Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Vanavond zal mijn solar energie waarschijnlijk wel verkocht worden.
(Geen klacht, gewoon ter info
Als de zon blijft schijnen kom ik in de buurt, komt nu continu 5000w van het dak.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Ja, ik ga er vanuit incl alles negatief. Dus dat je ook daadwerkelijk geld toe krijgt.KoningSlakkie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:52:
Ik heb nu geen import activaties terwijl de prijs negatief is. (-3 tot -7 cent) . De SOC is 60%, deze kan maximaal 85% worden met mijn solar energie. Ik kan de SOC ook niet omlaag krijgen omdat de auto vol is. Dus waarschijnlijk moet de prijs lager zijn om over de import drempel te komen.
(Geen klacht, gewoon ter info)
Same, ook geen activaties, zit op 65%KoningSlakkie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:52:
Ik heb nu geen import activaties terwijl de prijs negatief is. (-3 tot -7 cent) . De SOC is 60%, deze kan maximaal 85% worden met mijn solar energie. Ik kan de SOC ook niet omlaag krijgen omdat de auto vol is. Dus waarschijnlijk moet de prijs lager zijn om over de import drempel te komen.
(Geen klacht, gewoon ter info)
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Omdat ik zondag een extreme dag had (50kWh import) en de prijzen ook negatief waren deels, zie ik daar nu:
50kWh, gemiddelde prijs €0,1/kWh, Totale prijs €1,51
De totale prijs is dus wel degelijk tegen kwartierprijzen berekend, en de gemiddelde prijs is er puur voor de show.
Het kan natuurlijk geen grote verrassing zijn dat Tennet de tijd neemt (als het al zo is), Tennet communiceert immers heel duidelijk wat hun maximum doorlooptijden zijn.ecn1985 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:36:
[...]
We gaan het zien, ergens hoop ik dat de eerste horde in elk geval op zeer korte termijn kan worden genomen. Ik verwacht ook geen volledige openheid van zaken, maar realistische tijdslijnen moeten toch mogelijk zijn. Het kan natuurlijk ook dat het voor Balans een grote verrassing is dat Tennet de volledige respons tijd gebruikt en het een traag en log proces is.
En zelfs daarmee kan je realistisch plannen, als je zelf je werk goed doet heb je alleen wel een kans dat je sneller de kwalificatie binnen hebt.
4.3 Tijdpad van het prekwalificatieproces
Het prekwalificatieproces kan tot 9 maanden (of langer indien nodig) in beslag nemen, vanaf het moment van
verzending van het Applicatieformulier Marktrol tot het moment waarop de Raamovereenkomst kan worden
ondertekend.

In het bericht van 24 februari vertelde Don dat er iets aangepast moest worden en opnieuw is aangeleverd aan Tennet. Zoals je in het schema ziet betekent dat weer een maximale reactietermijn van 6 weken.
Dus het is heel erg hopen dat er nu niet weer een dingetje aangepast moet worden want dan kan het zomaar 2 maanden opschuiven.
Maar zelfs als er donderdag goed nieuws komt, zullen we niet gelijk vrijdag geactiveerd worden. Er moet na qualification ook nog een raamovereenkomst worden afgesloten. Zal ongetwijfeld ook weer enkele weken duren.Wolly schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:01:
[...]
Het kan natuurlijk geen grote verrassing zijn dat Tennet de tijd neemt (als het al zo is), Tennet communiceert immers heel duidelijk wat hun maximum doorlooptijden zijn.
En zelfs daarmee kan je realistisch plannen, als je zelf je werk goed doet heb je alleen wel een kans dat je sneller de kwalificatie binnen hebt.
[...]
[Afbeelding]
In het bericht van 24 februari vertelde Don dat er iets aangepast moest worden en opnieuw is aangeleverd aan Tennet. Zoals je in het schema ziet betekent dat weer een maximale reactietermijn van 6 weken.
Dus het is heel erg hopen dat er nu niet weer een dingetje aangepast moet worden want dan kan het zomaar 2 maanden opschuiven.
Wat mij betreft is het beter om dit soort info juist te delen, binnen enkele weken geeft een ander signaal af als een reactietermijn van 6 weken met de verwachting dat een reactie niet veel eerder komt als dat de termijn afloopt.Wolly schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:01:
[...]
Het kan natuurlijk geen grote verrassing zijn dat Tennet de tijd neemt (als het al zo is), Tennet communiceert immers heel duidelijk wat hun maximum doorlooptijden zijn.
[...]
[Afbeelding]
Goed om nieuws positief en optimistisch te brengen maar uiteindelijk hebben we allemaal meer aan duidelijke tijdslijnen en verwachtingen. Hoop tegen beter weten in heeft ook niet zoveel zin.
Je bovenste was duidelijk accu 1.Get!em schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:18:
Hier net even de tijd genomen om diagonaal aan te sluiten. Simpel klusje met dopsleutel/ratel 13.
Beginwaardes op BMS waren goed scheef zullen we maar zeggen. Bijna 20% SoC verschil
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat zie je aan de CC. (ws iets van cycle count)
Dus dat betekend dan dat de totale prijs: kosten zijn voor afname - invoeding? Wat is het uit te betalen stroomvoordeel in het dashboard precies?Get!em schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:55:
Nog even de balansstroom portaal. Daar tonen ze ze gemiddelde prijs per kWh import en niet de kwartierprijzen. In het dagprijzen zie je dan: import x kwh, gemiddelde prijs, totale prijs
Omdat ik zondag een extreme dag had (50kWh import) en de prijzen ook negatief waren deels, zie ik daar nu:
50kWh, gemiddelde prijs €0,1/kWh, Totale prijs €1,51
De totale prijs is dus wel degelijk tegen kwartierprijzen berekend, en de gemiddelde prijs is er puur voor de show.
