprijzen die momenteel worden gehanteerd, leveren mij persoonlijk, met veel teruglevering op dit moment minder op dan dit geraamde scenario... Oftewel de maandkosten over dec-maart lijken hoger te zijn dan hier staat. Straks wachten op aFFR, hopen dat dit meer opbrengt....

• ecn1985
Ersus schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:30:
[...]

Zou het kunnen zijn dat geen duidelijk patroon zichtbaar is omdat een BE intern winstpatroon volgt?
Geen idee, ik denk dat je wel kunt stellen dat het EMS niet 'slim' genoeg is en hierdoor niet altijd in het voordeel van de klant werkt (dus geld kost).
Wat het aandeel van Balans is durf en kan ik niet zeggen.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

ecn1985 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:58:
[...]

Geen idee, ik denk dat je wel kunt stellen dat het EMS niet 'slim' genoeg is en hierdoor niet altijd in het voordeel van de klant werkt (dus geld kost).
Wat het aandeel van Balans is durf en kan ik niet zeggen.
Het BE aandeel is de aansturing van datzelfde EMS, zodoende dat mij lijkt dat het patroon niet inzichtelijk is omdat het stoelt op een BE winstalgoritme. En daar een middenweg in vinden zodat de 'asset owners' ook tevreden blijven is de moeilijkheidsgraad.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Vermoedelijk ook als aFRR actief wordt zal het een soort van 'stoelendans' worden denk ik. Maar goed, dat is nog koffiedik kijken.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:12
Ersus schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:02:
[...]

Het BE aandeel is de aansturing van datzelfde EMS, zodoende dat mij lijkt dat het patroon niet inzichtelijk is omdat het stoelt op een BE winstalgoritme. En daar een middenweg in vinden zodat de 'asset owners' ook tevreden blijven is de moeilijkheidsgraad.
Vooral dat laatste. Als iedereen over twee jaar wegloopt zit BE ook met de gebakken peren. Dat is 2c hier en daar niet waard denk ik.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Source90 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:17:
[...]

Vooral dat laatste. Als iedereen over twee jaar wegloopt zit BE ook met de gebakken peren. Dat is 2c hier en daar niet waard denk ik.
Die twee jarige binding zal ook wel met iets interns (contractueels) van doen hebben tussen de partijen waar BE afhankelijk van is.

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:39:
[...]

Klopt die lijst wel of rekent deze heel anders /vertekend beeld?

Zie vorige maand iemand met BE op één.
[Afbeelding]

In januari pakte hij volgens de site ook 150€.
Ben benieuwd met welke data dat wordt berekend (sinds er volgens mij met bedragen uit twee portalen moet worden gerekend).
Is al eerder hier gesignaleerd, waarschijnlijk iemand die per ongeluk Balans heeft geselecteerd.

• rickgndaal
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21-04 07:52
Goedemiddag, even weer terug van een tijdje geleden en heb nu ook mijn accu aangevraagd! Waarschijnlijk word deze rond mei bij mij thuis geplaatst.

Nu heb ik nog geen zonnepanelen maar heb ik wel een loods waar ik er +/- 80 op kwijt kan. Hier komt dus ook de accu te staan. Ik zit zelf voor een tweedehands pakketje zonnepanelen te kijken omdat ik er met 80 toch veel meer ga opwekken dan dat ik ooit ga gebruiken.

Hebben mensen er hier ervaring mee om de panelen rechtstreeks aan de omvormer van balans te hangen? Of is dit een slecht idee en kan je beter je eigen omvormer gebruiken. Tweede vraag kan ik ook nergens heel duidelijk vinden hoeveel panelen kan ik kwijt op hun omvormer of hoeveel wp?

Mochten mensen hier ervaringen mee hebben hoor ik het graag!

• ReKo1977
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07:52
Ik denk niet dat het mei word .... ik heb het half februari aangevraagd en nog niets gehoord 😀

Op de omvormer kan 12 Wp aangesloten worden met twee strings zover ik weet.

• jeeedeee
rickgndaal schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:56:
Goedemiddag, even weer terug van een tijdje geleden en heb nu ook mijn accu aangevraagd! Waarschijnlijk word deze rond mei bij mij thuis geplaatst.

