Lol, je Quooker vernaggeld de import/export/solar grafiek met spikes.KoningSlakkie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:56:
[...]
Het is een flipperkast afgelopen uur met een SoC van 47-49%
[Afbeelding]
Hier complete flipperkast met imports en exports direct na elkaar.paQ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:54:
bijzonder, want ik heb alleen maar exports
[Afbeelding]
Thanks, direct vervangen.jeeedeee schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:53:
Bij mij ging hij ook importeren SoC 51% ... Ik zag ook dat het script om de prijzen op te halen vanuit tenenergy niet goed werkte, aanpassing gedaan in de parsing dat ook getallen waarbij de prijs > 999 ook goed gaancode:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14# This section handles the actual "fetching" of the data command_line: - sensor: name: "Tennet Imbalance Prices" unique_id: tennet_prices_master command: > curl -s 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html,json; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); normalize=lambda n: (n.replace('.','').replace(',','.') if (',' in n and '.' in n and n.find('.') < n.find(',')) else n.replace(',','')); num=r'-?\d[\d,\.]*'; data=[[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)] for r in rows]; row=next((r for r in data if len(r)>=3 and re.fullmatch(num, r[-1])), None); print(json.dumps({'sell': normalize(row[-2]), 'buy': normalize(row[-1])}) if row else '{}')" #oud curl -s 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html,json; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); num=r'-?\d+(?:[\.,]\d+)?'; data=[[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)] for r in rows]; row=next((r for r in data if len(r)>=3 and re.fullmatch(num, r[-1])), None); print(json.dumps({'sell': row[-2].replace(',','.'), 'buy': row[-1].replace(',','.')}) if row else '{}')" scan_interval: 60 value_template: "{{ value_json.buy if value_json.buy is defined else 'unavailable' }}" unit_of_measurement: "EUR/MWh" json_attributes: - sell - buy
Dat zou nu juist de expertise moeten zijn van Balans / Don. Anders zou hij geen business case hebben. De slimmigheid zou via software aan ons aangeboden moeten worden.paQ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:48:
[...]
Je kunt me zowat alles vragen over het technische aspect van de accu's, BMS, Deye, aansluiting. Maar ik begrijp geen jota van het hele prijzencircus.

Zien meer mensen dit? Alsof de omvormer er even een pauze op nahoudt?
Op zich klopt dit verhaal. Maar als je offgrid hebt is onderdeel van het 'rendement' voor mij ook het zeker weten dat de stroom gewoon NIET uitvalt. Alleen daarvoor al zou ik zeker 50% van die aanschafprijs incl offgrid neergelegd hebben. Moet je wel offgrid hebben. Het rendement-verhaal is heel persoonlijk dus en zeker niet alleen financieel.KoningSlakkie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:00:
En heel tegenstrijdig moest ik hun vertellen dat ik het nog niet kon aanbevelen. Ja ik heb een flinke accu aangeschaft maar is het rendabel? Nee op dit moment niet. Want we zitten in een Pilot, het werkt duidelijk nog niet naar behoren. De gerealiseerde kWh-prijs is duidelijk lager, maar dat dekt nog niet de afschrijving naar mijn mening.
Hier alleen maar imports in dat kwartier met prijs van 2,50/kWh. Zeker meer dan een halve kWh geimporteerd. Wordt idd een duur grapje..
Oeps, wel ook even de twee helpers met de buy en de sell prijs bijwerken met de 2 extra nullen om tot €/kWh te komen.
Ik heb ook alleen maar exports, lijkt erop dat er boven de 55% wordt geëxporteerd op het moment.paQ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:54:
bijzonder, want ik heb alleen maar exports
[Afbeelding]
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Eens. De "immateriele waarde" van een thuisaccu zoals de off-grid die ik heb aangeschaft, mate van onafhankelijkheid van politieke instabiliteit op wereld niveau (bumble_bee schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:19:
[...]
Op zich klopt dit verhaal. Maar als je offgrid hebt is onderdeel van het 'rendement' voor mij ook het zeker weten dat de stroom gewoon NIET uitvalt. Alleen daarvoor al zou ik zeker 50% van die aanschafprijs incl offgrid neergelegd hebben. Moet je wel offgrid hebben. Het rendement-verhaal is heel persoonlijk dus en zeker niet alleen financieel.
Hier alleen maar imports in dat kwartier met prijs van 2,50/kWh. Zeker meer dan een halve kWh geimporteerd. Wordt idd een duur grapje..
De lijn is best wel harig inderdaad. Moet wel zeggen dat er wel elke half uur de handen worden gewassen. Deze spikes worden niet gedekt door de thuisaccu helaas.Get!em schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:11:
[...]
Lol, je Quooker vernaggeld de import/export/solar grafiek met spikes.
De 45% is weer een magische grens bij 10ct. Duikt hij (de SOC) eronder dan stopt de export.zunrob schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:10:
Hier wordt flink geëxporteerd, nu op 45 procent. Hopelijk straks goedkoop inkopen dan want zo komen we nacht niet door.
Dan krijg je dit soort korte stootjes met procentje erbij en procentje eraf.

Heb de auto maar aan het opladen gezet, om nu alles te verkopen voor 10 cent en dan straks voor 8 cent in te kopen kost alleen maar geld.
[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 23-03-2026 14:52 ]
Exact dit gedrag zie ik nu ook. Had liever mijn accu gevuld om vannacht zelf te gebruiken.Wolly schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:21:
[...]
De 45% is weer een magische grens bij 10ct. Duikt hij eronder dan stopt de export.
Dan krijg je dit soort korte stootjes met procentje erbij en procentje eraf.
[Afbeelding]
Heb de auto maar aan het opladen gezet, om nu alles te verkopen voor 10 cent en dan straks voor 8 cent in te kopen kost alleen maar geld.
Tegen de stroom in zwemmen noemen we dat hierjeeedeee schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:39:
@Wolly hier de auto inmiddels opgeladen tot 75%, nu gaat hij van het laden af. SoC hier inmiddels 35%, ga nu toch even sparen zodat ik nog wat te verkopen heb vanavond. Verwacht wel wat hogere tarieven om te verkopen als ik naar de EPEX prijs kijk. Meestal vanaf een uurtje of drie hogere tarieven. Feed prijs nu al op 16,5 cent...