Hoe kom je in dat SOC scherm, die zie ik niet direct, heb het eerste type battery.Get!em schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:18:
Hier net even de tijd genomen om diagonaal aan te sluiten. Simpel klusje met dopsleutel/ratel 13.
Beginwaardes op BMS waren goed scheef zullen we maar zeggen. Bijna 20% SoC verschil
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Balans Stroom is inderdaad de te betalen prijs obv Epex voor je afname/invoeding.ecn1985 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:23:
[...]
Dus dat betekend dan dat de totale prijs: kosten zijn voor afname - invoeding? Wat is het uit te betalen stroomvoordeel in het dashboard precies?
Balans Energie bedrag bij voordeel is het verschil tussen epex en onbalansprijs voor datzelfde kwartier voor alle afname en invoeding.
Kan dus zijn dat epex negatieve prijzen heeft (en je dus betaald krijgt voor afname) en dat onbalansprijs hoog is (en je op balansenergie dashboard een negatief voordeel hebt ) dus bijbetalen. Die situatie had ik zaterdag met €5 bijbetalen.
Menu, menu , enter (analoog), paar keer down tot de onderste (verder dan eerste rij opndcherm), enter.ecn1985 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:31:
[...]
Hoe kom je in dat SOC scherm, die zie ik niet direct, heb het eerste type battery.
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 24-03-2026 12:35 ]
Get!em schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:34:
[...]
Balans Stroom is inderdaad de te betalen prijs obv Epex voor je afname/invoeding.
Balans Energie bedrag bij voordeel is het verschil tussen epex en onbalansprijs voor datzelfde kwartier voor alle afname en invoeding.
Kan dus zijn dat epex negatieve prijzen heeft (en je dus betaald krijgt voor afname) en dat onbalansprijs hoog is (en je op balansenergie dashboard een negatief voordeel hebt ) dus bijbetalen. Die situatie had ik zaterdag met €5 bijbetalen.
![]() | ![]() |
De uiteindelijke prijs die je dan betaald is de totale prijs in de portal - of + het resultaat in het dashboard? Begrijp ik het dan goed?Get!em schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:34:
[...]
Balans Stroom is inderdaad de te betalen prijs obv Epex voor je afname/invoeding.
Cycle count denk ik ook. Maar binnen 3 weken ook daar dus al compleet uiteenlopend qua waardes.paQ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:21:
[...]
Je bovenste was duidelijk accu 1.
Dat zie je aan de CC. (ws iets van cycle count)
Cycle count in solarman trouwens ook door de bocht. Die stond ineens op 120+ in 2 minuten gisteren.
Yes.ecn1985 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:35:
[...]
De uiteindelijke prijs die je dan betaald is de totale prijs in de portal - of + het resultaat in het dashboard? Begrijp ik het dan goed?
Staat ook in de FAQ.
Klik op de dagstaaf in die grafiek. Vervolgens kom je op detail per dag. En met pijltje linksboven kun je per dag doorbladeren.Source90 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:35:
[...]Twee portalen met allerlei data maakt het er niet makkelijk op. Hier moet ik dan de rode staaf van de groene afhalen om tot het bedrag te komen? Ik zie zo snel niet ergens anders een uitsplitsing van de kosten.
[Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 24-03-2026 12:39 ]
Als ik de 23ste als voorbeeld neem, is mijn dag totaal -0,67 €?Get!em schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:38:
[...]
Klik op de dagstaaf in die grafiek. Vervolgens kom je op detail per dag. En met pijltje linksboven kun je per dag doorbladeren.
:strip_exif()/f/image/52DSxM2D4KkdAjdgIGjofGeu.png?f=user_large)
Thanks!
Geen vetpot haha, wel goedkoper dan vorige contract met 0,24€/kWh (al kon ik daar nog salderen zonder boete tot november).
[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 24-03-2026 12:40 ]
Get!em schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:34:
[...]
Menu, menu , enter (analoog), paar keer down tot de onderste (verder dan eerste rij opndcherm), enter.
:strip_exif()/f/image/Sn05V7WFSkLaTJqFodGULfOB.png?f=user_large)
1. SOC 76% CC 113
2. SOC 70% CC 95
3. SOC 72% CC 78
Niet diagonaal aangesloten maar soc zit niet zo gek ver uit elkaar.
Mogelijk dat er boven een bepaalde SoC wel een vereffening plaatsvindt. Mijn gemiddelde SOC is nog nooit echt substantieel boven 75% geweest.ecn1985 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:40:
[...]
[Afbeelding]
1. SOC 76% CC 113
2. SOC 70% CC 95
3. SOC 72% CC 78
uh... ja... als hij echt helemaal vol is. De hele trits grafieken die ik zondag postte.Get!em schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:52:
[...]
Mogelijk dat er boven een bepaalde SoC wel een vereffening plaatsvindt. Mijn gemiddelde SOC is nog nooit echt substantieel boven 75% geweest.
Dat kun je ook zien aan dat je bovenste een andere FCC heeft dan de onderste.ecn1985 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:40:
[...]
[Afbeelding]
1. SOC 76% CC 113
2. SOC 70% CC 95
3. SOC 72% CC 78
Die onderste is nog nooit op 100% gekomen, en daarom heeft die de af fabriek FCC (Fully Charged Capacity) van 314Ah nog.
Als ze allemaal vol raken zul je zien dat de bovenste wat afneemt, en de onderste toe.
Onder de resultaten van BalansEnergie dashboard.
Bedoel je dit?Get!em schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:42:
[...]
Onder de resultaten van BalansEnergie dashboard.

En wat is dan exact het 'resultaat' waarover gesproken wordt?
[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 24-03-2026 13:57 ]
Ietsje verder nog... volgende FAQ vraag.. (en hij is langer dan dit screenshot).Wolly schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:56:
[...]
Bedoel je dit?