Nu heb ik nog geen zonnepanelen maar heb ik wel een loods waar ik er +/- 80 op kwijt kan. Hier komt dus ook de accu te staan. Ik zit zelf voor een tweedehands pakketje zonnepanelen te kijken omdat ik er met 80 toch veel meer ga opwekken dan dat ik ooit ga gebruiken.

Hebben mensen er hier ervaring mee om de panelen rechtstreeks aan de omvormer van balans te hangen? Of is dit een slecht idee en kan je beter je eigen omvormer gebruiken. Tweede vraag kan ik ook nergens heel duidelijk vinden hoeveel panelen kan ik kwijt op hun omvormer of hoeveel wp?

Mochten mensen hier ervaringen mee hebben hoor ik het graag!
Ik heb hier er 30 panelen op zitten, in twee strings van 15. Type Jinko 420 Wp dus in totaal 13200 Wp. Volgens mij kan 18000 of 24000 Wp, zie https://www.deyeinverter....12k-sg04lp3_241021_en.pdf laatste kolom. Let vooral op de max voltage qua aantal panelen trouwens, dat ligt laag bij de Deye…

En oh ja, ik vind het ideaal dat ze op de Deye zitten, want dan kan je de Deye verantwoordelijk maken voor bv export control indien je accu vol zit. 80 panelen is wel een boel trouwens :) hoe krijg je een zelfde soort panelen in die hoeveelheid?

[ Voor 12% gewijzigd door jeeedeee op 25-03-2026 18:34 ]

• shaft83
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-04 21:32
Ik lees inmiddels al even mee, erg interessant topic. Op vakantie in februari ruim 250 pagina weggelezen als een spannend vakantieboek 8)

Ik heb me 7 februari ingeschreven voor 5 modules incl off grid. Ik ben erg enthousiast over de grote opslagcapaciteit van het systeem, en zeker ook het verdienmodel van aankomende AFRR handel waarbij het overschot aan opgewekte PV toch nog wat van waarde is na einde salderingsregeling.

Echter tot op heden nog steeds geen installatiedatum ontvangen :?

Ik heb inmiddels meerdere keren contact gehad, maar krijg telkens andere antwoorden:
– “We nemen binnen 5 dagen contact op” (25‑2)
– “Je ligt bovenaan de stapel” (12‑3)
– “Je wordt snel benaderd” (18‑3)
– “Het systeem ligt eruit, we kunnen nu even niet inplannen” (20‑3)

Ik begrijp dat het een pilot is en dat het bedrijf nog in opbouw zit, maar het begint voor mij toch een beetje te voelen alsof nieuwe klanten worden afgeremd. Zijn er hier meer mensen met dezelfde ervaring?

Warmtepomp: PUD-SHWM120YAA + EHSD-VM2D // PV: Solaredge 13.850 Wp // EV

• Single
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22-04 20:06
ik vraag me af , een hele hoop gelezen te hebben, of BE wel aan de portemonnee denkt van de klant , ik lees niet laden op 0 of <0 maar wel ontladen bij 10 cent. en dan amper 2% van de accucapaciteit. Klopt dat of mis ik iets? Een pendelend laad/ontlaad gedrag etc , is dat goed voor een batterij?

• overhyped
Single schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:52:
ik vraag me af , een hele hoop gelezen te hebben, of BE wel aan de portemonnee denkt van de klant , ik lees niet laden op 0 of <0 maar wel ontladen bij 10 cent. en dan amper 2% van de accucapaciteit. Klopt dat of mis ik iets? Een pendelend laad/ontlaad gedrag etc , is dat goed voor een batterij?
Op dit moment denk balans aan zo veel mogelijk uitrollen en affr. de rest komt later (imho)

• blue eyes
Nogmaals, het totaal WP is niet het enige waar je naar moet kijken als je wilt weten hoeveel panelen je op de Deye kwijt kunt.

Laat je even goed voorlichten door BE, of mensen met ervaring met een Deye.

In mijn situatie, bestaande panelen (zie signaal.) kon ik maar 2 strings van 8, dus 16 panelen in totaal aansluiten.
Anderen konden moeiteloos 32 panelen aansluiten.
Zonder paneel informatie kan niemand je vertellen hoe en wat mbt aantallen op de Deye.