Het zou makkelijker zijn als Balans de SOC en bijbehorende tariefladder aan ons geeft, of dat we zelf de mogelijkheid krijgen om te bepalen wanneer we laden of ontladen
Nu met 17 ct/kWh is het wel acceptabel in mijn ogen om te verkopen. Maar voor 10 cent verkopen is veel te laag, dat kost vaak alleen maar geld bij terugkopen.zunrob schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:48:
[...]
Exact dit gedrag zie ik nu ook. Had liever mijn accu gevuld om vannacht zelf te gebruiken.
Hier al vanaf half één flink aan het terugpompenWolly schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:51:
[...]
Nu met 17 ct/kWh is het wel acceptabel in mijn ogen om te verkopen. Maar voor 10 cent verkopen is veel te laag, dat kost vaak alleen maar geld bij terugkopen.
Nou het meeliften met koopactivaties heb ik ook wel gedaan, maar nu hoeft dat niet meer... Liever meer eigen opwek gebruiken... En tegen de stroom in zwemmen valt ook mee hoor, BE ontlaad toch veel vanaf 15:00 ... dus dan zorg ik dat de accu capaciteit vrij is tegen die tijd... Als je auto toch thuis is, is laden gewoon aan te bevelen in de ochtend/begin middag.Wolly schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:48:
[...]
Tegen de stroom in zwemmen noemen we dat hierBij te lage verkoopprijs zorgen dat de SOC zo laag is dat Balans niet gaat ontladen, bij stijgende prijzen de SOC weer omhoog laten klimmen.
Het zou makkelijker zijn als Balans de SOC en bijbehorende tariefladder aan ons geeft, of dat we zelf de mogelijkheid krijgen om te bepalen wanneer we laden of ontladen
Zelfde patroon. Vanaf 45% gaat hij verkopen op 10 cent. Dus ontladen tot 44%, dan brengen zonnepanelen de boel weer naar 45% en begint het riedeltje opnieuw.Source90 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:55:
[...]
Hier al vanaf half één flink aan het terugpompen![]()
[Afbeelding]
Ik denk niet dat ze zozeer dat ze veel ontladen omdat het15:00 is maar meer omdat op dat tijdstip een SOC wordt bereikt met een bepaalde minimum verkoopprijs.jeeedeee schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:57:
[...]
Nou het meeliften met koopactivaties heb ik ook wel gedaan, maar nu hoeft dat niet meer... Liever meer eigen opwek gebruiken... En tegen de stroom in zwemmen valt ook mee hoor, BE ontlaad toch veel vanaf 15:00 ... dus dan zorg ik dat de accu capaciteit vrij is tegen die tijd... Als je auto toch thuis is, is laden gewoon aan te bevelen in de ochtend/begin middag.
Is je SOC laag dan is de minimum verkoopprijs hoger (en ontlaad je dus minder snel).
48 kWh in een niet dhz systeem voor €5999paQ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:52:
[...]
naja... er is inmiddels wel meer te koop voor dit bedrag
Zie jij vergelijkbare alternatieven?
Ik heb me vooral ingeschreven met het idee dat dit wel erg scherp is en ik niet verwacht in die 2 jaar met Balans meer dan €5000 schade op te lopen.
Zodoende blijft het een aardig systeem met een goede prijs en wie weet levert aFFR ook nog wat extra?
Maar als je een aanbieder van een vergelijkbaar systeem voor deze prijs kent zonder 2-jaar piloten, hoor ik het graag.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Het zal een combinatie van beiden zijn denk ik zelf... Als je home assistant hebt, kan je natuurlijk altijd een automation maken dat het laden van de auto start, als je een activatie hebt, en de onbalansprijs niet hoog genoeg is... Dan zorg je ook dat je niet teveel heen en weer pompt, dat werkt nog even totdat aFFR live is...Wolly schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:59:
[...]
Ik denk niet dat ze zozeer dat ze veel ontladen omdat het15:00 is maar meer omdat op dat tijdstip een SOC wordt bereikt met een bepaalde minimum verkoopprijs.
Is je SOC laag dan is de minimum verkoopprijs hoger (en ontlaad je dus minder snel).
Ja die zijn er wel, als in een 16 of 32 kWh all in one systeem (met ingebouwde Deye). En dan ben je teruggerekend zelfs nog iets minder kwijt. Maar, dan heb je volgens mij nog steeds geen 'viable' business case zonder iets als aFRR. Alleen op dynamische tarieven is dat na dit jaar volgens mij amper nog terug te verdienen. Je kan dan hooguit je opgewekte PV wat opslaan.Puppetmaster schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:06:
[...]
48 kWh in een niet dhz systeem voor €5999
Zie jij vergelijkbare alternatieven?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Er zijn niet veel kant en klare opties met deze capaciteit, althans ik heb ze nog niet gevonden. Kleiner wel idd.
Eea is vooral met het oog op ná salderen en wat onafhankelijkheid.
Terugverdienen is niet perse noodzakelijk.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
2 van 32 kan danPuppetmaster schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:31:
48kWh of in mijn geval 64, was wel een capaciteit die ik wilde om zoveel mogelijk NOM uit te komen met mn PV.
Er zijn niet veel kant en klare opties met deze capaciteit, althans ik heb ze nog niet gevonden. Kleiner wel idd.
Eea is vooral met het oog op ná salderen en wat onafhankelijkheid.
Terugverdienen is niet perse noodzakelijk.
Heb nog best lang zitten twijfelen om zo'n ding nog aan mijn SAP te hangen op EPEX. Maar ik denk dat het na december alleen nog maar stof staat te happen dan. Ik krijg het gewoon niet rond gerekend.
Nog evenjeeedeee schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:08:
[...]
Het zal een combinatie van beiden zijn denk ik zelf... Als je home assistant hebt, kan je natuurlijk altijd een automation maken dat het laden van de auto start, als je een activatie hebt, en de onbalansprijs niet hoog genoeg is... Dan zorg je ook dat je niet teveel heen en weer pompt, dat werkt nog even totdat aFFR live is...