[Afbeelding]
En wat is dan exact het 'resultaat' waarover gesproken wordt?
[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 24-03-2026 14:02 ]
Apart, toch wel anders dan bij de mijne hier. Mijn vrouw klaagt nu niet meer over een piep in iedergeval. (al vind ze het geluid tijdens een charge of discharge sessie nog steeds wel heel hard).paQ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:50:
@Source90 Ik heb de silent mode ook even ingeschakeld. De hoog frequentie coilwhine wordt idd minder / andere freq, maar er komt een enorm irritante piep rond de 2.5k voor terug
Dus weer lekker terug gezet hoe het was
Volgens een australische dcoumentatie zou dit voltage tenminste elke 1 tot 2 dagen gehaald moeten worden voor juiste SoC van de batterij.
export.dat
Batterij 1: 65.68%
Batterij 2: 66.24%
Batterij 3: 68.81%
Batterij 4: 64.24%
Allen 4 CC / 314Ah FCC
[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 24-03-2026 15:23 ]
Wat is je ervaring nu. Schieten de deye eigen fans nog steeds in hoogste modus? Of veel minder. Je noemt dat ze ook load gestuurd worden, dus ze springen nog wel aan blijkbaar.Metalrick schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:00:
Koeling van de omvormer, daar kan ik over meepraten
De berging waar de hele opstelling staat was altijd het koudste deel van het huis, dat is nu niet meer het geval:
[Afbeelding]
Spot het moment waarop de boel geïnstalleerd is
Aangezien de fans van de omvormer in huis ook goed te horen waren heb ik besloten met wat hulp van @SlinkingAnt z'n 3d-print-skills de koeling wat te verbeteren. Ik had nog een 14cm fan liggen en daarom besloten om een oplossing met 14cm fans te gaan proberen.
Het eerste probeersel was op basis van: https://www.printables.co...fterhalterung-deye-81012k
[Afbeelding]
Probleem met deze manier (van onderaf koelen) is dat dit niet past met hoe bij mij de boel opgehangen is, de bekabeling geeft niet genoeg ruimte.
[Afbeelding]
Daarom een andere print geprobeerd, officieel is hij niet voor deze omvormer maar hij past en werkt prima, ik denk dat ik de kieren nog ga afdichten met dik isolatietape. De fans worden door een simpel pwm-capable bordje aangestuurd met temperatuursensor. Toekomstige doel is om hier een esp van te maken zodat ik de fans via homeassistant kan aansturen.
[Afbeelding]
De temperatuur in de omvormer piekt soms nog wel, maar de fans slaan niet meer zo hard aan als eerst. Wat mij wel opvalt is dat de fans gestuurd lijken te worden op de load en niet op de daadwerkelijke temperatuur, dat wil ik nog gaan uitzoeken.
Temperatuur van de omvormer met 3x 14cm fans op 40%:
[Afbeelding]
Jij hebt ook de optimale manier van aansluiten gekregen waarbij elke accu met dezelfde kabellengte is aangesloten.Source90 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:21:
Hier ook even gekeken, net geplaatste batterijen:
Batterij 1: 65.68%
Batterij 2: 66.24%
Batterij 3: 68.81%
Batterij 4: 64.24%
Allen 4 CC / 314Ah FCC
Daar kunnen de pioniers en durfinvesteerders van het eerste uur alleen maar van te dromen
nvm, niet goed gelezen, diagonaal aansluiten wenselijk om ook de onderste naar de 100% te krijgen uiteindelijk.paQ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:24:
[...]
Dat kun je ook zien aan dat je bovenste een andere FCC heeft dan de onderste.
Die onderste is nog nooit op 100% gekomen, en daarom heeft die de af fabriek FCC (Fully Charged Capacity) van 314Ah nog.
Als ze allemaal vol raken zul je zien dat de bovenste wat afneemt, en de onderste toe.
Vandaag tot 86% soc gekomen, vanaf 14:22 exporteren gestart.
[ Voor 14% gewijzigd door ecn1985 op 24-03-2026 15:53 ]
Even wat zaken uit elkaar trekken.ecn1985 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:45:
[...]
Maar diagonaal aansluiten is altijd goed om te doen, ondanks het nog redelijk dicht bij elkaar ligt?
Die SOC is een calculatie op basis van de FCC
Die FCC wordt 'vastgesteld' na een hele cycle als het ware. Van leeg tot 100% vol.
Als de BMS weet wanneer iets leeg is, en wanneer vol, dan is de tussenliggende telling op basis waarvan hij de SOC "telt" / gokt.
Het daisychainen van het begin zorgt er voor dat accu 1 meer stroom krijgt dan de volgende, dan daaropvolgend enz. Die is dan ook eerder 'vol' krijgt een andere FCC count, SOC loopt verder uit elkaar. (behalve ergens in het midden)
Het diagonaal aansluiten, of via busbars, zorgt ervoor dat de stroomverdeling veel gelijkmatiger is, waardoor de telling minder snel misloopt, waardoor, ..... naja omgekeerde volgorde van hierboven.
Juist, bedankt voor de toelichting. De verwachting is niet dat dit door Balans uitgevoerd gaat worden? Dan maar zelf een nieuwe kabel bestellen, er is rekening gehouden met een extra unit tijdens het plaatsen de kabels lopen nu al behoorlijk strak dus dat ga ik met de huidige niet redden.paQ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:54:
[...]
Even wat zaken uit elkaar trekken.
Die SOC is een calculatie op basis van de FCC
Die FCC wordt 'vastgesteld' na een hele cycle als het ware. Van leeg tot 100% vol.
Als de BMS weet wanneer iets leeg is, en wanneer vol, dan is de tussenliggende telling op basis waarvan hij de SOC "telt" / gokt.