• E-Transitie
  • Laatst online: 10:08

E-Transitie

Pijnacker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4VFQmqCaP49hDArhK0M7e3qHHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EeZrWaGpPY7p38wfLdoih9mM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door E-Transitie op 25-03-2026 20:54 ]

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:14
Nu positief nieuws, er wordt nu geëxporteerd met 3,99 EUR/kWh *O*

Dat mag ook een keer gezegd worden O+

• blue eyes
Die van mij heeft net tegen 80 cent / kWh 9 minuten geleverd, nu weer 7 minuten afwachten

Ik zie idd in https://mijnbatterij.nl/live de 3.99 euro.
In mijn HA zie ik 800 euro per mHw, Tennet onbalance API .

Hier nog 58% SOC.

[ Voor 47% gewijzigd door blue eyes op 25-03-2026 20:52 ]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000

The Legend

*Plop*

KoningSlakkie schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:32:
Nu positief nieuws, er wordt nu geëxporteerd met 3,99 EUR/kWh *O*

Dat mag ook een keer gezegd worden O+
Hopelijk wel ja, heb jij gecheckt wat er gisteren de 23e om 11.30 en 17.00 bij resultaten op het dashboard staat? Ondanks een hoge verrekenprijs bij ‘tekort’ heb ik toch een negatief resultaat.

Zie The Legend in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

[ Voor 12% gewijzigd door The Legend op 25-03-2026 20:55 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• geertkb
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-04 14:15
Wat is er aan de hand op de onbalans markt?!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LDnjTY86VcNyaejaEbKE3DM_Cw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WW84z0SYKtm6MeSyUAL4y6XP.png?f=fotoalbum_large

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
The Legend schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:49:
[...]

Hopelijk wel ja, heb jij gecheckt wat er gisteren om 11.30 en 17.00 bij resultaten op het dashboard staat? Ondanks een hoge verrekenprijs bij ‘tekort’ heb ik toch een negatief resultaat.

Zie The Legend in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Volgens mij zit het als volgt.
Over het algemeen loopt de prijs voor opregelen en afregelen gelijk. Dat is bijvoorbeeld op de website van Tenergy goed te zien: Actuele voorspelde onbalansprijzen - Tenergy Services als de oranje en blauwe lijn uit elkaar lopen heb je echter een afwijkende prijs voor invoeden en afnemen.

Dit lijkt in jouw voorbeeld van 17:00 - 17:15 ook het geval te zijn geweest.
Afname kost 2,57 per KwH Invoeden levert slechts 0,1135 per Kwh op. Dit terwijl de epex prijs op dat moment zelfs een fractie hoger lag (0,11891). Daarnaast heb je in dat ISP kwartier ook nog een heel klein beetje stroom afgenomen (maar wel tegen 2,57 per KwH) wat het resultaat van -0,118 verklaart.

• Wolly
  • Niet online
shaft83 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:25:
Ik lees inmiddels al even mee, erg interessant topic. Op vakantie in februari ruim 250 pagina weggelezen als een spannend vakantieboek 8)

Ik heb me 7 februari ingeschreven voor 5 modules incl off grid. Ik ben erg enthousiast over de grote opslagcapaciteit van het systeem, en zeker ook het verdienmodel van aankomende AFRR handel waarbij het overschot aan opgewekte PV toch nog wat van waarde is na einde salderingsregeling.

Echter tot op heden nog steeds geen installatiedatum ontvangen :?

Ik heb inmiddels meerdere keren contact gehad, maar krijg telkens andere antwoorden:
– “We nemen binnen 5 dagen contact op” (25‑2)
– “Je ligt bovenaan de stapel” (12‑3)
– “Je wordt snel benaderd” (18‑3)
– “Het systeem ligt eruit, we kunnen nu even niet inplannen” (20‑3)

Ik begrijp dat het een pilot is en dat het bedrijf nog in opbouw zit, maar het begint voor mij toch een beetje te voelen alsof nieuwe klanten worden afgeremd. Zijn er hier meer mensen met dezelfde ervaring?
Lees de laatste paar dagen en je ziet meer van dat soort ervaringen.
Pagina: 1 ... 89 ... 110 Laatste