Volgens mij is aFFR aanvullend en worden ook andere markten aangeboord. Geen idee of dat te monitoren is en of dat 'te sturen' zal zijn. Het zal er in ieder geval niet simpeler van worden.
Ik heb mij enige weken geleden ingeschreven bij BE. Afwachten wanneer ze zouden willen installeren. Als ik dit forum volg lijken er aan dit systeem toch wat nadelen te kleven. Ik heb ze even op een rijtje gezet en vroeg me af of deze aannames kloppen.
-Ik lees ergens dat het sysyeem circa 100W continu (standby) stroom verbruikt. Dat is 1000kWh per jaar! Dat zou neerkomen op ruim 20% extra boven op mijn jaarlijkse netafname (all electric woning). Dat is ca 200 euro per jaar aan kosten (incl belasting).
-Het systeem heeft een RTE van ca 85%. Dus bij half laden en ontladen per dag is dat ook weer 1000kWh verlies.
-Als straks de salderingregeling vervalt dan is handelen minder lucratief tenzij er sterke schommelingen zijn in de prijs. Immers bij laden betaal je de marktprijs+belasting+toeslag leverancier en ontladen krijg je de marktprijs (keer 0.85 vanwege je RTE verlies). Dus bij een marktprijs kopen van 1 cent moet je verkopen bij 18 cent of meer om te verdienen.
-AFFR zou meer moeten opleveren, maar uit de eerdere mail leek dat ook hier je straks met je belasting zit. Dus hoeveel gaat dit schelen?
-Momenteel zou handelen op EPEX lucratiever zijn, omdat het systeem niet optimaal werkt (in afwachting van AFFR).
Nu vroeg ik me af of dit wel het juiste systeem voor mij is. Ik wil
-Voldoende opslag om zonnestroom volledig te kunnen opslaan en ook enkele dagen slecht weer door te komen (wek max ca 40kWh per dag op).
-Noodstroom voorziening voor hele huis (12kW is prima), qua verwarmen heb ik max 1.5kW vermogen.
-Werkt met goed met panelem met eigen enphase microomvormers
-Geen toename in energierekening vanwege dit systeem (dat is nu bij dynamisch contract ca 100 euro per jaar, na aflopen saldering zal dat ca 580 worden)
-Ik hoef het systeem niet noodzakerlijkerwijs terug te verdienen, stukje energiezekerheid is ook wat waard (met noodstroom ben ik dan van ca maart t/m sept zelfvoorzienend)
-Aansluiting mogelijk via een enkele (rond 4cm) mantelbuis (die ligt al van de meterkast naar de schuur). Daar zit nu een niet gebruikte 3fase kabel in die op een niet gebruikte groep zit. Die mag er evt uit of hergebruikt worden.
Nog even resumerend:
Wat ik mooi vind aan balans:
-Veel opslag (ingschreven met 1 extra module)
-Voldoende noodstroom
-Beperkte verplichting contract (2 jaar), eventueel afkoopbaar.
-Ik begrijp nette installatie
-Relatief lage (all in) prijs
Wat ik minder mooi vind:
-Matige RTE
-Onduidelijke keuzes bij laden en ontladen
-AFFR laat op zich wachten en de opbrengst daarvan is mij niet duidelijk.
Waar ik mee zit:
-100W sluipverbuik
Als dingen hier boven niet kloppen dan hoor ik dat graag. Ik zit nu echt te twijfelen om door te zetten of om te kijken naar een ander (evt wat duurder) systeem.
@Source90 en andere 'pas geïnstalleerden: Vergeet je ook zeker niet aan te melden bij https://www.energieleveren.nl/Wolly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:58:
[...]
Je krijgt alleen nog een mail dat je een account kan aanmaken bij Balansstroom. Account voor balansenergie.nl heb je als het goed is al. Daar komen de grafieken ook vandaan.
Verder moet je het uitzoekenJe hebt neem ik aan ook geen handleidingen ontvangen?
Heb zelf geen account bij externe bedrijven, die adapter koppelt direct met HA en dat was voldoende.
Dit is trouwens wettelijk verplicht. Heb het niet zien terugkomen in de mails van Balans dus vandaar deze reminder.
Ook heb ik ergens voorbij zien komen dat BalansEnergie voornemens was om zijn leven te beteren qua informatie naar de klant. Ook dat blijft alweer veel te lang uit.
Het is toch niet zoveel moeite om een paar condities toe te voegen waarop het BalansEnergie EMS op reageert?
Ik sla alleen even aan op dit puntje;ArnaudYK schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:25:
-Aansluiting mogelijk via een enkele (rond 4cm) mantelbuis (die ligt al van de meterkast naar de schuur). Daar zit nu een niet gebruikte 3fase kabel in die op een niet gebruikte groep zit. Die mag er evt uit of hergebruikt worden.
Ga er vanuit dat je niet for fun and giggles minimaal 6mm² kabel door de buis hebt gepropt om daarna niet te gebruiken? Of is dit wel al een dergelijk dikke kabel?
Meestal wordt er 5x2,5mm² getrokken, dat is te weinig voor dit systeem (en waarschijnlijk elk andere batterij van minimaal 10kWh). Die zal je moeten vervangen.
Er moet minimaal 2x UTP en 1x 6mm² door. Dat kan net aan in de 40mm mantelbuis. Offgrid gaat hem niet worden, dan moet je 10mm² EN 6mm² kabels trekken, plus de UTP, daar zal een nieuwe/extra mantelbuis voor moeten komen.
[ Voor 28% gewijzigd door Source90 op 23-03-2026 16:37 ]
Ik heb hier al bijna 60% , dus kan wel wat leveren vanavondbart997 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:30:
Nou heb ik mij eerder kritisch uitgesproken over het EMS van Balans. Maar vandaag is weer een dag dat er uitermate teleurstellend gehandeld wordt. Nu ook weer negatieve prijzen, 16.25u met steeds verder dalende zonopbrengst en 53% SOC. En dan nog steeds niet laden terwijl er vanavond hoge EPEX prijzen op het menu staan en er zeker weten voor een betere prijs verkocht kan gaan worden.