Het daisychainen van het begin zorgt er voor dat accu 1 meer stroom krijgt dan de volgende, dan daaropvolgend enz. Die is dan ook eerder 'vol' krijgt een andere FCC count, SOC loopt verder uit elkaar. (behalve ergens in het midden)
Het diagonaal aansluiten, of via busbars, zorgt ervoor dat de stroomverdeling veel gelijkmatiger is, waardoor de telling minder snel misloopt, waardoor, ..... naja omgekeerde volgorde van hierboven.
Dus op 20 maart, waar ik weinig afname had en veel terugleverende zie ik bij Balans energie:Get!em schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:38:
[...]
Klik op de dagstaaf in die grafiek. Vervolgens kom je op detail per dag. En met pijltje linksboven kun je per dag doorbladeren.
![]() | ![]() |
:strip_exif()/f/image/7A2VFBVp2IKroOMSatihG5Eq.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan wordt mijn rekensom voor die dag: Balansstroom € -3,683 (das voordeel) - Balans energie €-0,88 (das nadeel) = € 2,803 voordeel?
[ Voor 26% gewijzigd door Sportmind op 24-03-2026 18:02 ]
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
ik "hoop" dat het zo werkt. Dan hebben we nog ietsSportmind schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:04:
[...]
Dus op 20 maart, waar ik weinig afname had en veel terugleverenczie ik bij Balans energie:En zie ik bij Balans Stroom:
[Afbeelding]
Dan wordt mijn rekensom voor die dag: Balansstroom € -3,683 (das voordeel) - Balans energie €-0,88 (das nadeel) = € 2,803 voordeel?
Mijn situatie is als volgt, ik heb een gasloze woning en verbruik zo'n 5500kwh per jaar. Grootste verbruik zit hem vooral in verwarmen in de wintermaanden uiteraard. Nu kan ik panelen nemen, maar zelfs met de 2 panelen die ik vanuit de bouw heb zie ik dat ik nu al regelmatig teruglever en gezien het salderen er af gaat schiet alleen panelen niet op.
Vandaar dat ik balans tegen kwam vanwege de prijs van de batterij en ook de interesse in een off grid functie (al heb je daar icm balans alleen wat aan als de stroom uit valt). Een omvormer of micro omvormers kan zo een 1000 euro kosten afhankelijk van modellen, maar als ik eerst de balans batterij neem, kan ik achteraf de panelen rechtstreeks op de omvormer aan laten sluiten.
Ik las ook iets met dat het een fikse omvormer is en dat hij met weinig panelen niet eens opstart. Kan dat een issue zijn met 9 panelen?
Mijn doel is uiteindelijk een mogelijke besparing, ik zou het niet doen omdat het een mooi systeem is en ik warm wordt van het technische verhaal, hoe leuk ook. Dus de vraag is, is het de investering waard.
Als ik op deze manier kijk naar de maand maart tot de 22e ( ik mis alleen de data van 11-mrt in het dashbord) heb ik 2,04 euro aan stroom kosten (Balansstroom verrekend met balansenergie op dagelijkse basis)Sportmind schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:04:
[...]
Dus op 20 maart, waar ik weinig afname had en veel terugleverenczie ik bij Balans energie:En zie ik bij Balans Stroom:
[Afbeelding]
44V ipv 30V Vmpp is een zeer nuttig verschil.
Ik weet niet of alle deelnemende installateurs het doen, maar beter stroom uit Brummen doet ook panelen volgens mij.
[ Voor 21% gewijzigd door Ronald op 24-03-2026 17:11 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Als ik de FAQ volg, dan klopt jouw berekening ja.Sportmind schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:04:
[...]
[Afbeelding]

Kan toch niet.
Idem soc 85% op dat moment, dus er was nog ruimte..Wolly schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:13:
Hebben ze nu vanmiddag tussen 14:21-14:50 zitten ontladen voor prijzen onder de 10 cent![]()
[Afbeelding]
Kan toch niet.
[ Voor 3% gewijzigd door ecn1985 op 24-03-2026 17:16 ]
Best waanzin. Ze kopen in voor hetzelfde bedrag en nu verkopen voor dezelfde of lagere prijs.ecn1985 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:15:
[...]
Idem soc 85% op dat moment, dus er was nog ruimte..
Elke keer wel 4 cent in de kassa.
Die korting moet ergens terug worden gehaaldWolly schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:18:
[...]
Best waanzin. Ze kopen in voor hetzelfde bedrag en nu verkopen voor dezelfde of lagere prijs.
Elke keer wel 4 cent in de kassa.
[ Voor 14% gewijzigd door ecn1985 op 24-03-2026 17:23 ]
dagelijks?ecn1985 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:06:
[...]
Als ik op deze manier kijk naar de maand maart tot de 22e ( ik mis alleen de data van 11-mrt in het dashbord) heb ik 2,04 euro aan stroom kosten (Balansstroom verrekend met balansenergie op dagelijkse basis)
Als in, met terugwerkende kracht 2 dagen later?
Of de volgende dag al?
Als voorbeeld dagresultaat 01-mrt dashboard 1,17 voordeel portal 0,44 kosten = 0,73 euro voordeel. Dit heb ik gedaan tot 22-mrt. Kom ik uit op een kleine 2 euro aan kosten voor maart met de data die nu bekend is.paQ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:35:
[...]
dagelijks?
Als in, met terugwerkende kracht 2 dagen later?
Of de volgende dag al?
Nee, gekker, zojuist alweer aan t importeren hier.ecn1985 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:21:
[...]
Die korting moet ergens terug worden gehaald. Vind dit ook lastig te begrijpen..Dit had ik liever de auto in geladen. Waarschijnlijk koop je vannacht tegen een gelijk of hoger tarief weer in
Dat heb ik nog niet, zit op 60% socGet!em schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:50:
[...]
Nee, gekker, zojuist alweer aan t importeren hier.
Ik hoop dat er vannacht voldoende negatieve dipjes zijn met de voorspelde wind.
Precies, hier idem. Het EMS is niks waard met zijn huidige gebrekkige parameters.Get!em schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:50:
[...]
Idd. Nu voor 6,4 cr importeren en vanmiddag rond uur of 1400 voor 5,x cent zitten verkopen.Get!em schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:50:
[...]
Wie heeft de stagiar boos gemaakt? Dit kost gewoon geld en is geen “centjes sprokkelen”.
[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 24-03-2026 17:56 ]
Ze hebben niets geïmporteerd bij -7 cent in de middag, maar nu wel bij +1.5 cent
De stagiaire is ons gezeik helemaal zat denk ik.
Edit ik snap dat het achteraf makkelijk praten is omdat het niet te voorspellen is. En dat je rekening moet houden met ruimte voor solar opwek. Maar sjongejongejonge
@hrichard Op dit moment nog niet
[ Voor 33% gewijzigd door KoningSlakkie op 24-03-2026 18:02 ]
[...]
Hier voor 20 kWh import, maar ook 20 kWh export.
Ik kan de prijzen niet goed zien, maar positief gedacht, vanochtend heel goedkoop, vanmiddag heel duur, veel marge
LOL - Lijkt erop, toch iets anders
Nu op 51%.
[ Voor 48% gewijzigd door blue eyes op 24-03-2026 18:06 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Weer aan het stoeien met de BTW teruggave:Wolly schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:59:
[...]
Dankjewel @zunrob , wat zo'n avondje heen-en-weer bakkeleien wel niet oplevert![]()
Goed om te zien dat de beste man zegt dat herziening niet van toepassing is op batterijen (en zonnepanelen), jammer dat dit niet gewoon ergens op hun site staat vermeld zodat je er ook nog rechten aan kan ontlenen.
Als ik het goed begrijp wordt het voorbeeld van @0xygen500 dan zo?
Jaarlijkse afschrijvingscomponent: € 1.059,80 (Aanschafwaarde (excl. btw): € 5.298,99/ 5 jaar herzieningstermijn)
Kwartaal-component (1/4): € 1.059,80 / 4 = € 264,95
Totaal ontladen: 1513,5 kWh
Export (Zakelijk): 86,9 kWh
Privéverbruik via batterij: 1426,6 kWh
Privé-percentage: (1426,6/1513,5)×100=94,26%
Grondslag privégebruik (voor de linker kolom): 94,26% van € 264,95 = € 249,74
Verschuldigde btw (voor de rechter kolom): 21% van € 249,74 = € 52,45
Grondslag privégebruik (voor de linker kolom): 94,26% van € 1059,80 = € 998,97
Verschuldigde btw (voor de rechter kolom): 21% van € 998,97 = € 209,78
Effectief krijgt hij van de betaalde € 1.112,79 aan BTW dus (1.112,79 - 209,78)= € 903,01 terug.
En dat is dan dus gebaseerd op de verbruikscijfers van het eerste kwartaal waarvan je aangifte doet?
[...]
Inderdaad erg vaag. Denk dat het uiteindelijk erop uitkomt dat iedereen dat maar 'vergeet' en dat de BD er geen tijd of moeite in gaat steken om dat eens goed uit te leggen of te controleren.
Over het percentage privégebruik zijn al aardig wat berichten geplaatst (medio januari). Als ik echter kijk naar het huidige gedrag van de batterij/BMS, wordt er enorm veel ontladen en geladen op de meest interessante momenten (zie ook de berichten hierboven). Dat is toch handel en geen privé gebruik?
Als ik grof reken, kom ik (i.p.v. 90+ procent) op slechts 20-25% privégebruik en wordt het gros van mijn opwek het net op gegooid en daarna weer teruggekocht (met daarbij elke keer 2¢ voor BE, ofwel handel?).
Klopt mijn hersenspinsel dan, dat er een veel lager percentage gebruikt kan worden voor privé?
Of het zin heeft dus....hrichard schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:54:
Ik heb heel wat pagina's gelezen maar kom er niet echt uit omdat er vrij veel technisch wordt gereageerd. Niks mis mee natuurlijk, alleen voor mij teveel diepgang. Ben eigenlijk op zoek naar wat nu de ervaringen lijken te zijn met balansenergie en de batterij.
Mijn situatie is als volgt, ik heb een gasloze woning en verbruik zo'n 5500kwh per jaar. Grootste verbruik zit hem vooral in verwarmen in de wintermaanden uiteraard. Nu kan ik panelen nemen, maar zelfs met de 2 panelen die ik vanuit de bouw heb zie ik dat ik nu al regelmatig teruglever en gezien het salderen er af gaat schiet alleen panelen niet op.
Vandaar dat ik balans tegen kwam vanwege de prijs van de batterij en ook de interesse in een off grid functie (al heb je daar icm balans alleen wat aan als de stroom uit valt). Een omvormer of micro omvormers kan zo een 1000 euro kosten afhankelijk van modellen, maar als ik eerst de balans batterij neem, kan ik achteraf de panelen rechtstreeks op de omvormer aan laten sluiten.
Ik las ook iets met dat het een fikse omvormer is en dat hij met weinig panelen niet eens opstart. Kan dat een issue zijn met 9 panelen?
Mijn doel is uiteindelijk een mogelijke besparing, ik zou het niet doen omdat het een mooi systeem is en ik warm wordt van het technische verhaal, hoe leuk ook. Dus de vraag is, is het de investering waard.
Alleen voor wie voorziet dat je idd toekomstig met wat zonnepanelen je stroom mooi uitgesteld gebruikt en boetes vermijd , in de winter mooi op goedkope momenten inkoopt en als de aFRR vergoeding lukt verdien je het ook wel terug.
Dus in jouw case als je kunt lijden dat de kosten en wat gedoe voor de baten uitgaan zeker te adviseren icm zonnepanelen.