Ook heb ik ergens voorbij zien komen dat BalansEnergie voornemens was om zijn leven te beteren qua informatie naar de klant. Ook dat blijft alweer veel te lang uit.
Het is toch niet zoveel moeite om een paar condities toe te voegen waarop het BalansEnergie EMS op reageert?
(edit: nu ook weer leveren op 10 cent - ik had niets moeten zeggen)
Mbt communicatie: BE gaf aan eens per maand. Gezien de laatste keer zal dat deze week zijn.
Indien deze week is het exact wat hij beloofd heeft.
Condities: misschien niet veel werk, maar ook wat BE ons heeft aangegeven daar even geen effort in te steken.
We weten dat.
Ik snap wel je gevoel, en dat hebben meerderen.
Misschien in de komende update?
[ Voor 11% gewijzigd door blue eyes op 23-03-2026 16:38 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Verbruik komt in de praktijk iets hoger uit omdat er ook nog activiteit is.ArnaudYK schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:25:
-Ik lees ergens dat het sysyeem circa 100W continu (standby) stroom verbruikt. Dat is 1000kWh per jaar! Dat zou neerkomen op ruim 20% extra boven op mijn jaarlijkse netafname (all electric woning). Dat is ca 200 euro per jaar aan kosten (incl belasting).
-Het systeem heeft een RTE van ca 85%. Dus bij half laden en ontladen per dag is dat ook weer 1000kWh verlies.
Dit zijn de gemeten conversieverliezen + eigenverbruik van de afgelopen week.
/f/image/Lg8cPsxWouPZWb4p4RJG76la.png?f=fotoalbum_large)
Ik zou dus eerder richting de 1200 kWh rekenen per jaar.
De RTE valt bij mij doorgaans tussen de 84 en 88%.
Met meer zon is meer, in de winter iets lager.
Eerlijk gezegd vind ik dat helemaal nog niet zo tegenvallen
Dank je. Ik heb even gekeken. De kabel die er nu in zit heeft een totale diameter van 15mm (dus kan 5x4 of 5x6 mm2 zijn). Ik heb even niet naar de aders gekeken, maar goed even een nieuwe kabel trekken is niet zo'n issue hoop ik. En nee niet voor fun en giggles, maar had er niet meteen een doel voor (had gedacht misschien ooit een sauna). Was meer dat als je toch een huis bouwt je dit net zo goed mee kan nemen, net als een aparte groep en kabel (incl UTP) naar de parkeerplaats voor een toekomstige laadpaal. Nu wel spijt dat ik geen tweede mantelbuis heb laten leggen naar de schuur want een nieuwe door het beton is niet zo makkelijk. Hebben alle systemen zo'n tweede kabel nodig voor noodstroom? Of zou je beter kunnen gaan voor een hoogvoltage systeem en dan je omvormer op de vliering (is boven de meterkast)?Source90 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:30:
Ik sla alleen even aan op dit puntje;
Ga er vanuit dat je niet for fun and giggles minimaal 6mm² kabel door de buis hebt gepropt om daarna niet te gebruiken? Of is dit wel al een dergelijk dikke kabel?
Meestal wordt er 5x2,5mm² getrokken, dat is te weinig voor dit systeem (en waarschijnlijk elk andere batterij van minimaal 10kWh). Die zal je moeten vervangen.
Er moet minimaal 2x UTP en 1x 6mm² door. Dat kan net aan in de 40mm mantelbuis. Offgrid gaat hem niet worden, dan moet je 10mm² EN 6mm² kabels trekken, plus de UTP, daar zal een nieuwe/extra mantelbuis voor moeten komen.
Ik had gehoopt dat het zou passen (15mm + 18mm en dan nog wat utp), maar goed..
[ Voor 20% gewijzigd door ArnaudYK op 23-03-2026 17:09 ]
Dat is afwachten. De belasting wordt wel opgeschroefd naar 16kW max.ArnaudYK schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:25:
-AFFR zou meer moeten opleveren, maar uit de eerdere mail leek dat ook hier je straks met je belasting zit. Dus hoeveel gaat dit schelen?
Dat gaat niet lukken, het is een handelsbatterij. Bij slecht weer voor meerdere dagen zal je accu snel leegverkocht worden omdat dat natuurlijk de prijzen doet stijgen. Daarnaast heb je nooit 100% in je systeem, ga maar uit van 50% in een gemiddeld scenario.Nu vroeg ik me af of dit wel het juiste systeem voor mij is. Ik wil
-Voldoende opslag om zonnestroom volledig te kunnen opslaan en ook enkele dagen slecht weer door te komen (wek max ca 40kWh per dag op).
Dat is afwachten. Zoals je doorhebt zijn de verliezen niet gering. Ook moet over elke handel (inkoop/verkoop) tot nu toe per kWh 2 cent betaald worden, al is de toezegging wel dat dit niet het geval zal zijn bij handel.-Geen toename in energierekening vanwege dit systeem (dat is nu bij dynamisch contract ca 100 euro per jaar, na aflopen saldering zal dat ca 580 worden)
Noodstroom verlangt twee dikke kabels, 40mm mantelbuis is wel heel erg krap daarvoor in combinatie met benodigde UTP kabels.-Aansluiting mogelijk via een enkele (rond 4cm) mantelbuis (die ligt al van de meterkast naar de schuur). Daar zit nu een niet gebruikte 3fase kabel in die op een niet gebruikte groep zit. Die mag er evt uit of hergebruikt worden.
Ik denk dat je bij een ander (evt duurder) systeem tegen soortgelijke problemen aanloopt. Je moet het dan alleen wel zelf allemaal oplossen (materiaal selectie, installatie, beheer software) en je hebt niet de toegang tot de markten waar een BSP partij wel toegang tot heeft. Zoals je zelf zegt zal EPEX handel niets opleveren vanaf 2027 en dat is de enige markt die je wel als particulier kan gebruiken.Als dingen hier boven niet kloppen dan hoor ik dat graag. Ik zit nu echt te twijfelen om door te zetten of om te kijken naar een ander (evt wat duurder) systeem.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Mooie samenvatting moet ik zeggen, maar ik zie wel een kleine tegenstrijdigheid in je redenering.ArnaudYK schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:25:
Dag allemaal,
Ik heb mij enige weken geleden ingeschreven bij BE. Afwachten wanneer ze zouden willen installeren. Als ik dit forum volg lijken er aan dit systeem toch wat nadelen te kleven. Ik heb ze even op een rijtje gezet en vroeg me af of deze aannames kloppen.