Heb je er wel een goede plek voor?
ok maar dat zou ook louter toeval kunnen zijn?ecn1985 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:45:
[...]
Als voorbeeld dagresultaat 01-mrt dashboard 1,17 voordeel portal 0,44 kosten = 0,73 euro voordeel. Dit heb ik gedaan tot 22-mrt. Kom ik uit op een kleine 2 euro aan kosten voor maart met de data die nu bekend is.
Het idee is een schuur aan het huis aan de kant waar de meterkast zit. Volgens mij moet dat niet zo ingewikkeld zijn. Zit boren door de gevel voor kabels e.d. bij de prijs in of moet je dat zelf verzorgen?ibak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:49:
[...]
Of het zin heeft dus....
Alleen voor wie voorziet dat je idd toekomstig met wat zonnepanelen je stroom mooi uitgesteld gebruikt en boetes vermijd , in de winter mooi op goedkope momenten inkoopt en als de aFRR vergoeding lukt verdien je het ook wel terug.
Dus in jouw case als je kunt lijden dat de kosten en wat gedoe voor de baten uitgaan zeker te adviseren icm zonnepanelen.
Heb je er wel een goede plek voor?
De investering is het probleem niet, ik vraag me alleen af of het kan worden terugverdiend en op welke termijn. Daarnaast vraag ik me af of het makkelijk is een ander EMS te draaien na de 2 jaar dat je er aan vast zit. Kan een slimme leek dat of zal dat een opgave zijn? Vraag me af of Balans zelf nou zo rendabel is namelijk, als ik het zo lees gaat er nog veel mis.
Dus wellicht nog even wachten en de kat uit de boom kijken..
Boren heeft een kleine meerprijs.hrichard schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:52:
[...]
Het idee is een schuur aan het huis aan de kant waar de meterkast zit. Volgens mij moet dat niet zo ingewikkeld zijn. Zit boren door de gevel voor kabels e.d. bij de prijs in of moet je dat zelf verzorgen?
De investering is het probleem niet, ik vraag me alleen af of het kan worden terugverdiend en op welke termijn. Daarnaast vraag ik me af of het makkelijk is een ander EMS te draaien na de 2 jaar dat je er aan vast zit. Kan een slimme leek dat of zal dat een opgave zijn? Vraag me af of Balans zelf nou zo rendabel is namelijk, als ik het zo lees gaat er nog veel mis.
Laat je niet verwarren, waar we het over hebben waar het soms misgaat is het centen verhaal waar het Balans helemaal niet om te doen is en dat is wat in en verkoop.
Plus wat centen van je overstroom vergoeding.
Omdat balans een voor hen én voor ons veel lonender doel nastreeft steekt het weinig of geen tijd in het enige wat we nu hebben en die combi frustreerd menigeen.
We vullen er onze tijd mee dus in afwachting van aFRR vergoeding en hoe het dan gaat draaien.
Ondertussen genieten we van uitgestelde opslag en overall mooi goedkope inkoop.
Maar omdat het leuk is om te volgen wat er gebeurt maar echt niet op ieders situatie gestuurd is geeft dat veel vraagtekens maar blijft van naar mijn mening ondergeschikt belang en hoeft je niet af te schrikken.
Je wilde toch het globale plaatje weten?
Ik ben enthousiast , werkt mooi.
Ik weet niet of het toeval is maar dit is het bedrag waar ik op uitkom als ik de resultaten verreken met elkaar. Of dit helemaal correct is geen idee. Een totaal overzicht zou op enig moment wel makkelijk zijn.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Correctie: Extra boren heeft een meerprijs.
In de standaard installatieprijs zit al 2x boren: meterkast kruipruimte, en kruipruimte naar garage.
Bij offgrid komen de daarvoor benodigde boorgaten ook binnen die €1500.
Ik zit op:Get!em schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:18:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Batt1: 28,85%
Batt2: 38,64%
Batt3: 37,17%
Ik heb lange kabels tussen de omvormer/batterijen zitten en zou ze diagonaal willen aansluiten maar zou graag een foto willen zien van iemand die het al gedaan heeft zodat ik kan inschatten of het kan bij mijn unit.
Bij deze batterij waardes geeft de Deye een SoC van 50% aan. Klopt dat wel??
Ik heb het ook berekend voor maand maart tot nu toe:ecn1985 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:45:
[...]
Als voorbeeld dagresultaat 01-mrt dashboard 1,17 voordeel portal 0,44 kosten = 0,73 euro voordeel. Dit heb ik gedaan tot 22-mrt. Kom ik uit op een kleine 2 euro aan kosten voor maart met de data die nu bekend is.
Balans stroom: -€13,16 (voordeel)
Balans energie: € 18,72 (voordeel)
Totaal: € 31,88 (voordeel)
Gezien de totale netafname van 220 kWh deze maand zou ik nu in het maart 2027 scenario op ongeveer een tientje terugkrijgen staan. Best ok tot nu toe dus.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
PisPix schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:41:
[...]
Ik zit op:
Ik heb lange kabels tussen de omvormer/batterijen zitten en zou ze diagonaal willen aansluiten maar zou graag een foto willen zien van iemand die het al gedaan heeft zodat ik kan inschatten of het kan bij mijn unit.
:strip_exif()/f/image/SHj8VlQYZv13ch3eKuMF6hy8.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb spullen besteld voor een busbar want zie ongeveer nog 10% verschil in amperage nu.
Duurt nog 4 weken voor ik de busbar binnen heb.
Foto's en materialen post ik na montage.
Check! Je hebt de lange zwarte kabel van linksboven naar linksonder verplaatst, that’s it?ibak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:49:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb spullen besteld voor een busbar want zie ongeveer nog 10% verschil in amperage nu.
Duurt nog 4 weken voor ik de busbar binnen heb.
Foto's en materialen post ik na montage.
Wanneer je dit doet schakel je de Deye uit en de gelijkspanning tussen de Deye en batterijen gok ik?
Ehh ja dat is wat ik gedaan heb, simpel de DC schakelaar om, de blauwe Deye knop indrukken plus alle 3 de schakelaars op de batterijen uitzetten.PisPix schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:56:
[...]
Check! Je hebt de lange zwarte kabel van linksboven naar linksonder verplaatst, that’s it?
Wanneer je dit doet schakel je de Deye uit en de gelijkspanning tussen de Deye en batterijen gok ik?
Aanzetpunt verwisselen , goed vastzetten en thats it.
Daarna natuurlijk weer inschakelen en checken of het bms scherm normaal is.
Ik check wel de temperatuur met warmtebeeld zodat ik echt weet dat het contact goed is tijdens een flinke laadsessie.
Heb je hier wat aan?
[ Voor 5% gewijzigd door ibak op 24-03-2026 20:11 ]
Software update???
[ Voor 204% gewijzigd door E-Transitie op 24-03-2026 20:20 ]
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Klopt, alleen zwart verplaatsen.PisPix schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:56:
[...]
Check! Je hebt de lange zwarte kabel van linksboven naar linksonder verplaatst, that’s it?
DC automaat omklappen, batterijen uitzetten.
Kabels omzetten (schuifkapje eraf, dopsleutel 13)
Batterijen weer aan, dc automaat omzetten
Deye schiet in foutmelding zolang de DC switch om zit. Ik zit ik offgrid mode, huis bleef online op directe grid.
Eh, boven de 17kW? Op 3x 25A?E-Transitie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:15:
Niet eerder gezien, zag zelfs een moment boven de 17000W import.
Software update???
16kW is de limiet vziw ingesteld op de Deye.
Ja, 3x25AGet!em schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:21:
[...]
Eh, boven de 17kW? Op 3x 25A?
16kW is de limiet vziw ingesteld op de Deye.
Zelfs boven de 18kW
Zie hier onder
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Dat is een stuk beter als wat ik heb gerealiseerd, ik zie dat vooral 14&15 (5,1&4,2 euro) maart 'dure' dagen zijn geweest in vergelijking met de rest.Sportmind schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:42:
[...]
Ik heb het ook berekend voor maand maart tot nu toe:
Balans stroom: -€13,16 (voordeel)
Balans energie: € 18,72 (voordeel)
Totaal: € 31,88 (voordeel)
Gezien de totale netafname van 220 kWh deze maand zou ik nu in het maart 2027 scenario op ongeveer een tientje terugkrijgen staan. Best ok tot nu toe dus.
Dat kan niet.PisPix schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:41:
[...]
Ik zit op:
De BMS stuurt een mgemiddelde van de waarden van de drie BMS-en.
In dit geval zou de SOC dus (28,85+38,64+37,17)/3=34,887 35 moeten aangeven.
ruisE-Transitie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:25:
[...]
Ja, 3x25A
Zelfs boven de 18kW
Zie hier [Afbeelding]onder
Wellicht verbruikers die aan of uitgingen. Hij moet nog bijregelen dan.
Bijzonder dat dit zonder pv lukt, dan zal de Deye wel extra hard piepenE-Transitie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:25:
[...]
Ja, 3x25A
Zelfs boven de 18kW
Zie hier onder
[Afbeelding]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
18-7=11Speedy-Andre schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:35:
[...]
Bijzonder dat dit zonder pv lukt, dan zal de Deye wel extra hard piepen
Het is import…. Pv zou dan alleen maar tegenwerken. Of die staan ook aan, maar er moet een grootverbruiker ook aanstaan bijv Dus de ev lader.Speedy-Andre schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:35:
[...]
Bijzonder dat dit zonder pv lukt, dan zal de Deye wel extra hard piepen
[ Voor 20% gewijzigd door Get!em op 24-03-2026 20:45 ]
Als ik de tijdschaal moet inschatten dan kom ik aan 4 minuten lang, dan heeft ie toch wel een juiste meting?
Of er moet ergens een flink verlies zitten...
Misschien het verschil van voor of na de kabel naar de groepenkast of een flinke fasefout?
Sommige EV's kunnen stroom leveren, zou deze dat nu doen dan?
Leuk voor de meting die BE denkt te doen...
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Zo'n bolletje is 1 sec.Speedy-Andre schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:47:
[...]
Als ik de tijdschaal moet inschatten dan kom ik aan 4 minuten lang, dan heeft ie toch wel een juiste meting?
Misschien het verschil van voor of na de kabel naar de groepenkast of een flinke fasefout?
[...]
Het is echt een spike waarna de rest nog moest ingrijpen.
Vlak voor de import was er 4kW pv productie. Op punt bij bolletje is is 6kW gemeten verbruik op de Deye en 9kW wordt in de batterij geladen. Wordt pv aangesloten op Deye gedimd tijdens import?Speedy-Andre schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:47:
[...]
[...]
[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 24-03-2026 21:01 ]
Het plaatje laat veel te wensen over, geen tijd en schaal te zien maar het zou een uur lang kunnen zijn.Get!em schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:59:
[...]
Vlak voor de import was er 4kW pv productie. Op punt bij bolletje is is 6kW gemeten verbruik op de Deye en 9kW wordt in de batterij geladen. Wordt pv aangesloten op Deye gedimd tijdens import?
Pv stopte hier 0m 19u, hoe kan je dan nog 4kW binnen krijgen?
Zonder een goede tijdschaal is het gissen wat ik hier zie, pv is alleen duidelijk wanneer het 0 is.
Pv zou wel de enige manier zijn om om aan gemiddeld 16kW te kunnen komen, of een generator.