-Als straks de salderingregeling vervalt dan is handelen minder lucratief tenzij er sterke schommelingen zijn in de prijs. Immers bij laden betaal je de marktprijs+belasting+toeslag leverancier en ontladen krijg je de marktprijs (keer 0.85 vanwege je RTE verlies). Dus bij een marktprijs kopen van 1 cent moet je verkopen bij 18 cent of meer om te verdienen.
-Momenteel zou handelen op EPEX lucratiever zijn, omdat het systeem niet optimaal werkt (in afwachting van AFFR).
Nu vroeg ik me af of dit wel het juiste systeem voor mij is. Ik wil
-Noodstroom voorziening voor hele huis (12kW is prima), qua verwarmen heb ik max 1.5kW vermogen.
-Werkt met goed met panelem met eigen enphase microomvormers
-Geen toename in energierekening vanwege dit systeem (dat is nu bij dynamisch contract ca 100 euro per jaar, na aflopen saldering zal dat ca 580 worden)
-Ik hoef het systeem niet noodzakerlijkerwijs terug te verdienen, stukje energiezekerheid is ook wat waard (met noodstroom ben ik dan van ca maart t/m sept zelfvoorzienend)
Nog even resumerend:
Wat ik mooi vind aan balans:
-Veel opslag (ingschreven met 1 extra module)
-Voldoende noodstroom
-Beperkte verplichting contract (2 jaar), eventueel afkoopbaar.
-Ik begrijp nette installatie
-Relatief lage (all in) prijs
Wat ik minder mooi vind:
-Matige RTE
-Onduidelijke keuzes bij laden en ontladen
-AFFR laat op zich wachten en de opbrengst daarvan is mij niet duidelijk.
Waar ik mee zit:
-100W sluipverbuik
Als dingen hier boven niet kloppen dan hoor ik dat graag. Ik zit nu echt te twijfelen om door te zetten of om te kijken naar een ander (evt wat duurder) systeem.
Je geeft (terecht) aan dat je de RTE matig vindt en je maakt zorgen over het sluipverbruik. Je zegt ook tegelijkertijd dat je terugverdienen niet perse noodzakelijk vindt. Eigenlijk zou RTE en sluimverbruik niets uit moeten maken als je tvt niet belangrijk vindt. Als tvt jou niet perse uitmaakt dan vraag ik mij af of Balans Energie dan wel de juiste keuze is.
Dus als terugverdientijd geen harde eis is, kun je namelijk net zo goed kijken naar een duurder systeem dat volledig in eigen beheer is zoals SigEnergy met 25 kW DC EV-lader
Maar over je overige punten
Ik denk dat het rond de 60-70W standby is, maar daar komt nog de RTE verliezen erbij vanwege sluimverbruik in huis. Daarmee is het sluimverbruik rond de 120W in totaal in mijn geval (gemeten energie gap tussen PV, P1 en homewizard load-meter). Maar de meeste systemen zullen zo zijn denk ik. Al is Deye misschien wat aan de hoge kant, is het gerommel in de marge vind ik.
RTE van ~85% is ook ongeveer bij de andere systemen zo. Paar procentjes wellicht minder dan de concurentie, maar die worden gecompenseerd door goedkoop ingekochte energie. (althans, zo praat ik dat goed voor mij zelf).
Handelen na salderen is wel een ding. Het gaat om de economische RTE, door belastingen en verliezen heb je een flinke spread nodig inderdaad. Dus EPEX is niet meer interessant. Passieve onbalans tot nu toe is erg matig en is te onzeker door regeltoestand-2, dus daar moet je echt geen businesscase op bouwen. Dus aFRR lijkt voor mij de enige manier van handelen dat haalbaar lijkt, maar wij zijn nu afhankelijk van Balans Energie en je zit vast aan een contract inderdaad.
Nog 1 ding om mee te nemen zijn de nettarieven, die gaan ongetwijfeld komen. Dat is weer een extra argument voor de thuisaccu.
Over je noodstroom.
Met BE ga je niet echt “off-grid” draaien, omdat je systeem online moet blijven voor aansturing. Dus je maakt er alleen gebruik van als het net uitvalt vanwege problemen. En voor deze off-grid aansluiting heb je zwaardere bekabeling nodig. 5x6 EN 5x10 mm2 + UTP kabel.
Edit: Ik hoop dat belasting afdragen een ding wordt, want dat betekent dat er bakken met geld binnenkomt
Conclusie:
Als Balans energie matig zal zijn qua terugverdientijd ben ik van overtuigd dat een ander veel duurder systeem op dit moment sowieso ook niet is.
Best gek inderdaad, een uur geleden niet inkopen bij prijzen van 0 cent en nu wel verkopen bij 10 cent.bart997 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:30:
Nou heb ik mij eerder kritisch uitgesproken over het EMS van Balans. Maar vandaag is weer een dag dat er uitermate teleurstellend gehandeld wordt. Nu ook weer negatieve prijzen, 16.25u met steeds verder dalende zonopbrengst en 53% SOC. En dan nog steeds niet laden terwijl er vanavond hoge EPEX prijzen op het menu staan en er zeker weten voor een betere prijs verkocht kan gaan worden.
Op negatieve prijzen inkopen zou toch redelijk risicoloos moeten zijn
Misschien ben ik kippig, maar ik kan low noise helemaal niet aanklikken?Get!em schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:34:
*Warning - Experimental*
Er is een setting op de Deye die de veelgehoorde klacht over de hoge pieptoon weghaalt.
Er is een hoge pieptoon van rond de 15kHz a 70dB hoorbaar (voor degene met een jonger gehoor of weinig gehoorschade). Vrij irritant als je er gevoelig voor bent.
Er is in de menu's van de Deye een setting, die heet "Low Noise". Die verplaatst de piek van de pieptoon van 15kHz naar 20-21kHz. Nog steeds 70dB, maar veelal alleen hoorbaar als je echt jong bent.