Nee geen 4KW PV productie (om 20.30 ‘s avonds 😉) maar er ging 4KW de batterij uit (huisgebruik) Als daarna een import activatie komt dan zal de batterij met max 12KW gaan laden + de 4 KW huis gebruik direct uit het net komen. Blijkbaar steeg het huis gebruik nog even kort tijdens de actievatie en krijg je dus een piekje (van een seconde) op 18KW, de deye zal dan het laad vermogen wat terug schroevenGet!em schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:59:
[...]
Vlak voor de import was er 4kW pv productie. Op punt bij bolletje is is 6kW gemeten verbruik op de Deye en 9kW wordt in de batterij geladen. Wordt pv aangesloten op Deye gedimd tijdens import?
Ik vond het ook vreemd, maar heb al een paar keer gehad dat de Deye van 20% naar 0% ging. Daarvoor is men (vorige week) langs geweest om de firmware te updaten (van de batterijen) maar ik ben er nog niet gerust op dat daarmee de problemen opgelost zijn. Ik zal binnenkort de batterij tot 5% proberen leeg te trekken met de auto, kijken wat ie doet.paQ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:26:
[...]
Dat kan niet.
De BMS stuurt een mgemiddelde van de waarden van de drie BMS-en.
In dit geval zou de SOC dus (28,85+38,64+37,17)/3=34,887 35 moeten aangeven.
Zijn deze afzonderlijke batterij percentages remote af te lezen wellicht?
Alleen op de BMS (van de accu) zelf.PisPix schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:12:
[...]
Ik vond het ook vreemd, maar heb al een paar keer gehad dat de Deye van 20% naar 0% ging. Daarvoor is men (vorige week) langs geweest om de firmware te updaten (van de batterijen) maar ik ben er nog niet gerust op dat daarmee de problemen opgelost zijn. Ik zal binnenkort de batterij tot 5% proberen leeg te trekken met de auto, kijken wat ie doet.
Zijn deze afzonderlijke batterij percentages remote af te lezen wellicht?
Dat heb ik ook regelmatig. Als ik al met 16.2 kW aan het importeren ben en er springt een quooker (of oven) aan dan tik ik regelmatig de 18+ kW aan.E-Transitie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:25:
[...]
Ja, 3x25A
Zelfs boven de 18kW
Zie hier onder
[Afbeelding]
Die waarde zie ik ook alleen als het toevallig gebeurt wanneer home assistant een update krijgt van de P1-meter. Duurt ook nooit langer dan 1 meet interval (5 sec).
Met de harde wind en een regenachtige dag in het verschiet een mooi moment om de SOC bij iedereen op 100% te zetten om de broodnodige calibratie.
Hier denkt de BMS er anders over, elke keer als de Deye ook maar om het hoekje van 52% kijkt, gooit hij het weer het net opWolly schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:10:
Tarief momenteel -1,3 cent, zo goed als gratis stroom dus.
Met de harde wind en een regenachtige dag in het verschit een mooi moment om de SOC bij iedereen op 100% te zetten om de broodnodige calibratie.
[ Voor 29% gewijzigd door Source90 op 24-03-2026 22:24 ]
Nee, je bent juist steeds aan het laden naar 51% als de SOC 50% raakt.Source90 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:23:
[...]
Hier denkt de BMS er anders over, elke keer als de Deye ook maar om het hoekje van 52% kijkt, gooit hij het weer het net op
[Afbeelding]
Cijfertjes omgedraaid hierzoWolly schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:25:
[...]
Nee, je bent juist steeds aan het laden naar 51% als de SOC 50% raakt.
Anyhow, met zulke prijzen mag hij hem wel helemaal vol gooien i.p.v. 7seconde activatie.
[ Voor 33% gewijzigd door Source90 op 24-03-2026 22:29 ]
Jawel, dat is bezien vanuit de accu.
Ik denk dat komende nacht de tarieven nog wel eens een stuk lager kunnen uitpakken.Source90 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:27:
[...]
Cijfertjes omgedraaid hierzo
Anyhow, met zulke prijzen mag hij hem wel helemaal vol gooien i.p.v. 7seconde activatie.
moet zeggen dat m'n Nostradamus grafiek het best goed doet
[ Voor 37% gewijzigd door paQ op 24-03-2026 22:31 ]
Ik ben al tevreden met urenlang 0 cent, maar dan moet dat kreng wel gaan laden en dat zie ik niet gebeurenpaQ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:30:
[...]
Ik denk dat komende nacht de tarieven nog wel eens een stuk lager kunnen uitpakken.
Epex prijzen vanaf middernacht:

Is er niet een setting of knop die ik kan indrukken om te laden?
[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 24-03-2026 22:38 ]
In de Solarman-integratie 'Program 6 SOC' op 100% zetten ipv op 5% de 'battery grid charge' aanzetten.Wolly schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:32:
[...]
Ik ben al tevreden met urenlang 0 cent, maar dan moet dat kreng wel gaan laden en dat zie ik niet gebeuren![]()
Epex prijzen vanaf middernacht:
[Afbeelding]
Is er niet een setting of knop die ik kan indrukken om te laden?
Prijs is nu alweer flink omhoog gegaan...
[ Voor 7% gewijzigd door SlinkingAnt op 24-03-2026 23:09 ]
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
:strip_exif()/f/image/nJM4aZKxqDXu78FQJ1IDtaNs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W4ZGHTphcpGvO4XRqJB6NNl9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fKlJHH1EH7P7wb1Esfm7NHhQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wiMaltqiW3SoVeZTOe8z9xqU.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/CFwgqlqb16oZ5tQtls0F3p4D.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/6nwneMMmAfH9KEKZo3bX6nLC.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Sz46DpmlOxZQJJ8rDAQCWbAk.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ZUWvVXkpzyvK4EzehC8Ps5O4.jpg?f=fotoalbum_tile)