*Extra warning - lees eerst door voordat je naar je Deye rent om het aan te passen*
Hieronder de screenshots. Je kunt de setting vinden onder het Menu Advanced, en dan een paar pagina's naar beneden. Het zit er een beetje vreemd in de layout rechtsonder.
Je kunt de setting dus zelf aanpassen. Vinkje aan, en dan op goedkeuren klikken.
LET OP: zodra je deze setting aanpast en goedkeurt gaat ALLES meteen uit en herstart na 1 minuut de Deye.
GRID en LOAD worden meteen stroomloos, batterij gaat uit en alles wat er aan vast hangt, dus je HUIS, je batterij en ook je PV.
Mocht je dit dus willen doen: Schakel dan eerst veilig alle zaken uit die uitgeschakeld kunnen worden, incl PV.
Ik heb dit zojuist gedaan. Resultaat bij mij is met de iPhone gemeten dat de frequentie inderdaad naar 20kHz gaat. En voor mij daardoor minder hoorbaar is geworden. App: FFTWave
Ik ken de neveneffecten nog niet. Het gaat om een verschuiving van de AC-DC conversie frequentie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Uberhaupt niets in het advanced menu. Zit er een Source90kinderbeveiliging op de menu’s?
Edit; die zit er dus op, onder “basic” en dan “lock out all changes”.
Alleen waar is dat wachtwoord te vinden? Niet 0000
Het is toch wel uniek voor de Deye 3 fase omvormer? Op de enkelfase kan je de UPS functie uitzetten en dan is het ineens 60W minder heb ik begrepen in het Deye topic.Get!em schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:17:
Komt bij dat sluipverbruik en ook de standby verbruik niet uniek is voor Balans. Ook de veel duurdere Sigenergy spullen hebben dat. Bij configuratie van een eigen Victron systeem kan het lager uitvallen, maar ook niet naar nul.
Voor de mensen die geen noodstroom hebben gekocht is het natuurlijk wel enorm zonde op deze manier.
Wat raar dat hij uitschakelt? Hier blijft ie draaien bij off grid gaan.Sportmind schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:12:
@paQ en anderen die mij info hebben gegeven over Solaredge en off grid. Ik ben even off grid gegaan en merk dat de Solaredge dan binnen 2 minuten weer opstart in off grid modus. Heel blij ermee!
automatische Frequency Restoration Reserve
Weten we meteen wat die nieuwe firmware doet qua beveiliging.....Source90 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:18:
[...]
Misschien ben ik kippig, maar ik kan low noise helemaal niet aanklikken?
Uberhaupt niets in het advanced menu. Zit er een Source90kinderbeveiliging op de menu’s?
Ik begreep dat een deel van de settings sowieso in samenhang met de EMS moeten zijn en dat Balans die graag zelf controleert.
[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 23-03-2026 17:21 ]
Get!em schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:21:
[...]
Weten we meteen wat die nieuwe firmware doet qua beveiliging.....
Ik begreep dat een deel van de settings sowieso in samenhang met de EMS moeten zijn en dat Balans die graag zelf controleert.
![]() | ![]() |
Edit
Geen idee of Don er blij mee is: wachtwoord is 7777.
Ook wel een interessant menu:
[ Voor 97% gewijzigd door Wolly op 23-03-2026 17:26 ]
Kan best zijn dat er meerdere varianten zijn ja. En de UPS functie hoeft inderdaad niet perse aan. Dat is wel jammer bij Balans / Deye 12k-3F.Wolly schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:19:
[...]
Het is toch wel uniek voor de Deye 3 fase omvormer? Op de enkelfase kan je de UPS functie uitzetten en dan is het ineens 60W minder heb ik begrepen in het Deye topic.
Voor de mensen die geen noodstroom hebben gekocht is het natuurlijk wel enorm zonde op deze manier.
Gaat er mij om dat als je Offgrid als eis hebt, dat je vervolgens een standby verbruik moet accepteren, ook bij andere merken die dat bieden. Ik poste al eens een video waarin dat vergeleken wordt. En het verbruik daarvan staat ook nog in wisselwerking met reactie tijd op de schakeling naar noodstroom. UPS/0ms vs 10 of 50ms maakt voor je huis (met eventuele diepe brown-out) ook nogal wat uit.
Hij zou nieteens uit mogen gaan.Sportmind schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:12:
@paQ en anderen die mij info hebben gegeven over Solaredge en off grid. Ik ben even off grid gegaan en merk dat de Solaredge dan binnen 2 minuten weer opstart in off grid modus. Heel blij ermee!
Maar dan moet LVRT ook uitgeschakeld zijn in de Deye, anders krijg je een (te lange) dip in spanning en schakelt er het nodige af.
Staat gewoon in de handleidingSource90 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:23:
[...]Nu maar Deye wachtwoorden googlen. Mits niet door BE zelf gekozen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Edit
Geen idee of Don er blij mee is: wachtwoord is 7777.
Ook wel een interessant menu:
[Afbeelding]
De keukenprinses is daar ook debet aan
Als het 10.00u ‘s ochtends is met een vol zonnige dag dan zou ik het kunnen begrijpen. Maar met een SOC van 53% om 16.00u zou ik zeggen gooi maar vol die accu, zeker als je ziet dat de epex prijzen behoorlijk hoog zijn in de avond.Wolly schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:16:
[...]
Best gek inderdaad, een uur geleden niet inkopen bij prijzen van 0 cent en nu wel verkopen bij 10 cent.
Op negatieve prijzen inkopen zou toch redelijk risicoloos moeten zijn
Als iemand zich hier nou eens een middagje mee bezighoudt bij BalansEnergie dan moet er toch een basis gemaakt kunnen worden waar je wat mee kan? Zelfs als het systeem de zonneopbrengst niet kan inschatten moet je met basic condities (SOC, tijd, onbalans prijs, epex prijs) toch al een goed werkbaar format kunnen maken? Desnoods geef je obv weersverwachting of epex prijsverloop een bepaalde correctie op die waarden.
Ik snap dat we aan een pilot deelnemen, maar had wel de verwachting dat er meer efforts in het EMS gestoken zouden worden. Zeker gezien de toenemende PV productie, grotere prijsverschillen en zeker nu AFFR handel nog altijd niet rond is.
Ik denk dat dat te maken heeft met de instellingen op de Deye, wat @paQ mij al aangaf in het verleden. Daar ga ik later nog naar kijken, maar daar ben ik wat huiveriger voorzunrob schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:19:
[...]
Wat raar dat hij uitschakelt? Hier blijft ie draaien bij off grid gaan.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Dat is niet nodig hoor, hier ook aangepast, gaat goed.Sportmind schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:18:
[...]
Ik denk dat dat te maken heeft met de instellingen op de Deye, wat @paQ mij al aangaf in het verleden. Daar ga ik later nog naar kijken, maar daar ben ik wat huiveriger voor
Als LVRT aan staat is het volstrekt hit&miss of er zaken uitschakelen. Waaronder computers, maar ook zaken als een wekker. Je kan het prima uitzetten, en dan moet je echt weten dat je off grid gaat, anders had je het nieteens gemerkt.Sportmind schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:18:
[...]
Ik denk dat dat te maken heeft met de instellingen op de Deye, wat @paQ mij al aangaf in het verleden. Daar ga ik later nog naar kijken, maar daar ben ik wat huiveriger voor
Voortaan in de middag koken of thuisbezorgd bellenpaQ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:07:
hier bij de tweede export helaas onder de 45% gezakt.
De keukenprinses is daar ook debet aan
/f/image/dziRkRhmrBwSuoIfRiHyXaZ1.png?f=fotoalbum_large)
Als ik me niet vergis initieert Balans Energie die 300A. De rest was duidelijk de BMS.
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 23-03-2026 21:50 ]
Hoezo dekt de batterij de vermogensvraag van de quooker niet bij jou?KoningSlakkie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:13:
[...]
De lijn is best wel harig inderdaad. Moet wel zeggen dat er wel elke half uur de handen worden gewassen. Deze spikes worden niet gedekt door de thuisaccu helaas.
Hier net wat afgewassen en kokend water gepakt, quooker in de gaten gehouden en wordt netjes (bijna direct) opgevangen door de Deye.
![]() | ![]() |
[ Voor 68% gewijzigd door Source90 op 23-03-2026 22:10 ]
Ik geen idee van prijzen van vandaag, maar toch mooi 33 kWh in de export, en de accu nog 40% gevuld, we komen de nacht iig wel door.
Mbt de firmware upgrade. Heeft iemand gehoord dat iedereen dit krijgt, is dit een actie die BE gaat doen?
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Wel vraag over gesteld maar niks gehoord. Ben hier wel huiverig voor, want met off grid functionaliteit zal in het geval van reboot van de Deye alle stroom in huis wegvallen, meermaals zelfs bij meerdere reboots. Zoiets kan en mag in mijn ogen dan ook niet zomaar gepusht worden.blue eyes schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:03:
Ik kom net thuis, even de accu checken.
Ik geen idee van prijzen van vandaag, maar toch mooi 33 kWh in de export, en de accu nog 40% gevuld, we komen de nacht iig wel door.
Mbt de firmware upgrade. Heeft iemand gehoord dat iedereen dit krijgt, is dit een actie die BE gaat doen?
Don had een foto van mijn serienummer/qr code nodig die aan de zijkant zit. Dus ik denk op verzoek, het is natuurlijk ook alleen echt nuttig voor mensen met veel PV, waarbij een deel extern zit.blue eyes schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:03:
Ik kom net thuis, even de accu checken.
Ik heb best wel wat PV draaien, zal eens Don een emailtje sturen.
De Use-case:
Verbruik: 20.000+ kWh (vrijstaande woning 1992, label C, 2600m3 gas).
Pieken: Dagelijks een 9kW sauna (2-4u) en een EV die ik flexibel kan laden.
Plan: Ik wil het dak maximaal volleggen (richting de 18kWp PV-limiet van de Deye) en een hybride WP toevoegen.
De deadline:
Ik verkoop de woning over 4 jaar. Mijn insteek is dus niet alleen de technische terugverdientijd van de onbalanshandel, maar vooral:
Directe lastenverlaging: Gezien de huidige tarieven en terugleverboetes wil ik die 9kW sauna-pieken en warmtepomp-lasten direct wegstrepen tegen eigen opwek/opslag.
Winter-strategie: In de maanden met weinig PV-opbrengst wil ik de 48kWh buffer gebruiken om op de goedkoopste (nacht)momenten stroom in te slaan voor overdag (warmtepomp/sauna), om zo de hoge dagtarieven en belastingpieken te omzeilen.
Waardestijging (Label C -> A): Ik kies bewust voor deze techniek-upgrade boven passieve isolatie (zoals overal nieuw glas), omdat de 'bang for buck' qua labelsprong en vermeden verbruikskosten over 4 jaar gunstiger lijkt.
Hoe 'vrij' is de hardware na de pilotperiode? Is de Modbus/LAN-poort daarna gewoon open voor lokale Home Assistant-sturing (ik draai al een server), of moet ik rekening houden met een softwarematige lock op de firmware?
Ik hoor graag of er gaten in deze logica zitten, of dat er meer mensen zijn die de Deye in zo'n 'heavy-duty' setup hebben draaien!
Voor 6500 all-in lijkt dit namelijk een mooie kans.
Ik wilde de 32 Panelen van de SMA omvormer overzetten naar de Deye.
Helaas kon dit niet. De waarden van de gebruikte panelen verhinderden dat, ik kon van de 32 stuks er maar 16 omzetten.....
Hint - antwoord van BE:
deze panelen hebben een gigantisch hoge openklemspanning (75,5 Voc). In Jip en Janneke-taal, kan er per string op onze omvormer 650 Voc aangesloten worden. 650/75,5 = 8 panelen die max per string aangesloten kunnen worden.
Het kan zeker wel, maar ligt wel aan wat je hebt of gaat kiezen aan panelen!!!
[ Voor 9% gewijzigd door blue eyes op 23-03-2026 22:32 ]
Nadeel is dat je accu eerder leeg is, dus minder over om je auto te laden… gezien je 40k kilometers zou ik dat ook meenemen in je beslissing. Ik zit met mijn 48 kWh vaak al rond 1300 uur vol… activaties met meer export zijn dan fijnblue eyes schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:18:
Geen nadelen, of kinderziektes bekend?
Ik heb best wel wat PV draaien, zal eens Don een emailtje sturen.
Je kan de strings toch ook parallel aansluiten l? Dan verdubbelt het amperage maar spanning blijft gelijk.blue eyes schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:30:
Ik heb hier ongeveer 19000 WP liggen op het dak, verdeeld over 32 panelen op de SMA en 18 panelen aangesloten middels Enphase (totale opwek 2025: 17.000 kWh, totaal verbruik ook ongeveer 17.000 kWh).
Ik wilde de 32 Panelen van de SMA omvormer overzetten naar de Deye.
Helaas kon dit niet. De waarden van de gebruikte panelen verhinderden dat, ik kon van de 32 stuks er maar 16 omzetten.....
Hint - antwoord van BE:
deze panelen hebben een gigantisch hoge openklemspanning (75,5 Voc). In Jip en Janneke-taal, kan er per string op onze omvormer 650 Voc aangesloten worden. 650/75,5 = 8 panelen die max per string aangesloten kunnen worden.
Het kan zeker wel, maar ligt wel aan wat je hebt of gaat kiezen aan panelen!!!
Ik heb er veel belang bij dat elke dag de accu helemaal leeg wordt gegooid, (met wat rest voor de nacht) en ook met enige snelheid.
Van 12k naar 16k is toch 33% sneller.
Aan de andere kant, als voor 10 uur maar leeg is, de prijzen na 12 kunnen wel eens wat vaker negatief zijn? Koffie dik kijken!
Echt - ik lees net dat de accu, en dat klopt idd, niet sneller dan 12K ontlaadt.... Net iets anders dus!
[ Voor 11% gewijzigd door blue eyes op 23-03-2026 22:37 ]
Hangt ook een beetje af van het (piek)moment van opwek lijkt me.jeeedeee schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:31:
[...]
Nadeel is dat je accu eerder leeg is, dus minder over om je auto te laden… gezien je 40k kilometers zou ik dat ook meenemen in je beslissing. Ik zit met mijn 48 kWh vaak al rond 1300 uur vol… activaties met meer export zijn dan fijn
Ik denk dat ik er ook wel bij gebaat zou zijn.
/f/image/glKGCDV5Zz94qpYs1dODXPiJ.png?f=fotoalbum_large)
Het is niet perse dat je accu 'eerder'' leeg is; hij gaat er niet harder van ontladen. De max blijft 12kW uit de accu natuurlijk. Maar als er _ook_ al veel opwek op dat moment is, dan kan er ook meer uit de accu. Dat is juist.
Ik ben zelf niet onderlegt genoeg in deze materie - BE heeft dit voor mij afgeraden, of gemaximaliseerd op 16 panelen van de 32.Wolly schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:34:
[...]
Je kan de strings toch ook parallel aansluiten l? Dan verdubbelt het amperage maar spanning blijft gelijk.
Dus het maar zo gelaten.
Idd Paq. 12k blijft 12k...... Mijn post even aangepast. Dus meer headroom voor laden en opwek samen.
[ Voor 12% gewijzigd door blue eyes op 23-03-2026 22:39 ]
Dat is het hele issue, dat de Deye maar met 7kW gaat ontladen als je al 5 kW externe PV opwek hebtpaQ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:36:
[...]
Hangt ook een beetje af van het (piek)moment van opwek lijkt me.
Ik denk dat ik er ook wel bij gebaat zou zijn.
[Afbeelding]
Het is niet perse dat je accu 'eerder'' leeg is; hij gaat er niet harder van ontladen. De max blijft 12kW uit de accu natuurlijk. Maar als er _ook_ al veel opwek op dat moment is, dan kan er ook meer uit de accu. Dat is juist.
yes I knowjeeedeee schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:47:
[...]
Dat is het hele issue, dat de Deye maar met 7kW gaat ontladen als je al 5 kW externe PV opwek hebt
Ik had vanmiddag hetzelfde.
Aan de andere kant: Wel meer iets voor wanneer BE zeker weten raak schiet
Kan mij niet herinneren dat ik deze heb aangevraagd/ingevuld toen de BTW voor zonnepanelen werd teruggevraagd. In het formulier OSo wordt al gevraagd wat omzet/kosten/etc. zijn in het komende jaar. Wat hebben jullie hier ingevuld? Of heb ik de pagina van de BD weer verkeerd geïnterpreteerd en is dit formulier niet nodig?
Volgens mij moet er ook nog een leuke handelsnaam worden bedacht?
[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 23-03-2026 23:30 ]
Het bijverwarmen van een paar seconde wordt niet netjes NOM gehouden als de de thuisaccu van laden moet switchen naar ontladen. Bijvoorbeeld als je 1,5kW aan het laden bent en de quooker springt aan met 2kW. Je hebt dan een flinke overshoot.Source90 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:00:
[...]
Hoezo dekt de batterij de vermogensvraag van de quooker niet bij jou?
Hier net wat afgewassen en kokend water gepakt, quooker in de gaten gehouden en wordt netjes (bijna direct) opgevangen door de Deye.Diverse piekjes, als de quooker pendelt van 0-1-2,5 kWh. Batterij houdt het netjes (nagenoeg) NOM.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Absoluut gezien qua kWh valt het mee in het grote plaatje. Maar ik zou niet zeggen dat de accu dat bij kan houden.
Als ik inderdaad kokend water pakt of heel veel warm water pak waardoor deze langdurig moet verwarmen dan is de overshoot relatief klein tov de totale tijdsduur inderdaad.
/f/image/9VEuYeURWiRctXc5VBVdPezq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gNJzzmNQQmSQsqIN4sWk8QCa.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/795PWFXpeju5kqqmLZJ3TMJP.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/nCbgrhszJC1cOgqgaNoWVqrd.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/rptEzRWqPP3WIGiPqyCpKrfv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NtqKUfuOTIhNM2RDER9usAuY.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/mXwlZtDzFENe2wKuHdHQW82x.jpg?f=fotoalbum_tile)